پایان نامه بررسی کارایی درونی مدارس کاردانش شهر اهواز در سال تحصیلی 90 - 1389

word 830 KB 30792 189
1391 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۸,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت اجرایی (M.A)

    گرایش: برنامه ریزی استراتژیک

    چکیده

    با تغییرات سریع فناوری و افزایش رقابت پذیری در جهان کنونی نباید از نقش خطیرآموزشهای مهارتی غافل ماند. با توجه به اینکه آموزشهای کاردانش جهت تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد ایجاد شده، این آموزشها می تواند راهگشای برنامه ریزیهای آینده، در جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی باشد. هدف پژوهش حاضر « بررسی کارایی درونی مدارس کاردانش شهر اهواز در سال تحصیلی90 - 1389 » است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل 16451  نفر دانش آموز (هنرجو) و 551  نفر معلم (هنرآموز) از مدارس کاردانش شهر اهواز بود. برای محاسبه شاخصهای کارایی درونی کل جامعه آماری مورد مطالعه قرارگرفت، و برای بررسی فرضیات پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با جامعه، حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، هنرجویان 370 نفر و هنرآموزان 225 نفر در نظرگرفته شد. ابزار اندازه‌گیری شامل محاسبه شاخصهای اصلی کارایی درونی یعنی میانگین طول تحصیل، نسبت اتلاف، نرخ قبولی، نسبت هنرجو به هنرآموز و همچنین نسبت هنرجو به کارگاههای موجود و برای بررسی فرضیات پژوهش از دو پرسشنامه 38 سؤالی برای هنرجویان و هنرآموزان استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد: بین کارایی درونی و رشته تحصیلی، رابطه معنادار وجود ندارد. ولی بین کارایی درونی و جنسیت، منطقه، کادرآموزشی، امکانات کارگاهی و نیاز بازار کار رابطه معنی دار وجوددارد.

    کلید واژه‌ها: کارایی- کارایی درونی- کاردانش-  نسبت اتلاف- میانگین طول تحصیل

    مقدمه

    با تغییرات سریع فناوری و افزایش رقابت پذیری در جهان کنونی، نبایستی از نقش خطیرآموزشهای مهارتی غافل ماند. با توجه به اینکه آموزشهای کاردانش جهت تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد برای سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات ایجاد شده، این آموزشها می تواند راهگشای برنامه ریزیهای آینده در جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی باشد. چرا که نیروی انسانی کارآزموده یکی از عوامل تعیین کننده در رشد و توسعه کشورها به حساب می آید. از طرفی کارایی درونی[1] آموزش و پرورش از مباحث مهم برنامه ریزی آموزشی است به گونه ای که هنوز هم در بسیاری از جلسات و سمینارها، محاسبه شاخصهای اندازه گیری کارایی درونی مورد تأکید قرار گرفته و روشهای افزایش کارایی درونی مورد بررسی قرار می گیرد. شناخت وضعیت کارایی درونی آموزشهای کاردانش و آگاهی از میزان نسبت اتلاف[2]، نرخ قبولی، میانگین طول تحصیل هنرجویان، نسبت هنرجو به هنرآموز و نسبت هنرجو به کارگاه، در آن مقدمه و شرط ضروری برای هر نوع اقدام، برنامه ریزی و مدیریت اطلاعات است. این شناخت بویژه هنگامی که به تفکیک رشته، منطقه و جنسیت در اختیار مدیران قرار گیرد، بسیار مفیدتر خواهد بود.

     

    1-2- بیان و تشریح مسأله پژوهش

     نظام آموزشی در هر کشور نقش مهم و اساسی را در تأمین نیروی انسانی ماهر و نیمه ماهر برای برآوردن نیاز بخشهای مختلف جامعه ایفا می کند. بنابراین همیشه تأکید ویژه ای بر موفقیت و تحقق اهداف نظام آموزشی شده است. آموزش در کشور ما از سطوح عمومی که شامل دوره ابتدایی، راهنمایی و متوسطه و سطوح آموزش عالی است، تشکیل شده است که در این بین دوره ابتدایی و راهنمایی جزء دوره های عمومی بوده و دوره متوسطه در واقع، مانند پلی است که تعدادی از دانش آموزان با گذر از آن وارد نظام آموزش عالی شده و عده ایی دیگر نیز جذب بازار کار می گردند. شاخه کاردانش (شاخه ای از مقطع متوسطه) در کشور ما یکی از مهمترین منابع تأمین نیروی انسانی متخصص و ماهر می باشد و تأکید ویژه ای بر رسیدن به هدف ها و برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد. هدایت دانش آموزان علاقه مند و مستعد به سمت رشته های مورد نیاز بازار کار و تناسب این رشته ها با توانایی فردی دانش آموزان به لحاظ جنسیتی و همچنین فراهم آوردن زمینه های مناسب یادگیری مانند وجود کارگاههای مجهز و استاندارد به طور مسلم از شرایط مهم و اولیه دستیابی به موفقیت و تحقق اهداف شاخه کاردانش می باشد. فارغ التحصیلان نظام آموزش کاردانش گنجینه های عظیم انسانی جهت کسب حرف و مشاغل گوناگون هستند و می توان از پتانسیل های بالقوه این قشر از جامعه در بهبود جامعه و رشد و توسعه همه جانبه اجتماعی - اقتصادی نهایت استفاده را برد؛ لذا در این مورد نوع آموزش و چگونگی کمیت و کیفیت آموزش مطرح است. منظور از کارآیی درونی این است که با توجه به امکانات، منابع و مدت زمانی که برای تحصیل در نظر گرفته شده، نحوه عبور دانش آموزان به چه صورت است، یعنی در هر سال و در هر پایه تحصیلی چه درصدی از شاگردان هر پایه مردود می شوند یا مدرسه را ترک می کنند و این تکرار پایه و ترک تحصیل از لحاظ اقتصادی چه تأثیری بر بازده نظام آموزشی دارد (محسن پور،1385). ارزیابی کارآیی درونی نظام آموزشی، تعیین کارکرد آن در طول برنامه و میزان موفقیت آن در کاهش نابرابریها می باشد (مشایخ، 1382). طی یک دهه گذشته با وجود ثبات نرخ رشد جمعیت در حدود 5/1 درصد، کاهش جمعیت دانش‌آموزی کشور از 18 میلیون نفر به 12 میلیون نفر، نشان‌ دهنده اضافه شدن حدود 6 میلیون دانش‌آموز به جرگه ترک تحصیل‌کرده‌ها است که بسیار نگران ‌کننده است، چرا که بر این اساس از هر سه دانش‌آموز ایرانی، یک دانش‌آموز ترک تحصیل می‌کند و قادر به ادامه تحصیل نیست. مسأله از آنجا ناشی می شود که همه ساله به دلیل افت تحصیلی خسارات اقتصادی سنگینی متوجه نظام آموزش و پرورش کشور و همچنین خانواده ها می شود. در مطالعه ای که نفیسی (1371) انجام داده، نشان می دهد برای سالهای 1369، 1367، 1365 به ترتیب 519، 688 ، و1022 میلیارد ریال خسارتهای ناشی از شکست تحصیلی برآورد شده است.

    اما مسأله مهم دیگر،  این است که در عمل، شاهد سوق دادن دانش آموزان بی علاقه و بی انگیزه به آموزشهای کاردانش از طرفی و همچنین اعمال روشهای اجرایی آموزشی نا مناسب و کم توجهی به امکانات تخصصی و حتی اولیه مورد نیاز یک واحد آموزشی (مانند کارگاههای لازم و استفاده از کادر آموزشی مجرب) از طرف دیگر، موجبات پایین آمدن کیفیت آموزشها و کارایی نامشخص این نظام آموزشی را طی سالهای اخیر فراهم آورده است.

     به لحاظ اینکه کارایی درونی آموزش و پرورش برای مسؤلین و برنامه ریزان آموزش و پرورش از جهات مختلفی چون پیدایش خسارتهای اقتصادی ناشی از شکست تحصیلی و یا اتلاف عمرو خسارتهای روانی - اجتماعی آن تأکید کرده اند، این پژوهش می تواند مبنای اطلاعاتی قابل اعتمادی برای تصمیم گیریهای مدیریتی در سطوح بالا باشد و جوابگوی متغیرهایی چون، تناسب رشته های مهارتی با نیاز بازار کار، جنسیت و منطقه باشد. با استفاده از نتایج آن می توان نقاط قوت و ضعف آموزشهای مهارتی کاردانش را شناسایی و نسبت به تهیه برنامه ای مناسب جهت بهبود کارایی درونی اقدام کرد.

     

     

    1-3- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش

    ضرورت توسعه آموزشهای کاردانش به عنوان یکی از شاخه های توسعه و ابزارهای تحقق برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور  بر کسی پوشیده نیست. تأمین نیروی متخصص و ماهر برای هر کشوری ضرورتی امکان ناپذیر است که بدون توجه به آن سرمایه گذاری های مادی و انسانی به هدر خواهد رفت. به همین دلیل از عواملی که سالهاست مانع تحقق واقعی اهداف برنامه های اقتصادی و اجتماعی شده، فقدان یا کمبود نیروی متخصص و ماهر متناسب با نیازهای کشور بوده است که البته وزارت آموزش و پرورش، تربیت و تأمین آن را به طور گسترده به عهده دارد. تحول در نظام آموزشی دوره متوسطه به رغم اهداف متعددی که برای آن منظور شده، در نهایت متوجه تأمین و پر کردن خلاء نیروهای ماهر و متخصص در بخش میانی بازار کار با نگرش واقع بینانه نسبت به اجرای برنامه های توسعه در کشور است. در حقیقت، افراد به شرطی می توانند در بازار کار رقابت کنند که در فناوری های نوین مهارت داشته و از مهارتهای تخصصی برخوردار باشند. معمولا نظام آموزش حرفه ای هر کشور مانند یک نهاد، مسؤل آماده سازی افراد برای کار قلمداد می شود. تا اواخر قرن نوزدهم آموزش حرفه ای در اروپا به سه روش رواج یافته بود. اولین روش تمرکز مدارس در مدارس صنعتی بود که این امکان را فراهم می آورد که رابطه بسیار نزدیکی بین آموزش نظری و عملی وجود داشته باشد. دومین روش این بود که دانش آموزان مدت معینی را در کارخانجات کارآموزی می کردند و روش سوم بدین صورت بود که کارگاهی با همان ویژگیها و اهداف کارخانه های بزرگ در مدارس احداث می نمودند. نخستین کشوری که به منظور پاسخگویی سریع به نیازهای صنایع جدید برنامه آموزشی و حرفه ای را در مدارس خود طراحی نمود، آلمان بود. این اقدام در واقع تلاشی برای غلبه بر رهبری تجاری انگلیسی ها بود. آنها برای تعلیم بیشترین افراد در کوتاه ترین زمان ممکن، راه چاره را چنین یافتند که از بهترین آموزشهای حرفه ای در مدارس استفاه کنند. آلمانی ها دریافته بودند کشوری که نیروی انسانی خود را به بالاترین مهارتها مجهز کند، موفقیتهای صنعتی و تجاری را کسب خواهد کرد و چنین ذخیره ای خصوصاً برای کشورهایی که از منابع طبیعی محدود برخوردارند، اهمیت بسیار زیادی دارد. مدارس آلمانی پس از مدتی به صورت الگویی برای دیگر کشورهای اروپایی درآمد. ابتدا انگلیس و سپس اتریش، سوئد، ایتالیا، فرانسه و بالاخره روسیه به تقلید از مدارس آلمان و برنامه و روش آنها، مدارس حرفه ای را ایجاد نمودند (گرانت[3]، 1966) .

     

     

     

    1-4- اهداف پژوهش

    1-4-1- اهداف کلی پژوهش

    این پژوهش به دنبال آن است تا از طریق موارد ذیل، کارایی درونی هنرستانهای کاردانش شهر اهواز را اندازه گیری کند :

    1-

    2-

    3-

    4-

    5-

    و بالاخره ارتباط بین میزان کارایی درونی هنرستانهای کاردانش با کادر آموزشی، منطقه محل تحصیل، امکانات آموزشی، نوع رشته و جنسیت مورد بررسی قرارگیرد.

     

    1-4-2- اهداف کاربردی پژوهش

    ارائه روشهایی برای ارتقاء کارایی درونی مدارس کاردانش در شهر اهواز.

    ارائه پیشنهاداتی جهت متناسب شدن امکانات آموزشی با نوع مهارتهای کاردانش.

     تعیین راهکارهایی برای به وجود آمدن زمینه های اشتغال در بیرون از فضای آموزشی جهت به اشتغال در آوردن نیروهایی که مهارت مورد نیاز بازار را فرا گرفته اند.

    ارائه راه حلهایی برای افزایش مهارتهای تدریس کادر آموزشی و توجیه سایر مسؤلین مدرسه در خصوص اهداف اصلی شاخه کاردانش.

    ارائه روشهایی به منظور افزایش کارایی درونی آموزشهای مهارتی مدارس کاردانش شهر اهواز از نظر ارتباط بین نوع رشته و جنسیت.

    متناسب سازی شاخصهای معمول در محاسبه کارایی درونی با ویژگیهای آموزشهای کاردانش شهر اهواز.

     

     

     

     

    1-5- سؤالات پژوهش

    آیا منطقه محل تحصیل موجب ارتقاء کارایی درونی مدارس کاردانش در شهر اهواز می شود؟

    آیا جنسیت دانش آموزان مدارس کاردانش بر میزان کارایی درونی تاثیرگذار است؟

    آیا نوع رشته موجب ارتقاء میزان کارایی درونی مدارس کاردانش در شهر اهواز می شود؟

    آیا کادرآموزشی موجب افزایش کارایی درونی مدارس کاردانش شهر اهواز می شود؟

    آیا نیاز  بازار کار با میزان کارایی درونی مدارس شهر اهواز ارتباط دارد؟

    آیا میزان امکانات و تجهیزات مدارس کاردانش در شهر اهواز بر میزان کارایی درونی آنها تأثیرگذار است؟

     

    1-6- فرضیات پژوهش

    1-

    2-

    3-

    4-

    5-

    6-

     

    1-7-تعاریف مفهومی وعملیاتی واژه ها

    هنرستان 

    به مرکز آموزشی اطلاق می شود که در فضاهای آموزشی آن علاوه بر کلاس درس کارگاههای آموزشی نیز وجود دارد و در این کارگاههای آموزشی استاندارد مهارت آموزش داده می شود. در هنرستانها علاوه بر دروس عمومی و استانداردهای مهارتی دروس تکمیل مهارت نیز تدریس می شود. در این مراکز به دبیرانی که تدریس دروس مهارتی را به عهده دارند هنرآموز، و به دانش آموزان این مراکز هنرجو اطلاق می شود.

     

    کاردانش

    آموزشهای کاردانش به آموزشهایی اطلاق می شود که موجبات ارتقای دانش افراد و ایجاد مهارتهای لازم و به فعلیت درآوردن استعدادهای نهفته آنان را فراهم آورد تا افراد را برای تحصیل در دوره های کاردانی حرفه ای آماده سازد. شاخه کاردانش با هدف اعتلای سطح فرهنگ و دانش عمومی، تربیت نیروی انسانی در سطوح نیمه ماهر، ماهر، استادکاری و سرپرستی برای بخش های اقتصادی (صنعت، خدمات، هنر و کشاورزی) و احراز آمادگی نسبی دانش آموزان برای ادامه تحصیل در رشته های خاص علمی – کاربردی یکی از نوآوریهای نظام آموزشی به شمار می رود.

     

    نسبت اتلاف[4]

    نسبت اتلاف از تقسیم نسبت نهاده به برداشته واقعى به نسبت نهاده به برداشته مطلوب حاصل مى‏شود. نهاده واقعى تعداد سال - دانش آموز ( یا واحد درسی- دانش آموز ) هزینه شده براى گروه معینى از افراد که وارد پایه اول یک دوره تحصیلى مى‏شوند، و برداشته واقعى بصورت تعداد فارغ‏التحصیلان از آن گروه در طى دوران  تحصیلات آنها تعریف مى‏گردد.  نهاده مطلوب تعداد سال - دانش آموز ( یا واحد درسى- دانش آموز ) که انتظار مى‏رود  براى همان گروه در شرایط بدون تکرار پایه ( یا درس ) و ترک تحصیل هزینه شود و  برداشته مطلوب تعداد فارغ التحصیلان از همان گروه که انتظار مى‏رود در شرایط بدون  تکرار پایه ( یا درس ) و ترک تحصیل وجود داشته باشد ( یعنى همه ورودى‏ها) تعریف مى‏گردد. میزان نسبت اتلاف همواره عددى برابر 1 یا بیشتر خواهد بود که نسبت اتلاف 1 براى  یک دوره تحصیلى به این معنى خواهد بود که به دلیل فقدان تکرار پایه ( یادرس ) و ترک تحصیل هیچگونه اتلافى وجود ندارد (عزیززاده، 1389). 

     

    کارایی[5]

    کارآیی مربوط به اجرای درست کارها است؛ یعنی تصمیماتی که با هدف کاهش هزینه‌ها، افزایش مقدار تولید و بهبود کیفیت محصول اتخاذ می‌شوند.  کارآیی عبارت است ازنسبت بازده واقعی بدست آمده به بازدهی استاندارد و تعیین شده (مورد انتظار) یا نسبت مقدار کاری که انجام می‌شود به مقدار کاری که باید انجام شود (رضائیان، ۱۳۸۶).

     

    کارایی درونی[6]

    باب کوین (۱۹۹۴) کارایی درونی را بدین صورت تعریف می کند : کارایی درونی نوعی از تحقیقات عملی است که از بهبود سازمانی و تغییرات برنامه ریزی شده حمایت می کند، نقش کارایی درونی تنها تحلیل مساله و ارائه راه حل نیست، بلکه نقش آن تصحیح اشتباهات و اجرای راه حلهای ارائه شده جهت بر طرف نمودن نقاط ضعف و کمبودها می باشد.

    «منظور از ارزیابی درونی آن است که دست اندرکاران نظام نسبت به هدفهای نظام و مسائلی که در تحقق این هدفها وجود دارد، آگاهی بیشتری به دست آورند، سپس میزان دستیابی به آنها را بسنجند، تا بر اساس آن به برنامه ریزی فعالیت های آینده جهت بهبود کیفیت بپردازند، به عبارت دیگر در ارزیابی درونی، میزان تطابق هدفهای نظام با وضعیت موجود آن ارزیابی و بر اساس آن فعالیت های آینده برنامه ریزی می شود» (بازرگان، 1380 ص 114).

    اگر چنانچه میزان گذر دانش آموزان در هر دوره تحصیلی با توجه به میزان امکانات، منابع و مدت زمان آموزش از طریق شاخص های اعلام شده مشخص گردد، کارایی درونی نظام آموزشی معلوم می شود. هدف از ارزیابی کارایی درونی نظام آموزشی تعیین کارکرد آن در طول برنامه و میزان موفقیت آن در کاهش نابرابری‌ها می‌باشد (مشایخ، 1379).

     

    میانگین طول دوره تحصیل

    منظور ازمیانگین  طول دوره تحصیل مدت زمانی است که دانش آموز در مدرسه حضور دارد. هرچه این زمان بیشتر باشد، هزینه‌های بیشتری بر آموزش و پرورش تحمیل می‌شود و فرصت‌های از دست رفته افزایش می‌یابد. اما به هر حال، حداقلی از زمان برای طی دوره تحصیل لازم است که فاصله واقعیت با آن نشانه‌ای از کاهش کار آیی درونی است.

     

    مقدمه

    در فرآیند برنامه ریزی آموزشی، تشخیص نقاط قوت و ضعف نظام با استفاده از روشهای تحلیلی در مورد هر یک از اجزاء متشکله آن حائز اهمیت بوده و از اولویت خاصی برخورداراست. در انجام این مهم، تحقیقات آموزشی دارای جایگاه ویژه ای است و برای شناخت وضعیت موجود و تشخیص کاستیها می تواند مورد استفاده قرارگیرد. اگرنظام آموزشی (مانند هنرستان) به مثابه یک سیستم در نظرگرفته شود، دانش آموزان از جمله دروندادهای این سیستم می باشند که پس از طی پایه های تحصیلی و گذراندن فرآیند تحصیلی، فارغ التحصیل شده و به اصطلاح برونداد سیستم نامیده می شوند. در این راستا بعضی از ورودیها به دلایل متفاوتی نمی توانند این سیکل را کامل نمایند، یعنی یا مردود شده یا ترک تحصیل می کنند. مبحث کارایی درونی به این مسئله می پردازد که اولا میزان ورودی و خروجی یک سیستم آموزشی چقدراست؟ که جواب آن ازطریق استخراج اطلاعات آماری موجود و محاسبه نسبتهایی چون : نرخ ارتقاء، نرخ تکرار پایه، نرخ ترک تحصیل، نسبت اتلاف و نرخ ماندگاری مشخص می شود (گروه مشاوران یونسکو، 1369 ص 33).

    نمودار (2-1) : اجزای سیستم

    محیط

    برونداد

     

    فرآیند

     

    درونداد

     

    ارزیابی (بازخورد)

     

     

     

     

     

     

    محیط

     

     همچنین علاوه براین محاسبات، در این تحقیق با تهیه دوپرسشنامه، ارتباط و تأثیرگذاری عواملی چون : کادرآموزشی، نوع رشته، منطقه، جنسیت، امکانات کارگاهی و نیاز بازار کار با کارایی درونی بررسی شده است. در این فصل مباحث نظری و پیشینه مطالعاتی در ارتباط با موضوع پژوهش ارائه شده است. بر همین اساس، این فصل از سه قسمت تشکیل شده است: قسمت اول به مباحث مرتبط با آموزش و پرورش و شاخه کاردانش، قسمت دوم به موضوع کارایی درونی و شاخصهای آن و قسمت سوم به مروری بر تحقیقات انجام شده پرداخته است.

     

    قسمت اول: آموزش وپرورش وکاردانش

    2-2- تاریخچه آموزش مهارت در ایران

    پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، توجه بسیاری به آشناسازی دانش آموزان با محیط کار و برقراری ارتباط میان صنعت و آموزش از طرف مسئولان نظام آموزشی مبذول شد و در این زمینه اجرای تلا شهایی نیز صورت گرفت. برای مثال، می توان از «اجرای طرح کاد» در دوره متوسطه و احیای طرح هنرستانهای همجوار کارخانه در آموزشهای فنی وحرفه ای نام برد. اما از آنجا که همه این اقدامات بدون مشارکت جدی و تعامل با بخش صنعت و با رویکرد سنتی انجام شد، توفیق زیادی حاصل نگردید. در دهه 1360 نیز با افزایش جمعیت دانش آموزی و محدود شدن رشته های بازرگانی و خدمات، سهم درصدی دانش آموزان در رشته های فنی وحرفه ای سیر نزولی پیدا کرد به طوری که در سال 70-1369 به 6/12 درصد رسید. اما دهه 1370 و 1380 آموز شهای فنی و حرفه ای مجدداً افزایش قابل توجهی پیدا کردند، به طوری که در حال حاضر حدود 34 درصد فار غ التحصیلان پایه های دوم و سوم دبیرستان را دانش آموزان فنی و حرفه ای تشکیل می دهند. برای گسترش ارتباط آموزش با بخشهای اقتصادی و پاسخگویی به نیازهای بازار کار، در طراحی نظام جدید آموزش متوسطه، شاخه کاردانش تأسیس شد و برای توسعه آن با همکاری تمام وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی و مؤسسات تولیدی و خدماتی اقداماتی صورت پذیرفت. با توجه به اهداف خاص تأمین این رشته در برنامه ریزی درسی رویکرد پاسخگویی به نیازهای بازارکار و صنعت مورد توجه قرار گرفت. با وجود تلاشهای انجام شده برای مشارکت وزارتخانه ها و بخشهای دیگر دولتی و غیردولتی در توسعه این آموزشها، نظام آموزش فنی وحرفه ای در تشخیص نیازهای واقعی و جلب همکاری بخشها و دستیابی به اهداف آموز شهای فنی وحرفه ای موفقیت کمّی به دست آورده است (محمد علی، 1390).

     

    2-3- معرفی شاخه تحصیلی کاردانش

     نظام جدید آموزش و پرورش متوسطه پس از اینکه در سال 1369 در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد. بر اساس ساختار جدید، آموزش متوسطه شامل شاخه نظری و شاخه فنی و حرفه ای گردید که دانش آموزان پس از گذراندن پایه اول بر حسب استعداد، رغبت، عملکرد تحصیلی و امکانات موجود به یکی از شاخه های تحصیلی مذکور هدایت می شوند. طراحی و اجرای آموزشهای شاخه کاردانش با عنایت به آئین نامه همکاری وزارتخانه ها، سازمانها، مراکز آموزشی و تولیدی در اجرای نظام جدید آموزش متوسطه مصوب 27763/ ت 444 ه- مورخ 28/9/71 هیأت محترم وزیران از طریق توافقنامه هایی با همکاری و هماهنگی دستگاههای متولی آموزشهای مهارتی انجام می شود (دفتر برنامه ریزی و تألیف آموزشهای فنی وحرفه ای و کاردانش، 1384).

    2-4- شاخه کاردانش، ویژگی ها، اهداف وساختارآن

      یکی از مؤلفه های نوین در نظام جدید آموزش متوسطه شاخه کاردانش است که یکی از دستاوردهای این نظام آموزشی به شمار می آید، به طوری که با گذشت بیش از یک دهه از اجرای آن عملکرد بیرونی و آثار و نتایج بیشمار آن روز به روز و یکی پس از دیگری نمایان می شود. هدف کلی این شاخه تربیت نیروی انسانی در سطوح نیمه ماهر، ماهر و استادکاری و سرپرستی برای بخشهای صنعت، کشاورزی، خدمات و هنر می باشد. از جمله آثار و ویژگی های شاخه کاردانش می توان به موارد مشروحه ذیل اشاره نمود:

     1- سازماندهی، طراحی و سمت گیری آموزش های مهارتی برای ورود فارغ التحصیلان به بازار کار و اشتغال مولد، متناسب با مقتضیات جغرافیایی، اقتصادی و فرهنگی.

     2- استفاده از امکانات دستگاههای دولتی و مؤسسات خدماتی و تولیدی بخش غیر دولتی برای برنامه ریزی و اجرای رشته های تحصیلی و حرفه آموزی هنرجویان (آموزش های خارج از آموزش و پرورش).

     3- پرورش روحیه کار آفرینی به جای پرورش روحیه کار جویی در فارغ التحصیلان آموزشهای مهارتی.

     4- گسترش سریع و فراگیر شدن آموزش های مهارتی به دلیل ظرفیت بالای سازگاری روش های اجرایی و محتوای رشته های مهارتی با نیاز های ملی ومنطقه ای.

     

    اهداف کلی کاردانش

    تربیت نیروی انسانی در سطوح نیمه ماهر و استاد کاری و سرپرستی برای بخشهای صنعت، کشاورزی وخدمات. 

    احراز آمادگی نسبی هنرجویان برای ادامه تحصیلی در رشته های خاص علمی- کاربردی.

     

    ساختارکاردانش

       شاخه تحصیلی کاردانش از سه زمینه صنعت، خدمات و کشاورزی تشکیل گردیده است. هرزمینه دارای یک یا چند گروه و هرگروه دارای یک یا چند رشته اصلی می باشد و هر کدام از رشته ها دارای یک یا چند رشته مهارتی هستند و در تمامی رشته های مهارتی این شاخه تحصیلی 53 واحد به دروس عمومی و انتخابی و 43 واحد به دروس مهارتی، تکمیل مهارت و اختیاری اختصاص یافته است. ضمن اینکه واحدهای آموزشی مربوط به این شاخه تحصیلی را هنرستان کاردانش می نامند. 

     

    [1] - Internal Efficiency

    [2] - Wastage Ratio

    [3] - Grant

    [4] - Wastage Ratio

    [5] - Efficiency

    [6] - Internal Efficiency

    Abstract


     

    With rapid changes in technology and increased competition in today's world, no matter the skill training going. With regard to vocational education to train skilled manpower and efficient development of this training can help in planning future economic and social development. The purpose of this research is to "evaluate the efficacy of vocational schools in Ahwaz in year 1389 to 1390 ." Cross correlation method of population included 16,451 students and 551 teachers from vocational schools in Ahwaz. To calculate the performance indicators within the whole population has been studied. To check the hypothesis of the study population stratified random sampling method, sample size, using Morgan, 370 students and 225 teachers were appointed.  The main indicators of the efficacy of the method of calculation of the average length of schooling, the waste acceptance rate, student-teacher ratios and student workshops also available. And to check the assumptions of the two 38-item questionnaire was used for both teachers and students. Statistical methods for data analysis and Pearson's correlation coefficient was used to test Friedman.

    The results showed:

    Between Efficiency internal and academic disciplines, there is no relationship.

     But between the Efficiency internal and gender, region, teaching staff, Workshop facilities, market needs, there is a significant relationship.

     Key words :

     Efficiency - Efficiency internal - Karvdansh - Ratio waste - The average length of schooling

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                              صفحه

    چکیده ........................................................................................................................................................... 1

    فصل اول : کلیات تحقیق

    1-1-مقدمه ..............................................................................................................................................3

    1-2- بیان و تشریح مسأله پژوهش ............................................................................................................3

    1-3- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش.........................................................................................................5

    1-4- اهداف پژوهش .................................................................................................................................6

    1-4-1-  اهداف کلی پژوهش .......................................................................................................................6

    1-4-2- اهداف کاربردی پژوهش .................................................................................................................6

    1-5- سؤالات پژوهش ..............................................................................................................................7

    1-6- فرضیات پژوهش ..............................................................................................................................9

    1-7- تعاریف مفهومی و عملیاتی واژه ها ...............................................................................................10

    فصل دوم : مروری بر تحقیقات انجام شده

    2-1- مقدمه .................................................................................................................................................11

    2-2- تاریخچه آموزش مهارت در ایران ......................................................................................................12

    2-3- معرفی شاخه تحصیلی کاردانش ........................................................................................................12

    2-4- شاخه کاردانش، ویژگی ها، اهداف و ساختار آن ..............................................................................13

    2-5- ضرورت ایجاد شاخه کاردانش...........................................................................................................14

    2-6- مزایای شاخه کاردانش........................................................................................................................15

    2-7- کاردانش و آینده فارغ التحصیلان ......................................................................................................16

    2-8- کاردانش و توسعه ..............................................................................................................................17

    2-9- کیفیت نظام آموزشی ..........................................................................................................................18

    2-10- تعریف کارایی .................................................................................................................................19

    2-11- سابقه کارایی ....................................................................................................................................19

    2-12- کارایی از نظر صاحبنظران ................................................................................................................20

    2-12-1- کارایی‌ از نظر فردریک تیلور (نظریه مدیریت علمی) .........................................................20

    2-12-2- کارایی از نظر هنری گانت .....................................................................................................20

    2-12-3- کارایی از  نظر هنری دنیسون ..................................................................................................21

    2-12-4- کارایی از نظر فرانک و لیلیان گیلبرت ....................................................................................21

    2-12-5- کارایی از  نظر ماکس وبر ........................................................................................................22

    2-12-6- کارایی از نظر رنسیس لیکرت ................................................................................................22

    2-12-7- کارایی از نظر  مکتب روابط انسانی ...........................................................................................22

    2-12-8- کارایی از نظر التون مایو ..........................................................................................................22

    2-12-9- کارایی از نظرجرج هومنز (نظریات گروهی) .........................................................................23

    2-13- رابطه کارآیی با بهره‌وری و اثربخشی .............................................................................................24

    2-14- عوامل مؤثر در کارآیی .....................................................................................................................24

    2-14-1- عوامل درون سازمانی .................................................................................................................24

    2-14-2- عوامل برون ‌سازمانی ..................................................................................................................25

    2-15- ارزیابی کارایی نظام آموزشی .........................................................................................................25

    2-16- زمینه های تشخیص عوامل نظام آموزشی ......................................................................................26 

    2-16-1- زمینه های تشخیص عوامل درونی نظام آموزشی ......................................................................26

    2-16-2- زمینه های تشخیص عوامل بیرونی نظام آموزشی ......................................................................26

    2-17- ابزار تشخیص نارسایی های نظام آموزشی .....................................................................................27

    2-17-1- محاسبه نرخ ها ..........................................................................................................................27

    2-17-2- محاسبه نسبت ها .......................................................................................................................27

    2-17-3- تجزیه و تحلیل یک گروه سنی (کوهرت) .................................................................................28

    2-17-4- محاسبه نابرابری ها ....................................................................................................................28

    2-18- انواع کارایی در نظام آموزشی .......................................................................................................28 

    2-18-1- کارایی کمی ................................................................................................................................28

    2-18-2- کارایی ظاهری ...........................................................................................................................28

    2-18-3-  کارایی واقعی ..........................................................................................................................28

    2-18-4- کارایی کیفی ............................................................................................................................28

    2-18-5- کارایی درونی ...........................................................................................................................29

    2-18-6- کارایی بیرونی.............................................................................................................................29

    2-19- شاخص های ارزیابی نظام آموزش و پرورش  ...............................................................................30

    2-20- جایگاه شاخصهای کارایی درونی در ارزیابی نظام آموزش وپرورش................................................31

    2-21- تشریح شاخصهای اصلی کارایی درونی .........................................................................................33

    2-21-1- میانگین طول تحصیل .................................................................................................................33

    2-21-2- نسبت اتلاف ..........................................................................................................................34

    2-21-3- ضریب کارایی ........................................................................................................................34

    2-21-4- درصد قبولی و مردودی ..............................................................................................................35

    2-21- 5- نسبت هنرجو به هنرآموز ..........................................................................................................35

    2-21- 6- نسبت هنرجو به کارگاه ............................................................................................................35

    2-21-7- نرخ ارتقاء ................................................................................................................................35

    2-21-8- نرخ تکرار پایه ............................................................................................................................36

    2-21-9- نرخ ترک تحصیل ......................................................................................................................36

    2-21-10- نرخ بقا، ماندگاری ..................................................................................................................36

    2-22- بررسی پژوهشهای انجام شده ........................................................................................................37

    فصل سوم : روش تحقیق

    3-1- مقدمه .................................................................................................................................................47

    3-2- نوع و روش پژوهش ...........................................................................................................47

    3-3- جامعه آماری پژوهش ...........................................................................................................47

    3-4- نمونه پژوهش.....................................................................................................................................47

    3-5- قلمرو پژوهش .....................................................................................................................48

    3-6- ابزار پژوهش ........................................................................................................................49

    3-6-1- میانگین طول دوره تحصیل ..........................................................................................................49

    3-6-2- نرخ قبولی

    3-6-3- نسبت هنرجو به هنرآموز ...................................................................................................49

    3-6-4 - نسبت هنرجو به کارگاه ....................................................................................................49

    3-6-5- نسبت اتلاف ...................................................................................................................49

    3-6-6- ضریب کارایی ................................................................................................................50

    3-7- روایی پرسشنامه ..................................................................................................................51

    3-8- پایایی پرسشنامه ................................................................................................................................51

    3-9- روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها ..................................................................... ...............................51

    3-9-1- آزمون همبستگی پیرسون...............................................................................................................52

    3-9-2- آزمون فریدمن...............................................................................................................................53

    3-9-3- آزمون T Test..............................................................................................................................53

    فصل چهارم : نتایج

    4-1- مقدمه ..............................................................................................................................55

    4-2- نتایج محاسبات مربوط به شاخصهای کارایی درونی .........................................................................55

    4-2-1 - میانگین طول دوره تحصیل (فارغ التحصیلان 90 – 1389) ........................................................55

    4-2-2- نرخ قبولی در سال تحصیلی 90- 1389 (مدارس کاردانش دولتی و غیردولتی) ..........................56

    4-2-3- نسبت هنرجو به هنرآموز در سال تحصیلی 90- 1389(مدارس دولتی) .....................................57

    4-2-4- نسبت هنرجو به مساحت کارگاه در سال تحصیلی 90- 1389(مدارس کاردانش دولتی) ............58

    4-2-5- کارایی و نرخ اتلاف مربوط به سال تحصیلی 90- 1389 ............................................................59

    4-3- بررسی ویژگی‌های توصیفی گروه نمونه ...........................................................................................59

    4-4- یافته‌های پژوهش با توجه به فرضیات ..............................................................................................64

    4-4-1- آزمون فرضیات بر اساس نتایج ضریب همبستگی پیرسون............................................................64

    4-4-2- آزمون فرضیات بر اساس نتایج آزمون فریدمن.............................................................................73

    4-5- نتایج آزمون T Test برای مقایسه تفاوت میانگین نمونه های دانش آموزان پسر و دختر.................76

    4-6- نتایج آزمون T Test برای مقایسه نتایج نمونه های معلمان مرد و زن..............................................79

    فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

    5-1- مقدمه.................................................................................................................................................83

    5-2- بحث و نتیجه گیری..........................................................................................................................83

    5-2-1- میانگین طول دوره تحصیل ..........................................................................................................83

    5-2-2- نرخ قبولی .....................................................................................................................................84

    5-2-3- نسبت هنرجو به هنرآموز ..............................................................................................................84

    5-2-4- نسبت هنرجو به کارگاه ................................................................................................................84

    5-2-5- بازدهی (کارایی) ...........................................................................................................................85

    5-2-6- نسبت اتلاف ................................................................................................................................85

    5-3- فرضیات ...........................................................................................................................................85

    5-4- نتیجه گیری ......................................................................................................................................87

    5-5- پیشنهادهای کاربردی .........................................................................................................................88

    5-6- پیشنهادهای پژوهشی ........................................................................................................................90

    5-7- محدودیتهای پژوهش ........................................................................................................................90

    5-8- جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق...............................................................................................90

    منابع

    منابع فارسی .................................................................................................................................................92

    منابع خارجی ...............................................................................................................................................95

    پیوست ها

    پرسشنامه دانش آموزان................................................................................................................................97

    پرسشنامه معلمان.......................................................................................................................................100

    محاسبات مربوط به شاخصهای کارایی درونی...........................................................................................104

    نتایج SPSS

    نتایج SPSS پایایی پرسشنامه دانش آموزان پسر........................................................................................105

    نتایج SPSS پایایی پرسشنامه دانش آموزان دختر ......................................................................................106

    نتایج SPSS پایایی پرسشنامه معلمان مرد..................................................................................................106

    نتایج SPSS پایایی پرسشنامه معلمان زن.................................................................................................1070

    نتایج SPSS نتایج آزمون همبستگی پیرسون (دانش آموزان پسر)...........................................................109

     نتایج SPSS نتایج آزمون همبستگی پیرسون (دانش آموزان دختر).........................................................120

     نتایج SPSS نتایج آزمون همبستگی پیرسون (معلمان مرد)....................................................................131

    نتایج SPSS نتایج آزمون همبستگی پیرسون (معلمان زن).......................................................................143

    نتایج SPSS آزمون فریدمن......................................................................................................................154

    چکیده انگلیسی ........................................................................................................................................171

    منبع:

    منابع فارسی

    ابطحی ، س. 1372. مهندسی روشها،  چاپ اول. تهران: قومس.

    احمدی ولی قنواتی،ع. 1389. راهنمای آموزش شاخه کاردانش،اهواز:انتشارات تراوا.

    بازرگان، ع. 1374. ارزیابی درونی دانشگاهی و کاربرد آن در بهبود مستمر کیفیت آموزش عالی، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. شماره3 : 49-70 .

    بازرگان، ع و همکاران. 1375. رویکرد مناسب ارزیابی درونی برای استقرار مستمر کیفیت گروههای آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، شماره ۶۱.

    بازرگان، ع. ۱۳۸۰. ارزشیابی آموزشی (مفاهیم، الگوها، فرایند عملیاتی).تهران: انتشارات سمت.

    بازرگان، ع. ۱۳۷۶. کیفیت و ارزیابی آن در آموزش عالی، نگاهی به تجربه های ملی و بین المللی، فصلنامه رهیافت، شماره ۱۵۵.

    برومند نسب، م، امیدیان، م، رفیع نیا، م. 1386.   کارآیی درونی گروه های آموزشی متوسطه و رابطه آن با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های استان خوزستان .نشریه روان‌شناسی و علوم تربیتی اندیشه های نوین تربیتی  پاییز و زمستان 1386.

    پارسا، و. 1383. بررسی کارایی درونی شاخه های کاردانش و فنی وحرفه ای آموزش متوسطه استان کهکیلویه و بویراحمدطی سالهای 82-1377. پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.

    تقی پور ظهیر، ع.1383.  مقدمات برنامه ریزی آموزشی و درسی، چاپ بیستم. تهران: انتشارات آگاه .

    نژاد، ز، موسی پور، ن.1383. ارزیابی برخی شاخصهای کارآیی درونی آموزش رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان. مجله آموزش در علوم پزشکی، شماره ۱۱.

    10-حسن،  آ. 1372. بررسی کارآئی ظاهری و واقعی آموزش ابتدائی استان اصفهان در طی دوره 66-71 جهت برآورد روند آینده.پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشکده علوم تربیتی برنامه ریزی آموزشی. دانشگاه اصفهان.

    11- خلیلی شورینی، س. 1375.روش‌های تحقیق در علوم انسانی، تهران : یادواره کتاب.

    دانایی فرد،ح ، الوانی، س، آذر، ع. 1389. روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع.تهران: صفار، 496 صفحه.

    12-دفتربرنامه ریزی وتألیف آموزشهای فنی وحرفه ای وکاردانش ، مجموعه هشتم، جداول مشخصات وعناوین برنامه های درسی رشته های شاخه کاردانش،چاپ اول،1388.

    13-درآمدی بر ارزشیابی فعالیتهای آموزشی – ترویجی، معاونت ترویج و مشارکت مردمی، تابستان ۷۳
      http://peidaie.persioanblog.com

     

    14-رضائیان، ع.1372.  اصول مدیریت. تهران: سمت، چهارم.

    15- رضوی، ع. 1370. مطالعه در مورد رابطه بین آموزشهای رسمی فنی و حرفه ای و اشتغال فارغ التحصیلان هنرستانهای استان فارس در سالهای ۶۳ تا 67 . دفترتحقیقات و برنامه ریزی آموزشی، معاونت آموزشی وزارت آموزش وپرورش.

    16- سرمد، ز ، بازرگان، ع ، حجازی، ا .1376.  روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر آگه.

    ساخارو، پ، جرج، و، مورین.۱۳۷۰.آموزش برای توسعه تحلیلی از گزینشهای سرمایه گذاری. ترجمه پ وحیدی ، ح سهرابی، سازمان برنامه و بودجه: تهران، چاپ اول.

    17- سیف، ع. 1385. اندازه گیری سنجش و ارزشیابی( ویرایش چهارم) . تهرا: نشر دروان.

    18- شریف، م، نیلی، م، نیکخواه، م،1383. بررسی کارآیی درونی شاخه فنی و حرفه ای آموزش متوسطه شهرستان شهر کرد طی سالهای 80-1375. دو فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، سال اول، شماره 1.

    19- صافی ،ا.1381 . سازمان مدیریت در آموزش وپرورش ، ارسباران .

    20- طاهری، ش. 1378. بهره‌وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمانها . هستان، اول .

    21- عزیز زاده، ه ، هوشنگ، ب، 1370.  الگویی برای محاسبه تعداد تارکان تحصیل، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره ۶۴ صفحه ۳۶.

    22- عزیز زاده، ه ، ماشینی، ج،1374. شاخص‏های اندازه‏گیری کارایی درونی نظام جدید آموزش متوسطه، فصلنامه تعلیم و تربیت.

    23- عطفان نژادیان دزفولی ، م.1388. ارزیابی تطبیقی کارآیی درونی هنرستانهای فنی و حرفه ای شهرستان دزفول با میانگین کشوری در سالهای 85-80 . درج شده در مقالات سایت آموزش وپرورش استان خوزستان. http://khouz.medu.ir www.

    24- فاتحی، ا.1381. بررسی کارایی درونی آموزشهای فنی و حرفه ای آموزش و پرورش استان اصفهان طی سالهای 80-1368، شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان.

    - فرهنگی، ع، شاه میرزایی، و، حسین زاده، ع.1384. نظریه پردازان و مشاهیر مدیریت، مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران: تهران.590 صفحه.

    26- کرلینجر، ف.1376. مبانی پژوهش در علوم رفتاری. ترجمه ح شریفی و ج نجفی زند. تهران: آوای نور.

    27- کیامنش، ع.۱۳۸۱. روشهای ارزشیابی آموزشی. تهران، انتشارات پیام نور.

    28- گروه مشاوران یونسکو.1385. فرآیند برنامه ریزی آموزشی. ترجمه ف مشایخ، . تهران: انتشارات مدرسه.168 صفحه.

    29- محسن پور، ب. 1385.  مبانی برنامه ریزی آموزشی، چاپ پنجم، تهران: انتشارات سمت.

    30- محمد علی، م. 1390. آموزشهای فنی و حرفه ای و راه های اصلاح آن. مجله رشد آموزش فنی و حرفه ای، دوره هفتم.صفحه 18-10.

    31- میر هادی، س. 1382. بررسی کارایی درونی آموزش متوسطه نظری استان اصفهان برای دانش آموزان ورودی سال تحصیلی 79-1378 . فصلنامه آموزه. شماره 24. صفحه 69-64.

    32- وزارت آموزش و پرورش . 1389. سند تحول راهبردی، نظام تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی‌ایران در افق چشم انداز،، مصوب هشتصد و بیست و ششمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش.113 صفحه.

    33- ممبنی، خ.1374. بررسی کارایی درونی دوره متوسطه نظری آموزش و پرورش استان خوزستان در مقایسه با کشور و رابطه کارایی درونی با شاخصهای درونداد،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان .

    34- مهاجر، ی، ۱۳۸۹. بررسی تطبیقی و تحلیلی کارایی درونی مقطع ابتدایی مدارس دولتی و غیرانتفاعی شهر اهواز در سال تحصیلی 89-1388 .پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. 

    35- نیکخواه، م. 1382. بررسی کارآیی درونی و بیرونی شاخه فنی و حرفه ای آموزش متوسطه شهرستان شهرکرد طی سالهای 1380-1375. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان.

    36- نفیسی، ع.1368. برآورد خسارتهای اقتصادی ناشی از شکست تحصیلی، فصلنامه تعلیم و تربیت، سال پنجم، صفحه 18.

    37- نور شاهی ن.1375. افت تحصیلی در آموزش عالی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی،شماره 13 صفحه 93.  

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    منابع خارجی

     

    38-Bennet, Douglase, C. 2001. Assessing quality in higher education. Journal of libeal edccation. Vol  87.No.2.

    39 - Caballero ,r . 2003. Budgetary allocations and efficiency in the human resources policy of a university following multiple criteria ,"Economics of education review", Volume 23,lssue 1,February 2004,pp: 67-74.

    40 - City University of Hong Kong .1997. Report on Teaching and Learning Quality Process Report of City University of Hong Kong and University Statement of Response. Hong Kong: University Grants Committee of Hong Kong.

    41- Craft, A. (Ed.),1994. International Development in Assessing Quality in Higher Education. London: Flamer.

    42-Cowin, B.1994. Initiation change through internal evaluation promoting ownership of program and service evaluation sesults. Institutional research and development.

    43- Damme, Drik vau .2000. Accreditation in global higher education, the need for international information and cooperation. Memo for the commission on global accreditation of the international association of university president.

    44- Eaton, Judith’s .2001. USA accreditation revise. Center of higher education accreditation. http://www.chea. Org/About/accreditation. /tml.

    45 - Harman, G. 1996. Quality Assurance for Higher Education: Developing and Managing Quality Assurance for Higher Education Systems and Institutions in Asia and the Pacific.

    46 - Katharaki, m. 2010 .A comparative assessment of Greek universities .

    47-Loan, Shannon. 2001. Distance education accreditation, George Washington University, Department of education.

    48-Mac Beath, J & mac Glynn. A .2002. Self – Evaluation, What’s in it for schools. First published by Routledge Flamer. New Delphi, sage Publication.

    49 - World Education report'.UNESCO.1993.p.132.

    50-Worthen, B, R& Sanders J, R .۱۹۹۷. Educational evaluation, Alternative approaches. And practical quidelices. New york , Longman publication. www.la.org/qrp۵/dvand mme.


موضوع پایان نامه بررسی کارایی درونی مدارس کاردانش شهر اهواز در سال تحصیلی 90 - 1389, نمونه پایان نامه بررسی کارایی درونی مدارس کاردانش شهر اهواز در سال تحصیلی 90 - 1389, جستجوی پایان نامه بررسی کارایی درونی مدارس کاردانش شهر اهواز در سال تحصیلی 90 - 1389, فایل Word پایان نامه بررسی کارایی درونی مدارس کاردانش شهر اهواز در سال تحصیلی 90 - 1389, دانلود پایان نامه بررسی کارایی درونی مدارس کاردانش شهر اهواز در سال تحصیلی 90 - 1389, فایل PDF پایان نامه بررسی کارایی درونی مدارس کاردانش شهر اهواز در سال تحصیلی 90 - 1389, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی کارایی درونی مدارس کاردانش شهر اهواز در سال تحصیلی 90 - 1389, مقاله در مورد پایان نامه بررسی کارایی درونی مدارس کاردانش شهر اهواز در سال تحصیلی 90 - 1389, پروژه در مورد پایان نامه بررسی کارایی درونی مدارس کاردانش شهر اهواز در سال تحصیلی 90 - 1389, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی کارایی درونی مدارس کاردانش شهر اهواز در سال تحصیلی 90 - 1389, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی کارایی درونی مدارس کاردانش شهر اهواز در سال تحصیلی 90 - 1389, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی کارایی درونی مدارس کاردانش شهر اهواز در سال تحصیلی 90 - 1389, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی کارایی درونی مدارس کاردانش شهر اهواز در سال تحصیلی 90 - 1389, پروژه درباره پایان نامه بررسی کارایی درونی مدارس کاردانش شهر اهواز در سال تحصیلی 90 - 1389, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی کارایی درونی مدارس کاردانش شهر اهواز در سال تحصیلی 90 - 1389, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی کارایی درونی مدارس کاردانش شهر اهواز در سال تحصیلی 90 - 1389, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی کارایی درونی مدارس کاردانش شهر اهواز در سال تحصیلی 90 - 1389, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی کارایی درونی مدارس کاردانش شهر اهواز در سال تحصیلی 90 - 1389, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی کارایی درونی مدارس کاردانش شهر اهواز در سال تحصیلی 90 - 1389

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی چکیده: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش معنوی با انگیزه کاری دبیران درمدارس دولتی متوسطه دوره دوم شهرستان کامیاران بود. روش پژوهش توصیفی و همبستگی می­باشد. جامعه آماری شامل کلیه دبیران به تعداد 203 نفر بوده و حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی مورگان به تعداد 129 آزمودنی ( 67نفر مرد و 62 نفر زن) برآورد گردید. روش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روان‌شناسی(M. A.) گرایش: عمومی چکیده هدف پژوهش حاضر مقایسه انگیزه پیشرفت، خلاقیت و عملکرد تحصیلی در دانش­آموزان تیزهوش و عادی شهر ایلام بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه­ی دانش آموزان مدارس تیزهوش و عادی شهر ایلام بودند که در سال تحصیلی 92-93 مشغول به تحصیل بودند. به منظور انجام پژوهش حاضر تعداد 140 دانش­آموز به روش نمونه ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش نوع یادگیری ، سبک رهبری و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ارومیه در سال 1394 بوده است . با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 215 نفر از کارکنان دانشگاه ارومیه به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و همبستگی بوده است. برای گردآوری اطلاعات از ...

پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد آموزش پرستاری ( گرایش کودکان ) چکیده مقدمه: با توجه به نقش دانشگاه ها در تربیت نیروی متخصص مورد نیاز جامعه، بررسی وضعیت نظام آموزشی و آگاهی از نقاط قوت، ضعف و کاستی ها در فرایند تحصیل دانشجویان، جهت طراحی و اجرای برنامه های مناسب آموزشی ضرورت دارد. هدف از این مطالعه تعیین وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت و ...

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته برنامه ريزي آموزشي چکيده تحقيق: بررسي ارتباط آموزشهاي فني و حرفه اي رسمي (رشته هاي الکترونيک، الکتروتکنيک) با نيازهاي بازار کار از نظر مديران صنايع (مديران

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش:مدیریت نیروی انسانی چکیده: براساس مطالعات انجام شده درصد بالایی از کارکنان سازمان ها از وجود نشانه های تنیدگی شکایت می کنند و اغلب تنیدگی خود را به سبک رهبری نسبت می دهند ، حال این سئوال مطرح است که آیا بین سبک رهبری مدیران ، نوع شخصیت و میزان تنیدگی کارکنان سازمان رابطه ای وجود دارد؟ لازم به توضیح است با توجه با تاثیر شخصیت ...

پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی کیده: هدف از تحقیق حاضر تاثیر 8 هفته تمرینات ثبات دهنده بر تعادل، درد و حس وضعیت گردن در دختران مبتلا به گردن درد غیر اختصاصی دانشگاه شهید باهنر کرمان بود. در این مطالعه 30 دانشجوی دختر، بین سنین28 -19 بطور تصادفی به دو گروه تجربی(15نفر) و کنترل(15 نفر) تقسیم شدند. ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی چکیده: هدف از این تحقیق، بررسی رابطه بین هوش اجتماعی با رفتار شهروندی سازمانی و خلاقیت سازمانی کارکنان دانشگاه بوعلی سینا همدان در سال تحصیلی 93- 1392بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان به تعداد 777 نفر (587 نفر مرد و 190 نفر زن) بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 348 نفر( 211 نفرمرد و 137 نفر زن ) با استفاده از روش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M. A ) گرایش: مدیریت ورزشی چکیده: تماشاچیان درکناربازیکنان همچون منابعی غنی می باشند که باکمک روانشناسان ورزش شناسایی وبا توجه به درنظرگیری ویژگی­های فردی بازیکنان وفراهم سازی شرایط بهینه حمایت بازیکنان از طریق حمایت­هاوتشویقات تماشاچیان وبرنامه ریزی صحیح مربیان ومسئولان مربوطه تلاش وگامهای اساسی در جهت افزایش کارآمدی تیمی وموفقیت تیمی ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مديريت «M.A.» گرايش: مالي زمستان 1391   چکيده     هدف پژوهش حاضر، تبيين رابطه­ي بين شايستگي­هاي رهبري

ثبت سفارش