پایان نامه بررسی نقش نوع یادگیری ، سبک رهبری و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ارومیه

word 672 KB 30791 151
1394 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۴,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی

    چکیده

    هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش نوع یادگیری ، سبک رهبری  و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی  کارکنان دانشگاه ارومیه در سال  1394 بوده است . با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 215 نفر از کارکنان دانشگاه ارومیه به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و همبستگی بوده است.  برای گردآوری اطلاعات از  پرسشنامه رویکرد یادگیری کیر بای  (2003) ، به روش الفای کرونباخ  که پایایی آن برابر با 90/ ،پرسشنامه سبک رهبری باس وآلیور  (2004) ، به روش الفای کرونباخ که پایایی  ان 96/ ، پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون (1991) ، به روش الفای کرونباخ  که پایایی آن برابر با 91/ ، پرسشنامه فرهنگ یادگیری سازمانی  مارسیک و واتکینز ( 2003 ) ، به روش الفای کرونباخ  که پایایی ان 93/ می باشد  استفاده شد . داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، مدل تحلیلی عاملی تأییدی، روش مدل یابی معادلات ساختاری، مدل تحلیلی اکتشافی تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که برای بالا بردن عملکرد کارکنان سازمان بهتر است به مهیا نمودن عواملی چون سبک رهبری، رویکرد یادگیری کارکنان و فرهنگ یادگیری  سازمانی توجه شود. در ضمن در نظر داشت که بین این عوامل روابط علّی برقرار است که می توانند سطح عملکرد شغلی کارکنان سازمان را تبیین نمایند. یعنی، میزان آن را بهبود ببخشند یا کاهش دهند.

    کلمات کلیدی : رویکرد یادگیری ، سبک رهبری ، عملکرد شغلی، فرهنگ یادگیری سازمانی.

    مقدمه

    دانشگاه سازمانی است که توما به فعالیت آموزشی و پژوهشی می پردازند . در کنار آن ، دانشگاهیان به عنوان قشر اندیشمند ومتفکر جامعه بر چگونگی تصمیم گیری در حوضه های اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی اثر می گذارد ، لذا دانشگاه ضمن انجام کارکرهای اصلی ، به عنوان یک نهاد موثر فکری بر تحول یا ایستادگی ساخت فرهنگی واجتماعی موثر است . هر جامعه ای با توجه به فرایند خاص توسعه ای که دنبال می کند جایگاه دانشگاههای خود را تعریف می کند . نظام آموزش عالی هر کشوری به عنوان یک قلمرو حرفه نقش اساسی در تولید دانش بر عهده دارد . تولید دانش نیازمند بستر سازی وتحولات اساسی در ساختار ها وسیستم های آموزشی عالی هر کشوری به عنوان یک قلمرو حرفه نقش اساسی در تولید دانش بر عهده دار د . امروزه این نظام سهم قابل توجهی از بودجه هر کشور را به خود اختصاص داده است و با توجه به اهمیت و نقش دانشگاهها در ابعاد اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی جامعه ضروری تا به تولید ، توزیع وبه مصرف رسانیدن تولیدات علمی در ابعاد مختلف کمک کنند ؛ اینکه جامعه ملی وجهانی چه دانش وعلمی دارد باید بررسی شود . وبازار هدف شناخته شود وبر مبنای جهت گیری دانشگاهها شکل گیرد . ( دلوی،محمد رضا ،1389،ص2).

    در میان نهادهای اجتماعی جامعه ، دانشگاه ها و مراکز آموزش سهم عمده ای در تولید اطلاعات علمی وفنی دارند . تولید دانش در دانشگاهها نتیجه فعالیت های علمی وپژوهشی اعضای هیئت علمی و تدوین ترجمه کتاب های علمی  نمود پیدا می کند وجز وظایف لاینفک آنان است . (جعفری،گل تاجی،1391،ص 562) . امروزه بسیاری از سازمان ها دستخوش تغییرند و هرگونه تغییر نیازمند کارکنان ومدیرانی است که انطباق پذیر باشند  و با تغییرات سازگار شوند . در این میان تعامل اجتماعی به شیوه ای شایسته و ثمربخش برای بیشتر مدیران و رهبران به عنوان کلیدی در مدیریت تغییرات سازمانی اهمیت فزاینده ای دارد. امروزه دستیابی به اهداف سازمان ها تا حد زیادی در گرو عملکرد مناسب وصحیح کارکنان است .(مردانی حموله و حیدری ،1387، ص 48) . در حال حاضر فاصله اصلی و عمیق میان ملت ها ، از حیث دانایی و نادانی است نه دارایی و ناداری چالش اصلی، نیروی انسانی است و قدرت رقابتی ملت ها در گرو کیفیت سرمایه انسانی آنهاست . (مرتضوی، 1387 ، ص  42) کارکنان در سازمان های  خدماتی نقش مهمی در تحقق اهداف اهداف سازمان ها و بویژه کیفیت خدمات انها دارند.(حیدری تفرشی ،1390،ص 34) .

    دنیای امروز پر از پیچید گی هایی است که سازما نها را در زمینه رشد و تعالی با مشکلات عدید های روبه رو ساخته است و مدیران را به عنوان برنامه ریزان، سازمان دهندگان و رهبران قافله بشریت با چالشهای  فراوان روبه رو کرده است . در این بین نقش سبک رهبری ، فرهنگ سازمانی و خلاقیت، به عنوان سه عامل مهم تأثیر گذار بر بهر ه وری و اثربخشی  حائز اهمیت بوده و بر بالندگی سازمان ، افزایش کیفیت خدمات ، موفقیت در رقابت، افزایش انگیزش کارکنان، رضایت شغلی و کاهش هزینه ها و اتلاف منابع اثر داشته و مشوق عمل گرایی است، به همین جهت نیازمند بررسی و مطالعه بیشتری است.(شوقی ، 1392،ص 24). کیفیت خدمات درسازمان ها در  گرو سبک رهبری  و رویکرد یادگیری در آن سازمانی است که کارکنان اگر از نوع یادگیری مناسبی استفاده کنند میتواند عملکرد مناسبی داشته باشند واگر از سبک رهبری مناسب استفاده شود ارائه خدمات به درستی انجام می شود .فرهنگ یادگیری سازمانی نیز از ادغام آموزش  و فرهنگ سازمانی است اگر کارکنان از آموزش لازم برخوردار بشوند میتواند این اموزش بر روی عملکردشان تاثیر بگذارد . این تحقیق بر ان است که با توجه به این که عملکرد کارکنان به نوع یادگیری وسبک رهبری وفرهنگ یادگیری سازمانی بستگی دارد ایا در دانشگاه ارومیه در بین کارکنان دانشگاه رابطه  بین این متغیر ها وجود دارد ؟

      1-2 بیان مسئله 

    امروزه با توجه به دگرگو نی ها ی سریع وپر شتابی که در دانش ومعلومات بشری رخ می دهد ، همه چیز به شدت در حال تغیر وتحول است . لذا این تغیرات وتحولات بر سازمان ها وشرکت ها نیز تاثیر می گذارد و سازمان ها که به عنوان یک سیستم با محیط در تعادل می باشد . عمکلرد شغلی ، به عنوان ارزش سازمانی رفتار های شغلی کارمند در زمان ها وموقعیت شغلی مختلف تعریف می شود .(خداپناهی و همکاران ، 1388،ص 302).برای تداوم حیات سازمانی خود نیازمند پاسخگویی در مقابل تغیرات محیطی هستند وهر سازمانی که توانایی با مقابله در برابر تغیرات را نداشته باشد محکوم به فنا خواهد بود. عملکرد در هر سازمانی تابع عملکرد کارکنان ومدیران ، فرصت ها و منابع و امکانات و نیز متاثراز سیستم های محیطی وسازمان های دیگر است . عملکرد کارکنان نیز تابع متغیرهای فردی ( توانایی ها و مهارت های ذهنی وروانی وپیشینه زندگی ) ، متغیرهای روان شناختی ( ادراک ، نگرش ، شخصیت ، یادگیری و انگیزه) ومتغیرهای سازمانی و منابع ، رهبری وپرداخت ها ، ساختار وطرح شغلی است. (طوسی ،1381 ،ص 302).

    ارزیابی عملکرد در سازمان ها کاربردی های بسیاری دارد . هر مدیر ارزیابی ها ر ا به منظور تصمیمات مهمی همچون ارتقا ، نقل و انتقال وخاتمه خدمت به کار می گیرد . ارزیابی ها مشخص کننده نیاز افراد به آموزش و پیشرفتند و به شناسایی دقیق توانایی ها و مهارت  هایی می پردازند . که در حال حاضر کافی نیستند ولی می توان برای اصلاح آنها برنامه  ریزی کرد واز ارزیابی عملکرد به عنوان  دستورالعمل استفاده می شود که با کار گرفتن آن می توان برنامه های انتخاب وپیشرفت را ارزیابی کرد . با ارزیابی  عملکرد ، می توان کارمندان تازه استخدام شده ای را که عملکردی ضعیف دارند ، شناسایی  کرد . همچنین می توان تاثیر برنامه های آموزش وپیشرفت را از چگونگی عملکرد کارمندان در برنامه ارزیابی عملکرد تعین کرد . همچین به منظور فراهم آوردن بازخورد برای کارمندان در مورد نگرش سازمان از عملکرد آنان ، ارزیابی  ها به کار می روند .در نهایت از ارزیابی هایی عملکرد به عنوان مبنای برای تخصیص پاداش استفاده می شود .ونیز تعین دریافت کننده اضافه حقوق ودیگر پاداش بر اساس شایستگی ،بر عهده ارزیابی های عملکرد است.(کبیری،1373،ص 267).

    اسپکتور[1] بیان می کند که مردم زمانی می توانند در مشاغل خود به خوبی عمل کنند که از توانایی وانگیزش لازم برای داشتن عملکرد مناسب بهره مند باشند .در واقع وی معتقد است که توانایی وانگیزش منجر به عملکرد شغلی[2] مناسب می شوند به طور کلی ، انگیزش ، حالت ونیرویی درونی است که فرد را به رفتار های خاصی وا می دارد انگیزش باعث می شود که فرد ، رفتاری را به صورت جهت دار ، با تلاش وجدیت وتداوم در طول دوره زمانی خاص انجام دهد.(خداپناهی وهمکاران ،1388،ص 302).

    رهبری موضوعی است که از دیرباز ذ هن پژوهشگران و افراد جامعه را به خود جلب کرده است . این واژه به طور ضمنی بر افراد قدرتمند و پویا دلالت می کند . شاید علت جذابیت گسترد ه رهبری این باشد که رهبری فرایندی بسیار اسرارآمیز است که در زندگی همه افراد وجود دارد . (یوکل ،1382، ص37) .  سبک رهبری الگوی رفتاری است که فرد به هنگام اقدام برای نفوذ در فعالیت های دیگران آن گونه که دیگران تصور می کنند ، از خود نشان می دهد .(هرسی وبلانچارد [3]،ترجمه دکتر کبیری ،1375،ص 48) . اجرای اهداف واستانداردهای سازمانی دلالت می کند در عمل این قدرت رهبری به روشهای مختلف وگوناگون اعمال می شود که به عنوان سبک های رهبری نامیده می شود.(کوشا ،2006،ص 91) . مدیریت ورهبری از ارکان سازمان و جامعه است. مدیریت ورهبری آموزشی در بین انواع مدیریت ها از جایگاه ویژه ای برخوردار است . اگر آموزش وپرورش هر جامعه در راس همه ی مسایل جامعه باشند ، مدیریت آموزشی نیز به همان منطق جایگاه مهمی در بهسازی وتوسعه جامعه دارد . (میر کمالی ،1379،ص 9) . رهبری به دلیل نقشی که در اثر بخشی فردی و گروهی ایفا می کند ، عنوان بسیار مشهوری در رفتار سازمانی است واز انجا که موضوع رهبری ، انسانها را طی اعصار گوناگون مفتون ساخته تعاریف فراوانی از آن شده است وتقریبا به تعداد کسانی که کوشیده اند مفهوم رهبری را تعریف کنند ، برای آن تعریف وجود دارد . (رضاییان،1384، ص 375) . سبک های رهبری[4] به کرات به عنوان امتداد های یک خط پیوسته در  نظر گرفته می شوند ؛ اگر چه ممکن است یک مدیر بر این باور باشند  که او سبک رهبری خاصی را به کار می برد . اما او احتمالا بدون اینکه آگاه باشد در یک روز چندین سبک را به کار می برد (همان). از طرفی در تحقیقات بسیاری نشان داده شده است که سبک های رهبری تاثیر زیادی بر ارزشها وافکار کارکنان می گذارد ویکی از عنوان های مهم ومورد بحث در سازمانها می باشد . همچنین رابطه سبک رهبری با کارایی ، اثر بخشی ، رضایت شغلی ، انگیزش وبسیاری از متغیر های مهم سازمانی دیگر تایید شده است.(هوی ومیسکل ،1382،ص 135) . ولی هیچ یک از آنها مورد پذیرش عام قرار نگرفته است .رهبری به عنوان فرایند ، به معنی استفاده از نفوذ بدون زور برای هدایت وهماهنگی فعالیت های اعضا یک گروه جهت تحقق هدف وبه عنوان یک صفت به معنی مجموعه های از ویژگی هاست که به به کسانی که چنین نفوذی ره با موفقیت بکار می برد نسبت داده می شود؛ از نقطه نظر سازمانی ،رهبری دارای اهمیت حیاتی است.(مورهد وگریفین ،1382،ص 275).

    روش یادگیری [5]را به صورت ترکیبی از یک انگیزش وراهکار مناسب که توسط فراگیرنده ای انتخاب شده است که داشته به شرایط فردی وزمینه ای است، مفهوم سازی می کنیم. در اینجا راهکار ترکیبی از فعالیتهای انجام شده را برای سروکار یافتن با یک موضوع خاص مشخص می کند. رویکرد های یادگیری نشان دهنده انگیزش ها وراهبرد های متناظر با آن است که فرد برای پاسخ به تقاضا های مطالعاتی خود از آن بهره مند می شوند ویژگی های رویکرد سطحی مطالعه و یادگیری عبارت از تمایل به پدید آوری صرف محتوا ، پذیرش ایده ها واطلاعات به صورت منفعلانه ، حفظ کردن . حقایق وروش ها به صورت روتین است؛در حالی که ویژگی های رویکرد عمیق مطالعه شامل تمایل به درک وفهم معنای متون ، تعادل منتقدانه با متن ،مرتبط ساختن ایده های مطرح شده در متن به تجربه ها ودانش قبلی ، استفاده از اصول سازمان دهنده برای یکپارچه ساختن ایده ها وبررسی کردن منطق بحث هاست.( پور اتشی وهمکاران ،1393، ص 364).

    رویکرد های یادگیری ، فعالیت های ذهنی ای هستند که فراگیران در هنگام مطالعه به کار می برند تا بتوانند به طور موثر تری در دریافت ،سازماندهی ،یا به خاطر آوردن اطلاعات از آنها استفاده نمایند. (نجات  وهمکاران  ،1390،ص 23).

    روش یادگیری را به صورت ترکیبی از یک انگیزش و راهکار مناسب که توسط فراگیرنده ای انتخاب شده است که داشته به شرایط فردی و زمینه ای است ، مفهوم سازی می کنیم در اینجا راهکارترکیبی از فعالیتهای انجام شده را برای سروکار یافتن با یک موضوع خاص مشخص می کند . این برای فعالیت که شیوهای یادگیری صفات مشخص شده ای نشده بلکه برای هر وظیفه انتخاب می شوند . تمامی روشها تا اندازه معین توسط هر کسی بکار برده می شوند . بسیاری از مفاهیمی که در عرصه فرهنگ سازمانی مطرح شده است ،در ابتدای قرن 20 شروع شده است ودر خلال آثار دانشمندان مختلف قابل بررسی است .

    در دوران جهانی شدن ، آموزش نخستین گام برای هر فعالیت بشری تلقی میشود. چرا که نقشی حیاتی درتوسعه سرمایه انسانی ایفا میکند و با رفاه و فرصتهای زندگی بهتر در ارتباط است. روشن است که کسب دانش و مهارت ، افراد را قادر میسازد تا بهره وریشان را افزایش داده و کیفیت زندگیشان را بهبود بخشند. از این رو کیفیت عملکرد دانشجویان در صدر اولویتهای آموزشگران قرار دارد چرا که برای ایجاد تغییر در سطوح

    محلی، ملی و جهانی ضرورت دارد . (زندوند یان نایینی و همکاران   ،1392،ص 30). نوشته های که طی این قرن درباره سازمان ومدیریت به رشته تحریر در آمده آکنده از رویکرد های به سازمان است که تلویحا به شکل گیری فرهنگ یادگیری سازمانی[6] در قالب اظهاراتی مانند فضا،شخصیت ،جو،نهادینه ساختن ،سازمان غیر رسمی وغیره پرداخته اند (Parker,2000).

    در سالهای اخیر توجه زیادی به یادگیری سازمانی در کشور های توسعه یافته ودر حال توسعه شده است بیشتر پژوهشگران معتقد ند که یادگیری سازمانی زمانی به مزایای رقابتی مفید برای کارمندان منجر می شود تا دید روشنی از اهمیت کیفیت خدمات داشته باشند .به علاوه شناسایی انگیزه های کارکنان به منظور اجرای کیفیت خدمات بهتر می تواند ،خدمات سازمان را جهت تشکیل سیستم یادگیری توانا سازد . این رویکرد قادر است ، سیاست مدیریت منابع انسانی را با رفتاری مطلوب در خدمات کارمندان مرتبط کند. (قنبر پور نصرتی وهمکاران ،1391،ص 93). از طرفی سازمان های یادگیرنده ، سازمان های هستند که به مستمر خود را از نو می سازد ، کشف کرده ونیروی مضاعفی در خود ایجاد می کنند.(اسدی وهمکاران  ،1388،ص 23).

    پژوهش حاضر در نظر دارد به بررسی نقش نوع یادگیری ،سبک رهبری وفرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ارومیه بپردازد.

    رویکرد یادگیری

    شکل 1-1 مدل مفهومی تحقیق

     

     

     

                                                                              

    فرهنگ یادگیری

    سازمانی

        

                           

     

     

    سبک رهبری

    عملکرد شغلی

     

     

     

     

     

     1-3 اهمیت وضرورت تحقیق

    اهمیت این تحقیق با توجه به پیشینه که دارد این است که روش یادگیری وفرهنگ یادگیری سازمانی بر روی عملکرد شغلی  کاکنان تاثیر می گذارد وهمچنین سبک رهبری بر عملکرد کارکنان تاثیر دارد ونتیجه این تحقیق میتواند این را به اثبات برساند که روش یادگیری با عملکرد شغلی کارکنان رابطه دارد وهمچنین فرهنگ یادگیری سازمانی وسبک رهبری بر عملکرد شغلی کارکنان تاثیر دارد. در عصر حاضر، سازمان ها با چالش های عمده ای مواجه شده اند که بسیاری از این چالش ها، منجر به تجدید ساختار، مهندسی مجدد وکوچک شدن آن ها شده است . محیط کنونی سازمان ها پیچیده و دشوارتر شده و رهبران سازمان ها با مشکلات غیرقابل پیش بینی روبرو شده اند که انعطاف پذیری بالای آن ها را در رفع مشکلات و مواجهه با محیط پرتلاطم پیرامون سازمان ها می طلبد .در برخی از سازمان ها ملاحظه می شود که بین عقاید زیربنایی، ارزش ها و مفروضات اعضای سازمان و رهبران هم سویی وجود ندارد که این خود باعث بروز مشکلاتی در تعهد کارکنان نسبت به سازمان شده و سبب عملکرد پائین، غیبت و ترک خدمت کارکنان می شود.

    در گذشته انتظارات متفاوتی از آموزش عالی مد نظر بود که در سایه تحولات علمی وفنی به مرور دچار تغیر شده است وحال به آموزش عالی به عنوان یکی از عوامل موثر در تحقق سیاست های توسعه اقتصادی ، اجتماعی وفرهنگی نگاه می شود .در این میان دانشگاهها به عنوان زیر نظام های عمده نظام آموزش عالی، در فرایند توسعه یک کشور به عنوان مرکزی که به تربیت وآماده ساختن نیروی انسانی کارآمد ودارای مهارت به منظور پاسخگویی به نیاز های واقعی جامعه در زمینه های مختلف می پردازد ، نقش حیاتی وکلیدی را برعهده دارند ،چرا که دانشگاه ها با برون داد های خود به جامعه عملا در راه توسعه گام بر می دارند .آموزش عالی در کشور های جهان سوم نهاد بسیار مهمی است ، نه تنها از این نظر که تربیت نخبگان را برعهده دارد ومبنایی را برای جامعه ای بر خوردار از فناوری ایجاد می کند ، بلکه از نظر که مهمترین نهاد فکری است تاثیر بسیار گسترده ای بر فرهنگ ، امور سیاسی واجتماعی دارد . دانشگاهها نه تنها از طریق تالیف های خود نقش عمده ای در پیشرفت جامعه ایفا می کنند ، بلکه با دادن مشاوره به دولت وبخش صنعت در حیات فکری ونظایر آن نیز مشارکت می کنند .(عطافر وبهرامی سامانی ،1388،ص7).

    عبدالله پارسا(1384) در تحقیق تحت عنوان رویکرد یادگیری ونتایج یادگیری (عملکرد شغلی ) وادراک دانشجویان به این نتیجه رسیده است که انگیزه های بیرونی بر نتایج یادگیری تاثیر منفی وانگیزه های درونی بر روی نتایج یادگیری تاثیر مثبت د ارد در حقیقت دانشجویانی که درک معنا ومفهوم مطلب درسی علاقه مند هستندوتکالیف را جالب تلقی می کنند ،از  نتایج یادگیری وپیشرفت تحصیلی بهتری برخوردار هستند.ولی دانشجویان که فقط در تلاش برای پاسخگویی به الزامات ارزیابی وگریز از شکست هستند به پیشرفت تحصیلی کمتری دست یافته ان اصطلاحات رویکرد صوری وعمقی ابتدا توسط مارتون وسالجو (1967) مطرح شده وتحقیقات متعددی پیرامون انها صورت گرفته است (بیکنز 1987) ورویکرد سومی حصولی  به انها افزود که ممکن است گاهی اوقات با رویکرد حصولی وعمقی در هم امیزد. Chin نیز گزارش نمود که بعضی ازدانشجویان در یادگیری علم از سایرین موفق تر هستندین تفاوت به روش یادگیری آنها که معنادار یا طوطی وار است مربوط می گردد.

    مباحث مربوط به تفاو تهای فردی درجنبه های سبک شناسی تفکر، با طرح مفاهیمی چون سبک های شناختی ، سبک های یادگیری و رویکر دهای یادگیری ، جایگاهی ویژه را در تبیین علل و زمینه های یادگیری به خود اختصاص داده اند، که عنایت برشیوه های مورد رجحان فرد در فرآیند پردازش اطلاعات دارند. (لارنس،1997).در مدل انتویستل و تیت ( 1995 ) رویکردعمیق با انگیزش درونی برای یادگیری،رویکرد سطحی با ترس از شکست ورویکرد راهبردی با انگیزه پیشرفت همراه اجزاء انگیزشی مدل مزبور از اعتبار قابلقبولی برخوردار نیست، به همین دلیل درالگوی پیشنهادی خود، منحصراً مؤلفه هایشناختی رویکرد یادگیری را ملحوظ داشت.اما به منظور اتخاذ رویکردی کل گرایانه،جستجوی ارتباط این مؤلفه ها با عواملانگیزشی دیگر از اهمیتی ویژه برخوردارست. درو و واتکینز ( 1998 ) رابطه رویکردهای یادگیری عمیق و سطحی را بادو عامل انگیزشی خودپنداره تحصیلی ومکان کنترل مورد مطالعه قرار دادند. یافته های مطالعه آنان از طریق تحلیل مسیر نشان داد.که عوامل انگیزشی فوق رویکردهای یادگیری را پیش بینی می کنند، بدین ترتیب که رویکرد یادگیری افرادی که مکان کنترل بیرونی دارند، عمدتاً سطحی است وخودپنداره تحصیلی مثبت با رویکرد عمیق در یادگیری همراه است. این پژوهشگران بررابطه عوامل انگیزشی با رویکردهای یادگیری تأکید ورزیده اند. دیبا سیف(1386)یافت ههای تحقیق که رویکردهای یادگیری تحت تأثیرباورهای انگیزشی هستند. نتایج حاصل از این پژوهش همسو با دیدگاه داف ( 1997 ) نشان داد که الگوهای انگیزشی متفاوتی بر رویکردهای یادگیری عمیق، سطحی وراهبردی تأثیرگذار است و افزون بر آن تعیین نمود که هر یک از رویکردهای فوق به مدل اجتماعی » وسیله کدامیک از اجزاینتریچ، ) « شناختی انگیزش برای یادگیری1989 ) پیش بینی می شود. به علاوه، یافته هایاین تحقیق، همسو با نتایج پژوهش لونکا وهمکاران ( 1996 ) مبین آن بود که الگوهای انگیزشی- شناختی دانشجویان در رشته های مختلف، کاملاً یکسان نیست. با این حال عوامل انگیزشی مشترکی نیز در میان دانشجویان رشته های پزشکی و مهندسی،وجود دارد که هر یک از رویکردهای یادگیری را پیش بینی می کند. در هر دو رشته،جهت گیری درونی هدف بر رویکرد عمیق و راهبردی و اضطراب امتحان بر رویکرد سطحی تأثیر مثبت دارد. این مشابهت ها، از نقطه نظر ماهیت رویکردهای یادگیری، تأییدی بر نظریه های زیربنائی آن است (برای مثال: انتویستل و تیت، 1995 ؛ ورمونت،1998 ؛ داف، 1997 ) و نشان می دهد که باورهای انگیزشی در مجموع رویکردهای یادگیری را پیش بینی می نمایند . سوال این است که کدام ترکیب از انواع فرهنگ ها برای نوآوری مناسب ترین است. اسکرلاوج و دیگران را به عنوان یک ترکیب از هر چهار نوع فرهنگ (OLC) 2007 )، فرهنگ یادگیری سازمانی )پیشنهاد کردند. به منظور شرح مفهوم فرهنگ یادگیری سازمانی اسکرلاواج و دیگران ازکسب ) OLC چهارچوب مبتنی بر رقابت استفاده کردند. به این ترتیب که ابعاد اساسی اطلاعات، تفسیر اطلاعات، تغییرات رفتاری و شناختی) را با توجه و تأکید بر نمودار دو بعدی شرح دادند. آنها به این نتیجه رسیدند که شاخصهای ،(CVF) چارچوب مبتنی بر رقابت توصیف کننده این ابعاد به طور عمده در ناحیه هایی که گرایش به انعطافپذیری دارند قرارگرفتند. لازم به ذکر است که آنها کار خود را بر اساس تحیل عاملی اکتشافی دادند.هو ( 2008 )، عنوان میکند فرهنگ یادگیری سازمانی به دریافت و تفسیر اطلاعات و خلق دانش سازمانی وابسته است از سوی دیگر فرهنگیادگیری سازمانی می تواند، توان نوآوری رادر صنایع بزرگافزایشدهد. در فرضیه های سوم و چهارم تأثیر مستقیم و معنادار نتیجه فرایندیادگیری سازمانی یعنی متغییر تغییرات رفتاری و شناختی بر فرهنگ نوآورانه و نوآوری فنی تأیید شد. لازم به یادآوری است که این متغییر به طور غیر مستقیم هم بر نوآوری فنی تأثیرگذار است. طبق نظر چنگ ( 2008 )، نوآوری سازمانی به طورمعناداری معلول فرهنگ یادگیری سازمانی است و به طور مثبتی متاثر از تعامل مابین یادگیری سازمانی و عدم اطمینان محیطیاست.علی معایر حقیقی فرد(1389)در تحقیقی با عنوان سبک رهبری وپیامد های ان در چارچوب الگوی رهبری تمام عیار به این نتیجه رسید است که رهبری تحول گرا و پاداش همراه با رهبری تعامل گرا، تلاش، اثرگذاری و رضایت کارکنان را افزایش می دهد . این یافته تلویحات مهمی برای مدیران سازمان ها دارد. اگر آن ها هردو سبک رهبری را یکپارچه کرده و به کار گیرند،می توانند منافع حاصل از آن ها را به دست آورند. البته باید همیشه در نظر داشته باشند که اتکای صرف بر یک سبک رهبری می تواند پیامدهای ناخواسته و بالقوه آسیب رسانی داشته باشد. باس و آوولیو( 2004 ) بیان کردند که رهبری تحول گرا باید به همه افراددر همه سطوح سازمان آموزش داده شود تا بر عملکرد کلی سازمان تأثیر مثبتی داشته باشد.مطالعات نشان داده اند که آموزش می تواند رهبری تحول گرا و تعامل گرا را تقویت کند . درنتیجه سازمان ها باید توجه ویژه ای نیز به مقوله آموزش داشته باشند. رابرت لرد  بر اساس تحلیل مجدد بررسی های گذشته، به این نتیجه رسیدکه افراد، دارای الگوهای رهبری هستند که بر شناخت آن ها در مورد یک رهبر مؤثر یاغیر مؤثر تأثیر می گذارد. در واقع الگوی رهبری نمایشی از خصوصیات رفتارهایی استکه مختص رهبران می باشد. لرد ثابت کرد زمانی که افراد دارای خصوصیاتی از قبیل هوشمندی، مردانگی و تسلط باشند به عنوان رهبر شناخته خواهند شد(کریتنر و کینیکی،ترجمه فرهنگی وصفرزاده1386).

     فاروق امین مظفری(1386) در تحقیق با عنوان بررسی رابطه فرهنگ سازمانی وسبک رهبری در دانشگاه های ایران به این نتیجه رسید که با توجه به غالب بودن فرهنگ سلسله مراتبی در دانشگا ههابه نظر می رسد این سخن ازاوگبونا(2000) که د جوامع سازماندهی شده معاصرواجد مدیریت بیش از حد وفاقد رهبری بیش از حد حد هستند در اینجا صحیح باشد. از این پژوهش این چنین استنباط می شود که در  انشگاهها میان فرهنگ موجود وارمان های انشگاه تفاوت وجود دارد .به اعتقاد کامرون وکویین(2006)سبک های رهبری ومهارتهای مدیریتی اگر با فرهنگ ارمانی هم نوا شود اثربخشی بیشتری خواهند داشت.

    از عوامل مهم بقا و حیات سازمان ها ، کیفیت توانمندی نیروی انسانی است . به عبارت دیگر اهمیت منابع انسانی به مراتب از فناوری های جدید ، منابع مالی و مادی بیش تر است. یعنی تفاوت اصلی سازمان ها را باید در دانایی و نادانی دانست نه دارایی و ناداری . نقش نیروی انسانی کارآمد، توانا و دانا در تحقق اهداف سازمانی امری غیرقابل انکار می باش د . منبع انسانی به عنوان مهم ترین، گران ترین و با ارزش ترین سرمایه یک سازمان محسوب می شود. نیروی انسانی توانمند ، سازمان توانمند را به وجود می آورد . سازمان توانمند محیطی است که کارکنان در گروه های مختلف، در انجام فعالیت ها با یکدیگر همکاری می کنند. (قربانی زاده وخالقی نیا،1388،ص86؛جهانیان ،1387،ص 133).

    سازمانهای اجتماعی امروزه به سبب توسعه و گسترش فعالیت های اقتصادی و خدماتی ناگزیر از تدارک حفظ و اداره نیروی انسانی پرتوان در مقیاس بزرگ و متنوع هستند. امروزه منابع انسانی نقش مهمی در رشد و توسعه اهداف سازمانی دارند. با نگرش به گذشته در می یابیم که منابع انسانی به عنوان ضرورت در کار سازمانها مطرح است در حال حاضر نیز علیرغم پیشرفت های تکنولوژیک و ورود فناوری های متنوع در سازمانها، هنوز منابع انسانی مهمترین بازوی رشد و ترقی سازمان محسوب می شوند. در عصر حاضر بررسی و شناخت عوامل موثر برعملکرد شغلی کارکنان یکی از برنامه های مهم مدیریت در این بخش محسوب می شود.سازمانهایی که با دید مثبت به آموزش می نگرند به این نکته توجه دارند که در دنیایی از کمبود مهارت ها قرار دارند.(قاسمی ،1392،ص 42).

     بسیاری از مدیران برای افزایش عملکرد و راضی نگه داشتن کارکنان از پاداش های مالی استفاده می کنند ، با این حال این تنها ترغیب کننده کارکنان برای ارتقا عملکرد نیست. مشکلاتی که سازمانهای کنونی دارند، این است که مدیران آنها احساس می کنند که همه مشکلات تنها با پول حل می شود . با این حال، کارکنان نیازهای دیگری نیز دارند که شاید مهم تر نیازهای مالی باشد.( عسگری ،1392، ص 20).

    کیفیت نیروی انسانی در سازمان های آموزشی به لحاظ نقش مهمی که در توسعه وپیشرفت جامعه در ابعاد متعدد دارد،از اهمیت بیشتری برخوردار است . بنابرین لازم است که دانشگاهها با توجه به شرایط ومقتضیات خود، ساز وکارهای مناسب را جهت کارآمد کردن کارکنان خود شناسایی وکلیه امکانات خود را برای آن بسیج نماید.(عبداللهی وحیدری ،1388،ص 113).

    سازمانهای اجتماعی امروزه به سبب توسعه و گسترش فعالیت های اقتصادی و خدماتی ناگزیر از تدارک حفظ و اداره نیروی انسانی پرتوان در مقیاس بزرگ و متنوع هستند. امروزه منابع انسانی نقش مهمی در رشد و توسعه اهداف سازمانی دارند. با نگرش به گذشته در می یابیم که منابع انسانی به عنوان ضرورت در کار سازمانها مطرح است در حال حاضر نیز علیرغم پیشرفت های تکنولوژیک و ورود فناوری های متنوع در سازمانها، هنوز منابع انسانی مهمترین بازوی رشد و ترقی سازمان محسوب می شوند. در عصر حاضر بررسی و شناخت عوامل موثر بر

    عملکرد شغلی کارکنان یکی از برنامه های مهم مدیریت در این بخش محسوب می شود.سازمانهایی که با دید مثبت به آموزش می نگرند به این نکته توجه دارند که در دنیایی از کمبود مهارت ها قرار دارند. این سازمانها به این نکته توجه دارند که سودهای محسوس و نامحسوس آموزش هزینه های آن را توجیه و عملکرد شغلی کارکنان را بالا می برد. لذا برای مشخص کردن میزان دستیابی این دوره ها به اهداف مصوب و تعیین شده ) افزایش عملکرد شغلی کارکنان به طور عام ( انجام این تحقیق  را ضروری می کند. (قاسمی ،1392، ص 42) .

     ارزشیابی عملکرد کارکنان تحت عناوین نظام ترفیعات ، تعین شایستگی وارزیابی عملکرد ونظایر این ها در اغلب سازمان ها وشرکت های دولتی وخصوصی مطرح است . ارزشیابی ابزار موثری در مدیریت منابع انسانی است که به انجام صحیح ومنطقی آن ، ضمن آن که سازمان ها با کارایی به اهداف خود می رسند ، منافع کارکنان نیز تامین می گردد .در جریان ارزشیابی عملکرد یک مدیر ، رفتار های کاری کارکنان را از طریق سنجش ومقایسه آنها با معیار های از پیش تنظیم شده ارزیابی می کند ، نتایج حاصله را ثبت می کند وآنها را به اطلاع کارکنان سازمان می رساند.(پارسائیان، اعرابی ،1377، ص 28).

    یکی از ضرورت های اصلی بر انجام فعالیت های بسیاری از سازمان های امروزی است ،رهبری است .سازمانها موفق مشخصه عمده ای دارند که به وسیله آن از سازمانها ی ناموفق متمایز می شوند؛این مشخصه ،رهبری پویا واثر بخش است.سبک رهبری عبارت است از الگوهای رفتاری دائمی ومستمر که افراد در هنگام کار با دیگران ،از آن استفاده می کنند وتوسط دیگران درک می شوند  .تحت نفوذ خود قرار دادن رفتار دیگران از طریق ایجاد تصور قدرت صورت می گیرد .ایجاد تصور قدرت مستلزم دسترسی به منابع قدرت است . (قربانیان وهمکاران  ،1389، ص 2)دسته ای از منابع قدرت مبتنی بر منصب ومقام مدیر ودسته دیگر مبتی بر قدرت هایی است که بر توانایی های شخصی مانند خبرگی،صلاحیت واطلاعات مدیر دلالت دارد.(رضاییان،1380، ص 132 ).

    اهمیت وضرورت رهبری در سازمان ار آنجا ناشی می شود که در طراحی سازمان ها همواره ضعف های ونارسایی های زیادی وجود دارد وبه یک رهبر به عنوان یک عامل قوی واطمینان بخش به منظور ایجاد هماهنگی های لازم در میان اعضا وفعالیت ها وهدایت آنها نیازی است.همچنین با توجه به محیط متغیر کنونی که سازما نها با تغیرات سریع وپیچیده در اوضاع وشرایط خود مواجه  هستند ،رهبر در تطبیق سریع سازمان باشد با شرایط محیط تغیر وحفظ ثبات سازمان نقش اساسی دارد(قربانیان وهمکاران  ،1389، ص 2).در تعریف رهبری تفاوت آرا ونظریه ها بسیار است .نقطه مشترک همه آنها این است که رهبری فرایند نفوذ وتاثیر گذاری بر افراد است .برخی صاحب نظران معتقدند که رهبری یعنی فعالیت هایی که مردم را برای تلاش مشتاقانه در تحقق اهداف گروهی تحت تاثیر قرار می دهد (همان). رهبری در نوشته های مدیریت آموزشی [7]عنوان مهمی است. که داری تعاریف ورویکرد های مطالعاتی متنوعی است در ابتدا،پژوهش درباره رهبری،در تشخیص صفات مشترک رهبران متمرکز بود ولی بعد ها با  توجه به اهمیت وخصوصیات مشخص وضعیت رهبری برای توضیح رفتار رهبری ، جایگزین تاکید فوق گردید.امروزه هم صفات رهبر وهم متغیرهای وضعیتی در توضیح رهبری با اهمیت تلقی می شوند (هوی ومیسکل ،1382،ص 585).

    منظور از رهبری در مدیریت ،فراگرد اثر گذاری ونفوذ در رفتار اعضای سازمان برای یاری وهدایت آنها ارتباط متقابل برقرار می کند ، انگیزه کار وفعالیت در آنها بوجود می آورد ، به حل مشکلات وکشمکش های آنها می پردازد ،وبه اقتضا تغیراتی در شرایط کار پدید می آورد . همه این کوششها به این منظور است که نیازها وهدفهای سازمان توما تحقق پیدا کند . بنابراین ، نقش رهبری در مدیریت حایز اهمیت است .(علاقه بند ،1383،ص128).

    مهم ترین نکته آن است که یادگیری از فعالیت های روزمره سازمان جدا فرض نشود. مدیران باید بر جنبه ها و روشهایی که دانش میتواند به سازمان آن ها رسوخ کند و در آن معنای کاربردی بیابد، اشراف پیدا کنند و راه هایی که افراد برای کسب اطلاعات و حل مسأله از آن ها بهره می برند را بشناسند و به کارگیری دانش برای هدایت فرایندها و ساختارها و نیز فعالیت های سازمانی را که به بهبود عملکرد و کسب و کار منجر خواهد شد

    بشناسند.(علامه ، مقدمی ،1389 ،ص 76).

     

    [1] Spector

    [2] Job performance

    [3] Hersey and Blanchard

    [4] Leadership style

    [5] Learning approach

    [6] Organizational learning culture

    [7] Educational Management

    The role of learning approach,leadership style,and organizational learning culture on staff  job performance of employees is Urmia University in 1394

     

    Abstract

    The aim of this research was to design and test a model of the role of learning approach, leadership style,and organizational learning culture on  job performance of  in employees is Urmia University in . Data was collected from 215 employees of urmia university that was  selected with simple random sampling method.learning approach kirby (2003)، chronbach alpha reliability(.90), questionnaire bass and Oliver (2004)، chronbach alpha reliability(.96) Leadership style, job performance questionnaire Paterson(1991)،chronbach alpha reliability(.91),organizational learning culture questionnaire Marsyk and Watkins(2003) chronbach alpha ،reliability(.93). was used to collect deta. Data were analyzed using pearson­ s correlation coefficient, model, confirmatory factor analysis, structural equation modeling approach, an analytical model for exploratory analysis. The results showed that it is better  to prepare the organization to enhance the employees performance such as leadership style, organizational  learning and culture employees  learning approach is recommended. Also keep in mind that the relationships  was established between these factors to explain the employees، job performance. That is, how much it will improve or deteriorate،it.

    Kaywords: Learning approach,leadership style, , job performance ,organizational learning culture.

     

  • فهرست:

    عنوان                                                                                                                                                      صفحه        

    فصل اول

     کلیات تحقیق

    مقدمه ........................................................................................................................................................................1

    بیان مسئله ...............................................................................................................................................................2

    اهمیت وضرورت تحقیق  .......................................................................................................................................6

    اهداف تحقیق ........................................................................................................................................................10

      1-4-1- هدف کلی ...............................................................................................................................................................12

      1-4-2 اهداف جزیی..............................................................................................................................................................12

    فرضیه های تحقیق  ............................................................................................................................................13

     1-5-1- فرضیه اصلی.............................................................................................................................................................13

    1 -5-2-فرضیه فرعی .............................................................................................................................................................13

    تعاریف متغیر ها....................................................................................................................................................14

    1-6-1 تعرف نظری ومفهومی متغیر ها ...............................................................................................14

    1-6-2 تعریف عملیاتی متغیر ها............................................................................................................15

    فصل دوم

     ادبیات تحقیق

    بخش اول : عملکرد شغلی

    2-1 مقدمه ................................................................................................................................................................................16

    2-2 مفاهیم وابعاد عملکرد شغلی ........................................................................................................................................16

    2-3 اهمیت ارزشیابی عملکرد شغلی ..................................................................................................................................21

    2-4 مزایایی ارزشیابی عملکرد شغلی .................................................................................................................................21

    2-5 اهداف ارزشیابی عملکرد شغلی.....................................................................................................................................22

    2-6 عوامل عملکرد شغلی .....................................................................................................................................................23

    2-6-1 عوامل رفتاری..............................................................................................................................................................23

    2-6-2 عوامل فردی ...............................................................................................................................................................24

    2-6-3 عوامل فرایندی ..........................................................................................................................................................24

    2-6-4 عوامل سازمانی ...........................................................................................................................................................24

    2-7 روش های متداول ارزشیابی عملکرد شغلی...............................................................................................................25

    2-7-1 روش درجه بندی ترتیبی ........................................................................................................................................25

    2-7-2 روش مقایسه فرد به فرد ..........................................................................................................................................25

    2-7-3 روش مقیاسی .............................................................................................................................................................25

    2-7-4 روش توزیع اجباری...................................................................................................................................................26

    2-7-5 روش انتخاب اجباری.................................................................................................................................................26

    2-7-6 روش فرم ارزیابی.........................................................................................................................................................26

    2-7-7 روش وقایع حساس ...................................................................................................................................................27

    2-7-8 روش تجزیه عملیات یا مدیریت بر مبنای هدف .................................................................................................27

    2-7-9 روش بررسی داخلی....................................................................................................................................................27

    2-7-10 روش تشریحی ........................................................................................................................................................28

    2-7-11 روش ارزشیابی گروهی............................................................................................................................................28

    2-8 هدف نهایی از ارزیابی عملکرد شغلی کارکنان .........................................................................................................28

    بخش دوم :سبک رهبری

    2-8 مقدمه ................................................................................................................................................................................29

    2-9 مفاهیم وتعاریف سبک رهبری......................................................................................................................................30

    2-10 تئوری های  رهبری ................................................................................................................................................... 32

    2-10-1 تئوری های شخصیتی –رهبری...........................................................................................................................32

    2-10-2 تئوری های رفتاری ، رهبری ...............................................................................................................................33

    2-10-2-1 رفتار گرایی..........................................................................................................................................................33

    2-10-2-2 رفتار انسان گرایی..............................................................................................................................................33

    2-10-2-3 تحقیقات دانشگاه آیوا .....................................................................................................................................33

    2-10-2-4 تحقیقات اوهایو.................................................................................................................................................34

    2-10-2-5 تحقیقات میشیگان .........................................................................................................................................34

    2-10-2-6 شبکه مدیریت ...................................................................................................................................................34

    2-10-2-7 چهار نظام مدیریت .........................................................................................................................................34

    2-10-2-8 تحقیقات اسکاندیناوی......................................................................................................................................35

    2-10-3 تئوری های اقتضایی .............................................................................................................................................35

    2-10-3-1 نظریه مسیر-هدف.............................................................................................................................................35

    2-10-3-2 الگوی فیدلر..........................................................................................................................................................35

    2-10-3-3 تئوری مبتنی بر تبادل نظر رهبر با اعضا.......................................................................................................35

    2-10-3-4 زنجیره رفتاری رهبری .....................................................................................................................................36

    2-10-3-5 مدل سه بعدی اثر بخشی رهبری..................................................................................................................36

    2-10-3-6 مدل مشروط وروم-ی تن.................................................................................................................................37

    2-10-4 تئوری های نوین رهبری.......................................................................................................................................37

    2-10-4-1 رهبری کاریزما...................................................................................................................................................37

    2-10-4-2  رهبری فرهمند ................................................................................................................................................37

    2-10-4-3 رهبری خدمتگذار ............................................................................................................................................38

    2-10-4-4 رهبری تحول گرا ............................................................................................................................................38

    2-10-4-4-1 ویژگی رهبری تحول گرا...........................................................................................................................40

    2-10-4-5 رهبری مراوده ای ...........................................................................................................................................43

    2-10-4-5-1 ویژگی رهبری مراوده ای .........................................................................................................................44

    2-10-4-6 رهبری عدم مداخله گر .................................................................................................................................45

    2-11 نتیجه گیری ...............................................................................................................................................................46

    بخش سوم:فرهنگ یادگیری سازمانی

    2-12 مقدمه .............................................................................................................................................................................46

    2-13 یادگیری چیست............................................................................................................................................................47

    2-14 اندازه گیری یادگیری .................................................................................................................................................48

    2-15 سازمان یادگیرنده........................................................................................................................................................48

    2-16 انواع یادگیری سازمانی..............................................................................................................................................49

    2-17 سطوح یادگیری سازمانی ............................................................................................................................................51

    2-17-1 یادگیری فردی..........................................................................................................................................................51

    2-17-2 یادگیری تیمی-گروهی...........................................................................................................................................51

    2-17-3 یادگیری فرابخشی...................................................................................................................................................52

    2-17-4 یادگیری سازمانی.....................................................................................................................................................52

    2-18 فرهنگ سازمانی ...........................................................................................................................................................54

    2-18-1 کارکرد های فرهنگ سازمانی ...............................................................................................................................55

    2-19 فرهنگ یادگیری سازمانی...........................................................................................................................................56

    بخش چهارم:رویکرد یادگیری

    2-19 مقدمه.............................................................................................................................................................................59

    2-20الگوی p3بیگز از یادگیری............................................................................................................................................59

    2-21 رویکرد های یادگیری...................................................................................................................................................64

    2-21-1 رویکرد یادگیری عمیق...........................................................................................................................................64

    2-21-2 رویکرد یادگیری سطحی........................................................................................................................................65

    2-21-3 رویکرد یادگیری استراتژی.....................................................................................................................................66

    2-22 تحقیقات داخلی ............................................................................................................................................................67

    2-23 تحقیقات خارجی ..........................................................................................................................................................70

    فصل سوم

    روش تحقیق

    3-1مقدمه..................................................................................................................................................................................74

    3-2جامعه آماری......................................................................................................................................................................74

    3-3 نمونه آماری......................................................................................................................................................................74

    3-4 قلمرو زمانی ومکانی تحقیق..........................................................................................................................................75

    3-5 روش جمع آوری اطلاعات ............................................................................................................................................75

    3-5-1 مطالعات کتابخانه ای.................................................................................................................................................75

    3-5-2 روش میدانی................................................................................................................................................................75

    3-6 ابزار اندازه گیری .............................................................................................................................................................75

    3-6-1 مقیاس عملکرد شغلی...............................................................................................................................................75

    3-6-2 مقیاس رویکرد های یادگیری...................................................................................................................................76

    3-6-3 مقیاس سبک رهبری.................................................................................................................................................76

    3-6-4 مقیاس فرهنگ یادگیری سازمانی...........................................................................................................................76

    3-7 روایی پرسشنامه...............................................................................................................................................................77

    3-8 روش تجزیه وتحلیل داده ها .....................................................................................................................................77

    فصل چهارم

    تجزیه وتحلیل داده ها

    4-1مقدمه...................................................................................................................................................................................79

    4-2 یافته های توصیفی ........................................................................................................................................................79

    4-2-1 توصیف داده های جمعیت شناسی .......................................................................................................................79

    4-2-2 جنسیت........................................................................................................................................................................79

    4-2-3 سن.................................................................................................................................................................................81

    4-2-4 میزان تحصیلات ........................................................................................................................................................82

    4-2-5 سابقه خدمت ..............................................................................................................................................................83

    4-3 شاخص های توصیفی.....................................................................................................................................................84

    4-4 بررسی مفروضه های مدل معادلات ساختاری ........................................................................................................84

    4-4-1 نرمال بودن متغیرها....................................................................................................................................................84

    4-4-2 رابطه خطی...................................................................................................................................................................85

    4-5 همبستگی بین متغیر های درونزا وبرونزا....................................................................................................................86

    4-6 پیش بینی کننده های عملکرد شغلی ........................................................................................................................87

    4-6-1 اثر های مستقیم..........................................................................................................................................................89

    4-6-1-1 فرضیه اول................................................................................................................................................................90

    4-6-1-2 فرضیه دوم...............................................................................................................................................................90

    4-6-1-3 فرضیه سوم..............................................................................................................................................................90

    4-6-1-4 فرضیه چهارم...........................................................................................................................................................90

    4-6-1-5 فرضیه پنجم............................................................................................................................................................91

    4-6-2- اثرهای غیر مستقیم..................................................................................................................................................91

    4-6-2-1 فرضیه ششم............................................................................................................................................................91

    4-6-2-2 فرضیه هفتم............................................................................................................................................................92

    4-6-2-3 فرضیه هشتم..........................................................................................................................................................92

    4-6-3 اثر های کل..................................................................................................................................................................92

    4-6-4 مقایسه اثرهای مستقیم و غیر مستقیم ...............................................................................................................94

    4-7آزمون بردازش مدل عملکرد شغلی ............................................................................................................................96

    4-7-1 فرضیه نهم....................................................................................................................................................................96

    4-8 نتیجه گیری ....................................................................................................................................................................98

    فصل پنجم

    5-1 مقدمه ........................................................................................................................................................99

    5-2 تحلیل فرضیه ها.......................................................................................................................................99

    5-3 پیشنهادها ی تحقیق ............................................................................................................................103

    5-3-1 پیشنهاد های پژوهشی ....................................................................................................................103

    5-3-2  پیشنهاد های کاربردی ..................................................................................................................104

    5-3-3 محدویت ها تحقیق ..........................................................................................................................105

    فهرست منابع فارسی........................................................................................................................................................................106

    فهرست منابع انگلیسی.......................................................................................................................................113

    چکیده انگلیسی .....................................................................................................................................................................116

    عنوان انگلیسی ......................................................................................................................................................................117

    منبع:

    منابع فارسی

    احمدی، علیرضا (1383)،" شناخت فرهنگ، فرهنگ سازمانی و مدیریت بر آن"، تهران :انتشارات تولیددانش، چاپ اول.

    آرمسترانگ، مایکل، ترجمه: قلیچ لی، بهروز و غلام زاده، داریوش، 1385، مدیریت عملکرد، تهران: مرکز آموزش تحقیقات صنعتی ایران، چاپ اول.

    اسدی،حسین؛ قنبرپور نصرتی،امیر؛ قربانی،محمدحسین؛ دوستی،مرتضی؛ (1388).«رابطه بین یادگیری وعملکرد سازمانی در کارشناسان سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران».نشریه علمی-پژوهشی مدیریت ورزشی حرکت،شماره 1 ،ص238.

    الوانی ، سید مهدی (1383)،" مدیریت عموم ی". تهران : نشر نی، چاپ بیست و د وم.

    ایران نژاد پایزی ،مهدی ؛ساسان گوهر،پرویز(1371).سازمان ومدیریت از تئوری تاعمل ،چاپ اول ،تهران ،انتشارات موسسه علوم بانکداری جمهوری اسلامی ایران.

    بزاز جزایری، سیداحمد، 1387، ارزیابی عملکرد منابع انسانی، تهران: انتشارات آییژ، چاپ دوم.

    بیگی نیا ،عبدارضا؛کلانتری،فاطمه(1387)."رابطه بین سبک های مدیران  وتنیدگی روانی ناشی از شغل کارکنان با تاکید بر گونه های شخصیتی ".دو ماهنامه علمی –پژوهشی دانشور رفتار،دانشگاه شاهد،سال 15،دوره جدید ،شماره 29،صفحه یک.

    پالانت، جولی (1389). تحلیل داده های علوم رفتاری با برنامه SPSS (چاپ اول). ترجمه: اکبر رضایی. تبریز: نشر فروزش، ویرایش سوم.

    پور آتشی ،مهتاب ؛موحد محمدی ،حمید ؛رضوانفر،احمد ؛حسینی ،سید محمود،(1393).« بررسی تاثیر باور های هوشی وانگیزه پیشرفت بر رویکردهای یادگیری وعملکردتحصیلی دانشجویان رشته کشاورزی » تحقیقات اقتصاد وتوسعه کشاورزی ایران ،دوره 45،شماره 2 ،ص 364).تابستان

    جاسبی ،عبدالله (1371).اصول ومبانی مدیریت،چاپ نهم انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران .235

    جعفری ، فاطمه؛گل تاجی ، مرضیه (1391) ."مطالعه وضعیت علمی دانشگاه علوم انسانی،هنر و علوم دانشگاهی دولتی کشور".فصل نامه علمی پژوهشی ،پژوهشکده علوم وفناوری .اطلاعات ایران ،دوره 27 ،شماره 3،ص 562.

    جلالی، محمدعلی (1377). بررسی تأثیرات نگرش های شغلی بر عملکرد کارکنان عملیاتی بیمارستان های شبکه بهداشت و درمان و علوم پزشکی شهرستان شاهرود. تهران: دانشگاه شهید بهشتی، پایان نامه کارشناسی ارشد.

    حجازی ،الهه ؛لواسانی،مسعود ؛بابایی،ابولفضل (1390). «رابطه ادراک از ساختار هدفی کلاس ،سبک های تفکر،رویکردهای یادگیری وپیشرفت تحصیلی دانشجویان ».پژوهش در برنامه ریزی درسی .دوره 8 ،شماره 30،ص 30).پاییز

    حیدری تفرشی ، غلامحسین (1390) ." بررسی رابطه بین رضایت شغلی تعهد سازمانی ورفتار شهروندی سازمانی در کارکنان یک شرکت نیمه خصوصی در استان هرمزگان "تحقیقات مدیریت اموزشی ،سال سوم ، شماره یکم پیاپی

    خداپناهی،محمد کریم ؛فتحی آشتیانی ،علی؛ثابتی ،آزاده ؛قنبری ،سعید ؛سید موسوی ،پریسا سادات (1388).«تعامل بین شخصیت وسبک های فرد انگیزشی در عملکرد شغلی».مجله علوم رفتاری،شماره 4،ص302.

    دلوی ، محمد رضا ، (1389) ، "مدیریت کیفیت در نظام آموزش عالی ونقش آن در تولید دانش". فصل نامه علمی وترویجی مدیریت توسعه ، دوره 11، شماره 44 ، ص2 .

    رابینز ، ب ، 1386 ، «مبانی رفتاری سازمانی ، » ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی چاپ هفدهم ، انتشارات دفتر های پژوهش فرهنگی ، تهران ، 264 -252.

    رابینز ،استیفن پی(1377).مبانی رفتار سازمانی،ترجمه پارسایان ،اعرابی .تهران ،انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی ،چاپ اول.

    رابینز واستیفن پی (1998).مبانی رفتار سازمانی ،ترجمه دکتر قاسم کبیری ،چاپ دوم،1373،ناشر مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.

    رابینز، استیفن(1374) مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه سید علی پارساییان و سید محمد اعرابی، تهران : موسسه مطالعات وپژوهش های بازرگانی.

    رابینز،استیفن پی (1386).مبانی رفتار سازمانی،ترجمه علی پارساییان وسید محمد اعرابی،چاپ 16،تهران ،انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی..

    رشید پور ، علی  ، رحیمی کیا ، امین  ( 1384 )، «پاسخگویی و دولت پاسخگو » مجله تدبیر ، شهریور ، شماره 16 ، صص 22 -25.

    رضایی دولت آبادی ،حسین؛بهارستان ،امید؛محمدی صدر،محمد،(1390)،" تحلیل ارتباط فرهنگ یادگیری سازمانی، فرهنگ نوآورانه و ابداع درصنایع غذایی کرمان (مورد مطالعه: شرکتهای زمزم، روغن و پگاه کرمان)"،مجله ابتکار وخلاقیت در علوم انسانی ،دوره دوم ،شماره 3 ،ص 4.

    رضاییان ،علی (1378).مدیریت رفتار سازمانی ،چاپ دوم ،تهران ،لنتشارات سمت .

    رضاییان ،علی (1380).مدیریت رفتار سازمانی ،چاپ دوم ،تهران،انتشارات سمت.

    رضاییان ،علی (1384)،مبانی مدیریت رفتار سازمانی ،تهران ،انتشارات سمت.

    رضائیان، علی. 1390 . "مبانی سازمان و مدیریت"، تهران: انتشارات سمت، چاپ چهاردهم.

    رهنورد، فرج اله، 1387، عوامل مؤثر بر ارتقای عملکرد سازمان های بخش دولتی ایران، پژوهشنامه مدیریت، شماره 4، صص 85-70.

    زارع متین ،حسن (1386)."بررسی رابطه بین آموزشهای ضمن خدمت وتوانمند سازی کارکنان (در سازمان جهاد کشاورزی استان قم )"،مجله علمی ترویجی فرهنگ مدیریت،شماره 16 .

    زاهدی، شمس السادات و دیگران( 1378)، فرهنگ جامع مدیریت ، تهران : انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ اول،

    زمردیان،اصغر (1385).مدیریت تحول .سازمان مدیریت صنعتی ،تهران.

    زندوندیان نایینی،احمد ؛رحیمی مهدی وفروغ پور طاهر(1393) ، بررسی رابطه رویکرد های یادگیری با عملکرد تحصیلی کیفی وکمی دانشجویان "، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی ،سال اول ،شماره چهارم،ص31 .پاییز

    ساعتچی ،محمود (1375)،روان شناسی کاربردی برای مدیران ،انتشارات ویرایش ،تهران .   

    سعیدیان،نرگس(1388)،"رابطه سبک های رهبری باس با وجدان کاری وتعهد کاری مدیران مدارس متوسط پسرانه شهراصفهان".دانش وپژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)شماره 21،ص 119-140.تابستان

    سماواتی، حسن؛ نجات، امیر رضا (1388). بررسی نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان ناجا (تعرفه ن پ 2) از دیدگاه مدیران. دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال ششم، شماره 22 ، ص 49-19.

    سنگه،پیتر(1384)."پنجمین فرمان ،ترجمه حافظ کمال هدایت ومحمد روشن،تهران:انتشارات سازمان مدیریت صنعتی ،چاپ 5.

    شکرکن، حسین .، نیسی،عبدالکاظم ، نعامی، عبدالزهرا .، و مهراب یزاده، مهناز . ( 1380 )."بررسی رابطه خشنودی شغلی با رفتار مدنی سازمانی و عملکرد شغلی در کارکنان برخی از کارخانه های اهواز". مجله علوم تربیتی و روا نشناسی،8(3و4)،ص 5

    شوقی ، بهزاد (1392).«اثر میانجی فرهنگ سازمانی بر رابطه سبک رهبری مدیرانوخلاقیت کارکنان بیمارستان ساوه ».مجله مدیریت بهره وری ،سال هفتم ،شماره 26، 93-124.پاییز

    طوسی ، محمد علی ؛ صائبی ،محمد .(1380)،مدیریت امور کارکنان ومنابع انسانی .چاپ دوم ،تهران :انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی ؛1380.

    طوسی ،محمد علی(1381).فرهنگ یادگیری سازمانی ،مرکز انتشارات مرکز آموزش ومدیریت دولتی ،تهران.

    عباسی ،عنایت ؛کابلی،نرگس وفرهادیان ،همایون(1392).«بررسی فرهنگ یادگیری سازمانی در سازمان حفاظت محیط زیست :کاربرد مدل سازمان یادگیرنده ».تحقیقات اقتصاد وتوسعه کشاورزی ایران،دوره 44،شماره 2،ص318 تابستان .

    عبداللهی ،بیژن؛حیدری،سربه (1388)."عوامل مرتبط با توانمد سازی اعضای هیات علمی دانشگاه :مطالعه موردی دانشگاه تربیت معلم تهران ".فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران ،سال دوم ،شماره یک ،113.

    عسگری ، بهمن  (1392)،" ارتباط حمایت سازمانی ادراک شده با عملکرد شغلی کارکنان ادارات کل

    عطافر،علی؛بهرامی سامانی،مژگان ؛(1388).«میزان استفاده از مولفه های سازمان یادگیرنده در دانشگاه های دولتی وآزاد شهر کرد ».آنجمن آموزش عالی ایران،سال اول،شماره یک ،ص7.

    علاقه بند ، علی (1379) . مقدمات مدیریت آموزشی ، چاپ 18،تهران ، نشر روان.

    علاقه بند،علی(1383).مدیریت فتار سازمانی کاربرد منابع انسانی ،چاپ 23،تهران ،نشر امیر کبیر،ص 134.

    علاقه بند،علی(1383).مدیریت فتار سازمانی کاربرد منابع انسانی ،چاپ 23،تهران ،نشر امیر کبیر،ص128.

    علامه،سید محمد حسن؛مقدمی ،مهدی،(1389)،"بررسی رابطه میان یادگیری سازمانی وعملکرد سازمانی "پژوهشنامه مدیریت اجرایی"،سال دهم ،شماره یک  پیا پی 38،ص80.

    علوی،سید امین الله (1376)،روان شناسی مدیریت وسازمان (رفتار سازمانی)،انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی،تهران.

    قاسمی ، فاطمه (1392)، "بررسی تاثیر آموزشهای ضمن خدمت بر عملکرد شغلی کارکنان ستادی بانک سپه تهران".بانک سپه ،شماره 146،ص 42.      

    قربانی زاده،وجه اله؛خالقی نیا،شیرین (1387)."نقش انتقال دانش ضمنی در توانمند سازی کارکنان".فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)،سال اول شماره 2،ص 86.

    قربانی، محمود، کرامتی، محمدرضا و جعفریان راد، جعفر، 1381، ارزشیابی عملکرد کارکنان، مشهد: انتشارات پژوهش توس، چاپ اول.

    قربانیان،عظیمه.(1389). رابطۀ سبک رهبری (تحول آفرین، تبادلی،عدم مداخله گر) مدیران و رضایت شغلی تکنسینهای فوریتهای پزشکی در شهرستان اصفهان.

    قنبری پور نصرتی،امیر؛ساعت چیان ،وحید ؛پور سلطانی زرندی،حسین(1391).«ارتباط بین فرهنگ یادگیری سازمانی ،انگیزه یادگیری وکیفیت خدمات داخلی در فدراسیون های منتخب  ».مدیریت ورزشی ،شماره 14،ص 93 .پاییز

    کارشکی، حسین: 1391، روابط ساختاری خطی در تحقیقات علوم انسانی: مبانی و راهنمای آسان کاربرد نرم افزار لیزرل. چاپ دوم. انتشارات آوای نور، تهران.

    کدیور ،پروین ؛همکاران (1391)،"رابطه باور های معرفت شناسی ،رویکردهای یادگیریوتفکر تاملی بر پیشرفت تحصیلی"،مجله روان شناسی 63،سال 16،شماره 3،پاییز.

    کوشا،منصور(2006).انگلیسی برای رشته مدیریت وبرنامه ریزی آموزشی ،تالیف دکتر منصور کوشا ،سمت.

    کونتز،سی(1986)،ضرورت مدیریت ،ترجمه  وحید قنبری ،1390،ص 310.

    مجید پور،جعفر(1390)،"بررسی تاثیر سبک رهبری (تحول گرا ومراوده ای )وجنسیت بر اعتماد سازمانی دبیران آ.پ ناحیه یک شهرستان اردبیل در سال 1389-1390". پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی ،ارومیه،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه ارومیه ،ص 10.

    مرتضوی،مرتضی(1387 ) ."توانمند سازی وتکنیک های آن برای تغیر فرهنگ سازمانی ". مجله مدیریت ،شماره 38،ص 42 .

    مردانی حموله ،مرجان ؛ حیدری ،هایده (1388)."بررسی رابطه عدالت سازمانی با رفتار مدنی سازمانی در سازمانی در کارکنان بیمارستان".مجله ایرانی اخلاق وتاریخ پزشکی ،دوره 2،شماره 2 ،47-54.

    مورهد وگریفین .ترجمه سید مهدی الوانی ؛ غلامرضا معمار زاده (1382).تهران .انتشارات مروارید.

    موغلی ،علی رضا (1383)،«رهبری تحول افرین وابزار سنجش آن ».فصلنامه مطالعات مدیریت ،شماره 44-43.

    مومن زاده ،سمیه(1393)،"بررسی نقش میانجی پاسخگویی در رابطه جو روان شناختی وتوانمند سازی روان شناختی با عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ارومیه در سال1393" .پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی ،ارومیه،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه ارومیه ،ص 6.

    میر کمالی، سید محمد (1379)،رهبری مدیریت آموزشی .تهران .انتشارات یسطرون.

    نجات،نازی وهمکاران (1390).«بررسی تاثیر نقشه مفهومی بر رویکرد های یادگیری دانشجویان پرستاری »مجله دانشکده پرستاری ومامایی .دانشگاه علوم پزشکی تهران (حیات).دوره 17،شماره 2 ، ص 23).

    نصری ،صادق ؛خورشید ، علی رضا (1391)؛ "بررسی ارتباط چندگانه  ویژگی های شخصیتی و سبک های یادگیری شاگردان "مجله ی روان شناسی مدرسه، دوره یک ، شماره 134.

    نکویی مقدم،محمود (1386)،سازمان یادگیرنده ،چاپ اول ،دانشگاه علوم پزشکی تبریز.

    هرسی وبلانچارد ،ک .آ (1996)،مدیریت رفتار سازمانی ،استفاده از منابع انسانی ،دکتر قاسم  کبیری  1375 ،چاپ پنجم ،انتشارت جهاد دانشگاهی ،تهران .

    هومن، حیدر علی: 1390، مدل ابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل. چاپ چهارم، انتشارات سمت، تهران.

    هوی،میسکل(1382).مدیریت آموزشی (تئوری،تحقیق،عمل)،ترجمه میر محمد سید عباس زاده ،چاپ چهارم ،ارومیه ،انتشارات دانشگاه ارومیه.

    وکیلی، نفیسه؛ گل پرور، محسن؛ آتش پور، حمید (1388). نقش ویژگیهای شغل، رهبری تحولی و دشواری هدف در عملکرد کارکنان شرکت احیاء فولاد سپاهان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، شماره 39، ص 22-

    یعغوبی ،نورمحمد؛مقدمی،مجید (1389)."بررسی رابطه بین رهبری تحول گرا ورفتار شهروندی سازمانی کارکنان »،پژوهش نامه مدیریت تحول ،سال دوم،شماره 4،ص 70،نیمه دوم.

    یمنی ، 1372 «رویکرد سیستمی برای بررسی عملکرد مرکز آموزشی » فصلنامه آموزش بزرگسالان ، شماره 15 ، صص17-1.

    یوکل،گری(1382).مدیریت ورهبری در سازمان ها ،چاپ اول،تهران ،انتشارات دانشگاه امام حسین (ع)

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    منابع انگلیسی

     

    Argeris, C., Schon D.A (1996), Organizational Learning 2 Reading, Mass: Adision Wesley

    Bass B, Avolio B, Editors. Multifactor leadership questionnaire. Palo Alto, CA: Consulting Psychologist Press; 1995.

    Borman  WC,  Ilgen  DR,  Klimoski  RJ(2003).  "  Industrail  and  organizational psychology".  Handbook  of  psychology,New  jersey.

    Cano, F. (2005). Epistemological belief and approaches to learning: Their change through secondary school and their influence on academic performance. British Journal of Educational Psychology ,75,203-221

    Cano,F.(2005).Epistemlogical belief and approaches to learning :their change through secondary school and their in fluence on academic performance british journal of Educational psychology,75,203-221.

    Dominik Froehlich, Mien Segers, Piet Van den Bossche)2014)” Informal Workplace Learning in Austrian Banks: The Infl uence of Learning Approach, Leadership

    Style, and Organizational Learning Culture on Managers’Learning Outcomes”

     

    Dimovski, V. (1994). Organizational learning and competitive advantage. PhD thesis.

    Diseth.A.(2003).pesonality and approaches to learing as predictors of academic achivment.European journal of personality.63,295-312.

    Dodgson,M (1993), Organizational Learning: A Review of Some Literatares. Organizatin Studies, Vol 14, No 3.

    Dubrin,A.J:(2001)leader ship-Research finding,practices and skills,third Edition  Mifflin company BOSTON,NEW YOORK.pp.643-668.

    Duff, A. (2004). The Revised Approaches to Studying Inventory (RASI) andits use in management education, Active Learning in Higher Education, 5(1), 56-72.

    Egan, T. M., Yang, B. M., & Bartlett, K. R. (2004). The effects of organizational learning culture and job satisfaction on motivation to transfer learning and turnover intention. Human Resource Development Quarterly, 15(3), pp. 279–301.

    Entwistle,N&Tait,H.(1993).Appraches to studying and preferences for teaching in Higher Education :Implication for student rating.paper presented at the anmual meeting of the American educational research Association .Atlanta,GA,April 12-16,1993.

    Foil, c & et al (1985), Organizational Learning, Academy of Management Review, Vol 10,No 4

    Frese, M., & Fay, D. (2001). Personal initiative: An active performance concept for work in the 21st century. Research in Organizational Behavior, 23(1), 133–187.

    Lia,J,Chou,Ch.(2008).”A strategic approach of internal service quality employecs job satisfaction in e-business”.Acmdigital library.NY.

    Lia,J.Chou, Ch. (2008). “A strategic approach of internal service quality employees job satisfaction in e-business”. ACM digital library. NY.

    Lia,j.chou,ch.(2008).”A strategic approach of interal service quality employees job satisfaction in e-business”.Acmdigital library.NY.

    Marquaradt, M .(1996), Building the Learning Organization: A system approach to quantum improvement, McGraw-Hill

    Min Hee Hahn, Kun Chang Lee, Dae Sung Lee (2014).” Network structure, organizational learning culture, and employee creativity in system integration companies: The mediating effects of exploitation and exploration” .Computers in Human Behavior 42 (2015) 168–169.

    Motowidlo SJ, Borman WC, Schmit MJ(1997)." A theory of individual differences in task and contextual performance Human Performance". 10, pp71-83.

    Motowidlo, J.S., van scotter, J.R. (1994). Evidence that task performance should be distinguished from contextual performance. Journal of applied psychology, 19(4): 475-480.

    Park .S.Implications of leaning strategy research for designing computer –assisted instructon journal of Research on computing in Education .1995jun.27(4).435-456.

    Park,J Kim,T. (2009). Do types of organizational culture matter in nurse job satisfaction  and turnover intention, Leadership in Health Services,22 , pp. 20-38.

    Park,J Kim,T. (2009). Do types of organizational culture matter in nurse job satisfaction and turnover intention, Leadership in Health Services,22 , pp. 20-38.

    Parker,M. (2000). Organizational culture and Identity, London, sage publications

    Parker,Martin.(2000).organizational culture and Identity,London,sage publictions I NC

    Paul Hersey, Kenneth H. Blanchard."Management of Organizational Behavior".Tehran: Islamic Azad University Scientific Publication Center, 2001.

      Richard Yu Yuan Hung a , Baiyin Yang b , Bella Ya-Hui Lien c, Gary N. McLean d, Yu-Ming Kuo e(2010)," Dynamic capability: Impact of process alignment and organizational learning culture on performance ."Journal of World Business 45 (2010) 285و286.

    Rodriguez, S. Perez, J. delval, M. ( 2003 ). An empirical study about the effect of cultural problematic on organizational learning in alliances. Journal of The Learning Organization, 10 ( 3), 138-148.

    Senge, P. (1990), The Leader's New Work: Building learning

    Senge,M.p(1990).the fifthe discipline:the art and practice of the learning organization.Doubleday,Newyork,NY.

    Skerlavaj, M et al.,(2010). Organizational learning culture, innovative culture and innovations in South Korean firms. Journal of Expert Systems with Applications, 37, pp. 6390–6403

    Tang,S.M(2004).student Approaches to studying :identifying the Malaysian constructs and comparing them with those in other contexts,journal of further and Higher Education ,28(4),356-372.

    Tempelton, Cary F.,Lewis Brucer R. & Snuder Charles A. (2002). Development of a Measure for the Organization Learning construct . Journal of Management Information Systems, 19(2), pp. 175.218

    Terry,R.G.(1960).Principles of Management,3 ed.III:Irwin,p.493.

    Watkins, K. E., & Marsick, V. J. (2003). Make learning count! Diagnosing the learningculture in organizations. Advances in Developing Human Resources, 5(2), pp. 132-151.

    Wetzels, M., De Ruyter, K. & Bloemer, J. (2000). “Antecedents and consequences of role stress of retail sales persons”, Journal of Retailing and Consumer Services, 7, pp. 65-75


موضوع پایان نامه بررسی نقش نوع یادگیری ، سبک رهبری و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ارومیه , نمونه پایان نامه بررسی نقش نوع یادگیری ، سبک رهبری و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ارومیه , جستجوی پایان نامه بررسی نقش نوع یادگیری ، سبک رهبری و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ارومیه , فایل Word پایان نامه بررسی نقش نوع یادگیری ، سبک رهبری و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ارومیه , دانلود پایان نامه بررسی نقش نوع یادگیری ، سبک رهبری و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ارومیه , فایل PDF پایان نامه بررسی نقش نوع یادگیری ، سبک رهبری و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ارومیه , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی نقش نوع یادگیری ، سبک رهبری و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ارومیه , مقاله در مورد پایان نامه بررسی نقش نوع یادگیری ، سبک رهبری و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ارومیه , پروژه در مورد پایان نامه بررسی نقش نوع یادگیری ، سبک رهبری و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ارومیه , پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی نقش نوع یادگیری ، سبک رهبری و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ارومیه , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی نقش نوع یادگیری ، سبک رهبری و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ارومیه , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی نقش نوع یادگیری ، سبک رهبری و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ارومیه , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی نقش نوع یادگیری ، سبک رهبری و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ارومیه , پروژه درباره پایان نامه بررسی نقش نوع یادگیری ، سبک رهبری و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ارومیه , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی نقش نوع یادگیری ، سبک رهبری و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ارومیه , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی نقش نوع یادگیری ، سبک رهبری و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ارومیه , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی نقش نوع یادگیری ، سبک رهبری و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ارومیه , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی نقش نوع یادگیری ، سبک رهبری و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ارومیه , رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی نقش نوع یادگیری ، سبک رهبری و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ارومیه

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته مدیریت دولتی با گرایش نیروی انسانی چکیده عدالت از زیباترین، مقدس ترین و عالی ترین واژه ها در قاموس تمدن بشری محسوب می شود و رعایت آن از دیدگاه هر انسان سلیم الفطره ای، از ضروری ترین امور به شمار می آید. در حقیقت عدالت از مفاهیمی است که عقل جمعی همه ی افراد بشر آن را مستحسن و نیکو می شمرد. امروزه بخش مهمی از زندگی انسان ها در ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش: منابع انسانی چکیده: این پژوهش با هدف بررسی و تحلیل ارتباط میان ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران انجام شده است. جامعه آماری مورد نظر در این تحقیق، کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران بوده اند. این تحقیق از لحاظ نوع، توصیفی بوده و از لحاظ هدف نیز کاربردی است. علاوه بر آن، برای گرداوری داده ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M. A» رشته : مدیریت گرایش: منابع انسانی چکیده یک مفهوم کلی از انواع رهبری خدمتگزار در مجموعه مدیریت است که این نوع از رهبری می تواند پایه و اساس برای طبقه بندی و ارزشیابی ویژگیهای رهبری خدمتگزار در سازمان باشد که به مدیران کمک می کند.درحال حاضر بررسی ومطالعه درمورد رهبری بین رهبری خدمتگزار و ادراک کارکنان شرکت گاز استان گیلان است که ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت دولتی چکیده پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی مدیران و تعهد سازمانی کارکنان واحدهای ستادی بانک ملی در شهر تهران پرداخته است . رهبری اخلاقی دارای ابعاد فرد اخلاقی و مدیر اخلاقی می باشد و تعهد سازمانی دارای سه بعد تعهد عاطفی ، مستمر و هنجاری است . نمونه آماری مورد بررسی شامل 330 نفر بودند و توسط پرسشنامه ای متشکل از دو بخش مورد سنجش ...

  پايان نامه براي اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته مديريت آموزشي (M.A) سال تحصيلي :93-1392 چکيده:   هدف ازپژوهش حاضرجهت بررسي رابطه بين سبک رهبري مديران آموزشي بابهداشت رواني دبيران

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد «M.A» گرايش: تحول پاييز 1391 چکيده        مطالعه حاضر تحت عنوان «بررسي و آسيب شناسي نظام تصميم گ

جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی چکیده هدف کلی پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای سبک های یادگیری،تاب آوری و مهارت های حل مسئله در شطرنجبازان حرفه ای و غیر حرفه ایمی باشد.روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه شطرنجبازان تحت نظارت فدراسیون شطرنججمهوری اسلامی ایران می باشد. نمونه پژوهش متشکل از 200 نفر شطرنجباز (100نفر شطرنجباز حرفه ای و 100نفر ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد(M.A) گرايش"تحول" پاييز93 چکيده پايان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش‌هاي اجرا و نتايج به دست آمده) : هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين م

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد ( A..M) گرايش:  منابع انساني زمستان 1390 چکيده با پيشرفت تکنولوژي و پيچيده شدن فعاليتهاي سازماني،به جرات مي توان ادعا کرد که دوران کار فر

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته مديريت دولتي گرايش تحول سازماني زمستان1391 چکيده     تحقيق حاضر با هدف بررسي ارتباط رهبري تحول آفرين و  توانمندسازي روانشنا

ثبت سفارش