پایان نامه بررسی رابطه بین ادراک تعارض و روش های مدیریت آن در بین مدیران و کارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز

word 858 KB 30797 204
1391 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۷۰,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد « M.A. »

    گرایش : مدیریت بازرگانی

    چکیده

     برخورد مؤثر با تعارض، چالش اساسی در تعاملات افراد در محیط کار است. تعارض امری طبیعی و   پدیده ای اجتناب ناپذیر در زندگی فردی و سازمانی است و به دلایل متعدد و در اشکال مختلف ظهور می‌نماید. مسأله اصلی در این پژوهش، شناخت فضای سازمان از لحاظ وجود تعارض و بررسی سبکهای مورد استفاده مدیران و کارمندان جهت مدیریت این تعارضات است. برای این منظور،  مطالعه ای در فضای شعبات بانک ملت شهرستان تبریزانجام گردیده واز بین اعضای این شعبات، 200 نفر مدیر و کارمند به شیوه تصادفی انتخاب شده اند. اطلاعات جمع آوری شده از طریق دو پرسش‌نامه ادراک تعارض دوبرین و سبک های مدیریت تعارض استیفن رابینز، با استفاده از آزمونهای کولموگروف-اسمیرنوف،همبستگی پیرسون،     t مستقل، من ویتنی، کروسکال-والیس و فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    نتایج پژوهش نشان می‌دهند؛ در حالیکه بین ادراک تعارض با سبک های مدیریت رقابتی، سازش، مصالحه و همکاری رابطه مثبت ومعناداری وجود دارد اما ادراک تعارض با سبک مدیریت اجتناب رابطه معناداری ندارد. همانطوریکه میزان ادراک تعارض از نظر مدیران و کارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز تفاوت معنا‌داری ندارد؛ میزان مدیریت رقابتی، مدیریت سازش، مدیریت مصالحه و مدیریت همکاری هم نیز از نظر مدیران و کارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز اختلاف معنا‌داری ندارند.در ادامه تأثیر عوامل دموگرافیکی نظیر جنسیت، سن، تحصیلات و سابقه خدمت وپست سازمانی بر ادراک تعارض مورد بررسی قرار گرفت.همچنین از نظر الویت بندی،میزان استفاده مدیران و کارمندان نمونه آماری این پژوهش، از سبکهای مدیریتی به ترتیب از کم به زیاد بصورت:مدیریت اجتناب،  مدیریت رقابتی،  مدیریت مصالحه، مدیریت سازش و مدیریت همکاری می باشد و در انتها جهت استفاده از سبکهای مدیریت تعارض، برای مدیران و کارمندان این شعبات و نیز پژوهشگران آتی پیشنهادهایی ارائه گردیده است.

    واژه های کلیدی: تعارض،ادراک تعارض، سبک های مدیریت تعارض، رقابت، اجتناب، مصالحه، سازش و همکاری.

    مقدمه

    در تمامی ادوار زندگی بشر، تعارض[1] ، کشمکش و اصطکاک بین منافع  رئیس و مرئوس ، کارفرما و کارگر، ارباب و رعیت وجود داشته است.نظریه پردازان، پژوهشگران و حتی اعضای سازمان های مختلف آگاهند که تعارض بین ادارات و بخش ها و گروه ها و افراد پیوسته ادامه دارد.تعارض واژه ای است که در اصل به معنی معترض و مزاحم یکدیگر شدن و یا با هم اختلاف داشتن معنا شده است . تعارض ، واقعیتی است که بشر در طول تاریخ با آن آشنا بوده، ولی متاسفانه به دلیل عدم مدیریت صحیح ، بیشتر تعارضات به ستیزه جویی و دشمنی مبدل شده است. (فیاضی ،1388، 92-91).

    تعارض جزء لاینفک زندگی انسان و امری کاملا" طبیعی است و در طول تاریخ همواره با زندگی انسان همراه بوده است. اگرچه انسان و تعارض همچون دو برادر (هم زاد) با هم زاییده شده و رشد یافته اند اما با همه قدمتی که تعارض در زندگی بشر دارد ، تنها در چند دهه اخیر به صورت علمی مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است. در این میان سازمان محیط باروری برای پرورش و رشد انواع تعارضات و عدم توافقات است. وجود افرادی مختلف با ویژگی های شخصیتی ، نیازها، باورها، ارزش ها ، انتظارات و ادراکات متفاوت ، سبب بروز اجتناب ناپذیر تعارض در سازمان ها گشته است. از سوی دیگر، ساختار حاکم بر سازمانها و وجود سیستم های خشک و انعطاف ناپذیر اداری ، آنها را مستعد انواع تنش ، تعارض و ناسازگاری کرده است. این تعارضات به صورت های مختلفی چون رقابت ، مجادله، مخالفت، مشاجره، منازعه و کشمکش بین افراد و گروه ها رخ میدهد. (Barbuto Jr , 2010,439).

    هر چند بسیاری از افراد ، وجود تعارض ،تضاد و اختلاف را به عنوان یک پدیده منفی تلقی می کنند؛ اما کنترل دقیق و نظارت صحیح برتعارض باعث می شود تعارض به پدیده ای سازنده و مثبت تبدیل گردد. اختلاف نظر و تضاد در سازمانها باعث شده است که بیشتر وقت مدیران صرف کاهش و حل این مشکلات شود. اشمیت در یک بررسی بر روی  عده ای از مدیران نتیجه گرفت که تقریبا" 20 درصد از وقت روزانه آنها صرف رسیدگی به تعارض می شود . رابینز تعارض را فرایندی می داند که در آن یک طرف عمدا" سعی می کند کوشش طرف مقابل،گروه یا فرد دیگری را در نیل به اهداف مورد نظر سد نماید یا باعث محرومیت وی شود. هم چنین پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که در سطوح بالای سازمان،مدیریت تعارض از نظر اهمیت، برابر یا حتی در مواقعی بیشتر از برنامه ریزی ، سازماندهی،ارتباطات،انگیزش و تصمیم گیری است.در پژوهش دیگری،از بین 25 عامل موفقیت مدیران، مدیریت تعارض بعنوان مهم ترین نقش در موفقیت مشخص شده است.

    (Liu ,2009,230).

    یکی از موانع عمده تحقق هدف های یک سازمان وجود تعارض در بین افراد است. تعارض به عنوان جزئی اجتناب ناپذیر و لاینفک از زندگی سازمانی قلمداد می شود که به علل گوناگون بین افراد و گروه ها ظاهر میشود.تفاوتهای ادراکی، شخصیتی ، اعتقادی، سیاسی و مانند آن از یک طرف و استنباطهای مختلف در مورد هدفهای فرد، سازمان و جامعه از سوی دیگر ، تعارضات گوناگونی را در محیطهای کار دسته جمعی ایجاد میکند. مثبت یا منفی ارزیابی کردن تعارض، بر مدیریت آن بسیار مؤثر بوده است. تئوری هایی که تعارض را منفی تصور میکنند از شیوههای مختلفی چون اقتدار، کنترل شدید و یا حتی احترام و توجه به روابط انسانی، سعی در حذف و پیشگیری از تعارض دارند. در مقابل تئوریهایی که نگرش مثبتی به تعارض دارند، میزانی از تعارض را برای حیات و شادابی سازمان ضروری میدانند (نکویی مقدم ،1387، 106).

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    بیان مسأله

    امروزه یکی از موضوعاتی که فکر بسیاری از مدیران را به خود مشغول می دارد، تعارض است.«تعارض فرایند ادراک و یا احساس هر گونه ناسازگاری در درون، و یا بین افراد ، گروه ها و یا سازمان هاست که منتهی به رفتار پنهان و یا آشکار متعارض در دو طرف میشود». Posthuma,2011,108))

    نگرش مدیران به تعارض یکی از مسایل مهمی است که راهنمای عملی مدیر در مواجهه با حالت تعارض بوده و در شکل دهی رفتار او برای اتخاذ تصمیمات مقتضی ؛ موقعیتهایی جهت مقابله با تعارض های سازمانی و بکارگیری شیوه های مواجهه  با تعارض موثر خواهد بود.شیوه ها ی زیادی برای مدیریت تعارض وجود دارد. مدیریت تعارض متفاوت از حل کردن آن است. اداره کردن ، در دست داشتن کنترل و اجازه ندادن به اینکه موضوع از حد معمول خارج شود مواردی از مدیریت تعارض می باشد. مدیران موفق در سازمان ها کسانی خواهند بود که توانایی استفاده مطلوب از استراتژی های مدیریت تعارض را به منظور اثربخشی در زیر مجموعه خود داشته باشند و از آثار مثبت تعارض که استفاده صحیح و موثر از آن است و باعث بهبود عملکرد و ارتقای  سطح سلامتی آموزشی می شود بهره گرفته و از استفاده نامناسب آن که باعث عوارض روانی و در نتیجه کاهش عملکرد می شود جلوگیری نمایند. امروزه به تجربه در مدیریت ثابت شده است که تعارض در مدیریت نه تنها یک امر طبیعی است بلکه مفید و سازنده نیز می باشد. (سلیمانی ،1384،185)

    تعارض امری طبیعی و پدیده ای اجتناب ناپذیر در زندگی فردی و سازمانی است و به دلایل متعدد ودر اشکال مختلف ظهور می کند. به دلیل فراوانی و اهمیت بسیار این پدیده در زندگی فردی، گروهی و سازمانی، اصطلاح تعارض به صورتهای گوناگون معنی، تعبیر و تفسیر شده است.طبق نظر گرینبرگ و بارون[2]، تعارض فرآیندی است که در آن یک طرف احساس می کند طرف دیگر فعالیت هایی انجام میدهد که مانع رسیدن وی به علایق و اهدافش می شود.دفت[3] نیز معتقد است که تعارض نوعی رفتار بین گروه های سازمانی است که آنها چنین میپندارند که سایر گروه ها مانع رسیدن آنها به اهداف و مقصودشان میشوند تعارض مبین این نکته است که افراد به نظرات خود علاقه مند هستند، ضمن اینکه میزان معقولی از آن برای رشد فردی و سازمانی لازم و ضروری به نظر می رسد. ((Han ,2010,23

    با توجه به سیر پیشرفت مکاتب فکری مدیریت در طول سال های اخیر، سه نظریه متفاوت در مورد تعارض در سازمان ها وجود دارد. طبق نظریه سنتی تعارض، باید از تعارض دوری جست چرا که کارکردهای زیانباری در درون سازمان خواهد داشت. نظریه روابط انسانی، تعارض را امری طبیعی میداند که در هر سازمانی پیامدهای حتمی و مسلمی دارد؛بی ضرر و به طور بالقوه نیروی مثبتی را برای کمک به عملکرد سازمان ایجاد می کند. براساس سومین نظریه و مهمترین دیدگاه در سال های اخیر (نظریه تعاملی)، تعارض نه تنها می تواند یک نیروی مثبت در سازمان ایجاد کند،بلکه یک ضرورت بدیهی برای فعالیت های سازمانی به شمار می آید. (Robbins,2006, 292)

    برخورد موثر با تعارض، چالش اساسی در تعاملات افراد در محیط کار است. مسأله اصلی در این پژوهش شناخت فضای سازمان از لحاظ وجود تعارض و بررسی سبک ها و روش های مورد استفاده مدیران وکارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز جهت مدیریت این تعارضات است. زیرا تعارض خود  مشکل ساز نیست بلکه ناتوانی ما در کنترل این پدیده است که مسأله ساز است. در این پژوهش سعی خواهد شد میزان ادراک تعارض در بین مدیران و کارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز بررسی شده  و تفاوتهای شیوه های مدیریت تعارض در آنها  مورد سنجش قرار گیرد.که در این راستا مدل کنت توماس[4] مورد بررسی قرار می گیرد.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     (1-3) اهمیت و ضرورت پژوهش

    پدیده تعارض دارای وجوه گوناگونی است. تعارض دارای ابعاد انسانی ، روانی ، اجتماعی ، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و... می باشد. یکی از مسائل عمده مدیریت چه در سطوح اجرایی و میانی یا عالی توجه به روابط گروهی در سازمان هاست. گروهها در روابط خود دچار تعارضهایی می شوند. تعارض ممکن است درون فردی و بین فردی و درون گروهی و بین گروهی باشد. کمبود منابع و نارسایی اطلاعات و ساختار سازمان و روابط صف و ستاد و خصوصیات و ویژگی های روانی کارکنان و مشکلات و فشارهای ناشی از محیط کار و عدم کارایی ارتباطات ، ظهور پدیده تعارض را تسهیل می نماید.                        (Ma , 2010,170)                                                                                   

    یکی از نشانه های بارز مدیریت موفق و اثربخش سازمان بستگی به چگونگی رویارویی مدیر با پدیده تعارض دارد. این موضوع از آن جهت مهم است که چگونگی برخورد مدیران با تعارض یکی از وجوه برجسته رهبری منبع انسانی است ، به طوری که از جمله شاخص هایی که «بلیک» و «موتون» برای ارزیابی و شناخت سبک های رهبری در سازمان ها مورد استفاده قرار می دهند ، کیفیت حال تعارض میباشد. (مردانی حموله ،1389 ،66)

    این موضوع از این نظر اهمیت دارد که شناخت مدیران نسبت به ماهیت و ویژگی ها و علل بروز تعارض، در مدیریت و نحوه برخورد با آن و کاهش مسائل ناشی از آن تأثیر شگرفی دارد. تعارض اگر به نحو مطلوب رهبری و هدایت شود نه تنها زیانبار نخواهد بود، بلکه کارمایه لازم برای تحول و بهبود عملکرد را فراهم می کند و مسائل نهفته سازمانی را آشکار می کند، کیفیت تصمیم گیری را بهبود میبخشد، افکار و نظرات نوین را مطرح می کند و خلاصه موجب خلاقیت و نوآوری در سازمان می شود. بنابراین از جمله ضرورت های بررسی تعارض ، توجه به این نکته است که تعارض می تواند خلاقیت و نوآوری را در بین اعضای سازمان برانگیزاند و از چنین تعارضی عقاید جدید و بهتری پدیدار گردد که این عقاید می تواند در جهت بالا بردن بهره وری سازمان و بهبود سیستم حاکم بر سازمان کمک کننده باشد. (ابزری  ،1386، 117).

    ازآنجایی که تعارض یکی از مسائل مهم در سازمان ها از جمله بانکهاست مهارت های مدیران و کارمندان بانک ها در برخورد با آن ، یک عامل پیش گویی کننده مهم در مورد میزان موفقیت آنها محسوب می شود. به این ترتیب اهمیت پژوهش حاضر در این است که فضای شعبات بانک ملت شهرستان تبریز را از لحاظ وجود تعارض و ادراک آن بررسی نموده و سبک های مورد استفاده مدیران و کارمندان این شعبات را جهت مدیریت این تعارضات مورد مطالعه قرار دهیم.این امر نه تنها برگستره ی علمی محل می افزاید بلکه زمینه لازم را برای پژوهش های بعدی فراهم خواهد آورد. یافته های حاصل از این تحقیق مورد استفاده تمامی بانکهای خصوصی و دولتی و سایر سازمان ها قرار خواهد گرفت.

     

    (1-4) اهداف پژوهش

    (1-4-1) هدف اصلی : بررسی رابطه بین ادراک تعارض و روش های مدیریت آن در بین مدیران وکارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز

    (1-4-2) اهداف فرعی

    بررسی رابطه بین ادراک تعارض و سبک مدیریت رقابتی[5]

    بررسی رابطه بین ادراک تعارض و سبک مدیریت سازش[6]

    بررسی رابطه بین ادراک تعارض و سبک مدیریت مصالحه[7]

    بررسی رابطه بین ادراک تعارض و سبک مدیریت همکاری[8]

    بررسی رابطه بین ادراک تعارض و سبک مدیریت اجتناب[9]

    بررسی تفاوت بین میزان ادراک تعارض از نظر مدیران و کارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز

    بررسی تفاوت بین میزان کاربرد سبک‌های مدیریت تعارض از نظر مدیران و کارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز

    بررسی تاثیرعوامل دموگرافیک نظیر جنس ،سن ، تحصیلات ، سابقه خدمت و پست سازمانی بر میزان استفاده از سبک های مدیریت تعارض

     

     

     

    (1-5) متغییرهای پژوهش

    متغییرمستقل ؛ یک ویژگی و خصوصیت است که بعد از انتخاب توسط محقق در آن دخالت یا دستکاری میشود ومقادیری را می پذیرد تا تأثیرش بر روی متغییر وابسته مشاهده شود. (خاکی،1387 ، 167).

    متغییر وابسته ؛ متغییری است که هدف محقق تشریح یا پیش بینی تغییرپذیری در آن است ، به عبارت دیگر یک متغییر اصلی است که در قالب یک مسأله برای تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد.(همان منبع ،166).

    متغییر مداخله گر ؛ متغییری است که محقق برای استنتاج از نحوه تاثیر متغییر مستقل برمتغییر وابسته مورد نظر قرار می دهد؛ تاثیر متغییر مداخله گر را نه می توان کنترل کرد و نه به طور مستقیم و مستقل از سایر متغییرها مشاهده کرد،لذا به این تاثیر در تحلیل نهایی اشاره می شود، متغییر مداخله گر معمولا" بر اعتبار درونی وبیرونی تحقیق اثر می گذارد (حافظ نیا ، 1386 ،73).

     

    متغییرها بر اساس نقشی که در پژوهش دارند به دو دسته تقسیم می شوند:

    1- متغییر های علی: این متغییر ها در واقع همان متغییر های مستقل یا غیر وابسته هستند که به عنوان عامل بوجود آورنده یک پدیده مورد مطالعه قرار می گیرند.

    2- متغییرهای توصیفی: این متغییر ها مبین صفات و ویژگی های یک پدیده یا شی هستند و در واقع وضع آن را توضیح می دهند و در تحقیقات توصیفی و حتی سایر انواع تحقیق متغیر های توصیفی سهم زیادی در ایجاد شناخت وضعیت پدیده دارند.(حافظ نیا،1386،74)

     در این پژوهش متغییرهای وابسته ، سبک های مدیریت تعارض طبق «مدل کنت توماس» می باشد که عبارتند از: سبک رقابتی، سبک سازش، سبک مصالحه، سبک همکاری و سبک اجتناب.

    متغییر مستقل  پژوهش عبارت است از: ادراک  تعارض . 

    و متغییرهای مداخله کننده پژوهش عبارتند از: پست سازمانی ، جنس، سن، تحصیلات و سابقه خدمت .

     

     

     

     

     

     (1-6) سؤالات پژوهش

    (1-6-1) سؤال اصلی : آیا بین ادراک تعارض و روش های مدیریت آن در بین مدیران و کارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز رابطه معناداری وجود دارد؟

    (1-6-2) سؤالات فرعی

    آیا بین ادراک تعارض و سبک مدیریت رقابتی رابطه معناداری وجود دارد؟

    آیا بین ادراک تعارض و سبک مدیریت سازش رابطه معناداری وجود دارد؟

    آیا بین ادراک تعارض و سبک مدیریت مصالحه رابطه معناداری وجود دارد؟                            

    آیا بین ادراک تعارض و سبک مدیریت همکاری رابطه معناداری وجود دارد؟

    آیا بین ادراک تعارض و سبک مدیریت اجتناب رابطه معناداری وجود دارد؟

    آیا بین میزان ادراک تعارض از نظر مدیران و کارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز تفاوت معناداری وجود دارد؟

    آیا بین میزان کاربرد سبک‌های مدیریت تعارض از نظر مدیران و کارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز تفاوت معناداری وجود دارد؟

    تاثیر عوامل دموگرافیک نظیر جنس ،سن ، تحصیلات ، سابقه خدمت و پست سازمانی بر میزان استفاده از سبک های مدیریت تعارض چگونه است؟

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    (1-7) فرضیه های پژوهش

    (1-7-1) فرضیه اصلی : بین ادراک تعارض و روش های مدیریت آن در بین مدیران و کارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز رابطه ی معناداری وجود دارد.

    (1-7-2) فرضیه های فرعی

    بین ادراک تعارض و سبک مدیریت رقابتی رابطه معناداری وجود دارد.

    بین ادراک تعارض و سبک مدیریت سازش رابطه معناداری وجود دارد.

    بین ادراک تعارض و سبک مدیریت مصالحه رابطه معناداری وجود دارد.                             

    بین ادراک تعارض و سبک مدیریت همکاری رابطه معناداری وجود دارد.

    بین ادراک تعارض و سبک مدیریت اجتناب رابطه معناداری وجود دارد.

    بین میزان ادراک تعارض از نظر مدیران و کارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز تفاوت معناداری وجود دارد.

    بین میزان کاربرد سبک‌های مدیریت تعارض از نظر مدیران و کارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز تفاوت معناداری وجود دارد.

    بین عوامل دموگرافیک نظیر جنس ،سن ، تحصیلات ، سابقه خدمت و پست سازمانی و میزان استفاده از سبک های مدیریت تعارض رابطه معناداری وجود دارد.

     

    (1-8) روش تحقیق

    پژوهش حاضر از لحاظ روش از نوع تحقیقات توصیفی – پیمایشی است. با عنایت به اینکه تحقیقات در علوم انسانی برمبنای نوع هدف نیز طبقه بندی می شوند و با توجه به تعاریف گسترده ای که در تحقیقات بنیادی و کاربردی به عمل می آید این تحقیق از نظر نوع هدف کاربردی است که هدف آن توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاصی است (خاکی ،1387 ،94).

     نوع داده ها شامل اطلاعاتی می گردد که با توجه به متغییرهای در نظر گرفته شده در رابطه با موضوع، از طریق منابع کتابخانه ای و میدانی به دست می آیند.جمع آوری اطلاعات با استفاده از منابع کتابخانه ای و مراجعه به کتب ، مجلات علمی و نشریات پژوهشی و سایت های اینترنتی صورت گرفته و در قسمت میدانی از پاسخ سوالات مطرح شده در پرسشنامه استفاده می شود.

    (1-9) روش گردآوری اطلاعات

    در این تحقیق روش گردآوری اطلاعات از نوع میدانی بوده و جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. به طور معمول یکی از ابزارهای مهم در پژوهشهای توصیفی- پیمایشی استفاده از پرسشنامه است. در واقع پرسشنامه مهمترین ابزار جهت به دست آوردن اطلاعات می باشد. در این پژوهش نیز با توجه به اهداف تحقیق و ویژگی های آن برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز،از دو پرسشنامه شامل پرسشنامه ادراک تعارض و پرسشنامه سبک مدیریت تعارض استفاده شده است.

    در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است.آمار توصیفی صرفا" به توصیف جامعه پرداخته و هدف از آن محاسبه پارامترهای جامعه است و در آمار استنباطی محقق با استفاده از مقادیر نمونه آماره ها را محاسبه می کند.و سپس به کمک تخمین و آزمون فرض آماری ، آماره ها به پارامترهای جامعه تعمیم داده می شود.( آذر،1382، 8)

     

    جامعه آماری

    جامعه آماری عبارت است از " تعدادی از عناصر مطلوب مورد نظر که حداقل دارای یک صفت مشخصه باشند". جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مدیران و کارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز میباشد که در سال 1391 در این شعبات مشغول به کار می باشند و مجموعا"  860 نفر هستند.

     

    (1-11) روش نمونه گیری و برآورد حجم نمونه

    روش نمونه گیری در این تحقیق با توجه به جامعه آماری که متشکل از مدیران و کارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز می باشد ، روش طبقه ای (نسبی) و به شکل تصادفی ساده می باشد.

    حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعیین می شود که در فصل سوم توضیح داده می شود.

     

     

     

     

     

     (1-12) قلمرو پژوهش

    (1-12-1) قلمرو زمانی پژوهش

    قلمرو زمانی اجرای این پژوهش از تاریخ 7/10/1390 آغاز گردیده  و در مدت 9 ماه در طی سال های 91-90 انجام گردیده است. زمان توزیع  و جمع آوری پرسش نامه قلمرو زمانی پژوهش حاضر می باشد.

    (1-12-2) قلمرو مکانی پژوهش

    این پژوهش از نظر مکانی در حوزه شعبات بانک ملت شهرستان تبریز مورد بررسی قرار گرفته است.

    (1-12-3) قلمرو موضوعی پژوهش

     این پژوهش از نظر موضوعی نیز در حوزه مباحث رفتاری قرار دارد.

     

    (1-13) تعاریف و اصطلاحات کلیدی

    تعارض: تعارض فراگردی است که در آن یک طرف (فرد یا گروه) در می یابد که منافعش با مخالفت یا واکنش منفی طرف دیگر متوجه گردیده است.(رضاییان،1382 ،284).

    تعارض فرآیندی است که در آن نوعی تلاش آگاهانه به وسیله فرد (الف) انجام گیرد تا تلاش های فرد (ب) را خنثی کند در نتیجه فرد (ب) در مسیر هدف خود مستأصل شده یا فرد (الف) بر میزان منافع خود می افزاید .(.(Robbins, 2006,289

    تعارض تعاملات ارتباطی افرادی است که به همدیگر وابسته اند و احساس می کنند که علایقشان متضاد ، متناقض یا ناسازگار است.Olson ,2010,98))

    مدیریت تعارض[10]: مدیریتی است که قادر باشد در شرایطی که تعارض وجود دارد به بهترین شکل سازمان را اداره کند اغلب مدیران در جریان کار، با موقعیت های تعارض آمیز برخورد داشته اند و این مسأله را در سازمان به گونه ای تجربه کرده اند.هر مدیری در مواجهه با تعارض به شیوه ای خاص عمل می کند .مدیری خونسرد از کنار مساله می گذرد و آن را نادیده می گیرد،مدیری دیگر واکنش های شدید از خود نشان می دهد و مدیر دیگری برخورد مسالمت آمیز را برای حل تعارض در پیش می گیرد.(الوانی ،1385، 291)

    مدیریت تعارض یعنی «حفظ تعارض در سطح بهینه». لذا برای مدیریت تعارض بایستی یکی از دو کار زیر انجام شود: اگر تعارض به حد بی نهایت برسد و به نتایج منفی جدی منجر گردد باید حل شود. و از طرف دیگر اگر سطح تعارض بسیار پایین باشد به ایجاد تعارض نیاز خواهد بود.(G.Zarankin,2008,171)

    مدیریت تعارض مدیریتی است که در شرایطی که تعارض وجود دارد قادر باشد به بهترین شکل سازمان را اداره کند. (امیری ،1385، 51)

    سبک :عبارت است از الگوی رفتاری خاص که افراد هنگام هدایت کردن فعالیت های دیگران از خود بروز می دهند.( قائمیان ،1388، 67 )

     سبک های تعارض :  شیوه های رفتاری خاصی است که کارکنان در مواجهه با تعارض مطابق با آن عمل می کنند .(نجفی، 1385، 58)

    سبک رقابتی : تمایل برآوردن منافع خود بدون توجه به اینکه این امرمنجر به تضاد (تعارض) با فرد دیگر خواهد شد. (مقیمی،1385 ،346)

    انتخاب سبک رقابتی بدین معنی است که یک طرف، علایق و خواسته های خود را مقدم بر دیگران میداند. استفاده از چنین سبکی باعث ایجاد وضعیت برنده- بازنده میشود.

    (Speakman ,2010,187)

    سبک سازش : فرد تمایل دارد به طرف مقابل امتیاز بدهد و این حاکی از آن است که طرف مقابل بالاتر از اوست. (مقیمی ، 1385،346)

    افرادی که سبک سازش را انتخاب می کنند، از علایق و خواسته های خود می گذرند و به دیگران اجازه می دهند به خواسته هایشان دست یابند. بسیاری از این افراد معتقدند که داشتن یک رابطه دوستانه خوب از هر چیز دیگری مهمتر است. (Huang, 2010,339)

    سبک مصالحه :  موقعیتی است که طرفین دعوا توافق می کنند تا از بخشی از مواضع خود عقب نشینی نمایند و مقداری امتیاز به حریف مقابل بدهند و در مقابل مقداری امتیاز بگیرند.

     

     افراد زمانی از سبک مصالحه استفاده می کنند که به دنبال به دست آوردن تمام خواسته ها و علایق خود نیستند یعنی ارضای برخی نیازها برایشان کافی است. در این روش، انعطاف پذیری، مبادله و مذاکره جایگاه ویژه ای دارد. (A.Chung-Yan , 2010, 388)

    سبک همکاری: موقعیتی است که طرفین برای به دست آوردن منافع ثابت قدم هستند ولی در عین حال خواهان همکاری با یکدیگر می باشند ومنافع طرف مقابل را نیز مورد توجه قرار می دهند.

    ( سلیمانی،1384، 34)

    با استفاده ازسبک همکاری، خواسته های هر دو طرف تعارض تأمین می گردد. انتخاب این سبک به افراد کمک می کند تا به گونه ای کنار هم کار کنند که همه برنده باشند. با استفاده از این سبک ، افراد در جستجوی راه حل هایی هستند که با علایق آنها متناسب باشد و باعث حفظ ارتباطات خوب و مؤثر نیز شود.( همان منبع، 35)                                  

    سبک اجتناب: در این وضعیت فرد تمایل به کناره گیری یا جلوگیری از تعارض دارد.(مقیمی،1385 ،347)

    افرادی که این سبک را انتخاب می کنند ؛ خود را درگیر تعارض نمی کنند . آنها نه به خواسته های خود توجهی دارند و نه به خواسته های دیگران توجه دارند. تکیه کلام آنها این است : " شما خودتان تصمیم بگیرید و مرا معاف کنید." (نیستانی ،1388 ،167)  

     

     

    . Conflict1

    .Greenberg  and  Baron2

    . Daft  3

    4.Kenneth Thomas

    .5

    . Accommodation 6

    . Compromise7

    8

    9

    .Conflict Management10

     

    Abstract

    Dealing effectively with workplace conflicts is a great challenge in employees' interactions at work. Conflict is almost inevitable in individual and organizational life because it stems from so many different factors. This study aimed to promote understanding of conflict and conflict management styles in organizations. . For this purpose a study was conducted in Tabriz Mellat bank branches and 200 mangers and employees were randomly selected. The data were collected by two questionnaires of Dubrin conflict perception and Stephen Robbins conflict management styles. The data were analyzed by using Colomogrove-Smearnove, Pearson correlation coefficient independent t test, Mann- Whitney, Kroscal, Walise and Freedman tests.

    The findings of this article show that, although, there is a significant and positive relationship between conflict perception and competitive, accommodation, compromise and collaboration management styles but there is no significant relationship between conflict perception and avoidance management style. There is no significant difference in conflict perception among mangers and employees of Tabriz Mellat bank branches. There is no significant difference in level of competitive management, accommodative management, compromise management and collaboration management among Mangers and employees of these branches. The effect of demography factors like gender, age, education and employment record were investigated. For prioritization, level of application of management styles by statistical population of managers and employees, avoidance management, competitive management, compromise management, accommodation management and collaboration management were used in ascending order .Propositions were offered for using conflict management styles for managers and employees of these branches and for future researchers.

    Keywords: conflict, conflict perception, conflict management styles, competition, avoidance, compromise, accommodation, collaboration.

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                               صفحه

    چکیده......................................................................................................1                  فصل اول : کلیات پژوهش   ......................................................................................................  2

    1-1 مقدمه ...........................................................................................................................  3

    1-2 بیان مساله .....................................................................................................................  5       

    1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش ................................................................................................  7 

    1-4 اهداف پژوهش ................................................................................................................  8

         1-4-1 هدف اصلی ...........................................................................................................  8   

         1-4-2 اهداف فرعی ........................................................................................................   8

    1-5 متغیرهای پژوهش ...........................................................................................................  9

    1-6 سوالات پژوهش.............................................................................................................. 10 

         1 -6-1سوال اصلی  ........................................................................................................  10

         1-6-2 سوالات فرعی ....................................................................................................... 10

    1-7  فرضیه های پژوهش .....................................................................................................  11

         1-7-1 فرضیه ی اصلی .................................................................................................... 11  

         1-7-2 فرضیه های فرعی  ...............................................................................................  11

    1-8  روش تحقیق .......................... ...................................................................................... 11  

    1-9 روش گردآوری اطلاعات.................................................................................................. 12

    1-10جامعه آماری   .............................................................................................................  12

    1-11 روش نمونه گیری و برآورد حجم نمونه ............................................................................  12 

    1-12 قلمرو پژوهش ............................................................................................................. 13

           1-12-1 قلمرو زمانی پژوهش .......................................................................................... 13

           1-12-2 قلمرو مکانی پژوهش .......................................................................................... 13

           1-12-3 قلمرو موضوعی پژوهش ......................................................................................13

    1- 13 تعاریف و اصطلاحات کلیدی .........................................................................................  13   

    1-14 مدل مفهومی پژوهش ..................................................................................................... 16

    جمع بندی کلی  ..................................................................................................................... 18

    فصل دوم : ادبیات پژوهش  ...................................................................................................  19

     2-1مقدمه .........................................................................................................................  20

    2-2 بخش اول : مدیریت تعارض .............................................................................................  21

        2-2-1 تعریف تعارض  ....................................................................................................  21

        2-2-2 ضرورت وجود تعارض ........................................................................................... 23   

        2-2-3 سیر تکاملی اندیشه تعارض  .....................................................................................  25   

               2-2-3-1 نظریه سنتی تعارض  ...................................................................................  25

               2-2-3-2 نظریه روابط انسانی  ....................................................................................  25

               2-2-3-3 نظریه تعاملی  ............................................................................................  25  

       2-2-4 مقایسه نگرش ها نسبت به تعارض ............................................................................... 27

       2-2-5 ماهیت تعارض ........................................................................................................ 28

       2-2-6 زیان های ناشی از تعارض ..........................................................................................29

              2-2-6-1 هدر رفتن وقت و انرژی سازمان  ...................................................................... 29

              2-2-6-2 قضاوت نادرست  ...........................................................................................30 

              2-2-6-3 اثرات زیان بار بر بازنده  ................................................................................ 30     

             2-2-6-4 هماهنگی ضعیف .............................................................................................30

       2-2-7 سطوح تعارض  ........................................................................................................31

             2-2-7-1 تعارض درون فردی ....................................................................................... 31

             2-2-7-2 تعارض میان فردی ........................................................................................  31

             2-2-7-3 تعارض درون گروهی ....................................................................................  31

             2-2-7-4 تعارض میان گروهی ......................................................................................  32

             2-2-7-5 تعارض میان سازمانی ..................................................................................... 33

       2-2-8 منابع تعارض .......................................................................................................... 34  

       2-2-9 دلایل تعارض  ........................................................................................................ 35

       2-2-10 الگوی تعارض بین گروه ها در سازمان  .......................................................................35                                

       2-2-11 فرایند تعارض  .....................................................................................................  36

                2-2-11-1 مرحله اول : مخالفت های بالقوه ...................................................................  37

                           2-2-11-1-1 ارتباطات .................................................................................  38

                          2-2-11-1-2 ساختار .....................................................................................  38

                         2-2-11-1-3 متغییرهای شخصی  .....................................................................   39

             2-2-11-2 مرحله دوم : بروز تعارض ...........................................................................   40

             2-2-11-3 مرحله سوم : نیت یا قصد .............................................................................   41

             2-2-11-4 مرحله چهارم : رفتار ..................................................................................   41

             2-2-11-5 مرحله پنجم : ره آوردها (نتایج)  ....................................................................   42

                        2-2-11-5-1 نتیجه های سازنده تعارض  .............................................................   43

                        2-2-11-5-2 نتیجه های ویرانگر تعارض.............................................................   43

                        2-2-11-5-3 وجه تمایز تعارض سازنده و ویرانگر  ...............................................   44

                        2-2-11-5-4 ایجاد تعارض سازنده  ...................................................................   45

      2-2-12 فنون رفع تعارض ویرانگر  ......................................................................................  46

              2-2-12-1 اهداف فراگیر  ...........................................................................................  46

              2-2-12-2 کاهش وابستگی دوطرفه بین واحدها  ...............................................................  47

              2-2-12-3 توسعه منابع  .............................................................................................. 47

              2-2-12-4 حل مسأله به صورت دوطرفه  .......................................................................  48

              2-2- 12-5  سیستم های استیناف  ................................................................................   49

              2-2-12-6 اختیار رسمی  ............................................................................................ 50

              2-2-12-7 افزایش روابط متقابل ...................................................................................  51

             2-2-12-8 معیارها و سیستم های پاداش سازمانی  ..............................................................  51

             2-2-12-9 ادغام واحدهای متعارض  ..............................................................................  52

      2-2-13 فنون ایجاد تعارض سازنده  ......................................................................................  52

              2-2-13-1 ارتباطات  ................................................................................................  52

              2-2-13-2 عدم تجانس  ..............................................................................................  53

              2-2-13-3 رقابت  ...................................................................................................   53

       2-2-14 رابطه بین تعارض و سایر عوامل .............................................................................  54

             2-2-14-1 رابطه بین تعارض ، و خلاقیت و نوآوری ..........................................................  54

             2-2-14-2 رابطه بین تعارض و عملکرد گروه  .................................................................  55

             2-2-14-3 رابطه بین تعارض و علاقه اعضای گروه  .........................................................  56

             2-2-14-4 رابطه بین تعارض و رضایت شغلی  ................................................................. 56

             2-2-14-5 رابطه بین تعارض و کیفیت تصمیمات  .............................................................. 57

             2-2-14-6 رابطه بین تعارض و اعضای ناهمگون  ............................................................. 57

             2-2-14-7 رابطه بین تعارض و شخصیت  ........................................................................ 58

             2-2-14-8 رابطه بین تعارض و فرهنگ  ........................................................................   59

             2-2-14-9 رابطه بین تعارض و هوش هیجانی  ................................................................   62

             2-2-14-10 رابطه بین تعارض و عدالت سازمانی  ............................................................  63

       2-2-15 مدیریت تعارض  ..................................................................................................  64

       2-2-16 استراتژی های مدیریت تعارض  ...............................................................................  66

    2-3 بخش دوم : دیدگاه ها و مدل های مدیریت تعارض  .................................................................  72

        2-3-1 دیدگاه برومند ......................................................................................................... 72

        2-3-2 دیدگاه کنت توماس  .................................................................................................  73

        2-3-3 دیدگاه پوتنام و ویلسون  ..........................................................................................   76

        2-3-4 دیدگاه ویکس  ........................................................................................................ 77

        2-3-5 دیدگاه براون  ........................................................................................................  80

    2-4 بخش سوم : پیشینه پژوهش های انجام شده ...........................................................................  81

        2-4-1 پیشینه پژوهش های داخلی  .......................................................................................  81

               2-4-1-1 پایان نامه های کار شده  ................................................................................  81

               2-4-1-2 مقالات نوشته شده ........................................................................................  82

        2-4-2 پیشینه پژوهش های خارجی  .......................................................................................84

    2-5 بخش چهارم : معرفی مختصری در رابطه با بانک ملت  .......................................................... 86

       2-5-1 تاریخچه بانک ملت  ................................................................................................  86

       2-5-2 چشم انداز ، ماموریت ،استراتژی و اهداف بانک ملت   ....................................................  87

              2-5-2-1 چشم انداز و ماموریت بانک ملت  .....................................................................  87

              2-5-2-2 استراتژی های بانک ملت  ..............................................................................  87

              2-5-2-3 اهداف بانک ملت  .........................................................................................  88

       2-5-3 ساختار سازمانی بانک ملت  ....................................................................................... 90

       2-5-4 واحدهای بانک ملت  ................................................................................................. 91

       2-5-5 شرکت های وابسته بانک ملت  ...................................................................................  91

       2-5-6 معرفی خدمات بانک ملت  .........................................................................................  92

    جمع بندی کلی  ....................................................................................................................  93

    فصل سوم : متدلوژی پژوهش.................................................................................................  94

    3-1 مقدمه  ......................................................................................................................... 95

    3-2 روش تحقیق..................................................................................................................  96

    3-3 روش ها و ابزار گرد آوری اطلاعات.................................................................................   98

      3-4 توصیف پرسشنامه ها....................................................................................................  98

        3-4-1 پرسشنامه عمومی  .................................................................................................  98

        3-4-2 پرسشنامه سبک مدیریت تعارض ...............................................................................  98

        3-4-3 پرسشنامه ادراک تعارض .........................................................................................  99

    3-5 جامعه و نمونه آماری....................................................................................................  100

    3-6 متغییر های پژوهش......................................................................................................  101

    3-7 روش نمونه گیری و برآورد حجم نمونه.............................................................................  101

    3-8 روایی و پایایی ابزار اندازه گیری...................................................................................... 103

    3-8-1 روایی (اعتبار)  ......................................................................................................  103

    3-8-2 پایایی ....................................................................................................................  104

    3-9 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات...........................................................................................105

    3-10 تشریح الگوریتم پژوهش................................................................................................105

    3-11پرده های سه گانه روش علمی .........................................................................................106

    3-12 نقشه علمی پژوهش.......................................................................................................108

    جمع بندی کلی  ................................................................................................................... 109

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها ........................................................................................110

    4-1 مقدمه .........................................................................................................................111

    4-2 آمار توصیفی ...............................................................................................................112

        4-2-1 توزیع فراوانی جنسیت ............................................................................................112

        4-2-2 توزیع فراوانی پست سازمانی  ...................................................................................113

        4-2-3 توزیع فراوانی تحصیلات ........................................................................................ 114

        4-2-4 توزیع فراوانی سن ...............................................................................................  115

        4-2-5 توزیع فراوانی سابقه خدمت ....................................................................................  116

    4-3 توصیف متغییرهای پژوهش  ........................................................................................... 118

        4-3-1توصیف مدیریت رقابتی ........................................................................................... 118

        4-3-2 توصیف مدیریت سازش ..........................................................................................120

        4-3-3 توصیف مدیریت مصالحه ........................................................................................122

        4-3-4 توصیف مدیریت همکاری.........................................................................................124

        4-3-5 توصیف مدیریت اجتناب ..........................................................................................126

        4-3-6 توصیف ادراک تعارض ..........................................................................................128

    4-4 آمار استنباطی و آزمون فرضیه های پژوهش ........................................................................130

        4-4-1بررسی نرمال بودن توزیع نمرات متغییرها .................................................................. 130

        4-4-2 آزمون فرضیه های پژوهش ......................................................................................131

    4-5 رتبه بندی سبک های مدیریتی .......................................................................................... 148

    جمع بندی کلی .................................................................................................................... 149

    فصل پنجم : نتیجه گیری وارائه پیشنهادات  ...............................................................................150

    5-1 مقدمه..........................................................................................................................151

    5-2 بیان یافته های پژوهش   ..................................................................................................151

       5-2-1 یافته های حاصل از ادبیات پژوهش  ............................................................................151

       5-2-2 یافته های حاصل از آمار توصیفی  ............................................................................  153

       5-2-3 یافته های حاصل از آزمون فرضیه ها ..........................................................................155

    5-3 بحث و نتیجه گیری کلی ..................................................................................................160

    5-4 ارائه پیشنهادات بر مبنای نتایج پژوهش ................. .............................................................162

    5-5 محدودیت های پژوهش ...................................................................................................165

    5-6 محدودیت های اجرایی پژوهش .........................................................................................166

    5-7 پیشنهادات برای پژوهش های آتی...................................................................................... 166

    جمع بندی  .......................................................................................................................  167

    پیوست ها..........................................................................................................................168

    پیوست الف : پرسش نامه ها...................................................................................................169

    پیوست ب : روش تحلیل داده ها ..............................................................................................172

    پیوست ج : لیست شعبات بانک ملت شهرستان تبریز .................................................................... 175

    منابع.................................................................................................................................178

    منابع فارسی ...................................................................................................................... 178

    منابع لاتین  ....................................................................................................................... 182

    Abstract .......................................................................................................................185

    منبع:

    منابع فارسی

    آذر،عادل. و مؤمنی،منصور.، (1382)، آمار و کاربرد آن در مدیریت ، تهران : انتشارات سمت ، چاپ نهم

    ابزری،مهدی. و نجفی،مهدیه.، (1386)، اهمیت عوامل فردی، ساختاری و ارتباطی حل تعارض از نظر کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی یزد، دانش و پژوهش در روانشناسی، شماره 31 :132-115

    افشار،ابراهیم. و رجایی پور،سعید. و مدنی،آزاده.، (1390)، بررسی به کار گیری سبک های مدیریت تعارض توسط مدیران کتابخانه های دانشگاهی. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی، دوره 1، شماره 1: 66-45

    الوانی،سید مهدی.، (1385)، مدیریت عمومی ، تهران : نشر نی ، چاپ شانزدهم

    الیاسی،سارا.، (1388)، بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با تعارض نقش خانوادگی زنان(مطالعه موردی زنان شاغل همسردار شهر سراب، پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

    امیری،محمد.، (1385)، بررسی آگاهی نگرش و عملکرد مدیران دانشکده علوم پرشکی شاهرود در زمینه مدیریت تعارض. مجله دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد، دوره 12، شماره 4 : 56-50

    ای.ریجو،رونالد.، (1383)، زمینه روان شناسی صنعتی/سازمانی، ترجمه : حسین زاده،داوود. و  لبادی،زهرا. و صالحی،پرویز.، تهران: انتشارت مازیار، چاپ اول

    بازرگان،زهرا.، (1390)، مدیریت تعارض در مدرسه،  تهران :انتشارات سخن، چاپ اول

    برومند،مجتبی. و کوثرنشان،محمد رضا. و غلامی،بهمن.، (1389)، رابطه ی بین عدالت سازمانی و سبک مدیریت تعارض.، دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال هفتم ، شماره 32 :84-73

    پیرزاده،آفرین. و علوی،بابک.، (1389)، رابطه بین هوش هیجانی مدیران و سبک مدیریت تعارض کارکنان در شرکت های کوچک و بزرگ، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال پنجم ، شماره 20: 48-27

    ترابی،امین. و اکبری،فیض الله و عرب،محمد.، (1387)، راهبردهای مدیریت تعارض در بین مدیران بیمارستان های استان لرستان، مجله پژوهشی حکیم، 58-54

    ترابی پور،امین. و ابراهیمی دستگردی،بتول. و حقیقی زاده،محمد حسین.، (1389)، بررسی رابطه بین راهبردهای مدیریت تعارض و سبک های مذاکره در مدیران پرستاری بیمارستان های منتخب شهر اهواز. فصلنامه علمی پژوهشی علوم بهداشتی ، سال دوم، شماره 3. 56-45

    جهانیان،رمضان.، (1390)، بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مدیریت تعارض در مدیران، فصلنامه مدیریت ، سال هشتم، ویژه نامه:  8-1

    حافظ نیا،محمد رضا.، (1386)، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی ، تهران : انتشارات سمت

    حسینی نسب،سید داوود. و بدری،رحیم. و قائمیان اسکویی،آیسان.، (1388)، رابطه ویژگی های شخصیتی و سبک های حل تعارض بین فردی با سازگاری زناشویی دانشجویان متأهل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، شماره 2 : 78-57

    خاکی،غلامرضا.، (1388)، روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، تهران: انتشارات بازتاب، چاپ پنجم

    خاکی،غلامرضا.، (1387)، روش تحقیق در مدیریت، تهران: انتشارات بازتاب، چاپ سوم

    دفت،ریچاردال.،(1381)، مبانی تئوری و طراحی سازمان، ترجمه: پارسیان،علی. و اعرابی،سید محمد.،  تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی ، چاپ دوم

    رابینز،استیفن.،(1384)، تئوری سازمان (ساختار، طراحی، کاربردها)، ترجمه : الوانی،سیدمهدی. و  دانائی فرد،حسن.، انتشارات صفار، چاپ دهم

    رابینزپ،استیفن.(1386)، مدیریت رفتار سازمانی . ترجمه : پارسیان،علی. و  اعرابی،سید محمد.، تهران : دفتر پژوهش های فرهنگی ، چاپ یازدهم

    رابینزپ،استیفن.،(1387)، رفتار سازمانی .ترجمه : پارسیان،علی. و اعرابی،سید محمد.، تهران : دفتر پژوهش های فرهنگی ، چاپ پانزدهم

    رحیمی راد،حسین.، (1382)، بررسی نگرش معلمان در موارد مدیریت تعارض در دبیرستان های دولتی تبریز و رابطه آن با عملکرد مدیران در سال تحصیلی 83-82، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

    رضائیان،علی.، (1382)، مدیریت تعارض و مذاکره ، تهران : سمت ، چاپ دوم

    رضائیان،علی.، (1381)،  تعارض چالش مدیران ، فصلنامه کمال مدیریت، شماره 1

    رضائیان،علی.، (1381)، مبانی سازمان و مدیریت، تهران: سمت ، چاپ چهارم

    زند،فریده. و جمهری،فرهاد. و میرزایی، بهشته.، (1387)، رابطه هوش هیجانی با انواع سبک های مدیریت تعارض ، مجله اندیشه و رفتار، دوره دوم ، شماره 8 : 44-35

    سلیمانی،نادر.،(1384)، مدیریت تعارض در مدرسه ، تهران : آرمان رشد، چاپ اول

    سلیمی،سید حسین. و کرمی نیا،رضا. و اسماعیلی،علی اکبر.، (1390)، ویژگی های شخصیتی ،سبک های مدیریتی و مدیریت تعارض در یک واحد نظامی ، مجله طب نظامی ، دوره 13، شماره1: 16-11

    شریفی،اصغر. و مقامی،علی.، (1389)، بررسی رابطه بین انواع قدرت مورد استفاده مدیران با شیوه های برخورد با تعارض در مدارس راهنمایی و متوسطه شهرستان نمین در سال تحصیلی 89-88، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت آموزشی، شماره 5 : 104-83

    صلاحیان،افشین. و کجباف،محمد باقر. و نوری،ابوالقاسم. و مولوی،حسین. و حسین زاده مجید.، (1389)، برخی عوامل سازمانی مؤثر برتعارض کار-خانواده، دوماهنامه علمی پژوهشی، سال هفدهم ، شماره 43 : 30-21

    عباسی،روح الله. و عباسی،رضا. و عابدی،یوسف.، (1389)، نحوه اتخاذ راهبردهای مدیریت تعارض در میان کتابداران کتابخانه های عمومی. فصلنامه علمی پژوهشی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، دوره 16 ، شماره 2 : 44-29

    علوی،سید حمیدرضا. و یداللهی،حسین.، (1382)،  بررسی فرهنگ و روش اداره تعارض های درون پرسنلی برطبق الگوی هافستد و توماس، مجله علوم اجتماعی و انسانی ، دوره بیستم، شماره 1 : 93-81

    غفوریان،هما. و فلامرزی،آمنه.، (1389)، فصلنامه تازه های روانشناسی صنعتی/سازمانی، سال اول، شماره 2: 49-35

    فیاضی،مرجان.، (1388) ، بررسی تعارض ادراک شده و سبک های مدیریت آن در بین مدیران و کارکنان دانشگاه علامه طباطبایی تهران ، پایان نامه دکتری ، دانشگاه علامه طباطبایی تهران

    قائمیان اسکویی،آیسان.، (1388)، بررسی رابطه تیپهای شخصیتی و شیوه های حل تعارض بین فردی با سازگاری زناشویی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

    مقیمی،سید محمد.، (1385)، سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی ، تهران : ترمه ، چاپ سوم

    مورهد،گریفین.، (1389)، رفتار سازمانی ، ترجمه الوانی،سید مهدی. و معمار زاده،غلامرضا. تهران : مروارید ، چاپ پنجم

    میرکمالی،محمد.،(1381)، مدیریت تعارض ، فصلنامه دانش مدیریت ، شماره 11 ،55-51

    میرکمالی ،محمد.، (1378)، رفتار وروابط  در سازمان مدیریت ، تهران : انتشارات رامین

    مردانی حموله،مرجان. و شهرکی واحد،عزیز. و حامدی شهرکی،سودابه.، (1389)، بررسی باورهای نظارتی و سبک های حل تعارض در کارکنان پرستاری، مجله اخلاق و تاریخ پزشکی، دوره 3، شماره 3: 73-64

    نجفی، داریوش.، (1385)، رابطه شخصیت مدیران و استراتژی مدیریت تعارض آنان در مدارس شهرستان عجب شیر در سال تحصیلی 85-84 ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

    نکویی مقدم،محمود. و پیرمرادی بزنجانی،نرگس.، (1387)، بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی کارکنان و تعارض سازمانی (بین فردی) درسازمان های دولتی،  نشریه مدیریت دولتی، دوره 1، شماره 4: 122-105

    نکویی مقدم،محمود. و تقوی راد،آزاده. و حکیمی پور،سعیده. و شفیعی،میلاد. و گودرزی،غلامرضا.، (1389)، بررسی رابطه بین سبک های مدیریت تعارض و خلاقیت کارکنان در بیمارستان های آموزشی شهر کرمان در سال 1387، فصلنامه بیمارستان، سال نهم ، شماره 3 و4: 37-29

    نیستانی،مهناز. و منفردی راز،براتعلی.، (1388) ، بررسی رابطه بین خویشتن شناسی مدیران و کاربرد سبک های مدیریت تعارض توسط آنان در مدارس مقطع متوسطه شهر بجنورد،  پژوهشنامه تربیتی.  شماره 18 : 184-165

    نیکنامی،مصطفی. و مشفقی،زینب. و مشفقی،مرجان.، (1387) ، بررسی تاثیر پیشینه های آموزشی و تجربی مدیران بر سبک مدیریت تعارض آن ها از دیدگاه دبیران. مجله فناوری و آموزش، سال سوم، جلد 3، شماره 1 : 65-49

    هندی،چارلزبی.،(1375)، عصر تضاد و تناقض، ترجمه : طلوع، محمود.، تهران : موسسه خدمات فرهنگی رسا ، چاپ اول

     

    منابع لاتین

    A.Chung-Yan,Greg. & Moeller,Christin.,(2010), The psychosocial costs of conflict management styles, Vol.21, pp.382-399

    A.Olaniran,Bolanle.,(2010), Group communication and conflict management in an electronic medium, Vol.21 , pp.44-69

    Barbuto Jr,John E. & A. Phipps,Kelly & Xu,Ye.,(2010), Testing relationships between personality, conflict styles and effectiveness, Vol.21, pp.434-447

    B.Ayoko,Oluremi. & A. Pekerti,Andre., (2008), The mediating and moderating effects of conflict and communication openness on workplace trust, Vol.19, pp.297-318

    Fu,Ping Ping. & Yan,Xue Huang. & Li,Yongjuan. & Wang,Erping. & Peng,Siqing.,(2008), Examining conflict-handling approaches by Chinese top management teams in IT firms, Vol.19, pp.188-209

    G.Canen,Alberto. & Canen,Ana., (2008) , Multicultural leadership The costs of its absence in organizational conflict management. Vol.19, pp.4-19

    Green,Connie., (2008), Leader member exchange and the use of moderating conflict management styles, Vol.19, pp.92-111

    G.Zarankin,Tal.,(2008), A new look at conflict styles:goal orientation and outcome preferences Vol.19, pp.167-184

    Han,Guohong. & Harms,P.D. ,(2010), Team identification, trust and conflict: a mediation model, Vol.21, pp.20-30

    Huang,Jia-chi., (2010), Unbundling task conflict and relationship conflict, Vol.21 , pp.334-355

    Komarraju,Meera. &  J.Dollinger,Stephen. & L.Lovell,Jennifer. ,(2008), Individualism-collectivism in horizontal and vertical directions as predictors of conflict management styles, Vol.19, pp.20-35

    Lin,Canchu., (2010), Studying Chinese culture and conflict: a research agenda, Vol.21 ,pp.70-93

    Liu,Jun. & Fu,Pingping., & Liu,Songbo.( 2009), Conflict in top management teams and team/firm outcomes the moderating effects of conflict-handling approaches,Vol.20, pp.228-250

    Macintosh,Gerrard. & Stevens,Charles., (2008), Personality, motives, and conflict strategies in everyday service encounter, Vol.19, pp.112-131

    Ma,Zhenzhong. & Erkus,Ahmet,. & Tabak,Akif., (2010), Explore the impact of collectivism on conflict management styles: a Turkish study, Vol.21, pp. 169-185

    Ma,Zhenzhong. & Lee,Yender. & Yu,Kuo-Hsun., (2008), Ten years of conflict management studies: themes, concepts and relationship, Vol.19, pp.234-248

    Nair,Nisha., (2008), Towards understanding the role of emotions in conflict: a review and future directions, Vol.19, pp.359-381

    Oetzel,John. & J. Garcia,Adolfo. & Ting-Toomey,Stella ., (2008), An analysis of the relationships among face concerns and facework behaviors in perceived conflict situations, Vol.19, pp.382-403

    Olson,Bradley J. & Bao,Yongjian. & Parayitam,Satyanarayana., (2010), Task conflict, relationship conflict and agreement-seeking behavior in Chinese top management teams, Vol.21, pp.94-116

    Park,Sun Hee. & Park,Mijeang., (2008), Multilevel effects of conflict management perferences on satisfaction with group processes, Vol.19, pp.57-71

    Posthuma,Richard.,(2011), Conflict management performance outcomes, Vol.22, pp.108-110

    Speakman, James. & Ryals, Lynette., (2010), A re-evaluation of conflict theoryfor the management of multiple,simultaneous conflict episodes, Vol.21, pp.186-201

    T.Coleman,Peter. & S.Goldman,Jennifer. & Kugler,Katharina., (2009), Emotional intractability:gender


موضوع پایان نامه بررسی رابطه بین ادراک تعارض و روش های مدیریت آن در بین مدیران و کارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز, نمونه پایان نامه بررسی رابطه بین ادراک تعارض و روش های مدیریت آن در بین مدیران و کارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز, جستجوی پایان نامه بررسی رابطه بین ادراک تعارض و روش های مدیریت آن در بین مدیران و کارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز, فایل Word پایان نامه بررسی رابطه بین ادراک تعارض و روش های مدیریت آن در بین مدیران و کارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز, دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین ادراک تعارض و روش های مدیریت آن در بین مدیران و کارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز, فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه بین ادراک تعارض و روش های مدیریت آن در بین مدیران و کارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین ادراک تعارض و روش های مدیریت آن در بین مدیران و کارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین ادراک تعارض و روش های مدیریت آن در بین مدیران و کارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز, پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین ادراک تعارض و روش های مدیریت آن در بین مدیران و کارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین ادراک تعارض و روش های مدیریت آن در بین مدیران و کارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین ادراک تعارض و روش های مدیریت آن در بین مدیران و کارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین ادراک تعارض و روش های مدیریت آن در بین مدیران و کارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین ادراک تعارض و روش های مدیریت آن در بین مدیران و کارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز, پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه بین ادراک تعارض و روش های مدیریت آن در بین مدیران و کارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین ادراک تعارض و روش های مدیریت آن در بین مدیران و کارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین ادراک تعارض و روش های مدیریت آن در بین مدیران و کارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین ادراک تعارض و روش های مدیریت آن در بین مدیران و کارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین ادراک تعارض و روش های مدیریت آن در بین مدیران و کارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین ادراک تعارض و روش های مدیریت آن در بین مدیران و کارمندان شعبات بانک ملت شهرستان تبریز

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت بیمه چکیده: بی‌شک مدیران نقش تعیین‌کننده‌ ای را در افزایش اثربخشی سازمان‌ های بیمه بر عهده دارند و در این میان مدیریت تعارض در اینگونه سازمان ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. هدف کلی این پژوهش، بررسی ارتباط بین سبک ‌های مدیریت تعارض و اثربخشی سازمان بیمه سلامت استان گیلان در سال 1392 بوده است. روش ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی گرایش: عمومی این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین عدالت سازمانی و شیوه های حل تعارض (بین فردی) با رضایت شغلی کارکنان شرکت سیمان هرمزگان انجام شد. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه کارکنانی است که در شرکت سیمان هرمزگان مشغول به فعالیت می باشند، که این تعداد برابر 700 نفر می باشد. نمونه پژوهش با استفاده ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : مدیریت ورزشی رابطه ویژگی‌های شخصیتی و مدیریت تعارض مدیران در هیأت‌های ورزشی استان فارس چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ویژگی­های شخصیتی و راهبردهای مدیریت تعارض مدیران هیات های ورزشی استان فارس بود. این تحقیق از نوع توصیفی، همبستگی است که به روش میدانی انجام شد. نمونه آماری این تحقیق شامل کلیه رؤسا و نایب رئیسان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (.M.A ) گرایش : مدیریت ورزشی چکیده: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین منابع قدرت مدیران و شیوه­های برخورد با تعارض در ادارات ورزش و جوانان استان فارس می‌باشد. این پژوهش در حیطه پژوهش‌های توصیفی و از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان فارس است که شامل 186 نفر می­باشد. برای نمونه گیری از روش ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد ( A..M) گرايش:  منابع انساني زمستان 1390 چکيده با پيشرفت تکنولوژي و پيچيده شدن فعاليتهاي سازماني،به جرات مي توان ادعا کرد که دوران کار فر

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی-تحول چکیده تغییرات گسترده و جهانی شدن در دنیای امروز مستلزم سبک رهبری متفاوت و جدیدی است که با استفاده بهینه از منابع و دارایی های مادی و انسانی، اهداف سازمان را تحقق بخشیده و قادر به توسعه ظرفیت ها و استفاده از آن ها باشد. رهبرانی که با خلق چشم اندازهای نوین، تدوین و توسعه بینش ها و الهام بخشی، موجب تحول و نوآوری ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت دولتی گرایش: منابع انسانی چکیده مدیریت ، رهبری و چگونگی کارایی و عملکرد مدیران از جمله عوامل موفقیت سازمانها محسوب می شود . سبک مورد قبول مدیران در کارایی ، عملکرد و اثر بخشی سازمانها تاثیر مستقیم دارد . درجامعه مدیران فراوانی وجود دارند ، لیکن آنچه مهم است وجود افرادی است که آماده پذیرش نقشهای علمی در جامعه باشند و کار ...

)مقدمه امروزه دانش بطور روز افزونی بعنوان مهمترین دارایی استراتژیک سازمانها، و یک منبع مهم برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار بشمار می آید. داونپورت و پراساک[1] (1998) دانش را به صورت ترکیبی از تجارب، ارزشها، اطلاعات مبتنی بر شواهد و قراین و دیدگاههای تخصصی می دانند که چارچوبی برای ارزیابی تجارب و اطلاعات جدید فراهم می آوردSiakas, et al., 2010)). نخستین بار در سال 1986 ویگ[2] در ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش نیروی انسانی چکیده هدف کلی این تحقیق بررسی ارتباط هوش هیجانی با تعارض و خلاقیت است. روش تحقیق از نوع توصیفی و هدف آن کاربردی است و روش گردآوری داده­ها میدانی و ابزار آن پرسشنامه است. در تحقیق حاضر جامعه آماری مورد بررسی، کارکنان اداره آموزش و پروش استان گیلان با تعداد 1568 نفر است. با توجه به نرمال بودن جامعه آماری، ...

گروه مدیریت بازرگانی گرایش تحول پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد در حالیکه در شرایط متغیر امروزی، سازمان ها برای موفقیت به خلاقیت نیاز دارند، یکسری از عوامل استرس زای شغلی مانند ابهام و تعارض نقش در سازمان ها وجود دارند که تأثیر منفی بر خلاقیت کارکنان می گذارند اما نکته قابل توجه این است که اگر فرد در این شرایط باور داشته باشد که خودکارآمد است می تواند این تأثیر منفی را کاهش دهد. هدف ...

ثبت سفارش