پایان نامه بررسی رابطه بین سبک رهبری با عملکرد مدیران مدارس ( مدارس متوسطه غرب استان گیلان )

word 939 KB 30488 141
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۳,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۸,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    رشته : مدیریت دولتی              گرایش:  منابع انسانی 

     چکیده

    مدیریت ، رهبری و چگونگی کارایی و عملکرد مدیران از جمله عوامل موفقیت سازمانها محسوب  می شود . سبک مورد قبول مدیران در کارایی ، عملکرد و اثر بخشی سازمانها تاثیر مستقیم دارد .

    درجامعه مدیران فراوانی وجود دارند ، لیکن آنچه مهم است وجود افرادی است که آماده پذیرش نقشهای علمی در جامعه باشند و کار خود را با عملکرد بهتر و سبک موثر که مناسب با اوضاع و شرایط خاص سازمان خود باشد ارائه نمایند .

    البته باید اذعان نمود که بین مدیریت و رهبری تفاوت وجود دارد . یکی از صاحب نظران مدیریت به نام زالزنیک[1] معتقد است که تفاوتها در طرز تلقی ها نسبت به اهداف مفهوم کار به روابط بین دیگران ، خود اداراکی [2]و توسعه می باشد .  مدیران به پذیرش طرز تلقی غیر شخصی یا انفعالی و رهبران بیشتر تمایل به نگرش شخصی نسبت به اهداف دارند. (مولینز،1991،ص 119) .

    هدف اساسی این پژوهش کشف رابطه بین سبک رهبری و عملکرد مدیران مدارس متوسطه غرب استان گیلان می باشد .

    روش اجرا در این تحقیق بر اساس طرح تحقیق از نوع توصیفی تحلیلی است.مطالعه توصیفی برای تعیین و توصیف ویژگی های یک موقعیت صورت می گیرد. از این رو هدف هر مطالعه توصیفی عبارت است از تشریح جنبه هایی از پدیده مورد نظر پژوهشگر و با دیدگاهی فردی، سازمانی، صنعتی و نظایر آن.

     (خاکی، 1382، ص 123)

    ابزار اندازه گیری در این پژوهش دو نوع پرسشنامه ی استاندارد که یکی برای نوع سبک رهبری و پرسشنامه دوم به سنجش شاخص های عملکرد مدیران پرداخته است.

    اعتبار پرسشنامه ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برآورد گردیده است که برای پرسشنامه سبک رهبری 81.1% وبرای پرسشنامه عملکرد 97.2% می باشد .

    برای تجزیه وتحلیل داده های پژوهش نیز از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است . در سطح توصیفی از مشخصه های آماری نظیر فراوانی ، درصد میانگین و انحراف معیار و در سطح استنباطی از آزمون های همبستگی پیرسن و جداول مقایسه میانگین ها و با بهره گیری از نرم افزار  Spss استفاده شده است . تحقیق حاضر از نوع توصیفی- همبستگی  بوده واز نظر هدف کاربردی بوده ودارای یک فرضیه اصلی و دو فرضیه فرعی به شرح زیر می باشد:

    فرضیه‌های تحقیق

    فرضیه اصلی:

     بین سبک رهبری و عملکرد مدیران  مدارس متوسطه رابطه وجود دارد.

     

    فرضیه های فرعی:

    1- بین سبک رهبری استبدادی/ غیردموکراتیک و عملکرد مدیران مدارس متوسطه غرب گیلان رابطه معنادار وجود دارد.

    2- بین سبک رهبری مشارکتی/ غیرمشارکتی  و عملکرد مدیران مدارس متوسطه غرب گیلان رابطه معنا دار وجود دارد .

    جامعه آماری تحقیق کلیه مدیران مرد وزن شاغل در مدارس متوسطه مناطق آموزش وپرورش  غرب استان  گیلان وروش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس می باشد . برای گرد آوری داده ها از روش میدانی و ابزار پرسشنامه استفاده شده است جهت آزمون فرضیه ها نیز از آزمون همبستگی پیرسن و جداول مقایسه میانگین ها  استفاده شده است .

    واژگان کلیدی: سبک های رهبری  ، عملکرد

     

    1 Zaleznix

    2 Self-Perleption

    مقدمه

    رهبری[1]به عنوان موتور محرکه در مدیریت ،تجارت ،امور دولتی ، گروهها و سازمانهای بی شماری که به زندگی ما شکل می دهند یا در آنها کار می کنیم مطرح  بوده و کشورهای توسعه یافته جهان توجه ویژه­ای به این مقوله داشته اند. بی شک برای رشد وبالندگی  کشورها ضرورت توجه جدی تر به مقوله رهبری  امری اجتناب ناپذیر است. رهبری عبارت است از توانایی در اعمال نفوذ بر گروه وسوق دادن آن به هدفهای مورد نظر .منبع این قدرت یااعمال نفوذ جنبه رسمی دارد،همانند تکیه زدن بر مسند مدیریت ، در یک سازمان.  (استیفن پی.رابینز،1378،صص 217- 218)

    رهبری وایجاد انگیزه و تعهد در کارکنان یکی از وظایف مهم مدیران و سرپرستان است . رهبری وقتی محقق  می شود که شخصی بخواهد شخص دیگری را به منظور نیل به هدفهای پیشبینی شده تحت تاثیر قرار دهد . رهبری برخلاف برخی از وظایف مدیریت مثل برنامه ریزی و سازماندهی ، وظیفه ای کاملا رفتاری است که با درگیری فراوان در روابط شخصی ملازمه دارد .

    متفکران علوم انسانی مفهوم رهبری را از ابعاد مختلفی مورد بحث قرار داده اند . برخی رهبری را توانایی ترغیب دیگران به کوشش مشتاقانه جهت اهداف معین می دانند . اگر موضوع رهبری در سازمان و تشکیلات بخصوصی باشد آنگاه رهبری سازمانی ((نفوذ در زیر دستان و همکاران جهت تحقق اهداف سازمانی))معنی می شود .

    جرج تری[2] رهبری را عمل تاثیر گذاری بر افراد می داند بطوریکه از روی میل و علاقه برای هدفهای گروهی تلاش کنند

    بررسی رابطه بین سبک های رهبری و عملکرد مدیران مستلزم بررسی روند تغییر نگرشها به مقوله رهبری در نهضت مدیریت علمی فردریک تیلورکه وظیفه رهبر را اجرای معیار های عملکرد برای رسیدن به اهداف سازمان می داند. و نهضت روابط انسانی التون مایو که به فراهم آوردن فرصتهایی برای تسهیل در دستیابی به اهداف مشترک و نیز رشد و پیشرفت شخصی پیروان توجه دارد. 

     

    1-2) بیان مسئله

    به باور بسیاری از صاحب نظران مدیریت وسازمان ، سبک رهبری یکی از مهمترین عناصر موفقیت مدیران است که به مرور زمان و بر پایه تجربه ، تحصیلات ، آموزش ونظام ارزشی و اعتقادی آن پایه ریزی می شود (هرسی و بلانچارد،1993 ).سبک رهبری وتصمیمات گرفته شده به وسیله مدیران ، بر عملکرد[3] سازمان از بالا به پایین اثر گذار است . این عامل ، سبب ساز شکست یا موفقیت سازمان است زیرا افزون بر سایر عوامل داخلی محیط سازمان،بر عوامل خارجی محیط سازمان نیز اثر گذاری و کنترل دارد.

     (لاسیِر و آچوآ،1993).اتزیونی[4] با بررسی کارهای بیلز و اسلاتر [5]دو نوع رهبری را در سازمان شناسایی کرد و ابراز داشت که نیازهای سازمانی مشخص می کند که چه نوع رهبری موفق خواهد بود.

    (تنینبوم و اسمیت،1986).

    مشکلی که بیشتر سنخ شناسی های سبک رهبری با آن مواجه اند،مطلق نگری است ،بیشتر سبک شناسی ها در فرایند اندازه گیری و تشخیص به سوی نوعی برچسب زنی گرایش می یابند ، در حالی که  قرار دادن مدیران در یک سبک قدر مطلقی،  چندان منطقی و انسانی بنظر نمی رسد.لذا ،در سال های اخیر تلاش هایی گسترده جهت سبک شناسی های طیفی صورت گرفته است.در این دیدگاه پس از  مفهوم سازی تنوع سبک ها، هر مدیر در هریک از سبک ها می تواند حدی از امتیاز را کسب کند.در نتیجه، این نوع سبک شناسی ها قطعا نیاز به یک نظام تفسیری پیچیده تری نسبت به ساده انگاری های گذشته خواهند داشت. می توان به برخی از  مفاهیم رهبری به سبکهای کاریزماتیک، سنتی و بوروکراتیک وبر، سبکهای استبدادی ،دموکراتیک و آزاد منشانه ی لوین، لیپیت و وایت، سبکهای فرد مدار و وظیفه مدار فیدلر، سبکهای خدمت گزارانه ی گرینلیف[6]، سبک های تبادلی وتحولی  برنز، سبک رهبری محیطی کار مازی[7] ، سبک رهبری رسمی ویکر[8] و سبک رهبری خودشیفته ماکوبی [9] برای بیان بیشتر مسئله اشاره نمود .

    هنری پیر[10]در رساله خود تحت عنوان ((برتری در رهبری)) اعتقاد دارد که سه موضوع وجود دارد که هیچ دانشکده ی نتوانسته بدرستی درمورد آنها بنویسد . این موضوعات عبارتند از عشق، هوش و رهبری  از این سه موضوع رهبری مرموز ترین و غیر قابل پیشگویی ترین آنهاست.(باقری،1373) بیشتر تحقیقات انجام شده در زمینه های سبک رهبری و پیامد های ناشی از آن بر سبک های وظیفه مدار و رابطه مدار تمر کز داشته اند. یکی از  جدید ترین نظریه های رهبری ، نظریه های رهبری تحولی و تحول گراست که نسبتاً از جامعیت بیشتری برخوردار است و این سبک مورد علاقه و توجه بسیاری از متخصصان و صاحب نظران مدیریت را به خود جلب نموده است .

    مدل هرسی و بلانچارد 4 سبک رهبری را معرفی کرده است که عبارت اند از :

    سبک رهبری دستوری (وظیفه مدار)(Dilective Leadrship ) : این سبک  به شدت طرفدار کار وبسیار کمتر توجه به کار مند دارد ، کارکنان دقیقاً می دانند که سازمان از آنها چه توقعی دارد و در این راستا دستورات روشنی از طرف رهبر ابلاغ می شود .

     سبک رهبری عرضه کننده یا حمایتی (Suppertive Leadrship): در این سبک رهبر همزمان هم به مقوله کار وکارمند توجه شدید دارد و ارتباط بین رهبر و کارمند دوستانه است

    سبک رهبری مشارکتی (Participative Leadrship): در این سبک رهبر شدیداً طرفدار کارمند و کم توجه به کار است و از کارمند نطر خواهی زیاد می شود لذا در خصوص اخذ تصمیمات نهایی تفویض اختیار نمی شود.

     سبک واگذاری اختیار(تحول گرا ) (Surrender option  Leadrship ) :  در این سبک رهبر دخالتی در امور ندارد و اختیارات بطور کامل به زیر دستان واگذار می شود زیرا تصور بر این است که زیر دستان دارای شایستگی کافی برای تشخصیص موقعیت و انجام وظایف هستند .این سبک بر مبنای تئوریYشکل گرفته است.

    در تئوریهای نوین (مدرن ) تاکید بر تاثیرات رهبری و مطالعه جایگاه قانونی رهبر در بروکراسی در نظر است اما در فرا نوین تمرکز بر چگونگی فرایند رهبری است که رهبری را به دو سبک عملگرا و و رهبری تحول گرا تقسیم نموده است، که در رهبری عملگرا حفظ جایگاه قانونی ، بهبود کیفیت عملکرد از طریق مبادلات       رئیس – مرئوسی  و هدف بالا بردن انگیزه ، در کارکنان است . در رهبری تحول گرا از طریق سیستم ارزشها و باورهای مشترک اثر گذاری می کند و پیروان را به نگاه نو ، حتی به مسائل کهنه  وتلاش مضائف و نیل به اهداف وا می دارد .

     فیدلر[11]معتقداست عملکرد موفقیت آمیز گروه به این امر بستگی داردکه شیوه وسبک  رهبری باید متناسب با موقعیت و شرایطی باشد که فرد درآن قرار می گیرد و پرسش نامه ای تهیه نموده و آن را پرسش نامه ناخوشایند ترین همکار[12]نامیده و هدف این بود که رهبر به انسان توجه می کند یا تولید و کار .

    وسه شاخص موقعیتی با عناوین رابطه رئیس و مرئوس، ساختار یا نوع کاری که باید انجام شود و میزان قدرت رهبر.

    تئوری مسیر- هدف ازمهمترین بحث های در زمینه رهبری است  که می گوید اساس کار رهبر این است که به پیروان خود کمک کند تا بتوانند به هدفها دست یابند و آنان را هدایت و رهبری کنند تا مطمئن شوند که هدفهای آنان با هدف کلی گروه و سازمان سازگار است و رهبران اثر بخش راه را نشان داده و موانع را برطرف می کنند .

    به  نظر رابینز عملکرد عبارتند از :آنچه که افراد در سازمان انجام می دهند و شیوه ای که افراد ، بر عملکرد سازمان اثر می گزارند.

    پورتر ،لاولر،کمبل و بریچارد عملکرد[13] را تابعی از میزان استعداد ، مهارت درک وظیفه ، کوشش، انتخاب، پایداری و جلوگیری از اوضاعی که تحت کنترل قرار ندارد تعریف کرده اند .

    دسلر عوامل موثر بر عملکرد را در چهار گروه فردی، شغلی،سازمانی و تغییرات سازمانی طبقه بندی کرده است .

     عملکرد تحت تاثیر تغییر ساختار و استراتژی های سازمان می باشد بدین معنی که تغییر در استراتژی های سازمانی ایجاب می کند که ساختار تغییر نموده و در نتیجه عملکرد نیز متاثر از این تغییرات خواهد بود . ساختار می بایست بگونه ای در سازمانها طرح ریزی گردد که اجرای استراتژی ها را تسهیل نماید و در نتیجه عملکرد افراد نیز همسو با این تغییرات متفاوت خواهد بود .

    این تحقیق به بررسی رابطه بین  سبک رهبری و عملکرد مدیران  مدارس متوسطه شهرستانهای غرب گیلان می پردازد و می خواهدرابطه بین سبک رهبری وعملکرد مدیران  مدارس، را موردسنجش و آزمون قرار دهد. وتفاوت آنها را اندازه گیری نماید بعبارتی می خواهد بداند که آیا تفاوت معنا داری بین سبک رهبری و سطح عملکرد مدیران  مدارس مشاهده می گردد یا خیر ؟آیا بین سبک رهبری مدیر مدرسه و عملکردش رابطه ای چه مستقیم و یا غیر مستقیم مشاهده می شود یا خیر؟در راستای این تحقیق، محقق به دنبال میزان رضایت و نیز تعهد افراد به کارخود  نیز خواهد بود بدین معنا که مدیران مدارس در انجام وظایف شغلی خود  رضایت شغلی و تعهد کاری خواهند داشت و یاخیر ؟ نکته مبهم و مجهول در این تحقیق وجود رابطه معنا داری، بین سبک رهبری  با سطح  عملکرد مدیران مدارس خواهد بود . در این پ‍‍ژوهش سبک رهبری بعنوان متغیر مستقل و عملکرد مدیران مدارس بعنوان متغیر وابسته مد نظر خواهد بود .منظور محقق از طرح این پژوهش یافتن جواب سئوالاتی از قبیل اینکه آیا سبک رهبری مانند سبک تحول گرا، خدمتگزار و یا تعامل گرا، عملکرد را بهبود می بخشد یا چه شرایط دیگری در این امر دخیل خواهد بود؟ و یا آموزش وپرورش برای بهبود عملکرد مدیران صفی از چه سبکی می تواند استفاده کند که نتایج مطلوبی را جهت رسیدن به اهداف آموزشی وپرورشی کسب نماید. امروزه از دغدغه های اصلی مسئولین سازمانها بهبود عملکرد مدیران می باشد . بحث ارتقای عملکرد بعنوان مهمترین عامل رسیدن به اهداف سازمانی شناخته شده است، لذا در این تحقیق، محقق دنبال پاسخ به این سئوال اصلی است که: آیا بین سبک رهبری و عملکردمدیران مدارس رابطه وجود دارد؟

     

    1-3) ضرورت و اهمیت تحقیق

    شناخت راههای بهبود عملکرد کارکنان همواره بعنوان دغدغه اصلی مدیران سازمانها  مطرح بوده و بهره مندی از چه سبکی از رهبری به منظور نیل به این هدف همواره از نیاز  هایی بوده که احساس شده است .

    بارزترین دلیل بررسی و ارزیابی عملکرد فرد تضمین توسعه خود آن است و دومین دلیل که بدنبال دلیل اول مطرح می شود آن است که یقیناً اصلاح عملکرد هر کارمندی موجب توسعه عملکرد سازمان ودر نتیجه موجب رشد وتوسعه  خواهد شد.Harrison and others,1997) )

    مک گریگور برای بررسی عملکرد کارکنان سه هدف قائل است:

    هدف مدیریتی:فراهم نمودن روشی منظم برای ارتقای کارمند برای  افزایش درآمد وحقوق وی.

    اهداف اطلاعاتی : تهیه اطلاعات لازم جهت مدیریت بمنظور شناسایی توانایی ها و نارسائیها .

    اهداف انگیزشی : شناخت راههای ارتقای انگیزه کارکنان از طریق افزایش توانائی ها و مهارتها .

    می توان برخی از عمده ترین دلایل بررسی و یافتن رابطه عوامل مختلف با عملکرد کارکنان را در سازمانها چنین بیان نمود :

    شناخت و تعین معیار های لازم جهت سیستم حقوق و دستمزد – شناخت راههای ارتقاء و انتقال کارکنان بوسیله کشف نقاط قوت و ضعف آنان -  شناخت راههای بازخریدی و انفصال و ترک خدمت – تعیین نیازهای آموزشی – ترویج ارتباطات موثر بین فرا دست وزیر دستی و ...

    ضرورت تحقیقاتی از این قبیل و بررسی سبکهای رهبری با عملکرد کارکنان می تواند راهکارهایی جدید برای بالا بردن سطوح ارتباطی و عاطفی و درگیر نمودن آنان  با اهداف سازمانی را فراهم نماید و اطلاعات لازم را برای اخذ تصمیمات کاربردی در اختیار تصمیم گیران آموزش وپرورش قرار دهد .

    و بنظر می رسد مدیران بتوانند با شناسایی آگاهانه امور و داشتن اطلاعات درست و بیشتر، تصمیمات مقتضی و بجا را در آموزش وپرورش اخذ و اجرا نمایند .

    از طرف دیگر اجرای چنین تحقیقاتی علاوه بر افزایش دانش مدیران ودست اندرکاران ارشد آموزش وپرورش، می تواند راهگشای محققین و مدیران، رهبران آموزشی و فرهنگیان برای ادامه تحقیق در این راستا باشد و توجه افراد را به این موضوع جلب نماید .

    با روشن شدن برخی از زوایای موضوع، دراین تحقیق زوایای دیگر آن مسلماً با همت دیگران آشکار خواهد شد وبا توجه به این که این موضوع تاکنون در آموزش وپرورش استان گیلان مورد بررسی قرار نگرفته است ضرورت آن احساس گردید تا با توجه به اهمیت و جایگاه نظام آموزش وپرورش در تربیت نیروی انسانی کشور موضوع مذکور در ابعاد مختلف قابل بررسی و تحقیق می باشد .

    به اعتقاد بسیاری از محققان رفتارها و سبکهای رهبری جدید در افزایش انگیزش و کارکرد پیروان و نیز بهبود عملکرد آنان نقش موثری ایفا می کند (چورلی ،1384 )

    بنابراین با توجه به اهمیت سبکهای رهبری  و تاثیر آن در عملکرد کارکنان ،نیاز  اجرای تحقیق فوق تحت عنوان سنجش رابطه بین سبک رهبری و عملکرد مدیران مدارس مقاطع متوسطه استان گیلان مورد بررسی قرار گرفته است .

    1-4) اهداف تحقیق

    هدف اصلی از انجام این پژوهش را می‌توان بررسی، مطالعه و شناسایی و تبیین عناصر و ابعادمختلف سبکهای رهبری  و رابطه این سبکها با  عملکرد مدیران مدارس دانست که  شاید اساسی ترین مسئولیت مدیران بهبود وارتقاء کارکرد و عملکرد کاری آنان باشد .

    علیهذا اهم اهداف اساسی جهت پژوهش در قالب موارد زیر قابل ارائه می باشد:

    1- سنجش رابطه بین سبک رهبری وعملکرد مدیران  مدارس متوسطه.

    2- سنجش  عملکرد مدیران  مدارس متوسطه .

    3- - سنجش  سبک های رهبری در  مدیران  مدارس متوسطه  . 

    1-5) چارچوب نظری تحقیق

    هر تحقیق به یک چاچوب نظری نیاز دارد، چارچوب نظری الگویی است که فرد پژوهشگر بر اساس آن درباره روابط و عواملی که در ایجاد مسئله مهم تشخیص داده شده اند نظریه پردازی می کند. به طور کلی می توان گفت: چارچوب نظری مبنایی است که تمام تحقیق بر روی آن قرار داده می شود.(خاکی،1387، ص 163) 

    در  اکثر تحقیقات مربوط به رابطه سبکهای رهبری  مدیران وعملکرد آنان به جنبه های مختلف این ارتباط و نیز اثر آن بر نتیجه کار و عملکرد زیر دستان تاکید شده است از جمله این جنبه ها، ایجاد روابط انسانی مطلوب از عوامل موفقیت برای وا داشتن نیرو ها به کار تاکید شده است .

    در تحقیقات هرزبرگ عوامل برانگیزاننده و ارتقاء دهنده عملکرد کارکنان ،استقرار روابط متقابل دوجانبه سرپرستان ومرئوسان و توجه به شرایط کاری ، مقام ، منزلت و اهمیت روابط مطلوب مدیران با زیردستان مد نظر بوده است و توجه به این عوامل از نارضایتی شغلی جلوگیری کرده و عملکرد زیر دستان را تحت تاثیر می گذارد .

    آزمایشات هاثورن بر خلاف انتظار صاحبان کارخانه وسترن الکتریک که عوامل مادی و فیزیکی را سبب رضایت مندی و بهبود عملکرد می پنداشتند نشان داد که عوامل دیگری مانند روابط انسانی ، جو سازمانی دوستانه ،مشارکت و اعمال روشهای انسانی قابل قبول و ... عوامل موثر بر افزایش تولید و بهبود عملکرد زیر دستان می باشد .

    از نظر گریس آر جریس وظیفه رهبر ایجاد جو گرم سازگار و یا متجانس است که در آن افراد بتوانند با آزادی نسبی ،احساسات ،عواطف و نگرشهای خود را بیان کنند .

    طبق نظر میرکمالی در مدیریت آموزشی جو متجانس اهمیت بسیار دارد و زمینه وشرایطی بین ویژگی های محیط و خصوصیات فرد و تطابق و همخوانی بین آنها بوجود می آورد که مدیر در آن نقش اساسی دارد .

    در تحقیقی در سال 1388 ه .ش دکتر طاهر روشندل اربطانی استاد یار و عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ،گروه مدیریت با عنوان ((بررسی عوامل موثر برعملکرد مدیران کتابخانه های عمومی سطح شهر تهران)) مشخص شده که بالا بودن سطح تعلق شغلی میان مدیران عامل کلیدی در تعیین سطح عملکرد آنها بشمار می رود زیرا در فردی که نسبت به شغل خود نگرش مثبت ندارد نمی توان عملکرد و بهره وری  خوبی انتظار داشت وکارکنان  شغل خود را معرف خود دانسته و بدان علاقه دارند .

    و نتایج بدست آمده از آزمون همبستگی اسپرمن نشان داد که بین وجود نگرش مشتری مدار در مدیران کتابخانه های مورد مطالعه ، میزان تعلق شغلی آنان ،میزان آموزش های ضمن خدمت مدیران وسرانه بالای مطالعه در جامعه و عملکرد مدیران کتابخانه  ها رابطه معنا دار مستقیم و جود دارد در حالی که بین میزان بودجه اختصاصی و جایگاه اجتماعی کتابداران در جامعه وعملکرد مدیران مذبور رابطه معنا داری مشاهده نمی شود . نتایج حاصل از تحلیل واریانس نشان داد که بعد(( محتوایی)) مانند عوامل انسانی و روابط انسانی در سازمانها مانند نگرشها، ادراکات و هرچیز که مربوط به نیروی انسانی است  مهمترین بعد بر عملکرد مدیران کتابخانه  های عمومی شهر تهران بوده است[14] .

    در تحقیقی با عنوان رفتار شناسی از مدیران برجسته در دستگاههای اجرایی کشور توسط دکتر محمد سعید تسلیمی و زین العابدین رحمانی –چاپ شده  در نشریه دانش مدیریت ،شماره 50 سال 1379-با عنوان  بررسی ویژگی های رفتاری مدیران برجسته، با ارائه الگوی مدیریت بومی  انجام گرفته که در این تحقیق شیوه های مدیریت بومی موفق ،تربیت انسانهای مدیر، انتخاب وانتصاب  صحیح آنان و در نتیجه پیشرفت و بهبود عملکرد آنان بررسی گردیده است و سعی شده است رابطه ای بین رفتار و موفقیت واثر بخشی مدیران با الگوی بومی مورد آزمایش قرار گیرد که نتایجی بدین شرح بدست آمده 1 – مدیران برجسته توانایی ویژه ای جهت ایجاد انگیزه در نیروی انسانی دارند 2-  انتقال کمالات وفضایل اخلاقی مدیران برجسته به افراد دور و بر خود موجب برجستگی آنان است و بین الگوی اخلاقی و برجستگی آنان رابطه معنا دار وجود دارد 3- مدیران برجسته با الگوی بومی گزینی نقش اساسی در افزایش روحیه کارکنان زیر دست خود دارند [15].

    در سال 1963 بلاکر وریچارد سون تاثیر سبکهای رهبری مدیران مدارس را با رضایت شغلی معلمان بررسی نمودند و دریافتند که مشارکت در تصمیم گیری رضایت شغلی معلمان را افزایش داد . و در همین راستا بلاسکو و اولوتو( 1972) و مورمن و کوک (1974) در ارتباط با تصمیم گیری و رضایت شغلی نتایج مشابهی با تحقیق بلاسکو و ریچارد سون بدست آوردند (باقری 1383 ).

    جاودانی (1381) در بررسی رابطه رهبری تحول آفرین با تعهد سازمانی در یافت که بین میزان تحول آفرینی مدیران با تعهد سازمانی معلمان رابطه معنا داری وجود دارد ولی بین میزان تعامل گرایی و تعهد سازمانی معلمان رابطه معنا داری مشاهده نشد و نیز دریافت رهبری فرهمند از ابعاد رهبری تحول آفرین بیشترین تاثیر را بر تعهد سازمانی معلمان دارد .(فرازجا، 1386 )

    بارنر وهمکارانش (1978) اعتقاد دارند که رهبران تحول گرا ارزش ها و فرهنگ سازمان را متحول می نمایند و توانایی آن را دارند تا در پیروان خود نفوذ کرده و تعهد آنان را به سازمان زیاد کنند. (باقری 1383)

     الن کوف (2002) در تحقیقی با شرکت 253 مدیر و 498 پیرو اثر رهبری تحولی و تبادلی را بر عملکرد کارکنان ، اثرات تعدیلی حمایت از نوع آوری بر ارتباط بین رفتار های رهبری تحولی و عملکرد سازمانی و اثرات گروه بر رفتار های رهبری تحولی را در روسیه اجرا نمود و نتیجه گرفت که رفتار های تحولی و تبادلی با تاثیر بر تعهد سازمانی کارکنان در نهایت  منجر به عملکرد بالای کارکنان شرکتهای روسی می شود . یافته ها همچنین نشان داد که ارتباط بین رهبری تبادلی با متغیرهای مورد مطالعه سبک تحولی ضعیف تر است.     (باقری، 1383 ) 

    1-6) فرضیه‌های تحقیق

    فرضیه اصلی:

     بین سبک رهبری و عملکرد مدیران مدارس رابطه وجود دارد.

    فرضیه های فرعی:

    1- بین سبک رهبری استبدادی/ غیردموکراتیک و عملکرد مدیران مدارس متوسطه غرب گیلان رابطه معنادار وجود دارد.

    2- بین سبک رهبری مشارکتی/ غیرمشارکتی  و عملکرد مدیران مدارس متوسطه غرب گیلان رابطه معنا دار وجود دارد .

    1-7)تعریف نظری (مفهومی) و عملیاتی متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق:

    1-7-1) متغیرهای مستقل

    1-7-1-1 )تعریف نظری ومفهومی :

    الف ) سبک رهبری مشارکتی : این رهبر با کارکنانش مشورت می کند و می کوشد اگر کارکنان خود را باور داشته باشند، اعمال رهبری مشارکتی ، رضایت آنان را بیشتر تأمین خواهد کرد.

    در سبک رهبری مشارکتی، مدیر سعی می­کند بر حسب موضوع، از نظریات، دیدگاهها و پیشنهادهای کارکنان در تصمیم گیری ها و انجام دادن امور استفاده کند. مشارکت دادن کارکنان با توجه به موارد زیر صورت           می پذیرد:

    ۱) هنگامی که نوع و کیفیت تصمیم اهمیت دارد.

    ۲) هنگامی که کارکنان باید راه حل ارائه شده یا تصمیم اخذ شده را بپذیرند و به آن عمل کنند.

    ۳) هنگامی که استفاده از نظریات کارکنان ضروری باشد.

    استفاده از سبک رهبری مشارکتی نتایج مثبتی دارد که به برخی از آنها اشاره می کنیم : کیفیت کار افزایش می یابد و کاستی های آن رفع می گردد. کارکنان به پذیرش دگرگونی و تغییر، رغبت نشان می دهند و از تحول و تغییر بیم و هراس ندارند. روحیه افراد تقویت می شود و رضایت شغلی آنان افزایش می یابد. فضای دلپذیر در محیط اداره و در گروه کارکنان و مدیر ایجاد می شود. تعارض ، دشمنی و ستیز میان مدیر و کارکنان کاهش  می یابد. به تقویت روحیه همکاری و تعاون در کارکنان کارکنان کمک می کند.

    ب )  سبک رهبری استبدادی

    در رهبری استبدادی اخذ هرگونه تصمیم به عهده رهبر است او تصمیمات را به کارکنانش ابلاغ  می کند و از آنها انتظار دارد تصمیمات را اجرا کنند. به این معنی است که مدیر تصمیمهایش را انفرادی می‌گیرد، بدون توجه به زیر دستان. در نتیجه این تصمیمات مدیر هستند که نظر و شخصیت او را منعکس میکنند؛ و طبیعتاً اگر مدیریت خوب باشد، می‌تواند تصویری از اعتماد به نفس را به وجود آورد. از طرفی دیگر زیر دستان ممکن است بیش از حد وابسته به رهبران شوند و احتمالا نظارت بیشتری لازم شود. مدیران استبدادی دو دسته اند:

    مدیران دستوری Directive که تصمیمات را خودشان میگیرند و مدیران ارشد مورد قبول.

    مدیران آسان گیر Permissive که باز تصمیمات را خود میگیرند اما به زیر دستان در نحوه اجرایی کردن آن آزادی عمل میدهند.

    ج ) سبک رهبری وظیفه مدار  : این سبک  به شدت طرفدار کار وبسیار کمتر توجه به کار مند دارد ، کارکنان دقیقاً می دانند که سازمان از آنها چه توقعی دارد و در این راستا دستورات روشنی از طرف رهبر ابلاغ می شود

    د ) سبک رهبری تعامل گرا: در این سبک رهبر همزمان هم به مقوله کار وکارمند توجه شدید دارد و ارتباط بین رهبر و کارمند دوستانه است.

     ه ) سبک رهبری تحول گرا: در این سبک رهبر دخالتی در امور ندارد و اختیارات بطور کامل به زیر دستان واگذار می شود زیرا تصور بر این است که زیر دستان دارای شایستگی کافی برای تشخصیص موقعیت و انجام وظایف هستند .این سبک بر مبنای تئوری Yشکل گرفته است

     و ) سبک رهبری مشارکتی: در این سبک رهبر شدیداً طرفدار کارمند و کم توجه به کار است و از کارمند نطر خواهی زیاد می شود لذا در خصوص اخذ تصمیمات نهایی تفویض اختیار نمی شود.

    ز) رهبری استبدادی : فردی است که به زیر دستانش می گوید که چه انجام دهند و انتظار دارند بدون چون چرا از او اطاعت کنند .

    ح ) رهبری  دموکراتیک : یک رهبر دموکراتیک رهبری است که آنچه اکثریت افراد تمایل دارند ، انجام می دهد .

    ط) رهبری غیر دموکراتیک (بی بندوبار ): این رهبر شخصی است که درگیر کار وفعالیت واحدها نمی شود.

    1-7-1-2)تعریف عملیاتی متغیر مستقل (سبکهای رهبری ):

    الف ) رهبری مشارکتی :

    شاخص سنجش سبک رهبری 11 سئوال پرسشنامه سبک رهبری ضمیمه این تحقیق به شماره های 3.5.8.10.15.18.19.22.28.30.35 می باشد که به سنجش واندازه گیری متغیر مذکور می پردازد.

    ب ) سبک رهبری استبدادی :

    شاخص سنجش سبک رهبری استبدادی بیست سئوال پرسشنامه ضمیمه این تحقیق به شماره های :1.2.4.6.7.9.11.12.13.14.16.17.20.21.23.25.27.29.31.33 می باشد که به سنجش و اندازه گیری متغیر مستقل مذکور می پرد ازد.

    1-7-2) متغیر وابسته (عملکرد)

    1-7-2-1)تعریف نظری ومفهومی :

     رابینز معتقد است عملکرد یعنی محاسبه یا سنجش نتیجه ها و می گوید دررابطه با عملکرد چنین پرسش ساده ای را باید مطرح نمود که آیا کار انجام شده است ؟ (رابینز ، 1384 ص 364 ).

    - عملکرد عبارتست مجموع رفتارهای در ارتباط با شغل که افراد از خود نشان می دهند(گریفین،1375، ص 479)

     - عملکرد معیار پیش بینی شده یا معیار وابسته ی کلیدی در چارچوبی که ارائه می دهیم، می باشد که این چارچوب بعنوان وسیله ای برای قضاوت در مورد اثر بخشی افراد، گروه ها و سازمانها عمل می کند.

    - عملکرد معیار پیش بینی شده یا معیار وابسته ی کلیدی در چارچوبی که ارائه می دهیم، می باشد که این چارچوب بعنوان وسیله ای برای قضاوت در مورد اثر بخشی افراد، گروه ها و سازمانها عمل می کند.

    - عملکرد عبارتست از حاصل فعالیت های یک فرد از لحاظ اجرای وظایف محوله در مدت زمان معین.

    -  عملکرد حاصل یا نتیجه ی فرآیند و تحقق اهداف می باشد فرآیند بدین معنی است که انجام هر کاری در مراحلی باید انجام گیرد تا آن کار انجام بپذیرد و تحقق اهداف بدین معنی است که با رعایت مراحل کاری آن هدف تحقق پیدا کند.

    1-7-2-2) تعریف عملیاتی متغیر وابسته عملکرد :

     برای اندازه گیری عملکرد  روش های متنوعی وجود دارد. در تحقیق حاضر برای اندازه گیری عملکرد  از  مدل هرسی و گلداسمیت که با نام اچیو[16]  شناخته شده و شاخصه های آن در زیر آمده ، استفاده شده است . پرسشنامه مربوطه بصورت استاندارد موجود بوده و عملکرد   در این پرسشنامه  با مقیاس فاصله ای و تحت طیف پنج نقطه ای لیکرت اندازه گیری می شود و برای هر شاخص زیر چندسوال درنظرگرفته شده است.                                                                               

    P[17]= عملکرد

    A[18]= توانائی [قدرت به انجام رساندن توفیق آمیز یک تکلیف]

    C[19]= وضوح [روشنی در درک پذیرش نحوه کار، محل و چگونگی انجام آن]

    H[20]‌= حمایت سازمانی [حمایتی که کارمندان برای تکمیل کردن اثربخشی کار به آن نیاز دارند]

     

     

    [1] Leadership  

    [2] George Terry

    [3] Performance

    [4] Etzioni

    [5] Bales and Slater

    [6] Greenleaf

    [7] Garmazzi

    [8] Whicker

    [9] Maccoby

    [10]Hnry pier

    [11] Fedler

    [12] Least-Preforred Co – Worker (LPC) questionaire

    [13] Performance

    .[14] فصلنامه بصیرت ، سال هفدهم ، شماره 45 ، بهار 89

    .[15] نشریه دانش مدیریت ، شماره 50 ، پاییز 1379 ص 3

     

    [16]ACHIEVE

    [17] Performance

    [18] Ability

    [19] Clarity

    [20] Help

    Abstract:

     

    Management, leadership and the performance of managersare considered among the factors to successful organizations.Managers'acceptable style, in efficiency, performance and effectiveness has a direct impact. There are many managers in the society, but this is important exist of individuals ready to accept scientific role in the society and present their work with better performance and effective style that Appropriate to the particular circumstances of their organization.

    It must be acknowledged thatthere is a difference between management and leadership. One of the experts named Zaleznix believes that the differences arein attitudes towards the objectives of the work and the relationships between people, self-perleption and development.Managers desire to accept impersonal or passive attitude,and leaders tend to be more personal attitude towards their goals (Mullins, 1991, page 119).This research aims to investigate the relationship between leadership style and Performance of Secondary School Principals west of Guilan province.Method in this study is descriptive – analytic. Descriptive study was performed to determine and describe Features a position. So the aim of the descriptive study is todescribe aspects of researcher considerable phenomena and with a view of the individual, institutional, industrial, and so on. (Khaki, 1382, p. 123).Data collecting tool in this research are two standard questionnaires, one for leadership style and second to measure performance indicators of managers.Questionnaire validity examined by Chronbach alpha coefficient that for leadership stylequestionnaire was 81.1% and for performance questionnaire was 97.2%.To analyze data was used descriptive and inferential statistics. In descriptive level were used Statistical characteristics such as frequency, mean percent, and standard deviation and in inferential level from T test and using SPSS software. Present research is descriptive- correlation and functional and has a main hypotheses and two Sub hypotheses.Statistical population isall the heads of men and women employed in the secondary schools of educationwest Guilan province, sampling isNon-probability sampling method. To collecting data was used field method and questionnaire and to test the hypothesisPearson correlation test andMean comparison tableswas used.

     

    Key words:Leadership style, performance

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                              صفحه

    چکیده 1

    فصل اول:کلیات تحقیق.. 3

    1-1) مقدمه. 4

    1-2) بیان مسئله. 5

    1-3) ضرورت و اهمیت تحقیق.. 9

    1-4) اهداف تحقیق.. 10

    1-5) چارچوب نظری تحقیق.. 10

    1-6) فرضیه‌های تحقیق.. 13

    1-7)تعریف نظری (مفهومی ) و عملیاتی متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق: 13

    1-7-1) متغیرهای مستقل.. 13

    1-7-1-1 )تعریف نظری ومفهومی : 13

    1-7-1-2)تعریف عملیاتی متغیر مستقل (سبکهای رهبری): 15

    1-7-2) متغیر وابسته (عملکرد) 15

    1-7-2-1)تعریف نظری ومفهومی : 15

    1-7-2-2) تعریف عملیاتی متغیر وابسته عملکرد : 16

    1-8) قلمرو تحقیق: 17

    فصل دوم : مروری بر ادبیات تحقیق.. 18

    2-1) رهبری سازمانی : 19

    2-1-1) نظریه های هدایت و رهبری: 20

    2-1-1-1) نظریه های خصوصیات فردی رهبری: 20

    2-1-1-2) نظریه های رفتاری رهبری: 20

    2-1-1-3) نظریه موقعیتی و اقتضایی: 21

    2-1-1-4)نظریه مسیر – هدف: 21

    2-1-1-5) نظریه دوره زندگی(بلانچارد): 22

    2-1-1-6) نظریه های انگیزش: انگیزش: 22

    2-1-1-7) نظریه محتوایی: 22

    2-1-1-8) نظریه های فرایندی: 23

    2-2)تعاریف دیگر از سبک رهبری : 24

    2-2-1)مقایسه رهبری خدمتگزار و رهبری تحول‌گرا 27

    2-2-2) مدلهای رهبری.. 29

    2-2-3)  سبک رهبری leadership style: 31

    2-2-4)انواع سبک رهبری.. 32

    2-2-5)چهار سبک رهبری (مدل هرسی و بلانچارد) 33

    2-2-6)فرق میان رهبر و مدیر (رئیس) 33

    2-1-6-1 ) تفاوتها وتشبهات : 34

    2-1-7)مدل رهبری وضعیتی(رهبری موقعیتی): 36

    2-1-7-1) محتوی اصلی نظریه : 36

    2-1-7-2) محدودیت نظریه رهبری وضعیتی.. 39

    2-2) اهمیت رهبری: 40

    2-3) خلاصه ای از تئوری های  رهبری  : 44

    2-3-1) شبکه مدیریت: 44

    2-3-2)نظریه ی اقتضائی: (فیدلر) 46

    2-4)مقایسه رهبری از دیدگاه دانشمندان غربی و امام علی(ع) : 48

    2-4-1)مقایسه رهبری از دیدگاه های متفاوت: 49

    2-4-2)  رهبری از دیدگاه امام علی(ع) : 49

    2-5) بخش دوم: عملکرد. 50

    2-5-1) مقدمه : 50

    2-5-2) تعریف عملکردperformance)) 50

    2-5-3) عوامل مؤثر بر عملکرد: 52

    2-5-4) مدیریت عملکرد: 54

    2-5-5)تعریف مدیریت عملکرد. 54

    2-5-6)پیوند استراتژیک اهداف و عملکرد سازمانی با اهداف و عملکرد فردی.. 56

    2-6)تعریف ارزیابی.. 57

    2-7)ارزیابی عملکرد. 57

    2-8)دلایل استفاده از ارزیابی عملکرد. 59

    2-9)دلایل مخالفت اغلب سازمان‌ها با ارزیابی عملکرد. 60

    2-10)معیار های ارزیابی عملکرد. 61

    2-11)چه کسانی ارزیابی می‌کنند؟. 62

    2-12)ارتباط بین ارزیابی عملکرد، ارزشیابی شغل، میزان حقوق و مزایا 64

    2-13)روشهای مختلف ارزیابی عملکرد. 65

    2-14)هدف نهایی از ارزیابی عملکرد. 69

    2-15)مدیریت منابع انسانی و عملکرد کارکنان. 70

    2-16)عملکرد کارکنان  وارزیابی آن : 71

    2-16-1) حفظ جایگاه کارکنان و عملکرد آنها: 71

    2-16-2) تشویق و عملکرد کارکنان: 73

    2-16-3) بهبود عملکرد کارکنان: 74

    2-17)کارکنان آموزش و پرورش و عملکرد: 78

    2-18) تغییر در عملکرد کارکنان. 79

    2-19)تغییر عملکرد ضعیف کارکنان: 80

    2-19-1) دلایل تغییر: بعضی تحولات سازمانی ناشی از تصمیمات مدیران عالی سازمان است. 80

    2-19-2) درک ماهیت تغییر: 81

    2-19-3) موانع تغییر عملکرد: 82

    2-20) مؤلفه های مدیریت عملکرد : 83

    2-20-1) مدیریت عملکرد بعنوان یک سیستم تجاری : 84

    2-20-2) مدیریت عملکرد بعنوان یک فرهنگ وسبک رهبری : 84

    2-20-3) مدیریت عملکرد بعنوان بخشی از پیمان  روانشناختی : 85

    2-20-4) مدیریت عملکرد بعنوان بازخورد شخصی و فرآیند یادگیری : 85

    2-21)کلی نگری در مدیریت عملکرد: 85

    2-22) مدل Achieve  در عملکرد: 87

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق.. 89

    3-1) مقدمه. 90

    3-2) روش اجرای تحقیق: 90

    3-3) جامعه و نمونه آماری.. 91

    3-4) ابزار و روش جمع آوری اطلاعات... 93

    3- 4-1) روائی.. 94

    3- 4-2) پایائی.. 94

    3-5) روش تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات... 96

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات... 97

    4-1)مقدمه: 98

    4-2) توصیف متغیر های تحقیق.. 98

    4-2-1وضعیت سکونت پاسخگویان. 98

    4-2-2جنسیت پاسخگویان. 99

    4-2-3)گروه سنی پاسخگویان. 100

    4-2-4) سطح تحصیلات پاسخگویان. 101

    4-2-5) وضعیت تاهل  پاسخگویان. 102

    4-2-6 ) سابقه کاری پاسخگویان. 103

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات... 107

    5-1)نتیجه گیری.. 108

    5-1-1) نتایج توصیفی.. 108

    5-1-2) نتایج استنباطی : 109

    5-2) پیشنهادات پژوهش: 110

    5-3) محدودیت های تحقیق: 111

    منابع و مآخذ. 112

    ضمائم و پیوست ها 118

     

    منبع:

    منابع فارسی

    آذر،عادل- مومنی،منصور،1379،«آمار وکاربردآن در مدیریت » انتشارات سمت، جلد اول، چاپ سوم،1392.

    آذر، عادل-مومنی،منصور،1379،«آمار وکاربردآن در مدیریت» انتشارات سمت، جلد اول، چاپ چهاردهم ،1389 .

    اقدسی، محمد و سکاکی، سید حمید، 1375،« معرفی توصیفی دو نظام مدیریت ارگانیکی و مکانیکی و تأثیرشان در بهره‌وری» مرکز آموزش مدیریت دولتی، مجله مدیریت دولتی، شماره 35.

    الوانی ،سید مهدی، 1377 ،«مدیریت عمومی»،نشر نی ،چاپ یازدهم.

    اشکنانی ،محمد ابراهیم ،ترجمه ی ویسی ،مدیریت و ارزیابی(مفاهیم و کاربرد ها)،شرکت چاپ و نشر بین الملل 1387

    بخشعلی، صفی الله و مجتهد، احمد،1384، بررسی تطبیقی اثرات پیشرفت فنی بر روی بهره‌وری عوامل تولید در بخش‌های صنعت و کشاورزی (بررسی موردی ایران) فصلنامه پژوهشنامه اقتصادی، شماره 16.

    .بلقیسی، پرویز، 1382، بهره‌وری سازمانی و بررسی روشها، تحول اداری، دوره دوم، شماره هشتم و نهم.

    پیرس، رابینسون،1383، «برنامه ریزی ومدیریت استراتژیک» سهراب خلیلی شورینی،انتشارات یادواره کتاب،چاپ سوم.

    ترابی، احمد ، 1374 ،« بهره وری شاخص پیشرفت سازمانی و رشد و توسعه یافتگی » ، مرکز آموزش مدیریت دولتی ، مجله مدیریت دولتی شماره، 28.

    جبلی، سعید،1378،  مفاهیم و الفبای بهره‏وری، پژوهش یار (ویژه نامه بهره‏وری ).

    خاکی ، غلامرضا ،1381، «چارچوب های مفهومی پارادایمهای علم مدیریت» ، نشریه روز آمد، دوره اول ، شماره 1.  

    خاکی، غلام رضا، 1376،آشنایی با مدیریت بهره وری، انتشارات سایه نما، تهران.

    خاکی، غلامرضا (1382)«روش تحقیق در مدیریت» ، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی،چاپ دوم.

    خاکی، غلامرضا ، 1384 ، « روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی » ، انتشارات بازتاب ، تهران .

    دفت، ریچارد.ال ،1380،« تئوری وطراحی سازمان، جلداول وجلد دوم» ، علی پارسائیان- سید محمد اعرابی، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی ،چاپ سوم

    دور نبوش و فیشر ، 1380 ، اقتصاد کلان ، ترجمه محمد حسین تیزهوش تابان ، انتشارات سروش ،تهران.

    دعایی، حبیب‌اله ، مدیریت منابع انسانی، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، 1374

    رابینز، استیفن پی ، 1374، مدیریت رفتار سازمانی، دکتر علی پارسائیان و دکتر سید محمد اعرابی، جلد اول، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، تهران.

    رابینز،استیفن.پی ،1379، «تئوری سازمان (ساختار،طراحی وکاربردها)» ، سید مهدی الوانی-حسن دانائی فرد،انتشارات صفار،چاپ سوم.

    رضائیان،علی ،1379،«مبانی سازمان ومدیریت» انتشارات سمت، چاپ اول.

    رمضانی، بهزاد، 1372،توسعه ساختارهای سازمانی، مجله تدبیر، شماره 36.

    زاهدی، شمس السادات و همکاران، 1376، فرهنگ جمع مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، سال اول.

    سکاران ،اوما،1381،مترجمان دکتر محمد صائبی ، دکتر محمود شیرازی  «روشهای تحقیق در مدیریت» ، انتشارات موسسه عالی آموزش وپژوهش مدیریت وبرنامه ریزی ،چاپ دوم.

    سکاران ،اوما،1381، «روشهای تحقیق در مدیریت» ،انتشارات موسسه عالی آموزش وپژوهش مدیریت وبرنامه ریزی ،چاپ چهارم.

    سید جوادین، رضا ، مبانی و کاربردهای مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان ، انتشارات نگاه دانش، 1381

    صفاری ، مهدی ،1390 «آمار و احتمال در مدیریت و اقتصاد» ، انتشارات آوای نور

    طاهری، شهنام، 1378،بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان ها، تهران.

    طاهری، شهنام، 1380، «بهره وری وتجزیه وتحلیل آن در سازمانها»،انتشارات  هوای تازه .

    عباس زاده، حسن، 1384، سازوکارهای بهبود بهره‌وری سازمانها در عصر جهانی شدن، پیام بانک، شماره 433.

    عباس زادگان ، سید محمد ،مدیریت عملکرد ، شرکت سهامی انتشار1385

    عرفانی نیا، محمد، 1383، تأثیر عوامل ساختاری سازمان بر بهره‌وری نیروی انسانی، تدبیر، شماره 146.

    فروهی ،مهشید،1384، «ابعاد ساختاری درسازمانهای دانش محور»،نشریه تدبیر ،شماره 161.

    کازرونی، علیرضا و محمدی، علیرضا، 1386، بررسی رابطه بین بهره‌وری و دستمزد در بخش صنعتی ایران، فصلنامه پژوهش‌های اقتصادی ایران، سال نهم، شماره 31.

    گیوریان، حسین،1379، «مدیریت دولتی نوین گامی بسوی بهره وری در اداره امور عمومی» ، نشریه مدیریت(انجمن مدیران ایران) ،شماره 43.

    مانتانا، پاتریک، 1374، فرهنگ فراگیری دانش مدیریت، دکتر سهراب خلیلی شورینی، یادواره کتاب، تهران، اول.

    محب علی، داود، 1372، بهره‌وری، تعاون، شماره 29.

    مشبکی، اصغر، 1374،مدیریت و بهره وری: اکسیر کار و تولید،  مجله مدیریت دولتی، شماره 28.

    معدنی پور، محمود، 1381، کیفیت زندگی کاری و ارتباط آن با عملکرد و بهره‌وری سازمانها، توسعه  مدیریت، شماره

    مقیمی،سیدمحمد،1383،  «سازمان ومدیریت، رویکردی پژوهشی» ، انتشارات ترمه، چاپ سوم.

    مقیمی ، سید محمد ،رمضان ، مجید ،1392 (( پژوهشنامه مدیریت 3)) مدیریت رفتار سازمانی ، تهران : انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، چاپ دوم

    مقیمی ، سید محمد (1385) ، مباحث ویژه مدیریت دولتی ، تهران : انتشارات سمت  

    مینتزبرگ، هنری، 1371،سازماندهی: پنج الگوی کارساز، ترجمه ابوالحسن فقیهی، حسن وزیری سابقی، نشر مرکز آموزش دولتی.

    میرسپاسی، ناصر ، مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار با نگرش به روند جهانی شدن، انتشارات میر،1383

    مومنی ، منصور، فعال قیومی ، علی، «تحلیل های آماری با استفاده از Spss» ناشر مولف ،چاپ ششم 1391

    نجف بیگی ، رضا(1379)  «سازمان ومدیریت» ، مرکزانتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ،چاپ اول.

    نصیری لاکه، محمد، 1386، بهره‏وری منابع انسانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی گیلان.

    نظام شهیدی،مهراندخت،(1383) «بررسی رابطه ساختار سازمانی وانگیزش نیروی انسانی در سازمان اقتصادی شهر وروستا» ،نشریه دانش مدیریت، شماره43.

    هرسی، پال و بلانچارد، کنت ، 1378، مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه قاسم کبیری، انتشارات جهاد دانشگاهی تهران، چاپ ششم.

     

    منابع لاتین:

     

    Lowrence, P.R and Lorch J.W., 1967, Organization and Environment, Harvard Unv. Press.

    Perrow, .C.W, 1988, Organizational Analysis, Wadsworth Pub.

    51.Aksu  A.Akin and Ozdemir Bahattin ,''Individual Lerning and organization culture in Lerning organization , ''Managerial Auditing Journal,vol.20,No.4.2005

    52.Barnett Kerry ,McCormik  John and  conners Robert,''Transformational Leadership in schools'' ,Journal of  Educatinal Administration ,Vol.39,No.1,2001

    53. Siegel Philip H., Smit James W . and Mosca Joseph B.,'' Mentoring relationships and interpersonal Orientation'' ,  Leadership and organization Development Journal,22/3,2001

    54. S.A.Kirkpatrick and E..A. Locke, '' Leadership:Do Trait Matter? ''Academy of tive,May 1991

    55. R.Kahn and  D.Katz , '' Leadership Practices in Relation to Productivity and Moral, '' in Group Dynamics:Research and A. Zander (Elmsford,NY:Row,Peterson,1960

    56. J.M.Howell and P.J.Frost, ''A Laboratory bstudy of Charismatic Leadership, '' Organizational Behavior and Human Decision Processes, April 1989.

    57. R. R. Blake and J.S. Mouton, The Managerial Grid (Houston: Gulf 1964)

    58. See , for example, L. L. Larson, J. G. Hunt, and R. N. Osborn, "The great Hi-Hi Leader Behavior Myth: A Leasson from Occam's Razor," Academy of  Managemet Journal, December 1976 ; and P. C. Nystrom, " manegers and the Hi-Hi Leader Myth;" Academy of Managemet Journal,  June 1978

    59. F. E. Fiedler. A Theory of  Leadership Effectiveness(New York : McGraw-Hill, 1967)

    60.R. J. House ,"  A Path Goal Theory of  Leader Effectiveness," Administtrative Science Quarterly, September 1971

    61. See J. C. Woffrod and L. Z. Liska, "Path Goal Theories of  Leadership: A Meta-Analysis," Journal of  Managemet, Winter 1993

    62. V. H. Vroom and  P.W. Yetton, Leadership and Decision  Making (Pittsburgh: University of  Pittsburgh  Press, 1973

    63. V. H. vroom and  A. G. Jago, The New Leadership: Managing Participation in Organization (Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 1988 )

    64. J. A. Conger and R. N. Kanungo, "Behavioral  Dimensions of  Charismatic Leadership, J. A. Conger, R. N. Kanoungo ,  and Associates (San Francisco: Jossey Bass, 1988)

    65. Aksu A. Akin and Ozdemir Bahattin, "Individual leaerning  and organization culture in learning organizations", Managerial Auditing  Juornal, Vol. 20, No. 4,2005

    66. Barnett  Kerry, McCormik John and Conners Robert, "Transfor mational Leadership in schools",Journal of  Edocational Administration,Vol. 39, No. 1, 2001

    67. Bauer Johannes and Mulder Regina H., ", Journal of  Workplace Learning, Vol. 18, no. 7/8, 2006

    68. Brinkman Johannes , "Moral conflicts among Norvegian advertising professionals ", International Marketing Review, Vol.12, No.4,1995

    69.Casimir Gian and Ngee Yong, "Combinative Aspects of  Leadership Style and the Development Journal,Vol.31,No.6, 2010

    70.Cacioppe  Ron, "leaders developing leaders: an effective way to enhance Leadership development programs " Leadership and organization development Journal, 19.4 [1998]

    71. Cameron  / Quinn," Diagnosing Organizational culture", 2000

    72. Carmeli Abraham .  "The relantionship between organizational culture and withdrawal intentions and behavior", International Journal of 

    Manppower, Vol.26, No. 2, 2005

    73. Castiglione James ,"  Organizational Learning and transformational Leadership in the library environment", Library Management, Vol .27, No.415, 2006

    74.Clake Sharon, "Safety Climate in an automobile manufacturing plant", Personnel Review,Vol.35, No.4,2006

    75.Dobni C.Brooke, "Measuring innovation culture in Organizations", European Journal of  Lnnovation, Vol. 11, No.4, 2008

    76.Durbin Anderw J.,Human Relations: A J.B Oriented Approach,1978

    77-Choonwoo Lee, Kyungmook Lee and Johannes M. Pennings 4002 internal capabilities, external linkages, and performance: a study on technology- based Korean ventures

    78-Evans,hay .Exploring the Link Between Performance Management &Improved Standards. (2005). National College for School Leadership. www.ncsl.org

    79-Gammie, Ann .(2005).what does performance management mean ?ER, consultant's .

    80- Krack,a.b.m,Busiman.f.c&Dickey,collas(2005).The Effect of Management Choice on the Sustainability &Economic Performance of a Mixed Fishery: a simulation study, ICES journal of marine scince.

    81-Management& the Performance of Public Organization ,journal of public administration research & theory.

    82-Pollitt,Christopher.(2005).Performance Management in Practice: a comparative study of executive agencies, journal of public administration research&theory.


موضوع پایان نامه بررسی رابطه بین سبک رهبری با عملکرد مدیران مدارس ( مدارس متوسطه غرب استان گیلان ), نمونه پایان نامه بررسی رابطه بین سبک رهبری با عملکرد مدیران مدارس ( مدارس متوسطه غرب استان گیلان ), جستجوی پایان نامه بررسی رابطه بین سبک رهبری با عملکرد مدیران مدارس ( مدارس متوسطه غرب استان گیلان ), فایل Word پایان نامه بررسی رابطه بین سبک رهبری با عملکرد مدیران مدارس ( مدارس متوسطه غرب استان گیلان ), دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین سبک رهبری با عملکرد مدیران مدارس ( مدارس متوسطه غرب استان گیلان ), فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه بین سبک رهبری با عملکرد مدیران مدارس ( مدارس متوسطه غرب استان گیلان ), تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سبک رهبری با عملکرد مدیران مدارس ( مدارس متوسطه غرب استان گیلان ), مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سبک رهبری با عملکرد مدیران مدارس ( مدارس متوسطه غرب استان گیلان ), پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سبک رهبری با عملکرد مدیران مدارس ( مدارس متوسطه غرب استان گیلان ), پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سبک رهبری با عملکرد مدیران مدارس ( مدارس متوسطه غرب استان گیلان ), تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سبک رهبری با عملکرد مدیران مدارس ( مدارس متوسطه غرب استان گیلان ), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین سبک رهبری با عملکرد مدیران مدارس ( مدارس متوسطه غرب استان گیلان ), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین سبک رهبری با عملکرد مدیران مدارس ( مدارس متوسطه غرب استان گیلان ), پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه بین سبک رهبری با عملکرد مدیران مدارس ( مدارس متوسطه غرب استان گیلان ), گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سبک رهبری با عملکرد مدیران مدارس ( مدارس متوسطه غرب استان گیلان ), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سبک رهبری با عملکرد مدیران مدارس ( مدارس متوسطه غرب استان گیلان ), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سبک رهبری با عملکرد مدیران مدارس ( مدارس متوسطه غرب استان گیلان ), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سبک رهبری با عملکرد مدیران مدارس ( مدارس متوسطه غرب استان گیلان ), رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سبک رهبری با عملکرد مدیران مدارس ( مدارس متوسطه غرب استان گیلان )

  پايان نامه براي اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته مديريت آموزشي (M.A) سال تحصيلي :93-1392 چکيده:   هدف ازپژوهش حاضرجهت بررسي رابطه بين سبک رهبري مديران آموزشي بابهداشت رواني دبيران

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش:مدیریت نیروی انسانی چکیده: براساس مطالعات انجام شده درصد بالایی از کارکنان سازمان ها از وجود نشانه های تنیدگی شکایت می کنند و اغلب تنیدگی خود را به سبک رهبری نسبت می دهند ، حال این سئوال مطرح است که آیا بین سبک رهبری مدیران ، نوع شخصیت و میزان تنیدگی کارکنان سازمان رابطه ای وجود دارد؟ لازم به توضیح است با توجه با تاثیر شخصیت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M. A ) گرایش: مدیریت ورزشی چکیده پایان نامه هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط بین سبک رهبری مدیران مدارس با محیط مدرسه از دیدگاه معلمان تربیت بدنی است. نمونه آماری شامل 97 معلم تربیت بدنی(56 مرد و 41 زن) و ابزار اندازه­گیری تحقیق شامل پرسشنامه ارزیابی سبک رهبری سالزمن(SLSI) و پرسشنامه سطح محیط مدرسه (SLEQ) است. نتایج نشان داد که میانگین ...

M.Aپايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد ( گرايش : مديريت منابع انساني تابستان 1391  چکيده : اين پژوهش به منظور(( بررسي بين ارتباط ميزان آگاهي مديران از وظايف مديريت ونحوه تصمي

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش مالی چکیده هدف این پژوهش، بررسی وضعیت رهبری تحولی مدیران ستادی دانشگاه های علمی کاربردی استان سمنان و رابطه آن با شاخص های سازمان یاد گیرنده بود. سوال اصلی این تحقیق عبارت از این بود که آیا بین سبک رهبری تحولی مدیران ستادی و میزان انطباق با شاخص های سازمان یاد گیرنده رابطه ای وجود دارد؟ این پژوهش تحقیقی ...

 پايان نامه جهت دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته علوم تربيتي   چکيده هدف تحقيق حاضر، بررسي و مقايسه اثربخشي و کارآيي مديران و مسئولين انتصابي و انتخابي از نظر ميزان برخورداري از م

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد «M.A» گرايش: تحول پاييز 1391 چکيده        مطالعه حاضر تحت عنوان «بررسي و آسيب شناسي نظام تصميم گ

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی چکیده تحقیق حاضر به بررسی «تأثیر ویژگی‌های شخصیتی مدیران بر ویژگی‌­های کارآفرینی آنها در شرکت‌های بیمه» پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق مدیران شرکت بیمه البرز است. حجم نمونه که بوسیله فرمول کوکران برآورد شد، خطای 5% برابر با 168 نفر است. این تحقیق از نظر نحوه گردآوری داده‌ها از نوع تحقیقات غیر آزمایشی و مشخصاً «پیمایشی» ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش: تحول چکیده : هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر رابطه بین هوش هیجانی مدیران و عملکرد مالی شعب بانک ها است. جامعه آماری تحقیق ، مدیران شعب بانک های (سامان ، سپه ، تجارت) استان گیلان است که به روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین آنها نمونه گیری انجام شد. جمع آوری اطلاعات در خصوص متغیر هوش هیجانی با استفاده از ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی چکیده پژوهش حاضر جهت بررسی رابطه بین سبک‌های تفکر مدیران و پذیرش تغییر در کارکنان مدارس متوسطه شهرستان جلفا در سال 93- 92 انجام‌شده است. این پژوهش بر اساس هدف از نوع تحقیق کاربردی و بر اساس گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری موردپژوهش تمام کارکنان مدارس متوسطه به تعداد 220 نفر بود. بر اساس جدول ...

ثبت سفارش