پایان نامه بررسی تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی

word 433 KB 30841 105
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۲,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    گرایش : " تولید"

    چکیده:

    سازمان ها باید در شرایطی به بقاء و حیات خود ادامه دهند که جهان با تغییرات سریع و عمده همراه است . در این شرایط مدیریت دانش به عنوان یک منبع مهم در زمینه ایجاد مزیت رقابتی شمرده می شود. چرا که سازمان ها باید محیطی برای تسهیم، انتقال و تبادل دانش در میان اعضاء به وجود آورند و افراد را، در جهت با مفهوم کردن تعاملاتشان، آموزش دهند.یادگیری الکترونیکی یکی از روش های جدید آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است که با محور قرار دادن انسان به عنوان یادگیرنده فعال، می تواند تمامی اشکال آموزش و پرورش و یادگیری را در قرن بیست و یکم متحول سازد و به چالش حاصل از میزان تقاضای اجتماعی برای آموزش و فقدان منابع آموزشی کافی پایان دهد.

    سازمان بازرسی کل کشور نیز به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین سیستم‌های خدماتی جامعه، مستثنی از دیگر نهادهای دولتی ما نمی باشد و از آنجایی که محقق خود در این نهاد مشغول به خدمت رسانی است، مساله یادگیری و دانش را به خوبی در این مجموعه درک می نماید.  

    بنابراین با در نظر گرفتن موارد ذکر شده و نیز اهمیت حیاتی این نهاد برای جامعه، بررسی  تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی در آن ضروری به نظر می رسد .یقیناً ضرورت استفاده کارکنان آن از دانش روز و دستیابی به جدیدترین دستاوردهای علمی و پژوهشی بسیار ضروری است و از طرف دیگر موفقیت در هر نظام، و تغییراتی که با هدف اصلاح انجام می‌شود مرهون نظارت های مؤثر و کارآمد است که در مراحل مختلف تحت عناوین گوناگون اعمال می‌شود که این خود اهمیت بکارگیری مدیریت دانش در یادگیری الکترونیکی را دو چندان می کند.  هدف کلی این پژوهش بررسی تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور می­­­باشد.

    فرضیه  :  فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور تاثیر دارد.

    نتیجه گیری: فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور تأثیر معنادار دارد. بنابر نتایج فرضیه ی اصلی پژوهش در سطح خطای نوع اول 05/0 پذیرفته می شود. زیرا سطح معناداری برای مدل رگرسیونی و همچنین  ضریب رگرسیونی مؤلفه ی مدیریت دانش تقریباً برابر 00/0 بوده و همین امر بیانگر آنست که هم مدل رگرسیونی و هم حضور متغیر مدیریت دانش در مدل معنادار بوده است. همچنین مثبت بودن ضریب رگرسیونی نشان می دهد که این رابطه در جهت مثبت است. بدین معنا که افزایش یا کاهش فرآیندهای مدیریت دانش منجر به افزایش یا کاهش سطح یادگیری الکترونیکی خواهد شد.نتایج آزمون همبستگی پیرسون نیز مؤیدی بر رابطه ی مثبت و معنادار فرآیندهای مدیریت دانش با یادگیری الکترونیکی در جامعه ی مورد پژوهش می باشد. زیرا سطح معناداری این آزمون تقریباً برابر 00/0 و ضریب همبستگی پیرسون برآورد شده برابر با 958/0 می باشند.

    بیان مسئله

    دنیای متغیر امروز ایجاب می کند که سازمان ها برای بقاء و رشد به دنبال ابزارهای نوین باشند. یکی از ابزارهایی که می تواند سازمان ها را در تأمین این اهداف یاری دهد، مدیریت دانش است.  مدیریت دانش فرآیندی است که به سازمان ها کمک می کند اطلاعات و دانش مهم را بیابند، گزینش، سازماندهی و منتشر کنند و تخصصی است که برای فعالیت هایی مانند حل مشکلات، آموختن پویا و تصمیم گیری ضروری است (Tsangho2008). مدیریت دانش می تواند گستره­ای از ویژگیهای عملکرد سازمانی را با قادر ساختن سازمان به «عملکرد هوشمندانه تر» بهبود بخشد (Wig, 1999).

    در جهان پرشتاب امروزی یادگیری الکترونیکی به عنوان یک ابزار کسب دانش، به سرعت در حال گسترش، توسعه و تحول است. چنین روند رو به رشدی دست اندرکاران را ملزم به اعمال روشهای علمی و منطقی در اجرا، ارزیابی و مدیریت پروژه­های یادگیری الکترونیکی می­نماید. پیشرفت روزافزون در زمینه علوم رایانه ای و ظهور و گسترش شبکه های اطلاع رسانی به ویژه اینترنت، امکانات و روش های تازه ای را پیش روی برنامه ریزان و مجریان برنامه های آموززشی قرار داده و مشکلات گذشته در عرصه آموزش، به ویژه محدودیت های ناشی از زمان و مکان یادگیری را کمرنگ نموده است (Safavi et all2008).

     از آنجا که سازمان بازرسی کل کشور به عنوان اصلی ترین نهاد نظارتی کشور برای نظارت کارا و اثربخش نیازمند برقراری ارتباطات با دستگاه های مشمول بازرسی است و به منظور تحقق چنین هدفی و افزایش نقش مردم در امر نظارت، نیازمند تغییر نگاه از نظارت سنتی به مدرن هستیم که در این راستا به نظر می رسد که با مطرح کردن بکارگیری مدیریت دانش در یادگیری الکترونیکی  می‌توان فرآیند کنترل و نظارت را بهبود بخشید و یادگیری و دانش بویژه در سازمان بازرسی کل کشور  یکی از مسایل با اهمیت تلقی می شود . بنابراین با توجه به موارد فوق محقق بر آن شد تا به بررسی تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور  بپردازد.

    1-2- ضرورت و اهمیت پژوهش

    با ورود به هزاره جدید مواد خام و زمین که در گذشته عوامل حیاتی برای تشکیل و رشد سازمان ها محسوب می شدند؛ اهمیت سابق خود را از دست داده اند. سازمان ها باید در شرایطی به بقاء و حیات خود ادامه دهند که جهان با تغییرات سریع و عمده همراه است (ایرانشاهی، 1377). در این شرایط مدیریت دانش به عنوان یک منبع مهم در زمینه ایجاد مزیت رقابتی شمرده می شود. در شرایط رقابتی کنونی، عوامل مؤثر بر موفقیت سازمان ها صرفاً مربوط به سرمایه، نیروی کار و مواد خام نمی باشند؛ بلکه وابسته به توانایی سازمان در تولید دانش میان همه اعضای سازمان می باشد (تسانگ هو، 2008). چرا که سازمان ها باید محیطی برای تسهیم، انتقال و تبادل دانش در میان اعضاء به وجود آورند و افراد را، در جهت با مفهوم کردن تعاملاتشان، آموزش دهند.

    Nonaka & Takeuchi,1995)).

    یادگیری الکترونیکی یکی از روش های جدید آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است که با محور قرار دادن انسان به عنوان یادگیرنده فعال، می تواند تمامی اشکال آموزش و پرورش و یادگیری را در قرن بیست و یکم متحول سازد و به چالش حاصل از میزان تقاضای اجتماعی برای آموزش و فقدان منابع آموزشی کافی پایان دهد (رضی، 1385).

    سازمان بازرسی کل کشور نیز به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین سیستم‌های خدماتی جامعه، مستثنی از دیگر نهادهای دولتی ما نمی باشد و از آنجایی که محقق خود در این نهاد مشغول به خدمت رسانی است، مساله یادگیری و دانش را به خوبی در این مجموعه درک می نماید.  

    بنابراین با در نظر گرفتن موارد ذکر شده و نیز اهمیت حیاتی این نهاد برای جامعه، بررسی  تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی در آن ضروری به نظر می رسد و به دلیل کمبود چنین مطالعه ای در محیط بازرسی ، محقق سعی دارد تا به بررسی  تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی در  سازمان بازرسی کل کشور بپردازد.

    حال با توجه به اینکه سازمان بازرسی کل کشور به عنوان اصلی ترین نهاد نظارتی کشور و از ارکان قوه قضائیه می‌باشد و نقش نظارتی آن عامل تضمین کننده سلامت حاکمیت دستگاه‌های اجرایی است یقیناً ضرورت استفاده کارکنان آن از دانش روز و دستیابی به جدیدترین دستاوردهای علمی و پژوهشی بسیار ضروری است و از طرف دیگر موفقیت در هر نظام، و تغییراتی که با هدف اصلاح انجام می‌شود مرهون نظارت های مؤثر و کارآمد است که در مراحل مختلف تحت عناوین گوناگون اعمال می‌شود که این خود اهمیت بکارگیری مدیریت دانش در یادگیری الکترونیکی را دو چندان می کند.

    1-3-اهداف تحقیق

      هدف کلی:

    هدف این پژوهش بررسی تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور می­­­باشد.

     اهداف ویژه:

    بررسی تاثیر اکتساب دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور.

    بررسی تاثیر ایجاد دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور.

    بررسی تاثیر ذخیره کردن دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور.

    بررسی تاثیر توزیع دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور.

    بررسی تاثیر استفاده  از دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور.

    بررسی تاثیر نگهداری از دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور.

     

     

     

      اهداف کاربردی:

    این پژوهش با بررسی تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور درصدد است تا زمینه را برای بهبود بهره وری هر چه بیشتر سازمان مورد پژوهش و در نتیجه ارائه بهتر خدمات را به جامعه مساعد نماید.

    1-4- سوال های پژوهش

    سوال اهم :  

    آیا فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور تاثیری دارد؟

     

    سوالات اخص:

    آیا اکتساب دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور تاثیر دارد؟

    آیا ایجاد دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور تاثیر دارد؟

    آیا ذخیره کردن دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور تاثیر دارد؟

    آیا توزیع دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور تاثیر دارد؟

    آیا استفاده  از دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور تاثیر دارد؟

    آیا نگهداری از دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور تاثیر دارد؟

    1-5- فرضیه های تحقیق:

    فرضیه اهم :  

    فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور تاثیر دارد.

     

    فرضیه های اخص:

    اکتساب دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور تاثیر دارد.

     ایجاد دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور تاثیر دارد.

     ذخیره کردن دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور تاثیر دارد.

     توزیع دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور تاثیر دارد.

     استفاده  از دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور تاثیر دارد.

     نگهداری از دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور تاثیر دارد.

     

    1-6-مدل تحقیق

    مدل مفهومی تحقیق حاضر به صورت زیر در نظر گرفته می شود:

     

    یادگیری الکترونیکی

    فرایند های مدیریت دانش

    ذخیره کردن دانش

    توزیع دانش

    استفاده  از دانش

    ایجاد دانش

    اکتساب دانش

    نگهداری از دانش

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    1)Patrick S.W.Fong & Sonia K.Y.Choi , “The Processess of knowledge management in professional services firms in the construction industry: a critical assessment of both theory and practice”, Journal of  knowledge management, Vol.13, No.2,2009, pp.110-126.

    2)Watkins R., Leigh D. and Triner D., Assessing Readiness for E-learning, Performance Improvement Quaterly, Vol. 17, No. 4, 2004, pp. 66-79.

    1-7-جامعه تحقیق:

    الف:قلمرو مکانی:کارکنان صف و ستاد  سازمان بازرسی کل کشور

    ب: //   زمانی:از زمان تصویب پروپوزال

    ج: //  موضوعی: بررسی تأثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی( مطالعه موردی : سازمان بازرسی کل کشور) 

    1-8-تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش

    فرایندهای مدیریت دانش :

    الف ) تعریف نظری:

     عبارتست از تلاش برای کشف دارایی نهفته در ذهن افراد، و تبدیل این گنج پنهان به دارایی سازمانی به طوری که مجموعه وسیعی از افرادی که در تصمیم‌گیری های سازمان دخیل هستند؛ به این ثروت دسترسی داشته و بتوانند از آن استفاده کنند.

     (Davenport and Prusak ,1998)

    ب) تعریف عملیاتی:

    برای سنجش مدیریت دانش از از مقاله Patrick S.W.Fong & Sonia K.Y.Choi استفاده شده یا به عبارتی  در این تحقیق منظور از مدیریت دانش، وضعیت سازمان مورد نظر از لحاظ مؤلفه‌های : اکتساب دانش، ایجاد دانش، ذخیره کردن دانش، استفاده از دانش ، نگهداری از دانش می‌باشد.

    یادگیری الکترونیکی :

    تعریف نظری:

    یادگیری الکترونیکی، فرآیند یادگیری مؤثری است متشکل از محتوایی که به صورت دیجیتالی ارائه می شود،  در تعریفی دیگر یادگیری الکترونیکی را شامل تمام تجارب یادگیری و آموزشی می داند که از طریق فناوری الکترونیکی همچون اینترنت، نوارهای دیداری و شنیداری، پخش ماهواره ای، تلویزیون تعاملی و لوحهای فشرده ارائه می شوندکمیسیون تکنولوژی و یادگیری بزرگسال( ٢٠٠١ ).

    تعریف عملیاتی:

    برای سنجش نیازهای یادگیری الکترونیکی دانشجویان در این پژوهش از پرسش نامه استانداردی استفاده شد که قبلا روایی و پایایی آن توسط پژوهشگران مورد تأیید قرار گرفته بود. این پرسشنامه 26 گویه ای از دو قسمت تشکیل میشود. بخش اول مربوط به اطلاعات فردی شامل جنسیت، گروه آموزشی ، مقطع تحصیلی و معدل تحصیلی است. بخش دوم پرسش هایی مربوط به میزان آمادگی دانشجو برای شرکت در یادگیری الکترونیکی را شامل میشود که در قالب 6 عامل (دسترسی به فناوری، انگیزش، توانایی یادگیری از  طریق رسانه ها، گفتگوهای گروهی اینترنتی، مسایل مهم جهت موفقیت در یادگیری الکترونیکی) دسته بندی میشوند. برای نمره گذاری، از مقیاس 5 نقطه ای لیکرت استفاده شد . بدین ترتیب که از دانشجویان خواسته شد برحسب میزان آمادگی خود یکی از گزینه های کاملا مخالفم، تا حدودی مخالفم ، مطمئن نیستم ، تا حدودی  موافقم و کاملا مو افقم را انتخاب کنند .

    1-9-محدودیت های پژوهش

    از جمله محدودیت هایی که در پژوهش حاضر پژوهشگر با آنها مواجه بوده است عبارتند از:

    الف. محدودیت های قابل کنترل:

    پرسشنامه: پرسشنامه خود به عنوان یک محدودیت تلقی می شود. بدین معنا که پرسشنامه، نگرش افراد را بررسی می کند، نه واقعیت را، که این امر می تواند به عنوان یک محدودیت تلقی شود.

    گستردگی جامعه مورد پژوهش.

    ب. محدودیت های غیرقابل کنترل:

    فقدان یک پایگاه اطلاعاتی مناسب و جامع درباره موضوع پژوهش در جامعه.

    مقدمه

    ﺟﻬﺎن ﭘﺲ از ﮔﺬار از اﻧﻘﻼب ﻛﺸﺎورزی ﻛﻪ ﻣﻨﺒﻊ ﻛﻠﻴﺪی در آن زﻣﻴﻦ ﺑﻮد، و اﻧﻘﻼب ﺻﻨﻌﺘﻲ ﻛﻪ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ و ﻧﻴﺮوی ﻛﺎر ﻣﻨﺒﻊ اﺻﻠﻲ آن ﺑﻮد ﺷﺎﻫﺪ اﻧﻘﻼب اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﺑﻮده اﺳﺖ ﻛﻪ در آن ﻣﻨﺒﻊ ﻛﻠﻴﺪی ﺧﻠﻖ ﺛﺮوت و درآﻣﺪ، داﻧﺶ اﺳﺖ (ﻣﻨﻮرﻳﺎن، 1383، ص 3).

    زﻣﺎﻧﻲ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﻛﺴﺐ اﻃﻼﻋﺎت و داﻧﺶ ﺑﻮدﻧﺪ، اﻣﺎ اﻣﺮوزه ﺑﺎ ﺣﺠﻢ اﻧﺒﻮﻫﻲ از اﻃﻼﻋﺎت و دادهﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن رو ﺑﻪ رو ﻫﺴﺘﻨﺪﻛﻪ در ﺑﺴﻴﺎری از ﻣﻮارد اداره و ﺑﻬﺮهﺑﺮداری ﺻﺤﻴﺢ از آﻧﻬﺎ ﺧﻮد چالش دﻳﮕﺮی اﺳﺖ. در ﻋﺼﺮ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮﺧﻮرداری از اﻃﻼﻋﺎت و ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻌﻴﺘﻲ اﺳﺘﻮار ﺑﺮای اداﻣﻪ ﺣﻴﺎت در ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎی ﭘﻮﻳﺎ و ﻧﻮآور ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺷﺪه، و ﺣﺘﻲ ﺗﻮان رﻗﺎﺑﺖ در ﺑﺎزارﻫﺎ و ﺗﺠﺎرت، ﻣﻨﻮط ﺑﻪ ﻛﺴﺐ، ﺗﻮﺳﻌﻪ، و روزآمد کردن داﻧﺶ ﻓﺮدی و ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ اﺳﺖ.

     در عصر حاضر، ﻣﺰﻳﺖ رﻗﺎﺑﺘﻲ ﺗﻨﻬﺎ از دﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﺣﺎﺻﻞ ﻧﻤﻲ ﺷﻮد، ﺑﻠﻜﻪ از ﻃﺮﻳﻖ اﻳﺠﺎد و اﻛﺘﺴﺎب داﻧﺶ ﺟﺪﻳﺪ دﺳﺖ ﻳﺎﻓﺘﻨﻲ اﺳﺖ (داونپورت و پروساک،[1]1998).

    اﺣﺘﻤﺎل دﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ رﻗﺎﺑﺘﻲ اﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﻚ در ﻗﺮن بیست و یکم ﺑﺮای ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ اﻳﻦ ﻣﻬﻢ را درک ﻛﺮده ﺑﺎﺷﻨﺪ بیشتر است، و ﺑﻘﺎی آﻧﻬﺎ واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﺗﺴﺨﻴﺮ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪی، زﻳﺮﻛﻲ، ﻓﺮاﺳﺖ، و اﻧﺘﻘﺎل آن ﺑﻪ داﻧﺶ ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﻔﺎده و اﻧﺘﺸﺎر ﺳﺮﻳﻊ آن در ﺳﻄﻮح ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ (کینگ و زیسمال،[2] 2003).

    داﻧﺶ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﻫﺎی اﻧﺴﺎﻧﻲ از ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﻫﺎ و ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻲ ﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ و ﺷﺎﻳﺪ ﺑﺘﻮان ﮔﻔﺖ ﭘﺎﻳﻪ و رﻳﺸﻪ ﺗﻤﺎم ﻣﺰﻳﺖ ﻫﺎی رﻗﺎﺑﺘﻲ ﺑﺸﻤﺎر ﻣﻲ رود (هیت و هوسکیسن،[3] 2005).

    لذا با توجه به اهمیت دانش و مدیریت دانش در این بخش از فصل دوم به بررسی آن می پردازیم.

     

     

    2-2- مفهوم داده، اطلاعات، و دانش

    داده، منشأ تشکیل دانش است. داده ها، واقعیت ها و اعداد خام هستند مانند سرانه هر دانش آموز (کیدول،[4] 2000، ص27) .داده ها رشته واقعیت های عینی و مجرد در مورد رویدادها هستند داده یک واقعیت از یک موقعیت و یا یک مورد از یک زمینه خاص، بدون ارتباط با دیگر چیزهاست.
    داده ها منعکس کننده تعاملات و مبادلات کامل، واحد و منسجمی هستند که تحت عنوان جزء ناچیز از آنها یاد می شود. این اجزاء در پایگاههای داده، ذخیره و مدیریت می شوند، داده ها حداقل متن را دارند و تا زمانی که مورد پردازش واقع نشوند به تنهایی مفهوم خاصی را ایجاد نمی کنند ( نوروزیان، 1384، ص 24 ).

    اطلاعات از قرار گرفتن داده ها در یک زمینه یا محیط خاص ایجاد می شود، مانند هزینه هر دانش آموز در یک دبیرستان و یک سال تحصیلی خاص (کیدول، 2000، ص 29 ). اطلاعات داده های ترکیبی و مرتبط همراه با زمینه و تفسیر آن است. ارتباط داده ها ممکن است بیان کننده اطلاعات باشد، ممکن است صرف ارتباط داده به اطلاعات منجر نگردد مگر اینکه موجب درک مفهوم آنها باشد. اطلاعات در حقیقت داده های پردازش شده را در بر می گیرد که گروه بندی، ذخیره، پالایش، سازماندهی و تحلیل شده اند تا بتوانند زمینه را روشن سازند ( نوروزیان، 1384، ص 25 ).

     ویژگی اطلاعات آن است که می توان آن را به صورت مستندات مکتوب یا فایل های موجود در پایگاه اطلاعات نگهداری کرد. اطلاعات برخلاف داده ها، معنی دار هستند، به نظر پیتر دراکر(1989) " داشتن ارتباط و هدف ویژگی اطلاعات است"دراکر[5] ( 1989) معتقد است که اطلاعات یعنی "داده های مربوط". به بیانی دیگر، از نظر او داده ها به تنهایی " مربوط " و " هدف دار" نیستند، بلکه داده ها زمانی به اطلاعات تبدیل می شوند که ارائه دهنده، به آنها معنا و مفهوم خاصی ببخشد (داونپورت، 1379، صص 27 - 26 ).

    دانش اطلاعاتی است که بر عمل تأثیر داشته باشد. عملی بودن به معنای ارتباط با حوزه های خاص
    می باشد و بدین منظور اطلاعات مرتبط می بایست در جای مناسب، زمان مناسب، و شکل مناسب به گونه ای که هر کس که به آن نیاز دارد بتواند در تصمیم گیری از آن استفاده کند، در دسترس باشد.(اسلاوندی،[6]2001).

    زیاد

    کم

    معنا

    دانش منبع کلیدی در تصمیم گیری هوشمند، پیش بینی، طراحی، برنامه ریزی، عیب یابی و تشخیص، تحلیل ارزیابی و قضاوت شهودی می باشد. دانش در فضای بین اذهان فردی و جمعی شکل می گیرد و تسهیم می شود ( تیوانا[7]، 2000(. مرور انواع تعاریف و تقسیم بندی های ارایه شده از دانش، پیش نیازی برای مدیریت موفقیت آمیز آن است. یکی از پیشرفت های اصلی در مسیر تعریف دانش، شناخت تفاوت میان داده، اﻃﻼﻋﺎت، داﻧﺶ و ﺧﺮد ذکر شده است ( شکل شماره  2- 6 ).

     

    داده

    اطلاعات

    دانش

    خرد

    ارزش

    زیاد

    کم

     

     

     

     

     

    شکل شماره ( 2- 1 ): داده، اطلاعات، دانش و خرد

    داده، ﺟﺮﻳﺎﻧﻲ از رﺧﺪادﻫﺎ ﻳﺎ ﺗﺒﺎدﻻﺗﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ از ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺗﺴﺨﻴﺮ ﺷﺪه اﺳﺖ و ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮای ﺗﺒﺎدل ﻣﻔﻴﺪ اﺳﺖ و ﻧﻪ ﭼﻴﺰ دﻳﮕﺮی.

    ﺑﺮای ﺗﺒﺪﻳﻞ داده ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻔﻴﺪ، ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻨﺎﺑﻌﻲ را ﺗﻮﺳﻌﻪ دﻫﺪ ﺗﺎ داده ﻫﺎ را ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ﻛﺮده و ﺑﻪ ﻣﻘﻮﻟﻪ ﻫﺎی ﻗﺎﺑﻞ ﻓﻬﻢ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮔﺰارﺷﺎت ﻓﺮوش ﻣﺎﻫﺎﻧﻪ، روزاﻧﻪ، ﻣﺤﻠﻲ و ... در آورد.

    ﺗﺒﺪﻳﻞ اﻃﻼﻋﺎت به دانش، از ﻃﺮﻳﻖ ﺗﺤﻠﻴﻞ و ﭘﺮدازش و ﻳﺎ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﻴﺮی و ﺷﻨﺎﺧﺖ اﻟﮕﻮﻫﺎی ﻧﺎﻣﻌﻤﻮل، روﻧﺪﻫﺎی ﭘﻨﻬﺎن و اﺳﺘﺜﻨﺎﺋﺎت داده و اﻃﻼﻋﺎت و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ اﻳﺪه ﻫﺎ، ﻓﻬﻢ ﻫﺎ و درﺳﻬﺎی آﻣﻮﺧﺘﻪ ﺷﺪه ﻧﺎﺷﻲ از ﻛﻨﺎر ﻫﻢ ﻗﺮاردادن اﻃﻼﻋﺎت و تجربیات ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه در ﻃﻮل زﻣﺎن ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.

     ( (www.nipna.irﺑﺮای ﺗﺒﺪﻳﻞ اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻪ داﻧﺶ، سازمان ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﺿﺎﻓﻲ ﺑﺮای ﻛﺸﻒ ﻃﺮﺣﻬﺎ و اﻟﮕﻮ ﻫﺎ، ﻗﻮاﻧﻴﻦ و ﻣﻔﺎﻫﻴﻤﻲ ﻛﻪ داﻧﺶ درآن ﺑﻪ ﻛﺎر ﻣﻲ رود را ﺗﻮﺳﻌﻪ دﻫﺪ.

     ﺧﺮد ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻓﺮدی و ﮔﺮوﻫﻲ ﺑﺮای ﺑﻪ ﻛﺎر ﺑﺮدن داﻧﺶ در ﺣﻞ ﻣﺴﺎﺋﻞ و ﻣﺸﻜﻼت ﺗﻌﺮﻳﻒ
    ﻣﻲ ﺷﻮد. ﺧﺮد ﺷﺎﻣﻞ اﻳﻦ ﻣﻘﻮﻟﻪ ﻫﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﺠﺎ، ﻛﻲ، و ﭼﮕﻮﻧﻪ داﻧﺶ را ﺑﻪ ﻛﺎر ﺑﺮﻳﻢ (کنت و لودن،[8]2006 ).

    2-3 - خصوصیات دانش

    در ادبیات دانش، طبقه بندی زیر از خصوصیات دانش بیان شده است:

    1- دانش به آسانی ذخیره نمی شود، برخلاف مواد اولیه، دانش حسابرسی نمی شود، موجودی گیری نمی شود، پراکنده است، و راحت از دست می رود.

    2- دانش باارزش ترین شکل اطلاعات است که آماده کاربرد در تصمیمات و اقدامات است و اگر استفاده نشود بی اثر است ( مارتنسون،[9] 1379، ص 41 ).

    3- دانش فهمیده می شود و هنگامی که دیگران دانش خود را با فردی تسهیم می کنند، آن فرد از طریق تجربه، استدلال و بصیرت، یادگیری، خواندن و شنیدن دانش جدید را بدست می آورد. 

    4- دانش گسترش می یابد و هنگامی که دانش فرد با دیگران ترکیب می شود، دانش جدیدی به وجود می آید ( وایلد،[10] 2002 ، ص2 ).

    5- دانش، ماهیتی فردی دارد، زیرا با ارزش ها و باورهای افراد و ادراک آنها از جهان و دیگران، در ارتباط متقابل قرار دارد.

    6- دانش غنی تر و معنادارتر از اطلاعات است، ساختارمند کردن دانش، دشوار است. تسخیر و تصرف دانش دشوار، و انتقال آن به سختی امکان پذیر است.

    7- دانش، ساده و روشن نیست و مخلوطی از چند عامل متفاوت است، سیالی است که در عین حال ساختهای مشخصی دارد و در نهایت، پیچیده و شهودی است و به همین سبب نمی توان آن را به راحتی در قالب کلمات گنجاند و به صورت منطقی عرضه کرد ( جعفری مقدم، 1382، صص 9-8 ).

    8- تمایز داده، اطلاعات و دانش مشکل است. تنها از طریق مفاهیم بیرونی یا از دیدگاه کاربر می توان بین داده، اطلاعات و دانش تفاوت قائل شد. معمولاً داده به عنوان مواد خام، اطلاعات به عنوان مجموعه سامان یافته ای از داده، و دانش به عنوان اطلاعات با مفهوم و قابل کاربرد شناخته می شود.

    9- ارتباط بین داده، اطلاعات و دانش، تکراری و برگشت پذیر است و تبدیل این سه با یکدیگر به میزان سازماندهی و تفسیر آنها بستگی دارد ( بات، 1383، ص77 ).

    2- 4 - دسته بندی های دانش سازمانی

    انواع مختلفی از دسته بندی های دانش سازمانی وجود داردکه برای نخستین بار پولانی ( 1975) به دانش آشکار و ضمنی در سازمان اشاره نمود و سپس محققان دیگری آن را به صورت شخصی و سازمانی تقسیم نموده اند که در ذیل به تشریح تعدادی از آنها می پردازیم.

    الف) دانش ضمنی و دانش آشکار: نوناکا و تاکیوچی (1995) بر مبنای کار پولانی[11] (1975) دانش سازمانی را  متشکل از دو بعد ضمنی و آشکار می دانند. دانش ضمنی را می توان مجموعه ای از تجارب، مهارتها، دیدگاههای کاری و نظام ارزشی و ذهنی در درون فرد دانست که قابل بیان نبوده و در هیچ پایگاه داده ای ذخیره نشده، بلکه جایگاه آن را ذهن آدمی و فعالیتهای او تشکیل می دهد . نوناکا معتقد است که دانش ضمنی کاملاً شخصی بوده و مستند کردن آن بسیار مشکل است، از این رو انتقال آن به دیگران به آسانی میسر نیست. دانش ضمنی ترکیبی از اجزای تکنیکی و ادراکی است. اجزای ادراکی به الگوهای رفتاری، باورها و نقطه نظرات و پارادایم های فرد بستگی دارد، و اجزای تکنیکی با مهارتها و دانستن چگونگی یک عمل خاص مرتبط است. ازجمله پیش نیازهای تکامل دانش ضمنی، وجود فرهنگ سازمانی باز است که در آن از خلاقیت پشتیبانی می شود. دانش آشکار دانشی است که قابل لمس است و می توانیم آن را در دستورالعمل ها، کتاب های طراحی و ... مشاهده کنیم (سایرت و مارچ،[12] 1992).

    به عبارت دیگر دانش آشکار دانشی است که به صورت مستند و تعریف شده در آمده است، به طوری که امکان توزیع آن بدون نیاز به تعاملات بین فردی وجود داشته باشد.

    ب) دانش شخصی در مقابل دانش سازمانی:  شماری از محققان همانند ویگ[13] (1978 ) و سایمون[14] (1976) بر این باورند که سازمانها قابلیت های یادگیری ندارند و در سازمانها بیشتر افراد هستند که یاد می گیرند. با وجود این، برخی از محققان نظیر استارباک[15] (1983 )، نلسون و ویتنس[16] (1982) بر این عقیده اندکه سازمانها از طریق قابلیت های یادگیری خود تکامل می یابند و دانش را از طریق مستندات و برنامه های روزمره خود کسب می کنند. به منظور درک بهتر روابط بین دانش شخصی و دانش سازمانی، چارچوبی در شکل شماره ( 2-7 ) نشان داده شده است.

    ماهیت وظایف

    پیچیده و نامشخص

    بین دانش شخصی و دانش سازمانی، چارچوبی در شکل شماره ( 2-7 ) نشان داده شده است.

     

    [1] - Davenport & Prusak

    [2] - King&Zeithmal

    [3] - Hitt& Hoskisson

    [4] - Kidwell

    [5] - Peter Drucker

    [6] -  Slavendy

    [7] - Tiwana

    [8] - Kenneth & Laudon

    [9] - Martenson

    [10] - Wild

    [11] - polani

    [12]- Cyert & March

    [13]- wig

    [14]- symon

    [15]- Starbuk

    [16]- Nelson & Witness

     

     Abstract

    Organizations should continue to live in a condition that world have a fast changes .in this condition knowledge management is an  importantsoursefor creating competition merit.because organizations should create an environment,that members can transfer ,contribute and exchange the informations and knowledge and teaching members for having meaningful connection.electronical learning is a new educational way based on communicaton, informationthecnology.

    It wants put mankind as an active learner to changes education system in 21 century. electronical learning wants bring to end lack of educational sourse for human demand.

    General inspection office of Iran as one of  the most important and most vital social services  system in society is not exceptional from other public system and as researcher is a member in this systemcould understand knowledge and learning issue safety.

    because of that we said,and vital importance of this system, which is studing the effect ofprocess of knowledge management in electronicallearning is essential.clerk should update knowledge to access new research and scientific achievement.

    Each system for arriving to successful needs to effective and efficient control. So it shows the importance of using knowledge management in electronical learning.

    The total goal of this research is :studing the effect of process of knowledge management at electronical learning in general inspection office of Iran.

    Theory:process of knowledge management is effective in electronical learning of general inspection office of Iran.

    Result: process of knowledge management have meaningful  effect in electronical learning of general inspection office of Iran and we accept H0=0.05 and regression correlation =0.00 and possetive regression shows this relation is positive,that means increasing or decreasing the process of knowledge management lead to increasing or decreasing of electronical learning in society.results of piersons test ,emphasize on these positive meaningful relationship because the sig=0.000 and pierson correlation=0.958

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    فصل اول: 1

    طرح پژوهش.. 2

    1-1- بیان مسئله. 3

    1-2- ضرورت و اهمیت پژوهش.. 3

    1-3-اهداف تحقیق. 4

    1-4- سوال های پژوهش.. 5

    1-5- فرضیه های تحقیق: 5

    1-6-مدل تحقیق. 6

    1-7-جامعه تحقیق: 7

    1-8-تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش.. 7

    1-9-محدودیت های پژوهش.. 8

    الف. محدودیت های قابل کنترل: 8

    ب. محدودیت های غیرقابل کنترل: 8

     

    فصل دوم: 9

     مبانی نظری. 9

    بخش اول: مدیریت دانش.. 10

    2-1-مقدمه. 11

    2-2- مفهوم داده، اطلاعات، و دانش.. 11

    2-3 - خصوصیات دانش.. 13

    2- 4 - دسته بندی های دانش سازمانی. 14

    2- 5 - چرخه حیات مدیریت دانش.. 16

    2-5-1 - خلق دانش ( تسخیر یا تولید دانش) 16

    2-5-2 -سازماندهی دانش ( اعتبار بخشی دانش) 17

    2-5-3- ذخیره دانش ( کدگذاری یا رسمی سازی دانش) 18

    2-5-4 -توزیع دانش (تسهیم یا انتقال دانش) 19

    2-5-5-  کاربرد دانش ( استفاده از دانش) 19

    2-6 - نقش و اهمیت دانش.. 20

    2-7- ﻋﻮاﻣﻞ تأﺛﻴﺮﮔﺬار ﺑﺮ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ 21

    2-8-  اصول مدیریت دانش.. 22

    2-9-  ﻋﻮاﻣﻞ ﺣﻴﺎﺗﻲ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ.. 24

    2-9-1- فناوری: 24

    2-9-2 - فرآیندها: 24

    2-9-3 - افراد: 25

    2-9-4 - تعهد راهبردی مستمر: 25

    2-10 - دﻻﻳﻞ ﺷﻜﺴﺖ ﭘﺮوژه ﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ.. 25

    2-11- ﺧﻄﺮ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ. 26

    2-11- مزایای مدیریت دانش : 27

    2-12- تاریخچه مدیریت دانش.. 28

    2-13- تعاریف مدیریت دانش.. 29

    2-14- اهداف مدیریت دانش.. 30

    2-15- چرخه مدیریت دانش : 30

    2-16-مدل پایه های ساختمان دانش.. 33

    بخش دوم : یادگیری الکترونیکی. 37

    2-17- تاریخچه یادگیری الکترونیکی. 38

    2-18- یادگیری الکترونیکی در ایران: 38

    2-19- مفهوم و تعریف یادگیری الکترونیکی. 39

    2-20- تکامل یادگیری الکترونیکی. 41

    2-21- روشهای متفاوت یادگیری الکترونیکی. 43

    2-22-مزایای یادگیری الکترونیکی. 47

    2-23- معایب یادگیری الکترونیکی. 50

    2-24- بخش سوم: تحقیقات انجام شده 53

     

    فصل سوم: 61

     روش شناسی پژوهش.. 61

    3-1- مقدمه. 62

    3-2- روش تحقیق. 62

    3-3- روش و ابزار گرد آوری اطلاعات : 63

    3-4- اعتبار و روایی  ابزار تحقیق. 64

    3-5- مقیاس (ابزار) اندازه گیری. 66

    3-6- جامعه و نمونه آماری و روش نمونه گیری: 66

    3-7- روش‌های تجزیه و تحلیل اطلاعات: 67

     

    فصل چهارم: 68

    " تجزیه و تحلیل اطلاعات". 68

     4-2-آمارتوصیفی. 69

    4-2-1- تحصیلات. 69

    4-2-2- سن. 70

    4-2-3- نوع استخدام 71

    4-2-4- سنوات خدمت. 72

    4-2-5- شاخص های توصیفی مؤلفه های پژوهش.. 73

    4-3-  آمار استنباطی. 74

    4-3-1- آیا اکتساب دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور تاثیر معنی داری دارد؟ 74

    4-3-2- آیا ایجاد دانش بر یادگیری ذ در سازمان بازرسی کل کشور تاثیر معنی داری دارد؟ 75

    4-3-3- آیا ذخیره دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور تاثیر معنی داری دارد؟ 76

    4-3-4- آیا توزیع دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور تاثیر معنی‌داری دارد؟ 77

    4-3-5- آیا استفاده از دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور تاثیر معنی‌داری دارد؟ 77

    4-3-6- آیا نگهداری از دانش بریادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور تاثیر معنی‌داری دارد؟ 78

    4-3-7- آیا فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور تاثیری معنی داری دارد؟ 79

    4-3-8- آزمون فریدمن. 80

    فصل پنجم: 82

    " نتیجه گیری و پیشنهادات". 82

    5-1- مقدمه : 83

    5-2- فرآیند تحقیق: 83

    5-3- نتیجه گیری : 83

    5-3-1- نتیجه گیری از فرضیه اصلی: 83

    5-3-2- نتیجه گیری از فرضیه فرعی اول: 84

    5-3-3 - نتیجه گیری از فرضیه فرعی دوم: 84

    5-3-4- نتیجه گیری از فرضیه فرعی سوم: 84

    5-3-5- نتیجه گیری از فرضیه فرعی چهارم: 85

    5-3-6- نتیجه گیری از فرضیه فرعی پنجم: 85

    5-3-7- نتیجه گیری از فرضیه فرعی ششم: 85

    5-4- یافته های جانبی. 85

    5-5- پیشنهادات. 86

    5-5- 1- پیشنهادات مبتنی بر نتایج پژوهش: 86

    5-5- 2- پیشنهادات برای پژوهشگران آتی: 86

    5-6- موانع و محدودیت های پژوهش: 87

    منابع و مآخذ : 93

    پیوستها وضمائم 88

     

    فهرست مطالب

     

    جدول شماره 2-1: چهار راهبرد نوناکا و تاکیوچی (1995) در تولید دانش سازمانی. 17

    جدول شماره 2-2: ویژگی های اصلی حالات تولید دانش( نوناکا و تاکوچی 1995) 17

    جدول 4-1 : فراوانی و درصد فراوانی تحصیلات. 69

    جدول 4-2 : فراوانی و درصد فراوانی رده سنی. 70

    جدول 4-3 : فراوانی و درصد فراوانی نوع استخدام 71

    جدول 4-4 : فراوانی و درصد فراوانی سنوات خدمت. 72

    جدول 4-5 : شاخص های توصیفی مولفه های پژوهش.. 73

    جدول 4-6 : نتایج برازش مدل رگرسیونی بین یادگیری و اکتساب دانش.. 74

    جدول 4-7 : نتایج برازش مدل رگرسیونی بین یادگیری و ایجاد دانش.. 75

    جدول 4-8 : نتایج برازش مدل رگرسیونی بین یادگیری و ذخیره دانش.. 76

    جدول 4-9 : نتایج برازش مدل رگرسیونی بین یادگیری و توزیع دانش.. 77

    جدول 4-10 : نتایج برازش مدل رگرسیونی بین یادگیری و استفاده از دانش.. 78

    جدول 4-11 : نتایج برازش مدل رگرسیونی بین یادگیری و نگهداری از دانش.. 78

    جدول 4-12 : نتایج برازش مدل رگرسیونی بین یادگیری و مدیریت دانش.. 79

    جدول 4-13 : نتایج برازش مدل رگرسیونی بین یادگیری و مدیریت دانش.. 80

    جدول 4-14: نتایج آزمون رتبه بندی فریدمن. 81

    فهرست اشکال

    شکل شماره  2- 1: داده، اطلاعات، دانش و خرد 12

    شکل شماره 2-2: روابط بین دانش شخصی و دانش سازمانی. 15

    شکل شماره  2-3: چرخه مدیریت دانش: (پروبست و همکاران، 2000، ص 83 ) 33

     

    منبع:

    منابع فارسی: :

    آذر، عادل و مومنی، منصور، آمار و کاربرد آن در مدیریت، جلد دوم، تهران، انتشارات سمت، 1387.

    اعرابی، محمد و موسوی، سعید؛ "الگوی استراتژیک مدیریت دانش برای ارتقای عملکرد پژوهشگاهها"؛ مجله پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی  بهار 1388; 15(1 (51)):1-26.

    آقاداود، سید رسول، حاتمی ، محمود و حکیمی نیا، بهزاد ، " بررسی عوامل مؤثر بر نوآوری سازمانی در میان مدیران (مطالعه موردی مدیران ارشد مخابرات استان اصفهان)"،  فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد شوشتر سال چهارم، شماره یازدهم، 1389 .

    ایران نژاد پاریزی، مهدی، روش های تحقیق در علوم اجتمای، تهران، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، 1385.

    بازرگان، عباس؛ زهره سرمد، الهه حجازی روش های تحقیق در علوم رفتاری- -انتشارات آگاه-1386.

    خاکی، غلامرضا، روش تحقیق با رویکردی بر پایان نامه نویسی،انتشارات بازتاب، 1379

    خداپرست،محسن، "ارزیابی عوامل مؤثر بر رضایت‌مندی دانشجویان در یادگیری‌‌الکترونیکی دروس دانشگاه‌های مجازی ایران (موردکاوی: دانشستان دانشگاه ‌پیام‌نور)"، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده فنی دانشگاه پیام نور مرکز تهران، 1389.

    خیراندیش، مهدی و افشارنژاد، علیرضا. "استراتژی های مدیریت برای دانش شخصی و سازمانی"، ماهنامه تدبیر، شماره 145، 1383، صص 20-25.

    داراب،بهناز، " طراحی مدل ارزیابی آمادگی یادگیری الکترونیکی در دانشگاههای ایران "، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده فنی دانشگاه تربیت مدرس، 1388.

    داونپورت، تامس و پروساک، لارنس(1954)" مدیریت دانش"، ترجمه حسین رحمان سرشت، تهران: انتشارات ساپکو، 1379.

    دی بات، گانب: " مدیریت دانش در سازمانها "، مترجم: ایرانشاهی، محمد، مجله علوم اطلاع رسانی، 1377.

    رجایی پور، سعید  و رحیمی، حمید؛ "بررسی رابطه بین فرایند تبدیل مدیریت دانش و عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان"؛ پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، زمستان 1387; 8(4 ( پیاپی 31- ویژه مدیریت)):59-76 .

    رستگار، عبدالغنی: " بررسی ارتباط فرهنگ سازمانی با مدیریت دانش در شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران"، دانشگاه پردیس قم، 1388.

    رضی احمد، آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان از طریق یادگیری الکترونیکی، مجموعه مقالات ،  همایش یادگیری الکترونیکی، زنجان،  1385.

    رفیع پور، فرامرز، تکنیک های خاص تحقیق در علوم اجتماعی، تهران، سهامی انتشار، چاپ چهارم، 1378.

    زارعی متین، حسن. " خلاقیت و نوآوری "، فصلنامه علمی و پژوهشی دانش مدیریت، شماره 24.

    سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه ." روشهای تحقیق در علوم رفتاری"، تهران: انتشارات آگاه، 1383.

    سکاران، اوما، روش های تحقیق در مدیریت، ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی، تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی، 1384.

    عدلی، فریبا." مدیریت دانش - حرکت به سوی فراسوی دانش"، انتشارات فراشناختی اندیشه،1384.

    علی احمدی، علیرضا و  سعید نهایی، وحید ، "توصیفی جامع از روشهای تحقیق (پارادایمها، استراتژیها، طرحها و رویکردهای کمی، کیفی و ترکیبی)، تهران، تولید دانش،1386 .

    فیضی، طاهره و قطریفی، لیلا؛ "ارتباط مدیریت دانش و مولفه های آن با ابعاد سازمان یادگیرنده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران"؛ مجله مدیریت دولتی  تابستان 1389; 1(1):155-184.

    کریمی، ندا." مدیریت دانش نیاز سازمان های امروز"، مجله الکترونیکی نما، پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران، شماره سوم، دوره ششم، 1385.

    کالست، کارل، "مدیریت دانش از دیدگاه یک استراتژی تجاری، ترجمه صدیقه احمدی فصیح، فصلنامه اطلاع رسانی، بهار و تابستان (1382).

    کرمی، مقداد." بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با استقرار مدیریت دانایی در گروه خودرو سازی بهمن: مرکز بهمن خودرو"، پایان نامه کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، 1384.

    گودرزی، محمود و همکاران،" ارتباط فرهنگ سازمانی با مدیریت دانش مدیران ستادی سازمان تربیت بدنی"، مجله مدیریت ورزشی (حرکت)  پاییز 1388; -(2):201-214.

    مارتنسون، ماریا." بررسی نقادانه مدیریت دانش به عنوان ابزاری مدیریتی". ترجمه منصور مجدم. ماهنامه تدبیر. شماره 110، 1379، صص 45- 38.

    محمودآبادی،ملیحه، " نقش جنسیت در پذیرش و استفاده از سیستم های یادگیری الکترونیکی با استفاده از مدل پذیرش فناوری "، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهراء علیها السلام، 1388.

    مقیمی دهکردی، بیژن ، http://epidemiology.blogfa.com/cat-27.aspx ، 1390

    نادری، عزت اله، راهنمای عملی فراهم سازی طرح تحقیق ، تهران: انتشارات بدر، 1369.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    منابع لاتین:

    Ahooja , Vijay , " Changing Patterns of e-cRM , Solutions in the Future " , " Handbook of Customer Relationship Management " (2001) - PP.91-102.

    Bhatt , Ganesh , " knowledge Management in organizations: Examining the interaction Between Technologies , Thechniques , and People " , " Journal of Knowledge Management " ( 2001 ) ,VoL.5 , No.1.PP .98 – 75.

    Bose & Sugurmaran , " Application of Knwoledge Managment Thechniques in Customer relationship Management " , Journal of Knowledge and Process Management , ( 2003 ) ,Vol.10 , No.1 . PP.3 – 17.

    Danskin & Etal , " Knowledge Managment as Competiteve advantage : Lessons From The Textile and Apparel Value Chain " , " Journal of Knowledge Manafment" , ( 2005 ) , Vol.9 . No.3 . PP 91 – 102.

    Dous, Malte; Salomann, Harald; Kolbe, Lutz; and Brenner, Walter,(2005) "Knowledge Management Capabilities in CRM: Making Knowledge For, From, and About Customers Work". AMCIS 2005 Proceedings. Paper33

    Fayerman, M, (2002), Customer Relationship Management, New directions for institutional research, No.113

    Garcia-Murillo M. and Annabi H.,(2002),customer knowledge Management, Journal of operational research society, Vol.7,No.5,pp.107-123.

    Gebert, H., M. Geib, L. Kolbe and W. Brenner. (2003), Knowledgeenabled customer relationship management: integrating customer relationship management and knowledge management concepts”, Journal of Knowledge Management, Kempston, Vol. 7, No. 5, p. 100-114

    Gebert. Henning, Geib Malte, Kolbe Lutz, Riempp Gerold, (2002) “Towards Customer Knowledge Management: Integrating Customer Relationship Management and Knowledge Management Concepts”, the second international conference of E-business Tiapet, Taiwan December 10-13

    Ggaricia Murillo, M., Annabi, H.,(2002), Customer knowledge management”. Journal of operation research society,no.53, ,pp.875-884

    Gibbert, M., Leibold, M. and Probst, G., 2002,Five Styles of CustomerKnowledge Management, and How Smart Companies Use Them To Create Value, European Management Journal, Vol. 20, No. 5, , pp. 459 - 469.

    Grant, R (1996), "Toward a knowledge based theory of the firm", Strategic Management Journal, Vol. 17 pp.109-23.

    Grnِroos, C., (1994), From Marketing Mix to Relationship Marketing: Towards a Paradigm Shift in Marketing", Management Decision, Vol. 32, No. 2, pp. 4-20.

    Improving performance of customer -processes with Knowledge management", Business Process Management Journal::11،5:ABI/Inform Global

    Jeffrey W. Alstete, “Alternative uses of electronic learning systems for enhancing team performance”, Team Performance Management: An International Journal , Volume 7 . Number 3/4 . 2001 . pp. 48±52.

    Kim, J., Suh, E. and Hwang, H.,(2003),A model for evaluation the effectiveness of CRM using the balanced scorecard, journal of interactive

    Malhoyra , " Effective Customer Relationship Managment By Customer Knowledge Managment , " Handbook of Customer Relationship Managment " , ( 2001).

    Managing Relationship in Sutply Chains of The 21st Century " Handbook of Customer Relationship Managment " , ( 2001 ) , PP.337 – 345.

    marketing ,available at: http://www.interscience.wiley.com

    Nonaka, I. and Konno, N., (1998)"The concept of "Ba": Building a Foundation for Knowledge Creation", California Management Review, Vol. 40, No. 3, pp. 40-55.

    Paquette , S., (2006), customer knowledge Management, available at : http://www.Fis.utoronto.ca

    Patrick S.W.Fong & Sonia K.Y.Choi , “The Processess of knowledge management in professional services firms in the construction industry: a critical assessment of both theory and practice”, Journal of  knowledge management, Vol.13, No.2,2009, pp.110-126.

    Patrick S.W.Fong & Sonia K.Y.Choi , “The Processess of knowledge management in professional services firms in the construction industry: a critical assessment of both theory and practice”, Journal of  knowledge management, Vol.13, No.2,2009, pp.110-126.

    Rimmel, K., (2001), Knowledge Management A case study of the Volvo Ocean Race, Master Thesis, Goteborg University.

    Rollins, M. and Halinen, A. (2005), “Customer knowledge management competence: Towards a Theoretical Framework, Proceedings of the 38th Hawaii International Conference on system Science.

    Romano, N. C. and Fjermestad, J., (2002), "Electronic Commerce Customer Relationship Management: An Assessment of Research",International Journal of Electronic Commerce,Vol. 6, No. 2,pp. 61-113.

    Rowley, J (2002) eight questions for Customer Knowledge Management in E-Business. Journal of Knowledge Management, 6 (5), 500-511.

    Rygielski, Ch., Wanh, J.ch., and Yen, D.C, (2002), Data mining techniques for customer relationship management, Technology in Society,Vol.24,PP.483-502

    Safavi, AA. E-learning from idea to action. Tehran: University researchers publishing; 2008.

    Sakorn Boondao, Sumruay Komlayut, and Waranya Punnakan, “Factors in E-Learning in Universities in Thailand” International Conference on IT to Celebrate S. Charmonman's 72nd Birthday, March 2009, Thailand.

    Salomann Harald, Dous Malt, Luztz Kolbe,Walter Brenner,(2005), Rejuvenating Customer Management: How to Make Knowledge For, From and About Customers Work, European Management Journal Vol. 23, No. 4, pp. 392– .403

    Schmid, R. E.,n ,(2001), Architecture for Customer Relationship Management_, Dissertation, University of GallenSchierholz, Luztz M.Kolbe, B. Andrian & Walter Bernner,(2005),"

    Sharkie, R. (2003): “Knowledge creation and its place in the development of sustainable competitive advantage”. Journal of Knowledge Management, 7: 20-31

    Suh & et al " Knowledge Managment as Enabling R & D innovation in High Tech in Dustry : The Case of SAIT " , " Journal of Knowledge Managment " , ( 2004 ) , Vol.8 , No.6 .PP.5 – 15.

    Swift R. S (2001) ;Accelerating Customer Relationship : using CRM and technologies ; Prentice Hall : New jersey

    Teece, D.J., Pisano, G., and Schuen, A. (1997). Dynamic capabilities and strategic management. Strategic Management Journal, 18 (7), 509-533.

    Von Krogh, G. &Roos, J. (1999),” An essay on corporate epistemology”, Strategic Management Journal, ,15،53-71.

    Watkins R., Leigh D. and Triner D., Assessing Readiness for E-learning, Performance Improvement Quaterly, Vol. 17, No. 4, 2004, pp. 66-79.

    Watkins R., Leigh D. and Triner D., Assessing Readiness for E-learning, Performance Improvement Quaterly, Vol. 17, No. 4, 2004, pp. 66-79.

    Yi-Shun Wang, Hsiu-Yuan Wang &  Daniel Y. Shee, “Measuring e-learning systems success in an organizational context: Scale development and Validation”, Computers in Human Behavior 23 (2007) 1792–1808.


موضوع پایان نامه بررسی تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی, نمونه پایان نامه بررسی تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی, جستجوی پایان نامه بررسی تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی, فایل Word پایان نامه بررسی تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی, دانلود پایان نامه بررسی تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی, فایل PDF پایان نامه بررسی تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی, پروژه درباره پایان نامه بررسی تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسب و کار الکترونیک چکیده: در عصر حاضر یکی از مهمترین اختراعات بشری که تغییرات شگرفی را در زندگی بشریت ایجاد نموده، پیدایش رایانه و بدنبال آن اینترنت بوده که باعث رقم زدن دنیای مجازی و انگیزه ای برای دانشگاهها شده است تا در بخش آموزش الکترونیکی سرمایه گذاری کنند. اما آنچه که اهمیت بحث را روشن تر می سازد، تلاش برای کسب ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) مدیریت دولتی چکیده هدف این تحقیق" بررسی نقش فرهنگ کیفیت در استقرار مدیریت دانش" می باشد. فرهنگ کیفیت که زیر مجموعه ی فرهنگ سازمانی است، به بهبود مستمر سازمان کمک می کند. فرهنگ کیفیت در سطح دانشگاه، به عنوان مجموعه ای از باورها، نگرش ها، ارزش ها و هنجارها تعریف می شود که اعضای دانشگاه، مدیران و روسای دانشگاه در آن سهیم شده و فعالیت ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A)گرایش: مدیریت آموزشی چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر هوشمند سازی مدارس بر سبک های یادگیری ( مدل کلب ) دانش آموزان پایه پنجم دوره ابتدایی آموزش وپرورش شهر تهران بود. پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی همراه با پیش آزمون و پس آزمون است . جامعه آماربی این پژوهش شامل کلیه دانش ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-بازاریابی مدیریت دانش(KM) و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) دو ابزار کلیدی برای هر شرکتی در محیط رقابتی کنونی هستند.همچنین مدیریت دانش یک مساله مهم در اجرای مدیریت ارتباط با مشتری است.مدیریت ارتباط با مشتری با یک راهبرد کاری آغاز می شود.این راهبرد،تحول را در سازمان و فرایندهای کاری ایجاد می کند و فرایندهای کاری نیز به نوبۀ خود به وسیلۀ ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت دولتی گرایش :منابع انسانی چکیده تحقیق حاضر با هدف تعیین بررسی رابطه آموزش مهارت و اثربخشی سازمانی در شرکت های تولیدی شهرک صنعتی رشت با توجه به نقش تعدیل گر فرایند مدیریت دانش انجام شده است.روش تحقیق حاضر توصیفی بوده و از نظر هدف کاربردی محسوب می شود. جامعه آماری این تحقیق شامل شرکت های تولیدی شهرک صنعتی رشت بوده و شیوه ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت «M.A» گرایش: مدیریت اجرایی (استراتژیک) بررسی تأثیر مدیریت دانش بر یادگیری و خلاقیت سازمانی از دیدگاه مدیران دستگاههای اجرایی استان اردبیل چکیده مدیریت دانش یکی از دستاوردهای عصر اطلاعات و دانش است و با توجه به ویژگیهای آن، امروزه سازمانهای با جدیت به دنبال بهره‌مندی از نتایج آن هستند. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر مدیریت ...

پایان‌نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی (M.A) چکیده این پژوهش با هدف بررسی تاثیر روش تدریس فعال فناورانه (TEAL ) بر یادگیری و یادداری درس شیمی دوره متوسطه انجام گرفته است. روش پژوهش بر اساس ماهیت شبه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش را دانش آموزان دختر پایه سوم متوسطه که در سال تحصیلی 93/92 درس شیمی 3 و آزمایشگاه ...

چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیروجود عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای­ها بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری دانش­آموزان در درس جغرافیا صورت گرفته­است. برای انجام پژوهش از میان جامعه آماری پژوهش که کلیه دانش­آموزان دختر سال سوم راهنمایی منطقه 4 ناحیه 6 شهر تهران بودند با توجه به محدودیت امکانات و عدم­دسترسی برخی از مدارس به تجهیزات رایانه­ای، با بررسی مدارس منطقه4 مدرسه­ی ...

پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی گرایش تحقیقات آموزشی چکیده: با توجه به تأثیر مدیریت کلاس در ایجاد جو مناسب و مطلوب یادگیری از یک طرف و تأثیر یادگیری خود تنظیمی در زندگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی و ارتقاء تعلیم و تربیت از طرف دیگر، این پژوهش بر آن است تا رابطه سبک مدیریت کلاس با یادگیری خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان مؤسسات آموزش عالی ...

پایان نامه کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته روان شناسی (M.A.) گرایش: تربیتی چکیده: هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارت های مقابله و مدیریت استرس بر افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. بدین منظور، 32 نفر از دانشجویان رشته پرستاری به شیوه تصادفی در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. مهارت های مقابله و مدیریت ...

ثبت سفارش