پایان نامه پایان ¬نامه جهت اخذ درجه¬ی کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند¬رسانه¬ای بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری دانش¬آموزان

word 2 MB 29919 156
1393 کارشناسی ارشد علوم تربیتی
قیمت قبل:۶۵,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • چکیده

    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیروجود عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای­ها بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری دانش­آموزان در درس جغرافیا صورت گرفته­است. برای انجام پژوهش از میان جامعه آماری پژوهش که کلیه دانش­آموزان دختر سال سوم راهنمایی منطقه 4 ناحیه 6 شهر تهران بودند با توجه به محدودیت امکانات و عدم­دسترسی برخی از مدارس به تجهیزات رایانه­ای، با بررسی مدارس منطقه4 مدرسه­ی راهنمایی نبوت به عنوان نمونه در دسترس انتخاب شد. حجم نمونه مورد نظر 60 نفر بود که این نمونه شامل دو کلاس 30 نفری می­شد که به تصادف از میان 7 کلاس موجود انتخاب شدند و هر کلاس به طور تصادفی در معرض آموزش قرار گرفتند.

    قبل از اجرای آموزش بر رو ی دانش­آموزان هر دو گروه، دو پیش آزمون مربوط به محتوای آموزشی و انگیزه یادگیری اجرا شد.به منظور ارائه آموزش گروه 1 ازطریق چندرسانه­ای­های بدون عامل آموزشی و گروه2 ازطریق چند­رسانه­ای مبتنی بر عامل آموزشی محقق ساخته،آموزش دیدند. در هر دو گروه محتوای درس یکسان بود. در این پژوهش از آزمون­های یادگیری محقق ساخته، آزمون یادداری موازی با آزمون یادگیری و آزمون انگیزه یادگیری درس جغرافیا، بعد از مناسب بودن روایی و اعتبار آزمون، استفاده شد. در تجزیه و تحلیل داده­ها از شاخص­های آماری توصیفی(میانگین، انحراف استاندارد، انحراف معیار)و استنباطی از جمله کواریانس استفاده شد و با استفاده از نرم­افزار  spss مورد محاسبه قرار گرفت. نتایج نشان داد که، استفاده از عامل­آموزشی در چندرسانه­ای به طور کلی باعث افزایش انگیزه یادگیری می­شود. گروه دارای عامل آموزشی متحرک در چندرسانه­ای نسبت به گروه کنترل دارای میانگین یادگیری بالاتری بوده­اند و بین نمرات یادداری دو گروه تفاوت معنی داری وجود دارد. 

    واژگان کلیدی:

     یادگیری الکترونیکی، چند­رسانه­ای، چند­رسانه­ای آموزشی، عامل آموزشی متحرک، یادگیری، یادداری، انگیزه­ی یادگیری.

    مقدمه

    ما ابزارهایمان را می­سازیم و پس از آن، این ابزارها هستند که ما را می­سازند(گریسون، آندرسون،ترجمه زارعی و موحد ،1384ص9  )

    مشخصات دنیای کنونی دگرگونیهای سریعی است که در زمینه­های مختلف علمی و صنعتی صورت می­گیرد.آموزش و پرورش نیز، که از مهمترین حوزه­های یادگیری بشری است امروزه با ورود فناوری­های نوین، از این تحولات مستثنی نیست، چرا که آموزش از اساسی ترین نیازها در این تحولات است.

    آموزش بر پایه ارتباط امکان پذیر است. در واقع ارتباط محور اصلی و اساسی تمامی تعاملات آموزشی است.از آنجا که شکل­گیری ارتباط بدون حضور رسانه ممکن نیست، بنابراین حضور رسانه برای آموزش ضروریی است. آموزشی که توامان از متن و تصویر و صدا و انیمیشن در راستای یادگیری استفاده می­کند در حوزه چند­رسانه­ای­ها قرار می­گیرد.

    در واقع فناوری­های چند­رسانه­ای، یکی از دستاورد­های نوین می­باشند که به گسترش دانش در عرصه اطلاعات کمک فراوانی کرده­اند و در این زمینه توانسته­اند علاوه بر عرصه تبلیغات و ارتباطات جمعی و اطلاعاتی در عرصه تعلیم و تربیت  نیز موثر واقع شود .

     در این راستا باید معیارها و اصول طراحی و تولید چندرسانه­ای به خوبی رعایت شود، تا بتوان دانش­آموزان را هر چه بهتر از مزایا و محاسن این دستاورد بهرمند ساخت تا دانش آموزان با انگیزه و علاقه بیشتری به یادگیری مباحث و اصول درسی بپردازد و بدین وسیله یادگیری معنادار در پیروی از یادگیری اثر بخش بدست آید.

    نظر به اینکه در کشورهای امروزی و از آن جمله در ایران تولید چند­رسانه­ای آموزشی از رشد به خصوصی بر­خوردار است و استفاده از چند­رسانه­ای­ها در پایه های مختلف  تحصیلی در حال گسترش است غنی­تر کردن  آنها در راستای یادگیری قابل توجه است و در این زمینه عامل آموزشی متحرک یک شخصیت واقعیت گونه­ای است که برای تسهیل و افزایش یادگیری طراحی شده و در نرم افزارهای آموزشی حاوی برنامه­ی آموزشی یا مهارت آموزشی به کار می­رود.

    مع­ذالک، یکی از قلمروهای جدید در زمینه چند­رسانه­ای­های آموزشی وجود شخصیت و عامل آموزشی به عنوان راهنما در سر­تاسر محیط یادگیری چند­رسانه­ای است که اخیراً علاقه به استفاده از این عامل آموزشی رو به افزایش است .

     این پژوهش به منظور بررسی تاثیر عامل­آموزشی­متحرک در چند­رسانه­ای بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری در درس جغرافیا سال سوم راهنمایی صورت گرفت.

    بیان مسأله

    مطالعات بیانگر آن است که استفاده از فناوری­های نوین در آموزش سنتی، به افزایش اثر بخشی یادگیری می­انجامد (دامنز ،2003به نقل از زمانی ،عابدی و سعیدی ص4).

    در حال حاضر ایجاد و خلق یک تجربه یادگیری الکترونیکی منوط به وجود تعهد عمیق نسبت به شناخت ویژگی­های متفاوت این رسانه و راه­هایی است که به واسطه­ی آن بتوان این رسانه را به بهترین وجه در جهت انتقال یادگیری مورد استفاده قرار داد. در واقع این یادگیری در محیط شبکه و اینترنت به وقوع می­پیوندد و مجموعه­ای از فناوری­های چند­رسانه­ای در ایجاد آن به کار می­روند (گریسون، آندرسون ترجمه زارعی و موحد، 1384).

       در یادگیری مبتنی بر رایانه، کاربر با داشتن اطلاعات مقدماتی و یا دریافت آن از سوی رایانه از طریق آزمایش و خطا، حل مساله، بینش و بصیرت و فعالیت­های خلاقانه به کسب تجارب جدید و سطوح بالاتری از یادگیری نائل می­آید. نرم افزارهای آموزشی مربوط به نقاشی، متحرک سازی، طراحی مهندسی و صنعتی، بازی­های آموزشی و برنامه­های مرسوم به شبیه­سازی از این جمله­اند (امیر تیموری، 1386).

       یادگیری الکترونیکی از ظرفیت فوق­العاده­ای در جهت توسعه­ی افق آموزشی برخوردار است و در این راستا باید به غنی­تر کردن حوزه چند­رسانه­ای­ها اقدام کرد. عامل آموزشی متحرک به عنوان موضوعی نوظهور در این عرصه مطرح است.

     عامل­های آموزشی متحرک  دارای نیروی بالقوه­ عظیمی در حمایت از یادگیری هستند چرا که قابلیت­های شبیه سازی یک محیط یادگیری، کلاس واقعی دارا باشند (وو[1]، 2009 ص202).

      یافته­ها­ی پژوهش­ها نشان می­دهد، چون عامل آموزشی متحرک به عنوان اعضای اجتماعی مشابه به انسانها در­نظر گرفته می­شود، آنها با یادگیرندگان در محیط­هایی که نیاز به ارتباطات و تعاملات موثراست در تعامل­اند. بنابراین عامل­آموزشی­متحرک نتایج قطعی­تری در افزایش­ یادگیری گروهی تولید می­کند(وو، 2009 ص203 )

    در واقع عامل­های آموزشی، کاراکتر­های واقعی­اند که به عنوان ارائه دهنده در صفحه نمایش ظاهر می­شوند و راهنمای کاربر در سرتا­سر محیط یادگیری چند­رسانه­ای­اند(کلربوت و هیدیک[2]201 ، ص28).

    استفاده از یک عامل­آموزشی­متحرک برای ارائه آموزش شبیه به تدریس معلم درکلاس درس است اما یک عامل آموزشی متحرک، مشابه یک معلم واقعی نیست، ونمی­تواند به تنهایی وجود داشته باشد، بنابراین نیازاست که در یک سیستم یادگیری واقع شده تا آن، پشتیبانی را برای راه­اندازی آموزشی فراهم کند(وو،2009 ، ص204).

    حال این سوال مطرح است که آیا وجود عوامل آموزشی در محیط های چند­رسانه­ای، مفید است؟

    "تحقیقات نشان می دهد که عوامل آموزشی دارای توانایی برای نمایش بسیاری از نقش­ها درمحیط یادگیری چند­رسانه­ای هستند مانند شرح­دادن، چارچوب­بندی، مربی­گری، مدل­سازی، تست­سازی. با این حال عوامل آموزشی اغلب نقش یک آموزش­دهنده یا یک مربی را دارند" ( اسچرودر و ادیسوپ[3]2012ص43).

    از سویی پژوهش دانسورث و اتیکسون[4] با عنوان" یادگیری علوم از طریق چند­رسانه­ای " بیانگر آن است که دانش آموز در محیط یادگیری مبتنی بر رایانه  زمانی مطالب را بهتر یاد می­گیرد که در آن همراه متون ارائه شده بر روی صفحه نمایشگرتصویر نیز وجود داشته باشد. علاوه بر این، تلفیق نقالی با حضورتصویری ازیک عامل آموزشی متحرک نیز ممکن است دانش­آموزان را بیشتر از زمانی که روایت یا متن به تنهایی بر روی صفحه نمایشگر ظاهر می­شود به پردازش عمیق اطلاعات تشویق کند.

    " استفاده از عوامل آموزشی در محیط یادگیری چند­رسانه­ای منجر به پذیرش بیشتر یادگیرندگان می­شود چرا که تعاملات انسانی چهره به­چهره را شبیه­سازی می­کند" (قره باغی،1389،ص53).

    امروزه عامل متحرک آموزشی برای گسترش یک سیستم آموزش هوشمند در­نظر گرفته می­شود (اسچرودر و ادیسوپ، 2012)یافته­ها بیانگر آن است که وجود احساسات عامل آموزشی متحرک می­تواند قابل استفاده در بهینه سازی انگیزه و یادگیری دانش­آموزان باشد(کیم ،بیلور، شن و پالس[5]2007).

    " تحقیقات در مورد استفاده از ابزار یادگیری چند­رسانه­ای، گذشته­ای بیش­از بیست سال دارد. دو مورداز این ابزارها عبارتند­از: تدریس­خصوصی­سیستم­های هوشمند و عوامل آموزشی "( اسچرودر و ادیسوپ2012ص43).

    در حالی که، مقدار قابل توجهی از زمان و منابع به طراحی و پیاده­­سازی عامل آموزشی در داخل محیط یادگیری سپری می­شود، پیشرفت­های اخیر در فن­آوری سیستم­های مبتنی بر رایانه استفاده از عامل آموزشی را برای مربیان قابل دسترس­تر و مقرون به صرفه­ترکرده است.

    ما امیدواریم ظرفیت طراحی و تولید چندرسانه­ای­ها، مواد آموزشی و ابزارهایی که به وسیله رایانه­ها هدایت می­شوند توسعه یابد و به­این وسیله مجموعه فرایند­های آموزشی نیز بهبود پیدا کند. به این دلیل در این پژوهش به بررسی تاثیر عامل آموزشی در چند­رسانه­ای بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری پرداخته می­شود.

    اهمیت و ضرورت پژوهش

    رایانه به شیوه­های مختلفی در آموزش بهره­برداری می­شود. آموزش به کمک رایانه، آموزش با  مدیریت رایانه و آموزش متکی بر رایانه نمونه­هایی از کاربرد رایانه در فرایند یاددهی – یادگیری به شمار می­روند(نوروزی، رضوی،1392).

    درنظام آموزشی متکی بر رایانه  از رایانه برای ارائه آموزش استفاده می شود. طراحی پیام های آموزشی در نظام رایانه از تنوع بالایی برخوردار است. معلم خصوصی هوشمند، تکرار و تمرین،و شبیه سازی نمونه هایی است که نظام  متکی بر رایانه به نمایش می گذارد.

    امروزه به اثر پیشرفت­های پر شتاب فناوری جدید رایانه ای و جذابیت­های  منحصر به فرد رایانه برای کلیه افراد و به طورخاص نوجوانان طراحی و تولید محیط های یادگیری چند­رسانه­ای پذیرش و مقبولیت پیدا کرده است .

      در واقع لازمه گسترش تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در آموزش استفاده از چند رسانه ای های آموزشی و سیستم های چند رسانه ای است و البته تنها دسترسی به کامپیوتر و چند رسانه ای ها در مدارس برای یادگیری موثر دانش­آموزان کافی نیست بلکه باید در این زمینه ها، منابع فعالیت­های یادگیری دانش­آموزان به گونه­ای حرفه­ای طراحی و تولید شده تا اثر بخشی لازم را ایجاد کند .

    اگر آموزش را به عنوان یکی از مهمترین ارکان توسعه کشور در همه ی زمینه­ها بدانیم پس در این صورت می­توانیم به نقش پر اهمیت چند­رسانه­ای­هادر پیشبرد اهداف توسعه پی ببریم.

    می­توان گفت ورود چند­رسانه­ای­ها  در آموزش و پرورش انقلابی را در زمینه تدریس و عملکرد تحصیلی دانش­آموزان ایجاد کرده است. مطالعات حاکی از آن است که اگر چند­رسانه­ای ها آموزشی تحت یکسری از اصول و استاندارهای علمی طراحی و تولید شوند می­توانند به عنوان یک ماده آموزشی تاثیر گذار نیاز­های یادگیری دانش آموزان را برطرف سازند .

    چند­رسانه­ای­ها با فراهم کردن محیط غنی و سر­شار از محرک­های متنوع و گوناگون و برقراری تعامل و ارتباط با دانش­آموز می­تواند به یادگیری موثر­تر و عمیق­تر و حل مساله بینجامد.

    علت اینکه چند­رسانه­ای­ها یادگیری را افزایش می­دهند آن است که افراد تنها 20 درصد آنچه را که می­بینند و 30 درصد آنچه را که می­شنوند و 50 درصد آنچه را که می­بینند و می­شنوند یاد می­گیرند، حال انکه اگر آنچه را که می­بینند و می­شنوند همزمان انجام دهند یادگیری آنان به 80 درصد افزایش می­یابد .چند­رسانه­ای­ها با فراهم کردن تجارب پویا باعث افزایش سرعت یادگیری مهارت­های پایه می­گردند(رضوی،1383) و البته وو[6]  نیز در مقاله طراحی محیط­های یادگیری چند­رسانه­ای با استفاده از عوامل آموزشی : عوامل و مسائل در سال2009به این امر اذعان داشته است .

      در واقع چند­رسانه­ای های آموزشی از جمله نظام­های رسانه­ای هستند که با توجه به ماهیت چند حسی­شان می­توانند به راحتی با انواع سبک­های یادگیری سازگار شوند و با شکل­های گوناگون تعامل یادگیری آسان و پایدار را فراهم کنند (شارپ،ترجمه بارزنجانی ،1378).

    "مهمترین مزیت چند­رسانه­ای نسبت به اشکال دیگرآموزش، انعطاف پذیری درعرصه اطلاعات و دستیابی سریع آن در فراهم کردن بازخورد است و هدف از به کارگیری چند­رسانه­ای این است که به یادگیری یادگیرندگان کمک کند و سواد آنان را بالا ببرد "( رضوی،1390ص284).

    یکی از قلمروهای جدید پژوهشی در حوزه­ی چند­رسانه­ای­های آموزشی، پژوهش درباره اثرات مفید وجود عامل آموزشی متحرک بر روی صفحه  نمایش­گر است .

      در این راستا می­توان با استفاده از عامل آموزشی متحرک به افزایش علاقه و انگیزه یادگیری هر چه بهتر مباحث درسی برای کاربران پرداخت .

    از سویی اهمیت درس جغرافیا سال سوم راهنمایی موجب آن می­شود که در راستای رسیدن به اهداف این کتاب و دستیابی به هدف والای آموزش کوشا بوده و فناوری های روز تکنولوژی آموزشی را به­کار ببریم .

    اهداف پژوهش

    هدف کلی

    تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری دانش­آموزان

    اهداف جزئی

    طراحی و تولید چند­رسانه­ای آموزشی  با به کارگیری عامل آموزشی متحرک

    تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای­ها بر یادگیری

    تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای­ها بر یادداری

    تاثیر عامل آموزشی متحرک در چندرسانه­ای­ها بر انگیزه یادگیری

    تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای ­ها بر خود کارامدی.

    تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای­­ها بر راهبردهای یادگیری .

    تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای­­ها بر ارزشمندی یاگیری .

    تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای­ها بر برانگیزندگی محیط .

    تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای ­ها بر هدف موفقیت یاگیری .

    تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای­­­ها بر هدف عملکرد یاگیری .

    فرضیه­ های پژوهش

    عامل آموزشی متحرک بر یادگیری دانش­آموزان تاثیر دارد .

    عامل آموزشی متحرک بر یادداری دانش­آموزان تاثیر دارد .

    عامل آموزشی متحرک بر انگیزه یادگیری دانش­آموزان تاثیر دارد.

    عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای ­ها بر خود کارامدی  تاثیر دارد.

    عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای­­ها بر راهبردهای یادگیری تاثیر دارد.

    عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای­­ها بر ارزشمندی یادگیری تاثیر دارد.

    عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای­ها بر برانگیزندگی محیط تاثیر دارد.

    عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای ­ها بر هدف موفقیت یادگیری تاثیر دارد.

    عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای­­­ها بر هدف عملکرد یادگیری تاثیر دارد.

    متغیر­های پژوهش

    متغیر مستقل

    در این پژوهش عامل آموزشی متحرک به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شده است.

    متغیروابسته

    در این پژوهش یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری و مولفه­های انگیزه یادگیری چون: (خود کارامدی، راهبرد­های یادگیری، ارزشمندی یادگیری، برانگیزانندگی محیط، هدف موفقیت یادگیری، هدف عملکرد یادگیری) به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است.

    متغیر کنترل

    جنسیت دانش آموزان (دختر) و سال تحصیلی( سوم راهنمایی) به عنوان متغیر کنترل در نظر گرفته شده است.

    تعاریف

    تعریف نظری

    عوامل آموزشی

    "عوامل آموزشی عبارتند از، شخصیت­های قابل مشاهده طراحی شده در محیط های یادگیری چند­رسانه­ای، برای تسهیل یادگیری"(اسچرودر،آدسوپ ، 2012ص43).

    عامل آموزشی متحرک

    عامل آموزشی متحرک شخصیت­ها (کاراکتر­ها­) قابل مشاهده در صفحه هستند که در حین بخش­های مختلف برنامه آموزش الکترونیکی به فرایند یادگیری کمک می­کنند. این عوامل می­توانند به صورت شخصیت­های کارتونی، هنری و ویدوئی که صحبت می­کند و یا تصاویر واقعی مجازی، باشند (کلارک و مایر ،2008 ص168).

    چند­رسانه­ای

    استفاده از رسانه­های مختلف مانندصدا، ویدئو، انیمیشن، متن و غیره در کنار یکدیگر برای انتقال بهتر پیام را چند­رسانه­ای گویند که در مقابل برنامه­های صرفا متنی به کار می­رود(ولایتی و موسی رمضانی،1391، ص63).

    چند­رسانه­ای آموزشی

    چند­رسانه­ای آموزشی عبارت است از ارتباط با استفاده از کلمات و تصاویری که منجر به اشاعه یادگیری می شود (مایر،2007ترجمه موسوی،1384 ص 25).

    یادگیری

    یادگیری  به فرایند ایجاد تغییر نسبتا پایدار در رفتار یا توان رفتاری که حاصل تجربه است گفته می­شود و نمی­توان آن را با حالت­های موقتی بدن مانند آنچه بر اثر بیماری، خستگی یا مصرف دارو ها پدید می­آید نسبت داد(سیف، 1388،ص28).

    یادداری [7]

    یادداری نتیجه تحریک، تجربه یا پاسخی که اثری از خود به جا می­گذارد و می­توان برای تعدیل پاسخ یا تجربه­ی آینده از آن استفاده کرد (شعاری نژاد،1375،ص379).

    انگیزه

    انگیزه­ عبارت است از فرایند­هایی که به رفتار آدمی انرژی داده آن را هدایت کرده، نگه می­دارد .در واقع رفتار برانگیخته رفتاری است نیرومند، جهت دار و پایدار(بیابان گرد 1384ص404).

    انگیزه ی یادگیری[8]

    "انگیزه یادگیری می تواند به عنوان شوق ویژه­ی یادگیرنده برای یادگیری محتویات برنامه­ی آموزشی تعریف  می­شود" ( چنگ و هو ، 2001 ص2)[9].

    تعریف عملیاتی

    یادگیری

    در این پژوهش منظور از یادگیری نمره­ای است که دانش­آموزان در آزمون درس جغرافیای سال سوم بر اساس تفاضل نمره ی پیش­آزمون و پس­آزمون کسب کردند.

    یادداری

    نمره­ای که دانش­آموزان در آزمون یادداری بعد از سه هفته از اجرای آموزش کسب کردند.

    انگیزه­ی یادگیری

    در این پژوهش منظور از انگیزه­ی یادگیری نمره ای است که دانش­آموزان پس از اجرای پرسشنامه انگیزه یادگیری کسب کردند.

     پرسشنامه انگیزه یادگیری

    این پرسشنامه توسط توان ،چین و شی10 در سال 2005 طراحی شده است پرسشنامه فوق 35 عبارت دارد و در مقیاس لیکرت 5 درجه­ای طراحی شده است و شامل مقیاس خود کارامدی، راهبردهای یادگیری فعال ،ارزشمندی یادگیری، هدف عملکرد، هدف موفقیت و برانگیزا­نندگی محیط یادگیری می­باشد .

    چند­رسانه­ای آموزشی

    در این پژوهش منظور از چند­رسانه­ای آموزشی نرم افزار تولید و طراحی شده توسط پژوهشگر است. این نرم افزار به دو صورت طراحی و تولید خواهد شد. محتوای هر دو نرم افزار تولید شده از نظر تصاویر ،متن ،و .. . یکسان بود. اما در یک نرم افزار از عامل آموزشی متحرک استفاده شد و در نرم­افزار دیگراز عامل آموزشی متحرک استفاده نشد. عامل آموزشی متحرک بر اساس فاکتورهایی همچون صدا وحرکات طراحی و تولید شد.

     

    [1].Woo

    [2].Heidig&Clarebout

    [3].Schroeder &. Adesope

    [4].Dunsworth and Atkinson.

    [5].Kim, Baylor, Shen&PALS.

    [6] woo

    [7].retention

    [8].learning motivation

    [9].Cheng & HO

    Abstract


    This study aimed to investigate the effect of Pedagogical Animated agents in multimedia on learning, Retention, and motivation of student learning in geography lesson took place. To conduct this study among the population of the study that all female students in third 4 District 6 of Tehran due to limited resources and lack of access to some of the schools computer equipment, check with the school district 4 school-to tips prophecy example, was selected.

    Before carrying out education on the students in both groups carried out two tests of educational content and learning motivation. In order to provide free education 1 through multimedia Instructional agents And Group 2 through agent-based multimedia Instructional researcher, trained. Course content was similar in both groups.

     In this study, the researcher learning test in parallel with learning retention and motivation for learning, teaching geography test, the suitability of the validity and reliability of the test, was used. In analyzing the data, descriptive statistics (Average, standard deviation, SD) and inferential statistics such as covariance was used and was calculated using spss software.

     The results showed that the use of the animated agents in multimedia generally increases the motivation to learn. Group of Pedagogical Animated agents in multimedia and the control group had a mean higher learning and there is a significant difference between the scores retention.
    Keywords: e-learning, multimedia, multimedia Instructional, Pedagogical Animated agents, learning, retention, learning motivation

     

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    چکیده ز‌

    فصل اول: کلیات تحقیق.. 1

    مقدمه. 2

    بیان مسأله. 3

    اهمیت و ضرورت پژوهش... 5

    اهداف پژوهش... 7

    فرضیه های پژوهش... 7

    متغیرهای پژوهش... 8

    تعاریف... 8

    فصل دوم:ادبیات تحقیق.. 13

    مقدمه. 14

    الف) مبانی نظری پژوهش... 15

    یادگیری الکترونیکی.. 15

    تعاریف یادگیری الکترونیکی.. 15

    انواع یادگیری الکترونیکی.. 19

    اصطلاحات درحوزه یادگیری الکترونیکی.. 21

    توصیه هایی برای یک نرم افزار یادگیری الکترونیکی مناسب.. 22

    چند رسانه ای آموزشی.. 23

    منطق ارائه چند رسانهای.. 23

    تعاریف چند رسانه ای.. 24

    تعاریف چند رسانه ای آموزشی.. 26

    تاریخچه چند رسانه ای آموزشی.. 26

    عناصر نظامهای چندرسانه ای.. 27

    نکات مهم در طراحی انیمیشن آموزشی.. 30

    خصوصیات کاربرد انیمیشن در آموزش... 31

    دلایل استفاده از چندرسانه ای در آموزش... 31

    کلیات طراحی در چندرسانه ای های آموزشی.. 32

    یادگیری چندرسانه ای.. 32

    نظریه شناختی یادگیری چندرسانه ا ی.. 32

    فرضیه های اساسی درباره ی نظریه شناختی یادگیری چندرسانه ای.. 34

    فرایندهای شناختی در یادگیری چندرسانه ای.. 35

    اصول طراحی یادگیری چند رسانه ا ی.. 36

    توصیه هایی برای بکارگیری اصول چندرسانه ای.. 45

    عامل آموزشی متحرک.. 48

    نکات طراحی عوامل آموزشی.. 48

    تاریخچه عوامل آموزشی.. 51

    انواع عوامل آموزشی.. 52

    انواع نقشهای عوامل آموزشی.. 53

    مثالهایی از عوامل آموزشی مطرح در دنیا 54

    شرایط استفاده از عامل آموزشی.. 56

    سطوح طراحی عامل آموزشی متحرک.. 60

    انگیزش... 63

    تعریف انگیزش... 63

    چشم انداز ها به انگیزش... 65

    عوامل تشکیل دهنده ی انگیزش... 69

    اصول اولیه ی انگیزه برای یادگیری.. 69

    طبقه بندی انگیزه ها 70

    اهمیت انگیزه در یادگیری.. 70

    ب) مروری بر پژوهش های انجام شده 68

    پژوهشهای انجام شده در ایران. 71

    پژوهشهای انجام شده در سایر کشورها 75

    فصل سوم:روش تحقیق. 81

    مقدمه. 82

    روش پژوهش... 82

    طرح پژوهش... 82

    جامعه آماری.. 83

    نمونه آماری و روش نمونه گیری.. 83

    ابزار پژوهش... 84

    روش اجرای پژوهش... 86

    روش تحلیل  یافته ها 88

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 89

    فصل پنجم:نتیجه گیری ،بحث و پیشنهادها.. 111

    یافته‌ها ی پژوهش... 113

    پیشنهادها 118

    محدودیت‌ها و مشکلات پژوهش... 120

    منابع. 121

    پیوست.. 132

     

    فهرست  شکل ها ،جداول و نمودارها

    شکل1-2 عناصر نظام چند رسانه ای .................................................................................................................25

    شکل 2-2نظریه شناختی یادگیری چند رسانه ای..............................................................................................33

    شکل 3-2 ارائه دهنده برخی از نقش های عوامل آموزشی...............................................................................53

    شکل 4-2 لائور ا عامل آموزشی متحرک...........................................................................................................54 

    شکل 5-2 مایک.................................................................................................................................................54

    شکل6-2 کاسمو................................................................................................................................................55

    شکل7-2پت......................................................................................................................................................55

    شکل 8-2 ادل....................................................................................................................................................55

    شکل 9-2 شرایط استفاده از عامل آموزشی.......................................................................................................57

    شکل 10-2 مدل سطوح طراحی عامل آموزشی................................................................................................58

    جدول 1-2 نقش های عامل آموزشی متحرک...................................................................................................60

    جدول1-4 جدول فراوانی..................................................................................................................................90

    جدول 2-4 آزمون کالمگروف اسمیرنف برای بررسی نرمال بودن متغیر وابسته...............................................91

    جدول3-4 آزمون لوین برای بررسی همسانی خطای واریانس..........................................................................92

    جدول 4-4 آزمون تحلیل واریانس برای بررسی ضرایب رگرسیون در دو گروه...............................................92

    جدول5-4  نتایج تحلیل کوواریانس بین پس آزمون دو گروه با حذف اثر پیش آزمون....................................93

    جدول6-4 آزمون تی مستقل.............................................................................................................94

    جدول 7-4 میانگین وانحراف استاندارد متغیرها در دوگروه.............................................................................94

    جدول 8-4  آزمون تحلیل واریانس برای بررسی ضرایب رگرسیون در دو گروه..............................................95

    جدول 9-4 آزمون F لوین برای بررسی همگنی واریانس ها در دو گروه.........................................................96

    جدول 10-4 آزمون کالمگروف اسمیرنف برای بررسی نرمال بودن متغیر وابسته.............................................96

    جدول11-4  نتایج تحلیل کوواریانس بین پس آزمون دو گروه با حذف اثر پیش آزمون..................................97

    جدول12-4  میانگین وانحراف استاندارد متغیرها در دوگروه...........................................................................97

    جدول 13-4  آزمون تحلیل واریانس برای بررسی ضرایب رگرسیون در دو گروه.........................................100

    جدول 14-4 آزمون F لوین برای بررسی همگنی واریانس ها در دو گروه.....................................................101

    جدول15-4 نتایج تحلیل کوواریانس بین پس آزمون دو گروه با حذف اثر پیش آزمون.................................101

    جدول 16-4- آزمون تحلیل واریانس برای بررسی ضرایب رگرسیون در دو گروه........................................102

    جدول 17-4 آزمون F لوین برای بررسی همگنی واریانس ها در دو گروه..............................................102

    جدول18-4-  نتایج تحلیل کوواریانس بین پس آزمون دو گروه با حذف اثر پیش آزمون.............................103

    جدول19-4 نتایج تحلیل کوواریانس بین پس آزمون دو گروه با حذف اثر پیش آزمون.................................103

    جدول 20-4 آزمون F لوین برای بررسی همگنی واریانس ها در دو گروه.....................................................104

    جدول21-4  نتایج تحلیل کوواریانس بین پس آزمون دو گروه با حذف اثر پیش آزمون...............................104

    جدول22-4 نتایج تحلیل کوواریانس بین پس آزمون دو گروه با حذف اثر پیش آزمون.................................105

    جدول 23-4 آزمون F لوین برای بررسی همگنی واریانس ها در دو گروه....................................................105

    جدول24-4 نتایج تحلیل کوواریانس بین پس آزمون دو گروه با حذف اثر پیش آزمون.................................106

    جدول25-4  نتایج تحلیل کوواریانس بین پس آزمون دو گروه با حذف اثر پیش آزمون...............................106

    جدول 26-4 آزمون F لوین برای بررسی همگنی واریانس ها در دو گروه.....................................................107

    جدول27-4 نتایج تحلیل کوواریانس بین پس آزمون دو گروه با حذف اثر پیش آزمون...............................107

    جدول 28-4 آزمون تحلیل واریانس برای بررسی ضرایب رگرسیون در دو گروه..........................................108

    جدول 29-4 آزمون F لوین برای بررسی همگنی واریانس ها در دو گروه.....................................................108

    جدول30-4  نتایج تحلیل کوواریانس بین پس آزمون دو گروه با حذف اثر پیش­آزمون.................................109

    منبع:

     

    منابع

    منابع فارسی

    اسلامی، محمود، پاکدل،مریم و پرندک، رحیم(1381) چندرسانه ای: نرم افزارها ،ساخت و منابع. تهران: انستیتو ایز ایران.

    اشراقی، مهدی (1388) تحلیل و ارزشیابی سی دی های چند رسانه ای آموزشی قرآن بر اساس استاندارد های طراحی و تولید چندرسانه ای های آموزشی .پایان نامه چاپ نشده :دانشگاه علامه طباطبایی ،دانشکده روانشناسی علوم تربیتی.

    امیر تیموری، محمد حسین (1386) رسانه های یادگیری و یاددهی شناسایی ،انتخاب ،انتخاب،تولید و کاربرد. تهران: ساوالان.

    آندرسون،تری و الومی، فتی (1385) یادگیری الکترونیکی از تئوری تا عمل. (ترجمه عظیمی و زمانی) تهران: مدارس هوشمند.

    بابائی، محمود(۱۳۸۹)مقدمه‌ای بر یادگیری الکترونیکی. تهران: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران: چاپار.

    براتی ،اکرم (1384) بررسی روند طراحی چندرسانه­ای آموزشی و ارائه الگوی چندرسانه­ای بر­اساس رویکرد ساخت­گرایی. پایان نامه چاپ نشده :دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی علوم تربیتی.

    بیابان گرد، اسماعیل(1384) روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: دوران.

    پارسا، محمد (1385) روانشناسی تربیتی. تهران: سخن.

    جان مارشال، ریو (1383)انگیزش و هیجان. ترجمه سید یحیی محمدی. تهران: ویرایش.

    خرامیده، میترا (1385) بررسی تاثیر آموزشی به کمک چندرسانه ای های تعاملی(CD)در مقایسه با رسانه ی غیر تعاملی (فیلم)بر افزایش سرعت ،دقت یادگیری و یادداری درس علوم پایه اول دبیرستان . پایان نامه چاپ نشده :دانشگاه علامه طباطبایی .

    دلاور،علی(1387) احتمالات و آمار کاربردی در روان شناسی و علوم تربیتی . تهران: رشد.

    دویران،عصمت(1386) مقایسه اثر بخشی چند رسانه ای های تعاملی و غیر تعاملی بر خود نظم دهی دانشجویان تربیت معلم زنجان. پایان نامه چاپ نشده :دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی علوم تربیتی.

    ذوفن،شهناز (1383)کاربرد فناوری های جدید درآموزش. تهران: سمت.

    زنگنه، حسین(1392) طراحی ،تدوین و اعتبار سنجی مدلی مبتنی بر یادگیری زایشی به منظور افزایش بازده های یادگیری سطح بالا در یادگیرندگان دردرس زیست شناسی دوره ی دبیرستان.پایان نامه چاپ نشده :دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.

    سرمد،زهره بازرگان،عباس و حجازی،الهه (1392)روش های رفتاری در علوم تربیتی. تهران: موسسه آگاه.

    سیف ، علی اکبر (1389)روش تهیه پژوهشنامه . تهران: دوران.

    سیف، علی اکبر (1390) ساختن ابزارهای اندازه گیری متغیرهای پژوهشی در روانشناسی و علوم تربیتی . تهران: دیدار.

    سیف، علی اکبر (1392) روانشناسی پرورشی نوین،روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: دوران.

    سیکر،جان (1390). یادگیری الکترونیکی و کتابخانه دیجیتال.ترجمه اکبر مجیدی .تهران: کتابدار.

    شارپ،وی(1387). کاربرد رایانه در آموزش و و پرورش کودکان استثنایی. فصلنامه تعلیم و تربیت استثنایی, 31-34.

    شاه جعفری،طاهره (1383) تدوین استانداردهایی برای ارزشیابی چندرسانه ای آموزشی . پایان نامه چاپ نشده :دانشگاه تربیت معلم تهران.

    شعاری نژاد، علی اکبر(1370) فرهنگ علوم رفتاری. تهران: امیر کبیر.

    شهیدی، مریم (1386) تاثیر استفاده از لینک نوشتاری و شنیداری بر یادگیری و یادداری اصطلاحات و درک مطلب زبان انگلیسی دانش آموزان دختر سوم راهنمایی تهران .پایان نامه چاپ نشده: دانشگاه علامه طباطبایی.  دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.

    عبادی ،رحیم (1383) یادگیری الکترونیکی در آموزش و پرورش. تهران: آفتاب مهر.

    عطاران،محمد (1381) جهانی شدن ،فناوری اطلاعات و تعلیم و تربیت . تهران: آفتاب مهر.

    عمادی،محمد (1378)اصول ساخت نرم افزارهای چند رسانه ای. تهران: موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران.

    عوض زاده، ایرج (1385) تحلیل و ارزشیابی محتوای چندرسانه ای های آموزشی درس زبان انگلیسی پایه دوم راهنمایی بر اساس اصول طراحی چندرسانه ای مایر.پایان نامه چاپ نشده ،دانشگاه علامه طباطبایی،دانشکده روانشناسی علوم تربیتی.

    فدائی،سمیه (1390) تاثیر چندرسانهای آموزشی مواد توهزا بر نگرش و آگاهی دانشآموزان پایه اول دبیرستان شهر تهران .پایان نامه چاپ نشده :دانشگاه علامه طباطبایی ،دانشکده روانشناسی علوم تربیتی.

    فردوسیان،الهام(1389) طراحی و ساخت نرم افزار چند رسانه­ا ی آموزش خواندن فارسی و تاثیر آن بر میزان یادگیری خواندن کودکان پیش دبستان .پایان نامه چاپ نشده :دانشگاه علامه طباطبایی ،دانشکده روانشناسی علوم تربیتی.

    قره باغی ، شراره (1389) تأثیر نقش های عامل آموزشی متحرک بریادگیری، تسهیل سازی یادگیری، و انگیزه ی یادگیری درس علوم .پایان نامه چاپ نشده : دانشگاه علامه طباطبایی،دانشکده روانشناسی علوم تربیتی.

    کدیور،پروین (1388) روانشناسی یادگیری. تهران: سمت.

    کرسلی،گرگ (1386) آموزش بر خط. ترجمه امیر تیموری و رحمانی.تهران: ساوالان.

    کرمی،زهره(1382) بررسی تاثیر ساخت چندرسانهای توسط دانش آموزان در میزان یادگیری آنها در درس علوم پایهی پنجم دبستان مدارس دخترانه منطقه 16 شهر تهران. پایان نامه چاپ نشده :دانشگاه تربیت معلم تهران.

    کلر،جان ام (1392) انگیزش و عملکرد در اثر رابرت ریزر – جان وی دمپسی (گرداورنده) روندها و مباحث نوین در طراحی و فناوری آموزشی. ترجمه وحدانی ،اسکندری و نوروزی(صص170-160) تهران: انتشارات آوای نور.

    کی نژاد،حسین(1378) سیستم های چند رسانه ای. تهران: موسسه فرهنگی هنری دیباگران.

    گریسون،تری و آندرسون،دی آر(1384) یادگیری الکترونیکی در قرن بیست ویکم :مبانی نظری و عملی. ترجمه زارعی زوارکی و صفایی موحد.تهران: موسسه انتشاراتی علوم و فنون.

    لیشن،سینتیا، پولاک،جولین و رایگلوٍث،چارلز (1392) راهبرد ها و فنون طراحی آموزشی. ترجمه هاشم فردانش. تهران: سمت.

    مایر،ریچارد (1384) یادگیری چند رسانه ای.ترجمه مهسا موسوی. تهران: موسسه عالی آموزش و پرورش مدیریت و برنامه ریزی.

    مخبری،مونا (1387) تاثیر ارائه مطالب کلامی به صورت محاوره ای بر یادگیری ،یادداری و انگیزش پیشرفت دانش آموزان پایه دوم راهنمایی در درس علوم .پایان نامه چاپ نشده :دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی علوم تربیتی.

    مرتضوی اقدام ،پری(1378) تحلیل و ارزشیابی محتوای الکترونیکی درس فارسی عمومی بر اساس انطباق آن با اصول چند رسانه ای مایر و اهداف آموزشی بلوم در آموزش الکترونیکی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی . پایان نامه چاپ نشده :دانشگاه علامه طباطبایی ،دانشکده روانشناسی علوم تربیتی.

    مومنی راد،اکبر (1391) عامل آموزشی در اثر حسین زنگنه (گردآورنده)،مبانی نظری و عملی تکنولوژی آموزشی جلد 2(صص221-201)تهران:آوای نور.

    مومنی راد، اکبر (1392) شناسایی عوامل موثر بر شکل گیری اجتماع یادگیری در آموزش الکترونیکی و ارائه مدلی برای طراحی آن .پایان نامه چاپ نشده: دانشگاه علامه طباطبایی ، دانشکده روانشناسی علوم تربیتی.

    نادری،غزت الله سیف نراقی،مریم (1386) روش های تحقیق در علوم انسانی با تاکید بر علوم تربیتی. تهران: بدر.

    نظام اسلامی،راضیه (1390) تحلیل محتوای چند رسانه ای های آموزشی درس علوم پایه سوم راهنمایی براساس اهداف آموزشی و اصول انتخاب و سازماندهی محتوا. پایان نامه چاپ نشده :دانشگاه علامه طباطبایی،دانشکده روانشناسی علوم تربیتی.

    نوروزی،داریوش رضوی،عباس (1390) مبانی طراحی آموزشی. تهران: سمت.

    نوری،سمیه(1391) بررسی روابط بین عوامل انگیزشی (اهداف تسلط و ادراک سودمندی تکلیف )و خودکارامدی خواندن با عملکرد درس ادبیات فارسی ،زبان انگلیسی و عربی ،دانش آموزان دختر مقطع متوسطه. پایان نامه چاپ نشده :دانشگاه علامه طباطبایی ،دانشکده روانشناسی علوم تربیتی.

    هورتون،ویلیام و هورتون،کارین (1384) ابزارها و فناوری های E-learning: راهنمای عملی برای مربیان،  

            معلمین، متخصصین تعلیم و تربیت و طراحان آموزشی.ترجمه خسرو مهدی پور عطایی.تهران:   دیباگران.

    ولایتی،الهه و موسی رمضانی،سونیا(1391) فرارسانه های آموزشی در اثر حسین زنگنه (گردآورنده)،مبانی

        نظری و عملی تکنولوژی آموزشی جلد 2(صص61-85)تهران:آوای نور.

     

    منابع لاتین

    Asthnan, A. (2009). Multimedia education –introduction ,the elements of ,educational requirements, classroom architecture and resources, concerns[Electronic version]  rotrieved january 12 ,2013 from http://tsime.uz.ac.zw/claroline/backends/download.php/

     Atkinson, R. (2002). Optimizing Learning From Examples Using Animated Pedagogical Agents [Electronic version] Journal of Educational Psychology Copyright, 94(2), 416–427.

    Atkinson, R., Mayer, R., & Merrill, M. (2005). Fostering social agency in multimedia learning: Examining the impact of an agent‘s voice[ Electronic version].  Contemporary Educational Psychology, 30, 117-139 ,Rotrieved january 4,2012 from www.elsevier.com/locate/cedpsych

    Barak , M., & Dori, Y. (2011). Science Education in Primary Schools: Is an Animation Worth a Thousand Pictures? [Electronic version]  Sci Educ Technol, 20(3), 608-620.

    Baylor, A., & Ebbers, S. (2003). The pedagogical agent split-persona effect: When Two Agents are better than one. Proceedings of World Conference on Educational Multimedia.459-462.,Research laboratoriy  http//:pals .fsu.edu. rotrieved 13,2013, from  http://www.editlib.org

    Baylor, A., & Kim, S. (2009). Designing nonverbal communication for pedagogical agent: When less is moreComputers in Human Behavio[Electronic version]  . Computers in Human Behavior, 25 (2), 450-457.

    Baylor, A., & Kim, Y. (2004). Pedagogical Agent Design: The Impact of Agent Realism, Gender, Ethnicity, and Instructional Role. International Conference on Intelligent Tutoring Systems[Electronic version]. Rotrieved 13,2013, from  http://link.springer.com/chapter/

    Baylor, A. L. (2009). Designing nonverbal communication for pedagogical agent: When less is moreComputers in Human Behavio[Electronic version]. Journal of Computers in Human Behavior , 25(3), 450–457.

    Cheng, E. w., & HO, D. .. (2001). The influence of job and career attitudes on learning motivation and transfer[Electronic version]. Career Development International, 6(1)20-28.

    Clark, R., & Mayer , R. (2008). E- learning and science of Instruction. Wiley: san francisco.

    Clarebout, G., & Heidiga, S. (2011). Do pedagogical agents make a difference to student motivation and learning? [Electronic version].Educational Research Review, 6(1), 27-54.

    Domagk, S. (2010). Do pedagogical agents facilitate learner motivation and learning outcomes? The role of the appeal of agent’s appearance and voice[Electronic version]. Journal of Media Psychology,22(2) 84–97.

    Domagk, S. a. (2005). The Effect of Pedagogical Agents on Students’ Motivation and Learning Outcomes[Electronic version] Rotrieved 12,2011, fromHttp//;www.sciencedirect.com

    Elliott, J. L. (1997). Coordinating Speech and Actions for Animated Pedagogical Agents[Electronic version] Rotrieved 12,2011, from  www.citeulike.org/user/awensel/article/

    Gulz, A., & Haake, M. (2006). Design of animated pedagogical agents—A look at their look. Human-Computer Studies, 64(1), 322–339.

    Heller, R., & Procter, M. (2009). Animated Pedagogical Agents:The Effect of Visual Information on aHistorical Figure Application. Web-Based Learning and Teaching Technologies, 4(1), 54-55.

    Heidig, s. a. (2011). Do pedagogical agents make a difference to student motivation and learning? Educational Research Review, 27–54.

    Johnson , L., Rickel, J., & Lester, J. (2000). Animated pedagogical agents: Face-to-face interaction in interactive learning environments. Artificial Intelligence in Education, 11, 47-78.

    Kim, Y., & Baylor, A. (2007). Pedagogical agents as social models to in fluence learner attitudes. Educational Technology.47(1),23-27.

    Kim, y., Baylor , A., Shen, E., & PALS , G. (2007). Pedagogical agents as learningcompanions:The impact of agent affect and gender. Journal of Computer-Assisted Learning, 23(3), 220-234.

    Kim, Y., & Baylor, A.L. (2006). Pedagogical agents as learning companions: The role

              of agent competency and type of interaction. Educational Technolog, 54(3), 223-243.

    Lane, H., Cahill, C., Foutz, S., Auerbach, D., Noren, D., Lussenhop , C., & Swartout, W. (2013). The Effects of a Pedagogical Agent for Informal Science Education on Learner Behaviors and Self-efficacy. University of Southern California, Institute for Creative Technologies 309-318. [Electronic version] Rotrieved 12,2011, from  http://ict.usc.edu/pubs/

    Lane, H., Noren, D., Auerbach , D., Birch, M., & Swartout, W. (2011). Intelligent Tutoring Goes to the Museum in the Big City: A Pedagogical Agent for Informal Science Education. Institute for Creative Technologies, 6(1)155–162.

    Mayer, R., & DaPra, C. (2012). An Embodiment Effect in Computer-Based Learning With Animated Pedagogical Agents. Journal of Experimental Psychology, 18( 3), 239–252.

     

     

    Mayer , R., Sobko, K., & Mautone, P. (2003). Social cues in multimedia learning: Role of speaker’s voice. Journal of Educational Psychology ,95(2),119-425.

    Moreno, R., Mayer, R., Spires, H., & Lester, J. (2001). Do students learn more deeply when they interact with animated pedagogical agents? COGNITION AND INSTRUCTION, 19(2), 177–213.

    Moreno, r., mayer, R., Spires, H., & Lester, J. (2001). The Case for Social Agency incomputer based teaching :dostudent learn moor deeply when they interact with animted pedagogical agents? Cognition and instruction ,19(2), 177-213.

    Reeves, b., & Nass, c. (1996). The Media Equation: How People Treat Computers, new york: cambridgebuniversity press. [Electronic version]  rotrieved january 9 ,2013 from http://www.veletsianos.com/

    Rinat , B.-K., Amy, L., E Ashby , P., & cleeste , e. (2008). Interface agents as social models for female students: The effects of agent visual presence and appearance on female students’ attitudes and beliefs. Computers in Human Behavior, 24(6), 2741-2756.

    Schroeder , N., & Adesope, O. ( 2012). Acase for the useof Pedagogical Agents inOnlineLearningEnvironments. Journal of Teaching and Learning with Technology, 1(2), 43 – 47.

    Schroeder, N., & Adesope, O. (2012). Acase for the useof Pedagogical Agents inOnlineLearningEnvironments. Journal of Teaching and Learning with Technology, 1(2), 43-47.

    Takeuchi, A., & Naito , T. (1995). Situated facial displays: Towards social interaction. Conference proceedings New York, 450-455 [Electronic version] Rotrieved 7,2013, from http://www.sigchi.org/chi95/proceedings/papers/at_bdy.htm

    Theodoridou, K. ( 2011). Learning Spanish with Laura: the effects of a pedagogical agent. Educational Media International, 48( 4), 335–351.

    Tien, L., & Osman, K. (2010). Pedagogical Agents in Interactive Multimedia Modules:Issues of Variability. Procedia Social and Behavioral Sciences, 7(1), 605–612.

    Tuan , H.-L., Chin, C.-C., & Shieh, S.-H. (2005). The development of a questionnaire to measure students’ motivation towards science learning. International Journal of Science Education, 27(6), 639–654.

    Veletsianos , G., & russell, G. (2013). Pedagogical Agents. New York: Educational Communications and Technology[Electronic version]  rotrieved january 9 ,2013 from http://www.veletsianos.com/

    vaughan, T. (2011). Multimedia:making it work. Retrieval4,2013 fromhttp://web.ipb.ac.id

    Walkerl, J., Sproull, L., & Subramani, R. (1994). Using a human face in an interface. .Human factors in computing systems Retrieval4,2011fromhttp://pdf.aminer.org/pdf

     

    Williamson, V., & Abraham, M. (1995). The effects of computer animation on the particulate mental models of college chemistry students. Res Sci Teach, 32, 521–534.

    Woo, H. L. (2009). Designing multimedia learning environments using animated pedagogical agents. Computer Assisted Learning,25,203-218.

    Yilmaz, R., & Kilic-Cakmak, E. (2012). Educational Interface Agents as Social Models to Influence Learner Achievement, Attitude and Retention of Learning . Computers & Education,95,828-838.

    مقدمه

    ما ابزارهایمان را می­سازیم و پس از آن، این ابزارها هستند که ما را می­سازند(گریسون، آندرسون،ترجمه زارعی و موحد ،1384ص9  )

    مشخصات دنیای کنونی دگرگونیهای سریعی است که در زمینه­های مختلف علمی و صنعتی صورت می­گیرد.آموزش و پرورش نیز، که از مهمترین حوزه­های یادگیری بشری است امروزه با ورود فناوری­های نوین، از این تحولات مستثنی نیست، چرا که آموزش از اساسی ترین نیازها در این تحولات است.

    آموزش بر پایه ارتباط امکان پذیر است. در واقع ارتباط محور اصلی و اساسی تمامی تعاملات آموزشی است.از آنجا که شکل­گیری ارتباط بدون حضور رسانه ممکن نیست، بنابراین حضور رسانه برای آموزش ضروریی است. آموزشی که توامان از متن و تصویر و صدا و انیمیشن در راستای یادگیری استفاده می­کند در حوزه چند­رسانه­ای­ها قرار می­گیرد.

    در واقع فناوری­های چند­رسانه­ای، یکی از دستاورد­های نوین می­باشند که به گسترش دانش در عرصه اطلاعات کمک فراوانی کرده­اند و در این زمینه توانسته­اند علاوه بر عرصه تبلیغات و ارتباطات جمعی و اطلاعاتی در عرصه تعلیم و تربیت  نیز موثر واقع شود .

     در این راستا باید معیارها و اصول طراحی و تولید چندرسانه­ای به خوبی رعایت شود، تا بتوان دانش­آموزان را هر چه بهتر از مزایا و محاسن این دستاورد بهرمند ساخت تا دانش آموزان با انگیزه و علاقه بیشتری به یادگیری مباحث و اصول درسی بپردازد و بدین وسیله یادگیری معنادار در پیروی از یادگیری اثر بخش بدست آید.

    نظر به اینکه در کشورهای امروزی و از آن جمله در ایران تولید چند­رسانه­ای آموزشی از رشد به خصوصی بر­خوردار است و استفاده از چند­رسانه­ای­ها در پایه های مختلف  تحصیلی در حال گسترش است غنی­تر کردن  آنها در راستای یادگیری قابل توجه است و در این زمینه عامل آموزشی متحرک یک شخصیت واقعیت گونه­ای است که برای تسهیل و افزایش یادگیری طراحی شده و در نرم افزارهای آموزشی حاوی برنامه­ی آموزشی یا مهارت آموزشی به کار می­رود.

    مع­ذالک، یکی از قلمروهای جدید در زمینه چند­رسانه­ای­های آموزشی وجود شخصیت و عامل آموزشی به عنوان راهنما در سر­تاسر محیط یادگیری چند­رسانه­ای است که اخیراً علاقه به استفاده از این عامل آموزشی رو به افزایش است .

     این پژوهش به منظور بررسی تاثیر عامل­آموزشی­متحرک در چند­رسانه­ای بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری در درس جغرافیا سال سوم راهنمایی صورت گرفت.

    بیان مسأله

    مطالعات بیانگر آن است که استفاده از فناوری­های نوین در آموزش سنتی، به افزایش اثر بخشی یادگیری می­انجامد (دامنز ،2003به نقل از زمانی ،عابدی و سعیدی ص4).

    در حال حاضر ایجاد و خلق یک تجربه یادگیری الکترونیکی منوط به وجود تعهد عمیق نسبت به شناخت ویژگی­های متفاوت این رسانه و راه­هایی است که به واسطه­ی آن بتوان این رسانه را به بهترین وجه در جهت انتقال یادگیری مورد استفاده قرار داد. در واقع این یادگیری در محیط شبکه و اینترنت به وقوع می­پیوندد و مجموعه­ای از فناوری­های چند­رسانه­ای در ایجاد آن به کار می­روند (گریسون، آندرسون ترجمه زارعی و موحد، 1384).

       در یادگیری مبتنی بر رایانه، کاربر با داشتن اطلاعات مقدماتی و یا دریافت آن از سوی رایانه از طریق آزمایش و خطا، حل مساله، بینش و بصیرت و فعالیت­های خلاقانه به کسب تجارب جدید و سطوح بالاتری از یادگیری نائل می­آید. نرم افزارهای آموزشی مربوط به نقاشی، متحرک سازی، طراحی مهندسی و صنعتی، بازی­های آموزشی و برنامه­های مرسوم به شبیه­سازی از این جمله­اند (امیر تیموری، 1386).

       یادگیری الکترونیکی از ظرفیت فوق­العاده­ای در جهت توسعه­ی افق آموزشی برخوردار است و در این راستا باید به غنی­تر کردن حوزه چند­رسانه­ای­ها اقدام کرد. عامل آموزشی متحرک به عنوان موضوعی نوظهور در این عرصه مطرح است.

     عامل­های آموزشی متحرک  دارای نیروی بالقوه­ عظیمی در حمایت از یادگیری هستند چرا که قابلیت­های شبیه سازی یک محیط یادگیری، کلاس واقعی دارا باشند (وو[1]، 2009 ص202).

      یافته­ها­ی پژوهش­ها نشان می­دهد، چون عامل آموزشی متحرک به عنوان اعضای اجتماعی مشابه به انسانها در­نظر گرفته می­شود، آنها با یادگیرندگان در محیط­هایی که نیاز به ارتباطات و تعاملات موثراست در تعامل­اند. بنابراین عامل­آموزشی­متحرک نتایج قطعی­تری در افزایش­ یادگیری گروهی تولید می­کند(وو، 2009 ص203 )

    در واقع عامل­های آموزشی، کاراکتر­های واقعی­اند که به عنوان ارائه دهنده در صفحه نمایش ظاهر می­شوند و راهنمای کاربر در سرتا­سر محیط یادگیری چند­رسانه­ای­اند(کلربوت و هیدیک[2]201 ، ص28).

    استفاده از یک عامل­آموزشی­متحرک برای ارائه آموزش شبیه به تدریس معلم درکلاس درس است اما یک عامل آموزشی متحرک، مشابه یک معلم واقعی نیست، ونمی­تواند به تنهایی وجود داشته باشد، بنابراین نیازاست که در یک سیستم یادگیری واقع شده تا آن، پشتیبانی را برای راه­اندازی آموزشی فراهم کند(وو،2009 ، ص204).

    حال این سوال مطرح است که آیا وجود عوامل آموزشی در محیط های چند­رسانه­ای، مفید است؟

    "تحقیقات نشان می دهد که عوامل آموزشی دارای توانایی برای نمایش بسیاری از نقش­ها درمحیط یادگیری چند­رسانه­ای هستند مانند شرح­دادن، چارچوب­بندی، مربی­گری، مدل­سازی، تست­سازی. با این حال عوامل آموزشی اغلب نقش یک آموزش­دهنده یا یک مربی را دارند" ( اسچرودر و ادیسوپ[3]2012ص43).

    از سویی پژوهش دانسورث و اتیکسون[4] با عنوان" یادگیری علوم از طریق چند­رسانه­ای " بیانگر آن است که دانش آموز در محیط یادگیری مبتنی بر رایانه  زمانی مطالب را بهتر یاد می­گیرد که در آن همراه متون ارائه شده بر روی صفحه نمایشگرتصویر نیز وجود داشته باشد. علاوه بر این، تلفیق نقالی با حضورتصویری ازیک عامل آموزشی متحرک نیز ممکن است دانش­آموزان را بیشتر از زمانی که روایت یا متن به تنهایی بر روی صفحه نمایشگر ظاهر می­شود به پردازش عمیق اطلاعات تشویق کند.

    " استفاده از عوامل آموزشی در محیط یادگیری چند­رسانه­ای منجر به پذیرش بیشتر یادگیرندگان می­شود چرا که تعاملات انسانی چهره به­چهره را شبیه­سازی می­کند" (قره باغی،1389،ص53).

    امروزه عامل متحرک آموزشی برای گسترش یک سیستم آموزش هوشمند در­نظر گرفته می­شود (اسچرودر و ادیسوپ، 2012)یافته­ها بیانگر آن است که وجود احساسات عامل آموزشی متحرک می­تواند قابل استفاده در بهینه سازی انگیزه و یادگیری دانش­آموزان باشد(کیم ،بیلور، شن و پالس[5]2007).

    " تحقیقات در مورد استفاده از ابزار یادگیری چند­رسانه­ای، گذشته­ای بیش­از بیست سال دارد. دو مورداز این ابزارها عبارتند­از: تدریس­خصوصی­سیستم­های هوشمند و عوامل آموزشی "( اسچرودر و ادیسوپ2012ص43).

    در حالی که، مقدار قابل توجهی از زمان و منابع به طراحی و پیاده­­سازی عامل آموزشی در داخل محیط یادگیری سپری می­شود، پیشرفت­های اخیر در فن­آوری سیستم­های مبتنی بر رایانه استفاده از عامل آموزشی را برای مربیان قابل دسترس­تر و مقرون به صرفه­ترکرده است.

    ما امیدواریم ظرفیت طراحی و تولید چندرسانه­ای­ها، مواد آموزشی و ابزارهایی که به وسیله رایانه­ها هدایت می­شوند توسعه یابد و به­این وسیله مجموعه فرایند­های آموزشی نیز بهبود پیدا کند. به این دلیل در این پژوهش به بررسی تاثیر عامل آموزشی در چند­رسانه­ای بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری پرداخته می­شود.

    اهمیت و ضرورت پژوهش

    رایانه به شیوه­های مختلفی در آموزش بهره­برداری می­شود. آموزش به کمک رایانه، آموزش با  مدیریت رایانه و آموزش متکی بر رایانه نمونه­هایی از کاربرد رایانه در فرایند یاددهی – یادگیری به شمار می­روند(نوروزی، رضوی،1392).

    درنظام آموزشی متکی بر رایانه  از رایانه برای ارائه آموزش استفاده می شود. طراحی پیام های آموزشی در نظام رایانه از تنوع بالایی برخوردار است. معلم خصوصی هوشمند، تکرار و تمرین،و شبیه سازی نمونه هایی است که نظام  متکی بر رایانه به نمایش می گذارد.

    امروزه به اثر پیشرفت­های پر شتاب فناوری جدید رایانه ای و جذابیت­های  منحصر به فرد رایانه برای کلیه افراد و به طورخاص نوجوانان طراحی و تولید محیط های یادگیری چند­رسانه­ای پذیرش و مقبولیت پیدا کرده است .

      در واقع لازمه گسترش تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در آموزش استفاده از چند رسانه ای های آموزشی و سیستم های چند رسانه ای است و البته تنها دسترسی به کامپیوتر و چند رسانه ای ها در مدارس برای یادگیری موثر دانش­آموزان کافی نیست بلکه باید در این زمینه ها، منابع فعالیت­های یادگیری دانش­آموزان به گونه­ای حرفه­ای طراحی و تولید شده تا اثر بخشی لازم را ایجاد کند .

    اگر آموزش را به عنوان یکی از مهمترین ارکان توسعه کشور در همه ی زمینه­ها بدانیم پس در این صورت می­توانیم به نقش پر اهمیت چند­رسانه­ای­هادر پیشبرد اهداف توسعه پی ببریم.

    می­توان گفت ورود چند­رسانه­ای­ها  در آموزش و پرورش انقلابی را در زمینه تدریس و عملکرد تحصیلی دانش­آموزان ایجاد کرده است. مطالعات حاکی از آن است که اگر چند­رسانه­ای ها آموزشی تحت یکسری از اصول و استاندارهای علمی طراحی و تولید شوند می­توانند به عنوان یک ماده آموزشی تاثیر گذار نیاز­های یادگیری دانش آموزان را برطرف سازند .

    چند­رسانه­ای­ها با فراهم کردن محیط غنی و سر­شار از محرک­های متنوع و گوناگون و برقراری تعامل و ارتباط با دانش­آموز می­تواند به یادگیری موثر­تر و عمیق­تر و حل مساله بینجامد.

    علت اینکه چند­رسانه­ای­ها یادگیری را افزایش می­دهند آن است که افراد تنها 20 درصد آنچه را که می­بینند و 30 درصد آنچه را که می­شنوند و 50 درصد آنچه را که می­بینند و می­شنوند یاد می­گیرند، حال انکه اگر آنچه را که می­بینند و می­شنوند همزمان انجام دهند یادگیری آنان به 80 درصد افزایش می­یابد .چند­رسانه­ای­ها با فراهم کردن تجارب پویا باعث افزایش سرعت یادگیری مهارت­های پایه می­گردند(رضوی،1383) و البته وو[6]  نیز در مقاله طراحی محیط­های یادگیری چند­رسانه­ای با استفاده از عوامل آموزشی : عوامل و مسائل در سال2009به این امر اذعان داشته است .

      در واقع چند­رسانه­ای های آموزشی از جمله نظام­های رسانه­ای هستند که با توجه به ماهیت چند حسی­شان می­توانند به راحتی با انواع سبک­های یادگیری سازگار شوند و با شکل­های گوناگون تعامل یادگیری آسان و پایدار را فراهم کنند (شارپ،ترجمه بارزنجانی ،1378).

    "مهمترین مزیت چند­رسانه­ای نسبت به اشکال دیگرآموزش، انعطاف پذیری درعرصه اطلاعات و دستیابی سریع آن در فراهم کردن بازخورد است و هدف از به کارگیری چند­رسانه­ای این است که به یادگیری یادگیرندگان کمک کند و سواد آنان را بالا ببرد "( رضوی،1390ص284).

    یکی از قلمروهای جدید پژوهشی در حوزه­ی چند­رسانه­ای­های آموزشی، پژوهش درباره اثرات مفید وجود عامل آموزشی متحرک بر روی صفحه  نمایش­گر است .

      در این راستا می­توان با استفاده از عامل آموزشی متحرک به افزایش علاقه و انگیزه یادگیری هر چه بهتر مباحث درسی برای کاربران پرداخت .

    از سویی اهمیت درس جغرافیا سال سوم راهنمایی موجب آن می­شود که در راستای رسیدن به اهداف این کتاب و دستیابی به هدف والای آموزش کوشا بوده و فناوری های روز تکنولوژی آموزشی را به­کار ببریم .

    اهداف پژوهش

    هدف کلی

    تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری دانش­آموزان

    اهداف جزئی

    طراحی و تولید چند­رسانه­ای آموزشی  با به کارگیری عامل آموزشی متحرک

    تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای­ها بر یادگیری

    تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای­ها بر یادداری

    تاثیر عامل آموزشی متحرک در چندرسانه­ای­ها بر انگیزه یادگیری

    تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای ­ها بر خود کارامدی.

    تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای­­ها بر راهبردهای یادگیری .

    تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای­­ها بر ارزشمندی یاگیری .

    تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای­ها بر برانگیزندگی محیط .

    تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای ­ها بر هدف موفقیت یاگیری .

    تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای­­­ها بر هدف عملکرد یاگیری .

    فرضیه­ های پژوهش

    عامل آموزشی متحرک بر یادگیری دانش­آموزان تاثیر دارد .

    عامل آموزشی متحرک بر یادداری دانش­آموزان تاثیر دارد .

    عامل آموزشی متحرک بر انگیزه یادگیری دانش­آموزان تاثیر دارد.

    عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای ­ها بر خود کارامدی  تاثیر دارد.

    عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای­­ها بر راهبردهای یادگیری تاثیر دارد.

    عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای­­ها بر ارزشمندی یادگیری تاثیر دارد.

    عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای­ها بر برانگیزندگی محیط تاثیر دارد.

    عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای ­ها بر هدف موفقیت یادگیری تاثیر دارد.

    عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای­­­ها بر هدف عملکرد یادگیری تاثیر دارد.

    متغیر­های پژوهش

    متغیر مستقل

    در این پژوهش عامل آموزشی متحرک به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شده است.

    متغیروابسته

    در این پژوهش یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری و مولفه­های انگیزه یادگیری چون: (خود کارامدی، راهبرد­های یادگیری، ارزشمندی یادگیری، برانگیزانندگی محیط، هدف موفقیت یادگیری، هدف عملکرد یادگیری) به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است.

    متغیر کنترل

    جنسیت دانش آموزان (دختر) و سال تحصیلی( سوم راهنمایی) به عنوان متغیر کنترل در نظر گرفته شده است.

    تعاریف

    تعریف نظری

    عوامل آموزشی

    "عوامل آموزشی عبارتند از، شخصیت­های قابل مشاهده طراحی شده در محیط های یادگیری چند­رسانه­ای، برای تسهیل یادگیری"(اسچرودر،آدسوپ ، 2012ص43).

    عامل آموزشی متحرک

    عامل آموزشی متحرک شخصیت­ها (کاراکتر­ها­) قابل مشاهده در صفحه هستند که در حین بخش­های مختلف برنامه آموزش الکترونیکی به فرایند یادگیری کمک می­کنند. این عوامل می­توانند به صورت شخصیت­های کارتونی، هنری و ویدوئی که صحبت می­کند و یا تصاویر واقعی مجازی، باشند (کلارک و مایر ،2008 ص168).

    چند­رسانه­ای

    استفاده از رسانه­های مختلف مانندصدا، ویدئو، انیمیشن، متن و غیره در کنار یکدیگر برای انتقال بهتر پیام را چند­رسانه­ای گویند که در مقابل برنامه­های صرفا متنی به کار می­رود(ولایتی و موسی رمضانی،1391، ص63).

    چند­رسانه­ای آموزشی

    چند­رسانه­ای آموزشی عبارت است از ارتباط با استفاده از کلمات و تصاویری که منجر به اشاعه یادگیری می شود (مایر،2007ترجمه موسوی،1384 ص 25).

    یادگیری

    یادگیری  به فرایند ایجاد تغییر نسبتا پایدار در رفتار یا توان رفتاری که حاصل تجربه است گفته می­شود و نمی­توان آن را با حالت­های موقتی بدن مانند آنچه بر اثر بیماری، خستگی یا مصرف دارو ها پدید می­آید نسبت داد(سیف، 1388،ص28).

    یادداری [7]

    یادداری نتیجه تحریک، تجربه یا پاسخی که اثری از خود به جا می­گذارد و می­توان برای تعدیل پاسخ یا تجربه­ی آینده از آن استفاده کرد (شعاری نژاد،1375،ص379).

    انگیزه

    انگیزه­ عبارت است از فرایند­هایی که به رفتار آدمی انرژی داده آن را هدایت کرده، نگه می­دارد .در واقع رفتار برانگیخته رفتاری است نیرومند، جهت دار و پایدار(بیابان گرد 1384ص404).

    انگیزه ی یادگیری[8]

    "انگیزه یادگیری می تواند به عنوان شوق ویژه­ی یادگیرنده برای یادگیری محتویات برنامه­ی آموزشی تعریف  می­شود" ( چنگ و هو ، 2001 ص2)[9].

    تعریف عملیاتی

    یادگیری

    در این پژوهش منظور از یادگیری نمره­ای است که دانش­آموزان در آزمون درس جغرافیای سال سوم بر اساس تفاضل نمره ی پیش­آزمون و پس­آزمون کسب کردند.

    یادداری

    نمره­ای که دانش­آموزان در آزمون یادداری بعد از سه هفته از اجرای آموزش کسب کردند.

    انگیزه­ی یادگیری

    در این پژوهش منظور از انگیزه­ی یادگیری نمره ای است که دانش­آموزان پس از اجرای پرسشنامه انگیزه یادگیری کسب کردند.

     پرسشنامه انگیزه یادگیری

    این پرسشنامه توسط توان ،چین و شی10 در سال 2005 طراحی شده است پرسشنامه فوق 35 عبارت دارد و در مقیاس لیکرت 5 درجه­ای طراحی شده است و شامل مقیاس خود کارامدی، راهبردهای یادگیری فعال ،ارزشمندی یادگیری، هدف عملکرد، هدف موفقیت و برانگیزا­نندگی محیط یادگیری می­باشد .

    چند­رسانه­ای آموزشی

    در این پژوهش منظور از چند­رسانه­ای آموزشی نرم افزار تولید و طراحی شده توسط پژوهشگر است. این نرم افزار به دو صورت طراحی و تولید خواهد شد. محتوای هر دو نرم افزار تولید شده از نظر تصاویر ،متن ،و .. . یکسان بود. اما در یک نرم افزار از عامل آموزشی متحرک استفاده شد و در نرم­افزار دیگراز عامل آموزشی متحرک استفاده نشد. عامل آموزشی متحرک بر اساس فاکتورهایی همچون صدا وحرکات طراحی و تولید شد

     

    [1].Woo

    [2].Heidig&Clarebout

    [3].Schroeder &. Adesope

    [4].Dunsworth and Atkinson.

    [5].Kim, Baylor, Shen&PALS.

    [6] woo

    [7].retention

    [8].learning motivation

    [9].Cheng & HO

     


موضوع پایان نامه پایان ¬نامه جهت اخذ درجه¬ی کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند¬رسانه¬ای بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری دانش¬آموزان, نمونه پایان نامه پایان ¬نامه جهت اخذ درجه¬ی کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند¬رسانه¬ای بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری دانش¬آموزان, جستجوی پایان نامه پایان ¬نامه جهت اخذ درجه¬ی کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند¬رسانه¬ای بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری دانش¬آموزان, فایل Word پایان نامه پایان ¬نامه جهت اخذ درجه¬ی کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند¬رسانه¬ای بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری دانش¬آموزان, دانلود پایان نامه پایان ¬نامه جهت اخذ درجه¬ی کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند¬رسانه¬ای بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری دانش¬آموزان, فایل PDF پایان نامه پایان ¬نامه جهت اخذ درجه¬ی کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند¬رسانه¬ای بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری دانش¬آموزان, تحقیق در مورد پایان نامه پایان ¬نامه جهت اخذ درجه¬ی کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند¬رسانه¬ای بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری دانش¬آموزان, مقاله در مورد پایان نامه پایان ¬نامه جهت اخذ درجه¬ی کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند¬رسانه¬ای بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری دانش¬آموزان, پروژه در مورد پایان نامه پایان ¬نامه جهت اخذ درجه¬ی کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند¬رسانه¬ای بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری دانش¬آموزان, پروپوزال در مورد پایان نامه پایان ¬نامه جهت اخذ درجه¬ی کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند¬رسانه¬ای بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری دانش¬آموزان, تز دکترا در مورد پایان نامه پایان ¬نامه جهت اخذ درجه¬ی کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند¬رسانه¬ای بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری دانش¬آموزان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه پایان ¬نامه جهت اخذ درجه¬ی کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند¬رسانه¬ای بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری دانش¬آموزان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه پایان ¬نامه جهت اخذ درجه¬ی کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند¬رسانه¬ای بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری دانش¬آموزان, پروژه درباره پایان نامه پایان ¬نامه جهت اخذ درجه¬ی کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند¬رسانه¬ای بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری دانش¬آموزان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه پایان ¬نامه جهت اخذ درجه¬ی کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند¬رسانه¬ای بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری دانش¬آموزان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه پایان ¬نامه جهت اخذ درجه¬ی کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند¬رسانه¬ای بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری دانش¬آموزان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه پایان ¬نامه جهت اخذ درجه¬ی کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند¬رسانه¬ای بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری دانش¬آموزان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه پایان ¬نامه جهت اخذ درجه¬ی کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند¬رسانه¬ای بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری دانش¬آموزان, رساله دکترا در مورد پایان نامه پایان ¬نامه جهت اخذ درجه¬ی کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی تاثیر عامل آموزشی متحرک در چند¬رسانه¬ای بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری دانش¬آموزان

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته آموزش و پرورش ابتدایی چکیده پژوهش حاضر با هدف طراحی وتولید کتاب الکترونیک علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی و بررسی تاثیر آن بر میزان یادگیری و یادداری دانش آموزان سال چهارم ابتدایی و مقایسه آن با روش یادگیری سنتی انجام شد. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی بوده و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع چهارم ابتدایی مدارس الکترونیک شهر مشهد بوده ...

پایان‌نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی (M.A) چکیده این پژوهش با هدف بررسی تاثیر روش تدریس فعال فناورانه (TEAL ) بر یادگیری و یادداری درس شیمی دوره متوسطه انجام گرفته است. روش پژوهش بر اساس ماهیت شبه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش را دانش آموزان دختر پایه سوم متوسطه که در سال تحصیلی 93/92 درس شیمی 3 و آزمایشگاه ...

دانشکده تحصیلات تکمیلی پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد( M.A.) چکیده هدف کلی پژوهش حاضر طراحی درس‌افزار درس ریاضی(1) و تأثیر آن بر میزان یادگیری و یادداری دانش‌آموزان پسر سال اوّل دبیرستان‌های شهرکرمانشاه می‌باشد. پژوهش از نوع کاربردی و با روش نیمه تجربی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پسر پایه اول دبیرستان‌های ناحیه یک شهر کرمانشاه به تعداد 1400 نفر که به روش ...

پايان نامه جهت دريافت درجه کارشناسي ارشد "M.A" بهمن ماه 1393 منابع فارسي   چکيده هدف از پژوهش حاضر مقايسه تاثير آزمايشگاه واقعي و مجازي بر يادگيري درس علوم تجربي بود. جامعه

پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی مدیریت بازرگانی گرایش مالی چکیده در این تحقیق به عنوان نمونه پیش‌بینی زمان بندی معاملات سهام 17 شرکت فعال در بورس اوراق بهادار تهران انجام شد. بدین‌صورت که ابتدا داده‌های اولیه که شامل 3 متغیر قیمت پایانی، کمترین قیمت و بیشترین قیمت سهام طی دوره زمانی 1388 تا پایان 1391 بصورت روزانه است، از سایت رسمی سازمان بورس اوراق بهادار تهران گردآوری گردید ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تکنولوژی آموزشی( M.A ) چکیده هدف این مطالعه مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر یادگیری و یادداری دروس تاریخ، علوم تجربی و زبان انگلیسی با ماهیت های حفظی، درکی و کلامی بوده. این پژوهش به روش نیمه آزمایشی (طرح گروه کنترل نابرابر) با متغیر مستقل (راهبردهای شناختی) و متغیرهای وابسته (میزان یادگیری و یادداری) اجرا شده است. داده ...

پایان نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی (M.A) چکیده این پژوهش با هدف ارائه ی یک درس افزار مبتنی بر الگوی دریافت مفهوم و بررسی تأثیر آن بر یادگیری و یادداری واژگان و درک مطلب دانش آموزان سال اول دبیرستان در درس زبان انگلیسی انجام گرفت. این مطالعه از نظر هدف تولیدی کاربردی و از نظر روش اجرا در گروه پژوهش های شبه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل قرار ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسب و کار الکترونیک چکیده: در عصر حاضر یکی از مهمترین اختراعات بشری که تغییرات شگرفی را در زندگی بشریت ایجاد نموده، پیدایش رایانه و بدنبال آن اینترنت بوده که باعث رقم زدن دنیای مجازی و انگیزه ای برای دانشگاهها شده است تا در بخش آموزش الکترونیکی سرمایه گذاری کنند. اما آنچه که اهمیت بحث را روشن تر می سازد، تلاش برای کسب ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : " تولید" چکیده: سازمان ها باید در شرایطی به بقاء و حیات خود ادامه دهند که جهان با تغییرات سریع و عمده همراه است . در این شرایط مدیریت دانش به عنوان یک منبع مهم در زمینه ایجاد مزیت رقابتی شمرده می شود. چرا که سازمان ها باید محیطی برای تسهیم، انتقال و تبادل دانش در میان اعضاء به وجود آورند و افراد را، در جهت با مفهوم کردن ...

پايان‌نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته ­ي مديريت اجرايي دي ماه  1390 چکيده رشد روزافزون فناوري اطلاعات از يک سو، پيچيدگي سازمان هاي امروزي از سوي ديگر اين سازمان

ثبت سفارش