پایان نامه برنامه ریزی بهره برداری از منابع تولید پراکنده،ذخیره سازها و راهکارهای مدیریت سمت مصرف در محیط رقابتی

word 1 MB 30909 119
1393 کارشناسی ارشد مهندسی برق
قیمت قبل:۶۴,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق.M.Sc

    گرایش: قدرت

    چکیده:

    درسالیان اخیردو تحول بزرگ درسیستم­های قدرت رخ‌داده است. یکی از این تغییرات مربوط به تجدید ساختار صنعت برق و تبدیل محیط متمرکز سنتی به یک محیط غیرمتمرکز می­باشد. تحول دیگردر زمینهٔگسترش استفاده از منابع تولیدپراکنده بخصوص منابع تجدیدپذیردرصنعت برق هست. نکته مهم اینکه در محیط رقابتی بدون اتخاذ راه­کارهای مناسب، سرمایه­گذاران بر روی این منابع سرمایه­گذاری نخواهند کرد. دلیل عمده این مسئله وجود عدم قطعیت زیاد در توان تولیدی منابع تجدیدپذیر، هزینه سرمایه­گذاری بالای این منابع و همچنین عدم قطعیت در سیاست­های حمایتی از این منابع می­باشد. در این پایان­نامه، بهره­برداری همزمان از منابع تولیدپراکنده تجدیدپذیر در کنار ذخیره­سازهای انرژی و با در نظر گرفته راه­کارهای مدیریت مصرف انجام شده است.ذخیره­سازها دارای این قابلیت هستند که در بعضی از ساعات شارژ و در ساعاتی دشارژ گردند. خودروهای برقده قابل اتصال به شبکه یکی از انواع ذخیره­سازهایی هستند که طی سالیان اخیر در مطالعات سیستم قدرت رقابتی و شبکه­های هوشمند قدرت به‌وفور از آن­ها صحبت شده و کارهای متنوعی در این زمینه صورت گرفته است. در این پایان­نامه نیز تأثیر این منابع یعنی خودروهای برقده در نظر گرفته شده است. به‌طورکلی خودروهای الکتریکی با قابلیت اتصال به شبکه خودروهایی هستند که قابلیت اتصال به شبکه‌ی قدرت در نقاط تعریف‌ شده معینی را دارا هستند و از این طریق می‌توانند در تبادل توان الکتریکی با شبکه‌ی قدرت شرکت نمایند. زیرساخت‌های فنی و مخابرات لازم به‌منظور بهره‌برداری بهینه از این خودروها می‌بایست فراهم باشد. این خودروها دارای این قابلیت هستند که در بعضی از ساعات شارژ و در ساعاتی دشارژ گردند. بنابراین این خودروها می­توانند در یک بازی همکارانه در کنار منابع بادی مورد بهره­برداری قرار گیرند. علاوه بر این و با توجه به اینکه در سیستم قدرت هوشمند، علاوه بر منابع سمت تولید، منابع سمت مصرف نیز این قابلیت را دارند که در بازار برق شرکت کرده و در تسویه قیمت بازار سهیم باشند، لذا در این پایان­نامه نیز تأثیر راه­کارهای مدیریت مصرف نیز در نظر گرفته‌شده است. برای اجرایی کردن این راه­کار بار مشترکین به‌صورت الاستیک در نظر گرفته‌شده و بار تابعی خطی از قیمت برق می­باشد.

    واژه ­های کلیدی: منابع تولیدپراکنده بادی، برنامه­ریزی بهره­برداری، خودروهای برقده قابل اتصال به شبکه، راه­کارهای مدیریت مصرف

    کلیات

    هدف اصلی مسئله برنامه­ریزی بهره­برداری در ساختار سنتی مدیریت صنعت برق، کمینه کردن
    هزینه­های برنامه­ریزی و بهره­برداری با در نظر گرفتن سطح تعریف‌شده‌ای از پایایی بود.در محیط­های سنتی دارای ساختار متمرکز، بیشتر مدل­های برنامه­ریزی بهره­برداری بلندمدت بر اساس روش­های بهینه­سازی یا روش­های تحلیل ریسک trade-offچند معیاره بوده است. این روش­ها، روش­های مفید و مناسبی بودند؛ چراکه برنامه­ریزی به‌صورتمتمرکز و با عدم قطعیت­های کمتری صورت می­گرفت[1و2]. تنها عدم قطعیت­هایی که وجود داشت مربوط به قیمت­های سوخت، شرایط بار و تولیدات برخی از منابع تولید از قبیل نیروگاه­های آبی بود. اما آنچه باعث شد تا اکثر کشورهای دنیا به بازنگری در تئوری­های انحصار طبیعی صنعت برق متمایل شوند، بحران­های نفتی دهه 70 بود[3].

    پس‌ازآن دولت­ها با این واقعیت انکارناپذیر مواجه شدند که انحصار صنعت برق در دست دولت، منابع مالی را برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت­ها برای پاسخگویی به رشد مصرف انرژی الکتریکی با مشکل مواجه می‌سازد.

    تجدید ساختار در صنعت برق علاوه بر تغییر در اهداف و محدودیت­های حاکم بر بهره‌برداری سیستم قدرت، برنامه‌ریزی بهره­برداری را نیز متحول ساخته است[10-4]. به‌طوری‌که تولیدکنندگان برق و سرمایه­گذاران بخش­های خصوصی برای ورود به بازارهای رقابتی باید استراتژی­های خود را برمبنای ملاحظات اقتصادی و زیست‌محیطی بالحاظ عدم قطعیت­های فراوانی که در سیستم اقتصادی حاکم است، تدوین نمایند.در این ساختار، روش­های مربوط به برنامه­ریزی سنتی دیگر جوابگو بودند، چراکه بازیگران تصمیمات مربوط به سرمایه­گذاری خود را در یک محیط بی­ثبات[1] می­گرفتند[12-11]. در مورد تحولات صورت گرفته در سیستم قدرت و ورود به عرصه رقابتی می­توان به دو عامل و محرک اصلی اشاره کرد؛ یکی گرایش به کارآیی هزینه و تأکید بیشتر به ایجاد فضای رقابتی و دیگری آگاهی جامعه و دولت از پیامدهای زیست­محیطی ناشی از افزایش مصرف انرژی در جهان می­باشد. افزایش نگرانی­های زیست­محیطی نیز به وضع مقرراتی به‌منظور کنترل آلودگی­های ناشی از تولید برق توسط نیروگاه­ها منجر شده است. فراهم نمودن زمینه برای تجارت مجوز تولید برق توسط انرژی­های تجدیدپذیر و مالیات بر آلودگی نمونه­هایی از این مقررات به شمار می­آیند. درحالی‌که محرک اول که تأکید بیشتری به ایجاد فضای رقابتی در بازار دارد و باعث پیچیده­تر شدن مسئله برنامه­ریزی بهره­برداری می­گردد، محرک دوم یعنی نگرانی­های زیست­محیطی نیز مقررات دیگری را به سیستم اضافه نموده است که خود می­تواند منجر به افزایش عدم قطعیت‌ها در مسئله برنامه­ریزی بهره­برداری تولید گردد[13].

    از یک نقطه‌نظر دیگر می­توان گفت که مسئله برنامه­ریزی بهره­برداری از دو دیدگاه قابل‌بررسی است. از نگاه قانون‌گذار سیستم، که مهم­ترین مأموریت آن برقراری بازاری پایدار در بلندمدت است. به این منظور، ضمن هدف‌گذاری در شاخص­های مهم پایداری بازار، برنامه‌ریزی بهره­برداری باهدف بهینه­سازی رفاه اجتماعی، قابلیت اطمینان مطلوب، در نظر گرفتن مسائل و مباحث زیست‌محیطی و وضع مقررات حمایتی و تشویقی برای سرمایه‌گذاری در این بخش و راهنمایی شرکت­های تولید برای توسعه توسط قانون‌گذار ضروری است. بعلاوه، باوجود عدم قطعیت­های متنوع و هزینه بالای سرمایه‌گذاری و غیرقابل‌بازگشت بودن تصمیم‌گیری در این حوزه، باید از رویکردها و چارچوب­های معتبری استفاده گردد تا دستیابی به اهداف بلندمدت و میان­مدت را در کنترل سیستم قدرت و بازار برق محقق نماید[12].

    از طرف دیگر چنانچه بحث برنامه­ریزی بهره­برداری از نگاه سرمایه‌گذاران مورد بررسی قرار گیرد، ملاحظه می‌شود که سرمایه­گذاران همانند تمام سازمان­ها برای بقای خود در بازار باید برنامه­ریزی بهینه­ای را در میان­مدت و بلندمدت در دستور کار خود قرار دهند. برخورداری از سهم بازار و ترکیب بهینه فناوری‌های تولید تحت مالکیت از مهم­ترین اهداف کلان شرکت­های تولید در بازارهای برق به شمار می‌روند. در بحث برنامه­ریزی بهره­برداری در محیط رقابتی که در این پایان­نامه مدنظر است، چند نکته بسیار مهم وجود دارد:

    در نظر گرفتن انواع مختلف منابع

    توافق بین معیارهایی که با هم تداخل دارند و سازگار نیستند.

    تأثیر دادن انواع مختلف عوامل عدم قطعیت

    پیش­بینی شرایط آینده از طریق یک روش مؤثر

    در نظر گرفتن یک فرآیند برنامه­ریزی که عدم­قطعیت­ها را نیز به­حساب آورد، جهت برنامه­ریزی بهره­برداری از منابع بسیار ضروری است. در مورد تنوع منابع نیز در این پایان­نامه منابع سنتی در کنار منابع بادی، ذخیره­سازهای انرژی در کنار اجرای راه­کارهای مدیریت مصرف مدنظر می­باشد.

     به این منظور لازم است شرکت­های تولید برنامه­ریزی بهره­برداری را براساس دستیابی به اهداف میان­مدت و بلندمدت، انجام دهند. باوجود محدودیت­ها و عدم قطعیت­های زیادی که شرکت­های تولید در کوتاه­مدت و بلندمدت با آن‌ها مواجه‌اند، ارائه چارچوب­ها و روش­های توانمند برای برنامه‌ریزی بهره­برداری از نیازهای ضروری سیستم قدرت می­باشد.

    عدم قطعیت­های بار پیش‌بینی‌شده، بهای سوخت واحدهای تولیدی و عدم قطعیت استراتژیک رقبا ازجمله موارد مهمی هستند که بازیگران در برنامه­ریزی بهره­برداری با آن‌ها مواجه‌اند. همان­طور که بیان شد، عدم قطعیت استراتژیک بازیگران از اهمیت زیادی برخوردار می­باشد؛ چراکه نوسانات قیمت ناشی از رفتار استراتژیک بازیگران بازار در میان­مدت تأثیرقابل‌توجهی بر سودهای عملیاتی این شرکت­ها دارد. لذا ضروری است از روش­های مناسبی برای مدل­سازی این عدم قطعیت­ها در برنامه‌ریزی بهره­برداری استفاده گردد.

    در این پایان­نامه که هدف برنامه­ریزی بهره­برداری منابع تولید پراکنده، ذخیره­سازها و راهکارهای مدیریت مصرف در محیط رقابتی می­باشد، باید منابعی در نظر گرفته شوند که ضمن اینکه تکنولوژی نوین و به­روزی در سیستم قدرت هستند، مباحث جالبی را از لحاظ آکادمیک و علمی ایجاد کنند. یکی از این منابع، منابع تجدیدپذیر می­باشد که در بین منابع تجدیدپذیر نیز منابع بادی ازنظر رشد تکنولوژی و قابل رقابت بودن با منابع سنتی از اهمیت بیشتری برخوردار می­باشد. با در نظر گرفتن منابع بادی به خاطر اهمیت مسائل زیست­محیطی و با توجه به عدم قطعیت در تولید این منابع و فقدان سیاست­های حمایتی جامع، ریسک مسئله برنامه­ریزی بهره­برداری افزایش می­یابد. بدین منظور در کنار این منابع از ذخیره­سازهای انرژی نیز استفاده شده است. خودروهای برقده قابل اتصال به شبکه یکی از انواع ذخیره­سازهایی هستند که طی سالیان اخیر در مطالعات سیستم قدرت رقابتی و شبکه­های هوشمند قدرت به‌وفور از آن­ها صحبت شده و کارهای متنوعی در این زمینه صورت گرفته است.

    در این پایان­نامه نیز تأثیر این منابع یعنی خودروهای برقده در نظر گرفته شده است. به‌طورکلی خودروهای الکتریکی با قابلیت اتصال به شبکه خودروهایی هستند که قابلیت اتصال به شبکه‌ی قدرت در نقاط تعریف شده معینی را دارا هستند و از این طریق می‌توانند در تبادل توان الکتریکی با شبکه‌ی قدرت شرکت نمایند. زیرساخت‌های فنی و مخابرات لازم به‌منظور بهره‌برداری بهینه از این خودروها می‌بایست فراهم باشد. این خودروها دارای این قابلیت هستند که در بعضی از ساعات شارژ و در ساعاتی دشارژ گردند. بنابراین این خودروها می­توانند در یک بازی همکارانه در کنار منابع بادی مورد بهره­برداری قرار گیرند[17-14].

    در این پایان­نامه این مسئله مدل­سازی شده و به‌عنوان یکی از نوآوری­های این پایان­نامه مطرح
    می­باشد. در این حالت خودروها به‌صورت یکپارچه با منابع بادی عمل کرده و در صورت برنامه­ریزی بهینه می­توانند باعث افزایش ضریب ظرفیت منابع بادی گردند. علاوه بر این و با توجه به اینکه در سیستم قدرت هوشمند، علاوه بر منابع سمت تولید، منابع سمت مصرف نیز این قابلیت را دارند که در بازار برق شرکت کرده و در تسویه قیمت بازار سهیم باشند، لذا در این پایان­نامه نیز تأثیر راهکارهای مدیریت مصرف نیز در نظر گرفته شده است.

    برای اجرایی کردن این راه­کار بار مشترکین به‌صورت الاستیک در نظر گرفته شده و بار تابعی خطی از قیمت برق می­باشد. یکی دیگر از راهکارهای مدیریت مصرف که در این پایان­نامه توسعه یافته و اجرا شده است، جابجایی پیک می­باشد. این کار از طریق توسعه یک بازی همکارانه بین خودروهای برقده قابل اتصال به شبکه (که نقش ذخیره­ساز را دارند) و بار مشترکین صورت گرفته است. این مسئله نیز به‌عنوان یکی از نوآوری­های دیگر این پایان­نامه مطرح می­باشد.

    1-2-ضرورت تحقیق و هدف از انجام پایان­نامه

    امروزه بحث انرژی یکی از مهم­ترین دغدغه­هایی است که افکار دولت­ها و ملت­ها را در جهان به خود مشغول ساخته است. شاید بتوان تأمین انرژی در آینده را از مهم­ترین مشکلات بشر در دهه­ها وقرن­های آینده دانست.اصولاً بحث انرژی یک مبحث استراتژیک می­باشد و به‌طور مستقیم به سیاست­های کشورها و تعاملات بین آن­ها بستگی دارد. یکی از منابعی که در دهه اخیر استفاده وبهره­گیری از آن رایج شده است، منابع تولید پراکنده می­باشند.

    این منابع در ابتدا شامل منابعی بودند که از سوخت­های فسیلی استفاده می­کردند. اما بعد از چند سال مسائل و مشکلاتی راجع به این سوخت­ها مطرح شد. پی بردن به متناهی بودن این منابع، مطرح شدن بحث آلودگی محیط‌زیست و پایین بودن بازده این منابع ازجمله این مسائل و مشکلات می­باشد.علاوه بر مسائل مطرح شده،با پیچیده­تر شدن روابط دیپلماتیک بین کشورها و تعامل دولت­ها با یکدیگر، منابع فسیلی به یک ابزار در بحث­های سیاسی تبدیل شده است. همه این موارد باعث شده است که دولت­ها در کشورهای مختلف به دنبال منابع جدید انرژی باشند تا مشکلات ذکرشده را نداشته و با نامتناهی بودن آن‌ها، خیال بشر برای همیشه از تأمین انرژی راحت گردد.یکی از منابعی که از دیرباز بشر از آن استفاده می­کرده و امروزه نیز گرایش جهانی به سمت استفاده از این منابع می­باشد، انرژی­های تجدیدپذیراز قبیل منابع بادی، خورشیدی،بیوماس، جزر و مد و ... می­باشد. باوجوداینکه تکنولوژی­های استفاده از این منابع نوپا و درنتیجه پرهزینه می­باشند، ولی به دلیل داشتن برتری در جنبه­های ذکر شده، مورد استقبال تمام کشورها قرارگرفته‌اند و متعاقب آن روزبه‌روز تکنولوژی آن­ها بهبود یافته و هزینه آن­ها کاهش می­یابد.درنتیجه استفاده از آن‌ها در دنیا مقرون به‌صرفه‌ترشده و نیز خواهد شد .به‌طورقطع در چند دهه آینده درصد زیادی از انرژی دنیا توسط این منابع تأمین خواهد شد وکشوری موفق خواهد بود که از هم‌اکنون به این منابع توجه کرده و سهمی از سبد انرژی خود را از این منابع تأمین کند[13].

    لازم به ذکر است، هنوز درصد استفاده از این منابع به دلیل تکنولوژی بالای آن­هاو هزینه­های ساخت زیاد، در اغلب کشورها پایین می­باشد. ولی همان­طور که بیان شد با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از این منابع سیر صعودی خود را با شتاب بیشتری طی خواهد کرد.یکی از مهم­ترین منابع تجدیدپذیر، منابع بادی می­باشد.در سال­های اخیر هدف عمده بیشتر سرمایه­گذاری­ها در زمینه منابع بادی کاهش گازهای گلخانه­ای به میزان 20 درصد، افزایش کارایی انرژی به‌اندازه 20 درصد و افزایش مقادیر انرژی نو به میزان 20 درصد تا سال 2020 با استفاده از منابع بادی بوده است که آن را سیاست پنج- بیست[2] نیز می­نامند[13].

    یکی­دیگر از منابعی که طی سالیان اخیر استفاده از آن توسعه یافته است، ذخیره­سازهای انرژی بوده­اند. در بین ذخیره­سازها نیز خودروهای برقده قابل اتصال به شبکه از اهمیت زیادی برخوردار گشته­اند. این خودروها قابلیت شارژ و دشارژ را دارا هستند و می­توانند به برقراری تعادل توان در شبکه کمک کنند. از طرف دیگر با مطرح شدن سیستم­های قدرت هوشمند، منابع سمت مصرف نیز این فرصت را یافته­اند که همانند منابع سمت تولید در بازار برق شرکت کنند.

    در این پایان­نامه تأثیر منابع تولید پراکنده سنتی، بادی، خودروهای برقده قابل اتصال به شبکه و راهکارهای مدیریت مصرف در نظر گرفته شده است و برنامه­ریزی بهره­برداری از این منابع مدنظر می­باشد. با توجه به اینکه این مطالعات در محیط رقابتی صورت می­گیرد، لذا ضروری است که عدم قطعیت‌های مربوط به مسئله بخصوص عدم قطعیت استراتژیک بازیگران مدنظر قرارگیرد. بنابراین ضروری است که برنامه­ریزی بهره­برداری از این منابع که اخیراً نرخ نفوذ آن­ها در شبکه نیز زیاد شده است، به صورت جامع و کاملی مدل­سازی گردد. در این پایان­نامه به این مهم پرداخته می­شود.

    1-3-نوآوری­های پایان­نامه

    نوآوری­های اصلی مدل­سازی عدم­قطعیت استراتژیک بازیگران شامل منابع بادی، ذخیره­سازها با در نظر گرفتن راه­کارهای مدیریت مصرف در محیط رقابتی می­باشد. از طرف دیگر منابع بادی دارای تولید تصادفی بوده و این مسئله شرکت آن­ها را در بازار برق مشکل می­کنند. علاوه بر این خودروهای برقده قابل اتصال به شبکه به‌عنوان ذخیره­ساز دارای ظرفیت محدودی نسبت به کل شبکه می­باشند که این مسئله باعث می­گردد برای تأمین بار پایه مناسب نباشند.بنابراین در این پایان­نامه یک مدل بازی همکارانه توسعه یافته تا منابع بادی و این خودروها در این بازی به فکر بیشینه کردن سود خود باشند. این مسئله باعث افزایش انعطاف­پذیری منابع بادی شده و همچنین نقش خودروهای برقده را برای شرکت در بازار برق پررنگ­تر می­کند.

     این مسئله نیز به‌عنوان یکی از نوآوری­های این پایان­نامه مطرح می­باشد.علاوه بر این در مدل پیشنهادی دیگر سعی شده است که خودروهای برقده در کنار راه­کارهای مدیریت مصرف در یک بازی همکارانه در کنار هم فعالیت کنند که در این صورت قابلیت کنترل­پذیری بارها نیز بیشتر می­شود. این مسأله نیز به‌عنوان نوآوری دیگر این کار محسوب می­شود.

    1-4-سرفصل­های پایان­نامه

    بعد از اینکه در این بخش مقدمه­ای راجع به موضوع پایان­نامه بیان شد، در فصل دوم مروری بر توسعه منابع تولید پراکنده و دسته­بندی آن­ها صورت می­گیرد. ازآنجاکه در این پایان­نامه منابعی مانند منابع بادی، خودروهای برقده قابل اتصال به شبکه و راهکارهای مدیریت مصرف مدنظر
    می­باشند، لذا در فصل سه به‌تفصیل در مورد آن­ها بحث شده و مروری بر کارهای صورت گرفته درزمینهٔ برنامه­ریزی بهره­برداری این منابع صورت گرفته است.

    در فصل چهارم نیز مدل­سازی مسئله برنامه­ریزی بهره­برداری در محیط رقابتی و با مدل­سازی عدم قطعیت استراتژیک بازیگران صورت گرفته است. در فصل پنجم شبیه­سازی مربوط به مدل استخراج شده در فصل چهارم صورت گرفته و نتایج حاصل شده موردبررسی و تحلیل قرار گرفته است. سرانجام نتیجه‌گیری حاصل از تحقیق و پیشنهادات لازم در فصل ششم ارائه شده است

    با تغییر و پیشرفت روزافزون صنعت برق و به‌واسطه برخی عوامل همچون محدودیت­های محیطی، جغرافیایی و مالی برای ایجاد نیروگاه­های با ظرفیت بالا، افزایش روزافزون مشکلات پایداری و امنیت در سیستم­های قدرت، رشد دائمی و زیاد مصرف و مطرح شدن بازار رقابتی، ساختار سیستم­های قدرت دستخوش تغییر و تحولات فراوانی در سایر بخش­ها شده­اند.

    ازجمله این تغییر و تحولات در بخش تولید، به کارگیری منابع تولید با توان کم که به‌طور غیرمتمرکز و پراکنده در شبکه توزیع نصب می­شوند، می­باشد. براساس مطالعاتDCPA[3][4]منابع تولید پراکنده توانایی تأمین حداقل 20 درصد ظرفیت جدید نصب در شبکه را داشته که البته با روند فعلی، این چشم­انداز تا 30 درصد نیز قابل افزایش است[20-18].

    همچنین مؤسسه EPRI[5] میزان مشارکت این منابع تا سال 2010 را بین 5/2 تا 5 گیگاوات تخمین زده است که نشان‌دهنده رشد روز افزون به‌کارگیری این تولیدات در تأمین انرژی موردنیاز در کشورهای مختلف می­باشد[21].

    به‌کارگیری و حضور این واحدهای تولیدی، تأثیرات مثبت و منفی گوناگونی را در آنالیز و ارزیابی فنی و اقتصادی شبکه به همراه دارد. نصب این واحدها بدون بررسی تأثیرات آن­ها در شبکه باعث افزایش اثرات منفی، بروز مشکلات جدی در بهره­برداری و کاهش کارایی و بهره­وری از این تولیدات در شبکه می­گردد.

    در این فصل مروری بر تکنولوژی­های تولید پراکنده، مشخصات آن­ها، دسته­بندی و اصول کارکرد آن­ها صورت می­گیرد. ازآنجایی‌که هدف از این پایان­نامه برنامه­ریزی بهره­برداری از منابع تولید پراکنده، ذخیره­سازها و اجرای راه­کارهای مدیریت مصرف است، لذا ضروری است که ضمن آشنایی با این منابع، منابعی در مطالعات در نظر گرفته شوند که اولاً در شبکه قدرت هوشمند امروزی رو به رشد بوده و ثانیاً بحث­های جذابی را در محیط رقابتی باوجودعدم قطعیت‌های زیاد مطرح کنند.

    2-2- تعریف تولیدات پراکنده

    استفاده از تولیدات پراکنده را می­توان به­عنوان یک حرکت و گرایش جدید در صنعت و شبکه­های قدرت در نظر گرفت، لیکن تاکنون تعریف واحدی برای مشخص نمودن تکنولوژی­های این تولیدات معرفی نشده است. اگر بخواهیم یک تعریف کلی از این منابع داشته باشیم، به‌صورت زیر است:

    " تولید پراکنده عبارت است از کلیه تکنولوژی­های تأمین انرژی الکتریکی موردنیاز در مقیاس کوچک که در نزدیکی و یا در محل مصرف قرار گرفته و توان تولیدی توسط این تولیدات به شبکه توزیع و یا مستقیماً به بار و مصرف­کننده مشخصی تزریق می­گردد [22] ".

    استفاده از تعریف فوق در جداسازی این تولیدات از بقیه روش­های تأمین انرژی الکتریکی کار مبهم و پیچیده­ای است. به همین منظور تعاریف و تقسیم­بندی دقیق­تری براساس هدف، کاربرد، ظرفیت و استفاده و عدم استفاده از انرژی­های تجدیدپذیر ارائه می­شود. در ادامه به برخی از این تعاریف اشاره شده است.

    2-2-1- اهداف و کاربردهای تولیدات پراکنده

    هدف اصلی از به‌کارگیری واحدهای تولید پراکنده، تأمین توان راکتیو موردنیاز بارهای شبکه
    می­باشد. بر اساس این تعریف نیازی به تأمین توان اکتیو موردنیاز از طریق این تجهیزات نمی­باشد، هر چند که برخی از واحدهای تولید پراکنده قادر به تولید توان راکتیو نیز می­باشند و بخشی از توان راکتیو بارها را نیز تأمین می­نمایند. همچنین جهت تأمین نیازمندی­های بار و شبکه و با توجه به نوع تولید پراکنده، کاربردهای مختلفی را برای این تولیدات در نظر گرفته­اند که عبارت است از[23]:

    تولید همزمان برق و حرارت (CHP):انرژی حرارتی بسیاری در فرآیند تبدیل سوخت به انرژی الکتریکی تولید می­گردد. به­طور متوسط،انرژی تولیدی در طی این فرآیند تبدبل به انرژی حرارتی می­گردد. این حرارت تولید شده در صورت نزدیکی به مراکز مصرف می­تواند مورداستفاده قرار گیرد. علاوه بر مزیت فوق، استفاده از این تکنولوژی باعث کاهش آلودگی­های زیست­محیطی نیز می­گردد.

    تغذیه پشتیبان: تولید پراکنده می­تواند در شبکه توزیع  در برخی مواقع که یکی از بخش­های شبکه دچار مشکل شده است، به‌طور اضطراری بار موردنیاز برخی مصرف­کنندگان که دارای هزینه خاموشی هنگفتی می­باشند را تأمین نماید.

    پیکسایی[6]: هزینه تأمین انرژی موردنیاز بارهای شبکه در هر ساعت وابسته به میزان بار شبکه و آمادگی نیروگاه­ها می­باشد. در صورتیکه هزینه تأمین انرژی توسط DGدر ساعات پیک از هزینه خرید انرژی از شبکه در این ساعات کمتر باشد، می­توان از این تولیدات جهت کاهش هزینه­های تأمین انرژی الکتریکی استفاده نمود. در این حالت DGدر حدود 200 تا 3000 ساعت در سال به تأمین انرژی الکتریکی موردنیاز مصرف­کنندگان می­پردازد. ویژگی­های اساسی این تولیدات جهت استفاده در شبکه بدین‌صورت عبارت است از: پایین بودن هزینه نصب و راه­اندازی،راه­اندازی و اتصال سریع و پایین بودن هزینه­های مربوط به تعمیر و نگهداری.

    پشتیبانی شبکه: استفاده از تولید پراکنده قابلیت کاهش هزینه­های سرمایه­گذاری در سایر بخش­ها ازجمله تقویت ولتاژ شبکه، کاهش تلفات خطوط، کنترل توان راکتیو، آزادسازی ظرفیت خطوط انتقال و افزایش ظرفیت اضطراری شبکه را دارا می­باشد.

    تغذیه بارها به­صورت جداگانه از شبکه برای مناطقی که هزینه اتصال آن­ها به شبکه به دلیل موانع طبیعی بالا بوده و صرفه اقتصادی ندارد.

    تعویق هزینه­های احداث و توسعه شبکه: در این حالت با آنالیز و بررسی تولیدات پراکنده و
    هزینه­ها در طول دوره بهره­برداری و مقایسه با توسعه شبکه، روش مناسب جهت توسعه شبکه ارائه می­گردد.

    کاهش آلودگی­های زیست­محیطی با استفاده از تولیدات مبتنی بر انرژی­های تجدیدپذیر و بالا بودن راندمان و آلودگی کمتر در تولیداتی که از سوخت­های فسیلی استفاده می­کنند.

    تأمین خدمات جانبی[7]موردنیاز جهت بهره­برداری شبکه: در شبکه­های قدرت تجدید ساختار یافته، قابلیت ارائه خدماتی همچون ذخیره چرخان[8]، ذخیره تکمیلی[9] و راه­اندازی شبکه، دارای اهمیت زیادی می­باشند[24].

    بهبود کیفیت برق­رسانی: حضور منابع تولیدات پراکنده در نزدیکی مراکز مصرف می­تواند تأثیرات مثبتی بر روی قابلیت اطمینان و کاهش تعداد و تداوم مدت‌زمان خاموشی­های مصرف­کنندگان و همچنین افزایش کیفیت برق­رسانی به مراکز بار با بهبود پروفیل ولتاژ در نقاط مصرف داشته باشد.

    2-2-2- ظرفیت تولیدات پراکنده

    حداکثر ظرفیت منابع تولید پراکنده را نمی­توان به‌طور دقیق مشخص نمود. به‌عنوان مثال EPRIظرفیت این تولیدات را از چند کیلووات تا چند مگاوات تعریف می­کند[3]. نکته­ای که در اینجا حائز اهمیت است این است که حداکثر ظرفیتی را که می­توان به یک شبکه متصل نمود وابسته به میزان ظرفیت شبکه و سطح ولتاژ می­باشد؛ برای مثال تولیدات با ظرفیت بیش از 100 تا 150 مگاوات را نمی­توان به شبکه­های با سطح ولتاژ کمتر از 110 کیلوولت متصل نمود[22]. در جدول زیر یک تقسیم‌بندی از واحدهای DGبر اساس ظرفیت تولیدی آن‌ها ارائه شده است.

     

    [1] Volatile

    [2]Five-twenty

    [3] Distributed Power Coalition of America

    [4] Electric Power Research Institute

    [6] Load Shedding

    [7] Ancillary Service

    [8] Spinning Reserve

    [9] Supplemental Reserve

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                           صفحه

    چکیده.......................................................................................................................................................................................................   1

    فصل اول : مقدمه

    1-1-کلیات.................................................................................................................................................................................................3

    1-2- ضرورت تحقیق وهدف از انجام پایان­نامه.......................................................................................................................................6

    1-3- نوآوری­های پایان­نامه........................................................................................................................................................................... 7

    1-4- سرفصل­های پایان­نامه.......................................................................................................................................................................8

    فصل دوم : مروری برانواع مختلف تکنولوژی­های تولید پراکنده

    2-1- مقدمه............................................................................................................................................................................................ 10

    2-2- تعریف تولیدات پراکنده.............................................................................................................................................................10

    2-2-1- اهداف وکاربردهای تولیدات پراکنده...........................................................................................................................................11

    2-2-2- ظرفیت تولیدات پراکنده...............................................................................................................................................................12

    2-2-3- مکان نصب تولیدات پراکنده........................................................................................................................................................13

    2-3-تکنولوژی‌هایDG..........................................................................................................................................................................13

    2-3-1-بررسی انواع تکنولوژی‌هایDG................................................................................................................. 14

    2-3-1-1 ژنراتورهای مرسوم..............................................................................................................................................................16

    2-3-1-2 ژنراتورهای غیرمرسوم.........................................................................................................................................................17

    2-3-1-3- وسایل ذخیره انرژی.........................................................................................................................................................18

    2-3-1-4 مولدهای برق با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر..............................................................................................................21

    2-3-2- مقایسه تکنولوژی تولیدپراکنده....................................................................................................................................................25

    2-3-3- قابلیت فنی تولیدات پراکنده........................................................................................................................................................25

    2-4- مشخصه عملکردی تکنولوژی‌هایDG.....................................................................................................................................26

    2-5- مزایای استفاده ازمولدهایDG.................................................................................................................................................27

    2-6-قابلیت‌های فنی موردنیازDG......................................................................................................................................................... 29

    2-7- قوانین موجود در ارتباط با اتصالDGبه شبکه..............................................................................................................................31

    2-8- تجدید ساختار و محیط رقابتی..................................................................................................................................................33

    2-9- نقش تولیدات پراکنده در بازار برق...........................................................................................................................................35

    2-10- خلاصه ونتیجه گیری...............................................................................................................................................................36

    فصل سوم: مروری بر برنامه‌ریزی بهره‌برداری ازمنابع بادی،خودروهای قابل اتصال به شبکه و راه­کارهای مدیریت مصرف

    3-1- مقدمه.............................................................................................................................................................................................38

    3-2- منابع بادی..................................................................................................................................................................................38

    3-2-1- سیاست­های حمایتی منابع بادی..................................................................................................................................................39

    3-3- تاثیرمنابع بادی بر بهره برداری درمحیط رقابتی..............................................................................................................................40

    3-4- تاثیرمنابع بادی بردینامیک­های قیمت بازارعمده فروشی................................................................................................................41

    3-4-1- تغییرات کوتاه مدت قیمت...........................................................................................................................................................41

    3-4-2- قیمت­های منفی...........................................................................................................................................................................42

    3-5- ساختار بازارهای تعادل درحضورمنابع بادی..............................................................................................................................43

    3-6- تأثیرات افزایش نرخ نفوذ منابع بادی بر برنامه­ریزی دیگرنیروگاه­ها..........................................................................................44

    3-7- راه­کارهای موجود جهت کاهش ریسک سرمایه گذاری درچنین محیط رقابتی........................................................................45

    3-7-1- مکانیزم تشویقFIT................................................................................................................................................... .................46

    3-7-2-مدل سهم مشخص وگواهینامه سبز..............................................................................................................................................47

    3-7-3-حراج............................................................................................................................................................................................47

    3-7-4- تشویق مالی واعتبار مالیاتی.........................................................................................................................................................47

    3-8-برنامه های مدیریت مصرف.........................................................................................................................................................48

    3-8-1 مزایای حضورمشتریان در بازار.....................................................................................................................................................49

    3-8-2-توسعه مدل­های خطی برنامه‌های پاسخگویی‌بار...........................................................................................................................50

    3-8-3- الاستیسیته قیمتی تقاضا    ............................................................................................................................................................... 52

    3-9-خودروهای برق­ده قابل اتصال به شبکه درسیستم‌های قدرت....................................................................................................56

    3-9-1- ضرورت درنظرگرفتن خودروهای برق­ده به عنوان ذخیره ­ساز....................................................................................................57

    3-9-2-فناوری خودرو- به- شبکه...........................................................................................................................................................59

    3-9-3-جایگاه فناوری خودرو- به- شبکه درسیستم قدرت.....................................................................................................................60

    3-10- مرورادبیات مسئله برنامه­ریزی بهره­برداری از منابع تولیدپراکنده،ذخیره ­سازها وراهکارهای مدیریت مصرف.............................61

    3-11- تفاوت کارانجام شده دراین پایان­نامه با کارهای گذشته................................................................................................................66

    3-12-خلاصه ونتیجه­گیری......................................................................................................................................................................67

    فصل چهارم : مدل­سازی برنامه‌ریزی بهره‌برداری با در نظرگرفتن منابع بادی،خودروهای برق ده و راهکارهای مدیریت مصرف

    4-1 –مقدمه.........................................................................................................................................................................................70

    4-2-فرضیات اصلی................................................................................................................................................. ......................71

    4-3 – شرح چارچوب پیشنهادی............................................................................................................................................................72

    4-3-1- نحوه مدل­ سازی منابع بادی........................................................................................................................................................72

    4-3-2- عدم قطعیت­های منطقی (استراتژیک).........................................................................................................................................75

    4-4- فرمول­بندی ریاضی مسئله برنامه­ریزی بهره­برداری....................................................................................................................76

    4-4-1- مسئله بهینه ­سازی برنامه­ریزی.....................................................................................................................................................76

    4-4-2- مسئله بهینه­سازی سود بازیگران در بهره­برداری..........................................................................................................................77

    4-4-3- مدل بازار ومحاسبه قیمت...........................................................................................................................................................80

    4-4-4- نحوه درنظرگرفتن مدل احتمالی منابع بادی درچارچوب پیشنهادی.............................................................................................83

    4-4-5-مدل­سازی هزینه سرمایه­گذاری....................................................................................................................................................83

    4-5- مدل پیشنهادی برای بهره برداری ازخودروهای برق­ده.............................................................................................................84

    4-6- خلاصه ونتیجه گیری................................................................................................................................................................86

    فصل پنجم: مطالعات عددی

    5-1 –مقدمه.......................................................................................................................................................................................... 89

    5-2- شبکه نمونه....................................................................................................................................................................................89

    5-3-مطالعات عددی وتحلیل نتایج با درنظرگرفتن نقش منابع بادی درکنار راهکار مدیریت مصرف............................................... 90

    5-3-1-آنالیز تحلیل حساسیت نسبت به سقف قیمت بازار.......................................................................................................................91

    5-3-2-درنظرگرفتن خروجی­ها به صورت احتمالاتی.............................................................................................................................. 93

    5-4- برنامه ریزی بهره­برداری از منابع بادی وخودروهای برق ده درکنار اجرای راهکارهای مدیریت مصرف..................................... 94

    5-4-1- مطالعه عددی و تحلیل نتایج،نقش خودروهای برق ده درافزایش ضریب ظرفیت منابع بادی......................................................95

    5-5- نتیجه­گیری وخلاصه.................................................................................................................................................................... 98

    فصل ششم : جمع­بندی،نتیجه­گیری وپیشنهادها

    6-1- جمع­بندی ونتیجه­گیری.............................................................................................................................................................  100

    6-2- پیشنهادها................................................................................................................................................................................... 101

    منابع

    - الف: منابع غیرفارسی........................................................................................................................................................................103

    چکیده انگلیسی........................................................................................................................................................................................106

     

    منبع:

    منابع غیرفارسی:

    [1]Vishnu Nanduri, Tapas K. Das, and Patricio Rocha, “Generation Capacity Expansion in Energy Markets Using a Two-Level Game-Theoretic Model”, IEEE Transaction On Power System, VOL. 24, NO. 3, AUGUST 2009.

    [2] Arthur Mazer, “Electric Power Planning for Regulated and Deregulated Markets”,WILEY -INTERS CIENCE A John Wiley & Sons, Inc. Publication, 2007.

    [3] Hossein Seifi, and Mohammad Sadegh Sepasian, “Electric Power System Planning Issues, Algorithms and Solutions”, Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2011.

    [4] Florian Kienzle, PeterAhčin, and Göran Andersson, “Valuing Investments in Multi-Energy Conversion, Storage, and Demand-Side Management Systems Under Uncertainty”, IEEE TRANSACTIONS ON SUSTAINABLE ENERGY, VOL. 2, NO. 2, APRIL 2011.

    [5] Italo Atzeni, Luis G. Ordóñez, Gesualdo Scutari, Daniel P. Palomar, and Javier Rodríguez Fonollosa, “Demand-Side Management via Distributed Energy Generation and Storage Optimization”, IEEE TRANSACTIONS ON SMART GRID, VOL. 4, NO. 2, JUNE 2013.

    [6] Pedram Samadi, Hamed Mohsenian-Rad, Robert Schober, and Vincent W. S. Wong, “Advanced Demand Side Management for the Future Smart Grid Using Mechanism Design”, IEEE TRANSACTIONS ON SMART GRID, VOL. 3, NO. 3, SEPTEMBER 2012.

    [7] Dange Huang, and Roy Billinton, Effects of Load Sector Demand Side Management Applications in Generating Capacity Adequacy Assessment, IEEE TRANSACTIONS ON POWER SYSTEMS, VOL. 27, NO. 1, FEBRUARY 2012.

    [8] A.H. Mohsenian-Rad, V. Wong, J. Jatskevich, R. Schober, and A. Leon-Garcia, “Autonomous demand-side management based on game theoretic energy consumption scheduling for the future smart grid,” IEEE Trans. Smart Grid, vol. 1, no. 3, pp. 320–331, Dec. 2010.

    [9] Shaghayegh Bahramirad, Wanda Reder, and Amin Khodaei, “Reliability-Constrained Optimal Sizing of Energy Storage System in a Microgrid”, IEEE TRANSACTIONS ON SMART GRID, VOL. 3, NO. 4, DECEMBER 2012.

    [10] H. S. V. S. Kumar Nunna, and Suryanarayana Doolla, “Multiagent-Based Distributed-Energy-Resource Management for Intelligent Microgrids”, IEEE TRANSACTIONS ON INDUSTRIAL ELECTRONICS, VOL. 60, NO. 4, APRIL 2013.

    [11] M. Parsa Moghaddam, M. K. Sheik-El-Eslami and S. Jadid, “Power Market Long Term Stability: A Hybrid MADM/GA Comprehensive Framework”, IEEE Trans on Power Systems, Vol. 20, No. 4, pp 2107-2116, Nov. 2005.

    [12] T. Barforoushi, M. Parsa Moghaddam, M.H. Javidi, M.K. Sheikh-El-Eslami, “Evaluation of regulatory impacts on dynamic behavior of investments in electricity markets: A new hybrid DP/GAME framework”, IEEE Trans. Power Syst. 25(4), 1978-1986, 2010.

    [13]     M.Parsa Moghaddam,P.T.Baboli, E. Alishahi, F.Lotfifard,“Flexibleload following the wind power generation”, IEEE International Energy Conference, Bahrain, 2010.

    [14] Qazi R. Hamid, and Javier A. Barria, “Distributed Recharging Rate Control for Energy Demand Management of Electric Vehicles”, IEEE TRANSACTIONS ON POWER SYSTEMS, VOL. 28, NO. 3, AUGUST 2013.

    [15] Hong Liu, Huansheng Ning, YanZhang, and Mohsen Guizani, “Battery Status-aware Authentication Scheme for V2G Networks in Smart Grid”, IEEE TRANSACTIONS ON SMART GRID, VOL. 4, NO. 1, MARCH 2013.

    [16] Taha Selim Ustun, Cagil R. Ozansoy, and Aladin Zayegh, “Implementing Vehicle-to-Grid (V2G) Technology With IEC 61850-7-420”, IEEE TRANSACTIONS ON SMART GRID, VOL. 4, NO. 2, JUNE 2013.

    [17] Sekyung Han, Soohee Han, and Kaoru Sezaki, “Estimation of Achievable Power Capacity From Plug-in Electric Vehicles for V2G Frequency Regulation: Case Studies for Market Participation”, IEEE TRANSACTIONS ON SMART GRID, VOL. 2, NO. 4, DECEMBER 2011.

    [18]Pavlos S.Georgilakis, and Nikos D. Hatziargyriou, “Optimal Distributed Generation Placement in Power Distribution Networks: Models, Methods, and Future Research”, IEEE TRANSACTIONS ON POWER SYSTEMS, VOL. 28, NO. 3, AUGUST 2013.

    [19] Lingfeng Wang a nd Chanan Singh, “Multicriteria Design of Hybrid Power Generation Systems Based on a Modified Particle Swarm Optimization Algorithm”, IEEE TRANSAC TIONS ON ENERGY CONVERSION, VOL. 24, NO. 1, MARCH 2009.

    [20]www.distributed-generation.com.

    [21]R.E.Brown, ”Electric Power Distribution Reliability”, Marcel Dekker,Inc, New York.Basel, 2002.

    [22]Arnljot Hφyland and Marvin Rausand, “System Reliability Theory” John Wiley&.Sons, New York,1994, ISBN 0-471-59397-4.

    [23]IEEE Standard 1366-1998, IEEE trial-use guide for electric power distribution reliability Index, 1998.

    [24]T.Ackermann & G.Anderson & L.Soder, "Distributed Generation: a definition",Electric Power System Research (57), pp.195-204, June 2000.

    [25]Scientific - Technical Monthly Magazine of Electrical Power Industry, No.101, Oct. 2004.

     

    [26]W.El-Khattam, M.M.A.Salama, "Distributed generation technologies, definitions and benefits", Electric Power System Research (71), pp.119-128, 14 January 2004.

    [27]H.Lee Willis & Walter G.Scott, "Distributed Power Generation: Planning and Evaluation", Marcel Dekker, Inc. Pub. 2000.

    [28]Technical report “Islanded Operation of Distribution Networks”, DTI's Distributed Generation Programme, URN 05/591, 2005.

    [29]Electricity, Safety, Quality and Continuity Regulations (SI 2002/2665)”, HMSO, 2002.

    [30] Voltage Characteristics Of Electricity Supplied By Public Distribution Systems”,BSI British Standards, BS EN 50160:2000, 2000.

     

    [31]Cailliau, M. Foresti,M. and Martinez Villar, C.“Risks and solutions for integrating large-scale intermittent renewable sources into the EU electricity system by 2020”, IEEE power and energy magazine 2010, 8(5), 53-62.

     

    [32] EURELECTRIC, “Integration intermittent renewable source into the EU electricity system by 2020: challenges and solutions”, May 2010.

     

    [33] Trade Wind/EWEA, “Integration wind-developing Europe’s power market for the large scale integration of wind power”, Feb. 2009.

     

    [34]EWIS, “Toward a successful integration of large scale wind power into European electricity grids”, Mar. 2010.

     

    [35] J. Bushnell, “Building blocks: Investment in renewable and non-renewable technologies”, Energy Institute at Haas,rep WP202, Feb, 2010.

     

    [36] I. Falconett, K. Nagasaka, “Comparative analysis of support mechanisms for renewable energy technologies using probability distributions”, Journal of Renewable energy 35 (2010) 1135–1144.

     

    [37] L. Butler, K. Neuhoff, “Comparison of feed-in tariff, quota and auction mechanisms to support wind power development”, Journal of Renewable Energy 33 (2008) 1854–1867.

     

    [38] O. Langniß, J. Diekmann, U. Lehr, “Advanced mechanisms for the promotion of renewable energy-Models for the future evolution of the German Renewable Energy Act”, Journal of Energy Policy 37 (2009) 1289–1297.

     

    [39] M. T. Osheasy. "How to Buy Low and sell High", Elsevier, The Electricity Journal, Volume 11, No.1, pp. 24-29, Jan. 1998.

     

    [40] D. J. Lawrence, "2001 Performance of New York ISO Demand Response Programs", IEEE Power Engineering Society Winter Meeting, Vol.2, pp.995-998, Jan. 2002.

     

    [41] Palo Alto, “New Principles for Demand Response Planning”, EPRI, CA: 1006015, 2002.

     

    [42] G. Rothw, T. Gomez, “Electricity economics, regulation and deregulation”, IEEE Press, Pp, May 2003.

     

    [43] L. Goel, Q. Wu, P. Wang, “Nodal price volatility reduction and reliability enhancement of restructured power systems considering demand–price elasticity”, Elsevier, EPSR, Pp. 1655-1663, Vol. 78, Apr. 2008

     

    [44]http://en.wikipedia.org/wiki/Price elasticity of demand

    [45]W. Kempton and J. Tomic, "Vehicle-to-grid power fundamentals: Calculating capacity and net revenue," Journal of Power Sources, vol. 144, pp. 268-279, 2005.

    [46] Willett Kempton, Jasna Tomic, “Vehicle-to-grid power fundamentals: Calculating capacity

    and net revenue”, Journal of Power Sources 144 (2005) 268–279.

    [47]Willett Kempton, Jasna Tomic, Vehicle-to-grid power implementation: From stabilizing thegrid to supporting large-scale renewable energy”, Journal of Power Sources 144 (2005) 280–294.

    [48] S. Han and K. Sezaki, "Development of an optimal vehicle-to-grid aggregator for frequency regulation," Smart Grid, IEEE Transactions on, vol. 1, pp. 65-72, 2010.

     

    [49] W. Kempton and J. Tomic, "Vehicle-to-grid power implementation: From stabilizing the grid to supporting large-scale renewable energy," Journal of Power Sources, vol. 144, pp. 280-294, 2005.

    [50] E. Sortomme and M. A. El-Sharkawi, "Optimal charging strategies for unidirectional vehicle-to-grid," Smart Grid, IEEE Transactions on, pp. 1-1, 2010.


موضوع پایان نامه برنامه ریزی بهره برداری از منابع تولید پراکنده،ذخیره سازها و راهکارهای مدیریت سمت مصرف در محیط رقابتی, نمونه پایان نامه برنامه ریزی بهره برداری از منابع تولید پراکنده،ذخیره سازها و راهکارهای مدیریت سمت مصرف در محیط رقابتی, جستجوی پایان نامه برنامه ریزی بهره برداری از منابع تولید پراکنده،ذخیره سازها و راهکارهای مدیریت سمت مصرف در محیط رقابتی, فایل Word پایان نامه برنامه ریزی بهره برداری از منابع تولید پراکنده،ذخیره سازها و راهکارهای مدیریت سمت مصرف در محیط رقابتی, دانلود پایان نامه برنامه ریزی بهره برداری از منابع تولید پراکنده،ذخیره سازها و راهکارهای مدیریت سمت مصرف در محیط رقابتی, فایل PDF پایان نامه برنامه ریزی بهره برداری از منابع تولید پراکنده،ذخیره سازها و راهکارهای مدیریت سمت مصرف در محیط رقابتی, تحقیق در مورد پایان نامه برنامه ریزی بهره برداری از منابع تولید پراکنده،ذخیره سازها و راهکارهای مدیریت سمت مصرف در محیط رقابتی, مقاله در مورد پایان نامه برنامه ریزی بهره برداری از منابع تولید پراکنده،ذخیره سازها و راهکارهای مدیریت سمت مصرف در محیط رقابتی, پروژه در مورد پایان نامه برنامه ریزی بهره برداری از منابع تولید پراکنده،ذخیره سازها و راهکارهای مدیریت سمت مصرف در محیط رقابتی, پروپوزال در مورد پایان نامه برنامه ریزی بهره برداری از منابع تولید پراکنده،ذخیره سازها و راهکارهای مدیریت سمت مصرف در محیط رقابتی, تز دکترا در مورد پایان نامه برنامه ریزی بهره برداری از منابع تولید پراکنده،ذخیره سازها و راهکارهای مدیریت سمت مصرف در محیط رقابتی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه برنامه ریزی بهره برداری از منابع تولید پراکنده،ذخیره سازها و راهکارهای مدیریت سمت مصرف در محیط رقابتی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه برنامه ریزی بهره برداری از منابع تولید پراکنده،ذخیره سازها و راهکارهای مدیریت سمت مصرف در محیط رقابتی, پروژه درباره پایان نامه برنامه ریزی بهره برداری از منابع تولید پراکنده،ذخیره سازها و راهکارهای مدیریت سمت مصرف در محیط رقابتی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه برنامه ریزی بهره برداری از منابع تولید پراکنده،ذخیره سازها و راهکارهای مدیریت سمت مصرف در محیط رقابتی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه برنامه ریزی بهره برداری از منابع تولید پراکنده،ذخیره سازها و راهکارهای مدیریت سمت مصرف در محیط رقابتی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه برنامه ریزی بهره برداری از منابع تولید پراکنده،ذخیره سازها و راهکارهای مدیریت سمت مصرف در محیط رقابتی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه برنامه ریزی بهره برداری از منابع تولید پراکنده،ذخیره سازها و راهکارهای مدیریت سمت مصرف در محیط رقابتی, رساله دکترا در مورد پایان نامه برنامه ریزی بهره برداری از منابع تولید پراکنده،ذخیره سازها و راهکارهای مدیریت سمت مصرف در محیط رقابتی

پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق.M.Sc گرایش: قدرت چکیده: درسالیان اخیردو تحول بزرگ درسیستم ­های قدرت رخ‌داده است. یکی از این تغییرات مربوط به تجدید ساختار صنعت برق و تبدیل محیط متمرکز سنتی به یک محیط غیرمتمرکز می­باشد. تحول دیگردر زمینهٔگسترش استفاده از منابع تولیدپراکنده بخصوص منابع تجدیدپذیردرصنعت برق هست. نکته مهم اینکه در محیط رقابتی بدون اتخاذ راه­کارهای مناسب، ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق.M.Sc گرایش: قدرت چکیده: درسالیان اخیردو تحول بزرگ درسیستم­های قدرت رخ‌داده است. یکی از این تغییرات مربوط به تجدید ساختار صنعت برق و تبدیل محیط متمرکز سنتی به یک محیط غیرمتمرکز می­باشد. تحول دیگردر زمینهٔگسترش استفاده از منابع تولیدپراکنده بخصوص منابع تجدیدپذیردرصنعت برق هست. نکته مهم اینکه در محیط رقابتی بدون اتخاذ راه­کارهای مناسب، ...

پایان نامه کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته برق (M.Sc.) گرایش: قدرت چکیده قابلیت اطمینان در هر سیستم، مفهومی است که به عملکرد ایمن و مطمئن سیستم اشاره می کند. هرچند این مفهوم بطور تعریف نشده ای در اکثر سیستم ها نظیر الکتریکی، مکانیکی، فنوماتیک و...مورد توجه طراحان و مصرف کنندگان است، اما با پیشرفت تکنولوژی و افزایش حضور بارهای حساس و وابستگی به کار مداوم سیستم ها، امروزه این مفهوم به ...

پایان نامه کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته برق(M.A.) گرایش: قدرت چکیده ارزیابی قابلیت اطمینان در شبکه های قدرت، امری ضروری است. با مطرح شدن بحث شبکه­های هوشمند در سیستم های قدرت سنتی توجه زیادی به بهره­برداری از منابع تجدید پذیر، خودروهای برقده قابل اتصال به شبکه و همچنین دیگر انواع منابع انرژی از قبیل CHP[1] ها شده است. از طرف دیگر در سیستم قدرت هوشمند تنها به منابع در سمت تولید ...

پایان نامه کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته برق(M.A.) گرایش: قدرت چکیده ارزیابی قابلیت اطمینان در شبکه های قدرت، امری ضروری است. با مطرح شدن بحث شبکه­های هوشمند در سیستم های قدرت سنتی توجه زیادی به بهره­برداری از منابع تجدید پذیر، خودروهای برقده قابل اتصال به شبکه و همچنین دیگر انواع منابع انرژی از قبیل CHP[1] ها شده است. از طرف دیگر در سیستم قدرت هوشمند تنها به منابع در سمت تولید ...

پایان نامه کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته برق (M.Sc.) گرایش: قدرت چکیده قابلیت اطمینان در هر سیستم، مفهومی است که به عملکرد ایمن و مطمئن سیستم اشاره می کند. هرچند این مفهوم بطور تعریف نشده ای در اکثر سیستم ها نظیر الکتریکی، مکانیکی، فنوماتیک و...مورد توجه طراحان و مصرف کنندگان است، اما با پیشرفت تکنولوژی و افزایش حضور بارهای حساس و وابستگی به کار مداوم سیستم ها، امروزه این مفهوم به ...

پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد گرایش قدرت چکیده کنترل تولیدات پراکنده و برنامه­ریزی آنها یکی از مسائل مهم بهره­برداری سیستم­های قدرت است. هدف از این مسأله حداقل کردن هزینه بهره­برداری و آلودگی و تامین بار با رعایت قیود بهره­برداری می­باشد. افزایش تمایل به استفاده از منابع تجدید­پذیر و حرکت به سمت شبکه هوشمند باعث شده است که مسأله کنترل تولیدات پراکنده در بازار خرده فروشی با رویکردهای ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی‌‌ارشد در رشته مهندسی برق گرایش قدرت چکیده محدودیت منابع سوختی فسیلی و احتمال اتمام ذخایر انرژی فسیلی، گرمایش زمین، آلودگی‌های زیست محیطی، بی‌ثباتی قیمت و همچنین نیاز روز افزون مراکز صنعتی و شهری به انرژی، مجامع بین الملل را به فکر جایگزین‌های مناسب انداخته است. انرژی هسته‌ای، خورشیدی، زمین گرمایی، بادی و امواج اقیانوسی از این قبیل می‌باشند. ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته:مهندسی برق قدرت چکیده به دلیل گستردگی و نیز پیچیدگی شبکه های توزیع ، احتمال بروز حادثه در آن ها بسیار زیاد است که بروز حادثه می تواند مشترکین زیادی را تحت تاثیر خود قرار دهد. بنابراین قابلیت اطمینان یکی از پارامترهای کلیدی مشخص کننده ی میزان موفقیت سیستم در ارائه برق به مصرف کنندگان است. لذا بررسی و تحلیل قابلیت اطمینان شبکه توزیع از اهمیت خاصی ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق- قدرت چکیده آنالیز احتمالی پایداری دینامیک میکروگرید ها با در نظر گرفتن توربین های بادی در سال های اخیر نفوذ بالای منابع انرژی تجدید پذیر و مشخصا انرژی باد در شبکه های قدرت مسائل جدیدی را به وجود آورده است. یکی از مهمترین این مسائل، عدم قطعیت در توان تولیدی توسط توربین های بادی است. عدم قطعیت ایجاد شده توسط انرژی باد در ریزشبکه ها که ...

ثبت سفارش