پایان نامه تحلیل و طراحی یک تمام جمع کننده بهبود یافته

word 1 MB 30927 77
1394 کارشناسی ارشد مهندسی الکترونیک
قیمت قبل:۶۳,۵۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته برق (M.Sc)

    گرایش: الکترونیک

    چکیده:

     

    افزایش تقاضا برای سیستم های قابل حمل، منجر به توجه ویژه صنعت الکترونیک به مصرف توان به عنوان معیاری مهم شده است. جمع کننده­ها از عناصر مهم در بسیاری از  سیستم­های دیجیتال هستند. به همین سبب جمع کننده های گوناگون دیجیتال در عصر کنونی مطرح شده اند که هر یک دارای مزایا و معایب مشخصی هستند. در این پایان نامه، یک ساختار برای تمام جمع کننده­های پویا ارائه شده است. این ساختار توسط تکنیک NP-CMOS و دومینو و اصول منطق پویا طراحی شده است. ساختار ارائه شده در عین حال که دارای مصرف توان قابل قبولی می­باشد، سرعت عملکرد مناسبی نیز دارد. به منظور مقایسه، این مدار از بین منابع متعدد موجود در زمینه طراحی مدار های تمام جمع کننده، با توجه به تعداد مراجعات در مقالات دیگر انتخاب شده و از نظر توان مصرفی، تاخیر وPDP با یکدیگر مقایسه شده اند. شبیه سازی مدارات موجود در این پایان نامه همگی در شرایط یکسان توسط نرم افزار HSPICE، با فناوری 180 نانومتر صورت گرفته است. نتایج شبیه سازی، برتری جمع کننده­های پیشنهادی را نسبت به دیگر مدل ها نشان می­دهد.

    واژه های کلیدی : تمام جمع کننده، PDP، منطق دومینو، منطق NP CMOS، منطق پویا

    با نگاهی به تاریخ الکترونیک، ملاحظه می­شود یکی از دلایل اولیه پیشرفت تکنولوژی، نیاز آیندگان به استفاده از تکنولوژی های جدید و پیچیده تر می­باشد. مدارهای دیجیتال[1] نیز به دلیل سادگی در طراحی، قابلیت پیاده سازی با تکنولوژی های ارزان و مصرف توان کمتر نسبت به مدارهای آنالوگ [2]مزیت دارند (Navi, Moaiyeri, & Mirzaee, 2009). به همین علت سعی شد، همگام با پیشرفت تکنولوژی، مصرف انرژی نیز در مدارات از جمله مدارات CMOS، بهبود یابد.

     

    تقریباً هر یک از مدارهای دیجیتالی در زمینه عملکرد کلی یکسان عمل می­کنند. اما ممکن است نحوه عملکرد داخلی هر یک با دیگری متفاوت باشد. بنابراین یکی از عوامل تاثیر گذار در عملکرد مدارها، نحوه طراحی مدار می­باشد. با توجه به این که هر مدار از اجزای متنوعی ساخته شده است. یکی از اجزای مهم در برخی از مدارها که با اندک تغییراتی باعث تغییر در عملکرد مدار می­شود، جمع کننده[3] می­باشد (صدیقی, ولی زاده, & مهدی پور, 1393). مدار جمع کننده، یکی از بلوک های اساسی تشکیل دهنده سیستم های VLSI[4] زیادی نظیر میکروپروسسورها و پردازنده های مختلف می­باشد (شریفی, 1389). از آنجا که ویژگی های بلوک های جمع کننده و دیگر بلوک ها تعیین کننده میزان عملکرد سیستم VLSI می­باشد، هدف اصلی طراحان بهینه کردن این بلوک ها است. از جمله عواملی که باعث بهینه سازی بلوک های مربوطه می­شود طراحی های جدید متناسب با پیشرفت تکنولوژی جدید می­باشد.

     

    در طراحی یک تمام جمع کننده[5]، یکی از اهداف اصلی رسیدن به سرعت بالا می­باشد. و در کل دارای عملکرد مطلوبی باشد. طراحی یک تمام جمع کننده با ساختار ساده و مصرف توان محدود می­تواند، در ساده کردن مدار های دیجیتالی نقش خوبی داشته باشد. معیار های مشخصی برای طراحی بهتر تمام جمع کننده وجود دارد. مهم ترین معیار همان کاربرد مدار است. از معیارهای دیگر می­توان به توان مصرفی کم[6]، سرعت بالا[7]و سادگی مدار نام برد، که خود این معیار ها را می­توان اجزایی از معیار کاربرد در نظر گرفت.

     

    یکی از کاربرد های بسیار ضروری تمام جمع کننده ها در وسایل ارتباطی و محاسباتی شخصی است (مقدم, 1390). با توجه به این که امروزه این وسایل تقریباً قابل حمل و کاملاً در دسترس قرار گرفته اند، دغدغه اصلی افزایش طول عمر باطری و کاهش نیاز به شارژ مجدد است  (R. Faghih Mirzaee, 2010) . افزایش عملکرد یک جمع کننده مستقیماً به پیشرفت عملکرد سیستم مربوط است. بنابراین بسیاری از محققان به دنبال روشهایی جهت کاهش مصرف توان می­باشند. در الکترونیک استفاده از دو منطق پویا[8]  و ایستا[9]  نقش عمده ای را ایفا می­کنند. مدار های منطقی پویا نیز مزایای مشخصی را نسبت به مدارهای منطقی ایستا عرضه می­کنند.

     

    مدارهای منطقی ایستا، پیاده سازی توابع منطقی را بر اساس رفتار ایستا یا همان حالت پایدار ساختارهای pMOS و nMOS امکان پذیر می­سازند. به عبارت دیگر هر گیت ایستا، متناسب با ولتاژ ورودی اعمال شده پس از سپری شدن یک تاخیر[10] مشخص، خروجی خود را تولید می­کند و مادامی که ولتاژ منبع تغدیه برقرار است، سطح خروجی خود را حفظ می­کند (مظاهری & هرندی, 1392)  (Mano, 1979). اما عملکرد تمامی گیت های منطقی پویا مبتنی بر ذخیره موقت بار در خازن های گره است. در نتیجه مدارهای منطقی پویا به سیگنال های متناوب کلاک[11]’[12] جهت کنترل تازه سازی بار الکتریکی نیاز دارند. و هم چنین نکته مهم دیگر این است که پیاده سازی منطق پویای توابع پیچیده به مساحت سیلیکونی[13] کوچکتری نسبت به پیاده سازی منطق ایستا نیاز دارد. و از آنجایی که توان مصرفی با ظرفیت خازن های پارازیتی افزایش می­یابد، مدارهای پویا در بسیاری حالات به خاطر داشتن مساحت کوچکتر، توان کمتری را در مقایسه با مدارهای ایستا مصرف می­کنند (مظاهری & هرندی, 1392). اما منطق پویا علاوه بر داشتن مزیت های بیان شده، معایبی نیز دارد، از جمله این که طبقات منطقی پویای CMOS را که به وسیله کلاک تک فاز درایو می­شوند نمی­توان در شکل ساده خود به طور متوالی بست. این مشکل را می­توان به وسیله راه حل های خوب و توسعه تکنیک های مناسب ازجمله منطق دومینو[14]و NP-COMS[15] و... رفع نمود. با استفاده از منطق پویا بجای منطق ایستا می­توان به نحو مشخصی تعداد ترانزیستورهای[16] بکار رفته برای تحقق هر تابع منطقی پیچیده ای را کاهش داد (صاحب الزمانی, فتحی, & صفایی, 1387).

      هدف از این پایان نامه بررسی مدارهای منطقی پویا در سلول تمام جمع کننده و ارائه ساختاری پیشنهادی و نیز ارائه چند مدار پیشنهادی می­باشد.

    در این راستا، ضمن بررسی جمع کننده های ارائه شده، جمع کننده های دیگری نیز مورد بررسی قرار گرفته اند، که تمامی آنها به با استفاده از نرم افزار HSPICE، شبیه سازی شده اند. در ادامه ساختار پایان نامه به صورت زیر است:

     

     فصل دوم به مفاهیم و پارامتر های بکار رفته در طراحی مدار پرداخته است. در فصل سوم چند منطق طراحی مدارهای دیجیتال بیان شده است. و از بین منابع متعدد در زمینه طراحی مدارهای تمام جمع کننده پویا تعدادی از آنها به منظور مقایسه انتخاب شده اند. در فصل چهارم ساختار پیشنهادی ارائه و چند مدار تمام جمع کننده ارائه شده است، در ادامه این فصل تمامی تمام جمع کننده های مطرح در این پایان نامه در شرایط یکسان توسط نرم افراز HSPICE شبیه سازی و مورد مقایسه قرار گرفته اند. و در نهایت فصل پنجم به نتیجه گیری پرداخته است.

    مقدمه:

    دراین فصل به اهمیت تمام جمع کننده ها در طراحی مدارات دیجیتال و تاثیر آن پرداخته خواهد شد و انواع ساختار جمع دیجیتال نظیر نیم جمع کننده و تمام جمع کننده معرفی و پارامترهای مهم در طراحی این مدارات بیان می­شوند.

     

    2-2- اهمیت جمع کننده:

    جمع کننده­ها، در وسایل دیجیتالی بسیاری کاربرد دارند. و عنصر اساسی در بسیاری از مدارهای محاسباتی محسوب می­شوند  (Foroutan, Navi, & Haghparast, 2008). امروزه با افزایش فراگیر استفاده از وسایل الکترونیکی؛ نیاز به جمع کننده­ها، نیز افزایش پیدا کرده است. هرچه جمع کننده­ها ویژگی های کیفی بهتری داشته باشند؛ تاثیر مستقیم آن در دستگاه مورد استفاده مشهود بوده و درنتیجه آن دستگاه با اقبال عمومی روبرو خواهد شد (J.Wang, 1994). به همین دلیل ارائه ساختارهای جدید برای این مدار مورد توجه طراحان مدار­ مجتمع قرار گرفته است. هدف اصلی در طراحی جمع کننده دیجیتال افزایش سرعت و کاهش توان مصرفی می­باشد.

     

    2-3- ساختار جمع کننده دیجیتال:

    کامپیوترهای دیجیتال کارهای پردازش اطلاعات مختلفی را انجام می­دهند  (Mano, 1979). از کارهای پرکاربرد آنها می­توان به عملیات ریاضی اشاره کرد. پایه­ای ترین عمل ریاضی جمع دو عدد دودویی است. این جمع ساده از چهار عمل مطابق معادله (2-1) تشکیل می­شود. سه عمل اول حاصل جمع، یک عدد ایجاد می­کنند. اما عمل سوم حاصل جمع، عددی دو رقمی است. با ارزش ترین حاصل این جمع را رقم نقلی [17]می­نامند. زمانی که دو عدد چند بیتی را با هم جمع کنیم، رقم نقلی حاصل از جمع دو بیت باید با رقمهای با ارزش بالاتر جمع شود. مدار ترکیبی به کار رفته برای جمع دو بیت نیم جمع کننده[18] نام دارد. جمع کننده ای که سه بیت را با هم جمع می­کند (دو بیت و رقم نقلی قبلی) تمام جمع کننده[19] نامیده می­شود. جمع کننده دودویی یک مدار ترکیبی است که عملیات ریاضی جمع را روی اعداد دودویی انجام می­دهد. اتصال متوالی n تمام جمع کننده کامل یک جمع کننده دودویی برای دو عدد n بیتی به دست می­دهد.

    معادله(2-1)                                  0=0+0    ،    1=0+1     ،    1=1+0    ،    10=1+1

    2-3-1- جمع کننده

    عمل جمع یکی از چهار عمل اصلی در مدارات دیجیتال است. در مدارات منطقی عمل جمع به دو صورت تمام جمع کننده و نیم جمع کننده انجام می­گیرد.

           

    2-3-1-1- نیم جمع کننده

    همان گونه که گفته شد یک نیم جمع کننده تک بیتی، جمع بین دو بیت را انجام می­دهد. این مدار دارای دو ورودی دودویی و دو خروجی دودویی دارد. متغییرهای ورودی عملوند[20]ها هستند که آن­ها را  و  در نظر می­گیریم، متغییرهای خروجی نیز حاصل جمع و رقم نقلی هستند، که آنها را رقم جمع  و یک رقم نقلی  یا  یا Carry می­نامیم. که می­توان عبارت منطقی بیت  را بصورت معادله (2-2)و عبارت منطقی بیت  را بصورت معادله (2-3) نشان داد. این عبارت تنها زمانی یک است که هر دو ورودی یک باشد. جدول درستی برای نیم جمع کننده در جدول 2-1و مدار آن در شکل2-1 نشان داده شده است.

     

     (2-2)                                                                                        =  

     (2-3)                                                                         =

     

    شکل2- 1. مدار نیم جمع کننده

     

     

    جدول2- 1. جدول درستی نیم جمع کنند

     

    Ai

    Bi

    S

    0

    0

    0

    0

    0

    1

    1

    0

    1

    0

    1

    0

    1

    1

    0

    1

     

     

    2-3-1-2-  تمام جمع کننده:

    یک جمع کننده کامل مداری ترکیبی است که جمع حسابی سه بیت را انجام می­دهد. این مدار دارای سه ورودی و دو خروجی است. دو متغیر ورودی که با  و  نشان داده شده اند، دو بیتی هستند که باید با هم جمع شوند. ورودی سوم رقم نقلی طبقه قبلی است که با  نشان داده می­شود. از حاصل جمع آنها یک رقم جمع  و یک رقم نقلی  بدست می­آید. عبارت منطقی بیت  را بصورت معادله (2-3) و عبارت منطقی بیت  را بصورت معادله (2-4) نشان داده شده است. بیت­های ورودی و خروجی مدار در مراحل مختلف مسئله مقادیر متفاوتی دارند. از لحاظ فزیکی سیگنال های دودویی ورودی، رقم های دودویی در نظر گرفته می­شوند که قرار است، جمع شوند و حاصل جمع دو رقم خروجی را ایجاد کنند. این مقادیر دودویی متغییرهای توابع بولی بیان شده اند که در جدول درستی برای نیم جمع کننده در جدول 2-2 نشان داده شده است. نمودار منطقی تمام جمع کننده به صورت شکل2-2 نشان داده شده است. این مدار از دو نیم جمع کننده و یک OR ساخته شده است.

     

     (2-3) =                                                                                            

     (2-4)                                                                  =

     

    جدول2- 2. جدول درستی تمام جمع کننده

     

    S

     

    Ci

    Bi

    Ai

    0

     

    0

     

    0

    0

    0

    0

     

    1

     

    1

    0

    0

    0

     

    1

     

    0

    1

    0

    1

     

    0

     

    1

    1

    0

    0

     

    1

     

    0

    0

    1

    1

     

    0

     

    1

    0

    1

    1

     

    0

     

    0

    1

    1

    1

     

    1

     

    1

    1

    1

     

    شکل2- 2. مدار تمام جمع کننده

     

    2-3-2- جمع کننده دودویی:

    جمع کننده دودویی یک مدار دیجیتال است که جمع ریاضی دو عدد دودویی را انجام می­دهد. این مدار را می­توان به صورت اتصال متوالی چند تمام جمع کننده ساخت و رقم نقلی هر یک را به ورودی رقم نقلی جمع کننده کامل بعدی داد  (Mano, 1979). شکل 3-2 اتصال چهار تمام جمع کننده برای ایجاد یک جمع چهار بیتی را نشان می­دهد. بیت­های A و B با زیر نویس­های عددی از راست به چپ نشان داده شده اند، رقم های نقلی زنجیروار در تمام جمع کننده­ها منتقل می­شوند. رقم نقلی ورودی جمع کننده  است و به ترتیب به رقم نقلی خروجی  منتقل می­شود. خروجی­های S بیت­های حاصل جمع را تشکیل می­دهند. یک جمع کننده n بیتی به n تمام جمع کننده نیاز دارد و رقم نقلی خروجی باید به رقم نقلی ورودی جمع کننده کامل بعدی وصل شود.  (مظاهری & هرندی, 1392)

    شکل2- 3. اتصال چهار تمام جمع کننده برای ایجاد یک جمع چهار بیتی

    2-3-3- انتشار رقم نقلی:

    جمع موازی دو عدد مستلزم آن است که دو بیت ورودی به طور همزمان برای محاسبه موجود باشند  (Mano, 1979). همانند هر مدار ترکیبی دیگری سیگنال باید از طریق دروازه­ها انتشار یابد و به خروجی برسد، تا در خروجی حاصل جمع معتبری وجود داشته باشد. کل زمان انتشار برابر حاصل ضرب انتشار یک دروازه نوعی و تعداد سطوح دروازه­ای مدار است. طولانی ترین تاخیر در جمع کننده، زمان انتشار رقم های نقلی در جمع کننده­ها است (صاحب الزمانی, فتحی, & صفایی, 1387). دلیل آن این نکته است که هر بیت حاصل جمع خروجی به مقدار رقم نقلی ورودی بستگی دارد، خروجی  را شکل 3-2 را در نظر می­گیریم. ورودی های  و  به محض اعمال سیگنالهای ورودی به جمع کننده در دسترس هستند. ولی ورودی رقم نقلی  تا زمانی که  از طبقه­های قبلی به مقدار ماندگار خود نرسده باشد، مقدار معتبری ندارد. و باید همانند  منتظر  بماند و به همین ترتیب تا . پس تنها پس از انتشار رقم رقم نقلی در تمام طبقات  و  مقدار درست نهایی خود را پیدا می­کنند.

    زمان انتشار رقم نقلی عامل محدود کننده سرعت جمع دو عدد است. گر چه جمع کننده هم مثل هر مدار ترکیبی دیگر همیشه مقداری در خروجی خود دارد، ولی این مقدار تنها پس از گذشت زمان کافی برای انتشار از ورودی به خروجی درست به حساب می­آید. چون بقیه عملیات ریاضی نیز با جمع­های متوالی انجام می­شوند (صدیقی, ولی زاده, & مهدی پور, 1393)، زمان انجام شده برای عمل جمع بسیار مهم است. یک راه حل واضح برای کاهش زمان تاخیر انتشار [21]رقم نقلی استفاده از جمع کننده های سریع تر است. روش های دیگری نیز وجود دارد که با استفاده از پیچیده شدن مدار و گاهاً  افزایش توان مصرفی است. از متداول ترین این روش­ها می­توان استفاده از اصل رقم پیش هنگام نام برد.

     

     

     

     

    2-4- پارامتر های طراحی:

    پارامترهای اصلی در طراحی مدارهای دیجیتال توان مصرفی، تاخیر و PDP[22] یا همان عدد شایستگی FOM[23] هستند (Kishore & Prabhakar, 2009).

     

    2-4-1- توان مصرفی

    توان مصرفی در مدارات دیجیتال با استفاده از رابطه(2-5)بدست می­آید:

    (2-5)                                               

                                                                

        سه مولفه اصلی توان مصرفی در مدارات دیجیتال CMOSوجود دارد که به صورت زیر تعریف می­شود:

     

    2-4-1-2- توان دینامیکی :

    ناشی از شارژ و دشارژ شدن خازن های مدار است  (Kishore & Prabhakar, 2009). و از رابطه (2-6)بدست می­آید:

    (2-6)                                                                      

     

    که در این رابطه   خازن بار،  ولتاژ منبع تغذیه،f  فرکانس کلاک سیستم و P احتمال تغییر وضعیت گیت است.

     

     

     

    2-4-1-3- جریان ناشی از مسیر مستقیم هنگام تغییر وضعیت ترانزیستورها:

    جریان اتصال کوتاه زمانی که هر دو ترانزیستورnMOS  و pMOSبطور همزمان روشن هستند رخ می­دهد. این جریان از منبع تا زمین عبور می­­کند. این جریان منجر به اتلاف توانی می­شود که از رابطه(2-7)بدست می­آید.

     

    [1] Digital

    [2] Analog

    [3] Adder

    [4] Very Large Scale Integration

    [5] Full Adder

    [6] Low Power

    [7] High Speed

    [8] Dynamic

    [9] Static

    [10] Delay

    [11] ساعت

    [12] Clock

    [13] Silicon

    [14] Domino Logic

    [15] CMOS NORA Logic

    [16] Transistor

    [17] Carry

    [18] Half Adder

    [19] Full Adder

    [20] Operand

    [21] Propagation delay

    [22] Power Delay Product

    [23] Figure Of  Merit

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                               صفحه

     

     

    چکیده 1

    فصل اول مقدمه. 2

    1–1- مقدمه: 3

    1-2- بیان مسئله. 5

    فصل دوم جمع کننده دیجیتال. 7

    2-1- مقدمه: 8

    2-2- اهمیت جمع کننده: 8

    2-3- ساختار جمع کننده دیجیتال: 8

    2-3-1- جمع کننده 9

    2-3-1-1- نیم جمع کننده 9

    2-3-1-2-  تمام جمع کننده: 10

    2-3-2- جمع کننده دودویی: 12

    2-3-3- انتشار رقم نقلی: 13

    2-4- پارامتر های طراحی: 14

    2-4-1- توان مصرفی. 14

    2-4-1-2- توان دینامیکی : 14

    2-4-1-3- جریان ناشی از مسیر مستقیم هنگام تغییر وضعیت ترانزیستورها: 15

    2-4-1-3- توان استاتیکی : 15

    2-4-2- تاخیر انتشار. 15

    2-4-3- PDP. 16

    فصل سوم روش های مطرح در طراحی تمام جمع کننده های دیجیتال. 17

    3-1- مقدمه: 18

    3-2- منطق پویا و ایستا 18

    3-2-1- منطق CMOS پویا، منطق پیش شارژ-ارزیابی. 20

    3-2-1-1- مدار پویای چند طبقه. 22

    3-2-2- منطق دومینو CMOS. 23

    3-2-2-1- سیکل زمانی منطق دومینو. 26

    3-2-2-2- اشتراک بار. 28

    3-2-3- منطق CMOS NORA(NP-CMOS)(منطق دومینوNP) 33

    3-3- بررسی تعدادی از مدارهای تمام جمع کننده تک بیتی. 36

    3-3-1- مدارات مطرح تمام جمع کننده تک بیتی پویا: 36

    3-3-1-1- مدار تمام جمع کننده تک بیتی 17 ترانزیستوری NP. 37

    3-3-1-2- مدار تمام جمع کننده تک بیتی 16 ترانزیستوری.. 38

    3-3-1-3- مدار تمام جمع کننده تک بیتی 16 ترانزیستوری PN.. 39

    3-3-1-4- مدار تمام جمع کننده تک بیتی 18 ترانزیستوری.. 40

    3-3-1-5- مدار تمام جمع کننده تک بیتی 15 ترانزیستوری.. 41

    3-3-2- مدارات مطرح تمام جمع کننده تک بیتی ایستا: 42

    3-3-2-1- مدار تمام جمع کننده C-CMOS. 42

    3-3-2-2- تمام جمع کننده TGA: 43

    3-3-2-3- تمام جمع کننده TFA: 44

    3-3-2-4- تمام جمع کنندهCLP: 45

    فصل چهارم روش پیشنهادی. 46

    4-1- مقدمه. 47

    4-2- روش های بهبود مدار تمام جمع کننده 47

    4-2-1-  استفاده از منطق پویا 47

    4-2-2- استفاده از مزایای اشتراک بار. 48

    4-2-3- استفاده از مزایای دیگر به منظور بهبود 49

    4-2-4- ساختار تمام جمع کننده تک بیتی بهبود یافته. 50

    4-2-4-1 تحلیل ساختار. 50

    4-3- مدارات تمام جمع کننده پیشنهادی.. 52

    4-3-1- مدار تمام جمع کننده پیشنهادی اول. 52

    4-3-2- مدار تمام جمع کننده پیشنهادی دوم 53

    4-3-3- مدار تمام جمع کننده پیشنهادی سوم 53

    4-4- شبیه سازی.. 54

    4-4-1- نتایج شبیه سازی.. 54

    4-4-1-1-ارائه و مقایسه شکل موج های ورودی و خروجی. 55

    4-4-1-2- مقایسه توان. 61

    4-4-1-3- مقایسه تاخیر. 62

    4-4-1-4- مقایسه PDP. 63

    فصل پنچم نتیجه گیری. 64

    5-1- نتیجه گیری: 65

    فهرست مراجع. 66

     

     

     

     

     

     

     

    فهرست جداول

    عنوان                                                                                                      صفحه

    جدول2- 1. جدول درستی نیم جمع کنند. 10

    جدول2- 2. جدول درستی تمام جمع کننده 11

    جدول4- 1. نتایج شبیه سازیها 54

    منبع:

    D.hodges, A. G. (2003). Analysis and design of digital integrated circuits. submicron technology.

    Foroutan, V., Navi, K., & Haghparast, M. (2008). A New Low Power Dynamic Full Adder Cell Based on Majority Function. World Applied Sciences Journal, 133-141.

    Frustaci, F., Corsonello p Perri, S., & Cocorullo, G. (2008). High-performance noise-tolerant circuit techniques for CMOS dynamic logic. Circuits, Devices & Systems, IET , 537 - 548

    J. M. Rabaey, A. C. (2002). Digital Integrated Circuits- A Design Perspective.

    J.Wang, S. (1994). design sf or XOR and XNOR functions On the transistor level. IEEEJ.Of Solid-State Circuits29, 780-786.

    Kang, S.-M., & Leblebici, Y. (2014). CMOS Digital Integrated Circuits. SEM.

    Kishore, K. L., & Prabhakar, V. S. (2009). vlsi design. New Delhi India: I K International Publishing House.

    mahapatra, p. a. (January2014). low power noise tolerant domino 1-bit full adder. IEEE Energy Conversion Technologies (ICAECT,) 125-139.

    Mahmoodi-Meimand, H. (2004). Diode-Footed Domino: A Leakage-Tolerant High Fan-in Dynamic Circuit Design Style. IEEE TRANSACTIONS ON CIRCUITS AND SYSTEMS, 495-503.

    Mano, M. M. (1979). Digital Logic and Computer Design. the University of Michigan: Prentice-Hall.

    Meeher, P., & Mahapatra, K. K. (2013). High-Speed and Low-Power Dynamic Logic Style. International Journal of VLSI and Embedded Systems-IJVES(2249 – 6556), 313-317.

    Meher, P., & Mahapatra, K. (2013). A Low-Power Circuit Technique for Domino CMOS Logic. International Conference on Intelligent Systems and Signal Processing (ISSP), 256-261.

    Navi, K., Moaiyeri, M. H., & Mirzaee, R. F. (2009). Two new low-power Full Adders based on majority-not gates. Micro electronics Journal, 126-130.

    Po-Ming Lee, C.-H. H.-H. (2007). Novel 10-T full adders realized by GDI st ruct ure. Integrated Circuits,ISIC International Symposium, 115-118.

    R. Faghih Mirzaee, M. H. (2010). High speed NP-CMOS and multi-output dynamic full adder cells. International Journal of Electrical and Electronics Engineering, IIII, 304-310.

    R. Shalem, E. J. (1999). A NOVEL LOW POWER ENERGY RECOVERY FULL ADDER CELL. Proceedings. Ninth Great Lakes Symposium, 380-383.

    R.Zimmermann, W. (1997). Low power logic styles CMOS versus pass transisto rlogic. IEEE Journal of Solid-State Circuits , 7(32), 1079-1090.

    Subodh, W., Rajendra, K. N., & Sudarshan, T. (2011). NEW DESIGN METHODOLOGIES FOR HIGH-SPEED MIXED-MODE CMOS FULL ADDER CIRCUITS. International Journal of VLSI design & Communication Systems (VLSICS), 78-98.

    Weste, N. a. (1993). Principles of CMOS VLSI Design. addison wesley.

    Y. Jiang, A. A. (2004). A novel multiplexer-based low-power full adder . Circuits and Systems II: Express Briefs, 51(7), 345-348.

    صاحب الزمانی, م., فتحی, م., & صفایی, ف. (1387). طراحی VLSI دیجیتال. اصفهان: شیخ بهائی.

    صدیقی, م., ولی زاده, ع., & مهدی پور, ف. (1393). الکترونیک دیجیتال. تهران: دانشگاه صنعتی امیرکبیر.

    مریدی, ع. (1393). تمام جمع کننده کم توان پرسرعت با استفاده از تکنیک NP-CMOS. همایش ملی الکترونیکی دستاوردهای نوین در علوم مهندسی و پایه. تهران: مرکز پژوهشی زمین کاو.

    مریدی, ع., صالحی, م., & سفیری, م. (1393). بهینه سازی مصرف انرژی در دک تمام جمع کننده پر سرعت با استفاده از تکنیک NP-CMOS. کنفرانس ملی بهینه سازی مصرف انرژی در علوم مهندسی. بابل: دانشکده فنی و حرفه ای دختران بابل.

    مظاهری, س. پ., & هرندی, ح. (1392). طراحی مدارات VLSI. تهران: مدرسان شریف.


موضوع پایان نامه تحلیل و طراحی یک تمام جمع کننده بهبود یافته, نمونه پایان نامه تحلیل و طراحی یک تمام جمع کننده بهبود یافته, جستجوی پایان نامه تحلیل و طراحی یک تمام جمع کننده بهبود یافته, فایل Word پایان نامه تحلیل و طراحی یک تمام جمع کننده بهبود یافته, دانلود پایان نامه تحلیل و طراحی یک تمام جمع کننده بهبود یافته, فایل PDF پایان نامه تحلیل و طراحی یک تمام جمع کننده بهبود یافته, تحقیق در مورد پایان نامه تحلیل و طراحی یک تمام جمع کننده بهبود یافته, مقاله در مورد پایان نامه تحلیل و طراحی یک تمام جمع کننده بهبود یافته, پروژه در مورد پایان نامه تحلیل و طراحی یک تمام جمع کننده بهبود یافته, پروپوزال در مورد پایان نامه تحلیل و طراحی یک تمام جمع کننده بهبود یافته, تز دکترا در مورد پایان نامه تحلیل و طراحی یک تمام جمع کننده بهبود یافته, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل و طراحی یک تمام جمع کننده بهبود یافته, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل و طراحی یک تمام جمع کننده بهبود یافته, پروژه درباره پایان نامه تحلیل و طراحی یک تمام جمع کننده بهبود یافته, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تحلیل و طراحی یک تمام جمع کننده بهبود یافته, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تحلیل و طراحی یک تمام جمع کننده بهبود یافته, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل و طراحی یک تمام جمع کننده بهبود یافته, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل و طراحی یک تمام جمع کننده بهبود یافته, رساله دکترا در مورد پایان نامه تحلیل و طراحی یک تمام جمع کننده بهبود یافته

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته برق (M.Sc) گرایش: الکترونیک چکیده: افزایش تقاضا برای سیستم های قابل حمل، منجر به توجه ویژه صنعت الکترونیک به مصرف توان به عنوان معیاری مهم شده است. جمع کننده­ها از عناصر مهم در بسیاری از سیستم­های دیجیتال هستند. به همین سبب جمع کننده های گوناگون دیجیتال در عصر کنونی مطرح شده اند که هر یک دارای مزایا و معایب مشخصی هستند. در این پایان نامه، یک ساختار ...

پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم انسانی گروه مدیریت چکیده با توجه به اهمیتی که برندها در خلق ارزش و افزایش جریانات نقدی ورودی مؤسسات دارند لازم است مدیران واحدها توجه ویژه‌ای به این مقوله مبذول داشته و با تلاش در جهت شکل‌گیری، خلق و حفظ برندی که بتواند انتظارات مصرف‌کنندگان، سهامداران و سایر گروه‌هایی که به نحوی بر ارتباطات سازمانی تأثیرگذارند را برآورده سازد. شناخت عوامل ...

پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم انسانی گروه مدیریت چکیده با توجه به اهمیتی که برندها در خلق ارزش و افزایش جریانات نقدی ورودی مؤسسات دارند لازم است مدیران واحدها توجه ویژه‌ای به این مقوله مبذول داشته و با تلاش در جهت شکل‌گیری، خلق و حفظ برندی که بتواند انتظارات مصرف‌کنندگان، سهامداران و سایر گروه‌هایی که به نحوی بر ارتباطات سازمانی تأثیرگذارند را برآورده سازد. شناخت عوامل ...

پايان نامه کارشناسي ارشد در (مهندسي اقتصاد کشاورزي) زمستان 1393 چکيده: خشکسالي از جمله مشکلات عمده­اي است، که استان کرمان با آن مواجه است. و در دهه­ي اخير ابعاد بحراني پيدا کرده ا

پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم(M.A) چکیده: افزایش روزافزون جمعیت جهان به ویژه در کشور های در حال توسعه‌، ‌‌‌فقر اقتصادی و پایین بودن سطح در آمد ملی کشور های مذکور باعث شده تا جمعیت این کشور ها در فشار و تنگنای اقتصادی قرار گیرند‌، ‌‌.‌‌ این کشور ها‌، ‌‌‌علی رغم داشتن منابع‌طبیعی مناسب‌و دارا بودن منابع بالقوه درآمدی‌،‌‌‌ فقر و محرومیت را پذیرفته و پایین ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد ( M.Sc. ) رشته: جغرافیا و برنامه ­ریزی شهری چکیده قرن بیستم با توجه به افزایش جمعیت شهری، تغییر­ شیوه زندگی، فاصله بین ذینعفان مدیران و برنامه­ریزان شهری ، توسعه پایدار را به عنوان یکی از مهمترین پارادایم های مدیریت شهری در سطوح مختلف مطرح کرده است . از ابعاد اصلی توسعه پایدارشهری مدیریت یکپارچه شهری، حکمروایی خوب شهری و مشارکت است. یکی از ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: استراتژیک چکیده فارسی امروزه در بسیاری از سازمان ها، شاهد افزایش نرخ جابه جایی، کاهش رضایت شغلی ،افزایش میزان غیبت از کار، گسترش بیگانگی از کار و فقدان احساس مسئولیت پذیری کارکنان و به طور کلی عدم هویت یابی اعضا با سازمان خود، هستیم.تا آن جایی که اغلب به نظر می رسد اعضا و کارکنان این سازمان ها به شغل خود تنها به عنوان منبع ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت دولتی گرایش نیروی انسانی چکیده اساسی که مدیران با آن روبه رو هستند بهبود عملکرد کارکنان برای افزایش بهره وری سازمان و پرورش کارکنانی است که ، با طیب خاطر تمامی تجربیات ، توانایی ها و ظرفیت های خود را در جهت اعتلای اهداف سازمانی بکار گیرند. این امر میسر نخواهد شد، مگر آنکه سازمان ها به شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد شغلی و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.A.» مدیریت مالی چکیده: یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر اقتصاد کشور ها، سرمایه گذاری و امور مربوط به آن است. این موضوع به دلیل اینکه عاملی برای تولید، اشتغال و به حرکت در آوردن چرخ های اقتصادی هر کشوری است، از جمله ی موضوعات اجتناب ناپذیر است سرمایه گذاری از راه های مختلفی صورت می گیرد که از جمله ی آنها سرمایه گذاری در سهام شرکت ها ...

پایان­نامه جهت اخذ درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته زمین شناسی زیست محیطی چکیده: یکی از مشکلات زیست­محیطی دفن زباله­ ها، غلبه بر حجم بالای شیرابه­ای است که همزمان و پس از دفن زباله در نتیجه رطوبت اولیه زباله و همچنین نفوذ بارندگی در محل دفن بوجود می­آید. از آلاینده­های مهم موجود در شیرابه، فلزات سنگین محلول در آن می­باشند. کادمیم از جمله این فلزات است که در نتیجه­ی آزاد شدن یون ...

ثبت سفارش