پایان نامه ارائه ی یک مدل داده مناسب برای کشف انتقال بیماری های ژنتیکی

word 940 KB 31010 95
1393 کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر
قیمت قبل:۶۳,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر

    گرایش نرم افزار

     

    چکیده

    در جامعه امروزی با توجه به پیشرفت علم پزشکی حجم داده­ های پزشکی به سرعت در حال افزایش هستند. برای تحلیل سریع­تر و کارآمدتر این داده­ها نیاز به ذخیره الکترونیکی این داده­ها داریم. داده­های مربوط به بیماری­های ژنتیکی نیز از این دسته داده­ها به حساب می­آیند. با توجه به این مسئله می­بایست پایگاه داده­ای مناسب ذخیره و بازیابی این داده ها طراحی نماییم. با توجه به ماهیت داده های ژنتیکی و این مسئله که در مورد انتقال بیماری های ژنتیکی روابط بین افراد و تجزیه تحلیل آن مسئله مهمی به حساب می­آید در این مقاله برای ذخیره و بازیابی این داده­ها از مدل داده­ی گرافی که یکی از زیر مجموعه­های مدل داده­های غیر ساخت یافته (NOSQL)است استفاده می­نماییم. برای این کار ابتدا نیازها و پرس و جوهای مربوط به این مسئله را مشخص می­کنیم و بر اساس آن مدل داده گرافی را طراحی می­نماییم. برای ارزیابی مدل داده طراحی شده یک تیم متشکل از متخصصان ژنتیک نیز این مدل داده را بررسی کرده و نظر مساعد خود را در خصوص کاربرد این مدل داده برای بیماری های ژنتیکی بیان نمودند. هم­چنین از نرم افزار Neo4j استفاده نمودیم که داده­های مربوط به بیماری ژنتیکی تالاسمی را در آن ذخیره کرده و این مدل داده را بر اساس کارایی ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات و زمان پرس و جوها مورد بررسی قرار دادیم که با توجه به زمان پرس و جوها و عدم پشتیبانی سایر مدل داده­ها از روابط بین افراد، این مدل داده مدل مناسبی به شمار می­آید.

    کلمات کلیدی: ژن،بیماری های ژنتیکی، پایگاه داده های گرافی،neo4j،مدل داده

    فصل اول: مقدمه

    1-۱-پیشگفتار

    در زمینه پزشکی داده­ها به سرعت در حال تولید وگسترش هستند. این داده­ها در اشکال متفاوت­تری نسبت به داده­های گذشته تولید می­شوند و با توجه به پیشرفت­های علم در این زمینه نیاز به مدیریت­های جدید بسیار بیشتر از گذشته احساس می­شود.­­ برای ذخیره این داده­ها پایگاه­داده­ای که قادر به پشتیبانی از انواع مختلف داده­ها و حجم زیاد داده­ها باشد و همچنین توانایی انجام مدیریت صحیح و کامل داده­ها را دارا باشد، نیاز داریم]14[.

    در خصوص بیماری­های ژنتیکی داده­هایی که نیاز به ذخیره آن­ها داریم، داده­های متنوعی هستند. با توجه به ماهیت بیماری­های ژنتیکی برای درک نحوه انتقال این بیماری­ها نیاز به ذخیره وضعیت سلامتی اجداد بیماران نیز داریم که در هر بررسی ممکن است فرد جدیدی به این شجره نامه اضافه شود، همچنین برای کشف مسیر انتقال بیماری­ها روابط بین افراد در این پایگاه­داده بسیار مهم و ضروری می­باشد. برای پشتیبانی از این نیازها و مدیریت روابط بین افراد و انتقال بیماری، پایگاه­داده­های ساخت­یافته[1]گزینه مناسبی نیستند، زیرا قادر به پشتیبانی از انواع مختلف داده ها نمی­باشند.

    پایگاه ­داده­ های غیر ساخت­ یافته[2]برای پشتیبانی انواع مختلف داده ها گزینه های مناسب­تری هستند. پایگاه­ داده هایNOSQL انواع مختلفی دارند اما با توجه به این که در این نوع بیماری روابط بین افراد بسیار مهم است و همچنین باید در هر زمانی قادر به افزودن موجودیت ها باشیم پایگاه­داده های گرافی مورد مناسبی می­باشند.

     

     

    1-۲-بیان مسئله

    بدن انسان­ها از تریلیون سلول تشکیل شده و هر سلول دارای یک هسته می­باشد. هسته سلول­ها از تعداد 46 کروموزوم یا23جفت کروموزوم تشکیل شده است. کروموزوم­ها دارای رشته­های در هم پیچیده­ای به نامDNA هستند که اینDNA ها شامل ژن­ها هستند.هر سلول بدن انسان­ها شامل25000تا35000ژن است]1[.

    ژن­ها دارای اطلاعاتی هستند که این اطلاعات ویژگی­های انسان را می سازد.ژن­ها ازترکیب پایه­ای به نام نوکلئوتید تشکیل شده­اند. ترکیب پایه از4­­ساختار تشکیل شده است"ادنینA[3]/گوانینG[4]/سیتوزینC[5]/ تیمینT[6]"در حقیقت برای بیان هر ژن از4حرفA,T,C,Gاستفاده می­کنیم که اصطلاحا به آن توالی نوکلئوتیدی گفته می­شود.

     توالی ژن­های مربوط به بیماری­ها در بدن انسان­های نرمال به یک شکل است و بیماری زمانی اتفاق می افتد که در این توالی تغییری ایجاد شود.البته طول توالی نوکلئوتیدی بیماری­های مختلف با یکدیگر متفاوت هستند.به طور مثال طول توالی ژن انسولین333کاراکتر است. تا کنون بیشترین طول توالی نوکلئوتیدی شناخته شده مربوط به بیماری دوشن می­باشد. طول این توالی2.3مگا می­باشد.

    به عنوان مثال­هایی از بیماری­های ژنتیکی می­توان از زالی، سرطان های پوست، عقب افتادگی­ذهنی، کم خونی     داسی شکل، فنیل کتونوری، تالاسمی و نظایر آن نام برد]2[.

      برخی از مواردی که بررسی­ های ژنتیکی انجام می­پذیرد به شرح ذیل است:

    • زوجی که قصد تشکیل خانواده دارند و یکی از آن­ها یا یکی از خویشان نزدیک او دچار بیماری ارثی است.

    • فردی که فرزندی با یک نقص مادرزادی حاد دارد.

    • کودکی با یک مشکل جسمی که می‌تواند ژنتیکی باشد.

     برای انجام این تست­های ژنتیکی در وهله اول نیاز به داشتن شجره­نامه زوجین در هنگام تشکیل خوانواده، والدین در هنگام تست­های بارداری و بیمار در هنگام بررسی یک بیمار ژنتیکی داریم. پس از دانستن شجره­نامه در هنگام برخورد با بیماری­ها نیاز به ذخیره اطلاعاتی درباره بیمار داریم.

     برای ذخیره داده­های مربوط به بیماری­های ژنتیکی نیاز به پایگاه­ داده­­ای داریم که بتواند به خوبی از ذخیره انواع داده ها پشتیبانی کند. برای این داده ها نیاز به مدل­داده­ای داریم که بتواند علاوه بر ذخیره این داده­ها به بررسی و تجزیه تحلیل این داده­ها بپردازد. یکی از مسایل مهم برای انتخاب مدل ­داده این است که در مورد داده­های پزشکی برای هر بیمار ممکن است خصوصیاتی را ذخیره کنیم که برای دیگر بیماران نیازی به آن نداشته باشیم مثلا ممکن است برای یک بیمار نیاز به ذخیره جواب آزمایش خون داشته باشیم اما برای بیمار دیگر نیاز به انجام این تست و ذخیره این آزمایش نداشته باشیم و یا ممکن است در حین بررسی شرایط بیمار به مواردی برخورد کنیم که از ابتدا پیش بینی نشده بود، به این دلیل بهتر است از ابتدا یک طرح کلی برای پایگاه­داده طراحی نشود تا بتوانیم هر خصوصیتی را که نیاز داشتیم یا در حین کار با آن مواجه شدیم برای بیمار اضافه کنیم.با توجه به این موضوع به این نتیجه می رسیم که از پایگاه­داده های SQL نمی­توانیم استفاده کنیم و پایگاه­داده های NOSQL برای این امر مناسب­تر هستند.

    مسئله مهم دیگر این است که با توجه به نیاز به ژنتیک اعضای خانواده و نسل­های قبل بیمار باید توانایی افزودن موجودیت­ها(نسل های قبل و بعد)ی جدید را در حین انجام تحقیقات به این پایگاه­داده داشته باشیم. در مورد انتقال بیماری­ها تشخیص مسیر انتقال بیماری اهمیت ویژه­ای دارد زیرا باید مشخص شود که بیماری از پدر یا مادر، در مرحله بعد از کدام یک از اجداد به ارث رسیده و همینطور تشخیص داده شود که این بیماری ممکن است به کدام یک از فرزندان دختر یا پسر به ارث برسد. به این دلیل باید پایگاه­داده­ای طراحی کنیم که قابلیت استخراج روابط بین موجودیت­ها را دارا باشد. البته روابط بین موجودیت­ها در پایگاه­داده­های رابطه­ای نیز قابل استخراج است اما اولا به دلیل نیاز به نوشتن رویه­های تو­در­تو امر بسیار پیچیده و زمان بر است ثانیا در مدل­داده گراف می­توانیم بر روی یال­ها نیز خصوصیاتی را برای ارتباط موجودیت­ها تعریف کنیم. با توجه به این سه مسئله به این نتیجه می­رسیم پایگاه­داده گرافی بهترین انتخاب برای این نوع بیماری ها است.

           در این پایان­نامه با استفاده از مدل­داده گراف پایگاه داده­ای را طراحی خواهیم کرد که توانایی ذخیره انواع و حجم­های مختلف داده را دارا باشد. پایگاه­دادهطراحی شده باید قابلیت انجام عملیات برروی این داده های ذخیره شده را داشته باشد و بتواند  نتایج مورد نظر در بررسی انتقال بیماری­های ژنتیکی را ازآن استخراج کند. نتایجی مانند مسیر انتقال بیماری،امکان انتقال بیماری به نسل بعد یا امکان انتقال بیماری به جنسیت خاصی از نسل بعد، درصد انتقال بیماری و ...

    در این پایگاه­داده موجودیت­ها که همان افراد هستند درون گره­ها ذخیره می­شوند، در گره­ها علاوه

    بر مشخصات عمومی بیماران تمام اطلاعات مربوط به بیماری افراد، شرایط و علائم بیماران نیز ذخیره

    می­شوند. در سطوح بعدی گراف، نسل­های بالاتر بیماران همراه با اطلاعات مربوط به بیماری مخصوصی

    که در حال تحقیق در مورد آن هستند ذخیره خواهد شد. برای نمایش روابط بین افراد در این مدل­داده از

    یال­ها استفاده خواهیم کرد. به این صورت که اگر بیماری از شخصی به شخص دیگری انتقال یافت از

    یال جهت­دار برای نمایش این انتقال استفاده خواهیم کرد. علاوه بر این­ها می­توانیم بر روی یال­ها

    توضیحاتی را نیز اضافه نمائیم. توضیحاتی مانند درصد احتمال انتقال یک بیماری خاص از یک فرد به­فرد

    دیگر.

     

    1-3-اهمیت و ضرورت انجام تحقیق

    تا کنون از چند مدل­ داده برای ذخیره اطلاعات پزشکی استفاده شده است اما هر یک از این مدل­داده ها دارای معایبی هستند که باعث می­شوند مدل­داده­ی ایده­آلی نباشند. یکی از این مدل­داده­ها مدل­داده ی رابطه­ای می­باشد.برخی از داده­هایی که باید توسط پایگاه­داده ذخیره و بررسی شود مانند نتایج رادیولوژی بیماران، نوار قلب و...به صورت تصویر هستند بنابراین پایگاه­داده باید قادر به ذخیره داده­هایی از قبیل تصویر باشد اما این مدل­داده قادر به پشتیبانی از برخی از انواع داده نظیر صوت و تصویر نمی­باشد. همچنین در این نوع پایگاه­داده که برای تعریف داده­ها باید شمای از پیش تعریف شده داشته باشیم، قادر به افزودن موجودیت­های جدید نمی­باشیم و یافتن روابط بین افراد کار بسیار پیچیده و زمان­بری می باشد.

    مدل­داده­ی بعدی که مدل­ داده­ی شی رابط ه­ای می­باشد با استفاده از طراحی EAVبه خوبی از عهده مشکل شمای از پیش تعیین شده و تعریف فرمت داده های مختلف بر می­آید اما همچنان مشکل روابط بین افراد باقیست.

    اما با استفاده از مدل­داده گراف می­توانیم مدل­داده­ای را برای بیماری های ژنتیکی پیاده سازی کنیم که از فرمت­های مختلف داده و حجم داده ها در حوزه­ی بیماری های ژنتیکی پشتیبانی کند. این مدل­داده می­تواند به راحتی موجودیت­های جدید را اضافه کند و در حین کار اگر نیاز به افزودن صفات جدید برای موجودیت­ها داشتیم این کار به راحتی امکان­پذیر می­باشد. با این مدل­داده روابط بین افراد به دلیل استفاده از یال­ها به راحتی قابل ارزیابی و نتیجه­گیری می­باشد.

     

    1-4-جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق

    در این تحقیق با توجه به فرمت و حجم داده­های موجود در بررسی انتقال بیماری­های ژنتیکی و اهمیت بررسی روابط بین افراد در این نوع بیماری واین امر مهم که برای هر بیمار ممکن است نیاز به ذخیره داده­های خاصی داشته باشیم، بنابراین قادر به تعریف شمای از پیش تعیین شده نیستیم، همین طور نیاز به افزودن موجودیت­های جدید در حین انجام کار، پایگاه­داده مناسبی طراحی می­کنیم تا قادر به پشتیبانی از این مسائل باشد.

     

    1-5-اهداف مشخص تحقیق

    طراحی مدل داده ای جهت پشتیبانی از ذخیره و بررسی فرمت­های مختلف داده­های تولید شده در مسیر کشف انتقال بیماری­های ژنتیکی.

    توانایی افزودن یک موجودیت جدید در هر زمان و هر مرحله مورد نیاز.

    -توانایی افزودن یک صفت جدید برای هر موجودیت خاص در هر زمان و هر مرحله مورد نیاز.

    1-6-مروری بر ساختار پایان نامه

    در این پایان نامه مدل داده­ای مناسب برای ذخیره داده­های مربوط به بیماری های ژنتیکی طراحی خواهیم نمود. در فصل اول پایان نامه به طور کلی در مورد موضوع و اهداف و دلیل این کار صحبت خواهیم نمود. در فصل دوم مفاهیم مورد نیاز برای آشنایی با موضوع مورد بحث مانند انواع پایگاه داده و بیماری ها و ذخیره داده های پزشکی را بیان خواهیم نمود.

     در فصل سوم با کارهایی که در گذشته در این خصوص انجام شده است آشنا خواهیم شد و مشکلات و ضعف های این راه ها را بیان خواهیم نمود.در فصل چهارم پرس و جوهای مورد نیاز در مورد بیماری های ژنتیکی را بیان خواهیم نمود و مدل داده ای را طراحی خواهیم نمود تا از این نیاز ها پشتیبانی نماید.

     

    Abstract

    Due to medical science development nowadays, quantity of data in this field is also increasing fast. It is necessary to save the data electronically in order to analyze it faster and more efficiently. The data related to genetic diseases is not exceptional.Since genetic relations and analyzing them is too important in genetic diseases transmission and traditional model is weak in supporting that, and due to the nature of genetic data itself;it is essential to plan and provide a database and an appropriate data model to store and retrieve this kind of data and also to detect relationships between individuals.

    In the present study, a data model is presented to save and retrieve this kind of data and this model is based on graphdata model(one of the subsets of NOSQL).First, requirements to this model has been asked and envisaged in order to design the data model based on graph. A team including geneticist has also been formed to assess and evaluate this model based on conducted focus group method, and they commented favorably on application of this model in genetic diseases. In addition, Neo4j software has been used for practical assessment of this recommended model.The data related to thalassemia genetic disease has been saved in this system by using the sheer graph model and this recommended model based on graph and various operations based on each data model have been compared and assessed. The results of assessment show that the recommended data model has more effective and appropriate operation in performing saving and retrieving operations for frequently asked questions inapplication of genetics in medicine.

     

    Keywords:Data Model, Genetic Diseases Data, Graph Neo4j Database, System

  • فهرست:

    چکیده

    فصل اول: مقدمه. 1

    1-۱ پیشگفتار. 2

    1- ۲ بیان مسئله. 3

    1-3 اهمیت وضرورت انجام تحقیق.. 6

    1-4 جنبه جدیدبودن ونوآوری درتحقیق.. 7

    1-5 اهداف مشخص تحقیق.. 8

    1-6 مروری برساختارپایان نامه. 8

    فصل دوم: مفاهیم. 9

    2-1 مقدمه. 10

    2-2 مدل داده چیست؟. 10

    2-2-1 مدل های داده ساخت یافته. 12

    2-2-1-1 مدل داده رابطه ای.. 12

    2-2-1-2 مدل داده شی گرا 14

    2-2-1-۳ مدل داده شی رابطه ای.. 16

    2-2-2 مدل داده ای غیرساخت یافته. 17

    2-2-2-1 مدل داده ای کلید/ارزش... 19

    2-2-2-2 مدل داده ای سندگرا 21

    2-2-2-3 مدل داده ای ستونی.. 23

    2-2-2-4 پایگاه داده های گراف... 24

    عنوان                                                                                                                                  صفحه

    2-3 مدیریت داده ها 29

    2-4 داده های پزشکی.. 30

    2-5 کاربردهای مدیریت داده های پزشکی.. 34

    2-6 بیماری های ژنتیکی.. 36

    2-7 انتقال بیماریهای ژنتیکی.. 37

    2-8 آزمایشهای ژنتیکی.. 38

    فصل سوم: پیشینه تحقیق.. 42

    3-1مقدمه. 43

    3-2 مدل داده رابطه ای برای بیماریهای همه گیری.. 43

    3-3 مدل داده شی رابطه ای برای بیمارستانها 44

    3-4مدل داده گرافی برای بیماری های همه گیری.. 47

    فصل چهارم: روش پیشنهادی.. 48

    4-1مقدمه. 49

    4-2 موجودیتها 53

    4-3-صفات مربوط به هریک ازموجودیتها 53

    4-3-1انسان سالم. 53

    4-3-2انسان ناقل.. 54

    4-3-3 انسان درمان شده 54

    4-3-4 انسان بیمار. 54

    4-3-5پزشک... 55

    عنوان                                                                                                                                 صفحه

    4-3-6بیماری.. 55

    ۴-۳-۷علائم. 57

    4-3-8 روشهای درمان. 58

    4-3-9 دارو. 58

    4-4مقادیرذخیره شده برروی یالها 59

    4-5تعیین قابلیتهای مدل داده 60

    4-5-1ایجادکردن. 60

    4-5-2افزودن. 61

    4-5-3به روزرسانی.. 61

    4-5-4حذف کردن. 61

    4-5-5پرس وجو. 62

    4-5-5-1پرس وجوهای وابسته به یک گره 62

    4-5-5-2پرس وجوهای مربوط به دوگره 66

    4-5-5-3پرس وجوهای بیش از دوگره 68

    4-6طراحی مدل داده 70

    ۴-۶-۱ طراحیER. 70

    ۴-۶-۲ طراحی مدل گرافی.. 72

    فصل پنجم: ارزیابی.. 75

    5-1 مقدمه. 76

    5-2 روش اول: گروه متمرکز. 77

    ۵-۲-۱ آشنایی باگروه متمرکز. 77

    عنوان                                                                                                                                 صفحه

    ۵-۲-۲ مزایای گروه متمرکز. 77

    ۵-۲-۳روش شناسی گروه متمرکز. 77

    ۵-۲-۴ ارزیابی به وسیله ی گروه متمرکز. 79

    5-3 روش دوم: پیاده سازی عملی پایگاه داده 79

    5-3-1 نرم افزارنئوفرجی.. 80

    5-3-2 داده های موردنیاز. 80

    5-3-3 ذخیره داده هادرپایگاه داده نئوفرجی.. 81

    5-4 نتایج.. 83

    فصل ششم:جمع بندی و کارهای آتی.. 90

    6-1 جمع بندی وکارهای آتی.. 91

    منابع. 97

     

    منبع:

    منابع فارسی

    1-آساد، محمد تقی. مبانی ژنتیک. دنیا، 1380.

    2-جبارپور بنیادی، حسین پور فیضی. ژنتیک انسانی و بیماری های ژنتیکی انسان. هنر و فرهنگ1366.

    3- حق جو، مصطفی. بانک اطلاعات علمی-کاربردی. جلد اول، مفاهیم بنیادین، ویرایش سوم. دانشگاه علم و صنعت ایران. 1385

    4- حق جو، مصطفی؛ صفائی، علی اصغر. بانک اطلاعات علمی-کاربردی. جلد دوم، مفاهیم پیشرفته، ویرایش سوم. دانشگاه علم و صنعت ایران. 1385

    5- داورپناه، احمد؛ مهدی قلی­خان رامین. مدیریت مدارک پزشکی، معاونت پژوهشی وزارت بهداشت، 1372

    ۶-شریفی بیدگلی، مینا و دیگران. "یک سامانه ذخیره سازی گرافی برای ذخیره داده­های همه­گیری شبکه­ای". نوزدهمین کنفرانس ملی سالانه انجمن کامپیوتر ایران، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، 1392

    منایع انگلیسی

    ۷-Bryan, T., 2013, Literature Survey of Graph Databases, SYSTAP, LLC

    ۸-Canada Health Infoway. The emerging benefits of electronic medical record use in community-based care.PwC.

    9-Date,C.j., 2003, An introduction to Database systems.

    10-EI-Sappagh, Sh. 2012, Electronic Health Record Data Model Optimized for Knowledge Discovery. IJCSI International Journal of Computer Science Issues, Vol. 9, Issue 5, No 1.

    11-http://www.neo4j.org/learn/neo4j

    12-Ken Ka-Yin, L., Wai-Choi, T., Kup-Sze, C.2012,Alternatives to relational database: Comparison of NoSQL and XML approaches for clinical data storage,Computer methods and programs in biomedicine110(2013)99-109

    13-Lahr, G.etc. 2007, A Dominant B0-Thalassemia-Like phenotype In A German Caucasian Family Is Associated With  Mild Chronic Hemalytic Anemia But Influenced In Severity By Co-Inherited Genetic Factors, hematologica September 92: 1264-1265; Doi:10.3324/haematol.11383

    14-Rabinson, I.,Webber, J.,Eifrem, E. 2013, Graph Databases, O'Reilly Media

    15-Tayie, S.,2005,Research Methods and Writing Research Proposals, Cairo university.

    16-Vaish, G. 2013, Getting Started with NoSQL, Packt Publishing Ltd.


موضوع پایان نامه ارائه ی یک مدل داده مناسب برای کشف انتقال بیماری های ژنتیکی, نمونه پایان نامه ارائه ی یک مدل داده مناسب برای کشف انتقال بیماری های ژنتیکی, جستجوی پایان نامه ارائه ی یک مدل داده مناسب برای کشف انتقال بیماری های ژنتیکی, فایل Word پایان نامه ارائه ی یک مدل داده مناسب برای کشف انتقال بیماری های ژنتیکی, دانلود پایان نامه ارائه ی یک مدل داده مناسب برای کشف انتقال بیماری های ژنتیکی, فایل PDF پایان نامه ارائه ی یک مدل داده مناسب برای کشف انتقال بیماری های ژنتیکی, تحقیق در مورد پایان نامه ارائه ی یک مدل داده مناسب برای کشف انتقال بیماری های ژنتیکی, مقاله در مورد پایان نامه ارائه ی یک مدل داده مناسب برای کشف انتقال بیماری های ژنتیکی, پروژه در مورد پایان نامه ارائه ی یک مدل داده مناسب برای کشف انتقال بیماری های ژنتیکی, پروپوزال در مورد پایان نامه ارائه ی یک مدل داده مناسب برای کشف انتقال بیماری های ژنتیکی, تز دکترا در مورد پایان نامه ارائه ی یک مدل داده مناسب برای کشف انتقال بیماری های ژنتیکی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارائه ی یک مدل داده مناسب برای کشف انتقال بیماری های ژنتیکی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارائه ی یک مدل داده مناسب برای کشف انتقال بیماری های ژنتیکی, پروژه درباره پایان نامه ارائه ی یک مدل داده مناسب برای کشف انتقال بیماری های ژنتیکی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارائه ی یک مدل داده مناسب برای کشف انتقال بیماری های ژنتیکی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارائه ی یک مدل داده مناسب برای کشف انتقال بیماری های ژنتیکی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارائه ی یک مدل داده مناسب برای کشف انتقال بیماری های ژنتیکی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارائه ی یک مدل داده مناسب برای کشف انتقال بیماری های ژنتیکی, رساله دکترا در مورد پایان نامه ارائه ی یک مدل داده مناسب برای کشف انتقال بیماری های ژنتیکی

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته‌ی کامپیوتر - مهندسی نرم افزار چکیده بررسی اطلاعات بیمه های اتومبیل نشان داده عواملی چون نوع استفاده خودرو، داشتن گواهینامه رانندگی، نوع گواهینامه و تطابق یا عدم تطابق آن با وسیله نقلیه، مبلغ حق بیمه، میزان تعهدات بیمه نامه، کیفیت خودروی خودرو سازان، سن راننده، سواد راننده، عدم تطابق حق بیمه با مورد بیمه، تاخیردرتمدید بیمه نامه، در سود و زیان شرکت ...

پایان‌نامه دکتری در رشته مهندسی کامپیوتر (هوش مصنوعی) چکیده درک و استخراج اطلاعات از تصاویر و فیلم فصل مشترک اکثریت مسایل مربوط به بینایی ماشین است. یافتن قسمتهای اصلی و مفید یک فیلم و مدلسازی کنشهای بین این اجزا از اهداف اصلی آنالیز فیلم به شمار می‌رود. در دهه اخیر تشخیص فعالیت انسانی با استفاده از تصاویر ویدیویی به عنوان یک بحث چالش برانگیز در بینایی ماشین مطرح شده است. از ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته برق گرایش الکترونیک چکیده نظریه آشوب در اواخر قرن بیستم توسط لورنتز پایه گذاری شد. علم آشوب به بررسی سیستمهای غیر خطی و رفتار آنها در شرایط مختلف میپردازد. از آنجا که سیستمهای اطراف ما اکثراً غیر خطی هستند با ایجاد فیدبک درون آنها ممکن است از خود رفتار آشوبی نشان دهند لذا میتوان از نظریه آشوب به منظور ساخت سیستمها و سیگنالهای آشوبی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته برق گرایش الکترونیک چکیده نظریه آشوب در اواخر قرن بیستم توسط لورنتز پایه گذاری شد. علم آشوب به بررسی سیستمهای غیر خطی و رفتار آنها در شرایط مختلف میپردازد. از آنجا که سیستمهای اطراف ما اکثراً غیر خطی هستند با ایجاد فیدبک درون آنها ممکن است از خود رفتار آشوبی نشان دهند لذا میتوان از نظریه آشوب به منظور ساخت سیستمها و سیگنالهای آشوبی ...

پايان نامه مقطع کارشناسي ناپيوسته رشته کامپيوتر سال 1387 چکيده: در دو دهه قبل توانايي­هاي فني بشر براي توليد و جمع­ آوري داده‌ها به سرعت افزايش يافته است. عواملي نظير استفاده

پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی مهندسی نقشه برداری گرایش سنجش از دور چکیده به ‌روزآوری پایگاه‌ های داده زمینی در محیط شهری کاری سخت و پر هزینه می‌باشد. تکنیک‌های سنجش از دور ماهواره‌ای به طور وسیعی در استخراج و کنترل تغییر پوشش زمین در مقیاس‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند که منجر به ایجاد نتایج مفیدی شده‌اند. انجام این کار به کمک روشهای استخراج اتوماتیک تغییر آسان‌تر می ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی توریسم چکیده این تحقیق با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، با بهره گیری از مطالعات کتابخانه‎ای، اسنادی همراه با مشاهدات میدانی و استخراج پرسشنامه به تحلیل پایگاههای راهنمایی و رانندگی و نقش آن در احساس امنیت گردشگری درحوزه غرب گیلان پرداخته وهدف از این تحقیق بررسی و شناخت امکانات و محدودیتهای پایگاههای ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشکده فنی و مهندسی گروه کامپیوتر چکیده: مسئله‌ی کنترل همروندی در پایگاه داده‎ها امری ضروری و با اهمیت است. اجرای همروند تراکنش ‎ها در یک سیستم مدیریت پایگاه داده، ممکن است منجر به ناسازگاری شود. ناسازگاری بر اثر مقادیر نادرستی است که برای داده‎های موجود، بر اثر تعارض و تداخل اجرای تراکنش‌ها به وجود می‎آید. الگوریتم‌های کنترل همروندی، جهت تضمین اجرای ...

پایان نامه­ ی کارشناسی ارشد در رشته­ ی مهندسی کامپیوتر- هوش مصنوعی چکیده استنتاج شبکه های تنظیمات ژنی از روی داده های سری زمانی Microarray به وسیله شبکه های بیزین دینامیک شبکه های تنظیم کننده ژنتیکی مجموعه ای از ارتباطات ژن-ژن هستند که رابطه علت و معلولی را در فعالیت های ژنی ایجاد می کنند. دانش ما در مورد این شبکه ها نقش بسیار موثری در شناخت فرآیندهای زیستی ایفا می کند و می ...

پایان نامه کارشناسی ارشد(M.sc) چکیده: امروزه هرزنامه[1] ها یکی از مشکلات اصلی موتور های جستجو هستند، به این دلیل که کیفیت نتایج جستجو را نامطلوب می سازند. در طول سالهای اخیر پیشرفتهای بسیاری در تشخیص صفحات جعلی وجود داشته است اما در پاسخ تکنیک های هرزنامه جدید نیز پدیدار شده اند. لازم است برای پیشی گرفتن به این حملات، تکنیک های ضد هرزنامه بهبود یابد. یک مساله عادی که ما با آن در ...

ثبت سفارش