پایان نامه استفاده از کاربرانی با دقت پیشگویی بالا در سیستم های فیلترینگ اشتراکی

word 1 MB 31026 91
1392 کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر
قیمت قبل:۶۳,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه دوره کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر(هوش مصنوعی)

    چکیده

    سیستم­ های پیشنهادگر ابزارهای نرم افزاری و تکنیک­ هایی هستند که اقلام را مطابق با نیاز کاربر به او معرفی می­کنند. روش­های محتوا محور و فیلترینگ اشتراکی از راهکارهای موفق در سیستم­های پیشنهادگر می­باشند. روش محتوا محور بر اساس ویژگی­های اقلام تعریف می­شود. این روش بررسی می­کند که اقلام مورد علاقه کاربر دارای چه ویژگی­هایی بوده­اند، سپس اقلام دارای ویژگی­های مشابه را به او پیشنهاد می­کند. روش فیلترینگ اشتراکی بر اساس تعیین اقلام مشابه یا کاربران مشابه کار می­کند که به ترتیب فیلترینگ اشتراکی مبتنی بر اقلام و مبتنی بر کاربران نامیده می­شود. در این پایان نامه یک روش تلفیقی از روش­های فیلترینگ اشتراکی و محتوا محور ارائه شده است. این روش می­تواند به عنوان روش فیلترینگ اشتراکی مبتنی بر کاربر در نظر گرفته شود. به این صورت که به منظور یافتن کاربرانی با سلیقه مشابه با کاربر فعال به عنوان کاربرانی با دقت پیشگویی بالا از ویژگی­های مربوط به محتوای اقلام برای افزایش تاثیر امتیاز­هایی که توسط کاربران به اقلام مشابه تخصیص داده شده است استفاده می­کند. به بیان دیگر دو کاربر مشابه هستند در صورتی که امتیاز­هایی که به اقلامی که از نظر محتوا مشابه هستند نسبت داده­اند، همسان باشند. برای این منظور در هنگام سنجیدن شباهت دو کاربر، به امتیاز نسبت داده شده به هر قلم، با توجه به میزان شباهت آن به قلم هدف، وزن تخصیص می­یابد.

    فصل اول

    مقدمه

    پیشگفتار

     

    پیدایش اینترنت و وب جهان گستر[1] موجب شده است که در رابطه با هر موضوع قابل تصور، حجم بسیار زیادی از اطلاعات وجود داشته باشد که کاربران[2] بتوانند با استفاده از آن نیاز اطلاعاتی خود را برطرف سازند. افزایش روز افزون اطلاعات باعث شد که مشکل سربار اطلاعات[3] به وجود آید و کاربران به تنهایی قادر به برطرف کردن نیازهای خود نباشند. . زیرا کاربران مجبور بودند به صورت بر خط[4]  تمامی صفحات را جستجو کنند تا بتوانند آن قسمتی را که مورد نیازشان است پیدا کنند. به همین دلیل موتورهای جستجوگر[5]  به وجود آمدند تا کاربران بتوانند با استفاده از آنها بدون نیاز به بررسی تعداد زیادی از صفحات به اطلاعات مورد نظرشان دسترسی پیدا کنند.

     

     

    1-2- موتورهای جستجوگر

     

    به عبارت دیگر یک موتور جستجوگر وب سایتی است که می­توان از آن برای پیدا کردن صفحات وب استفاده کرد. وقتی کاربر درخواست خود را در قالب کلمات کلیدی وارد موتور جستجوگر می­کند موتور جستجوگر در بین بیلیون­ها صفحه­ وب جستجو کرده و به کاربر کمک می­کند اطلاعاتی که به دنبال آن است را بیابد. با استفاده از این ابزار سرعت و دقت در جستجو بسیار افزایش یافت و کاربران توانستند به سادگی و در کمترین زمان به بهترین نتایج دست یابند.

    انواع زیادی از موتورهای جستجوگر توسط کمپانی­های مختلف ساخته شده است که معروف­ترین آنها  بینگ[6]، یاهو[7] و گوگل[8] می­باشد (شکل شماره­ 1).

    هر موتور جستجوگر راه و روش خود را برای سازمان­دهی اطلاعات دارد، پس نتیجه از یک موتور جستجوگر تا دیگری متفاوت خواهد بود.

    موتورهای جستجوگر به دو دسته­ کلی تقسیم می­شوند : موتورهای جستجوگر پیمایشی[9] و فهرست­های تکمیل دستی[10]. موتورهای جستجوگر ترکیبی[11] نیز حاصل ترکیب دو نوع بالا می­باشند. گونه­ای جدید از موتورهای جستجوگر نیز تحت عنوان ابر جستجوگرها[12] وجود دارد که در ادامه به طور خلاصه به توضیح هر کدام از این موارد خواهیم پرداخت.

     

     

    1-2-1- موتورهای جستجوگر پیمایشی

     

    این موتورهای جستجوگر، وب را پیمایش و اطلاعاتی را ذخیره می­کنند. سپس کاربران از میان این اطلاعات آنچه را که می­خواهند جستجو می­کنند. اگر در صفحه­ وب تغییراتی اعمال شود موتورهای جستجوگر پیمایشی به طور خودکار آنها را می­یابند و تغییرات مذکور را در فهرست­ها اعمال می­کنند. نمونه­هایی ازموتورهای جستجوگر پیمایشی  گوگل و  یاهو می­باشند.

     

    1-2- 2- فهرست­های تکمیل دستی

     

    فهرست­های تکمیل دستی وابسته به کاربرانی می­باشد که آن را تکمیل می­کنند. یا کاربر خودش صفحه­ مورد نظر را به همراه توضیحی کوتاه در فهرست ثبت می­کند یا این کار توسط ویراستارهایی که برای آن فهرست در نظر گرفته شده صورت می­پذیرد. در این حالت عمل جستجو تنها بر روی توضیحات ثبت شده انجام می­گیرد و اگر تغییری روی صفحه­ وب به ­وجود آید در فهرست تغییر به وجود نخواهد آمد. نمونه­ای از فهرست­های تکمیل دستی

     Open Directoryمی­باشد[13].

     

     

    1-2-3- موتور های جستجوگر ترکیبی

     

    این موتورهای جستجوگر نتایج حاصل از جستجوی هر دو نوع بالا را با هم ترکیب می­کنند و نشان می­دهند. علاوه بر این می­توانند برای نتایج یک نوع،  اولویت قائل شوند. مثلا موتور جستجوی MSN اولویت را روی نتایج حاصل از فهرست­های تکمیل دستی قرار می­دهد. ولی برای درخواست­های پیچیده، نتایج حاصل از جستجوی پیمایشی را نیز بررسی می­کند.

     

     

    1-2-4- ابر جستجوگرها

     

    این نوع جدید از موتورهای جستجوگر نتایج حاصل از چند موتور جستجوگر را ترکیب نموده و نشان می­دهد. به عبارتی دیگر درخواست کاربر را در چندین موتور جستجوگر جستجو کرده، سپس نتایج یافته شده را با هم ترکیب نموده و یک نتیجه­ کلی در اختیار کاربر قرار می­دهد. به عنوان مثال موتور جستجوگر dogpile[14] نتایج حاصل از موتورهای جستجوگرGoogle ، Yahoo، MSN و ASK را با هم ترکیب می­کند و به کاربر ارائه می­دهد.

    سیستم­های پیشنهادگر

     

    مطالعات اخیر نشان داده­اند که عمده­ موتورهای جستجوگر با نرخ پایین موفقیت مواجه هستند. این نرخ با میزان دریافت نتایج مرتبط، نسبت به میانگین کاربران جستجو کننده تعیین می­شود. به­ عنوان مثال در یکی از مطالعات[1]  بیش از 20000 درخواست جستجو بررسی شده و مشخص گردیده که به طور میانگین در 48% موارد، کاربر در نتایجی که به او ارائه شده حداقل یک مورد مرتبط با جستجویش که ارزش انتخاب داشته باشد پیدا می­کند. به بیان دیگر در 52% موارد، کاربر هیچ کدام از مواردی را که به ­عنوان نتیجه جستجو به او بازگشت داده می­شود انتخاب نمی­کند. البته این مشکل همان قدر که به موتور جستجوگر بستگی دارد به میزان دانش کاربر جستجو کننده در چگونگی نحوه­ جستجو نیز بستگی دارد. زیرا درخواست جستجو ممکن است منجر به ابهام شود و به ندرت می­تواند به روشنی نیاز کاربر جستجو کننده را بیان کند. در این مواقع کاربر با لیست نتیجه­ای که نمی­تواند نیاز اطلاعاتی او را برطرف سازد رو­­­برو می­شود. او در این شرایط معمولا درخواست خود را تعویض یا اصلاح می­کند تا نتیجه­ دلخواهش به او ارائه شود.

    در [2] نشان داده است که 10% از درآمد کسانی که با اطلاعات کار می­کنند به دلیل تلف شدن زمانشان در جستجو از بین می­رود. همچنین در بدترین حالت درصد قابل توجهی از جستجو کننده­ها ممکن است در پیدا کردن اطلاعاتی که مورد نیازشان است با شکست روبرو شوند. این مسائل نشان می­دهد که جستجوی وب بسیار ناکارامدتر از آن است که انتظار می- رود. همچنین علاوه بر افزایش تعداد صفحات وب تعداد کاربران اینترنت نیز به شدت افزایش یافت. کاربران هم می­خواستند نیاز اطلاعاتی­شان را بر طرف کنند و هم مایل به تولید و اشتراک گذاری اطلاعات، علائق و نیازمندی­های خود بودند. بنابراین شبکه­های اجتماعی مانند Facebook  و Twitter تاسیس شدند. همچنین سایت­هایی مانند YouTube راه اندازی شد که محلی برای اشتراک­ گذاری فیلم­ها و مشاهده­ فیلم­های به اشتراک گذاشته می­باشد.            

    در این بین برای برطرف نمودن ناکارامدی­های موتورهای جستجوگر و نیازهای کاربران سیستم­های پیشنهادگر به وجود آمدند.

    سیستم­های پیشنهادگر برای انتخاب و ارائه­ اطلاعات مورد نیاز کاربران نقش قابل توجهی را ایفا نموده­اند. این سیستم­ها می­توانند حتی بدون اینکه کاربر درخواست جستجو بدهد تعدادی از اقلام را به او پیشنهاد یا اطلاعات مورد نیازش را به او ارائه دهد. اقلام می­توانند فیلم، موزیک، صفحه­ وب و... باشند (جدول شماره­ 1). همچنین کاربر پیشنهاداتی را از طریق یک جستجوی هوشمندانه دریافت خواهد کرد. بنابراین تاثیر به سزایی در صرفه جویی زمان  و دست یابی به هدف مورد نظر کاربر دارد. زیرا از این طریق می­تواند از میان این حجم بالا آن قسمت که مورد نیازش است را در اختیار داشته باشد. بدین ترتیب از سردرگم شدن کاربر هنگام تصمیم­گیری جلوگیری به عمل می­آید.

     

    با افزایش روز افزون اطلاعات، نیاز به وجود این سیستم­ها بیشتر احساس شده است. این سیستم­­ها پیشنهادات را با استفاده از انواع مختلف دانش و داده جمع آوری شده در مورد کاربران و اقلام و همچنین بررسی تراکنش­هایی مانند بازخوردی[15] که کاربران در گذشته ایجاد کرده­اند تولید می­کنند. در ساده­ترین فرم، این پیشنهادات به صورت یک لیستی که بر اساس علائق و نیازهای کاربر مرتب شده به او عرضه خواهد شد.

    در [3] سیستم­های پیشنهادگر براساس فیلترینگ اشتراکی[16]، محتوا[17]، آمارگیری[18]، سود[19]، دانش[20]،و ترکیبی[21]  کلاس­بندی شده­­اند.

     

     

    1-3-1- سیستم پیشنهادگر بر اساس فیلترینگ اشتراکی

    فیلترینگ اشتراکی یکی از رایج­ترین راهکارها در سیستم­های پیشنهادگر است .[4] این راهکار اقلامی که کاربران مشابه با کاربر فعال در گذشته به آنها علاقه داشته­اند را به او پیشنهاد می­کند. شباهت بین کاربران بر اساس نحوه­ امتیاز­دهی­شان در گذشته محاسبه می­شود.

     این پایان نامه بر اساس این نوع از سیستم­های پیشنهادگر می­باشد که در فصل دوم به تفصیل توضیح داده خواهد شد.

     

     

    1-3-2- سیستم پیشنهادگر محتوا  محور

     

    یکی از پر کاربردترین راهکارها در سیستم­های پیشنهادگر روش محتوا محور می­باشد.  سیستم­های محتوا محور بر اساس ویژگی­های اقلام تعریف می­شوند. آنها بررسی می­کنند که کاربر در گذشته چه اقلامی مورد علاقه­اش بوده، سپس اقلام مشابه را به او پیشنهاد می­دهند. مثلا اگر کسی در گذشته به فیلمی از نوع کمدی امتیار مثبت داده است این سیستم در آینده فیلم­هایی از این نوع را به او پیشنهاد می­کند. از آنجا که روش پیشنهادی در این پایان نامه از روش محتوا محور استفاده می کند، در فصل پنجم به طور مفصل در مورد سیستم پیشنهادگر محتوا محور بحث خواهد شد.

     

     

    1-3-3- سیستم پیشنهادگر بر اساس آمارگیری

     

    تکنیک پیشنهاد براساس آمارگیری مبتنی بر اطلاعات آماری کاربران می­باشد. داده­هایی که در نمایه­[22] کاربر وجود دارد مانند جنسیت، سن، وضعیت خانوادگی و ... نمونه­هایی از اطلاعات آماری کاربر می­باشد. کاربران بر اساس خصوصیاتشان کلاس بندی می­شوند و پیشنهادات بر اساس این کلاس­ها صورت می­پذیرد.

     

    1-3-4- سیستم پیشنهادگر بر اساس سود

     

    سیستم­های بر اساس سود،  تابع سود[23] که توسط کاربر تولید می­شود را به کار می­برند. به عنوان مثال درقالب پرسشنامه این کار صورت می­پذیرد. سپس بر اساس اینکه هر قلم[24] چه مقدار سود برای کاربر دارد پیشنهادات صورت می­گیرد. این نوع از سیستم­ها تکنیک­های ارضای محدودیت[25] را به کار می­برند تا بهترین قلم را پیشنهاد کنند.

     

     

    1-3-5- سیستم پیشنهادگر بر اساس دانش

     

    سیستم­های پیشنهاد­گر بر اساس دانش، از دانشی که از خصوصیات اقلام و کاربران استخراج می­گردد  بهره برداری می­کنند. آنها بررسی می­کنند که چطور یک قلم به­خصوص می­تواند نیازهای کاربر را بر آورده سازد. در ساده­ترین فرم، دانش مذکور می­تواند در فرم درخواست توسط کاربر تولید شود.

    (تصاویر و جداول در فایل اصلی موجود است)

     

    ABSTRACT

     

    USINHG USERS WITH HIGH PREDICTION ACCURACY IN COLLABORATIVE FILTERING SYSTEMS

     

     

     

    Recommender systems are software tools and techniques that introduce the items according to user needs. Content-based and collaborative filtering methods are the most successful solutions in recommender systems. Content-based method is based on item’s attributes. This method checks the features of user's favourite items and then proposes the items which have the most similar characteristics with those items. Collaborative filtering method is based on the determination of similar items or similar users, which are called item-based and user-based collaborative filtering, respectively. In this thesis a hybrid method is proposed that integrates collaborative filtering and content-based methods. The proposed method can be viewed as user-based Collaborative filtering technique. However to find users with similar taste with active user as users with high prediction accuracy, content features of the item are used under investigation to put more emphasis on user’s rating for similar items. In other words two users are similar if their ratings are similar on items that have similar context. This is achieved by assigning a weight to each rating when calculating the similarity of two users. 

  • فهرست:

    فصل 1 : مقدمه­.............................................................................................................................................1

    1-1- پیشگفتار..............................................................................................................................................2

    1-2- موتورهای جستجوگر........................................................................................................................2

    1-2-1- موتورهای جستجوگر پیمایشی..................................................................................................3

    1-2- 2- فهرست­های تکمیل دستی........................................................................................................3

    1-2-3- موتورهای جستجوگر ترکیبی.....................................................................................................4

    1-2-4- ابرجستجوگرها...............................................................................................................................4

    1-3- سیستم­های پیشنهادگر....................................................................................................................5

    1-3-1- سیستم پیشنهادگر بر اساس فیلترینگ اشتراکی..................................................................7

    1-3-2- سیستم پیشنهادگر بر اساس محتوا..........................................................................................8

    1-3-3- سیستم پیشنهادگر بر اساس آمار گیری..................................................................................8

    1-3-4- سیستم پیشنهادگر بر اساس سود.............................................................................................9

    1-3-5- سیستم پیشنهادگر بر اساس دانش..........................................................................................9

    1-3-6- سیستم پیشنهادگر ترکیبی........................................................................................................9

    1-4- بررسی سایت MovieLens........................................................................................................10

    1-5- اهداف پایان نامه.............................................................................................................................13

    1-6- ساختار پایان نامه............................................................................................................................14

     

    فصل 2 : روش فیلترینگ اشتراکی.........................................................................................................15

    2-1- پیشگفتار...........................................................................................................................................16

    2-2- مروری بر کارهای انجام شده در این راستا................................................................................16

    2-3- مبانی فیلترینگ اشتراکی..............................................................................................................21

    2-4-  وظایف فیلترینگ اشتراکی..........................................................................................................22

    2-4-1- پیشنهاد........................................................................................................................................23

    2-4-2- پیش­بینی.....................................................................................................................................23

    2-5- دسته بندی متدهای فیلترینگ اشتراکی..................................................................................23

    2-5-1- فیلترینگ اشتراکی مبتنی بر حافظه....................................................................................24

    2-5-1-1- فیلترینگ اشتراکی مبتنی بر حافظه با پیش­بینی بر اساس کاربران.........................25

    2-5-1-2- فیلترینگ اشتراکی مبتنی بر حافظه با پیش­بینی بر اساس اقلام..............................25

    2-5-1- 3- تفاوت فیلترینگ اشتراکی بر اساس کاربران و بر اساس اقلام...................................26

    2-5-2- فیلترینگ اشتراکی مبتنی بر مدل.........................................................................................26

    2-6- نحوه­ تشخیص علائق کاربران.......................................................................................................27

    2-6-1- تشخیص علائق به صورت صریح.............................................................................................27

    2-6-2- تشخیص علائق به صورت ضمنی...........................................................................................27

    2-7- محاسبه­ شباهت...............................................................................................................................28

    2-7-1- معیار همبستگی پیرسون.........................................................................................................28

    2-7-2- معیار اندازه­گیری کسینوس.....................................................................................................29

    2-8- انتخاب همسایه...............................................................................................................................30

    2-8-1- استفاده از حد آستانه................................................................................................................30

    2-8-2- انتخاب تعداد ثابتی از همسایگان...........................................................................................30

    2-9- پیش­بینی و تخمین رتبه...............................................................................................................31

    2-9-1- استفاده از امتیازهای خام.........................................................................................................31

    2-9-2- استفاده از امتیازهای نرمال شده............................................................................................31

    2-10- مشکلات فیلترینگ اشتراکی.....................................................................................................32

    2-10-1- پراکنده بودن داده...................................................................................................................32

    2-10-2- مقیاس پذیری.........................................................................................................................32

    2-10-3- اقلام مشابه...............................................................................................................................33

    2-10-4- گری­شیپ.................................................................................................................................33

    2-11- بررسی چگونگی کارکرد سایت آمازون....................................................................................33

     

    فصل 3 : روش محتوا محور.....................................................................................................................36

    3-1- پیشگفتار...........................................................................................................................................37

    3-2- روند کار روش محتوا محور...........................................................................................................37

    3-2-1- تحلیل­گر محتوا..........................................................................................................................38

    3-2-2- یادگیرنده نمایه .................................................................................................................39

    3-2-3- جزء فیلترینگ............................................................................................................................42

    3-3- مزایای روش محتوا محور..............................................................................................................42

    3-3-1- استقلال کاربر.............................................................................................................................42

    3-3-2- شفافیت........................................................................................................................................42

    3-3-3- قلم جدید.....................................................................................................................................43

    3-4- معایب روش محتوا محور...............................................................................................................43

    3-4-1- کمبود محتوا...............................................................................................................................43

    3-4-2- خصوصی سازی افزون...............................................................................................................43

    3-4-3- کاربر جدید..................................................................................................................................44

     

    فصل 4 : روش پیشنهادی.........................................................................................................................45

    4-1- پیشگفتار...........................................................................................................................................46

    4-2- مروری بر کارهای انجام شده در این راستا................................................................................46

    4-3- مقدمه­ای بر روش پیشنهادی........................................................................................................48

    4-4- روش پیشنهادی..............................................................................................................................48

    4-4-1- پیش­ پردازش..............................................................................................................................49

    4-4-1-1- پیش پردازش بر روی پایگاه داده MovieLens........................................................49

    4-4-1-2- پیش پردازش بر روی پایگاه داده EachMovie........................................................50

    4-4-2- وزن­دهی به اقلام........................................................................................................................51

    4-4-3- انتخاب­همسایگی........................................................................................................................53

    4-4-4- پیش­بینی....................................................................................................................................54

     

    فصل 5 : آزمایش­ها و نتایج......................................................................................................................56

    5-1- پایگاه داده­های مورد استفاده........................................................................................................57

    5-2- نحوه­ اجرای روش پیشنهادی روی پایگاه داده­ MovieLens..............................................57

    5-3- نحوه­ اجرای روش پیشنهادی روی پایگاه داده ٍEachMovie..............................................58

    5-4- معیارهای­ارزیابی..............................................................................................................................58

    5-4-1- میانگین خطای مطلق...............................................................................................................58

    5-4-2- دقت و فراخوانی.........................................................................................................................59

    5-4-3- معیار ارزیابیF1........................................................................................................................60

    5-5- ارزیابی روش پیشنهادی توسط معیارهای معرفی شده...........................................................61

     

    فصل 6 : بحث و نتیجه­گیری...................................................................................................................66

    6-1- بحث...................................................................................................................................................67

    6-2- نتیجه­گیری......................................................................................................................................67

    6-4- پیشنهادات........................................................................................................................................68

     

    مراجع...........................................................................................................................................................69

     

    منبع:

     

    M. Coyle and B. Smyth, “Information recovery and discovery in collaborative web search”, In Proceedings of the European Conference on Information retrieval, pp. 356–367, 2007.

     

    S. Feldman and C. Sherman, “The High Cost of Not Finding Information”, In (IDCWhite Paper), IDC Group, 2000.

     

    R. Burke, “Hybrid recommender systems: Survey and experiments”, Journal of User Modeling and User-Adapted Interaction, vol. 12, no. 4, pp. 331-370, 2002.

     

    R. Bell and Y. Koren, “ Lessons from the Netflix prize challenge”, Journal of  SIGKDD Explorations, vol. 9, no. 2, pp. 75–79, 2007.

     

    http://www.Movielens.org/

     

    D. Goldberg, D. Nichols, BM. Oki and D. Terry, “Using collaborative filtering to weave an information tapestry”, Journal of Communication of the ACM, vol. 35, no. 12, pp. 61-70, 1992.

     

    P. Resnick, N. Iacovou, M. Suchak, P. Bergstrom and J. Riedl, “GroupLens : An open architecture for collaborative filtering of netnews”, Proceedings of the 1994 Conference on Computer Supported Cooperative Work, USA, pp. 175–186, 1994.

     

    J. Constan, B. Miller, D. Maltz, J. Herlocker, L. Gordon and J. Riedl, “applying collaborative filtering to Usenet news”, Journal of communications of the ACM, vol. 40, no. 3, pp.77-87, 1997.

     

    U. Shardanand and P. Maes, “Social information filtering: Algorithms for automating word of mouth ”, Proceedings of ACM CHI’95 Conference on Human Factors in Computing Systems ACM Press, USA, pp. 210–217, 1995.

     

    W. Hil, L. Stead, M. Rosenstein and GW. Furnas, “Recommending and evaluating choices in a virtual community of use”, Proceedings of ACM CHI’95 Conference on Human Factors in Computing Systems ACM Press, USA, pp. 194–201, 1995.

     

    J. Bannett and S. Lanning, “The Netflix Prize”, Proceedings of KDD Cup and Workshop, USA, pp.8-25, Aug 2007.

     

    JS. Breeze, D. Heckermand and C. Kadie, “Empirical analysis of predictive algorithms for collaborative filtering”, Proceedings of the Fourteenth conference on Uncertainty in artificial  intelligence, USA,  pp. 43-52, May 1998.

     

    DM. Pennock, E. Horvitz, S. Lawrence and CL. Giles, “Collaborative filtering by personality diagnosis: A hybrid memory- and model-based approach”, Proceedings of the Sixteenth Annual Conference on Uncertainty in Artificial Intelligence, USA, pp. 473–480, 2000.

     

    I. Im and BH. Kim, “Personalizing the Settings for CF-Based Recommender Systems”, Proceedings of the fourth ACM conference on Recommender systems, New York, pp. 248-254, 2010.

     

    Y. Ge, H. Xiong, A. Tuzhilin and Q. Liu, “Collaborative Filtering  with Collective Training”,  Proceedings of the fifth ACM conference on Recommender systems, New York, pp. 281-284, 2011.

    .

    R. Hu and P. Pu , “Enhancing Collaborative Filtering Systems with  Personality Information”,  In Proceedings of the fifth ACM conference on Recommender systems, New York, pp. 197-204, 2011.

    J.Bobadilla, F. Ortega,A.Hernando and J. Bernal, “Generalization of recommender systems: Collaborative filtering extended to groups of users and restricted to groups of items”, Journal of Expert Systems with Applications , vol. 39, no.1, pp. 172-186, 2012.

     

    J. Comput and S. Technol, “JacUOD: A New Similarity Measurement for Collaborative Filtering”, vol. 27, no. 6, pp. 1252-1260, 2012

    .

    JF. Huete, J.M. Fernández-Luna, LM. de Campos and MA. Rueda-Morales, “ Using past-prediction accuracy in recommender systems”, Jouranal of Information Science, vol. 199, no. 7, pp. 78-92,  2012.

     

    M.A. Ghazanfar, A. Prugel-Bennett and S. Szedmak, “Kernel-Mapping Recommender system algorithms”, Journal of  Information Science, vol. 208, pp. 81-104, 2012.

     

    G. Tac'acs, I. Pil'a szy, B. N'emeth and D. Tikk, "Major components of the garvity recommendation system", ACM SIGKDD Explorations Newsletter, vol. 2, pp. 80 -83, 2007.

     

    Y. Koren, "Factorization meets the neighborhood: a multifaceted collaborative filtering model", In Proceedings of the International Conference on Knowledge Discovery and Data Mining, Las Vegas, pp. 426-434, 2008.

     

    Y. Koren, "Recent Progress in Collaborative Filtering - Tutorial Notes", In Proceedings of the 2nd ACM Conference on Recommender Systems, 2008.

     

    F. Ricci, L. Rokach and B. Shapira, “Introduction to Recommender Systems Handbook”, Springer, 2011

     

    P. Symeonidis, A. Nanopoulos, A.N. Papadopoulos and Y. Manolopoulos, “Collaborative recommender systems: Combining effectiveness and efficiency”, Journal of Expert Systems with Applications, vol. 34, no. 4, pp. 2995-3013, 2008.

     

    L. Brozovsky and V.Petricek, “Recommender system for online dating service”, In Proceedings of the 6th Conference Znalosti , Czech Republic, pp. 29-40, 2007.

     

    JL. Herlocker, JA. Konstan, A. Borchers and J. Riedl, “An algorithmic framework for performing collaborative filtering”, Proceedings of the 22nd annual international ACM SIGIR conference on Research and development in information retrieval, USA, pp. 230–237, 1999.

     

     

    B. Sarwar, G. Karypis, J. Konstan and J. Reidl, “Item-based collaborative filtering”, Proceedings of the 10th international conference on World Wide Web, China, pp. 295, 2001.

     

    JL. Herlocker, JA. Konstan, A. Borchers and J. Riedl, “An algorithmic framework for performing collaborative filtering”, Proceedings of the 22nd annual international ACM SIGIR conference on Research and development in information retrieval, USA, pp. 230–237, 1999.

     

    C. Desrosiers and G. Karypis, “A comprehensive survey of neighborhood-based recommendation methods”, Recommender Systems Handbook, Springer, 2011

     

    C.  Basu, H. Hirsh and W. Cohen, “Recommendation as Classification: Using Social and Content-based information in recommendation”, In Proceedings of the Fifteenth National Conference on Artificial Intelligence, USA, pp.714-720, 1998.

     

    L. H. Ungar and D. P. Foster, “Clustering Methods for Collaborative Filtering”, In Proceedings of the Workshop on Recommender Systems at the 15th National Conference on Artificial Intelligence, USA, AAAI Press, pp. 112-125, 1998.

     

     

    D. Kelly and T. Teevan, “Implicit feedback for inferring user preferences: a bibliography”, ACM SIGIR Forum, vol. 37, no. 2, pp.18-28, 2003.

     

    D.M. Nichols, “Implicit Rating and Fitering”, In Proceedings of the 5th DELOS Workshop on Filtering and Collaborative Filtering, Hungary, pp. 31-36, 1997.

     

    D.W. Oard and J. Kim, “Implicit Feedback for Recommender Systems”, In Proceedings of the Workshop on Recommender Systems at the 15th National Conference on Artificial Intelligence, USA, pp. 81-83,1998.

     

    R. Rafter and  B. Smyth, “Passive Profiling from Server  Logs in an Online Recruitment Environment”, In Proceedings of  the Workshop on Intelligent Techniques for Web Personalization at the 17th International Joint Conference on Artificial Intelligence, USA, pp. 35-41, 2001.

     

    G. Salton and C. Buckley, “Term-weighting approaches in automatic text retrieval”, Journal of Information Processing and Management, vol. 24, no. 5, pp. 513-523, 1998.

     

    G. Salton and M. Mcgill, “Introduction to Modern Information Retrieval”, McGraw-Hill, New York, 1983.

     

    P. Melville, R.J. Mooney and R. Nagarajan, “Contenet -boosted collaborative filtering for improved recommendations”, In Proceedings of the 18th International conference on Artificial Intelligence, pp. 187-192, 2002.

     

    M. Balabanovic and Y. Shoham, “Fab: Content-Based, Collaborative Recommendation”, Journal of Communications of the ACM, vol. 40, no. 3, pp. 16-72, 1997.

     

    N. Good, J. B. Schafer, J.A. konstan, A. Borchers, B. M. Sarwar, J. L. Herlocker and J. Riedl, “Combining  Collaborative Filtering with Personal Agents  for Better Recommendations”, In Proceedings of  the 16th National  Conference on Artificial Intelligence, USA, pp. 430-446, 1999.

     

    M.A. Pazzani, “Framework for Collaborative, Content-Based and Demographic Filtering”, Journal of Artificial Intelligence Review, vol. 13,  no. 5-6, pp. 393-408, 1999.

     

    B.M. Sarwbar, J.A. Konstan, A. Borchers, J.L. Herlocker, B.N. Miller and J. Riedl, “Using Fitering Agents to Improve Prediction Quality in the GroupLens Research Collaborative Filtering System”, In Proceedings of  the ACM Conference on Computer Supported Cooperative Work, USA, pp. 345-354, 1998.

     

    http://kunuk.wordpress.com/2012/03/04/how-does-the-amazon- recommendation-system-work-analyze-the-algorithm-and-make-a-prototype-that-visualizes-the-algorithm

     

    G. Linden, B. Smith and J. York, “Amazon.com Recommendations: Item-to-Item Collaborative Filtering”, Journal of IEEE Internet Computing, vol. 7, no.1, pp. 76-80, 2003.

     

    M.J. Pazzani and D. Billsus,” Content-based recommendation systems”, The adaptive web, Springer-Verlag Berlin, Heidelberg, pp. 325-341, 2007.

     

    J.S. Breese, D. Heckerman and C.M. Kadie, “ Empirical analysis of predictive algorithms for collaborative filtering”, In Proceedings of the Fourteenth conference on Uncertainty in artificial intelligence, UAI, pp. 43–52, 1998.

     

    J.L. Herlocker, J.A. Konstan, A. Borchers and J. Riedl, “An algorithmic frame work for performing collaborative filtering”, In Proceedings of the 22nd annual international ACM SIGIR conference on Research and development in information retrieval, New York, pp. 230–237, 1999.

     

    K. Yu, X. Xu, M. Ester and H-P. Kriegel, “Feature weighting and instance selection for collaborative filtering: An information-theoretic approach”, Journal of Knowledge and Information Systems, vol. 5, no. 2, pp. 201–224, 2003.

     

    R. Jin, J.Y. Chai and L. Si, “An automatic weighting scheme for collaborative filtering”,  In Proceedings of the 27th annual international ACM SIGIR conference on Research and development in information retrieval, pp. 337–344, New York, 2004.

     

    L. Baltrunas and F. Ricci, “Dynamic item weighting and selection for collaborative filtering”, in Web mining 2.0 Workshop, ECML-PKDD, Springer, 2007.

     

    H. Luo, Ch. Niu, R. Shen and C. Ullrich, “A collaborative filtering framework based on both local user similarity and global user similarity”, Journal of  Machine Learning, vol. 72, no. 3, pp. 231-245, 2008.

     

    L. Baltrunas and F. Ricci, “Item Weighting Techniques for Collaborative Filtering”, Knowledge Discovery Enhanced with Semantic and Social Information, vol. 220, pp. 109-126, 2009

     

    A. Said, J.J. Brijnesh and S. Albayrak, ”Analyzing weighting

    schemes in collaborative filtering: cold start, post cold start and power users”, In Proceedings of the 27th Annual ACM Symposium on Applied Computing, New York, pp. 2035-2040, 2012.


موضوع پایان نامه استفاده از کاربرانی با دقت پیشگویی بالا در سیستم های فیلترینگ اشتراکی, نمونه پایان نامه استفاده از کاربرانی با دقت پیشگویی بالا در سیستم های فیلترینگ اشتراکی, جستجوی پایان نامه استفاده از کاربرانی با دقت پیشگویی بالا در سیستم های فیلترینگ اشتراکی, فایل Word پایان نامه استفاده از کاربرانی با دقت پیشگویی بالا در سیستم های فیلترینگ اشتراکی, دانلود پایان نامه استفاده از کاربرانی با دقت پیشگویی بالا در سیستم های فیلترینگ اشتراکی, فایل PDF پایان نامه استفاده از کاربرانی با دقت پیشگویی بالا در سیستم های فیلترینگ اشتراکی, تحقیق در مورد پایان نامه استفاده از کاربرانی با دقت پیشگویی بالا در سیستم های فیلترینگ اشتراکی, مقاله در مورد پایان نامه استفاده از کاربرانی با دقت پیشگویی بالا در سیستم های فیلترینگ اشتراکی, پروژه در مورد پایان نامه استفاده از کاربرانی با دقت پیشگویی بالا در سیستم های فیلترینگ اشتراکی, پروپوزال در مورد پایان نامه استفاده از کاربرانی با دقت پیشگویی بالا در سیستم های فیلترینگ اشتراکی, تز دکترا در مورد پایان نامه استفاده از کاربرانی با دقت پیشگویی بالا در سیستم های فیلترینگ اشتراکی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه استفاده از کاربرانی با دقت پیشگویی بالا در سیستم های فیلترینگ اشتراکی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه استفاده از کاربرانی با دقت پیشگویی بالا در سیستم های فیلترینگ اشتراکی, پروژه درباره پایان نامه استفاده از کاربرانی با دقت پیشگویی بالا در سیستم های فیلترینگ اشتراکی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه استفاده از کاربرانی با دقت پیشگویی بالا در سیستم های فیلترینگ اشتراکی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه استفاده از کاربرانی با دقت پیشگویی بالا در سیستم های فیلترینگ اشتراکی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه استفاده از کاربرانی با دقت پیشگویی بالا در سیستم های فیلترینگ اشتراکی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه استفاده از کاربرانی با دقت پیشگویی بالا در سیستم های فیلترینگ اشتراکی, رساله دکترا در مورد پایان نامه استفاده از کاربرانی با دقت پیشگویی بالا در سیستم های فیلترینگ اشتراکی

پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد در رشته­ی مهندسی پزشکی بهبود روش فیلترینگ الگوی مکانی مشترک جهت ارتقاء راندمان سیستم­های واسط کامپیوتری-مغزی سیستم­های واسط کامپیوتری-مغزی سیستم­هایی هستند که می­توانند سیگنال­های الکتریکی مغزی مرتبط با تصورات حرکتی در مغز انسان را به دستورات قابل فهم کامپیوتری ترجمه کنند. لذا این قابلیت می­تواند به کمک بسیاری از بیماران حسی-حرکتی بیاید و تا حد بسیار ...

پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد در رشته­ی مهندسی پزشکی چکیده بهبود روش فیلترینگ الگوی مکانی مشترک جهت ارتقاء راندمان سیستم­های واسط کامپیوتری-مغزی سیستم ­های واسط کامپیوتری-مغزی سیستم­هایی هستند که می­توانند سیگنال­های الکتریکی مغزی مرتبط با تصورات حرکتی در مغز انسان را به دستورات قابل فهم کامپیوتری ترجمه کنند. لذا این قابلیت می­تواند به کمک بسیاری از بیماران حسی-حرکتی بیاید و تا حد ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش : برق قدرت چکیده یکی از چالش های مهم طراحی در شبکه های حسگر بی سیم (WSN)، طولانی کردن طول عمر سیستم (گره) است، در حالیکه به کیفیت سرویس قابل قبولی برای کاربردها دست یافت. طولانی کردن عمر گره با کاهش مصرف انرژی ارتباط مستقیم دارد . در WSN، هر گره حسگر با توان باتری کار می کند و در اکثر موارد مخصوصا در محیط های دور و خصمانه امکان ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: کامپیوتر گرایش نرم افزار چکیده در یک شبکه حسگر که یک سیستم توزیع شده فراگیر است، یکی از موارد مورد بحث همگام‌سازی ارتباطات است. یکی از عمده وظایف همگام‌سازی فرآیند‌ها، انحصار متقابل است. الگوریتم‌های جدید ارایه شده در مقایسه با الگوریتم‌ های قدیمی با عدالت بیشتری عمل می‌نمایند. در این پایان‌نامه یک مدل با استفاده از شبکه‌های ...

پايان نامه مقطع کارداني رشته کامپيوتر سال 1383 چکيده مؤلف هوش مصنوعي دانش ساخت ماشين ها يا برنامه هاي هوشمند است تعريف ديگري که ازهوش مصنوعي مي توان ارائه داد به قرارزيراست : هوش مصنوع

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته مهندسی فناوری اطلاعات چکیده در دنیای امروز اینترنت و مهم ترین سرویس آن وب، زندگی بشر را دچار تغییر و تحولات فراوانی کرده است. اینترنت تمام نیازهای اشخاص برای برقراری ارتباط با یکدیگر، به دست آوردن اطلاعات در هر زمینه ای، بازی و سرگرمی، آموزش و هر زمینه ای که به ذهن انسان خطور کند را فراهم می کند. اهمیت این سرویس به حدی رسیده است که همه روزه ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تکنولوژی آموزشی (M.A) چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی روش‌های مصورسازی گرافیکی در وب سایت مدارس هوشمند می‌باشد. جامعه آماری پژوهش تشکیل شده از کلیه وب سایت‌های مدارس هوشمند استان کرمانشاه که به صورت تصادفی 1 وب سایت برای پژوهش انتخاب شد. ابزار پژوهش حاضر یک چک لیست محقق ساخته جهت اندازه گیری میزان انطباق عناصر بصری وب سایت با اصول مصور ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : "بازاریابی" چکیده امروزه با پیشرفت تکنولوژی تمامی مفاهیم مرتبط با بازار و مصرف کننده دستخوش تغییرات اساسی شده است. رواج استفاده از کامپیوتر به عنوان یکی از اثرگذار ترین تکنولوژی­های قرن حاضر و هم­چنین همه­گیر شدن اینترنت و تلفیق آن با عرضه و فروش کالاها و خدمات باعث شده است که بازارهای الکترونیکی و فروش کالا از طریق وب سایت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته برق گرایش قدرت چکیده : تولید انرژی الکتریکی برای سیستم‌‌های قدرت با هدف کمینه‌سازی کل هزینه تولیدی برای واحدهای فعال موجود در شبکه قدرت، از مهمترین مباحث برای سیستم­های مدرن امروزی است. به بیانی دیگر هدف از توزیع اقتصادی بار، برنامه­ریزی بهینه و مناسب برای واحدهای تولیدی با در نظر گرفتن عوامل و محدودیت­های غیر خطی موجود در شبکه ...

دریافت درجه‌ی کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق گرایش الکترونیک چکیده مکانیزه کردن ادوات، یکی از مهم ترین و گسترده‌ترین زمینه‌هایی است که در فرآیندهای تولید استفاده می‌شود. با توجه به پیچیدگی و عدم اطمینان از فرآیندهای ماشین‌کاری، اخیراً تکنیک‌های محاسبات نرم[1] مبتنی بر مدل‌های فیزیکی برای پیش‌بینی عملکرد ماشینکاری فرآیندها و بهینه سازی آنها به روش‌های متداول ترجیح داده شده‌اند. ...

ثبت سفارش