پایان نامه بررسی روش‌های مصورسازی گرافیکی در طراحی وب سایت مدارس هوشمند

word 1 MB 29898 89
1393 کارشناسی ارشد علوم تربیتی
قیمت قبل:۶۳,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۸,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تکنولوژی آموزشی (M.A) 

    چکیده

    هدف پژوهش حاضر بررسی روش‌های مصورسازی گرافیکی در وب سایت مدارس هوشمند می‌باشد. جامعه آماری پژوهش تشکیل شده از کلیه وب سایت‌های مدارس هوشمند استان کرمانشاه که به صورت تصادفی 1 وب سایت برای پژوهش انتخاب شد. ابزار پژوهش حاضر یک چک لیست محقق ساخته جهت اندازه گیری میزان انطباق عناصر بصری وب سایت با اصول مصور سازی می‌باشد، روایی محتوایی ابزار‌‌ توسط چند نفر از اساتید رشته تکنولوژی آموزشی مورد تایید قرار گرفت و پایایی ابزار با روش الفای کرونباخ برابر با 71/0 می‌باشد. پس از تهیه پرسشنامه تعداد 10 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشیبه عنوان‌‌ ارزیاب در مورد روش‌های مصور سازی مورد آموزش قرار گرفتند و پس به ارزیابی از وب سایت مورد نظر پرداختند. پس از ارزیابی داده‌های چک لیست مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نتایج به دست آمده نشان داد، در کل وضعیت وب سایت مدارس هوشمند در حد پایین‌‌تر از متوسط می‌باشد. نتایج آزمون تی تک نمونه ای موید این یافته بود. به عبارتی نتایج آزمون تی تک نمونه ای نشان داد که میانگین به دست آمده در ارزیابی به طور معناداری پایین‌‌تر از استاندارد یا میانگین ثابت در این پژوهش است.

     

    کلید واژه: وب سایت، طراحی گرافیک، جلوه دیداری رسانه، نگاره‌های گرافیکی، مصورسازی

    مصورسازی اطلاعات یکی از روش‌های نوین نمایش و ارائه دیداری اطلاعات است که با هدف درک و شناخت بهتر داده‌ها و برای استفاده کارآمد در حوزه‌های گوناگون علمی به کار می‌رود. این شیوه مؤثر با بهره‌گیری از راهبردهای دیداری به گسترش دامنه دانش یاری می‌رساند و سبب می‌شود تا انتقال اطلاعات از واحد مبدأ به واحد مقصد به شکل مناسبی انجام پذیرد. هدف اصلی و مهم در استفاده از روش‌های مصورسازی، ارتقا و افزایش شرایط مناسب برای تقویت قدرت تفکر و تحلیل اطلاعات در کاربران است (درودی، 1388؛ ص 105).

    توجه به ارائه و نمایش دیداری اطلاعات در قالب روش‌های علمی مصورسازی که یکی از شاخه‌های علوم رایانه است، از حدود دو دهه پیش مورد توجه قرار گفت. این شیوه سودمند با بهره‌گیری از گرافیک رایانه‌ای از رشد بالایی برخوردار شد و با تکیه بر روش‌های علمی به توسعه فنون مصورسازی انجامید. مصورسازی مفاهیم و اطلاعات با شیوه‌های گوناگون آموزشی ارتباط برقرار کرد و در بسیاری از رشته‌های علمی، فنی و تخصصی وارد شد (همان ص106).

    طراح گرافیک باید با استفاده از اطلاعات و تجارب تجسمی خود بتواند یادگیرنده را در درک پیام و منظور مؤلف یاری دهد. در کتاب درسی آموزشگاهی، حضور معلم باید محسوس بوده، مواد درسی به طور مستمر یاری دهندۀ دانش‌آموز باشند و انگیزه­ی یادگیری او را پرورش دهند؛ در عین حال، مطالب باید انسجام کافی را داشته باشند و هیچ‌گونه نکتۀ مبهمی در آن‌ها نباشد. گرافیک از واژه یونانی کرافیکوس[1] است و به معنای آنچه است که مربوط می‌شود به طرح زدن[2] و طراحی[3] تعریف دیگری که از آن بیان شده است به این صورت می‌باشد "هر کار و یا شیوه‌‌ی مربوط به کشیدن تصویر از روی یک چیز و یا از انگاره آن است". بنابراین همه پدیده‌هایی را در بر می‌گیرد که ایجاد شده‌اند: به شکل یک نشانه، علامت، نقشه، طراحی، کشیدن از روی یک چیز و به ویژه طراحی خطی یک پدیده. از زمانی که انسان تصمیم به ارایه یک پیام تصویری گرفت و به زعم خویش از مواد و متریالی که برای همنوعان او مفاهیم مشخص و تا حدودی ثابت داشت استفاده کرد هنر گرافیک آغاز شد و تا کنون نیز با همه پیشرفت‌ها و تغییراتی که داشته است باز هم با همان شیوه به حرکت خود ادامه می‌دهد. صدها نگاره در غار شووه[4] در جنوب فرانسه که در سی هزار سال پیش از میلاد مسیح طراحی شده‌اند، نگاره‌های غار لاسکو[5] (چهارده هزار سال پیش از میلاد مسیح )، نگاره‌های شکارچیان در غار بیمبتکا[6]در هندوستان (هفت هزار سال پیش از میلاد مسیح)، نگاره بومیان آفریقا در غار سیاربرگ آفریقای جنوبی (هزار سال پیش از میلاد مسیح) و بسی دیگر از این غار نگارها در دیگر نقاط جهان به همراه تولد خط به آوند زبان نوشته شده در سه یا چهار هزار سال پیش از میلاد، همه نشانه‌هایی بارز از تاریخ گرافیک و رشته‌های وابسته به آن هستند. همزمان با توسعه و پیشرفت‌های پدید آمده در بهره‌گیری از رایانه و محیط شبکه به منظور ارائه و نمایش اطلاعات، یکی از حوزه‌های سودمندی که در دو دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته و پژوهش‌های مهمی در آن زمینه انجام پذیرفته است، مبحث مصورسازی اطلاعات است (اشنایدرمن، 1998). مصورسازی به نقوشی باز می‌گردد که انسان‌های اولیه با هدف انتقال اندیشه‌ها و افکار بر دیواره غارها حک می‌کردند (کاناس[7]، 2009)؛ ولی اساس مصورسازی به مفهوم امروزی را باید در دهه 1980 ردیابی کرد، یعنی زمانی که رایانه‌ها کم کم وارد بازار شدند و نرم افزارها و سخت افزار‌ها از فعالیت‌های گرافیکی پشتیبانی می‌کردند (بورکهارد[8]، 2005)، از طرف دیگر درک و دریافت مطالب و یادگیری آنها از طریق حواس پنج گانه صورت می‌گیرد که به ترتیب حدود 75 درصد از یادگیری انسان متعارف با حس بینایی، 13 درصد با حس شنوایی، 6 درصد با حس لامسه، 3 درصد با حس بویایی و 3 درصد نیز با حس چشایی به دست می‌آید (احدیان، 1384، ص 66)

    وب سایت، مجموعه ای از صفحات مرتبط به یکدیگر است که انبوهی از اطلاعات را در قالب متن، تصویر، صدا و فیلم در اختیار بیننده قرار می‌دهد. وب سایت مجموعه‌ای از فایلهای حاوی متن، تصویر یا گرافیک و ... متصل به هم که غالباٌ شامل یک صفحه اصلی می‌باشد که بر روی یک خدمات دهنده اینترنتی قرار دارند.

    با توجه به مطالب بیان شده به نظر می‌سد توجه به اصول و قواعد مصورسازی به لحاظ بعد اشتراکی آن با طراحی وب سایت‌ها در طراحی صفحه‌ها می‌بایستی مورد توجه قرار گیرد که در این امر محقق را به بررسی این موضوع هدایت نمود.

     

     

     

    1-2: بیان مسأله

    تحقیقات بسیاری در رابطه با کارایی عناصر دیداری، به ویژه گرافیک[9] در فرایند آموزشی انجام شده است که اکثریت قریب به اتفاق آنها به نتایج مثبت دست یافته اند. لی و همکاران[10] (2002) به بررسی پژوهشهای انجام شده در این زمینه پرداخته‌اند و با استناد به تحقیقات گلنبرگ و لانگستون[11] (1992)، گلنبرگ و کرولی[12] (1992) و ... خاطر نشان می‌سازند که استفاده از تصاویر در آموزش تأثیرات مثبتی بر یادگیری فراگیران داشته است. از طرف دیگر نیز بسیاری از صاحب نظرانی که در زمینه مشکلات یادگیری، تحقیقاتی را انجام داده اند، پیشنهاد کرده‌اند که برای قابل فهم‌‌تر نمودن محتوا بهتر است از عناصر گرافیکی استفاده کرد (کازین[13]، 1989). هرام[14] (1982 به نقل از کازین، 1989) دریافت که استفاده از گرافیک برای عینیت بخشیدن به اطلاعات متنی، یادگیری فراگیران را افزایش داده است. در جایی دیگر نیز استوکز[15] (2001) به مرور تاریخی تاثیر عناصر دیداری بر فرایند تدریس و تعلیم می‌پردازد. وی در این مرور تاریخی به نقل از ارسطو بیان می‌کند: " تفکر بدون تصاویر غیر ممکن است".

    پژوهش‌های قبل از دهه 1990 عمدتاً مزایای طراحی گرافیک را مستند نموده‌اند، ولی در فراهم کرده چارچوبی نظری برای تشریح این که چگونه گرافیک برای یادگیرندگان مفید است شکست خورده‌اند (ویکیری[16]، 2002).

    پژوهش‌های پس از دهه 1990، بر اهمیت استفاده از نشانه‌ها و تصاویر در جایگزینی و پرمحتوا کردن علایم محدود الفبایی در کتاب‌های درسی تأکید کرده‌اند. پژوهشگران با تأکید بر نظریه‌های مختلف روان‌شناسی نظیر نظریه­ی پردازش اطلاعات[17] (اتیکینسون و شیفرین[18]، 1968)، رمزگردانی دوگانه[19] (پاویو[20]، 1990)، ادراک دیداری[21] (باری و رانیان[22]، 1995) و چندرسانه‌ای‌ها[23] (مایر[24]، 2003) به اهمیت طراحی گرافیک کتاب‌های درسی گواهی داده‌اند.

    دولی و همکاران[25] (2005) ضمن تأکید بر نقش تصویر و اهمیت طراحی گرافیک، معتقدند طراحی گرافیک باید تنها یک هدف را دنبال کند و آن عرضه اطلاعات پیچیده به شیوه‌ای قابل فهم و یادگیری است. طراح گرافیک برای القای مطالب با استفاده از توانایی‌ها و مهارت‌هایش و به کمک ارتباط تصویری، با مخاطبان خود، از هر گروه سن، رابطه برقرار می‌کند و با آنان سخن می‌گوید و علاوه بر زیبایی‌های دیداری، حرکت آموزشی و انتقال فرهنگ و مطالب را انجام می‌دهد. او می‌تواند د ر ارائه مطالب سنگین و پیچیده درسی نقش مهمی داشته باشد و با فراهم سازی طرح‌های واقعی، ساده و گویا، جزئیات را به تصویر بکشد و فهم و درک مطلب را آسان کند؛ به گونه‌ای نکته های مبهم و سؤال برانگیز را کاهش دهد و به امر آموزش کمک نماید‌‌ (ملک‌افضلی، 1378).

    کپس[26] (1368) اعتقاد دارد یک طراح گرافیک خلاق دارای سه وظیفه اصلی است:

    1. یادگیری و به کارگیری قوانین سازمان دهی تجسمی.

    2.به حساب آوردن تجربه‌های فضایی معاصر برای آموزش و به کارگیری بازنمایی‌های دیداری وقایع زمانی‌‌ فضایی معاصر.

    3. آزادسازی ذخیره‌های خلاق و سازمان‌دهی آنها در زبان‌های پویا، یعنی رشد دادن به پیکرنگاری پویای معاصر.

    وظیفه طراح گرافیک خلاق این است که افراد را مجبور نماید تا نگاه کنند و بعد آنان را مجبور کند تا بخوانند و بفهمند. او برای این منظور از کلمه ها، تصاویر، رنگها و شکلها استفاده می‌کند.

    با توجه به این گفته‌ها می‌توان بیان کرد تصاویر و به عبارت دیگر مصورسازی[27] یا همان تصویرگری[28] نقش مهم و بسزایی در یادگیری مطالب که در قالب متن آمده اند، دارند. استفاده از تصاویر داری معیار و اصولی است که در صورت رعایت نکردن این اصول حتی با وجود تصاویر متعدد مطالب به خوبی برای یادگیرنده قابل فهم نیست. در این پژوهش محقق به دنبال بررسی روش‌های بکارگیری این اصول در مصورسازی گرافیکی به منظور طراحی وب سایت‌های آموزشی و به طور اخص وب سایت‌های مدارس هوشمند می‌باشد.

     

     

    1-3: اهمیت و ضرورت پژوهش:

    مصورسازی یکی از راهبردهای مهمی است که می‌توان با تکیه بر آن به کیفیت شناخت اطلاعات افزود. هدف از توسعه روش‌ها و کاربردهای مصورسازی، تامین شرایط مناسب برای بازیابی اطلاعات و ارائه بازنمون بهتر برای درک مطلوب فقره‌های اطلاعاتی است. با مطالعه شرایط، ویژگی‌ها، و امکاناتی که در به کارگیری مصورسازی داده و اطلاعات وجود دارد، می‌توان به میزان زیادی از فواید آن در بهینه سازی راهبردهای جست‌و‌جو بهره گرفت. در واقع هر دو راهبرد مصورسازی داده و اطلاعات زمینه مناسبی برای استفاده بهتر از ابزارهایی فراهم می‌کند که به بازیابی مناسب فقره‌های اطلاعاتی مورد نیاز منجر می‌شود. از زمره هدف‌هایی که در مطالعه کاربردهای مصورسازی داده و اطلاعات وجود دارد آن است که باشناخت ساختار هر یک می‌توان از ظرفیت متناسب آن‌ها در طراحی رابط کاربر بهره گرفت و برای هدایت نگاره‌های تصویری در رابط کاربر گرافیکی از آن استفاده کرد. همچنین مصورسازی کاربرد موثری درزمان دستیابی به اطلاعات بازیابی شده در کاوش اطلاعات دارد. بر این اساس می‌توان باتکیه بر نمایش گرهای مصور در رابط کابر، میزان ربط میان اطلاعات بازیابی شده و پرس و جوی ارائه شده را بررسی کرده و ارتباط موضوعی آن‌ها را شناسایی کرد و از این طریق کیفیت بازیابی اطلاعات و بر طرف ساختن نیاز اطلاعاتی کاربر را پشتیبانی کرد (درودی وسلیمانی نژاد، 1388؛ ص 7)‌‌  

    داندیس بر این مبنا نتیجه می‌گیرد که کل اطلاعات به صورت تصویر دریافت می‌شوند. او اطلاعات دیداری را به سه دسته کاملاً متمایز تقسیم می‌کند:

    اول، اطلاعات دیداری که به صورت سیستم نمادها یا صور رمز گوناگون هستند (زبان نوشتاری).

    دوم، اطلاعات دیداری که حالت بازنمایی یا شبیه سازی از محیط خارج دارند که در تصویرها ظاهر می‌شوند.

    سوم، آنهایی که انتزاعی‌اند و در واقع هر نوع تصویری از این جنبه انتزاعی برخوردار است.

    طراحی دیداری متن در صفحه اهمیت زیادی در ساخت یک کتاب درسی مناسب دارد. زبان نوشتاری بر ارائه اطلاعات دیداری به صورت سیستم نمادها یا صور رمز گوناگون می‌پردازد. مک لوهان[29] (1962) ادعا می‌کند که پس از ابداع چاپ جنبه دیداری یا نوشتاری ساخت جمله‌ها از جنبه سمعی یا شنیداری آن‌ها مهم‌تر گردید. بنابراین یکی از مسائل مهم در طراحی گرافیکی پرداختن به تایپوگرافی[30] است که در آن به مواردی نظیر شکل حروف، فاصله‌گذاری، طول سطر و آرایش صفحه اشاره می‌شود.

    1-4: اهداف پژوهش:

    1-4-1: هدف کلی:

     بررسی روش‌های مصورسازی گرافیکی در وب سایت مدارس هوشمند.

    1-4-2: اهداف فرعی:

    1 – بررسی وضعیت اصول مصورسازی گرافیکی در وب سایت مدارس هوشمند.

    مقایسه وضعیت اصول مصورسازی گرافیکی وب سایت مدارس هوشمند با استاندارد مشخص شده.

    1-5: سؤال‌های پژوهش:

    1 – وضعیت کلی اصول مصورسازی گرافیکی در وب سایت مدارس هوشمند چگونه است؟

    2 – اصول مصورسازی گرافیکی مدارس هوشمند تا چه اندازه از استاندارد به دست آمده فاصله دارد؟

    1-6: تعاریف مفهومی و عملیاتی

    1-6-1: تعاریف مفهومی:

    الف) مصورسازی:‌‌ مصورسازی رویکردهای جدیدی است که توانایی تصمیم‌گیری بر مبنای داده را سریع‌تر، دقیق‌تر، و همراه با تلاش شناختی کمتر فراهم می‌سازد، و نیاز به آموزش برای درک اطلاعات را کاهش می‌دهد. (درودی، 1386). از جمله اصول مصور سازی که در این پژوهش بدان توجه شده است به قرار زیر است:

    اصل تاکید

    اصل سادگی

    اصل تعادل

    اصل توازن بین زمینه و موضوع

    اصل رابطه تصویر با معیارهای اندازه‌گیری

    رابطه تصویر با معیارهای کادربندی

    اصل فاصله مطلوب

    اصل تأثیرات روانی خط‌ها

    اصل تأثیر روانی شکل‌ها و رابطه‌ی آن‌ها با تصویر آموزشی

    اصل خواص روانی رنگ‌ها و رابطه‌ی آن‌ها با تصویر

    اصل پرهیز از تکراری بودن سبک تصویرسازی

    اصل تصویرگری مبتنی بر تحقیق و پژوهش

    اصل استفاده به جا از تصویر

    اصل تطبیق با واقعیات

    اصل برجسته سازی موضوع

    رعایت تناسب بین سبک هنری و موضوع آموزشی

    اصل تفاوت در فرهنگ‌های منطقه‌ای

    اصل به روز بودن تصویر

    اصل توازن در تصویرگری جنسیت‌ها

    توجه به هویت ملی، اعتقادی و اسلامی

    تحریک حس کنجکاوی و علاقه به کشف

    توجه به علایق کودکان به رنگ‌ها

    مدرسه هوشمند: مدرسه هوشمند مدرسه‌ای است که جهت ایجاد محیط یاددهی - یادگیری و بهبود نظام مدیریتی مدرسه و تربیت دانش‌آموزان پژوهنده طراحی شده است. به عبارت دیگر، مدرسه هوشمند مدرسه فیزیکی است که کنترل ومدیریت آن مبتنی بر فناوری رایانه و شبکه می‌باشد و محتوای‌‌ اکثر دروس آن الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند است. مدرسه هوشمند سازمانی است یادگیرنده که در آن نسلی خلاق و توانمند در عرصه زندگی و توانا در خلق دانش تربیت می‌شوند (جلالی و همکاران، 1388).

    1-6-2: تعاریف عملیاتی:

    اصول مصور سازی: در این پژوهش اصول مصور سازی با یک چک لیست 22 گویه‌ای سنجیده شد. تعداد گزینه‌های این چک لیست ازخیلی ضعیف نمره 1 و تا خیلی قوی نمره 5 در تغییر است. نمره کل چک لیست حداقل 22 و حداکثر 110 است که این چک لیست در انتها پیوست می‌باشد (ضمیمه الف).

    مدرس هوشمند: مدرسه هوشمند مدرسه‌ای است که جهت ایجاد محیط یاددهی - یادگیری و بهبود نظام مدیریتی مدرسه و تربیت دانش‌آموزان پژوهنده طراحی شده است. به عبارت دیگر، مدرسه هوشمند مدرسه فیزیکی است که کنترل ومدیریت آن مبتنی بر فناوری رایانه و شبکه می‌باشد و محتوای‌‌ اکثر دروس آن الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند است. و همچنین در دنباله تعریف ذکر شود. در این بررسی مدرسه هوشمند شهید آوینی در شهرستان سنقر مورد ارزیابی قرار گرفته است.

    [1]-‌‌ graphikos

    [2]- به فرانسه graphisme است.

    [3]- به فرانسه dessin است.

    [4]- Chauvet

    [5]- Lascaux

    [6]- Bhimbetka

    [7] - Canas

    [8] - Burkhard

    [9] - Graphic

    [10] -‌‌ Lee , et al

    [11] -‌‌ Glenberg & Langston

    [12] -‌‌ Glenberg & Kruley

    [13] - Cousin

    [14] - Heram

    [15] - Stokes

    [16]-Vekiri

    [17].information processing theory

    [18].Atkinson & Shiffrin

    [19].dual coding theory

    [20].Pavio

    [21].visual perception

    [22].Barry & Runyan

    [23].multimedia

    [24].Mayer

    [25].Dooley & et al

    [26].Kepes

    [27] - Visualization

    [28] - Illustrations

    [29].Mcluhan

    [30].typogarphy

    Abstract

    The purpose of current research is to investigate the graphical visualization methods in intelligent school websites. Statistical society in this study includes all intelligent school websites of Kermanshah which one website was randomly selected for the research. Research tool of the current study is a researcher made checklist in order to measure the compatibility of website visual elements with visualization principles. Content validity of research tool was confirmed by few professors of educational technology field and its reliability is 0/71 by using the  chronbach. After providing the questionnaire, number of 10 M.A educational technology students were trained as evaluator in visualization methods and they evaluated the desired website. After evaluation, data of check list was analyzed and the obtained result showed that the level of intelligent school websites is lower than average. The single T test result confirmed this findings. In other words the single T test results showed that the obtained average in evaluating is significantly lower than standard or constant average in this research. 

    Keywords: website, graphic design, visual sight of media, graphical charts, visualization 

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                             صفحه

    چکیده. 1

    فصل یکم: کلیات پژوهش.... 2

    1-1: مقدمه. 3

    1-2: بیان مسأله. 5

    1-3: اهمیت و ضرورت پژوهش: 7

    1-4: اهداف پژوهش: 8

    1-4-1: هدف کلی: 8

    1-4-2: اهداف فرعی: 8

    1-5: سؤال‌های پژوهش: 8

    1-6: تعاریف مفهومی و عملیاتی.. 8

    1-6-1: تعاریف مفهومی: 8

    1-6-2: تعاریف عملیاتی: 9

    فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش.... 10

    2-1: مقدمه. 11

    2-2: پیشینه و مفهوم مصورسازی اطلاعات... 11

    2-3: طبقه‌بندی مصورسازی و ابعاد آن. 13

    2-4: ارتباط مصورسازی اطلاعات با سواد دیداری.. 15

    2-5: گرافیک.... 16

    2-6: گرافیک رایانه ای.. 17

    2-7: مصورسازی.. 18

    2-8: ارتباط تصویری.. 18

    2-9: ارزش بصری تصاویر. 19

    2-10: چگونگی استقرار عناصر بصری.. 19

    2-11: بهره‌گیری از مصورسازی در فعالیت‌های آموزشی.. 20

    2-12: اصول و معیار‌های تصویرگری (مصورسازی) 20

    2-12-1: اصل سادگی... 20

    2-12-2: اصل تأکید.. 21

    2-12-3: اصل تعادل.. 21

    2-12-4: رعایت اصل توازن بین زمینه و موضوع.. 21

    2-12-5: اصل رابطه تصویر با معیارهای اندازه گیری... 21

    2-12-6: رابطه تصویر با معیارهای کادربندی... 22

    2-12-7: اصل فاصله ی مطلوب.... 22

    2-12-8: اصل تأثیرات روانی خط ها. 22

    2-12-9: اصل تأثیر روانی شکل‌ها و رابطه ی آن‌ها با تصویر آموزشی... 22

    2-12-10: خواص روانی رنگ‌ها و رابطه ی آن‌ها با تصویر. 23

    2-12-11: پرهیز از تکراری بودن سبک تصویرسازی... 24

    2-12-12: اصل تصویرگری مبتنی بر تحقیق و پژوهش..... 24

    2-12-13: اصل استفاده به جا از تصویر. 24

    2-12-14: اصل تطبیق با واقعیات.... 24

    2-12-15: اصل برجسته سازی موضوع.. 25

    2-12-16: رعایت تناسب بین سبک هنری و موضوع آموزشی... 25

    2-12-17: اصل تفاوت در فرهنگ های منطقه ای... 25

    2-12-18: اصل به روز بودن تصویر. 25

    2-12-19: اصل توازن در تصویرگری جنسیت ها. 25

    2-12-20: توجه به هویت ملی، اعتقادی و اسلامی... 26

    2-12-21: تحریک حس کنجکاوی و علاقه به کشف..... 26

    2-12-22: توجه به علایق کودکان به رنگها. 26

    2-13: مدرسه هوشمند چیست؟. 26

    2-14: هدف از ایجاد مدارس هوشمند چیست؟. 27

    2-15: مأموریت و چشم‌انداز مدرسه هوشمند. 28

    2-16: راهبرد‌های توسعه مدارس هوشمند. 28

    2-17: ساختار تشکیلاتی مدرسه هوشمند. 29

    2-19: مولفه‌های اصلی و ارکان هوشمند‌سازی مدارس... 30

    2-21: تئوری ومبانی نظری.. 32

    2-22: چرا مدرسه هوشمند طراحی کنیم؟. 34

    2-23: منظور از مدارس ابتدایی هوشمند چیست؟. 35

    2-23: مقایسه وجوه اشتراک و افتراق مصورسازی داده و اطلاعات... 36

    2-24: طبقه‌بندی مصورسازی انواع داده‌ها 36

    2-25: روش‌ها و کاربردهای مصورسازی.. 40

    2-26: پیشینه پژوهش.... 46

    2-26-1: پیشینه داخلی... 46

    2-26-2: پیشینه خارجی... 47

    فصل سوم: روش شناسی پژوهش.... 49

    3-1: مقدمه. 50

    3-2: نوع و روش پژوهش.... 50

    3-3: ابزار و روش اندازه گیری.. 50

    3-4: روایی و پایایی ابزار. 51

    3-5: جامعه آماری و حجم آن. 51

    3-6: حجم نمونه نمونه و روش نمونهگیری.. 52

    3-7: متغیر پژوهش.... 52

    3-8: روش و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها: 52

    خلاصه فصل: 52

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 53

    4-1: مقدمه. 54

    4-2: تحلیل سوالات پژوهش.... 54

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری... 59

    5-1: مقدمه. 60

    5-2: بحث و تفسیر یافته ها 60

    5-3: پیشنهادات... 62

    الف) پیشنهادهای کاربردی: 62

    ب) پیشنهاد پژوهشی... 62

    5-4: محدودیت ها 63

    منابع: 64

    ضمائم.. 68

    چکیده انگلیسی.. II

     

    منابع:

    احدیان، محمد. (1384). مقدمات تکنولوژی آموزشی. تهران: نشر و تبلیغ بشری.

    افشار مهاجر، کامران. ( 1389). کاربرد گرافیک در کتاب‌های درسی دانشگاهی. عیار، شماره 22، بهار و تابستان، صص 48- 39.

    درودی، فریبرز و سلیمانی نژاد، عادل (1388). ارتباط تصویری و پردازش دیداری اطلاعات: آشنایی با مبانی نظری حوزه مصور سازی. مجله مطالعات ایرانی کتابداری و اطلاع رسانی، شماره 86

    درودی، فریبرز. (1388). کاربرد فنون و روش‌های مصورسازی اطلاعات و تأثیر سواد دیداری در فعالیت‌های آموزشی. فصل‌نامۀ نوآوری‌های آموزشی، شمارۀ 30، سال 8، تابستان.

    دلاور، علی (1390). احتمالات و آمار کاربردی. تهران: انتشارات رشد

    شیوه نامه هوشمند سازی مدارس (مرداد ماه 1390)، مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش

    فلاح‌دار، حمیرا. (1386). نقش گرافیک محیطی در مراکز آموزشی. رشد آموزش هنر، دوره پنجم، شماره یک، پاییز.

    کپس، ج. (1368). زبان تصویر. ترجمه: فیروز مهاجر، تهران: انتشارات سروش.

    ملک افضلی، ف. (1378). بررسی تحلیلی نقش گرافیک در نظام آموزش از راه دور. پایان‌نامه کارشناسی ارشد هنر ( چاپ نشده)، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جنوب.

    مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور (1390). شیوه نامه هوشمند سازی مدارس. http://dl.eram.shirazu.ac.ir/root/Utility/eLearning/shivehnameh_hoshmandsazi-900508.pdf

    جلالی، علی اکبر و همکاران (1388). نقشه راه مدارس هوشمند - راهنمای اجرایی. نشر‌‌ اداره کل آموزش و پرورش تهران

    Agutter, Jim; Bermudez, Julio (2005). "Information visualization design: The growing challenges of a data saturated world". AIA Report on university research. Retrieved Sep. 20, 2006, from: www.aia.org/Sit-eObjects/files/Agutter_color.pdf

    Atkinson, R. C. & R. M. Shiffrin (1968). "Human Memory A proposed system and its control processes". In W. Spence & J. T. Spence (Eds), the Psychology of Learning and Motivation: Advances in Research and Theory, Vol 2, pp. 742-775, New York: Academic Press.

    Bamford, Anne. (2003)‌‌ the visual literacy white paper. Commissioned‌‌ by Adobe Systems Pty Ltd, Australia, 7. Available:www.adobe.com/uk/education/pdf/adobe_visual _ literacy_paper.pdf [Accessed: 24, Dec. 2006]

    Barry, M., & G. B. Runyan (1995). "A review of distance-learning studies in the U.S. military", The American Journal of Distance Education, 9(3), 37-56.

    Buckley, A.R...(1997(The Application of Spatial Data Analysis and Visualization in the Development of Landscape [Ph.D. dissertation], United States – Oregon, Indicators to Assess Stream Conditions, Oregon State University, Department of Geography.

    Burkhard, T. (2005). "Congressional Hearingv Accuse Textbook", The Chronicle of Higher.

    Canas, J. (2009). "QFD-based technical textbook evaluation procedure a case study", Journal of Industrial Technology. 18(1): 2-8.

    Card, S.K.; Mackinlay, J.D.; Shneiderman, B. (1999). Readings in information visualization: Using vision to think. San Francisco: Morgan Kaufmann Publishers, Inc.

    Chen, Chaomei (1999). Information visualization and virtual environments. London:‌‌ Springer-verlag.

    Cousin, W. (1989). Perception in chess.  Cognitive Psychology, 4, 55 – 81.

    Cuban, L., Kirkpatrick, H. and Peck, C. 2001. High access and low use of technologies in high school classrooms: Explaining an apparent paradox. American Educational Research Journal, 38(4), 813-834.

    Demaine, Jeff (1996). Information‌‌ ‌‌ Visualization. ‌‌ Information Technology Services. National Library of Canada. Available:‌‌ http://www.collectionscanada.ca/91//p1234--e.html [Accessed: 18, Jun. 2006]

    Dooley, k. E., Linder, J. R., Dooley, L. M., Blackburn, R. & Y. Gazi, (2005). "Multimedia Design", In Dooley, k. E., Linder, J. R., L. Dooley M, Advanced Methods in Distance Education.: Applications and Practices for Educator, Administrator, and Learners, Hershey, PA: Information Science Publishing.

    Glenberg, J. & Kruley, F. (1992). Competence in the workplace: How cognitive perfor-mance models and situated instruction can accelerate skill acquisition. In R. Glasser (Ed.),‌‌  Advances in instructional psychology: Educational design and cognitive science, (Volume 5). Mahwah: NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

    Glenberg, J., & Langston, D. (1992). The transfer of scientific principles using concrete and idealized simulations. The Journal of the Learning Sciences, 14, 69 – 110.

    Hegarty, M., Carpenter, P. A. & M. A. Just (1991). "Diagrams in the comprehension scientific text", In Barr, R., Kamil, M. L., Mosenthal, P. B., & P. D. Pearson (eds.), Handbook of Research, Vol. 2, New York: Longman.

    Hetzler, Elizabeth; Turner, Alan (2004)."‌‌ Analysis experiences using Information visualization". IEEE Computer Graphics and Applications. Retrieved Sep. 20, 2006, from: www. infoviz.pnl.gov/pdf /anal-ysis-experiences-information.pdf

    Keim, Daniel A. (2002). “Information visualization and visual data mining". IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, 7(1). Retrieved Sep. 20, 2006, from:‌‌ www.ailab.si/blaz/ predavanja/ozp/gradivo/2002-Keim-Visualization%20in%20DM-IEEE%20Trans% 20Vis.pdf

    Kozma, R. B. (1991). "Learning with Media", Rev. Educ, Res, and 61(2):179-211.

    Lee, J., Buss, D., And. Lohr, L. (2002). Creating Graphics for Learning and Performance, Lessons in Visual Literacy, Upper Saddle River, N. d. Pearson Education, lnc.

    Levin, J. R., Anglin, G. J., and R. N. Carney, (1987), "On empirically validating functions of picture in prose", In Willows, D. M., and Houghton, H. A. (eds), The Psychology of Illustration, Vol.1, Springer-Verlag, New York, pp. 51-85.

    Massaris, P.M (1995). Visual literacy and visual culture. Paper presented at the Image and visual literacy: Selected Readings from the annual conference for the international visual literacy association, 26th, Tempe, Arizona, 1216- October.Moody, James. McFarland, Daniel. Bender-deMoll, Skye (2005). Dynamic Network Visualization1. AJS, 110 (4): 1206–1241.

    Mayer, R., (2003). The promise of multimedia learning: Using the same instructional design methods across different media. Retrieved January 5, 2005, from http://www.unisanet.

    McLuhan, M. (1962). The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man, London: Routledge & Kegan Paul.

    Munzner, Tamara (2002)." Information visualization". IEEE Computer Graphics and Applications, 22(1): 2-3.

    Pavio, A. (1990). Mental representations: A dual coding approach, (2nd Ed.), New York: Oxford University Press.

    Polanco, Xaviier; Zartl, Angelika (1999). "Information visualization: State of the art report". EICSTES Project-IST. Retrieved Feb. 12, 2006, from: http://eicstes.inist.fr/public/D1.4_Visualization_WP9.pdf

    Putz, Werner (2005). "The hierarchical visualization system: A general framework for visualizing Informa-tion hierarchies using the example of information pyramids". Master’s Thesis. Austria: Graz University of Technology, Institute for Information Systems and Computer Media (IICM).

    Perkins, D.N. 1995. Smart schools: Better thinking and learning for every child. New York: The Free Press

    Sedig, Kamran. Rowhani, Sonja. Morey, Jim. Liang, Hai-Ning (2003). Application of‌‌ information‌‌ visualization‌‌ techniques‌‌ to‌‌ the‌‌ design‌‌ of‌‌ a‌‌ mathematical mindtool:‌‌ a‌‌ usability‌‌ study‌‌ Information‌‌ Visualization. Houndmills, 2(3)‌‌ :‌‌ 142-159, Available: http://proquest.umi.com/ [Accessed: 30, May. 2005]

    Shneiderman, B. (1998). Designing the user interface:‌‌ Strategies for effective human-computer interaction. (3rd Ed.). Menlo Park, CA: Addison Wesley. Jury, David, (2006). What is Typography? Rotovision. Koestler, A. (1964). The Act of Creation, New York: Macmillan.

    Stokes, B. (2001).Effects of knowledge and display design on compre-hension of complex graphics. Learning and Instruction, 20, 155 – 166.

    Vaage, Carol (2006). Visual literacy [Online representation] Available: www3.telus.net/public/cvaage/ images/Visual 20 Literacy.pdf [Accessed:‌‌ 24,‌‌ ‌‌ Dec. 2006]

    ‌‌ Vekiri, I. (2002). What is the value of graphical displays in learning?‌‌  Educational Psychology Review,‌‌ ‌‌ 14 (3), 261 – 312.

    Vekiri, I.(2002). "What is the value of graphical displays in learning", Educational Psychology Review, 14(3): pp261-313.

    Walter, Martin. Stuart, Liz. Borisyuk, Roman (2004).The representation of neural data using visualization. Information Visualization. Houndmills, 3 (4): 245 – 256.

    Walter, Martin. Stuart, Liz. Borisyuk, Roman (2004).The representation of neural data using visualization. Information Visualization. Houndmills, 3 (4): 245 – 256.

    Yenawine, Philip (1997). Thoughts on Visual Literacy. originally published in‌‌ Handbook‌‌ of‌‌ Research‌‌ on Teaching‌‌ Literacy‌‌ through‌‌ the‌‌ Communicative‌‌ and Visual‌‌ Arts. Ed. James Flood, Shirley Brice Heath, and Diane Lapp. (1997). Macmillan Library Reference. Available:‌‌ http://www.vue.org/download/Thoughts Visual Literacy.pdf [Accessed: 31, Dec. 2006]24, Dec. 2006]

    Zinkham, Helena (2004) Visual Literacy Exercise (Library of Congress). Available:www.loc.gov/rr/print/tp/VisualLiteracyExercise.pdf [Accessed:‌‌ ‌‌ ‌‌ ‌‌ ‌‌ ‌‌ ‌‌ ‌‌  National Science Foundation (NSF)


موضوع پایان نامه بررسی روش‌های مصورسازی گرافیکی در طراحی وب سایت مدارس هوشمند, نمونه پایان نامه بررسی روش‌های مصورسازی گرافیکی در طراحی وب سایت مدارس هوشمند, جستجوی پایان نامه بررسی روش‌های مصورسازی گرافیکی در طراحی وب سایت مدارس هوشمند, فایل Word پایان نامه بررسی روش‌های مصورسازی گرافیکی در طراحی وب سایت مدارس هوشمند, دانلود پایان نامه بررسی روش‌های مصورسازی گرافیکی در طراحی وب سایت مدارس هوشمند, فایل PDF پایان نامه بررسی روش‌های مصورسازی گرافیکی در طراحی وب سایت مدارس هوشمند, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی روش‌های مصورسازی گرافیکی در طراحی وب سایت مدارس هوشمند, مقاله در مورد پایان نامه بررسی روش‌های مصورسازی گرافیکی در طراحی وب سایت مدارس هوشمند, پروژه در مورد پایان نامه بررسی روش‌های مصورسازی گرافیکی در طراحی وب سایت مدارس هوشمند, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی روش‌های مصورسازی گرافیکی در طراحی وب سایت مدارس هوشمند, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی روش‌های مصورسازی گرافیکی در طراحی وب سایت مدارس هوشمند, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی روش‌های مصورسازی گرافیکی در طراحی وب سایت مدارس هوشمند, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی روش‌های مصورسازی گرافیکی در طراحی وب سایت مدارس هوشمند, پروژه درباره پایان نامه بررسی روش‌های مصورسازی گرافیکی در طراحی وب سایت مدارس هوشمند, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی روش‌های مصورسازی گرافیکی در طراحی وب سایت مدارس هوشمند, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی روش‌های مصورسازی گرافیکی در طراحی وب سایت مدارس هوشمند, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی روش‌های مصورسازی گرافیکی در طراحی وب سایت مدارس هوشمند, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی روش‌های مصورسازی گرافیکی در طراحی وب سایت مدارس هوشمند, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی روش‌های مصورسازی گرافیکی در طراحی وب سایت مدارس هوشمند

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشدچکیده رساله حاضر، پژوهشی پیرامون شناخت سوررئالیسم، نه به عنوان یک سبک هنری، بلکه به لحاظ اندیشه و دیدگاه فلسفی، هنری و ورود این اندیشه به حوزه‌ی عکاسی و کاربرد سوررئالیستی آن در گرافیک معاصر می‌باشد. به همین خاطر بخش عمده‌ای از رساله‌ به بررسی و تبیین فلسفه‌ی اغراق و نقش آن در عکاسی و کاربرد آن در گرافیک اختصاص یافته است. از این جنبش هنری، ...

مقدمه: طى دهه‌ی ۱۹۶۰، طراحى گرافیک به عنوان شیوه‌اى براى حل مشکلات ارتباطى و اطلاع‌رسانى مطرح شد و به همین ترتیب در رسانه‌هاى همگانى نیز به عنوان مُد مطرح شد. چیزى که با سلیقه‌ی به روز بودن و حتى پیشرفت مرتبط بود. اما تغییر در سبک آن حاصل چندمین عامل مؤثر مانند پیشرفت‌هاى فناورى در حوزه‌ی رسانه و نیز تحولات رایج در جامعه بود. و از آنجائى که تنها هنر بصرى نبود و کلام نیز در آن ...

پایان نامه تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری فصل اول مقدمه بشر از ابتدای تکامل تا به امروزه فراز و نشیب های فراوانی را در جهت پیمودن مسیر پیشرفت و دستیابی به زندگی بهتر از پیش چشم خود گذرانیده است. یکی از این چالش ها نیاز به ارتباط و ثبت تفکرات خود برای انتقال به دیگران بوده است. نبود ابزارهای کارآمد و فقدان زبان مشترک ، در این راه موانع اصلی وی در نیل به هدف به شمار ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ی علوم ارتباطات اجتماعی چکیده کشور ایران با وجود توانمندی­های ایران در زمینه گردشگری، متأسفانه تاکنون نتوانسته است به جایگاه شایسته­ای در این صنعت دست یابد و مهم­ترین آن، ضعف صنعت تبلیغات در جذب جهانگرد و گردشگر به ایران است. اینترنت و ابزار الکترونیکی به واسطه این که زمینه ایجاد نمایش محصولات گردشگری و ارائه اطلاعات دقیق به گردشگران را فراهم ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری چکیده پژوهش حاضر در چهار فصل به بررسی آثار پوستر های سینمای سه دهه ی اخیر ایران -1360 الی1390- می پردازد. طی یک دوره تحقیق کتابخانه ای مطالبی پیرامون شکل گیری و تولد سینما در جهان برای فصل اول انجام شد و در ادامه برای جمع آوری مطالب مطروحه در فصل دوم نیز همان تحقیق کتابخانه ای و گاهی تحقیق میدانی مورد استفاده قرار گرفت ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد گرافیک چکیده پژوهش پیش رو از طریق اطلاعات بدست آمده از روش کتابخانه ای ، به تایپوگرافی ایرانی در زمینه طرح جلدهای سیاسی اجتماعی می پردازد و جنبه های تاثیرگذار بر قوت گرفتن آن را مورد بررسی قرار می دهد. پس از آن به تاثیر متقابل سیاست و گرافیک در جلد کتاب های دوره پس از جنگ تحمیلی می پردازد و در پی آن است سبکی را که تایپوگرافی ایرانی نامیده ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازاریابی گرایش داخلی چکیده: پیشرفت و توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات تاثیرات عمیق و گسترده ای در فرایندهای تجاری به وجود آورده و اینترنت به عنوان موثرترین بستر بازاریابی الکترونیکی با پوشش گسترده امکان رسیدن شرکت ها به بازارهای گوناگون را فراهم ساخته است. متأسفانه بسیاری از شرکت های ایرانی در زمینه چگونگی استفاده ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین الملل چکیده انقلاب اطلاعات و ابرفضای شبکه ای ، چشم انداز بازاریابی و نقش آفرینان سنتی آن را دگرگون ساخت و فرصتهای تازه ای را در اختیار صاحبان کسب و کار قرار گرفته است. دسترسی آسان به اطلاعات، امکان مقایسه سریع محصولات و بسیاری دیگر از امکانات اینترنت قدرت مصرف کنندگان را به مراتب بیشتر ساخته است. و ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی­ ارشد رشته ارتباط تصویری چکیده بسته بندی یکی از عناصر تجاری است که می تواند بار فرهنگی هم داشته باشد. سؤالی که ذهن را بر می انگیزد، این است که آیا بسته بندی می تواند معرف فرهنگ و ملیتی باشد؟ آیا می توان الگویی برای یادگیری اصول و مبانی پیدا کرد که بر اساس آن بسته بندی ایران را متحول نمود؟ با مطالعه و بررسی جوامع مختلف به نظر می رسد، ژاپن ...

چکیده این پژوهش که به روش تحلیلی-تاریخی انجام گرفته و جمع‌آوری اطلاعات در آن به شیوه‌های کتابخانه‌ای و میدانی بوده است، با هدف بررسی قابلیت‌های تصویری نوشتار فارسی در خط-نقاشی صورت پذیرفته و در آن سعی شده تا با بررسی روند شکل‌گیری شیوه خط-نقاشی، به گستره فعالیت‌های نوشتار، اعم از بار معنایی و کاربردهای تصویری، پرداخته شود. اسلوب خطاطانه و حضور نوشتار فارسی در هنر معاصر ایران ...

ثبت سفارش