پایان نامه شناسایی مشخصه های مناسب موجود در متن جهت رفع ابهام معنایی

word 11 MB 31079 87
1392 کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر
قیمت قبل:۶۲,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۵۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد در رشته‌ی مهندسی کامپیوتر- نرم‌افزار

    چکیده

     

    شناسایی مشخصه­ های مناسب موجود در متن جهت رفع ابهام معنایی

    به جرأت می­توان ادعا کرد که عصر حاضر، عصر انفجار اطلاعات است و شاید بتوان زبان را بعنوان مهمترین سد و مانع در انتقال اطلاعات دانست. بنابراین ضرورت بکارگیری ماشین در پردازش و ترجمه­ی متون تبدیل به نیازی غیر قابل انکار شده است. اما مشکلاتی که بر سر راه مترجم­های ماشینی وجود دارد مانع شده تا این مهم از کیفیت و دقت کافی برخوردار باشد.

    یکی از تأثیرگذارترین مسائل در دقت و کیفیت ترجمه­ی ماشینی، رفع ابهام معنایی است که دقت در آن باعث بالا رفتن دقت کل عمل ترجمه می­گردد. منظور از رفع ابهام معنایی انتخاب معنای مناسب کلمه با توجه به متن، برای کلماتی است که دارای چندین معنای متفاوت هستند. لذا در این پژوهش سعی شده است تا به بررسی روش ­های مختلف و ایده­های متفاوت پرداخته و با ارائه­ی شیوه­ای متفاوت در این راستا قدمی برداریم.

    روش ارائه شده در این پایان نامه، روشی مبتنی بر دانش است که با بهره­گیری از اطلاعات تکمیلی پیرامون کلمه­ی مبهم در متن و ارائه­ی یک روش امتیازدهی، به رفع ابهام می­پردازد. به این منظور از یک طرف با بکارگیری وردنت و منابع دیگری که به نوعی مکمل وردنت هستند، فهرستی از کلمات مرتبط با کلمه­ی مبهم تهیه کرده و از طرف دیگر کلمات همراه با کلمه­ی مبهم در متن را از پیکره­ی مورد نظر استخراج می­کنیم. سپس با استفاده از یک رابطه­ی امتیازدهی، معنایی که دارای بیشترین امتیاز است و مرتبط­تر به نظر می­رسد را انتخاب می­کنیم. در نهایت، دقت روش ارائه شده را بررسی کرده و نتایج را با دقت سایر روش­ها مقایسه می­کنیم.

     

    کلمات کلیدی: رفع ابهام معنایی، دیدگاه مبتنی بر دانش، وردنت، وردنت توسعه یافته، ترجمه­ی ماشینی

    فصل اول

    مقدمه

    1-1- مقدمه

    تولید حجم عظیمی از مقالات و مستندات، جامعه­ی علمی را بر آن داشت تا با بهره­گیری از مزایا و توانایی­های روش­های خودکار جهت پردازش این متون، به حوزه­ای تحت عنوان پردازش زبان­های طبیعی[1] روی آورد. همچنین با توجه به وجود لیستی از معانی کلمات و عبارات یا همان دیکشنری و حتی اختصاص موسساتی جهت تعیین نحوه­ی استفاده از یک زبان در برخی از کشورها، اینطور به نظر می­رسد که امکان مکانیزه کردن فهم یک زبان توسط کامپیوتر وجود دارد [1].

    مبحث پردازش زبان­ های طبیعی خود زیرمجموعه­ای از حوزه­ی گسترده­ی هوش مصنوعی است که توجهات دانشمندان و محققان فراوانی را به خود معطوف کرده است. شاید به ظاهر زبان­هایی که ما در زندگی روزمره برای ایجاد ارتباط با دیگران به کار می­گیریم، ساده باشند. اما در حقیقت این زبان­های انسانی پیچیدگی­های فراوانی دارند که همین پیچیدگی­ها منجر به شکل­گیری زیرشاخه­های متعددی همچون ترجمه­ی ماشینی[2]، بازیابی اطلاعات[3]، پردازش متون[4]، تشخیص صحبت[5]، تحلیل گرامری[6] ، رفع ابهام معنایی[7] و غیره در زمینه­ی پردازش زبان­های طبیعی شده است.

    در بین مباحث متفاوتی که در زمینه­ی پردازش زبان­های طبیعی موجود است، برای اینجانب ابهام معنایی[8] جذابیت بیشتری داشته که در این پایان­نامه به این موضوع پرداخته­ام. ابهام معنایی یکی از مباحث پیچیده و در عین حال پراهمیت است که در شاخه­هایی نظیر ترجمه­ی ماشینی و بازیابی اطلاعات نیز مطرح بوده و بعنوان جزء جدایی ناپذیری از اینگونه سیستم­ها دارای ارزش و حائز اهمیت است.

    در واقع این مبحث نشأت گرفته از ابهامی است که در زبان­های طبیعی نهفته است؛ هرچند که وجود این ابهام­ها در اکثر مواقع از دید انسان پوشیده است. آنچه ابهام­های موجود بین سخنگویان بومی را مرتفع می­سازد توانش زبانی آنها، اطلاعات آنها در خصوص جهان پیرامون، طرح پرسش مجدد در صورت وجود یا احساس ابهام و بطور کلی مجموعه­ای از اطلاعات زبانی و غیرزبانی است که سخنگویان بومی به آن مجهزند [40].

    مسأله ی ابهام معنایی شامل تشخیص معنای صحیح یک کلمه با توجه به متنی است که در آن آمده است و در زمینه­ی پردازش زبان­های طبیعی به آن رفع ابهام معنایی گفته می­شود. این مهم در بسیاری از شاخه­های پردازش زبان­های طبیعی نیز مطرح بوده و کاربرد دارد که در این میان اصلی­ترین و مشهودترین مورد استفاده­ی آن در شاخه­ی ترجمه­ی ماشینی است. لذا در این فصل ابتدا اشاره­ی کوتاهی به گستره­ی پردازش زبان­های طبیعی و زیرشاخه­های آن داشته، سپس مختصری به شرح مفهوم ترجمه­ی ماشینی و روش­های آن می­پردازیم.

    1-2- پردازش زبان­های طبیعی

    پردازش زبان­های طبیعی ‌که معمولاً به اختصار به آن NLP گفته می­شود یکی از نیازهای عصر فناوری جهت استفاده­ی بهینه از منابع اطلاعاتی است که امروزه با رشد حجم مستندات تولید شده و نیاز به نگهداری، دسته بندی، بازیابی و پردازش ماشینی و سریع آنها، توجه به این شاخه بیش از پیش خودنمایی می­کند.

    زبان طبیعی، زبانی است که ما در تعاملات اجتماعی روزمره با استفاده از آن می­نویسیم و صحبت می­کنیم. زبان­های طبیعی متنوع و فراوانی وجود دارند که ممکن است فرم گفتاری و نوشتاری متفاوتی داشته باشند و از هم مستقل باشند. پردازش زبان‌ها و مکالمات طبیعی یکی از اموری‌ست که با ورود فناوری رایانه‌ای به زندگی بشر مورد توجه بسیاری از دانشمندان قرار گرفته است. حتی اندیشه‌ای که آلن تورینگ[9] از ماشین هوشمند خود و تعریفی که او از هوش مصنوعی[10] داشت، در مرحله­ی اول مربوط به پردازش زبان‌های طبیعی می­‌شد. بعلاوه تلاش‌های بسیاری توسط بشر برای پیگیری این امر صورت گرفته بود که به عنوان مثال ماشین لیزا یکی از محصولات این تلاش‌هاست. ماشین لیزا ماشینی بود که با تایپ از راه دور با یک انسان، جملات او را پردازش می‌کرد و جوابی درخور به او می‌داد.

    بنابراین می­توان گفت که یکی از زیرشاخه‌های با اهمیت در حوزه­ی گسترده­ی هوش مصنوعی پردازش زبان­های طبیعی است؛ تا حدی که بسیاری از متخصصین در زمینه­ی هوش مصنوعی بر این باورند که مهمترین وظیفه­ای که هوش مصنوعی باید به آن بپردازد NLP است. دلیلی که ایشان برای این اعتقاد خود ارائه می­کنند آن است که پردازش زبان طبیعی راه ارتباط مستقیم انسان و کامپیوتر را از طریق مکالمه باز می­کند. به این ترتیب دیگر برنامه نویسی معمولی و قراردادهای مربوط به سیستم­های عامل کنار گذاشته خواهد شد. همچنین ‌اگر یک کامپیوتر بتواند یک زبان انسانی را درک کرده و به وسیله­ی آن صحبت کند، دیگر به بسیاری از وظایفی که باید توسط مهندسین نرم افزار طراحی شوند نیازی نخواهد بود. اما ابعاد و پیچیدگی­های زبان­های بشری دستیابی کامل به این قابلیت را دشوار ساخته است.

    در پردازش زبان­ های طبیعی، سعی می­شود تا قابلیت درک دستوراتی که به زبان­های انسانی استاندارد نوشته شده­اند، به کامپیوتر داده شود. یعنی کامپیوتری داشته باشیم که قادر باشد زبان انسان را تحلیل کند، بفهمد و حتی بتواند زبان طبیعی تولید کند. بدیهی است که در راستای تحقق این هدف، نیاز به دانشی وسیع از زبان است. بنابراین علاوه بر محققان علوم کامپیوتر، دانش زبان­شناسان نیز مورد لزوم می­باشد. در زمینه­ی پردازش زبان­های طبیعی باید پاسخ چهار سوال زیر مورد مطالعه قرار گیرد:

    یک زبان از چه کلماتی تشکیل شده است؟

    چگونه کلمات ترکیب می­شوند تا جملات زبان تشکیل شوند؟

    معنی کلمات زبان چیست؟

    معانی کلمات چگونه به کار گرفته می­شوند تا معنی جملات ساخته شود؟

     

    در حقیقت هدف اصلی در NLP، ماشینی کردن فرایند درک و برداشت مفاهیم بیان گردیده با یک زبان طبیعی انسانی می­باشد. به تعریف دقیق‌تر پردازش زبان‌های طبیعی عبارت است از استفاده از کامپیوتر برای پردازش زبان گفتاری و نوشتاری به نحوی که کامپیوترها از زبان طبیعی به عنوان ورودی و خروجی استفاده نمایند. بدین وسیله می‌توان به ترجمه­ی زبان‌ها پرداخت، از صفحات وب و بانک‌های اطلاعاتیِ نوشتاری جهت پاسخ دادن به پرسش‌ها استفاده کرد، یا با دستگاه‌ها مثلاً برای مشورت گرفتن به گفتگو پرداخت.

    به‌ طورکلی‌ نحوه­ی کار این‌ شاخه‌ این‌ است‌ که‌ زبان­های‌ طبیعیِ ‌انسان‌ را تقلید کند. در این‌ میان‌، پیچیدگی‌ انسان‌ از بعد روانشناسی‌ بر روی‌ ارتباط متعامل‌ تأثیر می‌گذارد. لذا پردازش زبان‌های طبیعی رهیافت بسیار جذابی برای ارتباط بین انسان و ماشین محسوب می‌شود و در صورت عملی شدنش به طور کامل، می‌تواند تحولات شگفت‌انگیزی را در پی داشته‌ باشد. شکل زیر یک شمای کلی از معماری پردازش زبان­های طبیعی را نشان می­دهد:

    مسأله­ی پردازش زبان‌های طبیعی معمولاً یک مسأله­ی AI-Complete محسوب می‌شود، چراکه محقق شدن آن به طور کامل مستلزم سطح بالایی از درک جهان خارج و حالات انسان برای ماشین است. از جمله­ی موانع اساسی که در این زمینه وجود دارد می­توان به نیاز به درک معانی توسط کامپیوتر اشاره کرد. منظور این است که کامپیوتر برای آنکه بتواند برداشت درستی از جمله‌ای داشته باشد و اطلاعات نهفته در آن جمله را درک کند، گاهی لازم است که برداشتی از معنای کلمات موجود در جمله داشته باشد و تنها آشنایی با دستور زبان کافی نباشد. مثلاً جمله­ی "حسن سیب را نخورد برای این که کال بود." و جمله­ی "حسن سیب را نخورد برای این که سیر بود." ساختار دستوری کاملاً یکسانی دارند. اما تشخیص این که کلمات کال و سیر به حسن برمی­‌گردند یا به سیب، بدون داشتن اطلاعات قبلی درباره­ی ماهیت حسن و سیب ممکن نیست. بعنوان مانعی دیگر می­توان دقیق نبودن دستور زبان‌ها را نامید. چراکه دستور هیچ زبانی آنقدر دقیق نیست که با استفاده از قواعد دستوری همیشه بتوان به نقش[11] هر یک از اجزای جمله‌های آن زبان پی برد.

    همانطور که اشاره شد از لحاظ رده­بندى، علم پردازش زبان طبیعى از شاخه­هاى هوش مصنوعى به حساب مى­آید که خود این علم به شش رده­ی  مختلف تقسیم­بندى مى­شود:

    آواشناسی و صداشناسى[12] که به تشخیص آواها، صداها و بازشناسى گفتار مى­پردازد.

    ریخت­شناسى[13] که به ساختارهای کلمات و ریشه­یابى واژگان مى­پردازد.

    نحو[14] که به ارتباط کلمات با یکدیگر و مباحث دستورى آنها در گروه­ها و جملات می­پردازد.

    معناشناسى[15] که به ارتباطات معنایى کلمات مى­پردازد.

    عمل­گرایى[16] که به کاربردهاى زبان براى رساندن یک مطلب به مخاطب یا مخاطبان، در حالت عملى یا در نوشتار و گفتار طبیعى مى­پردازد.

    مباحثه[17] که به ارتباطات کلى یک زبان، فراى یک یا چند جمله­ی خاص مى­پردازد.

     

    احتمالاً می­توانید حدس بزنید که ‌یک پردازشگر زبان طبیعی به خودی خود هیچ فایده­ای ندارد، ‌مگر در زمینه­ی تحقیقات. با این وجود NLP می­تواند در برنامه­های کامپیوتری دیگر، بویژه برنامه­های مدیریت بانک­های اطلاعاتی و برنامه­های عمومی حل مسائل، ‌تحول عظیمی بوجود آورد. همچنین برنامه­نویسان بسیاری به سیستم­های عامل مکالمه­ای از این نوع علاقمندند. زیرا به این ترتیب زمانی که باید جهت آموختن نحوه­ی استفاده از کامپیوتر صرف شود دیگر حذف می­گردد. مترجم­هایی که زبان­های بیگانه را بصورت موضوعی ترجمه می­کنند، جهت ایجاد ترجمه­های دقیق به پردازش زبان طبیعی نیاز دارند. نهایتاً اینکه هیچ شک و شبهه­ای وجود ندارد که NLP در ربات­های خودکار مستقل،‌ که باید بتوانند به گونه­ای مؤثر با جهان بشر ارتباط برقرارکنند، از ارکان اساسی محسوب می­شود.

    به طور کلی تاریخچه­ی پردازش زبان طبیعی از دهه­ی ۱۹۵۰ میلادی شروع می‌شود. چراکه هوش مصنوعی اولین بار در سال 1950 توسط آلن تورینگ مطرح شد و در این سال بود که او مقاله­ی معروف خود را درباره­ی آزمایش تورینگ که امروزه به عنوان ملاک هوشمندی شناخته می‌شود، منتشر ساخت. اهمیت مطالعه­ی درک و پردازش زبان­های طبیعی در تست تورینگ هم لحاظ شده است. زیرا تورینگ مشخصه و نشانه­ی مهم هوشمندی ماشین را توانایی آن در درک زبان طبیعی می­داند.

    کاربردهای پردازش زبان طبیعی به دو دسته­ی کلی قابل تقسیم است: کاربردهای نوشتاری و کاربردهای گفتاری. از کاربردهای نوشتاری آن می­توان به خلاصه­سازى خودکار متن[18]، استخراج اطلاعاتی خاص از یک متن، ترجمه­ی یک متن به زبانی دیگر، شناسایی خطاهای نحوی و معنایی متون و یا یافتن مستنداتی خاص در یک پایگاه داده­ی نوشتاری (مثلاً یافتن کتاب­های مرتبط به هم در یک کتابخانه) اشاره کرد. نمونه­هایی از کاربردهای گفتاری پردازش زبان عبارتند از: سیستم­های پرسش و پاسخ انسان با کامپیوتر[19]، سرویس­های اتوماتیک ارتباط با مشتری از طریق تلفن، تشخیص صحبت، تبدیل متن به گفتار[20]، سیستم­های آموزش به دانش­آموزان و یا سیستم­های کنترلی توسط صدا.

    در پردازش‌ زبان­ های‌ طبیعی‌، انسان‌ و کامپیوتر ارتباطی‌ کاملاً نزدیک ‌با یکدیگر دارند. کامپیوتر از لحاظ روانی در مغز انسان جای داده می­شود. بدین ترتیب یک سیستم خلاق شکل می­گیرد که انسان نقش سازمان دهنده­ی اصلی آن را برعهده دارد. اگر چه هنوز موانع روانشناختی و زبانشناختی بسیاری بر سر راه سیستم­های محاوره­ای وجود دارد، اما چشم­اندازهای پیشرفت آنها یقیناً نویدبخش است. در حقیقت، توقعات یکسان از محاوره­ی انسان- ماشین و محاوره­ی انسان- انسان، معقول نیست.

    1-3- ترجمه­ی ماشینی

    با توجه به نقش بسزایی که بکارگیری ماشین در ساده شدن و سرعت بخشیدن به امور ایفا می­کند، استفاده از ماشین در حوزه­های فراوانی وارد شده و این دامنه روز بروز در حال توسعه است. اهمیت ترجمه­ی متون و بدنبال آن نیاز به تسریع ترجمه، از دلایلی است که منجر به بهره­گیری از ماشین در زمینه­ی ترجمه شده است. به این ترتیب سال­هاست که شاخه­ای تحت عنوان ترجمه­ی ماشینی شکل گرفته و تبدیل به یکی از جذاب­ترین و پرطرفدارترین موضوعات در زمینه­ی پردازش زبان­های طبیعی شده است. این شاخه از پردازش زبان­های طبیعی با وجود قدمتی که دارد همچنان بعنوان یک شاخه­ی رو به رشد و پویا شناخته شده و توجه کارشناسان بسیاری را به خود جلب کرده است. می­توان گفت که دلیل این همه پویایی، اهمیت و کاربرد ترجمه در سازمان­هاست که منجر به تلاش جهت کسب روش­های سریع­تر و بهتر می­شود. چراکه با وجود گسترش لزوم دسترسی آسان به ترجمه­ی متون و گفتار و هزینه­ی بالا و محدودیت در امکان استفاده از مترجم­های انسانی، ترجمه­ی خودکار و ماشینی بیش از پیش ارزشمند است.

    ترجمه­ی ماشینی یا به اختصار MT عبارت است از ترجمه­ی متنی از یک زبان طبیعی به زبانی دیگر که توسط کامپیوتر و بدون دخالت فرد انجام می­شود؛ به طوری که مفهوم متن در زبان مبدأ بدون تغییر به زبان مقصد منتقل شود. بعبارتی می­توان گفت که فرآیند ترجمه شامل دو بخش است. یکی رمزگشایی معنایی متن مبدأ و دیگری کدگزاری دوباره­ی این معنا در زبان مقصد [2].

    Abstract

     

    Identifying Appropriate Context’s Features for Word Sense Disambiguation

     

    Dare to claim that the present age is the age of information and the need to use machine for processing and translating texts has become an inevitable need. An important point in the translation process is maintaining the concept and indeed one of the most important tasks which mostly affects the accuracy and quality of machine translation is word sense disambiguation (WSD). WSD is roughly defined as choosing the appropriate sense for words that have multiple meanings. Since all natural languages ​​involve ambiguity and the words with the same written form may have different meanings, considering the context in which an ambiguous word is located is required for WSD.

    There are different views and a variety of methods already proposed for WSD. In this dissertation, we try to make use of supplementary information on ambiguous words included in the context and provide a scoring method to resolve the ambiguity. For this purpose, we propose a knowledge-based method by using the Lesk approach. We gather two lists of words to determine the overlaps. From WordNet, we extract related words of a sense and from the corpus, we select the words usually surrounding the target word. Applying the proposed method on TWA corpus, we achieved 80.1% accuracy, which is promising compared to the results obtained by similar methods in the literature.

     

    Keywords: Word Sense Disambiguation; Knowledge-Based Approach; WordNet; Extended WordNet; Machine Translation.

     

  • فهرست:

    فصل اول: مقدمه

    1-1- مقدمه. 2

    1-2- پردازش زبان­های طبیعی.. 3

    1-3- ترجمه­ی ماشینی.. 8

    1-3-1- روش­های ترجمه­ی ماشینی  10

    1-3-1-1- روش­های مبتنی بر قانون.. 11

    1-3-1-2- روش­های مبتنی بر پیکره 13

    1-3-2- عوامل موثر بر کیفیت ترجمه  15

    1-4- ساختار رساله. 17

    فصل دوم: رفع ابهام معنایی

    2-1- مقدمه. 20

    2-2- انواع منابع دانش.... 22

    2-2-1- منابع دانش ساختیافته  23

    2-2-2- منابع دانش بدون ساختار 24

    2-2-2-1 تقسیم­بندی دیگری از پیکره­ها 25

    2-3- رویکردهای مختلف در رفع ابهام معنایی.. 26

    2-3-1- دیدگاه مبتنی بر پیکره 26

    2-3-1-1- سیستم­های نظارتی.. 26

    2-3-1-2- سیستم­های غیرنظارتی.. 27

    2-3-2- دیدگاه مبتنی بر دانش    28

    2-3-3- دیدگاه ترکیبی و خلاقانه  30

    2-4- فاکتورهای ارزیابی.. 30

    2-4-1- پوشش    31

    2-4-2- دقت   31

    2-4-3- درستی و یادآوری  31

    2-4-4- F-SCORE  32

    فصل سوم: مروری بر کارهای مرتبط پیشین

    3-1-  مقدمه. 34

    3-2- روش­های نظارتی.. 35

    3-3- روش­های غیرنظارتی.. 39

    3-4- روش­های مبتنی بر دانش.... 41

    3-5- روش­های ترکیبی و خلاقانه. 44

    فصل چهارم: روش پیشنهادی

    4-1- مقدمه. 51

    4-2- معرفی ابزارها و منابع مورد استفاده 52

    4-2-1- ریشه­یاب   52

    4-2-2- برچسب گذار بخشی از گفتار 53

    4-2-3- وردنت   54

    4-2-4- وردنت توسعه یافته  57

    4-2-5- دامنه­ی وردنت   59

    4-3- مراحل روش پیشنهادی.. 59

    4-3-1- استخراج کلمات همراه 60

    4-3-1-1- پیش پردازش.... 61

    4-3-2- استخراج فهرست لغات   61

    4-3-2-1- کلمات مترادف و تعاریف... 62

    4-3-2-2- کلیه­ی روابط معنایی.. 62

    4-3-2-3- هایپرنیم در چند سطح.. 63

    4-3-2-4- دامنه­ی کلمات... 64

    4-3-2-5- امتیازدهی.. 64

    فصل پنجم: پیاده­سازی و ارزیابی

    5-1-  مقدمه. 67

    5-2- نتایج.. 68

    فصل ششم: جمع­بندی و نتیجه­گیری

    6-1- جمع­بندی.. 71

    6-2- کارهای آتی.. 72

    فهرست منابع.. 74

     

    منبع:

    [1]      D. Martinez Iraolak, “Supervised Word Sense Disambiguation: Facing Current Challenges,” University of the Basque Country, 2004.

    [2]      A. H. Rasekh, “Word Sense Disambiguation Based on Conceptual and Morphological Analysis of Words,” Shiraz University, 2012.

    [3]      A. R. Rezapour, “An Investigation into Knowledge-Based Machine Translation in Persian Language,” Shiraz University, 2011.

    [4]      S. M. Fakhrahmad, “Machine Translation Using Data Mining Methods and Deductive Schemes,” Shiraz University, 2012.

    [5]      E. Shafiee, “Applying a Supervised and Knowledge-Based Approach to Word Sense Disambiguation,” Shiraz University, 2013.

    [6]      http://people.lett.unitn.it/baroni/tp/materials/WSD-HLT-2011.pdf

    [7]      A. E. Agirre and P. G. Edmonds, “Word Sense Disambiguation: Algorithms and Applications,” Springer Science + Business Media, Vol. 33, 2006.

    [8]      R. Navigli, " Word Sense Disambiguation: A Survey,” ACM Computing Surveys, Vol. 41, No. 2, Article. 10, 2009.

    [9]      http://icame.uib.no/brown/bcm.html#n1

    [10]    H. T. Ng and H. B. Lee, “Integrating Multiple Knowledge Sources to Disambiguate Word Sense: An Exemplar-Based Approach,” Proceedings of the 34th Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics, pp. 40-47, 1996.

    [11]    A. R. Rezapour, S. M. Fakhrahmad and M. H. Sadreddini, “Applying Weighted KNN to Word Sense Disambiguation,” Proceedings of the World Congress on Engineering 2011, Vol. III, 2011.

    [12]    M. Nameh, S.M. Fakhrahmad and M. Zolghadri Jahromi, “A New Approach to Word Sense Disambiguation,” Proceedings of the World Congress on Engineering 2011 (WCE 2011), London, Vol. I, 2011.

    [13]    T. Pedersen, “A Simple Approach to Building Ensembles of Naïve Bayesian Classifiers for Word Sense Disambiguation,” Proceedings of the 1st Annual Meeting of the North American Chapter of the Association for Computation Linguistics, Seattle, pp. 63-69, 2000.

    [14]    S. Elmougy, T. Hamza and H. M. Noaman, “Naïve Bayes Classifier for Arabic Word Sense Disambiguation,” Proceedings of the INFOS2008, pp. 16-21, 2008.

    [15]    P. F. Brown, S. A. DellaPietra, V. J. DellaPietra and R. L. Mercer, “Word Sense Disambiguation Using Statistical Methods,” Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics, pp. 264-70, 1991.

    [16]    I. Dagan and A. Itai, “Word sense disambiguation using a second language monolingual corpus,” Association for Computational Linguistics, 20(4): 563–96, 1994.

    [17]    M. Soltani and H. Faili, “A Statistical Approach on Persian Word Sense Disambiguation,” The 7th International Conference on Informatics and Systems (INFOS), pp. 1-6, 2010.

    [18]    D. Yarowsky, “Unsupervised word sense disambiguation rivaling supervised methods,” Proceeding ACL '95 Proceedings of the 33rd annual meeting on Association for Computational Linguistics, pp.189-196, 1995.

    [19]    X. Wang, “Automatic acquisition of English topic signatures based on a second language,” Proceedings of the ACL 2004 workshop on Student research, 2004.

    [20]    M. Lesk, “Automatic Sense Disambiguation Using Machine Readable Dictionaries: How to Tell a Pine Cone From an Ice Cream Cone,” Proceedings of the 5th Annual International Conference on Systems Documentation, New York, pp. 24-26, 1986.

    [21]    S. Banerjee and T. Pedersen, “An Adapted Lesk Algorithm for Word Sense Disambiguation Using WordNet,” Proceedings of the Third Computational linguistics and intelligent text processing, pp. 136-145, 2002.

     [22]   A. Kilgarriff and J. Rosenzweig, “English SENSEVAL: Report and results,” Proceedings of the 2nd International Conference on Language Resources and Evaluation, 2000.

    [23]    S. Banerjee and T. Pedersen, “Extended gloss overlaps as a measure of semantic relatedness,” International Joint Conference on Artificial Intelligence, vol. 18, pp. 805-810, 2003.

    [24]    F. Vasilescu, P. Langlais and G. Lapalme, “Evaluating Variants of the Lesk Approach for Disambiguating Words,” Proceedings of the Conference of Language Resources and Evaluations, pp. 633-636, 2004.

    [25]    S. Kumar Naskar and S. Bandyopadhyay, “JU-SKNSB: extended WordNet based WSD on the English all-words task at SemEval-1,” Proceedings of the 4th International Workshop on Semantic Evaluations, pp. 203-206, 2007.

    [26]    D. Yarowsky, “Word Sense Disambiguation Using Statistical Models of Roget’s Categories Trained on Large Corpora,” Proceedings of 15th International Conference on Computational Linguistics, pp.454–60, 1992.

    [27]    R.Mihalcea and D. Moldovan, “An Iterative Approach to Word Sense Disambiguation,” Proceedings of FLAIRS, pp. 219-223, 2000.

    [28]    A. H. Rasekh and M. H. Sadreddini, “Word Sense Disambiguation Algorithms Based on the Context, Structure and Meaning,” International Journal of Signal and Data Processing, Vol. 2, pp. 40-47, 2013.

    [29]    S.M. Fakhrahmad, A.R. Rezapour, M. Zolghadri Jahromi and M.H. Sadreddini, “A New Word Sense Disambiguation System Based on Deduction,” Proceedings of the World Congress on Engineering, vol. II, pp. 1276-1281, 2011.

    [30]    M. F. Porter, “An Algorithm for Suffix Stripping,” in Program: Electronic Library and Information Systems, Vol. 14 Issue: 3, pp. 130 – 137, 1980.

    [31]    R. Krovetz , “Viewing Morphology as an Inference Process,” in R. Korfhage et al., Proc 16th ACM SIGIR Conference, Pittsburgh, pp. 191-202, June 27-July 1,1993.

    [32]    K. Glass and S. Bangay, “Evaluating Parts-of-Speech Taggers for Use in a Text-to-Scene Conversion System,” Proceedings of SAICSIT, pp.1-9, 2005.

    [33]    http://nlp.stanford.edu/nlp/javadoc/javanlp/edu/stanford/nlp/tagger/maxent/    MaxnetTagger.html

    [34]    http://wordnet.princeton.edu

    [35]    http://xwn.hlt.utdallas.edu

    [36]    L. Bentivogli, P. Forner, B. Magnini and E. Pianta, “Revising WordNet Domains hierarchy: semantics, coverage, and balancing,” In Proceedings of COLING 2004 Workshop on Multilingual Linguistic Resources, Geneva, Switzerland, pp. 101-108, August 28, 2004.

    [37]    B. Magnini and G. Cavaglia, “Integrating Subject Field Codes into WordNet,” Proceedings of LREC-2000, Second International Conference on Language Resources and Evaluation, pp. 1413-1418 Athens, Greece, 31 May - 2 June, 2000.

    [38]    J. J. Jiang and D. W. Conrath, “Semantic similarity based on corpus statistics and lexical taxonomy”, arXiv preprint cmp-lg/9709008, 1997.

    [39]    http://www.cse.unt.edu/~rada/downloads.html

    [40] محمدرضا فلاحتی قدیمی فومنی: ابهام در ماشین ترجمه. فصلنامه سازمان کتابخانه­ها، موزه­ها و اسناد مرکز آستان قدس رضوی، 35، 1386.

    [41] امیر شهاب شهابی و عبدالحسین صراف زاده: ترجمه­ی ماشینی زبان فارسی: راهکارها و موانع. در تازه­های علوم شناختی، سال 3، شماره 1 و 2، 1380.


موضوع پایان نامه شناسایی مشخصه های مناسب موجود در متن جهت رفع ابهام معنایی, نمونه پایان نامه شناسایی مشخصه های مناسب موجود در متن جهت رفع ابهام معنایی, جستجوی پایان نامه شناسایی مشخصه های مناسب موجود در متن جهت رفع ابهام معنایی, فایل Word پایان نامه شناسایی مشخصه های مناسب موجود در متن جهت رفع ابهام معنایی, دانلود پایان نامه شناسایی مشخصه های مناسب موجود در متن جهت رفع ابهام معنایی, فایل PDF پایان نامه شناسایی مشخصه های مناسب موجود در متن جهت رفع ابهام معنایی, تحقیق در مورد پایان نامه شناسایی مشخصه های مناسب موجود در متن جهت رفع ابهام معنایی, مقاله در مورد پایان نامه شناسایی مشخصه های مناسب موجود در متن جهت رفع ابهام معنایی, پروژه در مورد پایان نامه شناسایی مشخصه های مناسب موجود در متن جهت رفع ابهام معنایی, پروپوزال در مورد پایان نامه شناسایی مشخصه های مناسب موجود در متن جهت رفع ابهام معنایی, تز دکترا در مورد پایان نامه شناسایی مشخصه های مناسب موجود در متن جهت رفع ابهام معنایی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه شناسایی مشخصه های مناسب موجود در متن جهت رفع ابهام معنایی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه شناسایی مشخصه های مناسب موجود در متن جهت رفع ابهام معنایی, پروژه درباره پایان نامه شناسایی مشخصه های مناسب موجود در متن جهت رفع ابهام معنایی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه شناسایی مشخصه های مناسب موجود در متن جهت رفع ابهام معنایی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه شناسایی مشخصه های مناسب موجود در متن جهت رفع ابهام معنایی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه شناسایی مشخصه های مناسب موجود در متن جهت رفع ابهام معنایی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه شناسایی مشخصه های مناسب موجود در متن جهت رفع ابهام معنایی, رساله دکترا در مورد پایان نامه شناسایی مشخصه های مناسب موجود در متن جهت رفع ابهام معنایی

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کامپیوتر (هوش مصنوعی) چکیده طراحی و پیاده­سازی رفع کننده­ی تناقض در یک سیستم تصمیم ­همیار هوشمند مبتنی بر تنوع نقطه نظرات رفع ناسازگاری یک رویه­ی مهم در بسیاری از سیستم­ های هوشمند از جمله سیستم­ های مبتنی برقانون می­باشد. این رویه، ترتیب اجرای قوانین را در شرایطی که بیش از یک قانون برای اجرا وجود دارد، تعیین می­نماید. برای رفع ناسازگاری، ...

پایان نامه­ی کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی بررسی ابعاد پردازش شناختی در دانش­آموزان با اختلال­های یادگیری هدف از پژوهش حاضر، بررسی ابعاد پردازش شناختی در دانش­آموزان با اختلال­های یادگیری بود. بدین منظور تعداد 120 کودک (82 پسر و 38 دختر) 7 تا 13 ساله با روش نمونه­گیری هدفمند با مراجعه به مراکز اختلال یادگیری شهر شیراز انتخاب شدند و والدین پرسشنامه ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته MBA گرایش عمومی چکیده : سرنوشت مشترک انسانها، برنامه ریزی برای جهان را در جایگاهی ویژه قرار داده است که تفاوتهای ذاتی آن با برنامه ریزی برای شرکتها، موسسات غیر انتفاعی و سازمانهای بین مللی و جهانی، کنکاش بیشتر را ضروری کرده است. شناخت روند فعلی برنامه ریزی برای جهان، گام نخست در این مسیر بود که تحقیق حاضر(با توجه به کمبود نظریه ...

دریافت درجه‌ی کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق گرایش الکترونیک چکیده مکانیزه کردن ادوات، یکی از مهم ترین و گسترده‌ترین زمینه‌هایی است که در فرآیندهای تولید استفاده می‌شود. با توجه به پیچیدگی و عدم اطمینان از فرآیندهای ماشین‌کاری، اخیراً تکنیک‌های محاسبات نرم[1] مبتنی بر مدل‌های فیزیکی برای پیش‌بینی عملکرد ماشینکاری فرآیندها و بهینه سازی آنها به روش‌های متداول ترجیح داده شده‌اند. ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کامپیوتر (نرم افزار) چکیده اغلب رویکردهای نوین ترجمه در حوزه ترجمه ماشینی از جمله ترجمه ماشینی آماری، ترجمه ماشینی مبتنی بر مثال و ترجمه ماشینی ترکیبی از مجموعه متون هم‌ترجمه تحت عنوان پیکره‌های متنی موازی به عنوان داده آموزشی اصلی استفاده می‌کنند. اما برای اغلب زبان‌ها پیکره‌های موازی به میزان بسیار کمی در دسترس هستند و یا مربوط به دامنه ...

پايان نامه براي دريافت کارشناسي ارشد (M.A) گرايش برنامه ريزي منطقه اي زمستان 1391   چکيده: امروزه بسياري از پژوهشگران، توجه خود را بر روي نقش گردشگري در توسعه ي اقتصادي، اجتماعي

پايان نامه جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته صنايع – مديريت سيستم و بهره وري زمستان 1392 چکيده بيمه عمر را مي‌توان يکي از هوشمندانه ترين ابداعات بشر در راستاي تامين امنيت و آرامش

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تکنولوژی آموزشی( M.A ) چکیده هدف این مطالعه مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر یادگیری و یادداری دروس تاریخ، علوم تجربی و زبان انگلیسی با ماهیت های حفظی، درکی و کلامی بوده. این پژوهش به روش نیمه آزمایشی (طرح گروه کنترل نابرابر) با متغیر مستقل (راهبردهای شناختی) و متغیرهای وابسته (میزان یادگیری و یادداری) اجرا شده است. داده ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: آموزش و پرورش پیش‌دبستانی مقایسه تأثیر آموزش مبتنی بر هوش‌های چندگانه و روش متداول بر یادگیری درس علوم دانش‌آموزان دختر 8-7 ساله مدارس ابتدایی شیراز درسال تحصیلی 93-1392 چکیده این پژوهش به دنبال بررسی مقایسه اثربخشی راهبرد تدریس مبتنی بر هوش چندگانه وروش متداول، بریادگیریِ درس علوم دانش‌آموزان 7-8 ساله مدارس ابتدایی شیراز ...

پايان نامه مقطع کارشناسي ناپيوسته رشته کامپيوتر سال 1387 چکيده: در دو دهه قبل توانايي­هاي فني بشر براي توليد و جمع­ آوري داده‌ها به سرعت افزايش يافته است. عواملي نظير استفاده

ثبت سفارش