پایان نامه طراحی و پیاده سازی نوعی پنل لمسی مادون قرمز مبتنی بر بازشناسی الگو

word 16 MB 31083 88
1392 کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر
قیمت قبل:۶۲,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر (هوش مصنوعی)

    چکیده

    طراحی و پیاده سازی نوعی پنل لمسی مادون قرمز مبتنی بر

     بازشناسی الگو

    مسئله موقعیت یابی همواره به عنوان پایه و اساس مسائل مطرح در تمامی انواع صفحات لمسی بحث برانگیز بوده است، منظور از موقعیت یابی، تشخیص مکان انگشت یا انگشتان قرار داده شده بر سطح صفحه لمسی می باشد.از طرفی وابستگی شدید صفحات لمسی به جنس مواد بکار رفته در ساخت آنها موجب بروز چالشی عظیم در نحوه ساخت صفحات لمسی جهت افزایش دقت موقعیت یابی شده است، در این پایان نامه ابتدا با بررسی صفحات لمسی رایج، روشی جدید جهت موقعیت یابی فارغ از جنس مواد بکار رفته در ساخت صفحه لمسی ارائه شده است. این روش تلفیقی از روش تحلیل سیگنال Liu[1]  در صفحات لمسی آکاستیکی[2] و صفحات لمسی ساخته شده از سنسور های مادون قرمز ارائه شده توسط Moeller[3] می باشد. مهمترین تفاوت  روش ارائه شده با روش های قبلی، علاوه بر سخت افزار ارائه شده، نحوه تحلیل داده ها و تغییر در مدل سازی داده های بکار رفته با استفاده از روش نزدیکترین همسایه[4]  می باشد. نتایج نشان دهنده بهبود عملکرد این روش نسبت به روش Liu در بستر جدید ارائه شده می باشد.

    همچنین استفاده از این تکنولوژی به گونه ای شایع شده که اغلب کشورهای صنعتی جهان تمایل خاصی به استفاده از آن در محصولات مختلف خود نموده اند، به عنوان مثال طی بررسی های انجام شده توسط موسسه DisplaySearch آمریکا در سال 2010 بیشترین میزان استفاده از صفحه نمایش لمسی در محصولات ژاپنی وسپس در آمریکایی بوده است.(شکل 1-2 بیانگر این موضوع می باشد.)[2].

    علاوه بر این، در بررسی های انجام شده توسط همین موسسه در سال 2011 ، پیش بینی شده است که میزان خرید این محصول تا سال 2014 رشدی حدود 105 درصدی خواهد داشت. (بیش از دو برابر نسبت به سال 2011) که این خود نشان دهنده اهمیت این تکنولوژی می باشد. (شکل 1-3) [3].

    1-2- دسته بندی صفحات لمسی

    از زمان پیدایش این تکنولوژی انواع مختلفی از صفحه نمایش های لمسی تولید و ارائه شده است و با گذشت چیزی نزدیک به سه دهه از ساخت و ارائه اولین مدل از این تکنولوژی همچنان موضوعات مطرح در این حیطه جذاب و مورد توجه محققین در علوم مختلف می باشد. بدلیل طیف گسترده تولید کنندگان و تنوع تحقیقات در این زمینه، دسته بندی های مختلفی تاکنون برای انواع مختلف صفحات لمسی ارائه شده است که مشهور ترین آن ها عبارتند از:

    الف)  دسته بندی Wigdor

     این نوع از دسته بندی بر اساس داده های دریافتی و نحوه پردازش صفحه لمسی مورد نظر می باشد که در شکل1-5 نشان داده شده است [47].

    ب) دسته بندی Walker  

    این دسته بندی بر اساس نوع پلتفرم ، میزان شفافیت صفحه و غیره تقسیسم بندی شده است شکل 1- 4 نشان دهنده این نوع دسته بندی می باشد [40].

          ج) دسته بندی موسسه آمریکایی Display Search [1]

    در این نوع دسته بندی معیار نوع سنسور ها و تکنولوژی ساخت هر یک از صفحات لمسی می باشد که در شکل1-6 به صورت نموداری رسم شده است[46].

    ارائه دسته بندی جدید

    همان طور که اشاره شد هر یک از این دسته بندی ها به منظور خاصی و توسط شخص یا موسسه خاصی ارائه شده است. از آنجا که موضوع مورد مطالعه در این رساله پیرامون مسئله موقعیت یابی - تشخیص مکان انگشت یا انگشتان قرار داده شده بر سطح صفحه لمسی - در صفحات لمسی است لذا این موضوع به طور کامل در هیچ یک از دسته بندی های فوق بدان اشاره نشده است و نمی توان آن را در این دسته بندی ها گنجاند، بنابراین در اینجا دسته بندی جدیدی ارائه می گردد که ترکیبی از دسته بندی های فوق بوده و مسائل مطرح در این رساله را نیز پوشش دهد،که به صورت زیر ارائه می گردد:

    در این جا معیار نحوه عملکرد صفحه نمایش است ، همانطور که اشاره شد شرکت ها و موسات زیادی در زمینه صفحات لمسی فعالیت داشته اند وهر یک سیاست خاص خود جهت حل مسئله موقعیت یابی اتخاذ کرده اند که می توان آنها را در دو دسته گنجانید که عبارتند از:

    Exact base: در برخی تحقیق ها از روش های سخت افزاری جهت بالاتر بردن دقت و سرعت موقعیت یابی استفاده کرده اند.روش هایی مانند: افزایش تعداد سنسور ها، محل و نحوه قرارگیری سنسور ها ،تغییر سایز و کوچک سازی سنسور ها و ...

    Approximation base: در این دسته به جای روش های سخت افزاری از مدل سازی،تحلیل سیگنال و پردازش داده ای به جای روش های سخت افزاری استفاده شده است.

    Touch Sensing Technology

    Approximation base

    Exact base

    Vision base

    Signal base

    Array sensor base

    Resistive

    Sensing

    Capasitive

    Sensing

    Infrared

    Sensing

    Acoustic wave

    Image processing

    Diffuse Illumination

    Inverted FTIR

    FTIR

    Light Plane

     همچنین میتوان باز صفحات لمسی را از نظر جنس بدنه[2] صفحه لمسی نیز به دو دسته متفاوت تقسیم کرد،در مجموع دسته بندی به صورت نشان داده شده در شکل1- 7مفروض  میباشد:

    در این پایان نامه هدف به وجود آوردن دسته ای جدید از صفحات لمسی است که از ترکیب روش های ارائه شده درصفحات نوع  Acoustic waveاز دسته صفحات لمسی Approxsimation base ها و صفحات نوع Infrared از دسته Exact base  میباشد به این صورت که بستر طراحی شده از نوع Infrared انتخاب شده و روش های تحلیل سیگنال ارائه شده در نوع Aciustic بر روی داده های گرفته شده از این بستر اعمال می شود . هدف اصلی این روش ارائه راه حلی جهت کاهش هزینه ها و کاهش وابستگی سخت افزاری صفحات لمسی مادون قرمز می باشد. در این صورت در روش دسته بندی ارائه شده زیر گروهی جدید به نام Infrared wave معرفی میگردد.

    1-3- تاریخچه اجمالی از روند توسعه و ابداع انواع تکنولوژی های لمسی موجود:

    Johnson برای اولین بار، سال 1965 در مورد ساختار ساده ای سخن به میان آورد که اساس کار صفحه نمایش های لمسی خازنی بود [8] ، پس از آن مقاله ی مفصل وی در سال 1967 که نظریه ای بود پیرامون تکنولوژی جدیدی با عنوان نمایشگرهای لمسی [9] منتشر شد. سپس برای اولین بار در سال 1968 مقاله ای منتشر گردید که از این تکنولوژی در کنترل ترافیک هوایی استفاده کرده بود [10,11]پس از آن برای اولین بار توسط Benck در موسسه WERN در اوایل دهه 1970  اولین صفحه نمایش های لمسی خازنی ساخته و در سال 1973 به کار گرفته شد[12].  پس از آن  Hurst زمانی که به عنوان استاد در موسسه تحقیقات دانشگاه کنتاکی مشغول به فعالیت بود، اولین سنسور مقاومتی لمسی با نام Elograph را اختراع کرد که به او اجازه می‌داد مطالب را سریعتر وارد کند. در کنار این اختراع شرکت اِلوگرافیکس متولد شد ، این دستگاه شباهتی به سنسورهای امروزی نداشت؛ اما این دستاورد قدم بزرگی به سمت صفحه‌های لمسی جدید بود. سه سال بعد، در ۱۹۷۴، Hurst اولین صفحه لمسی شفاف را طراحی کرد و در سال ۱۹۷۷ Elograph را اختراع و روش فنی 5-Wire مقاومتی را به نام خود ثبت کرد که در حال حاضر نیز پرکاربردترین روش می‌باشد. این تکنولوژی در سال 1982 به طور صنعتی تولید و بکار گرفته شد[13]. پس از آن از سال 1986 به بعد تلاشهایی در جهت گسترش استفاده  از آن در دستگاه های مختلف صورت پذیرفت ، در این سالها اولین صفحه نمایش گرافیکی لمسی ارائه گردید، در اوایل دهه 1990 اولین تحقیقات دانشگاهی توسط Sears انجام پذیرفت [14] و در اواخر سال 1990 و اوایل 2000 استفاده از این نوع صفحه های لمسی در بازی های رایانه ای بسیار رونق گرفت و تا سال 2004 این امر بیشترین بازار مصرف را به خود اختصاص می داد، اما پس از ارائه صفحه نمایش های لمسی توسط Nitendo و استقبال از آن، استفاده از صفحه نمایش های لمسی بسیار وسیع شده و به رایانه های شخصی کشیده شده است[15].از اوایل سال 2000   تاکنون انواع مختلف و پیچیده تری از صفحه های لمسی ارائه شده است که در ادامه به بررسی دقیق برخی از آنها می پردازیم.

    1-4- انواع مختلف صفحات لمسی تا به امروز

    انواع فناوری هایی را که تا کنون ارائه شده است که در کل میتوان از حیث نوع سنسورهای بکار رفته در آن به چندین دسته از قبیل مقاومتی، آکوستیکی ،خازنی، فروسرخ، تصویری، سیگنالی وصوتی تقسیم کرد. از آنجا که از اواسط دهه 1960 تاکنون تغییرات بسیاری در این زمینه رخ داده است و شرح مفصل هریک از آن ها در این رساله مقدور نیست لذا تنها به برسی اجمالی عملکرد هر یک آن ها تنها در چند خط بسنده می کینیم که عبارت است از :

    -

    -

    -خازنیحسگربرآیندموج سینوسی

    -فروسرخآرایه‌ای[3]

    -نورهای زمینه

    -مبدلپیزوالکتریک

    -سیگنال

    1-5- نتیجه گیری و شرح روند کلی رساله

    همانطور که بیان گردید در سالهای گذشته تحقیقات وسیعی در زمینه گسترش و بکارگیری انواع مختلف صفحات لمسی صورت پذیرفته است. بطوری که حتی در برخی منابع مطالعاتی در مورد نحوه طراحی رابط گرافیکی نرم افزار های در ارتباط با صفحات لمسی و یا بهترین حالت تعریف پروتکل های کاربری در انواع مختلف صفحات لمسی و یا بکارگیری آنها در وسائل نقلیه متحرک صورت پذیرفته است[25-26]. اما در این میان، در دهه گذشته تلاش های بسیاری در خصوص انواع صفحات لمسی دسته Approxsimation base جهت کاهش وابستگی سخت افزاری با استفاده از سیگنال های فرا صوتی صورت پذیرفته است[28-30]. تحقیقات انجام شده توسط Liu و همکارانش در سالهای 2010 و 2009 یکی از جدیدترین تحقیقات در این رابطه می باشد که به صورت کامل و با جزئیات در فصل دوم شرح داده می شود. از طرف دیگر و به موازات این تحقیقات، تلاشهایی نیز درخصوص ارائه صفحات لمسی با استفاده از سنسورهای مادون قرمز با هدف از بین بردن وابستگی صفحه به جنس مواد بکار رفته در ساخت بدنه صورت پذیرفته است که ازجمله جدیدترین آنها بستر لمسی ارائه شده توسط Moeller و همکارانش در آزمایشگاه Interface Ecology  دانشگاه texas منتشر شده در سالهای 2011 و 2012 می باشد. این صفحه لمسی در دسته Exact base    می باشد.در این رساله سعی شده است با بکارگیری روش Liu در بستر لمسی Moeller ( و با اعمال تغییراتی در آن) میزان کارایی این روش را مورد بررسی قرار داده و در نهایت روشی جدید که نسبت به روش Liu دارای کارایی و دقت بالاتری باشد را ارائه می دهیم.

     

    فصل دوم

    تحقیقات اخیر در زمینه ساخت صفحات لمسی

    تحقیقات اخیر در زمینه ساخت صفحات لمسی

    2-1- مقدمه

    همانگونه که بیان گردید در سال های اخیر تحقیقات زیادی در زمینه ساخت انواع صفحات لمسی انجام شده است. امادر این بخش تحقیقات انجام شده توسط Liu و  همکاران[34-35] در زمینه بازیابی ارائه بستری بر مبنای سنسور های آکوستیکی –که یکی از جدیدترین این روشها    می باشد- به صورت کامل و با جزئیات شرح داده می شود. تحقیقات وی در سال های 2009  و 2010 انجام و چاپ شده است و از جدیدترین و موفقترین تحقیقات انجام شده در این زمینه بوده است.وی در آزمایشگاه موسسات تحقیقاتیCEA LIST, تحقیقات خود را انجام داده است و نتایج آن را در رساله دکتری خود آورده است. به همین دلیل این تحقیق با جزئیات بررسی می شود و نتایج روش های ارائه شده در این پایان نامه نیز با روش های ارائه شده توسط این محقق مقایسه  می شود و نتایج گزارش می گردد. وی در تحقیقات خود از سنسورهای فرستنده و گیرنده آلتراسوند استفاده کرده است.از طرفی این روش دارای ایراداتی می باشد که عموما به دلیل استفاده از این نوع سنسورها است، در این فصل پس از بیان اولیه روش Liu به بیان مشکلات و نواقص آن       می پردازیم و در ادامه بستری را ارائه می کنیم که بر مبنای بستر ارائه شده توسط Moeller و همکارانش و در   مقاله ای با نام بدون لمس[5] معرفی گردید،این بستر با استفاده از سنسور های مادون قرمز طراحی و در آزمایشگاه "رابط های زیستی" [6] زیر نظر دانشگاه A&M تگزاس آمریکا و در سال 2011 تولید و در سال 2012 آن را تکمیل نمود[36-38].

    2-1- 1- مروری بر روش Liu:

    به طور کلی دراین روش، Liu از صفحه ای از جنس مس جهت ساخت صفحه لمسی استفاده کرد، وی ابتدا صفحه را به صورت ماتریسی 36*36 نقطه ای تفکیک کرده وسپس به کمک یک انگشت مصنوعی و بازوی ربات مانندی شروع به جمع آوری داده از تک تک نقاط مورد نظر نمود. از آنجایی که این داده ها به صورت سیگنال های گسسته می باشند لذا Liu پس از جمع آوری داده ها ، تبدیل فوریه هر یک را بدست آورده و آنها را به عنوان بانک داده مرجع ذخیره سازی نمود ، در نهایت و در مرحله تست با قرار گیری انگشتان هر فرد بر روی صفحه لمسی وتبدیل فوریه داده های دریافتی از آن با تک تک داده های مرجع مقایسه کرده و نزدیکترین آنها را به عنوان نقطه قرارگیری انگشتان دست در نظر می گیرد[34-35]. (این روش در ادامه با جزییات شرح داده می شود.)

    مشکلات اصلی روش Liu:

    وابستگی شدید بستر پیاده سازی شده به جنس صفحه لمسی ساخته شده: بستر مورد استفاده در روش Liu از جنس مس بوده و به دلیل استفاده از سنسور های آلتراسوند و نیاز به محاسبه تبدیل فوریه جنس صفحه لمسی تاثیر شدیدی بر فرکانس امواج دریافتی دارد.

    این روش در ابعاد کوچک مانند پد لپتاپ بسیار مناسب می باشد اما در ابعاد بزرگ تقریبا کارامدی بالایی ندارد و یا نیاز به تعداد بسیار بیشتری سنسور آلتراساوند می باشد.

    Abstract

     

     

    Design & Implementation of Infrared Touch Panel
     Based on the Pattern Recognition

     

     

    Production and usage of touch sensing has attracted much attention, nevertheless, the current touch screen systems highly suffer from the dependency on the platform material. To overcome this drawback, here, a novel method is proposed by considering the infrared transmitters and receivers sensors instead of the piezoelectric sensors. In this way, the transformed platform works based on employing K-nearest neighbor (KNN) in conjunction with the spatial-temporal windowing to increase the sensitivity and accuracy of the detecting the finger place on the screen. To verify the proposed approach, the necessary hardware was set up. To test the hardware, the platform is locally segmented (e.g. like a grid) into a 7*8 table and 50 persons with different finger size were participated. Experimental results show the superior efficiency of the proposed method compare to the conventional methods.

     

  • فهرست:

    فصل اول... 1

    1- مقدمه  2

    1-1- مقدمه  2

    1-2- دسته بندی صفحات لمسی   4

    1-3- تاریخچه اجمالی از روند توسعه و ابداء انواع تکنولوژی های لمسی موجود: 8

    1-4- انواع مختلف صفحات لمسی تا به امروز 9

    1-5- تنیجه گیری و شرح روند کلی رساله  11

    فصل دوم.. 12

    2- تحقیقات اخیر در زمینه ساخت صفحات لمسی.. 13

    2-1- مقدمه  13

    2-2- شرح کامل روش Liu  16

    2-3- شرح کامل روش Moeller 25

    2-4- جمع بندی   29

    فصل سوم.. 30

    3- ارائه بستری نو، تحلیلی بر روش های موجود در این بستر و ارائه روشی جدید. 31

    3-1- مقدمه  31

    3-2- ارائه بستری جدید  31

    3-3- ارائه روشی کارآمد در بستر جدید  47

    3-4- جمع بندی   51

    فصل چهارم  52

    4- آزمایش ها و نتایج.. 53

    4-1- مقدمه  53

    4-2- روش نمونه بردای   53

    4-3- مشخصات کامپیوتر استفاده شده در این تحقیق   56

    4-4- نتایج بدست آمده و مقایسه آن  56

    4-5- جمع بندی   58

    فصل پنجم   59

    5- نتیجه گیری.. 60

    5-1- مقدمه  60

    5-2- تحقیق های آینده 60

    فصل ششم   62

    6- پیوست ها 63

    6-1- مشخصات هندسی صفحه لمسی طراحی شده 63

    6-2- محاسبه مقدار ولتاژ خروجی به صورت نمونه  63

    6-3- برگه های مشخصات سنسور ها 66

    7- فهرست منابع. 77

     

     

    منبع:

     

    1.         San Jozeh, ”Touch Screen Market Update” , DisplaySearch Co. November 10,2010.

    2.         Jennifer Colegrove,” The State of the Touch-Screen Market in 2010” , DisplaySearc Coh,ID- Report: 0362-0972, 2010

    3.         Jennifer Colegrove,” The State of the Touch-Screen Market in 2011” , DisplaySearc Coh,ID- Report: 0362-0972, 2011

    4.         Adiwahono, A.H.C.-M.C.W.H.V.H.D., Humanoid Robot Push Recovery through Walking Phase Modification. IEEE Conference on Robotics Automation and Mechatronics, pp. 5, 2010.

    5.         Yong S. Park, Sung H. Han,” Touch key design for one-handed thumb interaction with a mobile phone: Effects of touch key size and touch key location”, International Journal of Industrial Ergonomics, pp 68–76,  2010.

    6.         Hyung-Kew Lee, Sun-Il Chang, and Euisik Yoon,” A Flexible Polymer Tactile Sensor: Fabrication and Modular Expandability for Large Area Deployment”, Journal of Microelectromechanical System, vol. 15, no. 6, 2006.

    7.         Sunghyuk Kwon, Chungsik Kim, Sujin Kim, Sung H. Han,” Two-mode target selection: Considering target layouts in small touchscreen devices”, International Journal of Industrial Ergonomics , pp. 733-745, 2010.

    8.         Johnson, E.A. . "Touch Display - A novel input/output device for computers". Electronics Letters, pp. 219–220, 1965.

    9.         Johnson, E.A, "Touch Displays: A Programmed Man-Machine Interface". Ergonomics, pp. 271–277, 1967.

    10.       Orr, N.W.; Hopkins, V.D. "The Role of Touch Display in Air Traffic Control.", 1968.

    11.       D. M. USHER, C. ILETT,” Touch-screen techniques: performance and application in power station control displays”, Displays System anistitu, pp. 59-66,1986

    12.       "Another of CERN's many inventions!", CERN Bulletin Issue 12/2010 & 13/2010.

    13.       "G. Samuel Hurst -- the 'Tom Edison' of ORNL", December 14 2010. Available at:http://oakridger.com. Adopted from:http://WikiPedia.com.

    14.       Sears, A., Plaisant, C., Shneiderman, B. “A new era for high-precision touchscreens”. Advances in Human-Computer Interaction, vol. 3, 1990 .

    15.       Travis Fahs . "IGN Presents the History of SEGA". IGN . pp. 7. April 21, 2009.

    16.       R.S. Cok, R.R. Bourdelais, C.J. Kaminsky,” Flexible resistive touch screen”,USPatent

    2004/0212599 A1 ,2004.

    17.       Patschon, Mark “Acoustic touch technology adds a new input dimension.” Computer Design. pp. 89–93, 1988.

    18.       Xinlin Ye,JianJu Liu,Xinbin Liu,”Infrared Touch Screen”, States Patent 0249458 A1, 2012.

    19.       Murakami, K.K.a.K., Moving Object Tracking via One-Dimensional Optical Flow Using Queue. International Conference on Control, Automation, Robotics and Vision, 2008, pp. 4.

    20.       Jon Moeller, Andruid Kerne,” ZeroTouch: An Optical Multi-Touch and Free-Air Interaction Architecture”, ACM Conference, Session: Dimensions of Sensory Interaction HI, pp.5–10, Austin, Texas, USA, May 2012.

    21.       Beyers, Tim. "Innovation Series: Touchscreen Technology". The Motley Fool. 2008.

    22.       "Acoustic Pulse Recognition Touchscreens". Elo Touch System Journal, Elo Touch System Co, pp. 3, 2006.

    23.       Y. Liu, J.P. Nikolovski, N. Mechbal, M. Hafez, M. Vergé,” An acoustic multi-touch ensing method using amplitude disturbed ultrasonicwave diffraction patterns”, Sensors and Actuators A: Physical Journal, pp. 394–399, 2010.

    24.       Liqun Du, Guiryong Kwon, Fumihito Arai , Toshio Fukuda ,Kouichi Itoigawa , Yasunori Tukahara,” Structure design of micro touch sensor array”, Sensors and Actuators Journal, pp.7–13, 2003.

    25.       Ying-Lien Lee, "Comparison of the conventional point-based and a proposed finger probe-based touch screen interaction techniques in a target selection task”, International Journal of Industrial Ergonomics, p.p 655-662, 2010.

    26.       Paul M. Salmon, Michael G. Lenné, Tom Triggs, Natassia Goode, Miranda Cornelissen,Victor Demczuk, “The effects of motion on in-vehicle touch screen system operation: A battle management system case study”, Transportation Research Part F, p.p 494-503 ,2012.

    27.       Chia-Hsing Pi, I-Fang Tsai, Kuang-Shun Ou, Kuo-Shen Chen,” A one-dimensional touch panel based on strain sensing”, Mechatronics, pp.802-810,2012.

    28.       Chih-Lung Lin, Chia-Sheng Li, Yi-Ming Chang, Tsung-Chih Lin, Jiann-Fuh Chen, and U.-Chen Lin,” Pressure Sensitive Stylus and Algorithm forTouchscreen Panel”, Journal of Display Technology, IEEE, 2012.

    29.       Kim D-K, Kim J-H, Kwon H-J, Kwoi Y-H”A Touchpad for force and location sensing”, ETRI J ,2010.

    30.       im H-K, Lee S, Yun K-S,” Capacitive tactile sensor array for touch screen application” Sens Actuat A: Phys,p 2-7 , 2011.

    31.       I.-S. Yang and O.-K. Kwon,” A Touch Controller Using Differential Sensing Method for On-Cell Capacitive Touch Screen Panel Systems”, IEEE Transactions on Consumer Electronics, Vol. 57, No. 3, p1027-1032, 2011.

    32.       Chenchi Luo, Milind A. Borkar, Arthur J. Redfern, andJames H. McClellan, “Compressive Sensing for Sparse Touch Detection on Capacitive Touch Screens”, IEEE Journal on Emerging and Selected Topics in Circuits and Systems, 2012.

    33.       Katsuki T, Nakazawa F, Sano S, Takahashi Y, Satoh Y “A compact and high optical transmission SAW touch screen with ZnO thin-film piezoelectric transducers”, Proceedings of the IEEE ultrasonics symposium, vol. 1, pp. 24-821, 2003.

    34.       Y. Liu, J.P. Nikolovski, N. Mechbal, M. Hafez, and M. Vergé "An acoustic multi-touch sensing method using amplitude disturbed ultrasonic wave diffraction patterns," Sensors and Actuators A: Physical, 2010

    35.       Y. Liu, J.P. Nikolovski, N. Mechbal, M. Hafez, M. Vergé,” Tactile objects based on an amplitude disturbed diffraction pattern method”, Applied Phisics Letters , Lett. 95, 2009.

    36.       Jon Moeller, Andruid Kerne,”ZeroTouch: An Optical Multi-Touch and Free-Air Interaction Architecture”, CHI 2012, May 5–10, Austin, Texas, USA, 2012.

    37.       Jon Moeller, Andruid Kerne,"Scanning FTIR: Unobtrusive Optoelectronic Multi-Touch Sensing through Waveguide Transmissivity Imaging", TEI 2010, Cambridge, Massachusetts, USA, January 25–27, 2010.

    38.       Jon Moeller, Andruid Kerne,"ZeroTouch: An Optical Multi-Touch and Free-Air Interaction Architecture", CHI’12, Austin, Texas, USA, May 5–10, 2012.

    39.       Ba Tu Truong and Svetha Venkateshacm,” Video Abstraction: A Systematic Review and Classification”, Transactions on Multimedia Computing, Communications and Applications, Vol. 3, No. 1, Article 3, 2007.

    40.       Geoff Walker, "Fundamentals of Touch Technologiesand Applications", IMSresearch Dedcription Anistitu, Short Courses, S-4, 2011.

    41.       Floyd, Thpmas L, "Electronic Devices", 7th Ed, 1995, p 115-122.

    42.       C. Roy Wylie & Louise C.Barrett,"Advance engineering" MCGraw-hill , pp. 541-630, 1985.

    43.       Oppenhim Alan V, "Discrete -Time Signal Processing", 2nd Ed, pp. 709-760,1999.

    45.       Rafael C. Gonzalez, Richard E. Woods "Digital Image Processing", 3rd Edition, August 31 , ISBN-10: 013168728X, ISBN-13: 978-0131687288, p100-300, 2007.

    46.       Duke Lee,"The State of the Touch-Screen Panel Market in 2011", Display Search, USA , 2011.

    47.       Daniel Wigdor, “The Design of Table-Centric Interactive Spaces ", PHD Thesis, Graduate Department of Computer Science, University of Toronto, 2008.


موضوع پایان نامه طراحی و پیاده سازی نوعی پنل لمسی مادون قرمز مبتنی بر بازشناسی الگو, نمونه پایان نامه طراحی و پیاده سازی نوعی پنل لمسی مادون قرمز مبتنی بر بازشناسی الگو, جستجوی پایان نامه طراحی و پیاده سازی نوعی پنل لمسی مادون قرمز مبتنی بر بازشناسی الگو, فایل Word پایان نامه طراحی و پیاده سازی نوعی پنل لمسی مادون قرمز مبتنی بر بازشناسی الگو, دانلود پایان نامه طراحی و پیاده سازی نوعی پنل لمسی مادون قرمز مبتنی بر بازشناسی الگو, فایل PDF پایان نامه طراحی و پیاده سازی نوعی پنل لمسی مادون قرمز مبتنی بر بازشناسی الگو, تحقیق در مورد پایان نامه طراحی و پیاده سازی نوعی پنل لمسی مادون قرمز مبتنی بر بازشناسی الگو, مقاله در مورد پایان نامه طراحی و پیاده سازی نوعی پنل لمسی مادون قرمز مبتنی بر بازشناسی الگو, پروژه در مورد پایان نامه طراحی و پیاده سازی نوعی پنل لمسی مادون قرمز مبتنی بر بازشناسی الگو, پروپوزال در مورد پایان نامه طراحی و پیاده سازی نوعی پنل لمسی مادون قرمز مبتنی بر بازشناسی الگو, تز دکترا در مورد پایان نامه طراحی و پیاده سازی نوعی پنل لمسی مادون قرمز مبتنی بر بازشناسی الگو, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه طراحی و پیاده سازی نوعی پنل لمسی مادون قرمز مبتنی بر بازشناسی الگو, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه طراحی و پیاده سازی نوعی پنل لمسی مادون قرمز مبتنی بر بازشناسی الگو, پروژه درباره پایان نامه طراحی و پیاده سازی نوعی پنل لمسی مادون قرمز مبتنی بر بازشناسی الگو, گزارش سمینار در مورد پایان نامه طراحی و پیاده سازی نوعی پنل لمسی مادون قرمز مبتنی بر بازشناسی الگو, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه طراحی و پیاده سازی نوعی پنل لمسی مادون قرمز مبتنی بر بازشناسی الگو, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه طراحی و پیاده سازی نوعی پنل لمسی مادون قرمز مبتنی بر بازشناسی الگو, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه طراحی و پیاده سازی نوعی پنل لمسی مادون قرمز مبتنی بر بازشناسی الگو, رساله دکترا در مورد پایان نامه طراحی و پیاده سازی نوعی پنل لمسی مادون قرمز مبتنی بر بازشناسی الگو

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کامپیوتر(نرم افزار) فصل اول پیشگفتار 1-1- مقدمه برخی نویسندگان داده کاوی را به عنوان ابزاری برای جستجو کردن اطلاعات سودمند در حجم زیادی از داده ها تعریف می کنند. برای انجام فرایند داده کاوی با زمینه های گوناگون تحقیقی مواجه می‌شویم، مانند پایگاه داده، یادگیری ماشین و آمار. پایگاه داده‌ها برای تحلیل کردن حجم زیادی از داده‌ها ضروری هستند. ...

پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته برق(M. Sc) گرایش: قدرت چکیده: در این پایان نامه ابتدا عیوب الکتریکی و مکانیکی در ماشینهای الکتریکی بررسی گردیده و عوامل به وجود آورنده و روشهای رفع این عیوب بیان شده است. به دنبال آن، به کمک روش تابع سیم پیچی ماشین شبیه سازی و خطای مورد نظر یعنی خطای سیم بندی استاتور به آن اعمال و نتایج مورد بررسی قرار داده شده است. پارامتر اصلی که برای ...

ارائه شده به مدیریت تحصیلات تکمیلی به عنوان بخشی از فعالیت های تحصیلی لازم برای اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مکاترونیک چکیده همانطور که می دانید، کولر گازی دستگاهی پر مصرف است و سیکل تبریدی فریونی دارد،. آنچه که شرکت ها را به سمت تولید اینورتر کشاند، رفع نقیصه کولرهای گازی در مصرف بالای انرژی بود. برای بهبود مصرف انرژی در هر قسمت از صنعت باید به پارامترهای متعددی توجه کرد، ...

کارشناسی ارشد مکاترونیک چکیده همانطور که می دانید، کولر گازی دستگاهی پر مصرف است و سیکل تبریدی فریونی دارد،. آنچه که شرکت ها را به سمت تولید اینورتر کشاند، رفع نقیصه کولرهای گازی در مصرف بالای انرژی بود. برای بهبود مصرف انرژی در هر قسمت از صنعت باید به پارامترهای متعددی توجه کرد، بهتر است برای داشتن سیستم سرمایشی بهینه، تمامی قسمتهای آن را بازنگری کرده و بهبود داد. و در کل از ...

پایان‏نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر- هوش مصنوعی و رباتیک چکیده هر ساله تصادفات رانندگی زیادی به دلیل خواب‏ آلودگی و عدم تمرکز حواس راننده در سراسر دنیا رخ می‏دهد که خسارت‏های جانی و مالی فراوانی به همراه دارند. یکی از روش‏های تشخیص خستگی و عدم تمرکز حواس، استفاده از سیستم‏های نظارت چهره راننده است. سیستم‏های نظارت چهره راننده با دریافت تصاویر از دوربین و ...

پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی مهندسی نقشه برداری گرایش سنجش از دور چکیده به ‌روزآوری پایگاه‌ های داده زمینی در محیط شهری کاری سخت و پر هزینه می‌باشد. تکنیک‌های سنجش از دور ماهواره‌ای به طور وسیعی در استخراج و کنترل تغییر پوشش زمین در مقیاس‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند که منجر به ایجاد نتایج مفیدی شده‌اند. انجام این کار به کمک روشهای استخراج اتوماتیک تغییر آسان‌تر می ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کامپیوتر (هوش مصنوعی) چکیده نتایج آزمایشات نشان داده است که ترکیب چندین دسته ­بند[1] می­تواند کارایی الگوریتم­ های متنوع را بالا ببرد. روش­های تصمیم­گیری دسته­جمعی[2] بسیاری ارائه شده­اند که با استفاده از آن­ها، خطای روش­های مختلف دسته­بندی[3] کاهش یافته است. با این حال، این گونه روش­ها نتوانسته­اند کارایی الگوریتم نزدیک­ترین همسایه[4] را ...

پایان­نامه ارشد جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد چکیده بازشناسی چهره در زمینه­های بیومتریک، بینایی ماشین و تشخیص الگو بوده و دارای کاربرد گسترده­ای از جمله مسائل مربوط به سیستم­های امنیتی می­باشد. از آن­جا که عوامل مختلفی از جمله نحوه نورپردازی محیط، نویز، و ماتی تصویر در عملکرد روش‌های بازشناسی چهره کم و بیش تاثیرگذارند، لذا بررسی روش‌های رفع ماتی از تصاویر چهره مورد استفاده در ...

چکیده بازشناسی چهره در زمینه­های بیومتریک، بینایی ماشین و تشخیص الگو بوده و دارای کاربرد گسترده­ای از جمله مسائل مربوط به سیستم­های امنیتی می­باشد. از آن­جا که عوامل مختلفی از جمله نحوه نورپردازی محیط، نویز، و ماتی تصویر در عملکرد روش‌های بازشناسی چهره کم و بیش تاثیرگذارند، لذا بررسی روش‌های رفع ماتی از تصاویر چهره مورد استفاده در الگوریتم­های بازشناسی چهره، به منظور ارتقا صحت ...

چکيده گزارش حاضر به منظور پژوهش بر روي رباتهاي صنعتي تهيه شده است. که درآن جايگاه و کاربرد رباتها در صنعت، مزاياي استفاده از رباتها، تجزيه و تحليل اقتصادي استفاده از ربات در فرايند هاي توليدي و هم

ثبت سفارش