پایان نامه تحلیل رابطه جو سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

word 3 MB 31130 124
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۰,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A )

    گرایش مدیریت دولتی- تحول

    چکیده

     

    در این تحقیق ضمن بیان اهمیت و ضرورت انجام تحقیق، به معرفی کلی موضوع پژوهش پرداخته شد. در فصل دوم ابتدا اشاره ای به تعاریف و عناصر تشکیل دهنده هرکدام از مفاهیم گردید و در نهایت به معرفی کامل مدل پژوهش پرداخته شد. در فصل سوم ضمن معرفی  جامعه آماری و نمونه آماری، روش های جمع آوری اطلاعات و شاخص های پرسشنامه بطور کامل شرح داده شد و نوع آزمون آماری مورد استفاده تشریح گردید. در فصل چهارم به آزمون سوالات تحقیق پرداخته شد. در  فصل پنجم نیز به تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها با توجه به فرضیات پژوهش پرداخته می­شود.

    تحقیق حاضر از لحاظ موضوعی به تحلیل رابطه جوسازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در دانشکده مدیریت می پردازد که دراین راستا دو مؤلفه تحت عنوان"جو سازمانی" ، "رفتار شهروندی"  در قالب  هشت فرضیه مورد بررسی قرار گرفتند . در این بررسی رابطه متغیر مستقل  "رفتار شهروندی"  با "جو سازمانی" مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است . «درک و آگاهی مدیران از مفهوم جو و تحلیل و عملکرد مدیریت بسیار مهم تلقی  می­شود: چرا که جو سازمان­ها بر رفتار کارکنان تأثیر می­گذارد. جو سازمان­ ها بر شکل­گیری خود انگاری کارکنان، نگرش آن­ها به کارها و برقراری روابط متقابل مطلوب با دیگران اثر دارد» (شیرازی، 1373، 156)

     

    مقدمه

     

    بیش از یک قرن است که تفکر غالب مدیریت بر این محور چرخیده و می چرخد که تمامی تلاش های سازمان باید در جهت بهبود مستمر باشد. تلاش برای بهبود عملکرد از روزهای اولیه شکل گیری رشته مدیریت به عنوان اصل خدشه ناپذیری بوده است که هر روز وارد مباحث جدیدتری می شود و حوزه های بیشتری را تسخیر می کند.

    در مکاتب اولیه مدیریت افراد با رفتارهایی ارزیابی می شدند که در شرح شغل و شرائط احراز، از شاغل انتظار می رفت. امروزه اکثر مدیران خواهان کارکنانی هستند که بیش از وظایف شرح شغل خود فعالیت می کنند. آنها به دنبال کارکنانی هستند که به فراسوی انتظارات می روند، به میل و خواست خود به رفتارهایی دست می زنند که جزو وظایف رسمی شغلی شان نیست.

    بر این اساس امروزه رفتار شهروندی سازمانی در ادبیات مربوط به سازمان و مدیریت توجه خاصی را به خود جلب نموده و تعاریف، عوامل تعیین کننده و پیامدهای آن در محیط کار مورد بررسی قرار گرفته است. بعضی از این رفتارها عبارتند از داوطلب شدن برای انجام کارهایی که ضروری نیستند، ارائه پیشنهادهای جدید برای بهبود سازمان، ضایع نکردن حق همکاران، شرکت داوطلبانه در کمیته های تخصصی گروه و ... . توانایی مدیران در ایجاد شرایط مطلوب در سازمان خواهد توانست رفتارکارکنان را در جهتی سوق دهد که به سمت داشتن ویژگیهای رفتار شهروندی سازمان حرکت نمایند.فصل اول

    کلیات تحقیق

    1 مقدمه

    در این فصل از تحقیق، محقق به طور خلاصه و با توجه به موضوع تحقیق، به بیان مساله اصلی پژوهش، ضرورت انجام تحقیق، فرضیه­‎‌های تحقیق، اهداف اساسی از انجام تحقیق، روش تحقیق، روش ‎‌های گردآوری اطلاعات پرداخته مطرح می‌گردند.

     

    1-2  مساله اصلی تحقیق

    مفهوم رفتار شهروندی سازمانی اولین بار توسط باتمان و ارگان در اویل دهه 1980 میلادی به دنیای علم ارائه شد. تحقیقات اولیه ای که در زمینه رفتار شهروندی سازمانی انجام گرفت بیشتر برای شناسایی مسئولیت ها و یا رفتارهایی بود که کارکنان در سازمان داشتند ولی اغلب نادیده گرفته می شدند. نتایج تحقیقات نشان داده که رفتار شهروندی سازمانی در بهبود اثربخشی سازمانی مؤثر بوده است. (رضایی کلید بری و باقر سلیمی،1387). این اعمال و رفتارها که در محل کار اتفاق می افتند را اینگونه تعریف می­کنند:

    « مجموعه ای از رفتارهای داوطلبانه و اختیاری که بخشی از وظایف رسمی فرد نیستند، اما با این وجود توسط وی انجام و باعث بهبود مؤثر وظایف و نقشهای سازمان می شوند » (اسلامی،1387 ).

    درباره ابعاد رفتار شهروندی سازمانی مابین محققان توافق نظر وجود ندارد. در این زمینه در تحقیقات مختلف به ابعادی نظیر رفتارهای کمک کننده، جوانمردی، گذشت، وفاداری سازمانی، پیروی از دستورات، نوآوری فردی، وجدان، توسعه فردی، ادب و ملاحظه، رفتار مدنی و نوع دوستی اشاره شده است. (مستبصری و نجابی،1387؛ رضایی کلیدبری و سلیمی،1387؛ اسلامی،1387 )

     

    بررسی­ های فرا تحلیلی در خصوص ارتباط بین رفتار شهروندی سازمانی و عوامل اثرگذار بر آن نشان دهنده تأکید بر4 دسته عوامل زیر بوده است :

    ویژگی های فردی کارکنان

    ویژگی های شغلی

    ویژگی های سازمانی

    رفتارهای رهبری

     

    در این میان جوسازمانی به عنوان یکی از ویژگی­های سازمانی می­تواند نقش موثری در بهبود رفتار شهروندی سازمانی داشته باشد.جو سازمانی مربوط به تعیین ویژگی های قابل اندازه گیری محیط کار است که بطور مستقیم یا غیرمستقیم توسط کسانی که در این محیط کار می‌کنند درک شده است و فرض می‎شود که روی انگیزش و رفتارشان تأثیر می گذارد. همچنین به عنوان منبعی موثر و بانفوذ جهت شکل دهی رفتار عمل می‌کند. ویژگی­های زیر را برای جو سازمانی برشمرده­اند:

    -  یک برداشت جمعی کارکنان درباره‎ی ویژگیهای خاص سازمان مثل اقتدار، اعتماد، انسجام، حمایت، تقدیر، نوآوری و عدالت؛

    -  برآیند تعامل اعضای یک سازمان؛

    -  پایه ای برای تفسیر شرایط؛

    -  تداعی کننده هنجارها و ارزشها و نگرش­ها راجع به فرهنگ سازمان؛

    -   منبع تأثیرگذار بر رفتار (گاردنر و همکاران، 2005)

    هالپین و کرافت در تعریف جو سازمانی می گویند: « ویژگی های درونی که یک سازمان را از سازمان دیگر متمایز ساخته و روی رفتار افراد آن تأثیر می گذارد، جو سازمانی نامیده می‎شود. این جو سازمانی به وسیله ادراکات کارکنان و توصیف های آنان از ویژگی های درونی سازمان سنجیده می‎شود

    به نظر می رسد در اغلب سازمان ‏ها و به طورخاص سازمان ‏های آموزش عالی جوسازمانی مناسبی جهت تعامل وشکل مناسب رفتارسازمانی وجود ندارد.

    در این پژوهش تلاش خواهد شد تا نقش جوسازمانی براساس مدل هالپین و کرافت بر رفتار شهروندی اعضای هیات علمی و کارکنان دانشکده مدیریت دانشگاه تهران بررسی شود و رابطه آن‏ها تبیین گردد.

     

    1-3  ضرورت انجام تحقیق

    امروزه بر خلاف گذشته محققان اکثراً بر اهمیت و تأثیر عملکردهای فرانقشی به جای عملکردهای درون نقشی بر روی اثر بخشی سازمان تأکید می ورزند. این نقش­های اختیاری که در سیستم پاداش رسمی سازمان در نظر گرفته نمی­شوند، فراتر از نقش­های رسمی سازمان بوده و تأثیر به سزائی در موفقیت و اثر بخشی یک سازمان دارند (Organ, 1988).

    رفتارهای شهروندی سازمانی (OCB) از جمله مفاهیم عملیاتی در ارتباط با رفتارهای فرا نقشی بوده که در حدود یک دهه و نیم پیش برای اولین بار توسط ارگان و همکارانش بر اساس مفاهیمی چون تمایل به همکاری  barnard, 1938))، رفتارهای نو آورانه و... مطرح گردید.

    با توجه به اهمیتی که  OCBدر کشورهای پیشرفته، به دلیل تأثیر این گونه رفتارهای کارکنان بر عملکرد سازمان، اثربخشی سازمان، موفقیت سازمان، رضایت مشتری، وفاداری مشتری و کیفیت خدمات و... از آن برخوردار است، لازم است اقدامات سازمانی که موجب به وجود آمدن چنین رفتارهایی در کارکنان می­شود شناسایی شوند.

    از طرفی جوسازمانی نیز منعکس کننده نگرش افراد از سازمانی است که نسبت به آن احساس دلبستگی می‌کنند و مجموعه‌ای از ویژگی‎هایی است که توسط کارکنان سازمان وجود دارد و به عنوان نیروی اصلی در تعیین رفتار کارکنان موثر است (علاقمند، 1376). اکول[1] (1996) جو سازمانی را جلوه ای از فرهنگ، حاصل ترکیبی از احساسات، نگارش­ها، رفتارهای شکل­دهنده زندگی سازمانی و یک واقعیت سازمانی با یک مفهوم عینی تعریف می‌کنند. جو سازمان با ادراکات اعضای سازمان از عناصر بنیادی سازمان اشاره دارد (وسات و فار[2]، 1989). از آنجا که جو، مبتنی بر چشم اندازهای فردی است، تغییرپذیری سریعی دارد ضامن اینکه روی رفتار افراد هم تأثیرگذار است (پاین وپاق[3]، 1969). لذا ضرورت پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که چه رابطه معناداری بین جو سازمانی بهره وری نیروی است.

     

    1-4.  اهداف اساسی از انجام تحقیق

    هدف اصلی انجام تحقیق حاضر شناسایی جوسازمانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و ارتباط آن با رفتار شهروندی کارکنان و اعضای هیات علمی این دانشگاه است.

    شناسایی ارتباط میان جوسازمانی و رفتارشهروندی سازمانی

    کمک به مراکز آموزشی و علمی جهت بهبود فضای کاری

     

    1-5. پیشینه پژوهش

    تحقیقات اولیه صورت گرفته توسط ارگان و همکاران عمدتاً بر نگرش های کارکنان و گرایشها و رفتار حمایتی رهبر متمرکز بوده است. پادساکف و همکاران، قلمرو رفتارهای رهبری را به انواع مختلف رفتار های رهبری ، تعاملی و تحولی گسترش داده اند . اثرات ویژگی های شغلی و سازمانی عمدتاً در تئوری های مربوط به جایگزین های رهبری مطرح شده که توسط صاحب نظران مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است .

    پژوهش های اولیه در بر گیرنده ویژگی های فردی بر دو محور اصلی رضایت کارکنان و تایید حالت روحی مثبت کارکنان متمرکز است. اورگان و ریان عامل کلی مؤثر بر روحیه را تعهد سازمانی، درک از عدالت و درک از رفتار حمایتی رهبری تلقی می کنند و سایر تحقیقات نشانگر ارتباط معنادار آنها از رفتار شهروندی سازمانی است (البته شدت این همبستگی ها متفاوت بوده است ) که بیانگر اهمیت این متغیر ها در تعیین رفتار شهروندی سازمانی می باشد (مستبصری و نجابی ،1387، رضایی کلید بری و باقر سلیمی ،1387، اسلامی،1387 )

    عامل دیگر در فهم شهروندی سازمانی ،تأثیر حالت روحی مثبت فرد می باشد . در دهه گذشته بحث های زیادی در مورد برتری شناخت بر عاطفه در تعیین رفتار شهروندی سازمانی صورت گرفته است .

    در حالی پودساکوف و همکاران و دیگران تأثیر متغیرهای خاص شخصیتی و مزاجی را بر ابعاد مختلف رفتار شهروندی سازمانی مورد انتقاد قرار داده ، یافته های جورج پیشنهاد می کند که پژوهش های قبلی که به بررسی این متغیرهای روحی و مزاجی پرداخته اند می توانند به جای اثرات حالت مزاجی برروی اثرات ویژگی صفتی تمرکز نمایند . لازم به ذکر است که اثرات حالتی عموماً به توصیف چگونگی احساس فرد در نقطه خاصی از زمان می پردازد در حالی که اثرات ویژگی صفتی عموماً منعکس کننده تفاوت های پدیدار فرد در طول زمان می باشد .

    علاوه بر این جورج بیان نمود که بین حالت روحی مثبت در کار و تمایل کارکنان برای کمک کردن به دیگران ( بعد نوع دوستی رفتار شهروندی سازمانی) رابطه معنی دار وجود دارد بنابراین عاطفه (احساسات ) نقش مهمی در رفتار شهروندی سازمانی هم صدق می کند با این وجود، هیچ یک از این مطالعات به بررسی میزان تأثیر حالت روحی مثبت بر تفسیر کلی این سازه نپرداخته است.

    پژوهش های انجام گرفته در روانشناسی اجتماعی نشان می دهد: که افرادی که احساس می کنند کفایت بیشتری دارند ، در اغلب موارد تمایل بیشتری نیز به کمک دارند. علاوه بر این میدلاسکی گزارش داده است که کفایت ممکن است یکی از عوامل انگیزشی ای باشد که افراد را برای کمک به دیگران تحت تأثیر قرار می دهد . بنابراین افرادی که به دیگر افراد کمک کنند، در ازای کمکی که فرد کمک کننده ارائه می دهد ، کمک کننده احساس رضایت درونی بیشتر و یا شادی حاصل از انجام یک کار خوب را دریافت می کند. بطور مشابه درک کارکنان از کفایت خود در کار می تواند به عنوان تمایل به کمک در محیط کار تفسیر شود زیرا فرد تسلط بیشتری بر کار خود دارد .

    در سال های اخیر پادساکوف و همکاران در یک فراتحلیل از تحقیقات مربوط به 15 سال اخیر در زمینه رفتار شهروندی سازمانی ، میزان تأثیر گذاری تعدادی از متغیرها بر ابعاد مختلف رفتار شهروندی سازمانی را ترسیم نمودند . از جمله متغیرهایی که با رفتار شهروندی سازمانی رابطه همساز داشته اند عبارت بودند از: متغیرهای مرتبط با شغل نظیر رضایت مندی شغلی، یکنواختی شغلی و باز خود شغلی در خصوص متغیرهای شغلی تحقیقات عمدتاً حول مبحث تئوری جانشین های رهبری بوده است که نتایج بیانگر ارتباط پایدار ویژگی های شغلی با رفتار شهروندی است .

    افزون بر آن ، هر سه نوع ویژگی های شغلی ( بازخود شغلی ، یکنواختی شغلی ، رضایت مندی درونی شغلی) ، بطور معنا داری با مؤلفه های مختلف رفتار شهروندی سازمانی (نوع دوستی ،نزاکت ، وظیفه شناسی، جوانمردی و فضیلت مدنی ) ارتباط داشته اند ، به گونه ای که بازخود شغلی و رضایتمندی درونی شغل ، ارتباطی مثبت با رفتار شهروندی سازمانی داشته در حالی که یکنواختی شغلی ارتباط منفی را با رفتار شهروندی سازمانی نشان می دهد.

    روابط بین ویژگی های سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی تا حدود زیادی نابسامان است. هیچ یک از موارد رسمیت سازمانی، انعطاف پذیری سازمانی و حمایت ستادی ارتباط مستمری با رفتارهای شهروندی سازمانی نداشته اند. ولی به هر حال مؤلفه همبستگی گروهی با تمام مؤلفه های رفتار شهروندی سازمانی دارای ارتباط مثبت بوده است ، حمایت سازمانی ادارک شده با نوع دوستی کارکنان ارتباط معناداری داشته است . علاوه بر آن پاداش های خارج از کنترل رهبران با مؤلفه های نوع دوستی ، نزاکت و وظیفه شناسی ارتباط منفی داشته اند.

    دسته دیگر عوامل تأثیر گذار بر رفتار شهروندی سازمانی شامل رفتارهای رهبری است. رفتارهای رهبری به سه دسته تقسیم شده است:

    رفتارهای رهبری تحول آفرین (رفتارهای تحولی اساسی ، تعیین چشم انداز ،ایجاد مدل مناسب ،ارتقای پذیرش اهداف گروهی ،انتظارات عملکردی بالا و برانگیختگی معنوی )

    رفتارهای تعاملی (رفتارهای پاداش دهی و تنبیهی اقتضایی ، غیر اقتضایی )

    رفتارهایی با تئوری رهبری مسیر – هدف (رفتارهای تشریح کننده نقش، رویه ها یا رفتار رهبری حمایتی ) و یا تئوری رهبری مبادله رهبر ، عضو مرتبط هستند.

     

    در مجموع ، رفتارهای رهبری تحول آفرین با هر پنج مؤلفه رفتارهای شهروندی سازمانی ارتباط معنادار مثبتی داشته و از میان رفتارهای رهبری تعامل گرا، دو نوع از این رفتارها دارای رابطه معنادار با عناصر پنج گانه رفتار شهروندی سازمانی عبارتند از: رفتار پاداش دهی اقتضایی که دارای ارتباط مثبت است ، رفتار تنبیهی غیراقتضایی که دارای ارتباط منف می باشد. از میان ابعاد تئوری رهبری مسیر ، هدف ، رفتار رهبری حمایتی با همه مؤلفه های رفتار شهروندی سازمانی دارای ارتباط مثبت است و تشریح نقش رهبر فقط با مؤلفه های نوع دوستی ، نزاکت ، وظیفه شناسی و جوانمردی رابطه معنادار مثبت دارد و نهایتاً تئوری مبادله رهبر – عضو با تمامی مولفه های رفتار شهروندی سازمانی دارای ارتباط معنادار مثبت است. (رضایی کلید بری و باقر سلیمی ،1387، اسلامی،1387

     Analysis of the relationship between organizational climate and organizational citizenship behavior in Tehran University School of Management

    Abstract

    In این The تحقیق Research ضمن While بیان Expression اهمیت The importance و And ضرورت Necessity انجام Do تحقیق، Research به The معرفی Report کلی Kelly موضوع Subject پژوهش Research پرداخته Paid شد . در It was.'s فصل Season دوم Second ابتدا First اشاره Note ای The به The تعاریف Definitions و And عناصر Elements تشکیل Formation دهنده The هرکدام Each از Of مفاهیم Concepts گردید Was و And در In نهایت Finally به The معرفی Report کامل All مدل Model پژوهش Research پرداخته Paid شد . در It was.'s فصل Season سوم Third ضمن While معرفی Report   جامعه Community آماری Statistical و And نمونه Sample آماری، Statistical روش Method های The جمع Collect آوری Technology اطلاعات Information و And شاخص Index های The پرسشنامه Inventory بطور In کامل All شرح More داده Data شد Was و And نوع Type آزمون Test آماری Statistical مورد About استفاده Use تشریح Anatomy گردید . در , Respectively.'s فصل Season چهارم Fourth به The آزمون Test سوالات Questions تحقیق Research پرداخته Paid شد . در It was.'s   فصل Season پنجم V نیز Also به The تجزیه Analysis و And تحلیل Analysis اطلاعات Information بدست Collect آمده Come از Of تجزیه Analysis و And تحلیل Analysis داده Data ها News با With توجه Note به The فرضیات Assumptions پژوهش Research پرداخته Paid می ¬ شود May be ¬ . .

    تحقیق Research حاضر Now از Of لحاظ Terms موضوعی Subject به The تحلیل Analysis رابطه Relationship جوسازمانی Climate و And رفتار Behavior شهروندی Citizenship سازمانی Organizational در In دانشکده School مدیریت Management می It پردازد Deals که The دراین The راستا Direction دو Two مؤلفه Component تحت Under عنوان " جو "The atmosphere سازمانی " ، " رفتار Organization "," behavior شهروندی " در Citizenship "in قالب Templates   هشت Eight فرضیه Hypothesis مورد About بررسی Study قرار The گرفتند . در Groups.'s این The بررسی Study رابطه Relationship متغیر Variable مستقل " رفتار Independent "behavior شهروندی " با " جو Citizenship "and" Joe سازمانی " مورد Organization "of بررسی Study و And تجزیه Analysis و And تحلیل Analysis قرار The گرفته The است . It is. « درک "Understanding و And آگاهی Knowledge مدیران Site از Of مفهوم Concept جو Search و And تحلیل Analysis و And عملکرد Performance مدیریت Management بسیار It مهم Important تلقی Considered   می ¬ شود : چرا ¬ which is why که The جو Search سازمان ¬ ها ¬ The News بر The رفتار Behavior کارکنان Staff تأثیر Effect می - گذارد . جو It - leave. Atmosphere سازمان ¬ ها ¬ The News بر The شکل ¬ گیری The measure ¬ خود Its انگاری Criminalizing کارکنان، Employees, نگرش Attitude آن ¬ ها It ¬ s به The کارها Work و And برقراری Subscription روابط Relations متقابل Mutual مطلوب Good با With دیگران Others اثر Effect دارد » ( شیرازی، 1373 ، 156 The "(Shirazi, 1373, 156 ) )

     

    کلید Key واژه Terms ها : جوسازمانی News: climate ، , رفتار Behavior شهروندی، Citizenship. سازمانی، Organizational دانشگاه University تهران Tehran

  • فهرست:

    فصل اول کلیات تعقیق.. 1

    1-1.مقدمه. 2

    1-2. مساله اصلی تحقیق.. 2

    1-3. ضرورت انجام تحقیق.. 4

    1-4.اهداف اساسی از انجام تحقیق.. 4

    1-5. پیشینه پژوهش 5

    1-6.مدل مفهومی.. 8

    1-7. فرضیه های تحقیق 9

    1-8.روش تحقیق.. 9

    1-9. روش‎‌های گردآوری اطلاعات... 10

    1-10. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات... 10

    1-11. قلمرو تحقیق.. 10

    1-11-1. قلمروموضوعی.. 10

    1-11-2.  قلمرو زمانی تحقیق.. 10

    1-11-3.  قلمرو مکانی تحقیق.. 10

    فصل دوم ادبیات و مبانی نظری.. 12

    2-1 مقدمه. 13

    2-2 تعاریف جو سازمانی.. 13

    2-2-1 اهمیت جو سازما نی در کارکردهای سازمان : 15

    2-2-2 مفهوم جو سازمانی از نگاه صاحب نظران : 15

    2-2-3 عوامل موثر بر جو سازمانی : 17

    2-2-4 روشهای بهبود جو سازمانی.. 19

    2-2-5 انواع جو سازمانی و ویژگیهای آن : 20

    2-2-5-1 جو باز. 20

    2-2-5-2 جو کنترلشده 21

    2-2-5-3 جو خودمختار 22

    2-2-5-4 جو پدرانه. 22

    2-2-5-5  جو بسته. 23

    2-2-5-6  جو آشنا یا دوستانه. 23

    2-2-6  ابعاد جو سازمانی.. 24

    2-3 رفتار شهروندی سازمانی.. 24

    2-3-1 تاریخچه رفتار شهروندی سازمانی.. 25

    2-3-2 تعریف رفتار شهروندی سازمانی(OCB) 25

    2-3-3 مفهوم سازی اولیه رفتارهای شهروندی سازمان. 27

    2-3-4  دو رویکرد اصلی رفتار شهروندی سازمانی.. 28

    2-3-5  فرضیات مربوط به رفتار شهروندی سازمانی.. 30

    2-3-6  ایجاد شهروندی سازمانی.. 30

    2-3-7  هسته اعمال شهروندی.. 32

    2-3-8  دیدگاه‎های مختلف و ابعاد در مورد رفتار شهروندی سازمانی.. 33

    2-3-9  ابعاد رفتار شهروندی سازمانی.. 34

    2-3-9-1 پودساکف و همکاران. 34

    2-3-9-2 نت میر 35

    2-3-9-3 لیوبا ماکوزی.. 35

    2-3-9-4 اسمیت... 36

    2-3-9-5 ارگان. 36

    2-3-6  گراهام. 37

    2-3-10 الگوهای دوگانه رفتار شهروندی سازمانی.. 37

    2-3-11  تفاوت رفتار شهروندی سازمانی با سایر رفتارهای سازمانی.. 37

    2-3-12 عوامل موثر در بروز رفتارهای شهروندی سازمانی.. 38

    2-3-13 متغیرهای تأثیر گذار بر رفتار شهروندی سازمانی.. 41

    2-3-14 پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی.. 43

    2-3-14-1 رفتار شهروندی و تأثیرش بر عملکرد سازمانی.. 43

    2-3-14-2 رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد تیمی.. 44

    2-3-14-3 رفتار شهروندی سازمانی و کیفیت خدمات... 44

    2-3-15  ابعاد رفتارهای شهروندی.. 45

    2-3-15-1  رفتارهای مساعدتی یا کمک کننده 53

    2-3-15-2  راد مردی و گذشت... 53

    2-3-15-3  وفاداری سازمانی.. 53

    2-3-15-4  اطاعت سازمانی` 53

    2-3-15-5  ابتکار شخصی:‌ 54

    2-3-15-6  ‌رفتارهای مدنی.. 54

    2-3-15-7  توسعه شخصی.. 54

    2-3-16 عوامل مؤثر در بروز رفتارهای شهروندی.. 56

    2-3-16-1 نگرش: 56

    2-3-16-2 رضایت شغلی.. 56

    2-3-16-3 برابری.. 57

    2-3-16-4 عدالت رویه‌ای.. 57

    2-3-16-5 تعهد سازمانی.. 58

    2-3-16-6 حمایت سازمانی درک ‌شده 59

    2-3-16-7 اثرات حالت روحی مثبت... 59

    2-3-16-8 شخصیت... 60

    2-3-16-9 تفاوت‌های فردی.. 61

    2-3-17 پیامدهای فردی و سازمانی رفتارهای شهروندی سازمانی.. 62

    2-3-18 مروری بر تحقیقات مربوط به رفتار شهروندی سازمانی.. 65

    فصل سوم طرح تحقیق.. 67

    3-1 مقدمه 68

    3-2 نوع تحقیق.. 68

    3-3 روشهای ابزار گردآوری اطلاعات 69

    3-3-1 روش بررسی اسناد و مدارک 69

    3-3-2 روش میدانی.. 70

    3-4 مقیاسهای اندازه گیری متغیرها 70

    3-5 مقیاس اندازه گیری نگرشها 70

    3-6 طرح تحقیق 70

    3-6-1 هدف مطالعه 70

    3-6-2 نوع مطالعه 70

    3-6-3 افق زمانی : بررسی مقطعی در برابر بررسی دوره ای 71

    3-6-4 جامعه و نمونه آماری مورد پژوهش 71

    3-6-5 حجم نمونه آماری 72

    3-6-6 روشها و فنون آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل مشاهدات 72

    3-7 روایی و پایایی.. 73

    3-7-1 روایی پرسشنامه. 73

    3-7-2 آزمون پایایی پژوهش 73

    فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها 75

    4-1 مقدمه 77

    4-2 بررسی توصیفی ویژگی های جمعیت شناختی 77

    4-2-1 سمت پرسنل 77

    4-2-2 رتبه علمی 77

    4-3 آزمون فرضیات تحقیق.. 78

    4-3-1 آزمون فرضیه فرعی اول 78

    4-3-2 آزمون فرضیه فرعی دوم 79

    4-3-3 آزمون فرضیه فرعی سوم 80

    4-3-4 آزمون فرضیه فرعی چهارم. 81

    4-3-5 آزمون فرضیه فرعی پنجم 82

    4-3-6 آزمون فرضیه فرعی ششم 83

    4-3-7 آزمون فرضیه فرعی هفتم. 84

    4-3-8 آزمون فرضیه فرعی هشتم. 84

    4-3-9 آزمون فرضیه اصلی پژوهش.... 85

    فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات... 87

    5-1 مقدمه. 88

    5-2 خلاصه یافته های پژوهش 88

    5-3 نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها 90

    5-3-1 نتیجه فرضیه اصلی 90

    5-3-2 نتیجه فرضیه فرعی اول 91

    5-3-3 نتیجه فرضیه فرعی دوم 91

    5-3-4 نتیجه فرضیه فرعی سوم 91

    5-3-5 نتیجه فرضیه فرعی چهارم. 91

    5-3-6 نتیجه فرضیه فرعی پنجم. 91

    5-3-7 نتیجه فرضیه فرعی ششم. 91

    5-3-8 نتیجه فرضیه فرعی هفتم. 91

    5-3-9 نتیجه فرضیه فرعی هشتم. 91

    5-4 پیشنهادات تحقیق.. 92

    5-4-2 رهنمودهایی برای عمل 92

    5-5 پیشنهادات برای تحقیقات آتی 94

    5-6 محدودیتهای پژوهش 94

     

    منبع:

    اسدی ، عباسعلی(۱۳۸۳) برسی و مقایسه جو سازمانی مدارس متوسطه دخترانه و پسرانه در شهرستان دشتستان ‘ بوشهر ، مرکز آموزش مدیریتی دولتی.

    اعتمادی اهری ، علاالدین(۱۳۸۵) نواندیشی در مدیریت آموزشی : مقدمات و اصول ، تهران : نشردادار ، چاپ اول

    ایران نژاد پاریزی، مهدی، (1378)، «روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی»، تهران، نشر میدان

    آذر ، عادل ومومنی ، منصور(۱۳۸۰) آمار و کاربرد آن در مدیریت ، تهران ، سمت ، جلد دوم .

    آذر عادل مؤمنی، منصور، (1380), «آمار و کارُبرد آن در مدیریت»، جلد دوم، چاپ پنجم، تهران : انتشارات سمت

    آذر، عادل، مؤمنی، منصور، 1383, «آمار و کارُبرد آن در مدیریت»، جلد اول، چاپ دهم، تهران : انتشارات سمت.

    پورعزت، علی اصغر (1382)؛ طراحی سیستم خط‏مشی گذاری، برای تحقق عدالت اجتماعی بر مبنای حکومت حق مدار علوی، رساله دکتری چاپ نشده دانشگاه تربیت مدرس

    جمشیدی، محمد حسین (1358)؛ نظریه عدالت از دیدگاه فارابی، امام خمینی و شهید صدر؛ چاپ اول؛ معاونت پژوهشی انتشارات پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی

    جهانداری ، رمضان(۱۳۷۹) بررسی مقایسه جو سازمان دانشگاه شهید با هنر کرمان با جو سازمانیاز دیدگاه کارمندان این دانشگاه ، کرمان ‘ دانشگاه باهنر

    حافظ‌نیا، (1377)، « روش تحقیق در علوم انسانی»، تهران، انتشارات سمت.

    خاتمی، سید محمد (1379)؛ از دنیای شهر تا شهر دنیا؛ تهران، نشر نی، چاپ نهم

    خاکی، غلامرضا، (1379)، «روش تحقیق در مدیریت»، تهران : مرکز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی

    خاکسار ، رضا(۱۳۸۱) بررسی مقایسه میزان تاثیر جو سازمانی مدرسه بر رفتار و اثر بخشی مدیران دبیرستانهای پس رانه و دخترانه شهرستان اردبیل ‘تهران ‘ دانشگاه تربیت معلم

    دشمن زیاری ، اسفندیار(۱۳۷۴) هنجاریابی پرسش نامه توصیف جو سازمانی هالپین و کرافت دانشگاه علامه طباطبایی

    دلاور، علی، 1380، «مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی»، تهران : انتشارات رشد

    راهنمای انسانیت ،گردآورنده ،مرتضی فرید تنکابنی ،تهران،دفتر نشر فرهنگی ،چاپ سوم

    سرمد، زهره، بازرگان، عباس، حجازی، الهه،(1380)، «روشهای تحقیق در علوم رفتاری»، چاپ پنجم تهران : انتشارات آگاه.

    سکاران, اوما 1381، «روش تحقیق در مدیریت» ترجمه محمد صائبی و شیرازی»، چاپ اول، تهران : مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    سیادت وهمکاران (۱۳۸۴) رابطه جو سازمانی با ویژگی های ش خصیتی مدیران مدارس علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمرا ن،

    شیروی ، رامین (۱۳۸۰) بررسی تاثیرات سبک های مدیریت جو سازمانی در طرح فاضلاب اهواز ‘ دانشگاه شهید چمران .

    منصوری دارنجاتی ، احمد (۱۳۸۰) بررسی جو سازمانی مدارس بر روحیه دبیران دبیرستانهای شهر شیراز ‘ شیراز ، دانشکده علون تربیتی و روان شناس ی.

    نگهبان، علیرضا، 1382، «راهنمای روش تحقیق به کمک پرسشنامه 11.5 SPSS»، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی

    الوانی، سید مهدی و علی اصغر پورعزت، «عدالت اجتماعی، شالوده توسعه پایدار»، کمال مدیریت، شماره دوم و سوم، دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی، ص ص 58-43.

    منابع انگلیس

     

     

     

     

    Abbas J. Ali and Ahmad A. Azim and Krish S. Krishnan (1995). Expatriates and host country nationals: managerial values and decision style. Leader ship and Organizational Development Journal, 16 (6) , pp. 2734

    Abbas J. Ali and Mirahmad Amirshahi (2002). The Iranian manager: work values and orientation. Journal of Business Ethics, vol. 40, pp. 133143

    Adebayo,D.O.(2005)," Ethical and attitudes and prosocial behavior in the Nigeria police: moderator effect of perceived organizational support and public recognition", Policing: An International Journal Of Police Strategies and Management, .28/4:684

    affectivity, leader-member exchange, and perceived job mobility on in-role and extra-role     

    AlDahhan.O. (1989). Innovation and innovation behavior in organization. TanmiatAlRafidian  No. 26 , pp. 1148

    Ali, A. (1985). The relationship between managerial success and values system. Proceedings: Midwest Business Administration Association Management Division, 1 (1) ,pp. 859

    Ali, A., AlShakhis, M. (1985). Managerial value system for working in Saudi Arabia: an empirical investigation. Group and Organizational Studies, 10 (2), pp.

    Ali, A. and Schaupp, D. (1992). Values system as predictors of managerial decision styles of Arab executives. International Journal of Manpower ,13 (3) ,pp. 1926

    Ambrose, Maureen L(2002); Contemporary Justice Research: A new look at a familiar questions; organizational Behavior & human decision processes;Vol 89;issue1.

    among industrial, financial, and utility firms. Sociological Forum, 15 (2) ,pp. 273306

    Art, B. (2000). Organizational types and organizational innovation: Downsizing

    Bienstock, C.C., DeMoranville, C.W. and Smith R.K. (2003). Organizational citizenship behavior and

    Birikinsh, J., Mol, M. (2006). How management innovation happens. MIT Management Review , 47 (4) ,pp. 8188

    Brightman, B.K., and Moran, J.W.(1999)," Building Organizational citizenship",Management Decision, 37,No.9,pg.67.

    Castro, C.B., Armario, E.M., and Ruiz,D.M.(2004)," The influence of employee organizational citizenship behavior on customer loyalty", International Journal Of Service Industry Management, .15,No.1,pg.27.

    Christie H. Burtone (2003). An empirical investigation of the interrelationship of organizational culture ,managerial values ,and organizational citizenship behaviors, A dissertation to faculty of the graduate school of education and  human development for degree of doctor of education

    Cohen- charash, Yochi & Paul E. Spector (2001); "The role of justice in organi zations: Ameta – Analysis";                Organizational Behavior and human decision processes , Vol 86, No.2, November, pp. 278-321

    Colquitt, Jason A & Jerome M. Chertkoff (2002);" Explaining Injustice: The Interactive Effect of Explanation and Outcome on Fairness Perceptions and Task Motivation"; Journal of management; 28(5), 591-610.

    Colquitt, Jason. A; Donald E. Conlon; K. Yee  Ng ; Michael J. Wesson & Christopher O.L.H porter (2001);" Justice at the Millennium: A Meta – Analytic Review of 25 Years of organizational Justice Research"; Journal of Applied psychology; Vol . 86; No. 3' pp: 524-445

    Comeau,D.J., and Griffith,R.L.(2005)," Structural interdependence, personality, and organizational citizenship behavior: an examination of person-environment interaction",Personnel Review, .34,No.3,pg.310

    Damanpour F., Even, W. M. (1984). Organizational innovation and performance. Adminstrative Science Quarterly ,Vol. 29,pp. 392409

    Damanpour, F., Wischnevsky, J. D. (2006). Research on organizational innovation: Distinguishing innovation –generating from innovationadopting organizations. Journal of Engineering and Technology Management, Vol. 23, pp. 269291

    David A. Ralston (). Differences in managerial values: A study of U,S. ,Hong Kong and PRC managers

    Flowers, V. S., Hughes, C. L. (1978). Value system analysis: Theory and management application. Center for Values Research Dallas, TX

    Folger, Robert & Kussel Cropanzano (1998); "Organizational Justise and human resource management"; sage publications.

    Frans, A. J. V. D. B., Henk, w. V., Julia, B., Fariborz, D. (2008). Strategic renewal: organizational and managerial innovation

    Goldstein, H. K., "Research Standards and Methods for Social Science Worker", Whitehall Company: Northbrook.

    Greenberg, Jerald (1987);" A Taxonomy of Organizational Justise theory"; Academy of management Review, Vol 12, No 1, 9-22.

    Huang,J.H. ,Jin,B.H. ,and Yong,C.(2004)," Satisfaction with business-to-employee benefit systems and Organizational citizenship behavior",International Journal Of Manpower, .25,No.2,pg.195.

    Hui, C., Law, K.S., and Chen, Z.X. (1999). A structural equation model of the effects of negative

    Jawahar, I.M. (2002); "A Model of Organizational Justice and Workplace Aggression"; Journal of Management, 28(6), 811-834.

    Konovsky, M.A., and Organ, D.W. (1996),"Dispositional and contextual determinants of organizational citizenship behavior", Journal Of Organizational Behavior, .17, No.3, pg.253.

    Lambert , Eric (2003); "The Impact of Organizational Justice on Correctional Stalf"; Journal of criminal    Justice; Vol 31 , Issue 2 , pages 155-168

    Lee , Hyung- Ryong (2000);" An Emprical study of Organizational Justice as a Mediator of a Relationship emong Leader- Member Exchange & Job Satisfaction, Organizational Commitment, and Turnover Intentions in Lodging Industry"; Blacksburg; virginia.

    Lind. E. A. , & Tyler , T.R. (1988) ;" the Social Psychology of Procedural Justice"; NewYork ; Plenum press.

    MacKenzie, S. B., Podsakoff, P. M. and Fetter, R., (1993). The impact of organizational citizenship behavior on evaluations of sales performance. Journal of Marketing, 57, pp.70–80.

    Mackenzie, S.B., Podsakoff,P.M, and Fetter,R.(1993)," The impact of organizational citizenship behavior on evaluations of salesperson performance", Journal Of Marketing, .57,No.1,pg.70.

    Moorman, R. H., Niehoff, B. P. and Organ, D. W. (1993). Treating employees fairly and organizational citizenship behavior: Sorting the effects of job satisfaction, organizational commitment, and procedural justice. Employee Responsibilities and Rights Journal, .6, pp.209–225.

    Morrison, E.W. (1994)," Role definitions and organizational citizenship behavior: the importance of the employees perspective ", Academy Of Management Journal, .37, No.6, pg.1543.

    Organ, D.W. (1988). Organizational citizenship behavior: The good soldier syndrome. Lexington, MA: Lexington Books.

    Performance: A Chinese case. Organizational Behavior and Human Decision Processes, .77, pp.3–21

    Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Paine, J. B. and Bachrach, D. G. (2000). Organizational citizenship behaviors: A critical review of the theoretical and empirical literature and suggestions for future research. Journal of Management,  .26, No.3, pp.513–563

    Podsakoff, P.M, and Mackenzie, S.B.(1994)," Organizational citizenship behavior and sales unit effectiveness",Journal Of Marketing Research, .31,No.3,pg.351.

    Ryan, J.J. (2002)," Work values and organizational citizenship behavior: values that work for employees and organizations" , Journal Of Business and Psychology, .17,No.1,pg.123.

    Saunders, Mark N.K. and Adrian Thornhill (2003); "Organizational Justice, Trust and the Management of Change"; personnel Review; Vol. 32, No.3, pp.360-375

    Schappe,S.P.(1998)," The influence of job satisfaction, organizational commitment, and fairness perceptions on organizational citizenship behavior" ,Journal Of Psychology, .132,No.3,pg.277

    Service quality. Journal of Service Marketing, 17/4-5: 357-373.

    Williams, S., and Shiaw, W.T. (1999)," Mood and organizational citizenship behavior: the effects of positive affect on employee organizational citizenship behavior intentions ", Journal Of Psychology, .133, No.6, pg.656.

     


موضوع پایان نامه تحلیل رابطه جو سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران, نمونه پایان نامه تحلیل رابطه جو سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران, جستجوی پایان نامه تحلیل رابطه جو سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران, فایل Word پایان نامه تحلیل رابطه جو سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران, دانلود پایان نامه تحلیل رابطه جو سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران, فایل PDF پایان نامه تحلیل رابطه جو سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران, تحقیق در مورد پایان نامه تحلیل رابطه جو سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران, مقاله در مورد پایان نامه تحلیل رابطه جو سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران, پروژه در مورد پایان نامه تحلیل رابطه جو سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران, پروپوزال در مورد پایان نامه تحلیل رابطه جو سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه تحلیل رابطه جو سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل رابطه جو سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل رابطه جو سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران, پروژه درباره پایان نامه تحلیل رابطه جو سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تحلیل رابطه جو سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تحلیل رابطه جو سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل رابطه جو سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل رابطه جو سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران, رساله دکترا در مورد پایان نامه تحلیل رابطه جو سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش : صنعتی و سازمانی پیش بینی عملکرد شغلی کارکنان بر اساس توانمند سازی ، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی چکیده : پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کنندگی توانمندسازی، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت مخابرات به روش علّی – مقایسه‌ای انجام پذیرفت. بدین منظور از بین مدیران ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش : صنعتی و سازمانی پیش بینی عملکرد شغلی کارکنان بر اساس توانمند سازی ، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی چکیده : پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کنندگی توانمندسازی، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت مخابرات به روش علّی – مقایسه‌ای انجام پذیرفت. بدین منظور از بین مدیران ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی چکیده: هدف اصلی این تحقیق، بررسی و شناسایی ارتباط بین شخصیت و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان شعب بانک ملی استان گیلان است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی، و از نظر روش اجرا توصیفی است. روش جمع آوری اطلاعات میدانی و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد می باشد. بطوریکه برای اندازه گیری شخصیت از ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی وعلوم ورزشی گرایش مدیریت ورزشی چکیده هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین اخلاق کاری و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران بود. تحقیق حاضر از نظر هدف کابردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی و از نظر جمع آوری داده ها میدانی است. جامعه آماری تحقیق را کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران (271) تشکیل داده ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی وعلوم ورزشی گرایش مدیریت ورزشی چکیده هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین اخلاق کاری و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران بود. تحقیق حاضر از نظر هدف کابردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی و از نظر جمع آوری داده ها میدانی است. جامعه آماری تحقیق را کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران (271) تشکیل داده ...

چکیده هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین اخلاق کاری و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران بود. تحقیق حاضر از نظر هدف کابردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی و از نظر جمع آوری داده ها میدانی است. جامعه آماری تحقیق را کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران (271) تشکیل داده اند براساس جدول مورگان تعداد 156 نفر به عنوان نمونه تحقیق و به روش نمونه گیری ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی چکیده: هدف از این تحقیق، بررسی رابطه بین هوش اجتماعی با رفتار شهروندی سازمانی و خلاقیت سازمانی کارکنان دانشگاه بوعلی سینا همدان در سال تحصیلی 93- 1392بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان به تعداد 777 نفر (587 نفر مرد و 190 نفر زن) بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 348 نفر( 211 نفرمرد و 137 نفر زن ) با استفاده از روش ...

پایان نامه کارشناسی ارشد (رشته آموزش و بهسازی منابع انسانی) چکیده: در عصر حاضر اهمیت شهروندان به عنوان یکی از منابع بسیار مهم سازمان درک شده است، رفتار آنها هم بسیار با اهمیت تلقی می شود. از این روست که محققان زیادی به تجزیه و تحلیل رفتار شهروندی پرداخته اند و از طرف دیگر محیط کاری به عنوان یکی از عواملی است که در رفتار شهروندی سازمانی نقش دارد. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته: علوم تربیتی(M.A) گرایش: مدیریت آموزشی چکیده هدف این تحقیق بررسی رابطه بین تسهیم دانش و خلاقیت سازمانی با رفتار شهروندی در کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان بندرعباس می باشد. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این تحقیق عبارت است از کلیه کارکنان ادارات آموزش و پرورش بندرعباس که تعداد آنها در ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد(.M.A) گرایش: صنعتی و سازمانی رابطه بین هوش معنوی و شادکامی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان کارخانه قند اقلید چکیده هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش معنوی و شادکامی با رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان کارخانه قند شهرستان اقلید بود. نمونه این پژوهش شامل170 نفر از کارکنان بودند که به صورت تصادفی ساده از بین کلیه کارکنان انتخاب و ...

ثبت سفارش