پایان نامه رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی استان اردبیل

word 1 MB 31174 147
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۳,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    رشته: مدیریت بازرگانی          گرایش: مالی

    چکیده:

     

    این تحقیق به منظور بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی  استان اردبیل تدوین گردیده است. پژوهش حاضر از نظر روش تحقیق از نوع توصیفی و از نظر هدف تحقیق از نوع کاربردی است. روش جمع آوری داده ها میدانی و ابزار جمع آوری آن، پرسشنامه است. جامعه آماری این تحقیق را شرکت های تولیدی استان اردبیل به تعداد 1074 شرکت تشکیل داده اند و حجم نمونه نیز 94 شرکت برآورد شده است. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار SPSS19 با استفاده از آزمون همبستگی، به دو روش توصیفی و استنباطی انجام گردید. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق نشان می دهد که فرضیه اول یعنی وجود ارتباط بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی ، تایید شده است. در رابطه با فرضیه دوم نتایج حاکی از تایید این فرضیه است یعنی بین بین بعد شناختی سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی رابطه وجود دارد. بررسی فرضیه سوم نشان می دهد که این فرضیه رد می شود یعنی بین بعد ساختاری سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی رابطه وجود ندارد. در رابطه با فرضیه چهارم نتایج حاکی از آن است که بین بعد ارتباطی سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکتهای تولیدی ارتباط وجود دارد.

     

    کلمات کلیدی: سرمایه اجتماعی، عملکرد بازار، بعد ساختاری، بعد شناختی، بعد ارتیاطی

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1)  مقدمه

    در دو دهه اخیر مفهوم سرمایه اجتماعی در زمیه ها و اشکال گوناگونش به عنوان یکی از کانونی ترین مفاهیم، ظهور و بروز یافته است، هر چند شور و شوق زیادی در بین صاحب نظران و پژوهشگران، مشابه چارچوب مفهومی و ابزار تحلیلی ایجاد کرد. لیکن نگرش ها، دیدگاه ها و انتظارات گوناگونی را نیز دامن زده است.

    اهمیت سرمایه اجتماعی از آنجا آشکار می گردد که سرمایه اجتماعی به عنوان سرمایه با ارزش در کنار سرمایه انسانی و مالی در سازمان مورد بررسی قرار گرفته و اثربخشی سایر سرمایه ها در سایه سرمایه اجتماعی صورت می پذیرد. سازمان ها با شناخت و شناسایی ابعاد سرمایه اجتماعی خود می توانند درک بهتری از الگوی تعاملات بین فردی و گروهی داشته باشند و با استفاده از سرمایه اجتماعی می توانند سیستم های سازمانی خود را بهتر هدایت کنند (الوانی، 1385،ص3).

    شرکت ها دارای منابعی هستند که برای عملکرد بازار قوی و مزیت رقابتی حیاتی هستند. نخستین نوع از این منابع دارایی های مشهود چون اموال، ماشین آلات و تکنولوژی های فیزیکی دارای جانشین هستند که می توانند به آسانی در بازارهای آزاد، خرید و فروش شوند. نوع دوم دارایی های نامشهود، باارزش، کمیاب، بدون جانشین و استراتژیکی هستند که برای ایجاد مزیت رقابتی و عملکرد بازار برتر، توانا هستند. (نمازی و ابراهیمی، 1390،ص45) در اقتصاد دانش محور کنونی، سرمایه اجتماعی عامل اصلی برتری و بهبود عملکرد شرکتهاست. (رحیمیان ، 1391،45)سرمایه اجتماعی شامل تمام منابعی از سازمان است که ارزش سازمان و همچنین شایستگی سازمان را بالا می برند. پس این نشان می دهد که مدیریت سرمایه اجتماعی به شکلی موثر و کارآمد، ارزش و عملکرد مالی سازمان را افزایش خواهد داد. (Ahmad khan et al., 2012).پس شناسایی و ارزشگذاری درست و صحیح سرمایه اجتماعی شرکتها هم برای مدیران و هم برای استفاده کنندگان از صورت های مالی امری ضروری می باشد که روز به روز بر اهمیت آن افزوده می شود

    نقش سازمان ها در دستیابی به هدف های اقتصادی ، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، آن چنان برجسته است که سازمان های هر جامعه را گردونه های تحقق اهداف آن می دانند. با در نظر گرفتن اهمیت و نقش و تاثیرهای گوناگونی که سازمان ها دارند، امروزه توجه فزاینده ای به ابعاد مختلف آنها از جمله فرایندها، سیستم ها و به ویژه آنچا که سازمان بدان دست می یابد (عملکرد ) می شود. از طرف دیگر، هیچ سازمانی نمی تواند اثربخش باشد، مگر اینکه برای آنچه که می خواهد انجام دهد برنامه ای داشته باشد (25,2001Lesser, E.L.). لذا در این  رساله بر  آن هستیم تا رابطه سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار  را در شرکتهای تولیدی مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

    1-2) تعریف وبیان مساله

    امروزه شرکت ها با رقابت قویتری نسبت به گذشته مواجه اند و عملکرد بازار هدف اصلی هر نهادی است. پس هر سازمانی میخواهد با روشهای مختلف عملکرد بازار خود را افزایش دهد.(Ahmad khan et al., 2012) در سال های اخیر، مزیت رقابتی محور استراتژی های رقابتی قرار گرفته است. شرکت ها برای بهبود عملکرد و مقابله با رقبا، باید دارای مزایای رقابتی باشند تا بتوانند در شرایط پیچیده، عملکردی برتر داشته و خود را در بازارها حفظ نمایند. بنابر دیدگاه مبتنی بر منابع، عملکرد برتر شرکت ها می تواند از منابع منحصر به فرد آنها، یکپارچگی منابع و یا توانایی پاسخ گویی به محیط ناشی شود. بر اساس این دیدگاه، تفاوت عملکرد شرکت ها به دلیل این است که سازمان های موفق دارای منابع استراتژیکی (فیزیکی، انسانی و سازمانی) هستند که رقبای آنها فاقد آن منابعند. طبق دیدگاه مبتنی بر منابع شرکت، سرمایه اجتماعی منابع استراتژیکی هستند که شرکت ها را قادر به ایجاد مزیت رقابتی و عملکرد مالی برتر می نمایند.(سینایی ، 1390،ص29). به رغم پذیرش نقش انکارناپذیر سرمایه اجتماعی و دارایی های نامشهود در عملکرد شرکت ها، اغلب سامانه های سنتی قادر به اندازه گیری سرمایه اجتماعی شرکت ها و انعکاس آن در صورت های مالی نیستند، در حالی که اهمیت آنها در افزایش ثروت سهامداران، کسب سوداوری پایدار، افزایش سهم شرکت ها از بازارهای جهانی، ارزیابی عملکرد فعلی واحد تجاری و همچنین پیش بینی های آتی، همواره مورد توجه بوده است. از آنجایی که شرکت ها در انجام برنامه ریزی های راهبردی به شناسایی فرصت ها و تهدیدهای پیرامون خود می پردازند، بنابراین ناگزیر به کسب اطلاعات جامع درباره ظرفیت ها، کفایت و کارایی منابع داخلی خود هستند. Marr, 2004,p.20)) محیط کسب و کار مبتنی بر دانش، نیازمند رویکردی است که دارایی های ناملموس جدید سازمانی مثل دانش و شایستگی های منابع انسانی، نوآوری، روابط با مشتری، فرهنگ سازمانی، سیستم ها و ساختار سازمانی و غیره را دربرگیرد (قلیچ لی ، 1387،ص28) عوامل نامشهود و سرمایه اجتماعی به عنوان اصلی ترین عنصر توسعه در اقتصاد دانش محور، توانایی لازم برای انجام برنامه های راهبردی را در اختیار شرکت ها قرار می دهد. (Marr, 2004,p.14) در حقیقت سرمایه اجتماعی یک مدل جدید کاملی را برای مشاهده ارزش واقعی سازمان ها فراهم می آورد و با استفاده از آن می توان ارزش آتی شرکت را نیز محاسبه کرد بنابراین رویکرد سرمایه اجتماعی برای سازمان هایی که می خواهند از ارزش عملکردشان به خوبی آگاهی داشته باشند، جامع تر است (مدهوشی و اصغرنژاد، 1388،ص116-110)

    از طرفی به دنبال توسعه فن آوری اطلاعات در دهه 1990، الگوی رشد اقتصادی دچار تغییرات اساسی شد و عامل دانش به عنوان مهم ترین سرمایه، جایگزین سرمایه های مالی و فیزیکی در اقتصاد جهانی گردید. (Chen, 2004, pp.195-212) در اقتصاد مبتنی بر دانش، محصولات و سازمان ها بر اساس دانش زندگی می کنند و می میرند و موفق ترین سازمان ها آنهایی هستند که از این دارایی ناملموس به نحو بهتر و سریع تری استفاده می کنند (قلیچ لی و همکاران، 1387،22) بر این اساس موفقیت حال و آینده در رقابت بین سازمان ها تا حد کمی مبتنی بر تخصیص استراتژیک منابع فیزیکی و مالی و تا حد زیادی مبتنی بر استراتژیک دانش خواهد بود. (ملکیان و زارع، 1389،صص135-177)

    ظهور اقتصاد جدید که اساسا با اطلاعات و دانش هدایت می شود، منجر به افزایش علاقه فزاینده ای به سرمایه اجتماعی شده است. (Tan et.al, 2007, pp. 76-95) سرمایه اجتماعی سرمایه ای فراتر از دارایی های فیزیکی و دارایی های مشهود است امروزه سهم سرمایه اجتماعی به دلیل تولید دانش و اطلاعات و در نتیجه تولید ثروت در اقتصاد مبتنی بر دانش می تواند نقش مهمی در خلق ارزش افزوده و تولید ناخالص داخلی داشته باشد.به این دلیل در سطح بنگاه های اقتصادی نیز عملکرد مالی شرکت ها می تواند تحت تاثیر دارایی های اجتماعی و سرمایه انسانی قرار گیرد. (عباسی و گلدی صدقی، 1389،صص74-57) بطور کلی در جوامع دانش محور کنونی، بازده سرمایه اجتماعی بکار گرفته شده بسیار بیشتر از بازده سرمایه مالی به کار گرفته شده، اهمیت یافته است.(Bontis, 1999,pp. 62-433) سرمایه اجتماعی در مشتریان، فرایندها، اطلاعات، علامت تجاری، منابع انسانی و سیستم های سازمانی متجلی می شود و نقش فزاینده ای در خلق مزیت های رقابتی پایدار ایفا می کند.(شمس و خلیلی، 1390،صص65-51). سرمایه اجتماعی در این تحقیق از سه  بعد شناختی ، ارتباطی و ساختاری تشکیل شده است.

    جانوسویچ[1] و همکاران ( 2013)، احمد خان[2] و همکاران(2012)، باسوکی[3] و همکاران(2012)، لیبو[4] و همکاران(2011)، پلومن[5] و همکاران(2007)، رادرز[6] و همکاران نشان دادند که سرمایه اجتماعی رابطه مثبت و معنی داری با عملکرد مالی دارد. همچنین رحیمیان و همکاران در سال 1391 به بررسی تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد مالی شرکتهای صنایع خودرو و ساخت قطعات پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران  پرداختند و نشان دادند که در میان عناصر تشکیل دهنده سرمایه اجتماعی، کارایی سرمایه ساختاری و کارایی سرمایه بکارگرفته شده دارای بیشترین تاثیر بر عملکرد مالی شرکت های نمونه می باشند و میان بعد شناختی و عملکرد مالی شرکت های نمونه ارتباط معناداری وجود ندارد.

    مفهوم سرمایه اجتماعی در بر گیرنده مفاهیمی همچون اعتماد ، همکاری و همیاری میان اعضای یک گروه یا یک جامعه است که نظام هدفمندی را شکل می دهد و آنهارا به سوی دست یابی به هدفی ارزشمند هدایت می نماید. از این رو شناخت عوامل مؤثر در تقویت یا تضعیف سرمایه اجتماعی می تواند جوامع را در گسترش ابعاد سرمایه اجتماعی کمک نموده و موجب افزایش عملکرد اجتماعی و اقتصادی افراد در جوامع گردد(متوسلی و بی نیاز ،1379،ص10)

    سرمایه اجتماعی مفهومی چند بُعدی است، پژوهش های انجام شده پیرامون این مفهوم در صورتی حالت کامل و «معرف گونه»خواهد داشت که به ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی و ارتباط میان ابعاد آن بپردازد. با مطالعه متون مختلف می توان سه بعد ساختاری و شناختی و ارتباطی را برای سرمایه اجتماعی بر شمرد. بُعد ساختاری سرمایه اجتماعی شامل قوانین انعطاف پذیر و شبکه های ارتباطی و بعد شناختی به اعتماد، همیاری و همکاری گروهی اعضاء درون یک سازمان و بعد ارتباطی به شبکه یا ارتباطات اجتماعی و روابط بین افراد و گروهها  اشاره دارد  (اندرو[7]،2007،ص12)

     در  سالهای اخیر  دانشمندان مدیریت به ارائه یک دیدگاه اجتماعی از سازمان پرداخته اند . بر این اساس می توان گفت یک دارایی حیاتی و مهم از به حداکثر رساندن مزیت سازمانی همان سرمایه اجتماعی سازمانی می باشد که در بافت روابط اجتماعی ذاتی بوده و می توان آنرا برای تسهیل فعالیت بسیج کرد. سرمایه اجتماعی که بواسطه روابط مولد با تاثیر مثبت مشخص شده است ساختاری است که به طور طبیعی در بافت عملکرد قرار گرفته است. سرمایه اجتماعی به واسطه شبکه های ارتباطی که اطلاعات ضروری ، اعتماد، پشتیبانی و دیدگاه مشترک را فراهم می کنند، مشخص می شود. این منابع در روابط اعضای گروه قرار دارد و افزایش فرایندهای گروهی به طور کلی عملکرد گروهی بازار را افزایش می دهد (جمشیدی، 1379،ص15).

    عملکرد بازار به عنوان اثربخشی فعالیت های بازاریابی سازمان تعریف شده است و با مواردی از قبیل میزان دستیابی به رضایت مشتری، ایجاد ارزش برای مشتریان، حفظ مشتریان و دستیابی به سهم بازار مطلوب مورد سنجش قرار می گیرد. به طور کلی یک فرهنگ سازمانی بازارگرا دارای تاثیر غیرمستقیمی بر روی عملکرد مالی از طریق عملکرد بازار می باشد (هامبارگ،2002،ص33).

    ادبیات فراوانی حاکی از آن است که شرکت با ارائه ارزش برتر برای مشتری در مقایسه با رقبا، می تواند به مزیت های رقابتی دست یابد و عملکرد بازار خود را بهبود دهد (اسلاتر[8] و نارور[9]،1995؛ اولسون و همکاران، 2005). تحقیقات در زمینه معیارهای عملکرد بازار تایید می کند که سرمایه اجتماعی برای مشتریان با روش های مختلفی مانند افزایش درآمد از طریق حفظ مشتری و گفتار مثبت (روست و همکاران،2002)، افزایش سودآوری از طریق بالا بردن ارزش عمر مشتری (روست و همکاران،2004)، تاثیرگذاری بر رشد و فروش و سهم بازار از طریق بهبود نگرش مشتریان نسبت به برندها و محصولات شرکت و رضایت مشتری (روست و همکاران،2004)، می تواند عملکرد بازار شرکت را افزایش دهد (ترویلو و همکاران،2009).در واقع شرکت ها چنانچه به دنبال مزیت رقابتی و موفقیت های استراتژیک هستند باید بیش از رقیب برای مشتری ارزش بیافرینند. آنان با صرف سرمایه اجتماعی ، رضایت و وفاداری مشتریان را تصاحب خواهند کرد. همچنین توسعه سهم بازار و افزایش سودآوری و رشد فروش از تبعات طبیعی این حرکت خواهد بود(روست ،2004،ص16).

    بنابراین بیان مساله مذکور که بیان کننده اهمیت توجه به سنجش سرمایه اجتماعی و بررسی رابطه آن با عملکرد بازار شرکت هاست، در این تحقیق سعی بر آن است که ارتباط سرمایه اجتماعی با عملکرد بازار شرکت های تولیدی استان اردبیل بررسی و مورد تبیین قرار گیرد.پرسش اصلی که در این پژوهش مطرح شده این است که آیا رابطه ای بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی استان اردبیل وجود دارد؟

    1-3) اهمیت وضرورت تحقیق

    در شرایط متحول و متغیر کنونی، سازمانها برای دستیابی به کارآیی و اثربخشی بیشتر و در نهایت حصول اهداف تعیین شده، ناگزیرند که توجه کافی به منابع انسانی خویش مبذول دارند و عملکرد ایشان را در سازمان بررسی و ارزیابی نمایند (حقیقی و همکاران،1388،ص80). در واقع شاید بتوان گفت که یکی از مهمترین متغیرهای وابسته در روانشناسی سازمانی و صنعتی، عملکرد بازار است(Kahya,2009,p.96).

    عملکرد بازار عبارت است از مجموعه آثار و نتایجی که از فعالیت اقتصادی ناشی می شود. عملکرد بازار به دلیل فعالیتهای متنوع بنگاهها دارای ابعاد گوناگونی است. عملکرد بنگاههای اقتصادی در سه زمینه مجزا قابل تشخیص است. اول آنکه هر بنگاه به عنوان خریدار منابع و نیروی انسانی در بازار نهاده ها و کار اقدام به خرید می نماید. دوم اینکه عملکرد بنگاهها به سازماندهی امر تولید و هماهنگی نیروی انسانی و ابزارآلات و سایر نهاده ها و انتخاب فناوری و روش تولید و سامان بخشیدن به مسائل مالی مربوط می شود. خرید و فروش در بازار کالا و خدمات، بُعد سوم عملکرد بنگاههای اقتصادی می باشد.

    عملکرد بازار علاوه برکارآیی، پیشرفت فنی و عدالت در توزیع دارای جنبه های متفاوت دیگری است که از جمله می توان به رقابت اشاره نمود. البته در اینجا منظور از رقابت، بازار رقابتی نیست. فرآیند رقابت به خودی خود موجد ارزش است، زیرا رقابت یک انگیزه و محرک قوی برای شکوفایی استعدادها و عملکرد عالی و برتر است. آزادی انتخاب فی نفسه به عنوان یک ارزش، پذیرفته شده است.رقابت به خاطر اینکه دسترسی خریداران و فروشندگان به بازار را افزایش می دهد موجب ارتقای آزادی می شود. امنیت در قبال خطر یکی دیگر از جنبه های عملکرد بازار است (خداداد کاشی،1377،ص25).

     

    در یک نگرش کلی، هر مشتری (بصورت عام) پس از دریافت خدمت یا خرید و استفاده از یک کالا، راضی یا ناراضی است . رضایت، وجود یک احساس مثبت است که در نهایت در مصرف کننده یا دریافت کننده ایجاد می شود . در اصل این احساس به واسطه برآورده شدن انتظارات مشتری و عملکرد عرضه کننده بوجود می آید . بر حسب این که انتظارات مشتری و کالا یا خدمت دریافت شده با یکدیگر هم سطح باشند، یا کالا بالاتر یا پایین تر از سطح انتظارات مشتری باشد در او احساس رضایت یا ذوق زدگی یا نارضایتی پدید می آید .

    رضایت مشتری و حفظ آن باعث افزایش طول دوره وفاداری و بقای مشتریان می شود. علاوه بر آن، توجه و تمرکز بر اصل رضایت مشتری باعث می شود تا گسترش پیام منفی توسط مشتریان ناراضی به کمترین حد خود برسد .

    مطالعات نشان داده اند که بر خلاف کاهش بازدهی منابع سنتی (مثل پول، زمین، ماشین آلات و غیره)، دانش واقعاً منبعی برای افزایش عملکرد کسب و کار است. از دیدگاه استراتژیک، امروزه از سرمایه اجتماعی به منظور خلق و افزایش ارزش سازمانی استفاده می شود و مؤفقّیت یک سازمان به توانایی اش در مدیریت این منبع کمیاب بستگی دارد. از طرف دیگر، با وقوع انقلاب تکنولوژی اطلاعات، جامعه اطلاعاتی و شبکه ای و نیز رشد و توسعه سریع تکنولوژی برتر، از دهه 1990 الگوی رشد اقتصاد جهانی تغییر اساسی کرده است. در نتیجه آن، دانش به عنوان مهمترین سرمایه جایگزین سرمایه های مالی و فیزیکی در اقتصاد جهانی امروز شده است. با این وجود، متأسفانه اکثر صنایع در کشورهای مختلف دنیا در حال استفاده از روشهای سنتی حسابداری مالی هستند که قرن ها پیش برای یک محیط کسب و کار مبتنی بر کارهای یدی و دارایی های ملموس ایجاد شده بودند.. در این میان، نظریه سرمایه اجتماعی توجه روز افزون محققان دانشگاهی و دست اندر کاران سازمانی را به خود جلب کرده است(مدهوشی، اصغرنژاد،1388،ص112).

    بنابراین بطور کلی چنین می توان گفت که اهمیت و ضرورت پژوهش حاضر ناشی از اهمیت فزاینده ای است که این سرمایه کمتر شناخته شده)سرمایه اجتماعی(در ارزش واقعی شرکت ها و عملکرد بازار مالی آنها و به تبع آن موفقیت و شکست آنها در محیط رقابتی و پیچیده امروزی دارد.

     

    1-4 )اهداف تحقیق

    اهداف تحقیق :

    این تحقیق شامل دو هدف کلی واهداف فرعی می‌باشد.

    هدف کلی :

    مطالعه رابطه بین ابعاد سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکتهای تولیدی استان اردبیل

    اهداف فرعی :

    الف. سنجش سرمایه اجتماعی، ابعاد آن و عملکرد بازار شرکتهای تولیدی استان اردبیل.

    ب. رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکتهای تولیدی استان اردبیل

    1-5 )فرضیه ی تحقیق

    فرضیه اصلی

    1- بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی ارتباط وجود دارد.

    فرضیه های فرعی

    2- بین بعد شناختی سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکتهای تولیدی استان اردبیل ارتباط وجود دارد.

     3- بین بعد ساختاری سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکتهای تولیدی استان اردبیل ارتباط وجود دارد.

    4-بین بعد ارتباطی سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی استان اردبیل ارتباط وجود دارد.

     

     

    1-6) تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق

    سرمایه اجتماعی

    تعریف مفهومی

    سرمایه اجتماعی عبارت است از : دانش، ادراک ، هنجارها، قوانین و انتظارات مشترک درباره الگو های تعاملات که گروهی از افراد در برخورد با مسائل پیچیده اجتماعی موقعیت های کنش جمعی با خود به سازمان می آورند و به عبارتی دیگر : این مفهوم به پیوندها و ارتباط های میان اعضای شبکه به عنوان منبع با ارزش اشاره د ارد، که با خلق هنجارها و اعتماد متقابل موجب تحقق اهداف اعضا می شود. این مفهوم دارای سه بعد اصلی یعنی «شناختی»  ، « ساختاری» و «ارتباطی» می باشد (فرانسیک[10]، 2002،)

    تعریف عملیاتی

    در این پژوهش سرمایه اجتماعی , به وسیله سوالات 1 تا 28 پرسشنامه ناهاپیت گوشال (1998) اندازه گیری می شود و مقیاس اندازه گیری آن نیز فاصله ای تعریف شده است.

    بُعد شناختی سرمایه اجتماعی

    تعریف مفهومی

    این بعد به روابط متقابل و اعتماد اشاره داشته و اعتماد نیز خود به دو نوع «نهادی» و « اجتماعی» تقسیم می شود (لاک لی[11]، 2005، ص 123).

    تعریف عملیاتی

    در این پژوهش بعد شناختی , به وسیله سوالات 1 تا 10 پرسشنامه ناهاپیت گوشال (1998) اندازه گیری می شود و مقیاس اندازه گیری آن نیز فاصله ای تعریف شده است.

     

    بُعد ساختاری سرمایه اجتماعی

    تعریف مفهومی

    این بعد الگوی کلی روابطی را که در سازمان ها یافت می شود، در نظر دارد . بدین معنا که این بعد، میزان ارتباطی که افراد با یکدیگر در سازمان برقرار می کنند ، در بر می گیرد (بولینیو و همکاران، 2002، ص506). بعد ساختاری سرمایه اجتماعی شامل پیوندهای موجود در شبکه، شکل و ترکیب شبکه و تناسب سازمانی میباشد (ناهاپیت و گوشال[12]،1998،ص 25).

     

    Relationship between social capital and the market performance of manufacturing companies in Ardabil province

    Abstract

    This study was designed to investigate the relationship between social capital and market performance of manufacturing companies has been developed in Ardabil Province. Descriptive method was used for this research and this research is an application study in objective. Data collection methods are field study and data collection tool is questionnaire. The research population is all 1,074 companies in Ardabil and the sample size was estimated to be 94. Analysis of the data was performed using SPSS19 software and with correlation test using both descriptive and inferential. Results of hypothesis testing show that the first hypothesis, there is a relationship between social capital and the market manufacturing companies have been approved. In relation to the second hypothesis, the results confirm the hypothesis; it means there is relationship between cognitive aspects of social capital and market performance of manufacturing companies. The third hypothesis suggests that the hypothesis is rejected; it means there is not a relationship between the structural dimension of social capital and market performance of manufacturing companies. With regard to the fourth hypothesis, results indicate that there is a relationship between social capital and market performance in manufacturing companies.

     

    Keywords: Social capital, Market performance, Structural capital, Cognitive capital, Relational capital

     

  • فهرست:

    فصل اول: کلیات تحقیق

    ‌أ1-1)  مقدمه. 3

    1-2) تعریف وبیان مساله. 4

    1-3) اهمیت وضرورت تحقیق.. 7

    1-4 )اهداف تحقیق.. 8

    1-5 )فرضیه ی تحقیق.. 9

    1-6) تعریف عملیاتی متغیرها و واژه‌ها 10

    1-7) قلمرو تحقیق.. 13

    1-7-1) قلمرو موضوعی: 13

    1-7-2) قلمرو زمانی: 14

    1-7-3) قلمرو مکانی : 14

    فصل دوم: مبانی نظری پیشینه تحقیق.. 15

    مقدمه 16

    بخش اول: سرمایه اجتماعی: 18

    2-1 )مفهوم سرمایه اجتماعی.. 19

    2- 2 سرمایه اجتماعی از دیدگاه پیر بوردیو. 21

    2-3- سرمایه اجتماعی از دیدگاه جیمزکلمن.. 23

    2-4- سرمایه اجتماعی از دیدگاه رابرت پاتنام. 25

    2-5- سیر تحول سرمایه اجتماعی.. 27

    2-6- مدل های سرمایه اجتماعی.. 30

    2-6-1- مدل سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال. 30

    2-6-2- مدل سرمایه اجتماعی و ایجاد ارزش تسای و گوشال (1998) 31

    2-6-3- مدل سرمایه اجتماعی هدسون (2005) 32

    2-7- ویژگی های کلیدی سرمایه اجتماعی.. 33

    2-8-عوامل موثر بر سرمایه اجتماعی.. 38

    2-8-1-اعتماد اجتماعی 38

    2-8-2 -انسجام اجتماعی 40

    2-8-3 -مشارکت اجتماعی.. 43

    2-9-اهمیت و مزایای سرمایه اجتماعی.. 47

    2-10- ابعاد سرمایه اجتماعی براساس مدل ناهاپیت و گوشال. 48

    2-10-1- بعد ساختاری.. 49

    2-10-1-1- روابط شبکه ای.. 49

    2-10-1-2-پیکربندی روابط شبکه ای.. 49

    2-10-1-3- سازمان مناسب... 50

    2-10-2- بعد شناختی.. 50

    2-10-2-1-زبان و کدهای مشترک.. 50

    2-10-2-2- حکایات مشترک.. 51

    2-10-3- بعد  رابطه ای.. 51

    2-10-3-1-اعتماد. 51

    2-10-3-2- هنجارها 51

    2-10-3-3-الزامات و انتظارات... 52

    2-10-3-4- هویت... 52

    2-11- اهمیت سرمایه اجتماعی در بحث های شرکت ها و  عملکرد بازار. 53

    بخش دوم: عملکرد بازار. 54

    2-2- مفهوم بازار. 55

    2-3-سیر تحول عملکرد بازار. 56

    2-4- رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار. 57

    2-5- مدیریت ارتباط با مشتری.. 57

    2-6-مدیریت دانایی ارتباط با مشتری.. 58

    2-7-دستیابی به سهم بازار. 60

    2-8-اهمیت کیفیت خدمات... 62

    2-9-ابعاد پنج گانه کیفیت خدمات در مدل سروکوال. 64

    2-10- بدست آوردن و حفظ مشتری.. 66

    2-11- شاخصهای سنجش عملکرد بازار. 67

    2-12-ایجاد ارزش برای مشتری.. 68

    2-13- تفاوت بین ارزش ادراکی و رضایت مشتری.. 68

    2-14-رضایت مشتری، رمز بقا در بازار رقابتی.. 71

    2-15-شناسائی توقعات مشتری.. 73

    2-16-  طراحی کالا یا خدمت بر اساس توقعات و نیاز مشتری.. 73

    2-17- ارائه خدمت بر اساس طراحی.. 74

    2-18-مدیریت انتظارات مشتری.. 75

    2-19- رضایت سنجی مشتری.. 75

    2-20-معیارهای عملکرد شرکت... 79

    2-21- معیارهای مالی سنتی.. 80

    2-21-1- بازده سرمایه گذاری.. 80

    2-21-2- سود باقیمانده 80

    2-21-3- بازده فروش... 80

    2-21-4- سود هر سهم. 81

    2-21-5- قیمت به سود هر سهم. 81

    2-22- معیارهای مالی نوین.. 81

    2-22-1- ارزش افزوده اقتصادی (EVA) 81

    بخش سوم : یشینه تحقیقات انجام شده 83

    2-3- پیشینه تحقیقات انجام شده 84

    2-3-1-تحقیات داخلی.. 84

    2-3-2-تحقیقات خارجی.. 85

    فصل سوم: روش تحقیق.. 88

    3-1)مقدمه. 89

    3-2) روش تحقیق.. 90

    3-3) مراحل اجرای پژوهش... 90

    3-4) جامعه، نمونه و روش نمونه گیری.. 92

    3-5) روش جمع آوری داده ها 94

    3-6) ابزار جمع آوری داده ها 94

    3-6-1) اجزای پرسشنامه. 96

    3-6-2)  روایی و پایائی پرسشنامه. 97

    3-7) روش تجزیه و تحلیل داده ها 98

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات... 99

    4-1) مقدمه: 100

    4-2) توصیف متغیر های جمعیت شناختی: 101

    4-3) توصیف متغیر های تحقیق.. 103

    4-4) آزمون فرضیات تحقیق: 108

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات... 112

    5-1)مقدمه. 113

    5-2) خلاصه تحقیق.. 114

    5-3) نتایج آمار توصیفی.. 115

    5-4 نتایج آمار استنباطی.. 118

    5-5) محدودیت های تحقیق.. 120

    5-6) پیشنهادات با توجه به فرضیه های تحقیق.. 121

    5-7) پیشنهاد برای تحقیقات آتی.. 122

    منابع و ماخذ. 124

     

    منبع:

    منابع فارسی:

    1- ابراهیمی کردلر،ع.،اعرابی،م.ج.،(1389)،" تمرکز مالکیت و کیفیت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، مجله پژوه شهای حسابداری مالی، شماره دوم، سال دوم .

    2- آذر،ع.، مؤمنی، م.، (1387)، " آمار و کاربرد آن در مدیریت ج 1 و 2 "، تهران: سمت.،

    3- ازکیا، م.، غفاری، غ.، (1383)، " توسعه روستایی با تأکید بر جامعه روستایی ایران"، نشر نی، تهران،

    4- اکبری، ا.، (1383)، "نقش سرمایه ی اجتماعی در مشارکت : بررسی تاثیر سرمایه ی اجتماعی بر مشارکت سیاسی ، اجتماعی (مطالعه موردی روستای فارسنج از توابع سقز)"، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران،

    5- الوانی، س.م.، تقوی،س.ع.، (1385)، "سرمایه اجتماعی ، مفاهیم و نظریه ها" ،فصل نامه مطالعات مدیریت،شماره 33و 34

    6- الوانی، س.م.، شیروانی،ع.، (1385)، "سرمایه اجتماعی ، اصل محوری توسعه" ، ماه نامه تدبیر ، شماره 147 ،

    7- توسلی، غ.، (1389)، " سرمایه ی اجتماعی، ثروت نامرثی،، نشریه حیات نو اقتصادی،

    8- توسلی، م.،نیاز،ع.، (1379)، "رویکردی به ارزیابی سرمایه اجتماعی در اقتصاد ایران" ،مجله برنامه و بودجه، شماره 3 .

    9- خداداد کاشی، ف.، (1377)،" ساختار و عملکرد بازار، نظریه و کاربرد آن در بخش صنعت ایران" ناشر، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی - تهران

    10- دباغ، ر.، (1384)، " سیاست های اشتغال زایی کشورهای مختلف و ایران"، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، پاییز و زمستان، تهران.

    11- سادات رسول، س. م و طالبی، ح.،( 1388)، "ارائه مدل اجرایی پنجره واحد بنگاه های کوچک و متوسط در ایران: رویکرد مشارکت دولتی – خصوصی" ، فصلنامه تخصصی پارک ها و مراکز رشد، شماره 21،

    12- سایمونز، ر.، (1385)،"نظام های کنترل و سنجش عملکرد برای اجرای استراتژی "، ترجمه مجتبی اسدی، گروه پژوهشی صنعتی آریانا تهران آموزش تحقیقات و مشاوره مدیریت، 44-42.

    13- سکاران، ا.، (1388)، " روش تحقیق در مدیریت، محمد صائبی شیرازی، تهران: مرکز اموزش مدیریت دولتی ، ص294.

    14- شارع‌پور،م.، (1379)، " نقد و بررسی کتاب پایان نظم، کتاب ماه علوم اجتماعی"، شماره مهر و آبان،

    15- شاه حسینی، م.، (1382)"مطالعه و بررسی تاثیر سرمایه ی اجتماعی در عملکرد انجمن‌های اعتبار گردشی زنان در تهران"، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد علوم و تحقیقات)،

    16- فوکویاما، ف.، (1379)، " پایان نظم، ترجمه غلامعباس توسلی"، تهران، انتشارات جامعه ایرانیان، چاپ اول،

    17- مبشری، م.، (1387)، " سرمایه اجتماعی چیست؟"، مجله راهکار مدیریت، اینترنت، شماره 4679،

    18- موسوی،ز.، (1389)، " ارزیابی تاثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بازر بورس اوراق بهادار تهران "، فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مالی، سال دوم، شماره 6،

    19- میرسپاسی، ن.، (1383)، "مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار"، انتشارات میر، چاپ بیست و سوم،

    20- وحیدی، پ.، (1381)، " بررسی مقایسه ای سیاست های بازار کار ایران در برنامه سوم توسعه"، سمینار نتایج طرح نیازسنجی نیروی انسانی متخصص، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، خرداد.

     

    منابع لاتین

    21.Andrews. R. (2007). Organizational Social Capital and Public Service Performance. Presented In 9th Publice -Management Research Conference , Tucson University of Arizona , pp: 1-41

    2.Armstrong, M. (1993), A Handbook of Personnel Management Practice. 4th Ed. London: Kogan Page.

    23.Grinstein Amir,(2008)," The relationships between market orientation and alternative strategic orientations A meta-analysis",European Journal of Marketing,Vol. 42,No.1/2,pp115-134.

    24.Halit Keskin,(2006), "Market orientation, learning orientation, and innovation capabilities in SMEs, An extended model", European Journal of Innovation Management, Vol. 9 No. 4, pp. 396-417

    25.Jimenez-Jimenez Daniel,Vall Raquel Sanz, Hernandez-Espallardo Miguel,(2008),"Fostering innovation The role of market orientation and organizational learning",European Journal of innovation management, Vol.11,No.3,pp389-412

    26.Lee Tien-Shang,Tsai Hsin-Ju,(2005)," The effects of business operation mode on market orientation learning orientation and innovativeness",Industrial Management& Data Systems,Vol.105 ,No.3,pp 325-348.

    27.Lesser, E.L. & Storck, J. (2001). Communities of practice and Organizational performance, IBM systems Journal, Vol. 40 , No.4 pp:830-844

    28.Liao Shu-Hsien,Wub Chi-chuan,(2010),"System perspective of knowledge management,organizational learning,and organizational innovation",Expert Systems with Applications,vol. 37,pp1096–1103

    29.Lin Chien-Huang,Peng Ching-Huai,KaoDanny T,(2008)," The innovativeness effect of market orientation and learning orientation on business performance", International Journal of Manpower,Vol. 29,No.8, pp752-772.

    30.Nahapiet, J. & S. Ghoshal. (1998). Social capital, intellectual capital and the Organizational advantage. Academy of Management Review.232: pp: 123

    31.Narver John c,slater StanleyF,(1998),"The effect of a marke orientation on Business profitability",Journal of Marketing,pp20-35

    32.Raju, P. S., Lonial, S. C. and Crum, M. D. (2011), Market orientation in the context of SMEs: A conceptual framework. Journal of Business Research, Article in Press, doi: 10.1016/j.jbusres.2010.12.002, p.15.

    33.Rhee Jaehoon,Park b aekyung,Lee c DoHyung,(2010),"Drivers of innovativeness and for performance innovative SMEs in South Korea: Mediation of learning orientation",Technovation,vol.٣٠,pp65–75

    34.Sankaran, K. (2008). "Social Capital and Outcomes". International Journal of Management and Decision Making, 9(5).

    35.Sin LeoY.M,Tse Alan C.B,Heungb Vincent C.S,Yim Frederic H.K,(2005),"An analysis of the relationship between market orientation and business performance in the hotel industry",Hospitality Management,vol.24,pp555-577

    36.Taylor Charles R,Kim Kyung Hoon,Ko Eunju,Park Myung Hwan, Kim Dong Ryul,Moon Hak Il,(2008),"Does having a market orientation lead to higher levels of relationship commitment and business performance?Evidence from the Korean robotics industry",Industrial Marketing Management,vol. 37,pp825-832.

     


موضوع پایان نامه رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی استان اردبیل, نمونه پایان نامه رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی استان اردبیل, جستجوی پایان نامه رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی استان اردبیل, فایل Word پایان نامه رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی استان اردبیل, دانلود پایان نامه رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی استان اردبیل, فایل PDF پایان نامه رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی استان اردبیل, تحقیق در مورد پایان نامه رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی استان اردبیل, مقاله در مورد پایان نامه رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی استان اردبیل, پروژه در مورد پایان نامه رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی استان اردبیل, پروپوزال در مورد پایان نامه رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی استان اردبیل, تز دکترا در مورد پایان نامه رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی استان اردبیل, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی استان اردبیل, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی استان اردبیل, پروژه درباره پایان نامه رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی استان اردبیل, گزارش سمینار در مورد پایان نامه رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی استان اردبیل, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی استان اردبیل, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی استان اردبیل, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی استان اردبیل, رساله دکترا در مورد پایان نامه رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی استان اردبیل

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته:مدیریت بازرگانی گرایش:مالی چکیده چگونگی ارتقاء سطح اثربخشی آموزشی برای تحقق اقتصاد دانایی محور به عنوان یکی از چالش‎های اساسی پیش روی مدیران و برنامه ریزان قرار داشته و در این خصوص سیاست های مختلفی به کار گرفته شده است که تغییر در سازوکارهای تأمین و تخصیص منابع مالی یکی از مهم ترین آنان به شمار می‌رود. امروزه تأمین مالی آموزشی بر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.A» رشته: مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی «چکیده» هدف از انجام این تحقیق بررسی نقش رسانه­ های بازاریابی اجتماعی در سپرده­ گذاری مشتریان موسسه مالی و اعتباری مهر در استان تهران بود. تحقیق حاضر از نظر روش توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به­لحاظ هدف، کاربردی است که به شیوه تحقیقات میدانی به جمع­آوری داده­ها پرداخته است. جامعه آماری تحقیق ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش : مالی هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر مدیریت سرمایه فکری بر عملکرد مالی سرپرستی بانک ها وبیمه های استان گیلان است. طرح تحقیق توصیفی – همبستگی و جامعه آماری تحقیق ، بانک ها و بیمه های استان گیلان است که بر اساس آمار جمع آوری شده تعداد 29 بانک و 18 بیمه ( 47 سازمان) در سطح استان فعالیت دارند و نمونه گیری در ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.A." چکیده : هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مدیریت سرمایه فکری با عملکرد مالی در بانک پارسیان می باشد. برای این منظور بعد از مرور ادبیات تحقیق، 4 فرضیه شامل یک فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی تدوین گردید.برای آزمون فرضیه های پژوهش از پرسشنامه ای که میان جامعه آماری توزیع شده، استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را تمام کارکنان و مدیران ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) چکیده: امروزه انسان در سازمان یک سرمایه گرانبها محسوب می گردد و این عنصرکلیدی تنها در بستری مساعد می تواند بخوبی پویایی خویش و تعالی سازمان را تضمین نماید.بر این اساس این تحقیق در پی یافتن رابطه سرمایه فکری وفرهنگ سازمانی است. بدین منظور این تحقیق تعداد361 نفر از کارکنان بانک مسکن شعب جنوب غرب تهران را که با روش تصادفی ساده انتخاب ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت مالی(M.A) چکیده امروزه فناوری اطلاعات به عامل مهمی در توسعه آینده صنعت خدمات مالی و خصوصا شرکت ها و کسب و کار های کوچک، تبدیل شده است. تحولات تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات به میزان قابل توجهی به رشد و سود آوری موسسات مالی در سراسر جهان، کمک کرده است. تحقیق حاضر به بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر عمکلرد مالی در کسب و کار های کوچک می پردازد. در این ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش: تحول چکیده : هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر رابطه بین هوش هیجانی مدیران و عملکرد مالی شعب بانک ها است. جامعه آماری تحقیق ، مدیران شعب بانک های (سامان ، سپه ، تجارت) استان گیلان است که به روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین آنها نمونه گیری انجام شد. جمع آوری اطلاعات در خصوص متغیر هوش هیجانی با استفاده از ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M. A) گرايش  مالي زمستان1391 چکيده : در اين پژوهش تحت عنوان « بررسي مديريت منابع انساني برعملکرد مالي شعب بانک ملي  » که د

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش مالی چکیده: فن آوری اطلاعات با به میدان آوردن تجارت الکترونیک[1] باعث بروز نوعی تحول اساسی در مبادله کمی اطلاعات بازرگانی و محصولات و خدمات مورد نیاز شده است.از اهدافی که فن آوری اطلاعات دنبال می کند،کاهش هزینه ها، هوشمندی رقابتی[2]، پاسخگویی سریع نسبت به محیط و رقبا و توانایی این که مشاغل مختص یک شغل را به ...

پايان­نامه تحصيلي جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد  ) M.A  ( گرايش: مديريت منابع انساني زمستان  1391               چکيده : دانشگاه نظا

ثبت سفارش