پایان نامه بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی و سلامت روانی کارکنان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان خراسان شمالی و گلستان

word 800 KB 31226 129
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۱,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۷,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.A مدیریت دولتی

    گرایش منابع انسانی

    چکیده

    فرسودگی شغلی سندرم روانی متشکل از خستگی عاطفی، مسخ شخصیت(واکنش منفی و عاری از احساسات نسبت به ارباب رجوع) و کاهش احساس کفایت می‌باشد که نگرش منفی نسبت به خود، شغل و دیگران ایجاد کرده و سلامت عمومی‌فرد را به خطر می‌اندازد. هدف تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین فرسودگی شغلی و سلامت عمومی‌کارکنان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان گلستان و خراسان شمالی می‌باشد. این مطالعه از نوع توصیفی همبستگی است، جمعیت مورد مطالعه، کلیه کارکنان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان گلستان و خراسان شمالی بوده که بدلیل کم بودن حجم جامعه کلیه کارکنان به تعداد 82 نفر از طریق پرسشنامه مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل 2 پرسشنامه استاندارد بود: الف) پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلچ (MBI) این پرسشنامه که از 22 گزاره جداگانه تشکیل شده است و سه جنبه فرسودگی شغلی (خستگی عاطفی، مسخ شخصیت وعدم کفایت شخصی) را می‌سنجد. پرسشنامه بر اساس مقیاس هفت درجه ای لیکرت تنظیم شده و با مقیاس 0 تا 6 نمره گذاری شده است. ب)آزمون سلامت عمومی‌(GHQ-28) گلدبرگ، 1972، که دارای 28 سؤال می‌باشد و به بررسی سلامت عمومی‌فرد(در زیر مقیاس‌های سلامت جسمانی، اضطراب، اختلال در کارکردهای اجتماعی و افسردگی) می‌پردازد که با مقیاس0 تا 3 نمره گذاری شده است. برای بررسی اعتبار پرسشنامه از ضریب آلفا کرونباخ استفاده شد که مقدار به ترتیب برای پرسشنامه فرسودگی شغلی و سلامت روانی برابر با 734/0 و 940/0 بود. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی(فراوانی، درصد) و آمار استنباطی(ضریب همبستگی اسپیرمن) استفاده شد. یافته‌های تحقیق نشان دادند که همبستگی معناداری بین فرسودگی شغلی و ابعاد آن (خستگی عاطفی، مسخ شخصیت وعدم کفایت شخصی) با سلامت عمومی‌مشاهده شد.

    کلمات کلیدی: فرسودگی شغلی، خستگی عاطفی، مسخ شخصیت، احساس کفایت، سلامت عمومی

    1 فصل اول : کلیات پژوهش

    1-1 ) مقدمه

    همواره نحوه کار افراد و محیط آن می‌تواند بر روی سلامت روان ایشان تأثیرگذار باشد و در نتیجه باعث ارتقا یا افت کاری ایشان می‌گردد. زندگی لاجرم ما را در مواجهه با محرک‌ های تنش زا قرار می‌دهد و فشار روانی بسیار کم که فشار روانی خفیف نامیده می‌شود، می‌تواند به اندازه فشار روانی بسیار زیاد که فشار روانی بسیار شدید نام دارد برای ما نامطلوب باشد. همچنین، فشار روانی می‌تواند زندگی را سرشار از چالش و تهییج سازد. هنگامی‌که خواست‌های یک موقعیت با توانایی‌های ما کاملاً جور درآیند می‌توانیم یک حالت شنگولی را که غرق شدن در کار نامیده می‌شود، تجربه کنیم. در این حالت حداکثر کارآیی را داشته و خود را با لذت در کارمان غرق می‌کنیم. اکثر تحقیقات نشان می‌دهند که نگرش خوش بینانه در مواجهه با فقدان‌ها و شکست‌ها، سلامت روان را بالا می‌برد، در حالی که بدبینی تأثیر منفی بر آن دارد. افکار ما به طور زیادی بر مشکلات هیجانی و شخصی مان تأثیر می‌گذارند. افکار منفی در خلق منفی و افسردگی رایج است و افکار مثبت در احساسات خوب و شاد نقش دارند. تجربیات نشان می‌دهد زمانی که ما در مورد موقعیت‌ها به طرز خوشحال، غمگین و عصبانی فکر می‌کنیم، اغلب احساسات مربوطه به وجود می‌آیند. در بسیاری از بررسی‌ها معلوم شده است که محیط بر کارکرد روانی ما تأثیر می‌گذارد(آندرورا، 1382).

    1-2 ) بیان مسئله

    آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در سال 1334 برای اولین بار با نام شرکت مهندسین مشاور جان و مولم جهت تحقیق و مطالعه خاک های ایران در ساخت راه های اصلی تحت عنوان آزمایشگاه خاکشناسی در دانشکده فنی دانشگاه تهران فعالیت خود را آغاز نمود و پس از 2 سال این آزمایشگاه تحت نظر سازمان برنامه و بوسیله شرکت امان و ویتنی[1] برای مدت یکسال دیگر به کار خود ادامه داد و سپس مستقیماً زیر نظر سازمان برنامه و با مسئولیتها و شرح وظایف جدید شروع بکار کرد. در سال 1342 به استناد مصوبه شماره 4296 هیئت وزیران با نام آزمایشگاه فنی خاک شناسی تغییر نام یافت. در سال 1350 این مرکز به دلیل حجم بالای پروژه های بخش عمرانی، راه سازی و سایر پروژه های مرتبط با وزارت راه و ترابری با نام آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به وزارت راه و ترابری انتقال یافت. در حال حاضر بصورت یک شرکت صد در صد دولتی فعالیت می نماید. خدمات این آزمایشگاه طیف وسیعی از فعالیتها را شامل می گردد از قبیل مطالعه ، طراحی ، محاسبه ، نظارت و مشاوره در موارد مکانیک خاک و سنگ ، راه ، فرودگاه ، بنادر ، راه آهن ، ژئوتکنیک و مقاومت مصالح بر اساس ضوابط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور.

    یکی از موارد بیانیه ماموریت و چشم انداز شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اصلاح و بهبود ساختار سازمانی منابع انسانی و مالی شرکت و همچنین ارتقا بهره وری ، بهبود کیفیت  و زنجیره ارزش می باشد و از آنجایی که منابع انسانی جز لاینفک، اساسی و استراتژیک هر سازمانی محسوب می گردد، بنابراین یکی از مشکلات ناشی از محیط کار در شرکت های آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، موضوع استرس می‌باشد که اگر به مدت زمان طولانی و به طور وسیع توسط شخص احساس شود، احتمال دارد نشانه‌ها شکل قطعی به خود بگیرد. و به مرحله فرسودگی زیاد می‌انجامد.

    بنابراین پدیده رایج محیط‌های شغلی امروزی، موضوع فرسودگی شغلی می‌باشد و آن به فشار روانی در محیط‌های شغلی اسناد می‌شود که امروزه اقدامات فراوانی برای پیشگیری از آن در دست اجرا است. ولی همواره به ارتباط آن با تیپ‌های شخصیتی اشاره می‌شود و مطرح می‌شود که برخی افراد خاص مستعد تجربه فرسودگی شغلی می‌باشند (آل ابراهیم، 1377).

    امروزه، به دلیل تغییرات شگرفی که فرسودگی شغلی می‌تواند بر کیفیت زندگی شخصی، خانوادگی و سلامت عمومی‌و حرفه ای بر جای بگذارد، به صورت یک مسأله جدی مدنظر قرار گرفته است (گرونهوک، 2000 به نقل از شعبانی بهار، 1391). با توجه به اهمیت موضوع و علاقه مندی محقق و کمبود تحقیقات با دو متغیر موجود (فرسودگی شغلی و سلامت روانی) این تحقیق در صدد شناسایی و تعیین رابطه بین فرسودگی شغلی و سلامت عمومی‌کارکنان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان خراسان شمالی و گلستان می‌باشد. و لذا سوال اصلی پژوهش این است که آیا بین فرسودگی شغلی با سلامت روانی کارکنان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان خراسان شمالی و گلستان رابطه وجود دارد؟

    1-3 ) ضرورت و اهمیت موضوع

    از آن جا که مهمترین منبع هر سازمانی نیروی انسانی آن می‌باشد، باید به این امر توجه کافی صورت پذیرد که در دهه‌های اخیر توجه به سلامت روانی و مطالعه آن گسترش فراوان یافته است، تا با شناخت منابع و عوامل زمینه ساز سلامت روانی بتوانند با آموزش روش‌های مقابله ای به افزایش اثربخشی فعالیت‌های افراد در سازمان بیافزاید و سنگ زیر بنای سلامتی بیش تر و بهزیستی را بنا نهند.

    درباره ضرورت تحقیق باید یادآور شدکه عدم وجود سلامت روانی اکثریت کارکنان یا قشر قابل توجهی از آن‌ها برای هر نظم اجتماعی و عملکرد سازمانی نامطلوب است وگسترش آن باعث کمرنگ شدن تعهد فرد به ارز شها و اهداف سازمانی می‌شود و منشأ بسیاری از نابهنجاری‌های اجتماعی دیگر است. از آن جا که پیامدهای نبود سلامت روانی برای سازمان و جامعه بسیار گرانبار است، بررسی رابطه فرسودگی شغلی  با سلامت روانی در سازمان‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

    بنابراین می‌توان پذیرفت که فرسودگی در کار یک مشکل عمده بهداشت عمومی‌محسوب می‌شود(مسلچ[2] و همکاران، 2001) که می‌تواند سلامت عمومی‌فرد را تحت تاثیر خود قرار دهد. از عوامل مؤثر در سلامتی می‌توان به عوامل ژنتیکی و فردی مانند: سن، جنس، شغل و طبقه اجتماعی، عوامل محیطی، شیوه‌های زندگی مردم و وسعت و کیفیت ارائه خدمات اشاره کرد، بدین ترتیب فرسودگی شغلی نه تنها با بهداشت روانی یک شخص بلکه با میزان بهره‌وری او نیز رابطه دارد و از طریق غلبه بر فرسودگی شغلی می‌توان به ارتقای بهداشت روانی و افزایش اثربخشی و بهره‌وری نیروی انسانی کمک کرد(ناستی زایی و همکاران، 1387).

    از آنجا که اغلب کارکنان هر سازمان یک سوم اوقات شبانه روز خود را در محیط کار می‌گذرانند، فشارهای کاری می‌تواند یکی از مهمترین علل فرسودگی شغلی در این افراد باشد و فرد مبتلا به فرسودگی شغلی مسلماً در تصمیم گیری و برنامه ریزی، برقراری روابط با دیگران، شیوه اجرایی اثربخشی کار و در نهایت کارایی و بهره‌وری دچار مشکل خواهد شد. بنابراین مدیریت بر فشارهای روحی و روانی و به کنترل درآوردن این پدیده مخرب سهم اساسی و تأثیرگذار در روند موفقیت هر سازمان دارد. با توجه به این که اکثر تحقیقات انجام شده در ایران در زمینه فرسودگی شغلی به مباحثی از  قبیل میزان شیوع این پدیده و علل آن پرداخته است و هیچگونه تحقیقی در زمینه ارتباط آن با سلامت روانی کارکنان آزمایشگاه فنی مکانیک خاک استان خراسان شمالی و گلستان انجام نشده است. بنابراین با توجه به اثرات منفی فرسودگی شغلی بر عملکرد فرد که به صورت کاهش درآمد و موثر بودن در محل کار، غیبت از محل کار، ترک حرفه، مشکلات خانوادگی و زناشویی، (استفاده از الکل و مواد مخدر)، افسردگی و حتی خود کشی می‌باشد، شناخت این سندرم  و عوامل موثر در ایجاد آن و در نهایت پیشگیری از وقوع این سندرم از اهمیت خاصی برخوردار می‌گردد. با توجه به این مطالب برآن شدیم تا شیوع ابعاد مختلف فرسودگی شغلی و رابطه سلامت روانی با فرسودگی شغلی در کارکنان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان خراسان شمالی و گلستان را بررسی نماییم.

    1-4 ) اهداف تحقیق

    1-4-1 ) هدف اصلی

    بررسی وجود رابطه معنی‌دار بین فرسودگی شغلی و سلامت روانی.

    1-4-2 ) اهداف فرعی

    بررسی وجود رابطه معنی‌دار بین خستگی عاطفی و سلامت روانی.

    بررسی وجود رابطه معنی‌دار بین مسخ شخصیت و سلامت روانی.

    بررسی وجود رابطه معنی‌دار بین کاهش موفقیت فردی و سلامت روانی.

    1-5 سوالات تحقیق

    1-5-1 ) سوال اصلی

    آیا بین فرسودگی شغلی و سلامت روانی کارکنان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان‌های خراسان شمالی و گلستان رابطه وجود دارد؟

    1-5-2 ) سوالات فرعی

    آیا بین خستگی عاطفی و سلامت روانی کارکنان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان‌های خراسان شمالی و گلستان رابطه وجود دارد؟

    آیا بین مسخ شخصیت و سلامت روانی کارکنان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان‌های خراسان شمالی و گلستان رابطه وجود دارد؟

    آیا بین کاهش موفقیت فردی و سلامت روانی کارکنان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان‌های خراسان شمالی و گلستان رابطه وجود دارد؟

    1-6 ) فرضیات تحقیق

    1-6-1 ) فرضیه اصلی

    بین فرسودگی شغلی با سلامت روانی رابطه معنی‌داری وجود دارد.

    1-6-2 ) فرضیه‌های فرعی

     بین خستگی عاطفی  با سلامت روانی رابطه معنی‌داری وجود دارد.

     بین مسخ شخصیت باسلامت روانی رابطه معنی‌داری وجود دارد.

     بین کاهش موفقیت فردی با سلامت روانی رابطه معنی‌داری وجود دارد.

    1-7 ) روش تحقیق

    1-7-1 ) نوع روش تحقیق

    تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع  کاربردی و به لحاظ جمع‌آوری داده‌ها  از نوع  توصیفی و همبستگی می‌باشد.

    1-7-2 ) روش گردآوری اطلاعات ( میدانی، کتابخانه‌ای و غیره... )

    به منظور گردآوری اطلاعات بخش ادبیات تحقیق، از روش کتابخانه‌ای (از قبیل کتاب‌ها، مقالات و پایان نامه‌ها و...) و جهت جمع‌آوری داده‌های آماری از روش میدانی استفاده می‌گردد.

    1-7-3 ) ابزار گردآوری اطلاعات (پرسشنامه، کارت مصاحبه، کارت مشاهده، کارت آزمون، فیش و غیره )

    ابزار اصلی گردآوری داده‌ها پرسشنامه است. اولین ابزار مورد استفاده پرسشنامه مربوط به  فرسودگی شغلی است، برای گردآوری داده‌ها و سنجش فرسودگی شغلی از پرسشنامه 22 سؤالی «فر سودگی شغلی مسلچ (MBI)» که فرسودگی شغلی را در سه بعد شامل تحلیل عاطفی، مسخ شخصیت و احساس کاهش موفقیت فردی می‌سنجد، استفاده شده است. دومین ابزار مورد استفاده، پرسشنامه می‌باشد که ابزاری استاندارد جهت اندازه‌گیری سلامت روانی است که در بیشتر تحقیقات مورد استفاده قرار گرفته است. روایی و پایایی هر دو پرسشنامه در مطالعات مختلف مورد تایید قرار گرفته است.

    پرسشنامه سلامت روانی(GHQ 28) اولین بار توسط گلدبرگ در سال 1972 تنظیم گردید. دارای سه فرم 12،28 و 60 سوالی است که فرم 28 سؤالی این پرسشنامه در پژوهش حاضر از آن استفاده می‌شود دارای چهار مقیاس A, B, C, D می‌باشد و هر مقیاس هفت پرسش دارد که چهار دسته از اختلالات غیرسایکوتیک، شامل: نشانگان جسمانی، اضطراب و اختلالات خواب، اختلال در کارکرد‌های اجتماعی  و افسردگی  و گرایش به خودکشی را اندازه‌گیری می‌کند.

    1-7-4 ) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

    به منظور بررسی وجود ارتباط و نیز میزان آن، بین متغیرها از آزمون همبستگی استفاده می‌شود و به دلیل اینکه در این تحقیق متغیرها کیفی‌اند از آزمون همبستگی اسپیرمن به کمک نرم افزار Spss 16 استفاده می‌گردد.

    1-7-5 ) حجم نمونه و روش نمونه گیری

    تعداد کل کارکنان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان گلستان و خراسان شمالی به تعداد 82 نفر می‌باشد که به علت همگن‌تر شدن ترکیب، از تمامی‌کارکنان آزمایشگاه فنی مکانیک خاک استان گلستان و خراسان شمالی استفاده می‌گردد، بنابراین حجم نمونه برابر با حجم جامعه خواهد بود لذا گردآوری داده‌ها از طریق شمارش افراد (سرشماری) صورت می‌گیرد.

    1-7-6 ) قلمرو مکانی و زمانی تحقیق

    قلمرو مکانی تحقیق حاضر شامل کلیه ادارات آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان گلستان و خراسان شمالی بود و قلمرو زمانی نیز تابستان و پاییز سال 1392 می‌باشد.

    1-7-7 ) جامعه آماری

    جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه کارکنان مستقر در اداره‌های آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در استان گلستان و خراسان شمالی به تعداد 82 نفر می‌باشد.

    1-8 )تعریف مفاهیم و اصطلاحات

    1-8-1 ) تعاریف نظری متغیرها

    فرسودگی شغلی: فرسودگی شغلی یک سازه چند بعدی است که شامل خستگی(تحلیل)عاطفی، خودگم کردگی(مسخ شخصیت) و احساس عدم موفقیت فردی می‌شود(مسلچ و جکسون[3]، 1981). و در میان افرادی که با مردم کار می‌کنند به میزان‌های متفاوت اتفاق می‌افتد(هاکانن[4] و همکاران، 2006).

    تحلیل عاطفی: تحلیل عاطفی نوعی احساس تخلیه ی جسمی‌و روحی است که به واسطه فشارهای شغلی ایجاد می‌شود؛ به گونه ای که فردی که قبلاً دارای انگیزه، پرانرژی، سرزنده و پرنشاط بوده، احساس می‌کند کارش خسته کننده و بی معنا شده است(امیری و همکاران، 1390).

    مسخ شخصیت(بدبینی، فردیت زدایی): این بعد با فقدان توجه شخص به دیگران، شیء انگاری آنها، بی توجهی به نیازهای آنها و رفتار سنگدلانه همراه است. افراد مبتلا این گونه خود را توصیف می‌کنند که « من نگران آن هستم که این شغل جنبه‌های عاطفی و هیجانی را در من تضعیف کند» (سارافینو، 1387: 518).

    کاهش موفقیت فردی: کاهش موفقیت فردی به این معناست که فرد احساس می‌کند عملکرد وی با موفقیت همراه نیست؛ در واقع می‌توان گفت که در این رابطه موفقیت ادراکی مطرح است نه موفقیت واقعی (لیئتر و مسلچ [5]، 1998) در واقع احساس کاهش موفقیت فردی یک ارزیابی منفی از خود در رابطه با انجام کار است که ناشی از کم شدن احساس شایستگی در انجام وظایف شخصی است.

    The relationship between job burnout and mental health staff Soil Mechanics and Technical Laboratory in North Khorasan and Golestan provinces

     Abstract

    Job burnout is a mental syndrome consisting of emotional exhaustion, depersonalization (negative and without any emotional reaction to clients) and reduction of efficiency feeling which makes people have negatives attitude to themselves, their job and others and jeopardize the peoples general health. The purpose of this research is to survey the relationship between job burnout and general health of Sistan and Baluchestan telecommunication central office personnel.  This is a descriptive-analytical study with stratified random sampling. The sample number was 82. The data collection instrument was questionnaire including 22 job burnout questions and 28 Goldenberg general health questions (GHQ-28). Meaningful correlation was found between the subjects' job burnout and their general health. Also there was correction between emotional exhaustion, anxiety and sleep disorder with general health; depersonalization with general health, anxiety and sleep disorder with job burnout and finally between incompetent personality with social relationship disorder. Regading the obvious relationship between job burnout and general health, it is necessary for organization managers to perform schedules for improving motivation, job satisfaction, self accomplishment and human relationship.

    Keywords: Job burnout, Emotional exhaustion, Depersonalization, Decreased personal accomplishment, General health.

  • فهرست:

    فصل اول : کلیات پژوهش

    1-1 ) مقدمه------------------------------------------------------------------------- 1

    1-2 ) بیان مسئله---------------------------------------------------------------------- 1

    1-3 ) ضرورت و اهمیت موضوع----------------------------------------------------------- 3

    1-4 ) اهداف تحقیق-------------------------------------------------------------------- 5

    1-4-1 ) هدف اصلی----------------------------------------------------------------- 5

    1-4-2 ) اهداف فرعی---------------------------------------------------------------- 5

    1-5 سوالات تحقیق-------------------------------------------------------------------- 5

    1-5-1 ) سوال اصلی----------------------------------------------------------------- 5

    1-5-2 ) سوالات فرعی--------------------------------------------------------------- 5

    1-6 ) فرضیات تحقیق------------------------------------------------------------------ 5

    1-6-1 ) فرضیه اصلی---------------------------------------------------------------- 5

    1-6-2 ) فرضیه‌های فرعی------------------------------------------------------------- 6

    1-7 ) روش تحقیق--------------------------------------------------------------------- 6

    1-7-1 ) نوع روش تحقیق------------------------------------------------------------- 6

    1-7-2 ) روش گردآوری اطلاعات------------------------------------------------------- 6

    1-7-3 ) ابزار گردآوری اطلاعات ------------------------------------------------------- 6

    1-7-4 ) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات---------------------------------------------------- 7

    1-7-5 ) حجم نمونه و روش نمونه گیری-------------------------------------------------- 7

    1-7-6 ) قلمرو مکانی و زمانی تحقیق----------------------------------------------------- 7

    1-7-7) جامعه آماری----------------------------------------------------------------- 7

    1-8 )تعریف مفاهیم و اصطلاحات---------------------------------------------------------- 8

    1-8-1 ) تعاریف نظری متغیرها--------------------------------------------------------- 8

    1-8-2 ) تعاریف عملیاتی متغیرها-------------------------------------------------------- 9

    فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق

    2-1 ) مقدمه------------------------------------------------------------------------ 11

    2-2 )  تاریخچه فرسودگی شغلی---------------------------------------------------------- 12

    2-3 ) تعاریف فرسودگی شغلی----------------------------------------------------------- 13

    2-4 ) مدل‌های فرسودگی شغلی---------------------------------------------------------- 16

    2-4-1 ) مدل فرسودگی شغلی مسلچ و جکسون-------------------------------------------- 19

    2-5 ) عوامل موثر در ایجاد فرسودگی شغلی-------------------------------------------------- 20

    2-5-1 ) عوامل فردی  و بین فردی------------------------------------------------------ 23

    2-5-2 ) عوامل سازمانی------------------------------------------------------------- 23

    2-6 ) علائم فرسودگی شغلی------------------------------------------------------------ 24

    2-7 ) پیامدهای فرسودگی شغلی---------------------------------------------------------- 25

    2-8 ) سلامت روانی------------------------------------------------------------------ 29

    2-9 ) تعریف سلامت روانی------------------------------------------------------------- 29

    2-9-1 ) الگوهای عمده در تعریف سلامتی------------------------------------------------ 29

    2-9-2 ) ابعاد سلامت--------------------------------------------------------------- 30

    2-10 ) سلامت روانی در محیط کار-------------------------------------------------------- 39

    2-11 ) اهمیت سلامت روانی------------------------------------------------------------ 39

    2-12 ) وضعیت سلامت روانی در جهان و ایران----------------------------------------------- 41

    2-13 ) اصول سلامت روانی و ارتقاء آن----------------------------------------------------- 42

    2-14 ) مشخصه‌های سلامت روانی-------------------------------------------------------- 43

    2-15 ) عوامل موثر در سلامت روانی------------------------------------------------------- 45

    2-16 ) مدل‌های اندازه‌گیری سلامت روانی--------------------------------------------------- 46

    2-16-1 ) مدل دراگوتیز و همکاران (1973)---------------------------------------------- 46

    2-16-2 ) مدل گلدبرگ و همکاران (1979)----------------------------------------------- 46

    2-16-3 ) مدل راتر و همکاران (1970)-------------------------------------------------- 47

    2-16-4 ) مدل ریف و همکاران (1926)------------------------------------------------- 47

    2-17 ) نظریات مرتبط با سلامت روانی----------------------------------------------------- 49

    2-17-1 ) نظریه زیگموند فروید------------------------------------------------------- 49

    2-17-2 ) نظریه کورت لوین---------------------------------------------------------- 50

    2-17-3 )  نظریه آدلر--------------------------------------------------------------- 50

    2-17-4 ) نظریه سالیون------------------------------------------------------------- 50

    2-17-5 ) نظریه کارل راجرز---------------------------------------------------------- 51

    2-17-6 ) نظریه آلبرت الیس---------------------------------------------------------- 52

    2-18 ) پیشینه  تحقیق----------------------------------------------------------------- 52

    2-18-1 ) تحقیقات انجام شده داخلی---------------------------------------------------- 52

    2-18-2 ) مطالعات انجام شده خارجی--------------------------------------------------- 58

    2-19 ) رابطه بین فرسودگی شغلی و سلامت روانی--------------------------------------------- 62

    2-20 ) چارچوب نظری تحقیق----------------------------------------------------------- 62

    فصل سوم : روش تحقیق

    3-1 ) مقدمه------------------------------------------------------------------------ 65

    3-2 ) روش تحقیق------------------------------------------------------------------- 65

    3-3 ) متغیر‌های تحقیق----------------------------------------------------------------- 67

    3-3-1 ) متغییر مستقل-------------------------------------------------------------- 67

    3-3-2 ) متغیر وابسته--------------------------------------------------------------- 67

    3-4 ) تعاریف عملیاتی متغیرها----------------------------------------------------------- 67

    3-5 ) جامعه و نمونه آماری-------------------------------------------------------------- 68

    3-5-1 ) قلمرو مکانی تحقیق---------------------------------------------------------- 68

    3-5-2 ) قلمرو زمانی تحقیق---------------------------------------------------------- 68

    3-5-3 ) جامعه آماری--------------------------------------------------------------- 68

    3-5-4 ) نمونه آماری--------------------------------------------------------------- 69

    3-6 ) روش گردآوری داده‌ها------------------------------------------------------------ 69

    3-6-1 ) روش کتابخانه ای----------------------------------------------------------- 69

    3-6-2 ) روش میدانی--------------------------------------------------------------- 69

    3-7 ) ابزار اندازه‌گیری---------------------------------------------------------------- 70

    3-8 ) پایایی و روایی پرسشنامه----------------------------------------------------------- 72

    3-8-1 ) روایی-------------------------------------------------------------------- 72

    3-8-1-1 ) روایی محتوا----------------------------------------------------------- 73

    3-8-1 ) پایایی-------------------------------------------------------------------- 73

    3-9 ) تجزیه و تحلیل داده‌ها------------------------------------------------------------- 75

    3-9-1 ) آمار توصیفی--------------------------------------------------------------- 75

    3-9-2 ) آمار استنباطی-------------------------------------------------------------- 75

    3-9-2-1 ) آزمون ضریب همبستگی-------------------------------------------------- 75

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده‌ها

    4-1 ) مقدمه------------------------------------------------------------------------ 78

    4-2 ) تجزیه و تحلیل توصیفی داده‌ها------------------------------------------------------- 78

    4-2-1 ) توزیع فراوانی نمونه بر حسب استان---------------------------------------------- 78

    4-2-2 ) توزیع فراوانی نمونه بر حسب جنسیت--------------------------------------------- 79

    4-2-3 ) توزیع فراوانی نمونه بر حسب سن------------------------------------------------ 79

    4-2-4 ) توزیع فراوانی نمونه بر حسب تحصیلات------------------------------------------- 82

    4-2-5 ) توزیع فراوانی نمونه بر حسب سابقه خدمت----------------------------------------- 83

    4-2-6 ) فراوانی تحلیل عاطفی، مسخ شخصیت و عدم موفقیت فردی آزمودنی‌ها به تفکیک در هر استان------ 85

    4-3 ) تجزیه و تحلیل استنباطی داده‌ها------------------------------------------------------ 89

    4-3-1 ) تحلیل فرضیه‌های تحقیق------------------------------------------------------- 89

    4-3-1-1 ) آزمون فرضیه اصلی------------------------------------------------------ 89

    4-3-1-2 ) آزمون فرضیه فرعی اول--------------------------------------------------- 89

    4-3-1-3 ) آزمون فرضیه فرعی دوم-------------------------------------------------- 90

    4-3-1-4 ) آزمون فرضیه فرعی سوم-------------------------------------------------- 90

    فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1 ) مقدمه------------------------------------------------------------------------ 93

    5-2 ) نتایج حاصل از فرضیه اصلی تحقیق--------------------------------------------------- 93

    5-3 ) نتایج حاصل از فرضیه فرعی اول تحقیق------------------------------------------------ 93

    5-4 ) نتایج حاصل از فرضیه فرعی دوم تحقیق------------------------------------------------ 94

    5-5 ) نتایج حاصل از فرضیه فرعی سوم تحقیق------------------------------------------------ 94

    5-6 ) بحث و تفسیر------------------------------------------------------------------ 94

    5-7 ) پیشنهادات پژوهش--------------------------------------------------------------- 97

    5-7-1 ) پیشنهادهای مربوط به فرضیه اصلی----------------------------------------------- 97

    5-7-2 ) پیشنهادهای مربوط به فرضیه  فرعی اول-------------------------------------------- 98

    5-7-3 ) پیشنهادهای مربوط به فرضیه  فرعی دوم-------------------------------------------- 98

    5-7-4 ) پیشنهادهای مربوط به فرضیه  فرعی سوم------------------------------------------- 98

    5-8 ) پیشنهاداتی برای پژوهش‌های آتی----------------------------------------------------- 99

    5-9 ) محدودیت‌های پژوهش------------------------------------------------------------ 99

    منابع و مآخذ

    منابع فارسی-------------------------------------------------------------------------- 102

    منابع انگلیسی------------------------------------------------------------------------- 106

     پیوست

    الف ) پرسشنامه‌ها---------------------------------------------------------------------- 109

    ب ) نتایج خروجی Spss---------------------------------------------------------------- 113

     

    منبع:

     منابع فارسی

    ابراهیمی‌مقدم، حسین و  فاطمه پوراحمد(1391). رابطه ابرازگری هیجانی و خودکارآمدی با فرسودگی شغلی در کارمندان شهرداری. فصلنامه علمی‌تخصصی طب کار دوره چهارم، شماره سوم، صص 72 62.

    اکبری، رامین، غفارثمر، رضا، کیانی، غلامرضا و احمد رضا، اقتصادی(1390) اعتبار عاملی و ویژگی‌های روان سنجی پرسش نامه فرسودگی شغلی مسلچ(نسخه فارسی)فصلنامه دانش و تندرستی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود. دوره 6، شماره 3، صص 8 1.

    امیری، مجتبی، اسدی، محمود رضا و فاطمه دلبری راغب (1390). بررسی وضعیت فرسودگی شغلی در میان کارکنان بانک و ارایه راهکارهای بهبود وضعیت آن. مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دوره 3 شماره 7، صص 37 تا 56.

    انیسی، جعفر، اسکندری، محسن، قربانی، زهره و الهه عبدالمحمدی(1389). عوامل فردی و سازمانی مرتبط با فرسودگی شغلی در کارکنان نیروی دریایی. مجله علوم رفتاری، دور 4، شماره3، صص 253 249.

    آزاد، حسین(1374). مجموعه مقالات اولین سمینار استرس و بیماری‌های روانی، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.

    آقابابا، ع. (1380). توصیف ومقایسه سلامت روانی دانشجویان پسررشته‌های تربیت بدنی وعلوم پزشکی دانشگاه‌های کردستان، پایان نامه کارشناسی ارشد.

    آل ابراهیم، فریدون (1377) میزان شیوع سندرم فرسودگی شغلی و رابطه ی آن با تیپ‌های شخصیتی در معلمان ابتدایی و متوسطه ی شهر کرد. پایان نامه تحصیلی کارشناسی ارشد وزارت آموزش و پرورش معاونت تأمین و تربیت نیروی انسانی، مرکز آموزش عالی ضمن خدمت فرهنگیان.

    آندرورا، ساپنیگتون (1382) بهداشت روانی. ترجمه حمیدرضا حسین شاهی بروانی، انتشارات روان.

    باباپور، خیر الدین ج. (1381). بررسی رابطه بین شیوه حل مسئله، شیوه حل تعارض و سلامت روان شناختی در میان دانشجویان. رساله دکتری تخصصی روانشناسی؛ تهران: دانشگاه تربیت مدرس.

    بشلیده، کیومرث و سید اسماعیل،‌هاشمی‌شیخ شبانی(1390). بررسی ارتباط میان ابعاد مثبت و منفی عزت نفس با سلامت روانی از طریق نقش میانجی گر فرسودگی شغلی در زنان متاهل و مجرد. فصلنامه مشاوره و روان درمانی خانواده، سال اول، شماره 1، صص 100 82.

    پور اسلامی‌،م. ایار، س (1379)، واژه نامه ارتقای سلامت، دفتر ارتباطات و آموزش بهداشت، معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان آموزش پزشکی.

    پورسلطانی، حسین. (1382). مقایسه سلامت عمومی‌جانبازان ومعلولین جسمی‌ورزشکار و غیر ورزشکار ایران، رساله دکتری دانشگاه تربیت معلم تهران.

    حافظ نیا، محمد رضا(1386). مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، چاپ سیزدهم، تهران، نشر سمت.

    حسن زادی، زهرا(1385). بررسی ارتباط بین عوامل سازمانی با میزان تحلیل رفتگی شغلی کارکنان سازمان بنادر و کشتیرانی بندر انزلی؛ پایان نامه کارشناسی ارشد، به راهنمایی وردی نژاد فریدون.دانشگاه تهران، پردیس قم (دانشکده مدیریت).

    حسینی، ا. (1368) تحلیل درد جسمی‌و روانی و روش‌های جلوگیری از آن. مجله سلامت روانی. دوره 1، شماره 2.

    خاکی ، غلامرضا(1387). روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی. انتشرات بازتاب، تهران.

    خدا رحیمی، سیامک و قریب، عباس(1374)، مفهوم سلامت روانشناختی، تهران: نشر جاودان خرد.

    خلیفه سلطانی، افتخارالسادات(1377) بررسی فرسودگی شغلی مدیران آموزشی شهر اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه اصفهان.

    ربیعی، مهدی، مولوی، حسین، کلانتری، مهرداد و حسین عظیمی(1388).رابطه بین نگرش‌های ناکارآمد و راهبردهای مقابله ای با سلامت روانی. مجله پژوهشهای تربیتی و روانشناختی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان، سال چهارم، شماره دوم، شماره پیاپی ۱۰، صص 30 21.

    رستمی، علیرضا و همکاران، (1387)، بررسی رابطه فرسودگی شغلی و سلامت روان با نقش کنترل کنندگی جنسیت و تاب آوری در میان معلمین ابتدایی، فصلنامه سلامت کار ایران، شماره 3 و 4.

    رسولی، زینب و رضا اسلامی(1392). بررسی رابطه رضایت شغلی و ویژگی‌های شخصیتی با سلامت روانی در کارکنان نیروی زمینی ارتش. مجله علمی‌پژوهشی د انشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی‌ایران. سال یازدهم شماره، 2، صص 10196.

    رفیع پور ، فرامرز(1383).کندوکاوها و پنداشته ها ، مقدمه ای بر روشهای  شناخت جامعه و تحقیقات اجتماعی. چاپ چهاردهم،نشر شرکت سهامی انتشار ، تهران.

    رفیعی، فروغ، شمسی خانی، سیمین، زارعی، محمد رضا، حقانی، حمیدرضا و سهیلا، شمسی خانی. (1391) ارتباط فرسودگی شغلی با مشخصه‌های فردی پرستاران. نشریه مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران (نشریه پرستاری ایران)، دوره 25، شماره 78، صص 33 23.

    رمضانی نژاد، رحیم. (1376). شخصیت و ورزش، فصلنامه المپیک، سال پنجم، شماره‌های، 1و2.

    سارافینو، ادوارد پ (1387) روان شناسی سلامت، ترجمه میرزایی و دیگران، تهران: رشد.

    ساعتچی، محمود(1387) بهداشت روانی در محیط کار، تهران: ویرایش.

    سپاه منصور، مژگان، شهریایری احمدی، منصوره و ناهید شهامی‌(1391). رابطه بین کیفیت زندگی و فرسودگی شغلی معلمان. فصلنامه علمی‌ پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، سال سوم، شماره سوم، صص 110 91.

    سرمد ، زهره، بازرگان، عباس و الهه حجازی (1387). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. نشر آگاه ،تهران.

    سهرابی، فرامرز و مریم، نوبخت (1379). بررسی رابطه بین سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه‌های تهران. تهران، اولین سمینار سلامت روان دانشجویان.

    شاکری نیا، ایرج (1391) آشفتگی اخلاقی، فرسودگی شغلی و بهداشت روانی در  پرستاران شهر یزد. فصلنامه فقه پزشکی سال چهارم، شماره 11 و 12، صص 191 167.

    شاملو، سعید. (1378) سلامت روانی، تهران، انتشارات، رشد.

    شعبانی بهار، غلامرضا و محمد زمان کونانی (1391). رابطه بین فرسودگی شغلی با سلامت عمومی‌معلمان تربیت بدنی استان لرستان. پژوهشهای مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، سال دوم، شماره 3، صص 91 77.

    شفیع آبادی، عبداله و ناصری غلامرضا. (1385). نظریه‌های مشاوره و روان درمانی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.

    شولتز، دوان؛ شولتز سیدنی الن. (1381). نظریه‌های شخصیت. ترجمه : یحیی سیدمحمدی، تهران.

    صادقی بروجردی، سعید(1382)، ارتباط بین عوامل فشارزای شغلی با سلامت روانی  جسمی‌و تحلیل رفتگی اعضای هیأت علمی‌تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاهای کشور، رساله دکتری دانشگاه تربیت معلم، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.

    طاهری، نوراله، رشیدی اوندی، مجتبی، شاعری کریمی، زینب و محمد رضا سبیعی. (1392). بررسی رابطه ی فرسودگی شغلی و سلامت عمومی‌در معلمان دبیرستانهای شهر آبادان در سال 1390. دو ماهنامه علمی‌ پژوهشی جنتاشاپیر، دورهی چهارم، شماره 2، 169 159.

    عابدی، م. ر. (1383). شادی در خانواده، تهران، مطالعات خانواده.

    عباس زاده و دیگران. (1382) گزارش جهانی سلامت 2001. سلامت روان: درکی نو، امیدی نو. تهران: موسسه فرهنگی ابن سینای بزرگ.

    عبدی ماسوله، فتانه، کاویانی، حسین، خاقانی زاده، مرتضی، و ابوالفضل مومنی عراقی(1386).  بررسی رابطه بی فرسودگی شغلی و سلامت روان : مطالعه در 200 پرستار. مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دوره 6، شماره 6، صص 75 65.

    عرفانی، نصرالله (1378) بررسی میزان فرسودگی مشاوران مدارس، شور ای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان کردستان.

    علی اکبری دهکردی، مهناز، شکرکن، حسین و طیبه محتشمی‌(1390).  رابطه نقش جنسیتی با سلامت روانی و مؤلفه‌های آن در زنان شاغل. روانشناسی بالینی و شخصیت، دوفصلنامه علمی‌– پژوهشی دانشگاه شاهد، سال سوم، شماره 5، 48 37.

    فرانکل، ویکتور امیل. (1375)، انسان در جستجوی معنی، ترجمه: اکبر معارفی، تهران: موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.

    قادری، تیمور. (1381). آسیب‌های روانی و بهداشت روان در متون ایرانی میانه. اندیشه و رفتار. سال 8، شماره 2: صص 7973.

    قبادی، علی (1386)، بررسی رابطه بین سلامت عمومی‌و تحلیل رفتگی دبیران تربیت بدنی استان کرمانشاه. پایان نامه. کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی کرمانشاه، ص 50.

    قدسی، علی محمد، افشار کهن، جواد و حامد میهمی(1390) مطالعه رابطه بین عوامل اجتماعی و فرسودگی شغلی معلمان شهرستان قروه. مسائل اجتماعی ایران، سال دوم، شماره 2، صص 129 157.

    کالیمور. البطوی م. ا. (1379). مدیریت عوامل روانی اجتماعی محیط کار. ترجمه براهنی، م. ن. تهران، نشر. رسانش

    گرجی،  محمد باقر(1391). روش تحقیق (ویژه مدیریت و حسابداری). چاپ دوم ، تهران، انتشارات ارگ، 280 ص.

    گنجی، حمزه (1379) سلامت روانی، تهران، انتشارات ارسباران.

    لست، جان م(1367)، فرهنگ اپیدمیولوژی (ترجمه ناصری، کیومرث) موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، ص 90 89

    مظلومی، سید سعید، سعیدی، معصومه،واحدیان، محمد، جلال پور، زهرا و محمد علی کیانی(1392). تاثیر فرسودگی شغلی بر حمایت اجتماعی و عزت نفس پرسنل بهداشتی درمانی شهرستان یزد. فصلنامه علمی‌تخصصی طب کار. دوره پنجم، شماره اول، صص 56 46.

    معنوی پور، داود. (1391). ساخت مقیاس سنجش سلامت روانی دانشجویان. مطالعات روان شناختی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهرا، دوره 8، شماره 4، صص 31 9.

    مهری، علی و  زینب صدیقی صومعه کوچک(1390).بررسی وضعیت سلامت روانی وبرخی عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاههای سبزوار در سال 1388. مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، دوره 21، شماره 4، صص 304 298.

    میرکمالی، س، م(1379). روابط انسانی در آموزشگاه، چاپ دوم، تهران : یسطرون.

    میلانی فر، بهروز. (1378). سلامت روانی(ویرایش دوم)، تهران، انتشارات قومس.

    ناستی زایی، ناصر، واعظی، مظفرالدین، ملازهی، اسماء و مهدیه، هزاره مقدم (1387). بررسی رابطه فرسودگی شغلی با سلامت عمومی‌در کارکنان اداره کل مخابرات شهر زاهدان. طلوع بهداشت، فصلنامه پژوهشی دانشکده بهداشت یزد، سال هفتم، شماره سوم و چهارم، 57 49.

    نصیری ولیک بنی، فخر السادات، قنبری، سیروس، عمادی، سیدرسول و کریمی‌، ایمان(1391). رابطه بین سلامت سازمانی دانشگاه‌های غرب کشور با سلامت روانی کارکنان آنها. اندیشه‌های نوین تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهرا، دوره 8، شماره 3، صص 151 127.

    الوانی، س. ا. (1382) مدیریت و روانشناسی سازمانی، ویرایش پنجم، تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    وردی، م. (1381). رابطه کمال گرایی و سرسختی روان شناختی با سلامت روانی و عملکرد تحصیل در دانش آموزان دختر مرکز پیش دانشگاهی اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی، دانشگاه شید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روان شناختی.

    هزارجریبی، جعفر و مهری، اسدالله (1391). تحلیل رابطه سرمایه اجتماعی و سلامت روانی و اجتماعی. فصلنامه علوم اجتماعی شماره 59. صص 88 41.

     

     

     

     

    منابع انگلیسی

    Aiken, L. Poghosyan and D. Sloane (2009) "Factor Structure of the Maslach Burnout Inventory: An Analysis of Data From Large Scale Cross-Sectional Surveys of Nurses from Eight Countries", International Journal of Nursing Studies, 46: 894–902.

    Berkels H, Henderson J, Henke N, Kuhn K, Lavikainen J, Lehtinen V, et al. Mental health promotion and prevention strategies for coping with anxiety, depression and stress related disorders in Europe: final report 2001-2003: Wirtschaftsverl. NW, Verlag für Neue Wiss.; 2004.

    Bower, P., Gilbody, S., & Barkham, M. (2006). Making decisions about patient progress: The application of routine outcome measurement in stepped care psychological therapy services. Primary Care Mental Health, 4, 21-28.

    Brad, M. C., W. Saundra, P. John & M. Adam (2008) "The Impact or Stress and Social Support on Burnout", Adult & Community College Education. Raleigh, North Carolina.

    Brannon, L., & Feist, J. (1996). Health psychology: An introduction to behavior and health.  Brook/ Cole Publishing Company.

    Chambers, R., Gullone, E., & Allen, N. B. (2009). Mindful emotion regulation: An integrative review. Psychological Review, 29, 560-570.

    Coffey, K. A., & Hartman, H. (2008). Mechanisms of action in the inverse relationship between mindfulness and psychological distress. Complementary Health Practice Review, 13, 79-91.

     Craig CD, Sprang G(2010). Compassion satisfaction, compassion fatigue, and burnout in a national sample of trauma treatment therapists. Anxiety Stress Coping. May;23(3):319-39.

     De Silva P, Hewage C, Fonseka P(2009). Burnout: an emerging occupational health problem. Galle Med J.;14(1):52-5.

    Densten IL(2001). Rethinking burnout. Journal of organizational behavior;22: 833-847.

    Dick Margaret (1992). Burnout in doctorally prepared Nurse faculty. Journal. Ofn. Education. Vol.3, No.8.

    Dickinson-Bannack M, González-Salinas C, Fernández-Ortega M, Palomeque R, González-Quintanilla E, Hernández-Vargas I(2007). Burnout syndrome among Mexican primary care physicians.Archivos en Medicina Familiar.;9(2):75-9.

    Edlin, G, Golantry E, Brown KM.(1999) Health and wellness. London: Jones and Bartlett Publisher.

    Egyed, Carla & Short, Rick. Jay.(2006). Teacher self – Efficacy,Burnout, Experience and Decision to Refer a Disruptive student. School psychology international. V27, n4, P462 – 74.

    EVANS, S. PETER HUXLEY, CLAIRE GATELY, MARTIN WEBBER, ALEX MEARS, SARAH PAJAK, JIBBY MEDINA, TIM KENDALL and CORNELIUS KATONA(2006). Mental health, burnout and job satisfaction among mental health social workers in England and Wales. BRITISH JOURNAL OF P SYCHIATRY , 188: 75-80.

    Farah BakhshS, GholamrezayeeS, Nick P. I(2007). The survey of students' mental health in relation to academic factors. The Quarterly Journal of Fundamentals of Mental Health; 8, 33&34: 61_66. [Persian]

    Farber BA(2000). Introduction: Understanding and treating burnout in a changing culture. Journal of Clinical Psychology;56:589-594.

    Freadenberger J.J.(1975). The staff burnout syndrome in alternative institutions. Psychiatry, Theory, Research and practice. Vol 12, No.1.

    Gee, Susan B. , Croucher, Matthew J& Beveridge, J.(2010). 'Measuring Outcomes in Mental Health Services for Older People: An evaluation of the Health of the Nation Outcome Scales for elderly people (HoNOS65+)',

    Hakanen Jari J, Bakker Arnold B, Schaufeli Wilmar B. (2006). Burnout and work engagement among teachers. Journal of School Psychology 43. www. Elsevier. Com/locate/ tate

    Iqbal, F. & Farhana Abbasi (2013). RELATIONSHIP BETWEEN EMOTIONAL INTELLIGENCE AND JOB BURNOUT AMONG UNIVERSITIES PROFESSORS. ASIAN JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES & HUMANITIES. Vol. 2 No. 2, pp: 219-229.

    Jablkowska K, Borkowska A.(2005) Evaluation of the intensity of stress at work and burnout syndrome in the managers. Med Pr. 2005;6(6):439-44.

    Karger H. P. (1981) "Burnout as Alienation", Social Service Review, 55 (2): 270-283.

    Ksiazek I, Stefaniak TJ, Stadnyk M, Ksiazek J.(2011). Burnout syndrome in surgical oncology and general surgery nurses: a cross-sectional study. Eur J Oncol Nurs. ;15(4):347-50.

    Leiter MP, Maslach C.( 1998). Burnout. Encyclopedia of Mental Health;1:347-357.

    Marcks, B. A., & Woods, D. W. (2007). Role of thought-related beliefs and coping strategies in the escalation of intrusive thoughts: An analog to obsessivecompulsive disorder. Behaviour Research and Therapy, 45,2640-2651.

    Masalch C, Jackson SE(1984). Burnout in organizational settings. In: Oskamp S, editors. Applied social psychology annual: Vol.5. Applications in organizational settings. Beverly Hills, CA: Sage;. p.133-153.

    Maslach C, Goldenberg J.( 1988). Prevention of burnout: new perspectives. Appl Prevent Psychol.; 7:74-63.

    Maslach C, Schaufeli, W.B; Leiter, M.P.(2001). Job burnout. Annual Review Psychology 52:397-422.

    Maslach C. Jackson S. (1981) "The Measurement of Experienced Burnout", Journal of Occupational Behavior. 2: 99-113.

    Much. K, Amy L Swanson, and Richard L. Jazazewski (2005 ) "Burnout Prevention for Professionals in Psychology" Journal of Vocational Behavior, 71: 215-218.

    Naidoo J, Wills J.(2000) Health promotion (foundation for practice). UK: Bailiere Lindal Co; 6: 361-363.

    Nyklicek I, Pop V.J. (2005). Past and familial depression predict current symptoms of Professional burnout. Journal of Affective Disorders 88. www.elsevier. Com/locate/jad

    Oehler Jerri M & et al. (1991). Burnout, job stress, anxiety and perceived social support in neonatal nurses. Journal heart & lung. Vol. 20 (5pt.1).

    Ryff, C. D., & Keyes, C. L. M. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69, 719-727.

    Ryff, C. D., & Singer, B. H. (2006). Best news yet on the six-factor model of wellbeing. Social Science Research, 35, 1103-1119.

    Sherman DW.( 2004). Nurses' stress & burnout. How to care for yourself when caring for patients and their families experiencing life-threatening illness. Am J Nurs. 104: 48-56.

    Shirom, A. (2003). Job-related burnout: A review. In J. C. Quick, & L. E. Tetrick (Eds.), Handbook of occupational health psychology (pp. 245-264). Washington, DC: American Psychological Association.

    Shirom, A., Melamed, S., Toker, S., Berliner, S., & Shapira,I. (2005). burnout and health: Current knowledge and future research directions. In A. Anthoniou & C. Cooper (Eds.), New perspectives in occupational health (Vol. 20, pp. 269–309). London, U. K & Athens, Greece: Wiley and Greek Universities Publishing House

    Siegrist J, Marmot M(2004). Health inequalities and the psychosocial environment-two scientific challenges. Soc Sci Med  ; 58 (8): 1463-73. PubMed PMID: 14759690.

    Singh, P. &  Suar, D. (2013). Health Consequences and Buffers of Job Burnout among Indian Software Developers. Psychological Studies. Volume 58, Issue 1, pp 20-32.

    Soares J.F, Jablonska B (2004). Psychosocial experiences among Primary care Patients with and without musculoskeletal pain. Journal of Pain 8. www.EuropeanJournalPain.com.

    Springer, K. W., & Hauser, R. M. (2006). An assessment of the construct validity of Ryff’s scales of psychological well-being: Method, mode, and measurement effects. Social Science Research, 35, 1080- 1102.

    Tudor K. Mental health promotion: paradigms and practice. London ; New York: Routledge; 1996. xvi, 308 p. p

    W.H.O. (1996). Life skills education : planing for researchh devision of mental health & prevention of substance abuse. Geneva : W.H.O International Journal of Disability, Development and Education, 57: 2, 155 — 174.

    World Health Organization E(2005). Mental health action plan for Europe. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe.

    World Health Organization. (1998). Health Promotion Glossary, Geneva, January,p: 1.

    Yan J, Wang LJ, Cheng Q, Miao DM, Zhang LY, Yuan SP, (2008). Estimated mental health and analysis of relative factors for new Chinese recruits. Mil Med; 173 (10): 1031- 4. PubMed PMID: 19160625.

    Zare, Hossein., Abass Shayestefar and Zahra khaksari(2013). Analysis of the Relationship between Burnout and Mental Health in Female Practitioners. J. Life Sci. Biomed. 3(2): 161-166.

    Zimmerman, M., McGlinchey, J. B., & Chelminski, I. (2008). An inadequate community standard of care: Lack of measurement of outcome when treating depression in clinical practice. Primary Psychiatry, 15(6), 67-75.

     


موضوع پایان نامه بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی و سلامت روانی کارکنان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان خراسان شمالی و گلستان, نمونه پایان نامه بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی و سلامت روانی کارکنان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان خراسان شمالی و گلستان, جستجوی پایان نامه بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی و سلامت روانی کارکنان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان خراسان شمالی و گلستان, فایل Word پایان نامه بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی و سلامت روانی کارکنان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان خراسان شمالی و گلستان, دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی و سلامت روانی کارکنان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان خراسان شمالی و گلستان, فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی و سلامت روانی کارکنان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان خراسان شمالی و گلستان, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی و سلامت روانی کارکنان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان خراسان شمالی و گلستان, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی و سلامت روانی کارکنان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان خراسان شمالی و گلستان, پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی و سلامت روانی کارکنان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان خراسان شمالی و گلستان, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی و سلامت روانی کارکنان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان خراسان شمالی و گلستان, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی و سلامت روانی کارکنان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان خراسان شمالی و گلستان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی و سلامت روانی کارکنان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان خراسان شمالی و گلستان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی و سلامت روانی کارکنان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان خراسان شمالی و گلستان, پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی و سلامت روانی کارکنان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان خراسان شمالی و گلستان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی و سلامت روانی کارکنان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان خراسان شمالی و گلستان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی و سلامت روانی کارکنان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان خراسان شمالی و گلستان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی و سلامت روانی کارکنان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان خراسان شمالی و گلستان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی و سلامت روانی کارکنان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان خراسان شمالی و گلستان, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی و سلامت روانی کارکنان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان خراسان شمالی و گلستان

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی چکیده فارسی هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین عواطف منفی با رفتار شهروندی سازمانی در میان کارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه می باشد. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش کلیه اعضای هکارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه بوده که در سال تحصیلی 1392-1391 در خدمت دانشگاه بودند که از بین آنان 225 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش و با روش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: صنعتی و سازمانی رابطه فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی و فرسودگی شغلی معلمان شهر لنده چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی با فرسودگی شغلی و رضایت شغلی در بین معلمان شهرستان لنده انجام شده است. این بررسی به روش توصیفی همبستگی صورت گرفته از جامعه 584 نفری معلمان شهرستان لنده براساس جدول مورگان و کرجسی نمونه‌ای ...

ا چکیده هدف ازپژوهش حاضر نحوه ی گذراندن اوقات فراغت معلمان شهریزد با تاکید بر فعالیت های ورزشی و ارتباط آن با فرسودگی شغلی در سال تحصیلی 93-92 می باشد. این پژوهش از نوع توصیفی بیانی بوده و شیوه ی جمع آوری داده ها و اطلاعات، مطالعات اسنادی و کتابخانه ای و مطالعات میدانی و همچنین ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه ای، شامل دو بخش که بخش اول شامل پرسشنامه ی چندگزینه ای محقق ساخته ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته روان شناسی(M.A.) گرایش: عمومی چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی استرس شغلی، تعهد سازمانی و تفکر سازنده با فرسودگی هیجانی پرستاران انجام گرفته است. این طرح یک طرح توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پرستاران شاغل در سطح استان هرمزگان بودند و نمونه آماری با روش نمونه گیری تصادفی از میان پرستاران شاغل در بیمارستان حضرت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش:"منابع انسانی مقدمه کار، یک منبع بسیار مهم برای امرار معاش و احراز موقعیتهای اجتماعی است که در عین حال میتواند به نارضایتی، تحلیل رفتن قوای جسمی و روانی منجر شود. استرسهای ناشی از شغل، باعث بروز نارضایتی کارکنان و پدیدآیی تاثیرات منفی به سزایی در سایر زمینه های زندگی اعم از اجتماعی، فردی و خانوادگی میشود. یکی از نتایج استرسهای ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش :"منابع انسانی" چکیده هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین هوش هیجانی با تعهد سازمانی و رضایت­شغلی کارکنان استانداری اصفهان بوده است. جامعه آماری عبارت است ازکارکنان رسمی سازمان که نظرات 254 نفر از آنها به طور نمونه مورد بررسی قرار گرفت. داده های گردآوری شده توسط پرسشنامه ساختاریافته، به کمک نرم افزار SPSS18 مورد تجزیه و تحلیل ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته: تحقیقات آموزشی چکیده پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر فشارهای شغلی برعملکرد معلمان زن مقطع متوسطه دوم تهیه و تدوین گردیده است. گردآوری داده­ها در این پژوهش به روش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه معلمان آموزش پرورش زن به تعداد 285 نفر تشکیل داده اند که بر اساس جدول تعیین حجم نمونه کرجیسی مورگان تعداد ...

پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی گرایش علوم تربیتی چکیده: مشکل بسیاری از شرکت هاو مراکز آموزشی امروزی، مشکل نیروی انسانی، و عدم کارایی مناسب این نیروها در سازمانها می باشد این پژوهش برای تمامی صنایع ،شرکتها ،سازمانها ومراکز آموزشی تهیه شده است و برای کمک به کمیته های سلامت ، امنیت ، ناظران و مدیران می باشد تا با بکارگیری علم مطالعه کار یعنی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: صنعتی و سازمانی مدل رضایت شغلی براساس مولفه های فرسودگی شغل تعارض کار- خانواده در زنان شاغل دانشگاه های شهر یاسوج چکیده هدف از انجام این پژوهش بررسی مدل رضایت شغلی براساس موضوع فرسودگی در زنان شاغل دانشگاهایش شهر یاسوج بوده است . جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زنان شاغل دانشگاه یاسوج به تعداد 260نفر بوده است . حجم نمونه با ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.A» رشته: روانشناسی گرایش: بالینی چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه سبک های والدینی،کیفیت زندگی و ابعاد شخصیتی سرشت و منش در افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی و افراد بهنجار می باشد.روش:.40 فرد مبتلا به اختلال هویت جنسی و 40فرد بهنجار با نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار:در این مطالعه از پرسشنامه شیوه های فرزند پروری یانگ ،پرسشنامه ...

ثبت سفارش