پایان نامه بررسی رابطه میان توانمند سازی روانشناختی کارکنان و فرسودگی شغلی آنان در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی

word 508 KB 30801 83
مشخص نشده کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۴,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A)

    گرایش:"منابع انسانی

    مقدمه

    کار، یک منبع بسیار مهم برای امرار معاش و احراز موقعیتهای اجتماعی است که در عین حال میتواند به نارضایتی، تحلیل رفتن قوای جسمی و روانی منجر شود. استرسهای ناشی از شغل، باعث بروز نارضایتی کارکنان و پدیدآیی تاثیرات منفی به سزایی در سایر زمینه های زندگی اعم از اجتماعی، فردی و خانوادگی میشود. یکی از نتایج استرسهای طولانی مدت در محیط کار، فرسودگی شغلی است. فرسودگی شغلی فرآیندی از خستگی فیزیکی- روانی است که در اثر فشار هیجانی ثابت و پیاپی ناشی از درگیری دراز مدت در انسانها ایجاد می شود مفهوم فرسودگی شغلی، در اوایل دهه ی 1970مطرح شد. از این سازه برای توصیف تجارت نامناسب در مشاغل خدماتی و رسیدن به مرحلهای نام برده شده است که در طی آن، افراد قادر نیستند تا وظایفشان را به طور موثر انجام دهند.(اسدی و همکاران، 1390، ص 69 و 70) فرسودگی شغلی در جوامع امروزی شیوع زیادی پیدا کرده است و تمام ابعاد زندگی را در بر می گیرد و از یک طرف موجب افزایش طلاق، اعتیاد، ترک شغل و بیماری های جسمی و روانی و از طرف دیگر موجب کاهش نیروی مولد کاری و ضربه به اقتصاد کشور می شود. افرادی که دچار فرسودگی هستند نه تنها خود دچار مشکل اند بلکه برای دیگران نیز مشکل ایجاد کرده و سلامت روان و کارائی آنها را به خطر می اندازند. عامل اصلی فرسودگی شغلی تحمل فشار روانی ناشی از کار به مدت طولانی همراه با کار زیاد است.علاقه نداشتن به کار، عدم تناسب شغل با شاغل، افراد را به سوی فرسودگی شغلی سوق می دهد(عاطف و همکاران، 1385، ص 131). پژوهش حاضر در 5 فصل ارائه خواهد شد. در فصل اول کلیات تحقیق شامل بیان مساله، اهمیت و ضرورت تحقیق، گزاره های تحقیق، مدل مفهومی تحقیق، روش تحقیق و قلمرو تحقیق بیان خواهند شد. در فصل دوم مروری بر چارچوب نظری تحقیق انجام خواهد شد و تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور در باره موضوع تحقیق معرفی خواهند گردید. در فصل سوم روش تحقیق به طور تفصیلی شرح داده خواهد شد و در فصل چهارم داده های جمع آوری شده تحلیل گردیده و فرضیه های تحقیق آزمون خواهند شد و در نهایت در فصل پنجم نتایج به دست آمده با تحقیقات انجام شده مقایسه گردیده و در مورد آنها بحث خواهد شد و پیشنهاداتی براساس نتایج به دست آمده ارائه می شوند.

    1-1-بیان مساله تحقیق

    اصطلاح فرسودگی شغلی که ابتدا توسط هربرت فرویدنبرگر در سال 1974 مورد استفاده قرار گرفت، به خستگی ناشی از فشارهای موجود در محل کار ، نفس کار و هم چنین علایم و حالات تحلیل رفتگی قوا، سرخوردگی  و گوشه گیری در کارکنان گفته می شود. در ابتدا صاحبنظران بالینی تصور می کردند که نشانه فرسودگی شغلی منحصر به حرفه های امدادی و یاری رسانی مانند مددکاری اجتماعی، روا ن شناسی بالینی و مشاوره است. اما امروزه مشخص شده است که این نشانه یک مشکل بالقوه در تمام مشاغل و حرفه ها است. در این حالت، کار اهمیت و معنای خود را برای فرد از دست می دهد و فردی که دچار فرسودگی شده، احساس تحلیل رفتگی و خستگی مزمن می کند، خلق وخوی پرخاشگرانه پیدا کرده، در روابط بین فردی تا اندازه ای بدگمان و بدبین شده و عمدتاً حالت منفی بافی خواهد داشت . در این وضعیت، تحمل و حوصله فرد شدیدا کاهش یافته و عصبانیت، زودرنجی و دردهای جسمی از قبیل کمردرد، زخم معده و سردردهای مکرر بروز خواهد کرد( سید جوادین و شهباز مرادی، 1385، ص 64)

    این پدیده یکی از پیامدهای فشار روانی طولانی مدت بوده و بیشتر در حرفه های  خدمات انسانی به وجود می آید( صاحب زاده و همکاران، 1389، ص 637). که دارای عوارض نگرشی و رفتاری  منفی همچون احساس عجز و ناکامی ، خستگی ، دوری گزیدن از دوستان و اجتماع و احساس ناتوانی و بیچارگی می باشد. در مدل تحلیل رفتگی عوامل بسیار زیادی را در بروز آن موثر دانسته اند که در یک دسته بندی کلی به دو دسته عوامل فردی یا شخصی و عوامل شغلی و سازمانی تقسیم بندیمی گردند. از جمله عوامل فردی که موجب تحلیل رفتگی می گردند را می توان عواملی همچون انتظار موفقیت طلبی بالا ، سطح عجین شدن با شغل پائین ، تعهد سازمانی پائین و انتظارات زیاد از سازمان و خود و رضایت شغلی پائین می باشد. همچنین از عوامل شغلی و  سازمانی که موجب تحلیل رفتگی می گردند می توان به عواملی نظیر ابهام در نقش ، تعارض در نقش ، تعامل های احساسی مکرر ، گسیختگی رشته افکار در حین کارکردن و کار بیش ازحد اشاره نمود. بنابراین هم چنان که اشاره شد عواملی که موجب فشار روانی می گردند در بروز تحلیل رفتگی و فرسودگی نقش دارند. زندگی شخصی و کاری امروزی پر از مواردی است که به نوعی موجد فشار روانی هستند مواردی همچون پرباری مسئولیت ، نقش های متعدد، توقعات بسیار بالا، ابهام در نقش ، تعارض در نقش، ورود فن آوری های جدید به عرصه زندگی شخصی و زندگی کاری، فشار زمان و عوامل بسیار متعدد دیگر. بنابراین همه افراد در معرض عوامل فشار روانی به صورت مداوم هستند که چنانچه از این امر پیشگیری نگردد، همانطور که گفته شد موجب تحلیل رفتگی و فرسودگی می گردد.

    اما متاسفانه عدم آگاهی مدیران و سرپرستان و حتی خود افراد در خصوص پدیده تحلیل رفتگی مزید بر علت گردیده تا در عرصه سازمان با کارکنانی روبرو شویم که بدون این که خود بدانند دچار تحلیل رفتگی و فرسودگی هستند. سازمان مورد مطالعه نیز از این پدیده مستثنی نبوده و با توجه به اینکه با مسائل حساس درمانی سرو کار دارد و جزء مشاغل پر استرس می باشد لاجرم دارای کارکنانی می باشد که دچار فرسودگی شغلی هستند. لذا سوال اساسی تحقیق حاضر این است که آیا توانمند سازی روانشناختی بروی فرسودگی شغلی تاثیر دارد؟

    1-2-اهداف تحقیق

    اهداف تحقیق عبارتند از:

    سنجش سطح فرسودگی شغلی  و توانمند سازی روانشناختی کارکنان وزراتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی

    شناسائی ارتباط میان توانمند سازی روانشناختی کارکنان و فرسودگی شغلی آنان

    شناسائی ارتباط میان ابعاد توانمند سازی روانشناختی  و فرسودگی شغلی کارکنان به صورت جداگانه

    رتبه بندی عوامل مرتبط با توانمند سازی روانشناختی از حیث تاثیر بروی فرسودگی شغلی

    ارائه راهکارهایی برای کاهش سطح فرسودگی شغلی کارکنان

    1-3-اهمیت موضوع تحقیق و انگیزه انتخاب آن

    پس از مطرح شدن مفهوم فرسودگی شغلی در اواسط دهه 1970 در متون علمی این موضوع به طور گسترده و مستمر مورد توجه محققان قرار گرفته است. در ایالات متحده آمریکا ، هزینه های استرس و مشکلات مربوز یه استرس برای سازمان ها بیش از 150بیلیون دلار در سال تخمین زده می شود. مطالعات وسیع حکایت از آن دارد که فرسودگی شغلی موجبات تباهی در کیفیت خدماتی که به وسیله کارکنان فراهم می شود دارد و به عنوان عاملی برای ترک خدمت ، غیبت ، ناخشنودی از زندگی ، تضعیف روحیه و کاهش اعتماد به نفس ، کاهش مسئولیت پذیری و تضعیف کارایی شناخته می شود یک بررسی در انگلستان نشان داده است که بیماریهای مربوط به تنش در هر سال 180 میلیون روز کاری را از بین می برد( صاحب زاده و همکاران، 1389، ص 637) بر اساس تحقیقات انجام شده کارکنان حرف خدمات اجتماعی از اولین کاندیداهای فرسودگی شغلی محسوب می شوند، محققین این مسئله را ناشی از مواجه هر روزه این افراد با شرایط استرس و فقدان شرایط مثبت در محیط کار می دانند. لذا با توجه به اینکه نیروی انسانی مهمترین سرمایه هر سازمان بوده و نقش بسزائی در موفقیت و شکست سازمانها در رسیدن به اهداف خود دارد بنابراین داشتن نیروی انسانی سالم از نظر جسمانی و روانی می تواند موجبات موفقیت سازمان ها را در دستیابی به اهداف خود را فراهم نماید. از ویژگی های یک سازمان سالم آن است که سلامت جسمی و روانی کارکنان آن به همان اندازه مورد توجه و علاقه مدیریت سازمان قرار گیرد که تولید و بهره وری مورد تاکید قرار گرفته است. در یک جامعه سالم، مسئولیت سازمانهای تولیدی منحصر به تولید هرچه بیشتر کالاها و خدمات سودآور نیست و مدیران سازمانهای چنین جوامعی می دانند که تولید بیشتر نتیجه و محصول مدیریت اثربخش است که این مهم نیز بدون توجه و اعتقاد به سلامت روانی کارکنان حاصل نمی شود.

    پس اگر این اعتقاد را مطرح می سازیم که یکی از وظایف هر مدیر لایق، دورنگر و کاردان، تامین بهداشت روانی کارکنان در سازمان می باشد، سخنی دور از انتظار نگفته ایم. شایسته است که مدیران سازمانها به این وظیفه با احساس مسئولیت و تعمق بیشتری توجه کرده و علاقه خود را نسبت به فراگیری مفاهیم اولیه آن و کاربرد اصول و مفاهیم بهداشت روانی در محیط کار، نشان دهند. بهداشت روانی در محیط کار، یعنی پیشگیری از بروز پریشانی های روانی و اختلالهای رفتاری در کارکنان به دلیل عوامل بیماری زا در محیط کار و سالم سازی محیط و فضای روانی کار . یکی از مفاهیمی که در سالهای اخیر توجه روانشناسان صنعتی و سازمانی را به خود معطوف ساخته، از پادرآو ردن، از رمق افتادن، از پاافتادگی، بی حالی، سستی و رخوت متصدی شغل است که اصطلاحاً فرسودگی  شغلی گفته می شود.

    هم چنین در سالهای اخیر واژه توانمند سازی به بخشی از زبان روزمره مدیریت تبدیل شده است (Wilkinson,1998: 3) و می توان آن را با جنبش های مشهوری نظیر مدیریت منابع انسانی(HRM)  مدیریت کیفیت جامع مرتبط دانست. توانمند سازی به عنوان راه حلی برای مشکل کهنه و قدیمی سازمان  ها و شرکت های بوروکراتیک و تیلوریزه است که در آن ها خلاقیت نادیده گرفته شده و کارگران چه به صورت جمعی و چه به صورت فردی با نشان دادن رفتارهای بی محتوا از خود بیگانه می شوند.

    1-4-سوال ها و فرضیه های تحقیق

    1-4-1-سوال اصلی تحقیق

    بین توانمند سازی روانشناختی کارکنان و فرسودگی شغلی چه رابطه ای وجود دارد؟

    1-4-2-سوال های فرعی تحقیق

    بین احساس شایستگی در کارکنان و فرسودگی شغلی چه رابطه ای وجود دارد؟

    میان داشتن حق انتخاب و  فرسودگی شغلی چه رابطه ای وجود دارد؟

    میان داشتن احساس موثر بودن و  فرسودگی شغلی چه رابطه ای وجود دارد؟

    میان داشتن  احساس معنی داربودن و فرسودگی شغلی چه رابطه ای وجود دارد؟

    میان داشتن اعتماد به دیگران  و فرسودگی شغلی چه رابطه ای وجود دارد؟

    1-4-3-فرضیه اهم تحقیق

    میان توانمند سازی روانشناختی کارکنان و فرسودگی شغلی رابطه منفی و معنا داری وجود دارد.

    1-4-4-فرضیه های اخص تحقیق

    میان احساس شایستگی در کارکنان و فرسودگی شغلی رابطه منفی و معنا داری وجود دارد.

    میان داشتن حق انتخاب و  فرسودگی شغلی رابطه منفی و معنا داری وجود دارد.

    میان داشتن احساس موثر بودن و  فرسودگی شغلی رابطه منفی و معنا داری وجود دارد.

    میان داشتن  احساس معنی داربودن و فرسودگی شغلی رابطه منفی و معنا داری وجود دارد.

    میان داشتن اعتماد به دیگران  و فرسودگی شغلی رابطه منفی و معنا داری وجود دارد.

    1-5-مدل مفهومی تحقیق

    در تحقیق حاضر فرسودگی شغلی و ابعاد سه گانه آن به عنوان متغیر وابسته و توانمند سازی روانشناختی کارکنان و ابعاد پنج گانه آن به عنوان متغیر های مستقل در نظر گرفته شده اند. بنابراین مدل مفهومی تحقیق به شرح ذیل می باشد. برای سنجش فرسودگی شغلی از مدل مسلش(2001) و برای سنجش توانمندسازی روانشناختی از مدل اسپریتزر(1995) استفاده شده است.

    تعریف های عملیاتی متغیرها و  واژه های کلیدی

    فرسودگی شغلی:سندرمی روانی متشکل از خستگی عاطفی، زوال شخصیت و کاهش احساس موفقیت فردی می باشد.

    خستگی عاطفی: احساس خالی شدن و به ته رسیدن منابع احساسی و جسمانی است.

    زوال یا مسخ شخصیت: پاسخ های منفی، بسیار بی علاقه و بی عاطفه به جنبه های مختلف کار می باشد.

    عملکرد شخصی: تنزلی در احساسات رقابت یا بهره وری در کار است.)صاحب زاده و همکاران، 1389،ص638)

    توانمند سازی : توانمند سازی به معنی ایجاد 1- احساس شایستگی[1] 2- احساس داشتن حق انتخاب[2]3- احساس موثر بودن[3]  4- احساس معنی دار بودن[4]  و 5- احساس داشتن اعتماد به دیگران می‌باشد[5]. (Mishra, 1992:53)

    احساس معنی داری شغل : عبارت است از ارزش اهداف شغلی که در ارتباط با استانداردها و یا ایده آل های فردی مورد قضاوت قرار می گیرد (Thomas & Velthouse, 1990:670)

    احساس شایستگی در شغل : شایستگی یا خود کارآمدی، اعتقاد فرد به توانایی و ظرفیت خود برای انجام کارهای مهارتی شایستگی چیزی شبیه اعتقادات عامل، توانایی شخصی و یا انتظار تلاش- عملکرد است(Gist, 1984:200).

    احساس داشتن حق انتخاب : در حالیکه شایستگی یک مهارت رفتاری است،خود تعیینی یک احساس فردی در مورد حق انتخاب برای پیش قدمی و تنظیم فعالیتهاست. خود تعیینی بیانگر استقلال در پیشقدمی و استمرار رفتارها و فرایندهاست مثالهایی در این زمینه شامل اتخاذ تصمیم در مورد روشهای کار و میزان تلاش می باشد (Spreitzer, 1986:1010)

    احساس موثر بودن : که عبارت است از " اعتقادات فرد در یک مقطع مشخص از زمان در مورد توانایی‌اش برای ایجاد تغییر در جهت مطلوب ". این یک اعتقاد راسخ است که یک شخص با فعالیتهای خود می تواند بر آنچه اتفاق می افتد، تاثیر بگذارد.

    احساس اعتماد به همکاران : اعتماد به معنی داشتن احساس امنیت شخصی است. اعتماد همچنین، به طور ضمنی، دلالت بر این دارد که افراد خود را در یک موقعیت آسیب پذیری قرار می دهند. با این همه، افراد توانمند ایمان دارند که در نهایت هیچ آسیبی در نتیجه آن اعتماد متوجه آنان نخواهد شد.

    1-7-روش تحقیق

    پژوهش کاربردی ، پژوهشی است که نتیجه های حاصل از آن در رفع نیازها و حل مشکلات یک سازمان به کار آید. بنابراین هدف از این نوع تحقیقات ، به کارگیری نتیجه ها در حل مسائل و مشکلات خاص در جامعه می باشد. در واقع پژوهش های کابردی، پژوهش هایی هستند که در آنها نظریه پردازی وجود ندارد، اما نظریه های حاصل از پژوهش های بنیادی را برای حل مسائل به کار می گیرند. از این رو با توجه به اینکه تحقیق حاضردر داخل یک سازمان صورت پذیرفته لذا از نوع هدف کاربردی است.

    تحقیق توصیفی مجموعه روش هائی است که هدف آنها توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است. اجرای تحقیق توصیفی می تواند صرفاً برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم گیری می باشد. به دلیل اینکه جمع آوری داده ها صرفاً جهت شناخت شرایط سازمان مورد مطالعه بدون دخالت پژوهشگر صورت پذیرفته از این رو تحقیق حاضر از حیث جمع آوری داده ها از نوع توصیفی می باشد.  هم چنین وقتی که رابطه بین متغیرها در یک تحقیق مورد آزمون قرار می گیرد، این تحقیقات از نوع همبستگی می باشند(سرمد و همکاران،1377، 91). بنابراین با توجه به اینکه در این تحقیق ارتباط میان متغیرها سنجیده می شود لذا از نوع همبستگی می باشد. هم چنین با توجه به اینکه از روش مدل سازی معادلات ساختاری برای تعیین رابطه علّی میان متغیرها استفاده شده است در بین تحقیقات همبستگی از نوع تحلیل ماتریس کوواریانس می باشد.

     

     

    1-8-قلمروهای تحقیق

    قلمرو مکانی این تحقیق وزارتخانه کار، تعاون و  رفاه اجتماعی می‌باشد.  قلمرو زمانی این پژوهش تیرماه 1392 تا دی ماه 1392 می باشد و هم چنین به لحاظ موضوعی این تحقیق در حوزه مدیریت رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی قلمداد می شود.

    1-9-جامعه آماری

    جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه کارکنان وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی می باشد. حجم جامعه آماری حدود 900 نفر می باشد.

    1-10-حجم نمونه و روش نمونه گیری

     در این تحقیق جامعه مورد نظر کلیه کارکنان وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. با توجه به محدود بودن جامعه آماری ( )، جهت محاسبه حجم نمونه از رابطه زیر استفاده گردیده است :

     

    [1] competence

    [2] choice

    [3] impact

    [4] meaning full

    [5] Trust in others

     

     

    Abstract

    Despite that doing the job bring lot individual and social advantages to people, but in some cases cause job exhaustion in individuals. Job exhaustion and depreciation is a phenomenon which outbreak while encountering continual psychological stress. Neglect of this issue, yield lots of individual, organizational and social injuries. So, present research is aiming to assess psychology role of empowerment of employee in reducing job exhaustion. Statistic population of present research is including of all employee of Social welfare, Job and corporation ministry. Volume of related samples is equal to 210 peoples and sampling has been done as random sampling. The device of collecting data is questionnaire and to examine research assumption, Spirman correlation coefficient and Friedman Ranking examination have been utilized. Findings of study showed us that there is negative and meaningful relation between psycohological empowerment ,its 5 dimensions  and job exhaustion.  

     

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    فصل اول

    کلیات تحقیق.. 1

    مقدمه. 2

    1-1-بیان مساله تحقیق.. 2

    1-2-اهداف تحقیق.. 3

    1-3-اهمیت موضوع تحقیق و انگیزه انتخاب آن.. 4

    1-4-سوال ها و فرضیه های تحقیق.. 5

    1-4-3-فرضیه اهم تحقیق.. 5

    1-4-4-فرضیه های اخص تحقیق.. 5

    1-5-مدل مفهومی تحقیق.. 5

    1-6-تعریف های عملیاتی متغیرها و  واژه های کلیدی.. 7

    1-7-روش تحقیق.. 7

    1-8-قلمروهای تحقیق.. 9

    1-9-جامعه آماری.. 9

    1-10-حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 9

    فصل دوم

    مطالعات نظری.. 10

    2-1- فرسودگی شغلی( تحلیل رفتگی). 10

    2-1-2-پیامدهای فرسودگی شغلی.. 14

    2-2-توانمند سازی.. 15

    2-2-1-رویکردهای توانمند سازی.. 16

    2-2-1-1-رویکرد رابطه ای یا چند بعدی.. 16

    2-2-1-2-رویکرد روان شناختی.. 17

    2-2-2-توانمند سازی روان شناختی.. 18

    2-2-2-1-احساس معنی دار بودن.. 19

    2-2-2-2-احساس خود کار آمدی.. 19

    2-2-2-3-احساس خود تعیینی.. 20

    2-2-2-4-احساس موثر بودن.. 20

    2-2-2-5-احساس داشتن اعتماد به دیگران.. 20

    2-2-3-پیش زمینه های توانمندی روان شناختی.. 21

    2-2-3-1-احترام به خود. 21

    2-2-3-2-کانون کنترل. 21

    2-2-3-2-محتوای کار. 22

    2-2-4-پیامدهای توانمندی روان شناختی.. 22

    2-2-5-ویژگیهای ساختار اجتماعی واحدهای کاری در فرایندتوانمندسازی.. 23

    2-2-6-تاریخچه توانمندسازی.. 24

    2-2-6-1-عصر ماشین.. 24

    2-2-6-2-صنایع بومی و سیستم کارخانه. 25

    2-2-6-3-عرصه مدیریت علمی.. 25

    2-2-6-4-عصر سیستم. 26

    2-2-6-5-نیاز به تغییرات بنیادین.. 26

    2-2-6-6-سازمانهای امروزی و توانمندکننده. 26

    2-2-7-سیر توسعه مقیاس های اندازه گیری توانمندسازی.. 27

    2-2-8-موانع توانمند سازی.. 28

    2-2-8-1-ترس کارکنان.. 28

    2-2-8-2- تهدیدی برای مدیریت.. 28

    2-2-8-3-سیستم ها و نمادهای مدیریت.. 29

    2-2-8-4-ساختارهای سازمانی.. 29

    2-2-8-5-عدم اطمینان مدیریت.. 29

    2-2-8-6- نا امید شدن مدیریت.. 29

    2-2-8-7-فقدان منابع و زمان کافی.. 29

    2-2-9-مزایای توانمند سازی.. 29

    2-2-9-1-مزایای سازمانی.. 30

    2-2-9-2-مزایای فردی.. 30

    2-2-10-انتقادات نسبت به توانمندسازی.. 30

    2-2-11-توانمندسازی و قدرت.. 31

    2-2-11-1-قدرت به عنوان یک سازه رابطه ای یا چند بعدی.. 32

    2-2-11-2-قدرت به عنوان یک سازه انگیزشی.. 32

    2-2-11-3-قدرت به عنوان یک بازی با مجموع صفردر مقابل تبادل دو طرفه نفوذ. 32

    2-3-سابقه تحقیقات گذشته. 33

    فصل سوم

    روش تحقیق.. 39

    مقدمه. 40

    3-1-روش تحقیق.. 40

    3-2-متغیرها و شاخص های تحقیق.. 41

    3-3-قلمروهای تحقیق.. 41

    3-4-جامعه آماری.. 41

    3-5-حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 41

    3-6-ابزار جمع‌آوری اطلاعات.. 42

    3-7-پایایی پرسشنامه ها 43

    3-8-اعتبار (روایی) پرسشنامه. 45

    3-9-روش‌های تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 46

    فصل چهارم

    تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 47

    4-1-مقدمه. 47

    4-2-آمار توصیفی.. 48

    4-3-تحلیل عاملی تائیدی.. 48

    4-4-آزمون فرضیه های تحقیق.. 52

    4-4-1-آزمون فرضیه اهم. 52

    آزمون فرضیه‌های اخص.... 53

    4-4-2-1-فرضیه اخص اول. 53

    4-4-2-2-فرضیه اخص دوم. 54

    4-4-2-3-فرضیه اخص سوم. 54

    4-4-2-4-فرضیه اخص چهارم. 55

    4-4-2-5-فرضیه اخص پنجم. 56

    4-4-3-آزمون تحلیل واریانس فریدمن.. 57

    فصل پنجم

    بحث و نتیجه گیری.. 59

    5-1-مقدمه. 60

    5-2-نتیجه گیری براساس نتایج بدست آمده از آزمون فرضیه ها 61

    5-3-پیشنهادات براساس نتایج تحقیق.. 63

    5-3-1-پیشنهادات براساس فرضیه اصلی تحقیق.. 63

    5-3-2-پیشنهادات براساس فرضیه اخص اول. 64

    5-3-3-پیشنهادات براساس فرضیه اخص دوم. 64

    5-3-4-پیشنهادات براساس فرضیه اخص سوم. 64

    5-3-5-پیشنهادات براساس فرضیه اخص چهارم. 64

    5-3-6-پیشنهادات براساس فرضیه اخص پنجم. 65

    5-4-پیشنهادات برای محققان آینده. 65

    منابع و مآخذ. 71

    منابع فارسی.. 72

    منابع لاتین.. 73

    ضمایم و پیوست ها 66

    Abstract.. 74

     

     

     

    فهرست جداول

    جدول 3-1: طیف لیکرت.. 43

    جدول 3-2: ابعاد متغیرها و تعداد کلی سؤال ها 43

    جدول 3-3: پایایی مقیاس توانمند سازی روانشناختی.. 45

    جدول 3-4: پایایی مقیاس فرسودگی شغلی.. 45

    جدول 4-1: آمارتوصیفی متغیرهای پژوهش... 48

    جدول 4-2: بارهای عاملی گویه های مقیاس توانمندسازی.. 50

    جدول 4-3: بارهای عاملی گویه های مقیاس فرسودگی شغلی.. 52

    جدول 4-4: نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن میان توانمند سازی روانشناختی کارکنان و فرسودگی شغلی   53

    جدول 4-5: نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن میان احساس شایستگی و فرسودگی شغلی.. 53

    جدول 4-6: نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن میان داشتن حق انتخاب و فرسودگی شغلی.. 54

    جدول 4-7: نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن میان احساس موثر بودن و فرسودگی شغلی.. 55

    جدول 4-8: نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن میان احساس معنی داری و فرسودگی شغلی.. 56

    جدول 4-9: نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن میان داشتن اعتماد به دیگران و فرسودگی شغلی   56

    جدول 4-10: میانگین رتبه ها در آزمون فریدمن به منظور بررسی عوامل مرتبط با فرسودگی شغلی   57

    جدول 4-11: آزمون معنی داری فریدمن.. 57

    جدول 4-12: میانگین رتبه های عوامل مرتبط با توانمندسازی روانشناختی.. 58

    جدول 4-14: آزمون معنی داری فریدمن.. 58

    منبع:

    منابع فارسی

    آذر، عادل ، و مؤمنی، منصور(1383)، آمار و کارُبرد آن در مدیریت، تهران ، انتشارات سمت.

    آقائی، اصغر، جلالی، داریوش، حسن زاده، ریحانه، اصلان، زهرا(1390)،" پیش بینی ابهام نقش، تعارض نقش، فرسودگی شغلی وابعاد چهارگانه سرریزشدگی استرس مشاوران شهر اصفهان براساس ویژگی های جمعیت شناختی آنان"، یافته های نو در روانشناسی، سال پنجم، شماره 20، ص 88-69

    اکبری، رامین، غفارثمر، رضا، کیانی، غلامرضا، اقتصادی، احمدرضا(1390)،" اعتبار عاملی و ویژگی های روان سنجی پرسش نامه فرسودگی شغلی ماسلاچ (نسخه فارسی)"، فصلنامه دانش و تندرستی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود، دوره 6، شماره 3،8-2

    ایران نژاد پاریزی، مهدی(1378)، روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی،تهران ، نشر میدان.

    بخشی سورشجانی، لیلا( 1389)،" رابطه هوش هیجانی و سلامت روان با فرسودگی شغلی دبیران، پرستاران و کارکنان اداره آب و برق شهرستان بهبهان"، فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی، سال ششم، شماره اول، ص 58-37

    حاجلو، نادر، صبحی قراملکی، ناصر، رهبر طارمسری، حقیقت گو، مرجان( 1389)، " بررسی رابطه کمالگرائی و فرسودگی شغلی در پرستاران"، مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دوره بیستم، شماره 77، ص 30-23

    دعائی، حبیب الله، مرتضوی،سعید، کوشا زاده ، سید علی( 1390)، " اثر توانمند سازی بر تمایل به ترک خدمت کارکنان"، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع) ، سال دوم، شماره 3 و 4 ، ص 147-121

    دلاور، علی(1380)، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی،تهران، انتشارات رشد.

    راشدی، وحید، فروغان، مهشید، حسینی، محمد علی(1390)،" فرسودگی شغلی و متغیرهای جمعیت شناختی مرتبط با آن در پرسنل بهزیستی استان تهران"، دوماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، سال شانزدهم، شماره اول، ص 36-28

    زمینی، سهیلا، حسینی نسب، داوود، زمینی، سمیرا، زارعی، پروین(1389)، " بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی و فرسودگی شغلی در میان کارکنان دانشگاه تبریز"، فصلنامه سلامت کار ایران، دوره 8، شماره 1، ص 40-30

    سید جوادین، سید رضا، نرگسیان، عباس، باباشاهی، جبار( 1389)، " بررسی رابطه عجین شدن با کار بر ویژگی های رفتاری کارکنان"، چشم انداز مدیریت دولتی، شماره 3 ، ص 62- 47

    سرمد ،زهره.، بازرگان، عباس، و حجازی، الهه (1380)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران، انتشارات آگاه،.

    سید جوادین،سید رضا(1381)، مدیریت منابع انسانی و امورکارکنان،انتشارات نگاه دانش،تهران

    شهناز دوست، معصومه، مقصودی، شاهرخ، تبری، رسول، کاظم نژاد لیلی، احسان(1390)،" ارتباط فرسودگی و حمایت شغلی پرستاران"، مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دوره بیستم، شماره 80، ص 59-49

    صالحی صدقیانی، جمشید. و ابراهیمی، ا.، (1381)، تحلیل آماری پیشرفته ، انتشارات هستان.

    صاحب زاده، ماندانا، کریمی، سعید، حسینی، سید محسن، اختر دانش، غزاله، حسینی، سحر، (1389)، " فرسودگی شغلی در مدیران اجرائی و پرستاری بیمارستان های دانشگاهی شهر اصفهان"، مدیریت اطلاعات سلامت، 637-648

    عاطف، لاله، روح الامین، مریم، نوری، ابوالقاسم، مولوی، حسین(1385)،" میزان فرسودگی شغلی و خشنودی شغلی پزشکان جراح عمومی و متخصص داخلی شهر اصفهان"، مجله دانش و پژوهش در روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، شماره بیست و نهم، ص 151-129

    غلامی حیدر آبادی، زهرا، ( 1390)، " بررسی رابطه مولفه های فرهنگ سازمانی با انگیزش و فرسودگی مشاوران شهر تهران"، فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، سال دوم، شماره 7، ص 121-103

    فروغی و همکاران(1386)،رضایت شغلی و عوامل مؤثر بر آن از دیدگاه اعضای هیأت­علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی،335-342

    قلی پور، آرین، بلاغی اینانلو، امین، قاسمی، میثم، روحی خلیلی، مهدی( 1386)، " بررسی صحت و سقم کلیشه های منفی زنان در سازمان ها"، مجله پژوهش زنان، دوره 5 ، شماره 3 ، ص 168- 141

     

    منابع لاتین

    Ashforth, B.E.(1989), The experience of powerlessness in organization Organizational behavior and Huaman Decision processes, 43:207-242

    Bandura, A. (1977), self – efficacy: toward a unifying theory of behavioral change,  Psychological Review, 84:191-215

    Cook, Sarah. (1994), The cultural Imlications of Empowerment, Empowerment in Organizations,2/1:9-13.

    Conger, J.A.and Kanaungo, R.N. (1988), the empowerment process: integrating theory and practice, Academy of Management Jurnal, 13/3:471-82.

    Gist, M. (1987), "self- efficacy: Implications for Organizational Behavior and Human Resourse Management". Academy Of Management Review, 1/12:479-85

    Honold, Linda. (1997), a review of literature on employee empowerment, Empowerment in Organizations, 5/4:202-12.

    Julia, V., Bueno. L., Gebhart, G.F.  (1999), Role of neurokinin 3 receptors on responses to colorectal distension in the rat: electrophysiological and behavioural studies. Gastroenterol.116:1124–1131

    Kanter, R. (1979), Power Failure in Management Circuits, Harvard Business Review, 57/4:65-75.

    Konczak, L.J., Stelly, D.J. and Trasty, M.L. (2000), Defining and measuring empowering leader behaviors: Development of an upward feedback hnstrument, Educational and Psychological Measurement, 60/2:301-13.

    Martinko, M.J., Gardner, W.L. (1982), Learned helplessness: An alternativeexplanation for performance deficities"،Academy of Management Review, 7: 207-795.

    Moye, Melindaj, (2003), “The relationship of empleyee empowerment & commitment to the organization to interpersonal”, level trust. PhD, the univeristy of uiowa.

    Spreitzer, G.M. (1996), Social structural characteristiss of psychological empowerment, Academy of Management Journal, 39/2:483-507.

    Sullivan, K.D. (1994), Educational Leadership, Seattle University, Seattle, WA.

    Seaborne, wendell, (2003), “An examination of the relationship between leadrship style and empowerment”, PhD, Regent university.

    Thomas, K. B., and Velthouse, B. A. (1990). Cognition elements of empowerment: an "interpretive" model of intrinsic task motivation. Academy of Management Review, 15, 666-681.

    Vaines, E. (1993), An empowerment orientationfor Home Economics, Home Economics Forume, 6/2:21-5.


موضوع پایان نامه بررسی رابطه میان توانمند سازی روانشناختی کارکنان و فرسودگی شغلی آنان در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی, نمونه پایان نامه بررسی رابطه میان توانمند سازی روانشناختی کارکنان و فرسودگی شغلی آنان در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی, جستجوی پایان نامه بررسی رابطه میان توانمند سازی روانشناختی کارکنان و فرسودگی شغلی آنان در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی, فایل Word پایان نامه بررسی رابطه میان توانمند سازی روانشناختی کارکنان و فرسودگی شغلی آنان در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی, دانلود پایان نامه بررسی رابطه میان توانمند سازی روانشناختی کارکنان و فرسودگی شغلی آنان در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی, فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه میان توانمند سازی روانشناختی کارکنان و فرسودگی شغلی آنان در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان توانمند سازی روانشناختی کارکنان و فرسودگی شغلی آنان در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان توانمند سازی روانشناختی کارکنان و فرسودگی شغلی آنان در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی, پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان توانمند سازی روانشناختی کارکنان و فرسودگی شغلی آنان در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان توانمند سازی روانشناختی کارکنان و فرسودگی شغلی آنان در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان توانمند سازی روانشناختی کارکنان و فرسودگی شغلی آنان در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه میان توانمند سازی روانشناختی کارکنان و فرسودگی شغلی آنان در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه میان توانمند سازی روانشناختی کارکنان و فرسودگی شغلی آنان در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی, پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه میان توانمند سازی روانشناختی کارکنان و فرسودگی شغلی آنان در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان توانمند سازی روانشناختی کارکنان و فرسودگی شغلی آنان در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان توانمند سازی روانشناختی کارکنان و فرسودگی شغلی آنان در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان توانمند سازی روانشناختی کارکنان و فرسودگی شغلی آنان در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان توانمند سازی روانشناختی کارکنان و فرسودگی شغلی آنان در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان توانمند سازی روانشناختی کارکنان و فرسودگی شغلی آنان در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش : صنعتی و سازمانی پیش بینی عملکرد شغلی کارکنان بر اساس توانمند سازی ، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی چکیده : پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کنندگی توانمندسازی، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت مخابرات به روش علّی – مقایسه‌ای انجام پذیرفت. بدین منظور از بین مدیران ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش : صنعتی و سازمانی پیش بینی عملکرد شغلی کارکنان بر اساس توانمند سازی ، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی چکیده : پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کنندگی توانمندسازی، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت مخابرات به روش علّی – مقایسه‌ای انجام پذیرفت. بدین منظور از بین مدیران ...

پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی گرایش علوم تربیتی چکیده: مشکل بسیاری از شرکت هاو مراکز آموزشی امروزی، مشکل نیروی انسانی، و عدم کارایی مناسب این نیروها در سازمانها می باشد این پژوهش برای تمامی صنایع ،شرکتها ،سازمانها ومراکز آموزشی تهیه شده است و برای کمک به کمیته های سلامت ، امنیت ، ناظران و مدیران می باشد تا با بکارگیری علم مطالعه کار یعنی ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت آموزشی گرایش : مدیریت آموزشی [1]چکیده: این تحقیق با هدف بررسی رابطه توانمندی روان شناختی وکیفیت زندگی کاری با رضایت شغلی اساتید دانشگاه ازاد اسلامی واحد بندرعباس انجام شد. روش این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می باشد برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرو نباخ استفاده شد و با استفاده از نرم افزار SPSS محاسبه شد که برای پرسشنامه ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته مديريت دولتي گرايش تحول سازماني زمستان1391 چکيده     تحقيق حاضر با هدف بررسي ارتباط رهبري تحول آفرين و  توانمندسازي روانشنا

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین الملل چکیده در دنیای کسب و کار امروزه هر سازمانی که نتواند سریعتر، ارزانتر و با کیفیت بالاتر از رقبای جهانی خود تولید کند، از صحنه بازار حذف می شود. در این میدان پر رقابت، سازمان‌هایی می توانند موفق عمل کنند که از تمامی ظرفیت انسانی خود بهره گیرند. امروزه یکی از مهمترین چالش های مدیران در سازمان ها عدم استفاده کافی ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی(MA) چکیده هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش توانمندسازی روانشناختی بر خلاقیت شناختی و خلاقیت هیجانی دانش آموزان می­باشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه­ی دانش آموزان دختر سال سوم دوره اول دبیرستان که در سال تحصیلی 93-92در شهر ایوان مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می داد. پس از اجرای پیش آزمون، تعداد 30 نفر از دانش آموزانی که در ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: مدیریت منابع انسانی چکیده کار منبعی مهم برای امرار معاش و احراز موقعیت های اجتماعی است که می تواند به نارضایتی، تحلیل رفتن قوای جسمی و روانی منجر شود. فرسودگی شغلی فرآیندی از خستگی فیزیکی- روانی است که در اثر فشار هیجانی پیاپی ناشی از درگیری دراز مدت، در انسانها ایجاد می شود. معتادین به کار افرادی هستند که به میزان زیادی با ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش سیستم ­های اطلاعاتی چکیده محیط­های کاری به طور قابل ملاحظه­ای در حال تغییر هستند و تقاضا برای کالا و خدمات با کیفیت بالا در حال افزایش است برای آنکه سازمان ها در مقابل چنین فشارهایی موضع رقابتی خود را حفظ کنند و رقابت جو باقی بمانند کیفیت عامل حیاتی محسوب می­شود. شاید اولین قدم برای رقابتی بودن بنگاه­ها در ارتقای کیفیت خدمات باشد از ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی(M.A.) گرایش: مدیریت ورزشی چکیده هدف کلی پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین هوش هیجانی کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال بود. بدین منظور، براساس جدول مورگان نمونه آماری شامل 192 دانشجو به روش تصادفی ساده انتخاب شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی ...

ثبت سفارش