پایان نامه بررسی نقش سرمایه فکری بر بازارگرایی شرکت های بیمه خصوصی

word 1 MB 31268 114
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۳,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

    چکیده

    هدف این تحقیق بررسی اثرات ابعاد سرمایه فکری بر افزایش میزان بازارگرایی شرکت های بیمه خصوصی استان اصفهان می باشد. روش انجام تحقیق حاضر به صورت توصیفی- همبستگی بوده است و آزمون فرضیات با روش همبستگی و نرم‌افزار SPSS نسخه 19 صورت گرفته است.  قلمرو مکانی این تحقیق شرکت ها و نمایندگی های بیمه خصوصی استان اصفهان در بازه ی زمانی بهار و تابستان 1392 می باشد که با توجه به حجم جامعه 600 نفری، 255 آزمودنی به روش تصادفی طبقه ای برای انجام تحلیل های آماری انتخاب شدند. روایی و پایایی پرسش نامه ارزیابی سرمایه فکری، که توسط بونتیس ساخته شده است و پرسش نامه بازارگرایی که توسط نارور و اسلیتر ارائه شده است ، هر دو مورد تایید قرار گرفتند.

    نتایج تحقیق در دوبخش آمار توصیفی و استنباطی ارائه شد که در بخش آمار توصیفی ، اعضای نمونه آماری را بر حسب میزان سن ، جنسیت، سطح تحصیلات، سابقه خدمت و نوع شرکت به تفصیل ذکر شدند و در بخش آمار استنباطی ، نتایج تحقیق با استفاده از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد که رابطه مستقیمی بین ابعاد مختلف سرمایه فکری و بازارگرایی شرکت های بیمه وجود دارد و نیز آزمون های تحلیل واریانس فریدمن نشان داد که بعد مشتری سرمایه فکری از دیگر ابعاد سرمایه فکری میانگین بالاتری دارد. و در آخر بر اساس نتایج آزمون های آماری مذکور پیشنهاداتی به شرکت های خصوصی بیمه استان اصفهان و سایر ارگان های مشابه ارائه گردید.

    واژگان کلیدی: سرمایه فکری، بازارگرایی ، بعد انسانی، بعد مشتری، بعد ساختاری

     

    فصل اول

    کلیات

    1 -1 - مقدمه :

    در دنیای امروز که فضای تجاری بیشتراز گذشته رقابتی وغیرقابل پیش بینی شده ، شرکت ها برای ماندگاری و حصول به اهداف تجاری ناچار به استفاده از رویکردهای متعالی و توسعه شایستگی ها و قابلیت های خود در مواجهه با عدم اطمینان هستند. بازارگرایی  که رویکردی عملیاتی به دید گاه بازاریابی در عملیات و فعالیتهای شرکت است. در2 دهه گذشته از استقبال بسیاری در بین پژوهشگران و اندیشمندان بازاریابی و اندیشمندان بازاریابی و مدیران شرکت ها برخوردار شده و در پژوهش های متفاوتی رابطه آن با سرمایه های فکری و انسانی با حضور یا عدم حضور متغیرهای واسطه و میانجی برسی شده است. اما بر اساس تعریفی غیر آکادمیک؛ یک شرکت بازارگرا، شرکتی است که فعالیت ها، و خدمات خود را با توجه به نیازها و الزامات مشتریانش سازماندهی می نماید . در مقابل اینگونه  شرکت ها، یک شرکت محصول گرا جالب توجه و مهیجی را تولید کرده و به دنبال تحریک علاقمندی وتوجه چرخهٔ عرضه و تقاضا برای این محصولات و خدمات میباشد .  اگرچه ، احتمال موفقیت در هر یک از این دو گرایش وجود دارد ، اما با محصول گرایی تنها بودن موفقیت در هریک از این دو گرایش وجود دارد ، این محصول گرای تنها بودن موفقیت مشکل ترحاصل می شود. ازسوی دیگر امروز ه سرمایه فکری (IC)[1]. عامل کلیدی در بازارگرایی و سود آوری شرکت ها بشمار میرود. دو عامل مهم که موجب بالا رفتن عملکرد بازارگرایی شرکت ها در دو دهه گذشته شده است؛ جهانی شدن و افزایش تغییرات در فناوری می باشد. در چنین محیطی سرمایه فکری و دارایی های نامشهود از عوامل مهم موفقیت به شمارمی روند. در رقابت اقتصادی جدید ، دارایی های مبتنی بردانش فراهم کننده یک مزیت رقابت ذاتی هستند. تحقیق حاضر تلاش می کند تا با معرفی ابعاد متشکله بازارگرایی و سرمایه فکری ارتباط آنها را در میان شرکت های خصوصی بیمه بررسی نماید .    

    پیشرفت و توسعه بیمه با توسعه اقتصادی کشورها متقارن است. بهبود وضعیت اقتصادی ،افزایش مبادلات ،بهبود سطح استانداردهای زندگی موجب پیشرفت وتوسعه اقتصادی کشورها موثرمی باشد و اگر اقتصاد یک کشور متکی به بیمه و تامین ناشی از آن نباشد ، قطعا در معرض تهدید خطرهای بی شماری قرارخواهد گرفت محققان و اندیشمندان ،نقش بیمه دراقتصاد را از دیه کلان شامل حفظ ثروت ملی ،تضمین وتوسعه سرمایه گذاری ها،ایجاد اعتبار و توسعه مبادلات وبهبود موازنه های ارزی وازدید خرد شامل کارایی بازرگانان، ایجاد امنیت مالی جهت فعالیتهای بازرگانی و کمک موثر در توزیع نسبی هزینه ها می دانند. دردنیای امروزه بیمه به چنان جایگاهی رسیده است که می تواند با ایجاد اطمینان درمجموعه فعالیتهای اقتصادی کشورها، نقش کلیدی را درتوسعه اجتماعی واقتصادی ایفا نماید،  (روابط عمومی سازمان بیمه مرکزی ایران 1387).

    صنعت بیمه در ایران با خدمتی بیش ازهفتاد سال به تدریج توانسته است دامنه حضور وفعالیت خود را در مناطق مختلف کشور و در بخش های مختلف اقتصادی گسترش دهد. هر ساله تعداد بیمه گزاران افزایش می یابد و هر روز تعداد بسیاری از بیمه گزاران یا زیان دیدگان جهت دریافت خسارت به مراکز وشعب شرکتهای بیمه مراجعه می نمایند، (روابط عمومی سازمان بیمه مرکزی ایران 1387).  از این میان عده ای با رضایت مندی و برخی با نارضایتی شرکتهای بیمه را ترک می کنند. عدم توجه به سرمایه فکری و به تبع آن عدم استفاده از محاسن نیرو و سرمایه فکری می تواند شرایط پیشرفت صنعت را با اصطکاک و کندی شدیدی همراه نماید و از طرفی دیگر قدم گذاشتن سازمان در اوضاع و شرایط رقابتی و بازار گرایی خود مستلزم استفاده از سرمایه های فکری است(Srivihok , 2008)، با این حال شرایط ویژه واختصاصی کشورهای درحال توسعه و شرکت های فعال در این محیط الزاماتی را که در محیط رقابتی و کشورهای توسعه یافته بدیهی فرض می شود، را به چالش کشیده و نیاز به بررسی تجربی این مفاهیم را آشکارمی سازد. ازاین روبرآنیم که بصورت تجربی نقش سرمایه فکری را بر بازارگرایی در شرکت های بیمه خصوصی استان اصفهان که دارای رویکردهای همنواختی به محصول، قیمت ،توزیع وترفیع هستند را موردبرسی قرار دهیم. باتوجه به اهمیت فرهنگی آن در میان کارکنان رده بالای شرکت که در طراحی و تولید محصولات نقشی کلیدی ایفا می کنند، پرداخته و سپس  رابطه بین سطوح مختلف بازارگرایی در شرکت از سوی دیگر را برسی می نماییم. با این کار امکان استفاده از نتایج این تحقیق در کنار سایر تحقیقات انجام شده درکشورهای درحال توسعه و کشورهای توسعه یافته حاصل می شود.

    3-1- اهمیت وضرورت پژوهش:

    با شناخت ماهیت ، اجزا، مدلها و روش های سنجش اندازه گیری و ارزش گذاری سرمایه های فکری ، امکان طرح ریزی و بهینه سازی ،کنترل ونظارت مستمر برآن درشرکت ها مهیا می شود . با طرح مفهوم ارزش سرمایه فکری شاید بتوان چنین ادعا نمود که بخش عظیمی از تفاوت ارزش بازاری و ارزش دفتری شرکت ها و میزان بازارگرایی و موفقیت آنها در بخش بازار را با ارزش سرمایه های فکری آن ها تبیین خواهد شد . از صنایع بسیار با ارزش هرجامعه صنعت بیمه است که خود به نوعی موجب توسعه اجتماعی و اقتصادی روزافزون جامعه می شود، (Tayles, Pike and Sofian ,2007).  امروزه تمامی جوامع توسعه گرا ، بیمه را عامل مهمی در توسعه کشور می دانند زیرا که معتقدند بیمه در رشد بخش های مختلف اقتصادی نقش برجسته ای ایفا می کند و با پوشش خسارات ناشی از انجام  فعالیتهای اقتصادی و توسعه ای جامعه ،انگیزه های سرمایه گذاری را نیز افزایش می دهد. بنابراین به نظر می رسد بررسی عواملی که می تواند به نوعی بر میزان بازارگرایی شرکت ها ی بیمه اثر گذار باشد ازاهمیت برخورداراست.

    با توجه به اینکه تکنولوژی بکارگرفته در بخش خدمات به مشتریان نهایی در سطح آنچنان بالایی قرار ندارد، یکی از راهکارهای ورود ایران به بازارهای جهانی تکیه و تمرکز به این بخش و توسعه ی مهارت ها و قابلیت های بازاریابی و منابع انسانی مورد نیاز در این صنعت می باشد . تا پس از پیوستن به سازمان تجارت جهانی بخش هایی از اقتصاد ملی قابلیت رقابت و پاسخگویی به فشارهای بازار را داشته باشد. صنعت بیمه یکی از صنایع خدماتی عمده جهانی می باشد که در ایران هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است ، از این رو در این تحقیق با برسی رابطه بین بازارگرایی و سرمایه فکری در حقیقت سمت و سوی حرکت  های هدفمند و بازارگرای بعدی را برجسته می کنیم (Woodruff, 1997).

    از طرفی دیگر در شرایطی  که بحران اقتصادی جهانی درحال سپری شدن است ، اما قیمت نفت خام ، عمده محصول صادراتی کشورما ، همچنان نصف قیمت آن در سال گذشته می باشد و این مسئله ضرورت توجه به ظرفیت سازی در اقتصاد ملی را به عنوان سوخت چرخ محرکه توسعه بیش از پیش آشکار کرده است. یکی از پیش درآمدهای توسعه و کاهش ریسک مرتبط با سرمایه گذاری و فضای کسب و کار استفاده از خدمات بیمه ای مرتبط می باشد. در این رهگذر بررسی رابطه بین بازارگرایی (با تکیه برسه مفهوم توجه به مشتری ، توجه به رقبا وهماهنگی بین بخشی) و سرمایه فکری می تواند چراغ راهی برای شرکت های بیمه ای جهت بازارگراتر شدن و در نتیجه کسب عملکرد های قابل قبول تر و در نهایت ماندگاری بیشتر و توسعه ی خدمات خود باشد. با شناسایی میزان اهمیت سرمایه فکری ، می توان مسئولین و تصمیم گیران علمی و اجرایی را به امر موثر و حیاتی سرمایه فکری (سرمایه های انسانی ، ساختاری، روابطی ، فنی وغیره ) و نقش آن در  بیشتر و پر رنگ کردن میزان بازارگرایی سازمان و ارائه خدمات بیشتر به مردم ، آشنا کرده و ازآن بیشتر استفاده نمایند.

    4-1-فرضیات پژوهش:

    فرضیه اصلی :

    بین سرمایه فکری و بازارگرایی در شرکت های بیمه خصوصی استان اصفهان رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیه های فرعی :

    بین سرمایه انسانی و بازارگرایی در شرکت های بیمه خصوصی استان اصفهان رابطه معناداری وجود دارد.

    بین سرمایه مشتری (رابطه ای) و بازارگرایی در شرکت های بیمه خصوصی استان اصفهان رابطه معناداری وجود دارد.

    بین سرمایه ساختاری و بازارگرایی در شرکت های بیمه خصوصی استان اصفهان رابطه معناداری وجود دارد.

     

    Abstract
    The purpose of this study was to evaluate the effects of intellectual capital dimensions to increase market orientation of the Esfahan’s private insurers companies.

    This research method is descriptive – correlative and hypotheses were tested using correlation and performed using spss version 19 were tested.

    The spatial domain of research, private insurance companies and agencies in the province during the 1392 Spring and Summer period, Given the population size of 600 individuals, 255 people were selected randomly stratified for statistical analysis . Reliability and validity of a questionnaire to evaluate intellectual capital, which is made by Bvntys And Narver and Slater market orientation questionnaire that is given, both were approved. The results were presented in two parts, descriptive and inferential statistics, that, In descriptive statistics, the members of the sample in terms of age, gender, education level, work experience and company type were mentioned and the results of the inferential statistics using Spearman's correlation coefficient showed that there was a direct relationship between the different aspects of intellectual capital and market orientation insurance companies and Friedman ANOVA test also indicated that the customer dimension of intellectual capital has a higher average than other aspects of that. Finally, recommendations were provided to private insurance companies of the Esfahan’s province and other similar bodies based on the test results.

                                                   

    Keywords: intellectual capital, market orientation, the human dimension, the client dimension, the structural dimension

     

  • فهرست:

    چکیده...............................................................................................................................................................................1

    فصل اول کلیات.................................................................................................................................................................2

    1 -1 - مقدمه....................................................................................................................................................................3

    2-1- بیان مسئله پژوهش..................................................................................................................................................3

    3-1- اهمیت و ضرورت پژوهش......................................................................................................................................4

    4-1-فرضیات پژوهش..................................................................................................................................................... 5

    5 – 1 - مدل مفهومی پژوهش..........................................................................................................................................6

    6-1-اهداف تحقیق......................................................................................................................................................... 6

    7-1-تعاریف اصطلاحات ومتغیرهای تحقیق...................................................................................................................6

    فصل دوم ادبیات تحقیق..................................................................................................................................................  7

    1-2- مقدمه..................................................................................................................................................................... 8

    بخش اول ادبیات مرتبط با بازارگرایی.............................................................................................................................. 8

    2-2-مروری بربازارگرایی............................................................................................................................................... 8

    3-2 دیدگاه تصمیم گیری از نظر شاپیرو- 1998 ............................................................................................................10

    4-2- دیدگاه هوشمندی بازاراز نظر کوهلی وجاورسکی 1990..................................................................................... 11

    5-2-دیدگاه فرهنگی از نظر نارور واسلیتر 1910............................................................................................................ 13

    6-2- دیدگاه کانون استراتژیک ازنظر روکرت-1992 .................................................................................................... 14

    7-2-دیدگاه مشتری گرایی از نظر دشپند وهمکاران 1993 .............................................................................................15

    8-2- رویکرد فرهنگ سازمان لایه از دیدگاه هامبورگ و پفلسر-2000............................................................................19

    9-2- مروری بر مدل های بازارگرایی..............................................................................................................................22

    10-2- مروری برپیاده سازی بازارگرایی...........................................................................................................................25

    11-2. رویکرپردازش اطلاعات کوهلی وجاورسکی.........................................................................................................25

    12-2- رویکرد هنجارمبنای لینچتنهال وویلسون...............................................................................................................25

    13-2- رویکرد تغییرفرهنگی – نارورواسلیتر...................................................................................................................28

    14 – 2 - رویکرد دگرگونی فرهنگی کندی،گولزیوآرنولد................................................................................................30

    15-2- رویکرد دگرگونی فرهنگی گبهاردت،کارپنتروشری..............................................................................................30

    بخش دوم : ادبیات مرتبط با سرمایه فکری........................................................................................................................35

    16-2- معرفی سرمایه فکری............................................................................................................................................35

    17-2- مدل ادوینسومن و مالون........................................................................................................................................38

    18- 2- مدل بروکینگ.......................................................................................................................................................40

    19 -2- مدل روس و همکاران..........................................................................................................................................41

    20 -2- مدل استیوارت......................................................................................................................................................43

    21 - 2- مدل سالیوان.......................................................................................................................................................44

    22 – 2 - مدل بونفرر.........................................................................................................................................................45

    23 – 2- مدل هانس ولاواندال...........................................................................................................................................46

    24-2- مدل لین.................................................................................................................................................................47

    25-2- شباهت موجود درتعاریف واجزای مدلهای سرمایه فکری.....................................................................................48

    27 - 2- سابقه مطالعات انجام شده خارجی......................................................................................................................51

    28 - 2- سابقه مطالعات انجام شده داخلی........................................................................................................................52

    29-2- مدل مفهومی پژوهش.............................................................................................................................................54

    فصل سوم روش شناسی پژوهش.......................................................................................................................................55

    1-3- مقدمه........................................................................................................................................................................56

    2-3- روش تحقیق............................................................................................................................................................56

    3- 3- قلمرو تحقیق............................................................................................................................................................57

    4-3- جامعه و نمونه آماری..................................................................................................................................................57

    5-3- نمونه آماری و روش محاسبه حجم نمونه....................................................................................................................57

    6-3- روش نمونه‌گیری.......................................................................................................................................................57

    7-3- متغیرها و شاخص های تحقیق....................................................................................................................................57

    8-3- روشهای جمع‌آوری اطلاعات....................................................................................................................................57

    9-3-روایی وپایایی پرسشنامه ها...........................................................................................................................................59

    10-3- روش‌های تجزیه و تحلیل اطلاعات..........................................................................................................................61

    فصل چهارم تجزیه و تحلیل اطلاعات................................................................................................................................62

    1-4- مقدمه........................................................................................................................................................................63

    2-4- آمار توصیفی.............................................................................................................................................................63

    1-2-4- سطح تحصیلات..................................................................................................................................................64

    2-2-4-میزان سن..............................................................................................................................................................65

    3-2-4-جنسیت.................................................................................................................................................................66

    4- 2 - 4 - میزان سابقه خدمتی........................................................................................................................................67

    5-2-4- نوع شرکت ها......................................................................................................................................................68

    3 - 4- آمار استنباطی.........................................................................................................................................................71

    1-  3- 4- آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن....................................................................................................................71

    2-3-4- فرضیه فرعی اول پژوهش....................................................................................................................................72

    3-3-4- فرضیه فرعی دوم پژوهش...................................................................................................................................73

    4-3-4- فرضیه فرعی سوم پژوهش...................................................................................................................................74

    5-3-4- آزمون تحلیل واریانس فریدمن............................................................................................................................75

    فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات.................................................................................................................................77

    1-5- مقدمه........................................................................................................................................................................78

    2-5- بحث درنتایج توصیفی داده های تحقیق..................................................................................................................78

    3-5- بحث در نتایج تحلیلی داده های تحقیق...................................................................................................................79

    1-3-5- بحث در نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن............................................................................................................79

    4-5- تفسیر یافته های تحقیق............................................................................................................................................82

    5-5- محدویت های پژوهش.............................................................................................................................................82

    6-5- پیشنهادهای تحقیق...................................................................................................................................................83

    7 - 5- پیشنهاد برای محققان آتی.....................................................................................................................................84.

    منابع وماخذ........................................................................................................................................................................85

    منابع فارسی........................................................................................................................................................................85

    منابع انگلیسی......................................................................................................................................................................85

    ضمیمه 1: پرسش نامه.........................................................................................................................................................95

    ضمیمه 2:  خروجی های آماری.........................................................................................................................................

     

    منبع:

    منابع فارسی

    آذر عادل مؤمنی، منصور، (1384) ,  «آمار و کارُبرد آن در مدیریت»، جلد دوم، چاپ هشتم ، تهران : انتشارات سمت.

    "سازماندهی سرمایه های فکری ."1384. ماهنامه تدبیر،سال شانزدهم ،شماره 158.

    "مدیریت ، بازاریابی ، تجارت "..Http:/atalbi. Com/ articles

    آقایی فیشانی ،تیمور.1377. خلاقیت و نوآوری درانسان ها و سازمان ها،تهران ،نشرترمه.

    ادوینسون ، لیف.خرداد1386."مدیریت سرمایه فکری ." گروه مترجمان میثاق مدیران . نشریه میثاق مدیران ، شماره 22.

    انواری رستمی ،علی اصغرو محمد رضارستمی ، زمستان 1382."ارزیابی مدل ها وروش های سنجش و ارزش گذاری سرمایه های فکری شرکت ها"، برسی های حسابداری و حسابرسی ، سال دهم  ، شماره 34، صص75-51.

    انواری رستمی ،علی اصغر و حسن سراجی .بهار1384. "سنجش سرمایه فکری و برسی رابطه میان سرمایه فکری و ارزش بازار سهام شرکت های بورس اوراق بهادار تهران ". برسی های حسابداری و حسابرسی  ، سال دوازدهم ، شماره 39، صص62-49.

    بازارگان، عباس ،زهره سرمد والهه حجازی، 1381. روش تحقیق درعلوم رفتاری ،تهران ، نشرآگاه ،چاپ ششم.

    بطحایی ،عطیه . 1385." برسیاثرات سرمایه های فکری بر عملکرد سازمانی شرکت های تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ومعادن ،"پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه شهید بهشتی

    خائف الهی ح ،ر.(1385) مدلی برای تعیین میزان تاثیر بازارگرایی برعملکرد کسب و کار باتوجه به قابلیت های بازاریابی در صنایع شیمیایی  . فصلنامه مدرس علوم انسانی 141

     خاکی ،غلامرضا .1378. روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی ،تهران ، مرکزتحقیقات علمی کشور با همکاری کانون فرهنگی انتشاراتی درایت ، چاپ اول .

     خاکی ،غ. (1379). روش تحقیق در مدیریت .تهران :مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی .

     دلاور،ع.(1380).روش تحقیق درروانشناسی وعلوم تربیتی .تهران :انتشارات نشر ویرایش .

     رابینز،استفن .1374. مدیریت رفتارسازمانی ،تهران .ترجمه علی پارسیان ومحمد اعرابی ،6

     موسسه مطالعات وپژوهش های بازرگانی . چاپ اول .

     روابط عمومی سازمان بیمه مرکزی ایران .1387.برنامه تحول درصنعت بیمه کشور.

    زاهدی، سیدمحمد، لطفی زاده، فرشته(1386)، ابعاد و مدلهای اندازه گیری سرمایه فکری، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره55، سال پانزدهم، صص 64-39.

     ساسان گهر،پرویز.1375."مقدمه ای بربهبود سازمان "،مجله مدیریت امروز ،دوره نهم ،شماره 3و4.

     سرمد ،ذ، بازرگان ،ع ،& حجازی ،ا(1380).روش های تحقیق درعلوم رفتاری .تهران :انتشارات آگاه.

    سکاران ،ا. (1382). (روش های تحقیق درمدیریت). م. صائبی & ،م ، شیرازی (Trans،تهران : نشرموسسه عالی آموزش وپژوهش مدیریت وبرنامه ریزی .

     عمیدی ، علی ، 1378. نظریه نمونه گیری و کاربردهای آن . مرکز نشر دانشگاهی تهران . جلد اول ، چاپ اول .

     فخرارا، امین .آذر1378. "نگرش جدید درمدیریت منابع انسانی "، مجله استاندارد،شماره 99.

     فرشاد فر، عزت اله ،1380. اصول و روش های آماری پیشرفته آماری (تجزیه واریانس و طرح آزمایش ها). انتشارات طاق بستان .کرمانشاه.

     فرشاد فر ، عزت اله ،1380. اصول و روش های آماری پیشرفته آماری (تجزیه رگرسیون ).ا نتشارات طاق بستان . کرمانشاه.

     قلیچ لی، بهروز ، تابستان 1385. "تبین نقش سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی در مزیت رقابتی (مطالعه موردی شرکت های ایران خودرو و پارس خودرو)"، رساله دکترا ، دانشگاه تربیت مدرس

     کردستانی ،غلامرضا .1387."اندازه گیری و گزارشگری سرمایه انسانی "، حسابرس ،شماره 41

     کامنا، یوجین .1380. دیوانسالاری .ترجمه خسرو صبری .تهران ، انتشارات شیرازه ،چاپ اول.

     مومنی  ، م &، فعال قیومی ، ع .(1387). تحلیل های آماری با استفاده از. SPSS تهران:کتاب نو.

     مجتهدزاده ،ویدا.1382."نقش حسابداری مدیریت در انعکاس سرمایه فکری "، سال هفدهم ،ش152.

     منصورفر، کریم .1376. روش های آماری .تهران .انتشارات دانشگاه تهران ،چاپ چهارم.

     مهدی پورتملی ، فاطمه ،1380. "تاثیرسرمایه انسانی بررشد اقتصادی درایران (1375-1345)، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه الزهرا، 7.

     یزدانی ،حمیدرضا .1385."برسی روابط متقابل میان اجزای سرمایه فکری (سرمایه انسانی ،سرمایه ساختاری ،سرمایه مشتری ) و اثرات آن بر عملکرد سازمانی شعب بانک ملت استان تهران ،"پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تهران .

     

    English reference:

    "Inteclletual  Capital Accounts . Reporting and managing intellectual capital " ,http://www.oecd . org /dataoecd/16/30/1948022. Pdf. 

    "IntellectualCapital Reporting".www.journals.uzpi.cz/uniquefiles/00831.pdf.

    Aboody, D.and B.Lev.2000."Information asymmetry ,R&D and insider gains" journal  of  Finance ,55(6): 2747-2766.                                                                         

    Angheel,  I . 2008 . "Intellectual  Capital  and  Intangible  Assets  Analysis and Valuation" , Theoretical  and Applied Economics , 75 – 84.                                    

    Appiah –Adu , k.(1998).Market  Orientation  and  Performance: emprical    Tests  in  a transition  economy . Journal of Strateting , 25-45                         

    Atuahene –Gima , k .(1996) . Market  orientation  and  innovation.Journal Of Business  Research , 93-103.                                                                                

    Avlonitis , G ., & Gounaris , S. (1999). Market  orientation  and  its Determinants : an emprical  analysis.European Jounal  of  Marketing ,1003-37.

    Baker, W., & sinkula , J .(1999).The synergistic  effect  of  market  orientation and learning  orientation  on  organizational  performance. Journal of          Academy  of Marketing  Science , 411- 27                                                             

    Baker , w., & sinkula , J .(2002). Market  Orientation , learning orientation And product  innovation: delving into the organizations  black  box.Journal  of Market – Focused  Management , 5-23.

    Becker , j ., & Homburg , C .(1999).Market-oriented  management :a syste Msbased  perspective  . Journal  of Market-focused Managemnt, 17-41.     

    Bontis, N.1998."Intellectual  Capital: An  exploratory  study  that  develops Measure  and  models ",Management  Decision, 36.2.63-76.                                

    Bontis , N.2004."National  Intellectual  Capital  Index  A United  Nations Initiative  for  the  Arabic  Region",Journal  of Lntellectual  Capital , Vol 5,No 1,pp13-39.

    Bontis ,N. And J.Fitez –enz.2002"Intellectual  Capital  RoI: a casual map Of human  capital  antecedents  and  consequents",journal  of  Intellectual Capital ,Vol3,pp203-247.

    Bontis,N,. W. Chua  Chong Keow  and S. Richarddson.2000."Intellectual Capital and Business  performance in Malaysian  Industries",Journal  of     Intellectual  Capital, Vol  1,pp58-100.

    Bose , S.and K .Thomas .2007."Applying  the  Balanced Scorecard  for better  performance  of Intellectual  Capital", Journal  of  Intellctual  Capital,Vol 8, No 4 , pp653-665.

    Brooking , A.1997."Intellectual  Capital". International  Thomsin Business Press,London , Vol8,No12 -13, p 76 

    Cadogan , J.,Diamantopoulos, A., & Martanges,C.(1999).A Measure of export market  orientation : scale  development  and cross  cultural  validation. Journal  of  International Business Studies , 689-707. 

    Calori, R., & sarnin ,p.(1991).Corporate  culture  and  economic  performance . Organizational  Studies ,49-74.

    Cohen , S. and N .kaimenakis .2007." Intellectual  capital  and  corporate      Performance in  knowledge –intensive  smss",The Learning  Orgnization, vol 14, No 3 ,pp 241-262.   

    Day ,G.(1990).Market  Driven  strategy:processes  for  creating value.new York,NY.:The Free  press.                                                                                            

    Day.G.(1994a). The capabilities  of market  driven  organization. Journal of Marketing , 37-52.

    Day , G . (1994b).Continuius  learning  about  markets. California Management  Review , 9-31.  

    Day , G.(1999).Creating  a  market-driven  organization.sloan  Management Review , 11-22,R.(2004).Assessing  advantage:a framework for Diagnosing   competetive  superiority  . journal of Marketing, 1-20.

    Deng , S,. &Dart , j .(2007).Measuring  market  orientation: a multi-factor, Multi-item  approach.journal of  marketing ,725-42.    

    Desh pande, R.& Farley , j.(2000)understanding  Market  Orientation: A Prospectively  designed  meta  analysis  of three  market orientation scales. Marketing  science  institute.1-22.                                                                        

    Deshpande , R., & Farley , j. U.(2003).the market  orientation  construct: Construct , correlations,  culture  and  comprehensiveness. Jornal  of  Market Focus  Management ,237-40.

    Deshpande, R.,& Farley , j .u .(2006) .Measuring  Market  Orientation: Generalization  and synthesis.jornal of Market-focused  Management ,213-232

     

    Deshpande , R, & webster , f. E.(2008) .organizational  culture  and  marketing: defining  the  research  agenda. Journal  of Marketing ,3-15.

    Dess, G,.& Robinson ,j .(2001).Measuring  organizational performance  in The  absence of objective  measures :the case of the privately held firm and Conglomerate  business  unit . strategic  Management  journal ,265-273.     

    Drucker , p.f .(1997). The  practice  of  Management. New York:Harper &Ro Edvinsson,L. And M. Malone .1997."Intellectual Capital",Harper Business,New York.                                                                                                                       

    Erving , E.(1995).Marketing  Quality practices.Unpublished  Disseration, University  of North Carolina ,Business  School.                                                      

    Garavan,  T.N., Morley,  p.Gunnigle  and E.Collins.2001."Human Capital  Accumulation :the Role of Human  Resource  Development" ,journal  of European   Industrial  training 

    Gay,l.R.,L.P.Diehl.1999."Research  Methods  for  Business  and  ManagemeNt".Maxwell  Macmillan  International  Editions.                                                      

    Gebhardt,G., Carpenter,G.,& sherry, j .(2006).Creating a market  orientaion:     A longitudinal,  multifirm ,grounded  analysis of  cultural  tranformation Journal of Marketing , 37_55                                                                                                                                           

    Gray, Brenden, Matear, S.,Boshoff,C,& Matheson ,p.(1998).Developing a Better measure of market orientation .  European journal of Marrketing ,884-903

    Greenley , (1995). Market Orientation and campany performance: emprical evidence from UK companies. British Journal of Mangement , 1-13.

    Guthrie, J., petty , R.  And jahanson, U. 2001."Sunrise in the knowledge Economy". Accounting, Auditing  g Accountability Journal, VOL. 14 No. 4, pp. 365-82.

    Han, J,  Kim,  g  Srivastava,  R. (2003). Marrket Orientation and Organizational performance:  Is  innovation  a  missing Iink? Journal of Marketing , 30_45

    Harris,  L. (2001). Market Orientation and performance:  objectiveand           Subjective emprical evidence from UK campanies. Journal of Management.

    Harris, L . (2002a). Developing market orientation: an exploration of In management  approaches. Journal of Marketing Management , 603-

    Harris,  L.  (2002b).  Sabotaging market-oriented culture change:  an Exploration of resistance justification and approaches.  Journal of Marketing Theory and Pracice , 58-74.

    Harris,  L. C. (2000).  The organizational barriers to developing market Orientation. European Journal of Marketing , 598-624.

    Harris,  L  C.  (2005).  Cultural domination: the market-oriented Culture? European Journal of Marketing , 354-73.

    Harris,  L.  C.  (2006). Benchmarking against the of market orientation. Management Decision , 25-9.

    Harris,  L.  C., g  Ogbonna,  E. (1999). Developing a market oriented  Culture: a critical evaluation. Journal of Management Studies , 177-96.

    Harris,  L.  C.,  g  Ogbonna, E.  (2000). The responses of fron –line Employees to market-oriented culture change. European Journal of       Marketing , 318-40.

    Harris,  L.,  g  Ogbonna,  E. (2001a). Leadership stype and market Orientation:an empirical study. European Journal of Marketing , 744-64.

    Harris,  L.,  g  Piercy , N. (1999). Management behaviour and the Barriers to market orientation. Journal of Service Marketing , 113-31.

    Hart,  S.,  G  Banbury , C . (1994). How statehy making processes can Make a difference. Strategic Management Journal , 251-269.

    Haugland,  S,  A .,Myrtveit, I., g  Nygaard,  A.  (2007). Orientation and Perforormance in the service industry : A Data Envelopment Analysis. Journal of Business Research ,  1191-1197.

    Heiens,  R, A. (2000). Market Oriention : Toward an Integrated  Framework. Academy of Marketing Science Review.

    Hennestad,  B, (1999). Infusing the organization with customer Knowledgw. Journal of Service Marketing , 17-41.

    Homburg,  C.,  g  plfesser,   C . (2000). A multiple layer model of Market orinted organizational culture:measurment issues and Performance outcomes. Journal of marketing research , 449-62.

    Hombuurg,  C.,  Krohmer,  H.,  g  Woorkman, J  (2004).  A Strategy implementation perspective of market orientation. Journal Of Business Research , 1331-40.

    Homburg, C.,  Workman, J .P.,  g  Jenson, O.(2000). Fundamental Changes in marketing organization: the mowement toward  a  customer Focused organizationl structure. Journal of marteking science ,459-78.

    Hooley,  G. J., Greenley ,   G.  E.,  C Cadogan,  J.  W., g  Fahy,  J.  (2005)   The performance impact of marketing resources. Journal of business Research ,18-27.

    Huang, C .F . and S. L.  2007. "A  Study on the Relationship Between Intellectual Capital and Business Performance in the Engineering Consulting Industri:  A  Path Anaiysis", Journal of Civil Engineering And Management, Vol XIII, No 4 , pp 265-271. 

    Hult,  G.,  Ketchen,  D.,  g  Slater,  S.   (2005).  Market orientation and Performance: an integration of desparate approaches . Sanagement Management  Journal  ,  1171-1181.

    Hunt,  S.,g Lamb.  C.  (2000). Marketing"s contribution to business Strategy: market orientation, relationship marketing and resource Advantage theory. International Journal of Management Reviews17-43

    Hurley, R . F . g Hult,  G.  T.  (1998).  Innovation, market orientation, And organizational learning: an integration and emprical examination. Journal of Marketing , 42-54.

    Jaworski, B. J.,& kohli ,A .j.(1993). Market orientation: antecedents  and Conseques .journal  of  marketing , 53-70

    Jaworski , B..j., & kohli.A.k.(1996).market  orientation: review, refinement, And rodmap . jounal of market  focused managment, 119-135                         

    Kennedy,.k,. Goolsby , j. R,.& arnould , E,j,(2003).implementing  a customer Orientation: extension of theory and application. Journal of marketing,67-81

    Kirca, a.h., jayachandran , s,. & bearden , w. O.(2005) .market orientation: A meta-analytic  review  and  assessment  of its antecedents  and impact on Performance. Journal  of  marketing ,24-41                                                        

    Kohli , A.j.& jaworsky  , b.j. (1990).marke t  orientation: the  construct , Research  propositions, and  managerial   imlications. Journal of marketing ,1-18. 

    Kohli , a., jaworski, b. J.,&kumar, a.(1993).markor:a measure of market Orientation.journal  of marketing,467-77                                                       

    Kotler,p.,& Armstrong,G.(1994).principals  of marketing  (7th ed.). Englewood  cliffs, nj,: prentice-Hall                                                                      

    Kumar, jamalesh, subramanian,r,.&Yauger,c,(1998).Examining the  market Orientation- relationship: A context-specific  study journal  of management, 201-233.

    lado, n., maydeu-olivares, a,. &rivera,j.(1998). Measuring   market  orient Ation in several  polulations.  European  journal  of marketing .23-39           

    lafferty,b.a.,&Hult, G.T,(1999).asynthesis  of contemporary  market Orientation  perspectives. European journal  of marketing ,92-109              

    langerak, f,. Hultink,E,.&robben,H.(2004).the impact  of  market orientaatio N, product  advantage, and launch  proficiency  on  new product  performance And  organizational  performance.journal  of product  innovation  management ,79-94                                                                                                                            

    leary,mark r. 1995."behavioral  research  methods"cole  publishing company li,l,.r.pike and  r .Haniffa. 2006."intellectual  capital  disclosures  in corporate Annual  reports: aeuropean   comparison",working  paper, no 6/24

    Lichtenhal,  J.  D.,  g  Wilson,  D,  T,  (1992).  Becoming market                       Orientalion. Journal of Business Research , 191-207.

    Maltz, E., g Kohli . A . K , (1996). Market intelligence dissemination Across functional boundaries. Journal of Marketing Research , 47-61. 

    Martin,  J., g  Grbac,  B  . (2003).  Using supply chain management to leverage a firm"s market orientation. Industrial Marketing Management , 25-38.

    matsuno, k., & mentzer, j . (2000).the  effects  of  strategy  type on  the market  orientation- Performance  relationship.  Journl  of  marketing , 1-16.

    menzies, m .2003."capital  development  research.  Science  and  technolohy."online    www.Googie. Com.

    nahapiet, j .and s . Ghosal. 1998."social  capital  .  intellectual  capital  and  the  organization Advantage", the  academy  of  management  review, vol 23,no2,pp242-266.

    Narver, j .c.,& slater, s.F.(1990).the effect  of a  market  orientation  on  business profitibaility. Journal  of  marketing ,20-35.

     

    Narver, j. D. & slater, s.F.(1998).Additional  thoughts  on  the  measurement  of market   orientation  :a  comment  on  deshpande  and  Farley .journal  of market-Focued  management,233-6.

    narver, j. D.,  slater, s . F.,&  tietje ,  B (1998).  Creating a market  orientation.  Journal  of  market focused  management , 241 – 56

    Neely , A. and C.A dams .2002. "perspectives  on  performance:the performance prism"forth Coming  in  journal  of  cost  management

    pearce, j., Robinns ,  D.,&Robinson,R.(1987).the  impact of  grand  strategy  and  planning  formality  on  financial  performance. Strategic  management  journal  , 125-134.

    pelham  , A., &  Wilson  , D.(1996)A  longitudinal  study  of  the  impact of market  structure, Firm  structure , strategy  and  market  orientation  culture  on  dimensions  of  small-firm  peformance.  Journal  of  Academy of  marketing  science , 27-43

    pett,R. and  J. Guthrie .2000".Intellectual  Capital literature revive: Measurement". R eporting and management. Journal  of  intellectual  capital , Vol.1No2, pp 155-176

    pitt , l., caruana, A.,&,Berthon  , p. (1996). Market  orietnion  and  business   performance:  some Europeanevibence. International  marktang  review,5-18.

    Qiu,.s.,& chen  B. (2005).esscincies  of  lifeinsurers  in chinr-An application of datenvelobmnt And alysis.1 -4091

    Roos,G.,J. Roos,l. ebvinsson  andn.c. dragontti . 1997  ."intellectual  capital . " navigating Inthenve  business  landscape, new York  univerdity  press , new York , ny.

    Rueket ,r.w,(1992).  Developing  emarket  orientation: an organizational   stratig y  perspective. International  journal  of  research  inmarketing,   225-45.

    schein,  e.(1984). Coming  to a  nvwa  wereness  of  organizational  culture. Sloan management review, 3-16.

    schein, e.(1992) . organizational  culture  and  ledership .  sanf  rancisco:  jossey bass  publishers.

    sekaran,janps.1997."a   field research  juibe  to  observation"  .salmvr  press.

    selnes, f., jiworski,b.j., & konli, a.k.(1996).  Market orientation   in  united   states and  scanbiavin  companies: a cross –cuturalstubv  . marketing  science  institute report,97-107

    shapiro, b. (1988) . what  the  hell  is mrarkte- orientation  ? harward business  review.

    siguaw,j., brown,j . & wibinj,er.(1994). The  influencd  of  the market  orientation  of  the  firm on  sales  force  behavior  and  attitude  .journal  of  marketing  research, 106-16.

    siguaw, j.,  simpson  , p., & Baker,ti. (1998) . effects  of  supplier  market  orientation  on  bistribu por  market  orientation and  the channel  relationship: the  bistributer  perspective.journ  al of  marketing,99-111.

     

    Sin,l.y., tse, a. c. ,heung,  v. c. , & yim, f. h.(2005). Inanalysisof   the  relationship detyeen market  orientation  and   businss  persomance  in  the  hotel  inbustry   .international jurnal of hospitality  management,555- 577.

    Slater  ,s.f.,& narver, j. c.(1992). Superior  customer  value-based  theory  of the  firm . Marketing   science  institute  report , 92 – 115.

    Slater, s f ., & narver , j . c. (1994). Does  competitive  environment  moderate  the  market orientatiom – performance    relationship?  Journal  of  marketing , 46 – 55.

    slater, s. f . , & narver , j.c.(1995).  Market  orientation  and  lelrning  organization . journal of market ing  ,63-74.

    sliter, s. ,& narver , j.(2000). Intelligence   generation   and   superior  custom er  value  . journ Al   of  the   academy   of   marketing   scie, 120  - 7.

    slater  ,s. olson,  e., & reddy  , v. (1997) . starteky  based  p  erformance  measurement.  Business   horirzens, 3744.

    srivastava, r. , shervani, t. ,&  faney, l. (1998). Markbt  - based  assets  and shireholder value: Afram  vworkf  andlysis  .journal  of  marketing   ,2-18.

    srivihok , a .2008."intellectual  capital of enterises  in  thailandL: measurement model By baysean  network   algorithm  ".communications   of  the  ibima, vol  3,pp193- 199.

    starovic, d.,and  marr, b . 2003 . understanding  corporatb  value:  managaing  and  reporting Intellectual capital '.london:chartered   institute  of   managementaccountants.

    stewart, t.1997. "intellectual  capital: the  nvw  wealth  of  orjanizitions  ". currency  doud Leday, new  York.

    stiles ,p and  kulvisaechani  .  2004 . "human  capital   and  performance: a  literature  review :"jubge  institute  of  manjament  , university  of  Cambridge.

    sveibv , k. e . 1996."the new  organizational   wealth" managing  and  measuring   knowledge basedn  assets  ."berrett  - Koehler,new  York, n y.

    tavles ,  m. , r. pike and  s. sofia  .  2007".intallectual  capita, management   accounting  practices  and   corporate  performance  ." accounting auditing  &  accountability  journ al  ,vol 20, no4.pp 522 – 548.

    theory  --market- product – orientation—211.php.(n. d.).retrieved  sron http://www.thetimes 100.co.uk\. 

    tovestiga, G. and e .tulugurova . 2007. "intellectual  capital practice  and  performance   in russian   enterprise" .journal  of  intellectual  capital , vol 8,no 4 ,pp 695-707.

    tse, a. c. (1998).market  orientation  and  performance  of  large  property  companies  in Hong  kog .international    journal  of  commerce  & management , 57-69.

    van  der  meer-kooistra , j. and s.  zijlstra.  2001."reporting on  intellectual  capital  ". accounting.auditing  and  accountability  journal, vol 14,no 4,pp 456-476.

     

    van  der  zahn, m.j-l. 2008."determinants  of  intellectual  capital  disclosure in – prospectuses  of  initial  public  offering s". accounting  and  business  research , vol  38, iss5,p409-431.

    van  raaij  ,e. m., & stoelhorst,j.(2008).the implementation  of  a market  orietaion  - a review and  integration  of  the  contributions  to  date.  European  journal  of  marketing , 1265-1293.

    van  raaij, e. m., &  stoelhorst ,  j. w . (2008). The  implantation  of  a  market  orientation: A  review  and  integtion  of  the  contributions  to date.  European  journal  of marketing  , 1265- 1293.

    vasquez, r ,. Santos, m. & alvarez,l .(2001).market  orientation  and competitive  stratsgies in industrial  firms . journal  of  strategic   marketing  ,69-90.

    wrenn,b . w. (1997).the market  orientation   construct: measurement  and  scaling  issues. Journal  of  marketing  theory  and  practice,31-54.

    zahirul  islam , m. and m . nazurl islam. 2007."intellectual  capital  accounting  and  contemporary  accounting  practice". Journal  of  business  and  economics, vol 2, no2

     


موضوع پایان نامه بررسی نقش سرمایه فکری بر بازارگرایی شرکت های بیمه خصوصی , نمونه پایان نامه بررسی نقش سرمایه فکری بر بازارگرایی شرکت های بیمه خصوصی , جستجوی پایان نامه بررسی نقش سرمایه فکری بر بازارگرایی شرکت های بیمه خصوصی , فایل Word پایان نامه بررسی نقش سرمایه فکری بر بازارگرایی شرکت های بیمه خصوصی , دانلود پایان نامه بررسی نقش سرمایه فکری بر بازارگرایی شرکت های بیمه خصوصی , فایل PDF پایان نامه بررسی نقش سرمایه فکری بر بازارگرایی شرکت های بیمه خصوصی , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی نقش سرمایه فکری بر بازارگرایی شرکت های بیمه خصوصی , مقاله در مورد پایان نامه بررسی نقش سرمایه فکری بر بازارگرایی شرکت های بیمه خصوصی , پروژه در مورد پایان نامه بررسی نقش سرمایه فکری بر بازارگرایی شرکت های بیمه خصوصی , پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی نقش سرمایه فکری بر بازارگرایی شرکت های بیمه خصوصی , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی نقش سرمایه فکری بر بازارگرایی شرکت های بیمه خصوصی , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی نقش سرمایه فکری بر بازارگرایی شرکت های بیمه خصوصی , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی نقش سرمایه فکری بر بازارگرایی شرکت های بیمه خصوصی , پروژه درباره پایان نامه بررسی نقش سرمایه فکری بر بازارگرایی شرکت های بیمه خصوصی , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی نقش سرمایه فکری بر بازارگرایی شرکت های بیمه خصوصی , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی نقش سرمایه فکری بر بازارگرایی شرکت های بیمه خصوصی , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی نقش سرمایه فکری بر بازارگرایی شرکت های بیمه خصوصی , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی نقش سرمایه فکری بر بازارگرایی شرکت های بیمه خصوصی , رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی نقش سرمایه فکری بر بازارگرایی شرکت های بیمه خصوصی

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش : مالی هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر مدیریت سرمایه فکری بر عملکرد مالی سرپرستی بانک ها وبیمه های استان گیلان است. طرح تحقیق توصیفی – همبستگی و جامعه آماری تحقیق ، بانک ها و بیمه های استان گیلان است که بر اساس آمار جمع آوری شده تعداد 29 بانک و 18 بیمه ( 47 سازمان) در سطح استان فعالیت دارند و نمونه گیری در ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-گرایش مالی چکیده: پیشرفت تکنولوژی در دهه‌های اخیر، باعث تحول عظیمی در همه جنبه‌های زندگی بشر و منجر به حرکت به سمت اقتصاد دانش‌محور شده‌ است. با گسترش شرکت‌ها و تئوری نمایندگی، موضوع حاکمیت شرکتی به یکی از جنبه‌های اساسی تجارت تبدیل شده که روز به روز توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند. یکی از روش‌های حاکمیت شرکتی تعیین نوع ساختار مالکیت و ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: مدیریت MBA. چکیده : هدف از اجرای تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین شاخص حاکمیت شرکتی و سرمایه ی فکری بر عملکردشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می­باشد. بر این اساس، پس از مروری جامع بر ادبیات موضوعی مربوط به سرمایه فکری و عملکرد و حاکمیت شرکتی، داده های مورد نیاز از جامعه آماری بین سالهای 1386 الی 1390 با استفاده از صورت های مالی شرکت ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی چکیده سرمایه های فکری یکی از مهمترین دارایی های سازمانی است که امروزه در سازمان ها شناخته شده است. در نگرش های نوین مدیریت بهره گیری از دارایی های چون سرمایه انسانی ، سرمایه ساختاری و سرمایه های ارتباطی در توسعه کسب کار ها نقش بسزایی دارد در این میان بانک ها به عنوان یکی از سازمان های خدماتی بهره گیری از چنین سرمایه ...

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته تحصيلي کارشناسي ارشد :  MBA زمستان 90 چکيده: چابکي به معناي توانايي هر سازماني براي پيش بيني تغييرات موجود در محيط کاري مي باشد. چنين سازماني با

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: " تحول" چکیده در عصر فرا رقابتی سازمانها با محیطی رو برو هستند که مشخصه آن افزایش پیچیدگی و جهانی شدن و پویایی است. لذا سازمانها برای استمرار و استقرار خود با چالشهای نوینی مواجه اند که برون رفت از این چالشها مستلزم توجه بیشتر به توسعه و تقویت مهارتها و تواناییهای درونی است که این کار از طریق مبانی دانش سازمانی و سرمایه فکری ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی چکیده هدف تحقیق حاضر بررسی نقش سرمایه های فکری در تسهیل مدیریت دانش در سازمان فنی و حرفه ای استان سیستان و بلوچستان می باشد.جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان سازمان فنی و حرفه ای استان سیستان و بلوچستان 280 نفر می باشند که روش نمونه گیری تصادفی-طبقه ای می باشد.برای برآورد حجم نمونه از جدول کرجسی-مورگان استفاده ...

چکيده   امروزه موضوع سرمايه هاي فکري يکي از عناصر موفقيعت سازمان ها محسوب مي شود و سازمان ها براي اينکه بتوانند در محيط پرتلاطم امروزي که جهان تبديل به دهکده جهاني شده است  موفق باشند

MA پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-گرایش مالی بررسی تاثیر ساختار مالکیت بر کارایی سرمایه فکری در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران چکیده: پیشرفت تکنولوژی در دهه‌های اخیر، باعث تحول عظیمی در همه جنبه‌های زندگی بشر و منجر به حرکت به سمت اقتصاد دانش‌محور شده‌ است. با گسترش شرکت‌ها و تئوری نمایندگی، موضوع حاکمیت شرکتی به یکی از جنبه‌های اساسی تجارت تبدیل شده ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) 1-1- مقدمه چندیست که مقوله­ای به نام سرمایه فکری [1]در نظر مدیران و صاحبان فن اهمیت­های فراوانی پیدا کرده است . می­دانیم که دارایی[2]­ها در سازمان به دو بخش دارایی­های مرئی و نامرئی تقسیم بندی می­شود از جمله دارایی­های مرئی می توان سرمایه در گردش و یا حساب بانکی شخص یا بنگاه را دانست و دارایی­های نامشهود خود به دو دسته تقسیم بندی ...

ثبت سفارش