پایان نامه تأثیر سرمایه اجتماعی بر تصمیم گیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان

word 1 MB 31280 138
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۲,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی

    چکیده

    هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثرات سرمایه اجتماعی بر تصمیم‌گیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان می‌باشد. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه مورد تحقیق،  شامل کلیه کارکنان شعبات بانک تجارت در استان اصفهان می باشد ، که در زمان انجام تحقیق 1300 نفر بوده است. در این تحقیق نیز برای به دست آوردن نمونه موردنظر از روش طبقه‌ای استفاده شده است. بدین طریق که پس از تعیین نسبت افراد جامعه (شعب مورد پژوهش) درصدی که هر بانک در بین کل جمعیت دارد محاسبه می‌شود و سپس به همان نسبت نمونه مورد نظر را به‌شیوه‌ی تصادفی انتخاب می‌کنیم. حجم نمونه برای انجام تحقیق تعداد191 نفر از کارکنان شعبات بانک تجارت استان اصفهان می‌باشد . از تعداد191 پرسشنامه توزیع شده تعداد 187 پرسشنامه برگشت داده شد که نرخ بازگشت پرسشنامه ها 98% می‌باشد.از این تعداد پرسشنامه برگشت داده شده 184 عدد آن قابل استفاده بوده است. بنابراین نمونه نهایی این تحقیق 184 نفرمی باشندکه کلیه‌ی تحلیل‌های آماری براین اساس انجام گرفته است. در این تحقیق برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ای بسته پاسخ که در آن از طیف پنج درجه‌ای لیکرت استفاده شده و شامل 57 سئوال که توسط محقق و با استفاده از نظرات اساتید راهنما و مشاور ساخته شده است استفاده گردیده است.  اعتبار پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ819/0 برآورد گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی کندال) استفاده شد. نتایج نشان داد که فرضیات زیر در سطح اطمینان 99 درصد مورد تأئید واقع شد:

    فرضیه اصلی 1:

    سرمایه اجتماعی درون سازمانی بر تصمیم‌ گیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان اثر دارد.

    فرضیه‌های فرعی:

    میان تصمیم‌گیری استراتژیک و بعد ساختاری سرمایه اجتماعی درون سازمانی در شعب بانک تجارت استان اصفهان رابطه معناداری وجود دارد.

    میان تصمیم‌گیری استراتژیک و بعد شناختی سرمایه اجتماعی درون سازمانی در شعب بانک تجارت استان اصفهان رابطه معناداری وجود دارد.

    میان تصمیم‌گیری استراتژیک و بعد رابطه‌ای سرمایه اجتماعی درون سازمانی در شعب بانک تجارت استان اصفهان رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیه اصلی 2:

    سرمایه اجتماعی برون سازمانی بر تصمیم‌گیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان اثر دارد.

    فرضیه های فرعی:

    میان تصمیم‌گیری استراتژیک و بعد ساختاری سرمایه اجتماعی برون سازمانی در شعب بانک تجارت استان اصفهان رابطه معناداری وجود دارد.

    میان تصمیم‌گیری استراتژیک و بعد شناختی سرمایه اجتماعی برون سازمانی در شعب بانک تجارت استان اصفهان رابطه معناداری وجود دارد.

    میان تصمیم‌گیری استراتژیک و بعد رابطه‌ای سرمایه اجتماعی برون سازمانی در شعب بانک تجارت استان اصفهان رابطه معناداری وجود دارد.

    کلید واژه ها:

    سرمایه اجتماعی[1]  ، تصمیم‌گیری استراتژیک[2] ، بعد ساختاری [3]، بعد شناختی[4]،  بعد رابطه ای[5].

     

    فصل اول

    کلیات

    تعریف مسأله، سابقه ی موضوع، روش تحقیق

     

    مقدمه

    دستیابی به توسعه، نیازمند بررسی راهکارهائی اساسی در جهت نیل به آن است. وجود منابع مختلف در جوامع توسعه نیافته، از زمینه های اساسی و مهم برای توسعه محسوب می شود. سرمایه اجتماعی در کنار سرمایه اقتصادی و سرمایه انسانی به تازگی به مثابه متغیری تأثیرگذار در روند توسعه‌یافتگی شناخته شده است (اوانی و شیروانی، 1384). سرمایه اجتماعی طبق نظر بسیاری از اندیشمندان به پیوندها و ارتباطات میان اعضای یک شبکه به عنوان منبعی با ارزش اشاره دارد و از طریق هنجارها و اعتماد متقابل موجب تحقق اهداف اعضاء می گردد. سرمایه اجتماعی به عنوان منبعی که ممکن است افراد، گروه ها و جوامع برای نیل به نتایج مطلوب آن را به‌کار گیرند، قلمداد می‌شود، و آن مفهومی است که در بسیاری موارد توسط تحلیلگران اجتماعی برای توصیف طیف وسیعی از فرآیندهای اجتماعی به کار برده می شود و کمک می‌کند تا به درک این پرسش که چرا برخی افراد، گروه‌ها و طبقات مردم به نتایج سیاسی، اقتصادی، و یا اجتماعی مثبت‌تری نسبت به دیگران نائل می‌شوند، منجر شود.

    ویلانوا و جوسا[6] (2003) سرمایه اجتماعی را به‌عنوان پدیده‌ای مدیریتی تلقی کرده و برای آن ویژگی‌های مختلفی مانند اعتماد، ارزش‌ها و رفتارهای مشترک، ارتباطات، همکاری، تعهد متقابل، شناخت متقابل و شبکه را ذکر کرده‌اند. آنها اعتقاد دارند سرمایه اجتماعی نمی‌تواند بدون یکی از این ویژگی‌ها وجود داشته باشد و نمی‌توان تصور کرد که سازمان بدون بعضی از این ویژگی‌ها بتواند کار کند.

    از طرف دیگر سرعت سرسام آور تغییرات در دنیای کنونی بدین معناست که روش های متداول مدیریت نمی‌توانند مناسب تغییرات باشند. هنگامیکه تغییرات جزیی بود می توانستیم از تجربه استفاده کنیم ولی هنگامیکه تصمیمات جنبه استراتژیک دارند ونتایج بسیار عمده و غیر قابل برگشت هستند نمی‌توان از تصمیم‌گیری های مبتنی بر قضاوتهای شهودی و تجربه فردی مبتنی بر فلسفه های مدیریت استفاده کرد. بنابراین فرآیند مدیریت استراتژیک تلاشی است برای تهیه نسخه دوم از آنچه در مغز‌های انسان‌های بسیار باهوش و نخبه می‌گذرد یعنی کسانی که دارای درک مستقیمی از امور هستند و دانش و اطلاعات را با تجزیه و تحلیل‌های علمی خود در هم می آمیزند، و با استفاده از سرمایه‌های اجتماعی خود تغییرات را شناسایی کرده و بقای سازمان در عرصه رقابتها و کشمکش‌ها را فراهم می نمایند.

     

    1-2)  بیان مسأله

    یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های حضور مدیر در سازمانی که مدیریت آنرا به عهده دارد، اتخاذ تصمیم مناسب و تلاش برای اجرای سریع، صحیح و کارآمد آن است. به عبارتی اگر تصمیم‌گیری مناسب و متناسب با اطلاعات صحیح و روز آمد و به هنگام برآوده و شریانهای اطلاع رسانی سازمان از اطلاعات مناسب و شفاف برخوردار باشد، این شفافیت شامل همه رده‌های سازمان می‌گردد. اتخاذ تصمیم منطقی و موثر بر اساس اطلاعات شفاف قوام و دوام عمر سازمان را تضمین و تثبیت خواهد کرد. از تصمیم گیری تاکنون تعاریف متعددی شده است.

    «تصمیم‌گیری را می‌توان طریقه عمل و یا حرکت در مسیر خاص تعریف نمود که با تامل و آگاهانه، از میان راه و روشهای مختلف برای نیل به یک هدف مطلوب، انتخاب شده است.»

    استار[7] معتقد است که :«تصمیم‌گیری، پایه و اساس تمام وظایفی است که مدیر در سازمان انجام می‌دهد.»

    تصمیمات سازمانی متعددند و هر سطح سازمانی تصمیم‌‌گیر خاصی را می‌طلبد. موضوع تحقیق در رابطه با تأثیر سرمایه اجتماعی بر تصمیم‌گیری استراتژیک است. تصمیمات استراتژیک شامل آن دسته از تصمیمات هستند که جهت آنها متوجه آینده و هدفهای عالی سازمان است. نوع تصمیم، چرایی اتخاذ آن، ساز و کارهای مناسب برای اجرای تصمیم، موقع و زمان شایسته برای پرداختن به آن، گرفتن بازخور و نقد و بررسی تصمیم از جمله مسائلی است که ضرورت بررسی اثرات سرمایه اجتماعی را در این زمینه اجتناب ناپذیر می‌سازد.

    مفهوم سرمایه اجتماعی در سازمان نوپا و دارای سه مولفه مهم اعتماد سازمانی، انسجام سازمانی و مشارکت سازمانی است که خود هم معلول و هم گسترش دهنده این سه مولفه است. ضمنا این سرمایه حیاتی، وابستگی و ارتباط متقابل و محکمی با سرمایه فیزیکی، اقتصادی و انسانی دارد، به  تسریع توسعه مالی و فرهنگی و اطلاعاتی و رشد و بالندگی سازمان یاری می رساند؛ موجب ایجاد حس همکاری و همیاری و مشارکت میان اعضای سازمان می‌شود.

    سرمایه اجتماعی در سازمان دو وجه یا دو نوع دارد:

    سرمایه اجتماعی درون سازمانی

    سرمایه اجتماعی برون سازمانی

    در هر دو بعد از سرمایه اجتماعی در سازمان مؤلفه‌های ساختاری، شناختی و رابطه‌ای مورد بررسی واقع می‌شود. مولفه ها، و شاخص های عملیاتی سرمایه اجتماعی درونی و بیرونی به شرح جدول زیر خواهد بود:

     

    ابعاد مدل مؤلفه ها شاخص ها
    سرمایه اجتماعی درون و برون سازمانی ساختاری روابط شبکه (روابط شخصی و گرم)
    ترتیبات شبکه (ارتباطات کاری متنوع و زیاد)
    سازمان مناسب (ساختار ارتباطی تسهیل کننده از جمله تیم ها و کمیته های کاری، تصمیم گیری مشارکتی)
    شناختی زبان و کدهای مشترک (چشم انداز، ارزش ها و اهداف سازمانی مشترک)
    فرهنگ و حکایات مشترک (شناخت و همکاری بر اساس فرهنگ و ارزش های مشترک)
    رابطه ای اعتماد (روابط مبتنی بر اعتماد متقابل و صداقت و همکاری)
    هنجارها (همکاری به عنوان یک الزام کار تیمی، انتقادپذیری)
    تعهدات و انتظارات (تعهد به هدف، رجحان منافع سازمان)
    هویت (عضو یک خانواده مشترک بودن)

     

     

    موضوع تحقیق حاضر«بررسی اثرات سرمایه اجتماعی بر تصمیم گیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان  از آن جهت به مقوله سرمایه اجتماعی و اثرات آن در اتخاذ تصمیمات استراتژیک پرداخته است که در واقع با بررسی و بازنگری مؤلفه‌های ساختاری، شناختی و رابطه‌ای سرمایه اجتماعی و اثرات آن در نحوه تصمیم‌گیری استراتژیک بتواند مسیر ترقی و مناسب را برای اجرای مناسب تصمیمات راهبردی پیشنهاد نماید.

     

    تحقیقات انجام شده

    با بررسی‌ها و جستجوهای به‌عمل‌آمده در منابع متون علمی و پایگاه‌های اطلاعاتی موضوعی که دقیقا این دو متغیر را مورد بررسی قرار داده باشد یافت نگردید. با این وجود در رابطه با هر کدام از متغیرهای اینم تحقیق یعنی سرمایه اجتماعی و تصمیم‌گیری استراتژیک تحقیقات بسیاری یافت گردید. در این زمینه می‌توان به تحقیقات داخلی و خارجی زیر اشاره نمود:

    وحید وزیری راد (1387) در پایان نامه کارشناسی ارشد خود با موضوع بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و توسعه ظرفیت یادگیری سازمانی چنین نتیجه می‌گیرد که فرضیه مبتنی بر رابطه معنی‌دار بین هویت جمعی و یادگیری سازمانی رد شده است اما در مورد سایر فرضیات، رابطه معنی‌داری بین مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی از قبیل تعاون، هنجارهای مشترک، اعتماد متقابل و مشارکت داوطلبانه با یادگیری سازمانی وجود دارد.

    استیر (2008) در تحقیق خود با عنوان نقش یرمایه اجتماعی در تسهیم دانش نشان داد که سرمایه اجتماعی یک نقش تعیین‌کننده را در زیرساخت تمام فعالیت‌های تسهیم دانش در شرکت‌های ساختمانی بازی می‌کند.

    بهاندر و همکاران (2006) نشان دادند که سرمایه اجتماعی می‌تواند به‌عنوان اهرم انگیزاننده، تکمیل‌کننده و تسهیل‌کننده در طول مراحل گوناگون یک پروژه سیستم‌های اطلاعاتی اشتراکی به کار برده شود.

    شیوما و لرو (2006) در پژوهش خودشان به نقش و ارتباط سرمایه دانش محور به عنوان یک منبع استراتژیک و پتانسیل نوآوری منطقه‌ای اشاره می‌کنند و یرمایه انسانی، سرمایه اجتماعی، سرمایه ارتباطی، و سرمایه ساختاری را به عنوان چهار طبقه اصلی سرمایه دانش‌محور مشخص می‌کنند.

    سایر تحقیقات خارجی که در ارتباط با سرمایه اجتماعی است و متغیرهائی را که در آنها بررسی شده به صورت جدول زیر می‌توانیم خلاصه نمائیم.

    Abstract

    The present study objective is to assess the social capital influence on strategic decision making in Tejarat Bank branches of Isfahan province. The study method is scaling descriptive and the studied population included all the employees of Tejarat bank branches in Isfahan province ncluded 1300 people in the time of the study. In order to obtain the desired subject the classification method was used so that after determination of the population people proportion (the studied branches) the percentage of each bank in the whole population is measured and the considered subject will be chosen in a randomized way.

     The population volume to conduct the study was 191 employees of Tejarat Bank branches employees. Of the 191 distributed questionnaires, 187 were returned. The return rate of the questionnaires was 98%, 194 of which were usable. Therefore, the final subject of the study included 184 people according to which the statistic analysis was carried out. In the present study in order to collect information, a package questionnaire –response was used in which Lickert 5 choice method was applied, including 57 questions created by the authors and experts` perspectives. The questionnaire validity was estimated 0.819 according to Alpha Chronbach`s coefficient. In order to analyze the data, descriptive and deductive (Kendal Integeration coefficient) data were used. The results showed that the following hypotheses were confirmed in a significance level of 99%   :

     

    Major Hypo 1

    Intra organizational social capital impacts strategic decision making in Branches of Tegarat bank of Isfahan province.

     

    Secondary Hypos

    There is a significant relation between the strategic decision making and structural aspect of intra organizational social capital in Branches of Tejarat Bank of Isfahan province.

    There is significant relation between strategic decision making and cognitive aspect of intra organizational social capital in Branches of Tejarat Bank of Isfahan province.

    There is significant relation between strategic decision making and relational aspect of intra organizational social capital in Branches of Tejarat Bank of Isfahan province.

     

    Main Hypo 2

    Extra organizational social capital impacts strategic decision making in Branches of Tegarat bank of Isfahan province.

     

    Secondary Hypos

    There is a significant relation between the strategic decision making and structural aspect of extra organizational social capital in Branches of Tejarat Bank of Isfahan province.

    There is significant relation between strategic decision making and cognitive aspect of extra organizational social capital in Branches of Tejarat Bank of Isfahan province.

    There is significant relation between strategic decision making and relational aspect of extra organizational social capital in Branches of Tejarat Bank of Isfahan province.

     

    Key words: Social Capital, Strategic decision making, structural aspect, cognitive aspect, relational aspect.

  • فهرست:

    چکیده ......................................................................................................................... 1

    فصل اول: کلیات تعریف مسأله، سابقه‌ی موضوع، روش تحقیق

    1-1) مقدمه................................................................................................................. 4

    1-2)  بیان مسأله.......................................................................................................... 5

    1-3)تحقیقات انجام شده ............................................................................................. 7

    1-4)اهداف................................................................................................................. 10

    1-5)فرضیات تحقیق.................................................................................................... 11

    1-6) روش و ابزار گردآوری اطلاعات.......................................................................... 12

    1-7 ) تعریف واژه ها و اصطلاحات.............................................................................. 13

    فصل دوم: ادبیات تحقیق

    بخش اول: سرمایه اجتماعی

    2-1-1 مقدمه.............................................................................................................. 16

    2-1-2 مفهوم سرمایه اجتماعی...................................................................................... 17

    2-1-3 اهمیت سرمایه اجتماعی..................................................................................... 18

    2-1-4 تعاریف سرمایه اجتماعی .................................................................................. 19

    2-1-5 سرمایه اجتماعی از دیدگاه دیگران...................................................................... 20

    2-1-5-1 سرمایه اجتماعی از دیدگاه پاتنام.................................................................... 20

    2-1-5-2 سرمایه اجتماعی از نظر جیمز کلمن............................................................... 21

    2-1-6 سرمایه اجتماعی سازمانی................................................................................... 22

    2-1-7 اهمیت  سرمایه اجتماعی در ایجاد سرمایه فکری سازمان...................................... 23

    2-1-8 عناصر سرمایه اجتماعی..................................................................................... 24

    2-1-9 مدلی برای سنجش سرمایه اجتماعی................................................................... 24

    بخش دوم: تصمیم‌گیری استراتژیک

    2-2-1 تعریف تصمیم.................................................................................................. 27

    2-2-2 تعریف تصمیم‌گیری.......................................................................................... 27

    2-2-3 ماهیت تصمیم‌گیری ......................................................................................... 28

    2-2-4 طبقه‌بندی تصمیمات ........................................................................................ 29

    2-2-5 تصمیمات برنامه‌ریزی شده و برنامه‌ریزی نشده.................................................... 30

    2-2-6 تصمیمات سلسله مراتبی................................................................................... 31

    2-2-7 تصمیم‌گیری استراتژیک چگونه ممکن است........................................................ 34

    2-2-8 تعریف تفکر استراتژیک ................................................................................... 34

    2-2-9 عوامل موثر در رواج تفکر استراتژیک................................................................. 35

    2-2-10 سلسله مراتب اداری، آفت تصمیم‌گیری استراتژیک............................................ 35

    2-2-11 هفت معیار تصمیم‌ استراتژیک......................................................................... 36

    2-2-12 فرآیند تصمیم‌گیری......................................................................................... 37

    2-2-13 تصمیمات فردی............................................................................................ 38

    2-2-14 تصمیمات سازمانی ........................................................................................ 40

    2-2-15 تحقیقات گذشته............................................................................................. 40

    فصل سوم: روش تحقیق

    3-1) مقدمه ................................................................................................................ 49

    3-2) روش تحقیق ...................................................................................................... 50

    3-3) جامعه آماری ...................................................................................................... 51

    3-4) تعیین حجم نمونه................................................................................................ 51

    3-5) روش نمونه گیری................................................................................................ 52

    3-6) روش گردآورى اطلاعات..................................................................................... 53

    3-7 ) ابزار جمع‌آوری اطلاعات.................................................................................... 54

    3-8)  برآورد پایائی پرسشنامه....................................................................................... 57

    3-9) روایی پرسشنامه.................................................................................................. 58

    3-10) فرضیات تحقیق................................................................................................ 59

    3-8)  برآورد پایائی پرسشنامه....................................................................................... 61

    3-9) روایی پرسشنامه.................................................................................................. 61

    3-10) فرضیات تحقیق................................................................................................ 61

    فصل چهارم : یافته ها و نتایج تحقیق

    4-1 مقدمه................................................................................................................... 64

    4-2 ویژگی های نمونه   .............................................................................................. 65

    4-3 آزمون فرضیات .................................................................................................... 77

    فصل پنجم: نتیجه گیری،پیشنهادها و محدودیت ها

    5-1 مقدمه................................................................................................................... 94

    5-2  نتیجه گیری......................................................................................................... 95

     

    5-3 پیشنهادها............................................................................................................. 100

    5-4 پیشنهاد برای تحقیقات آتی.................................................................................... 105

    5-5 محدودیت های تحقیق.......................................................................................... 106

    پیوست ها ................................................................................................................... 107

    منابع و مآخذ................................................................................................................ 119

    الف) منابع فارسی......................................................................................................... 120

    ب) منابع لاتین............................................................................................................. 123

    چکیده فارسی............................................................................................................... 125

     

     

    منبع:

    الف) منابع فارسی

    آذر، عادل؛ مومنی، منصور (1385) ، « آمار و کاربرد آن در مدیریت»، نشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).

    اصغرپور، محمدجواد (1371)، «تصمیم‌گیری و تحقیق عملیات در مدیریت»، چاپ سوم، تهران، جهاد دانشگاهی.

    الوانی، سید مهدی، شیروانی، علیرضا (1383)، «سرمایه اجتماعی اصل محوری توسعه»، ماهنامه علمی – آموزشی تدبیر.

    اوماسکاران، (1380)، «روش های تحقیق در مدیریت»، ترجمه ی محمد صائبی و محمود شیرازی. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    ایچی اومی، کن (1371)، «تفکر یک استراتژیست»، ترجمه داور مسگریان حقیقی، چاپ اول، سازمان مدیریت صنعتی.

    بست، جان (1384)، «روشهای تحقیق در علوم تربیتی»، ترجمه ی حسن پاشا شریفی و نرگس طالقانی. تهران: انتشارات رشد.

    تحقیقی، امیر حسین (1385)، «سرمایه اجتماعی دولت و نهادها در ایران»، خبرگزاری فارس، ‌شماره: 8503020098.

    تسلیمی، محمد سعید (1377)، «فرآیند خط مشی‌گذاری»، جزوه منتشر شده کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه تهران.

    جعفرنژاد، احمد (1376)، «مدیریت تولید و عملیات»، چاپ اول، تهران، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

    حاضر، منوچهر (1374)، «تصمیم‌گیری در مدیریت»، چاپ سوم، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    حافظ نیا، محمدرضا (1386)، «مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علوم انسانی»، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم.

    حمیدزاده، محمدرضا (1377)، «تصمیمات: انواع ساز و کارها»، مجله مدیریت ساز، سال اول، شماره 2، تابستان و پائیز 77.

    خاکی، غلامرضا (1388). « مدیریت بهره وری؛با رویکرد تحلیلی به آن در سازمان»، ویرایش اول،چاپ پنجم، تهران: نشر کوهسار.

    خضری، محمد (1384)، «دولت و سرمایه اجتماعی»، فصلنامه مطالعات راهبردی، شماره اول سال نهم، شماره مسلسل 31.

    خورشیدی، عباس و قریشی، سید حمید رضا (1386)، «راهنمای تدوین رساله و پایان نامه تحصیلی»، تهران: انتشارات یسطرون.

    خوئی نژاد، غلامرضا (1385)، «روش های پژوهش در علوم تربیتی»، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم

    دلاور، علی (1385)، « مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی»، تهران: انتشارات رشد.

    رحمان سرشت، رحمان(1386)، «تئوری های سازمان و مدیریت، از تجدد گرایی تا پسا تجدد گرایی»، جلد دوم، انتشارات دوران.

    رضایی، سیدعابد، (1387)، «نقش سرمایه اجتماعی در مسیر شغلی»، فصلنامه عصر مدیریت، شماره هشتم.

    زاهدی، شمس‌السادات (1369)، «روابط صنعتی»، چاپ دوم، تهران، مرکز دانشگاهی.

    سرائی، حمید. (1384)، «مقدمه ای بر نمونه گیری در تحقیق»، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).

    سرمد، زهره ؛ حجازی،الهه و بازرگان، عباس (1386)، «روشهای تحقیق در علوم رفتاری»، تهران: انتشارت آگه.

    سلیمی بروجنی، مجید (1385)، «نگاه دولت‌ها به سرمایه اجتماعی»، روزنامه دنیای اقتصاد. قابل دسترس در: http://www.daneshju.ir/forum/archive/t-73615.html

    سلیمی، قربانعلی (1370)، « مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم تربیتی»، اصفهان: انتشارات بعثت.

    سمینار «تصمیم‌گیری استراتژیک چگونه میسر است؟»، مجله تدبیر، شماره 6، سال 1369.

    صیادی، غلامعلی (1388)، «بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و یادگیری سازمانی»، پایان نامه کارشناسی ارشد. استاد راهنما: کمال درانی، دانشگاه تهران.

    عباس زاده، میرمحمد.(1380)، «روشهای عملی تحقیق در علوم انسانی»، ارومیه: انتشارات دانشگاه ارومیه.

    عطائی، جواد (1388)، «بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و فرهنگ سازمانی»، پایان نامه کارشناسی ارشد. استاد راهنما: غلامرضا جندقی، پردیس قم، دانشگاه تهران.

    فقهی فرهمند، ناصر(1385)، «مدیریت پویایی سازمان»، انتشارات فروزش.

    فقیهی، ابولحسن، فیضی، طاهره (1385)، «سرمایه اجتماعی رویکردی نو در سازمان»، فصلنامه دانش مدیریت در سازمان شماره 72.

    فیضی، فقیهی (1385)، «نقش سرمایه اجتماعی در ایجاد سرمایه فکری»، سازمان( مطالعه دو شرکت خودرو ساز ایرانی)، فصلنامه دانش مدیریت، سال 19، شماره .

    قلی پور، رحمت الله (1386)،‌ «سرمایه اجتماعی و عوامل زوال آن»، سخنرانی دکترقلی پور در سالن همایش های دانشکده علوم انسانی دانشگاه مازندران(26 آذرماه 86).

    قلی پور، رحمت الله. مدهوشی، مهرداد. جعفریان، وحید، (1387)، «تحلیل رابطه و تاثیر سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی»، فصلنامه فرهنگ مدیریت، شماره 17.

    کیم، فیلیپ. آلدریچ، هارولد (2005)، «سرمایه های اجتماعی و کارآفرینی»، مترجم خلیل حنیف، ماهنامه کار و جامعه، شماره 108.

    کرلینجر ،فردریک نیکلز (1386)، « مبانی پژوهش در علوم رفتاری»، ترجمه حسن پاشاشریفی و جعفر نجفی زند ، نشر: آوای نور .

    مقیمی، سید محمد (1386)، «توسعه سرمایه اجتماعی از طریق کارآفرینی سازمان های مردم نهاد (NGOs)»، اولین کنفرانس ملی کارآفرینی، خلاقیت و سازمانهای آینده، تهران.

    نادری، عزت ا... و سیف نراقی، مریم (1386)، «روش های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی». تهران: انتشارات ارسباران.

    نادمی، یونس (1388)، «اعتماد، سرمایه اجتماعی و عملکرد اقتصادی»، روزنامه دنیای اقتصاد شماره 1882.

    هومن، حیدر علی. (1386)، «آمار توصیفی در علوم رفتاری»، تهران: نشر پیک فرهنگ.

    هومن، حیدرعلی. (1386)، « اندازه گیری های روانی و تربیتی و فنی تهیه تست»، تهران: انتشارات پارسا.

    ب) منابع لاتین

    Coleman, J (1990), "Equality and Achievement in Education", West View Press, Boulder.

    Cooks, Stereand Slack,Nigel (1991). "Making Management Decisions", Prentice-Hall international (UK),1th ed.

    Davidsson, P. and Honig, B. (2003). “The role of social and human capital among nascent entrepreneurs” , Journal of Business Venturing, 18: 301-31.

    Fine, Ben (2001)."Social Capital Versus Social Theory: Political Economy and Social Science at the Turn of the Millennium" Rout ledge, First Published.

    Jacobs, J.(1965)."The death and life of great American cities", London: penguin books.

    Luthons,fred (1992). "Organizational Behavior", McGraw-Hill, 6th ed.

    Magdol, Lynn. & Bessel. Diane. R (2003),"Social Capital, Social Currency, and Potable Assets: The Impact or Residential Mobility on Exchanges of Social Support", Personal Relationships, 10, 149-169.

    Marie, D & Saparito, P , (2006)."Social Capital, Cognition, and Entrepreneurial Opportunities: A Theoretical Framework", 1042-2587 .by Baylor University.

    Nahapiet, J, Ghoshal , h. (1995). "The knowledge – Cambridge" , England: polity press.

    Soumynananda Diana. (2007),"Social Capital in the Creation of Human Capital and Economic Growth: A Productive consumption approach", The Journal of Socio Economics, Soceco. 685, No. 14.

    Stoner,james (1983). "management", New Delhi, Prentice-hall of India.

    Svendsen, Gunner L.H and Svendsen, Gert T. (2000),"Measuring Social Capital: The Danish Co-Operative Dairy Movement", Sociology Ruralis, vol. 40, No.1, pp.72-86

    53.            Szllagyi and Wallace (1987). "organizational Behavior and performance", Scott, fores man and company, Glenview, III ions.


موضوع پایان نامه تأثیر سرمایه اجتماعی بر تصمیم گیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان, نمونه پایان نامه تأثیر سرمایه اجتماعی بر تصمیم گیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان, جستجوی پایان نامه تأثیر سرمایه اجتماعی بر تصمیم گیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان, فایل Word پایان نامه تأثیر سرمایه اجتماعی بر تصمیم گیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان, دانلود پایان نامه تأثیر سرمایه اجتماعی بر تصمیم گیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان, فایل PDF پایان نامه تأثیر سرمایه اجتماعی بر تصمیم گیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان, تحقیق در مورد پایان نامه تأثیر سرمایه اجتماعی بر تصمیم گیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان, مقاله در مورد پایان نامه تأثیر سرمایه اجتماعی بر تصمیم گیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان, پروژه در مورد پایان نامه تأثیر سرمایه اجتماعی بر تصمیم گیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان, پروپوزال در مورد پایان نامه تأثیر سرمایه اجتماعی بر تصمیم گیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان, تز دکترا در مورد پایان نامه تأثیر سرمایه اجتماعی بر تصمیم گیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر سرمایه اجتماعی بر تصمیم گیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر سرمایه اجتماعی بر تصمیم گیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان, پروژه درباره پایان نامه تأثیر سرمایه اجتماعی بر تصمیم گیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تأثیر سرمایه اجتماعی بر تصمیم گیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تأثیر سرمایه اجتماعی بر تصمیم گیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر سرمایه اجتماعی بر تصمیم گیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر سرمایه اجتماعی بر تصمیم گیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان, رساله دکترا در مورد پایان نامه تأثیر سرمایه اجتماعی بر تصمیم گیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان

پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد چکیده: همواره یکی از مسائل مهم و پراهمیت در شرکت های بیمه ایران ، بهبود و ارتقاء عملکرد و افزایش بهره وری در کارکنان و سازمان بوده است. یکی از راه هایی که می توان و بهره وری و اثربخشی شرکت های بیمه ایران را در این شرایط افزایش داد، تولید، تسهیم و انتقال دانش در بین کارکنان می باشد. توسعه و گسترش دانش در سازمان ایجاب می کند که به سرمایه ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد «M.A» گرايش: تحول پاييز 1391 چکيده        مطالعه حاضر تحت عنوان «بررسي و آسيب شناسي نظام تصميم گ

کلیات تحقیق مقدمه امروزه منابع انسانی، سرمایه اصلی سازمان محسوب می­شوند. سازمان­ها با وجود داشتن نیروی انسانی شایسته و لایق نیازمند توانمندی لازم در استفاده از این منابع می­باشند. در حقیقت با اتکا بر عملکرد کارکنان و مدیریت سرمایه انسانی و ارائه روش­های علمی و کاربردی، سازمان­ها به دنبال افزایش کارآمدی و اثربخشی خود هستند. وظایف مدیریت منابع انسانی به عنوان یکی از مهم­ترین ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت «M.A» گرایش: مدیریت اجرایی (استراتژیک) بررسی تأثیر مدیریت دانش بر یادگیری و خلاقیت سازمانی از دیدگاه مدیران دستگاههای اجرایی استان اردبیل چکیده مدیریت دانش یکی از دستاوردهای عصر اطلاعات و دانش است و با توجه به ویژگیهای آن، امروزه سازمانهای با جدیت به دنبال بهره‌مندی از نتایج آن هستند. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر مدیریت ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت دولتی- گرایش منابع انسانی چکیده در سالهای اخیر مدیریت دانش به عنوان یک استراتژی مهم جهت پرورش سرمایه ی فکری سازمانی مورد استفاده قرار گرفته است.سرمایه فکری سازمانی می تواند هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی در فرآیندهایی مانند خلق کردن،ذخیره کردن ، به اشتراک گذاشتن ، کسب نمودن و بکارگیری دانش شخصی و سازمانی ظاهر شود.جو ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش مدیریت منابع انسانی فصل اول کلیات طرح تحقیق مقدمه: در جهان پر شتاب امروز، سازمان های زیادی برای رسیدن به اهداف سازمانی و اقتصادی در تلاش هستند و برای تداوم حیات خود از الگوها و شیوه های مختلفی بهره می ببرند و مزیت رقابتی جدیدی کسب می نمایند تا از سقوط و واژگونی و خطرات ناشی از دگرگونی های سریع محیطی در امان بمانند. در دیدگاه ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش : مالی هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر مدیریت سرمایه فکری بر عملکرد مالی سرپرستی بانک ها وبیمه های استان گیلان است. طرح تحقیق توصیفی – همبستگی و جامعه آماری تحقیق ، بانک ها و بیمه های استان گیلان است که بر اساس آمار جمع آوری شده تعداد 29 بانک و 18 بیمه ( 47 سازمان) در سطح استان فعالیت دارند و نمونه گیری در ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته تحصیلی: مدیریت دولتی(گرایش تحول) چکیده در پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی با کارآفرینی سازمانی درشرکت نوردولوله صفاساوه پرداخته شده است. در این راستا یادگیری سازمانی بر اساس الگوی نیفه و کارآفرینی سازمانی برمبنای الگوی اسکاربوروف و زیمرر مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه ی آماری در این تحقیق کلیه کارکنان و پرسنل ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشدM.A. گرایش : تحول چکیده: با توجه به تغییرات سریع ،سازمان ها دریافته اند که کاربرد مؤثر از سرمایه ها و منابع دانش متعدد و گسترده این توانایی را به آنها می دهد که نوآوری کنند و پاسخگوی انتظارات و نیازهای تازه مصرف کنندگان و همچنین تحولاتی که در شرایط رقابتی و تکنولوژیک پیش می آید باشند، مدیریت دانش تصمیم گیری با کیفیت بالاتر را تایید کرده و ...

پایان‏نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی – گرایش بازرگانی داخلی چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در میان کارکنان اداره صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه انجام شده است. با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی، 155 نفر از کارکنان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ...

ثبت سفارش