پایان نامه بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در میان کارکنان اداره صنعت ، معدن و تجارت استان کرمانشاه

word 1 MB 31220 125
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۰,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‏نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی – گرایش بازرگانی داخلی

    چکیده

     پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در میان کارکنان اداره صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه انجام شده است. با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی، 155 نفر از کارکنان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده جهت مطالعه  انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از دو پرسشنامه  استاندارد جامعه پذیری سازمانی بر اساس مدل تائورمینا و تعهد سازمانی بر اساس مدل آلن و می یر استفاده شده است. برای سنجش میزان پایایی از ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه جامعه پذیری سازمانی 87/0 =α و تعهد سازمانی 82/0= α بدست آمد. داده های تحقیق پس از جمع آوری بر اساس فرضیه های پژوهش و با استفاده از تحلیل ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج حاکی از آن است که:1- بین جامعه پذیری سازمانی و مولفه ای آن(دریافت آموزش، تفاهم، حمایت کارکنان، چشم انداز از آینده سازمان) با تعهد سازمانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.2- ابعاد دریافت آموزش و تفاهم می توانند به طور مثبت و معنی دار ابعاد جامعه پذیری سازمانی را پیش بینی کنند.

     

    واژه گان کلیدی: جامعه پذیری سازمانی، تعهد سازمانی، کارکنان، اداره صنعت، معدن و تجارت، کرمانشاه

    فصل اول

    کلیات پژوهش

    مقدمه

    در جهان امروز توانمندی، قدرت اقتصادی و رفاه هر کشوری در گرو استفاده بهینه از امکانات، صنایع و نیروی انسانی آن کشور است. در این راستا هرچه نیروی کار شایسته‌تر و کارآمدتر باشد، پیشرفت و توفیق آن کشور در عرصه‌های گوناگون اقتصادی و اجتماعی بیشتر خواهد بود.

    نتایج حاصل از بسیاری از تحقیقات درباره نقش و اهمیت نیروی انسانی در توسعه سازمانها و بعضاً رشد جوامع بشری بر این نکته تمرکز دارد که هیچ جامعه‌ای توسعه‌یافته نیست مگر اینکه به توسعه منابع انسانی خود پرداخته باشد. امروزه محققان مباحث نیروی انسانی پی برده‌اند که نیروی انسانی واجد شرایط و ماهر عامل باارزش و سرمایه‌ای بی‌پایان در جهت رشد و توسعه‌ی سازمانها و کشورها بوده و بزرگترین سرمایه یک کشور و عامل اصلی پیشرفت آن است. اگر در گذشته کار، سرمایه و زمین عوامل اصلی تولید به حساب می‌آمدند امروزه تغییرات فناوری، نیروی انسانی و افزایش بهره‌وری بعنوان عوامل رشد و توسعه تلقی می‌شوند (میرکمالی، 1383).انسان مهمترین سرمایه سازمان است. چنانچه عامل انسانی را از سازمان حذف کنیم آنچه باقی می ماند یعنی عوامل و امکاناتی چون ساختمانها، ماشین آلات، تجهیزات، ابزار و ادوات، مواد و غیره به خودی خود قابل استفاده نبوده و ارزشی نخواهند داشت. انسان بزرگترین و با ارزش ترین دارائی سازمان است. که هرگز در ترازنامه و صورتهای سود و زیان شرکتها منعکس نمی شود. در حالی که سودآوری سازمان با انسان است و انسانها پشتوانه موفقیت یک سازمان هستند (ابطحی و منتظری، 1387). این در حالی است که در اقتصاد جدید، راه، ساختار و مدیریت سازمان ها دچار تغییر و اصلاح روابط کارکنان سازمان، چگونگی توسعه حرفه ای آنان، تحریک شغلی  به عنوان یک شاخص در سازمان ها

     

    مطرح  شده است(ونگ و همکاران، 2010). به طوری که نینینگر و همکارانش(2010) بیان می کنند که نگه داشتن کارکنان واجد شرایط در سازمان، یک اولویت و یک      

     

    چالش برای مدیریت معاصر محسوب می شود، که تعهد سازمانی می تواند راهکاری مناسب برای غلبه بر این چالش باشد. نیروی انسانی وفادار و سازگار با اهداف و ارزشهای سازمانی که حاضر باشد، فراتر از وظایف مقرر در شرح شغلش فعالیت کند، عامل مهمی در اثربخشی سازمان محسوب می شود، وجود چنین نیرویی در سازمان، نه تنها موجب بالا رفتن سطح عملکرد و پایین آمدن نرخ غیبت، تاخیر و ترک خدمت می شود، بلکه وجهه و اعتبار سازمانی را در اجتماع مناسب جلوه می دهد و زمینه را برای رشد و توسعه آن فراهم می آورد. در عوض، نیروی انسانی با احساس وفاداری و تعلق و تعهد کم، نه تنها خود در جهت اهداف سازمان حرکت نمی کند، بلکه با ایجاد فرهنگ بی تفاوتی نسبت به مسائل و مشکلات سازمان، بین دیگر همکاران روح همکاری و تعاون را تضعیف می کند و در نهایت موفقیت سازمان را به تاخیر می اندازد یا مانع آن می شود (قلاوندی و سلطانزاده،  1391). در این فصل ابتدا به توصیف و تشریح مسئله‌ی پژوهش و سپس به اهمیت و ضرورت پژوهش، اهداف تحقیق، فرضیه‌های پژوهش، روش پژوهش، تعاریف نظری و عملیاتی واژه‌ها و نگاهی به فصل‌های بعدی پرداخته شده است.

    1-1 بیان مسئله پژوهش

    مدیریت منابع انسانی بعنوان زیر شاخه ای از رشته مدیریت از دهه 1980 به بعد مورد توجه جدی جوامع توسعه یافته قرار گرفت و عنوان سرمایه انسانی را به خود اختصاص داد، به گونه ای که در دنیای پیشرفته صنعتی از میان سه عامل ثروت آور شامل:  منابع طبیعی، منابع فیزیکی و منابع انسانی، بیش ترین توجه، بهره دهی و سودآوری را، منابع انسانی نصیب آنها کرده است(فرهی بوزجانی و همکاران،1387). ویژگی سازمانهای امروزی پویایی، پیچیدگی، ابهام و سنت گریزی است و دائما از محیط اطراف خود تاثیر می پذیرند، و تغییر را به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر پذیرفته اند. پیش بینی تغییرات با وقت نسبتا معقول با اشکال مواجه خواهد بود. با درک این مهم که تغییر جزء لاینفک و ذات سازمان های هزاره سوم شده است، قدرت سازگاری و انطباق با تحولات اخیر در عرصه مختلف اقتصادی، اجتماعی و آموزشی افزایش می یابد. به منظور غلبه بر شرایط نا مطمئن، پیچیده و پویا تنها راهی که پیش روی مدیران قرار دارد، از این روی، داشتن نیروی انسانی توانا و کارآمد که بنیاد ثروت ملی و دارایئهای حیاتی سازمان به حساب می آیند، منافع بسیار زیادی برای سازمان ها به دنبال خواهد داشت در واقع مطالعات رهبری و مدیریت اظهار می نماید که پرداختن به نیروی منابع انسانی جزء اصلی اثربخشی مدیریت است(اعرابی و فیاضی، 1387). یکی از مفاهیمی که در مطالعات مدیریت در سال های اخیر در رابطه با مدیریت منایع انسانی مطرح شده جامعه پذیری سازمانی[1] است، جامعه پذیری سازمانی کلیدی کارآمد و موثر در یکپارچه سازی کارکنان تازه وارد در سازمان و همسویی کارکنان با سابقه با تغییرات که در سازمان رخ می دهد است(آنتوناکولو و گوتل[2]، 2010). و نقش بسیار مهم در ساخت ارزش ها و نگرش های افراد و همچنین سو گیری های اجتماعی شان درباره بسیاری از مسائل اجتماعی دارد(موحد و عباسی ،1385). هماهنگ شدن با شغل و وظیفه جدید می تواند یک گزاره دلهره آور باشد. تازه واردین در سازمان نیاز به یادگیری چگونگی  انجام وظایف و همچنین دست یابی به رفتار نرمال و قابل قبول از سوی همکاران دارند. در واقع افراد تازه وارد باید یاد بگیرند که چگونه محیط جدید را درک کنند و با آن سازگار  شوند(شائمی برزکی و اصغری، 1389). جامعه پذیری شامل، تغییر، مهارت های نوین، دانش، توانایی ها، نگرش ها، ارزش ها و روابط و درک صحیح و چارچوب های کاری می باشد. از طریق این فرایند فرد،‌ دانش و مهارت های اجتماعی،  فرهنگ  را آموخته و با شیوه های عمل آشنا می شود و آنچه را که در سازمان مورد انتظار است را فرا می گیرد که در نتیجه، عدم اطمینان و اضطراب فرد در اوایل ورود به سازمان کم می شود از دیدگاه تلفیقی جامعه پذیری فرایند مستمری است که در آن فرد و سازمان با هم  تعامل کرده و بر هم تاثیر می گذارند. از یک سو فرایند یادگیری است که از آن طریق افراد ارزش ها، هنجارها، شبکه های غیر رسمی و مهارت های مورد نیاز سازمانی را می آموزد. و از سوی دیگر فرایند مدیریتی است که از طریق آن سازمان کارکنان را ملزم به اطاعت و پیروی از ارزش ها، قوانین و رفتارهای مورد انتظار می کند. جامعه پذیری سازمانی به محتوای اشاره دارد که از طریق آن فرد با نقش خاص خود در سازمان سازگار می شوند(سلطانزاده و قلاوندی، 1392).

    تائورمینا[3] (1997) جامعه پذیری سازمانی را در چهار سازه تعمیم یافته و بزرگ دریافت آموزش، تفاهم، حمایت کارکنان و چشم انداز از آینده سازمان جای می دهد که در ادامه به توضیح آنها پرداخته می شود:

    دریافت آموزش[4]: آموزش هایی که  در نهادها برای ترویج و ارتقاء سازگاری کارکنان در سازمان ها طراحی و به اجرا در می آیند را شامل می شوند.

    تفاهم[5]:  این بعد فهم نقش های خود و سازمان را شامل می شود که بسیار مهم جلوه می کند به این دلیل که خطاها و اشتباهات کارکنان را در درون سازمان کاهش می دهد که در نهایت رضایت و احساس خودکارآمدی بالاتر کارکنان را به دنبال دارد.

    حمایت کارکنان[6]: این بعد به ارزیابی کارکنان از همکاری و پشتیبانی اعضای سازمان می پردازد. این بعد تعامل های مثبت و حمایت گرانه همکارانه در درون سازمان را شامل می شود.

    چشم انداز از آینده سازمان[7]: این بعد ادراکات کارکنان از چشم اندازهای شغل خود و پذیرش آن در سازمانی است که کار می کنند را شامل می شود(نادی و همکاران، 1388؛ تائورمینا، 2007).

    در مقابل نیز  سازمان ها برای اداره خود به کارکنان متعهد نیازمند هستند. عدم احساس تعلق کارکنان به سازمان و عدم دقت کافی برای انجام وظایف، از معضل های بزرگ دستگاه هایی اجرایی. ترک خدمت غیبت تاخیر، عدم درگیری فعال نیروی کارو سطح پایین عملکردنیروی انسانی، از بارزترین نمونه های این معضل محسوب می شود. برای رفع این مشکل، ارتقای تعهد از بهترین راه ها است.(شائمی برزکی و اصغری، 1389).

    تعهد سازمانی[8] وفاداری  به ارزش ها  و  اهداف  سازمان،  احساس تعلق و وابستگی به ماندن در سازمان را است، و در نهایت می توان گفت تعهد سازمانی ساخت چند بعدی است که نشان دهنده ارتباط و نفوذ سازمان بر اعضاء سازمان است که در نتیجه آن، تابعیت، تلاش کاری، عملکرد بهتر شغلی، رفتار شهروندی سازمانی، کاهش تعارض، تمایل ترک شغل،‌ رفتار غیبت و رفتار ترک خدمت به همراه است ( براتی و عریضی سامانی،‌1388). در ادبیات مدیریت تعاریف تعهد سازمانی در دو مسیر متمایز مفهومی کشیده شده است. در مسیر اول تعهد به عنوان درک قصد کارمند برای ادامه کار و ماندن در سازمان تعریف شده است که این نوع ، تعهد رفتاری نام دارد که نشان دهند پیوند فرد با سازمان است و در مسیر دوم تعهد سازمانی به عنوان یک نگرش درباره وفاداری کارکنان به سازمان و یک فرایند مستمر است که بواسطه مشارکت افراد در تصمیمات سازمانی، توجه افراد به سازمان و موفقیت و رفاه سازمانی را نشان می دهد تعریف شده است. که این نوع، تعهد نگرشی نام دارد که نشان دهنده همسویی فرد با سازمان است(قلاوندی و سلطانزاده، 1391؛  سیچی و همکاران، 2009 (.

    در تحقیقی که توسط  می یر و  آلن[9](1990)  انجام گرفته است مشخص گردید که هر یک از تعاریف تعهد سازمانی حداقل به یکی از ابعاد سه گانه تعهد عاطفی[10]، تعهد هنجاری[11] و تعهد مستمر[12] اشاره می نمایند.

        تعهد عاطفی: به میزان دلبستگی عاطفی به سازمان و اهداف آن اشاره می کند، به عبارتی تعهد عاطفی به عنوان احساس هیجانی کارکنان برای وابستگی به سازمان، همانند سازی با آن و درگیری در سازمان مفهوم سازی شده است.

         تعهد هنجاری: تعهد هنجاری مجموعه فشار های هنجاری درونی شده برای عمل کردن به روشی است که خود اعتقاد دارد از نظر اخلاقی صحیح است. در این بعد از تعهد، فرد ادامه دادن به کار را وظیفه، تکلیف و مسئولیت خود می داند.

        تعهد مستمر: در این دیدگاه تعهد فواید حاصل از مشغول شدن به کار و هزینه های ناشی از ترک شغل در نظر گرفته می شود، به عبارتی در این نوع تعهد فرد به علت بالا بودن هزینه های ترک سازمان به سازمان متعهد می ماند(بهروان و سعیدی، 1388). با توجه به مسائل مطرح شده در این پژوهش سعی بر آن است که تبیین رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی پرداخته شود. جامعه آماری انتخاب شده اداره صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه  است، و علت این انتخاب آشنایی با محیط و فضای اداره و در نتیجه برخورد با کمترین محدودیتها و موانع جمع‌آوری اطلاعات موثق و مستند، پژوهش بوده است.

     

    1-2 اهمیت و ضرورت پژوهش

    تلاش برای بهبود و استفاده موثر و کارآمد از منابع گوناگون چون نیروی کار، سرمایه، مواد، انرژی و اطلاعات، هدف تمامی مدیران سازمانها و اقتصادی و واحدهای تولید صنعتی و موسسات خدماتی و آموزشی است. تجهیزات و ابزار کار سالم، فضای کار متعادل و از همه مهمتر نیروی انسانی واجد صلاحیت و شایسته از ضروریاتی است که برای نیل به رشد عملکرد مطلوب باید مورد توجه مدیران قرار گیرد (باقرزاده و اعتباری، 1387). تمامی تلاشهای بشر در سازمانها در نهایت رسیدن به یک عملکرد عالی است و در این راه عوامل متفاوتی دخیل هستند که یکی از مهمترین آنها عامل انسانی است. توجه به کارکنان بعنوان بزرگترین و مهمترین سرمایه و دارایی پدیده‌ای است که در دو دهه اخیر رشد فراوان داشته است. این جنبش نیز مانند شماری دیگر از جنبش‌های کارآمد مدیریت سودمندی و کاربری بالایی دارد و هم اکنون در سراسر کشورهای صنعتی و پیشرفته جهان نفوذ کرده و مبانی و اصول کار با کارکنان را دچار تحولی شگرف ساخته است. روندی جدید که باعث اهمیت مدیریت منابع انسانی و پرداختن به آن در سازمان شده، نقش و رسالت این منبع استراتژیک بعنوان یکی از عوامل تامین کیفیت جامع و بهره وری در سازمان‌های دولتی و بازرگانی و نهایتاً زیربنای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است (علیی و خدیوی، 1386).

    بنا به دلایلی جامعه پذیری برای کارکنان و سازمان حائز اهمیت است. نخست غفلت از افراد تازه وارد تاثیرات منفی به دنبال دارد. افراد تازه وارد معمولا دارای انتطارات بر آورده نشده ای می باشند و این امر منجر به نگرش های ضعیف  و رفتار های منفی مانند جابجایی زیاد می گردد. استخدام و گزینش هزینه های قابل توجهی برای سازمان به همراه دارد و جامعه پذیری سازمانی در سرمایه گذاری روی این فرایند ها ،تعدیل انتظارات و دستیابی به نتایج مثبت اجتماعی شدن حائز اهمیت است.دوم اینکه افراد جدید با هدف سهیم شدن عملکرد فردی ،گروهی و سازمانی وارد می شوند این فرایند بنیادی بوده و از طریق آن افراد تازه وارد با ضابطه های عملکرد آشنا شده و احساس می کنند که سهم ارزشمندی در سازمان دارند و اطمینان می یابند که همکارانشان نیز چنین تصوری دارند. دلیل سوم این است که افراد تازه وارد باید با شیوه عمل در سازمان هایشان آشنا شوند که مستلزم یادگیری ارزش ها، هنجارها، شبکه های منبع و سیاست های سازمان است. چهارم اینکه جامعه پذیری سازمانی به علت تاثیرات سریع و پایدار خود حائز اهمیت است.افراد تازه وارد در چند ماه نخست سریعا با سازمان تطابق می یابند در حالی که این تطابق اولیه تاثیر پایدار و نتایج قابل اندازه گیری به دنبال دارد.پنجم اینکه افزایش مداخلات و تغییر ات محیط کار از سطوح فردی تا سازمانی لزوم جامعه پذیری بیشتر کارکنان را آشکار می سازد. این دلایل به همراه افزایش میزان جابجایی کارکنان به منظور رسیدن به اهداف حرفه ای فردی به جای پذیرفتن مسیر های حرفه ای سازمانی جامعه پذیری سازمانی را به پدیده ای متدوال برای کارفرما و کارکنان تبدیل کرده است(اعتباریان و خلیلی، 1387). تعهد سازمانی بیان کننده وابستگی روان شناختی به سازمان محل استخدام است.تعهد سازمانی در سه شناخت تجلی می یابد:1- ایمان و اعتقاد قوی به سازمان و پذیرش اهداف و ارزشهای آن .2- تمایل به انجام دادن تلاش نسبتاً زیاد به خاطر سازمان .3- آرزو و خواسته ای قطعی برای عضوی از سازمان ماندن، افراد با تعهد بالا در استخدام سازمان باقی می مانند زیرا دوست دارند که عضو سازمان باشند(براتی و عریضی سامانی، 1388).

    Title:

    A study of relationship between organizational socialization and organizational commitment Among the staff of Industry, Mine and Trade Kermanshah Province

     

    Abstract:

        This study aimed at examining the A study of relationship between organizational socialization and organizational commitment Among the staff of Industry, Mine and Trade Kermanshah Province. By using descriptive co relational method, a sample of 155 staff was chosen randomly. Data were gathered tow organizational socialization questionnaire according to Taormina model and organizational commitment questionnaire according to Meyer and Allen model. The reliability of questionnaires was confirmed by experts and validity of questionnaires was measured through alpha-chronbach coefficient which was, α=0.87 in organizational socialization and α=0.82 in organizational commitment. Gathered data were analyzed through Pearson correlation analysis and Multiple Regression analysis. Findings showed that: 1. There is a positive significant relationship between organizational socialization and Factors(Training,  consensus, staff support and organization future outlook) with organizational commitment components.2- Training and   consensus is significant predictors organizational commitment.

     

    Keywords:  Organizational Socialization, Organizational Commitment, Staff, Station Industry, Mine and Trade, Kermanshah

  • فهرست:

    چکیده.......................................................................................................................................

    فصل اول: کلیات پژوهش

     مقدمه .......................................................................................................................................... 3

    1-1 بیان مسئله پژوهش ................................................................................................................ 4

    1-2 اهمیت و ضرورت پژوهش..................................................................................................... 8

    1-3 اهداف پژوهش ..................................................................................................................... 9

    1-3-1 اهداف اصلی پژوهش ........................................................................................................ 9

    1-3-2- اهداف فرعی پژوهش ...................................................................................................... 9

    1-4 فرضیات پژوهش  ................................................................................................................. 10

    1-5 تعاریف اصطلاحات و متغیرها  .............................................................................................. 10

    1-5- 1 تعاریف مفهومی یا نظری متغیرها....................................................................................... 10

    1-5-2 تعاریف عملیلتی متغیرها  .................................................................................................. 11

    فصل دوم: مبانی نظری و  پیشینه پژوهش

    مقدمه  ......................................................................................................................................... 14

    2-1- قسمت اول: جامعه پذیری سازمانی........................................................................................ 14

    2-1-1 مفهوم جامعه پذیری سازمانی ............................................................................................. 14

    2-1-2 اهمیت و ضرورت جامعه پذیری سازمانی............................................................................ 17

    2-1-3 ابعاد جامعه پذیری سازمانی ............................................................................................... 18

    2-1-4 اهداف جامعه پذیری سازمانی ............................................................................................ 20

    2-1-5 کارکردها جامعه پذیری سازمانی ......................................................................................... 20

    2-1-6 محتوی جامعه پذیری سازمانی............................................................................................. 21

    2-1-7 مراحل جامعه پذیری سازمانی.............................................................................................. 21

    2-1-8 تاکتیک های جامعه پذیری سازمانی...................................................................................... 22

    2-2 قسمت دوم: تعهد سازمانی ...................................................................................................... 26

    2-2-1 مفهوم تعهد سازمانی........................................................................................................... 26

    2-2-2 مدل سه بخشی تعهد سازمانی.............................................................................................. 28

    2-2-3 اهمیت تعهد سازمانی.......................................................................................................... 29

    2-2-4 انواع تعهد سازمانی............................................................................................................. 29

    2-2-5 ضرورت توجه به تعهد سازمانی........................................................................................... 31

    2-2-6دیدگاه هایی در مورد کانون های تعهد سازمانی...................................................................... 32

    2-2-7تعهد سازمانی، مفهوم یک بعد یا چند بعدی؟......................................................................... 33

    2-2-8 الگوهای چند بعدی............................................................................................................ 33

    2-2-9- تعهد سازمانی به عنوان متغیر وابسته................................................................................... 37

    2-2-10 دو دیدگاه تازه درباره تعهد سازمانی.................................................................................. 43

    2-2-11-  تعهد سازمانی واقعاً مهم است؟...................................................................................... 45

    2-2- 12- عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی.......................................................................................... 45

    2-2-13- شرایط ایجاد تعهد سازمانی............................................................................................. 48

    2-2-14- پیش شرطهای تعهد سازمانی........................................................................................... 49

    2-2-15- نتایج وپیامدهای  تعهدسازمانی........................................................................................ 50

    2-2-16- فرآیند تعهد سازمانی...................................................................................................... 52

    2-2-17-  پیامدهای رفتاری و نگرشی تعهد.................................................................................... 53

    2-3  قسمت سوم: رابطه بین جامعه پذیری سازمانی با تعهد سازمانی.................................................. 53

    2-4- قسمت چهارم: پژوهش‌های مرتبط با موضوع پژوهش.............................................................. 54

    2-4-1-  تحقیقات مشابه در زمینه‌ی جامعه پذیری سازمانی.............................................................. 54

    2-4-1-1- پژوهش‌های انجام شده در خارج از کشور..................................................................... 54

    2-4-1-2- پژوهش‌های انجام شده در داخل کشور.......................................................................... 59

    2-4-2 تحقیقات مشابه در زمینه‌ی تعهد سازمانی.............................................................................. 61

    2-4-2-1- پژوهش‌های انجام شده در خارج از کشور..................................................................... 61

    2-4-2-2 پژوهش‌های انجام شده در داخل کشور............................................................................ 65

    2-5- خلاصه فصل دوم................................................................................................................. 75

    فصل سوم: روش پژوهش

    مقدمه............................................................................................................................................. 77

    3-1 روش تحقیق .......................................................................................................................... 77

    3-2 جامعه آماری........................................................................................................................... 77

    3-3 برآورد حجم نمونه.................................................................................................................. 78

    3-4 روش نمونه گیری.................................................................................................................... 79

    3-5 ابزار اندازه گیری..................................................................................................................... 79

    3-6 تعیین پایایی و روایی ابزار اندازه گیری..................................................................................... 80

    3-6-1 برآورد پایایی پرسشنامه...................................................................................................... 80

    3-6-2 برآورد روایی پرسشنامه ها.................................................................................................. 82

    3-7 شیوه جمع آوری اطلاعات....................................................................................................... 82

    3-8 روشهای تجزیه و تحلیل آماری................................................................................................ 83

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش

    مقدمه ........................................................................................................................................... 85

    4-1 توصیف ویژگی های دموکرافیک نمونه آماری............................................................................ 86

    4-2- آزمون کالموگروف اسمیرنف................................................................................................. 89

    4-3 بررسی فرضیه های پژوهش ................................................................................................... 90

     

     

     

     

     

     

    فصل پنجم: خلاصه، بحث و نتیجه گیری

    مقدمه ........................................................................................................................................... 94

    5-1 خلاصه موضوع و روش ها .................................................................................................... 94

    5-2 محدودیت های پژوهش.......................................................................................................... 99

    5-3 پیشنهادات کاربردی ............................................................................................................... 99

    5-3-2 پیشنهادات برای پژوهش های آتی ...................................................................................... 100

    فهرست منابع

    منابع فارسی................................................................................................................................... 102

    منابع خارجی.................................................................................................................................. 108

    پیوست ها

    پیوست ها...................................................................................................................................... 113

     

    منبع:

    منابع فارسی

    ابطحی، ح. و منتظری، م. (1387) "مدیریت مبتنی بر شایستگی و نقش آن در مدیریت منابع انسانی"، مطالعات مدیریت، شماره 57، صص16-1.

    استوار ، ص و امیرزاده خاتونی ، م ( 1387 ) ." بررسی رابطه ی میان هوش هیجانی ، رضایت شغلی و تعهد سازمانی در کارکنان کارخانه بخش خصوصی در شهر شیراز" . فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت ، سال اول ، شماره 2 ، صص 38 – 23 .

    ا. و خلیلی، م. (1387)، "رابطه کیفیت زندگی کاری و ابعاد آن با جامعه پذیری سازمانی: مطالعه موردی کارکنان سازمان تامین اجتماعی اصفهان"، دانش و پژوهش در روانشناسی،‌شماره35-36، صص 106-81.

    اعرابی، س. م. و فیاضی،م. (1387)، "متدولوژی تدوین و جار سازی استراتژی توانمند سازی منابع انسانی بر بستر فرهنگی ایران"، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی،سال،شماره 1،صص 18-1.

    انصاری ، م ؛ باقری کلجاهی ، ع و صالحی ، م ( 1389 ) . "تعهد سازمانی از دیدگاه نظریه پردازان و نقش راهبردی مدیریت منابع انسانی در بهبود آن" . دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس ، سال هفتم ، شماره 31، صص 72 – 35.

    باقرزاده، م. و اعتباری، م. (1387) "بررسی ارتباطی بین بهره‌وری و کیفیت زندگی کاری با بهره‌گیری از تکنیک "MCP/MPT، فصلنامه علوم مدیریت، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، سال اول، شماره 4، صص83-65.

    باقری،‌مسلم؛ تولایی، روح اله، (1389)،"‌بررسی تاثیر تعهد سازمانی بر عملکرد سازمان ها"،‌دو مانامه توسعه پلیس، سال هفتم، شماره30،‌صص 73-96.

    براتی، ه. ؛‌عریضی سامانی، ح.ر. ،‌(1388)،‌ "رابطه تعهد و مرکزیت کار با توجه به متغیر های تعدیل کننده سلامت روان شناختی و سازگاری با بازنشتگی و تاثیر آماده سازی کارکنان برای بازنشتگی در بهبود تعهد و سلامت روان شناختی آنان"، فصلنامه کار ایران، دوره 6، شماره4،‌صص 35-43.

    بهاری فر، ع. و جواهری کامل، م. (1389)،" بررسی پیامدهای ارزش های اخلاقی سازمان با مطالعه عدالت سازمانی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی"، دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال هفتم،‌شماره 28، صص، 95- 118.

    بهروان، ح. و سعیدی، ر. (1388)، "عوامل موثر بر میزان تعهد سازمانی کارکنان شرکت گاز نمونه موردی مطالعه: ادراه مرکزی استان خراسان رضوی، شهر مشهد"، مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، صص 199-181.

    توکلی ، ز ؛ عابدی ، م و صالح نیا ، م. ( 1388 ) . "بررسی تاثیر آموزش رفتار شهروندی سازمانی بر افزایش تعهد سازمانی" . چشم انداز مدیریت ، شماره 33 ، صص 124 – 105 .

    جبارزاده گنگرلوئی، س. و بایزیدی، ا. (1389)، "بررسی رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی و تعهد سازمانی با محافظه کاری در گزارش گری مالی شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران" ، فصلنامه بورس و اوراق بهادار، شماره 9، سال سوم، صص 77- 96.

    حافظ نیا، م.ر.(1384)." مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی"،تهران:  انتشارات سمت.

    حسینی ، م ؛ امیرتاش ، ع و مظفری ، ا. ( 1384 ) . "توصیف و مقایسه سبک های مختلف رهبری با تعهد سازمانی و ابعاد آن از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه های کشور" . نشریه علوم حرکتی و ورزش ، جلد اول ، شماره 6 ، صص 94 – 83 .

    حسینی ، م ؛ نادریان ، م ؛ همایی ، ر و موسوی ، ز. ( 1388 ) . "رابطه بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی کارکنان اداره کل تربیت بدنی استان اصفهان" . مدیریت ورزشی ، شماره 2 ، صص 181 – 167 .

    حسینی ، م و مهدی زاده اشرفی ، ع. ( 1389 ) "شناسایی عوامل موثر بر تعهد سازمانی" . ( پژوهشگر )، فصلنامه مدیریت ، سال هفتم ، شماره 18 .

    الحسینی، س.ح.(1380)، "بالندگی سازمانی". تهران: انتشارات بهاریه.

    خسروی زاده ، ا. ؛ خلجی ، ح و خواجوی ، د. ( 1387 ) . "رابطه بین تعهد سازمانی و عملکرد مدیران تربیت بدنی سازمانهای استان مرکزی" . نشریه حرکت ، شماره 37 ، صص 17 – 5 .

    خنیفر ، ح ؛ جندقی ، غ ؛ شریعتی ، ف و زروندی ، ن. ( 1388 ) . "بررسی نقش ارتباطی شنود موثر و تعهد سازمانی" . فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین ( ع) ، سال اول ، شماره 3 ، صص 170 -147.

    خنیفر ، ح ؛ مقیمی ، م ؛ جندقی ، غ و زرندی ، ن ( 1388 ) . "بررسی رابطه بین مولفه های اعتماد و تعهد سازمانی کارکنان ( در سازمان های جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش استان قم )" . نشریه مدیریت دولتی ، دوره 1 ، شماره 2 ، صص 18 – 3 .

    دلاور، ع.(1384)، "روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی"، چاپ بیست و هفتم، تهران نشر روان.

    رابینز ، ا . پ . ( 1389 ) ،"رفتار سازمانی" . ترجمه علی پارساییان ؛ و محمد اعرابی . انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی ، تهران .

    رضائیان، ع.  و کشته گر، ع.ع. (1387) "بررسی رابطه بین هوش هیجانی و تعهدسازمانی" ,پیام مدیریت , سال هفتم , شماره 27 , صص 39 – 27

    رییسی  ، ز. (1389)، "

    رئیسی، ز.؛ سلیمیان، ف. ؛  نجاری، ر. و امیرخانی، ا.ح. (1390)، "رابطه جامعه پذیری سازمانی وتعهد سازمانی در پرستاران بیمارستان شریعتی اصفهان"،مدیریت اطلاعات سلامت، دوره8 ویژه نامه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی صص104-111.

    زارع متین، ح.(1390). "رفتار سازمانی پیشرفته"، تهران: انتشارات نشر دوران.

    زاهدی، م.ج. ؛ شیانی، م. و  علی پور، پ. ‌(1388)،‌" رابطه سرمایه اجتماعی با رفاه اجتماعی"، رفاه اجتماعی، سال نهم، شماره 33، صص 109- 129.

    ساعتچی، م.؛ قاسمی،‌ن. و نمازی، س. (1387)، "بررسی رابطه میان انگیزه‌ی شغلی مدیران، رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان (دبیران) مقطع متوسطه شهرستان مرودشت"، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی،‌سال اول،‌شماره دوم، صص 147-168.

    سرایی، ح. (1382) "مقدمه‌ای بر نمونه‌گیری در تحقیق"، چاپ سوم، تهران: انتشارات سمت.

    سرداری، ا. (1381) "بررسی عوامل مؤثر در رضایت‌مندی شغلی کارکنان"، دو ماهنامه علمی- پژوهشی دانشور، سال نهم، شماره 39، صص76-6.

    سرمد، ز.؛ بازرگان، ع. و حجازی، ا. (1387) "روش‌های تحقیق در علوم رفتاری"، چاپ دوازدهم، تهران: انتشارات آگاه.

    سلطانزاده، و و قلاوندی، ح.(1392)، "مطالعه تکیه گاه های شغلی اعضای هیات علمی و رابطه آن با جامعه پذیری سازمانی"، فصلنامه اندیشه های نوین تربیتی، دوره 9، شماره2. صص 36-10.

    سنجقی، م. ا.؛ فرهی بوزجانی، ب. و حسینی سرخوش، س.م. (1390)، "تاثیر رهبری تحول آفرین بر فرهنگ سازمانی و تعهد سازمانی در یک سازمان دفاعی"،‌فصلنامه راهبرد دفاعی،‌سال نهم، شماره 32،‌ صص 111-136.

    سیدجوادیان، س.ر. و درویش، ح.(1379)، "فرایند جامعه پذیری سازماننی و نقش آن در پیشرفت کارکنان"، مجله مجتمع آموزش عالی قم، سال دوم، شماره هفتم، صص 125-136.

    شائمی بزرزکی، ع. و اصغری، ژ. (1389)، "رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در شرکت گاز کردستان"، پژوهش نامه مدیریت تحول، سال دوم، شماره 3، صص  110-127.

    شکر زاده ، ص. (1381) . "تعهد در سازمان های آموزشی" ، فصلنامه مدیریت درآموزش وپرورش ، دوره هشتم ، شماره 32 ، صص 52-46 .

    شیخ ، م ؛ باقرزاده ، ف ؛ زیویار ، ف ؛ غلامعلی زاده ، ر ؛ اسماعیلی ، ح و فاضل ، ج. ( 1384 ) . "بررسی میزان تعهد سازمانی کارکنان معاونت تربیت بدنی و تندرستی آموزش و پرورش" . نشریه حرکت ، شماره 26 ، صص 21 – 5 .

    صباغیان راد ، ل ؛ تندنویس ، ف ؛ مظفری ، الف و زراعی ، ع ( 1385 ) . "ارتباط بین تعهد سازمانی و تحلیل رفتگی مدرسین تربیت بدنی عمومی" . پژوهش در علوم ورزشی ، شماره دهم ، صص 103 – 89 .

    صمدی ، ع و مهدوی خو ، ر ( 1388 ) . "بررسی تاثیر اخلاق مدیریتی بر تعهد سازمانی کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان همدان" . فصلنامه تخصصی مالیات ، دوره جدید ، شماره 4 ، 52 .

    طالب پور , م. و امامی , ف. ( 1386) "بررسی ارتباط تعهد سازمانی ودلبستگی شغلی و مقایسه آن بین دبیران تربیت بدنی مرد آموزشگاههای نواحی هفت گانه مشهد" ,پژوهش در علوم ورزشی ,شماره 12, صص 32 – 15 .

    طراویان ، م. ( 1385 ) . "ابعاد تعهد سازمانی دبیران مدارس متوسطه شهر اصفهان" ، دانش و پژوهش در علوم تربیتی ، شماره 10 و 11 ، صص 120 – 105 .

    عریضی سامانی، ح.؛ ذاکرفرد، م. و نوری، ا. (1388) "رابطه کارراهه شغلی با اقتدار شغلی و تعهد سازمانی: بررسی موردی کارکنان زن و مرد واحدهای پژوهش و توسعه‌ی شرکت‌های صنعتی"، مطالعات اجتماعی روان‌شناختی زنان، سال 7، شماره 1، صص93-69.

    علیی، ح. و خدیوی، ا. (1386) "بررسی کیفیت زندگی کاری کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در سال 86"، فصلنامه علوم مدیریت، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری دانشگاه‌ آزاد اسلامی واحد تبریز، سال اول، شماره 2، صص172-150.

    غفوری ,م. و  گل پرور ، م. (1388) "بررسی رابطه مولفه های عدالت سازمانی با تعهد سازمانی در کارکنان شهرداری شهر اصفهان" , مطالعات روانشناختی , دوره 5 , شماره 4, صص148 – 129 .

    فتحی، ف(1391)، "ررسی رابطه بین آرزو های شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان ادراه ورزش و وجوانان شمال غرب"، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی. دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه ارومیه.

    فرهی بوزجانی، ب.، عابدی جعفری، ح. و  مهدوی,م. (1387)، " طراحی و تنیین الگوی توسعه منابع انسانی (استادان دانشگاه) مبتنی بر نگرش فطرت گرا و توسعه ارتباطات چهارگانه"، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی، سال اول، شماره1، صص 50-19.

    قلاوندی، ح. و سلطانزاده، و(1391)،" تبیین رابطه بین کارراهه شغلی و تعهد سازمانی"، فصلنامه مدیریت اجرایی.سال چهارم، شماره 7. صص 57-75.

    کریمی نیا،ر. ؛ سلیمی، س. و  امینی، ع. (1389)، "رابطه سبک رهیری با فرهنگ سازمان و تعهد سازمانی در نیرو های نظامی"، مجله طب نظامی، دوره 12،‌شماره 3، صص 65-70.

    کریمی، ع. (1379) "مدیریت منابع انسانی"، چاپ اول، تهران: چاپ و نشر بازرگانی.

    گل پرور، م. و عریضی سامانی،ح.ر. (1387)، "فراتحلیلی بر رابطه بین ابعاد تعهد سازمانی با جایگزین های شغلی"، میل به ماندن و تمایل به ترک خدمت،‌ دانشور رفتار، سال پانزدهم، شماره33، صص 85-100

    متدین،ا.(1390). گرابطه عدالت سازمانی ادراک شده باتعهدسازمانی در میان دبیران زن و مرد شهرستان نقده"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات  ادبیات و علم انسانی  دانشگاه ارومیه.

    مدنی ، ح. و زاهدی ، م. ( 1384 ) . "تعیین اولویت عوامل موثر بر تعهد سازمانی کارکنان ( مطالعه موردی در شرکتهای پالایش گاز فجر و بید بلند )" . مجله جامعه شناسی ایران ، دوره ششم ، شماره 1 ، صص 33 – 3 .

    مقیمی، س.م. (1383)،" سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی"، انتشارات ترمه، تهران

    موحد،م. و عباسی شوازی، م. .(1385)".برسی رابطه جامعه پذیری و نگرش دختران به ارزش های سنتی و مدرن در زمینه روابط بین شخصی دو جنس پیش از ازدواج"؛مطالعات زنان،سال چهارم ،شماره 1، صص99-67.

    مورهد، گ. و گریفین، ر.(1384)، "رفتار سازمانی"، ترجمه سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، انتشارات مروارید.

    موغلی , ع.؛ حسن پور , ا. و حسن پور , م. (1388) "بررسی ارتباط بین توانمندسازی و تعهد سازمانی کارکنان در مناطق نوزده گانه سازمان آموزش وپرورش شهر تهران" ,نشریه مدیریت دولتی , دوره یک , شماره 2 ,صص 132 – 119 .

    مولوی، ح. (1386) "راهنمای عملی 14-13-10SPSS در علوم رفتاری"، اصفهان: انتشارات پویش اندیشه.

    مهرابی، ر. (1387) "فرایند جامعه پذیری ,معلم اجتماعی,توسعه اجتماعی",وضعیت علوم انسانی در ایران .صص 265-238.

    میر هاشمی،‌ م. ؛ شریفی،ح.پ. ؛ نیسی، غ. و  بهاری،س.ا. (1386)،‌ "پیش بینی تعهد سازمانی اعضای هیات علمی بر اساس اداراک آنان از محیط کار"،‌ دانش پژوهش در روان شناسی ،‌شماره سی و یکم،‌ صص 133-153.

    میرکمالی، س. م.؛ حیات، ع. ا.؛‌ نوروزی، ع. و  نازنین، ج. (1388)،‌ "بررسی رابطه بین توانمند سازی روان شناختی با رضایت شغلی و   تعهد سازمانی در میان کارکنان دانشگاه تهران"،‌دانشور رفتار، سال شانزدهم، شماره 39،‌صص 15-30.

    میرکمالی، م. (1383) "مبانی مدیریت منابع انسانی"، چاپ اول، تهران: نشر یسطرون.

    نادی،‌ م. ع. ؛ گل پرور،م. و سیادت،‌ س.ع.  (1388)،" جامعه پذیری سازمانی و آرزوهای شغلی کارکنان در محیطهای کاری"،‌جامعه شناسی کاربردی،‌سال 21،‌شماره 37، صص 176-159.

    ناظم ، ف. و قائد محمدی ، م. ( 1387 ) . "تعهد سازمانی مدیران و مولفه های آن در دانشگاه آزاد اسلامی" . فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی ، سال چهارم ، شماره اول .

    نحریر ، ب. ؛ عبادی ، ع. ؛ توفیقی ، ش. ؛ کریمی زارچی ، ع و هنرور ،‌ح. ( 1389 ) ." ارتباط رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران شاغل در بیمارستانها ". مجله طب نظامی ، دوره 12 ،‌ شماره 1 ، صص 26 – 23 .

    الوانی، مهدی (1372)، "آسیب‌شناسی گروه‌اندیشی در تصمیم‌گیری"، مجموعه مقالات سمینار بررسی مسایل اداری ایران. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.

    هویدا، ر. ؛ جمشیدیان، ع.ر. و  مختاری فر، ح.ا. (1390) . "رابطه جامعه پذیری سازمانی وتعهد سازمانی در بین دبیران مدارس متوسطه شهر همدان"، جامعه شناسی کاربردی، سال 22 شماره پیاپی(43) شماره 3 صص82-63

    یعقوبی ، م. ؛ یارمحمدیان ، م. و جوادی ، م. ( 1387 ) . "رابطه تعهد سازمانی و استرس شغلی در مدیران بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان"، فصلنامه علمی – پژوهشی مدیریت سلامت ، دوره 11 ، شماره 33 .

    یوسفی ، س. ؛ مرادی ، م. و تیشه ورز دائم ، م. ( 1389 ) . "نقش تعهد سازمانی کارکنان در تسهیم دانش ". دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس ، سال هفتم ، شماره 30 .

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    منابع انگلیسی

    Afsanepurak, S. A.; Seyfari, M. K. and Mohamadali Nasab, z.(2012). The Relationship between Organizational Socialization and Organizational Commitment in Physical Education Departments `Employees in Mazandaran-Iran, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, Vol. 2, No. 1.pp. 187-195

    Akroyd,D., Legg,J., Jackowski,M.B., and Adams,R.D.(2009), The impact of selected organizational variables and managerial leadership on radiation therapists’ organizational commitment, Radiography  15, 113e120.

    Allen , N.J , and Meyer , J.P . (1990) . The measurement and antecedents of affective , continuance and normative commitment to the organization . Journal of occupational psychology , 63 , 1-18 .

    Allen, D. J. (2006).  Do organizational socialization tactics influence newcomer embed deadness and turnover? Journal of Management. Vol. 32, No.2, pp.237- 256.

    Antonacopoulou,E.P. and Guttel,W.H.,(2010), Staff induction practices and organizational socialization : A review and extension of the debate, Society and Business Review, Vol. 5 No. 1,pp.22-47.

    Beheshtifar, M.; Rashidi, M. and Nekoie-Moghadam, M. (2011) Study of organizational socialization and its relationship on employees’ performance. African Journal of Business Management Vol. 5(26), pp. 10540-10544, 28

    Bigliardi, B., Petroni, A. and Dormio, A.I. (2005), Organizational socialization, career aspirations and turnover intentions among design engineers, Leadership & Organizational Development Journal, Vol. 26 No. 6, pp. 424-41.

    Casper , W.J , Martin , J.A , Buffardi , L.L , and Erdwins , C.J (2002 ) . Work – family conflict , perceived organizational support , and organizational commitment among employed mothers . Journal of occupational health psychology , 7 , 2 , 99-108 .

    Chao, G. T., Oleary-Kelly, A. M., Wolf, S.,  Klein, H. J., and Gardner, P. D. (2000). Organizational socialization: Its content and  consequences. Journal of Applied Psychology, 79, 730-743.

    Chong,V. K., and Eggleton,I.R.C.,(2007), The impact of reliance on incentive-based compensation Schemes, information asymmetry and organizational commitment on managerial performance, Management Accounting Research 18 , 312–342.

    Chow, I. (2002). Organizational socialization and career success of Asian  managers.  The International ,Journal of Human Resource  Management.  Vol.13,  No.4, pp.720-737.

    Cichy,R.F., Cha,J, and Kim,S.,(2009), The relationship between organizational commitment and contextual performance among private club leaders, International Journal of Hospitality Managemen,t 28 , 53–62.

    Cohen, A. and Veled-Hecht, A.,(2008), The relationship between organizational socialization and commitment in the workplace among employees in long-term nursing care facilities, Journal of Personnel Review, Vol. 39 No. 5, pp. 537-556.

    Cooper- Thomas,H.D and Anderson, N.(2006), Organizational socialization A new theoretical model and recommendations for future research and HRM practices in organizations, Journal  of managerial Psychology,Vol.21 No 5. pp 492-516.

    Cooper-Thomas, H.D. and Anderson, N. (2002), Newcomer adjustment: the relationship between organizational socialization tactics, information acquisition and attitudes, Journal of Occupational & Organizational Psychology, Vol. 75 No. 4, pp. 423-37.

    Cousins,p.d., Handfield, R.B., Lawson,B. and Petersen, K.J.(2006). Creating supply chain relational capital: The impact of formal and informal socialization processes, Journal of Operations Management, 24 . 851–863.

    Dawley,D.D., Stephens,R.D., and Stephens,D.B.,(2005), Dimensionality of organizational commitment in volunteer workers: Chamber of commerce board members and role fulfillment, Journal of Vocational Behavior ,67 , 511–525,

    De Vos, A., Buyens, D. and Schalk, R. (2003), Psychological contract development during organizational socialization: adaptation to reality and the role of reciprocity, Journal of Organizational Behavior, Vol. 24 No. 5, pp. 537-59.

    Erdheim,J., Wang,M., and Zickar,M.J.(2006), Linking the Big Five personality constructs to organizational commitment , Personality and Individual Differences 41 , 959–970.

    Ferreira. N. Basson. J., and  Coetzee,  M. (2010) Psychological career resources in relation to organizational commitment: An exploratory study. SA Journal of Human Resource Management, 8 (1), 1-10.

    Filstad,C. ,(2004), How newcomers use role models in organizational socialization, The Journal of Workplace Learning, Vol. 16 No. 7.396-408..

    Gao، J.(2011) A Model of Organizational Socialization and Turnover Intention International Journal of E-Business Development, Vol. 1 Iss. 1, 2011 PP. 22-25

    Ge,J.; Su,X.; Zhou,Y.(2010), Organizational socialization,organizational identification and organizational citizenship behavior, Nankai Business Review International, Vol. 1 No. 2, pp. 166-179.

    Gormley , D.K , and Kennerly , S ( 2010 ) . Influence of work role and perceptions of climate on faculty organizational .Journal of professional nursing , 26 , 2 , 108 – 115 .

    Gruman,J.A., Saks,A.M. and  Zweig , D.I.(2006). Organizational socialization tactics and newcomer proactive behaviors: An integrative study, Journal of Vocational Behavior ,69 . 90–104  .

    Handlon, R.L. (2009) The departure of the insurance agent: The impact organizational commitment, organizational justice, and job satisfaction have an intent to leave in the insurance industry, Ph.D. Dissertation, Capalla University.

    Heponiemi , T , Elovainio , M , Kouvonen , A , Kuusio , H , Noro , A , Finne-soveri , H , and Sinervo , T ( 2011 ) . The effects of ownership , staffing level and organizational justice on nurse commitment , involvement , and satisfaction : A questionnaire study . International journal of nursing studies , 24 .

    Herscovitch , L , & Meyer , J.P ( 2002 ) . Commitment to organizational change : Extension of a three – component model . Journal of applied psychology , 87 , 3 , 474-487 .

    Jaramillo,F., Mulki,J.P., and Marshall,G.W.,(2005), A meta-analysis of the relationship between organizational commitment and salesperson job performance: 25 years of research, Journal of Business Research ,58 , 705– 714.

    Kammeyer-Mueller,J.D.; Livingston,B.A.; Liao,H.,(2011), Perceived similarity, proactive adjustment , and organizational socialization, Journal of Vocational Behavior 78 225–236.

    Kowtha, N. R. (2008). Engineering the engineers: Socialization tactics and  new engineer adjustment in organizations. Academic  Journal. Vol.55, No.1,  pp.67- 81.

    Kuvaas,B.,(2003), Employee ownership and affective organizational commitment: employees’perceptions of fairness and their preference for company shares over cash, Scand. J. Mgmt. 19 , 193–212.

    Kwesiga,E.; Bell,,M.P.,(2004), Back to Organizational Socialization: Building a Case for the Advancement of Women in Organizations ,Journal of Back to Organizational Socialization, Vol.23 No.7/8.pp 3-20.

    Makanjee,C.R., Hartzer,Y.F., Uys,I.L.,(2006), The effect of perceived organizational support on organizational commitment of diagnostic imaging radiographers, Radiography , 12, 118e126..

    Manzoor, M. and Naeem, H.(2011) “Relationship of Organization Socialization with Organizational Commitment and Turnover Intention: Moderating role of Perceived Organizational Support. INTERDISCIPLINARY JOURNAL OF CONTEMPORARY RESEARCH IN BUSINESS . VOL 3, NO 8.pp: 529-515

    Morrow , P.C ( 2010 ) . Managing organizational commitment : Insights from longitudinal research . Journal of vocational behavior , 79 , 1 , 18-35 .

    Neininger,A., Lehmann-Willenbrock,N., Kauffeld,S., Henschel,A.,(2010), Effects of team and organizational commitment – A longitudinal study, Journal of Vocational Behavior, 76 , 567–579.

    Ng,T.w.H., Butts,,M.M., Vandenberg,R.J., DeJoy,D.M., Wilson,M.G., (2006), EVects of management communication, opportunity for learning, and work schedule Xexibility on organizational commitment, Journal of Vocational Behavior, 68 , 474–489.

    Rebecca, T. (2007) The relationship between career anchors and organizational commitment, M. A. Dissertation, University of South Africa.

    Schein, E. H. (1990) Career anchors: Discovering your real values, San Francisco: Jossey Bass Pfeiffer.

    Shaw ,J.D. ; Delery , J.E . ; Mohamed , H. and Abdulla , A. (2003)Organizational commitment and performance among guest workers and citizens of an Arab country ,Journal of Business 56, 1021 – 1030 .

    Steers, R.M., Mowday, R.T. and Shapiro, D.L. (2004), The future of work motivation   theory”, Academy of Management Review, Vol. 29 No. 3, pp. 379-87.

    Steyrer , J , Schiffinger , M , and Long , R ( 2008 ) . Organizational commitment – A missing link between leadership behavior and organizational performance ?Scandinavian jounal of management , 24 , 4 , 364-374 .

    Taormina, R.J. (2004), Convergent validation of two measures of organizational socialization, International Journal of Human Resource Management, Vol. 15 No.  1, pp. 76-94.

    Taormina,G.R and Gao, J.(2005). Effects of Organizational Socialization on Work Enthusiasm in Two Chinese Cultures, Journal WORK ENTHUSIASM IN TWO CULTURES, PP:1-2721

    Taormina,R. J.(2007),Interrelating leadership behaviors, Organizational socialization , and organizational culture, university of Macau, China, leadership& Organization Development Journal,vol.29 No.1. pp 85-102.

    Taormina,R.J. (2009). Organizational socialization: the missing link between employee needs and organizational culture, Journal of Managerial Psychology,24(7), 650-676

    Van Maanen, J. and Schein, E. (1998), “Towards a theory of organizational socialization”, in Staw, B.M. (Ed.), Research in Organizational Behavior, Vol. 1, JAI Press, Greenwich, CT  pp. 209-64.

    Van Vianen, A.E.M. (2000), “Person-organization fit: the match between newcomers’ and  recruiters’ preferences for organizational cultures”, Personnel Psychology, Vol. 53.  No. 1, pp. 113-49.

    Vanneste, J. M. (2005) Schein’s career anchor model and its relevance to career satisfaction: a case study of engineers at micro motors, Ph.D. Dissertation, Capella University.

    Weng,Q., McElroy,J.C., Morrow,P.C., and Liu,R.,(2010), The relationship between career growth and organizational commitment, Journal of Vocational Behavior 77 , 391–400.

    Yalabik, Z. Y. (2008). Organizational socialization approach to mergers and acquision  integration : Helpfulness to organizational commitment. Doctoral Dissertation, University  of Illinois. Proquest.

    Yang, J. (2008). "Effect of newcomer socialization on organizational commitment, job satisfaction, and turnover intention in the hotel industry". Service Industries Journal, Vol. 28, No.4, pp.429-443.

     


موضوع پایان نامه بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در میان کارکنان اداره صنعت ، معدن و تجارت استان کرمانشاه, نمونه پایان نامه بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در میان کارکنان اداره صنعت ، معدن و تجارت استان کرمانشاه, جستجوی پایان نامه بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در میان کارکنان اداره صنعت ، معدن و تجارت استان کرمانشاه, فایل Word پایان نامه بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در میان کارکنان اداره صنعت ، معدن و تجارت استان کرمانشاه, دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در میان کارکنان اداره صنعت ، معدن و تجارت استان کرمانشاه, فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در میان کارکنان اداره صنعت ، معدن و تجارت استان کرمانشاه, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در میان کارکنان اداره صنعت ، معدن و تجارت استان کرمانشاه, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در میان کارکنان اداره صنعت ، معدن و تجارت استان کرمانشاه, پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در میان کارکنان اداره صنعت ، معدن و تجارت استان کرمانشاه, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در میان کارکنان اداره صنعت ، معدن و تجارت استان کرمانشاه, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در میان کارکنان اداره صنعت ، معدن و تجارت استان کرمانشاه, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در میان کارکنان اداره صنعت ، معدن و تجارت استان کرمانشاه, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در میان کارکنان اداره صنعت ، معدن و تجارت استان کرمانشاه, پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در میان کارکنان اداره صنعت ، معدن و تجارت استان کرمانشاه, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در میان کارکنان اداره صنعت ، معدن و تجارت استان کرمانشاه, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در میان کارکنان اداره صنعت ، معدن و تجارت استان کرمانشاه, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در میان کارکنان اداره صنعت ، معدن و تجارت استان کرمانشاه, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در میان کارکنان اداره صنعت ، معدن و تجارت استان کرمانشاه, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در میان کارکنان اداره صنعت ، معدن و تجارت استان کرمانشاه

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M.A) گرايش مديريت مالي دولتي تابستان1391 چکيده     هدف از پژوهش حاضر تعيين ارتباط عوامل توانمندسازي با تعهد سازماني کارکنان سا

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد  رشته مديريت دولتي گرايش  منابع انساني زمستان 1391 هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه‌ي بين کيفيت زندگي کاري با مديريت ارتباط با مشتري در

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-گرایش بازرگانی داخلی چکیده با توجه به توسعه فضای رقابتی میان چالش جلب رضایت مشتری و ایجاد وفاداری بیشتر، تداعی می‌کند شرکت ها و سازمان ها با توسل به استراتژی های جدید بازاریابی در جهت جلب هر چه بیشتر رضایت مشتریان شان باشند. یکی از راهبردهای نیل به این هدف، راهبرد بازاریابی رابطه مند و مدیریت ارتباط با مشتری است. موضوع کیفیت زندگی کاری و ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد(M.A) گرايش"تحول" پاييز93 چکيده پايان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش‌هاي اجرا و نتايج به دست آمده) : هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين م

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش- تعلیم و تربیت اسلامی چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه ، اهداف ، روشهای اجرا و نتایج به دست آمده ): این تحقیق با هدف بررسی میزان مطابقت نظریه های مدیریتی عصر حاضر با دیدگاه امام علی(ع) در رابطه با مدیریت منابع انسانی به منظور استخراج موارد تشابه و تفاوت آنها انجام شده است در این مطالعه توصیفی که از ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت بیمه چکیده: بی‌شک مدیران نقش تعیین‌کننده‌ ای را در افزایش اثربخشی سازمان‌ های بیمه بر عهده دارند و در این میان مدیریت تعارض در اینگونه سازمان ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. هدف کلی این پژوهش، بررسی ارتباط بین سبک ‌های مدیریت تعارض و اثربخشی سازمان بیمه سلامت استان گیلان در سال 1392 بوده است. روش ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی چکیده مدیریت مهمترین عامل در حیات، رشد و بالندگی و یا مرگ سازمانهاست و بی شک این وظیفه مدیران است که با توجه به اهداف سازمانی روند حرکت ازوضع موجود به وضع مطلوب را هدایت کنند . در مدیریت مطلوب است که کارکنان احساس کنند مورد پذیرش بیشتر سازمان هستند و در کارهای آن در گیرند و ازاین راه احساس احترام به خود،رضایت شغلی و ...

پايان نامه دوره کارشناسي ارشد MBA تابستان 1391 چکيده: هدف از انجام اين پژوهش بررسي رابطه ميان هوش معنوي، رضايت شغلي و تعهد سازماني بين کارکنان بانک ملي استان مازندران مي‌باشد. جامعه آما

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته‏ ی مدیریت بازرگانی(بازاریابی) چکیده: پژوهش حاضر با هدف تعییین رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش تعدیل گر رهبری توزیعی در بانک ملت شعب استان ایلام انجام شده است. روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی و از نوع تحلیلی- همبستگی می باشد. که با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی ...

ثبت سفارش