پایان نامه توزیع خسارت لرزه ای در اجزاء ساختمان های فولادی با میراگر ویسکوالاستیک

word 6 MB 31309 137
1393 کارشناسی ارشد مهندسی عمران
قیمت قبل:۶۲,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد

    در رشته ­ی مهندسی عمران گرایش زلزله

    چکیده

    وارد آمدن خسارت ساز ه­ای با مفهوم رفتار غیر ارتجاعی و درنتیجه انرژی هیسترزیس نزدیکی بسیاری دارند. لذا می­توان گفت که انرژی هیسترزیس در این سطوح، معیاری قابل‌توجه جهت طراحی و یا کنترل سازه می­تواند باشد. بستگی زیاد انرژی هیسترزیس به خسارت ساز ه­ای موجب شده تا این مفهوم و روش­های نوین طراحی سازه­ای موردتوجه محققان و مهندسان قرار گیرد.

    در این پژوهش، ابتدا سه قاب 4، 8 و 12 طبقه فولادی با سیستم قاب خمشی متوسط به روش استاتیکی معادل بر اساس ویرایش اول استاندارد2800 و به‌وسیله نرم­افزار ETABS(Ver. 9.5.0) طراحی‌شده‌اند، سپس تمام قاب­ها تحت اثر هفت شتاب‌نگاشت حوزه نزدیک و هفت شتاب‌نگاشت حوزه دور به‌وسیله نرم­افزار PERFORM3D(Ver.5) مورد آنالیز دینامیکی غیرخطی قرارگرفته‌اند. هدف از این مطالعه بررسی نحوه توزیع خسارت، انرژی، جابجایی نسبی، جابجایی بام و برش پایه در قاب­های موردبررسی است. در ادامه لزوم به‌کارگیری روش مقاوم­سازی جهت کاهش جابجایی نسبی، بر مبنای آیین‌نامه شرح داده‌شده است، سپس از میراگرهای ویسکوالاستیک جهت مقاوم­سازی و کاهش خسارت در قاب­های موردبررسی، استفاده‌شده است.

    نتایج به‌دست‌آمده حاکی از آن است که علی­رغم توزیع یکنواخت مقاومت در ارتفاع طبقات، نمودارهای توزیع انرژی هیسترزیس و خسارت از این توزیع پیروی نمی­کنند و تمرکز انرژی و خسارت در یک یا چندطبقه مشاهده می­شود. لذا برای استفاده بهینه از حداکثر ظرفیت سیستم، طراحی سازه­ها صرفاً بر اساس مقاومت، منطقی به نظر نمی­رسد و باید پارامترهای دیگری مانند انرژی هیسترزیس که نقش عمده­ای در خسارت اعضای سازه دارند، درروند طراحی لحاظ شود که در این تحقیق از میراگرهای ویسکوالاستیک جهت مقاوم­سازی استفاده‌شده است، نتایج نشان می­دهد که این نوع از میراگر نقش زیادی در جذب انرژی و کاهش خسارت در ساختمان­ها دارد. همچنین تأثیر استفاده از میراگرهای ویسکوالاستیک بر کاهش خسارت قاب­های با ارتفاع زیاد، بیشتر بوده است و تحت زلزله­های حوزه نزدیک عملکرد خوبی در کاهش خسارت نشان می­دهد.

     

    واژه‌های کلیدی: انرژی هیسترزیس، خسارت، تحلیل دینامیکی، مقاوم ­سازی، میراگر ویسکوالاستیک

    فصل اول 

    1-1 مقدمه

    سالانه در جهان، به‌طور متوسط 10000 نفر در اثر زلزله می­میرند (شکل (1-1)). بررسی­های سازمان یونسکو نشان می­دهد که خسارت مالی ناشی از زلزله از سال 1926 تا 1950 میلادی، چیزی در حدود 10 میلیارد دلار بوده است. در این فاصله زمانی در آسیای میانه دو شهر و 200 روستا تخریب شدند. از آن موقع به بعد نیز چندین شهر ازجمله عشق­آباد (1948)، اقادیر (1960)، اسکو پیه (1963)، ماناگوا (1972)، گمونا و تانگ شان (1976)، مکزیکوسیتی (1985)، اسپیتاکا (1988)، کوبه (1995)، شهرهایی در ترکیه و تایوان (1999) و صدها روستا در اثر زمین­لرزه با خاک یکسان شدند. نوشته­های تاریخی گواه نگرانی دیرینه بشر از خطرات ناشی از زمین­لرزه می­باشند[1]. به همین دلیل است که انسان  درصدد مقابله با این پدیده طبیعی می­باشد که در این راه پیشرفت­های چشمگیری نیز کرده است. اما بااین‌وجود به دلیل پیچیدگی بیش‌ازحد این پدیده کماکان نتوانسته چه ازلحاظ جانی و چه ازلحاظ مادی به ایمنی و تضمین کامل برسد.

    امروزه به‌خوبی مشخص‌شده است که سازه­های طراحی‌شده بر اساس ضوابط آیین‌نامه‌های موجود، در برابر زلزله­های شدید، متحمل خسارات سنگین خواهند شد. ولی بااین‌وجود هنوز برخی ضوابط طراحی لرزه­ای ( خصوصاً در طراحی اولیه سازه­ها ) بر پایه تحلیل­های ارتجاعی و استفاده از یک نیروی استاتیکی معادل با زلزله بناشده‌اند[2و3].

    (تصاویر در فایل اصلی موجود است)

    بارهای لرزه­ای اصولاً ماهیتی قراردادی و اعتباری داشته و نیروهای طراحی لرزه­ای پیشنهادشده توسط آیین‌نامه‌ها عموماً به‌مراتب کوچک‌تر از نیروهایی می­باشند که در هنگام زلزله به سازه وارد می­گردند. نیروهای بکار گرفته‌شده به‌وسیله زلزله به ویژگی­های الاستیک و پلاستیک سازه بستگی دارند.

    پژوهش­های مختلف نشان می­دهند که در پاسخ لرزه­ای سازه ­ها، پارامترهای دیگری نیز دخیل می­باشند و صرف بحث نیرو - تغییر مکان در ارتجاعی یا حتی الاستوپلاستیک کامل دوخطی نمی­تواند توجیه‌کننده تمامی رفتارهای لرزه­ای سازه باشد. درنتیجه پژوهشگران، به دنبال پیشنهاد روشی نوین در طرح لرزه­ای سازه­ها می­باشند. در همین راستا و طی دو دهه اخیر بحث انرژی بسیار موردتوجه قرارگرفته است. زیرا با پیشرفت­های حاصل‌شده در این روش، بسیاری از پارامترها و رفتارهای مطرح در طرح لرزه­ای سازه­ها قابلیت توجیه و اعمال در فرآیند طراحی را یافته­اند. بااین‌وجود، هنوز هم ناشناخته­ها و کاستی­ های فراوانی درروش انرژی وجود دارد که مانع از ارائه آن به‌عنوان یک روش جامع در قالب آیین‌نامه‌ای مطمئن گشته است. با توجه به تحقیقات و پژوهش‌های گسترده‌ای که در حال حاضر روی این موضوع در سطح جهان صورت می­گیرد، آتیه­ای روشن برای آن پیش‌بینی می­گردد و چه‌بسا در آینده­ای نزدیک، اصول و ضوابط موجود فعلی در آیین‌نامه‌ها با اصول و ضوابط روش انرژی جایگزین گردند.

    شکل (1-1)  خسارت جانی ناشی از زمین­لرزه­های مهم[1]

    1-2 ضرورت و اهداف تحقیق

    بامطالعه رفتار ساختمان­هایی که به روش مقاومتی طراحی‌شده‌اند و تحت آنالیزهای دینامیکی غیرخطی قرارگرفته‌اند می­توان مشاهده کرد که در طراحی بر اساس مقاومت علی­رغم توزیع یکنواخت مقاومت در طبقات، این روش دارای ضعف­هایی است و نمی­تواند روش کاملی برای طراحی ساختمان­ها باشد و همواره یک تمرکز انرژی و خسارت در یک یا دوطبقه مشاهده می­شود. مطالعات نشان می­دهد که بررسی سازه­ها بر اساس مفاهیم انرژی می­تواند رفتار سازه را در هنگام زلزله بهتر نشان دهد، ازاین‌رو در این مطالعه سعی شده که سازه بر اساس مفاهیم انرژی موردبررسی قرار گیرد.

    با وقوع زلزله انرژی زیادی به سازه وارد می­شود، سازه باید این انرژی را به‌صورت­های مختلف جذب و یا تلف کند. اعضای سازه در برابر انرژی زلزله که مقدار قابل‌توجهی است، وارد محدوده غیر ارتجاعی می­شوند تا با تغییرشکل­های خود بتوانند این انرژی را جذب کنند. با وارد شدن اعضای سازه­ها به محدوده غیر ارتجاعی، تغییرشکل­های ماندگاری در سازه به وجود می­آید که برای ادامه بهره­برداری از سازه، باید آن اعضایی که بیش‌ازحد تغییر شکل داده­اند یا دیگر قابلیت بهره­برداری را ندارند را با اعضای جدید جایگزین و یا آن‌ها را تقویت نمود که اجرای این کار دشوار و هزینه آن نیز بالا می­باشد. لذا با قرار دادن میراگرها در سازه، این میراگرها با جذب انرژی زلزله از وارد شدن دیگر اجزای سازه به محدوده غیر ارتجاعی جلوگیری به عمل می­آورند و درنتیجه بعد از زلزله اجزای مختلف سازه همچنان قابلیت بهره­برداری خود را حفظ کرده­اند و فقط می­توان با بازدید میراگرها در صورت لزوم آن­ها را تعویض و یا تعمیر نمود.

    با توجه به مطالب بیان‌شده، در این پژوهش به بررسی سازه­ هایی که میراگر، به‌عنوان یک روش مقاوم­سازی،  به آن‌ها اضافه‌شده پرداخته می­شود. بدین منظور با انتخاب تعدادی قاب فولادی با سیستم قاب خمشی متوسط که بر اساس ویرایش اول استاندارد 2800[4] طراحی می­شوند به بررسی آسیب‌پذیری لرزه­ای این قاب­ها، تحت زمین‌لرزه‌های مختلف حوزه دور و نزدیک و بر اساس مفاهیم انرژی پرداخته و پارامترهایی همچون خسارت طبقات و قاب­ها، جابجایی نسبی طبقات، برش پایه و جابجایی بام را موردبررسی قرار می­دهیم سپس با کنترل مقادیر جابجایی نسبی بر اساس آیین‌نامه، لزوم به‌کارگیری روش مقاوم­سازی جهت کاهش این مقادیر شرح داده می شود. بدین منظور  از میراگرهای ویسکوالاستیک جهت کاهش جابجایی نسبی و خسارت وارد برسازه استفاده می­شود. یکی از مزایای استفاده از میراگرهای ویسکوالاستیک این است که برای فعال کردن این میراگرها نیاز به تحریک خارجی نیست و برخلاف میراگرهای اصطکاکی که برای کمتر از نیروی لغزش نمی­توانند فعال شوند میراگرهای ویسکوالاستیک در هر زلزله­ای عمل کرده و انرژی تلف می­کنند و بدین ترتیب از خسارت وارد برسازه می­کاهند.

    1-3 ساختار پایان­نامه

    تحقیق حاضر در پنج فصل به‌صورت زیر تدوین‌شده است:

    فصل اول شامل مقدمه، ضرورت و اهداف تحقیق و ساختار پایان­نامه می­باشد.

    در فصل دوم، ابتدا به بررسی مفاهیم انرژی پرداخته و در ادامه شاخص­های خسارت معرفی‌شده و با توجه به، به‌کارگیری میراگر به‌منظور مقاوم­سازی قاب­های موردبررسی در این پژوهش، به‌مرور کنترل­های لرزه­ای، بخصوص انواع میراگرهای غیرفعال پرداخته‌شده است. با توجه به استفاده از میراگر ویسکوالاستیک در این پژوهش، مشخصات دینامیکی این نوع میراگر و روش­ طراحی آن به‌طور مفصل بیان می­شود.

    فصل سوم به معرفی قاب­های فولادی و همچنین شتاب­نگاشت­های مختلف حوزه دور و نزدیک که به­منظور تحلیل دینامیکی غیرخطی به روش استاندارد 2800 مقیاس شده­اند، می­پردازد. در ادامه نرم­افزار Perform-3D معرفی و در انتهای فصل صحت مدل­سازی میراگر ویسکوالاستیک در نرم‌افزار فوق موردبررسی قرار می­گیرد.

    فصل چهارم با توجه به نتایج به‌دست‌آمده از تحلیل دینامیکی غیرخطی قاب­ها تحت زلزله­های حوزه دور و نزدیک، به بررسی انرژی، خسارت، جابجایی نسبی، برش پایه و جابجایی بام در طبقات و قاب­ها، قبل و بعد از مقاوم­سازی با میراگر ویسکوالاستیک می­پردازد.

    فصل پنجم به ارائه خلاصه­ای از نتایج به‌دست‌آمده پرداخته و پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی ارائه می­گردد.

    فصل 2
    مروری بر منابع

     

    2-1 مقدمه

    مهندسی عمران پس از زلزله نورثریج در لس انجلس در سال 1994 و زلزله ای عظیم در کوبه ژاپن دچار تحول عظیم شد. تا آن زمان فلسفه کلی طراحی لرزه‌ای بر پاسخ جلوگیری از واژگون شدن سازه و ممانعت از تلفات جانی بود. بنابراین برای اطمینان از عدم واژگونی سازه، مهندسین نیاز داشتند تا سازه‌هایی را طراحی کنند که منجر به کاهش خسارت بر اساس کاربری ساختمان گردد.

    بر اساس کاربری، ساختمان‌ها باید مطابق با عملکرد های لرزه‌ ای متفاوتی باشند. به‌عنوان‌مثال تسهیلات بحرانی مانند بیمارستان‌ها که نیاز دارند کماکان پس از چندین زلزله به‌صورت قابل ‌استفاده باقی بمانند،  باید بر اساس معیارهای متفاوتی نسبت به انبار کالا طراحی شوند.

    راهنماهای جدید مربوط به ساختمان‌ها توسط سازمان‌های متفاوتی بیان‌شده‌اند تا نیازهای فوق را برآورده کنند. دوتا از سازمان‌های مربوطه عبارتنداز VISION 2000[5] که توسط انجمن مهندسین سازه کالیفرنیا (SEAOC) و راهنماهای (NEHRP)[6]  برای نوسازی لرزه‌ای ساختمان‌ها (BSSC) که توسط عامل مدیریت حوادث اضطراری فدرال (FEMA ) منتشر می‌شوند.

    راهنماهای فوق جزو اولین راهنماهایی می‌باشند که چارچوب طراحی، بر اساس سطح عملکرد را بیان می‌کنند. در این چارچوب، نیاز لرزه‌ای سازه باید با دقت محاسبه شود و با محدوده‌های مجاز مربوط به سطح عملکرد موردنیاز مقایسه شود.

    این فصل شامل مروری بر مفاهیم انرژی، خسارت ساختمان و شاخص‌های در دسترس برای ارزیابی خسارت لرزه‌ای ساختمان‌ها می‌باشد. همچنین با توجه به استفاده از میراگر  جهت کاهش خسارت و مقاوم‌سازی در قاب‌های موردبررسی در این پژوهش ، انواع میراگرها معرفی‌شده و تاریخچه‌ای از کاربرد آن­ها و مطالعات انجام‌شده بر روی آن­ها مطرح می­گردد.

    2-2 مفاهیم اولیه انرژی

    زمین­ لرزه پدیده‌ای است که باعث می­شود در مدت کوتاهی انرژی زیادی در زمین رها شود. انرژی رهاشده باعث ایجاد تکان­های شدید در قسمت­های بالایی زمین می­گردد. با وقوع زمین­لرزه انواع مختلف موج­ها در تمام جهات در زمین منتشر می­شوند. موج­های منتشرشده باعث ایجاد حرکت­های افقی و قائم در سطح زمین می­شوند که معمولاً حرکت و شتاب زمین در راستای افق بیشتر از راستای قائم است. همراه زمین پی ساختمان نیز شروع به حرکت می­کند که حرکت زمین را به بخش­های بالایی ساختمان انتقال می­دهد. به خاطر تفاوت زمانی دریافت این حرکات توسط جرم­های قسمت‌های مختلف، تمام اجزای ساختمان باهم حرکت نمی­کنند و نسبت به هم جابجایی‌های متفاوتی را بروز می­دهند. این پدیده به‌عنوان تغییر شکل ساختمان و یا پاسخ ساختمان نامیده می­شود. تغییر شکل ایجادشده در ساختمان ایجاد تنش نموده و اگر این تنش‌ها از مقاومت مصالح به‌کاررفته بیشتر باشد باعث ترک و گسیختگی اجزای ساختمان می­گردد. لازم به ذکر است هرچه پریود ساختمان به پریود زلزله نزدیک­تر باشد اثرات زلزله بر روی ساختمان بیشتر است ( پدیده تشدید)[7].

    اگر سازه ­ها برای زلزله­های متوسط و شدید به‌صورت ارتجاعی تحلیل و طراحی شوند، طرح­های غیراقتصادی به دست می­آید. به همین دلیل از خواص مصالح در حالت­های غیرخطی استفاده می­شود و به سازه اجازه داده می­شود وارد ناحیه غیرخطی شود که همین غیرخطی شدن از نیروی زلزله­ای که قرار است به سازه وارد شود، می­کاهد. هر روشی که برای طرح لرزه­ای سازه­ها پیشنهاد می­شود علاوه برداشتن بنیاد تئوری قوی باید قابلیت کاربری عملی را نیز داشته باشد.

    در این قسمت سعی شده است به تعریف مفاهیم اولیه انرژی و تجزیه آن به عبارت­های مختلف و تعریف هریک از آن­ها پرداخته شود و سپس معادلات حاکم بر روابط انرژی در سیستم­های یک درجه آزادی و چند درجه آزادی طرح گردد و درنهایت کاربرد این روابط در طراحی سازه­ها بیان می­شود.

    2-2-1 معادلات انرژی در سیستم یک درجه آزادی

    در یک سیستم یک درجه آزادی میرا که در معرض مؤلفه افقی زمین‌ لرزه قرارگرفته است، معادله حرکت به‌صورت زیر می­باشد:

     

    (فرمول ها در فایل اصلی موجود است)

     

    که در آن c میرایی، m جرم،  جابجایی کل جرم، u جابجایی جرم نسبت به پی،  جابجایی پی سازه و  نیروی بازگرداننده یا نیروی الاستیک است.

    معادله (2-1) را می­توان با قرار دادن  به‌صورت زیر نوشت:

    (2-3)

    که در آن  شتاب زمین است پس یک سیستم یک درجه آزادی که در معرض حرکت افقی زمین قرارگرفته است(شکل 2-1a-) می‌تواند به‌صورت سیستمی با پی ثابت و در معرض نیروی دینامیکی افقی برابر با  (شکل 2-1b -) فرض گردد. درواقع این معادله برای سازه­ای است که جرم آن تحت تأثیر نیروی  قرار دارد، نه برای سازه‌ای که پایه آن تحت شتاب  تحریک می‌گردد.

    هر دو سیستم دارای تغییر مکان نسبی یکسانی هستند، اما بسته به کاربرد معادله (2-1) و (2-3)، تعاریف مختلفی از انرژی ورودی و انرژی جنبشی نتیجه خواهد شد[8]..

    (تصاویر در فایل اصلی موجود است)

    Distribution of Seismic Damage Index in Parts of Steel Structures with Viscoelastic Dampers

    Abstract:

    Structural damages have a close relationship with concept of inelastic behavior and hysteretic energy. Therefore, hysteretic energy can be a significant criterion for design and control of structures. The dependence of the hysteretic energy on structural damage has caused that researchers and engineers considerate new methods for the structural design.

    In this paper, firstly three steel frames containing with 4, 8 and 12 stories and intermediate resisting moment are designed under the statical method and 2800 standard code (Firth Edition) and by using software ETABS (Version 9. 5. 0). Secondly, the designed frames are subjected under nonlinear dynamical analysis and seven earthquakes in the both near and far fields records and by using the software PERFORM 3D (Version 5) to evaluate structural behavior in the inelastic area. The purpose of this study is to investigate the distribution of damage, energy, drift, base shear and roof displacement in the designed frames. The viscoelastic dampers are used to reduce drift and damage based on described methods.

    Obtained results from this study have indicated that in spite of the uniform distribution of the strength in the height of stories, the hysteretic energy distribution do not follow this distribution. While the energy and damage concentration are observed in one or several stories. The design of structures are not only dependent to the strength in order to optimize the use of maximum capacity of the system. The hysteretic energy as an important factor in designing of the structures is used. The viscoelastic dampers is used to retrofit of the model. The results show that the designed damper has a significant role in energy absorption and to reduce damage in buildings and the use of viscoelastic dampers has been further to reduce damage to frames with high altitude, and shows good performance in reducing the damage caused by earthquakes near field.

     

    Keywords: Hysteretic­ Energy, Damage, Dynamic Analysis, Retrofit, Viscoelastic Damper                                                                                                       

  • فهرست:

    فصل 1 مقدمه  1

    1-1 مقدمه.. 2

    1-2 ضرورت و اهداف تحقیق.... 3

    1-3 ساختار پایان­نامه.. 4

    فصل 2 مروری بر منابع  5

    2-1 مقدمه.. 6

    2-2 مفاهیم اولیه انرژی.... 6

    2-2-1 معادلات انرژی در سیستم یک درجه آزادی 7

    2-2-2 معادله انرژی مطلق 8

    2-2-3 معادله انرژی نسبی.... 9

    2-2-4معادلات انرژی در سیستم چند درجه آزادی با رفتار غیرخطی...................................9

    2-2-5 تجزیه انرژی ورودی به عبارت­های مختلف انرژی 10

    2-2-5-1  انرژی ورودی ). 11

    2-2-5-2  انرژی هیسترتیک( ). 11

    2-2-5-3  انرژی میرایی لزج یا ویسکوز( ). 12

    2-2-5-4  انرژی جنبشی ( ). 12

    2-2-5-5انرژی الاستیک( ). 13

    2-2-6 تأثیر پارامترهای سازه­ای بر انرژی ورودی.... 13

    2-2-6-1 تأثیر دوره تناوب سازه. 13

    2-2-6-2  تأثیر نسبت شکل‌پذیری و مدل هیسترتیک در انرژی ورودی.... 14

    2-2-6-3 تأثیر نسبت میرایی در انرژی ورودی.... 14

    2-3 شاخص‌های خسارت.... 14

    2-3-1 شاخص­های خسارتی بیشینه تغییرشکل... 15

    2-3-1-1 نسبت  شکل‌پذیری.... 15

    2-3-1-2 تغییر مکان نسبی بین طبقه‌ای.... 16

    2-3-1-3 نسبت خسارت خمشی.... 16

    2-3-2 شاخص­های خسارتی تجمعی.... 16

    2-3-2-1  تغییر شکل‌های تجمعی نرمال شده. 17

    2-3-2-2 انرژی تلف‌شده تجمعی نرمال شده. 17

    2-3-2-3 خستگی سیکل کوتاه. 17

    2-3-3 شاخص­های ترکیبی.. 18

    2-3-3-1 تغییر مکان حداکثر و اتلاف انرژی.... 18

    2-3-3-2 منحنی لنگر - انحنا 19

    2-3-4 شاخص­های خسارت بیشینه شکل­پذیری... 19

    2-3-5 میانگین وزنی شاخص­های خسارت... 20

    2-3-6 تاریخچه شاخص خسارت.... 20

    2-4 کنترل‌های لرزه­ای.... 24

    2-4-1  انواع سیستم های کنترل‌کننده لرزه­ای.... 24

    2-4-1-1  سیستم کنترل‌کننده غیرفعال... 25

    2-4-1-2 سیستم کنترل‌کننده فعال... 26

    2-4-1-3 سیستم کنترل‌کننده پیوندی.... 27

    2-4-1-4  سیستم کنترل‌کننده نیمه فعال... 28

    2-5 میراگرها 28

    2-5-1  میراگرهای جرمی تنظیم شده. 29

    2-5-2  میراگر مایع تنظیم شده. 31

    2-5-3  میراگر ویسکوز. 42

    2-5-4  میراگرهای تسلیمی (فلزی). 35

    2-5-5  میراگرهای آلیاژ فلزی با تغییرشکل حافظه ای.... 38

    2-5-6  میراگرهای اصطکاکی.... 40

    2-5-7  میراگرهای ویسکوالاستیک...... 42

    2-5-7-1  ساختار مواد ویسکوالاستیک...... 42

    2-5-7-2  مشخصات دینامیکی میراگرهای ویسکوالاستیک...... 43

    2-5-7-3  مدل‌سازی سازه‌های دارای میراگر ویسکوالاستیک...... 46

    2-5-7-4 روش انرژی کرنشی مودال... 48

    2-5-7-5 روش طراحی.... 49

    2-5-7-6  پیشینه کاربردی میراگرهای ویسکوالاستیک...... 51

    فصل 3 معرفی و مدلسازی سازه­های موردمطالعه  54

    3-1 مقدمه.. 55

    3-2 قاب­های موردبررسی در این مطالعه.. 55

    3-3 بارگذاری و طراحی قاب­ها در نرم­افزار ETABS ver9.5.0. 56

    3-4 چگونگی انجام تحلیل دینامیکی غیرخطی.... 59

    3-5 انتخاب شتاب‌نگاشت‌ها 60

    3-6 هم‌پایه کردن شتاب‌نگاشت‌های انتخابی.... 61

    3-7 خصوصیات نرم­افزار Perform 3D... 61

    3-7-1 المان­های مورداستفاده در نرم­افزار Perform 3D 61

    3-7-2 گام زمانی در آنالیز غیرخطی نرم­افزار Perform 3D 62

    3-7-3 تکنیک حل نرم­افزار Perform 3D... 62

    3-7-4 انرژی در نرم­افزار Perform 3D 62

    3-7-4-1 محاسبه انرژیهای غیر الاستیک و کرنشی.... 63

    3-7-4-2 خطای انرژی.... 65

    3-7-5 فرضیات تحلیل دینامیکی و مدلسازی در نرم­ا­فزار Perform3D... 65

    3-7-6 مدلسازی میراگر ویسکوالاستیک در نرم­افزار Perform 3D... 65

    3-7-7 کنترل صحت مدلسازی میراگر ویسکوالاستیک در نرم افزارPerform 3D... 68

    فصل 4 نتایج و تفسیر آنها 71

    4-1 مقدمه.. 72

    4-2 بررسی نتایج تغییر مکان نسبی طبقات.... 73

    4-2-1 قاب 4 طبقه.. 73

    4-2-2 قاب 8 طبقه.. 75

    4-2-3 قاب 12 طبقه.. 77

    4-2-4 نتایج میانگین تغییر مکان نسبی طبقات در قاب­ها 79

    4-3 بررسی نتایج تاریخچه زمانی انرژی ورودی زمین­لرزه. 81

    4-3-1 نتایج تاریخچه زمانی انرژی ورودی زلزله لندرز. 81

    4-3-1-1 قاب 4 طبقه.. 81

    4-3-1-2 قاب 8 طبقه.. 83

    4-3-1-3 قاب 12 طبقه.. 83

    4-3-2 نتایج تاریخچه زمانی انرژی ورودی زلزله طبس..... 84

    4-3-2-1 قاب 4 طبقه.. 84

    4-3-2-2 قاب 8 طبقه.. 85

    4-3-2-3 قاب 12 طبقه.. 86

    4-4 بررسی انرژی هیسترزیس در سازه. 87

    4-4-1 قاب 4 طبقه.. 88

    4-4-2 قاب 8 طبقه.. 89

    4-4-3 قاب 12 طبقه.. 90

    4-4-4بررسی میانگین انرژی هیسترزیس وارد بر قاب­ها 91

    4-5 بررسی  انرژی باقی‌مانده در سازه. 91

    4-5-1قاب 4 طبقه.. 92

    4-5-2 قاب­ 8 طبقه.. 93

    4-5-3 قاب­ 12 طبقه.. 94

    4-5-4بررسی میانگین انرژی باقی­مانده در قاب­ها 95

    4-6 بررسی نسبت انرژی هیسترزیس به انرژی ورودی در قاب­ها 95

    4-7 بررسی توزیع خسارت در ارتفاع قاب­های موردبررسی.... 96

    4-7- قاب­ 4 طبقه 96

    4-7-2 قاب­ 8 طبقه.. 98

    4-7-3 قاب­ 12طبقه 100

    4-7-4 نتایج میانگین شاخص خسارت طبقات در قاب­ها 102

    4-8 بررسی شاخص خسارت کل سازه در قاب­های موردبررسی.... 104

    4-9 بررسی برش پایه در سازه. 105

    4-9-1 قاب­ 4 طبقه.. 106

    4-9-2 قاب­ 8 طبقه.. 107

    4-9-3 قاب 12طبقه.. 108

    4-9-4 نتایج میانگین برش پایه  قاب­های موردبررسی.... 109

    4-10 بررسی جابجایی بام در سازه. 110

    فصل 5 جمع‌بندی و پیشنهادها 111

    5-1 مقدمه.. 112

    5-2 نتیجه‌گیری.... 112

    5-3 پیشنهادات.... 113

    مراجع   115

     

    منبع:

    1. نعیم، فرزاد. 1380. "طراحی سازه­های ضد زلزله"، انتشارات آکادمیک کلائر

    2. Hart,G.G.”Earthquake  forces for the lateral force code”,The Structural Damage of Tall Buildings, Vol.9,PP.49-64, 2000.

    3. Copra, A.K. and Cruz, E.F. “Evaluation of building code formulas for earthquake forces”, Journal of Structural Engineering, ASCE, Vol. 115,No. 8 PP. 1881-1899, 1986.

    4.  آیین نامه طراحی ساختمان در برابر زلزله, استاندارد2800 ایران, ویرایش اول, 1368

    5. SEAOC. “Vision 2000 – A Framework for Performance Based Design, “Technical report, Structural Engineers Association of California, Vision 2000 Committee, Sacramento, California, 1995.

    6. BSSC. “NEHRP Guidelines for the Seismic Regulation of new  Buildings and Other Structures”, Technical Report FEMA 303, FEMA, 1998.

    7. Bungale S. Taranath “ Wind and Earthquake Resistant Buildings structural analysis and design”, Marcel Dekker, New York, 2005.

    8. Uang C.M. and Bertero, V.V. “Evaluation of Seismic Enerjgy in Structures”, Earthquake Engineering and Structural Dynammics, Vol. 19, pp. 77-90, 1990.

    9. Clough, R.W. Penzein, J., “Dynamic of Structures”, Nc GrawHill. ISBN: 0-07011-7, 1973.

    10. Akyama, H. “Earthquake –resistant Limit –state Design for Buildings”, the University of Tokyo Press, Tokyo, Japan, 1985.

    11. Khashaee, P.,Mohraz, B., Sadek, F., Lew, H.S. and John L. Gross. ”Distribution of Earthquake Input Energy in Structures”, Building and Fire Research Laboratory National Institute of Standard and Technology Gaithersburg, MD20899, PP. 1-36, 2003.

    12. Newmark, N.M. and Hall, W.J. “ Earthquake Spectra and Design”, EERI, Berkely California,1982.

    13. Zahrah T.F. and Hall W.J. “Earthquake Energy Absorption in SDOF Structures”, J.Struct. Eng., ASCE, 110(8), PP. 1757-1772, 1982.

    14. Banon, H. and D.Veneziano. “ Seismic Safety of Reinforced Concrete Members and Structures”, Earthquake Engineering and Structural Dynamics 10, PP. 179 – 193, 1982.

    15. Culver, C. G. et al. “Natural Hazards Evaluation of Existing Buildings”, Technical Report BSS 61, National Bureau of Standards, U.S. Department od Commerce, 1975.

    16. Toussi, S.and J. P. T. Yao. “Hysteresis Identification of Existing  Structures”, Journal of Engineering Mechanics 16, PP. 1177 – 1188, 1983.

    17. Banon, H., J. M. Biggs, and H. M. Irvine “Seismic Damage of Reinforced Concrete Frames”, Journal of the Structural Division, ASCE 107 (ST9), PP. 1713 – 1729, 1981.

    18. Roufaiel, M. S. L. and  C. Meyer “Analysis of Damaged Concrete Frame Buildings”, Technical Report NSF-CEE-81-21359-1, Columbia University, New York, 1983.

    19. Krawinkler, H. “ Shear-Design of steel Frame Joints”, Engineering Journal 15(3), 1987.

    20. Yao, J. P. T and W. M. unze . “ Low Cycle Fatigue Behaviour of Mild Steel”, ASTM Special Publication 338, PP. 5-24, 1968.

    21. Iemura, H. “Earthquake Failure Criteria of Deteriorating Hysteretic Structures”, In Proceedings of the Seventh World Conference of Earthguake Engineering, Istanbol, Turkey, PP.8-13, 1980.

    22. Park.Y.J., and Ang.A.H.S. “Mechanistic Seismic Damage Model For Reinforced Conceret”, Journal of Structural Engineering, ASCE, Vol.111, No.ST4, PP.722-739, 1985.

    23. Kunnath, S.K., Reinhorn, A. M., Lobo, R.F., IDARC Version 3: A Program for the Inelastic Damage Analysis of RC Structures. Technical Report NCEER-92-0022, National Center for Earthquake Engineering Research, State University of New York, Buffalo NY:1992.

    24. DiPasquale, E. and A. S. Cakmak. “Detection of Seismic Structural Damage using Parameter-Based Global Damage Indices”, Probabilistic Engineering Mechanics 5(2), PP. 60-65, 1990.

    25.  Bracci, J.M. and Reinhorn, A.M. and Mander, J.B. and Kunnath, S.K., “Deterministic model for seismic damage evaluation of RC structures” Technical Report NCEER-89-0033, National Center for Earthquake Engineering Research, State University of New York, Buffalo N.Y, 1989.

    26. Kunnath,S.K., A.M.Reinhorn, and J.F.Abel. “A Computational Tool for Evaluation of Seismic Performance of Reinforced Concrete Buildings.” Computers and Structures.1991

    27. Whitman, R.V., “Damage Probability Matrices for Prototype Buildings, Dept. of Civil Engineering”, Cambridge, MIT,R73-57, 1973.

    28. شکیب، حمزه و عظیمی، مهدی و برکچیان، مجید، "ارزیابی آسیب پذیری ساختمان­های متداول شهری (جلد سوم)، تحقیقات لرزه­خیزی و طرح مقاوم سازی ساختمان­های استان ایلام، 1381.

    29. Culver, C. G. “Natural Hazards Evaluation of Existing Buildings”. National Bureao of Standards, Building Sci. Ser. No. 61., 1975.

    30. Wiggins, J. H., Jr and Moran, D. V. “ Earthquake Safety in the City of Long Beach Based on the Concept of Balanced Risk”, J.H. Wiggins Company, Redondo Beach, California, 1971.

    31. Blume, J. A. and Monroe, R.E. “The Spectral Matrix Method of Predicting Damage From Ground  Motion”, Rep. JAP-99-88, John Blume & Assosiates, 1971.

    32. Bresler.B. in “ Building Practices for Disaster Mitigation”(Ed.R. Wright et al), National Bureau of Standards, Building Science Series No. 46, 1973.

    33. Bertero, V. V. and Bresler, B. In “ Developing Methodologies for Evaluating the Earthquake Safety of Existing Buildings”, Earthquake Engineering Research Center, University of California at Berkeley, 1977, Rep. No. UCB-EERC-77/06

    34.Gosain N. K., Brown R. H.and Jirsa J.O., “ Shear Requirements for Load Reversals on RC Members”, Journal of Structural Engineering, 1977, ASCE, No. 7,103(1977) 1461-1476.

    35. Park, YJ., Ang, AHS., and Wen, YK. , “Seismic Damage in Reinforced Concrete Frames,”Journal of Structural Engineering, 1985, 111(4), 740-757.”,concrete buildings.

    36. Kappos AJ. Seismic Damage Index for RC Buildings: Evaluation of Concepts and Procedure. Progress in Structural Engineering and Materials, 1977, Vol: 1(1): 78-87.

    37. Housner, G.W. “Limit Design of Structures to Resist Earthquake”, Proc. First World Conference on Earthquake Engineering, 1956, pp. 5-13, Berkeley California.

    38. McKevitt, W.E. and Anderson, D.L. and Cherry, S. “Hysteretic Energy Spectra in Seismic Design”, proc. Of the 2nd World Conference on Earthquake Engineering, 1980, Vol. 7, pp. 487-794.

    39. Karimi mohammadi, R.K. Naggar, M.H. and Moghaddam, H. “Optimum Strengh Distribution for Seismic Resistant Shear Building”, International Journal of Solids and Structural, 2004,Vol. 41 , pp. 6597-6612.

    40. Kunnath, S.K. and Chai, Y.H. “ Cumulative Damage-Based Inelastic Cycle Demand Spectrum” Earthquake Engineering and Structural Dynamics, 2004, Vol.33, pp.499-520.

    41. گنجوی، بهنود" تاثیر روش­های طراحی لرزه­ای در نحوه توزیع خسارت و انرژی جذب شده در ساختمان­های بتنی مسلح قاب خمشی(MDOF)"، پایان­نامه کارشناسی ارشد سازه، دانشگاه مازندران، شهریور 1383.

    42. Moghaddam, H. and Hajrasouliha,I. “Toward more Rational Criteria for Determination of Design Earthquake Foeces”, International journal of Solids and Structural, 2006, Vol.43, pp. 2631-2645.

    43. گرامی، محسن و دانشجو، فرهاد" تغییرشکل پلاستیک تجمعی طبقه به عنوان شاخصی از خسارت موضعی قاب­های خمشی فولادی در سطح طبقه" نشریه دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی، 1385.

    44. Benavent, A. “An Energy-Based Damage Model for Seismic Response of Steel Structures”, Earthquake Engineering and Structural Dynamics, 2007, Vol.36, pp. 1049-1064.

    45. "آیین نامه طراحی ساختمان­ها در برابر زلزله"، استاندارد 2800، ویرایش سوم،1387.

    46. یحیی زاده احمدی، کیومرث" بررسی رفتار و آسیب پذیری ساختمان­های بتن مسلح همراه با دیوار برشی بر اساس مفاهیم انرژی"، پایان­نامه کارشناسی ارشد سازه، دانشگاه مازندران، شهریور 1387.

    47.  آل هاشم، اردلان "بررسی آسیب پذیری و توزیع خسارت در قاب­های مهاربندی فولادی بر اساس مفاهیم انرژی"، پایان نامه کارشناسی ارشد سازه، دانشگاه شمال، 1389.

    48.نیک­نفس، سهیل " توزیع خسارت لرزه­ای در اجزاء ساختمان­های فولادی با سیستم ترکیبی"، پایان­نامه کارشناسی ارشد سازه، دانشگاه شمال، شهریور 1390.

    49. Wilson, Claudia Mara” Fuzzy control of magnetorhiological dampers for vibration reduction of seismically excited structures” thesis, the Florida state university.2005

    50. Sarnoand, L.S. And Elnashai, A.S. “Seismic retrofitting of steel and composite building structures” report, University of Illinois. 2002

    51. Whipp, Katie, “Structural control by induced stress based stiffness modification” thesis, Vanderbilt University, 2005.

    52. Chopra, Anil, “Dynamic of structures theory and applications to earthquake engineering” second edition, Prentice Hall, 2000.

    53. Building Seismic Safety Council “NEHRP guidelines for the seismic rehabilitation of buildings” FEMA Report 273, Washington, DC, 1997.

    54. Corner, Jim “Introduction to structural motion control” E-BOOK, MIT university, 2000.

    55. Weber, Feix. Feltrin, Glauco And Hath, Olaf, “Guidelines for structural control” SAMCO final report, Switzerland,2006.

    56. تخم پاش, علی،" بررسی بهبود عملکرد لرزه ای سازه های فلزی متداول با استفاده از سیستم ترکیبی میراگرهای اصطکاکی و ویسکوالاستیک در برابر زلزله های حوزه نزدیک"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

    57. Zimmer, M., “Characterization of Visco-elastic Materials for Use in Seismic Energy Dissipation Systems”, Master  of  Science  Thesis,  Department  of  Civil,  Structural  and  Environmental  Engineering, University at Buffalo,2000

    58. طهرانی، پیام. "بررسی آسیب پذیری و شیوه­های بهسازی سازه­های فولادی" پایان نامه کارشناسی ارشد سازه، دانشگاه تهران،1384.

    59. Ibrahim, Y.,” A new visco-plastic device for seismic protection of structure”, Doctor of Philosophy thesis, Virginia Polytechnic Institute, Blacksburg, 2005.

    60. Soong,T.T.,and Dargush,G.F.”Passive energy dissipation systems in structural engineering” ,New York: Wiley ,1997

    61. Chang, K.C., Lai, M.L., Soong, T.T., Oh, S.T., Hao, D.S. and Yeh, Y.C. "Seismic Behavior and Design Guidelines for Steel Structure with Added Viscoelastic Damper", Technical Report NCEER-93-0009, State University of New York at Buffalo, Buffalo, NY,1993.

    62. .Fahim,S., Mohraz, B., Andrew W.T., and Riley M.C “.Passive energy dissipation devices for seismic application.” National Institute of Standard & Technology, 1996

    63. Chang,K., Soong, T. T., Oh, S-T., and Lai, M. L. “Seismic Response of a 2/5 Scale Steel Structure With Added Viscoelastic Dampers”. Technical Report NCEER-91-0012, University at Buffalo, May 17, 1991.

    64. Chang, K. C., Chen, S. J., and Lai, M. L. “Inelastic Behavior of Steel Frames with Added Viscoelastic Dampers.” Journal of Structural Engineering, Taiwan University, October 1996.

    65. Lee, D-G., Hong, S., Kim, J. “Efficient Seismic Analysis of Building Structures with Added Viscoelastic Dampers.” Department of Architectural Engineering Sungkyunkwan University, South Korea, April 2002.

    66. Madsen L.P.B . Thambiratnam D.P, & Petera N.J , “Seismic Response of Building Structures with Dampers in Shear Walls”. Journal of Computer and Structures.Vol.81, 2003,P, 239-253.

    67. Tezkan, S., Uluca, O., “Reduction of Earthquake Response of Plane Frame Buildings by Viscoelastic Dampers.” Department of Civil Engineering , Boagzici University, Istanbul 80815, Turkey, July 2003.

    68. رحمت آبادی، پیمان" بررسی عملکرد میراگرهای ویسکوالاستیک در کاهش پاسخ لرزه­ای سازه­ ها"، پایان نامه کارشناسی ارشد زلزله، دانشگاه شریف،1382.

    69. Min, k-w., Kim, J., Lee, S-H., “ Vibration Tests of 5-Story Steel with Viscoelastic Dampers.” Department of Architectural Engineering, South Korea, February 2004.

    70. زینالی سیلاب، رضا. زهرائی، مهدی. " بررسی کاهش پاسخ لرزه­ای سازه­های قابی با میراگرهای ویسکوالاستیک" دانشگاه تهران 1383.

    71. قنبری، یاسمین. " بررسی عملکرد میراگرهای ویسکوالاستیک در کاهش پاسخ لرزه­ای مدل های سه بعدی نامنظم سازه ها با در نظر گیری اندرکنش خاک و سازه" پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شریف، 1387.

    72. Dr.Graham H.Powell,2006. CSI Perform 3D, User Guide, Version 5. RAM International, L.L.C., University of California, Berkeley.

    73 . "دستورالعمل بهسازی لرزه­ای ساختمان­های موجود- نشریه شماره 360"، دفتر امور فنی، تدوین معیارها و کاهش خطرپذیری ناشی از زلزله. 1385

    74. K.C. Chang, S. J. Chen, and M. L. Lai, ”Inelastic Beheavior of Steel Frames with Added Viscoelastic Dampers. Journal of Structural Engineering, October 1996.


موضوع پایان نامه توزیع خسارت لرزه ای در اجزاء ساختمان های فولادی با میراگر ویسکوالاستیک, نمونه پایان نامه توزیع خسارت لرزه ای در اجزاء ساختمان های فولادی با میراگر ویسکوالاستیک, جستجوی پایان نامه توزیع خسارت لرزه ای در اجزاء ساختمان های فولادی با میراگر ویسکوالاستیک, فایل Word پایان نامه توزیع خسارت لرزه ای در اجزاء ساختمان های فولادی با میراگر ویسکوالاستیک, دانلود پایان نامه توزیع خسارت لرزه ای در اجزاء ساختمان های فولادی با میراگر ویسکوالاستیک, فایل PDF پایان نامه توزیع خسارت لرزه ای در اجزاء ساختمان های فولادی با میراگر ویسکوالاستیک, تحقیق در مورد پایان نامه توزیع خسارت لرزه ای در اجزاء ساختمان های فولادی با میراگر ویسکوالاستیک, مقاله در مورد پایان نامه توزیع خسارت لرزه ای در اجزاء ساختمان های فولادی با میراگر ویسکوالاستیک, پروژه در مورد پایان نامه توزیع خسارت لرزه ای در اجزاء ساختمان های فولادی با میراگر ویسکوالاستیک, پروپوزال در مورد پایان نامه توزیع خسارت لرزه ای در اجزاء ساختمان های فولادی با میراگر ویسکوالاستیک, تز دکترا در مورد پایان نامه توزیع خسارت لرزه ای در اجزاء ساختمان های فولادی با میراگر ویسکوالاستیک, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه توزیع خسارت لرزه ای در اجزاء ساختمان های فولادی با میراگر ویسکوالاستیک, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه توزیع خسارت لرزه ای در اجزاء ساختمان های فولادی با میراگر ویسکوالاستیک, پروژه درباره پایان نامه توزیع خسارت لرزه ای در اجزاء ساختمان های فولادی با میراگر ویسکوالاستیک, گزارش سمینار در مورد پایان نامه توزیع خسارت لرزه ای در اجزاء ساختمان های فولادی با میراگر ویسکوالاستیک, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه توزیع خسارت لرزه ای در اجزاء ساختمان های فولادی با میراگر ویسکوالاستیک, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه توزیع خسارت لرزه ای در اجزاء ساختمان های فولادی با میراگر ویسکوالاستیک, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه توزیع خسارت لرزه ای در اجزاء ساختمان های فولادی با میراگر ویسکوالاستیک, رساله دکترا در مورد پایان نامه توزیع خسارت لرزه ای در اجزاء ساختمان های فولادی با میراگر ویسکوالاستیک

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی عمران - گرایش سازه بهمن ماه‌ 1393 چکیده: عملکرد ساختمان در حین زلزله به عوامل بسیاری بستگی دارد، در نتیجه پیش­بینی عملکرد لرزه‌ای سازه‌ها، به عنوان بخشی از طراحی یا ارزیابی باید چه صریحاً و چه ضمناً مد نظر قرار گیرد. پیش­بینی پاسخ لرزه‌ای سازه بسیار پیچیده است، که این امر نه تنها به دلیل تعداد زیاد عوامل دخیل در عملکرد بلکه به سبب پیچیدگی رفتارهای ...

پايان نامه کارشناسي‌ ارشد رشته عمران گرايش سازه شهريور ماه 1392 چکيده      امروزه با پيشرفت علم در صنعت ساختمان روش هاي زيادي براي بهسازي سازه هاي بتن مسلح ارائه گرد

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (Sc..M) رشته: مهندسی عمران گرایش: سازه چکیده مطالب: در سال‌های اخیر مبحث جداساز لرزه‌ای به طور خاص در طراحی لرزه‌ ای ساختمان‌ها مورد توجه قرار گرفته است هدف اصلی از این کار جداسازی سازه از زمین بجای استفاده از روش‌های مرسوم مقاوم سازی می‌باشد. تجهیزاتی که در ایزوله کردن پایه ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای دو مشخصه مهم می‌باشند: ...

پایان­نامه برای دریافت کارشناسی­ ارشد رشته مهندسی عمران گرایش سازه چکیده امروزه در کشورهای لرزه­خیز جهت اتلاف انرژی لرز ه­ای وارد بر سازه به استفاده از انواع ابزار مستهلک کننده انرژی توصیه شده است. یکی از این ابزارها، میراگرهای اصطکاکی دورانی می باشد. به دلیل اینکه در آیین نامه­های کنونی مقداری برای ضریب رفتار قاب­های مجهز به این میراگر­ها ارائه نشده، در این پایان­نامه سعی شده ...

پایان­نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی :مهندسی عمران گرایش سازه چکیده: امروزه بسیاری از سازه های بتن آرمه که در حال بهره برداری هستند، عمری بیش از 75 سال دارند و به دلیل حوادث طبیعی از قبیل زلزله و باد و یا بر اثر خستگی مصالح و یا عوامل خورنده آسیب دیده اند. نگهداری از سازه ها به دلیل هزینه ساخت و تعمیر بسیار حائز اهمیت می باشد. با مطالعه رفتار سازه های بتنی مشخص ...

پايان­نامه کارشناسي ارشد مهندسي عمران – مهندسي زلزله 1392 چکيده: پل­هاي تير و دال بتني با تکيه­گاه­هاي نِئوپرن از متداول­ترين پل­هاي بزرگراهي کشور مي‌با

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.Sc" رشته مهندسی عمران گرایش سازه چکیده : یکی ازروش های مقاوم سازی ساختمان در مقابل بارهای جانبی استفاده از سیستم بادبندی (همگرا یا واگرا) می باشد. کاربرد روزافزون مهاربندهای فولادی برای مقابله با نیروهای زلزله ایجاب می‌کند که عملکرد لرزه‌ای این نوع سیستم‌ها مورد توجه بیشتری قرار گیرد. شکل متداول بادبندهای همگرا مشکلات زیادی در تامین ...

پايان نامه‌ي کارشناسي ارشد رشته‌ي مهندسي عمران گرايش سازه   بهمن 1389 فصل اول: مقدمه   1-1.  کليات يکي از مهمترين حوادث طبيعي که همواره زندگي انسان­ها را

پايان‌نامه براي دريافت درجه کارشناسي‌ارشد در رشته مهندسي عمران – زلزله زمستان1393 چکيده زلزله هاي نزديک گسل به دليل داشتن حرکت پالس گونه با پريود بلند در ابتداي رکورد، اعم

پايان نامه کارشناسي ارشد مهندسي عمران - مهندسي زلزله   اسفند 1392 چکيده خاک مسلح مصالحي ويژه است که از ترکيب خاک و عضو مسلح کننده بوجود مي آيد. مسلح کننده اجزاء مقاوم در برابر ن

ثبت سفارش