پایان نامه بررسی عملکرد و رفتار قاب های بتن آرمه با جداساز های لرزه‌ ای

word 11 MB 31440 165
1390 کارشناسی ارشد مهندسی عمران
قیمت قبل:۶۶,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (Sc..M)

    رشته: مهندسی عمران گرایش: سازه

    چکیده مطالب:

    در سال‌های اخیر مبحث جداساز لرزه‌ای به طور خاص در طراحی لرزه‌ ای ساختمان‌ها مورد توجه قرار گرفته است هدف اصلی از این کار جداسازی سازه از زمین بجای استفاده از روش‌های مرسوم مقاوم سازی می‌باشد. تجهیزاتی که در ایزوله کردن پایه ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای دو مشخصه مهم می‌باشند:

    انعطاف پذیری افقی و قابلیت جذب انرژی.

    انعطاف پذیری سیستم جداگر سبب افزایش زمان تناوب اصلی سازه و خارج شدن آن از محدوده انرژی مخرّب زلزله می‌شود، از سوی دیگر خاصیت جذب انرژی سبب افزایش میرائی و در پی آن سبب کاهش تغییر مکان زیاد ناشی از انعطاف پذیری جانبی سیستم جداگر می‌شود.

    در مطالعه اخیر جهت بررسی رفتار سازه‌ ها با جداگر و با پایه ثابت پس از بر شمردن انواع جداساز های لرزه‌ ای و طراحی جداساز و تمهیدات آئین نامه در مورد سازه‌های جداسازی شده به تحلیل غیرخطی این نوع سازه‌ها پرداخته شده و رفتار هر کدام از سازه‌ها از لحاظ شتاب- پریود- برش و … مورد بررسی قرار گرفته شده است و در ادامه سازه جداسازی شده بر اساس نسبت میرایی مورد بررسی قرار گرفت و نسبت میرایی 4% و 9%و 10% و 11% و 20% باهم مقایسه گردیده و مورد ارزیابی قرار گرفت ونتایج نشان میدهد با افزایش زمان تناوب شتاب کاهش می یابد و افزایش میرایی باعث کاهش بیشتر شتاب در سازه می شود با افزایش زمان تناوب تغییر مکان کلی سازه افزایش می یابد ولی افزایش میرایی تا حدود زیادی آنرا کنترل میکند در حالت کلی در مقایسه سازه جداسازی شده با سازه بدون جدا ساز نتایج تحلیل حاکی از آن است که شتاب طبقات و برش طبقات، در سازه جداسازی شده کمتر است و تغییر مکان جانبی در سازه جداسازی شده نسبتاً زیاد است و برای حل این مشکل باید از مستهلک کننده انرژی یا میراگر استفاده شود در سیستم جداساز با افزایش میرایی قابلیت جذب انرژی در سازه افزایش می یابد و کاهش شتاب منجر به کاهش نیروی وارده به سازه می‌گردد.

    فصل اول: مفاهیم

    (تصاویر در فایل اصلی موجود است)

    1- مقدمه:

     خسارات وارد بر ساختمان‌ های مختلف بر اثر زمین‌ لرزه، به صورت کلی ناشی از دو عامل اساسی است که عبارت‌اند از:

    - رانش نسبی طبقات ساختمان نسبت به یکدیگر

    - شتاب ایجادشده در کف‌های ساختمان

    تغییر شکل طبقات ساختمان، در ارتفاعات مختلف، ایجاد رانش نسبی می‌کند. از آنجائیکه طبقات در یک زمان و با یک سرعت حرکت نمی‌کنند، لذا در هنگام وقوع زلزله یک جابجایی نسبی افقی بین آن‌ها به وجود می‌آید. حتی گاهی بر اثر تغییر جهات نیروی وارده بر ساختمان، به علت همسان نبودن انتقال نیرو به تمامی طبقات، طبقات ساختمان در جهات مختلف حرکت می‌کنند که باعث تخریب دیوارهای جداساز داخلی، شکستن پنجره‌ها و انهدام تأسیسات خدماتی ساختمان شده، امکان بهره‌برداری از آن را سلب نموده، خسارات قابل‌توجهی وارد می‌سازد. همچنین شتاب ناشی از زلزله به کف‌های ساختمان که محل تمرکز جرم سازه می‌باشند منتقل می‌شود و در هر کف، شتابی متناسب با جرم آن به وجود می‌آید.

    این شتاب طبقاتی به ساکنین ساختمان و دستگاه‌ های حساس نصب‌ شده آسیب رسانده و موجب ایجاد خسارت می‌گردد. در ساختمان‌ های ویژه که بهره‌ برداری از تجهیزات نصب‌شده داخلی هدف اصلی از احداث آن‌ها را شامل می‌شود، خسارات وارده به تجهیزات فوق به مراتب بیشتر از خسارات وارده بر سازه اصلی است.

    لذا مسئله اصلی به منظور تأمین مقاومت لرزه‌ای بالای یک ساختمان، چگونگی به حداقل رساندن تغییر مکان بین طبقه‌ای و شتاب‌های طبقات است.

    تغییر مکان‌های طبقه‌ای زیاد سبب خسارت دیدن اجزای غیر سازه‌ای و تجهیزات متصل‌کننده طبقات می‌شود که می‌توان آن را با افزایش سختی کاهش داد؛ اما این عمل سبب تقویت و تشدید حرکت زمین می‌شود که به نوبه خود سبب افزایش شتاب طبقات شده و منجر به خسارت دیدن تجهیزات حساس داخلی می‌شود. شتاب‌های طبقات را می‌توان با نرم‌تر کردن سیستم کاهش داد؛ اما انعطاف‌پذیری بیش از حد موجب تغییر مکان‌های قابل‌توجه در تراز طبقات و خرابی‌های وسیع ناشی از آن و عملکرد نامناسب سازه تحت اثر نیروی باد و زلزله‌های کم قدرت شده و از سوی دیگر مستلزم طراحی و هزینه اضافی جهت تعبیه نرمی مورد نظر در اعضاء و اتصالات سازه می‌گردد. محدودیت‌های فوق به خوبی نشان می‌دهد که شیوه موجود طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله، طراحی مطلوب و ایده‌آل سازه‌ها را به دست نخواهد داد. مسئله فوق به خصوص در مورد سازه‌های ویژه که انتظار بهره‌وری بالایی در شرایط پس از زلزله در مورد آن‌ها وجود دارد، صادق است. لذا روش دیگری که از اوایل قرن حاضر مطرح بوده و در دهه‌های اخیر به علت در دسترس قرار گرفتن امکانات مختلف چه از نظر تکنولوژی ساخت و چه از نظر دانش مهندسی در خصوص تحلیل، طراحی و اجرا برای مقاوم ساختن سازه‌ها در برابر زلزله به عرصه عمل وارد شده است، جداسازی در برابر زلزله یا جداسازی لرزه‌ای است هدف اصلی در این روش جلوگیری از انتقال مستقیم نیروی زلزله از پی به سازه است. استفاده از جداساز، تنها راه عملی کاهش همزمان تغییر مکان بین طبقه‌ای و شتاب‌های طبقات است و با کمتر کردن تغییر مکان‌های حاصله در تراز جداساز، نرمی مورد نیاز سازه را فراهم می‌کند.

    به عبارت دیگر جداسازی لرزه‌ای یک روش نوین برای طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله است که مبنای آن کاهش نیروهای وارد به سازه در اثر زمین‌لرزه، به جای افزایش ظرفیت سازه برای تحمل بارهای جانبی است. اساس این روش کاهش پاسخ‌ها، به وسیله افزایش زمان تناوب و میرایی در سازهاست. همچنین کاربرد این روش موجب می‌شود که تغییر شکل‌های سازه در محدوده الاستیک باقی بماند که این مساله به سطح ایمنی سازه خواهد افزود.

    در این روش تنها برای ایجاد صلبیت جانبی سازه در برابر بارهای جانبی مانند بار باد و بارهای بهره‌برداری، یکسری عناصر باربر جانبی در حداقل نیاز توصیه می‌شود.

    در این روش چون سهم اندکی از نیروی زلزله به سازه وارد می‌شود، نتایج زیر را می‌توان انتظار داشت:

    - تغییر مکان طبقات و تغییر مکان‌های نسبی طبقات کاهش می‌یابد.

    - کاهش قابل‌ملاحظه‌ای در شتاب طبقات به وجود می‌اید.

    - خسارات سازه‌ای و نیز خسارات غیر سازه‌ای به طور محسوسی کاهش می‌یابد.

    - از مقاطع با ظرفیت کمتر استفاده می‌شود.

    مفهوم جداسازی لرزه‌ای منبعی غنی از تحقیقات نظری را هم در زمینه دینامیک سیستم‌های سازه‌ای جداشده و هم در زمینه مکانیک خود سازه‌ها فراهم ساخته است. این تحقیقات نظری که به طور وسیعی در مجله‌های مهندسی سازه و زلزله منتشرشده‌اند، سبب پیدایش توصیه‌های طراحی برای سازه‌های جداسازی شده و نیز ضوابط طراحی جداسازها شده است. امروزه کشورهای متعددی آئین نامه‌های طراحی برای سازه‌های جداساز شده ارائه می‌دهند. کشورهایی نظیر آمریکا، ژاپن، ایتالیا و نیوزیلند در این زمینه پیشرو بوده و هر کدام آئین نامه خاص خود را دارا است.

     

    1-1- پیشینه تحقیق

    1-1-1- کانکو و همکاران (1990) یک بررسی مقایسه‌ای در رابطه با خصوصیات دینامیکی و مفید بودن چهار نوع سیستم جداسازی ارتعاشی یعنی سیستم تکیه‌گاه لاستیکی لایه‌ای با میر اگر روغنی، سیستم تکیه‌گاه لاستیکی با میرایی بالا، تکیه‌گاه‌های سربی، لاستیکی و تکیه‌گاه‌های لاستیکی لایه‌ای با سیستم میر اگر فولادی را ارائه کرده‌اند.

    1-1-2- همچنین تسای و کلی (1989) رفتار یک سازه را بر روی جداساز خطی که به صورت جرم پایه و فنر خطی در پایه ومیراگر مدل شده است، به صورت آشفتگی نسبت به فرکانس‌ها وشکلهای مودی در سیستم با پایه ثابت بررسی کرده‌اند.

    1-1-3- تسای و کلی (1988) رفتار غیر کلاسیک مودهای جداسازی شده را مورد بررسی قرار داده‌اند و برای سازه جداسازی نشده دو مود در نظر گرفته‌اند.

    1-1-4- آندریانو و کار (1991) اخیراً مطالعه اصولی در ارتباط با توزیع نیروهای جانبی در سازه‌هایی با جداسازی غیرخطی انجام داده‌اند.

    1-2- کلیات

    همیشه یک سؤال مطرح است و آن این است که: چرا ما با زلزله مقابله می‌کنیم؟

    و جوابی که داده می‌شود، آن است که از ضررهای جانی و مالی که بر اثر زلزله به وجود می‌آید جلوگیری شود. هر روزه مهندسان و طراحان و دانشمندان درصدد به دست آوردن مصالح مقاوم‌تر نسبت به قبل و به وجود آوردن راه‌ها و طراحی‌های جدید برای جلوگیری از این ضررهای مالی و جانی هستند. هر روزه مهندسان برای مقاوم‌سازی سازه‌ها و راه‌ها آئین نامه‌های جدیدی را ارائه می‌دهند تا سازه‌هایی که قرار است ساخته شوند مقاومت لازم برای مقابله با زلزله و در نهایت آن داشتن کمترین خسارت را داشته باشند؛ اما آیا سازه‌هایی که انسان بدین صورت می‌سازد (مقابله با زلزله) همیشه و در هر نوع زلزله‌ای می‌تواند در مقابل زلزله‌های گوناگون مقاومت کند یا خیر؟

    ما می‌دانیم که یکی از راه‌های مقاوم‌سازی سازه‌ها، کم کردن بار ساختمان است؛ اما از طرفی هم می‌دانیم که از بارهای زنده در ساختمان نمی‌توان کم نمود. بنابراین باید از بارهای مرده‌ی ساختمان تا حد امکان کم کرد که منظور همان بارهای سازه‌ای است. امروزه راه‌های گوناگونی برای کم نمودن و سبک سازی بارهای سازه‌ای ساختمان ارائه شده است این روش یکی از راه‌های مقاوم‌سازی سازه‌ها در برابر زلزله است، اما آیا همیشه می‌توان این راه‌ها را ادامه داد؟ در شکل (1-1)، سیستم سازه‌ای نشان داده شده است که یک‌بار جداسازی در پی صورت گرفته و در ساختمان مشابه سیستم جداسازی بین طبقات قرار داده شده است.

    همین دلیل، دانشمندان و مهندسان در صدد برآمدند که روش‌های جدیدتری را برای جلوگیری از خسارات زلزله ارائه دهند. یکی از روش‌های ارائه‌شده، جذب انرژی زلزله است. از مفیدترین راه‌های کنترل و کاهش ارتعاشات سازه به‌کارگیری سیستم‌های جداسازی توده‌ای است. در شکل (1-2) سیستم سازه‌ای بر روی جداساز لاستیکی با هسته سربی نشان داده شده است.

    در مواقعی که زلزله به وقوع می‌پیوندد سازه‌ جای این که مثل یک جسم صلب با نیروهای زلزله مقابله کند. در ارتعاشات با زلزله همراه می‌شود و نیروهای زلزله را جذب می‌کند و سازه میرایی‌هایی که زلزله به سازه می‌دهد را در درون خود خنثی می‌کند و این همان میرا کردن سازه است.

    میرایی در پی‌ها به دو بخش کلی تقسیم می‌شود:

    1- میرایی در طبقات

    2- میرایی در پی‌ها

    1-3- مقابله یا همراهی (جذب) نیروهای زلزله:

    مقابله با نیروهای زلزله در سازه‌ها که پی‌ها و سازه‌ها به صورت یک جسم صلب ساخته‌شده و در برابر نیروهای زلزله و باد مقاومت می‌کنند. این سازه‌ها برای یک زلزله طرح محاسبه می‌شوند و اگر یک زلزله بیشتر و یا همان زلزله طرح به وقوع بپیوندد ممکن است که خرابی‌های زیادی در سازه نداشته باشیم؛ اما خرابی‌هایی که در سازه خواهیم داشت، دیگر سازه را قابل‌استفاده نمی‌کند. یعنی با وقوع یک زلزله، دیگر ساختمان جایی برای زندگی کردن نیست و باید به دنبال یک مسکن یا سرپناه جدید باشیم، که این خود مقرون به صرفه نیست.

     

     

    Abstract:

     

    Seismic isolation topic in recent years specifically in the seismic design ofbuildings has been considered The main purpose of this separation of structure from the ground instead of using conventional methods is the retrofitting. Equipment that are used in building base isolation are two important characteristics:

    Horizontal flexibility and energy absorption capability.Increase system flexibility analysis of structures and outside its main period of the devastating earthquake energy is, The increased energy absorbing properties and the legacy of a large shift in its reduced flexibility analysis is the system side.In a recent study to examine the behavior of structures with fixed-base analysis and enumerate the types of seismic isolators and isolation design and procedural measures to isolated structures in the nonlinear analysis of structures made ​​of this type of structure and behavior of each In terms of acceleration - period - cutting and ...Has been investigated And the structural damping ratio was studied on isolated And damping ratio of 4% and 9% and 11% and 20% were compared and evaluated And the results show that with increasing frequency during acceleration is reduced by increasing the structural damping can be reduced further acceleration, Overall structural shift increases with increasing period, but increased mortality is largely controlled by it, Compared with the general mode of structural separation without isolation structure analysis suggests that accelerated classes and cutting classes, the structure is less isolated and Structural separation is relatively large and the lateral shift And the problem of dissipating the energy or the damper should be used in isolation with increased mortality and decreased ability to absorb energy in the structure increases will accelerate, leading to a reduced force structure.

  • فهرست:

    فصل اول: مفاهیم

    1- مقدمه............................................................................................ 2                  

    1-1- پیشینه تحقیق................................................................................. 4

    1-2- کلیات ........................................................................................ 4

    1-3- مقابله یا همراهی نیروهای زلزله ........................................................... 6

    1-3-1- میرائی در طبقات ........................................................................ 8

    1-3-2- میرائی در پی‌ها .......................................................................... 9

    1-4- سیستم ثقلی ................................................................................ 12

    1-5- سیستم جک‌های هیدرولیکی ............................................................. 13

    1-6- سیستم فنری ............................................................................... 16

    1-7- سیستم هسته مرکزی ....................................................................... 18

    1-7-1- معایب سیستم هسته مرکزی  .......................................................... 28

    1-7-2- طراحی جداسازها ...................................................................... 31

    1-7-3- اهداف جداسازی ....................................................................... 33

    1-8- پژوهش ..................................................................................... 38

    1-8-1- طراحی جداگر لرزه‌ای و مقایسه مطالعه رفتارهای ساختمان جداسازی شده...... 38      

    1-8-2- آنالیز طیف پاسخ و آنالیز استاتیکی برای ساختمان جداسازی شده و پایه فیکس 38

    فصل دوم:  کنترل سازه ها

    2-1- کنترل سازه‌ها............................................................................... 41

    2-1-1- کنترل غیرفعال .......................................................................... 41

    2-1-2- محدودیت‌های جدایشگرها ........................................................... 41

    2-1-3- مدل‌سازی جدایشگرها ................................................................. 41

    2-1-4- روش تقریبی مدل سازی سازه با جدایشگر ......................................... 42

    2-2- میراگرها .................................................................................... 42

    2-2-1- انواع میراگرها .......................................................................... 43

    2-2-1-1- میراگرویسکوز ...................................................................... 43

    2-2-1-2- میراگر پسماند ...................................................................... 43

    2-3- مفهوم جداساز ارتعاشی ................................................................... 44

    2-3-1- تغییر در انعطاف پذیری، میرایی و زمان تناوب ..................................... 44

    2-3-2- مقایسه بین روش های متداول و سیستم جداگر ارتعاشی .......................... 45

    2-3-3- هدف اصلی از جداساز ارتعاشی ..................................................... 45

    2-4- اجرا در یک سیستم جداگر ............................................................... 45

    2-5- کاربرد عملی مفهوم جداسازی ارتعاشی ................................................. 46

    2-6- مزایای کنترل فعال و نیمه فعال ........................................................... 47

    2-7- سیستم مدار باز ............................................................................ 47

    2-8- سیستم مدار بسته .......................................................................... 47

    2-9- سیستم مدار باز- بسته ..................................................................... 47

    2-10- میراگر های هیسترسیس فولادی ........................................................ 47

    2-10-1- خصوصیات میراگر های هیسترسیس فولادی ...................................... 48

    2-10-2- انواع میراگر های فولادی ............................................................ 48

    2-11- مفهوم کنترل ارتعاش در سازه ها....................................................... 50

    2-11-1- طبقه بندی روش های کنترل بر اساس دینامیک سازه ها.......................... 51

    2-11-2- طبقه بندی تکنیک کنترل بر اساس نحوه عملکرد سیستم ......................... 51

    2-11-2-1- روش کنترل غیر فعال............................................................ 51

    2-11-2-2- روش کنترل فعال................................................................. 52

    2-11-2-3- روش کنترل ترکیبی یا مختلط................................................... 53

    2-11-2-4- روش کنترل نیمه فعال............................................................ 54

    2-12- سیستم نوین جرم میراگر متوازن........................................................ 54

    2-13- نتیجه گیری کلی.......................................................................... 56

    2-14- مزایای جرم میراگر متوازن............................................................... 57

     

    فصل سوم: طراحی سیستم‌های جداسازلرزه‌ای

    3-1- کلیات........................................................................................ 59

    3-2- تحلیل سازه جداسازی شده ............................................................... 59

    3-2-1- عوامل مهم در انتخاب روش تحلیل سازه ........................................... 59

    3-2-2- طراحی جداسازهای لاستیکی با هسته سربی ........................................ 59

    3-3- میراگرها و توصیه‌های طراحی ............................................................ 68

    فصل چهارم: ملاحظات اجرایی در طراحی سازه‌های جداسازی شده

    4-1- کلیات ....................................................................................... 72

    4-2- ملاحظات عمومی در زمان طراحی....................................................... 72

    4-3- مشخصات بستر............................................................................ 73

    4-4- اثر نوع خاک ............................................................................... 73

    4-5- آثار حوزه نزدیک .......................................................................... 74

    4-6- اثر مؤلفه‌ قائم زمین لرزه................................................................... 74

    4-7- توجه به تأثیر مودهای بالاتر .............................................................. 75

    4-8- ارتفاع ساختمان ............................................................................ 75

    4-9- رفتار روسازه ............................................................................... 75

    4-10- انتخاب موقعیت تجهیزات جداسازی در ارتفاع ...................................... 75

    4-11- طراحی بر اساس شرایط محیطی ....................................................... 77

    4-12- مقاومت در برابر آتش .................................................................. 77

    4-13- سختی جانبی جداسازها ................................................................. 77

    4-14- قراردهی جداسازها در پلان ............................................................ 78

    4-15- تعویض تجهیزات جداسازی ........................................................... 79

    4-16- فاصله آزاد جانبی و قائم ................................................................ 79

    4-17- طراحی اعضای سازه‌ای مجاور واحدهای جداساز..................................... 80

    4-18- جزییات اجرایی معماری ................................................................ 81

    4-19- جزییات اجرایی تجهیزات مکانیکی .................................................... 86

    4-20- آزمایش‌های مورد نیاز برای جداسازهای لرزه‌ای ...................................... 89

    4-21- مطالعه اقتصادی طرح‌های دارای جداساز لرزه‌ای ..................................... 90

    4-22- کنترل نتایج طراحی ...................................................................... 92

    4-23- مدارک فنی طرح ........................................................................ 92

    فصل پنجم: تحلیل قاب بتنی 5طبقه بر روی جداساز لرزه‌ای وپایه ثابت

    5-1- مبنای طراحی............................................................................... 99

    5-2- پایداری سامانه جداساز ................................................................... 99

    5-3- ضریب اهمیت ............................................................................. 99

    5-4- گروه‌بندی ساختمانها بر حسب شکل .................................................... 99

    5-5- انتخاب روش تحلیل پاسخ جانبی ....................................................... 99

    5-5-1- کلیات ................................................................................... 99

    5-5-2- تحلیل استاتیکی ........................................................................ 99

    5-6- پروژه مورد تحلیل ........................................................................ 100

    5-7- طراحی جداساز مورد نظر برای پروژه .................................................. 103

    5-7-1- مشخصات مقدماتی مسأله ............................................................ 103

    5-7-2- تحلیل .................................................................................. 103

    5-7-2-1- تغییر مکان طرح ................................................................... 103

    5-7-2-2- نیروی تسلیم اولیه ................................................................. 103

    5-7-2-3- سختی ثانویه ....................................................................... 104

    5-7-3- طراحی ................................................................................. 104

    5-7-3-1- طرح اولیه هسته سربی ............................................................ 104

    5-7-3-2- ابعاد جداساز ....................................................................... 104

    5-7-3-3- خصوصیات لاستیک .............................................................. 104

    5-7-4- نتایج طراحی جداساز ................................................................. 106

    5-8- نتایج تحلیل ............................................................................... 107

    5-8-1- مقایسه شتاب، دو ساختمان جداسازی شده و پایه ثابت .......................... 107

    5-8-2- مقایسه تغییر مکان جانبی، دو ساختمان جداسازی شده و پایه ثابت ............. 111

    5-8-3- مقایسه برش طبقات، دو ساختمان جداسازی شده و پایه ثابت ................... 113

    5-8-4- مقایسه پریود، دو ساختمان جداسازی شده و پایه ثابت ........................... 114

    5-8-5- مقایسه سختی، دو ساختمان جداسازی شده و پایه ثابت .......................... 116

    5-8-6- مقایسه جرم مشارکتی، دو ساختمان جداسازی شده و پایه ثابت ................. 119

    5-8-7- بررسی سازه برای طیف پاسخ شتاب از لحاظ نسبت میرایی...................... 121

    5-8-7-1- مقایسه سازه با میرایی 10%ومیرایی4% .......................................... 121

    5-8-7-2- مقایسه سازه با میرایی 10%ومیرایی 9%.......................................... 124

    5-8-7-3- مقایسه سازه با میرایی 10%ومیرایی 11% ....................................... 125

    5-8-7-4- مقایسه سازه با میرایی 10%و میرایی 20%....................................... 126

    5-9- بررسی برش براساس میرایی............................................................. 127

    5-9-1- مقایسه سازه برای برش براساس میرایی 10%ومیرایی 4%......................... 127

    5-9-2- مقایسه سازه برای برش بر اساس میرایی 10%و میرایی 9%....................... 128

    5-9-3- مقایسه سازه برای برش بر اساس میرایی 10%و میرایی 11%..................... 129

    5-9-4- مقایسه سازه برای برش بر اساس میرایی10% و میرایی 20%..................... 130

    5-10- بررسی تغییر مکان....................................................................... 131

    5-10-1- مقایسه سازه برای تغییر مکان بر اساس میرایی 10%و میرایی 9%............... 131

    5-10-2- مقایسه سازه برای تغییر مکان بر اساس میرایی 10% و میرایی 11%........... 134

    5-10-3- مقایسه سازه برای تغییر مکان بر اساس میرایی 10%و میرایی 20%............. 135

    5-11- بررسی شتاب طبقات.................................................................... 136

    5-11-1- مقایسه سازه برای شتاب طبقات براساس میرایی 10%و میرایی 20%........... 136

    5-11-2- مقایسه سازه برای شتاب طبقات براساس میرایی 10% و میرایی 11%......... 137

    5-11-3- مقایسه سازه برای شتاب طبقات براساس میرایی 10% ومیرایی 4%............. 138

    5-11-4- مقایسه سازه برای شتاب طبقات براساس میرایی 10%و ومیرایی 9%........... 139

    5-12- حالت کلی بررسی براساس میرایی.................................................... 140

    5-13- شکل شماتیک بررسی رفتار سازه با نصب جداگر................................... 141

    5-14- حلقه های هیسترسیس برای تکیه گاه سربی – لاستیکی............................. 142

    5-15- حلقه های هیسترسیس نیرو –تغییر مکان برای تاکیه گاه سربی- لاستیکی ........ 143

    6-1- نتیجه گیری................................................................................. 144

    6-2- پیشنهادها .................................................................................. 145

    منابع ............................................................................................... 146

     

    منبع:

     

    1. Ashkan – KhodaBandehLou. Deformation and sinking of multistorey buildings system and especially skeleton frame structure. "Scientific – practical conference". 1999.                                            

    2. Ashkan - KhodaBandehLou. Design of skeleton frame multistorey buildings, in seismology area. "Scientific – practical conference". 2000

    3. Ashkan – KhodaBandehLou. Design of ribbed plates, supported by the columns."Works Scientific – research institute of construction and architecture". 2002.

    4. Ashkan – KhodaBandehLou. Design of vertical loading of skeleton frame buildings with beamless floor slabs.« Technical Sciences". 2003.                             

    5. Ashkan – KhodaBandehLou. Design of the beamless (flat) floor slabs studding their joint work with the skeleton frame concrete multistorey buildings. "Design of the scientific works on mechanic".2003.

    6. Ashkan – KhodaBandehLou. Investigation of the work of beam and beamless floor slabs of multistoreyed buildings, erected in seismology area. II International Scientific – practical conference. The significance of weakening of influence of emergency situations in stable development of the country.2003.                                       

    7. Ashkan – KhodaBandehLou. The investigation of the beam and beamless (flat) floor slabs in the multistoreyed buildings. "Technical journal".2005.                        

    8. Ashkan – Safar - KhodaBandehLou. The investigation of the beam and griderless floor slabs in the multistorey buildings. Scientific works".2006.              

    9. Ashkan – Safar- KhodaBandehLou. The investigation of the beam and beamless (flat) floor slabs in the mulistoreyed buildings. "Thechnical sciences".2006.            

    10. Ashkan – Safar - KhodaBandehLou. The investigation of the beam and beamless floor slabs in the multistorey buildings, erected in seismology area. "Works scientific – research institute of construction and architecture".2006.          

    11. Ashkan – Safar - KhodaBandehLou. A study of the action of floor slabs of the multistorey building. "Technical journal". 2006.     

     12. Ashkan – Safar - KhodaBandehLou. A study of the beam and beamless (flat) floor slabs of the multistorey buildings. "Scientific – Practical conference".2007.                                                                   

    13. Ashkan – Safar - KhodaBandehLou. A study of the action of the beam and beamless (flat) floor slabs of the multistorey buildings. "International journal for Computational Civil and Structural Engineering". 2007.                                           

    14. Ashkan – Safar - KhodaBandehLou. A study of the action of the beam and beamless (flat) floor slabs of the multistorey buildings. "journal of the institute of Science and thechnology of Erciyes University". 2007.                                         

    15. Ashkan – Safar - KhodaBandehLou. About greater deflections of flat panels, rectangular by way of. "The theoretical and Applied Mechanics".2008.                    

    16. Ashkan – Safar - KhodaBandehLou. The equations of the theory of the thin reinforced shells on the basis of the hypothesis about the rectilinear element. "Scientific – technical and Industrial". 2008.       

    17. Ashkan – Safar - KhodaBandehLou. Contact problem for a long plate, leaning against rigid cross – section walls. "The theoretical and Applied mechanics".2008

    18. Ashkan – Safar - KhodaBandehLou. About one way of calculation of the multicoherent orthotropic plate. "The theoretical and Applied Mechanics". 2009.  

    19. Ashkan – Safar - KhodaBandehLou.To relativistic dynamics of deformable solids. "Scientific – Technical and Industrial «. 2009.      

    20. Ashkan – Safar - KhodaBandehLou. Chang of the area of the surface it deformations."Scientific – Technical and Industrial «.2009.

    21. Ashkan – Safar- KhodaBandehLou. Nonlinear fluctuations of flat shells with discretely located edges of rigidity.« The theoretical and Applied Mechanics".2009.

    22. Ashkan–Safar- KhodaBandehLou. Definition of greatest dynamic rigidity flat orthotropic shells propped up symmetrically located rests."Scientific – Technical and Industrial".2009.                 

    23. Ashkan – Safar- KhodaBandehLou. The specified theories of calculation rectangular orthotropic plates at action of cross – section loading."Scientific – Technical and Industrial".2009.                         

    25. Ashkan – Safar - KhodaBandehLou. The hallographic interphrometric method in relation with the issues of the effect of local on plates and shells."Works Scientific – research instatute of construction and architecture". 2009.                                                   

    26. Ashkan – Safar- KhodaBandehLou. Return problems of the bend of isotropic and anisotropic flat shells.« The theoretical and Applied Mechanics". 2009.             

    27. Ashkan – Safar- KhodaBandehLou. Transfer of local loading on the transversalno – isotropic cylindrical shell through Elastic stringer or the frame."The theoretical and Applied Mechanics".2009.             

    28. Ashkan – Safar - KhodaBandehLou. Free fluctuations, ringbolt plates with dotted supports."Scientific – technical and Industrial". 2010.

     29. Ashkan – Safar- KhodaBandehLou. The calculation of linking the stieking shells."Scientific technical and Industrial".2010.

    30.Ashkan – Safar- KhodaBandehLou. The effect of unbalanced heat on the resistance of elastic cylindric shells."Scientific – Technical and Industrial".2010.

    31. Ashkan – Safar- KhodaBandehLou. The investigation of internal forces of concrete floor diaphragms in multistory building. "Scientific – technical and Industrial".2010.                                       

    32. Ashkan – Safar- KhodaBandehLou. The investigation of fluctuations of elastical systems with disconnected joints."Scientific technical and Industrial".2010.                                                             

    33. Ashkan – Safar- KhodaBandehLou. The Asimptotichesky Analysis of the Equations and stability structurally the semimoment cylindrical shells.« the theoretical and Applied Mechanics".2010.      

    35. Ashkan – Safar- KhodaBandehLou. The application of V.Z. Vellasovas' primary method functions in anisotropic thermoelastic interfaced objects. "Scientific technical and Industrial".2011.            

    36. Ashkan – Safar- KhodaBandehLou. About big deflections orthotropic of flat shells taking in to account cross – section shift. "The theoretical and applied mechanics".2011.                                   

    37. Ashkan – Safar - KhodaBandehLou. The investigation of simplified finite Element modeling of multistorey buildings.« the theoretical and Applied Mechanics".2011.                                          

     

    38- تهرانی‌زاده، محسن، حامدی، فرزانه، « جداسازی لرزه‌ای در مقابل زلزله»،‌پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، 1378 .

    39- چین وین، آوتک، «آنالیز و طراحی جداساز برای ساختمانهای بلند»، دهمین کنفرانس جهانی درباره جدا گرهای لرزه‌ای. استانبول، ترکیه، 2007.

    40- خدابنده لو، اشکان، « شکل پذیری سازه های بتن آرمه در برابر زلزله»،طرح پژوهشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، سال 1390.

    41- رضایی، مجتبی، «جداساز لرزه‌ای در ساختمانهای دارای روسازه نرم»، سمینار کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، 1385.

    42- شفیق، علیرضا، کارگر، محمد، «میرا کردن نیروهای زلزله در پی ساختمانها»، انتشارات خانه عمران جوان، 1388.

    43- کلی، جیمز، نعیم، فرزاد، «طراحی ساختمانهای با جداسازهای لرزه‌ای» ترجمه غفوری آشتیانی، محسن- همایون شاد، فرهاد- پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، 1381.

    44- معتمدی، دانوش، «بررسی اثر مؤلفه قائم زلزله بر رفتار سازه‌ها با جداساز لرزه‌ای»، سمینار کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، 1383.

    45- مهرپرور، بهنام، «ارزیابی و کنترل ضوابط آیین نامه UBC در مورد سازه های ایزوله شده »، پایان‌نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه صنعتی امیرکبیر،استاد راهنما دکتر فرامرز خوشنودیان،1383.

    46- «دستورالعمل طراحی ساختمان‌های دارای جداساز لرزه‌ای»، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن

    47- «آئین»‌نامه زلزله 2800»، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، 1389.

    48- «راهنمای طراحی و اجرای سیستم‌های جداساز لرزه‌ای در ساختمانها»، معاونت نظارت راهبردی دفتر نظام فنی اجرایی، 1389.


موضوع پایان نامه بررسی عملکرد و رفتار قاب های بتن آرمه با جداساز های لرزه‌ ای, نمونه پایان نامه بررسی عملکرد و رفتار قاب های بتن آرمه با جداساز های لرزه‌ ای, جستجوی پایان نامه بررسی عملکرد و رفتار قاب های بتن آرمه با جداساز های لرزه‌ ای, فایل Word پایان نامه بررسی عملکرد و رفتار قاب های بتن آرمه با جداساز های لرزه‌ ای, دانلود پایان نامه بررسی عملکرد و رفتار قاب های بتن آرمه با جداساز های لرزه‌ ای, فایل PDF پایان نامه بررسی عملکرد و رفتار قاب های بتن آرمه با جداساز های لرزه‌ ای, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی عملکرد و رفتار قاب های بتن آرمه با جداساز های لرزه‌ ای, مقاله در مورد پایان نامه بررسی عملکرد و رفتار قاب های بتن آرمه با جداساز های لرزه‌ ای, پروژه در مورد پایان نامه بررسی عملکرد و رفتار قاب های بتن آرمه با جداساز های لرزه‌ ای, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی عملکرد و رفتار قاب های بتن آرمه با جداساز های لرزه‌ ای, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی عملکرد و رفتار قاب های بتن آرمه با جداساز های لرزه‌ ای, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عملکرد و رفتار قاب های بتن آرمه با جداساز های لرزه‌ ای, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عملکرد و رفتار قاب های بتن آرمه با جداساز های لرزه‌ ای, پروژه درباره پایان نامه بررسی عملکرد و رفتار قاب های بتن آرمه با جداساز های لرزه‌ ای, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی عملکرد و رفتار قاب های بتن آرمه با جداساز های لرزه‌ ای, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی عملکرد و رفتار قاب های بتن آرمه با جداساز های لرزه‌ ای, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی عملکرد و رفتار قاب های بتن آرمه با جداساز های لرزه‌ ای, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی عملکرد و رفتار قاب های بتن آرمه با جداساز های لرزه‌ ای, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی عملکرد و رفتار قاب های بتن آرمه با جداساز های لرزه‌ ای

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته عمران گرایش سازه چکیده امروزه به دلیل محدودیت روزافزون فضا و صرفه جویی های اقتصادی برای جلوگیری از طولانی تر شدن مسیر و افزایش ایمنی راه استفاده از پل های مورب اجتناب ناپذیر است. موضوع مورب بودن پل باعث ایجاد رفتار متفاوت و بعضاً پیچیده در پل تحت اثر نیروهای وارد برآن خواهد شد و با توجه به بحث وقوع زلزله در دهه های اخیر که باب جدیدی ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران- سازه امروزه گنبد ها و قوسها به علت پوشش مناسب دهانه های بزرگ کاربردهای گسترده ای در سازه های معماری و صنعتی پیدا کرده اند. استفاده از تکنولوژی های روز دنیا در سبک سازی و بهینه سازی مصرف انرژی در این نوع سازه ها از چالش های مهم پیش رو مهندسان می باشد. بنابراین لزوم بررسی رفتار لرزه ای این گونه سازه ها امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران سازه چکیده بتن مسلح به فولاد، مصالحی است که بنا به دلایلی همچون مقاومت فشاری مناسب، هزینه تهیه پایین و در دسترس بودن مصالح خام، بطور گسترده در سازه‌های مهندسی عمران بکار برده می‌شود. اما بتن مسلح تهیه شده از خمیر سیمان، سنگدانه‌های معمولی، و میلگرد‌های فولادی دارای نقاط ضعفی مانند وزن زیاد، خوردگی فولاد، و ترک‌های ناشی از جمع ...

پایان­نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی :مهندسی عمران گرایش سازه چکیده: امروزه بسیاری از سازه های بتن آرمه که در حال بهره برداری هستند، عمری بیش از 75 سال دارند و به دلیل حوادث طبیعی از قبیل زلزله و باد و یا بر اثر خستگی مصالح و یا عوامل خورنده آسیب دیده اند. نگهداری از سازه ها به دلیل هزینه ساخت و تعمیر بسیار حائز اهمیت می باشد. با مطالعه رفتار سازه های بتنی مشخص ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران گرایش زلزله چکیده اتصالات نیمه صلب[1] اتصالاتی هستند که سختی آنها بین دو حالت گیردارومفصلی قراردارد وبخشی از لنگر راانتقال می دهند وبه عبارت دیگردرجه صلبیت آن بین 20% تا90% می باشدکه در این اتصالات بویژه اتصالات پیچی از طریق شکل پذیری دورانی مناسب وایجاد مفصل پلاستیک در استهلاک انرژی ناشی از نیروهای زلزله موثر می ...

پایان­نامه برای دریافت کارشناسی­ ارشد رشته مهندسی عمران گرایش سازه چکیده امروزه در کشورهای لرزه­خیز جهت اتلاف انرژی لرز ه­ای وارد بر سازه به استفاده از انواع ابزار مستهلک کننده انرژی توصیه شده است. یکی از این ابزارها، میراگرهای اصطکاکی دورانی می باشد. به دلیل اینکه در آیین نامه­های کنونی مقداری برای ضریب رفتار قاب­های مجهز به این میراگر­ها ارائه نشده، در این پایان­نامه سعی شده ...

پایان نامه برای دریافت درجه­ ی کارشناسی ارشد «M.Sc» گرایش: سازه چکیده در ساختمان‌ های بتنی مسلح امروزی استفاده از جداگرهای میانقابی بسیار معمول می‌باشد. میانقاب‌های با مصالح بنایی عمده‌ترین نوع جداگرها می‌باشد که در این نوع ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در تحقیقات پیش‌تر این جداگرهای میانقابی معمولاً تحت عنوان عناصر غیرسازه‌ای در نظر گرفته شده‌اند. اما تحقیقات اخیر در ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران گرایش سازه چکیده بررسی تأثیر طول دهانه بر رفتار پل تحت اثر همزمان مؤلفه‌های افقی و قائم در میان انواع سازه­ها، پل­ها به عنوان یکی از ارکان شریان­های حیاتی می­باشند که لازم است بعد از زلزله به منظور راه دسترسی به بیمارستان­ها، ایستگاه­های آتش­نشانی و سایر خدمات مورد استفاده قرار گیرند؛ بنابراین می­توان گفت پل­ها بی­تردید جایگاه ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مهندسی عمران گرایش سازه چکیده : این پایان نامه ، نتایج یک مطالعه عددی و پارامتریک بر روی تأثیر تقویت دیوار برشی بتن مسلح با کامپوزیت FRP و بکارگیری نتایج حاصل از روش اجزاء محدود می باشد. برنامه اجزای محدود در مقابل اطلاعات تجربی مقایسه و کالیبره شده است . سپس نتایج عددی به منظورارزش گذاری ظرفیت که به کمک منحنی های غیر خطی بار- تغییر مکان ...

پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد عمران-زلزله چکیده استفاده از مهاربندها به عنوان سیستم مقاوم جانبی در سازه‌ های فولادی یکی از متداولترین روش‌ها برای تحمل نیروهای ناشی از زلزله می‌باشد. یکی از نقاط ضعف این سیستم مقاومت فشاری عضو مهاربندی و کمانش آن در نتیجه کاهش باربری عضو می‌باشد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ظهور مهاربند مقاوم در برابر کمانش این مشکل حل شده‌است. این قاب‌ها نوع جدیدی از ...

ثبت سفارش