پایان نامه برآورد ضریب زبری مانینگ در رودخانه ها (مطالعه موردی رودخانه فهلیان )

word 22 MB 31328 155
1392 کارشناسی ارشد مهندسی عمران
قیمت قبل:۶۵,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی‌ارشد«M.A»

    چکیده

    این تحقیق با شناخت شرایط حاکم بر رودخانه فهلیان به تعیین ضریب زبری مانینگ در محدوده مورد مطالعه با استفاده از روش های مختلف تجربی ، نیمه تجربی و جداول جهت استفاده در طراحی ها می پردازد . و بهترین و مطمئن ترین روش تعیین ضریب زبری را با استفاده از مطالعات صحرایی و تلفیق با روابط تجربی ارائه می نماید و در پایان نیز تعدادی روابط پیشنهادی ارائه می گردد . به همین منظور محدوده مورد مطالعه به طول 23 کیلومتر به 5 بازه تقسیم گردید ودر هر بازه آزمایش دانه بندی مصالح بستر صورت گرفته و با استفاده از روش های ذکر شده n مربوط به هر بازه بدست آمد. سپس جهت  بررسی نتایج مقدار n بدست آمده به نرم افزار HEC- RAS  وارد گردید ومنحنی های دبی اشل حاصل از نرم افزار با منحنی های دبی اشل واقعی ایستگاهای رودخانه  مورد مقایسه قرار گرفت . نتایج حاصل از این مطالعه نشان میدهد روشهای تجربی ونیمه تجربی بری به دلیل شنی بودن بستر رودخانه از دقت بالاتری نسبت به سایر روشها برخوردار است . همچنین جهت صحت سنجی، پروفیل طولی رودخانه با استفاده از نرم افزار HEC-RAS وضریب n  روش منتخب ترسیم گردید و ارتفاع سطح آب حاصل از این پروفیل با ارتفاع اندازه گیری شده توسط دوایستگاه بالادست و پایین دست مقایسه ومقدار خطای 4 سانتی متر مشاهده گردید . ودر پایان مقدار ضریب زبری مانینگ 037/0 برای این رودخانه بدست آمد .

    واژه های کلیدی : ضریب زبری مانینگ ، منحنی دبی اشل ، نرم افزار HEC-RAS ، آزمایش دانه بندی ، فهلیان

     

    1- کلیّات

     

     

    1-1- مقدمه

    اهمیّت موضوع برآورد صحیح ضریب زبری مانینگ ، بیان مسئله ، اهداف و ضرورت­های انجام پژوهش حاضر و تشریح ساختار پایان نامه مواردی است که دراین فصل بیان خواهدشد.

    به­­منظور تحلیل شرایط حاکم بر جریان­های یکنواخت و نیز طراحی سازه­های هیدرولیکی و مهندسی رودخانه روابط متعددی وجود دارد که از این میان رابطۀ مانینگ از اهمیّت بیشتری برخوردار بوده و عمومیت بسیاری دارد. در این رابطه تخمین مقدار مناسب ضریب زبری مانینگ در برآورد میزان تراز آب نقش بسزایی داشته و از اهمیّت ویژه­ای برخوردار است. با توجه تحقیقاتی که تا کنون در این زمینه صورت گرفته می­توان نتیجه گرفت که تفاوت­های بسیار کوچک چند صدمی در تعیین مقادیر ضریب زبری مانینگ می­تواند برآورد مساحت اراضی سیل­گیر را ده­ها هزار مترمربع تغییر داده و در نتیجه در برآورد میزان خسارات وارده تأثیر بسزایی داشته باشد. این امر نیز بر برنامه­ریزی­های مدیریتی و ساماندهی رودخانه تأثیرگذار می­باشد. بنابراین چنین طرح­ها و اقداماتی که مستقیماً در ارتباط با مدیریت و سامان­دهی رودخانه­ها هستند، نیازمند دقّت زیاد در انتخاب روش تعیین ضریب زبری مانینگ می­باشند. ضریب زبری مانینگ کلیّه عوامل مؤثر در مقاومت بستر کانال در مقابل جریان را در خود مستتر دارد و همچنین این ضریب شدّت افت انرژی را در یک جریان نشان می دهد. راه مناسب در تخمین صحیح­تر ضریب مانینگ، شناخت عوامل مؤثر در این ضریب می­باشد. این عوامل عبارتند از زبری بستر کانال، جنس کانال، نامنظمی سطح مقطع، پوشش گیاهی(نوع و میزان تراکم آن)، شکل مسیر(مستقیم یا مارپیچی بودن مسیر)، وجود موانع در مسیر جریان و حتّی عمق و دبی جریان که علاوه بر تأثیر در افت طولی در مسیر جریان تا حدودی دربرگیرندۀ افت­های ناشی از تغییر شکل جریان(افت­های موضعی) نیز می­باشند.

    1-2- بیان مسئله

    در کلیّه مطالعات مهندسی رودخانه و طراحی سازه ­های متقاطع رودخانه نظیر پل­ها، سدهای انحرافی و یا دهانه­های آبگیر، تعیین عوامل هیدرولیکی نظیر عمق و سرعت جریان، ضروری است. متداول­ترین رابطه در تعیین میزان سرعت، رابطۀ مانینگ بوده و برای استفاده از این رابطه، تعیین ضریب زبری مانینگ اجتناب­ناپذیر است. برای محاسبۀ ضریب زبری مانینگ، روش مطمئنی برای همۀ رودخانه­ها وجودندارد و برای هر رودخانه باید با توجه به شرایط همان رودخانه، بهترین روش تعیین شود.

    مقدار زبری یکی از پارامترهای عمدۀ افت انرژی در کانال­ها و رودخانه­هاست که تغییرات آن حتی به اندازه چند صدم باعث ایجاد ده­ها هزار مترمربع تفاوت در سطح سیل­گیری اراضی می­شود. لذا با برآورد دقیق مقدار آن که متأثر از عوامل مختلفی نظیر جنس بستر، پوشش گیاهی، دانه­بندی و اندازه ذرات بستر، نحوۀ تغییر مقطع رودخانه و... است، می­توان علاوه بر پیشگیری غیرسازه ای از سیل، به­کمک پهنه­بندی خطر سیل، که از توجیه اقتصادی بیشتری برخوردار است، به نتایج محاسبات هیدرولیکی نیز اطمینان بیشتری داشت. از سوی دیگر از آنجا که دقّت تعیین عمق جریان در تعیین دقیق مشخصه­های فنّی و حقوقی نظیر حدود بستر و حریم رودخانه­ها، مؤثر می­باشد ، برآورد دقیق ضریب زبری هیدرولیکی علاوه برارزش فنّی ، اهمیّت حقوقی نیز پیدا می­کند. همچنین با علم به تأثیر ضریب زبری مانینگ بر فرسایش و انتقال رسوب، با انتخاب مناسب این ضریب می­توان شاهد تأثیرات مهم و مثبت آن بر حفاظت خاک و مدیریت آب­خیزداری بود.

    رودخانۀ فهلیان یکی از رودخانه های بزرگ جنوب غرب کشور می باشدکه در شمال غرب استان فارس درشهرستان های ممسنی ورستم واقع شده است که از به هم پیوستن رودخانه های شور وشیرین تشکیل می گردد و یکی از سرشاخه­های اصلی رودخانۀ زهره است که ازبه هم پیوستن رودخانه های شیو، کتی وخیرآباد تشکیل شده و به خلیج فارس می ریزد.بر روی این رودخانه­ ابنیه و سازه­های هیدرولیکی متعددی احداث شده­اندوهم اکنون نیز سد پارسیان(گورک) نیز دربالادست رودخانه برروی یکی از سرشاخه های آن واقع دربخش دشمن زیاری ممسنی دردست اجرا می باشد. مدیریت سیلاب و همچنین پهنه­بندی جریان سیلاب می­تواند در طراحی و حفاظت و سامان­دهی طرح­های مهندسی رودخانه و تعیین حریم ایمن این رودخانه مهم و مؤثر باشد. یکی از کلیدی­ترین پارامترهای مهم در مهندسی رودخانه، ضریب زبری مانینگ است که نتایج مدل­های هیدرولیکی رودخانه وابستگی زیادی به این پارامتر دارد.

    لذا این تحقیق با هدف تعیین مناسب­ترین رابطه جهت محاسبۀ ضریب زبری مانینگ در رودخانه فهلیان، به­دلیل عبور از میان مناطق مسکونی ،زمین های کشاورزی وجود تأسیسات فراوان در اطرافش از اهمیّت ویژه­ای برخورداراست، به بررسی روابط موجود در این زمینه، در رودخانه­ مورد نظر خواهد پرداخت و باعث بهبود برنامه­ریزی­های مدیریتی و ساماندهی محدوده­های مذکور خواهد شد.

    1-3- اهداف و ضرورت­های انجام پژوهش

    با توجه به اهمیّت و حساسیّت موجود در امر تخمین ضریب زبری مانینگ در رودخانه­ ها و با توجه به این­که پیش از این مطالعاتی دراین خصوص بر روی رودخانه فهلیان صورت نگرفته است، محاسبۀ ضریب زبری مانینگ در این رودخانه  با استفاده از روش­های مختلف، مقایسۀ این روش­ها و تخمین مقدار خطا در هر رابطه ضروری احساس شد.

    مقایسۀ نتایج حاصل از روش­های مختلف و تحلیل آن­ها به انجام مطالعات بعدی در همین زمینه در رودخانه­های دیگر و نیز مطالعات در زمینه­های مختلف هیدرولیکی کمک خواهد کرد.                           

    در شرکت­ های مشاوره تنها روش معمول در تخمین  ضریب مانینگ در رودخانه­ها، روش کاون می­باشد. انجام این روش مستلزم تحقیقات وقت­گیر و هزینه­بر بوده و در عین حال در بسیاری از رودخانه­ها اعم از رودخانه­های دارای بستر ماسه­ای، با تخمین اعداد بزرگ­تر از حد واقعی موجود در این رودخانه­ها سبب تحمیل هزینه­های اضافی خواهد شد. لذا با تعیین بهترین روش محاسبۀ ضریب زبری مانینگ برای رودخانه­ مورد مطالعه با استفاده از روش حل معکوس و نرم­افزار Hec-Rasدر این تحقیق به ساخت دقیق­تر سازه­های هیدرولیکی بر روی این رودخانه­ها و همین­طور صرفه­جویی در وقت و هزینه­های ساخت این سازه­ها کمک خواهد شد. در این تحقیق خطای موجود در هر روش  به­کمک رابطۀ جذر میانگین مجموع مربعات خطاها محاسبه شده است.

    1-4- ساختار پایان­نامه

    کلیۀ مطالب این پایان­نامه در پنج فصل بصورت کلی ارائه خواهند شد که مباحث کلیدی هر یک از این پنج فصل به اختصار در زیر ارائه شده است:

    فصل اول: کلیّات

    در این فصل اهمیّت و حساسیّت موجود در تخمین ضریب زبری مانینگ ونیز ضرورت پرداختن به این موضوع بیان شد. بیان مسئله و اهداف و ضرورت­های انجام پژوهش از دیگر بخش­های این فصل است.

    فصل دوم: پیش­زمینه و سابقۀ پژوهش

    با توجه به گستردگی بسیار زیاد و تنوع روش­های برآورد ضریب زبری مانینگ در رودخانه­ها، در ابتدای این فصل سعی می‌شود که دسته بندی­های موجود در این زمینه ارائه شود. در ادامه پس از بیان تعدادی از پارامترها و اصطلاحات به­کار برده شده در این تحقیق، به بررسی و مرور نتایج حاصل از پژوهش‌های سایر محقّقین در این زمینه، پرداخته خواهد شد.

    فصل سوم: مواد و روش­ها

    در این فصل رودخانه­ مورد مطالعه معرفی شده و با استفاده از اطلاعات گردآوری شده، بازه­های مورد مطالعه از این رودخانه­ به زیربازه­های مختلف تقسیم شده و به تشریح روش­های مهم و مورد استفاده در این تحقیق پرداخته خواهد شد. در ادامه توضیح داده می­شود که چگونه به کمک نرم­افزار Hec-Ras، و استفاده از روش آماری جذر میانگین مجموع مربع خطاها (RMSE)، مناسب­ترین ضریب زبری مانینگ محاسبه خواهد شد. همچنین روشهای تجربی پیشنهادی جهت محاسبه این ضریب در رودخانه فهلیان ارائه خواهد شد .

    فصل چهارم: نتایج و بحث

    در این فصل پس از ارائۀ نتایج، شکل‌ها و نمودارهای حاصل از محاسبۀ ضریب زبری مانینگ به روشهای مختلف برای رودخانه‌ مورد مطالعه و مقایسۀ نتایج حاصل از آن­ها با آمار واقعی موجود، نکات قوّت و ضعف هر کدام از روش­ها بیان و بهترین روش انتخاب و سرانجام روش یا روشهایی به­عنوان روش­های بهینه در محاسبۀ ضریب زبری مانینگ در این رودخانه پیشنهاد می‌شود.

    فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهادها

    در این فصل نتایج کلی حاصل شده از تحقیق به­همراه پیشنهاداتی برای سایر پژوهشگران ارائه خواهند شد.

     

    2- پیش­زمینه و سابقۀ پژوهش

    2-1- مقدمه

           

    ضریب زبری هیدرولیکی رودخانه که در فصل حاضر به اختصار تحت عنوان ضریب زبری به­کار رفته است به درجۀ مقاومت در مقابل جریان گفته می­شود. بعد و واحد ضریب زبری به نوع رابطۀ جریان بستگی دارد.

    در این فصل به معرفی انواع ضرایب زبری متداول، از جمله ضریب زبری مانینگ در رودخانه­ها، که پرکاربردتر از دیگر روش­ها در تخمین ضریب زبری است پرداخته می­شود و دسته­بندی­های موجود در این زمینه ارائه خواهد شد. انتخاب روش مناسب برآورد ضریب زبری مانینگ از بین روش­های مختلف، بخش بعدی این فصل می­باشد. در ادامه به معرفی خصوصیات نرم­افزار Hec-Ras که مهم­ترین نرم­افزار مورد استفاده در این تحقیق است، در حد مورد نیاز، پرداخته خواهد شد.  پس از آن پارامترها و اصطلاحات بکار رفته در روش­های مختلف در حد کفایت توضیح داده می‌شوند. سپس در ادامۀ فصل به مرور برخی از مهم­ترین منابع موجود در زمینۀ روش­های تخمین ضریب زبری مانینگ پرداخته می­شود. در این مرحله سعی می‌شود نتایج به­دست آمده از هر پژوهش در حد لزوم مورد بررسی قرار گیرد.

    2-2- انواع زبری جریان

    زبری جریان در رودخانه­ها را می­توان در هشت نوع زیر تقسیم بندی نمود[راهنمای تعیین ضریب زبری رودخانه­ها، وزارت نیرو]:

    زبری جدارۀ رودخانه ناشی از زبری دانه­ های رسوب موجود در جدارۀ آبراهه و سیلاب­دشت

    زبری ناشی از موانع

    زبری ناشی از بی نظمی جداره آبراهۀ اصلی و سیلاب­دشت

    زبری ناشی از تغییرات ابعاد و شکل مقاطع

    زبری ناشی از پیچان­رودی رودخانه

    زبری ناشی از شکل بستر ناشی از امواج ماسه­ای[1]

    زبری پوشش گیاهی موجود در بستر آبراهه و سیلاب­دشت

    زبری ناشی از غلظت رسوبات جریان

    تماس جریان آب با دانه ­های رسوب موجود در محیط تر شدۀ آبراهه موجب می­شود که اصطکاک جداره­ای ایجاد شده و مقاومت در مقابل جریان ایجاد گردد که تحت عنوان اصطکاک جداره [2]یکی از انواع زبری جریان در آبراهه­های طبیعی است. زبری حاصل از رسوبات جداره، تابعی از اندازه رسوبات و شرایط جریان بوده و بسته به شرایط جریان یک رودخانه، نوع دیگری از زبری جریان در اثرامواج ماسه ای بستر ایجاد می شود. در رودخانه­های با بستر آبرفتی، تنش برشی جریان در بستر موجب جابجایی مواد بستر شده و امواج ماسه­ای ایجاد می­شود که بسته به مقدار تنش برشی و اندازۀ مواد بستر به­صورت تلماسه[3]و دندانه[4] نمایان می­شود. این امواج ماسه­ای نیروی مقاوم[5] ایجاد می­کنند که به جریان و در جهت مخالف جریان اعمال شده و موجب زبری جریان می­گردد. شکل بستر تابع اندازۀ دانه­ها و شرایط جریان بوده بنابراین این نوع زبری جریان تابعی از شرایط جریان برای یک رودخانۀ معین است.

    موانع مقابل جریان نظیر موانع طبیعی و مصنوعی، بی نظمی جدارۀ آبراهۀ اصلی و سیلاب­دشت، تغییرات ابعاد و شکل مقاطع عرضی، شکل پیچان­رودی رودخانه در پلان مقاومت­هایی را در مقابل جریان شکل می­دهند که به زبری جریان می­افزاید. [راهنمای تعیین ضریب زبری رودخانه­ها، وزارت نیرو]

    درصورت وجود پوشش گیاهی در بستر آبراهۀ اصلی و سیلاب­دشت، نوع دیگر زبری جریان نمایان می­شود. پوشش گیاهی به­عنوان مانع در مقابل جریان، موجب می­شود نیروی مقاوم شکل گرفته و این نیرو به جریان اعمال شود. مقدار این نیرو به شرایط جریان، ابعاد پوشش گیاهی و انعطاف­پذیری آن­ها بستگی داشته و بنابراین زبری جریان حاصل از پوشش گیاهی تابعی از شرایط جریان محسوب می شود. [راهنمای تعیین ضریب زبری رودخانه­ها، وزارت نیرو]

    نوع دیگری از زبری جریان ناشی از غلظت رسوبات حمل شده در جریان می­باشد. این نوع زبری در غلظت­های کم نسبت به سایر انواع زبری ناچیز بوده ولی در جریان­های گلی و واریزه­ای مقدار آن قابل صرف­نظر کردن نیست. [راهنمای تعیین ضریب زبری رودخانه­ها، وزارت نیرو]

    وجود هر یک از زبری جریان­های گفته شده به شرایط رودخانه و جریان بستگی دارد. برای مثال زبری جریان در یک رودخانۀ مستقیم و یکنواخت و فاقد پوشش گیاهی با بستر شنی و قلوه­سنگی در شرایط غیرسیلابی ممکن است محدود به زبری جدارۀ جریان شود. درحالی­که زبری جریان این رودخانه در شرایط سیلابی ممکن است شامل زبری ناشی از شکل بستر و یا غلظت جریان گردد. [راهنمای تعیین ضریب زبری رودخانه­ها، وزارت نیرو]

    به­همین دلیل تعیین ضریب زبری نیازمند شناخت کافی از شرایط رودخانه و جریان بوده و ضریب زبری جریان تعیین شده محدود به شرایط تعیین آنها خواهد بود. [راهنمای تعیین ضریب زبری رودخانه­ها، وزارت نیرو]

     

    ABSTRACT

    River of Manning roughness coefficient estimates

    (Case study: River Fahliyan)

     

    This research, by identifying prevailing conditions of Fahlian River, determines Manning’s roughness coefficient, within the scope of this study, using a variety of experimental methods, quasi-experimental methods and tables that are to be used in designs. It provides the best and most reliable method to determine the roughness coefficient using field studies combined with empirical relationships. A number of proposed relationships are presented at the end. Therefore, the scope of the study was divided into 5 lengths of 23 km.  To obtain n corresponding to each interval, bed material gradation tests were carried out at each interval, using the mentioned methods. For assessing the results, then, the obtained amount of n imported into HEC - RAS software and Stage-Discharge Curves obtained from the application of the software were compared with real Stage-Discharge curves related to River stations. Because the riverbed is sandy, the results of this study show, Berry's experimental and quasi-experimental methods are more exact than the other methods. Also, for verification, River longitudinal profiles were designed using HEC - RAS software and the coefficient n of selected method. The water surface elevation of the profile was compared with the elevation measured by upstream and downstream stations. The observed error was 4 cm. Finally, Manning’s roughness coefficient of 0/037 obtained for the River.

    Keywords: Manning’s roughness coefficient, stage discharge curve, HEC – RAS software, grading test, Fahlian

  • فهرست:

    چکیده 1

    فصل اول: کلیّات... 2

     

    1-1- مقدمه. 2

    1-2- بیان مسئله. 3

    1-3- اهداف و ضرورتهای انجام پژوهش.... 4

    1-4- ساختار پایان نامه. 5

    فصل دوم: پیش زمینه و سابقۀ پژوهش.... 7

     

    2-1- مقدمه. 7

    2-2- انواع زبری جریان.. 8

    2-3- عوامل مؤثر بر زبری هیدرولیکی.. 10

     

    2-4-  بررسی عوامل مؤثر بر زبری هیدرولیکی.. 10

    2-4-1- اثر قطر دانه های رسوب، عمق جریان و لزجت جریان.. 10

    2-4-2- اثر شکل بستر. 11

    2-4-3- اثر ناهمواری سطح آبراهه. 13

    2-4-4- اثر تغییرات اندازه و شکل مقاطع رودخانه. 13

    2-4-5- اثر موانع.. 14

    2-4-6- اثر پوشش گیاهی.. 14

    2-4-7- اثر پیچانرودی.. 15

    2-4-8- اثر غلظت جریان.. 15

    2-5- انواع روابط تعیین ضریب زبری.. 16

    2-5-1- رابطۀ شزی (1768) 16

    2-5-2- رابطۀ دارسی ویسباخ (1845) 17

    2-5-3- رابطۀ مانینگ (1891) 17

    2-6- روشهای مختلف تعیین ضریب زبری مانینگ... 17

    2-6-1- روابط نیمه تجربی.. 18

    2-6-2- روابط تجربی.. 21

    2-6-3- جداول.. 22

    2-6-3-1- جدول U S G  S (سازمان زمینشناسی آمریکا) 22

    2-6-3-2- جدول تورنر و چانمیسری(1957) 23

    2-6-3-3- جدول چاو (1959) 23

    2-6-3-4- جدول سازمان برنامه و بودجه. 26

    2-7- تعیین زبری ناشی از شکل بستر. 30

    2-7-1- تعیین زبری ناشی از شکل بستر با در نظر گرفتن نوع شکل بستر. 31

     

    2-7-1-1- رابطۀ شکل بستر با توان جریان و قطر متوسط دانه های رسوب... 32

    2-7-1-2- روابط تعیین زبری هیدرولیکی شکلهای مختلف بستر. 33

    2-7-2- تعیین زبری ناشی از شکل بستر بدون در نظر گرفتن نوع شکل بستر. 33

    2-8- تعیین زبری ناشی از پوشش گیاهی.. 34

    2-8-1- روابط تجربی و نیمه تجربی.. 35

    2-8-2 - رابطۀ پتریک و باسماجیان (1975) 35

    2-8-3- روابط گرین و گارتن (1978) 36

    2-8-4- روابط رهمیر  (1969) . 35

    2-9- تعیین ضریب زبری مانینگ بر اساس داده های اندازه گیری شده آبسنجی.. 44

    2-9-1- واسنجی ضریب مانینگ با استفاده از نیمرخ طولی تراز آب... 44

    2-9-2- تعیین ضریب زبری مانینگ با استفاده از منحنی دبی- اشل جریان.. 45

    2-10- تعیین ضریب زبری مانینگ به روش کاون (1956) 45

    2-11- انتخاب روش مناسب برای برآورد ضریب زبری مانینگ... 46

    2-12- خصوصیات مدل Hec-Ras.. 46

    2-13- بیان پارامترها و اصطلاحات... 48

    2-14- سابقۀ پژوهش.... 49

     

    فصل سوم: مواد و روشها 58

    3-1- مقدمه. 58

    3-2- مواد اجرای طرح.. 58

    3-2-1- انتخاب رودخانه‌ مورد مطالعه. 58

    3-2-2- رودخانۀ فهلیان.. 64

    3-2-3-تحلیل رژیم جریان رودخانه فهلیان : 66

     

    3-2-3-1-رژیم سیلابی رودخانه : 66

    3-2-3-2- رژیم دائمی رودخانه : 66

    3-2-3-3- رژیم رسوبی رودخانه : 67

    3-3- روشهای اجرای طرح.. 68

    3-3-1- کارهای میدانی و آزمایشگاهی.. 68

    3-3-1-1- آزمایش دانه بندی.. 68

    3-3-2- محاسبۀ ضریب مانینگ از روشهای مختلف... 84

    3-3-3- پروفیل سطح آب : 91

    3-3-3-1- نتایج مطالعات هیدرولوژی وهیدرولیکی : 94

    3-3-3-2- نتایج بررسی هیدرولیکی : 95

    3-3-4- اجرای نرمافزار H e c-R a s برای ترسیم پروفیل سطح آب... 97

    3-3-4-1- انتقال اطلاعات به نرمافزار H e c-R a s. 99

    3-3-5- انتقال منحنیهای دبی اشل به Excel. 105

    3-3-6- محاسبۀ خطاها به روش آماری R M  S E. 105

     

    فصل چهارم: نتایج و بحث.... 106

     

    4-1- مقدمه. 106

    4-2- نتایج.. 106

    4-2-1- نتایج حاصل از روابط تجربی.. 107

    4-2-2- نتایج حاصل از روشهای نیمه تجربی.. 118

    4-2-3- نتایج حاصل از جداول.. 122

    4-2-4- نتایج حاصل از روشهای متأثر از مجموعۀ عوامل.. 126

     

     

     

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها 134

     

    5-1- مقدمه. 134

    5-2- نتیجه گیری.. 134

    5-3- پیشنهادها 137

    مراجع ومنابع.. 139

    منابع فارسی.. 139

    منابع لاتین.. 140

     

    منبع:

    منابع فارسی

    ابریشمی، ج. و حسینی، م. 1380.هیدرولیک کانال های باز. انتشارات دانشگاه امام رضا(ع).

    استاندارد صنعت آب و آبفا. 1390. نشریه 331 الف. راهنمای تعیین ضریب زبری هیدرولیکی رودخانه­ها. وزارت نیرو، دفتر مهندسی و معیارهای فنی و آبفا. 105 صفحه.

    افتخاری، ا. و همکاران. 1390. ارزیابی پهنه­بندی سیل با تغییرات ضریب زبری (مطالعۀ موردی: رودخانۀ اترک). فصل نامه جغرافیای طبیعی:106-91.

    پریسای، ز. و  بهره­مند، ع. 1391. تعیین تراز آب در دوره بازگشت­های مختلف با تغییرات ضریب زبری در بخشی از رودخانۀ گرگانرود.نهمین سمینار بین­ المللی مهندسی رودخانه. دانشگاه شهید چمران. اهواز.

    شرکت آب منطقه‌ای استان فارس. 1383. گزارش تعیین حد بستر و حریم رودخانه‌ فهلیان.

    شرکت آب منطقه‌ای استان فارس. 1392. گزارش تعیین حد بستر و حریم رودخانه‌ فهلیان.

    شیری، ج. و همکاران. 1387. مقایسۀ روش­های مختلف تعیین ضریب زبری بستر(مطالعۀ موردی رودخانۀ بانه). سومین کنفرانس مدیریت منابع آب.دانشگاه تبریز. تبریز.

    شفاعی بجستان، م.1390.هیدرولیک انتقال رسوب. انتشارات دانشگاه شهید چمران.

    منابع لاتین

    Bruschin, J. 1965. Flow Depth in Sand Bed Channels. Dover publication. Inc. New York, pp. 676-680.

    Chow, J. 1965. Flow Depth in Sand Bed Channels.  Dover publication. Inc. New York, pp. 676-680.

    Fischenich, J.C. 1996. Velocity and Resistance in Densely Vegetted Floodways. Doctoral Thesis, Colorado State University.

    Harun-UR-Rashid, M. 1990. Estimation of Manning’s Roughness coefficient for Basin and Border Irrigation. Agricultural water mangement, Vol. 18, pp 29-33.

    Henderson, S. 1965. Modern Developments in Fluid Dynamics. Dover publication. Inc.New York, pp. 676-680.

    Julien, P.Y. 2002. River Mechanics. Cambridge University. U.K. pp. 676-680.

    Limerinous, J. 1965. Flow Depth in Sand Bed Channels. Dover publication. Inc. New York, pp. 676-680.

    Liu, W.C., et al. 2003. Modeling of flow resistance in mangrove Swamp at mouth of Tidal Keelung River. Taiwan. Journal of Waterway, Port, Coastal and Ocean Engineering, ASCE, pp 86-92.

    Noarayanan, L., et al. 2012. Manning’s ‘n’ co-efficient for flexible emergent vegetation in tandem configuration. Jornal of Hydro-environment Research, Vol. 6, pp 51-62.

    Pappenberger, F., et al. 2005. Evaluation of 1D and 2DNumerical Models for Predicting River Flood Inundation.  Jornalof Hydrology, Vol. 268, pp 46-6

    U.S.Army corps Engineeers (1977),“ Sediment Transport ”, Hydrologic Engineering  Methods For water Resources Development, vol.12. Section4, Davis California Center. 


موضوع پایان نامه برآورد ضریب زبری مانینگ در رودخانه ها (مطالعه موردی رودخانه فهلیان ), نمونه پایان نامه برآورد ضریب زبری مانینگ در رودخانه ها (مطالعه موردی رودخانه فهلیان ), جستجوی پایان نامه برآورد ضریب زبری مانینگ در رودخانه ها (مطالعه موردی رودخانه فهلیان ), فایل Word پایان نامه برآورد ضریب زبری مانینگ در رودخانه ها (مطالعه موردی رودخانه فهلیان ), دانلود پایان نامه برآورد ضریب زبری مانینگ در رودخانه ها (مطالعه موردی رودخانه فهلیان ), فایل PDF پایان نامه برآورد ضریب زبری مانینگ در رودخانه ها (مطالعه موردی رودخانه فهلیان ), تحقیق در مورد پایان نامه برآورد ضریب زبری مانینگ در رودخانه ها (مطالعه موردی رودخانه فهلیان ), مقاله در مورد پایان نامه برآورد ضریب زبری مانینگ در رودخانه ها (مطالعه موردی رودخانه فهلیان ), پروژه در مورد پایان نامه برآورد ضریب زبری مانینگ در رودخانه ها (مطالعه موردی رودخانه فهلیان ), پروپوزال در مورد پایان نامه برآورد ضریب زبری مانینگ در رودخانه ها (مطالعه موردی رودخانه فهلیان ), تز دکترا در مورد پایان نامه برآورد ضریب زبری مانینگ در رودخانه ها (مطالعه موردی رودخانه فهلیان ), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه برآورد ضریب زبری مانینگ در رودخانه ها (مطالعه موردی رودخانه فهلیان ), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه برآورد ضریب زبری مانینگ در رودخانه ها (مطالعه موردی رودخانه فهلیان ), پروژه درباره پایان نامه برآورد ضریب زبری مانینگ در رودخانه ها (مطالعه موردی رودخانه فهلیان ), گزارش سمینار در مورد پایان نامه برآورد ضریب زبری مانینگ در رودخانه ها (مطالعه موردی رودخانه فهلیان ), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه برآورد ضریب زبری مانینگ در رودخانه ها (مطالعه موردی رودخانه فهلیان ), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه برآورد ضریب زبری مانینگ در رودخانه ها (مطالعه موردی رودخانه فهلیان ), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه برآورد ضریب زبری مانینگ در رودخانه ها (مطالعه موردی رودخانه فهلیان ), رساله دکترا در مورد پایان نامه برآورد ضریب زبری مانینگ در رودخانه ها (مطالعه موردی رودخانه فهلیان )

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M . Sc . " رشته : مهندسی کشاورزی گرایش : سازه های آبی چکیده فرایند انتقال رسوب یک پدیده کاملا پیچیده، متغیر و غیر خطی می باشد. بطوریکه رفتاررودخانه درظرفیت انتقال رسوب به ازای یک دبی معین درزمان های مختلف متفاوت می باشد. بنابراین به علت پیچیده بودن مکانیزم انتقال رسوب وتعدد عوامل موثر بر آن، برآورد و پیش بینی ظرفیت حمل رسوبات و تعیین ...

چکیده پرش هیدرولیکی از جمله پدیده های هیدرولیکی شگفت آوری است که موجب استهلاک انرژی جنبشی آب می گردد سازه های هیدرولیکی نظیر حوضچه های آرامش عمدتاً به منظور استهلاک انرژی در پائین دست سرریزها، تندآب­ها و دریچه­ها از این خاصیت مهم پرش هیدرولیکی استفاده می‌نمایند. ابعاد این سازه­ها بستگی مستقیم به مشخصات پرش هیدرولیکی دارد از این رو برای اقتصادی کردن این سازه­ها، از دیرباز مطالعات ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته عمران گرایش مهندسی محیط زیست چکیده در این تحقیق تاثیر واکنش‌ های بیولوژیکی در حذف مواد آلی فاضلاب هنگام انتقال از منابع تولید به تصفیه‌خانه در شبکه‌های متعارف و شبکه‌های قطر کوچک نوین بررسی شد. برای این منظور یک قسمت از این شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب طراحی و ساخته شد. لوله‌های مورد استفاده از جنس PVC بوده و طول لوله‌ها در مجموع به ...

پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد در رشته مهندسی راه، ساختمان و محیط زیست- سازه های هیدرولیکی در این تحقیق تاثیر ژئوبگ­ها بر کنترل آب‏شستگی کوله پل‏ها با استفاده از روش دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) مورد مطالعه قرار­گرفته است. ژئوبگ­ها کیسه­هایی از جنس ژئوتکستایل هستند که با مصالحی مانند ماسه، بتن و یا مصالح حاصل از لایروبی رودخانه­ها پر می­شوند. با توجه به در دسترس بودن، هزینه کم و عدم ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد مهندسی عمران - سازه‌ های هیدرولیکی چکیده در سد های بلند سرریزها به عنوان یکی از سازه‌های هیدرولیکی وابسته، نقش خطیر تخلیه‌ ی سیلاب‌ های ورودی به مخزن سد را با ایمنی کافی در حالت جریان آزاد یا تحت فشار به پایین‌دست، به عهده دارند. در سرریزهای تونلی که جریان با سرعت بالا و اغلب تحت فشار برقرار می­باشد، به دلیل زبری جداره بتنی سرریز و وجود ...

پایان نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد M.SC گرایش: مهندسی آب چکیده: سدها بزرگترین سازه های ساخته شده به دست بشر هستند.طراحی آنها اغلب از طبیعت منحصر به فرد و پیآمد گسیختگی که مطمئناً بزرگتر از اثر فروریختن انواع دیگر سازه هاست، ناشی می شود. پایداری سازهای بدنه سد و پی به طرق گوناگونی قابل تحلیل و بررسی است امروزه روشهای مختلفی برای بررسی پایداری دینامیکی سدهای خاکی وجود ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران (خاک و پی) چکیده شمع های ماسه ای متراکم بعنوان یکی از مؤثرترین و اقتصادی ترین روشها در مقاوم سازی خاک در جهت پیش‌گیری از رخداد روانگرایی، افزایش ظرفیت باربری و بهسازی خاک های با دانه بندی متنوع، از سال 1950 در کشور ژاپن و سپس در دیگر کشورهای جهان مورد استفاده قرار گرفته است. روند اجرای شمع های ماسه ای متراکم در ابتدا بوسیله بارهای ...

پايان‌نام? کارشناسي ارشد رشت?‌: مهندسي عمران ( M.S.C) گرايش: سازه هاي هيدروليکي سال تحصيلي 1392 -1391 چکيده رودخانه ميناب مهمترين رودخان? آب شيرين استان هرمزگان مي باشد. اين رود

پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ‌: مهندسی عمران ( M.S.C) گرایش: سازه های هیدرولیکی چکیده رودخانه میناب مهمترین رودخانۀ آب شیرین استان هرمزگان می باشد. این رودخانه زهکش آبهای سطحی حوزۀ آبریز میناب است و بر روی آن دو پل، که اولی مسیر ارتباطی ورودی شهر میناب و دومی به فاصلۀ 1500 متر بعد از پل اول در مسیر کمربندی میناب- جاسک ساخته شده است. موضوع این تحقیق، بررسی پدیدۀ آبشستگی بر روی ...

پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران گرایش سازه های هیدرولیکی چکیده: بدیهی است منابع آب برای حیات موجودات زنده و بخصوص زندگی بشر امری ضروری است.. تخلیه کننده‌ها مجموعه‌ای از سازه‌ ها هستند که برای انتقال آب از دریاچه سد به نقطه تخلیه در پایین دست به‌کار می‌روند. از اینرو به دلیل اهمیت موضوع این بخش از سد، تحلیل عملکرد تخلیه کننده شامل مجرا، دریچه‌ها ...

ثبت سفارش