پایان نامه بررسی آبشستگی و روش های حفاظت پایین دست سازه های هیدرولیکی رودخانه ای (مطالعه موردی: پل دوم رودخانه میناب)

مشخص نشده 16 MB 29401 121
مشخص نشده مشخص نشده مهندسی عمران
قیمت قبل:۶۴,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ‌: مهندسی عمران ( M.S.C)

    گرایش: سازه های هیدرولیکی

    سال تحصیلی 1392 -1391

    چکیده

    رودخانه میناب مهمترین رودخانۀ آب شیرین استان هرمزگان می باشد. این رودخانه زهکش آبهای سطحی حوزۀ آبریز میناب است و بر روی آن دو پل، که اولی مسیر ارتباطی ورودی شهر میناب و دومی به فاصلۀ 1500 متر بعد از پل اول در مسیر کمربندی میناب- جاسک ساخته شده است. موضوع این تحقیق، بررسی پدیدۀ آبشستگی بر روی پایه های پل دوم میناب است. تأثیر پدیدۀ آبشستگی بر روی سازه های آبی از جمله پل ها، از مباحث مهم در مهندسی عمران و مهندسی رودخانه می باشد، پل‌ها از قدیمی‌ترین سازه‌های مهندسی هستند. یکی از مهمترین عوامل تخریب پل‌ها ، مسئله آبشستگی موضعی در اطراف پایه‌های آن می‌باشد. این نوع فرسایش با حفره‌ای که در اطراف سازه شکل می‌گیرد ، قابل شناسایی است. این حفره در صورت گسترش در عمق می‌تواند باعث خرابی و در نهایت ریزش پل گردد . برای بررسی دقیق جریان و پیش­بینی آبشستگی موضعی در اطراف پایه­های پل، نیاز به فهم دقیق الگوی جریان در اطراف پایه­ها است. با شناخت کامل جریان می­توان با حل معادلات حاکم، میدان جریان را به طور کامل مدل کرده و به همراه حل معادلات انتقال رسوب و با تکیه بر پیشرفت­های چشمگیر در علم دینامیک سیالات محاسباتی (CFD)[1]، روش دقیق برای تخمین آبشستگی موضعی در اطراف این سازه­ها بدست آورد. در تحقیق پیش رو، شبیه‌سازی انجام گرفته، با استفاده از نرم افزار Flow-3d که نرم افزاری توانمند در شبیه سازی آشفتگی جریان به صورت سه بعدی است صورت گرفته، برای این منظور با استفاده از مدل Shallow water، مشخصه های جریان شامل سطح آب،سرعت، فشار و غیره را در اثر عبور دبی با دوره بازگشت صد ساله (  2723( در محدوده  ابتدای پل اول تا 100 متر پایین دست پل دوم رودخانه میناب محاسبه شد. سپس با استفاده از مدل Sediment scour  به صورت 3 بعدی به بررسی میزان توسعه­ی فرآیند آبشستگی در اطراف پایه های پل دوم رودخانه میناب پرداخته شد. نتایج نشان می دهد که بیشترین آبشستگی در پایه های سوم، چهارم و پنجم اتفاق می افتد.

     

     کلمات کلیدی: آبشستگی موضعی ، دینامیک سیالات محاسباتی ، پل رودخانه میناب، مدل Flow-3D.

    1

     

     

    فصل اول

    کلیات تحقیق

     

    مقدمه

    یکی از سازه‌هایی که تخریب آن عواقب جبران ناپذیری دارد پایه‌های پل می‌باشد. در سال‌های اخیر آبشستگی موضعی پایه‌های پل در طول جریان‌های سیلابی بیش از سایر عوامل باعث تخریب پل‌ها شده است و به همین دلیل، موضوع بسیاری از تحقیقات انجام شده در صد سال اخیر قرار گرفته و این موضوع سال‌هاست که ذهن محققین را به خود مشغول نموده است. امروزه اصو‌ل علمی طراحی سازه ای پل‌ها به خوبی شناخته شده است. ولی تاکنون تئوری واحدی جهت تخمین آبشستگی موضعی در اطراف پایه‌های پل وجود ندارد، که علت آن پیچیدگی مسئله آبشستگی می باشد. برخوردجریان به پایه طبق یک فرآیند پیچیده تبدیل به گردابه نعل اسبی و عامل جدایی جریان از پایه و ایجاد گردابه برخاستگی می گردد. طراحی، محاسبه و احداث پایه‌های پل، از مهمترین و حساسترین مراحل یک پروژه پل سازی هستند، بخصوص وقتی که این پل در محل عبور یک رودخانه واقع شده باشد. در این زمان، طراح باید برای انتخاب طول و تعداد دهانه‌ها و عمق حداقل پی پایه‌ها، اطلاعات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی منطقه را مورد تجزیه و‌تحلیل قرار دهد. از مهمترین مواردی که در این رابطه می‌توان به آن اشاره نمود، اطلاعات مربوط به میزان فرسایش بستر می باشد که در صورت در نظر نگرفتن آن، بایستی شاهد عواقب خطرناکی از جمله تهدید پایداری پل و نهایتاً تخریب آن بود. (Breusers et al., 1991)

    1-1-ضرورت و اهداف تحقیق

    همه ساله پل‌های زیادی در سراسر جهان تخریب می‌شوند، تخریب این پل‌ها در مواردی ناشی از در نظر نگرفتن نقش عوامل هیدرولیکی در طراحی پل‌ها می‌باشد. اغلب مشکلاتی که بعد از ساخت پایه‌ها با آنها مواجه می‌شویم، بعلت عدم توجه کامل و کافی به موضوعاتی مانند، پیش‌بینی بالازدگی آب در بالادست پایه‌ها و یا تخمین آبشستگی در اطراف پایه‌ها و روش‌های کاهش آن است. برای تعیین عمق آبشستگی در مجاورت پایه‌ها نیاز به شناخت کافی این پدیده و الگوی جریان اطراف آن بوده تا با توجه به آن، روش مناسبی برای تخمین عمق آبشستگی، مشخص گردد. به طور معمول سه روش کاربردی برای تعیین و پیش بینی عمق آبشستگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش‌ها عبارتند از:

    مدل‌های فیزیکی

    استفاده از تجهیزات ویژه و مجهز، به منظور رفتار‌سنجی آبشستگی ایجاد شده در محل پایه‌ها

    مدل‌های ریاضی و کامپیوتری

         روش‌های اول و دوم روش‌هایی کاملاً تجربی بوده و بر مبنای آزمایش و مشاهده استوار هستند. روش دوم روش دقیقی است که بیشتر برای پایه‌های ساخته شده مناسب بوده و به کمک آن مشکلات موجود شناسایی شده و طرح مورد نظر در برابر تهدیدات آبشستگی محافظت و تقویت می‌گردد. عمده‌ترین مشکل در این رابطه، آن است که تجهیزات دارای قابلیت‌های رفتارسنجی آبشستگی مورد استفاده در این روش، بسیار گران و پر هزینه می‌باشند. بنابراین، بیشتر مطالعات و تحقیقات انجام شده به صورت مدل فیزیکی بوده و معادلات مربوط به تعیین عمق آبشستگی نیز براساس این مدل‌ها ارائه شده‌اند. با استفاده از روش اول می‌توان رفتار و میزان آبشستگی را برای پایه‌های در دست احداث و پایه‌های ساخته شده بررسی نمود ولی متاسفانه نتایج حاصل از مدل‌های فیزیکی در اغلب موارد منطقی و قابل قبول نمی‌باشند، زیرا در این تحقیقات بسیاری از پیچیدگی‌های محدوده جریان در اطراف پایه‌ها بسیار ساده در نظر گرفته شده و از اغلب پارامترها صرفه نظر می‌شود.(Qiping Yang, 2005)

         مقیاس‌های فیزیکی، خصوصیات جریان و شرایط مرزی در مدل‌های کوچک مقیاس (شرایط آزمایشگاهی) بایستی از پروتوتیپ[2] یا شرایط واقعی و بر طبق قوانین تشابه هیدرولیکی استخراج شوند. تشابه هندسی معمولاً برای تمامی مدل‌های فیزیکی ضروری است. از طرفی تشابه رینولدزی برای مدل‌هایی که در آن‌ها جریان در اطراف اجسام صلب بررسی می‌شود و تشابه فرودی برای مدل‌های شامل جریان با سطح آزاد مطرح بوده و بایستی لحاظ گردند. ساده‌سازی ذکر شده و اینکه در مدل‌های فیزیکی از بسیاری پارامترها صرفه نظر می‌شود به این علت است که در مدل فیزیکی آبشستگی در اطراف پایه‌ها، در نظر گرفتن تمام تشابهات مذکور ممکن و عملی نمی‌باشد. این روش اساساً مبتنی بر تئوری‌ها و روابط ریاضی بوده، به طوری که در ابتدا با استفاده از روابط مربوط به فرسایش و تئوری‌های ارائه شده در رابطه با هیدرولیک و آبشستگی پایه‌ها، یک مدل ریاضی تهیه می‌گردد. پس از این مرحله و با توجه به مدل ریاضی تهیه شده، یک مدل کامپیوتری که قابل انطباق با شرایط و حالات مختلف این پدیده باشد، ساخته می‌شود. (Richardson et al., 1998)

    در کشور عزیزمان ایران، همه ساله پل­های فراوانی در اثر پدیده آبشستگی از بین می­روند و خسارات   جانی و مالی فراوان و بعضاً جبران ناپذیری را به بار می‌آورند. آمار جدول (1-1) نشان می دهد که با وجود بهبود و ارتقاء دانش فنی ‌در مورد طراحی سازه­ای پل­ها و پیشرفت تکنولوژی ساخت ، میزان تخریب پل­ها افزیش یافته است.

    از این رو بررسی هرچه بیشتر این پدیده به روش صحیح و اصولی جهت نیل به نتایج دقیق و قابل قبول، ضروری به نظر می‌رسد. خصوصاً اجرای تحقیق به صورت کمی و با استفاده از نرم افزارهای تخصصی و مدل های رایانه ای می تواند به شناخت مهندسین عمران از این پدیده بیافزاید و خلأ موجود در این زمینه را پرکند. بدیهی است تحقق این مهم باعث خواهد شد هزینه طراحی، اجرا و نگهداری سازه های آبی رودخانه ای در موارد مشابه کاهش پیدا کند. ضمن آنکه بستر مناسبی برای تحقیقات مشابه و موردی دیگر فراهم شود.

    هدف از انجام این تحقیق را می توان به دو بخش اصلی و فرعی تقسیم بندی نمود:

    الف- اهداف اصلی: هدف اصلی از انجام این تحقیق، مدل سازی عددی محدودۀ پل دوم رودخانه میناب و بررسی میزان توسعه فرآیند آبشستگی در پایه های این پل و ارائه راهکارهای مناسب جهت کنترل، کاهش و جلوگیری از فرسایش ناشی از آبشستگی در این محدوده می باشد.

    ب- اهداف فرعی: پس از مدل سازی محدودۀ پل دوم رودخانۀ میناب، پارامترهایی از قبیل پروفیل سطح جریان، توزیع سرعت، در اطراف پایه ها و بستر رودخانه مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

    1-2- فرضیه های تحقیق:

    نرم افزار Flow-3D یک نرم افزار قوی در زمینه دینامیک سیالات محاسباتی به صورت یک بعدی، دوبعدی و سه بعدی بوده که با کاربرد وسیعی در زمینۀ دینامیک سیالات، گازها و هیدرولیک جریان در شرایط متفاوت طراحی شده که دارای روش های مختلفی برای حل مسائل در زمینۀ سیالات و هیدرولیک می باشد، در این تحقیق، فرض آن است که این نرم افزار قابلیت مدل سازی آبشستگی را در پایه های پل با بستر غیر همسطح را دارد و می تواند اطلاعات مربوط به شرایط هیدرولیکی جریان و رسوب را بر روی مدل پیش بینی کند.

    1-3- روش تحقیق

    در تحقیق پیش رو به بررسی آبشستگی در پایه های پل دوم رودخانه میناب پرداخته شده است، از آنجا که بیشترین عمق آبشستگی در اثر طغیان رودخانه ها و سیلابها اتفاق می افتد، لذا ابتدا دبی سیلابی طرح از روش های توزیع آماری هیدرولوژیکی در طول دوره صد ساله پیش بینی شده است و با استفاده از این دبی و به کمک نرم افزار یک بعدیHEC-RAS  پروفیل سطح آب در مقطعی پایین دست پل دوم رودخانۀ میناب استخراج و به محیط نرم افزاری CCHE2D به عنوان شرط مرزی خروجی وارد شده (شرط مرزی ورودی در هر دو نرم افزار HEC-RAS و CCHE2D دبی سیلابی وارد شده است)، سپس به کمک نتایج حاصله از مدل نرم افزاری CCHE2D به عنوان یک دید فنی لازم جهت مش بندی بهینه برای انتخاب سطح آب و مشخصات هندسی بستر به گونه ای که کمترین خطا را داشته باشد در  نرم افزار Flow-3D مدل Shallow water که یک مدل دو بعدی  بوده، با هدف بررسی الگوی جریان در محدودۀ پل دوم رودخانه میناب پرداخته شده است. و در نهایت با در دست داشتن وضعیت جریان به لحاظ عمق، سرعت و جهت جریان در اطراف پایه ها با مدل 3 بعدی، آبشستگی در اطراف پایه ها مورد بررسی قرار گرفته است.

    1-4- ساختار تحقیق

    این پایان نامه شامل 6  فصل می باشد. در فصل حاضر پس از مقدمه، اهداف و ضروروت انجام تحقیق و سپس فرضیات و روش تحقیق بیان شده است. فصل دوم شامل تئوری تحقیق و مروری بر تحقیقات انجام شده در زمینۀ آبشستگی در جهان و کشور عزیزمان ایران می باشد. فصل سوم به معرفی نرم افزارFlow-3D و روش حل آنها در پژوهش حاضر پرداخته شده است. فصل چهارم محدودۀ مورد مطالعه، داده ها، اطلاعات لازم جهت مدل سازی، صحت سنجی نرم افزارهای مورد استفاده و در نهایت ایجاد مدل عددی را ارائه خواهد کرد. فصل پنجم به بحث در مورد نتایج مدل عددی، مقایسه و صحت سنجی نتایج حاصله و ارائه راهکارهایی برای کاهش آبشستگی در محدودۀ مورد مطالعه پرداخته است. فصل ششم جمع بندی نتایج و ارائه پیشنهادهایی در این زمینه می باشد.

    فصل دوم

    مروری بر تحقیقات انجام شده

     

     

     

    مقدمه

    نظر به موضوع پایان نامه که در مورد آبشستگی اطراف پایه های پل (مطالعه موردی پل دوم رودخانه میناب) می باشد، لازم است تا ابتدا توضیحاتی در مورد آبشستگی و الگوی جریان اطراف پایه پل ها ارائه شود و در ادامه در این فصل به مروری بر تحقیقات پیشین سایر محققان در جهان و ایران در زمینه های مشابه پرداخته می شود.

    2-1- آبشستگی[3]

    به فرسایش بستر و کناره آبراهه در اثر عبور جریان آب، به فرسایش بستر در پایین دست سازه های هیدرولیکی به علت شدت جریان زیاد و یا به فرسایش بستر در اثر بوجود آمدن جریان های متلاطم موضعی، آبشستگی گویند. عمق ناشی از فرسایش بستر نسبت به بستر اولیه را عمق آبشستگی می نامند. ( شفاعی بجستانی، 1373)

    2-1-1- انواع آبشستگی از نظر بوجود آمدن

    آبشستگی حاصل از جریان رودخانه در پل‌ها را می‌توان از این منظر به سه نوع تقسیم نمود:

    2-1-1-1- آبشستگی عمومی

    این نوع آبشستگی زمانی رخ می دهد که جریان در بازه ای از رودخانه قادر باشد ذرات بستر را در طول مسیر جابجا و با خود حمل کند که باعث کاهش تراز بستر رودخانه در همان بازه می شود. آبشستگی عمومی شامل موارد زیر می شود: (معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور،.1390)

    پایین افتادگی تراز رودخانه

    مهاجرت جانبی رودخانه جابجایی رودخانه در پلان

    آبشستگی در قوس رودخانه ها و پیچانرودها

    آبشستگی در محل اتصال رودخانه ها و انشعابات

    2-1-1-2- آبشستگی انقباضی

    وقتی بازه رودخانه دراثر احداث دیواره‌های هادی[4]، آبشکن، پایه‌های پل، گوشواره‌‌ها[5] یا خاکریز سیل بند[6] محدود و تنگ شود، انرژی اضافی ناشی از افزایش سرعت و تنش برشی صرف حمل رسوبات کف می‌شود به طوری که تراز بستر رودخانه در بازه مورد نظر پایین افتاده و پدیده آبشستگی انقباضی رخ می‌دهد.

    با افزایش عمق بتدریج سرعت و تنش برشی نیز کاهش می‌یابد تا دوباره حالت تعادل برقرار شده و میزان رسوبات ورودی بازه، معادل رسوبات خروجی از آن گردد. از این‌رو درشرایط تعادل، عمق آبشستگی تابعی از سرعت و درنتیجه میزان تنگ‌شدگی مقطع خواهد بود (معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور،.1390). در شکل (2-1)، نمونه‌ای از وقوع آبشستگی ناشی از تنگ‌شدگی مقطع نشان داده شده است. آبشستگی انقباضی، با کاهش سطح مقطع بستر رودخانه به دلیل وجود پایه پل موجود در بستر رودخانه ایجاد می‌شود (Briud et al., 2004).

     

    Abstract

    Minab river is the most important fresh waters of Hormozgan province. The water surface of Minab basin flows in this river. There are two bridges over this river in urban area, the first bridge is in the entrance of Minab city and the second one is the belt road of Minab-Jask. The main objective of this research is the investigation of the effect of scour around the second Bridge piers of Minab River. The scouring around bridge pier is one of the important reasons of damaging bridges. The shape of this erosion is like a hole around of pier. If this hole shape develops in the depth, it can be caused to collapse the Bridge. To predict local scouring around the bridge piers, it is necessary to understand flow pattern around this structures. The flow pattern can be modeling by solving dominant equitation of flow field. The process of scouring around bridge piers can be modeled by solving simultaneous of sediment transport and flow equations. In this research, the Flow-3D software, which is powerful software for this purpose, was used for simulation of local scour. The module of SHALLOW WATER from FLOW-3D was used for modeling flow characters include of water surface, velocities, pressure and …, for this case 100yr return period (2723 m3/s) calculated in area between start of first bridge until 100m downstream of second bridge of Minab.  In addition, the development of scouring around piers of second bridge of Minab was studied. There is good compatibility between result of modeling of scouring shape around piers and field observation. The result shows that the most of scour happens between in third, fourth and fifth piers.

     

    Key word: Local scour, second bridge of Minab, Pier, Flow-3D

     

     

    منابع فارسی :

    کتب

    سیفی، ا؛ نجفی،س؛ ریاحی،ح؛ (1392). "طراحی و مدل سازی دینامیک سیالات و تحلیل نتایج در Flow-3D"، چاپ اول، انتشارات اندیشه سرا: تهران.

    شفاعی بجستان، م؛ (1384). "هیدرولیک انتقال رسوب، چاپ سوم"، انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز.

    صالحی نیشابوری، ع؛ نصیری صالح، ف؛(1387). "مدل‌های آشفتگی و کاربرد آن‌ها در هیدرولیک". چاپ اول، پژوهشکده‌ی مهندسی آب دانشگاه تربیت مدرس: تهران.

    قاسم زاده، ف.( 1392). "شبیه سازی مسایل هیدرولیکی در فلوتری دی"، چاپ اول، انتشارات نوآور:تهران.

    محمودیان شوشتری، م.( 1387). "اصول جریان در مجاری باز جلد اول"، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه شهید چمران: اهواز.

    محمودیان شوشتری، م.( 1387). "اصول جریان در مجاری باز جلد دوم"، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه شهید چمران: اهواز.

     پایان نامه:

    آبادزاده، ا؛ (1392). "مدلسازی عددی آبشستگی در اطراف پایه پل در شرایط بستر متحرک با نرم‌افزار FLOW-3D"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات هرمزگان.

    بغدادی ، ح .1390. بررسی عددی آبشستگی موضعی ناشی از جت‌های افقی و مستغرق با مدل Flow 3D .پایان نامه کارشناسی ارشد عمران دانشگاه علوم و تحقیقات تهران.

    جعفرپور،ع؛ (1392). "ساماندهی و تعیین محل استقرار سازه­های حفاظتی بستر و دیواره رودخانه با استفاده از مدل CCHE2D ( مطالعه موردی: بازه پایین‌دست سد میناب)"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هرمزگان . منطقه مورد مطالعه تا پل اول.

        خسروی، غ؛ (1391). "شبیه­سازی عددی جریان و رسوب توسط مدل CCHE2D (مطالعه موردی: پیچانرود پایین دست میناب)"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هرمزگان . منطقه مورد مطالعه تا پل اول.

    رستمی، ف.( 1386). "مطالعه عددی جریان زیر و فوق بحرانی از دریاچه سد به سرریز تنداب منتهی به حوضچه آرامش پرش هیدرولیکی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشکده عمران"

    کنعانی ، ا .( 1391). "پیش‌بینی آبشستگی اطراف پایه گروه کج با استفاده از شبکه عصبی و سیستم فازی بهینه شده با الگوریتم ژنتیک". پایان نامه کارشناسی ارشد عمران دانشگاه علوم و تحقیقات هرمزگان.

    نظری، عباس.( 1381). پایان نامه کارشناسی ارشد، "کنترل و کاهش آبشستگی موضعی پایه پل با استفاده از شکاف در گروه پایه‌های مستطیلی نوک گرد".

     

    جزوات

    سازمان مدیریت منابع آب ایران، (1385). "راهنمای روش‌های محاسبۀ آبشستگی موضعی".

    صدری،ع.( 1385). "گزارش نهایی برداشت اصولی شن و ماسه از رودخانۀ میناب"، مجری: دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکدۀ مهندسی معدن، متالوژی و نفت

    قربانی ، ب ؛ حیدرپور، م.( 1384). "کنترل و کاهش آبشستگی موضعی با استفاده همزمان از شکاف و سنگچین". گزارش طرح تحقیقاتی بین دانشگاهی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شهرکرد و دانشگاه صنعتی اصفهان

    معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور،1390. "راهنمای روش محاسبۀ آبشستگی موضعی"

    مقالات

    ارونقی، ه؛ فرسادی زاده، د؛ حسین زاده دلیر، ع؛ فاخری فرد، ا؛ (1388). "تعیین ابعاد طوق مستطیلی در کاهش آبشستگی پایه پل،" مجله دانش آب و خاک، دوره ( 19):  صفحه های 51 تا 64.

    آریانفر ، ع و شفاعی بجستان، م (1387)، "بررسی توزیع تنش برشی در محدوده پایه های پل شکافدار توسط مدل FLUENT،" هفتمین کنفرانس هیدرولیک ایران، دانشگاه صنعت آب و برق شهید عباسپور، تهران

    بشارتی گیوی، م؛ حکیم زاده، ح. (1387). "بررسی عددی سه بعدی الگوی جریان و تنش برشی بستر اطراف پایه های مخروطی،" نشریه مهندسی دریا سال ششم، شماره 11، صفحه های 16 تا 24 .

    بهشتی ، ع ؛ عطایی آشتیانی ، ب.( 1383). "آبشستگی در شرایط آب صاف در اطراف گروه پایه". اولین کنگره ملی مهندسی عمران 22 تا 24 اردیبهشت، دانشگاه صنعتی شریف.

    رضاپوریان، س؛ صمدی بروجنی، ح؛ قربانی،ب؛(1388)، "بررسی آزمایشگاهی تعیین موقعیت مناسب سری پره های مستغرق در کنترل آب شستگی پای پلها"، هشتمین کنفرانس هیدرولیک ایران، تهران، انجمن هیدرولیک ایران، دانشکده فنی دانشگاه تهران،

    سرورام، ح؛ حسن زاده، ی؛ و حکیم زاده، ح؛ (1388)، "بررسی توزیع سرعت جریان در اطراف پایه پل با استفاده از مدل عددی"، هشتمین کنگره بین المللی مهندسی عمران، شیراز، دانشگاه شیراز

    شریعت رضوی ،م؛ لشکرآرا ،ب؛ فتحی‌مقدم ، م؛(1391). "شبیه سازی عددی جریان و انتقال رسوب در اطراف پایه پل". یازدهمین کنفرانس هیدرولیک ایران ، دانشگاه ارومیه ، آبان ماه.

    عباس نیا،ا.( 1389). "بررسی عددی اثر وجود توام حلقه و پره در آبشستگی اطراف پایه پل. نهمین کنفرانس هیدرولیک ایران. آبان ماه 1389، دانشگاه تربیت مدرس"

    عباسی چناری، س؛ و شیرآلی، م. (1390)، "بررسی عددی الگوی جریان اطراف پایه های پل شکاف داربا استفاده از نرم افزارFlow-3D،" چهارمین کنفرانس ملی عمران (مقاوم سازی و حفظ بناهای ماندگار)، اراک.

    عزیزیان ، ا ؛ امیری تکلدانی ، ا ؛ قلی‌زاده، م .( 1389). "ارزیابی آبشستگی پایه پل‌ها با استفاده از مدل عددی Hec-Ras و نتایج آزمایشگاهی" ،پنجمین کنگره ملی مهندسی عمران .دانشگاه فردوسی مشهد.

    علیزاده ارمکی، ح؛ واقفی، م؛ و قدسیان، م؛ (1390)، "بررسی آزمایشگاهی هندسه چاله آبشستگی و نرخ آبشستگی حول آبشکن سرسپری جاذب و دافع"، دهمین کنفرانس هیدرولیک ایران، رشت، انجمن هیدرولیک ایران، دانشگاه گیلان

    عیاری ، ش ؛ حکیم‌زاده ، ح ؛ حسن‌زاده ، ی .( 1388). "بررسی اشکال پایه پل بر الگوی جریان در اطراف آن با استفاده از نرم افزار فلوئنت" . مجموعه مقالات هشتمین کنگره ملی مهندسی عمران ، دانشگاه شیراز : شیراز ، 21 تا 23 اردیبهشت.

    مرتضوی، و؛ ظهیری، ع؛ دهقانی، ا؛ مفتاح هلقی،م؛(1390). "بررسی آزمایشگاهی تاثیر مشخصات هندسی پایه برعمق بیشینه آبشستگی موضعی پایه پل" اولین کنفرانس بین المللی و سومین کنفرانس ملی سد و نیروگاههای برق آبی، تهران.

    موحدی ، ن؛ دهقانی ، ا؛ اعرابی ، م ، ج ؛ ظهیری ، ع .( 1391). "تاثیر فاصله بین پایه‌ها بر توسعه‌ زمانی آبشستگی موضعی در گروه پایه‌های دو تایی عمود بر مسیر جریان" . مجموعه مقالات یازدهمین کنفرانس هیدرولیک ایران ، دانشگاه ارومیه: ارومیه .1، تا 18 آبان ، ص 84.

    نوری‌فر ، م؛ مغربی ، م؛ حسن‌زاده ، ی؛ نورانی ، و.( 1389). "بررسی عددی عملکرد شکاف پایه در پایه‌های استوانه‌ای پل تحت شرایط جریان با زاویه برخورد گوناگون" . مجموعه مقالات نهمین کنفرانس هیدرولیک ایران ، دانشگاه تربیت مدرس: تهران 18 تا 20 آبان.

    منابع غیر فارسی:

    Abdo M.I .1993 . Effect of sediment gradation and coarse material fraction on clear water scour around bridge piers. PhD Dissertatio , Department of Civil Engineering,Colorado State University, 205 pp .

    Ali K.H.M , Karim O . 2002 . Simulatio of flow around pier . journal Of  Hydraulic Research, IAHR, Vol. 40(2), pp. 161-174.

    Babaeyan-Koopaei, k. (1997) "A Study of straight stable channels and their interactions with bridge structures" PhD Thesis, University of Newcastle upon Tyne, UK.

    Breusers H.N.C., Nicollet G , shen H.W . 1977. Local scour aroudcylindricalpiers . Journal of Hydraulic Research, IAHR, 15(3),pp.211-252.

    Breusers NHC and Raudkivi AJ,(1991). Scouring 2nd Hydraulic Structures Design Manual, IRHR,AA Balkema Roterdam The Netherlands.

    Briud J.L , Chen H.C , Nurtjahyo P , Wang J. 2004 . Pier and Contraction Scour in Cohesive Soils . Transportation Research Board , Washington , D.C. 118 pp.

    Chabert J., and Engeldinger P. (1956). –Etude des affouillements autour des piles de points Study of scour at bridge piers). Bureau Central dʼEtudes les Equipment dʼOutre-Mer, Laboratoire National dʼHydraulique, France

    Chang F , Davis S . 1998 . Maryland SHAProcedure for Estimating Scour at Bridge Abutments , ASCE , Copendium of Conference Scour Paper , pp. 412-416.

    Chiew Y.M , Melville B.W . 1999 . Local scour around bridge piers . Journal of Hydraulic Research, Vol. 25, No. 1, pp. 15-26.

    Chiew, Y.M., (1992). Scour Protection at Bridge Piers. Journal of Hydraulic Engineering, ASCE, Vol.118(9), 1260-1269.

    Dey S , Bose,S.K , Sastry G.L.N .1995 . Clear water scour at circular piers:a model . Journal of Hydraulic Engineering, vo1.121,No.12,pp.869-876.

    Dey S , Raikar R.V . 2007 . Characteristics of horseshoe vortex in developing scour holes at piers . journal of hydraulic engineering ASCE.

    Graf W.H , Istiarto I . 2001 . Flow pattern in the scour hold around a Cylinder . Journal of hydraulic Reaserch , Vol. 40, no .1, pp.13-20.

    Hjorth, P . 1975 . Studies on the Nature of Local Scour . Bulletin Series A, No.46, Institutionen for tekniskvattenresurslara , Lund , Sweden.

    Hughes,S.A., (1995),  ‘physical modeling and laboratory  techniques in coastal Engineering’, World scientific publishing co. pte. Ltd.pp. 568, Singapore.

    Joens J.S , Kilgore R.T , Misitichelli M.P . 1992 . Effect of footing location on bridge pier scour . Journal of Hydraulic Engineering , ASCE, Vol. 118, No.2, PP 280-290.

    Jones J.S , Kilgore R.T , Misitichelli M.P . 1992 . Effect of footing location on bridge pier scour . Journal of Hydraulic Engineering , ASCE, Vol. 118, No.2, PP 280-290.

    Karim, O.A. and Ali, K.H.M. (2000). "Prediction of patterns in local scour holes caused by turbulent water jets", J. Hydraulic Res., Vol.38, No.4, PP. 279-288.

    Karim, O.A. and Ali, K.H.M. (2000). "Prediction of patterns in local scour holes caused by turbulent water jets", J. Hydraulic Res., Vol.38, No.4, PP. 279-288.

    Keshavarzi A , Gazni R , Homayoon H . 2012 . Case study: Prediction of scouring around an arch-shaped bed sill using Neuro-Fuzzy model . Journal of Hydraulic Engineering , ASCE, Vol.132, No.5, PP. 440-449.

    Kirkil G , Constantinescu  S.G , Ettema R . 2008 . Coherent structures in the flow field around a circular cylinder with scour hole . journal of hydraulic engineering ASCE .

    Kothyari U.C , Grade R.J , RangaRaju K.G . 1992 . Temporal variation of scour around circular bridge piers . Journal of Hydraulic Engineering, ASCE, Vol. 118(8). pp. 1091-1106.

    Laursen E.M . 1958 . Scour at bridge crossings . Bull. No.8,Iowa Hwy. Res. Board,Ames. Iowa.

    Melville B.W , Coleman S.E . 2002 . Bridge Scour . Water Resources Publications LLC , Colorado, USA.

    Melville B.W , Raudkivi A.J . 1996 . Effect of foundation geometry on bridge pier scour . Journal of Hydraulic Engineering, Vol. 122 (4), 203-209.

    Melville B.W , Sutherland A.J .1988 . Design Method for Local Scour at BridgePiers . Journal of Hydraulic Engineering , ASCE, Vol. 114(10), pp. 1210-1226.

    Melville B.W . 1997 . Pier and Abutment Scour: Integrated Approach . Journal of Hydraulic Engineering , ASCE , Vol. 123, No. 2, PP 125-136.

    Muzzammil M , Gangadhariah T . 2003 . The mean characteristics of horseshoe vortex at a cylindrical pier . Journal of HydroulicEngineering. 41 (3). pp. 285–297.

    Oliveto, G., Hager, W. H. (2002). Temporal evolution of clear-water pier and abutment scour. J. Hyd. Eng., ASCE, 128(9), 811-820.

    Qiping Yang (2005):"Numerical investigations of scale effects on local scour around a bridge pier". A thesis for the degree of Master of Science. The Florida State University, FAMUFSU college of Engineering

    Ranga Raja, K.G, Grade, RJ, and kothyari, u.c. 1992. Temporal variation of scour around circular bridge piers. . Journal of Hydroulic Engineering, ASCE, Vol.118, No.8, PP.1091-1106

    Raudkivi A.J , Ettema R . 1983 . Effect of sediment gradation on clear-water scour . Journal of Hydraulics Division, Vo1.103, No.HY10, PP 1209-1212.

    Richardson E.V , Davis S.R . 2001 . Evaluating Scour at Bridges . 3rd edition Hydraulic Engineering Circular No.18 , Publication No FHWA IP-90-017 U.S.Department of Transportation, Federal Highway Administration, Washington.

    Salaheldin T.M , Imran J , Chaudhry M.H . 2004 . Numerical modeling of three-dimensional flow field around circular piers . Journal of hydraulic engineering, ASCE.,130(2),pp.91-100.

    Shen H.W , Schneider V.R , Karaki S.S . 1969 . Local scour around bridge piers . procedings ASCE, Journal of Hydraulic Division, Vo1. 95,No.HY6, pp. 1919-1940

    Shen H.W , Schneider V.R , Karaki S.S . 1969 . Local scour around bridge piers . procedings ASCE, Journal of Hydraulic Division, Vo1. 95,No.HY6, pp. 1919-1940

    Sheppard, D.M, odeh, M and Glassert. 2004. Large scale clear-water local pier scour Experiments. Journal of Hydroulic Engineering, ASCE, Vol.130, No.10, PP.957.

    Shirhole A.M , Holt R.C . 1991 . Planning for a comprehensive bridge safetyprogram. Transportation Research Record 1290 , Vol. 1 ,Transportation Reasech Board, National Reaserch council, Washington D.C. , U.S.A., 39-50.

    Sumer B M , Rouland.A., Fredsoe, J. and Michelesen. J., 2002 . The mechnics of  scour in the marine environment . World Scientific Publication Co.  Pte. Ltd., Advanced Series on Ocean Engineering . Vol17.

    Sumer, B.M., Christiansen, N. and Fredsøe, J. (1993), Influence of cross section on wave scour around piles. J. Waterway, Port, Coastal and Ocean Engineering, ASCE, vol. 119, No. 5, 477-495

    Tseng M , Yen C.L , Song C.C.S . 2000 . Computation of three-dimensional flow around square and circular piers . International Journal for Numerical Method in Fluids ,Vol34, pp207-227.

    Tseng M , Yen C.L , Song C.C.S . 2000 . Computation of three-dimensional flow around square and circular piers . International Journal for Numerical Method in Fluids ,Vol34, pp207-227.

  • چکیده ‌ک

    فصل اول (کلیات تحقیق)

    1-1-ضرورت و اهداف تحقیق- 3

    1-2- فرضیه های تحقیق: 5

    1-3- روش تحقیق- 5

    1-4- ساختار تحقیق- 6

    فصل دوم )مروری بر تحقیقات انجام شده(

    2-1- آبشستگی- 8

    2-1-1- انواع آبشستگی از نظر بوجود آمدن- 8

    2-1-1-1- آبشستگی عمومی- 8

    2-1-1-2- آبشستگی انقباضی- 8

    2-1-1-3- آبشستگی موضعی- 9

    2-1-2- انواع آبشستگی از نظر حمل رسوب- 10

    2-1-2-1- آبشستگی آب زلال- 10

    2-1-2-2- آبشستگی در حالت بستر متحرک(زنده) 10

    2-1-3- آبشستگی کلی- 13

    2-2- مکانیزم آبشستگی در اطراف سازه‌های آبی- 13

    2-3- روش های مطالعه و بررسی پدیده آبشستگی- 17

    2-3-1- روش تئوری- 17

    2-3-2- روش تجربی- 17

    2-3-3- روش عددی- 18

    2-4- پیشینه تحقیق- 19

    2-4-1- مروری بر مطالعات انجام گرفتۀ آزمایشگاهی در جهان  و ایران- 19

    2-4-2- مروری بر مطالعات عددی آبشستگی پایه پل در جهان و ایران طی چند سال اخیر 27

    2-4-3- مروری بر مطالعات انجام شده بر روی رودخانۀ میناب در سالیان گذشته 31

    فصل سوم (معادلات حاکم و روش حل آنها)

    - 3-1- معرفی نرم افزار Flow-3D: 33

    3-2- معادلات حاکم بر جریان: 35

    - 3-3 مدلسازی تلاطم توسط نرم افزار  Flow3D: 38

    3-4- انتقال رسوب- 42

    فصل چهارم (مواد و روش ها)

    4-1- معرفی منطقه مورد مطالعه 49

    4-1-1-  معرفی پل دوم رودخانه میناب: 49

    4-2- مورفولوژی بازه مورد مطالعه رودخانه میناب- 50

    4-3- زمین شناسی رودخانه میناب (از محل سد استقلال تا پل دوم رودخانۀ میناب) 51

    4-4- هیدرولوژی حوزه آبخیز میناب- 51

    4-5- برآورد آبدهی در محل سد میناب- 52

    4-6- پوشش گیاهی بازه مورد مطالعه رودخانه میناب- 53

    4-7- اندازه گیری دادههای میدانی و آزمایشگاهی مورد نیاز مدل های نرم افزاری- 54

    4-7-1- تهیه نقشه های توپوگرافی بزرگ مقیاس از بازه مورد مطالعه 54

    4-7-2-  نمونه برداری رسوب بستر و دیواره رودخانه 55

    4-7-2-1- آزمایش دانه بندی رسوب- 55

    4-7-2-2- وسایل مورد نیاز 55

    4-7-2-3 روش آزمایش-- 55

    4-7-3-  تعیین ضریب زبری بر اساس ، بازدیدها و نتیجه های دانه‌بندی مواد بستر و پوشش گیاهی- 57

    4-7-4- مشخصات رسوبات بستری- 57

    4-7-4-1- قطر متوسط ذرات) : 57

    4-7-4-2- دانسیتۀ رسوبات:. 57

    4-7-4-3- ضریب دراگ: 57

    4-7-4-4- تخلخل: 57

    4-8- تهیه مدل: 57

    4-8-1-مقطع کنترل: 57

    4-8-2- شرح  روش: 58

    4-8-3 تعریف مدل Shallow water: 58

    4-8-4- مدل CCHE2D- 59

    4-8-4-1- داده های مورد نیاز مدل CCHE GUI : 60

    4-8-5- واسنجی مدل- 60

    4-8-6- ورود اطلاعات به نرم افزار Flow-3Dبرای تهیه مدل Shallow water: 65

    4-8-6-1- زمان: 65

    4-8-6-2- نیروی ثقل و Shallow water): 66

    4-8-6-3- مشخصات فیزیکی سیال، سیستم واحد: 66

    4-8-6-4- هندسه مدل: 66

    4-8-6-5- مش بندی: 67

    4-8-6-7- شرایط مرزی: 68

    4-8-7- ورود اطلاعات به نرم افزار Flow3Dبرای تهیه مدل Sediment scour: 69

    4-8-7-1- زمان: 69

    4-8-7-2- نیروی ثقل، ، ویسکوزیته، مدل اغتشاش و Sediment scour: 69

    4-8-7-3- مشخصات فیزیکی سیال، سیستم واحد: 70

    4-8-7-4- مش بندی: 70

    4-8-7-5- شرایط مرزی: 71

    فصل پنجم(بحث و نتیجه گیری)

    5-1- بررسی جریان در محدودۀ مورد مطالعه: 73

    5-2- بررسی توزیع سرعت، الگوی جریان و آبشستگی اطراف پایه های 2،1و3- 76

    5-2-1- بررسی توزیع سرعت و الگوی جریان- 76

    5-2-2- بررسی آبشستگی- 77

    5-2-3- مقایسۀ وضعیت کنونی با مدل، پایه ها ی 1 تا 3 : 79

    5-3- بررسی توزیع سرعت، الگوی جریان و آبشستگی اطراف پایه های 4،5و6- 80

    5-3-1- بررسی توزیع سرعت و الگوی جریان- 80

    5-3-2- بررسی آبشستگی- 81

    5-3-3- مقایسۀ وضعیت کنونی با مدل، پایه های 4 تا 6- 83

    5-4- بررسی توزیع سرعت، الگوی جریان و آبشستگی اطراف پایه های 7،8،9و10- 85

    5-4-1- بررسی توزیع سرعت و الگوی جریان- 85

    5-4-2- بررسی آبشستگی- 86

    5-4-3- مقایسۀ وضعیت کنونی با مدل، پایه های 7 تا 10- 88

    5-5- بررسی توزیع سرعت، الگوی جریان و آبشستگی اطراف پایه های 10 تا 15- 89

    5-5-1- بررسی توزیع سرعت و الگوی جریان- 89

    5-5-2- بررسی آبشستگی، 90

    5-5-3- مقایسۀ وضعیت کنونی با مدل، پایه های 11 تا 15- 92

    5-6- بررسی توزیع سرعت، الگوی جریان و آبشستگی اطراف پایه های 16 تا 19- 94

    5-6-1- بررسی توزیع سرعت و الگوی جریان- 94

    5-6-2- بررسی آبشستگی- 95

    5-7- نتیجه گیری- 96

    5-8-پیشنهادات: 97

    منابع:

    منابع فارسی : 100

    منابع غیر فارسی: 102

     


موضوع پایان نامه بررسی آبشستگی و روش های حفاظت پایین دست سازه های هیدرولیکی رودخانه ای (مطالعه موردی: پل دوم رودخانه میناب), نمونه پایان نامه بررسی آبشستگی و روش های حفاظت پایین دست سازه های هیدرولیکی رودخانه ای (مطالعه موردی: پل دوم رودخانه میناب), جستجوی پایان نامه بررسی آبشستگی و روش های حفاظت پایین دست سازه های هیدرولیکی رودخانه ای (مطالعه موردی: پل دوم رودخانه میناب), فایل Word پایان نامه بررسی آبشستگی و روش های حفاظت پایین دست سازه های هیدرولیکی رودخانه ای (مطالعه موردی: پل دوم رودخانه میناب), دانلود پایان نامه بررسی آبشستگی و روش های حفاظت پایین دست سازه های هیدرولیکی رودخانه ای (مطالعه موردی: پل دوم رودخانه میناب), فایل PDF پایان نامه بررسی آبشستگی و روش های حفاظت پایین دست سازه های هیدرولیکی رودخانه ای (مطالعه موردی: پل دوم رودخانه میناب), تحقیق در مورد پایان نامه بررسی آبشستگی و روش های حفاظت پایین دست سازه های هیدرولیکی رودخانه ای (مطالعه موردی: پل دوم رودخانه میناب), مقاله در مورد پایان نامه بررسی آبشستگی و روش های حفاظت پایین دست سازه های هیدرولیکی رودخانه ای (مطالعه موردی: پل دوم رودخانه میناب), پروژه در مورد پایان نامه بررسی آبشستگی و روش های حفاظت پایین دست سازه های هیدرولیکی رودخانه ای (مطالعه موردی: پل دوم رودخانه میناب), پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی آبشستگی و روش های حفاظت پایین دست سازه های هیدرولیکی رودخانه ای (مطالعه موردی: پل دوم رودخانه میناب), تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی آبشستگی و روش های حفاظت پایین دست سازه های هیدرولیکی رودخانه ای (مطالعه موردی: پل دوم رودخانه میناب), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی آبشستگی و روش های حفاظت پایین دست سازه های هیدرولیکی رودخانه ای (مطالعه موردی: پل دوم رودخانه میناب), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی آبشستگی و روش های حفاظت پایین دست سازه های هیدرولیکی رودخانه ای (مطالعه موردی: پل دوم رودخانه میناب), پروژه درباره پایان نامه بررسی آبشستگی و روش های حفاظت پایین دست سازه های هیدرولیکی رودخانه ای (مطالعه موردی: پل دوم رودخانه میناب), گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی آبشستگی و روش های حفاظت پایین دست سازه های هیدرولیکی رودخانه ای (مطالعه موردی: پل دوم رودخانه میناب), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی آبشستگی و روش های حفاظت پایین دست سازه های هیدرولیکی رودخانه ای (مطالعه موردی: پل دوم رودخانه میناب), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی آبشستگی و روش های حفاظت پایین دست سازه های هیدرولیکی رودخانه ای (مطالعه موردی: پل دوم رودخانه میناب), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی آبشستگی و روش های حفاظت پایین دست سازه های هیدرولیکی رودخانه ای (مطالعه موردی: پل دوم رودخانه میناب), رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی آبشستگی و روش های حفاظت پایین دست سازه های هیدرولیکی رودخانه ای (مطالعه موردی: پل دوم رودخانه میناب)

پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ‌: مهندسی عمران ( M.S.C) گرایش: سازه های هیدرولیکی چکیده رودخانه میناب مهمترین رودخانۀ آب شیرین استان هرمزگان می باشد. این رودخانه زهکش آبهای سطحی حوزۀ آبریز میناب است و بر روی آن دو پل، که اولی مسیر ارتباطی ورودی شهر میناب و دومی به فاصلۀ 1500 متر بعد از پل اول در مسیر کمربندی میناب- جاسک ساخته شده است. موضوع این تحقیق، بررسی پدیدۀ آبشستگی بر روی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M . Sc . " رشته : مهندسی کشاورزی گرایش : سازه های آبی چکیده فرایند انتقال رسوب یک پدیده کاملا پیچیده، متغیر و غیر خطی می باشد. بطوریکه رفتاررودخانه درظرفیت انتقال رسوب به ازای یک دبی معین درزمان های مختلف متفاوت می باشد. بنابراین به علت پیچیده بودن مکانیزم انتقال رسوب وتعدد عوامل موثر بر آن، برآورد و پیش بینی ظرفیت حمل رسوبات و تعیین ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته ي مجموعه مهندسي عمران سازه هاي هيدروليکي مهرماه 1393  اين مطالعه براي ارزيابي کمي اثرات عمليات آبخيزداري و با هدف ارزيابي کارائي طرحهاي

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیای طبیعی گرایش اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی چکیده درحالحاضرتکنولوژیبهآندرجهازتکاملنرسیدهاستکهازبروزسیلاب هایزیانبار جلوگیریو یادرعواملوعناصرجوی تغییریایجادنماید.بنابراینهرگونهراهحلاصولیوچارهسازرا بایددررویزمینوخصوصاًدرعرصهحوضههایآبخیزجستجو کرد. دراینارتباطاولیناقدامی ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای طبیعی گرایش ژئومورفولوژی در برنامه ریزی محیطی چکیده: مطالعات اثرات توسعه شهری بر رودخانه­های زرجوب و گوهررود شهر رشت با هدف ارتقاء کیفیت زیست محیطی تغییر شرایط رودخانه­ها از وضعیت آلودگی و روند سل خیزی آنها به شرایط مطلوب و پایدار صورت گرفته است. رودخانه­های ذکر شده در شرایط موجود عملاً فاضلاب رو باز شهر می­باشند که ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران – سازه‌ های هیدرولیکی چکیده: رودخانه‌ ها از مهم‌ترین و متداول‌ترین منابع تأمین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی به شمار می‌آیند. این منابع به علت عبور از بسترهای مختلف و ارتباط مستقیم با محیط پیرامون خود نوسانات کیفی زیادی دارند. از اینرو پیش‌بینی کیفیت جریان رودخانه‌ها که پدیده‌ای غیر قطعی، تصادفی و تأثیرپذیر از برخی عوامل طبیعی و غیر ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای طبیعی گرایش: اقلیم شناسی چکیده سیل یکی از پدیده های موجود در طبیعت بوده که از دیرباز، بشر شاهد وقوع آن می باشد. در ایران نیز بدلیل وسعت زیاد، اقالیم متعدد و تراکم زمانی و مکانی بارش ها در اکثر حوضه های آبخیز، همه ساله شاهد سیلابهای عظیمی در اکثر مناطق کشور می باشیم. شهر رشت نیز از این پدیده طبیعی مستثنی نبوده و در چند ...

پایان نامه­ی دوره­ی کارشناسی ارشد سازه های هیدرولیکی چکیده: آب شستگی در اطراف سازه های موجود در مسیر جریان از موضوعاتی مهمی است که در طرح این گونه سازه ها بایستی مورد توجه قرار گیرد. به این منظور بررسی این پدیده در اطراف پایه های مدور در شرایط آب صاف مدل سازی فیزیکی آزمایشگاهی انجام شد. به این منظور از دو نوع طوقه‌‌‌‌‌ی لبه دار شامل طوقه های با لبه‌ی قائم و طوقه های با لبه‌ی ...

برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مهندسی عمران – آب چکیده : حوضچه­ های آرامش باید به گونه ای طراحی شوند که بتوانند انرژی پتانسیل ذخیره شده در آب مخزن بندها و سدها را به گونه ای ضمن انتقال به بستر طبیعی مستهلک کنند که موجب از بین رفتن بستر و در شرایط بحرانی تخریب خود حوضچه و سد نشوند. در منابع مختلف بسته به شرایط جریان و شکل خروجی جریان بر اساس نتایج مطالعات آزمایشگاهی متعدد انجام ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد M.Sc. رشته: عمران گرایش: سازه‌ های هیدرولیکی چکیده مهار رودخانه ها با هر انگیزه ای عموماً توسط سدها و سازه های مشابه انجام می شود. جریان عبوری از این سازه ها دارای پتانسیل قابل توجهی برای فرسایش و آبشستگی بسترهای مستعد می باشد. حوضچه های آرامش عمدتا به منظور استهلاک انر‍‍ژی جریان و حفظ امنیت سازه های هیدرولیکی در مقابل نیروهای احتمالی، طراحی و ساخته می ...

ثبت سفارش