پایان نامه تاثیر پدیده جرقه برگشتی در خطوط انتقال بر عملکرد رله دیستانس

word 9 MB 31347 117
1392 کارشناسی ارشد مهندسی الکترونیک
قیمت قبل:۶۴,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۵۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته برق

    گرایش قدرت

    چکیده

    در این پایان‌نامه، اثر پدیده قوس بازگشتی بر روی عملکرد رله‌ حفاظتی دیستانس مورد ارزیابی قرار‌گرفته ‌است. از آنجا که برخورد صاعقه به دکل یا سیم‌گارد در خطوط ‌انتقال می‌تواند باعث ایجاد قوس ‌بازگشتی بر روی زنجیر مقره‌ها گردد. لذا در ابتدا روش‌‌های مختلف مدل‌سازی پارامترها و تجهیزات خطوط انتقال شامل دکل، زنجیر مقره و منبع صاعقه و پدیده قوس بازگشتی(مدل قوس‌های اولیه و ثانویه) با استفاده از مراجع مهم موجود در این زمینه مورد بررسی قرار می‌گیرند و برای هر کدام از این پارامترها چند مدل معرفی می‌شود. سپس تاثیر قوس بازگشتی بر روی عملکرد رله دیستانس مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این راه مهمترین گام، شبیه‌سازی مراحل پیاده‌سازی این مدل‌ها در شبکه نمونه توسط نرم͏افزار EMTP-RV می‌باشد.

    کلیدواژه- صاعقه، خطوط انتقال فشار قوی، قوس بازگشتی، رله حفاظتی دیستانس.

    1بیان مسئله وعلل بررسی

    یکی از عوامل مهم در بروز قطعی‌های خودکار گذرای خطوط انتقال هوایی[1]، برخورد صاعقه[2] با تجهیزات خطوط می‌باشد. آمارهای استخراج شده از بررسی حوادث خطوط شبکه برق منطقه‌ای غرب نشان می‌دهد به طور متوسط بیش از70 درصد قطعی‌های خودکار خطوط در هر سال در اثر برخورد صاعقه و عمدتاً پدیده قوس بازگشتی[3] رخ داده است. نمودار (شکل 1-1) سهم هر عامل در بروز قطعی‌های خودکار خطوط انتقال انرژی در هر سال را بطور متوسط نشان می‌دهد[1] و[2].

    برخورد صاعقه به خطوط می‌تواند به دو صورت موجب اتصال کوتاه و قطع خودکار خطوط انتقال هوایی گردد:

    E برخورد صاعقه به هادی‌های اصلی خط که موجب القاء پتانسیل در هادی‌ها گشته و در نقاط مختلف دکل به خصوص در زنجیر مقره‌ها[4]، سبب ایجاد تخلیه از هادی به قسمت‌های زمین شده شود و به صورت اتصالی فاز به زمین، موجب بروز قطعی خودکار خط می‌شود. در خطوطی که  فاقد سیم محافظ بوده و یا سیم محافظ به طور کامل هادی‌های فاز را پوشش نمی‌دهند، این نوع از اتصالی‌ها بیشتر رخ می‌دهد.

    E در خطوط انتقال، وقتی که دکل یا سیم زمین هوایی[5] توسط صاعقه مورد اصابت قرار گیرد، به واسطه عبور جریان صاعقه، یک اختلاف پتانسیلی بین دکل و هادی های فازها به وجود می‌آید که اگر این اختلاف پتانسیل به میزان کافی بزرگ باشد، جرقه‌ای از دکل به هادی فاز برقرار می‌گردد که به این پدیده اصطلاحا قوس بازگشتی می‌گویند[3]، [4] و[5].

    شکل (1-1): نمودار تفکیک قطعی‌های خودکار خطوط سالانه بر حسب عوامل

    از آنجا‌که استمرار تامین انرژی الکتریکی و همچنین هزینه های بالایی که در سرمایه‌گذاری‌های اولیه جهت احداث مراکز تولید و سیستم انتقال صرف می‌گردد. همواره نگهداری و حفاظت از این سیستم‌ها در مقابل اتفاقات و حوادث به صورت یک امر اجتناب ناپذیر مطرح بوده و می‌باشند. پس خطا درخطوط هوایی باید در اسرع وقت به منظور جلوگیری از انتشار اثرات گسترده که تا حد زیادی می‌تواند مصرف‌کننده را تحت تاثیر قرار دهد پاک شود. برای تحقق این شرایط، هر بخش از خط به وسیله رله حفاظت که به صورت اتوماتیک کلید قدرت در هر طرف خط جهت ایزوله کردن خط از خطا قرار داده شده است را باز می‌کند. رله دیستانس [6]به عنوان حفاظت اصلی[7] و حفاظت از بخش‌های بعدی[8] خط انتقال  نیز استفاده می‌شود.

    1-2 اهداف پایان نامه

    تحقیق در زمینه عوامل ایجاد قوس بازگشتی در خطوط انتقال و تاثیر آن بر عملکرد رله دیستانس مورد ارزیابی قرار گرفته است. بدلیل گستردگی و اهمیت موضوع، این تحقیق می‌تواند شامل بخش‌های مختلفی باشد.

     

     

     

     

     

     اهداف این پایان‌نامه را می‌توان به طور کلی به دو دسته تقسیم کرد:

    1-2-1 مدل‌سازی دقیق خط انتقال، قوس بازگشتی و رله دیستانس         

     به دلیل اینکه در عمل محاسبه خطای ناشی از پدیده قوس بازگشتی بر روی رله دیستانس در سیستم انتقال قدرت بسیار مشکل و تقریبا غیر ممکن است. مدل‌سازی دقیق هر یک از موارد ذکر شده از اهمیت زیادی برخوردار است. مدل‌های ریاضی به وسیله نرم افزار EMTP-RV[9] شبیه‌سازی شده است.

    1-2-2 بررسی و تحلیل اثر پدیده قوس بازگشتی بر عملکرد رله دیستانس

    در این پایان‌نامه، تاثیرات ناشی از پدیده قوس بازگشتی، خط انتقال بر اساس پارامترهایی که در ادامه ذکر می‌گردد، بررسی و تحلیل می‌شود.

    E خط انتقال.

    E دکل.

    E زنجیره مقره.

    E صاعقه.

    E قوس خطا.

    E رله دیستانس.

    فصل دوم هریک از موارد ذکر شده مورد مطالعه و بحث قرار گرفته است.

    در فصل سوم به معرفی خط انتقال مورد مطالعه و اجزای مرتبط با آن و مدل‌های استفاده شده در شبیه‌سازی این اجزا پرداخته می‌شود. شبیه‌سازی‌های این فصل با استفاده از نرم افزار EMTP - RV  انجام شده است. فصل چهارم به تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده از شبیه‌سازی‌ها پرداخته می‌شود. در فصل پنجم نتایج به دست آمده و پیشنهادات ارائه شده‌اند.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    فصل دوم: ارزیابی مدل خط انتقال هوایی، بررسی عملکرد رله دیستانس

    (مروری بر کارهای انجام شده)

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    2-1 مقدمه

    صاعقه یکی از مهمترین دلایل قطعی برق و تخریب تجهیزات شبکه انتقال قدرت است و برخورد صاعقه با تجهیزات شبکه انتقال می‌تواند منجر به خسارت اقتصادی بسیار زیاد و خاموشی‌های طولانی مدت شود. در خطوط، بدلیل گستردگی خط انتقال، امکان برخورد مستقیم صاعقه به آن وجود دارد، که باعث ایجاد خطراتی برای سیستم عایقی خط انتقال (مقرهها) می‌شود. خطوط انتقال، ولتاژ بالا[10] (سطح ولتاژ بین 5/72 تا 245 کیلوولت) و ولتاژ خیلی بالا[11] (سطح ولتاژ 300 تا 765 کیلوولت) طبق استاندارد بین المللی IEC[12] به عنوان "بزرگراهی" برای انتقال برق از نیروگاه به مرکز بار (شکل 2-1) بکار برده می‌شوند. اگر چه خطوط انتقال مجهز به سیم ‌گارد هوایی برای محدود کردن برخورد مستقیم صاعقه هستند اما هنوز هم اختلالاتی به دلیل برخورد مستقیم و غیرمستقیم صاعقه وجود دارد. آمار نشان می‌دهد بیش از 70% کلیه خطاها در خطوط انتقال هوایی موقتی‌اند و خطای قوس فاز به زمین به دلیل برخورد مستقیم ویا غیر مستقیم صاعقه می‌باشد.

    شکل (2-1): خط انتقال هوایی به عنوان قسمتی از سیستم قدرت

    خطا در خطوط هوایی باید در اسرع وقت به منظور جلوگیری از انتشار اثرات گسترده که تا حد زیادی می‌تواند مصرف کننده را تحت تاثیر قرار دهد پاک شود. برای تحقق این شرایط، هر بخش از خط به وسیله رله حفاظت که به صورت اتوماتیک کلید قدرت در هر طرف خط جهت ایزوله کردن خط از خطا قرار داده  شده است را باز می‌کند. حفاظت سیستم در خطوط انتقال ولتاژ بالا و ولتاژ خیلی بالا با توجه به عملکرد آنها به حفاظت اصلی و پشتیبان تقسیم شده است. حفاظت دیستانس به عنوان حفاظت اصلی معمولا رله دیستانس و حفاظت پشتیبان آن رله جریان زیاد جهت افزایش حفاظت سیستم است(شکل2-2).

    گذشته از آن تنظیم وهماهنگی بین رله‌های دیستانس برای دستیابی به بهترین عملکرد در حفاظت از خطوط در هر بخش مهم هستند.

    اتوریکلوزر تکفاز[13] تکمیل‌کننده حفاظت اصلی در سیستم‌های قدرت ولتاژ بالا و ولتاژ خیلی بالا میباشد، بصورتی که بعد از برطرف شدن خطا مکان‌هایی که بریکر قطع کرده است دوباره ریکلوزر وصل خواهد کرد. تعیین زمان وصل اتوریکلوزر تکفاز در این نوع رله‌ها منوط به دانستن زمان نهایی خاموش شدن قوس خطا[14] است. با توجه به این نیازها، محققین، تلاش وسیعی در جهت شناخت ماهیت فیزیکی قوس خطا، مدل‌سازی دقیق این پدیده و پیاده‌سازی این مدل‌ها انجام داده‌اند. مطالعات بر روی قوس خطا از اوایل قرن بیستم(1902) آغاز شد[6]. بدلیل عدم مطالعه دقیق تئوری قوس خطا در آن زمان، اطلاعات کافی در اختیار متخصصین قرار نداشت و بیشتر دانسته‌ها به صورت تجربی و به موارد خاص محدود بود. در آن زمان هیچ‌گونه اطلاعاتی در مورد قوس خطا با جریان زیاد موجود نبود. اولین رابطه (ولتاژ - جریان) برای قوس خطا در همان سال‌ها ارائه گردید. در دهه 20 میلادی این معادلات کاملتر شد. اولین معادله‌ای که خصوصیات قوس خطا را به صورت کاملتر در برداشت در سال 1945 میلادی در موسسه وستینگهاوس معرفی گردید و اولین شبیه‌سازی رایانه‌ای از قوس خطای تکفاز به زمین در انتهای دهه 70 میلادی در دانشگاه بث[15] در کشور انگلستان صورت گرفت[7]. این شبیه‌سازی‌ها در سال‌های بعد تکمیل گردیده است[8]. در همه کارها، جهت پیاده‌سازی مدل‌های قوس پیشنهادی و شبیه‌سازی آن، از نرم افزار EMTP - RV استفاده شده است. بر اساس شرایط باز و بسته شدن خطای فاز، قوس خطا را می‌توان به قوس اولیه[16] و ثانویه[17] تقسیم کرد. قوس اولیه یک قوس قوی توسعه یافته توسط جریان بالای اتصال کوتاه می‌باشد، طول قوس ثابت است. طول قوس ثانویه می تواند بیش از 10 برابر قوس اولیه باشد. با این حال، برخلاف قوس اولیه، تغییرات تصادفی پارامترهای قوس به طور قابل توجهی تاثیر بر قوس ثانویه دارد. پس از آن قوس ثانویه در نهایت خاموش میشود و شرایط خطا به پایان می‌رسد. با توجه به اهمیت و کاربرد فراوان، دانستن و پیاده‌سازی مدل‌های قوس اولیه و ثانویه در طراحی رله‌های اتوریکلوزر تکفاز بسیارمهم است.

    شکل (2-2): حفاظت اصلی و پشتیبان در خطوط انتقال

    خطای قوس فاز به زمین شایع ترین خطای خطوط هوایی می‌باشد. تعریف قوس خطای مورد بحث در این پایان‌نامه، مدار اتصال کوتاه خطای فاز به زمین است که به وسیله برخورد مستقیم و یا غیرمستقیم صاعقه ایجاد می‌شود. قوس معمولا به شکل جرقه شدید در شاخک‌های موازی زنجیر مقره و یا سطح زنجیر مقره رخ می‌دهد. الگوی پارامترهای قوس اولیه الکتریکی در رابطه با طول قوس و جریان اتصال کوتاه در سیستم 400 کیلوولت شامل (r0,u0,τ0) ارائه شده است[9].

    تعامل بین دینامیک قوس خطا و شبکه سیستم قدرت در رابطه با رلههای حفاظتی سیستم مهم است. از نقطه نظر حفاظت سیستم خط انتقال، قوس اولیه برای صحت و سرعت عملکرد رله حفاظتی دیستانس و برای تعیین محل دقیق خطا اهمیت بیشتری دارد، در حالی که قوس ثانویه برای تنظیم زمان مرده رله ریکلوزر اهمیت دارد.

     

     

    2-2 اجزاء مدل خط انتقال هوایی

    تجهیزات خط انتقال و متعلقات مرتبط با آن در مطالعات مربوط به قوس بازگشتی شامل خط انتقال، دکل فشارقوی، زنجیره مقره و موج صاعقه می‌باشد. و در ادامه به بررسی و معرفی مدل‌های ارائه شده برای تجهیزات پرداخته خواهد شد.

    2-2-1 مدل خط انتقال

     به منظور مدل‌سازی خط انتقال، روش های مختلفی ارائه شده است. این روش‌ها به چهار دسته کلی            تقسیم می‌شوند، که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد [10]و[11].

    2-2-1-1 مدل‌های فرکانس ثابت

    از این مدل ‌ها به منظور مدل‌سازی خط انتقال در حالت مانا استفاده می‌گردد. از مدل‌های معروف این دسته می‌توان به مدل  و مدل  اشاره کرد،  که در محاسبات پخش بار از آن‌ها استفاده می‌شود.

    2-2-1-2 مدل‌های با پارامترهای وابسته به فرکانس و ماتریس انتقال ثابت

    در این مدل‌ها پارامتر‌های خط انتقال وابسته به فرکانس می‌باشند اما ماتریس انتقال خط ثابت است از مدل‌های معروف این دسته می‌توان به مدل‌هایGustavsen, J.Marti, Dommel  اشاره کرد[12]و[13].

    از این مدل‌ها در محاسبات حالت گذرا استفاده می‌گردد. از مدل J.Marti بدلیل دقت بالا و امکان مدل‌سازی خط در محیط EMTP صرفا با دانستن اطلاعات مربوط به هادی خط انتقال و ابعاد هندسی خط انتقال، در مطالعات اضافه ولتاژهای ناشی از صاعقه و کلیدزنی بیشتر از مدل‌های دیگر عمومیت یافته است[11]، [14] و [15].

    2-2-1-3 مدل‌های با پارامترها و ماتریس انتقال وابسته به فرکانس

    در این مدل‌ها هم پارامترهای خط انتقال و هم ماتریس انتقال وابسته به فرکانس می‌باشند. از این مدل‌ها نیز در محاسبات حالت گذرا استفاده می‌گردد.این مدل‌ها نسبت به مدل‌های با ماتریس انتقال ثابت دارای دقت بیشتری می‌باشند. اما بار محاسباتی آن‌ها نیز بیشتر می‌‌باشد. از مدل‌های معروف این دسته می‌توان به مدل Abur  اشاره کرد [16].

    2-2-1-4 مدل‌های با پارامترهای وابسته به فرکانس در حوزه فاز

    در مدل‌های پیشین محاسبات در حوزه مودال[18] انجام می‌شد، اما در این مدل‌ها با حذف مبحث مودال، محاسبات در حوزه زمان و به صورت مستقیم بر روی مقادیر فاز انجام می‌شود.

    2-2-2 مدل دکل خط انتقال

    با برخورد صاعقه به نوک دکل، جریان صاعقه از بالای دکل به سمت پایین و زمین جاری می‌شود. این جریان بزرگ با توجه به امپدانس موجی دکل[19]، باعث افزایش ولتاژ بین بازوهای دکل و زمین می‌شود. اگر این ولتاژ فراتر از حد تحمل عایقی مقره‌ها باشد، باعث ایجاد قوس الکتریکی می‌گردد. در اینجا، انواع مختلف از مدل‌ها برای مدل‌سازی دکل، مورد مطالعه قرار گرفته است.

     

    2-2-2-1 مدل چندساختاری[20]

    مدل دکل چند ساختاری در (شکل2-7) نشان داده شده است. در این مدل دکل خط انتقال شامل تعدادی مدار سری است که هر مدار شامل یک مدار (R – L ) موازی است. این مدار (R – L ) به صورت سری با یک خط انتقال بدون تلفات قرار گرفته است. نقش مدارهای (R – L ) تضعیف امواج ولتاژ و جریان وارد شده در طول دکل می‌باشد [17]، [18]. چون پارامترهای (R – L ) در خط انتقال 500 کیلوولت قابل دسترس هستند. لازم است ابعاد هندسی را به منظور استفاده در سطح ولتاژ 400 کیلو ولت تبدیل کنیم.به همین دلیل از روابط (2-1) تا (2-4) استفاده شده است.

    شکل (2-3): مدل دکل چند ساختاری

     

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

     

    در این روابط،  ضریب انتشار برابر 8/0،   ضریب میرایی برابر یک و ، سرعت انتشار موج برابر 300 متر بر میکروثانیه می‌باشد.  بر حسب اهم، امپدانس موجی دکل ، H بر حسب متر ارتفاع کل دکل ،   برحسب میکرو هانری اندوکتانس قسمت‌های مختلف دکل و  بر حسب اهم مقاومت قسمت‌های مختلف دکل متناظر با (شکل2-3) استفاده شده است.

    2-2-2-2 مدل ساده شده چند ساختاری

    در این مدل مدارهای (R – L ) موازی موجود در مدل چند ساختاری حذف می‌‌گردد. یکی از دلایل ایجاد جرقه در مدل چند ساختاری حضور مدارهای(R – L ) موازی است. به همین دلیل تجزیه و تحلیل انجام داده شده با استفاده از مدل چند ساختاری ساده بدون مدارهای (R – L ) موازی است [18]و[19].

    امپدانس مشخصه و دیگر پارامترهای ساده شده همانند مقادیر مدل چند ساختاری است که در (شکل2-4) این مدل ساده شده  نشان داده شده است.  نشان داده شده در‌ (شکل2-4)، همان مقادیر امپدانس موجی در مدل چند ساختاری می‌باشد.

    شکل (2-4): مدل دکل ساده شده چند ساختاری

     

    2-2-2-3 مدل ساده خط گسترده

    در این حالت دکل به صورت یک خط انتقال بدون تلفات مدل می‌شود. از آنجا که مدل چند ساختاری برای خط 500 کیلوولت طراحی شده است و ارتفاع دکل 500 کیلو ولت بیشتر از دکل 400 کیلو ولت است، بنابراین ارزیابی امپدانس مشخصه دکل لازم است. بدین منظور محاسبه امپدانس مشخصه دکل در مقالات و منابع، روابط مختلفی ارائه شده است. امپدانس موجی این خط انتقال از رابطه (2-5) زیر بدست می‌آید. این مدل با وجود سادگی، با نتایج بدست آمده از اندازه‌گیری امپدانس مشخصه دکل، مطابقت و سازگاری قابل قبولی دارد [20].

    (5-2).

    .

     

    h ارتفاع دکل بر حسب متر و r شعاع معادل دکل بر حسب متر می‌باشد.

     

     

     

     

    2-2-3 مدل زنجیره مقره و مکانیسم شکست الکتریکی

    برخورد صاعقه به نوک دکل و یا هادی فاز خط انتقال باعث ایجاد خسارت در تجهیزات می‌شود. این خسارت بیشتر به صورت بروز پدیده شکست الکتریکی در مقره ها رخ می‌دهد. در این حالت اضافه ولتاژی که در دو سر مقره قرار می‌گیرد، از حد تحمل عایقی زنجیره مقره بیشتر می‌شود و باعث شکست الکتریکی مقره می‌گردد. از اینرو، مدل‌سازی زنجیره مقره و مکانیسم شکست الکتریکی، یکی از مهمترین مسائل در بررسی و تحلیل آثار صاعقه در خط انتقال می‌باشد. در زمان برخورد صاعقه به خط انتقال، جریان نشتی که در سطح زنجیره مقره به وجود می‌آید ناچیز است و در نتیجه از اندوکتانس مسیر صرف نظر می‌شود. زنجیره مقره خط انتقال به صورت یک خازن مدل می‌شود. مقدار ظرفیت این خازن در حدود 50 تا 80 پیکوفاراد می‌باشد. قوس الکتریکی به صورت یک مقاومت ثابت مدل می‌شود. مقدار این مقاومت برای سطوح ولتاژ مختلف و ساختارهای مختلف مقره، مقادیر متفاوتی است [21]. مدل مقاومت ثابت، ساده‌ترین مدل قوس الکتریکی می‌باشد و در مواقعی که به بررسی انعکاس امواج گذرا پرداخته می‌شود، باید از مدل‌های پیچیده‌تر استفاده نمود. مدل‌های مختلفی جهت مدل‌سازی مکانیزم شکست الکتریکی مقره ارائه شده است که در ادامه دو مدل آن معرفی می‌شود.

    شکل (2-5): مدل زنجیر مقره و قوس بازگشتی

     

     

    2-2-3-1 مدل ولتاژ بحرانی

    در این حالت مکانیزم شکست الکتریکی به وسیله یک کلید کنترل شده با ولتاژ مدل می‌شود. اگر اختلاف ولتاژ دو سر کلید از مقدار ولتاژ بحرانی بیشتر باشد، کلید بسته می‌شود و در غیر این صورت کلید باز می‌ماند. مدار الکتریکی این مدل در (شکل2-6) نشان داده شده است.

     

    شکل (2-6): مدل ولتاژ بحرانی مکانیزم شکست الکتریکی مقره

     

    ولتاژ بحرانی شکست الکتریکی مقره در خطوط انتقال از رابطه زیر محاسبه می‌شود [22].

     

    (6-2).

    .

    2-2-3-2 مدل روش پیشرویی لیدر[21]

    در این روش نیز مکانیزم شکست به وسیله یک کلید کنترل شده مدل می‌شود و فقط نحوه عملکرد و کنترل کلید در این حالت متفاوت است در روش پیشروی لیدر، فرآیند تخلیه الکتریکی در خط انتقال شامل دو بخش است. بخش اول انتشار استریمر[22] است و بخش دوم مربوط به انتشار لیدر می‌باشد [23]. در نتیجه زمان نهایی برای ایجاد پدیده شکست الکتریکی از رابطه زیر بدست می‌آید [24].

    (7-2).

    .

    در رابطه فوق  زمان انتشار استریمر و    زمان انتشار لیدر می‌باشد.

    زمان انتشار استریمر از رابطه زیر بدست می‌آید [25].

    (8-2).

    .

     

    در این رابطه D طول مقره بر حسب متر،  ولتاژ دو سر مقره بر حسب کیلوولت و  زمان انتشار استریمر بر حسب میکرو ثانیه می‌باشد.

    پس از طی زمان استریمر، پیشروی لیدر آغاز می‌شود. طول لیدر به عنوان تابعی از زمان از رابطه زیر محاسبه می‌شود [26].

     

    (9-2).

    .

    در این رابطه ضرایب   و  بر اساس نتایج آزمایشگاهی بدست می‌آیند. پدیده شکست الکتریکی زمانی رخ می‌دهد که طول لیدر (L) برابر با طول زنجیره مقره (D) می‌شود. (شکل2-7) مدار الکتریکی این مدل را نشان می‌دهد.

    شکل (2-7): مدل روش پیشروی لیدر مکانیزم شکست الکتریکی مقره

     

     

     

    2-2-4 مدل موج صاعقه

    اکثر موج‌های صاعقه که به خط انتقال برخورد می‌کنند با پلاریته منفی می‌باشند. موج صاعقه معمولا به وسیله جریان موازی با یک مقاومت ثابت مدل می‌شود. این مقاومت نقش کانال تخلیه صاعقه را بر عهده دارد. (شکل2-8) مدار الکتریکی مدل موج صاعقه را نشان می‌دهد.

    شکل (2-8): مدار معادل موج صاعقه

     

    (10-2).

    .

    در روابط بالا  بیشینه جریان صاعقه،  زمان صعود جریان(ثابت زمانی پیشانی[23] موج صاعقه)،  زمان نزول جریان (ثابت زمانی پشت[24] موج صاعقه)،  ضریب تصحیح پیک جریان و n ضریب نفوذ نرخ افزایشی جریان می‌باشد. در (شکل‌های 2-9 تا 2-11) به ترتیب تاثیر پارامترهای n،  و  در منبع جریان Heidler  با دامنه 100 کیلو آمپر نشان داده شده است.

     

    [1] Overhead Transmission Lines

    [2] Lightning Stroke

    [3] Back Flashover

    [4] String Insulator

    [5] Shield Wire

    [6] Distance Relay

    [7] Main Protection

    [8] Back-up Protection

    [9] - Electro Magnetic Transient Program

    [10] High Voltage  HV

    [11] Extra High Voltage  EHV

    [12] International Electrotechnical Commission

    [13] Single Phase Auto Reclosuer

    [14] Arc Fault

    [15] Bath

    [16] Primary Arc

    [17] Secondary Arc

    [18]  Modal

    [19] Tower Surge Imedance

    [20] Multi Story

    [21] Leader Development Model

    [22] Streamer

    [23] Front Times

    [24] Tail Times

    Abstract

    In This Thesis, Effect of the Back Flashover Phenomenon on the Performance of Distance Relay Protection is Evaluated. Since Indirect Lightning Strikes in the Tower or in the Overhead Ground Wire in Transmission Lines Can Cause Back Flashover on the String Insulator. At First Different Methods of Modeling of Parameters and Equipment of Transmission Lines Including Tower, String Insulator and Lighting Impulse as a Source of  Fault Arc and Back Flashover(Primary and Secondary Arc Models) With Useing Available References in This Field to be Considering and Presenting Some Models for each Parameters.
    In This Way the Important Step is Simulation of Process of These Models Implementation in the Sample of  Network  by EMTP-RV Software.

    Keywords: Lightning, Transmission Line, Back-Flashover, Distance Relay.

  • فهرست:

    فهرست مطالب                                                                                                

    عنوان                                                                                                           صفحه

    فصل اول: مقدمه. 2

    1-1بیان مسئله وعلل بررسی.. 3

    1-2 اهداف پایان نامه. 4

    1-2-1 مدل‌سازی دقیق خط انتقال، قوس بازگشتی و رله دیستانس.... 5

    1-2-2 بررسی و تحلیل اثر پدیده قوس بازگشتی بر عملکرد رله دیستانس.... 5

    فصل دوم: ارزیابی مدل خط انتقال هوایی، بررسی عملکرد رله دیستانس(مروری بر کارهای انجام شده). 6

    2-1 مقدمه. 7

    2-2 اجزاء مدل خط انتقال هوایی.. 10

    2-2-1 مدل خط انتقال. 10

    2-2-1-1 مدل‌های فرکانس ثابت... 10

    2-2-1-2 مدل‌های با پارامترهای وابسته به فرکانس و ماتریس انتقال ثابت... 10

    2-2-1-3 مدل‌های با پارامترها و ماتریس انتقال وابسته به فرکانس.... 10

    2-2-1-4 مدل‌های با پارامترهای وابسته به فرکانس در حوزه فاز. 10

    2-2-2 مدل دکل خط انتقال. 11

    2-2-2-1 مدل چندساختاری.. 11

    2-2-2-2 مدل ساده شده چند ساختاری.. 13

    2-2-2-3 مدل ساده خط گسترده 13

    2-2-3 مدل زنجیره مقره و مکانیسم شکست الکتریکی.. 14

    2-2-3-1 مدل ولتاژ بحرانی.. 15

    2-2-3-2 مدل روش پیشرویی لیدر. 15

    2-2-4 مدل موج صاعقه. 17

    2-3 قوس خطا 21

    2-3-1 ضربه صاعقه به عنوان منبع قوس.... 21

    2-3-2 مدل قوس خطا 23

    2-4 حفاظت دیستانس.... 26

    2-4-1 اساس عملکرد حفاظت دیستانس.... 28

    2-4-2 مشخصه‌های حفاظت دیستانس.... 29

    2-4-2-1 مشخصه مهو. 30

    2-4-2-2 مشخصه چندضلعی.. 31

    2-4-3 تعاریف.... 33

    2-4-3-1 زمان پاک شدن خطا 33

    2-4-3-2 زمان عملکرد رله. 33

    2-4-3-3 زمان عملکرد رله‌های تریپ و کمکی.. 33

    2-4-3-4 زمان بازشدن کلید قدرت... 33

    2-4-3-5 حفاظت اصلی.. 33

    2-4-3-6 حفاظت پشتیبان. 33

    2-4-3-7 محدوده حفاظتی.. 33

    2-4-3-8 قابلیت اطمینان. 33

    2-4-3-9 حساسیت 34

    2-4-3-10 قدرت تشخیص..... 34

    2-4-4 تنظیمات حفاظت دیستانس.... 35

    2-4-4-1 دیاگرام امپدانس (R-X) 37

    2-4-4-2 اصل اندازه‌گیری امپدانس.... 38

    2-4-5 بررسی خطای فاز به فاز. 40

    2-4-6 بررسی خطای فاز به زمین.. 42

    2-4-7 مشکلات استفاده از رله دیستانس.... 48

    فصل سوم : مدل‍سازی ریاضی جهت بررسی اثر قوس بازگشتی بر عملکرد رله دیستانس... 49

    3-1 مقدمه. 50

    3-2 شبکه انتقال مورد مطالعه. 50

    3-2-1 جنس و آرایش هادی‌ها 51

    3-2-2 دکل خط انتقال. 52

    3-2-3 مقاومت پای دکل.. 53

    3-2-4 زنجیره مقره 53

    3-2-5 منبع جریان صاعقه. 53

    3-3 مدل قوس خطا 55

    3-3-1 شبیه‌سازی آزمایشی مدار معادل و تجزیه و تحلیل قوس خطا 20 کیلو ولت... 57

    3-4 مدل رله حفاظت دیستانس.... 64

    3-4-1 ساختار عمومی.. 64

    3-4-2 بلوک امپدانس ZPG. 67

    3-4-3 دستگاه تشخیص ناحیه. 69

    3-4-4 اعتبار سنجی رله دیستانس با مشخصه چندضلعی.. 73

    فصل چهارم : شبیه‌سازی اثر قوس بازگشتی بر عملکرد رله دیستانس... 78

    4-1 مقدمه. 79

    4-2 مطالعه و مدل‌سازی شبکه با در نظر گرفتن اثر اصابت صاعقه با دامنه جریان‌های مختلف.... 79

    4-3 اصابت صاعقه با دامنه جریان مختلف.... 81

    4-3-1 ضربه صاعقه با دامنه جریان 10 کیلوآمپری.. 81

    4-3-1-1 بررسی شکست عایقی (قوس بازگشتی) در دو سر مقره با دامنه جریان 10 کیلوآمپری.. 81

    4-3-2 ضربه صاعقه با دامنه جریان 36 کیلوآمپری.. 82

    4-3-2-1 بررسی شکست عایقی (قوس بازگشتی) در دو سر مقره با دامنه جریان 36 کیلوآمپری. 82

    4-3-2-2 عملکرد رله دیستانس با کد انسی 21-21N با مشخصه چندضلعی در محل باس A و B برای حفاظت از خط انتقال  82

    4-3-3 ضربه صاعقه با دامنه جریان 40 کیلوآمپری.. 85

    4-3-3-1 بررسی خطا (قوس بازگشتی) در دو سر زنجیر مقره با دامنه جریان 40 کیلوآمپری.. 85

    4-3-3-2 عملکرد رله دیستانس در محل باس A و B برای حفاظت از خط انتقال. 87

    4-3-4 ضربه صاعقه با دامنه جریان 100 کیلوآمپری.. 90

    4-3-4-1 بررسی خطا (قوس بازگشتی) در دو سر زنجیر مقره با دامنه جریان 100 کیلوآمپری.. 90

    4-3-4-2 عملکرد رله دیستانس در محل باس A و B برای حفاظت از خط انتقال. 91

    4-4 نتایج شبیه‌سازی شبکه با در نظر گرفتن پدیده قوس بازگشتی.. 94

    فصل پنجم : نتیجه‌گیری و پیشنهادات.. 96

    5-1 نتیجه‌گیری.. 97

    5-2 پیشنهادات... 98

    مراجع. 99

    پیوست: اطلاعات سیستم قدرت مورد استفاده 103

     

    منبع:

     [1] مرکز دیسپاچینگ برق منطقه‌ای غرب " اطلاعات قطعی‌های خودکار خطوط انتقال و فوق توزیع"

    [2] دفترفنی برق منطقه‌ای غرب " بررسی گزارش قطعی‌های خودکار خطوط انتقال و فوق توزیع"

    [3] Report of Flashover Voltage in Northern Region Operation Division 1996-2003, EGAT, Thailand. (in Thai).

    [4] B. Marungsri, S. Boonpoke, A. Rawangpai, A. Oonsivilai, and C. Kritayakornupong “ Study of Tower Grounding  Resistance Effected Back Flashover to 500KV Transmission Line in Thailand by Using ATP/EMTP” International Journal of Electrical and Electronics Engineering, 2009.

    [5] M. Kadir, I. Cotton, "Implementation of the Modified Leader Progression Model in  Backfalashover Analysis", First International Power and Energy Conference (PECon), November 28-29, 2006.

     

    [6] T. E. Jr. Brown, “The Electric Arcs as a Circuits Element”,  J. Electrochem. Soc, 102, pp. 27-37, 1955.

     

    [7] A. T. Johns, A. M. AL-Rawi, "Digital Simulation of EHV Systems Under Secondary Arcing Conditions Associated With Single-Pole Autoreclosure", lEE Proc, Vol. 129, Pt.C, No. 2, pp 49-58, March 1982.

     

    [8]  M. Kizilcay, T. Pniok, "Digital Simulation of Fault Arcs in Power System ", European Transaction on Electrical Power (ETEP), Vol. 1, No. 1, pp. 55-60, January/February 1991.

     

    [9] Kizilcay, M; Koch, K.H “Numerical Fault Arc Simulation Based on Power Arc Tests”, European Transactions on Electrical Power, ETEP, Vol. 4, No. 3, pp. 177-185, May/June 1994.

     

    [10] H. M. kudyan ,C. H. Shih, ”A Nonlinear Circuit Model for Transmission Lines in Corona”, IEEE Transaction on Power Delivery, Vol. 3, 1981.

                            

    [11] J. A. Martinez, F. C. Aranda, “Modeling of Overhead Transmission Lines for Lightning Studies”, IPST Conference on Power Systems Transient, Muntral, Canada on June 2005.

     

    [12] j. R. Marti, ”Accurate Modeling of Frequency  Dependent Transmission Lines in Electromagnetic Transient Simulations”, IEEE Transaction on Power Apparatus and Systems, Vol.1, No. 1, pp. 147-157, January 1982.

     

    [13] B. Gustavsen, A. Semlyen, “Calculation of transmission lines Transients using  decomposition“, IEEE Transactoin on Power Delivery, Vol. 13, NO. 3, pp.855-862, October 1998.

     

     [14] C. J. Coelho, J. A. dias pinto, ”Back Flashover Analysis of Overhead Transmission Lines for Different Tower and Lightning Models”, IEEE Transaction on Power Delivery, Vol. 5, No. 1, May 2001.

     

    [15] A. Morched, L. Marti, ”A High Ffrequency Transformer Model for the EMTP“, IEEE Transaction on Power Delivery, Vol. 8, No. 3, July 1993.

     

    [16] A. Abur, O. Ozgun, F. H. Magnago, ”Accurate Modeling and simulation of transmission line transients using frequency Dependent Model transformation“, IEEE power Enineering Society Winter Meeting, vol. 3, pp. 339-345, November1994.

     

    [17] J. W. Woo, J. S. Kwak, H. J. Ju, H. H. Lee, J. D. Moon, “The Analysis Results of Lightning Over Voltages by EMTP for Lightning Protection Design of 500 kV Substation”, International Conference on Power Systems Transients, pp. 1-5, June 2005.

     

    [18] T. Ueda, M. Yoda, I. Miyachi, “Characteristics of Lightning Surges Observed At 77 kV Substations”, Electrical Engineering in Japan, Vol. 124, pp. 40-48, August 1998.

     

    [19] T. Ueda, S. Neo, T. Funabashi, T. Hagiwara, H. Watanabe, “Flashover Model for Arcing Horns and Transmission Lline Arresters”, International Conference on Power System Transients, pp. 328–333, September 1995.

     

    [20]  P. C. A. Mota, M. L. R. Chaves, J. R. Camacho, “ Power Line Tower Lightning Surge Impedance Computation, A Comparison of Analytical and Finite Element Methods”, International Conference on Renewable Energies and Power Quality, pp. 1-6, March 2012.

     

    [21] I. M. Dudurych, T. J. Gallagher, J. Corbett and M. V. Excudero, “EMTP Analysis of The Lightning Performance of HV Transmission Lines”, IEEE Proc. Gen. Trans. Dist, Vol. 150, No. 4, pp. 501-506, July 2003.

    [22] T. J. Gallagher, A. J. Pearmain, “High Voltage Measurement, Testing and Design”, John Wiley & Sons,1983.

    [23] T. Shindo, I. Kishizima, and T. Suzuki, “Flashover Characteristic of Air Gaps Under Partly Chopped Waves”, IEEE Trans On Power  Delivery, Vol. 3, No. 4, PP. 1887-1891, October 1988.

    [24] H. Motoyama, “Experimental Study and Analysis of Breakdown Characteristies of Long Air Gaps With Short Tail Lightning Impulse”, IEEE Trans On Power  Delivery, Vol. 23, No. 2, PP. 2488-2495, April 1996.

    [25] W. Nowak and R. Tarko, “Computer Modelling and Analysis of  Lightning Surges in HV Substations due to Shielding Failure”, IEEE Transaction On Power  Delivery, Vol. 25, No. 2, PP. 1138-1145, April 2010.

    [26] CIGRE WG 33-01, “Guide to Procedures for Estimating the Lightning Performance of Transmission Lines”, Technical Brochure 63, 1991.

    [27] Marcolo Polo Pereira: “The Calculation of Short Circuit Current in Overhead Ground Wires Using the EMTP/ATP”, Transmission Planning Department. July 1999.

     

    [28] شاهرخشاهی، ط  رعد و برق و خطوط انتقال انرژی، چاپ اول، انتشارات رشیدیه، 1366

     [29] M. I. Khoroshev, V. Faybisovich, “Analysis of Adaptive Single Phase Autoreclosing for High Voltage Transmission Lines with Various Compensation Levels”, Power Systems Conference and Exposition, IEEE PES, vol. 1, pp. 598 – 602, Oct. 2004.

     

    [30] M. R. Dadash Zadeh, M. Sanaye Pasand and A. Kadivar, “Investigation of Neutral Reactor Performance in Reducing Secondary Arc Current”, IEEE Transaction on Power Delivery, Vol. 23, No. 4, October 2000.

     

    [31] L. Prikler, M. Kizilcay, G. Ban and P. Handl, “Improved Secondary Arc Model Based on Identification of Arc Parameters from Staged Fault Test Records”, in Proc. 14th PSCC, Sevilla, Spain, Jun. 24–28, 2002.

     

    [32] M. Kizilcay,“Evaluation of Existing Secondary Arc Models”, EEUG Meeting Budapest, 1996.

    [33] V. Cook,‘‘Anzlysis of Distance Protection”,Research Studies, Press Book, London,1985.

     

    [34] “Technical Reference Manual: REL 511-C1”, ABB, 2003

     

    [35] مشخصات فنی عمومی و اجرایی پست‌ها، خطوط فوق توزیع و انتقال سیستم‌های حفاظتی در پست‌های فشار قوی، نشریه شماره 2-502.

     

    [36] V. Terzija, H_J. Koglin, “On the Modeling of  Long Arc in Still Air and Arc Resistance Calculation”, IEEE Transaction on Power Delivery, vol. 19, no. 3, pp. 1012-1017, July 2004.

     

    [37] G. Ziegler,“Numerical Distance Protection: Principles and Applications”, Siemens AG, 1999.

    [38]  Mansour Moradi;  Hamdi Abdi;  Arash Atefi, “Analyzing and Modeling the Lightning Transient Effects of 400 KV Single Circuit Transmission Lines”, International Journal of Science and Engineering Investigations, Vol. 2, Issue 19, August 2013.

     [39] L. M. Dudurych, T. J. Gallagher, J. Corbett, M. V. Escudero, “EMTP analysis of the lightning performance of a HV transmission line”, IEEE proc, Gen, Trans, Dist, Vol, 150, No, 4, pp, 501-506, July 2003.

    [40] M. Popov, L. van der Sluis, G. C. Paap, “Investigation of the Circuit Breaker Reignition Overvoltages Caused by No-load Transformer Switching Surges”, European Transactions on Electrical Power, ETEP, Vol. 11, No. 6, pp. 413-422, November/December 2001.

    [41] Y. Goda, M. Iwata, K. Ikeda, S. Tanaka, “Arc Voltage Characteristic of High Current Fault Arcs in Long Gaps” IEEE Transaction on Power Delivery, Vol. 15, No. 2, pp. 791-795, April 2000.


موضوع پایان نامه تاثیر پدیده جرقه برگشتی در خطوط انتقال بر عملکرد رله دیستانس, نمونه پایان نامه تاثیر پدیده جرقه برگشتی در خطوط انتقال بر عملکرد رله دیستانس, جستجوی پایان نامه تاثیر پدیده جرقه برگشتی در خطوط انتقال بر عملکرد رله دیستانس, فایل Word پایان نامه تاثیر پدیده جرقه برگشتی در خطوط انتقال بر عملکرد رله دیستانس, دانلود پایان نامه تاثیر پدیده جرقه برگشتی در خطوط انتقال بر عملکرد رله دیستانس, فایل PDF پایان نامه تاثیر پدیده جرقه برگشتی در خطوط انتقال بر عملکرد رله دیستانس, تحقیق در مورد پایان نامه تاثیر پدیده جرقه برگشتی در خطوط انتقال بر عملکرد رله دیستانس, مقاله در مورد پایان نامه تاثیر پدیده جرقه برگشتی در خطوط انتقال بر عملکرد رله دیستانس, پروژه در مورد پایان نامه تاثیر پدیده جرقه برگشتی در خطوط انتقال بر عملکرد رله دیستانس, پروپوزال در مورد پایان نامه تاثیر پدیده جرقه برگشتی در خطوط انتقال بر عملکرد رله دیستانس, تز دکترا در مورد پایان نامه تاثیر پدیده جرقه برگشتی در خطوط انتقال بر عملکرد رله دیستانس, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر پدیده جرقه برگشتی در خطوط انتقال بر عملکرد رله دیستانس, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر پدیده جرقه برگشتی در خطوط انتقال بر عملکرد رله دیستانس, پروژه درباره پایان نامه تاثیر پدیده جرقه برگشتی در خطوط انتقال بر عملکرد رله دیستانس, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تاثیر پدیده جرقه برگشتی در خطوط انتقال بر عملکرد رله دیستانس, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر پدیده جرقه برگشتی در خطوط انتقال بر عملکرد رله دیستانس, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر پدیده جرقه برگشتی در خطوط انتقال بر عملکرد رله دیستانس, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر پدیده جرقه برگشتی در خطوط انتقال بر عملکرد رله دیستانس, رساله دکترا در مورد پایان نامه تاثیر پدیده جرقه برگشتی در خطوط انتقال بر عملکرد رله دیستانس

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته برق گرایش قدرت چکیده در این پایان‌نامه، اثر پدیده قوس بازگشتی بر روی عملکرد رله‌ حفاظتی دیستانس مورد ارزیابی قرار‌گرفته ‌است. از آنجا که برخورد صاعقه به دکل یا سیم‌گارد در خطوط ‌انتقال می‌تواند باعث ایجاد قوس ‌بازگشتی بر روی زنجیر مقره‌ها گردد. لذا در ابتدا روش‌‌های مختلف مدل‌سازی پارامترها و تجهیزات خطوط انتقال شامل دکل، زنجیر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته برق گرایش قدرت چکیده در این پایان‌نامه، اثر پدیده قوس بازگشتی بر روی عملکرد رله‌ حفاظتی دیستانس مورد ارزیابی قرار‌گرفته ‌است. از آنجا که برخورد صاعقه به دکل یا سیم‌گارد در خطوط ‌انتقال می‌تواند باعث ایجاد قوس ‌بازگشتی بر روی زنجیر مقره‌ها گردد. لذا در ابتدا روش‌‌های مختلف مدل‌سازی پارامترها و تجهیزات خطوط انتقال شامل دکل، زنجیر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق گرایش قدرت چکیده اضافه ولتاژها یکی از مهمترین عوامل مخرب و تهدید کننده عایق تجهیزات شبکه قدرت بوده و اغلب باعث ایجاد وقفه در سرویس دهی و کاهش کیفیت توان و قابلیت اطمینان سیستم می شوند.ا ضافه ولتاژهای گذرا ناشی از صاعقه در سیستم قدرت خیلی رایج تر و خطرناک تر بوده و از اهمیت بیشتری در هماهنگی عایقی سیستم برخوردار می ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق گرایش قدرت چکیده اضافه ولتاژها یکی از مهمترین عوامل مخرب و تهدید کننده عایق تجهیزات شبکه قدرت بوده و اغلب باعث ایجاد وقفه در سرویس دهی و کاهش کیفیت توان و قابلیت اطمینان سیستم می شوند.ا ضافه ولتاژهای گذرا ناشی از صاعقه در سیستم قدرت خیلی رایج تر و خطرناک تر بوده و از اهمیت بیشتری در هماهنگی عایقی سیستم برخوردار می ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق گرایش قدرت چکیده: استفاده از انرژی های تجدید پذیر جهت تولید انرژی الکتریکی، به طور فزاینده ای افزایش یافته است با گسترش استفاده از سیستم های انتقال جریان متناوب انعطاف پذیر (FACTS)، جهت جبران کیفیت های توان و ولتاژ، محدوده استفاده از این انرژی ها را افزایش داده است استفاده از انواع توربین های بادی جهت تولید انرژی برق، ...

پایان ‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته برق گرایش قدرت چکیده خطوط انتقالی که توسط رله‌های دیستانس حفاظت می‌شوند، دارای محدودیت‌هایی در حضور جبران‌سازی سری هستند. هنگامی‌که حلقه‌ی خطا شامل خازن سری است، امپدانس دیده شده به وسیله‌ی رله‌ی دیستانس، کاهش می‌یابد. سطح جبران‌سازی در هر لحظه، به تعداد خازن‌های متصل در آن زمان بستگی دارد. بنابراین برای عملکرد صحیح رله‌ی ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: مهندسی برق - گرایش قدرت چکیده امروزه با وجود کاربرد وسیع بارهای حساس نظیر، ادوات الکترونیک قدرت، کامپیوترها و بارهای غیرخطی در شبکه‌های توزیع، مسئله کیفیت توان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. اکثر این بارها به تغییرات ولتاژ، نظیر کمبود و بیشبود ولتاژ، حساس بوده و جهت عملکرد مناسب به منبع ولتاژ سینوسی نیاز دارند. بنابراین استفاده از بهسازهای ...

پایان نامه دکتری مهندسی برق - قدرت چکیده جزیره‌ سازی سیستمه ای ‌‌قدرت به هم پیوسته که به جداسازی و شکستن سیستمهای قدرت نیز مشهور است آخرین خط دفاعی برای مقابله با فروپاشی سیستم و جلوگیری از وقوع حوادث سهمگین در شبکه قدرت می‌باشد. جزیره‌سازی سیستمهای قدرت به هم پیوسته به عنوان یک روش کنترل گسترده به صورت یک مساله تصمیم‌گیری جامع با جزئیات بسیار زیاد و به عنوان یک بخش مهم از ...

پايان نامه تحصيلي دوره كارشناسي مهندسي برق (قدرت) سال 86   چكيده : فصل اول: در اين فصل به بررسي مقدماتي در مورد هارمونيك ها و كيفيت برق داشته و همچنين تعريفي از هارمونيك ارائه شده مي

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته برق گرایش قدرت خطوط انتقالی که توسط رله‌های دیستانس حفاظت می‌شوند، دارای محدودیت‌هایی در حضور جبران‌سازی سری هستند. هنگامی‌که حلقه‌ی خطا شامل خازن سری است، امپدانس دیده شده به وسیله‌ی رله‌ی دیستانس، کاهش می‌یابد. سطح جبران‌سازی در هر لحظه، به تعداد خازن‌های متصل در آن زمان بستگی دارد. بنابراین برای عملکرد صحیح رله‌ی دیستانس، ...

ثبت سفارش