پایان نامه پیشنهاد روشی برای حفاظت خط انتقال مجهز به خازن سری

word 1 MB 30924 115
مشخص نشده کارشناسی ارشد مهندسی برق
قیمت قبل:۶۳,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان ‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته برق

    گرایش قدرت

    چکیده

    خطوط انتقالی که توسط رله‌های دیستانس حفاظت می‌شوند، دارای محدودیت‌هایی در حضور جبران‌سازی سری هستند. هنگامی‌که حلقه‌ی خطا شامل خازن سری است، امپدانس دیده شده به وسیله‌ی رله‌ی دیستانس، کاهش می‌یابد. سطح جبران‌سازی در هر لحظه، به تعداد خازن‌های متصل در آن زمان بستگی دارد. بنابراین برای عملکرد صحیح رله‌ی دیستانس، داشتن اطلاعات در مورد سطح جبران‌سازی موجود در خط انتقال ضروری است. تطبیق دادن تنظیمات در رله‌های عددی با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری شده از طریق سیستم‌های ارتباطی ممکن است. PMU یک تجهیز الکتریکی است که دامنه و فاز ولتاژ و جریان را با سرعت بالا اندازه‌گیری کرده و بر روی آنها برچسب زمانی با دقت یک میکروثانیه می‌زند. در این پایان‌نامه، از اطلاعات فازوری بدست آمده از دو انتهای خط انتقال با استفاده از کاربرد PMU در سیستم‌های قدرت، برای محاسبه‌ی امپدانس خط و سطح جبران‌سازی به ازای شرایط مختلف استفاده شده‌ است، تا تنظیمات ناحیه‌ی حفاظتی 2 و 3 رله متناسب با خط ‌جبران‌شده‌ی سری، تطبیق یابد. روش پیشنهادی جهت درست‌آزمایی در دو سیستم نمونه کوچک و بزرگ پیاده‌سازی شده است. از نتایج بدست آمده می‌توان مشاهده کرد که روش پیشنهادی با مقدارخطای قابل قبولی، درصد جبران‌سازی خط انتقال را تخمین می‌زند. سپس با اصلاح تنظیمات رله‌ی دیستانس متناسب با شرایط سیستم، رله عملکرد درستی نسبت به خطاهای مختلف دارد.

    کلید واژه- حفاظت خط انتقال مجهزخازن سری، واحد اندازه‌گیری فازور، حفاظت تطبیقی

    1         فصل اول: مقدمه

    حفاظت خطوط انتقال که وظیفه انتقال توان الکتریکی را بر عهده دارند، همیشه مورد توجه مهندس‌های برق بوده و دارای اهمیت بسیاری است. امروزه برای افزایش پایداری، کاهش تلفات و انتقال حداکثری توان در سیستم، از انواع جبران‌کننده‌های سری در خطوط انتقال استفاده می‌‌شود. به کارگیری خازن‌های سری در خطوط انتقال، به‌خصوص در خطوط انتقال طولانی، اقدامی مؤثر و اقتصادی برای افزایش قابلیت انتقال خطوط و بهبود پایداری گذرا و ماندگار سیستم محسوب می‌شود. علاوه‌بر‌ این، استفاده از جبران‌کننده سری موجب کاهش افت ولتاژ خط و بهبود پروفیل ولتاژ خط نیز می‌شود. علیرغم مزایای فوق در بهبود عملکرد سیستم، خازن سری و تجهیزات حفاظتی مشکلاتی جدی نیز برای حفاظت خطوط ایجاد می‌کند.

     عملکرد رله‌ی دیستانس که متداول‌ترین رله‌ی حفاظتی در شبکه انتقال است معمولاً به شدت تحت تأثیر جبران‌‌سازسری خازنی قرار می‌گیرد و این مسأله می‌تواند باعث عملکرد اشتباه رله‌ی دیستانس شود. مهم‌ترین مشکل ایجاد شده از جبران‌سازی سری خط، آن است که امپدانس اندازه‌گیری شده توسط رله، دیگر نشان دهنده فاصله‌ی واقعی نقطه‌ی خطا تا محل رله نیست زیرا مقاومت و راکتانس ظاهری دیده شده توسط رله در طی دوره خطا، تحت تأثیر تغییرات ولتاژ خازن سری قرار می‌گیرد. اغلب مشکلاتی که رله‌های خطوط جبران‌ شده‌ی ‌سری با آنها روبه‌رو می‌شوند شامل پدیده‌هایی مانند کوچک شدن ناحیه‌ی حفاظتی، معکوس شدن ولتاژ یا جریان، نوسانات زیرسنکرون و حالت‌های گذرای ناشی از عملکرد تجهیزات حفاظتی خازن(MOV[1]) است.

    امروزه با استفاده از اطلاعات دقیق و به‌موقع می‌توان حفاظت مناسبی داشته و از خسارت‌های احتمالی جلوگیری کرد. پیشرفت سریع سیستم‌های مخابراتی در جهان و ابداع روش اندازه‌گیری فازوری به کمک واحد‌های اندازه‌گیری فازور (PMU[2]) با استفاده از سیگنال همزمانی سیستم موقعیت‌یاب جهانی(GPS[3]) ، تحول عظیمی در رویت‌پذیری و کنترل شبکه‌های گسترده‌ی قدرت ایجاد کرده است. این تکنولوژی همچنان با شتاب قابل ملاحظه‌ای در حال رشد است. به‌طوری‌که در آینده‌ی نزدیک، سیستم سریع کنترل هماهنگ شبکه، به‌طور قطع جایگزین روش‌های معمول و کم اثر کنترل محلی و امکانات محدود سیستم‌های فعلی SCADA/EMS برای ایجاد سیستم‌های فراگیر کنترل زمان واقعی و همچنین کنترل‌های کندتری نظیر کنترل ثانویه ولتاژ در شبکه‌های قدرت خواهد شد. این سیستم‌ها قادر به محدودسازی ادامه اغتشاشات وارده و ممانعت از بروز ناپایداری‌هاست. یک واحد اندازه‌گیری فازور، سیگنال‌های الکتریکی را در یک شبکه‌ی برق اندازه‌گیری می‌کند (در مهندسی برق، از چنین اندازه‌گیری‌هایی به نام فازور همزمان[4] نیز یاد می‌شود). همچنین توسط پالس‌های دریافتی از سیستم موقعیت‌یاب جهانی[5] بر روی آنها برچسب زمانی می‌زند تا بتوان داده‌های فازور PMUهای نصب شده در سطح شبکه را بر اساس زمان مرتب کرد. سپس با انجام محاسبات بر روی آنها، عملکرد نظارت، حفاظت وکنترل سیستم قدرت را بهبود بخشید. از کاربردهای بسیار مهم PMU در شبکه‌ی برق، مانیتورینگ مقادیر دامنه و اختلاف زاویه بصورت  لحظه‌ای[6] است که می‌تواند از خاموشی‌های سراسری[7] احتمالی جلوگیری کند، زیرا اپراتورهای شبکه به‌سرعت در زمان کمتر از چند ثانیه قادر خواهند بود وضعیت بحرانی را تشخیص دهند و از گسترش حادثه جلوگیری کنند. در‌ضمن از PMU می‌توان در ارزیابی پایداری شبکه، تشخیص عیب، بررسی حادثه پس از وقوع، تعیین مدل شبکه، مدیریت اضطراری بر خط و حذف بار استفاده کرد.

    امروزه با توسعه‌ی واحد‌های اندازه‌گیری فازور به عنوان ابزار اندازه‌گیری دقیق، تحقیقات بر روی کاربردهای اندازه‌گیری با آن رو به افزایش است. دقت اندازه‌گیری ولتاژ و جریان این امکان را فراهم می‌کند که محاسبات دقیق پارامتر‌های خط انجام شده و تصمیم‌گیری در سیستم حفاظتی بهبود یابد.

    1-1    ضرورت تحقیق

    در خطوط جبران‌سازی‌ شده سری با خازن، امپدانس مشاهده شده توسط رله‌ی دیستانس بستگی به سطح جبران‌سازی شده در خطوط انتقال دارد. این سطح جبران‌سازی شده به تعداد خازن سری متصل به شبکه وابسته است. برای عملکرد درست رله‌ی دیستانس و افزایش کارایی سیستم حفاظت و بهبود آن، داشتن اطلاعات زمان‌ واقعی در یک زمان، در هر سطح جبران‌سازی شده در خطوط انتقال ضروری است.

    می‌توان برای بهبود و افزایش توانایی سیستم حفاظت خطوط انتقال جبران‌سازی شده با خازن سری، از واحدهای اندازه‌گیری فازور(PMU[8]) که دارای ویژگی‌های مناسب در اندازه‌گیری پارامترها با نرخ نمونه‌برداری بالا هستند، جهت محاسبه‌ی سطح جبرا‌ن‌سازی‌شده‌ی خط انتقال استفاده کرد و اطلاعات بدست آمده را در تنظیم ناحیه‌های حفاظتی 2 و 3 رله‌ی دیستانس به‌کار برد. از اطلاعات بدست آمده نمی‌توان جهت بهبود ناحیه‌ی حفاظتی 1 رله‌ی دیستانس استفاده کرد زیرا عملکرد رله در این ناحیه‌ی حفاظتی آنی بوده و زمان لازم جهت پردازش داده‌ها وجود ندارد.

    در این پایان‌نامه با استفاده از واحد اندازه‌گیری فازور (PMU)، روشی جهت بهبود حفاظت خطوط جبران‌سازی شده با خازن سری، ارائه شده است. این روش با نرخ نمونه‌برداری بالا از ولتاژ و جریان به صورت فازوری در یک زمان یکسان، سطح جبران‌سازی خط را تخمین زده و حفاظت دیستانس را با شرایط کنونی تطبیق می‌دهد.

    1-2    ساختار پایان‌نامه

    فصل دوم، روش‌های مختلف ارائه شده جهت بهبود حفاظت خطوط جبران‌سازی شده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در این فصل ابتدا حفاظت دیستانس خط انتقال مجهز به خازن سری شرح داده  و در ادامه واحدهای اندازه‌گیری فازور معرفی می‌شود. سپس تحقیقات انجام شده برای بهبود حفاظت خطوط جبران‌سازی شده بررسی شده است.

    در فصل سوم، سپس طرح حفاظت پیشنهادی بر اساس کاربردهای واحدهای اندازه‌گیری فازور در سیستم قدرت، ارائه می‌شود. سپس در انتها جهت پیاده‌سازی روش پیشنهادی در سیستم‌های بزرگ‌تر، روشی جهت جایابی بهینه واحدهای اندازه‌گیری فازور بیان می‌شود.

     در فصل چهارم، نتایج شبیه‌سازی در دو سیستم نمونه بیان شده است.  فرض شده است که خازن در وسط خط انتقال قرار دارد. سپس روش پیشنهادی در سیستم نمونه اول در چهار حالت مختلف از جبران‌سازی، در نرم‌افزار PSCAD/EMTDC مورد بررسی قرار گرفته است. حالت اول سطح جبران سازی خط 30%، حالت دوم سطح جبران‌سازی 40% ، حالت سوم سطح جبران‌سازی 70% و حالت چهارم خط بدون جبران‌سازی است. محدوده قطع از نمونه‌برداری‌های انجام شده توسط PMU تخمین زده شده و با محدوده قطع واقعی مورد برسی قرار می‌گیرد. سپس روش پیشنهادی در یک سیستم استاندارد 9 باسه IEEE در سه سطح 30%، 40% و صفر درصد مورد بررسی قرار می‌گیرد. جهت این انجام کار ابتدا مکان بهینه برای PMUها با استفاده از الگوریتم برنامه ریزی عدد صحیح بدست می‌آید. روش در نرم‌افزار DIgSILENT Power Factory پیاده‌سازی می‌شود.

    در فصل پنجم، نتیجه‌گیری و پیشنهادات بیان‌ می‌شود. در انتها مشخصات دو سیستم نمونه در پیوست آمده است.

     

     

     

     

    فصل 2

    روش‌های ارائه شده برای بهبود حفاظت خط انتقال جبران‌ شده با خازن سری

    (مروری بر تحقیقات انجام شده)

     

     

     

     

     

     

     

    2         فصل دوم: روش‌های ارائه شده برای بهبود حفاظت خط انتقال جبران‌ شده با خازن‌ ‌سری

     

    در این فصل ابتدا حفاظت دیستانس و چالش‌های این حفاظت در خطوط مجهز به خازن سری، بیان  می‌شود. در ادامه واحدهای اندازه‌گیری فازور وکاربردهای این واحدها در حفاظت توضیح داده می‌شود. سپس روش‌های ارائه شده برای بهبود حفاظت خط انتقال جبران‌شده با خازن سری بررسی می‌شود.

    2-1    حفاظت دیستانس و اساس عملکرد آن

    رله‌ی‌ دیستانس برای حفاظت خطوط انتقال به کار می‌رود و از آنجا که فاصله عیب را با اندازه‌گیری امپدانس مشخص می‌کند، بدین نام مشهور شده‌ است. به‌طور کلی وقتی اتصالی در شبکه رخ می‌دهد این‌گونه رله‌ها نقش حفاظتی خط و تعیین فاصله اتصالی تا رله را به عهده دارند. معمولا حفاظت اصلی خطوط انتقال رله‌های دیستانس و حفاظت پشتیبان این خطوط رله‌های اضافه‌جریان هستند. دلیل این امر آن است که زمان عملکرد رله‌های دیستانس بر روی خطی که رله روی آن است بسیار کم و زمان عملکرد رله‌ی اضافه‌جریان نسبتا زیاد است.

    همان‌طور که بیان شد اساس عملکرد رله‌ی دیستانس، اندازه‌گیری مقدار امپدانس خط انتقال است. رله‌ی دیستانس دارای دو وروردی ولتاژ و جریان است که در محل رله، اندازه‌گیری می‌شود. رله، امپدانس خط را از نسبت تبدیل ولتاژ و جریان و اندازه فاز آن محاسبه می‌کند.

    شکل ‏2‑1: رله دیستانس

     

    مقادیر امپدانس در محور مختصاتR,X  (مقاومت و راکتانس) نمایش داده ‌می‌شود. بر همین اساس رله دیستانس به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود.

    شکل ‏2‑2: مشخصه رله دیستانس(مهو)

     

    2-1-1                       اصول عملکرد رله‌ی دیستانس

    همان‌طوری‌که در شکل 2-1 نمایش داده شده، ولتاژ و جریان در محل رله اندازه‌گیری و سپس امپدانس محاسبه می‌شود. امپدانس اندازه‌گیری شده با امپدانس تنظیمی رله مورد مقایسه قرار گرفته و در صورتی که امپدانس اندازه‌گیری شده کمتر از امپدانس تنظیمی باشد، رله وضعیت پیش‌آمده را خطا تشخیص می‌دهد.

    با توجه به خطای نسبت تبدیل ترانسفورماتورهای اندازه‌گیری جریان و ولتاژ، اندازه‌گیری امپدانس با دقت کافی انجام نمی‌شود، خطای محاسبه امپدانس به میزان 10% تا 15% است. به همین دلیل خطاهای رخ داده در پایان خط و یا در ابتدای خط بعدی قابل تفکیک و تشخیص نیستند. از این‌رو یک ضریب اطمینان[9] در تنظیمات ناحیه حفاظتی[10] اول  رله به میزان 10% تا 15% در نظر گرفته می‌شود. این امر باعث می‌شود تا خطاهای رخ داده در پایان خط، از خطاهای رخ داده در ابتدای خط بعدی از تفکیک شوند. برای تشخیص خطا در پایان خط و یا در ابتدای خط بعدی از تنظیمات ناحیه‌ی حفاظتی دوم استفاده می‌شود[1].

    امپدانس تنظیمی رله‌ی دیستانس و تاخیر زمانی در هر ناحیه‌ی حفاظتی متفاوت است. ناحیه‌ی حفاظتی به‌نحوی که در شکل‌های 2-3 و 2-4 نشان داده شده تنظیم می‌شوند. زمان عملکرد رله به فاصله بین محل اندازه‌گیری (رله) و خطا وابسته است. سه ناحیه حفاظتی رله‌ی دیستانس به صورت زیر تنظیم می‌شوند:

    ناحیه‌ی حفاظتی اول، 80% خط AB و با زمان قطع کلید .

    ناحیه‌ی حفاظتی دوم، برابر 100% خط اول+20% کوتاه‌ترین خط دوم با زمان قطع کلید .

    ناحیه‌ی حفاظتی سوم، 100%خط اول + بلند‌ترین خط دوم + 40% کوتاه‌ترین خط بعدی با زمان قطع را پوشش می‌دهند.

     

     

    شکل ‏2‑3: تنظیمات رله دیستانس

     

    شکل ‏2‑4: ناحیه‌ ‌بندی حفاظتی رله دیستانس

     

    برای خطاهای مختلف در هر مکان از خط انتقال، باید دستور قطع صادر شود. وظیفه‌ی دیگر ناحیه‌های حفاظتی‌ بعدی، حفاظت پشتیبان برای خطوط مجاور است، به عنوان مثال دومین ناحیه‌ی حفاظتی علاوه‌بر حفاظت 10% تا 15% انتهای خط اول، حفاظت باس و بخشی از خط دوم را بر عهده دارد. علاوه‌بر ناحیه‌ی حفاظتی اول و دوم، ناحیه‌ی حفاظتی سوم به منظور تشخیص خطا در سر تا سر خط بعدی در نظر گرفته می‌شود.

    2-1-2                       جبران کننده خازن سری

    برای افزایش ظرفیت خطوط انتقال و پایداری سیستم از جبران‌ساز‌های‌ سری مانند خازن سری در خطوط انتقال استفاده می‌شود. این جبران‌ساز‌ها می‌توانند در انتها یا وسط خط انتقال نصب شوند.

    امپدانس (راکتانس) بانک خازنی منفی (  ) است، که بخشی از راکتانس القایی طول خط بوده و طبق رابطه ، باعث کاهش مقدار امپدانس خط انتقال شده که در نتیجه باعث کاهش تلفات و افزایش توان انتقالی خط انتقال می‌شود. بانک خازنی در ابتدا، وسط، انتها و یا دو طرف خط انتقال نصب می‌شود.

    به  نسبت   ضریب و یا درجه جبران‌سازی خط می‌گویند، که ضریب جبران‌سازی در محدوده

    7/0  25/0 قرار دارد [2[. از مزایای اضافه شدن خازن سری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

    شکل 2-5 یک شبکه شعاعی با جبران‌ساز خازن سری را نشان می‌دهد.  به ترتیب مقاومت خط، راکتانس خط و راکتانس خازنی هستند.

    شکل ‏2‑5: شبکه شعاعی جبران‌سازی شده با خازن سری

    اختلاف ولتاژ بین منبع و بار توسط دیاگرام فازوری به صورت زیر است:

     

    (2-1)     

    .

    (2-2)            

     

     

     

    بنابراین اختلاف ولتاژ:

    (2-3)                                                                                                           

    از معادله‌ی (2-3) نتیجه گرفته می‌شود که تنظیم ولتاژ، رابطه مستقیم با جبران‌سازی دارد. با توجه به تغییرات زیاد بارها، نوسانات ولتاژ خواهیم داشت. به همین منظور جهت بهبود بخشیدن به کیفیت بارها می‌توان از جبران‌ساز خازن سری در خط انتقال استفاده کرد [2[.

    در شکل 2-6، تاثیر جبران‌کننده خازن سری بر پروفیل ولتاژ برای شبکه شعاعی با بار القایی نشان داده شده است.

    شکل ‏2‑6: پروفیل ولتاژ برای شبکه شعاعی باجبران‌ساز سری

     

    همان‌طور که در شکل مشاهده می‌شود در محل بانک خازنی به دلیل راکتانس منفی ولتاژ افزایش یافته، که به عنوان ولتاژ مثبت در نظر گرفته می‌شود. جبران‌ساز سری به وسیله ارسال توان راکتیو منفی در پایان خط باعث بهبود ضریب توان می‌‌شود.

    در حالت بدون جبرا‌‌ن‌سازی‌سری[11]، راکتانس کل خط برابر با  خواهد بود اما در حالت با جبران‌سازی[12] سری راکتانس کل خط برابر با  است، می‌توان نتیجه گرفت که  در حالت جبران‌سازی شده کمتر از حالت بدون جبران‌سازی شده است[2[ و [3]. کاهش راکتانس، تاثیر مستقیم بر امپدانس اندازه‌گیری شده توسط رله‌ی دیستانس دارد.

    خازن سری در خط انتقال با کاهش راکتانس القایی باعث بالا رفتن توان انتقالی خط می‌شود. سیستم انتقال توان نشان داده شده در شکل 2-7، بدون جبران‌ساز خازن‌سری است و توان اکتیو انتقالی توسط معادله‌ی (2-4) بیان می‌شود و در شکل 2-8 سیستم انتقال توان با جبران‌ساز خازن سری است که معادله‌ی (3-5) بیان‌گر توان اکتیو آن است.

    شکل ‏2‑7: سیستم انتقال توان بدون جبران‌سازی

     

    (2-4)                                                                                                   

    شکل ‏2‑8: سیستم انتقال توان با جبران‌سازی

     

    (2-5)                                                                                                   

     

    در خط انتقال با جبران‌ساز سری، با افزایش توان انتقالی خط، تغییرات زاویه  و تغییرات ولتاژ باس متصل به بار کمتر است، نتیجه در شکل 2-9 نشان داده شده است.

     

    شکل ‏2‑9: -  (a)منحنی توان-زاویه (b) منحنی توان – ولتاژ

    از دیگر مزایای استفاده از جبران‌ساز سری می‌توان به مواردی مانند، افزایش ظرفیت انتقال خط، افزایش کنترل پخش توان و کنترل ولتاژ، کاهش تلفات، کاهش تاثیرات محیطی، کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری (مانند احداث خط جدید) در خطوط انتقال اشاره کرد [4].

    همه مزایا ذکر شده، حاکی از کاهش راکتانس کل خط است، اما این کاهش راکتانس مشکلاتی در زمان تنظیمات رله‌ی دیستانس به دلیل تاثیر مستقیم بر امپدانس اندازه‌گیری توسط رله‌ی دیستانس ایجاد می‌کند.

    2-1-3                       حفاظت خازن سری

    در طول دوره‌ی خطا، جریان خطای عبوری از خازن، باعث تولید اضافه ولتاژ در ترمینال‌های خازن‌سری می‌شود. اضافه ولتاژهای ظاهر شده در خط محافظت شده، باعث بروز قوس در شاخک‌های موازی بانک خازنی سری می‌شود، بنابراین برای محدود کردن ولتاژ دو سر خازن از حفاظت متال اکسید وریستر( [13]MOV) استفاده می‌شود. به دلیل اثرات راکتانس جبران‌ساز، تجهیزات حفاظتی خازن سری، مانند MOV، بر امپدانس اندازه‌گیری شده در خطای اتصال کوتاه تاثیرگذار هستند. مشخصه‌ی غیرخطی ولتاژ و جریان MOV، از خازن سری در برابر اضافه ولتاژها محافظت می‌‌کند. MOV ولتاژ دو سر خازن را در محدوده‌ی مجاز حفظ می‌کند. زمانی که اضافه ولتاژ در دو سر خازن‌سری رخ می‌دهد، در ولتاژهای تعیین شده  MOVشروع به هدایت می‌کند. ولتاژ محافظ به طور معمول بالاتر از شرایط عادی بهره‌برداری از شبکه است [5].

    در شکل 2-10 تجهیزات مورد استفاده برای حفاظت بانک خازنی سری در برابر اضافه ولتاژ نشان داده شده است. خطاهای اتصال کوتاه شدید باعث اضافه ولتاژ بالا در ترمینال بانک خازنی می‌شود. با عبور جریان بالا از MOV و یا بروز قوس در شاخک‌ها، رله‌ی اضافه جریان تحریک شده و باعث عملکرد کلید بای‌پس شده که در این حالت بانک خازنی از مدار خارج می‌شود.

    شکل ‏2‑10: حفاظت جبران‌ساز خازنی سری در برابر اضافه ولتاژ

     

    در خطاهای اتصال کوتاه شدید، امپدانس دیده شده توسط رله، از مقدار امپدانس جبران‌شده به مقدار امپدانس جبران نشده به سرعت تغییر می‌کند. طی همین شرایط به دلیل سری شدن بخش محدود کننده جریان خطا با امپدانس خط، رله، امپدانس دیده شده را بزرگ‌تر می‌بیند. اما شرایط دشوارتر زمانی است که قوس در شاخک‌ها، هنگام جریان خطا روی ندهد و رله‌ی دیستانس امپدانس خطا را با وجود بانک خازنی اندازه‌گیری کند.

    2-1-4                       چالش‌های حفاظت دیستانس با حضور جبران‌ساز خازن سری

    عملکرد حفاظت خطوط با جبران‌سازی سری بستگی به عوامل زیر دارد:

    سطح جبران‌کنندگی، محل قرار گرفتن جبران‌ساز، متعلقات حفاظت خازن، پیکربندی سیستم، بار خطوط، محل ترانسفورماتورهای قدرت، طرح‌های تله‌پروتکشن، کلید باز و بست و غیره، علاوه‌بر این مهندس‌های حفاظت با چالش‌های متفاومتی ممکن است رو‌به‌رو شود، به دلیل آن که در هنگام خطا، رله‌ی دیستانس، امپدانس خطا را با وجود بانک خازنی سری (خطاهایی که در آن MOV هدایت نمی‌کند) درخط اندازه‌گیری می‌کند.

    سیستم با جبران‌ساز سری تحت تاثیر مسائل مختلفی است از قبیل معکوس شدن ولتاژ و جریان که به طور قابل توجهی منجر به عمل کرد نادرست رله، در موقعیت‌های مختلف می‌شود.

    معکوس شدن ولتاژ، زمانی رخ می‌دهد که همه امپدانس‌های بین منبع ولتاژ و خطا اندوکتیو هستند، اما به‌طور همزمان امپدانس بین باس و نقطه خطا، خازنی است. معکوس شدن ولتاژ باعث می‌شود که رله‌ی حفاظتی خط، خطا را در جهت عکس ببیند.

    معکوس شدن جریان زمانی رخ می‌دهد که، جریان در محل رله پیش‌فاز است. به دلیل راکتانس خازنی بزرگ در حلقه خطا، جریان90 درجه از ولتاژ منبع جلوتر است. جریان زمانی معکوس می‌شود که شرط زیر بر‌قرار باشد:

    (2-6)                                                                                                         

    به طور کلی احتمال رخ دادن معکوس جریان نادر است، به دلیل آنکه طی چنین شرایطی افزایش زیاد جریان باعث عملکرد MOV و کلید بای‌پس خازن شده، در نتیجه خازن از مدار خارج می‌شود. اما در مواردی ممکن است که در اثر اتصال کوتاه با مقاومت خطای بزرگ جریان اتصال کوتاه آنقدر کوچک باشد که منجر به عمل کردن تجهیزات حفاظتی خازن نشود که در این صورت پدیده معکوس شدن جریان یک مشکل جدی و غیر قابل تشخیص توسط رله خواهد بود.

     

    2-1-5                       مشکل تنظیمات حفاظت دیستانس شبکه با جبران‌ساز سری

    یک جبران‌ساز خازن سری، امپدانس خالص خطا را برای همه خطاهای بعد از خود کاهش می‌دهد. در نتیجه با توجه به مقدار جبران‌سازی سری، محل خطا برای خطاهای بعد از جبران‌ساز، نزدیک به رله دیده می‌شود. وضعیت نا معلوم خازن سری، که آیا در حال سرویس دادن است یا خیر، باعث تنظیمات پیچیده ناحیه‌ی حفاظتی اول می‌شود. اگر خازن در حال سرویس دادن باشد، باعث افزایش دید و اگر خازن در مدار نباشد باعث کاهش دید رله‌ی دیستانس خواهد شد.

    شکل ‏2‑11: امپدانس اندازه‌گیری شده رله 1) بدون جبران‌ساز 2) با جبران‌ساز

     

    امپدانس دیده شده توسط رله‌ی دیستانس در خط جبران نشده بزرگتر است از خط جبران شده است. در هنگام بروز خطا و در صورت هدایت کردن MOV، امپدانس اندازه‌گیری، بیشتر از حالتی است که MOV هدایت نمی‌کند. شکل 2-11 امپدانس اندازه‌گیری شده توسط رله‌ی دیستانس با مشخصه امپدانسی را نشان می‌دهد، خط شماره‌ی 1 در حالی است که با بروز خطا، MOV هدایت کرده و با تحریک رله‌ی اضافه جریان کلید بای‌پس در حالت وصل قرار گرفته تا خازن از سرویس خارج شود، در نتیجه امپدانس کل خط برابر مجموع امپدانس خط و بخش امپدانس محدود کننده جریان خطا است. در خط شماره‌ی2، خطا شدید نبوده و MOV هدایت نکرده است، بنابراین امپدانس کل خط برابر مجموع امپدانس خط و بخش خازن سری است. در پایان می‌توان این‌چنین بیان کرد که با داشتن تنظیمات ثابت برای رله در حالت بدون جبران‌سازی، که خازن در مدار است، رله دچار افزایش برد و زمانی که خازن از سرویس خارج می‌شود رله دچار کاهش برد می‌شود [3] و [7] .

     

    2-2    واحدهای اندازه‌گیری فازور[14]

    پیشرفت سریع سیستم‌های مخابراتی در جهان و ابداع روش اندازه‌گیری فازوری به کمک معرفی واحدهای اندازه‌گیری فازور (PMU) و با استفاده از سیگنال همزمانی سیستم موقعیت‌یاب جهانی[15] (GPS) تحول عظیمی در رویت‌پذیری و کنترل شبکه‌های گسترده قدرت ایجاد کرده است (شکل 2-12).  این تکنولوژی همچنان با شتاب قابل ملاحظه‌ای در حال رشد است. به‌طوری‌که در آینده نزدیک، سیستم کنترل سریع هماهنگ شبکه، که قادر به محدودسازی ادامه اغتشاشات وارده و ممانعت از بروز ناپایداری‌هاست، جایگزین روش‌های معمول و کم اثر کنترل محلی و امکانات محدود سیستم‌های فعلی SCADA/EMS برای ایجاد سیستم‌های فراگیر کنترل زمان واقعی و همچنین کنترل‌های کندتری نظیر کنترل ثانویه ولتاژ در شبکه‌های قدرت خواهد شد. یک واحد اندازه‌گیری فازور سیگنال‌های الکتریکی را در یک شبکه برق اندازه‌گیری می‌کند. در مهندسی برق،  از چنین اندازه‌گیرهایی به نام فازور همزمان[16] نیز یاد می‌شود[24].

     

    شکل ‏2‑12: نصب PMU در شبکه برق و ارتباط آنها با GPS

     

    PMU یک تجهیز الکتریکی است که دامنه و فاز ولتاژ و جریان را با سرعت بالا اندازه‌گیری کرده و توسط پالس‌های دریافتی از سیستم موقعیت یاب جهانی بر روی آنها برچسب زمانی با دقت یک میکروثانیه می‌زند تا بتوان داده‌های فازور PMUهای نصب شده در سطح شبکه را بر اساس زمان مرتب کرده و با انجام محاسبات بر روی آنها، عملکرد نظارت، حفاظت وکنترل سیستم قدرت را بهبود بخشید (شکل 2-13).

     

    شکل ‏2‑13: اندازه‌گیری فازوری ولتاژ و جریان توسط PMU

    2-2-1فازور

    فازور یک عدد مختلط با دامنه و فاز مشخص، که برای نمایش یک سیگنال سینوسی متناوب در یک فرکانس خاص است. از نظر ریاضی شکل موج یک سیگنال AC در یک فرکانس خاص به فرم زیر نوشته می‌شود:

    (3-7)

                          

    که در آن  دامنه حداکثر سیگنال،  فرکانس سیگنال بر حسب رادیان بر ثانیه و  زاویه فاز بر حسب رادیان و نقطه شروع شکل موج است. مقدار موثر (rms) برابر با   است که در محاسبه توان اکتیو و راکتیو یک مدار AC بکار می‌رود (شکل 2-14) .

     

    شکل ‏2‑14: سیگنال فازور خروجی از PMU

    2-2-2ساختار PMU

    شکل 2-15 ساختار کلی یک واحد اندازه‌گیری فازور را نشان می‌دهد. ساختار داخلی PMU مانند رله‌های دیجیتال است با این تفاوت که PMU مجهز به گیرنده GPS است. ورودی‌های آنالوگ، مقادیر جریان و ولتاژ سیم‌پیچ‌های ثانویه ترانسفورماتورهای جریان و ولتاژ سه فاز ایستگاه هستند که به‌صورت اندازه‌گیری‌های توالی مثبت انتقال می‌یابند. ساختار اصلی یک واحد اندازه‌گیری فازوری (PMU) از یک پردازشگر سیگنال دیجیتال تشکیل شده است. این پردازشگر دیجیتالی از سیگنال‌های ولتاژ و جریان با نرخ ۲۸۸۰ نمونه در هر ثانیه نمونه‌برداری می‌کند. که این نرخ معادل ۴۸ نمونه در هر سیگنال است. کمیت‌های آنالوگ ولتاژ و جریان قبل از نمونه‌برداری از یک فیلتر ضد تداخل عبور داده می‌شود تا به این ترتیب فرکانس‌های گذرا از اطلاعات اصلی سیگنال‌های ولتاژ و جریان حذف شود. سپس توسط A/D، 16 بیتی اطلاعات آنالوگ به داده‌های دیجیتال تبدیل می‌شود. سایر کمیت‌های الکتریکی از قبیل توان اکتیو و راکتیو و غیره توسط پردازشگر دیجیتال محاسبه می‌شود و از طریق مودم به پردازشگر محلی و یا منطقه‌ای ارسال می‌شود. از سیگنال سنکرون‌کننده GPS برای همزمان‌ کردن اطلاعات ارسال شده توسط واحدهای PMU استفاده می‌شود

    برخلاف رله‌ها، یک PMU ممکن است دارای جریان‌های چندین فیدر خروجی و ولتاژهای باس‌های مختلف باشد. با استفاده از ترانسفورمرها، سیگنال‌های ولتاژ و جریان به ولتاژهایی متناسب با ورودی مبدل آنالوگ به دیجیتال (در حدود 10 ولت) تبدیل می‌شوند. حذف فرکانس‌های گذرا از فرکانس اصلی توسط فیلتر ضدتداخل انجام می‌شود. نرخ نمونه‌برداری بر اساس پاسخ فرکانسی فیلتر تنظیم می‌شود .فیلترهای آنالوگ با فرکانس قطع کمتر از فرکانس نمونه‌برداری است. نرخ نمونه‌برداری، تعداد پالس‌ها در فاصله زمانی یک ثانیه است که توسط اسیلاتور و با استفاده از سیگنال دریافتی از GPS تعیین می‌شود و نمونه‌برداری همزمان و سریع، با دقت یک میکروثانیه انجام می‌شود [16].

    سنکروفازور اندازه‌گیری شده باید برچسب زمانی هماهنگ جهانی یا [17]UTC را به همراه داشته باشد. این برچسب معمولاً‌ از سه قسمت تشکیل شده است، زمان SOC، کسری از ثانیه و وضعیت زمان. زمان [18]SOC برابر با کل ثانیه‌های گذشته از اول ژانویه 1970 است که با یک عدد چهار بایتی بیان می‌شود.کسری از ثانیه نیز یک عدد صحیح است که نشان می‌دهد زمان گذشته (از ثانیه قبلی) چند برابر زمان موسوم بهTIME-BASE  است. در واقع هر ثانیه به تعدادی TIME-BASE تقسیم می‌شود که عددی صحیح است. در استانداردIEC61850-2000  مقدار TIME-BASE برابر با 224 قرار داده شده است. همزمان‌سازی با UTC نکته‌ای بسیار مهم در اندازه‌گیری سنکروفازورهاست. در واقع خطای 1 میکروثانیه در این همزمان‌سازی می‌تواند منجر به خطای 022/0 درجه در 60  هرتز یا 018/0 درجه در 50 هرتز شود[25].

     

         [1]- Metal Oxide Varistor

    [2] -Phasor Measurement Unit

    [3]- Global Positioning System

    [4] - Synchrophasor

    [5] - Global Positioning System

    [6] -Real Time

    [7]- ‌blackout

                     [8] -Phasor Measurement Unit

    [9] - Security Margin

    [10] -Zone

    [11] - Without Series Compensation   

    [12] - With Series Compensation   

    [13] -Metal Oxide Varistor

    [14]- Phasor Measurement Unit (PMU)

    [15] - Global Positioning System

    [16] - Synchrophasor

    [17] - Universal Time Coordinated

    [18] - Second of century

    Abstract

     

    Transmission lines protected by distance relays find limitations in the presence of series compensation. The impedance seen by the distance relay is modulated when the fault loop includes the series capacitor. The level of compensation at any instant depends on the number of capacitors connected at that time and at times the bank of capacitors may be bypassed leading to uncompensated line situation. Therefore for correct operation of the distance relay the information on the level of compensation present in the transmission line is essential. PMU is an electrical device that measures phase and amplitude of voltage and current with high speed and labels them with 1 micro second precision time stamp. In this thesis, phasor data obtained from two ends of the transmission line is used to calculate the line impedance and compensation level in different conditions in order to adapt zone-2 and zone-3 relay settings corresponding to series compensated line. In order to verify proposed method, it is implemented in two small and large typical systems. From the results obtained, it is observed that the proposed method estimates the transmission line compensation degree with high accuracy and acceptable error. Then by modifying distance relay setting corresponding to system conditions, the relay will have the correct operation against different faults.

    Keyword- Phasor Measurement Unit, Series Compensation, Protection of transmission lines with series capacitors, Adaptive Protection

     

  • فهرست:

    1   فصل اول: مقدمه. 3

    1-1             ضرورت تحقیق.. 4

    1-2             ساختار پایان‌نامه. 5

    2   فصل دوم: روش‌های ارائه شده برای بهبود حفاظت خط انتقال جبران‌ شده با خازن‌ ‌سری.. 7

    2-1             حفاظت دیستانس و اساس عملکرد آن. 7

    2-1-1 اصول عملکرد رله‌ی دیستانس.... 8

    2-1-2 جبران کننده خازن سری.. 10

    2-1-3 حفاظت خازن سری.. 13

    2-1-4 چالش‌های حفاظت دیستانس با حضور جبران‌ساز خازن سری.. 14

    2-1-5 مشکل تنظیمات حفاظت دیستانس شبکه با جبران‌ساز سری.. 15

    2-2             واحدهای اندازه‌گیری فازور. 16

    2-2-1    فازور  18

    2-2-2    ساختار PMU.. 18

    2-2-3    شبکه اندازه‌گیری فازور PMU.. 21

    2-2-4    کاربرد PMU.. 22

    2-2-5 کاربرد واحد اندازه‌گیری فازور در حفاظت سیستم‌های قدرت... 23

    2-3             مروری بر تحقیات انجام شده جهت بهبود حفاظت خطوط جبران‌سازی شده با خازن سری.. 24

    3   فصل سوم: طرح حفاظت پیشنهادی.. 29

    3-1             طرح حفاظت پیشنهادی با استفاده از داده‌های واحد اندازه‌گیری فازور. 29

    3-1-1 اصول اندازه‌گیری رله دیستانس.... 30

    3-1-2 محاسبه امپدانس بین دو باس ]23[ 32

    3-1-3 الگوریتم پیشنهادی.. 33

    3-1-4 جایابی بهینه PMU.. 36

    3-1-4-1                  جایابی بهینه PMU با الگوریتم برنامه‌ریزی عدد صحیح.. 36

    3-1-4-2                  در نظر گرفتن باس‌های تزریق صفر در مساله جایابی.. 40

    3-1-4-3                  جواب‌های بهینه‌ی چندگانه. 45

    4   فصل چهارم: شبیه‌سازی و نتایج.. 47

    4-1             سیستم نمونه اول. 47

    4-1-1 حالت اول: سطح جبران‌سازی 30%. 48

    4-1-2 حالت دوم: جبران‌سازی 40%. 55

    4-1-3 حالت سوم: 70% جبران‌سازی.. 60

    4-1-4 حالت چهارم: بدون جبران‌سازی.. 65

    4-1-5 بررسی تخمین صحیح و سریع سطح جبران‌سازی و تاثیر آن در عملکرد رله‌ی‌ حفاظتی.. 70

    4-2             سیستم نمونه 2.. 71

    4-2-1 حالت اول: بدون جبران‌سازی (خازن بای‌پس شود) 72

    4-2-2 حالت دوم: 30 درصد جبران‌سازی.. 75

    4-2-3 حالت سوم: 40 درصد جبران‌سازی.. 78

    4-2-4 تاثیر خازن سری و اصلاح تنظیمات رله، متناسب با شرایط شبکه. 81

    4-2-4-1                  حالت اول: ورود خازن با ظرفیت 30% جبران‌سازی.. 82

    4-2-4-2                  حالت دوم: ورود خازن با ظرفیت 40% جبران‌سازی.. 84

    5   نتیجه‌گیری و پیشنهادات... 90

    5-1             نتیجه‌گیری.. 90

    5-2             پیشنهادات... 91

    فهرست مراجع. 93

    پیوست: مشخصات سیستم‌های نمونه شبیه‌سازی شده. 97

     

    فهرست جدول‌ها

     

    جدول ‏4‑1: فازور جریان و ولتاژ به‌دست آمده از PMUهای مستقر در باس‌های 1 و 2 در جبران‌سازی 30% و زاویه‌ی توان 10 درجه. 49

    جدول ‏4‑2: مقادیر تخمین‌زده شده از اطلاعات PMU برای جبران‌سازی 30 درصد و زاویه توان 10 درجه  50

    جدول ‏4‑3: نتایج به‌دست آمده از این روش در تخمین امپدانس خازن ‌سری در زاویه توان‌های مختلف... 55

    جدول ‏4‑4: فازور جریان و ولتاژ به‌دست آمده از PMUهای مستقر در باس‌های 1 و 2 در جبران‌سازی 40% و زاویه توان 10 درجه. 55

    جدول ‏4‑5: مقادیر تخمین زده شده از اطلاعات PMU برای جبران‌سازی 40 درصد و زاویه توان 10 درجه  56

    جدول ‏4‑6: نتایج به‌دست آمده‌ از این روش در تخمین امپدانس خازن سری در زاویه توان‌های مختلف... 59

    جدول ‏4‑7: فازور جریان و ولتاژ به‌دست آمده از PMUهای مستقر در باس‌های 1 و 2 در جبران‌سازی 70% و زاویه‌ی توان 10 درجه. 60

    جدول ‏4‑8: مقادیر تخمین زده شده از اطلاعات PMU برای جبران‌سازی 70 درصد و زاویه‌ی توان 10 درجه  60

    جدول ‏4‑9: نتایج به‌دست آمده روش در تخمین امپدانس خازن‌ سری در زاویه توان‌های مختلف... 64

    جدول ‏4‑10: فازور جریان و ولتاژ به‌دست آمده از PMUهای مستقر در باس‌های 1 و 2 در حالت بدون جبران‌سازی و زاویه‌ی توان 10 درجه. 65

    جدول ‏4‑11: اطلاعات PMU برای سطح جبران‌سازی صفر و زاویه‌ی توان 10 درجه. 65

    جدول ‏4‑12: نتایج به‌دست آمده از این روش در تخمین امپدانس خازن سری در زاویه‌ی توان‌های مختلف... 69

    جدول ‏4‑13: فازور جریان و ولتاژ به‌دست آمده باس‌های 7 و 8 درشرایطی که سیستم بدون جبران‌سازی است    72

    جدول ‏4‑14: مقادیر تخمین‌زده شده از اطلاعات PMU برای جبران‌سازی صفر درصد. 73

    جدول ‏4‑15: فازور جریان و ولتاژ به‌دست آمده باس‌های 7 و 8 در 30% جبران‌سازی.. 75

    جدول ‏4‑16: مقادیر تخمین زده شده از اطلاعات PMU برای 30% جبران‌سازی.. 76

    جدول ‏4‑17: فازور جریان و ولتاژ به‌دست آمده باس‌های 7و 8 در 40% جبران‌سازی.. 79

    جدول ‏4‑18: مقادیر تخمین زده شده از اطلاعات PMU برای 40% جبران‌سازی.. 79

    جدول ‏5‑1: مشخصات خطوط سیستم شبیه‌سازی شده. 97

    جدول پ‑2: مشخصات منابع ولتاژ سیستم شبیه‌سازی شده. 97

    جدول پ‑3: مشخصات بار سیستم شبیه‌سازی شده. 98

    جدول ‏5‑4: مشخصات رله‌ی استفاده شده در سیستم.. 98

    جدول پ‑5: اطلاعات باسبارهای شبکه‌ی 9 باسه IEEE.. 99

    جدول پ‑6: اطلاعات خطوط شبکه‌ی 9 باسه IEEE.. 99

    جدول پ‑7: - مشخصات خطوط شبکه‌ی 9 باسه IEEE.. 100

    جدول ‏5‑8: مشخصات ترانس‌های شبکه‌ی 9 باسه IEEE.. 100

    جدول ‏5‑9: مشخصات زنراتورهای شبکه‌ی 9 باسه IEEE.. 100

    جدول ‏5پ‑10: مشخصات بارهای شبکه‌ی  9 باسه IEEE.. 101

    جدول پ‑11: مشخصات رله‌ی انتخاب‌شده برای درست‌آزمایی روش پیشنهادی.. 101

    منبع:

     

    [1] v.cook ‘‘anzlysis of distance protection’’ research studies, press book, London,1985

     [2] Ziegler, Gerhard ‘‘ distance protection analogue and digital (second book on overhead line protection)’’ T.shahrokhshahi, First Printing, thran, kavoshpardaz, 2009.

    [3] M. ZELLAGUI and A. CHAGHI ‘‘Impact of Series Compensation (SC) on the MHO Distance Relay in Algerian 220kV Transmission Line’’ Canadian Journal on Electrical and Electronics Engineering Vol. 2, No. 6, June 2011, pp.181-189.

    [4] S.K. Salman, N. Rajoo, and V. Leitloff, “Investigation of the Effect of the Insertion of Series Capacitors in high Voltage Transmission Lines on the Settings of Distance Protection”, IEEE Seventh International Conference on Developments in Power System Protection,9-12 April 2001.

     [5] Jonathan J. Woodworth ‘‘ MOV Protection of Series Capacitor Banks’’ Consulting Engineer ArresterWorks, ArresterFacts 008,  July 17, 2008

    [6] Premalata Jena and Ashok Kumar Pradhan‘‘A Positive-Sequence Directional Relaying Algorithm for Series-Compensated Line’’IEEE TRANS, POWER DEL, VOL. 25, NO. 4, OCTOBER 2010.

     [7]m.saghari, m.farzinfar and e.vaziry ‘‘The effect of operating modes of series capacitor on performance of distance relay’’ 7th POWER SYSTEMS protection and Control CONFERENCE, power & water University of technology, Tehran, iran, January 1-2,2013

    [8] F. Ghassemi, J. Goodarzi, and A. T. Johns, "Method to improve digital distance relay impedance measurement when used in series compensated lines protected by a metal oxide varistor," IEE Proc. Gener, Transm. Distrib.,Vol. 145, No. 4, July 1998, pp. 403-408.

     

    [9] Z. Chen, Z.Q. Bo, F. Jiang, and G. Weller,"A fault generated high frequency current transients based protection scheme for series compensated lines," IEEE Power Engineering Society Winter Meeting, Vol. 3, 23-27 Jan.2000 pp. 1838-1843.

     

    [10] Mojtaba Khederzadeh ‘‘Series Compensated Line Protection Enhancement by Modified Pilot Relaying Schemes’’ IEEE TRANSACTIONS ON POWER DELIVERY, VOL. 21, NO. 3, JULY 2006

     

     [11] مظاهرساغری، مهدی فرزین فر و الهام وزیری، "تاثیر مدهای کاری جبرانساز خازن سری در خطوط انتقال بر عملکرد رله‌ی دیستانس"، هفتمین  کنفرانس تخصصی حفاظت و کنترل سیستم های قدرت، 2012

     

    [12] M. ZELLAGUI and A. CHAGHI ‘‘Impact of Series Compensation (SC) on the MHO Distance relay in Algerian 220kV Transmission Line’’ Canadian Journal on Electrical and Electronics Engineering Vol. 2, No. 6, June 2011, pp.181-189

     

    [13] میثم جعفری نوکندی، مجید صنایع پسند، " بهبود روش حفاظت واحد برای حفاظت خطوط جبران شده با خازن سری"، بیست و دومین کنفرانس بین المللی برق،2009

     

     

    [14] Hassan Khorashadi-zadeh, Zuyi Li, "A Novel PMU-Based Transmission Line protection Scheme design", 39th North American Power Symposium, 2007

     

    [15] علیرضا آشوری زاده ، نقی مودبی و گئورک قره پتیان، "جبران عملکرد اشتباه ناحیه سوم رله دیستانس در نوسانات شبکه هوشمند"، هفتمین کنفرانس تخصصی حفاظت و کنترل سیستم های قدرت، 2012

     

     [16] A. G. Phadke and J. S. Thorp, Synchronized Phasor Measurements and Their Applications. New York: Springer, 2008

    [17] W.Zhang, Y.Aiu, X.Zheng, and Y.Wu,"Implementiation of Synchronited phasor measurement and is applications in power system", proceeding of the Internatinal Conference on electrical Engineering, Vol. 1, PP. 139-143, 1996

     

    [18]R.Bttrunel, M.Butls, and P. Sterlim,''Power System Application for phase Measurment unit",IEEE Computer Applications in power, Vol. 17, no.1, pp.8-13, January 1994

     

    [19] Fan Chunju Li Shengfang Yu Weiyong;" STUDY ON ADAPTIVE RELAY PROTECTION SCHEME BASED ON PHASE MEASUREMENT UNIT(PMU)", The Institution of Electrical Engineers. Printed and published by the IEE, Michael Faraday House, Six Hills Way, Stevenage, SGI 2AY,2004.

     

    [20] Chao Zhang, Zhiqian Bo, Baohui Zhang,  Andrew Klimek,  Min Han,  Jiancheng Tan," AN INTEGRATED PMU AND PROTECTION SCHEME FOR POWER SYSTEMS", 978-0-947649-44-9/09/$26.00 ©2009 IEEE.

     

    [21] Hua Lin, Santosh Sambamoorthy, Sandeep Shukla, James Thorp, Lamine Mili," A Study of Communication and Power System Infrastructure Interdependence on PMU-based Wide Area Monitoring and Protection", 978-1-4673-2729-9/12/$31.00 ©2012 IEEE

     

    [22] Ching-Shan Chen, Chih-Wen Liu, and Joe-Air Jiang," A New Adaptive PMU Based Protection Scheme for Transposed/Untransposed Parallel Transmission Lines ", IEEE TRANSACTIONS ON POWER DELIVERY, VOL. 17, NO. 2, APRIL 2002

     

     [23] S. Sarangi and A. K. Pradhan,"Apply PMU data for Zone-2 setting of series compensated line", 978-1-4673-0136-7/11/$26.00 ©2011 IEEE

     

    [24] X. Xiaorong, X. Yaozhong, X. Jinyu, W. Jingtao, and H. Yingdao, “WAMS applications in Chinese power systems,” IEEE Power Energy Mag., vol. 4, no. 1, pp. 54–63, Jan.-Feb. 2006.

    [25] IEEE Power & Energy Society, Sponsored by the Power System Relaying Committee"IEEE Standard C37.118.1, IEEE Standard for Synchrophasor Measurements for Power Systems", ©2011 IEEE

     

    [26] J. Y. Cai, H. Zhenyu, J. Hauer, and K. Martin, “Current status and experience of WAMS implementation in north America,” in Proc. IEEE/ Power Eng. Soc. Transmission Distribution Conf. Exhib.: Asia Pacific, 2005, 2005, pp. 1–7.

    [27] Nabil H. Abbasy and  Hanafy Mahmoud Ismail, “A unified approach for the optimal PMU location for power system state estimation,” IEEE  Trans. Power Syst.,  vol. 24, no. 2,  May 2009.

    [28] Alicia J. Allen, “Algorithm for Screening PMU Data for Power System Events”, 2012 3rd IEEE PES Innovative Smart Grid Technologies Europe (ISGT Europe), Berlin978-1-4673-2597-4/12/$31.00 ©2012 IEEE.

     

    [29] Chi-Shan Yu, Chih-Wen Liu, Sun-Li Yu, and Joe-Air Jiang, “A New PMU-Based Fault Location Algorithm for Series Compensated Lines”, IEEE TRANSACTIONS ON POWER DELIVERY, VOL. 17, NO. 1, JANUARY 2002.

     

    [30] Ali H. Al-Mohammed and M. A. Abido, “A Fully Adaptive PMU-Based Fault Location

    Algorithm for Series-Compensated Lines”, IEEE TRANSACTIONS ON POWER SYSTEMS, 0885-8950 © 2014 IEEE.

     

     

    [31] Devesh Dua, Sanjay Dambhare,  Rajeev Kumar Gajbhiye, and S. A. Soman, “Optimal multistage scheduling of PMU placement: an ILP approach,”  IEEE  Trans. Power Del.,  vol. 23,  no. 4, Oct 2008.

     

    [32] Nabil H. Abbasy and  Hanafy Mahmoud Ismail, “A unified approach for the optimal PMU location for power system state estimation,” IEEE  Trans. Power Syst.,  vol. 24, no. 2,  May 2009.

    [33] B.Shayanfard, M.Dehghani and A.Khayatian “Optimal PMU Placement for Full Observability and Dynamic Stability Assessment”,1390


موضوع پایان نامه پیشنهاد روشی برای حفاظت خط انتقال مجهز به خازن سری, نمونه پایان نامه پیشنهاد روشی برای حفاظت خط انتقال مجهز به خازن سری, جستجوی پایان نامه پیشنهاد روشی برای حفاظت خط انتقال مجهز به خازن سری, فایل Word پایان نامه پیشنهاد روشی برای حفاظت خط انتقال مجهز به خازن سری, دانلود پایان نامه پیشنهاد روشی برای حفاظت خط انتقال مجهز به خازن سری, فایل PDF پایان نامه پیشنهاد روشی برای حفاظت خط انتقال مجهز به خازن سری, تحقیق در مورد پایان نامه پیشنهاد روشی برای حفاظت خط انتقال مجهز به خازن سری, مقاله در مورد پایان نامه پیشنهاد روشی برای حفاظت خط انتقال مجهز به خازن سری, پروژه در مورد پایان نامه پیشنهاد روشی برای حفاظت خط انتقال مجهز به خازن سری, پروپوزال در مورد پایان نامه پیشنهاد روشی برای حفاظت خط انتقال مجهز به خازن سری, تز دکترا در مورد پایان نامه پیشنهاد روشی برای حفاظت خط انتقال مجهز به خازن سری, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه پیشنهاد روشی برای حفاظت خط انتقال مجهز به خازن سری, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه پیشنهاد روشی برای حفاظت خط انتقال مجهز به خازن سری, پروژه درباره پایان نامه پیشنهاد روشی برای حفاظت خط انتقال مجهز به خازن سری, گزارش سمینار در مورد پایان نامه پیشنهاد روشی برای حفاظت خط انتقال مجهز به خازن سری, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه پیشنهاد روشی برای حفاظت خط انتقال مجهز به خازن سری, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه پیشنهاد روشی برای حفاظت خط انتقال مجهز به خازن سری, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه پیشنهاد روشی برای حفاظت خط انتقال مجهز به خازن سری, رساله دکترا در مورد پایان نامه پیشنهاد روشی برای حفاظت خط انتقال مجهز به خازن سری

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته برق گرایش قدرت خطوط انتقالی که توسط رله‌های دیستانس حفاظت می‌شوند، دارای محدودیت‌هایی در حضور جبران‌سازی سری هستند. هنگامی‌که حلقه‌ی خطا شامل خازن سری است، امپدانس دیده شده به وسیله‌ی رله‌ی دیستانس، کاهش می‌یابد. سطح جبران‌سازی در هر لحظه، به تعداد خازن‌های متصل در آن زمان بستگی دارد. بنابراین برای عملکرد صحیح رله‌ی دیستانس، ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق- کنترل چکیده ارزیابی پایداری گذرای سیستم های قدرت با استفاده از داده های واحدهای اندازه گیری فازور ارزیابی سریع امنیت در شبکه های قدرت در شرایط اضطراری و بروز خطاهای مختلف، امری حیاتی برای جلوگیری از فروپاشی و ایجاد قطعی های سراسری می باشد. لذا، ارزیابی به هنگام امنیت در شبکه قدرت می تواند کنترل پیشگیرانه و موثری درجهت کارکرد مطمئن و ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی برق قدرت گرایش قدرت چکیده برنامه­ریزی توسعه شبکه، برنامه­ریزی بهره­برداری و یافتن راهکارهایی برای بهبود امنیت و عملکرد اقتصادی سیستم قدرت همگی نیازمند انجام مطالعات سیستم می­باشند. ضروری­ترین قدم در انجام این مطالعات، مدل­سازی شبکه بوده که خود نیازمند اطلاعات دفیق از پارامترهای امپدانسی خطوط و ترانسفورماتورها است. این پارامترها می­توانند تحت شرایط ...

پایان‌نامه(رساله) برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق قدرت - گرایش سیستم های قدرت چکیده در راستای بکارگیری منابع انرژی تجدیدپذیر، تولید برق از انرژی باد، به دلیل شرایط اقتصادی بهتر، بیشتر مورد توجه واقع شده است. در این پروژه پس از مقدمه ای کوتاه، تکنولوژی انرژی برق بادی، کنترل الکترونیکی آنها و مسائل اقتصادی مرتبط با آن مورد بحث واقع شده است. در ابتدا یک توربین ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکاترونیک چکیده فارسی هدف از این پروژه معرفی یک رویکرد جدید برای عیب یابی خطوط لوله انتقال گاز با استفاده از امواج مکانیکی است که این روش بسیار ارزان تر و آسان تر از روش های دیگری است. که در حال حاضر مشغول به کار هستند. این خطوط معمولا در شرایط محیطی سخت و دور از دسترس و در مسافت های طولانی قرار دارند و استفاده از سیستم ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد چکیده امروزه جلوگیری از ضررهای ناشی از خاموشی ها و انرژی توزیع نشده از اهمیت بسزایی برخوردار است. لذا ازجمله مهم‌ترین مسائل در بهره‌برداری از شبکه توزیع تجدید آرایش بار است که تأثیر بسیار زیادی در سرویس دهی دائمی به مشترکین دارد. زمانیکه در شبکه توزیع به دلیل خطا یا برنامه‌ریزی جهت تعمیرات، بخشی از شبکه بی برق شود، تمام یا قسمتی از این ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته برق گرایش قدرت چکیده در این پایان‌نامه، اثر پدیده قوس بازگشتی بر روی عملکرد رله‌ حفاظتی دیستانس مورد ارزیابی قرار‌گرفته ‌است. از آنجا که برخورد صاعقه به دکل یا سیم‌گارد در خطوط ‌انتقال می‌تواند باعث ایجاد قوس ‌بازگشتی بر روی زنجیر مقره‌ها گردد. لذا در ابتدا روش‌‌های مختلف مدل‌سازی پارامترها و تجهیزات خطوط انتقال شامل دکل، زنجیر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته برق گرایش قدرت چکیده در این پایان‌نامه، اثر پدیده قوس بازگشتی بر روی عملکرد رله‌ حفاظتی دیستانس مورد ارزیابی قرار‌گرفته ‌است. از آنجا که برخورد صاعقه به دکل یا سیم‌گارد در خطوط ‌انتقال می‌تواند باعث ایجاد قوس ‌بازگشتی بر روی زنجیر مقره‌ها گردد. لذا در ابتدا روش‌‌های مختلف مدل‌سازی پارامترها و تجهیزات خطوط انتقال شامل دکل، زنجیر ...

پايان‌نام? کارشناسي ارشد رشت?‌: مهندسي عمران ( M.S.C) گرايش: سازه هاي هيدروليکي سال تحصيلي 1392 -1391 چکيده رودخانه ميناب مهمترين رودخان? آب شيرين استان هرمزگان مي باشد. اين رود

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش تحول فصل اول کلیات تحقیق مقدمه انسان موجودی اجتماعی است که از لحظه تولد تا آخر عمر در اجتماع به سر می‌برد و دائما در تعامل با انسانهای دیگر می‌باشد. وی همواره باید یاد بگیرد چگونه در جمع زندگی کند و نیازهای خود را ارضا نماید .این امر نیازمند به یکسری مهارتهای اجتماعی است که فرد در طی فرایند جامعه پذیری آن‌ها را فرا می‌گیرد و یادگیری ...

ثبت سفارش