پایان نامه برنامه ریزی توان راکتیو شبکه با در نظر گرفتن عدم قطعیت باربا استفاده از یک روش تکاملی

word 6 MB 31367 102
1393 کارشناسی ارشد مهندسی الکترونیک
قیمت قبل:۶۵,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته برق قدرت

    چکیده:

    در شبکه­های الکتریکی، هزینه­های ناشی از تلفات سیستم و عیوب ناشی از انحراف ولتاژ از حدود مجاز از بزرگترین معضلاتی هستند که گریبان­گیر تولید، انتقال و توزیع نیرو می­باشد. از این رو کاهش هزینه­های برنامه­ریزی و بهره­برداری سیستم­های قدرت، و در عین حال، رعایت حدود و قیود آن از اهداف اصلی طراحان سیستم­های قدرت بوده است. استفاده از خازن های موازی و تغییر نسبت Tap Changerها از اقتصادی ترین روش­ها جهت تامین بار راکتیو و تنظیم حدود ولتاژ محسوب می شوند. خازن ها با کاستن تقاضای بار راکتیو ژنراتورها می­توانند سایز و اندازه آنها را کوچک کنند. همچنین خازن ها می توانند جریان خطوط از محل خازن تا نیروگاه را کمتر کرده و در نتیجه تلفات و بارگذاری روی خطوط، ترانسفورماتورها و خطوط انتقال را کاهش دهند. بکارگیری خازن به صورت همزمان با تغییر نسبت Tap Changer علاوه بر موارد مذکور باعث به تاخیر انداختن یا حذف سرمایه جهت توسعه شبکه قدرت می شوند. در این پایان‌نامه به بررسی چگونگی برنامه­ریزی خازن­گذاری با در نظر گرفتن عدم قطعیت­های تاثیرگذار در سطح شبکه انتقال پرداخته می­شود. در این راستا، مالک شبکه انتقال به عنوان بازیگر مالک­­­-بهره­بردار در نظر گرفته شده است که به دنبال کمینه­سازی هزینه‌های خود می­باشد. در راستای کمینه­سازی هزینه­ها، مالک‌بهره­بردار با دو دسته متغیر تصمیم­گیری روبروست. دسته اول متغیرهای تصمیم­گیری مربوط به خازن‌گذاری در سطح شبکه انتقال می­باشد که در ابتدای دوره برنامه­ریزی اثرگذار می­باشند. دسته دیگر متغیرهای کنترلی در اختیار بهره­بردار شامل تنظیم تپ ترانس، دیسپچ نمودن توان اکتیو و راکتیو ژنراتورها که در طول دوره بهره­برداری مورد نظر قرار خواهند گرفت. این دو دسته متغیر به عنوان متغیرهای در اختیار مالک-بهره­بردار لحاظ شده‌اند. به عبارت دیگر مالک-بهره­بردار شبکه با تصمیم­سازی در ارتباط با این متغیرها به دنبال کمینه­سازی هزینه­های سرمایه­گذاری و بهره­برداری خود می­باشد. از سوی دیگر پارامترهایی در شکل‌دهی تعریف مسئله برنامه­ریزی مالک­-بهره­بردار نقش اساسی ایفا می­کنند. این پارامترها شامل قیمت، میزان بار مصرفی، قیمت توان اکتیو و راکتیو و هزینه خازن­گذاری می­باشد که با عدم قطعیت همراه بوده و تاثیر آن­ها به کمک مدلسازی ریسک در برنامه­ریزی تصادفی و درخت سناریو بر روی تصمیمات مالک‌بهره‌بردار قابل ارزیابی خواهند بود. در این پایان­نامه با شبیه­سازی برنامه­ریزی تصادفی طراحی شده بر روی شبکه­های 30، 57 و 118 باسه IEEE به ارزیابی صحت مدل برنامه­ریز شده پرداخته شده است.

    واژه­های کلیدی: برنامه­ریزی خازن­گذاری، عدم قطعیت، برنامه­ریزی تصادفی

    مقدمه

    اهمیت انرژی الکتریکی امروزه بر کسی پوشیده نیست. به دلیل سادگی تبدیل به سایر انواع انرژی، سهولت انتقال، کنترل آسان و ملاحظات زیست محیطی انرژی الکتریکی بیش از سایر انواع انرژی کاربرد پیدا کرده است. تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز مشتریان با کمترین قیمت و بهترین کیفیت ممکن هدف اصلی یک سیستم قدرت می باشد. در شبکه­های الکتریکی، تلفات یکی از بزرگترین معضلات است که گریبان­گیر تولید،انتقال و توزیع نیرو می­باشد. از این رو کاهش تلفات و بهبود پروفیل ولتاژ از اهداف اصلی طراحان سیستم­های قدرت بوده است و یکی از راهکارهای پیشنهادی جهت نیل به این اهداف،استفاده از خازنهای موازی و تغییر نسبت Tap Changerها در شبکه  است ]1[.

    توان حقیقی در نیروگاه­ها تولید می­شود در حالی که توان راکتیو در نیروگاه (کندانسورهای سنکرون) و یا توسط نصب خازن ها و  تغییر نسبت Tap Changerها تامین می شود. استفاده از خازن های موازی و تغییر نسبت Tap Changerها از اقتصادی ترین روش­ها جهت تامین بار راکتیو محسوب می شوند. خازن ها با کاستن تقاضای بار راکتیو ژنراتورها می توانند سایز و اندازه آنها را کوچک کنند. همچنین خازن ها می توانند جریان خطوط از محل خازن تا نیروگاه را کمتر کرده و در نتیجه تلفات و بارگذاری روی خطوط، ترانسفورماتورها و خطوط انتقال را کاهش دهند. بکارگیری خازن به صورت همزمان با تغییر نسبت Tap Changer علاوه بر موارد مذکور باعث به تاخیر انداختن یا حذف سرمایه جهت توسعه شبکه قدرت می شوند. در این پایان نامه با استفاده از خازن­گذاری در نقش ادمیتانس های موازی و تغییر نسبت TapChanger اهداف فوق میسر می گردد]2-4[ .

     

     

     

    1-2- طرح موضوع

    در صنعت برق طراحی و بهره برداری بهینه و مؤثر اقتصادی همواره مورد توجه بوده است از این رو کاهش هزینه های سالانه در شبکه امری ضروری می باشد. لذا جهت کنترل ولتاژ باس­ها در محدوده حداقل و حداکثر مقدار مجاز، در شرایط تغذیه بارهای مختلف از خازن های موازی و با تغییر نسبت Tap استفاده می­شود ]5[.

    به رغم مطالعات گسترده جایابای خازن در شبکه­های قدرت، فقدان بررسی عمیق در ارتباط با دو مسئله اساسی به چشم می­خورد. اول آنکه بررسی همزمان سایر متغیرهای در اختیار بهره­بردار همچون تنظیم تپ ترانس و خازن­گذاری در سیستم­های قدرت و ارتباط این فعالیت­ها با سایر پارامترهای در اختیار بهره‌بردار سیستم در خور توجه بیشتری می­باشد. دوم آنکه بررسی اقتصادی و تحلیل­های مبتنی بر آن به عنوان حلقه پیوند دهنده تصمیمات فنی با اقتصادی توجه بیشتری را می­طلبد. علاوه بر این لحاظ نمودن عدم قطعیت در پارامترها تاثیر گذار بر خارن­گذاری نیز عاملی است که لحاظ نمون آن طیف گسترده­تر و کاملتری از انتخاب­ها را پیش روی تصمیم­سازان شبکه می­نهد. بدین منظور سوال اساسی این تحقیق چگونگی برنامه­ریزی توان راکتیو با در نظر گرفتن سایر متغیرها و پارامترهای در اختیار تصمیم­ساز شبکه می­باشد. در این راستا لحاظ نمودن اثر عدم قطعیت بار با رعایت قیود محدوده توان راکتیو ژنراتورها، محدوده ولتاژ باس ها، محدوده تغییرات Tap و محدوده تغییرات اندازه ادمیتانس شنت مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.

    با لحاظ نمودن عدم قطعیت در پارامترهای تاثیرگذار بر فعالیت­های تصمیم­سازی شبکه، ساختار برنامه­ریزی توان راکتیو شمایلی تصادفی به خودگرفته و بررسی­های مبتنی بر فاکتورهای اقتصادی ریسک و سناریو سازی را می­طلبد. در اینجا لازم به ذکر است که برای در اختیار داشتن تحلیلی مناسب، ساختار برنامه­ریزی نیازمند راهکار حل مسئله مناسب می­باشد. بنابراین کاهش ابعاد مسئله و در عین حال داشتن پاسخ­های دقیق با استفاده از تکنیک­های رایج در ادبیات موضوع کاهش ابعاد مسئله همچون تکنیک­های کاهش سناریو در طرح موضوع این تحقیق لحاظ شده­اند. در ادبیات موضوع، استفاده از روش­های      بهینه­سازی هوشمند برای حل مسائلی با چنین ابعادی پیشنهاد شده است. بدین منظور در این تحقیق از الگوریتم ازدحام ذرات به منظور حل مسئله و در اختیار داشتن پاسخ بهینه فعالیت­های تصمیم­سازی شبکه استفاده شده است.

    1-3 ساختار گزارش

    در فصل دوم کلیاتی در رابطه با تجهیزات قدرت راکتیو و پیشینه تحقیق پیش رو پرداخته شده است. فصل سوم الگوریتم تجمع ذرات باینری به عنوان یک روش هوشمند ابتکاری در حل مسائل بهینه سازی معرفی شده است. در فصل چهارم به موضوع کاهش سناریو و مدلسازی برنامه­ریزی توان راکتیو پرداخته شده است. در ادامه این فصل نتایج شبیه سازی به همراه تحلیل­های اقتصادی و فنی تصمیم­ساز شبکه ارائه شده است. در فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهاد ادامه کار ارائه شده است.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    فصل دوم توان راکتیو، ادوات تامین­کننده و برنامه­ریزی آن

     

    2-1  کلیاتی در تعریف توان راکتیو

    بار مصرفی با قدرت حقیقی (اکتیو) که به صورت کیلو وات یا مگاوات بیان می شود از نیروگاه ها تأمین می گردد . تمام اقداماتی که در یک سیستم قدرت انجام می گیرد به خاطر تأمین بار مصرفی می باشد. همچنین در یک سیستم جریان متناوب  (AC) قدرت مجازی (راکتیو) که به صورت کیلوار یا مگاوار بیان می شود قسمت مهمی را تشکیل  می دهد. اصطلاحاً جمع برداری قدرت حقیقی و قدرت مجازی را قدرت ظاهری می نامند. تقاضا برای قدرت راکتیو را مدارهای الکترومغناطیسی موتورها و ترانسفورماتورها و خطوط و کوره های الکتریکی و مصارف صنعتی دیگر افزایش می دهند. در حالتی که نسبت قدرت حقیقی که از طریق خطوط انتقال پیدا می کند . به قدرت ظاهری کوچک باشد اصطلاحاً گفته می شود که ضریب قدرت سیستم پائین است. ضریب قدرت یعنی نسبت قدرت حقیقی به قدرت ظاهری برای یک مقدار مشخص قدرت حقیقی در صورتی که ضریب قدرت پایین باشد در خطوط انتقال و ترانسفورماتور و ژنراتور به علت بالا بودن قدرت ظاهری جریان افزایش می یابد که نتیجه آن افزایش تلفات در سیستم بوده که متناسب با مجذور جریان می باشد. این مسئله همچنین باعث افت ولتاژ در شبکه و درنتیجه برای مصرف کننده می گردد ]6-9[.

     

    2-2  وسایل تولید قدرت راکتیو ]10-19[

    اغلب تجهیزات و وسایلی که به شبکه انرژی الکتریکی وصل می باشند نه تنها به قدرت اکتیو بلکه به میزان معینی ازقدرت راکتیو نیازمندند. میدان مغناطیسی در موتورها و ترانسفورماتورها بوسیله جریان راکتیو ایجاد می شود .اندوکتانس سری خطوط انتقال به قدرت راکتیو نیاز دارد. راکتورها، لامپهای فلورسنت و همه مدارهای سلفی برای کار کردن نیاز به قدرت راکتیو دارند.

     

     

     

     

     

     

    2-2-1  ژنراتورهای سنکرون

    ژنراتورهای سنکرون قدرت راکتیو با هزینه کم تولید می نمایند. اما باید توجه داشت که در این حالت بخشی ازتوانایی ژنراتور برای تولید قدرت اکتیو صرف تولید قدرت راکتیو می شود.با توجه به مسایل شبکه انتقال معمولاً بهتر است که در این حالت از ژنراتورهای سنکرون در نقاط معینی از شبکه صرفاً جهت تولید قدرت اکتیو استفاده شود.

    2-2-2  کندانسورهای سنکرون

    کندانسورهای سنکرون در مجاورت بعضی از منابع تولید power supply در شبکه قرار داده می شود این ماشین ها توانایی کار در محدوده وسیعی از تولید تا مصرف قدرت راکتیو را داراست به دلیل سرمایه گذاری اولیه زیاد و تلفات قابل ملاحظه از کندانسورهای سنکرون فقط در مواردی که نیاز به تنظیم و تثبیت ولتاژ باشد استفاده می شود.

    2-2-3  موتورهای سنکرون

    موتورهای سنکرون اگر به وضعیت فوق تحریک over excited برود قدرت راکتیو تولید می کند اما به دلیل گرانی موتورهای سنکرون در مقایسه با موتورهای معمولی آسنکرون این گونه موتورها به عنوان مولد قدرت ر اکتیو به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد.

    2-2-4  خازن

    خازنها به دو دسته تقسیم می شوند:

    الف) خازنهای موازی:

    خازنهای موازی به طور معمول در تمام ولتاژها و تمام اندازه ها استفاده می شود. به طور اصولی اثر خازنهای موازی را می توان به صورت زیر جمع بندی کرد.

    1-  کاهش جریان خط

    2-  افزایش ولتاژ مصرف کننده

    3-  کاهش تلفات سیستم

    4-  افزایش ضریب قدرت

    5-  کاهش جریان در ژنراتورها یا ترانسفورماتورها

    6-  کاهش در مقدار سرمایه گذاری برای مصرف یک کیلووات قدرت حقیقی

    تمام موارد سود دهی به این علت اساسی است که خازن ،جریان راکتیو را که در تمام سیستم، از منبع تولید(ژنراتور) تا نقطه مصرف (محل نصب خازن) جاری است کاهش می دهد.

    خازن موازی یک مقدار ثابت جریان (خازنی) تصحیح کننده که در محل مصرف تولید می کند که قسمتی و یا تمام مؤلفه راکتیو جریان بار مصرف کننده را جبران می کند.این مقدار ممکن است براساس افزایش ضریب قدرت انتخاب گردد. کاهش جریان و افزایش ضریب قدرت افت ولتاژ را در قسمت های مختلف سیستم کاهش می دهد.

     

    ب) خازنهای سری:

    خازن های سری از طرف دیگر تولید کننده ثابت مقدار جریان نمی باشند بلکه این مقدار جریان سیستم است که همیشه از آنها عبور می کند. مقدار راکتانس خازن قسمتی از اندوکتانس خط را جبران کرده و درنتیجه مقدار مؤثر اندوکتانس کاهش می یابد و تنظیم ولتاژ به طور اتوماتیک با کاهش و یا افزایش بار صورت می گیرد افزایش قدرت انتقالی فقط نتیجه این موضوع می باشند.

    در حالتی که در سیستم، اتصال کوتاهی پیش آید دو سر خازن سری ممکن است به مقدار 15 برابر و یا بیشتر ولتاژ نامی آن افزایش یابد به این دلیل خازن های سری باید در مقابل اتصال کوتاه سیستم محافظت شوند و احتیاج به تجهیزات کامل حفاظتی دارند. موارد استفاده خازنهای سری در ولتاژهای زیاد و در اندازه های بزرگ می باشد که در ادامه توضیح داده  خواهد شد.

     

    ج) بانکهای خازنی:

    بانکهای خازنی سری و موازی ابزاری هستند که در بهبود بازده سیستم وافزایش توانایی انتقال توان خطوط نقش مفیدی دارند میزان رشد هر دوی آنها به طور قابل ملاحظه ای از میزان رشد تولید توان اکتیو بیشتر بوده است .خازنهای موازی توان راکتیو تولید نموده و سعی می کنند مقدار توان راکتیو عبوری از شبکه را کاهش دهند .خازنهای موازی معمولاٌ نزدیک بار در یک شبکه نصب می گردند تا در کاهش تلفات سیستم و کنترل ولتاژ بیش تر مؤثر باشند .از خازنهای سری بیشتر برای کاهش راکتانس اندوکتیو خط انتقال استفاده می گردد خازنهای سری معمولاٌ در محلی دور از بار مثلاٌ در نقطه میانی خط انتقال نصب می گردند ودارای فواید زیر می باشند :

    بهبود پایداری ماندگار سیستم

    بهبود پایداری گذرای سیستم

    تقسیم بهتر بار بر روی خطوط موازی

    کاهش افت ولت در نواحی بار در خلال اغتشاشات شدید

    کاهش تلفات سیستم انتقال

    تنظیم بهتر بار گیری خطوط

     

    د) کاربرد خازن های سری(متوالی):

    خازن های سری سالهای زیادی در مدارهای توزیع و فوق توزیع در سطح محدودی مورد استفاده قرار گرفته اند .

    خازنهای موازی تقریباً به طور متداول در سیستم های قدرت به کار گرفته می شوند. زیراً عملاً در تمام نقاط سیستم،اثرات سود بخش آنها مطلوب است. خازن های متوالی وسیله ای از نوع اختصاصی تر بوده و گسترش کاربرد آن بسیار محدودتر است. کیلووار کل خازنهای موازی نصب شده برروی یک سیستم. اغلب توسط مطالعه تمام سیستم با محل های واقعی مشخص شده توسط مطالعه مشروح مناطق کوچک، تعیین می گردد. نصب خازنهای متوالی درتغذیه کننده ها و خطوط فوق توزیع به طور معمول در شرایط خاصی توصیه می شود به دلیل وجود مشکلات خاصی در رابطه با نصب خازنهای متوالی مقدار زیادی کار مهندسی و مطالعاتی لازم است . به همین دلیل نصب خازنهای متوالی با اندازه کوچک، به طور معمول توصیه فنی ندارد.

    یک خازن متوالی مقداری مقاومت القایی را جبران می نماید، هنگامی که یک خازن متوالی در یک تغذیه کننده یا خط انتقال جاگذاری می شود، مقاومت القایی از دید دو نقطه که خازن را نیز شامل می گردد. با میزان مقاومت خازنی خازن کاهش می یابند. اثر خازنهای متوالی کاهش افت ولتاژ ناشی از مقاومت القایی در خط یاتغذیه کننده می باشد. این امر موجب می شود مقاومت القایی خط با تغذیه کننده پائین تر به نظر برسد.

    برای این کاربرد معین بهتر است در مورد خازن متوالی بعنوان تنظیم کننده ولتاژ که تقویت ولتاژی متناسب با دامنه ضریب قدرت جریان گذرنده را ارائه می دهد، فکر کنیم. این اختلاف اساسی میان اثرات خازنهای متوالی در مقایسه با خازنهای موازی است. خازنهای معمولی موازی طی مدتی که جریان گذرنده، تغییرات قابل ملاحظه ای را در ولتاژموجب نمی شود، تقویت ولتاژ ثابتی را مستقل از جریان عبوری ارائه می دهد. اگر جریان بار موجب افت ولتاژ قابل ملاحظه ای گردد. تقویت ولتاژ خازن کاهش می یابد این یک تغییر در جهت ناخواسته است . بنابراین، یک خازن موازی ممکن است تنظیم ولتاژ را واقعاً بی ارزش سازد. خازنهای موازی زمانی که با کنترل های مناسب کلید زنی شوند، همانند یک تنظیم کننده ولتاژ عمل می نمایند. از طرفی خازن متوالی با افزایش بار، ولتاژ را افزایش می دهد .

    بعلاوه در ضریب قدرتهای پائین تر که موجب افت بیشتر خط می گردد. خازن متوالی افزایش ولتاژ خالص تری را ارائه می دهد. از طرفی خازن متوالی را می توان بعنوان تنظیم کننده ولتاژ در نظر گرفت. عملکرد خازن متوالی برای کاهش افت ولتاژ در شکل (2-1) نشان داده شده است.

    افت ولتاژ در یک تغذیه کننده تقریباً برابر است با:

    (2-1)

    V = RICos  + IXlSin

     

     

    در جایی که R ، مقاومت اهمی تغذیه کننده ، XL مقاومت القایی تغذیه کننده و θ زاویه ضریب قدرت می باشد. اگر جمله دوم، بزرگتر یا مساوی مقدار اصلاح ولتاژ دلخواه باشد، خازن های متوالی را می توان بکار برد . دامنه جمله دوم بخش نسبتاً بزرگتری از کل افت ولتاژ است. در جایی که ضریب قدرت پائین بوده و نسبت مقاومت اهمی تغذیه کننده به مقاومت غیر حقیقی کوچک می باشد. با یک خازن متوالی جایگزین شده شکل(2-1-ب)افت ولتاژ برابر می شود با:

    (2-2)

    IRCos  + I(  – XC) Sin

     

     

     

     

    و یا به سادگی زمانی که XC با XL مساوی است، افت ولتاژ برابر IRSin  می گردد

    .

    شکل(2-1)  نمایش های برداری برای یک مدار با ضریب قدرت تأخیری

    خازن متوالی ولتاژ نقطه دریافت را افزایش داده و بدین ترتیب از افت ولتاژ می کاهد. در بیشتر کاربردها، مقاومت خازن کوچکتر از مقاومت غیر حقیقی تغذیه کننده است. عکس این موضوع نیز صادق است یعنی وضعیت فوق جبران نیز وجود دارد فوق تحریک در جایی مشهود است که مقاومت تغذیه کننده نسبتاً بالا بوده و I(XL – XC) را منفی می سازد. هر چند که اگر میزان ظرفیت خازن برای بار عادی انتخاب شده باشد، حالت فوق جبران وضعیت مطلوبی نخواهد بود. زیرا در طول راه اندازی یک موتور پر قدرت جریان تأخیری ممکن است موجب افزایش ولتاژ به میزان بیش از حد گردد. این وضعیت برای روشنایی مضر بوده و موجب سوسو زدن لامپها می گردد. ضریب قدرت جریان بار عبوری از یک مدار بایستی به منظور کاهش قابل ملاحظه ای افت ولتاژ بین نقاط ارسال و دریافت، برای یک خازن متوالی پس فاز باشد. اگر ضریب قدرت پیش فاز باشد، ولتاژ نقطۀ دریافت با افزودن خازن متوالی کاهش می یابد. اگر ضریب قدرت نزدیک به واحد باشد. Sin  و به دنبال آن جمله دوم معادله به صفر نزدیک می شود. در چنین مواردی خازنهای متوالی مقادیر نسبتاً کمی دارند. زمانی که یک خازن متوالی بطور مناسب در شبکه به کار می رود، مقاومت ظاهری را کاهش داده و به موجب آن ولتاژ تحویلی افزایش می یابد این حالت ظرفیت کیلوولت آمپر تغذیه کننده شعاعی را افزایش داده و برای همان کیلوولت آمپر بار،جریان خط را کمی کاهش می دهد، هر چند که یک خازن متوالی جایگزین برای مس خط نمی باشد.

     

    2-2-5  محل نصب خازن

    از نظر فنی بهتر است که خازنها نزدیک مصرف کننده ها که قدرت مجازی (راکتیو) نیز احتیاج دارند نصب گردند. در این صورت انتقال قدرت راکتیو (کیلووار) از قسمت های زیادی از شبکه حذف می گردد چنانچه خازن و مصرف کننده همزمان قطع گردند و درنتیجه اضافه قدرت راکتیو تولیدی وجود نخواهد داشت.

    از نظر اقتصادی این نحوه نصب همواره توصیه نمی گردد. بیشتر مصارف صنعتی دارای تعداد قابل ملاحظه ای مصرف کننده های کوچک با اندازه های مختلف می باشد و بسیار مشکل است که برای هر مصرف کننده قدرت خازنی به اندازه صحیح به کار برد و علاوه بر آن همیشه تمام بار در یک زمان وصل نمی شوند و درنتیجه نصب خازن روی هر موتور بدون استفاده خواهد ماند. در بعضی مواقع ممکن است نصب یک خازن مرکزی به نصب تعداد زادی خازن کوچک ترجیح داده شوند. در چنین حالتی ضریب بار (نسبت متوسط بار به ماکزیمم بار) کارخانه می بایستی برای بدست آوردن مقدار مجموعه موردنیاز مورد توجه قرار گیرد. حتی اگر مصرف کننده های متوسط و بزرگ بتوانند قدرت راکتیو موردنظر خود را با نصب خازنها تولید کنند هنوز مقدار زیادی تقاضا برای قدرت راکتیو از طریق موتورها ،اندوکتانس خطوط، ترانسفورماتورها، مصارف خانگی و لامپ های فلورسنت وجود خواهد داشت. در این جا در حد امکان باید تولید کننده راکتیو را که منظور خازن می باشد نزدیک بار به عنوان مثال نزدیک ترانسفورماتور توزیع قرار داد. قیمت زیاد دژنکتور برای خازنهای با ولتاژ بالا از نظر اقتصادی باعث می شود که خازنها را در مجموعه زیاد و در محل پست توزیع که ولتاژ خیلی زیاد نیست نصب کرد.  فرمول ساده و تقریبی برای پیدا کردن مقدار اضافه شدن ولتاژ به درصد در اثر قرار دادن یک مجموعه خازنی به قدرت  مگاوار در یک پست شبکه فشار قوی که قدرت اتصال کوتاه سه فاز آن S مگاوات آمپر می باشد به قرار زیر است:

     

    (2-3)

     

     

     

    2-2-6 خازن گذاری در جهت کاهش تلفات

    چگونگی بهره برداری از شبکه های الکتریکی یکی از مسایل قابل توجه مهندسین برق است و همواره تلاش طراحان و بهره برداران شبکه بر آنست که با طراحی و بهره برداری مناسب از شبکه موجب ارایه خدمات بهتر گردیده و رضایت مشترکین را فراهم آورند. ضریب قدرت پایین مشترکین یکی از نگرانی های بهره برداران شبکه های توزیع است به نحوی که ضمن افزایش تلفات شبکه ها ، ظرفیت محدود بهره برداری خطوط و ترانسفورماتورها را کاهش داده و موجب کاهش کیفیت توان تحویلی هم می شوند. با تولید محلی توان راکتیو می توان ضمن کاهش تلفات و آزاد سازی ظرفیت شبکه موجب افزایش کیفیت توان هم شد اگر در میزان جبران سازی توان راکتیو دقت لازم به عمل نیاید اضافه ولتاژ های ایجاد شده باعث  آسیب رسیدن به مشترکان خواهد شد.

    توان حقیقی توسط ژنراتور ها تولید می شود در حالی که توان راکتیو هم توسط ژنراتور ها و هم خازن ها می تواند تولید شود . این امر کاملا شناخته شده است که خازن های موازی اقتصادی ترین منبع تامین توان راکتیو لازم برای بارهای پس فاز هستند . روش های گوناگونی برای جا یابی خازن ها در سیستم توضیح و ارائه گردیده است که هر کدام سعی در کاهش هزینه های ناشی از تلفات سیستم برای مصرف توان راکتیو دارند. جایابی بهینه بانک های خازنی یک بهینه ساز ترکیبی است که در آن ، مکان و ظرفیت بانک های خازنی با مقادیر ناپیوسته باید معین شود به طوری که حداکثر صرفه جویی حاصل شود و قیود اعمالی به ولتاژ و دیگری پارامتر ها نیز برقرار باشند.

    قبل از دهه 1950 خازن هایی که برای کاهش تلفات انرژی به کار می رفت ،در محل اتصال شبکه انتقال به فیدرهای توزیع نصب می شدند، اما به دلایل مختلف کم کم به کار گیری خازن ها در طول فیدر های توضیح مورد توجه واقع شد. ایده نصب خازن ها در طول فیدر ها اولین بار در سال 1956 توسط Samaon و neagle  مطرح گردید. آنها با فرض توزیع یکنواخت بار در طول فیدر ها و دیگر فرضیات ساده کننده به تعیین محل نصب و ظرفیت مناسب برای خازن توزیع پرداخته اند، به طور یکه حداکثر کاهش تلفات حاصل شد. Cook در سال 1959 اثرات به کار گیری خازن های ثابت در شبکه های شعاعی توزیع با بار یکنواخت و منحنی بار پریودیک را مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که با فرض یکسان بودن ظرفیت خازن ها تقریبا 90 درصد کاهش تلفات با جایابی بهینه یک خازن قابل دستیابی است. جایابی خازن های ثابت و سوئیچینگ با در نظر گرفتن کاهش پیک توان (علاوه بر تلفات انرژی) توسط همین محقق در سال 1961 انجام گرفت. در ادامه ، محققان دیگر نیز نتایج تحقیقات خود را در مقالات مختلف ارائه کردند. از آن جا که نحوه پخش توان در سیستم توزیع به صورت لحظه ای تغییر می کنند، نمی توان انتظار داشت که یک ساختار ثابت در تمامی زمان ها کمترین تلفات را داشته باشد. طبیعت متغیر بال ها در سیستم قدرت ، به کار گیری روشهای کاهش تلفات دینامیک را اجتناب ناپذیر می نماید.

    جایابی بهینه مکان ظرفیت خازن در شبکه های الکتریکی یکی از مسائل قدیمی مطالعات سیستم است . در اغلب روش های تحلیلی ارائه شده از فرضیات ساده کننده غیر واقعی نظیر استفاده از مدل شعاعی ساده فیدر بدون شاخه فرعی ، توزیع یکنواخت بار در طول فیدر ، سطح مقطع یکسان هادی در طول فیدر و ... استفاده شده است که این فرضیات می توانند موجب بدست آوردن نتایج غیر واقعی و بعضا معکوس در شبکه گردد.

    2-3  علل تشدید نیاز به خازن گذاری در شبکه های ایران

    پنج مشخصه عمده شبکه های برق رسانی و وسایل الکتریکی کشور که منجر به افزایش نامتعارف تلفات و اشتغال بیش از حد ظرفیت تاسیسات به وسیله بار راکتیو می شوند عبارتند از :

    Abstract:

    The costs of loss and the lack of adeuqtae voltage are the most shortcomings of the generation, transmission and distribution system. Thus, reducing the cost of planning and operation of power systems in accordance with technical constraints of the system is the most fundamental goal of designers. Using capacitors and tap-changers are among the most economic tools to reach these goals. Capacitors redude the rective demand from generators and thus reduce the loss of the system. Using capacitors and tap-changers could deter the investment requirement of the system.

    The purpose pf this thesis is to evaluate the capacitor placement in transmission system considering uncertainty of the parameters. The owner of the transmission system is considered as an owner-operator of the system who is pursuing the minimum cost. The owner-operator faces two groups of variables: firstly, capacitor placements decision at the beginning of the planning period, and secondly, control variables including taps, active and reactive power dispatch during the operation of the system. These two groups of variables are tools to be handled by the owner-operator to minimize the cost. On the other hand there are parameters such as demand, the cost of active and reactive power and the cost of capacitors bearing specific uncertainties. Thus, in this thesis, stochastic programming, risk analysis and scenario generations are proposed to examine the effect of these parameters on capacitor placement decision making. Simulations are carried out on standard 30, 57 and 118 buses systems to verify the proposed model.

    Keywords: Capacitor placement, uncertainty, stochastic programming

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    چکیده:........................................................................................................................................................................................... 1

    فصل اول................................................................................................................................................................................... 2

    1-1  مقدمه.................................................................................................................................................................................. 2

    1-2  طرح موضوع....................................................................................................................................................................... 3

    1-3  ساختار گزارش.................................................................................................................................................................... 3

    فصل دوم توان راکتیو، ادوات تامین کننده و برنامه ریزی آن............................................................................. 5

    2-1  کلیاتی در تعریف توان راکتیو................................................................................................................................................ 5

    2-2  وسایل تولید قدرت راکتیو.................................................................................................................................................... 5

    2-2-1  ژنراتورهای سنکرون....................................................................................................................................................... 6

    2-2-2  کندانسورهای سنکرون.................................................................................................................................................... 6

    2-2-3  موتورهای سنکرون......................................................................................................................................................... 6

    2-2-4  خازن.............................................................................................................................................................................. 6

    2-2-5  محل نصب خازن......................................................................................................................................................... 10

    2-2-6 خازن گذاری در جهت کاهش تلفات............................................................................................................................ 11

    2-3  علل تشدید نیاز به خازن گذاری در شبکه های ایران......................................................................................................... 12

    2-4 پیشینه موضوع برنامه ریزی توان راکتیو............................................................................................................................... 13

    2-5 روش‌های مورد استفاده برای حل مساله برنامه‌ریزی توان راکتیو........................................................................................... 19

    2-5-1 روش‌های تحلیلی (AM).............................................................................................................................................. 20

    2-5-2  روش‌های برنامه‌ریزی عددی (NP)............................................................................................................................. 20

    2-5-3 روش های اکتشافی (HM)........................................................................................................................................... 20

    2-5-4  روش‌های هوش مصنوعی (AI)................................................................................................................................... 21

    2-5-5 روش‌های ترکیبی (AI).................................................................................................................................................. 22

    2-6  شرح مختصری بر برخی از الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی (AI).............................................................................. 24

    2-6-1  الگوریتم (PSO).......................................................................................................................................................... 24

    2-6-2 الگوریتم (GA)............................................................................................................................................................. 26

    2-6-2-1 کدگذاری................................................................................................................................................................. 26

    2-6-2-2 ارزیابی..................................................................................................................................................................... 26

    2-6-2-3 ترکیب...................................................................................................................................................................... 27

    2-6-2-4 جهش....................................................................................................................................................................... 28

    2-6-2-5 رمزگشایی................................................................................................................................................................ 28

    2-7  الگوریتم بهینه‌سازی مبتنی بر آموزش-یادگیری (TLBO).................................................................................................... 29

    2-7-1 مرحله مدرس................................................................................................................................................................ 29

    2-7-2  فاز یادگیرنده................................................................................................................................................................ 30

    2-8  طبقه بندى کارهای ارائه شده............................................................................................................................................. 30

    فصل سوم الگوریتم PSO............................................................................................................................................... 33

    3-1  مروری بر الگوریتم  PSO................................................................................................................................................. 33

    3-2  انواع توپولوژی ذرات....................................................................................................................................................... 34

    3-2-1  توپولوژی ستاره .......................................................................................................................................................... 34

    3-2-2  توپولوژی حلقه........................................................................................................................................................... 34

    3-2-3  توپولوژی چرخی......................................................................................................................................................... 35

    3-3  روند الگوریتم PSO.......................................................................................................................................................... 35

    3-4  مراحل اجرای الگوریتم PSO............................................................................................................................................. 37

    3-5 بررسی تاثیرات پارامترهای PSO......................................................................................................................................... 38

    3-5-1 ثابت های شتاب............................................................................................................................................................ 38

    3-5-2 تعداد ذرات .................................................................................................................................................................. 38

    3-5-3 حداکثر سرعت............................................................................................................................................................... 39

    3-5-4 وزن اینرسی................................................................................................................................................................... 39

    فصل چهارم.......................................................................................................................................................................... 41

    4-1 مقدمه................................................................................................................................................................................. 41

    4-2 چارچوب عملکرد مالک بهردار در مسئله برنامه ریزی خازن گذاری.................................................................................... 41

    4-3 کاهش سناریو..................................................................................................................................................................... 46

    4-4 الگوریتم پسروی کاهش سناریو........................................................................................................................................... 48

    4-5- فرمول بندی ریاضی مسئله برنامه ریزی تصادفی خازن گذاری.......................................................................................... 49

    4-6مطالعات تحلیلی................................................................................................................................................................. 58

    فصل پنجم:............................................................................................................................................................................ 85

    5-1 نتیجه گیری........................................................................................................................................................................ 85

    5-2 پیشنهادات........................................................................................................................................................................... 87

    منابع انگلیسی.............................................................................................................................................................................. 88

    چکیده انگلیسی............................................................................................................................................................................ 94

     

    فهرست جداول

    جدول (2-1) طبقه بندى مقالات................................................................................................................................................... 7

     

    فهرست اشکال

    شکل(2-1)  نمایش های برداری برای یک مدار با ضریب قدرت تأخیری..................................................................................... 9

    شکل (2-2) نمایی کلی از روش‌های مورد استفاده برای حل مساله برنامه‌ریزی توان راکتیو......................................................... 23

    شکل (2-3) مسیر حرکت یک ذره در دو تکرار متوالی................................................................................................................ 25

    شکل (2-4) فلوچارت الگوریتم ژنتیک...................................................................................................................................... 27

    شکل(4-1) مالک-بهره­بردار و متغیرهای تصمیم­گیری پیش رو .................................................................................................... 42

    شکل(4-2) ساختار مسئله برنامه­ریزی خازن­گذاری.................................................................................................................... 43

    شکل (4-3) ساختار مسئله برنامه ریزی تصادفی......................................................................................................................... 44

    شکل(4- 4) درخت سناریوی برنامه­ریزی تصادفی..................................................................................................................... 45

    شکل(4-5) هزینه خازن سه پله ای............................................................................................................................................ 50

    شکل(4-6) شماتیک مدل تپ ترانس.......................................................................................................................................... 52

    شکل (4-7) شبکه استاندارد 30 باسه......................................................................................................................................... 58

    شکل (4-8) شبکه استاندارد 57 باسه......................................................................................................................................... 59

    شکل (4-9  )  شبکه استاندارد 118 باسه.................................................................................................................................. 60

    شکل (4-10) هزینه انتظاری بر حسب تعداد سناریو در شبکه 30 باسه....................................................................................... 61

    شکل (4-11) هزینه انتظاری بر حسب تعداد سناریو در شبکه 57 باسه....................................................................................... 61

    شکل (4-12) هزینه انتظاری بر حسب تعداد سناریو در شبکه 118 باسه.................................................................................... 62

    شکل (4-13) درخت سناریو بار مصرفی اکتیو 30 باسه............................................................................................................. 63

    شکل(4-14) درخت سناریو کاهش داده شده بار مصرفی اکتیو 30 باسه..................................................................................... 63

    شکل (4-15) درخت سناریو بار مصرفی اکتیو 57 باسه............................................................................................................. 64

    شکل (4-16) درخت سناریو کاهش داده شده بار مصرفی اکتیو 57 باسه.................................................................................... 64

    شکل (4-17) درخت سناریو بار مصرفی اکتیو 118 باسه.......................................................................................................... 65

    شکل (4-18) درخت سناریو کاهش داده شده بار مصرفی اکتیو 118 باسه................................................................................. 65

    شکل (4-19) درخت سناریو بار مصرفی راکتیو 30 باسه........................................................................................................... 66

    شکل (4-20) درخت سناریو کاهش داده شده بار مصرفی راکتیو 30 باسه.................................................................................. 66

    شکل (4-21) درخت سناریو بار مصرفی راکتیو 57 باسه........................................................................................................... 67

    شکل (4-22) درخت سناریو کاهش داده شده بار مصرفی راکتیو 57 باسه ................................................................................. 67

    شکل (4-23) درخت سناریو بار مصرفی راکتیو 118 باسه........................................................................................................ 68

    شکل (4-24) درخت سناریو کاهش داده شده بار مصرفی راکتیو 118 باسه............................................................................... 68

    شکل (4-25) درخت سناریو قیمت توان اکتیو............................................................................................................................ 69

     شکل (4-26) درخت سناریو کاهش داده شده قیمت توان اکتیو  ............................................................................................... 69

    شکل (4-27) درخت سناریو قیمت توان راکتیو ........................................................................................................................ 70

    شکل (4-28) درخت سناریو کاهش داده شده قیمت توان راکتیو ............................................................................................... 70

    شکل (4-29)هزینه انتظاری بر حسب معیار ریسک 30 باسه...................................................................................................... 72

    شکل )4-30)هزینه انتظاری بر حسب معیار ریسک 57 باسه...................................................................................................... 74

    شکل (4-31)هزینه انتظاری بر حسب معیار ریسک 118 باسه................................................................................................... 74

    شکل (4-32) ظرفیت خازن  بر حسب معیار ریسک در شبکه 30 باسه...................................................................................... 75

    شکل (4-33) ظرفیت خازن  بر حسب معیار ریسک در شبکه 57 باسه...................................................................................... 76

    شکل (4-34) ظرفیت خازن  بر حسب معیار ریسک در شبکه 118 باسه................................................................................... 77

    شکل (4-35)توان راکتیو انتظاری بر حسب معیار ریسک 30 باسه.............................................................................................. 78

    شکل (4-36)توان راکتیو انتظاری بر حسب معیار ریسک 57 باسه.............................................................................................. 79

    شکل (4-37)توان راکتیو انتظاری بر حسب معیار ریسک 118 باسه........................................................................................... 80

    شکل (4-38) نوسانات  ولتاژ شبکه 30 باسه بر حسب مقدار ............................................................................................... 82

    شکل (4-39) نوسانات  ولتاژ شبکه 57 باسه بر حسب مقدار ............................................................................................... 83

    شکل (4-40) نوسانات  ولتاژ شبکه 118باسه بر حسب مقدار .............................................................................................. 84

    منبع:

    منابع انگلیسی

    [1] K.R.C. Mamundar, R.D. Chenweth, "Optimal control of reactive power flow for imrovements in voltage profiles and for real power loss minimization", IEEE Trans. Power App. and Systems, vol. 7, pp. 3185-3194, Jul. 1981.

    [2] 18-2012 - IEEE Standard for Shunt Power Capacitors, Revision of IEEE Std 18-2002 (Revision of IEEE Std 18-1992), Feb. 2013.

    [3] 824-2004  -  IEEE Standard for Series Capacitor Banks in Power Systems, Revision of IEEE Std 824-1994, 01 August 2005.

    [4] 824-2004  -  IEEE Standard for Series Capacitor Banks in Power Systems, Revision of IEEE Std 824-1994, 22 May 2012.

    [5] J. Fang, Z. Bo, "Modeling of on-load tap-changer transformer with variable impedanceand its application ", Proceedings of Energy Management and Power delivery, 1998.

    [6] R. Marconato, “Electric Power Systems – Vol.1: Background and Basic Components”, Second Edition, 2002, Edited by: CEI–Italian Electrotechnical Committee, Milan, Italy.

    [7] Franco JF, Rider MJ, Lavorato M, Romero R. A mixed-integer LP model for the optimal allocation of voltage regulators and capacitors in radial distribution systems. Int J Elect Power Energy Syst 2013;48:123–30.

    [8] Goswami SK, Ghose T, Basu SK. An approximate method for capacitor placement in distribution system using heuristics and greedy search technique. Elect Power Syst Res 1999;51(1):143–51.

    [9] Hogan PM, Rettkowski JD, Bala JL. Optimal capacitor placement using branch and bound. In: Proceedings of the 37th annual North American Power, symposium 2005; 23rd–25th October. p. 84–9.

    [10] IEEE Guide for the Application of Shunt Power Capacitors, 978-0-7381-6492-2, 30 March 2012.

    [11] EN 50160 standard, "Voltage characteristics in public distribution networks".

    [12] Khodr HM, Yusta JM, Vale Z, Ramos C. An efficient method for optimal location and sizing of fixed and switched shunt capacitors in large distribution systems. In: IEEE power and energy society general meeting 2008; 20th–24th July. p. 1–9

    [13] Grainger JJ, Lee SH. Optimum size and location of shunt capacitors for reduction of losses on distribution feeders. IEEE Trans Power Appar Syst 1981;100 (3):1105–18.

    [14] Kaur D, Sharma J. Multiperiod shunt capacitor allocation in radial distribution systems. Int J Elect Power Energy Syst 2013;52:247–53.

    [15] Khodr HM, Olsina FG, Jesus DOD, Yusta JM. Mximum savings approach for location and sizing of capacitors in distribution systems. Elect Power Syst Res 2008;78(7):1192–203

    [16] M.E. Hamedani Golshan, S.A. Arefifar, "Distributed generation, reactive sources and network-configuration  planning for power and energy-loss reduction", IEE Proc.-Gener. Transm.Distrib., Vol. 153, No. 2, March 2006.

    [17] Masoum MAS, Ladjevardi M, Fuchs EF, Grady WM. Application of localvariations and maximum sensitivities selection for optimal placement of shunt capacitor banks under non sinusoidal operating conditions. Int J Elect Power Energy Syst 2004;26(10):761–9

    [18] T.J.E. Miller, "Reactive power control in electric systems", John Wiley & Sons, 1982.

    [19] P18/D3, Oct 2012-IEEE Draft Standard for Shunt Power Capacitors, Active Approved Draft, 10 December 2012

    [20] H.N. Ng, M.M.A. Salama, and A.Y. Chikhani "Classification of capacitor allocation techniques," IEEE Trans. Power Delivery, vol. 15, No.1, pp. 387-392, Jan. 2000

    [21] Yann-Chang Huang, Hong-Tzer Yang, and Ching-Lien Huang, "Solving the capacitor placement problem in a radial distribution system using Tabu Search approach," IEEE Trans. on Power System.vol. 11, No.4, pp. 1868-1873, Nov. 1996.

    [22] I.C. da Silva Jr., S. Carnerio Jr., E.J. de Oliveria, J.S. Costa, J.L.R. Pereira, and P.A.N. Garcia, "A heuristic constructive algorithm for capacitor placement on distribution systems," IEEE Trans. on Power System, vol. 23, No.4, pp. 1619-1626, Nov. 2008.

    [23] M.A.S. Masoum, M. Ladjevardi, A. Jafarian and E.F. Fuchs, "Optimal placement, replacement and sizing of capacitor banks in distorted distribution networks by genetic algorithms," IEEE Trans. on Power Delivery, vol.19, No.4, pp. 1794-1801, Oct. 2004.

    [24] Shyh-Jier Huang, "An immune-based optimization method to capacitor placement in a radial distribution system," IEEE Trans. on Power Delivery, vol.15, No.2, pp. 744-749, Aug. 2000. 

    [25] Y. Baghzouz  "Effects of Nonlinear Loads on Optimal Capacitor Placement in Radial Feeders", IEEE Trans. on Power Delivery,  vol. 6,  no. 1,  pp.245 -251 1991

    [26] R.A. Jabr, "Optimal placement of capacitors in a radial network using conic and mixed integer linear programming", Electric Power Systems Research, June 2008, Pages 941–948

    [27] Szuvovivski I, Frenandes TSP, Aoki AR. Simulataneous allocation of capacitor and voltage regulators at distribution networks using genetic algorithms and optimal power flow. Int J Elect Power Energy Syst 2012;40(1):62–9.

    [28] Ching TS, Lee CS. Feeder reconfiguration and capacitor setting for loss reduction of distribution systems. Elect Power Syst Res 2001;58(2):97–102.

    [29] Wu WC, Zhang BM, Lo KL. Capacitors dispatch for quasi minimum energy loss in distribution systems using a loop analysis based method. Int J Elect Power Energy Syst 2010;32(6):543–50.

    [30] AlokNayan, “Reactive  Power  Planning  using  PSO  with  Modified  Dynamic  Inertia  parameter”,  Power and Energy Systems: Towards Sustainable Energy , 2014.

    [31] Song YH, Wang GS, Johns AT, Wang PY. Distribution network reconfiguration for loss reduction using Fuzzy controlled evolutionary programming. IEE Proc Gene Transm Distrib 1997;144(4):345–50.

    [32] Abido, M.A. Robust design of multimachine power system stabilizers using simulated annealing, Energy Conversion, IEEE Transactions on, Vol:15,  pp: 297 – 304.

    [33] S. M. Sait and H. Youssef,  Iterative Computer Algorithms with Application in Engineering: Solving Combinatorial Optimization Problems,  1999 :IEEE Computer Society

    [34] P. Angeline,  "Evolutionary optimization versus particle swarm optimization: Philosophy and performance differences",  Proc. 7th Ann. Conf. Evolutionary Programm.,  pp.601 -610, 1998

    [35] M. Dorigo and L. M. Gambardella,  "Ant colony system: A cooperative learning approach to the traveling salesman problem",  IEEE Trans. Evol. Comput.,  vol. 1,  pp.29 -41 1997

    [36] M. A. Abido,  "A novel multiobjective evolutionary algorithm for environmental/economical power dispatch",  Elect. Power Syst. Res.,  vol. 65,  pp.71 -81 2003

    [37] Chung-Fu Chang, Ji-Jen Wong, Ji-Pyng Chiou, Ching-Tzong Su, “Robust searching hybrid differential evolution method for optimal reactive power planning in large-scale distribution systems,” Electric Power Systems Research, Volume 77, Issues 5–6, April 2007, Pages 430–437.

    [38] Ning Yang, C.W. Yu, Fushuan Wen, C.Y. Chung, “An investigation of reactive power planning based on chance constrained programming,” International Journal of Electrical Power & Energy Systems, Volume 29, Issue 9, November 2007, Pages 650–656.

    [39] S. Ramesh, S. Kannan, S. Baskar, “Application of modified NSGA-II algorithm to multi-objective reactive power planning,” Applied Soft Computing, Volume 12, Issue 2, February 2012, Pages 741–753.

    [40] B. Venkatesh, G. Sadasivam, M. Abdullah Khan, “An efficient multi-objective fuzzy logic based successive LP method for optimal reactive power planning,” Electric Power Systems Research, Volume 59, Issue 2, 28 September 2001, Pages 89–102.

    [41] Chen, Y. -L; Ke, Y.-L., "Multi-objective VAr planning for large-scale power systems using projection-based two-layer simulated annealing algorithms," Generation, Transmission and Distribution, IEE Proceedings- , vol.151, no.4, pp.555,560, 11 July 2004.

    [42] Ahmad Moghadam, Ali Reza Seifi, “Fuzzy-TLBO optimal reactive power control variables planning for energy loss minimization,” Energy Conversion and Management, Volume 77, January 2014, Pages 208–215.

    [43] Eghbal, M.; Yorino, N.; El-Araby, E.E.; Zoka, Y., "Multi-load level reactive power planning considering slow and fast VAR devices by means of particle swarm optimisation," Generation, Transmission & Distribution, IET , vol.2, no.5, pp.743,751, September 2008.

    [44] Estevam, C.R.N.; Rider, M.J.; Amorim, E.; Mantovani, J.R.S., "Reactive power dispatch and planning using a non-linear branch-and-bound algorithm," Generation, Transmission & Distribution, IET , vol.4, no.8, pp.963,973, August 2010

    [45] Abbas Rabiee, Maziar Vanouni, Mostafa Parniani, “Optimal reactive power dispatch for improving voltage stability margin using a local voltage stability index,” Energy Conversion and Management, Volume 59, July 2012, Pages 66–73.

    [46] Youcef Amrane, Mohamed Boudour, Messaoud Belazzoug, “A new Optimal reactive power planning based on Differential Search Algorithm,” International Journal of Electrical Power & Energy Systems, Volume 64, January 2015, Pages 551–561.

    [47] J. Preetha Roselyn, D. Devaraj, Subhransu Sekhar Dash, “Multi Objective Differential Evolution approach for voltage stability constrained reactive power planning problem,” International Journal of Electrical Power & Energy Systems, Volume 59, July 2014, Pages 155–165.

    [48] Tomislav Plavsic, Igor Kuzle, “Two-stage optimization algorithm for short-term reactive power planning based on zonal approach,” Electric Power Systems Research, Volume 81, Issue 4, April 2011, Pages 949–957.

    [49] Abdellatif Hamouda, Khaled Zehar, “Stability-index based method for optimal Var planning in distribution feeders,” Energy Conversion and Management, Volume 52, Issue 5, May 2011, Pages 2072–2080.

    [50] A.H. Khazali, M. Kalantar, “Optimal reactive power dispatch based on harmony search algorithm,” International Journal of Electrical Power & Energy Systems, Volume 33, Issue 3, March 2011, Pages 684–692.

    [51] O. Alizadeh Mousavi, M. Bozorg, R. Cherkaoui, “Preventive reactive power management for improving voltage stability margin,” Electric Power Systems Research, Volume 96, March 2013, Pages 36–46.

    [52] Haifeng Liu; Krishnan, V.; McCalley, J.D.; Chowdhury, A., "Optimal planning of static and dynamic reactive power resources," Generation, Transmission & Distribution, IET, vol.8, no.12, pp.1916,1927, 12 2014.

    [53] Neagle, N.M.; Samson, D.R., "Loss Reduction from Capacitors Installed on Primary Feeders [includes discussion]," Power Apparatus and Systems, Part III. Transactions of the American Institute of Electrical Engineers, vol.75, no.3, pp., Jan. 1956.

    [54] Cook, R.F., "Analysis of Capacitor Application as Affected by Load Cycle," Power Apparatus and Systems, Part III. Transactions of the American Institute of Electrical Engineers , vol.78, no.3, pp.950,956, April 1959.

    [55] Cook, R.F., "Optimizing the Application of Shunt Capacitors for Reactive-Volt-Ampere Control and Loss Reduction," Power Apparatus and Systems, Part III. Transactions of the American Institute of Electrical Engineers , vol.80, no.3, pp.430,441, April 1961.

    [56] Dura, H., "Optimum Number, Location, and Size of Shunt Capacitors in Radial Distribution Feeders A Dynamic Programming Approach," Power Apparatus and Systems, IEEE Transactions on, vol.PAS-87, no.9, pp.1769,1774, Sept. 1968.

    [57] Lee, S.H.; Grainger, J.J., "Optimum Placement of Fixed and Switched Capacitors on Primary Distribution Feeders," Power Apparatus and Systems, IEEE Transactions on, vol.PAS-100, no.1, pp.345,352, Jan. 1981.

    [58] Abdel-Salam, T.S.; Chikhani, A.Y.; Hackam, R., "A new technique for loss reduction using compensating capacitors applied to distribution systems with varying load condition," Power Delivery, IEEE Transactions on , vol.9, no.2, pp.819,827, Apr 1994.

    [59] Chis, M.; Salama, M.M.A.; Jayaram, S., "Capacitor placement in distribution systems using heuristic search strategies," Generation, Transmission and Distribution, IEE Proceedings- , vol.144, no.3, pp.225,230, May 1997.

    [60] da Silva, I.C.; Carneiro, S., Jr.; de Oliveira, E.J.; de Souza Costa, J.; Pereira, J.L.R.; Garcia, P.A.N., "A Heuristic Constructive Algorithm for Capacitor Placement on Distribution Systems," Power Systems, IEEE Transactions on , vol.23, no.4, pp.1619,1626, Nov. 2008.

    [61] Haghifam, M.-R.; Malik, O.P., "Genetic algorithm-based approach for fixed and switchable capacitors placement in distribution systems with uncertainty and time varying loads," Generation, Transmission & Distribution, IET , vol.1, no.2, pp.244,252, March 2007.

    [62] Shyh-Jier Huang, "An immune-based optimization method to capacitor placement in a radial distribution system," Power Delivery, IEEE Transactions on, vol.15, no.2, pp.744,749, Apr 2000.

    [63] Dulce Fernao Pires; Martins, A.G.; Antunes, C.H., "A multiobjective model for VAR planning in radial distribution networks based on tabu search," Power Systems, IEEE Transactions on , vol.20, no.2, pp.1089,1094, May 2005.

    [64] S.P. Singh, A.R. Rao, “Optimal allocation of capacitors in distribution systems using particle swarm optimization,” International Journal of Electrical Power & Energy Systems, Volume 43, Issue 1, December 2012, Pages 1267–1275.

    [65] Shyh-Jier Huang; Xian-Zong Liu, "A Plant Growth-Based Optimization Approach Applied to Capacitor Placement in Power Systems," Power Systems, IEEE Transactions on, vol.27, no.4, pp.2138,2145, Nov. 2012.

    [66] Sneha Sultana, Provas Kumar Roy, “Optimal capacitor placement in radial distribution systems using teaching learning based optimization,” International Journal of Electrical Power & Energy Systems, Volume 54, January 2014, Pages 387–398.

    [67] Damanjeet Kaur, Jaydev Sharma, “Multiperiod shunt capacitor allocation in radial distribution systems,” International Journal of Electrical Power & Energy Systems, Volume 52, November 2013, Pages 247–253.

    [68] D. Das, “Optimal placement of capacitors in radial distribution system using a Fuzzy-GA method,” International Journal of Electrical Power & Energy Systems, Volume 30, Issues 6–7, July–September 2008, Pages 361–367.

    [69] Kennedy, J.; Eberhart, R., "Particle swarm optimization," Neural Networks, 1995. Proceedings, IEEE International Conference on , vol.4, no., pp.1942,1948 vol.4, Nov/Dec 1995.

    [70] R.V. Rao, V.J. Savsani, D.P. Vakharia, “Teaching–Learning-Based Optimization: An optimization method for continuous non-linear large scale problems,” Information Sciences, Vol. 183, Issue 1, pp. 1–15, Jan. 2012.

    [71] Kennedy.J.,Eberhart.R.C. 1995. " A new optimizer using particle Swarm theory. In proceedings of the Six-th Internationa "; Symposium on Micro Machine and Human Scince , pp.39-43.

    [72] Prakash K, Sydulu M. Particle swarm optimization based capacitor placement on radial distribution systems. In: IEEE power engineering society general meeting 2007; 24th–28th June. p. 1–5.

     [73] R. Dahlgren, C.-C. Liu, and J. Lawarrée, “Risk assessment in energy trading,” IEEE Trans. Power Syst., vol. 18, no. 2, pp. 503–511, May 2003.

    [74] J. Dupaˇcová, G. Consigli, and S. W.Wallace, “Scenarios for multistage stochastic programs,” Ann. Oper. Res., vol. 100, no. 1–4, pp. 25–53, Dec. 2000.

    [75] N. Gröwe-Kuska, H. Heitsch, and W. Römisch, “Scenario reduction and scenario tree construction for power management problems,” in Proc. IEEE Bologna Power Tech., Bologna, Italy, Jun. 2003.

    [76] K. Høyland, M. Kaut, and S. W. Wallace, “A heuristic for momentmatching scenario generation,” Comput. Optim. Appl., vol. 24, no. 2–3, pp. 169–185, Feb. 2003.

    [77] C57.131-2012 - IEEE Standard Requirements for Tap Changers

    [78] T. W. Gedra, “Optional forward contracts for electric power markets,” IEEE Trans. Power Syst., vol. 9, no. 4, pp. 1766–1773, Nov. 1994.


موضوع پایان نامه برنامه ریزی توان راکتیو شبکه با در نظر گرفتن عدم قطعیت باربا استفاده از یک روش تکاملی, نمونه پایان نامه برنامه ریزی توان راکتیو شبکه با در نظر گرفتن عدم قطعیت باربا استفاده از یک روش تکاملی, جستجوی پایان نامه برنامه ریزی توان راکتیو شبکه با در نظر گرفتن عدم قطعیت باربا استفاده از یک روش تکاملی, فایل Word پایان نامه برنامه ریزی توان راکتیو شبکه با در نظر گرفتن عدم قطعیت باربا استفاده از یک روش تکاملی, دانلود پایان نامه برنامه ریزی توان راکتیو شبکه با در نظر گرفتن عدم قطعیت باربا استفاده از یک روش تکاملی, فایل PDF پایان نامه برنامه ریزی توان راکتیو شبکه با در نظر گرفتن عدم قطعیت باربا استفاده از یک روش تکاملی, تحقیق در مورد پایان نامه برنامه ریزی توان راکتیو شبکه با در نظر گرفتن عدم قطعیت باربا استفاده از یک روش تکاملی, مقاله در مورد پایان نامه برنامه ریزی توان راکتیو شبکه با در نظر گرفتن عدم قطعیت باربا استفاده از یک روش تکاملی, پروژه در مورد پایان نامه برنامه ریزی توان راکتیو شبکه با در نظر گرفتن عدم قطعیت باربا استفاده از یک روش تکاملی, پروپوزال در مورد پایان نامه برنامه ریزی توان راکتیو شبکه با در نظر گرفتن عدم قطعیت باربا استفاده از یک روش تکاملی, تز دکترا در مورد پایان نامه برنامه ریزی توان راکتیو شبکه با در نظر گرفتن عدم قطعیت باربا استفاده از یک روش تکاملی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه برنامه ریزی توان راکتیو شبکه با در نظر گرفتن عدم قطعیت باربا استفاده از یک روش تکاملی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه برنامه ریزی توان راکتیو شبکه با در نظر گرفتن عدم قطعیت باربا استفاده از یک روش تکاملی, پروژه درباره پایان نامه برنامه ریزی توان راکتیو شبکه با در نظر گرفتن عدم قطعیت باربا استفاده از یک روش تکاملی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه برنامه ریزی توان راکتیو شبکه با در نظر گرفتن عدم قطعیت باربا استفاده از یک روش تکاملی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه برنامه ریزی توان راکتیو شبکه با در نظر گرفتن عدم قطعیت باربا استفاده از یک روش تکاملی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه برنامه ریزی توان راکتیو شبکه با در نظر گرفتن عدم قطعیت باربا استفاده از یک روش تکاملی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه برنامه ریزی توان راکتیو شبکه با در نظر گرفتن عدم قطعیت باربا استفاده از یک روش تکاملی, رساله دکترا در مورد پایان نامه برنامه ریزی توان راکتیو شبکه با در نظر گرفتن عدم قطعیت باربا استفاده از یک روش تکاملی

پایان نامه کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته برق قدرت چکیده: در شبکه­ های الکتریکی، هزینه­های ناشی از تلفات سیستم و عیوب ناشی از انحراف ولتاژ از حدود مجاز از بزرگترین معضلاتی هستند که گریبان­گیر تولید، انتقال و توزیع نیرو می­باشد. از این رو کاهش هزینه­های برنامه­ریزی و بهره­برداری سیستم­های قدرت، و در عین حال، رعایت حدود و قیود آن از اهداف اصلی طراحان سیستم­های قدرت بوده است. استفاده ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی – تولید صنعتی چکیده در حال حاضر پیچیدگی و پویایی روزافزون محیط‌های تولیدی، کاربرد مدل‌های تحلیلی را در ارزیابی و تصمیم‌گیری آن‌ها با محدودیت‌های قابل توجهی روبه‌رو نموده است. لذا استفاده از شبیه‌سازی رایانه‌ای به‌عنوان ابزاری که قابلیت گسترده‌ای در فرموله‌نمودن سیستم‌های فوق دارد، به‌طور وسیع مورد استقبال قرار گرفته است. با ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق.M.Sc گرایش: قدرت چکیده: درسالیان اخیردو تحول بزرگ درسیستم­های قدرت رخ‌داده است. یکی از این تغییرات مربوط به تجدید ساختار صنعت برق و تبدیل محیط متمرکز سنتی به یک محیط غیرمتمرکز می­باشد. تحول دیگردر زمینهٔگسترش استفاده از منابع تولیدپراکنده بخصوص منابع تجدیدپذیردرصنعت برق هست. نکته مهم اینکه در محیط رقابتی بدون اتخاذ راه­کارهای مناسب، ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد درشته برق گرایش سیستمهای قدرت چکیده : در این پروژه پایان نامه، رهیافت تحلیلی جدیدی برای برنامه­ریزی تولید انرژی الکتریکی و تعیین مقدار و مکان نگهداری ذخیره چرخان متناظر با سطح ریسک نقاط بار مشترکین بوسیله آنالیز سود/هزینه در برنامه بهینه سازی ورود و خروج اشتراکی واحدهای نیروگاهی که علاوه بر واحدهای حرارتی در بخش تولید واحدهای برق آبی ...

پایان ­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق قدرت گرایش سیستم­های قدرت چکیده: در طی دو دهه اخیر صنعت برق دستخوش تغییرات اساسی در نحوه­ی تولید، انتقال و توزیع گشته است که تحت عنوان تجدید­ساختار از آن یاد می­شود. با تجدید ساختار در صنعت برق، توان راکتیو به عنوان یکی از مهمترین خدمات جانبی برای بهره­برداری ایمن و قابل اطمینان از شبکه قدرت معرفی شده است. در سال­های ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران – سازه‌ های هیدرولیکی چکیده: رودخانه‌ ها از مهم‌ترین و متداول‌ترین منابع تأمین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی به شمار می‌آیند. این منابع به علت عبور از بسترهای مختلف و ارتباط مستقیم با محیط پیرامون خود نوسانات کیفی زیادی دارند. از اینرو پیش‌بینی کیفیت جریان رودخانه‌ها که پدیده‌ای غیر قطعی، تصادفی و تأثیرپذیر از برخی عوامل طبیعی و غیر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M . Sc . " رشته : مهندسی کشاورزی گرایش : سازه های آبی چکیده فرایند انتقال رسوب یک پدیده کاملا پیچیده، متغیر و غیر خطی می باشد. بطوریکه رفتاررودخانه درظرفیت انتقال رسوب به ازای یک دبی معین درزمان های مختلف متفاوت می باشد. بنابراین به علت پیچیده بودن مکانیزم انتقال رسوب وتعدد عوامل موثر بر آن، برآورد و پیش بینی ظرفیت حمل رسوبات و تعیین ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق- قدرت چکیده آنالیز احتمالی پایداری دینامیک میکروگرید ها با در نظر گرفتن توربین های بادی در سال های اخیر نفوذ بالای منابع انرژی تجدید پذیر و مشخصا انرژی باد در شبکه های قدرت مسائل جدیدی را به وجود آورده است. یکی از مهمترین این مسائل، عدم قطعیت در توان تولیدی توسط توربین های بادی است. عدم قطعیت ایجاد شده توسط انرژی باد در ریزشبکه ها که ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق قدرت گرایش سیستم ­های قدرت چکیده: در طی دو دهه اخیر صنعت برق دستخوش تغییرات اساسی در نحوه­ی تولید، انتقال و توزیع گشته است که تحت عنوان تجدید­ساختار از آن یاد می­شود. با تجدید ساختار در صنعت برق، توان راکتیو به عنوان یکی از مهمترین خدمات جانبی برای بهره­برداری ایمن و قابل اطمینان از شبکه قدرت معرفی شده است. در سال­های ...

پایان نامه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی مهندسی برق- قدرت چکیده پخش بار سری زمانی در این تحقیق به کاربرد مدل­های سری زمانی در سیستم قدرت پرداخته شده است. سری­های زمانی برای مدلسازی پارامترهای مختلف شبکه قدرت و در کاربردهای متنوع به کار گرفته می­شود. این مدل­ها قادرند همبستگی زمانی متغیرهای شبکه قدرت را در نظر بگیرند. با توجه به مدلسازی بارها و تولیدات سیستم قدرت به صورت مدل سری ...

ثبت سفارش