پایان نامه تحلیل زمانی مخابره سیگنال‌های کنترلی از طریق پیوندهای چند مرحله ای بر روی شبکه‌های صنعتی به منظور پیادهسازی حلقه‌های کنترل گسترده با انعطاف پذیری بالا

word 4 MB 31385 139
1393 کارشناسی ارشد مهندسی الکترونیک
قیمت قبل:۶۲,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق (کنترل)

     

    چکیده

     

    تحلیل زمانی  مخابره سیگنال‌های کنترلی  از طریق پیوندهای چند مرحله ای بر روی شبکه‌های صنعتی به منظور پیاده‌سازی حلقه‌های کنترل گسترده با انعطاف پذیری بالا

     

    پیشرفت فن آوری‌های مرتبط با شبکه‌های ارتباطی در ده‌های اخیر و گسترش آن‌ها در لایه‌های بالایی صنعت نظیر لایه‌های مانیتورینگ و مدیریتی ایجاب نموده تا روش‌هایی برای بکارگیری این شبکه‌ها در سطوح پایین یعنی شبکه نمودن دستگاه‌ها و سنسورها ابداع و به کار گرفته شوند که هر یک نسبت به روش‌های سنتی دارای مزایا و معایبی می‌باشند.

    در این پایان‌نامه نگاهی اجمالی به اتوماسیون صنعتی و نقش شبکه‌های ارتباطی در توسعه صنعت خواهیم داشت و با بیان تاریخچه شبکه‌های صنعتی از جمله اترنت و پروفیباس به ذکر اطلاعات پایه و سطوح سلسله مراتبی اتوماسیون صنعتی و پروتکل‌های آن می‌پردازیم. در ادامه ملزومات اساسی طراحی و ارتباطات قسمت‍های مختلف شبکه اترنت و پروفیباس شرح داده می‌شود و با ذکر محاسن و معایب هریک نشان خواهیم داد که چگونه می‌توانیم شبکه‌های با سرعت بالا ولی غیر زمان حقیقی مانند اترنت را در پروسه‌های نیازمند داده زمان حقیقی استفاده نماییم و در انتها با ترکیب شبکه‌های سطح بالا (اترنت) با شبکه‌های سطح پایین‌تر (مانند پروفیباس) به بررسی تحلیل زمانی  مخابره سیگنال‌های کنترلی از طریق پیوندهای چند مرحله ای می‌پردازیم.

    با توجه به بکارگیری گسترده شبکه پروفیباس و شبکه اترنت صنعتی، در این رساله به طور خاص بر استفاده همزمان از این دو نوع شبکه برای تبادل سیگنال‌های کنترلی متمرکز خواهیم شد و رفتار تأخیر متغیر با زمان، خطا در ارسال و سایر موارد را در مخابره سیگنالها از طریق هر دو شبکه و تأثیری که می‍توانند بر عملکرد سیستم کنترل داشته باشند را مورد مطالعه قرار خواهیم داد با این هدف که با استفاده از نتایج تحلیل بتوان به طور مشخص برآورده شدن قیود زمان حقیقی را به ازای هر سیستم کنترل تعیین نمود. همچنین به دنبال آن خواهیم بود که راهکارهائی را برای کمک به برآورده شدن این قیود ارائه نمائیم. 

    هنگامی که در دهه شصت تکنولوژی‌های اتوماسیون دیجیتال در دسترس قرار گرفت، از آن‌ها جهت بهبود و توسعه سیستمهای اتوماسیون صنعتی استفاده شد. مفاهیمی مانند صنایع خودکار[1] و سیستمهای کنترلی خودکار توزیعی[2]، در زمینه اتوماسیون صنعتی معرفی گردید و کاربرد شبکه‌های ارتباطی تقریبا رشد قابل توجهی نمود. با گسترش شبکه‌های ارتباطی در سیستم‌های اتوماسیون صنعتی، جمع آوری اطلاعات و عملیات کنترلی در سطو ح پایین به این شبکه‌ها سپرده شد. این گسترش تا جایی پیشرفت نمود که امروزه در یک سیستم مدرن اتوماسیون، دستگاه‌های موجود  در سطوح مختلف سیستم، از طریق این شبکه های ارتباطی به انتقال داده‌ می‌پردازند. از این رو کوشش‌هایی جهت استاندارد سازی بین المللی در زمینه شبکه‌ها صورت گرفت که دستاورد مهم آن پروتکل اتوماسیون صنعتی MAP در راستای سازگاری سیستم‌های ارتباطی بود. پروتکل MAP جهت غلبه بر مشکلات ارتباطی بین دستگاههای مختلف اتوماسیون گسترش پیدا کرد و به عنوان یک استاندارد صنعتی جهت ارتباطات داده ای در کارخانه‌ها پذیرفته شد. عملکرد و قابلیت اطمینان یک سیستم اتوماسیون صنعتی در حقیقت به شبکه ارتباطی آن بستگی دارد. در یک شبکه ارتباطی اتوماسیون صنعتی، بهبود عملکرد شبکه و قابلیت اطمینان آن و استاندارد بودن ارتباطات با توجه به اندازه سیستم و افزایش حجم اطلاعات تعیین می‍گردد [1].

     

    امروزه یک کارخانه با اتوماسیون مدرن یا نسبتا مدرن، اتاق‌های فرمان و کنترل، از محل‌هایی هستند که نسبت به گذشته پیشرفت‌های بسیار جالب توجهی داشته اند. در چنین اتاق‌هایی از پانل‌های بزرگ قدیمی[3] که شکل فرآیند روی آنها ترسیم شده بود و به چراغهای سیگنال زیادی مجهز بودند دیگر خبری نیست. همه چیز را بایستی در صفحات کامپیوتر یا اصطلاحاً HMI[4] جستجو کرد. اما افراد کاوشگر در پشت این صفحات به دنبال ارتباطات فیزیکی بین کامپیوتر و فرآیند هستند و با مختصر جستجو به پانل‌هایی در همان نزدیکی برخورد می‌کنند که تجهیزات ارتباطی در آن نصب گردیده اند. و با نگاهی به تجهیزات ارتباطی سخت افزاری شبکه در یک نگاه متوجه می‌شوند که شبکه مورد استفاده همان شبکه معروف اترنت صنعتی[5] است [2].

    امروزه شبکه اترنت در کاربرد‌های اداری نیز آنقدر معروف و مرسوم شده که بسیاری از کاربران غیر متخصص نیز با تجهیزات آن مانند هاب، سوئیچ، کابل و ... آشنا هستند. در هر صورت در کاربرد HMI اگر چه ممکن است در مواردی و بدلایلی ارتباط فوق را بصورت‌های دیگر و توسط شبکه‌های صنعتی دیگر نیز بتوان مشاهده کرد، ولی در سیستم‌های مدرن امروزه کمتر اتفاق می‌افتد که در سطحHMI  شبکه ای به جز اترنت صنعتی بکار گرفته شود.

    برای روشن شدن مبحث به جایگاه دو شبکه اترنت و پروفیباس در این هرم اتوماسیون می‌پردازیم:

    1-1-                   جایگاه اترنت در هرم اتوماسیون

    ساختار یک سیستم اتوماسیون جامع، که دربرگیرنده تجهیزات مختلف کنترل و مانیتورینگ است، را به ساختاری هرمی شکل تشبیه می‌کنند. در این ساختار هر دسته از تجهیزات بسته به نوع و کاربرد جایگاه خاصی دارند. بر این اساس سطوح مختلفی را برای این هرم تعریف می‌کنند و در هر سطح تجهیزات مربوطه را همراه با شبکه‌های صنعتی قابل استفاده معرفی می‌نمایند. پایین ترین سطح حسگرها و عملگرها هستند. همانطور که از نامش پیداست سطحی است که در آن سنسورها و عملگرها قرار می‌گیرند. یکی از شبکه‌های صنعتی معروف که در این سطح استفاده می‌شود [6]ASI است. سطح بالاتر فیلد  است. در این سطح تجهیزاتی مانند ورودی خروجی‌های ریموت و ثبات‌ها[7] و دیگر وسایل فیلد  قرار می‌گیرند و شبکه مورد استفاده آنها
    می تواند پروفیباس باشد. از سطح فیلد که بالاتر برویم به سطح کنترل  می‌رسیم. در این سطح  PLC[8]‌ها، سیستم‌های [9]DCS و HMI‌ ها قرار می‌گیرند، در برخی تقسیم بندی‌ها سطح کنترل را به دو سطح HMI و کنترل تقسیم بندی می‌کنند؛ و بالاخره بالاترین سطح مدیریت است که در آن سیستم‌های اطلاعات مدیریت مانند سیستم‌های تولید، نگهداری، تعمیرات، فروش و خرید قرار می‌گیرد. در برخی موارد اطلاعات موجود در سطح کنترل به صورت خام قابل استفاده برای سطح مدیریت نیستند و بایستی روی آنها پردازش صورت گیرد. از این رو سطح واسطی بین ایندو با عنوانMES[10]  تعریف می‌شود. اما آنچه لازم است مورد توجه قرار گیرد آنست که در هرم فوق هرقدر از سطح پایین به سطح بالا نزدیک می‌شویم تمرکز اطلاعات بیشتر می‌شود. بنابراین برای جابجایی آنها، به شبکه‌هایی با سرعت بالاتر نیازمندیم [3].

     

    شکل ‏1‑1: هرم اتوماسیون[2]

     

    بعنوان مثال اطلاعات تجهیزات فیلد که پراکندگی بسیار دارند در یک یا چند Remote I/O متمرکز می‌گردند و اطلاعات چند   Remote I/Oدر یک PLC و اطلاعات چند PLC در یک سیستم HMI تمرکز می‌یابد. شاید به دلیل همین تمرکز است که ساختار را به صورت هرمی شکل نمایش می‌دهند.

    از تمرکز اطلاعات در سطوح بالاتر نکته دیگری نیز به ذهن می‌رسد در این سطوح حجم اطلاعات بیشتر شده و برای جابجایی آنها به شبکه‌هایی با سرعت بالاتر نیازمندیم.

    در سطوح پایین، شبکه ای مانند ASI حداکثر با 170Kbps و شبکه ای مانند پروفیباس[11] حداکثر با سرعت 12Mbps  می‌تواند اطلاعات را جابجا کند. این سرعت ممکن است برای تبادل دیتا در سطوح بالا کند باشد.

    امروزه اترنت صنعتی با سرعت 100Mbps و یا 1Gbps در سطوح بالا مانند Cell Level اطلاعات را جابجا می‌کند و در سطح Management از اترنت‌های سریعتر مانند 1Gbps معمولا استفاده می‌کنند.

     

    شکل ‏1‑2: سطوح شبکه‌های صنعتی [4]

     

    بطور خلاصه به دلیل وجود حجم زیاد اطلاعات در سطوح بالا، نمی‌توان از شبکه‌های سطوح پایین که سرعت کم دارند در آنها استفاده کرد. ولی سؤالی که به ذهن می‌رسد آنست که چرا از شبکه‌های سریع مانند اترنت در سطوح پایین مانند سطح فیلد استفاده نمی‌شود.

    خواننده محترم پس از مطالعه بخش‌های بعدی این پایان نامه متوجه خواهد شد که در اترنت بصورت پایه، قطعیت برای ارسال بموقع دیتا وجود ندارد و ممکن است هر بار زمان ارسال دیتا با دفعات پیشین متفاوت باشد. این تفاوت بدلیل ویژگی تکنیک دسترسی در اترنت است که به CSMA/CD موسوم است که در آن پدیده تصادم اطلاعات وجود دارد. در حالیکه شبکه‌هایی مانند پروفیباس از روش‌های Token pass و Master/Slave استفاده می‌کنند، که اگرچه کندتر از اترنت هستند ولی بموقع رسیدن اطلاعات در یک زمان مشخص را تضمین می‌کنند[5].

    به هر حال با وجود تمام مسائل فوق امروزه امکان اتصال به اترنت برای بسیاری از انواع وسایل مورد استفاده در اتوماسیون فراهم شده به صورتی که علاوه بر کنترلر و کامپیوتر سایر تجهیزات دیگر مانند پانلهای اپراتوری
    (OP, TP) و درایو‌ها و واسط‌های بین I/O با شبکه موسوم به Remote I/O‌ها را می‌توان به شبکه اترنت متصل نمود.

    وقتی از اترنت در سطوح مختلف اتوماسیون استفاده می‌شود، همانطور که در شکل زیر نشان داده شده، مزیت بزرگی با خود به همراه دارد و آن یکدست بودن شبکه و عدم نیاز به استفاده از شبکه‌های متنوع است. پراکندگی کمتر در سخت افزار، عدم نیاز به کابل‌ها و کانکتورهای متفاوت و عدم نیاز به آشنایی با چند شبکه برای متخصصین اتوماسیون و طبیعتاً عیب یابی ساده تر از مزایای این روش به شمار می‌روند.

     

    شکل ‏1‑3: کاربرد اترنت در سطوح مختلف اتوماسیون [6]

     

    با همه این مزایا وجود عدم قطعیت در ارسال بموقع دیتا، که از ویژگی‌های اجتناب ناپذیر شبکه اترنت است، طراح را مجبور می‌سازد تا کاربرد اترنت را صرفاً برای اموری مانند مونیتورینگ و کلاً در مواقعی که احتمال دریافت دیتای با تاخیر مشکلی در کنترل فرآیند ایجاد نمی‌کند محدود نماید.

    1-2-                   جایگاه فیلدباس در هرم اتوماسیون

    وقتی صحبت از جایگاه فیلدباس در هرم اتوماسیون می‌شود، بیش از همه ذهن به سمت فیلد معطوف
    می‌گردد یعنی شبکه کردن سنسورها و عملگرها. این ذهنیت اگرچه درست است ولی در عمل پروتکل‌های مختلفی که تحت عنوان فیلدباس عرضه شده اند بعضا پا را فراتر گذاشته و در سطح کنترل نیز کاربرد پیدا
    کرده اند که پروفیباس نیز یکی از این موارد است. از پروتکل‌های مشهور در زمینه فیلدباس می‌توان موارد زیررا نام برد:

     

    FOUNDATION FIELDBUS

     

    ASI

     

    DeviceNet

    LON

    HART

     

    CAN

     

    Ethernet

     

    SDS

    PROFIBUS

     

    EIB

     

    Interbus

     

    ControlNet

     

    شکل زیر جایگاه پروفیباس را در هرم اتوماسیون نشان می‌دهد. همانطور که ملاحظه می‌شود گستردگی آن از سطح فیلد تا سطح کنترل می‌باشد. در سطح بالاتر یعنی سطح نظارت[12]اگرچه می‌توان از Profibus FMS استفاده کرد، ولی امروزه اترنت صنعتی در این سطح عملا جایگزین پروفیباس شده و بندرت از آن در سطوح بالاتر از سطح کنترل استفاده می‌گردد.

     

     

    شکل ‏1‑4: جایگاه پروفیباس در هرم اتوماسیون [2]

     

    یک شبکه ارتباطی جهت یک سیستم اتوماسیون صنعتی باید دارای شرایط زیر باشد:

    قابل استفاده بودن شبکه

    توان عملیاتی مناسب شبکه

    میانگین تاخیر انتقال اطلاعات قابل قبول

    در این پایان نامه در فصل دوم پس از مروری کوتاه بر سیر تغییر و تحول شبکه‌های صنعتی به معرفی
    شبکه‌های اترنت و پروفیباس پرداخته و نقاط ضعف و قوت اترنت و پروفیباس را در لایه‌های مختلف مدل OSI[13]، عنوان و از نتایج این بخش در تحلیل تئوریک عملکرد زمانی و زمان حقیقی [14]بودن اطلاعات در این دو شبکه بهره می‌گیریم. هدف ما در فصل سوم، بررسی تبادل دیتا بین PLC‌ ها با استفاده از شبکه‌های صنعتی بوده و در فصل چهارم ضمن بررسی و تحلیل زمانی ارسال و دریافت اطلاعات در شبکه‌های پروفیباس و اترنت به تنهایی، راهکاری جدید مبنی بر تغییر در شبکه اترنت  با هدف دسترسی زمان حقیقی به داده‌ها ارایه و آزمایش خواهد گردید و سپس با برقراری چند لینک متوالی متشکل از پروفیباس و اترنت به تحلیل زمانی (تاخیر) پرداخته تا به روشی برای دستیابی به  سرعت بالا با قطعیت در ارسال در این نوع شبکه‌های ترکیبی ارایه گردد. در فصل آخر به جمع بندی و ارایه پیشنهاداتی جهت ادامه طرح در آینده می‌پردازیم.

    مسأله مورد توجه در این پایان نامه امکان سنجی شهودی "ایجاد حلقه‌های ارتباطی متشکل از لینک‌های اترنت و پروفیباس" می‌باشد. چراکه در عمل اطلاعات جمع آوری شده‍ در فیلد توسط شبکه پروفیباس به CPU بالادست خود ارسال شده، سپس این اطلاعات از طریق شبکه اترنت در اختیار یک CPU دیگر در مکان دورتر قرار م‍ی‌گیرد (شکل 1-5). در شکل 1-6 CPU1 نقش عملگر و حسگر، که در عمل از هم دور هستند، را بطور همزمان برعهده دارد و ما به این دلیل هردو نقش را به CPU1 داده ایم که بتوانیم تاخیر را اندازه بگیریم.  از آنجا که در صنعت، زمان حقیقی بودن حلقه‌های کنترلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد، در سیستم‌ مورد اشاره به بررسی این موضوع پرداخته و با انجام چندین باره آزمایشات زمان حقیقی بودن هر سیستم آزموده می‌گردد. این آزمایشات بر پایه مشاهدات تجربی بوده و تاخیرات به وجود آمده در پیکره‌بندی‌های مختلف این لینک‌ها و حلقه‌ها در ارسال و دریافت اطلاعات مورد بررسی قرار می‌گیرد. در واقع با بررسی تاخیر شبکه، زمان حقیقی بودن سیستم بررسی خواهد گردید.

     

     

    [1] Computer Integrated Manufacturing

    [2] Distributed computer Control System

    [3] Mimic

    [4] Human Machine Interface

    [5] Industrial Ethernet

    [6] Actuator Sensor Interface

    [7] Recorder

    [8] Process Logic Controller

    [9] Distributed Control System

    [10] Manufacturing Execution System

    [11] Profibus

    [12] Supervisory

    [13] Open System Interconnection

    [14] Real-Time

     

  • فهرست:

    1-                  مقدمه 2

    1-1-             کلیات.. 2

    1-2-             جایگاه اترنت در هرم اتوماسیون. 3

    1-3-             جایگاه فیلدباس در هرم اتوماسیون. 7

    2-                  معرفی شبکه‌های صنعتی. 11

    2-1-             مقدمه 11

    2-2-             معرفی شبکه اترنت.. 12

    2-2-1-         نگاهی به تاریخچه پیدایش اترنت.. 13

    2-2-2-         نگاهی به روند تکاملی اترنت.. 15

    2-2-3-         نگاهی به روند تکاملی اترنت زمان حقیقی. 17

    2-2-3-1-     On Top of TCP/IP. 20

    2-2-3-1-1- Modbus/TCP. 20

    2-2-3-3-2- Ethernet/IP. 20

    2-2-3-1-3- P-NET. 20

    2-2-3-1-4- Vnet/IP. 20

    2-2-3-2-     On Top of Ethernet. 21

    2-2-3-2-1- Ethernet Power Link (EPL) 21

    2-2-3-2-2- Time-Critical Control Network (TCNET) 21

    2-2-3-2-3- Ethernet for Plant Automation.. 21

    2-2-3-2-4- Profinet CBA.. 21

    2-2-3-3-     Modified Ethernet. 21

    2-2-3-3-1- Serial Realtime Communication System ................................... 22

    2-2-3-3-2- Ethercat. 22

    2-2-3-3-3- Profinet IO.. 22

    2-3-             شبکه پروفیباس.. 22

    2-3-1-         نگاهی به تاریخچه پیدایش شبکه پروفیباس.. 23

    2-4-             ارتباطات منطقی در شبکه‌های صنعتی (اترنت و پروفیباس) 24

    2-5-             تکنولوژی ارتباطات در اترنت.. 25

    2-5-1-         لایه فیزیکی. 26

    2-5-1-1-     10BASE 5. 27

    2-5-1-2-     10 BASE 2. 27

    2-5-1-3-     10 BASE-T. 28

    2-5-1-4-     10 BASE-FL. 29

    2-5-1-5-     100 BASE یا Fast Ethernet. 30

    2-5-1-6-     1000 BASE یا اترنت گیگابیت.. 31

    2-5-2-         مقایسه کلی شبکه های اترنت مبتنی بر IEEE 802.3. 32

    2-5-3-         لایه پیوند داده ای در اترنت   32

    2-5-3-1-    فریم بندی داده در اترنت 33

    2-5-3-2-    روش دسترسی به باس در اترنت.. 36

    2-5-4-         لایه شبکه در اترنت.. 39

    2-5-4-1-     IP Address در لایه Network.. 40

    2-5-4-1-1- آدرس IP-v4. 40

    2-5-4-1-2- آدرس IP-v6. 40

    2-5-5-         لایه انتقال در اترنت.. 41

    2-6-             تکنولوژی ارتباطات در پروفیباس.. 43

    2-6-1-         لایه فیزیکی. 44

    2-6-6-1-    انتقال با کابل مسی. 44

    2-6-1-2-     انتقال با فیبر نوری. 48

    2-6-2-         توپولوژی‌های شبکه پروفیباس.. 50

    2-6-2-1-    توپولوژی باس با استفاده از ریپیتر 50

    2-6-2-2-    توپولوژی درختی با استفاده از ریپیتر 51

    2-6-3-         لایه پیوند داده: 52

    2-6-3-1-    فرمت انتقال دیتا و امنیت آن. 53

    2-6-3-2-    نحوه دسترسی به باس.. 54

    2-6-3-3-     فریم Token.. 56

    2-6-4-         پروفیباس FMS. 56

    2-6-5-         پروفیباس PA.. 57

    2-7-             جمع بندی. 60

    3-                  تبادل داده بین PLC‌ ها با استفاده از شبکه‌های صنعتی. 62

    3-1-             مقدمه 62

    3-2-             طراحی شبکه 63

    3-2-1-         امکان سنجی. 64

    3-2-2-         تجزیه و تحلیل. 65

    3-2-3-         طراحی. 65

    3-2-4-         اجرا 66

    3-2-5-         نگهداری و به روز رسانی. 66

    3-3-             تکنیک‌های دسترسی به شبکه 67

    3-4-             شبکه کردن PLC‌ ها با استفاده از اترنت.. 67

    3-4-1-         ارتباطات Send / Receive   در شبکه اترنت.. 68

    3-4-2-         کارکردهای ارتباطی. 69

    3-4-3-         پیکربندی و برنامه نویسی ارتباط S7 Connection.. 70

    3-4-3-1-    پیکر بندی سخت افزار 70

    3-4-3-2-     پیکربندی ارتباط در Netpro.. 71

    3-4-3-3-    برنامه نویسی تبادل دیتا در اترنت.. 72

    3-5-             شبکه کردن PLC‌ها با استفاده از پروفیباس.. 73

    3-5-1-         تنظیمات شبکه پروفیباس.. 75

    3-5-1-1-     پارامتر Highest Profibus Address. 76

    3-5-1-2-     پارامتر Transmission.. 76

    3-5-1-3-    پروفایل‌های پروفیباس.. 77

    3-5-2-         IntelLigent Slave. 77

    3-5-3-         برنامه نویسی تبادل دیتا در پروفیباس.. 77

    3-6-             جمع بندی. 78

    4-                  تحلیل تئوری و عملی شبکه‌های صنعتی. 80

    4-1-             مقدمه 80

    4-2-             محاسبه زمانی ارتباط پروفیباس.. 81

    4-2-1-         محاسبه زمانی ارتباط یک Master و یک Slave به لحاظ تئوری. 82

    4-2-2-         محاسبه زمانی ارتباط یک Master و یک Slave به لحاظ عملی. 85

    4-2-3-         محاسبه زمانی ارتباط یک Master و دو Slave به لحاظ تئوری. 88

    4-2-4-         محاسبه زمانی ارتباط یک Master و دو Slave به لحاظ عملی. 89

    4-3-             محاسبه زمانی ارتباط اترنت.. 91

    4-4-             زمان حقیقی نمودن اترنت.. 96

    4-5-             سیستم‌های چند مرحله ای. 98

    4-5-1-         حالت اول DP-LAN-DP. 99

    4-5-2-         حالت دوم LAN-DP-DP. 102

    4-5-3-         مقایسه دو سیستم. 104

    4-6-             جمع بندی. 105

    5-                  تاثیر شبکه‌های صنعتی بر روی حلقه کنترلی. 107

    5-1-             مقدمه 107

    5-2-             مدل مورد بررسی بدون تاخیر زمانی. 108

    5-3-             وارد نمودن تاخیر به سیستم (تاخیر ناشی از شبکه) 110

    5-4-             مدل سازی با شبکه ترکیبی. 113

    5-5-             نتیجه گیری: 114

    6-                  جمع بندی و پبشنهادات.. 116

    6-1-             جمع بندی. 116

    6-2-   پیشنهادات    119

    منبع:

    M. Hanna, “Real-Time Analysis of FIP-based Systems”, Cairo University, Egypt, Oct. 2004.

    http://www.profibus.com/technology/ 

    Sh. Kumra, L. sharma, Y. Khanna, A. Chattri, “Analyzing An Industrial Automation Pyramid And Providing Service Oriented Architecture”, International Journal of Engineering Trends and Technology- Volume3Issue5, 2012. 

    Simatic PCS 7 Catalugue, http://www.siemens.com, June 2013.

    S. Tanenbaum, J. Wetherall, “Computer Networks (5th Edition)”, Prentice Hall, October 2010.

    Building on the Structural Relationships, http://www.iebmedia.com.

    Oxford Dictionery.

    “IEEE Standards for Local Area Networks: Part 3: Carrier Sense Multiple Access with Collision Detect on (CSMA/CD) Access Method and Physical Layer Specifications”, IEEE Std. 802.3, 2002.

    J. Decotignie, “Ethernet-Based Real-Time and Industrial Communications”, June 2005.

    R. Perlman,” Interconnections, Bridges and Routers”, 2nd Edition, Addison Wesley, 2000.

    M. Felser, “Real-Time Ethernet—Industry Prospective”, IEEE, June 2005.

    http://www.modbus.org.

    http://ab.rockwellautomation.com.

    http://www.p-net.dk.

    http://www.yokogawa.com.

    http://www.ethernet-powerlink.org.

    http://www.toshiba.co.jp.

    http://www.epa.org.cn.

    http://www.automation.siemens.com.

    http://www.sercos.com.

    http://www.ethercat.org.

    “PROFIBUS Installation Guidelines”, Verwer Training & Consultancy Ltd, Oct. 2013.

    http://www.profibus.com/nc/pi-organization/members.

    http://www.ieee802.org.

    IEEE 802.3 10 BASE 5 Std.

    IEEE 802.3 10 BASE 2 Std.

    IEEE 802.3 10 BASE T Std.

    IEEE 802.3 10 BASE FL Std.

    IEEE 802.3 - IEEE Standard for Ethernet, 2012.

    http://www.mathcs.emory.edu.

    http://www.cs.duke.edu.

    S. Manny, Z. Jing, C. Chris, Z. Kevin, K. Clark; K. Thomas, "RS-422 and RS-485 Standards Overview and System Configurations, Application Report", May 2010

    http://hairilhazlan.com.

    “Simatic DP Bus Connector for Profibus Datasheet”, Siemens, July 2014.

    “Simatic PB FC Standard Cable GP”, Siemens, Jule 2014.

    “Simatic Profibus Optical Link Module Datasheet”, Siemens, Jane 2013

    “Simatic NET,OLP‌ Datasheet”, October 1999

    “Fiber Optic Solutions with PROFIBUS”, Siemens, 1999

    “Simatic DP Rs485 Repeater Datasheet”, Siemens, July 2014

    “TIA/EIA-232-F Standard”, http://tiaonline.org.

    “Introduction to Profibus DP”, https://www.acromag.com.

    https://nationalvetcontent.edu.au.

    K.L. Busbee,”Systems Development Life Cycle”, http://creativecommons.org, Jane 2014.

    Sh. Radack, “The System Developmen T Life Cycle (SDLC)”, National Institute of Standards and Technology, April 2009.

    “Information Processing Systems, Part 4:Token-Passing Bus Access Method and Physical Layer Specifications”, ISO/IEC Std. 8802-4, ANSI/IEEE Std. 802.4, 1990.

    STEP 7 Help, “Connection Types for Connection Partners”, STEP 7-V5.5 + SP3, Siemens.

    STEP 7 Help, “Introduction to Configuring Connections”, STEP 7-V5.5 + SP3, Siemens.

    STEP 7 Help, “Configuring Routed S7 Connections”, STEP 7-V5.5 + SP3, Siemens.

    STEP 7 Help, “Help on the "Network View" Window”, STEP 7-V5.5 + SP3, Siemens.

    STEP 7 Help, “Structure of the Connection Table”, STEP 7-V5.5 + SP3,Siemens

    STEP 7 Help, “Blocks for Different Connection Types”, STEP 7-V5.5 + SP3, Siemens.

    “Introduction to Profibus”, http://www.automation.com.

    “SIMATIC S7-300, CPU 315-2DP Datasheet”, Siemens, February 2012.

    “SIMATIC NET Profibus Networks”, Siemens, May 2000.

    STEP 7 Help, “"Network Settings" Tab (Properties - PROFIBUS)”, STEP 7-V5.5 + SP3, Siemens.

    STEP 7 Help, “Profile”, STEP 7-V5.5 + SP3, Siemens.

    “SIMATIC S7-300, CPU318-2DP Datasheet”, Siemens, July 2014.

    “SIMATIC S7-300, ET200S Datasheet”, Siemens, July 2014.

    STEP 7 Help, “Example of Configuring an S7-400 as I-Slave”, STEP 7-V5.5 + SP3, Siemens.

    STEP 7 Help, “Setting the Operating Behavior”, STEP 7-V5.5 + SP3, Siemens.

    STEP 7 Help, “Reading Consistent Data of a DP Standard Slave//PROFINET IO Device with SFC 14 "DPRD_DAT"”, STEP 7-V5.5 + SP3, Siemens.

    STEP 7 Help, “Writing Consistent Data to a DP Standard Slave/PROFINET IO Device with SFC 15 "DPWR_DAT"”, STEP 7-V5.5 + SP3, Siemens.

    “TIA-485-A Standard”, http://tiaonline.org, March 2003.

    “SIMATIC S7-300 CPU 31xC and CPU 31x: Technical specifications”, Siemens, March 2001.

    STEP 7 Help, “Bus Parameters”, STEP 7-V5.5 + SP3, Siemens.

    Frame profinet

    STEP 7 Help, “Module Information Functions”, STEP 7-V5.5 + SP3, Siemens.

    Simatic Manager Software, Siemens.


موضوع پایان نامه تحلیل زمانی مخابره سیگنال‌های کنترلی از طریق پیوندهای چند مرحله ای بر روی شبکه‌های صنعتی به منظور پیادهسازی حلقه‌های کنترل گسترده با انعطاف پذیری بالا , نمونه پایان نامه تحلیل زمانی مخابره سیگنال‌های کنترلی از طریق پیوندهای چند مرحله ای بر روی شبکه‌های صنعتی به منظور پیادهسازی حلقه‌های کنترل گسترده با انعطاف پذیری بالا , جستجوی پایان نامه تحلیل زمانی مخابره سیگنال‌های کنترلی از طریق پیوندهای چند مرحله ای بر روی شبکه‌های صنعتی به منظور پیادهسازی حلقه‌های کنترل گسترده با انعطاف پذیری بالا , فایل Word پایان نامه تحلیل زمانی مخابره سیگنال‌های کنترلی از طریق پیوندهای چند مرحله ای بر روی شبکه‌های صنعتی به منظور پیادهسازی حلقه‌های کنترل گسترده با انعطاف پذیری بالا , دانلود پایان نامه تحلیل زمانی مخابره سیگنال‌های کنترلی از طریق پیوندهای چند مرحله ای بر روی شبکه‌های صنعتی به منظور پیادهسازی حلقه‌های کنترل گسترده با انعطاف پذیری بالا , فایل PDF پایان نامه تحلیل زمانی مخابره سیگنال‌های کنترلی از طریق پیوندهای چند مرحله ای بر روی شبکه‌های صنعتی به منظور پیادهسازی حلقه‌های کنترل گسترده با انعطاف پذیری بالا , تحقیق در مورد پایان نامه تحلیل زمانی مخابره سیگنال‌های کنترلی از طریق پیوندهای چند مرحله ای بر روی شبکه‌های صنعتی به منظور پیادهسازی حلقه‌های کنترل گسترده با انعطاف پذیری بالا , مقاله در مورد پایان نامه تحلیل زمانی مخابره سیگنال‌های کنترلی از طریق پیوندهای چند مرحله ای بر روی شبکه‌های صنعتی به منظور پیادهسازی حلقه‌های کنترل گسترده با انعطاف پذیری بالا , پروژه در مورد پایان نامه تحلیل زمانی مخابره سیگنال‌های کنترلی از طریق پیوندهای چند مرحله ای بر روی شبکه‌های صنعتی به منظور پیادهسازی حلقه‌های کنترل گسترده با انعطاف پذیری بالا , پروپوزال در مورد پایان نامه تحلیل زمانی مخابره سیگنال‌های کنترلی از طریق پیوندهای چند مرحله ای بر روی شبکه‌های صنعتی به منظور پیادهسازی حلقه‌های کنترل گسترده با انعطاف پذیری بالا , تز دکترا در مورد پایان نامه تحلیل زمانی مخابره سیگنال‌های کنترلی از طریق پیوندهای چند مرحله ای بر روی شبکه‌های صنعتی به منظور پیادهسازی حلقه‌های کنترل گسترده با انعطاف پذیری بالا , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل زمانی مخابره سیگنال‌های کنترلی از طریق پیوندهای چند مرحله ای بر روی شبکه‌های صنعتی به منظور پیادهسازی حلقه‌های کنترل گسترده با انعطاف پذیری بالا , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل زمانی مخابره سیگنال‌های کنترلی از طریق پیوندهای چند مرحله ای بر روی شبکه‌های صنعتی به منظور پیادهسازی حلقه‌های کنترل گسترده با انعطاف پذیری بالا , پروژه درباره پایان نامه تحلیل زمانی مخابره سیگنال‌های کنترلی از طریق پیوندهای چند مرحله ای بر روی شبکه‌های صنعتی به منظور پیادهسازی حلقه‌های کنترل گسترده با انعطاف پذیری بالا , گزارش سمینار در مورد پایان نامه تحلیل زمانی مخابره سیگنال‌های کنترلی از طریق پیوندهای چند مرحله ای بر روی شبکه‌های صنعتی به منظور پیادهسازی حلقه‌های کنترل گسترده با انعطاف پذیری بالا , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تحلیل زمانی مخابره سیگنال‌های کنترلی از طریق پیوندهای چند مرحله ای بر روی شبکه‌های صنعتی به منظور پیادهسازی حلقه‌های کنترل گسترده با انعطاف پذیری بالا , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل زمانی مخابره سیگنال‌های کنترلی از طریق پیوندهای چند مرحله ای بر روی شبکه‌های صنعتی به منظور پیادهسازی حلقه‌های کنترل گسترده با انعطاف پذیری بالا , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل زمانی مخابره سیگنال‌های کنترلی از طریق پیوندهای چند مرحله ای بر روی شبکه‌های صنعتی به منظور پیادهسازی حلقه‌های کنترل گسترده با انعطاف پذیری بالا , رساله دکترا در مورد پایان نامه تحلیل زمانی مخابره سیگنال‌های کنترلی از طریق پیوندهای چند مرحله ای بر روی شبکه‌های صنعتی به منظور پیادهسازی حلقه‌های کنترل گسترده با انعطاف پذیری بالا

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق (کنترل) چکیده تحلیل زمانی مخابره سیگنال‌ های کنترلی از طریق پیوند های چند مرحله ای بر روی شبکه‌ های صنعتی به منظور پیاده‌ سازی حلقه‌ های کنترل گسترده با انعطاف پذیری بالا پیشرفت فن آوری‌های مرتبط با شبکه‌های ارتباطی در ده‌های اخیر و گسترش آن‌ها در لایه‌های بالایی صنعت نظیر لایه‌های مانیتورینگ و مدیریتی ایجاب نموده تا روش‌هایی برای ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته برق قدرت گرایش سیستم‌های قدرت چکیده: جبران‌ سازی توان راکتیو همواره جزء موضوع‌های مهم تحقیقاتی در اکثر دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بوده است. در این بین نسل جدید جبران‌ساز‌ها (FACTS) به‌منظور کنترل توان راکتیو، پایداری و افزایش ظرفیت خطوط مورد توجه صنعت برق و مراکز تحقیقاتی بوده است. در این پایان‌نامه، ساختار کنترلی STATCOM ...

چکیده این پایان نامه به تخمین عدم قطعیت در کنترل مقاوم بازوهای رباتیک می‌پردازد و روش­های جدیدی مبتنی بر راهبرد کنترل ولتاژ برای تخمین عدم قطعیت ارائه می‌دهد. روش کنترل ولتاژ در مقایسه با روش مرسوم کنترل گشتاور بسیار ساده­تر است، زیرا نیازی به مدل غیر خطی پیچیده ربات ندارد. در نتیجه، حجم محاسبات کنترل کننده برای تعیین ولتاژ اعمالی به موتورها کمتر می‌شود. طبق قضیه تقریب عمومی، ...

رساله جهت اخذ درجه دکتری چکیده این پایان نامه به تخمین عدم قطعیت در کنترل مقاوم بازو های رباتیک می‌پردازد و روش­های جدیدی مبتنی بر راهبرد کنترل ولتاژ برای تخمین عدم قطعیت ارائه می‌دهد. روش کنترل ولتاژ در مقایسه با روش مرسوم کنترل گشتاور بسیار ساده­تر است، زیرا نیازی به مدل غیر خطی پیچیده ربات ندارد. در نتیجه، حجم محاسبات کنترل کننده برای تعیین ولتاژ اعمالی به موتورها کمتر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(. M.Sc) رشته مهندسی برق-قدرت چکیده در این پایان نامه طراحی کنترل کننده مقاوم در برشگرهای الکترونیک قدرت و مقایسه آن با روشهای کنترل خطی مورد بررسی قرار گرفته­است. هدف اصلی تحقیق و توسعه در این زمینه، همواره یافتن مناسب­ترین روش کنترل به منظور پیاده­سازی کنترل حلقه بسته بر روی توپولوژی­های مختلف برشگر های الکترونیک قدرت می­باشد. به عبارت ...

دریافت درجه‌ی کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق گرایش الکترونیک چکیده مکانیزه کردن ادوات، یکی از مهم ترین و گسترده‌ترین زمینه‌هایی است که در فرآیندهای تولید استفاده می‌شود. با توجه به پیچیدگی و عدم اطمینان از فرآیندهای ماشین‌کاری، اخیراً تکنیک‌های محاسبات نرم[1] مبتنی بر مدل‌های فیزیکی برای پیش‌بینی عملکرد ماشینکاری فرآیندها و بهینه سازی آنها به روش‌های متداول ترجیح داده شده‌اند. ...

سمینار برای دریافت درجه‌ی کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق گرایش الکترونیک چکیده مکانیزه کردن ادوات، یکی از مهم ترین و گسترده‌ترین زمینه‌هایی است که در فرآیندهای تولید استفاده می‌شود. با توجه به پیچیدگی و عدم اطمینان از فرآیندهای ماشین‌کاری، اخیراً تکنیک‌های محاسبات نرم[1] مبتنی بر مدل‌های فیزیکی برای پیش‌بینی عملکرد ماشینکاری فرآیندها و بهینه سازی آنها به روش‌های متداول ترجیح ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش : برق قدرت افزایش حضور بارهای غیرخطیِ الکترونیک قدرت در شبکه های توزیع از یک طرف و تغییرات به وقوع پیوسته در شبکه های توزیع نظیر حضور منابع تولید پراکنده و امکان تشکیل ریز شبکه[1] های قدرت، نیاز به مطالعات جدید در شبکه های توزیع را افزایش داده است. تغییرات مذکور می تواند موجب افزایش و یا کاهش کیفیت توان در شبکه قدرت شود. از طرف ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.Sc) چکیده شبکه حسگر بی سیم، شبکه ای است که از تعداد زیادی گره کوچک تشکیل شده است. گره از طریق حسگرها اطلاعات محیط را دریافت می‌کند. انرژی مصرفی گره‌ها معمولاً از طریق باتری تامین می‌شود که در اکثر موارد امکان جایگزینی این باتری‌ها وجود ندارد. بنابراین توان مصرفی گره‌ها موضوع مهمی در این شبکه ها است. و استفاده از روش‌های دقیق و سریع ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش: نرم افزار چکیده ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯﺷﺒﮑﻪ­ های ﺳﻨسور ﺑﻲ­ﺳﻴﻢ (Wireless Sensor Network) ﺑﻪ ﺷﮑﻞﮔﺴﺘﺮﺩﻩ­ﺍی ﺭﻭ ﺑﻪ ااست. ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻏﺎﻟﺐ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﺮی ﺑﺮﺍی ﺗﺎﻣﻴﻦ ﺍﻧﺮﮊی ﻣﺼﺮﻓﻲ ﺍﻳﻦ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻋﺪﻡ ﺩﺳﺘﺮﺳﻲ ﺁﺳﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭی ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩﻫﺎ، ﻣﻬﻨﺪﺳﺎﻥ ﻭ ﻣﺤﻘﻘﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﻃﺮﺍﺣﻲ پروتکل­ ﻫﺎی ﻣﺴﻴﺮﻳﺎﺑﻲ ﺑﺎ خصوصیات انرژی مصرفی کم و افزایش طول ...

ثبت سفارش