پایان نامه بررسی رفتار مهاربند های کمانش تاب ضربدری شکل

word 2 MB 31409 86
1393 کارشناسی ارشد مهندسی عمران
قیمت قبل:۶۲,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد

    عمران-زلزله

    چکیده

    استفاده از مهاربندها به عنوان سیستم مقاوم جانبی در سازه‌ های فولادی یکی از متداولترین روش‌ها برای تحمل نیروهای ناشی از زلزله می‌باشد. یکی از نقاط ضعف این سیستم مقاومت فشاری عضو مهاربندی و کمانش آن در نتیجه کاهش باربری عضو می‌باشد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ظهور مهاربند مقاوم در برابر کمانش این مشکل حل شده‌است. این قاب‌ها نوع جدیدی از سیستم های مهاربندی همگرا(CBF) هستند و بیشتر به صورت قطری و شورون(7و8) کاربرد دارد و عملا به صورت ضربدری استفاده نمی‌شود. به همین دلیل در این تحقیق ایده‌‌ای برای استفاده از این سیستم به صورت ضربدری و مقایسه آن با سیستم مهاربندی تک قطری در دو قاب یک دهنه با ابعاد یکسان تیر و ستون در نرم‌افزار اجزای محدود آباکوس (ABAQUS) برای هر دو شکل مهاربند مدل‌سازی و برای صحت‌سنجی نرم‌افزار یک نمونه آزمایشگاهی شبیه‌سازی شده‌است. نتایج نشان می‌دهد که استفاده از سیستم ضربدری طول مهاربند فشاری را کوتاه می‌کند. در نتیجه ابعاد غلاف نسبت به تک قطری کوچکتر می‌شود و تحت بارگذاری چرخه‌ای دارای جذب انرژی بیشتری نسبت به تک قطری می‌باشد.

    واژه‌های کلیدی:

    مهاربند کمانش‌ ناپذیر ضربدری،  مهاربند همگرا،  سیستم مقاوم جانبی، بارگذاری چرخه‌ای، جذب انرژی

    فصل اول
     مقدمه

    1        مقدمه

    برای مقابله با نیروی جانبی ناشی از زلزله می‌توان از سیستمهای مختلفی استفاده کرد. تعدادی از آنها که در ساختمان‌های معمولی کاربرد دارند عبارت است از:

    دیوارهای  برشی  بتن آرمه[1]

    دیوارهای برشی  فولادی[2]

    قابهای خمشی) بتنی و فولادی)[3]

    سیستم مهاربندی[4]

    1‌.1‌     سیستم دیوارهای برشی بتنی

    چنانچه تیر و ستون‌های سازه بتنی قابلیت تحمل بارهای ثقلی را داشته اما تحت بارهای لرزه‌ای آسیب‌پذیر باشد، اضافه نمودن دیوار برشی باعث جذب نیروی جانبی لرزه‌ای توسط این دیوارها شده و از اعمال نیروها و تغییر شکل‌های لرزه‌ای به تیرها و ستون‌ها جلوگیری می‌نماید. در نتیجه اضافه نمودن تنها دو یا چهار دیوار برشی باعث کاهش آسیب‌پذیری تمامی تیرها و ستون‌ها می‌گردد. البته باید توجه داشت که بعلت سختی زیاد دیوارهای برشی، معمولا نیروهای زیادی در فونداسیون زیر آنها ایجاد می‌گردد که مقابله با آنها مستلزم تقویت شدید فونداسیون موجود و یا اضافه نمودن شمع در پای دیوارهای برشی می‌باشد.

         اتصال دیوار برشی به سازه باید به نحوی باشد که بتواند نیروی طبقه را به دیوار منتقل نماید تا دیوار بتواند نیروی زلزله را به خود جذب کند و با سختی خود تغییر شکل‌های جانبی ساختمان را کاهش دهد. برای این منظور در تراز سقف‌ها باید اتصالات مناسبی توسط کاشت بولت بین دیوار برشی و دال برقرار گردد. همچنین می‌توان با استفاده از کاشت بولت در تیر و ستون و پوشاندن این المان‌ها در بتن دیوار برشی انسجام خوبی بین دیوار و سازه موجود برقرار نمود.

    1‌.2‌     سیستم دیوارهای برشی فولادی

    این نوع از سیستم مقاوم در برابر بارهای جانبی که بویژه در سه دهه اخیر رواج یافته، برای ساخت سازه‌ها و مقاوم‌سازی و تقویت ساختمان‌های قدیمی به کار می‌رود. نکتۀ مثبت این سیستم در تقویت ساختمان‌های قدیمی، امکان سرویس دهی ساختمان به دلیل نصب سریع و راحت آن است. از مزایای آن صرفه‌جویی در مصرف فولاد تا حتی %50 ، سادگی اجرا، سرعت نصب و هزینۀ کمتر را می‌توان نام برد. از این سیستم می‌توان هم در سازه‌های فولادی و هم در سازه‌های بتنی استفاده کرد. سختی برشی آن از سایر سیستم‌های مقاوم جانبی مثل سیستم مهاربندی و دیوار برشی بتنی، بیشتر بوده و جذب انرژی آن بهتر است.

         رفتار آن در برابر کمانش و پس‌کمانش مناسب و بطور کلی از پایداری خوبی برخوردار است. دیوارهای برشی نه تنها برای مقابله با خطراتی مثل انفجار و طوفان مناسب است. بلکه برای مقاومت در برابر نیروهای ناشی از شدیدترین زلزله‌ها هم بهترین سیستم محسوب می‌شود. از بزرگترین و مهم‌ترین خاصیتهای استفاده از این سیستم، صرفه‌جویی قابل ملاحظه در فضا به دلیل کاهش ضخامتها است. بررسی اقتصادی سیستم نشان می‌دهد که استفاده از آن خصوصاً به جای قابهای خمشی صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در مصرف فولاد، به دنبال دارد.

    1‌.3‌     سیستم قابهای خمشی

    این اصطلاح زمانی به یک قاب اطلاق می‌شود که در گره‌های موجود در قاب اتصالات مفصلی نداشته و به جای آن، گره‌ها کاملا صلب بوده و در برابر چرخش مقاومت کنند. معمولاً از لحاظ استاتیکی نامعین هستند. اعضای قابهای خمشی رفتاری مثل تیرستونها دارند. البته چرخش کل یک گره با حفظ حالت و زوایای اعضای متصل به آن صورت می‌پذیرد، که مقدار چرخش و پخش لنگر در بین اعضا به سختی اعضای متصل بستگی دارد. گیرداری ستونها، طول مؤثر آنها را کاهش و اجازه می‌دهد ستونها لاغرتر باشند. به خاطر صلب بودن اتصالات، لنگرها و چرخشهای تیرها هم کاهش می‌یابد. قابهای خمشی به نشست بسیار حساس می‌باشند، زیرا کرنشهای موجود در قاب را تشدید کرده و توزیع تنش در آنها را تغییر می‌دهد.

          اتصالات در قاب‌های خمشی فولادی به این صورت است که بال اعضاء به طور کامل به بال اعضای دیگر متصل می‌شوند. این کار را می‌توان با جوشکاری یا صحفات پیچ و مهره‌دار انجام داد. و در قاب خمشی بتنی اتصالات بطور یکپارچه با آرماتورهای خمشی پیوسته، اجرا می‌شوند. برش را با استفاده از قیود لازم کنترل می‌کنند.

    1‌.4‌     سیستم مهاربندی فولادی

    قابهای خمشی فولادی در اثر حرکات شدید زمین، تغییرمکانهای زیادی را تجربه می‌کنند و سه مسأله مهم یعنی آسیب‌دیدگی اعضای غیرسازه‌ای، تشدید اثر Ρ-Δ و همینطور ترک‌خوردگی و شکست اتصال تیر به ستون در ساختمانها را به دنبال دارند. به همین دلیل مهندسین به استفاده بیشتر از قابهای مهاربندی شده روی آورده‌اند. مهاربندی به شکل تکی معمولا ظرفیت شکل‌پذیری کمی دارد. رفتار هیسترتیک مهاربندی در کشش و فشار متقارن نیست و در هنگام بارگذاری یک طرفه معمولا مقاومت زیادی از دست می‌دهند. به خاطر همین رفتار پیچیده، توزیع واقعی نیروهای داخلی و تغییرشکلها با آنچه روشهای مرسوم طراحی پیش‌بینی می‌کنند، مغایرت دارد. ساده سازیهای طراحی و ملاحظات اجرایی معمولا موجب می‌شوند که مهاربندی‌های بعضی از طبقات بسیار قوی‌تر از آنچه مورد نیاز است و در بعضی طبقات نتایجی نزدیک به اهداف طراحی داشته باشند.

         همۀ مسائل گفته شده به اضافه درنظرگرفتن از دست رفتن مقاومت مهاربندی پس از کمانش موجب می‌شوند در یک ساختمان با بعضی از طبقات ضعیف روبرو باشیم که خرابیهای ناشی از زلزله وسایر بارهای جانبی در آنها متمرکز می‌شود که اگر منجر به خرابی کلی نشود، خرابی اعضای غیرسازه‌ای را به دنبال خواهد‌داشت. به همین خاطر از سال 1990 ضوابط طراحی مهاربندها تغییر کرد و البته تحقیقات زیادی برای بهبود وضعیت فوق به خصوص در مورد مهاربندی‌های همگرا صورت گرفت. در واقع سیستم مهاربندی متشکل از تیرها و ستون‌هایی است که با اعضایی فولادی و با اتصالاتی مفصلی به هم متصل شده‌اند تا در در برابر نیروهای جانبی مقاومت کنند.

    1‌.4‌.1‌    انواع مهاربندیها

    به طور کلی مهاربندها را می‌توان به مهاربندیهای هم‌محور که در آنها فقط اعضای مهاربند به کشش یا فشار می‌افتند و مهاربندهای برون‌محور که در آنها قسمتهایی از سازه هم به برش یا خمش افتاده و در باربری دخیل می‌شوند، تقسیم کرد. و اما از اشکال مختلف آن که متداول هستند می توان به مهاربندیهای زانویی یا شورون، ضربدری، قطری تقسیم کرد.  

            قابهای مقاوم در برابر کمانش [5](BRBF) نوع جدیدی از سیستمهای مهاربندی هستند. با توجه به جلوگیری از کمانش مهاربند، همان طور که در شکل 1-1 نشان داده دارای چرخه‌ی متقارن انرژی می‌باشند.

    (نمودار ها و تصاویر در فایل اصلی موجود است)

    1‌.1‌       اجزای مهاربند کمانش‌ناپذیر متداول

    قطعه جاری شونده‌ی محصور شده: این قطعه می‌تواند مستطیلی، صلیبی و ... باشد. به دلیل اینکه این قطعه برای جاری شدن تحت بار سیکلیک طراحی می‌شود، فولاد نرمه که شکل پذیری بیشتری را از خود نشان میدهد کاربرد بیشتر دارد.

    قطعه الاستیک محصور شده: این قطعه معمولا دارای مساحت بزرگتری نسبت به هسته مرکزی می‌باشد تا از پاسخ الاستیک آن اطمینان حاصل شود. این امر می‌تواند با عریض کردن هسته فولادی میسر گردد. همچنین برای افزایش مساحت استفاده از سخت‌کننده جوش شده به هسته فولادی بلامانع است. این قسمت در بعضی از مهاربندهای کمانش‌ناپذیر وجود ندارد.

    •        قطعه الاستیک محصور نشده: این قطعه ادامه قطعه الاستیک محصور شده می‌باشد که مهاربند را به اتصال صفحه اتصال ( گاست پلیت) وصل می‌کند. در طراحی این قطعه باید به کمانش موضعی آن و تسهیل نصب و جدا کردن این مهاربند توجه شود.

    •        مصالح جداکننده و انبساطی: مصالح لغزنده‌ای که به طور موثری انتقال برش بین هسته فولادی و ملات را حذف کنند و یا به حداقل برسانند. موادی مثل لاستیک، پلی اتیلن، روغن سیلیکون، نوار ماستیک و ...... از جمله این مواردند.

    1‌.2‌     اهداف و دامنه پژوهش

    بررسی و مرور مقالات و گزارش ها نشان می‌دهد، مهاربندهای کمانش‌ناپذیر عمدتا به شکل‌های قطری و شورون مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نتیجه مطالعات بسیار وسیعی روی آنها شده‌است. در فصل دوم بخشی از این مطالعات بیان می‌شود. در پژوهش حاظر ایده‌ای برای طراحی مهاربند کمانش‌ناپذیر به شکل ضربدری با استفاده از صحفه صلب در وسط اتصال اجزای مهاربند و مقایسه رفتار مهاربند قطری با آن بیان می‌گردد. برای مدل‌سازی از نرم افزار اجزای محدود آباکوس (ABAQUS) استفاده شده. در فصل سوم مدل آزمایشگاهی مطالعه شده برای صحت‌سنجی نرم‌افزار، در فصل چهارم طراحی مدل ضربدری و قطری،  فصل پنجم بحث و بررسی و فصل ششم نتیجه‌گیری و پیشنهادها مطرح می‌گردد.

     

    2       
    فصل دوم
    پیشینه و مرور تحقیقات انجام شده
    پیشینه و مرور تحقیقات انجام شده

    هرچند که در طول سال‌های متمادی، روش‌های ساخت و طراحی سازه‌ها گسترش یافته‌است. اما همچنان اثر زلزله از مهمترین مشکلات طراحی ساختمان‌ها در مناطق لرزه‌خیز می‌باشد. مهاربندهای معمولی در  مقابل بارهای جانبی زمین‌لرزه یا نیروی باد دچار تغییرشکلهای جانبی زیادی می‌شوند. در صورتی که این تغییرشکلها از حد معینی زیادتر شود، موجب بروز خرابی سازه‌ای و غیر سازه‌ای شده ایمنی و یکپارچگی سازه به خطر می‌افتد. خرابی تحت اثر P-Δ تشدید شده و تغییر شکل‌های مخرب افزون‌تر  می‌گردد. برای مقابله با چنین تغییرشکل‌هایی انواع  مختلف المان‌ها و  سیستم‌ها در قاب‌های فولادی به کار برده می‌شوند.

         المان‌های قطری در مهاربندهای هم‌مرکز معمولی علی‌رغم اینکه سختی و مقاومت سازه را افزایش می‌دهند، اما استهلاک انرژی قابل توجهی را در حین زلزله نشان نمی‌دهند. رفتار پس‌کمانشی ضعیف، زوال سختی و مقاومت و خستگی سیکل کم مشکل عمده و اساسی در عملکرد اعضای فشاری است.  وقتی کمانش اتفاق می‌افتد سختی جانبی به شدت افت کرده و  پایداری قاب کاهش یافته، باعث خرابی  شدید در اعضای سازه‌ای و غیرسازه‌ای شده و در پاره‌ای موارد باعث فرو ریختن سازه می‌گردد.

         بدین ترتیب مهاربندهای معمولی دارای ظرفیت شکل‌پذیری محدود و چرخه‌ای نامتقارن انرژی هستند.[2] برای غلبه بر مشکلات ذکر شده، انواع جدیدی از مهاربندها از حدود سه دهه پیش و برای اولین بار در ژاپن توسط Yashino و همکاران[3] گسترش یافته‌است. و تکنولوژی این سیستم در سال 1988 به آمریکا منتقل شد، و اولین بار  Tremblayو همکاران در سال 1999 آزمایشات تئوری و عملی بر روی مهاربند کمانش‌ناپذیر به‌ منظور استفاده در یک سازه 4 طبقه در شهر Quebec در کانادا انجام دادند.[4]

         نخستین استفاده از این سیستم در آمریکا در ژانویه سال 2000 یک ساختمان در محوطه دانشگاه کالیفرنیا توسط Clark و همکاران بود.[5] سپس Sabelli و همکاران در سال 2001 جامعترین مطالعه عددی را بر روی آن انجام دادند[6]. پس از آن، مطالعات فراوانی بر روی این سیستم انجام شد. از آن جمله می‌توان به آزمایشات Lopez و همکاران در سال2002[7] Huang , Tsai [8]  Merritt و همکاران[9] اشاره نمود.

    The crossover behavior of buckling-resistant braces

    ABSTRACT

    Braced  frame  are  used  as  lateral  resisting  system  most commonly in steel structures to withstand earthquake's force. One of  weak  point  bracing  system  is  buckling  of  members  in  pressure  bracing  that  result  in  capacity  of  load-bearing  to be  reduced.  now a days  with  improvement  of  technology  and  using  from  buckling-restrained  brace  this  problem  has  been  solved. These frames are a new  type of  braces converge(CBF).  practical  usages  buckling resistant frame are diagonal  bracing  and  chevron admittedly, X-brace shape  is  not used so fundamentall, there  is  idea  in  this  research  to  utilize  from  this  system  in  shape  of  X-brace  and  compared  to  single  diagonal  bracing  system  in  two  frames  and  one  that  with  equal  size  of  beam  and  column  for  both  of  shapes  have  been   modeled  using the finite element  computer  program ABAQUS. laboratory sample's modeled for  software verification. It  is concluded  that the use of the cross X-brace system that makes the compression  short  tube size is smaller than the diameter of a single BRB and Absorb more energy during cyclic loading.

    Keyword

    X-buckling-restrained brace, Bracing converge, lateral resisting system, Cyclic loading, Energy absorption 

     

     

  • فهرست:

    1   ‌ فصل اول  مقدمه. 1

    1‌.1‌   سیستم دیوارهای برشی بتنی.. 2

    1‌.2‌   سیستم دیوارهای برشی فولادی.. 3

    1‌.3‌   سیستم قابهای خمشی.. 3

    1‌.4‌   سیستم مهاربندی فولادی.. 4

    1‌.4‌.1‌   انواع مهاربندیها 5

    1‌.5‌   اجزای مهاربند کمانش‌ناپذیر متداول.. 6

    1‌.6‌   اهداف و دامنه پژوهش.... 7

    2   فصل دوم پیشینه و مرور تحقیقات انجام شده. 8

    2‌.1‌   بررسی عملکرد لرزه‌ای قابهای مهاربندی‌ شده در برابر کمانش.... 11

    2‌.1‌.1‌   معرفی مدل‌های مورد مطالعه. 11

    2‌.1‌.2‌   طراحی قاب.. 12

    2‌.1‌.3‌   اهداف عملکردی.. 13

    2‌.1‌.4‌   معیار‌های پذیرش... 13

    2‌.2‌   استفاده ازBRB به عنوان میراگر هیسترسیس.... 15

    2‌.2‌.1‌   ارایه نتایج تحلیل.. 17

    2‌.3‌   میراگر BRB.. 18

    2‌.3‌.1‌   تعیین سختی میراگر. 18

    2‌.4‌   مقایسه رفتار مهاربندی های مقاوم در برابر کمانش با مهاربندهای متداول.. 20

    2‌.4‌.1‌   رفتار غیرالاستیک مهاربندها 20

    2‌.4‌.1‌.1‌  مشخصات مدل های مورد مطالعه و بارگذاری آنها 21

    2‌.4‌.1‌.2‌  نتایج تحلیل بار فزاینده. 21

    2‌.5‌   بررسی ورق‌های اتصال در مهاربند‌های کمانش‌ناپذیر. 23

    2‌.5‌.1‌  کمانش ورق و محل حداکثر تنش روی آن.. 24

    2‌.5‌.2‌   مدل ‌سازی قاب فولادی با مهاربند کمانش ناپذیر. 26

    2‌.6‌   مزایا و معایب مهاربند کمانش ناپذیز. 27

    3    فصل سوم صحت سنجی.. 29

    3‌.1‌   مشخصات مدل آزمایشگاهی.. 30

    3‌.2‌   مشخصات نمونه شبیه‌سازی شده 32

    3‌.3‌   مقایسه نمودارها 35

    4   فصل چهارم مدل سازی و طراحی مهاربند کمانش ناپذیر. 37

    4‌.1‌   تحلیل پایداری مهاربند‌های شکل پذیر. 38

    4‌.1‌.1‌   تحلیل بر اساس تئوری‌های پایداری.. 38

    4‌.2‌   معرفی مدل.. 40

    4‌.2‌.1‌  محاسبه طول غلاف.. 41

    4‌.2‌.2‌   مدل المان محدودی در آباکوس ABAQUS. 42

    4‌.2‌.2‌.1‌  تیر و ستون.. 43

    4‌.2‌.2‌.2‌  طراحی گاست پلیت.... 44

    4‌.2‌.2‌.3‌  هسته مهاربند.. 47

    4‌.2‌.2‌.4‌  غلاف... 47

    4‌.2‌.2‌.5‌  صفحه مرکزی در اتصال X شکل... 48

    5   فصل پنجم نتایج و بحث و بررسی.. 50

    5‌.1‌   نمودارهای پوش‌اور نمونه‌های اصلاح شده 56

    5‌.2‌   بارگذاری چرخه‌ای.. 61

    6   فصل ششم نتیجه‌گیری و پیشنهادها 66

    منابع و مراجع.. 70

    73………………………………………………………………………….ABSTRAC

     

    منبع:

    [1]

    Sabelli R, Mahin S, and Chang C, (2003) “Seismic demands on steel braced frame buildings with Buckling restrained Braces” Journal of Engineering Structures, 25, 655–666

    [2]

     

    Qiang Xie, (2005) "State of The Art of Buckling- Restrained Braces in Asia" Journal of Constructional Steel Research no.61727-748

    [3]

     

    Yoshino T, Kari no Y, (1971) "Experimental study on shear wall with braces: Part 2".Summaries of technical papers of annual meeting, Vol. 11. "Architectural Institute of Japan, Structural Engineering Section";p. 403–4 [in Japanese].

     

    [4]

    Tremblay, R., Degrange, G., Blouin, J. (June 1999). “Seismic rehabilitation of a four-storey building with a stiffened bracing system.” Proc., 8th Canadian Conference on Earthquake Engineering, Vancouver, B.C. Canadian Association of Earthquake Engineering, Vancouver, B.C. PP. 549-554

     

    [5]

     

    Clark, P. W., Aiken, I. D., Kasai, K., and Kimura, I. (2000). “Large-scale testing of steel unbonded braces for energy dissipation.”: Proc., structures congress on advanced technology in structural engineering, ASCE, Reston, Va

     

    [6]

     

    Sabelli, R., et al. (2001). “Investigation of the Nonlinear Seismic Response of Special Concentric and Buckling Restrained Braced Frames and Implications for Design.” Report to EERI, FEMA/EERI Professional Fellowship Report.

     

    [7]

     

    Lopez, W., Gwie, D., Saunders, M., and Lauck, T. (2002), “Lessons Learned from Large-Scale Tests of Unbonded Braced Frame Subassemblage.” Proc., SEAOC 71st Annual Convention.

     

    [8]

     

    Tsai, K.C. and Huang, Y.C. (2002). “Experimental responses of large scale buckling restrained braced frames.” Center for Earthquake Engineering Research (CEER), National Taiwan University, Taipei, Taiwan. Report R 01-03

     

    [9]

     

     

    [10]

     

     

    [11]

     

     

    [12]

     

    [13]

     

     

    [14]

     

    Merritt, S., Uang, C.-M., Benzoni, G. (2003). “Subassemblage testing of core brace buckling-restrained braces.” Report TR-2003/01, Structural Systems Research Projects, Department of Structural Engineering, University of California, San Diego, Calif.

     

    Kumar G.R, Kumar S.R, and Kalyanaraman V, (2009) “Behavior of frames with Non-Buckling bracings under earthquake loading”. Journal of constructional steel research, 63, 254-262

     

    Jinkoo Kim, Hyunhoon Choi, (2008) “Behavior and design of structures with buckling-restrainedbraces” Department of Architectural Engineering, Sungkyunkwan University, Chunchun-dong, Jangan-gu, 440-746 Suwon, South Korea

     

    Tsutomu Usami, Zhihao Lu and Hanbin Ge, (2008) “A seismic upgrading method for steel arch bridges using buckling-restrained braces” Department of Civil Engineering; Nagoya University; Chikusa-ku; Nagoya 464-8603; Japan

     

    منصور قلعه نوی، سیدمصطفی شارع، ناصر شابختی ”بررسی عملکرد لرزه ای قاب های مهاربندی شده مقاوم در برابر کمانش با استفاده از تحلیل دینامیکی غیر خطی“

     

     

    Sabelli, R. Mahin, S. and Chang C. (٢٠٠٣)“Seismic demands on steel braced frame buildings with Buckling restrained Braces” Journal of Engineering Structures, ٢٥, ٦٥٥–٦٦٦.

     

     

     

     

    [15]

     

    ”مقررات ملی سا ختمان- مبحث ششم- بارهای وارد بر ساختمان“/دفتر تدوین و ترویج مقررات ملی ساختمان،(1392)

     

    [16]

     

    ”آیین نامه طراحی ساختمانها در برابر زلزله- استاندارد 2800 ، ویرایش سوم،“ مرکز تحقیقات مسکن،1384

    [17]

     

     

    AISC. ٢٠٠٥. Seismic provisions for structural steel buildings, Chicago.

     

    [18]

     

    FEMA ٤٥٠ (٢٠٠٤). ٢٠٠٣ “NEHRP Recommended Provisions for Seismic Regulations for New Buildings and Other Structures” Part١: Provisions, prepared by the Building Seismic Safety Council for the Federal Emergency Management Agency, Washington, D.C. (FEMA Publication No. ٤٥٠)

    [19]

     

    Sabelli, R. Mahin, S. and Chang C. (٢٠٠6) “Seismic demands on steel braced frame buildings with Buckling restrained Braces”. Journal of Engineering Structures, ٢٥, ٦٥٥–٦٦٦.

    [20]

     

    A. Lopez, W., Sabelli, R. (٢٠٠٤) “Seismic Design of Buckling-Restrained Braced Frame”, Steel Tips, Structural Steel Educational Council.

     

    [21]

     

    ”دستورالعمل بهسازی لرزه‌ای ساختمانهای موجود“/دفتر امور فنی تدوین معیارها- سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور،1385

     

    [22]

     

    Fahnestock, L.A., Sause, R., and Ricles, J.M. (٢٠٠٧) “Seismic Response and Performance of Buckling- Restrained Braced Frames.” Journal of Structural Engineering

    [23]

     

    Jinkoo Kim, Hyunhoon Choi,2010)“Behavior and design of structures with buckling-restrained braces” Department of Architectural Engineering, Sungkyunkwan University, Chunchun-dong, Jangan-gu, 440-746 Suwon, South Korea

    [24]

     

    Tsutomu Usami, Zhihao Lu and Hanbin Ge, 2010 “A seismic upgrading method for steel arch bridges using buckling-restrained braces” Department of Civil Engineering; Nagoya University; Chikusa-ku; Nagoya 464-8603; Japan

    [25]

     

    R. T. Ranf CEE 513: Advanced Steel Design Winter 2006“ Analysis and design comparison between unbounded and conventional bracing”,

    [26]

     

    Min Lang Lin, Keh-Chyuan Tsai, Po-Chien Hsiao, and Cheng-Yu Tsai(2009) “Compressive behaviour of buckling-restraint brace gusset connection”

    [27]

     

    s Masoud Mirtaheri, Ali Gheidi, Amir Peyman Zandi, Pejman Alanjari, Hamid Rahmani Samani (2012) “Experimental optimization studies on steel core lengths in buckling restrained brace” K.N.Toosi University of Technology, Department of Civil Engineering, Tehran, Iran

    [28]

     

    Chopra AK(2001) “theory and applications to earthquake engineering. . Dynamics of structures”  2nd ed. New Jersey: Prentice Hall

    [29]

     

    Uriz P, 2005 “Towards earthquake resistant design of concentrically braced steel structures”. Doctoral dissertation. Berkeley: Structural Engineering, Mechanics and Materials, Department of Civil and Environmental Engineering, University of California; December

     

     

    [30]

     

    بهروزعسگریان، ناصر امیر حصاری” مقایسه رفتار مهاربندی های معمولی و مهاربندی های مقاوم در برابر کمانش تحت تحلیل بار فزاینده“

    ،

    [31]

     

    R Sebelli, S. Mahin, C. Chang, 2003 “Seismic demands on steel braced frame buildings with buckling-restrained braces” Engineering Structures,

    [32]

     

    استاندارد519 حداقل بارهای وارده بر ساختمان‌ها و ابنیه فنی“   ”

    [33]

     

    M. Bruneau, C. M. Uang, A. Whittaker,(1998) “Ductile Design of Steel Structures”, Mcgraw-Hill,

    [34]

     

    Jain.Uang CM.9998 “Establishing R (or Rw) and Cd factor for building seismic provision”. Journal of Structure Engineering;117(1):19_28

    [35]

     

    Chung-Che Chou_, Pei-Jin Chen2010 “Compressive behavior of central gusset plate connections for a buckling-restrained braced frame”

    [36]

     

    جلال اکبری ، عبدالرحیم حسنوند 2013 ”بررسی عددی رفتار ورقهای اتصال در مهاربندهای کمانش ناپذیر“

    [37]

     

    Fahnestock LA, Sause R, Ricles JM.,(2007) “Seismic response and performance of BRBFs”.Journal of Structural Engineering.

    [38]

     

    Whitmore, R.E. (1952). “Experimental Investigation of Stresses in Gusset Plates”, Bulletin No.16,EngineeringExperiment Station, University of Tennessee.

    [39]

     

    Thornton WA, Kane T(1999) “Design of connections for axial, moment, and shearforces”. In: Handbook of structural steel connection design and details. NewYork: McGraw-Hill .  

    [40]

     

    Tsai KC, Hsiao BC.(2010), “Pseudo-dynamic tests of a full scale CFT/BRB” framePart II: Seismic performance of buckling-restrained braces and connections.Earthquake Engineering and Structural Dynamics .-

    [41]

     

    Aiken ID, Mahin SA, Uriz P,(2008). “Large-scale testing of BRBFs”. In: Proceedings ofJapan passive control symposium

    [42]

     

    Young K. Ju a,1, Myeong-Han Kimb, Jinkoo Kimc, Sang-Dae Kima 2012 “Component tests of buckling-restrained braces with unconstrained length”

     

    [43]

     

    Hibbitt, Karlsson and Sorensen, Inc., 2006 "ABAQUS User´s Manual,Version 6.6", Pawtucket, RI,.

     

     

    [44]

     

    محمد قاسم وتر، علیرضا رضائیان 2013  "رفتار لرز ه‌ای، تحلیل و طراحی قابهای با مهاربندی هم مرکز شکل پذیر براساس نتایج آزمایشگاهی"

     

    [45]

     

     

    S.P.Timoshenko &Gere, 1985"Theory of elastic stability"McGraw-Hill,

     

    [46]

     

    Black C.,Makris N.,Aiken I.2004 " Component testing, stability analysis and characterization of buckling restrained braces"PEER,sept

    [47]

     

    [48]

    Sridhara,B.N. 2000"Sleeved Column as a BasicCompression member" Intternational Conference on Steel Structures &Space Frames,Singapore

     

    SAEID SABOURI-GHOMI AND BARASH PAYANDEHJOO 2009 "Investigating the effect of stiffness and strength of each component on overall

    stiffness and strength of yielding damped braced core(YDBC) "


موضوع پایان نامه بررسی رفتار مهاربند های کمانش تاب ضربدری شکل, نمونه پایان نامه بررسی رفتار مهاربند های کمانش تاب ضربدری شکل, جستجوی پایان نامه بررسی رفتار مهاربند های کمانش تاب ضربدری شکل, فایل Word پایان نامه بررسی رفتار مهاربند های کمانش تاب ضربدری شکل, دانلود پایان نامه بررسی رفتار مهاربند های کمانش تاب ضربدری شکل, فایل PDF پایان نامه بررسی رفتار مهاربند های کمانش تاب ضربدری شکل, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رفتار مهاربند های کمانش تاب ضربدری شکل, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رفتار مهاربند های کمانش تاب ضربدری شکل, پروژه در مورد پایان نامه بررسی رفتار مهاربند های کمانش تاب ضربدری شکل, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رفتار مهاربند های کمانش تاب ضربدری شکل, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رفتار مهاربند های کمانش تاب ضربدری شکل, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رفتار مهاربند های کمانش تاب ضربدری شکل, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رفتار مهاربند های کمانش تاب ضربدری شکل, پروژه درباره پایان نامه بررسی رفتار مهاربند های کمانش تاب ضربدری شکل, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رفتار مهاربند های کمانش تاب ضربدری شکل, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رفتار مهاربند های کمانش تاب ضربدری شکل, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رفتار مهاربند های کمانش تاب ضربدری شکل, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رفتار مهاربند های کمانش تاب ضربدری شکل, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رفتار مهاربند های کمانش تاب ضربدری شکل

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته مهندسي عمران گرايش سازه بهمن 1393 هر چند در طول سالهاي متمادي، روش هاي ساخت و طراحي سازه ها گسترش يافته است اما همچنان اثر زلزله از مهمترين

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.Sc" رشته مهندسی عمران گرایش سازه چکیده : یکی ازروش های مقاوم سازی ساختمان در مقابل بارهای جانبی استفاده از سیستم بادبندی (همگرا یا واگرا) می باشد. کاربرد روزافزون مهاربندهای فولادی برای مقابله با نیروهای زلزله ایجاب می‌کند که عملکرد لرزه‌ای این نوع سیستم‌ها مورد توجه بیشتری قرار گیرد. شکل متداول بادبندهای همگرا مشکلات زیادی در تامین ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی عمران - گرایش سازه بهمن ماه‌ 1393 چکیده: عملکرد ساختمان در حین زلزله به عوامل بسیاری بستگی دارد، در نتیجه پیش­بینی عملکرد لرزه‌ای سازه‌ها، به عنوان بخشی از طراحی یا ارزیابی باید چه صریحاً و چه ضمناً مد نظر قرار گیرد. پیش­بینی پاسخ لرزه‌ای سازه بسیار پیچیده است، که این امر نه تنها به دلیل تعداد زیاد عوامل دخیل در عملکرد بلکه به سبب پیچیدگی رفتارهای ...

پايان نامه‌ي کارشناسي ارشد رشته‌ي مهندسي عمران گرايش سازه   بهمن 1389 فصل اول: مقدمه   1-1.  کليات يکي از مهمترين حوادث طبيعي که همواره زندگي انسان­ها را

پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی مهندسی عمران گرایش سازه فصل اول: مقدمه 1-1. کلیات یکی از مهمترین حوادث طبیعی که همواره زندگی انسان­ها را دچار دگرگونی کرده و گاهی تمدن­های بشری را با تخریب ساختگاه به نابودی کشانده، زلزله است. از این رو، انسان همواره سعی در شناسایی و مقابله با خطرات ناشی از زلزله داشته و هنوز هم موفق به مهار کامل این انرژی عظیم نشده است. حال با وجود آنکه محققین ...

پايان نامه کارشناسي ارشد مهندسي عمران - مهندسي زلزله 1391 چکيده سازه هاي با قاب هاي داراي مهاربندهاي هم محور از جمله سيستم هاي مقاوم در برابر زمين لرزه مي باشند. اين سازه ها به طور گسترده

پايان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته مهندسي عمران – گرايش سازه بهار 1394 فصل اول کليات تحقيق 1-1- مقدمه: غالباً سازه‌ها براي زلزله‌هاي شديد و پذيرش سطوحي

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد چکیده : مقابله با نیرو های جانبی ازجمله زلزله یکی از مهمترین رسالت های مهندسین عمران می باشد. که برای رسیدن به این مهم می توان سیستم قاب سبک فلزی که دارای مزایایی مانند امکان تولید صنعتی،پیش ساختگی وسبکی،فرم پذیری درساخت است را میتواند جایگزینی مناسب برای سیستم های سنتی دانست. پانلهای دیوار برشی متشکل از قاب فولادی سرد نورد شده و پوشش پیچ ...

پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی مهندسی عمران گرایش سازه فصل اول: مقدمه 1-1.کلیات یکی از مهمترین حوادث طبیعی که همواره زندگی انسان­ها را دچار دگرگونی کرده و گاهی تمدن­های بشری را با تخریب ساختگاه به نابودی کشانده، زلزله است. از این رو، انسان همواره سعی در شناسایی و مقابله با خطرات ناشی از زلزله داشته و هنوز هم موفق به مهار کامل این انرژی عظیم نشده است. حال با وجود آنکه محققین ...

1-1- مقدمه: سختي و شکل‌پذيري دو موضوع اساسي در طراحي ساختمانها در برابر زلزله‌اند. ايجاد سختي و مقاومت به منظور کنترل تغييرمکان جانبي و ايجاد شکل پذيري براي افزايش قابليت جذب انرژي و تحم

ثبت سفارش