پایان نامه مکان یابی تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی با مقایسه نگرش آبخیزداری ، آبیاری و زمین شناسی

word 5 MB 32543 97
مشخص نشده کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۶۴,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی منابع طبیعی – آبخیزداری

    چکیده

    منابع آب زیر زمینی بعد از یخچال­ها و پهنه­های یخی، بزرگ­ترین ذخیره آب شیرین زمین را تشکیل می­دهند و یکی از منابع مهم تأمین آب شیرین موردنیاز انسان هستند. ازآنجاکه در اکثر نقاط کشور بارش­ها اغلب ناچیز و گاه به­صورت سیلاب­های مخرب ظاهر می­شوند، می­توان از عملیات تغذیه مصنوعی آب­های زیرزمینی به‌عنوان یک راهکار مناسب جهت استفاده بهینه از سیلاب­ها و پایداری سفره­های آب زیرزمینی استفاده کرد. تعیین مناطق مناسب برای تغذیه مصنوعی از اهمیت بسیاری برخوردار است که لازم است با دقت کافی انجام شود. به علت وجود پارامترهای متعدد مؤثر در مکان­یابی و نیاز به بررسی توأم معیارهای ارزیابی‌شده و تغییرات مداوم آن‌ها، سامانه اطلاعات جغرافیایی ابزاری کارا برای مدیریت و به­کارگیری داده­های مکانی در این زمینه است. در این تحقیق برای مکان­یابی مناطق مناسب تغذیه مصنوعی آب­های زیرزمینی در دشت خوی در شمال غربی ایران از فاکتورهای شیب، کیفیت آب، عمق آب زیرزمینی و واحدهای زمین­شناسی استفاده‌شده است. نقشه­های فوق در محیط GIS و با اعمال روش آنالیز سلسله مراتبی تلفیق شدند. در این مطالعه به‌منظور مقایسات زوجی معیارها و زیر معیارهای مؤثر بر تغذیه مصنوعی با تهیه پرسشنامه از دیدگاه­های کارشناسان آبخیزداری، آبیاری و زمین­شناسی به ترتیب به تعداد 16، 13 و 12 استفاده و نتایج هرکدام به­طور جداگانه­ای موردبررسی قرار گرفتند. همچنین نقشه کاربری اراضی منطقه نیز از تصاویر ماهواره­ای لندست 8 به­منظور اعمال محدودیت کاربری موجود در منطقه استخراج گردید و پس از روی‌هم گذاری لایه نهایی با بافر 50 و 100 متری برای آبراهه­های پر آب با رتبه 3 و 4 نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بر اساس هرکدام از دیدگاه­های کارشناسی آبخیزداری، آبیاری و زمین­شناسی به ترتیب حدود 00/48، 11/38 و 76/7 هکتار که شامل 39، 81 و 14 پلی گون می­شود در منطقه دشت خوی برای تغذیه مصنوعی مناسب است.

    واژه­های کلیدی: دشت خوی، مکان­ یابی، تغذیه مصنوعی، فرایند تحلیل سلسله مراتبی، آبخیزداری، آبیاری، زمین­ شناسی.

    فصل اول: مقدمه

     

    همزمان با افزایش جمعیت نیاز به آب سالم و قابل شرب روند صعودی داشته و از سویی منابع آب سطحی نیز با مسئله آلودگی و تغییرات حجمی در طول زمان روبرو هستند، درنتیجه نگاه برنامه­ریزان به‌سوی منابع آب­های زیرزمینی که منابع حیاتی آب در مناطق خشک و نیمه‌خشک محسوب می­شوند، سوق یافته است. منابع آب زیرزمینی بعد از یخچال­ها و پهنه­های یخی، بزرگ­ترین ذخیره آب شیرین زمین را تشکیل می­دهند و یکی از منابع مهم تأمین آب شیرین انسان هستند (Freeze & Cherry, 1979). لزوم شناخت و بهره­برداری بهینه از آب­های زیرزمینی ازآنجا ناشی می­شود که این منابع 99% از کل آب­های شیرین قابل‌دسترس را تشکیل می­دهند (کوثر، 1364). علاوه بر این در بسیاری از کشورهای واقع در نواحی خشک و نیمه‌خشک بیش از 80% منابع آب مورداستفاده را تشکیل می­دهند (صداقت، 1372).

    در سال­های اخیر با افزایش روزافزون جمعیت، توسعه صنعت، رشد شهرنشینی و به‌تبع آن افزایش تقاضا به مواد غذایی، بهره­برداری از منابع آب چندین برابر بیشتر از گذشته است به‌طوری‌که میزان بهره­کشی و مصرف آب­های زیرزمینی بیشتر از میزان تغذیه این منابع شده است، به‌عبارت‌دیگر ورودی سیستم آب زیرزمینی از خروجی آن کمتر شده و سیستم با بیلان منفی دارای پس‌خوراند مثبت و در حال اضمحلال است؛ بنابراین شناسایی و تعیین مناسب­ترین مکان جهت این مهم از اهمیت به سزایی برخوردار است. مدیریت منابع آب مجموعه­ای از اقدامات متعدد مدیریتی است که باهدف بهره­برداری بهینه از منابع آب و کاهش خسارت اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی صورت می­گیرد.

    کشور ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و ناهمواری­های بسیار پراکنده و شرایط اقلیمی و وضعیت ریزش­های جوی، از مناطق خشک و نیمه‌خشک جهان به شمار می­رود. ولی همین مقدار بارندگی نیز پراکنش زمانی و مکانی مناسبی ندارد. به‌طوری‌که یک‌سوم بارندگی در بیش از نیمی از کشور (در کویر مرکزی) و یک‌سوم در سطحی حدود 10% از مساحت کل کشور و یک‌سوم بقیه در سایر نقاط نازل می­شود (اصغر پور، 1383). بدین لحاظ محدودیت منابع آب از دیرباز موردتوجه ایرانیان بوده است. با توجه به اینکه آب­های زیرزمینی 99% از کل آب شیرین قابل‌استفاده را تشکیل می­دهند (اکبرپور، 1388) و از طرفی هم بسیاری از مناطق کشورمان ازنظر اقلیم جزو اقلیم خشک می­باشند، بخش بزرگی از تأمین آب خود را از منابع زیرزمینی تأمین می­کنند. تخلیه آب زیرزمینی و عدم جایگزین شدن آب این منابع یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که جوامع بشری مخصوصاً کشورمان با آن روبرو است.

    یکی از شیوه­های برطرف نمودن چالش­های مرتبط با تراز منفی آب­های زیرزمینی، مطالعه و اجرای پروژه­های تغذیه مصنوعی در حوزه­هایی است که از این بابت با مشکل مواجه شده­اند. تغذیه مصنوعی آبخوان­ها یکی از روش­هایی است که می­تواند بخشی از آب خارج‌شده از زیرزمین را جایگزین نماید. تغذیه مصنوعی عبارت است از اضافه شدن آب به منابع آب زیرزمینی (سلطانی و عابدی، 1389) و یا واردکردن آب به یک سازند نفوذپذیر باهدف تغذیه سفره آب زیرزمینی و به‌منظور استفاده مجدد از آن با رژیم و کیفیتی متفاوت که به‌وسیله ایجاد تأسیسات اضافی یا تغییراتی در شرایط طبیعی منطقه ایجاد می­شود (حبیبی و همکاران، 1391). منظور از این تعریف اضافه شدن هر آبی به آبخوان بدون در نظر گرفتن اصل و منشأ آن است.

    به‌منظور مدل‌سازی و مدیریت منابع آب، تعیین تغذیه خالص آب زیرزمینی امری ضروری به شمار می­رود. استفاده از آب­های زیرزمینی برای گسترش مناطق شهری، صنعتی و کشاورزی به‌خصوص در مناطق خشک و نیمه‌خشک، اهمیت زیادی دارد (Xu & Beekman, 2003؛ De Vries & Simmers, 2002). تغذیه آب­های زیرزمینی به‌عنوان قسمت مهمی از چرخه هیدرولوژی محسوب می­شود. تغذیه می­تواند به‌صورت مستقیم با پخش آب در گودال­های وسیع و هدایت آب در چاه­های تزریق یا به‌صورت غیرمستقیم از فعالیت­های انسان مانند آبیاری اراضی صورت گیرد. استفاده از مدل­های کامپیوتری و ریاضی، مدیریت منابع آب زیرزمین و سطحی و انتقال آلودگی به منابع آب زیرزمینی مستلزم فهم و درک درست از مفهوم تغذیه است (Neff et al., 2006).

     مسائل تصمیم‌گیری مدیریت منابع آب به دلیل وجود معیارها، شاخص­های متعدد تصمیم­گیری، مسائل پیچیده­ای هستند. برای دستیابی به یک هدف مشخص راه‌حل‌های متعددی وجود دارد که هریک ارجحیت­های متفاوتی را برای مسائل مختلف همچون زیست‌محیطی، اجتماعی، سیاسی و سازمانی تأمین می­نمایند. این الزامات طبعاً موجب استفاده از روش­های تصمیم­گیری چندمعیاره (MCDM[1]) می­شود که هدف آن انتخاب بهترین جواب از بین راه‌حل‌های مختلف است.

    روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP[2]) به­عنوان فن تصمیم­گیری چندمعیاره (سیستم تصمیم‌یار) در زمینه­های مکان­یابی کاربرد فراوانی دارد. با توجه به مشکلات مربوط به فرآیند تصمیم­گیری بر اساس معیارهای چندگانه می­توان گفت که فرآیند تصمیم­گیری، ساده نبوده و به علت عدم وجود استاندارد از سرعت و دقت تصمیم­گیری به مقدار زیادی کاسته می­شود. این امر باعث می­شود که فرآیند تصمیم­گیری به مقدار زیادی به فرد تصمیم‌گیرنده بستگی داشته باشد. برای رفع این مشکل و یا حداقل کردن آثار جانبی آن، روش­های تصمیم­گیری چندمعیاره (MCDM) طراحی‌شده‌اند. فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) یکی از جامع­ترین سامانه‌های طراحی‌شده برای تصمیم­گیری است. این فن امکان فرموله کردن مسئله را به‌صورت سلسله مراتبی فراهم می­کند و همچنین امکان در نظر گرفتن معیارهای مختلف کمی و کیفی را در مسئله دارد. در این روش، گزینه­های مختلف را در تصمیم­گیری دخالت داده و امکان تحلیل حساسیت روی معیارها و زیرمعیارها وجود دارد. همچنین برمبنای مقایسه زوجی استوار بوده و همین موضوع باعث تسهیل در قضاوت و محاسبات می­شود. در این روش می­توان میزان سازگاری و ناسازگاری تصمیم را محاسبه کرد که از مزایای انحصاری این فن در بین روش‌های مختلف تصمیم­گیری چندمعیاره می­باشد. فرایند تحلیل به‌گونه‌ای طراحی‌شده که با ذهن و طبیعت بشری مطابقت دارد (قدسی پور، 1389).

    تغذیه مصنوعی به چندین روش می­تواند صورت بگیرد، در تقسیم­بندی که توسط اسکانلون[3] و همکاران در سال 2002 برای کمی کردن تغذیه انجام شد، تغذیه به‌صورت مطالعات سطحی، مطالعات نواحی اشباع و مطالعات مناطق غیراشباع طبقه­بندی شد (Xu & Beekman, 2003؛ Scanlon et al., 2002)، همچنین بلدچی و همکاران (1389) روش­های تغذیه مصنوعی را به سه روش سطحی (استخرهای مخصوص، فارر، بستر رودخانه، پخش سیلاب، آبیاری یخ آب، دگار، تورکینست، سد زیرزمینی و پیتینگ)، تغذیه به‌وسیله چاه و تغذیه القایی یا تغذیه به وسیله پایین آوردن سطح آب زیرزمینی تقسیم­بندی کرده­اند. بهره­برداری هرچه بهتر از منابع آب مستلزم تعیین محل مناسب برای اجرای طرح­های تغذیه مصنوعی است. برای مکان­یابی پروژه­های تغذیه مصنوعی باید مطالعات خاصی انجام گیرد. این مطالعات شامل مطالعات توپوگرافی، هیدرولوژی، هیدروژئولوژی، زمین‌شناسی، اقتصادی- اجتماعی و پوشش گیاهی می­باشد.

    مهم‌ترین مسئله در توسعه و احداث پروژه­های تغذیه مصنوعی پیچیدگی تعیین مکان مناسب آن می­باشد. پارامترهای زیادی شامل: شیب، نفوذپذیری، جنس سازند، زمین‌شناسی، ضخامت آبرفت، ژئومورفولوژی، هدایت الکتریکی، فاصله از چاه و پوشش گیاهی در مکان­یابی دخیل می­باشند. بررسی و تعیین این عوامل در عرصه با استفاده از روش­های سنتی بسیار پرهزینه بوده و نیاز به‌صرف وقت و زمان زیادی دارد. به عنوان نمونه در تحقیقی رامشت و عرب عامری (1390) به پهنه­بندی حوضه آبخیز شاهرود- بسطام از نظر تغذیه مصنوعی آبخوان­های زیرزمینی پرداختند. بدین منظور در این مطالعه عوامل بارندگی، طبقات ارتفاعی، تراکم مسکونی، تراکم آبراهه، رخساره­های ارضی، مساحت و شیب به منظور پهنه­بندی مورد استفاده قرار گرفتند. استفاده از قابلیت بالای سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS[4]) در آنالیز داده­های مکانی به ویژه درروی هم اندازی تعداد بالای لایه اطلاعاتی کمک بسزایی در انتخاب بهترین مکان جهت احداث پروژه تغذیه مصنوعی می­باشد (برنوس و همکاران، 1388).

    می­توان برخی از این عوامل را در قالب نقشه و داده­های مکانی در محیط GIS تهیه کرد. با داشتن نقشه یا لایه­های رقومی فاکتورهای مختلف، می­توان با استفاده از روش تحلیل سلسه مراتبی (AHP)، مدل‌سازی مکان­های مناسب تغذیه مصنوعی آب­های زیرزمینی را در محیط GIS با دقت و صحت قابل قبولی تهیه کرد. نقشه­های مکان­یابی تغذیه مصنوعی آب­های زیرزمین بر اساس روش تحلیل سلسه مراتبی (AHP)، به عنوان یک ابزار مطمئن و قوی در مدیریت و احداث پروژه­های تغذیه مصنوعی سفره­های آب­های زیرزمینی مورد استفاده قرار می­گیرد. هدف از انجام این پژوهش، تهیه نقشه و مکان­یابی مناطق مناسب برای احداث پروژه­های تغذیه مصنوعی سفره­های آب­های زیرزمینی از دیدگاه­های مختلف آبخیزداری، زمین­شناسی و آبیاری و بررسی میزان کارایی روش مذکور به­ویژه فرآیند تحلیل سلسله مراتبی در ایران و استان آذربایجان غربی به‌عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای تصمیم­گیران و برنامه­ریزان در سطوح بالا می­باشد.

     

     

     

    فرضیه­های تحقیق:

    پس از مطالعه ادبیات تحقیق و تعریف مسئله و لزوم مکان‌یابی تغذیه مصنوعی آب­های زیرزمینی با مقایسه نگرش­های مختلف آبخیزداری، آبیاری و زمین­شناسی و به‌کارگیری فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در تهیه نقشه­های مربوطه، فرضیه­های این مطالعه به صورت زیر بیان می­شوند:

    1- توانایی سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) در مکان­یابی به­ویژه درروی هم اندازی تعداد بالای لایه­های اطلاعاتی بسیار بالاست.

    2- نتایج مکان­یابی با توجه به نظرات کارشناسان هر گروه متفاوت از یکدیگر است.

    3- مدل AHP توانایی خوبی برای مکان­یابی تغذیه مصنوعی دارد.

    اهداف تحقیق

    تدارک یک روش نوین با استفاده از دیدگاه­های کارشناسی مختلف که در برگیرنده فرایند تحلیل سلسله مراتبی و سامانه اطلاعات جغرافیایی برای مکان­یابی مناطق مناسب تغذیه مصنوعی آب­های زیرزمینی می­باشند و مقایسه نقشه­های مکان­یابی احداث پروژه­های تغذیه مصنوعی سفره­های آب زیرزمینی از دیدگاه کارشناسان گروه­های آبخیزداری، زمین‌شناسی و آبیاری با استفاده از به‌کارگیری روش AHP هدف اصلی تحقیق می­باشد.

    همچنین ارائه یک روش مناسب برای مکان­یابی احداث پروژه­های تغذیه مصنوعی به­منظور تغذیه آب­های زیرزمینی و پهنه­بندی بهترین مناطق جهت تغذیه مصنوعی دشت خوی دیگر هدف مطالعه حاضر می­باشد.

    Abstract:

    Groundwater supplies after glaciers and ice zones, constitute the largest reserve of fresh water, and one of the important sources of fresh water needed by humans. Since precipitation in most parts of the Iran are often insignificant and sometimes occur as a destructive floods, Artificial recharge of the groundwater can be used as a mechanism for optimize use of floods and stability of groundwater aquifers. Selection of suitable sites for artificial recharge is very important and needs to be carried out accurately. Due to presence of various and effective spatial parameters in selection of suitable sites for artificial recharge and a need to review the evaluated factors in relation of one to the other, as well as their changes, GIS is a useful system to be employed for spatial data management. In this study it is attempted to select suitable sites for groundwater recharge through recharge basins in Khoy plain in northwest of Iran, using GIS. For site selection, the information items, slope, water quality, depth of groundwater and geology units were investigated and integrated in GIS using Analytical Hierarchy Process (AHP). In this study for paired comparison of criteria and subcriteria different opinions of watershed management, geology and irrigation experts were used. Also, satellite images of Landsat 8 were used to prepare the LULC map for restrict the type of LULC and after overlaying of final layer with 50 and 100 meter buffer for waterful streams with a garde of 3 and 4, The results indicated that based on each watershed management, geology and irrigation experts opinions about 48.00, 38.11 and 7.76 hectare that its including 39, 81 and 14 polygon, respectively, in Khoy plain are suitable for artificial recharge.

    Key word: Khoy Plain, Site Selection, Artificial Recharge, Analytical Hierarchy Process, Watershed management, Irrigation, Geology.

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                                                              صفحه

    فصل اول: مقدمه  1

    فصل دوم: بررسی منابع  7

    در ایران: 7

    در خارج از کشور: 10

    فصل سوم: مواد و روش کار  13

    3-1- منطقه مورد مطالعه. 13

    3-2-1- شناسایی و انتخاب عوامل مؤثر در مکانیابی تغذیه آبهای زیرزمینی.. 15

    3-2-2- تهیه نقشه کاربری و پوشش زمین.. 18

    3-2-3- عملیات تهیه نقشه های سطح آب و کیفیت آب.. 22

    3-3- برآورد اوزان عوامل مؤثر بر مکان‌یابی تغذیه آبهای زیرزمینی.. 25

    3-4- سازگاری در قضاوت ها 27

    فصل چهارم: نتایج   32

    4-1- نقشه های طبقات عوامل مؤثر بر تغذیه مصنوعی آبهای زیرزمینی.. 32

    4-1-1- نقشه طبقات شیب.. 32

    4-1-2- نقشه طبقات رتبه آبراهه. 34

    4-1-3- نقشه طبقات عمق آب زیرزمینی.. 37

    4-1-4- نقشه طبقات کیفیت آب.. 38

    4-1-5- نقشه طبقات زمین شناسی.. 39

    4-2- نقشه کاربری اراضی/پوشش زمین.. 41

    4-2-1- ارزیابی صحت نقشه کاربری اراضی/ پوشش زمین.. 42

    4-3- نتیجه مقایسات زوجی و وزن معیارها و زیرمعیارها با روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) 43

    4-3-1- نتیجه مقایسات زوجی و میزان وزن معیارهای اصلی.. 43

    4-5-2- اوزان طبقات معیارهای اصلی (زیرمعیارها) 45

    4-5-3- تهیه نقشه مناطق مناسب تغذیه مصنوعی آب زیرزمینی.. 49

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری   63

    5-1- بحث.. 63

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                                                              صفحه

    5-2- نتیجه گیری.. 67

    5-3- پیشنهادات.. 68

    منابع  69

     

     

    منبع:

     

    اخوان، ر. و کلاین، ک.، 1388. کارایی کریجینگ در برآورد و نقشه­سازی موجودی جنگل­کاری­ها (مطالعه موردی: جنگل کاری بنشکی رامسر)، فصلنامۀ علمی- پژوهشی تحقیقات جنگل و صنوبر ایران، 17(2): 318-303.

    اصغرپور، م.ج.، 1392. تصمیم گیری چندمعیاره، چاپ سوم، انتشارات دانشگاه تهران، 400 ص.

    اکبرپور، الف. و برزنونی، س.، 1388. مکان یابی مناطق مناسب تغذیه مصنوعی آب زیرزمینی با استفاده از GIS (مطالعه موردی: دشت بیرجند)، دهمین سمینار سراسری آبیاری و کاهش تبخیر کرمان، دانشگاه شهید باهنر، 9 ص.

    ایلیاتی، ع.، امانیان، ن. و مزدیان­فرد، م.ر.، 1392. استفاده از سد زیرزمینی به همراه قنات و تغذیه مصنوعی برای توسعه پایدار آبی، ششمین همایش ملی آبخیزداری و مدیریت منابع آب و خاک، انجمن مهندسی آبیاری و آب، 8ص.

    برنوس، س.، نهاوندی­نژاد، ر.، تاج مهر، ر. و هدایت، ن.، 1388. مکان یابی محل مناسب جهت تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی به کمک GIS (مطالعه موردی دزفول). دومین کنفرانس سراسری آب، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان، 8 ص.

    بیرجندی، الف.، قاسمیه، ه.، ساداتی­نژاد، س.ج.، هاشمی، س.ع.الف. و میرزاوندریال م.، 1390. بازاندیشی اثرات سازندهای زمین­شناسی بر خصوصیات سفره­های آب زیرزمینی مطالعه موردی: دشت بیارجمند، همایش بحران آب در دشت کاشان، دانشگاه کاشان، 29 دی­ماه، 20 صفحه.

    پرما، ر. و شتایی، ش.، 1389. تهیه نقشه کاربری اراضی با استفاده از سنجنده ETM+ ماهواره لندست 7، مطالعه موردی جنگل های قلاجه استان کرمانشاه، همایش ژئوماتیک.

    خیرخواه زرکش، م.، ناصری، ح.ر.، داوودی، م.ه. و سلامی، ه.، 1387. استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی در اولویت بندی مکان­های مناسب احداث سد زیرزمینی. مطالعه موردی: دامنه شمالی کوه­های کرکس- نطنز، مجله عمی پژوهشی پژوهش و سازندگی، 21(2): 101-93.

    جوانی، و. و جباری، الف.، 1387. شاخص­های زمین ریخت شناسی در شناسایی منابع آب زیرزمینی (مطالعۀ موردی دشت اهر)، مجله علمی- پژوهشی فضای جغرافیایی، 9(25): 71-51.

    چابک بلادچی، م.، حسین­زاده نفوتی، م. و ابراهیمی خوسفی، ز.، 1389. مکان­یابی عرصه مناسب با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی حوزه عشق آباد طبس، 4(13): 38-31.

    رامشت، م.ح.، 1375. کاربرد ژئومورفولوژی در برنامه­ریزی ملی منطقه­ای، اصفهان، 144 ص.

    رامشت، م.ح. و عرب­عامری، ع.ر.، 1390. پهنه­بندی حوضه آبخیز شاهرود- بسطام از نظر تغذیه مصنوعی آبخوان­های زیرزمینی با استفاده از روش تخصیص خطی و تکنیک GIS، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، فصلنامه علمی- پژوهشی فضای جغرافیایی، 30: 149-134.

    رامشت، م.ح. و عرب­عامری، ع.ر.، 1392. پهنه­بندی حوضه آبخیز بیاضیه به منظور تغذیه مصنوعی آب­های زیرزمینی با استفاده از AHP و تکنیک GIS، نشریه علمی- پژوهشی جغرافیا و برنامه­ریزی، 17(45):96-69.

    رسولی، ع.، 1387. مبانی سنجش از دور کاربردیی با تأکید بر پردازش تصاویر ماهواره ای، چاپ اول، انتشارات دانشگاه تبریز، 703 صفحه.

    رمضانی مهریان، م.، ملک محمدی، ب.، جعفری، ح.ر. و رفیعی، ی.، 1390. مکان­یابی محل­های انجام عملیات تغذیه مصنوعی آب­های زیرزمینی با بکارگیری روش­های تصمیم­گیری چندمعیاره و سامانه اطلاعات جغرافیایی (مطالعه موردی: استان هرمزگان، دشت شمیل و آشکارا)، علوم و مهندسی آبخیزداری ایران، 5(14): 10-1.

    زبیری، م. و مجد، ع.، 1380. آشنایی با فن سنجش از دور و کاربرد در منابع طبیعی، چاپ سوم، انتشارات دانشگاه تهران، 330 صفحه.

    سلطانی گردفرامرزی، س. و عابدی کوپایی، ج.، 1389. تخمین تغذیه آب زیرزمینی زیرحوضه کرون در منطقه اصفهان با استفاده از مدل CRD، آب و فاضلاب، 4: 97-92.

    سلطانی گردفرامرزی، س. و عابدی کوپایی، ج.، 1389. تخمین تغذیه آب زیرزمینی زیرحوضه کرون در منطقه اصفهان با استفاده از مدل CRD، آب و فاضلاب، 4: 97-92.

    سوری، م.، جعفری، م.، آذرنیوند، ح. و فرخ­زاده، ب.، 1391. تعیین مناطق مناسب اجرای پروژه پخش سیلاب با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی و سیستم اطلاعات جغرافیایی (مطالعه موردی: حوضه آبخیز میخوران کرمانشاه)، پژوهش های آبخیزداری، 97: 103-92.

    صداقت، م.، 1387. زمین و منابع آب، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور، 386 صفحه.

    قرمز چشمه، ب.، قیومان، ج. و مهدیان، م.ح.، 1379. تعیین شاخص­های مورد نیاز در مکان­یابی پخش سیلاب- مطالعه موردی (دشت میمه اصفهان). دومین همایش دستاوردهای ایستگاه­های پخش سیلاب ایران، تهران، 50-39.

    قدسی پور، س.ح.، 1389، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP). انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر، 220 صفحه.

    لرستانی، ق. شهریار، ع.، 1390. کاربرد ENVI در سنجش از دور، چاپ اول، تهران، نشر انتخاب، 238 صفحه.

    فلاح شمسی، س.، 1377. برآورد صحت نقشه های حاصل از داده های ماهواره ای به روش نمونه گیری، پایان نامه کارشناسی ارشد جنگلداری، دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران.

    کوثر، آ.، 1364. کاربرد روش­های گسترش سیلاب در تغذیه مصنوعی سفره­های آب زیرزمینی، مجله زیتون، شماره 46-47، 23-16.

    کیا حیرتی، ج.، 1382. بررسی عملکرد سیستم پخش سیلاب در تغذیه سفره­های آب زیرزمینی دشت موغار در استان اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد آبیاری و زهکشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه صنعتی اصفهان.

    مهدوی، م.، 1374. مدیریت آب و تغذیه مصنوعی سفره­های آب زیرزمینی در شهرستان جرم، مجله محیط شناسی، 17: 23-16.

    عبدی، پ. و غیومان، ج.، 1379. تعیین مکان­های مناسب برای پخش سیلاب در دشت زنجان با استفاده از داده­های ژئوفیزیکی و GIS، مجموعه مقالات همایش سراسری دستاوردهای طرح آبخوان داری، 99-86.

    ناصری، ح.ر.، عزیزخانی، م.ج. و مکنونی، س.، 1388. تلفیق سیستم­های تصمیم­گیری چندمعیاری و اطلاعات جغرافیایی در مکان­یابی محل­های مناسب پخش سیلاب جهت تغذیه مصنوعی (مطالعه موردی: دشت چاه دراز- سیرجان)، فصلنامه زمین­شناسی ایران، 3(10): 105-97.

    نوری، ب.، غیومان، ج.، محسنی ساروی، م.، درویش صفت، ع.الف. و فیض نیا، س.، 1383. تعیین مناطق مناسب برای تغذیه مصنوعی آب­های زیرزمینی به روش حوضچه­های تغذیه با استفاده از GIS. مجله منابع طبیعی ایران، 57(3): 647-635.

    مهدوی، ر.، عابدی کوپایی، ج.، رضایی، م. و عبدالحسینی، م.، 1383. مکان­یابی محل­های مناسب تغذیه مصنوعی منابع آب زیرزمینی از طریق RS و GIS، دومین کنفرانس ملی دانشجویی منابع آب و خاک، 11 صفحه.

    Ahmady, S.A., Tewfik, S.R. and Talaa, H.A., 2002. Development and verification of a decision support system for the selection of optimum water reuse scheme, Desalination, 152: 339-352

    Baalousha, H., 2005. Using CRD method for quantification of groundwater recharge in the Gaza Strip, Palestine. Environmental Geology, 48(7): 889-900.

    Balousha, H., 2008. Stochastic water balance model for rainfall recharge quantification in ruataniwha basin, New Zealand. Environ. Geol. DOI 10.1007/s00541-008-1495-6.

    Burgess, T.M., and Webster, R. 1980. Optimal interpolation and Isarithmic mapping of soil properties. I- The Semi- Variogram and Punctual Kriging. Soil Science Journal. 31: 315-331.

    Cetin, M., and Kirda, C. 2003. Spatial and temporal changes of soil salinity in a cotton field irrigated with low-quality water. Journal of Hydrology. 272, 238-249.

    Chenini, I. Ben mamou, A., 2010. Groundwater recharge study in arid region. An approach using GIS Techniques and numerical modeling. Computers and geosciences: 36P, pp. 801-817.

    Chowdhury, A., Jha, M.K. & Chowdary, V.M., 2010. Delineation of groundwater recharge zones and identification of artificial recharge sites in West Medinipur district, West Bengal, using RS, GIS and MCDM techniques. Environmental Earth Sciences, 59(6), 1209-1222.

    De Vries, J.J. and Simmers, I., 2002. Groundwater recharge: An overview of processes and challenges. Journal of Hydrogeology, 10, 5-17.

    Frinklin, W.S. and Hubabo, Z., 1980. Fundamentals of groundwater, NewYork, John Wiley, 592p.

    Freeze, R. A, Cherry, J. A., (1979), “Groundwater”, prentice- Hall, Englewood Cliffs, New Jersey.

    Guymon, G. L. and Hromadka,T.V., 1985. Modeling of growndwater Response to Artificial Recharge of groundwater. Butterworth publishers. Boston, Massachusetts: pp. 129-149.

    Hasani-Pak, A.A., 1998. Geostatistics. Tehran University Press. 360p.

    Isaaks, E.H., and Srivastava, R.M. 1989. An introduction to applied geostatistics. Oxford University Press. New York. 561p.

    Jinfeng, Y., 2002. Generating ranking groups in Analytical Hierarchy Process, Precision Sciences Institute, Annual Metting Proceedings.

    Khazaei, E, Spink, A.E.F. and Warner, J.W., 2003. A catchment water balance model for estimating groundwater recharge in arid and semiarid regions of south-east Iran. J. of Hydrogeology, 11: 333-342.

    Krishnamurthy, J., Venkatesa Kumar, N., Jayaraman, V. and Manivel, M., 1996. An approach to demarcate ground water potential zones through remote sensing and a geographical information system. International Journal of Remote Sensing, 17(10): 1867-1884.

    Limon, G.A. and Martinez, Y., 2006. Multi-criteria modelling of irrigation water market at basin level: A Spanish case study. European journal of operational research, 173(1): 313-336.

    Mianabadi, H. and Afshar, A., 2008. Multi-attribute Decision-making to Rank Urban Water Supply Schemes. Water & Wastewater Journal, 19(66), 34-45.

    Shankar, M.R. and Mohan, G., 2005. A GIS based hydrogeomorphic approach for identification of site-specific artificial-recharge techniques in the Deccan Volcanic Province. Journal of earth system science 114(5): 505-514.

    Neff, B.P., Piggott, A.R. and Sheets, R.A., 2006. Estimation of shallow groundwater recharge in the great lakes basin. Scientific Inyestigations Report 2005 5284, U.S. Department of the ainterior, U.S. Geogical Survey, USA.

    Ramireddygari, S. R. Sophocleous, M. A. Koelliker, J. K. Perkins, S. P. and Govindaraju, R. S., 2000. Development and application of a comprehensive simulation model to evaluate impacts of watershed structures and irrigation water use streamflow and groundwater. the case of Wet Walnut Creek Watershed. J . Hydrol: Vol. 236, No. 3, pp. 223-246.

    Saraf, A.K. and Choudhury, P.R., 1998. Integrated remote sensing and GIS for groundwater exploration and identification of artificial recharge sites. International Journal of Remote Sensing, 19(10): 1825-1841.

    Utset, A., Lopez, T., and Diaz, M. 2000. A comparison of soil maps, kriging and a combined method for spatially prediction bulk density and field capacity of Ferralsols in the Havana-Matanaz Plain. Geoderma. 96: 199-213.

    Xu, Y. and Beekman, H,E. (Eds), 2003. Groundwater recharge estimation in Southern Africa, United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation (UNESCO), Printed Mills Litho.

    Xu, Y. and Van Tonder, G., 2001. Estimation of recharge using a revised CRD method. J. of water S. A., 27(3): 341-343.

    Sargaonkar, A.P., Barkha, R. & Archana, B., 2011. Identifying potential sites for artificial groundwater recharge in sub-watershed of River Kanhan, India. Environmental Earth Sciences, 62(5), 1099-1108.

    Scalon, B.R., Healey, R.W. and Cook, P.G., 2002. Choosing appropriate techniques for quantifying techniques for quantifying groundwater recharge. Hydrogeology, 10: 18-39.


موضوع پایان نامه مکان یابی تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی با مقایسه نگرش آبخیزداری ، آبیاری و زمین شناسی, نمونه پایان نامه مکان یابی تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی با مقایسه نگرش آبخیزداری ، آبیاری و زمین شناسی, جستجوی پایان نامه مکان یابی تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی با مقایسه نگرش آبخیزداری ، آبیاری و زمین شناسی, فایل Word پایان نامه مکان یابی تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی با مقایسه نگرش آبخیزداری ، آبیاری و زمین شناسی, دانلود پایان نامه مکان یابی تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی با مقایسه نگرش آبخیزداری ، آبیاری و زمین شناسی, فایل PDF پایان نامه مکان یابی تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی با مقایسه نگرش آبخیزداری ، آبیاری و زمین شناسی, تحقیق در مورد پایان نامه مکان یابی تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی با مقایسه نگرش آبخیزداری ، آبیاری و زمین شناسی, مقاله در مورد پایان نامه مکان یابی تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی با مقایسه نگرش آبخیزداری ، آبیاری و زمین شناسی, پروژه در مورد پایان نامه مکان یابی تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی با مقایسه نگرش آبخیزداری ، آبیاری و زمین شناسی, پروپوزال در مورد پایان نامه مکان یابی تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی با مقایسه نگرش آبخیزداری ، آبیاری و زمین شناسی, تز دکترا در مورد پایان نامه مکان یابی تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی با مقایسه نگرش آبخیزداری ، آبیاری و زمین شناسی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مکان یابی تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی با مقایسه نگرش آبخیزداری ، آبیاری و زمین شناسی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مکان یابی تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی با مقایسه نگرش آبخیزداری ، آبیاری و زمین شناسی, پروژه درباره پایان نامه مکان یابی تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی با مقایسه نگرش آبخیزداری ، آبیاری و زمین شناسی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مکان یابی تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی با مقایسه نگرش آبخیزداری ، آبیاری و زمین شناسی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مکان یابی تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی با مقایسه نگرش آبخیزداری ، آبیاری و زمین شناسی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مکان یابی تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی با مقایسه نگرش آبخیزداری ، آبیاری و زمین شناسی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مکان یابی تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی با مقایسه نگرش آبخیزداری ، آبیاری و زمین شناسی, رساله دکترا در مورد پایان نامه مکان یابی تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی با مقایسه نگرش آبخیزداری ، آبیاری و زمین شناسی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.Sc. رشته مهندسی منابع طبیعی گرایش آبخیزداری چکیده در حال حاضر پخش سیلاب بر آبخوانه ا یکی از روشهای مناسب برای مهار و استفاده بهینه از سیلاب و تغذیه مصنوعی آبهای زیرزمینی در مناطق خشک و نیمه خشک بشمار می رود. حوزه آبخیز چناران درشمال غرب مشهد با مساحت 299624 هکتار که در موقعیت ً3/59 َ19 ْ36 تا ً8/52 َ03 ْ37 عرض شمالی و ً1/7 َ22 ْ58 تا ...

چکیده محدوده مطالعاتی بابل – بابلسر با مساحت 1817 کیلومترمربع، زیر حوزه محدوده بابل – آمل می­باشد که در استان مازندران واقع شده است. حدود 898 کیلومترمربع از محدوده را دشت و 919 کیلومترمربع را ارتفاعات دامنه شمالی البرز تشکیل می­دهد. رودخانه بابلرود، منبع اصلی آب سطحی در محدوده می­باشد.. اقلیم دشت بابل – بابلسر بر اساس روش آمبرژه خیلی مرطوب می­باشد. محدوده بابل – بابلسر از نظر ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته ي مجموعه مهندسي عمران سازه هاي هيدروليکي مهرماه 1393  اين مطالعه براي ارزيابي کمي اثرات عمليات آبخيزداري و با هدف ارزيابي کارائي طرحهاي

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشدگروه جغرافیا «M.A.» رشته جغرافایی طبیعی گرایش اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی چکیده سیل جریان آبی است که از ظرفیت مجرای رود تجاوز کرده وسپس به جلگه سیلابی مجاورسرازیر می شود .با اینکه بسیاری از عوامل هیدرولوژیکی محلی وابسته به حوضه آبریز ممکن است برسیلاب تأثیر بگذارند،تمام مکانیسم های عمده پدید آورنده سیلاب ها دارای منشاءهیدرواقلیمی می ...

پایان­ نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A) جغرافیای طبیعی گرایش اقلیم ­شناسی در برنامه­ ریزی محیطی چکیده امروزه با توجه به این که دفن زباله بدون رعایت مسائل زیست محیطی تهدیدات زیادی را به محیط زیست و اقلیم وارد می کند، انتخاب مکان مناسب و دفن بهداشتی زباله ضروری است. در این پژوهش سعی بر آن بوده که نقش آلودگی زباله­های دفن شده در جعفرآباد مغان بر محیط زیست و اقلیم منطقه ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران – سازه‌ های هیدرولیکی چکیده: رودخانه‌ ها از مهم‌ترین و متداول‌ترین منابع تأمین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی به شمار می‌آیند. این منابع به علت عبور از بسترهای مختلف و ارتباط مستقیم با محیط پیرامون خود نوسانات کیفی زیادی دارند. از اینرو پیش‌بینی کیفیت جریان رودخانه‌ها که پدیده‌ای غیر قطعی، تصادفی و تأثیرپذیر از برخی عوامل طبیعی و غیر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته جغرافیا اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی چکیده به دلیل نقش بسزای پوشش برفی در چرخه هیدرولوژیکی، بررسی خصوصیات پوشش برف (سطح پوشش برف) با تفکیک مکانی و زمانی بالا ضروری به نظر می رسد. اندازه گیری این پارامتر عموماً با استفاده از مشاهدات میدانی در ایستگاه های هواشناسی صورت می پذیرد. اما از آنجایی که ایستگاه های برف سنجی از توزیع ...

پایان­ نامه­ کارشناسی ارشد رشته­ جغرافیا گرایش ژئومورفولوژی چکیده جلگه پهناور خوزستان میزبان رودخانه های دائمی مهمی است که بزرگترین آنها رودخانه کارون می باشد. حوضه آبریز کارون به عنوان یکی از بزرگترین زیرحوضه های ایران و جزئی از حوضه آبریز اصلی خلیج فارس و دریای عمان به شمار می آید. رودخانه کارون با طولی حدود 890 کیلومتر از چهار شاخه اصلی، با نام های خرسان، آب ونک، آب کیار و ...

پايان‌نامه کارشناسي ارشد رشته علوم اقتصادي    مهرماه 1392 چکيده   در ادبيات اقتصادي، جمعيت، چه از بعد سطح و اندازه و چه از بعد نرخ رشد آن، يکي از متغيرهاي مهم تاث

پایان‌نامه برایدریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) در رشته جغرافیا و برنامه ریزی روستایی چکیده ایجاد صنایع یکی از راهبردهایی است که به توسعه روستاها کمک می کند صنعتی شدن مناطق روستایی به عنوان شتاب دهنده ایجاد اشتغال پایدار و کار آمد ترین چاره ساز حل مشکل بیکاری روستا است نظریه صنعتی شدن و طرح ریزی مطلوب صنایع در مناطق روستایی به عنوان یک کاتالیزور در جهت ایجاد اشتغال پایدار و به ...

ثبت سفارش