پایان نامه عناصر تراژدی شاهنامه در داستان‌ های جمشید و سیاوش

word 678 KB 31571 188
1393 کارشناسی ارشد ادبیات فارسی
قیمت قبل:۶۸,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    رشته زبان و ادبیات فارسی

    چکیده

    از ابتدای زندگی انسان، بحث مرثیه، سوگ و سوگ چامه مطرح بوده است و در گوشه و کنار این جهان پهناور همه انسان‌ها با گام نهادن در مرز هستی و نیستی به اندیشه تراژدی دست یافته‌اند و همواره به‌نحوی با فلسفه و اندیشه تراژدی سروکار داشته‌اند. اقوام و ملت‌‌های باستانی جهان، آثار حماسی خود را عموماً در سال‌های نخستین دوران حیات قومی خود سروده‌اند و پس از آن‌که مراحلی از ترقی و پیشرفت فرهنگی را طی کرده و به پایه‌ای از کمال ذوقی و معنوی رسیده‌اند، به ایجاد و ابداع آثار درامی و تراژدی نائل شده‌اند. درصورتی‌که شاهنامه فردوسی، در تاریخ چندین هزار ساله‌ی ما ایرانیان، در زمانی به‌وجود آمده که ملت ایران دوره‌‌های درخشانی از تمدن و فرهنگ و معرفت را پشت سر گذاشته است و این امر در کمال و تمامیت این شاهکار بزرگ حماسی، چه از لحاظ ادبی و چه از لحاظ داستان‌پردازی، تأثیر و دخالت داشته است. داستان‌‌های این حماسه‌ی گران‌سنگ قابل قیاس با حماسه دیگر ملت‌ها نیست؛ چراکه برخی از آن‌ها دارای ویژگی‌هایی است که در داستان‌‌های حماسی دیگر ملت‌ها دیده نمی‌شود و آن عنصر درام و تراژدی است. عنصر درام و تراژدی که وجه ممیزه حماسه ملی ایران از دیگر حماسه‌‌های جهان است، در دو داستان جمشید و سیاوش به‌خوبی بیان گردیده است. این پژوهش تلاش شده است زمینه‌های تراژدی در این دو داستان تحلیل و بررسی گردد.

    کلید واژگان: شاهنامه، تراژدی، جمشید، سیاوش.

     

    مقدمه

    تراژدی داستان فروافتادن قهرمانی از اوج سربلندی به حضیض بدبختی است، داستان ستیز و نبرد میان نیروهایی که از لحاظ اخلاقی در دیدگاه جامعه موجه و برحقند. تراژدی به دنیای آدمیان نزدیک است و قهرمان آن، تا پایان داستان با سرنوشت در جدال است. او تنها یک قدم از جاده صواب فاصله دارد؛ اما هرگز این یک قدم را برای جلوگیری از وقوع فاجعه برنمی‌دارد.

    قهرمان تراژدی دوست داشتنی است؛ چون مظهر روح سرکش آدمی است و جلوه‌گاه اختیار جبرشکن و ترجمان اراده استوار و جولانگاه فکر و اندیشه چاره‌ساز اوست. در تراژدی انسان به‌دنبال آزادی است و درگیری، تضاد و مبارزه ارزش است و این ارزش، نیروها را در کنار هم قرار می‌دهد.

    از ابتدای زندگی انسان، بحث مرثیه، سوگ و سوگ چامه مطرح بوده است و در گوشه و کنار این جهان پهناور همه انسان‌ها با گام نهادن در مرز هستی و نیستی به اندیشه تراژدی دست یافته‌اند و همواره به‌نحوی با فلسفه و اندیشه تراژدی سروکار داشته‌اند. شاهنامه فخیم‌ترین منظومه حماسی ما ایرانیان زاده‌ی جامعه متمدن و با فرهنگ ایران به قلم توانای حکیم طوس مجموعه‌ای است از داستان‌‌های اساطیری و روایات تاریخی و داستان‌‌های حماسی و ملی که پر است از لحظات پر تب و دلهره‌زای تراژدی.

    داستان‌‌های این حماسه‌ی گران‌سنگ قابل قیاس با حماسه دیگر ملت‌ها نیست؛ چراکه برخی از آن‌ها دارای ویژگی‌هایی است که در داستان‌‌های حماسی دیگر ملت‌ها دیده نمی‌شود و آن عنصر درام و تراژدی است. بنابراین عنصر درام و تراژدی وجه ممیزه حماسه ملی ایران از دیگر حماسه‌‌های جهان است. این مسأله خود از تنوع مطالب این اثر ارزشمند پرمایه ناشی می‌شود.

    از آن‌جا که شاهنامه در ارتباط با تراژدی کمتر مورد توجه بوده و در این ارتباط پژوهشی جدی صورت نگرفته است، نگارنده در پژوهش حاضر، با اندک بضاعت خویش سعی نموده است جایگاه واقعی این اثر را با بررسی آن از نظر موضوع مورد بحث، بهتر نشان دهد.

    روش کار در این پژوهش کتابخانه‌ای است و به‌دلیل زیاد بودن داستان‌‌های تراژیک شاهنامه و گستردگی و حجیم بودن آن‌ها و به پایان نرسیدن پژوهش در موعد مقرر، تنها به بررسی عناصر تراژدی در دو داستان جمشید و سیاوش اکتفا شده است.

    این پژوهش درپی دست یافتن به پاسخی برای این پرسش‌هاست:

    عناصر و مؤلفه‌‌های تراژدی کدام است؟

    عناصر و مؤلفه‌‌های تراژدی‌‌های شاهنامه کدام است؟

    از این دو داستان و سیاوش کدامیک تراژدی به معنای کامل کلمه است؟

     

     

     

    پیشینه پژوهش

    1 محمد مختاری در بخشی از اثر خود با عنوان «حماسه در رمز و راز ملی» به نوع ادبی حماسه پرداخته‌اند و در ذیل این مبحث، مقوله تراژیک و تفاوت‌های میان حماسه و تراژدی را ذکر نموده‌اند.

    2 خانم خجسته‌کیا در بخش دوم اثر خود با عنوان «شاهنامه و تراژدی آنتی» به بررسی چند تفاوت اساسی میان تراژدی‌‌های آتنی و داستان‌‌های پهلوانی شاهنامه پرداخته‌اند. ایشان با دیدگاهی نمایشی به شاهنامه نگریسته‌اند و معتقدند مقایسه تراژدی‌‌های آتنی با داستان‌‌های شاهنامه، ما را در بهتر شناختن معماری و شخصیت‌سازی و زیبایی‌شناسی شاهنامه یاری می‌دهد.

    3 دکتر محمود صناعی در اثری با عنوان «فردوسی استاد تراژدی» در ابتدا به تعریف تراژدی و ذکر نظر چند تن از فلاسفه در ارتباط با آن پرداخته‌اند. در ادامه چهار داستان ایرج و برادران، کیخسرو، فرود و رستم و اسفندیار را به‌عنوان تراژدی به معنای کامل کلمه معرفی کرده‌اند. ایشان در این چهار داستان تنها به نقل و اندکی تحلیل داستان می‌پردازند و به هیچ‌یک از اجزا و ویژگی‌‌های تراژدی اشاره نمی‌کنند.

    4 ابوالقاسم ذاکرزاده و مریا انصاری در مقاله خود تحت عنوان «مرگ تراژدی و تولد عقل‌گرایی» به تعریف نیچه از تراژدی در مقایسه با تعریفی که در دوره روشنگری از تراژدی ارائه داده‌اند و مرگ تراژدی با ظهور عقل‌گرایی که نیچه از آن به‌عنوان سقراط‌گرایی یاد می‌کند، پرداخته‌اند.

    5 احمد سمیعی گیلانی در مقاله‌ای با عنوان «عناصر تراژدی در داستان سیاوش» به خلاصه داستان و بررسی ویژگی‌‌های روحی برخی از اشخاص داستان و رنگ تقدیر در آن می‌پردازد و دیگر عناصر را مورد بحث قرار نمی‌دهد.

    6 جعفر حمیدی در مقاله «هدف فردوسی در تراژدی» معتقدند که عنصر تراژدی در سراسر شاهنامه حضوری جدی دارد. خصوصاً در داستان سیاوش. ایشان در ادامه می‌گویند که در تراژدی برای هیچ‌کدام از چراها جوابی نیست، چراکه تقدیر محرک اصلی تراژدی است. از آن‌جا که مردم در عصر فردوسی اسیر دست ترکان غز و دیگر متجاوزانند‏، فردوسی شمشیر قلم را به دست می‌گیرد و راستی نیکی و معیار‌های پهلوانی را زنده می‌کند. بنابراین تراژدی سمبل و نمادی می‌شد برای پرده‌برداری از این واقعیت‌ها.

    7 پایان‌نامه «از آیین قربانی و مرگ تا تراژدی» از شکر خدا گودرزی: این پایان‌نامه به‌دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش است که تئاتر چگونه پدید آمد. ایشان به بررسی ریشه‌‌های پیش از تئاتر یعنی مراسم و آیین‌ها به‌ویژه آیین قربانی و مرگ و بیان ضرورت‌‌های شکل‌گیری تئاتر در یونان باستان پرداخته است. نویسنده این مسأله را در دو دوره مورد بررسی قرار داده است: 1 یونان پیش از تاریخ؛ 2 عصر زرین.

    پس از بررسی این موارد، نظرات ارسطو درباره تراژدی مطرح می‌گردد و به‌عنوان نمونه مهمترین اثر تراژدی یونان باستان، یعنی ادیپوس شاه، تحلیل می‌گردد. در پایان نویسنده نمونه‌‌های آیینی در آثار سوفوکل را مورد بررسی قرار می‌دهد.

    8 پایان‌نامه «بررسی ویژگی‌‌های شخصیت در سه نمونه تراژدی کلاسیک، نئوکلاسیک و مدرن» از مرضیه طلایی: در این رساله برای ارائه تعریف و دسته‌بندی خصوصیات شخصیت، این سه دوره تئاتر مورد بررسی قرار گرفته است. در ابتدا به‌طور خلاصه وقایع تاریخی، اجتماعی و سیاسی تأثیرگذار در خلق این مکاتب مورد بررسی قرار گرفته است و سپس در هر فصل اختصاصاً:

    الف) تأثیر متقابل میان «آراء صاحب‌نظران علوم روانشناسی، اجتماعی و سیاسی» و تفکرات درام‌نویسان برجسته آن مکتب که منجر به خلق شخصیت‌‌های آثار آنان گردیده، تدوین یافته است.

    بزرگترین گرداننده‌ی تراژدی، تقدیر، در شاهنامه، این اثر جاودانه نمودی بارز دارد و قهرمانان داستان‌ها را به جدال با خود وامی‌دارد. جدالی که حاکی از روحیه‌ی سرکش و جبرشکن مردم این مرز و بوم است.

    با مطالعه آرا و نظرات مختلف در ارتباط با تراژدی در شاهنامه درمی‌یابیم که همگی به‌دلیل روایی و نقلی بودن داستان‌‌های شاهنامه از نهادن عنوان تراژدی بر آن‌ها امتناع می‌ورزند، این در حالی است که عنصر منظر نمایش و آواز، در میان بسیاری از تراژدی‌نویسان جهان مورد توجه نبوده است. از این جمله است سنکا تراژدی‌نویس رومی که بیشتر آثارش بیش از آن‌که برای اجرا بر روی صحنه مناسب باشد، برای خواندن بوده است. بنابراین دیگر عناصر، از اهمیت بیشتری جهت اطلاق عنوان تراژدی بر دو داستان‌‌های حاضر، برخوردار می‌باشند.

    در فصل اول این پژوهش با عنوان کلیات در بحث از عناصر و اجزاء تراژدی، آراء ارسطو در کتاب «فن شعر» در کنار نظرات دیگر فلاسفه و صاحب‌نظران پایه و مبنای کار قرار گرفته است که دلیل آن را می‌توان سیطره‌ی عظیم ارسطو بر حوزه‌ی فرم و قالب نقد تراژیک و نظام‌مند کردن جریان تراژدی در مسیری خاص و تأثیر عمیق و بارز آراء او بر نظرات دیگر فلاسفه دانست.

    در ادامه این عناصر و اجزا در دو داستان جمشید و سیاوش مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.

    نگارنده در ضمن بررسی، گاهی پس از تبیین و تحلیل هریک از عناصر به ذکر نمونه‌ها و مواردی در قالب ابیات از داستان‌های مورد بحث شاهنامه، براساس چاپ مسکو، اکتفا کرده است.

     

    12 ادب دراماتیک یا نمایشی

    شعر نمایشی شعری است که در آن به تصویر و تجسم حادثه‌ای تاریخی یا خیالی از زندگی پرداخته می‌شود و شاعر هیچ‌گونه دخالتی در آن حادثه ندارد. در شعر نمایشی، به هرحال، انسان، در پیوندی که با زندگی و طبیعت دارد، مطرح است.

    وظیفه اصلی نمایش بیان حادثه و تحلیل اشخاص است. همیشه یک حادثه اصلی وجود دارد که حوادث فرعی برای تصویر بیشتر و بهتر آن حادثه به‌وجود می‌آیند (Action) و آن‌چه به کمک این حادثه اصلی می‌آید انتیریگ (Intrigue) خوانده می‌شود (شفیعی کدکنی، 1372: 29).

    ادب دراماتیک یا نمایشی، به سه دسته تراژدی، کمدی و درام تقسیم می‌شود. از آن‌جا که موضوع بحث ما تراژدی می‌باشد در ادامه به تفصیل بدان خواهیم پرداخت.

    نمایش به‌طور کلی از مراسم مذهبی نشأت گرفته چنان‌که کمدی یونان از جشن‌‌های باروری دیونوس مایه گرفته است و تراژدی از شعائر مذهبی دیونوس درباره زندگی و مرگ پدید آمده، نمایش قرون وسطی نیز از تولد و رستاخیز مسیح و مراسم عیسوی الهام گرفته است (داد، 1378: 302).

    نمایش پیش از هرچیز یک واقعه نوشته شده است و اشخاص از آن جهت از نوشته خارج می‌شوند که نمایش به‌وجود آید و نمایش چیزی جز آیینه تمام نمای عملیات و تصادم شخصیت‌ها با یکدیگر و سرنوشت آنان نیست.

     

    آثار نمایشی بر دو نوع می‌باشند:

    یکی اثری که برای بازی در صحنه نوشته می‌شود و دیگری نوشته است که حالت نقلی و روایی دارد و برای خواندن است و خواننده از مزایای ادبی آن برخوردار می‌گردد. در هر حال واقعه نوشته شده یا درام خواه برای بازی در صحنه باشد و خواه برای مطالعه: داستانی است که امکان واقعیت یافتن حوادث آن در گفتار و کردار اشخاص داستان موجود باشد و بازیگران با حرکات و جنبش‌هایی به مدارکات حسی و عقلی قهرمانان واقعه شکل و معنی بخشیده، در نتیجه مظاهر مختلف حیات را به خواننده یا تماشاگر القاء کنند (جنتی عطایی، 1336، 50).

    دکتر صورتگر تحت عنوان «درام چیست» می‌نویسد:

    «نزدیکترین مفهومی که برای این کلمه یونانی در زبان پارسی می‌توان یافت «کارکرد» است و برای کلمه تئاتر نیز «نمایشگاه» یعنی آن‌جا که مردم چیزی می‌بینند، مناسب خواهد بود. این دو کلمه ما را به حقیقتی رهنمون می‌سازد و آن این‌که «درام» با عمل و حرکت آغاز شده و همه‌جا کردار را مقدم بر گفتار داشته است؛ زیرا در آن نخست رقص و پایکوبی و از آن پس سخن گفتن و مکالمه پیش می‌آید یا اول بدن در جنبش و تلاش می‌افتد و بعد روح و اراده ما به حرکت و کوشش شروع می‌کند. شک نیست که با گردش ایام در کیفیت درام تطور و تغییری ایجاد شده و امروز می‌توان درام‌‌های مربوط به روح را که جنبش و حرکت جسمانی آن بسیار کم است مشاهده کرد و یا احیاناً درام‌هایی را که هرگز نمی‌توان به نمایش آن‌ها اقدام نمود، مطالعه نمود. در حقیقت درام‌های عصر امروز مربوط به عوالم روحانی و فکری بشری است» (صورتگر، 1334: 46).

    Abstract

    From the beginning of human life, the cases elegy, mourning, and mourning poetry have been propounded, and humans all over the world along with entering the borders of existence and death, have achieved the thought of tragedy and, somehow have dealt with tragic philosophy and idea. Ancient nation composed their epic works general during their early years of tribal life, and after achieving some stages of cultural advancement and spiritual perfection, they created dramatic and tragic works. Ferdowsi's Shahnameh was created, within our several- handred year history, when our nation had spent bright ages of its civilization, culture, and knowledge, and this factor is easily seen in the perfection and completeness of that great epic masterpiece, either from literary or narration point of view. The stories of Shahnameh are not comparable with any other nation's epic works, because some of them have characteristics that can be seen in no other epic works all over the history, and those are drama and tragedy. Drama and tragedy that distinguish Iranian epic from other nations' literature, have been expressed in two stories of Jamshid and Syavash very well. In the present research it was tried to analyze tragic elements in those two stories.

    Keywords: Shahnameh, tragedy, Jamshid, Syavash

  • فهرست:

    چکیده...................................................................................................................................................................................... 1

    مقدمه......................................................................................................................................................................................... 2

    فصل اول: کلیات و مفاهیم

    11 پیشینه پژوهش............................................................................................................................................................ 3

    12 ادب دراماتیک یا نمایشی.......................................................................................................................................... 5

    13 جشنواره‌ها (فستیوال‌ها)............................................................................................................................................ 7

    14 دیونوسوس، شخصیت شگفت.................................................................................................................................. 8

    15 معنای حقیقی و مجازی تراژدی........................................................................................................................... 10

    16 ادب دراماتیک در ایران........................................................................................................................................... 15

    17 تراژدی چیست؟........................................................................................................................................................ 19

    171 انواع تراژدی.......................................................................................................................................................... 24

    172 تراژدی رمانتیک................................................................................................................................................... 25

    173 تراژدی‌‌های مدرن یا نوگرا.................................................................................................................................. 26

    174 سیر تاریخی تراژدی............................................................................................................................................ 27

    18 موضوع......................................................................................................................................................................... 31

    19 افسانه مضمون (طرح)............................................................................................................................................. 31

    110 سیرت....................................................................................................................................................................... 34

    111 شخصیت................................................................................................................................................................... 36

    1111 اشخاص بازی پیچیده و اشخاص بازی ساده............................................................................................. 37

    1112 ترسیم سیمای اشخاص بازی........................................................................................................................ 38

    1113 شخص بازی محوری و شخص بازی مخالف.............................................................................................. 39

    1114 اشخاص بازی اصلی (درجه یک)، درجه دو............................................................................................... 40

    1115 شخصیت پویا و ایستا....................................................................................................................................... 40

    1116 توصیف اشخاص از سه بعد جسمی، اجتماعی و روانی......................................................................... 41

    112 اندیشه و گفتار........................................................................................................................................................ 42

    113 موارد کاربرد گفت‌و‌گو........................................................................................................................................... 44

    114 منظر نمایش و آواز................................................................................................................................................ 46

    115 نقیصه تراژیک، خدشه تراژیک........................................................................................................................... 46

    116 تضاد و تعارض تراژیک.......................................................................................................................................... 47

    117 تقدیر......................................................................................................................................................................... 47

    118 رابطه علت و معلولی............................................................................................................................................. 48

    119 وحدت‌‌های سه‌گانه................................................................................................................................................ 48

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                 صفحه

    120 ساختمان تراژدی................................................................................................................................................... 50

    121 کاتارسیس (تزکیه نفس)..................................................................................................................................... 52

    فصل دوم: داستان جمشید

    21 جمشید در اوستا...................................................................................................................................................... 56

    22 جمشید در متون پهلوی......................................................................................................................................... 60

    23 خلاصه داستان جمشید در شاهنامه................................................................................................................... 62

    24 عناصر تراژدی در داستان جمشید....................................................................................................................... 65

    241 موضوع.................................................................................................................................................................... 65

    242 طرح......................................................................................................................................................................... 65

    243 سیرت...................................................................................................................................................................... 67

    244 شخصیت................................................................................................................................................................. 68

    2441 اشخاص بازی پیچیده، بازی ساده.............................................................................................................. 68

    2442 ترسیم سیمای اشخاص................................................................................................................................ 69

    2443 اشخاص بازی اصلی (درجه یک) و درجه دو.......................................................................................... 70

    2444 شخصیت پویا و ایستا..................................................................................................................................... 70

    25 اندیشه و گفتار........................................................................................................................................................... 70

    26 تک گفتارها................................................................................................................................................................. 70

    27 فرمان............................................................................................................................................................................ 71

    28 پاسخ خوالیگر............................................................................................................................................................ 72

    29 نقیصه تراژیک............................................................................................................................................................ 73

    210 تضاد و تعارض تراژیک......................................................................................................................................... 73

    211 تقدیر......................................................................................................................................................................... 74

    212 رابطه علت و معلولی............................................................................................................................................. 75

    213 وحدت سه‌گانه........................................................................................................................................................ 75

    2131 وحدت زمان و وحدت مکان.......................................................................................................................... 77

    214 ساختمان تراژدی................................................................................................................................................... 78

    215 کابارسیس (تزکیه نفس)...................................................................................................................................... 79

    فصل سوم: داستان سیاوش

    31 خلاصه داستان.......................................................................................................................................................... 80

    32 موضوع......................................................................................................................................................................... 87

    33 طرح.............................................................................................................................................................................. 87

    34 سیرت.......................................................................................................................................................................... 89

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                 صفحه

    35 کیکاووس.................................................................................................................................................................... 91

    36 افراسیاب...................................................................................................................................................................... 93

    37 شخصیت..................................................................................................................................................................... 99

    371 اشخاص بازی پیچیده و اشخاص بازی ساده................................................................................................ 99

    372 ترسیم سیمای اشخاص بازی........................................................................................................................ 100

    373 اشخاص بازی اصلی (درجه یک) و درجه دو............................................................................................ 103

    374 شخصیت پویا و ایستا....................................................................................................................................... 103

    38 توصیف اشخاص از سه بعد جسمانی، اجتماعی و روانی........................................................................... 104

    381 سیاوش................................................................................................................................................................ 104

    382 سودابه.................................................................................................................................................................. 105

    383 کاووس................................................................................................................................................................. 106

    384 پیران ویسه......................................................................................................................................................... 106

    385 گرسیوز................................................................................................................................................................ 107

    386 افراسیاب.............................................................................................................................................................. 108

    387 پیلسم................................................................................................................................................................... 109

    388 فرنگیس............................................................................................................................................................... 110

    389 جریره................................................................................................................................................................... 110

    39 تک گفتارها.............................................................................................................................................................. 116

    310 نقیصه تراژیک (خدشه تراژیک)...................................................................................................................... 121

    311 تضاد و تعارض تراژیک...................................................................................................................................... 121

    312 تقدیر...................................................................................................................................................................... 123

    313 رابطه علت و معلولی.......................................................................................................................................... 126

    314 وحدت‌های سه‌گانه............................................................................................................................................. 126

    315 ساختمان تراژدی................................................................................................................................................ 127

    316 کاتارسیس............................................................................................................................................................. 130

    فصل چهارم: نتیجه‌گیری

    41 نتیجه‌گیری.............................................................................................................................................................. 134

    فهرست منابع

    منبع:

    کتاب‌ها

    1 ابجدیان، امراله (1380)، تاریخ ادبیات انگلیس (جلد5، نمایشنامه رنسانس)، شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز.

    2 ابروان، مهرداد (1373)، جستاری در جلوه‌‌های نمایش فرهنگ ایران باستان و برخی داستان‌های حماسی اساطیری، دانشگاه تربیت مدرس.

    3 اته، هرمان (1351)، تاریخ ادبیات فارسی، ترجمه: شفق رضازاده، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.

    4 ارسطو (1369)، فن شعر، ترجمه: عبدالحسین زرین‌کوب، تهران: انتشارات امیر کبیر، چاپ دوم.

    5 اسلامی ندوشن، محمدعلی (1363)، زندگی و مرگ پهلوانان در شاهنامه، تهران: انتشارات یزدان، چاپ چهارم.

    6 اسلامی ندوشن، محمدعلی (1370)، آواها و ایماها، تهران: انتشارات یزدان، چاپ چهارم.

    7 اگری، لاژوس (1382)، فن داستان و نمایشنامه‌نویسی، ترجمه: مصطفی رحیم‌زاده، تهران: انتشارات پارت، چاپ دوم.

    8 البرز، پرویز (1369)، شکوه شاهنامه در آیینه تربیت و اخلاق پهلوانان، تهران: انتشارات دانشگاه الزهرا.

    9 امیر فجر، میثاق (1365)، شاعر افلاکی، تهران: انتشارات اطلاعات.

    10 اوشیدری، جهانگیر (1371)، دانشنامه مزدیسنا، تهران: انتشارات مرکز، چاپ دوم.

    11 ایرانی، ناصر (1384)، داستان تعاریف و ابزار، تهران: انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.

    12 آلوت، میریام (1368)، رمان به روایت رمان‌نویسان، ترجمه: علی‌محمد حق‌شناس، تهران: نشر مرکز.

    13 آموزگار، ژاله (1380)، تاریخ اساطیری ایران، تهران: انتشارات سمت، چاپ سوم.

    14 آویشن، اشکان (1361)، ضحاک در چشم‌انداز یک تعبیر، تهران: انتشارات نگاه.

    15 باستانی پاریزی، ابراهیم (1357)، تن آدمی شریف است، تهران: انتشارات دانش.

    16 براکت، اسکارت (1375)، تاریخ تئاتر جهان (جلد اول)، ترجمه: هوشنگ آزادی‌ور، تهران: انتشارات مروارید، چاپ دوم.

    17 برتلس، یوگنی ادواردویچ (1365)، فردوسی و سروده‌هایش، ترجمه: سیروس ایزدی، تهران: انتشارات پژمان.

    18 بصاری، طلعت (1350)، زنان شاهنامه، تهران: انتشارات دانشسرای عالی.

    19 بویس مری، هنریجورج فارمر (1368)، دو گفتار درباره خنیاگری و موسیقی، ترجمه: بهزاد باشی، تهران: انتشارات آگاه.

    20 بهار، مهرداد (1376)، پژوهشی در اساطیر ایران، تهران: انتشارات آگاه، چاپ دوم.

    21 بهرامی، ایرج (1385)، رویین تنی و جاودانگی در اساطیر، تهران: انتشارات ورجاوند.

    22 بیشاپ، لئونارد (1374)، درس‌هایی درباره داستان‌نویسی، ترجمه: محسن سلیمانی، تهران: انتشارات ارشاد (رازک).

    23 بیضایی، بهرام (1344)، نمایش در ایران، تهران: انتشارات کاویان.

    24 پاتر، آنتونی، (1384)، نبرد پدر و پسر در ادبیات جهان، ترجمه: محمود کمالی، تهران: انتشارات ایدون.

    25 پورنامداریان، تقی(1384) در سایه آفتاب، تهران: انتشارات سخن، چاپ دوم.

    26 تراویک، باکنر (1373)، تاریخ ادبیات جهان (جلد اول)، ترجمه: عربعلی رضایی، تهران: نشر پژوهش فرزان روز، چاپ سوم.

    27 تلخابی، مهری (1384)، شاهنامه و فمینیسم، تهران: انتشارات ترفند.

    28 تودوآ، ماگالی (1379)، خردنامه پارسایان، ترجمه: محمد کاظم یوسف‌پور، رشت: انتشارات دانشگاه گیلان.

    29 تودوروف، تزوان (1377)، منطق گفتگویی میخاییل یاختین، ترجمه: داریوش کریمی، تهران: نشر مرکز.

    30 جنتی عطایی، ابوالقاسم (1336)، بنیاد نمایش در ایران، انتشارات صفی علیشاه، چاپ دوم.

    31 حریری، ناصر (1365)، فردوسی، زن، تراژدی، بابل: کتابسرای بابل.

    32 حسین‌پور، محبوبه (1376)، تطبیق اسطوره ایرانی جمشید با قهرمانان همتای وی در اساطیر ملل، پایان‌نامه دانشگاه شیراز.

    33 حمیدیان، سعید (1383)، درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی، تهران: انتشارات ناهید.

    34 خالقی مطلق، جلال (1381)، سخن‌‌های دیرینه (سی گفتار درباره فردوسی و شاهنامه)، تهران: انتشارات افکار.

    35 خلج، منصور (1365) دارم‌نویسان جهان، تهران: انتشارات واحد فوق برنامه بخش فرهنگی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی.

    36 داد، سیما (1378)، فرهنگ اصطلاحات ادبی (واژه‌نامه مفاهیم و اصطلاحات ادبی فارسی و اروپایی به شیوه تطبیقی و توضیحی)، تهران: انتشارات مروارید، چاپ سوم.

    37 داوسن، س. و (1382)، درام، ترجمه: فیروزه مهاجر، تهران: نشر مرکز، چاپ دوم.

    38 دبیر سیاقی، محمد (1379)، داستان‌های نامورنامه باستان (داستان سیاوش)، تهران: نشر قطره، چاپ سوم.

    39 دورانت، ویلیام جیمز (1383)، تاریخ تئاتر، گردآوری و تدوین عباس شادروان، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ سوم.

    40 دوستخواه، جلیل (1380)، حماسه ایرانی یادمانی از فراسوی هزاره‌ها، تهران: انتشارات آگه.

    41 دیجز، دیوید (1366) شیوه‌‌های نقد ادبی، ترجمه: محمدتقی صادقیان و غلامحسین یوسفی، تهران: انتشارات علمی، چاپ چهارم.

    42 دیویدسن، الگا (1378)، شاعر و پهلوان در شاهنامه، ترجمه: فرهاد عطایی، تهران: نشر تاریخ ایران.

    43 راشد محصل، محمدرضا (1385)، شاهنامه‌پژوهی (دفتر نخست)، تهران: انتشارات فرهنگسرای فردوسی.

    44 رحیمی، مصطفی (1352)، فرهنگ نام‌های شاهنامه، تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

    45 رحیمی، مصطفی (1376)، تراژدی قدرت در شاهنامه، تهران: انتشارات نیلوفر، چاپ دوم.

    46 رستگار فسایی، منصور (1369)، فرهنگ نام‌های شاهنامه، تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

    47 رنجبر، احمد (1369)، جاذبه‌‌های فکری فردوسی، تهران: انتشارات امیرکبیر.

    48 ریاحی، محمدامین (1375)، فردوسی (زندگی، اندیشه و شعر او)، تهران: انتشارات طرح نو.

    49 زرین‌کوب، عبدالحسین (1370)، با کاروان حله، تهران: انتشارات علمی، چاپ ششم.

    50 زرین‌کوب، عبدالحسین (1380)، نه شرقی نه غربی انسانی، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ چهارم.

    51 زرین‌کوب، عبدالحسین (1381)، نامورنامه (درباره فردوسی و شاهنامه)، تهران: انتشارات سخن.

    52 ستیس، و. ت (1352)، فلسفه هگل (جلد دوم)، ترجمه: حمید عنایت، تهران: شرکت سهامی کتاب‌های جیبی با همکاری مؤسسه انتشارات فرانکلین، چاپ سوم.

    53 سرامی، قدمعلی (1373)، از رنگ گل تا رنج خار (شکل‌شناسی داستان‌های شاهنامه)، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ دوم.

    54 سرکاراتی، بهمن (1385)، سایه‌‌های شکار شده، تهران: انتشارات طهوری، چاپ دوم.

    55 سیّد حسینی، رضا (1385)، مکتب‌‌های ادبی، تهران: انتشارات نگاه، چاپ سیزدهم.

    56 شمیسا، سیروس (1381)، انواع ادبی، تهران: انتشارات فردوس، چاپ دهم.

    57 صابری، پری (1382)، سوگ سیاوش، تهران: انتشارات سخن.

    58 صادقی، امیر (1382)، به پاکی خورشید، تهران: انتشارات سرای مهر.

    59 صفا ذبیح‌الله (1374)، حماسه‌سرایی در ایران، تهران: انتشارات فردوسی، چاپ ششم.

    60 فردوسی، ابوالقاسم (1378)، شاهنامه (براساس نسخه نه جلدی چاپ مسکو)، تهران: انتشارات ققنوس.

    61 فروغ، مهدی (1363)، شاهنامه و ادبیات دراماتیک، تهران: انتشارات هنر و فرهنگ.

    62 فروغ، مهدی (1363)، شاهنامه و ادبیات، تهران: انتشارات هنر و فرهنگ.

    63 فضل‌الله، رضا (1350)، نگاهی به تناور درخت خراسان، تهران: انتشارات انجمن آثار ملی.

    64 قریب، مهدی (1369)، بازخوانی شاهنامه (تأملی در زمان و اندیشه فردوسی)، تهران: انتشارات توس.

    65 کادن، جی. ‌ای (1380)، فرهنگ توصیفی ادبیات و نقد، ترجمه: کاظم فیروزمند، تهران: نشر شادگان.

    66 کامو، آلبر (1362)، تعهد اهل قلم، ترجمه: مصطفی رحیمی، تهران: انتشارات آگاه.

    67 کریستن‌سن، آرتور (1350)، کارنامه شاهان در روایت ایران باستان، ترجمه: باقر امیرخانی و بهمن سرکاراتی، تبریز: انتشارات دانشگاه تبریز.

    68 کریستن‌سن، آرتور (1377)، نخستین انسان و نخستین شهریار در تاریخ افسانه‌ای ایرانیان، ترجمه: ژاله آموزگار و احمد تفضلی، تهران: نشر چشمه.

    69 کزازی، میرجلال‌الدین (1380)، از گونه‌ای دیگر (جستاری در فرهنگ و ادب ایران)، تهران: نشر مرکز، چاپ دوم.

    70 کوکو ساکابه، کازو (1382)، داستان گنجی و شاهنامه، تهران: نشر نی.

    71 کوورجی کویاجی، جهانگیر (1371)، پژوهش‌هایی در شاهنامه، ترجمه: جلیل دوستخواه، تهران: نشر زنده‌رود.

    72 کیا، خجسته (1369)، شاهنامه فردوسی و تراژدی آتنی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.

    73 گودرزی، شکر خدا (1376)، از آیین قربانی و مرگ تا تراژدی، پایان‌نامه دانشگاه تربیت مدرس

    74 گی لکلرک، کریستف دسولیر (1381)، ماجرای جاویدان تئاتر (روند تکاملی هنر نمایش)، ترجمه: نادعلی همدانی، تهران: نشر قطره.

    75 محبتی، مهدی (1381)، پهلوان در بن بست، تهران: انتشارات سخن.

    76 مختاری، محمد (1379)، حماسه در رمز و راز ملی، تهران: انتشارات توس، چاپ دوم.

    77 مرتضوی، منوچهر (1369)، داستان رستم و سهراب از شاهنامه فردوسی، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، چاپ دوم.

    78 مرتضوی، منوچهر (1382)، فردوسی و شاهنامه، تهران: انتشارات توس، چاپ دوم.

    79 مسکوب، شاهرخ (1381)، تن پهلوان و روان خردمند، تهران: انتشارات طرح نو.

    80 مقدادی، بهرام (1378)، فرهنگ اصطلاحات نقد ادبی از افلاطون تا عصر حاضر، تهران: انتشارات فکر روز.

    81 مکسوب، شاهرخ (1369)، سوگ سیاوش، تهران: انتشارات خوارزمی، چاپ سوم.

    82 مکسوب، شاهرخ (1384)، ارمغان مور (جستاری در شاهنامه)، نشر نی.

    83 مکی، ابراهیم (1385)، شناخت عوامل نمایش، تهران: انتشارات سروش، چاپ پنجم.

    84 ملک‌پور، جمشید (1363)، ادبیات نمایشی در ایران (جلد اول)، تهران: انتشارات توس.

    85 ملک‌پور، جمشید (1365)، تطور اصول و مفاهیم در نمایش کلاسیک، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.

    86 موام، سامرست (1352)، درباره رمان و داستان کوتاه، ترجمه: کاوه دهگان، تهران: انتشارات فرانکلین.

    87 موذن جامی، محمد مهدی (1379)، ادب پهلوانی (مطالعه‌ای در تاریخ دیرینه ایرانی از زرتشت تا اشکانیان)، تهران: انتشارات قطره.

    88 مهرین شوشتری، عباس (1341)، قهرمانان ایران باستان، تهران: مؤسسه مطبوعاتی عطایی.

    89 میرصادقی، جمال (1376)، عناصر داستانی، تهران: انتشارات شفا، چاپ دوم.

    90 مینوی، مجتبی (1354)، فردوسی و شعر او، تهران: انتشارات دهخدا، چاپ دوم.

    91 ناظرزاده کرمانی، فرهاد (1371)، ادبیات نمایشی در روم، تهران: انتشارات برگ.

    92 نرشخی، محمدبن جعفر (1351)، تاریخ بخارا، تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران.

    93 نولدکهف، تئدور (1327)، حماسه ملی ایران، ترجمه: بزرگ علوی، تهران: انتشارات نگاه.

    94 ویینی، میشل (1377)، تئاتر و مسائل اساسی آن، ترجمه: سهیلا فتاح، تهران: انتشارات سمت.

    95 هاینریش هاترن، کورت (1374)، شاهنامه و فردوسی ساختار و قالب، ترجمه: کیکاووس جهانداری، تهران: انتشارات نشر و پژوهش فرزان روز.

    96 یوسفی، فریده (1382)، جایگاه سیاسی اجتماعی زنان شاهنامه، تهران: انتشارات ثقلین.

    97 یونسی، ابراهیم (1369)، هنر داستان‌نویسی، تهران: انتشارات نگاه چاپ دوم.

     

    مقالات

    98 امیدسالار، محمود (1381)، راز رویین‌تنی اسفندیار، جستار‌های شاهنامه‌شناسی، شماره 83.

    99 امیری‌نیا، محمود، بن‌مایه‌‌های حماسی و تراژدی در شاهنامه، نشریه آبادی، 30/01/86.

    100 آیدنلو، سجاد (1381)، اسفندیار و رویین‌تنی او در شاهنامه، شعر، شماره 28.

    101 برومند، ادیب (1379)، چرا سیاوش جان از گزند دل‌های ناپاک و سر‌های بدسگال به در نبرد، دنیای سخن، شماره 91.

    102 به کوشش گروه رجال و مفاخر فرهنگ (1379)، از دفتر نوشته گه باستان، انتشارات آستان قدس.

    103 حق‌شناس، علی‌محمد (1368)، انسان حماسی و انسان تراژیک، ادینه شماره 42.

    104 حمیدی، جعفر (1383)، هدف فردوسی در تراژدی، اطلاعات 20/12/83.

    105 ذاکرزاده، ابوالقاسم، ماریا انصاری (1382)، مرگ تراژدی و تولد عقل‌گرایی، نامه مفید، شماره 39.

    106 راشد محصل، محمدتقی (1369)، سیاوش مرد خرد و تدبیر، فرهنگ، شماره 7.

    107 سمیعی گیلانی، احمد (1378)، عناصر تراژدی در داستان سیاوش، رشد آموزش زبان و ادب فارسی، شماره 51.

    108 شفیعی کدکنی، محمدرضا (1372)، انواع ادبی و شعر فارسی، رشد آموزش ادب فارسی، شماره 32.

    109 شهریور، ناصر (1377)، فردوسی و خون سیاوش، سلام، 25/12/77.

    110 صدرتگر، لطفعلی (1334)، درام چیست، مجله مهر، شماره 9.

    111 صناعی، محمود (1348)، فردوسی استاد تراژدی، نشریه مؤسسه روانشناسی، شماره 1.

    112 صنعتی، محمدحسین (1377)، قربانی ایران باستان، کیهان فرهنگی شماره 144.

    113 فاطمی، سید محسن (1377)، سیری در تاریخ تراژدی، شماره 1.

    114 قیامت، محمد مهدی (1372)، چشم‌های زمینی یک اسطوره، نشریه کیان شماره 9.

    115 مینورسکی، ولادیمیر (1337)، حماسه ایرانی و ادبیات عامیانه روسی، ترجمه: مسعود رجب‌نیا، سیمرغ شماره 5.

    116 همیلتمون، ادیت (1370)، انگاره تراژدی، ترجمه: داوود دانش‌ور، پویه شماره 11.

    117 یارشاطر، احسان (1384)، تعزیه و آیین‌‌های سوگواری در ایران قبل از اسلام، تعزیه در ایران، شماره 1.

    منابع لاتین

    کتاب‌ها

    118- Abrams, M.H (1985). A Glassary of Literary Terms. London: Harcort Brace College Publishers

    119- Burgges, Charls. O (1972). Drama, Literay Stage. London: Mills.

    120- Cudden, J.A (1979). A Dictionary of Literay Terms. London: Penguin.

    121- Edvard Poul (1998). Incycolopidiea of Philosephy

    122- Honrby, A.S (2004). Oxford Advanced Learner’s Dictionary. London: Oxford University Press.

    123- Perrin, Laurenc (1974). Literature: Structure, Sound and Sense, New York: Harcort brace Jovanovich, Inc.

    مقالات

    124- http: www.britanica.com.dctionary

    125- http: www.webster.com.cgi-bin.dictionary

    126- Mcmanus. Barbara.S.Outline of Aristotle’s Theory of Tragedy


موضوع پایان نامه عناصر تراژدی شاهنامه در داستان‌ های جمشید و سیاوش , نمونه پایان نامه عناصر تراژدی شاهنامه در داستان‌ های جمشید و سیاوش , جستجوی پایان نامه عناصر تراژدی شاهنامه در داستان‌ های جمشید و سیاوش , فایل Word پایان نامه عناصر تراژدی شاهنامه در داستان‌ های جمشید و سیاوش , دانلود پایان نامه عناصر تراژدی شاهنامه در داستان‌ های جمشید و سیاوش , فایل PDF پایان نامه عناصر تراژدی شاهنامه در داستان‌ های جمشید و سیاوش , تحقیق در مورد پایان نامه عناصر تراژدی شاهنامه در داستان‌ های جمشید و سیاوش , مقاله در مورد پایان نامه عناصر تراژدی شاهنامه در داستان‌ های جمشید و سیاوش , پروژه در مورد پایان نامه عناصر تراژدی شاهنامه در داستان‌ های جمشید و سیاوش , پروپوزال در مورد پایان نامه عناصر تراژدی شاهنامه در داستان‌ های جمشید و سیاوش , تز دکترا در مورد پایان نامه عناصر تراژدی شاهنامه در داستان‌ های جمشید و سیاوش , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه عناصر تراژدی شاهنامه در داستان‌ های جمشید و سیاوش , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه عناصر تراژدی شاهنامه در داستان‌ های جمشید و سیاوش , پروژه درباره پایان نامه عناصر تراژدی شاهنامه در داستان‌ های جمشید و سیاوش , گزارش سمینار در مورد پایان نامه عناصر تراژدی شاهنامه در داستان‌ های جمشید و سیاوش , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه عناصر تراژدی شاهنامه در داستان‌ های جمشید و سیاوش , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه عناصر تراژدی شاهنامه در داستان‌ های جمشید و سیاوش , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه عناصر تراژدی شاهنامه در داستان‌ های جمشید و سیاوش , رساله دکترا در مورد پایان نامه عناصر تراژدی شاهنامه در داستان‌ های جمشید و سیاوش

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی چکیده با توجه به این مطلب که ادبیات نمایشی هر سرزمینی ریشه در ادبیات کهن آن سرزمین داشته و از آیین ، سنت ، اسطوره ها، افسانه ها و داستان های کهن آن نشأت می گیرند و بهره می جویند بر آن شدیم تا به پی جویی عناصرِ دراماتیک یکی دیگر از داستان های ارزشمند شاهنامه بپردازیم. داستان ((فریدون و پسران)) در شاهنامه به سبب وجود طرح ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته­ی زبان و ادبیات فارسی (M.A) چکیده: بررسی نقش جاندارن در شاهنامه و جایگاه آن ها در داستان ها، چندان شورانگیز است که خواننده ی شاهنامه از مطالعه ی آن در می یابد برخی از این جاندارن و حیوانات در روند حماسی ملی کارکرد و نقش بنیادین دارند و از ارتباط آن ها با پهلوانان این نکته دریافت می شود که فردوسی به اساطیر ملل باستان و اقوام گذشته که در آن بشر با ...

مقدمه زن در فرهنگ و ادبیات ایران از دیرباز تا کنون جایگان بالایی داشته است به نظر می رسد در ایران باستان نظامی مادرسالاری برجوامع بشری حاکم بوده است و برخی معتقد بودند نه نظام مادرسالاری و نه نظام پدر سالاری حاکم بوده بلکه زن و مرد همکار و مکمل هم بودند ، زیرا زن و مرد هر یک قدرت توانایی کار خاصی را داشته اند. زرتشت معتقد بود که زن و مرد با هم برابرند و از یک نژاد هستند و زن در ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته: زبان و ادبیات فارسی چکیده تاریخ داستان ‏نویسی در ایران سابقه طولانی دارد. هنری که بسیار ارزشمند و بزرگ است و تأثیر اجتماعی چشمگیر و عمیقی به همراه دارد. ادبیات داستانی به آثار روایتی منثور که از ماهیت تخیلی برخوردار باشد و غالباً به قصه، داستان، رمان و انواع وابسته به آن‏ها گفته می‏شود. داستان نقل وقایع است به ترتیب توالی زمان و قصه به ...

پایان نامه­ی کارشناسی ارشد رشته­ ی زبان و ادبیات فارسی چکیده: گرشاسب­نامه اثر اسدی طوسی در بین آثار حماسی ایران در مقام دوم بعد از شاهنامه فردوسی قرار دارد. این اثر که در باره­ی زندگی و دلاوری­های گرشاسب است در جغرافیای وسیعی که شامل تمام کشورهای بزرگ آن روزگاران می­باشد اتفاق افتاده است. بیان عجایب عالم رنگ و بویی خاص به این اثر حماسی داده است. هنرنمایی اسدی طوسی در استفاده­ی ...

پايان نامه جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته نقاشي بهمن ماه ???? چکيده شاهنامه مدحي، شاهنامه­اي است که در نيمه‌ي اول سده هفدهم ميلادي توسط هنرمندان عثماني تهيه شده است. معرفي اين ک

پایان نامه برای کسب درجه کارشناسی ارشد رشته ادبیات و علوم انسانی چکیده شعرنو، نقاط قوّت بیانی و بلاغی چشمگیر و تحسین برانگیز دارد و از جهت صورت، مقاصد و مفاهیم، فرم و محتوا و صور بلاغی و وزن و آهنگ و موسیقی و حوزه های عاطفه و احساس و تخیّل با شعر کهن تفاوت دارد. یکی از حوزه هایی که شعر معاصر در آن، سخن تازه داشته ودارد، توصیف نمادهای طبیعت و جلوه پدیده ها از خرد و کلان در اثناء ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش :‌ نقاشی چکیده این پژوهش معرفِ مضامین اشعار شاهنامه فردوسی، در شکل‌گیری ساختار و ترکیب‌بندی نگاره‌های شاهنامه‌ یِ بایسنقری در مکتب هرات‌ (دوره تیموری) و همچنین شاهنامه‌ یِ طهماسبی در مکتب تبریز (دوره صفوی) می‌باشد. از آنجایی که همواره نگارگری با ادبیات همگام بوده است، نگاره‌ها نیز در بر‌دارنده‌ی مضامین، مفاهیم و نقل قول‌هایی ...

چکیده این پژوهش به بازخوانی نظرات نیما درباره ی زبان شعر جدید و نسبت آن ها با نمایش می پردازد و در ادامه آثار عملی نیما را با این ویژگی ها تحلیل و بررسی می کند. پس از بیان کلیات در فصل اول، در فصل دوم برای تبیین زمینه های وقوع شعر نو، تاریخچه ای کوتاه از آغاز شکل گیری شعر فارسی و روند ادامه ی حیات آن تا دوره ی نیما بیان می شود. سپس با شرح زندگی و آثار نیما یوشیج و روند فعالیت او ...

پایان نامه برای کسب درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی «M.A» چکیده صور خیال در شعر نو در آثار نیما یوشیج، سهراب سپهری، مهدی اخوان ثالث و احمد شاملو سحر سعید شعر و ادب پارسی از دیرباز با صور خیال در آمیخته و آشنا بوده است. صور خیال از تشبیه و استعاره و مجاز و کنایه بیش از هزار سال است که شاعران فارسی زبان را در شعر با خود آشنا و مأنوس ساخته است. در همۀ سبکهای شعر کهن بسامد ...

ثبت سفارش