پایان نامه مقایسه احتمال خطر ده ساله بیماری عروق کرونر قلب در مردان فعال و غیرفعال 40 تا 50 سال

word 378 KB 31616 84
1393 کارشناسی ارشد تربیت بدنی و ورزش
قیمت قبل:۶۴,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت دریافت درجه‌ی کارشناسی ارشد (M.A)

    رشته: تربیت بدنی و علوم ورزشی 

    چکیده

    مقدمه: آمارها نشان می دهد که شیوع بیماری های عروق کرونر و مرگ و میر ناشی از آن درایران رو به افزایش است، به گونه‌ای که حدود چهل درصد تمام مرگ ها ناشی از این عارضه است. درعین حال، بیماری عروق قلبی بیشترین میزان مرگ و میر، ناتوانی و باراقتصادی را نسبت به دیگر بیماری‌ها باعث می‌شود. تغییر وایجاد یک شیوه زندگی سالم و برخورداری از یک زندگی فعال و پرتحرک که به طور ویژه با تمرینات ورزشی و فعالیت‌های بدنی منظم، مستمر و مداوم همراه باشد می‌تواند بهترین راه پیشگیری اولیه وثانویه دربرخورد با اکثربیماری‌های مزمن، به ویژه بیماری عروق کرونر وفرآیند زمینه ساز آن یعنی آترواسکلروز باشد. دامنه و میزان تاثیر برنامه های ورزشی در حال اجرا در مراکز ورزشی شهر یزد بر فاکتورهای خطر بیماری های عروق قلبی در مردان 40 تا 50 سال چگونه است؟ آیا برنامه های ورزشی در حال اجرا در مراکز ورزشی شهر یزد بر میزان خطر ده ساله بروز بیماری عروق کرونر قلب در مردان فعال و غیرفعال 40 تا 50 سال تاثیر داشته و باعث کاهش آن شده است؟

    روش: پژوهش مقطعی حاضر از نوع پژوهش‌های توصیفی_تحلیلی و کاربردی و روش اجرای آن نیز روش مقایسه میانگین متغیرها بین گروه های تحت بررسی است که درآن تفاوت متغیرهای پژوهشی در حالت ناشتا بررسی می ‌شود. جامعه آماری مردان فعال؛ شامل مردان 40 تا 50 سال داوطلب حاضر در مراکز ورزشی شهر یزد در مهر ماه سال 1393، ‌جهت شرکت در تمرینات ورزشی در روزهای زوج هفته بود. جامعه آماری مردان غیر فعال؛ شامل مردان 40 تا 50 سال داوطلب شاغل در اداره آموزش و پرورش شهر یزد در مهر ماه سال 1393 بود. از بین دو گروه مردان  فعال و غیر فعال، نمونه ای بالغ بر 20 نفر آزمودنی در هر گروه گزینش شدند. متغیر مستقل در این پژوهش میزان فعالیت بدنی برحسب پاسخ های پرسشنامه های میزان فعالیت بدنی و استاندارد کالج آمریکایی طب ورزش بود. میزان فعالیت بدنی با استفاده از یک پرسش نامه خود گزارشگر براساس عادت های ورزشی و تمرینی آزمودنی ها تعیین شد. متغیرهای وابسته پژوهش حاضر فاکتورهای خطرزای بیماری عروق کرونر قلب شامل مقادیر دیابت، کلسترول تام، لیپوپروتئین پرچگال کلسترول سرم، درصد چربی بدن، فشار خون و در نهایت احتمال خطر ده ساله بروز بیماری عروق کرونر قلب بود. تمام اندازه‌گیری ها و خون‌گیری‌ها به صورت ناشتا و در فاصله ساعات هفت الی هشت صبح در محل آزمایشگاه تشخیص پزشکی انجام شد. میانگین متغیرهای پژوهش در بین دوگروه با استفاده از آزمون دو دامنه t نمونه های مستقل مقایسه ‌شد. سطح معنی داری در کلیه آزمون ها 05/0 ≥ p  است.

    نتایج: تفاوت های احتمال خطر ده ساله بروز بیماری عروق کرونر قلب در مردان فعال و غیرفعال 40 تا 50 سال از نظر آماری معنی دار است. این نتیجه هم در میانگین جمع امتیازات و هم در میانگین جمع درصدها قابل مشاهده است. تفاوت های متغیرهای لیپوپروتئین پرچگال کلسترول خون، فشارخون سیستولیک، امتیاز مصرف سیگار و دیابت در مردان فعال و غیرفعال 40 تا 50 سال از نظر آماری معنی دار بود، ولی تفاوت های متغیرهای سن، کلسترول تام، امتیاز فشارخون و فشارخون دیاستولیک معنی دار نبود. به نظر می رسد اجرای تمرینات ورزشی در کنترل، کاهش و تعدیل این عوامل خطرزا تاثیری شبه دارویی داشته باشد.

    واژگان کلیدی: فعالیت بدنی، دیابت، پر فشاری خون، مطالعه فرامینگهام 

    سلامتی انسان تحت تاثیر عوامل زیادی قرار دارد. وراثت، محیط ، بهداشت و شیوه زندگی از مهم‌ترین آن‌ها است. به موازات رشد سریع فناوری وگسترش شهرنشینی وصنعتی شدن جوامع بشری به ویژه در اواخر هزاره دوم و با کاهش فعالیت های بدنی، تغییر نوع تغذیه، افزایش فشارهای روانی و در مجموع تغییر در شیوه زندگی؛ درمیزان ابتلا و میزان مرگ و میر و عوارض ناشی از بیماری های عروق کرونر در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه نظیر ایران افزایش قابل توجهی مشاهده ‌شده است. آمارها نشان می دهد که شیوع بیماری های عروق کرونر و مرگ و میر ناشی از آن درایران رو به افزایش است. این درحالی است که براساس اطلاعات اخیر،  شمار مرگ های ناشی از بیماری های عروق قلبی در آستانه هزاره سوم به میزان تقریباً 20% کاهش یافته است. بیماری های عروق قلبی هم چنان به عنوان علت شماره یک مرگ وناتوانی درکشورهای خاورمیانه، از جمله ایران مطرح است، به گونه‌ای که حدود 40% تمام مرگ ها ناشی از این عارضه است. درعین حال، بیماری عروق قلبی بیشترین میزان مرگ و میر، ناتوانی و باراقتصادی را نسبت به دیگر بیماری‌ها باعث می‌شود. تخمین زده می‌شود که تا سال 2020 بیماری‌های عروق قلبی وبه ویژه‌ آترواسکلروز در سراسر جهان سردسته بیماری هایی خواهند بود که کارایی وعمر مفید افراد را به دلیل از کارافتادگی‌ ومرگ‌ زودرس‌ کاهش‌ می‌دهند. درسال‌های‌ اخیر، اگر چه موفقیت‌های ‌چشمگیری‌ درکاهش عوارض ومرگ و میر ناشی ازحوادث حاد کرونر حاصل شده است. با این حال، امکان درمان فرایند زمینه‌ ساز (یعنی‌ آترواسکلروز) و پیشگیری ازعوارض آن چالش بزرگی برای پژوهشگران محسوب می شود.

    جمع بندی اطلاعات به دست آمده از مطالعات مشاهده ای ، مداخله ای واپیدمیولوژیک نشان می دهد که چندین عامل خطرزای شناخته شده باگسترش وافزایش بیماری‌های عروق قلبی وتسریع فرایند آترواسکلروز مرتبط هستند. درمیان این عوامل‌ متغیرهایی ‌نظیر وراثت، سن، جنس، مصرف دخانیات، پرفشاری‌خون، اختلالات لیپیدی، عدم فعالیت بدنی،‌ چاقی، دیابت، استرس، مصرف برخی از داروها (مثل داروهای ضد بارداری)، اعتیاد به الکل، الگوهای نامناسب غذایی تحت‌عنوان‌ عوامل‌ خطرزای‌ عمده بیماری‌های عروق قلبی مطرح‌ می‌باشند. عواملی نظیر وراثت، سن وجنس درگروه غیرقابل اصلاح وعوامل مهم دیگر نظیر پرفشاری خون، استعمال دخانیات، اختلالات لیپیدی، دیابت، استرس، مصرف برخی از داروها (مثل داروهای ضد بارداری)، اعتیاد به الکل، الگوهای نامناسب غذایی و عدم فعالیت بدنی در گروه قابل اصلاح قرار دارند. لذا تغییر درشیوه زندگی عامل مهم ومؤثری در تعدیل و اصلاح این عوامل محسوب می شود.

    بیان مساله

    فقرحرکتی ناشی از شیوه زندگی مدرن وصنعتی موجب شده است که سطح آمادگی جسمانی وحرکتی افراد کاهش ‌و وزن بافت چربی‌ افزایش یابد. این فرایند انسان‌ها را با بیماری‌ها وناراحتی‌های بسیاری نظیراضافه وزن، پرفشاری خون، افزایش چربی‌های ‌خون‌ به ‌ویژه ‌کلسترول، دیابت نوع دوم، بیماری های عروق قلبی و آترواسکلروز مواجه می‌کند. کاهش فعالیت بدنی، کم تحرکی و شیوه زندگی مدرن و صنعتی از جمله علت های اساسی ومهم بروز این بیماری ها است. پژوهشگران بسیاری درکشورهای مختلف، اثر فعالیت های بدنی و ورزشی را بر جلوگیری از تغییرات نامطلوب بدنی بررسی نموده وبه نتایج گوناگونی دست یافته اند. نتایج بیشتر این پژوهش‌ها نشان می دهد که فعالیت بدنی وتمرینات ورزشی که بتواند بر درگیری عضلانی بیافزاید،‌ باعث بهبودکار سیستم انتقال اکسیژن، تغذیه بهترعضلات وبهبودکارایی مفاصل بدن می شود. فعالیت های هوازی که با شدت ومدت مناسب وبه طور مستمر انجام گیرد، اثرات مفید وسودمندی برکارکرد دستگاه‌های بدن می‌گذارد وکارایی وبازدهی آن ها را به مراتب بیشتر می‌کند. عادت به فعالیت های بدنی مطلوب ومناسب عامل مهمی درکاهش بیماری‌ها وشدت آن‌ها است. این امر به ویژه درکاهش بیماری‌های قلبی عروقی شایع در جوامع درحال توسعه اهمیت بیشتری دارد. با توجه به این‌که شیوع بیماری های عروق کرونر، مرگ ومیر، ناتوانی وباراقتصادی ناشی از آن درایران روبه افزایش است، لذا توجه به فعالیت‌ های جسمانی‌ و شیوه زندگی فعال‌ و پرتحرک امری مهم وضروری است ‌که نیازمند طراحی واجرای پژوهش‌های گسترده در زمینه تاثیر وارتباط فعالیت های بدنی، تمرینات ورزشی وشیوه زندگی فعال وپرتحرک برعوامل خطر زای  عروق قلبی است.

    به نظر بسیاری از متخصصان بهداشت وتندرستی، فعالیت های بدنی وتمرینات ورزشی از عوامل بسیار مهم، موثر ومطلوب در تغییر شیوه زندگی وکنترل این عوامل خطرزا می باشد. با بهره‌گیری از فعالیت های بدنی منظم، مستمر وطولانی مدت که براساس روش های علمی وعملی و زیرنظر متخصصان ورزش وتربیت بدنی طراحی واجراء شود می‌توان از عوارض ناشی از کم تحرکی جلوگیری کرده و علاوه بر کاهش وتوقف روند فرایند آترواسکلروز، عوامل خطرزای مرتبط با آن نظیر چاقی واضافه وزن، اختلالات لیپیدی، کلسترول بالا، پرفشاری خون ودیابت را کنترل وتعدیل نمود. پژوهش های بسیاری نشان می دهد که تمرینات ورزشی وفعالیت های بدنی احتمالاً محرک مناسبی برای اصلاح وتعدیل عوامل خطرزای بیماری های عروق قلبی است وبین میزان فعالیت بدنی مردان وزنان درسنین مختلف با کاهش،‌ تعدیل و اصلاح عوامل خطرزای  بیماری های عروق قلبی ارتباط وجود دارد. از طرفی بیشتر مطالعات صورت گرفته در این حوزه محدود به کشورهای غربی بوده و مطالعات اندکی در این زمینه در ایران و به خصوص استان یزد صورت گرفته است. بنابراین هدف از مطالعه حاضر، مقایسه میزان خطر ده ساله بیماری عروق کرونر قلب در مردان فعال و غیرفعال 40 تا 50 سال در شهر یزد می باشد. اکنون این پرسش مطرح است که دامنه و میزان تاثیر برنامه های ورزشی در حال اجرا در مراکز ورزشی شهر یزد بر فاکتورهای خطر بیماری های عروق قلبی در مردان 40 تا 50 سال چگونه است؟ آیا تفاوتی بین متغیرهای مورد نظر پژوهش در مردان فعال و غیرفعال 40 تا 50 سال مشاهده می شود؟ آیا احتمال خطر ده ساله بروز بیماری عروق کرونر قلب در مردان فعال و غیرفعال 40 تا 50 سال متفاوت است؟ آیا برنامه های ورزشی در حال اجرا در مراکز ورزشی شهر یزد بر میزان خطر ده ساله بروز بیماری عروق کرونر قلب در مردان فعال و غیرفعال 40 تا 50 سال تاثیر داشته و باعث کاهش آن شده است؟

  • فهرست:

    چکیده

    فصل اول: کلیات

    مقدمه

    بیان مساله

    ضرورت و اهمیت پژوهش

    فرضیه ها                            

    فرضیه اصلی

    فرضیه های فرعی

    اهداف تحقیق

    هدف کلی

    هدف های ویژه

    پیش فرض های پژوهش 

    محدودیت های پژوهش

    تعریف واژه ها واصطلاحات

    فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

    مبانی نظری

    پیشینه تحقیق

    فصل سوم: روش تحقیق

    روش پژوهش

    جامعه آماری

    نمونه آماری و روش نمونه گیری

    متغیرهای پژوهش 

    متغیر مستقل

    متغیرهای وابسته

    روش اجرا

    ابزار و وسایل

    تجزیه و تحلیل آماری

    فصل چهارم: یافته های تحقیق

    مشخصات توصیفی

    آزمون فرضیه ها                     

    فرضیه اصلی

    فرضیه های فرعی

    فرضیه اول

    فرضیه دوم

    فرضیه سوم

    فرضیه چهارم

    فرضیه پنجم

    فرضیه ششم

    فصل پنجم:  بحث و نتیجه گیری

    چکیده

    نتایج

    بحث و نتیجه گیری

    پیشنهادات                           

    منابع

    پیوست ها

     

    منبع:

    بروجنی، سید محسن و همکاران. (1386). تاثیر ورزش های هوازی با شدت پایین بر فشار خون. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد. دوره 9:19-14.

    جلالی، راحله و همکاران. (1387). شیوع سندرم متابولیک در بزرگسالان اکبر آباد فارس. مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی. دور یازدهم، شماره 4، صفحه  414-405.

    حسبی، محمد؛ ربانی، علی. (1384). ورزش در بیماران دیابتی نوع 1. مجله بیماری های کودکان ایران. دوره 15، شماره 3، 270-261.

    حسنوند، بهمن؛ خدادادی، عبدا...(1391). تعیین تاثیر تمرینات استقامتی و قدرتی بر میزان هموگلوبین گلیکوزیله و قند خون ناشتای بیماران مبتلا به دیابت 2. دوره سیزدهم، شماره 3، مسلسل 49: 87-81..

    خالدان، اصغر؛ حجازی، سید محمود. (1380). تاثیر تمرینات منتخب هوازی بر برخی از عوامل خطر زای قلبی و عروقی اعضا هیات علمی دانشگاه مشهد. شماره 8: 42-28.

    شفیعی، داوود؛ صادقی، معصومه. (1389). بررسی مقایسه میزان کاهش ضربان قلب پس از تست ورزش و ظرفیت ورزش در افراد با و بدون سندرم متابولیک. مجله دانشکده پزشکی اصفهان. سال بیست و هشتم، شماره 115، 934-924.

    صدر، سید محمود و همکاران. (1385). بررسی سندرم متابولیک و معیار های آن در یک جامعه شهری. مجله دانشکده پزشکی تهران. 96:10-90.

    مقدم، معصومه؛ مهدی زاده، سودابه. (1390) سندرم متابولیک و درصد چربی بدن و حداکثر اکسیژن مصرفی. مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. دوره سیزدهم، شماره 5، صفحه 485-479.

    معینی، ضیاء؛ رحمانی نیا، فرهاد. (1386). فیزیولوژی ورزشی و فعالیت بدنی. جلد اول و دوم . انتشارات پیشروان.

    یاوری، عباس؛ نیکو خصلت، سعید. (1390). مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. دوره 33، شماره 4 صفحات 91-82.

    اراضی ح، قیاسی ک، حسینی ح، امین پور م.1391. اثر کوتاه‌مدت مکمل‌یاری‌ اسیدهای چرب امگا-3 و تمرین استقامتی بر لیپیدهای خون و عملکرد استقامتی مردان جوان دارای اضافه‌وزن. ماهنامه علمی پِوهشی دانشگاه شاهد. دوره 19. ص.ص: 29-36.

    آذربایجانی م، عابدی ب. (1391). مقایسه تمرین های هوازی، مقاومتی وترکیبی بر نیمرخ لیپیدی و آدیپونکتین درمردان غیرفعال. فصلنامه دانش و تندرستی،  دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی شاهرود. دوره7، شماره1.32-38.

    اسد م. 1391. اثر هشت هفته تمرین هوازی، مقاومتی و ترکیبی بر میزان کلسترول و آمادگی قلبی- تنفسی در مردان چاق  LDL، HD. پژوهش هاى کاربردى مدیریت و علوم زیستى در ورزش. شماره 3. ص.ص: 57-63.

    احمدی ده رشید ک، 1391. مقایسه اثر بخشی دو نوع تمرین ورزشی صبحگاهی بر پروفایل لیپید نوجوانان. فصلنامه پرستار و پزشک در رزم. شماره 21. ص.ص:18-21.

    تقی زاده ح، افضل پور م، اکبرزاده ح. 1388. مقایسه شاخص های آنتی اکسیدانی و عوامل خطرزای قلبی- عروقی ورزشکاران رشته زورخانه (باستانی کاران) با افراد غیرورزشکار. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد . شماره 4. دوره هفدهم. ص.ص: 262-269.

    خالصی م،گائینی ع،شبخیزف،صمدی ع،ترک ف.(1390). تأثیریکدورهفعالیتورزشیاستقامتیغیرتداومیبرمیزان ICAM-  1وپروفایللیپیدی. مجلهدانشگاهعلومپزشکیوخدماتبهداشتیدرمانیسبزواردوره18.  شماره 3. 198-205

    سیاری ع، حسینی ج، علیجانی ع، فردوسی م. 1386. مقایسه ی تأثیر هشت هفته تمرینات زیر بیشینه شنا و دویدن بر میزان تری گلیسرید، کلسترول، لیپوپروتئین پر چگال، لیپوپروتئین کم چگال دانش آموزان پسر مبتلا به چاقی مقطع متوسطه شهرستان بروجن. مجله ی علمی پزشکی، 4: 422-431

    رولند،ت،1943.فیزیولوژیورزشیدورانرشد،مترجمگایینی،ع،1379.انتشاراتدانش افروز،ص133.

    سوری ر، رواسی ا، گائینی ع، امینیان پ، کردی م. 1386. بررسی تأثیر شدت تمرین بر عوامل خطرزای قلبی-عروقی دانشجویان مرد غیر ورزشکار. پژوهش در علوم ورزشی. 15: 132-145.

    سوری ر،خسروین،رضائیانن،منتظریطالقانی ح. 1390. اثرتمرینمقاومتیواستقامتیبرعاملنشانگربیماریهایعروق کرونردرزنانچاقغیرفعال. مجلهیغدددرونریزومتابولیسمایراندورهیسیزدهم, شمارهی 2.179-189.

    سهیلی ش،گایینی ع،‌ سوری ر.1388. تأثیرتمرینمقاومتیبرشاخص های التهابیسیستمیکدرمردانمسن

    سالهفدهم - شماره4.ص.ص: 51-62

    شوندین،صارمیع،قربانیا،پرستشم.1390. ارتباطآدیپونکتینبامقاومتانسولینیمردانمبتلابهدیابتنوعدومتعاقبیک دورهتمرینهوازی. مجلهعلمیپژوهشیدانشگاهعلومپزشکیاراک،شماره14،55-43

    شیور، ل. 1985، مبانی فیزیولوژی ورزشی، ترجمه گایینی، ع 1379، انتشارات اداره کل  تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش، ص452-552.

    طبرستانی م. 1389. خون شناس پزشکی. نشر سنبله. ص.2467.

    علیجانی ع، احمدی س.1381. بررسی تأثیر هشت هفته تمرینات هوازی و بی هوازی بر برخی عوامل خطرساز قلبی-عروقی دانشجویان مرد دانشگاه شهید چمران اهواز. نشریه حرکت، 11: 5-21.

    عسکری ا، عسکریب،فلاح ز،کاظمی ش.1391. اثرهشتهفتهتمرینهوازیبرسطحلیپیدولیپوپروتئینهایسرمزنان. مجلهعلمیدانشگاهعلومپزشکیگرگان،ص.ص:۲۶تا47

    فاکس،ماتیوس.1980.فیزیولوژیورزشی،ترجمهاصغرخالدان.1373،جلداولودوم،تهران،دانشگاهتهران

    قلی پور م، تبریزی آ. 1391. شیوع عوامل خطرزای قلبی عروقی در دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف. نشریه پرستاری قلب و عروق. دوره اول. شماره2. ص.ص: 48- 56.

    قنبری نیاکی ع، فتحی ر، رمرودی ص.1389. اثر 8 هفته تمرین استقامتی با مدت های مختلف بر سطوح استراحتی  HDLتام،HDL3  و   HDL2پلاسما در موشهای صحرایی نر. نشریه ورزش و علوم زیست حرکتی،  سال دوم، شماره4. 27-36 صفحات.

    گایتون آ،هال ج، فیزیولوژی پزشکی گایتون. ویرایش یازدهم،2007، جلد دوم، ترجمه دکتر احمد نیاورانی1384،انتشارات سماط،  چاپ اول،:1183-92.

    گائینی ع، دبیدی و، رواسی ع، جولازاده ط.1387. اثر یک دوره تمرین هوازی بر حساس ترین شاخص التهابی پیشگو کننده بیماری قلبی عروقی در موش صحرایی مسن. پژوهش در علوم ورزشی،99: 54-39.

    گائینی ع، رجبی ح. 1382.آمادگی جسمانی.انتشارات سمت.383 صحفه.

    گائینی ع، کاظمی ف، زارع ا. 1391. مقایسه تاثیر دو روش تمرین هوازی داومی وتناوبی فزاینده درصد ضربا ن قلب بر لیپوپروتئین پلاسما و CRP سرم زنان. مجله علوم پزشکی کرمان، شماره 53، 377-286.

    مقرنسی م، ناصح م. 1389. ارتباط بی تمرینی با از دست رفتن دستاوردهای تمرین و خطر بروز بیماری های قلبی- عروقی  مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان، 75-81.

    نیکو م، گائینی ع، نیک بخت ح، شعبانی ر. 1388. بررسی تأثیر تمرینات استقامتی-مقاومتی بر ظرفیت بدنی و شاخص های تن سنجی بیماران قلبی. نشریه توانبخشی، 4:8-14.

    مورگان ران، گیلسون، ا. هاف. گ.1997. بیوشیمی و فعالیت های ورزشی.ترجمه عباس علی گائینی،مریم کوشکی جهرمی، محمد رضا حامدی نیا، مهرداد فتحی. 1380.،انتشارات سمت.

    ویلمور، جک اچ و کاستیل، دیوید ال، 2008، فیزیولوژی ورزشی و فعالیت بدنی، ترجمه معینی ضیاء، رحمانی نیا فرهاد، رجبی حمید، سلامی فاطمه، (1384) تهران، انتشارات مبتکران.

    هارپر، ب. ، و رابرت، ک. ، (1382). بیوشیمی هارپر، ترجمه دکتر ناصر ملک نیا، و دکتر پرویز شهبازی.

    یکتایار م، محمدی س،احمدی ده رشید س، خدامرادپور م. 1390. مقایسه اثرات تمرینات ورزشی مقاومتی، استقامتی و ترکیبی بر پروفایل لیپید مردان میانسال غیرورزشکار. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان. دوره شانزدهم.  ص.ص:26-36.

     

    Alexandre Silva & et al. Aerobic training does not Alter blood pressure in menopausal woman with metabolic syndrome. Universidad federal da Paraiba. 2012: 979-987.

    Altena TS, Michaelson JL, Ball SD, Guilford BL,Thomas TR. Lipoprotein subfraction changes after continuous or intermittent exercise training. Med Sci Sports Exerc. 2006; 38: 367-72.

    Bahadursingh S, Beharry K, Maharaj K, Mootoo C, Sharma P, Singh J, Teelucksingh K, Tilluckdharry R. C-reactive protein: adjunct to cardiovascular risk assessment.West Indian Med J. 2009 Dec; 58(6):551-5.

    Bilhorn KR, Luo Y,Lee BT, Wong ND. High-density lipoprotein cholesterol, high-sensitivity C-reactive protein, and cardiovascular disease in United States adults.Am J Cardiol. 2012 Nov 15; 110(10):1464-7.

    Durstine JL, Grandjean PW, Cox CA et al (2002), Lipids, lipoproteins, and exercise. J Cardiopulm Rehabil; 22(6): 385-398.

    Emmanuel, G. C., Guillermo, R. G. Review physical exercise and metabolic syndrome. Rev Bras med Esporta j 2004; 10: 325-330.

    Eriksson, J., Taimela, S., Koivisto, V.A. Review Exercise and the metabolic syndrome. J Nut Diabetes, 1997; 40:125-135.

    Gray SR, Barker G, Wright A, Fitzsimons CF, Mutri N and Nimmo MA. The Effect of a 12 Week Walking Intervention on Markers of Insulin Resistance and Systemic Inflammation. Preventive Medicin. 2008; 48(1):39-44.

    Guerra LF, Prado W, Cheik NC, Viana FF, Botero JP, Vendramini RC, et al. Effects of 2 or 5 consecutive exercise days on adipocyte area and lipid parameters in Wistar rats. Lipids in health and deseas. 2007; 121: 223-230.

    Hill AM, Buckley JD, Murphy KJ, Howe PRC.Combining fish-oil supplements with regular aerobicexercise improves body composition and cardiovascular disease risk factors. Am J Clin Nutr. 2007; 85: 1267–74.

    Huffman, K.M.; G.P. Samsa; C.A. Slentz; B.D. Duscha; J.L. Johnson; C.W. Bales; C.J. Tanner; J.A. Houmard; W.E. Kraus (2006). “Response of high-sensitivity C-reactive protein to exercise training in an at-risk population”. 152(4):793-800.

    Isasi CR, Deckelbaum RJ, Tracy RP, Starc TJ. Berglund L, Shea S. 2003, Physical fitness and C-reactive protein level in children and young adults: the Columbia University Biomarkers Study. Pediatrics, 111; 332-338.

    Kang J, Rashti SL, Tranchina CP, Ratamess NA, Faigenbaum AD, Hoffman JR. Effect of preceding resistance exercise on metabolism during subsequent aerobic session. Eur J Appl Physiol 2009; 107: 43-50.

    Kazmarzyk, P., Leon, A.S.  Targeting the metabolic syndrome with exercise. Med Sci sport Exe. 35:1703-1708.

    khoshnam M.S, Khoshnam E, Abedi H.A. TheEffect of Aerobic Physical Exercise on immune system andHS- CRP in male athlete and Non-athletes. 2012. Advances in Environmental Biology, 6(12): 3023-3027.

    Krause WE, Houmard JA, Duscha BD, Knetzger KJ, Wharton MB, McCartney JS. Effects of the Amount and Intensity of Exercise on Plasma Lipoproteins. The New England J Med 2002; 374: 1483-92.

    Lynn Wolf D.2006. The Effects of Exercise Trainingand Dietary Supplementation on Fat Metabolismand Body Composition in Obese Women”. A Dissertationfor the degree of Doctor of Philosophy,University of Pittsburgh.

    Maury, E., Et al. Adipokine deregulation adipose tissue inflammation and metabolic syndrome mol cell. J Endo, 2010:1-15.

    Mora S, Lee IM, Buring JE, Ridker PM. Association of physical activity and body mass index with novel and traditional cardiovascular biomarkers in women. JAMA. 2006; 22, 295(12): 1412-9.

    Nicklas, B. J.; W. Ambrosius; S.P. Messier; G.D. Miller; B.W. Penninx; R.F. Loeser; S. Palla; E. Bleecker; M. Pahor (2004). “Diet-induced weight loss, exercise, and chronic inflammation in older,obese adults: a randomized controlled clinical trial”. Am. J. Clin. Nutr. 79,544–551.

    Olsan TP, Dengel DR, Leon AS, and Schmitz KH. Changes in Inflammatory Biomarkers Following One-Year of Moderate Resistance Training in Over Weight Women. Intertaional PF Obesity. 2007; 31: 996-1003.

    Pihl E, Zilmer K, Kullisaar T, et al. High-sensitive protein level and oxidative stress-related status informer atheletes in relation to traditional cardiovascular risk factors. Atherosclerosis 2003; 171(2): 321-26.

    Plaisance EP, Toylor JK, Alhassan S, Abebe A, Mestek L and Grandjean PW. Cardiovascular Fitness and Vascular Infammatory Markers After Acute Aerobic Exercise. International journal of Sport Nutrutuin and Exercise Metabolism. 2007; 17:152 – 162.

    Renine, K. Association of metabolic syndrome with both Vigorous and moderate physical activity. In J Epidemiology, 2003.32; 600-606.

    Skinner, Y. Age, Sex, Race, initial fitness response to training, The Heritage family study. J Appl. Physiol. 2001.90:1770-1775.

    Tom, R., Thomas, S., Warner, O. Exercise and the metabolic syndrome with weight remain. J MCKEE, Univ. Of Missouri, Columbia; February, 2010; 6-11.

    Tomohiro, O., Yoshio, N., and et al. effect of Aerobic exercise on metabolic syndrome improvement in response to weight reduction.


موضوع پایان نامه مقایسه احتمال خطر ده ساله بیماری عروق کرونر قلب در مردان فعال و غیرفعال 40 تا 50 سال, نمونه پایان نامه مقایسه احتمال خطر ده ساله بیماری عروق کرونر قلب در مردان فعال و غیرفعال 40 تا 50 سال, جستجوی پایان نامه مقایسه احتمال خطر ده ساله بیماری عروق کرونر قلب در مردان فعال و غیرفعال 40 تا 50 سال, فایل Word پایان نامه مقایسه احتمال خطر ده ساله بیماری عروق کرونر قلب در مردان فعال و غیرفعال 40 تا 50 سال, دانلود پایان نامه مقایسه احتمال خطر ده ساله بیماری عروق کرونر قلب در مردان فعال و غیرفعال 40 تا 50 سال, فایل PDF پایان نامه مقایسه احتمال خطر ده ساله بیماری عروق کرونر قلب در مردان فعال و غیرفعال 40 تا 50 سال, تحقیق در مورد پایان نامه مقایسه احتمال خطر ده ساله بیماری عروق کرونر قلب در مردان فعال و غیرفعال 40 تا 50 سال, مقاله در مورد پایان نامه مقایسه احتمال خطر ده ساله بیماری عروق کرونر قلب در مردان فعال و غیرفعال 40 تا 50 سال, پروژه در مورد پایان نامه مقایسه احتمال خطر ده ساله بیماری عروق کرونر قلب در مردان فعال و غیرفعال 40 تا 50 سال, پروپوزال در مورد پایان نامه مقایسه احتمال خطر ده ساله بیماری عروق کرونر قلب در مردان فعال و غیرفعال 40 تا 50 سال, تز دکترا در مورد پایان نامه مقایسه احتمال خطر ده ساله بیماری عروق کرونر قلب در مردان فعال و غیرفعال 40 تا 50 سال, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه احتمال خطر ده ساله بیماری عروق کرونر قلب در مردان فعال و غیرفعال 40 تا 50 سال, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه احتمال خطر ده ساله بیماری عروق کرونر قلب در مردان فعال و غیرفعال 40 تا 50 سال, پروژه درباره پایان نامه مقایسه احتمال خطر ده ساله بیماری عروق کرونر قلب در مردان فعال و غیرفعال 40 تا 50 سال, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مقایسه احتمال خطر ده ساله بیماری عروق کرونر قلب در مردان فعال و غیرفعال 40 تا 50 سال, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه احتمال خطر ده ساله بیماری عروق کرونر قلب در مردان فعال و غیرفعال 40 تا 50 سال, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه احتمال خطر ده ساله بیماری عروق کرونر قلب در مردان فعال و غیرفعال 40 تا 50 سال, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه احتمال خطر ده ساله بیماری عروق کرونر قلب در مردان فعال و غیرفعال 40 تا 50 سال, رساله دکترا در مورد پایان نامه مقایسه احتمال خطر ده ساله بیماری عروق کرونر قلب در مردان فعال و غیرفعال 40 تا 50 سال

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی – فیزیولوژی چکیده برررسی تاثیر چهار هفته فعالیت ورزشی ایزومتریک هندگریپ، بر تغییرات اتساع عروقی وابسته به جریان خون و فشارخون در زنان مبتلا به پرفشاری خون پرفشاری‌خون، نقش قابل توجهی را در ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و مرگ و میر این نوع بیماری‌ها در جهان ایفا می‌کند. به نظر می‌رسد که پرفشاری‌خون ارتباط پیچیده‌ای با ...

پایان نامه جهت اخذ کارشناسی ارشد علوم بهداشتی در تغذیه چکیده مقدمه پژوهش ها حاکی از شیوع اختلالات چربی خون در کودکی و نوجوانی است. با توجه به شکل گیری عادات غذایی ازدوران کودکی و نوجوانی و تاثیر بر سلامت یا بیماری در بزرگسالی، مطالعه حاضر با هدف تعیین هم بستگی الگوی های غذایی غالب با ترکیب چربی های خون در کودکان و نوجوانان ساکن منطقه مینودر قزوین انجام شد. روش کار در پژوهش حاضر ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی (گرایش فیزیولوژی ورزش) چکیده هدف از پژوهش حاضر مطالعه اثر مصرف مکمل امگا-3 در یک دوره تمرین هوازی فزاینده بر پاسخ سایتوکاین های پیش التهابی TNF-α ، β1- IL و شاخص مقاومت انسولینی در مردان دیابتی نوع 2 بود. بدین منظور 30 مرد مبتلا به دیابت نوع دو با میانگین سن8/7±75/51 سال، به عنوان آزمودنی های پژوهش به سه گروه مصرف مکمل ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: تربیت و علوم ورزشی، گرایش: فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر سه شیوه تمرینی همزمان بر شاخص های آنتروپومتریک و سلامتی مردان میان سال بود. به این منظور در پژوهش حاضر 30 مرد میان سال با میانگین سنی (7/5±2/45 سال )در سه گروه [1]هوازی, [2]مقاومتی و[3] ترکیبی قرار گرفتند. برای هر گروه یک برنامه تمرینی 6 هفته ای در نظر ...

پایان نامه (یا رساله) برای دریافت درجه بسیار خوب در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین سطح فعالیت بدنی ، عوامل آمادگی جسمانی و ترکیب بدنی دانشجویان دختر دانشگاه پردیس الزهرا (فرهنگیان)سمنان انجام گردید. در این مطالعه­ی مقطعی، جامعه تحقیق شامل کلیه دانشجویان دختر پردیس الزهرای دانشگاه فرهنگیان استان سمنان بود که از این میان ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی _ گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف از این پژوهش بررسی رابطه‌ی بین فعالیت بدنی با BMI و تصویر­­ بدن در دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه بود. بدین منظور 370 دانش‌آموز دختر مقطع متوسطه ناحیه‌ی یک رشت در دامنه‌ی سنی 14 تا 18 سال، با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای- تصادفی، انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. ...

پایان­ نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف از پژوهش حاضر، مطالعه­ی اثر تمرینات هوازی بر برخی عوامل خطر­زای بیماری شریان کرونری در بیماران مولتیپل اسکلروز (MS) متوسط بود. در این مطالعه کاربردی، تعداد15 نفر (22/8±68/33سال) از زنان مبتلا به MS با 4>EDSSبه طور تصادفی به دو گروه گواه (7 نفر) و آزمایش (8 نفر)تقسیم شدند. بیماران ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی - گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف از انجام این پژوهش، بررسی آمادگی جسمانی پرسنل اداره حفاظت سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و مقایسه آن با نورمهای استاندارد جهانی بود. جامعه آماری شامل کلیه پرسنل اداره حفاظت سازمان مرکزی بودند و تعداد آنها 87 نفر بود. نسبت میزان دور کمر به دور باسن(WHR)، شاخص توده ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی - گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف از انجام این پژوهش، بررسی آمادگی جسمانی پرسنل اداره حفاظت سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و مقایسه آن با نورمهای استاندارد جهانی بود. جامعه آماری شامل کلیه پرسنل اداره حفاظت سازمان مرکزی بودند و تعداد آنها 87 نفر بود. نسبت میزان دور کمر به دور باسن(WHR)، شاخص توده ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی (گرایش فیزیولوژی ورزش) چکیده هدف از پژوهش حاضر مطالعه اثر مصرف مکمل امگا-3 در یک دوره تمرین هوازی فزاینده بر پاسخ سایتوکاین های پیش التهابی TNF-α ، β1- IL و شاخص مقاومت انسولینی در مردان دیابتی نوع 2 بود. بدین منظور 30 مرد مبتلا به دیابت نوع دو با میانگین سن8/7±75/51 سال، به عنوان آزمودنی های پژوهش به سه گروه مصرف مکمل ...

ثبت سفارش