پایان نامه برررسی تاثیر چهار هفته فعالیت ورزشی ایزومتریک هندگریپ، بر تغییرات اتساع عروقی وابسته به جریان خون و فشار خون در زنان مبتلا به پرفشاری خون

word 2 MB 31715 96
1393 کارشناسی ارشد تربیت بدنی و ورزش
قیمت قبل:۶۴,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد در

     رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی – فیزیولوژی

    چکیده

     

    برررسی تاثیر چهار هفته فعالیت ورزشی ایزومتریک هندگریپ، بر تغییرات اتساع عروقی وابسته به جریان خون و فشارخون در  زنان مبتلا به پرفشاری خون

     

     

     

    پرفشاری‌خون، نقش قابل توجهی را در ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و مرگ و میر این نوع بیماری‌ها در جهان ایفا می‌کند. به نظر می‌رسد که پرفشاری‌خون ارتباط پیچیده‌ای با اختلال در عملکرد اندوتلیال دارد. افزایش فشارخون به طور قابل توجهی با اختلالاتی در عملکرد و ساختار قلبی- عروقی همراه است که باعث تخریب قلب، کلیه‌ها، مغز، عروق و دیگر اندام‌ها می‌گردد و منجر به مرگ زودرس می‌شود. هدف از تحقیق حاضر، برررسی تاثیر چهار هفته فعالیت ورزشی ایزومتریک هندگریپ، بر تغییرات اتساع عروقی وابسته به جریان خون(FMD) و فشارخون در  زنان مبتلا به پرفشاری خون بود. بدین منظور در این مطالعه 14 زن با محدوده سنی 30 تا 55 سال بر اساس توده چربی بدن و نوع داروی مصرفی فشارخون انتخاب شدند. شرکت کنندگان برنامه تمرینی ایزومتریک هندگریپ را در 4 هفته، هر هفته 3 جلسه انجام می‌دادند. قبل از شروع تمرینات و 24 ساعت پس از انجام آخرین جلسه، فشارخون و سونوگرافی داپلر از شریان بازویی دست راست آزمودنی‌ها گرفته شد. ارزیابی داده‌ها با استفاده از آزمون T وابسته طرح پیش آزمون- پس آزمون در سطح معنی­داری  05/0  P­­≤انجام شد. طبق نتایج به دست آمده، تغییرات معناداری در میزان FMD و فشارخون سیستولیک و دیاستولیک در گروه آزمودنی‌ها مشاهده شد (به ترتیب001/0> p و 006/0 = p و001/0>p  ) در پایان، نتایج این پژوهش نشان داد فعالیت ورزشی ایزومتریک هندگریپ با تاثیر مثبت بر عملکرد اندوتلیال می­تواند به‌طور بالقوه­ای اختلال عملکرد اندوتلیال را در افراد پرفشاری‌خون معکوس کند.

     

    واژه­های کلیدی: تمرینات ایزومتریک، تغییرات اتساع عروقی وابسته به جریان خون، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک

    اینگونه تخمین زده می‌شود که پرفشاری خون، 1 بیلیون نفر را در سرتاسر جهان درگیر می‌کند که این امر با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی(CVD) [1] و بالارفتن  مرگ و میر مخصوصا در افراد مسن همراه است و به درستی ثابت شده است که با پیشرفت سن، فشارخون افزایش پیدا می‌کند. (رافائل داس ریس و همکاران[2]،2013). در ایالت متحده آمریکا، حدود 9/77 میلیون نفر بزرگسال مبتلا به پرفشاری خون هستند که طبق آمار سازمان بررسی ارزیابی تغذیه و سلامت ملی (NHANES)[3] در سال 2007،  5/81 درصد از این افراد از بیماری خود، اطلاع دارند، 9/74 درصد تحت درمان هستند، 5/52 درصد تحت کنترل هستند و 5/47 درصد نیز تحت کنترل نمی‌باشند. پیش بینی‌ها نشان می‌دهند که پرفشاری خون از سال 2013 تا سال 2030، 2/7 درصد افزایش خواهد داشت (انجمن قلب آمریکا[4] ،2013).

    پرفشاری خون نقش برجسته‌ای را در جهان، در تمام علل و مرگ و میر بیماری‌های قلبی- عروقی ایفا می‌کند. اصلاح شیوه زندگی، شامل افزایش فعالیت ورزشی برای پیشگیری و درمان پرفشاری خون توصیه می‌گردد (چری لی و همکاران[5] ،2007).

    کاهش فعالیت بدنی و زیاده‌روی در مصرف چربی‌ها، گوشت، شکر، نمک و مصرف دخانیات همراه با زندگی پر استرس در دهه‌های گذشته، بروز بیماری‌های عمده‌ی غیرواگیر را در جوامع بشری افزایش داده است. تقریبا دو سوم مرگ و میرها در کشورهای پیشرفته به علت این بیماری‌ها است. و در کشورهای خاورمیانه نیز بیماری‌های قلبی– عروقی، بیماری‌های مزمن ریوی و دیابت سه علت از شش علت اول مرگ و میر را تشکیل می‌دهند. در ایران نیز این بیماری‌ها از علل عمده‌ی مرگ و میر و ناتوانی به شمار می‌روند. عوامل خطر بروز این بیماری‌ها، شامل افزایش فشارخون، زیادی چربی‌های خون، اختلالات متابولیسم گلوکز، اضافه وزن و چاقی و مصرف دخانیات می‌باشد که در کشور ما و به ویژه در شهرهای بزرگ شایع است.

    طبق آمار مندرج در سیمای مرگ و میر در 29 استان کشور در سال 1383، ده علت اصلی مرگ و میر در ایران، به ترتیب، بیماری‌های قلبی – عروقی، حوادث غیرعمدی، سرطان‌ها، بیماری‌های دستگاه تنفس، اختلالات حول تولد، بیماری‌های دستگاه گوارش، مجموع حوادث عمومی، بیماری‌های دستگاه ادراری و تناسلی، اختلالات غدد و متابولیک و ناهنجاری‌های مادرزادی بوده است. اگر چه بدون شک این رتبه بندی تا سال 2030 در کشور ما نیز تغییر می‌کند، صحت، دقت و متدولوژی گردآوری آمار کشوری جای تامل دارد (عزیزی،جانقربانی وحاتمی،1389).

    در افراد بالغ، فشارخون سیستولی 140 میلی‌متر جیوه یا بالاتر و یا فشارخون دیاستولی 90 میلی‌متر جیوه یا بالاتر پرفشاری خون محسوب می‌شود. فشار خون بالا شایعترین عامل بروز نارسایی و سکته مغزی در بسیاری از کشورها و شایعترین عامل ایجاد نارسایی کلیوی است. در حال حاضر داروهای پایین آورنده فشار خون از رایج ترین داروهایی هستند که توسط پزشکان نسخه می‌شوند با این حال هنوز بیش از نیمی از بیمارانی که فشار خون بالا دارند، درمان نمی‌شوند و فشار خون در بیشتر آنهایی که درمان می‌شوند در حد مطلوب کنترل نشده است. با این وجود، فشار خون بالا در کشور آمریکا در دهه‌های گذشته کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است که می‌تواند به علت دقت بیشتر در اندازه‌گیری و تشخیص فشار خون بالا و یا حاصل اقدام‌های وسیع انجام شده در جهت پیشگیری اولیه بیماری‌های قلبی – عروقی در این کشور باشد. شیوع پرفشاری خون در کشورهای اروپایی نیز در همین حدود ذکر شده است. مطالعات انجام شده در کشور ایران نیز حاکی از شیوع بالای پرفشاری‌خون است. در آخرین بررسی شهر تهران در طرح قلب سالم (1376)، شیوع فشارخون دیاستولی بالا در محدوده سن 25 تا 65 سال، حدود 23 درصد و فشار خون سیستولی بالا (بدون بالا بودن فشارخون دیاستولی) حدود 10 درصد نشان داده شده است. این آمار لزوم توجه بیشتر به عوامل خطر قلبی – عروقی و اهمیت پیشگیری اولیه را در کشور، بیش از بیش مورد تاکید قرار می‌دهد (حاتمی،رضوی،اردبیلی،مجلسی،سیدنوزادی و پریزاده، 1383).

    به دنبال ایجاد فشارخون، کنترل فشارخون بالا  نیز از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد تا شانس ایجاد عوارض به واسطه فشارخون به حداقل مقدار خود برسد. علیرغم این که پیشگیری و درمان پرفشاری خون مورد توجه قرار گرفته و راهکارهای مشخص برای درمان آن ارائه گردیده که می‌توان به در دسترس بودن بیش از صد نوع داروی متفاوت فشار خون که کارایی همگی به اثبات رسیده اشاره کرد، اما همچنان میزانهای گزارش شده برای کنترل فشار خون ناامید کننده است. میزان موفقیت برای کنترل فشار خون در آمریکا تنها 27 درصد بوده که در انگلستان، فرانسه و آلمان حتی از این هم کمتر است. گزارشات پزشکی نشان می‌دهد که شکست در کنترل فشار خون ریشه در عدم تمکین دارویی دارد. متأسفانه بیشتر تحقیقات به پرس و جو در تمکین دارویی محدود شده اند و یافته‌ها در مورد فرآیند تصمیم گیری در زمینه خودتنظیمی فشار خون توسط بیمار بسیار ناچیز است. واضح است که کنترل فشار خون به درجه معینی از خودتنظیمی نیاز دارد. خودتنظیمی شامل کنترل منظم فشار خون، کاهش نمک مصرفی، عدم مصرف سیگار، انجام ورزش، اجتناب از فشارهای روحی روانی، تغذیه سالم، کاهش وزن و مصرف مرتب دارو طبق تجویز پزشک می‌باشد (براتی و همکاران،1389).

    همانگونه که ذکر شد، ﻳﻜﻲ از ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﺧﻄﺮﻧﺎک ﺑﺮای ﺑﻴﻤﺎریﻫﺎی ﻗﻠﺒﻲ- ﻋﺮوﻗﻲ، ﭘﺮﻓﺸﺎریﺧون اﺳﺖ.ﻛﺎﻫﺶ ﻓﺸﺎرﺧﻮن اﺳﺘﺮاﺣﺘﻲ در اﻓﺮاد ﻃﺒﻴﻌﻲ[6] و ﺑﻪ وﻳﮋه اﻓﺮاد ﭘﺮﻓﺸﺎرﺧﻮنی[7] اﻫﻤﻴﺖ بسزاﻳﻲ از ﻟﺤﺎظ ﻛﺎﻫﺶ ﺧﻄﺮ ﻣﺸﻜﻼت ﻗﻠﺒﻲ - ﻋﺮوﻗﻲ دارد. ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ورزﺷﻲ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﻳﻜﻲ از راﻫﻜﺎرﻫﺎی ﻏﻴﺮ داروﻳﻲ ﺑﺮای ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی، ﻛﺎﻫﺶ و درﻣﺎن ﻣﺸﻜﻼت ﻓﺸﺎرﺧﻮن در ﻋﻤﻮم اﻓﺮاد ﺑﺎﺷﺪ (محبی و همکاران، 1388).

    اختلال در عملکرد اندوتلیال یکی از عوامل اصلی در پیشرفت آترواسکلروز، پرفشاری‌خون و بیماری عروق کرونری(CAD)[8] محسوب می‌شود. این مورد در افراد پرخطر مستعد آترواسکلروز و در بیماران پرفشارخونی دیده شده است. همچنین اختلال در عملکرد اندوتلیال یک پیشگوی مهم در خصوص حوادث قلبی- عروقی در طولانی مدت می‌باشد (این چانگ هانگ و همکاران[9]، 2012)

    اندوتلیوم عروق خونی، نقش مهمی را در تنظیم تونیسیته عروق و حفظ هموستاز قلب و عروق بازی می کند. اختلال در عملکرد اندوتلیوم به پاتوژنز آترواسکلروز بیماری های عروقی و حوادث حاد قلبی و عروقی مرتبط است. اتساع ناشی از جریان خون(FMD)[10]‌ به دنبال ترشح نیتریک اکساید (NO)[11] از سلول‌های اندوتلیال اتفاق می‌افتد. همچنین اخیرا از FMD برای مطالعه عملکرد اندوتلیال عروق خونی به عنوان یک روش غیرتهاجمی استفاده می‌شود. علاوه براین گزارش شده است که اختلال در FMD با تجمع عوامل خطر کرونری مرتبط می‌باشد (جیرو موریگوچی و همکاران[12]،2004)

    پرفشاری خون که با اختلال در عملکرد اندوتلیال مرتبط است بیانگر شرایطی است که در آن با کاهش اتساع وابسته به اندوتلیوم و وابسته به نیتریک اکساید روبرو هستیم.  تمرینات ایروبیک پویا، احتمالا به علت ایجاد سازگاری‌های مرتبط با تمرین در سیستم عروقی (برای مثال افزایش اتساع وابسته به اندوتلیال)، فشارخون استراحتی را در افراد مبتلا به پرفشاری خون و یا افراد بدون فشارخون بالا به طور موثری کاهش می‌دهد (پسکاتلو و همکاران[13] ، 2004). شواهد اندکی نشان می‌دهند که تمرینات ایزومتریک شامل تمرینات ایزومتریک هندگریپ، فشارخون استراحتی را در افراد با یا بدون فشارخون بالا کاهش می‌دهد (تیلور و همکاران[14]،2003). مکانیسم‌های مرتبطی در این زمنیه پیشنهاد شده اما مورد بررسی قرار نگرفته است همانند افزایش اتساع وابسته به اندوتلیال (ری سی و همکاران[15]،2000).

    برای ارزیابی اختلال در عملکرد اندوتلیال، راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها اتساع وابسته به جریان خون (FMD) می‌باشد. FMD یکی از روشهای وسیع غیرتهاجمی برای ارزیابی عملکرد اندوتلیال است که بازتاب اتساع وابسته به نیتریک اکساید اندوتلیال در پاسخ به انسداد ناشی از پرخونی واکنشی می‌باشد (این چانگ هانگ و همکاران[16]،2012).

    شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ورزﺷﻲ ایزومتریک ﺑﺮ ﻛﺎﻫﺶ ﻓﺸﺎرﺧﻮن استراحتی افراد حتی در کمتر از 8 هفته ﻣﻮﺛﺮ اﺳﺖ. از سازگاریهای سریع ایجاد شده به دنبال این نوع تمرینات می‌توان به تغییر در اوج ظرفیت اتساع عروقی[17] اشاره کرد (گاوین و همکاران[18]، 2010). تحقیق حاضر با هدف تاثیر 4 هفته فعالیت ایزومتریک هندگریپ بر فشارخون استراحتی و اتساع ناشی از جریان خون زنان مبتلا به پرفشاری خون انجام شد.

    1-1 بیان مسئله

    فشار خون از نظر همودینامیک عبارت است از نیرویی که خون بر دیواره‌ی رگ‌هایی که در آن جریان دارد وارد می‌کند و ازیاد فشارخون از افزایش برون ده قلبی، بالا رفتن مقاومت عروقی و یا هر دو ناشی می‌شود. بر این اساس در افراد بالغ، فشار خون  سیستولی 140 میلی متر جیوه یا بالاتر و یا فشار خون دیاستولی 90 میلی متر جیوه یا بالاتر، پرفشاری خون محسوب می‌شود. هدف از تشخیص و درمان پرفشاری خون، کاهش احتمال بروز بیماریهای قلبی – عروقی و مرگ و میر ناشی از آنهاست. (عزیزی،جانقربانی وحاتمی،

     

    Abstract

     

     

    The effect of 4 weeks of isometric handgrip exercise on flow mediated dilation and blood pressure in individuals medicated for hypertension

    BY

    Mahshid mohazzab

     

    Hypertension contributes significantly to worldwide cardiovascular morbidity and mortality. Hypertension appears to have a complex association with endothelial dysfunction. The augmentation of blood pressure contributes significantly with cardiovascular structure and function disorder that cause damaging of heart, kidneys, brain and vascular and other limbs causing premature death. The purpose of this study was to evaluate 4 weeks of isometric handgrip exercise on Flow mediated dilation and blood pressure on individulas medicated for hypertention. 14 wemon of age 30-55 were selected on the basis of BMI and consumption medicin.

    All participants trained three times per week for 4 weeks. FMD brachial artery and blood pressure were assessed before and after exercise. Data were evaluated using dependent T-test (pretest-posttest design) at a significance level was p=0/05. According to the results, significant changes in Flow mediated dilation and systolic-diastolic blood pressure were observed (respectively p = 0/001and p = 0/006 and p = 0/001) . In conclusion, the results of this study demonstrated that isometric exercise with positive effect on endothelial function can potentially reverse endothelial dysfunction in hypertensives. 

  • فهرست:

    فصل اول : مقدمه................................................................................................................................ 1 

       1-1  بیان مسأله.................................................................................................................................5

       1-2   ضرورت واهمیت پژوهش.... 9

       1-3   اهداف پژوهش.... 11

            1-3-1 هدف کلی.. 11

            1-3-2  اهداف اختصاصی.. 11

      1-4   پرسش‌های پژوهش.... 12

      1-5 تعاریف مفهومی متغیرها 12

           1-5-1  پرفشارخونی.. 12

           1-5-2 اتساع عروقی وابسته به جریان خون.. 13

           1-5-3 فشارخون سیستولیک.................................................................................................13

           1-5-4 فشارخون دیاستولیک..................................................................................................13

           1-5-5 فعالیت ایزومتریک........................................................................................................13

    فصل دوم: مفاهیم بنیادی و پیشینه پژوهش

    2 –1مقدمه........................................................................................................................................... 15

    2-2 مفاهیم بنیادی.. .15

    2-2-1 فشارخون.. 15

    2-2-2 پرفشارخونی.. 16

     

         عنوان                                                                                                       صفحه

    2-2-3 پاتوفیزیولوژی.. 17

        2-2-3-1 کنترل موضعی.. 18

        2-2-3-2 کنترل پرفشارخونی.. 20

        2-2-3-2-1کنترل دارویی.....................................................................................................20

          2-2-3-2-1 کنترل غیر دارویی..........................................................................................21

    2-2-4 عوارض پرفشارخونی.. 22

    2-2-5 ساختار عملکرد عروق.. 23

    2-2-6 ساختار عروق خونی.. 24

    2-2-7 اندوتلیوم. 25

    2-2-8 ساختار اندوتلیوم. 26

    2-2-9 عملکرد اندوتلیال.. 26

    2-2-10 اختلال در عملکرد اندوتلیال.. 28

    2-2-11 ارزیابی اندوتلیال و عملکرد عروقی 29

    2-2-12 اتساع عروقی ناشی از جریان خون.. 29

    2-2-13 تنش برشی.. 31

    2-2-14 فعالیت ورزشی ایزومتریک و فشارخون 33

    2-3  پیشینه تحقیق 35

    فصل سوم: روش شناسی تحقیق

                                                                                       

    3-1 مقدمه. 41

    3-2 روش پژوهش.... 41

    3-3 جامعه آماری، نمونه آماری و روش نمونه­گیری.................................................................41

     

         عنوان                                                                                                           صفحه

     

    3-4 متغیرهای پژوهش.... 42

       3-4-1 متغیرهای مستقل.. 42

       3-4-2 متغیرهای وابسته. 42

       3-4-3 محدودیت‌های غیرقابل کنترل.. 42

       3-4-4 متغیرهای قابل کنترل.. 43

    3-5 تعریف عملیاتی متغیرها 43

       3-5-1فعالیت ایزومتریک.... 43

    3-5-2 زنان غیر ورزشکار....................................................................................................................43

    3-5-3 بیماری پرفشارخونی...............................................................................................................43

    3-6 ابزار و وسایل اندازه گیری پژوهش...........................................................................................44

    3-7 روش اجرا.......................................................................................................................................45

    3-8 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات..................................................................................................47

     فصل چهارم: یافته­های پژوهش

    4-1 مقدمه........................................................................................................................................49

    4-2 بررسی نرمالیته داده‌های مطالعه.........................................................................................49

    4-3 یافته های توصیفی.....................................................................................................................50

    4-3 نتایج توصیفی متغیرهای اندازه گیری شده.......................................................................51

    4-4 یافته های مرتبط با سوالات پژوهش....................................................................................51

    4-4-1 سوال اول .................................................................................................................................51

    4-4-2 سوال دوم ................................................................................................................................52

    4-4-3 سوال سوم ...............................................................................................................................54

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    5-1 مقدمه.................................................................................................................................................57

    5-2 خلاصه تحقیق .................................................................................................................................57

    5-3 بحث و بررسی...................................................................................................................................59

       5-3-1 تاثیر فعالیت ورزشی بر FMD و فشارخون......................................................................59

         عنوان                                                                                                           صفحه

     

    5-4  نتیجه گیری..............................................................................................................................74

    5-5 محدودیت ها ....................................................................................................................................75

    5-6 پیشنهادات ........................................................................................................................................75

        5-6-1 پیشنهادهای کاربردی...........................................................................................................75

        5-6-2 پیشنهادهای پژوهشی...........................................................................................................76

     

    فهرست منابع

    منابع فارسی................................................................................................................................................77

    منابع انگلیسی ...........................................................................................................................................78

     

    منبع:

    منابع فارسی

    هال،جان(2011). فیزیولوژی پزشکی گایتون.ترجمه:اصغر قاسمی و مسلم محمدی(1391).تهران:انتشارات خسروی.

     

    اسمیت،دنیس‌ال،بوفرنهال.(2011). فیزیولوژی ورزشی قلبی – عروقی پیشرفته.ترجمه:پروانه نظرعلی(1392) تهران: انتشارات حتمی

     

    آزرم،طالب، برجیان،لیلی، جعفری،محمدرضا و همکاران (1382). فیزیولوژی شناخت اعمال و وظایف اعضای مختلف بدن انسان.اصفهان: انتشارات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.انتشارات کنکاش

     

     ژیانگ،لوشا، هستر، رابرت ال(2012) پاسخ­های قلبی- عروقی به فعالیت ورزشی.ترجمه: فرهاد دریانوش و نسترن حاجی تهرانی(1392) تهران: انتشارات حتمی

     

      اس ساجیو،مایکل (2012) عملکرد قلبی- ریوی طی فعالیت ورزشی در بیماران قلبی. ترجمه: فرهاد دریانوش، مهشید مهذب،ملیحه کمالی و همکاران(1392) تهران: انتشارات حتمی

     

    عزیزی، فریدون، جانقربانی، محسن، حاتمی، حسین (1389) اپیدمیولوژی و کنترل بیماریهای شایع در ایران.تهران: انتشارات پژوهشکده علوم  غدد درون ریز و متابولیسم

    پرستاری داخلی جراحی بیماریهای قلب وعروق- فیپس سال75

    حاتمی،حسین، رضوی، سیدمنصور، افتخاری اردبیلی، حسن و همکاران (1388) کتاب جامع بهداشت عمومی جلد دوم تهران: انتشارات وزارت بهداشت

    رای،علیرضا (1382).اپیدمیولوژی فشارخون. سمینارعلمی فشارخون. کرمانشاه: انتشارات دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

    نشریه مرکزروابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت،درمان وآموزش پزشکی شماره 16 – فروردین ماه 1392

     

    هانیه نیرومند اسکویی ،دکتر محمد تفضلی شاد پور،دکتر فرزان قال چی(١٣٨٧). مطالعه اثر الاستیسیته شریان بر الگوی تنش برشی دیواره و پاسخ سلول های اندوتلیال، مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، صفحات 132-127

    منابع انگلیسی

    Nasim Karim, Jahan Ara Hasan  and Syed Sanowar Ali (2011).heart rate variability. Journal of Basic and Applied Sciences Vol. 7, No. 1, 71-77

     

    P. Tikkanen, "Characterization and application of analysis methods for ECG and time interval variability data, 1999," inDepartment of Physical Sciences Finland: University of Oulu, p. 103.

     

    Cheri L. McGowan, Adrienne Visocchi, Martha Faulkner, Robin Verduyn, Mark Rakobowchuk, Andrew S. Levy, Neil McCartney, et al. (2008). Isometric handgrip training improves local flow-mediated dilation in medicated hypertensives. European Journal of Applied Physiology. Volume 103, Issue 2, p 251

     

    Pilania, Neha . (2011).  Effects of 4 weeks of low intensity hand grip isometric training with vascular occlusion in older adults.Graduate Theses and Dissertations. Paper 10443. 

     

    ‍‍‍‍‍‍Joel D. Trinity, D. Walter Wray, Melissa A. H.Witman, Gwenael Layec, Zachary Barrett-O'Keefe, Stephen J. Ives, Jamie D.Conklin, Van Reese, Russell S. Richardson.(2013).Contribution of nitric oxide to brachial artery vasodilation during progressive handgrip exercise in the elderly.

    American Journal of Physiology - Regulatory  Integrative and Comparative Physiology.  305(8): R893–R899.

     

     

    Proscho K. . (1996)  effectiveness issues in hypertension- control. Canadian J Public Health.85(2),p.54-56.

     

     

    Chobanian AV, Bakris GL, Black HR, Cushman WC, Green LA, Izzo JL Jr, Jones DW, Materson BJ, Oparil S, Wright JT Jr, Roccella EJ; Joint National Committee on Prevention, Detection, Evaluation, and Treatment of High Blood Pressure. National Heart, Lung, and Blood Institute; National High Blood Pressure Education Program Coordinating Committee. (2003). Seventh report of the Joint National Committee on Prevention, Detection, Evaluation, and Treatment of High Blood Pressure. Hypertension. 42(6):1206-52

     

    Giuseppe Mancia, Co-Chairperson, Guy De Backer,Co-Chairperson, Anna Dominiczak,Renata Cifkova Robert Fagard, Giuseppe Germano, Guido Grassi, Anthony M. Heagerty,Sverre E. Kjeldsen, Stephane Laurent , Krzysztof Narkiewicz,

    Luis Ruilope, Andrzej Rynkiewicz , Roland E. Schmieder,Harry A.J. Struijker Boudier ,Alberto Zanchetti,2007 guidelines for the management of arterial hypertension: the Task Force for the Management of Arterial Hypertension of the European Society of Hypertension (ESH) and of the European Society of Cardiology (ESC). J Hypertens. 25,1105–1187.

     

    Hagberg JM, Park JJ, Brown MD. ( 2000).The role of exercise training in the treatment of hypertension. Sports Med. 30,193–206.

     

    Martin CE, Shaver JA, Leon DF, Thompson ME, Reddy PS, Leonard JJ.(1974) Autonomic mechanisms in hemodynamic responses to isometric exercise. J Clin Invest.54(1),104–115.

     

    Bristow JD, Honour AJ, Pickering GW, Sleight P, Smyth HS..( 1969). Diminished baroreflex sensitivity in high blood pressure. Circulation. 39,48–54.

     

    Brian Gribbin, Thomas G. Pickering, Peter Sleight, and Richard Peto,( 1971). Effect of age and high blood pressure on baroreflex sensitivity in man. Circ Res.1971;29:424-431

     

    Chrysant SG. (1978) Hemodynamic effects of isometric exercise in normotensive and hypertensive subjects. Angiology.29,379–385.

     Steven G. Chrysant MD. (2010) Current evidence on the hemodynamic and blood pressure effects of isometric exercise in normotensive and hypertensive persons. the Journal of Clinical Hypertension.12,9, 721–726

     

    Barcroft H, Millen JL.( 1939) Blood flow through the muscle during sustained contractions. J Physiol. 97,17–31.

     

    Levick, JR (2003). Introduction to cardiovascular physiology, 4th ed. London, England, Arnold.

     

    Nutter DO, Schlant RC, Hurst JR.(1972) Isometric exercise and the cardiovascular system. Mod Concepts Cardiovasc Dis.41,11–15.

     

    Begg S, Vos T, Barker B, Stevenson C, Stanley L, Lopez AD,(2007). The  burden of disease and injury in Australia in 2003.

     

    Celermajer.D.S, K.E.Sorenson, C.Bull, J.E.Deanfield,(1994).Endothelium-dependent dilation in the systemic arteries of asymptomatic subjects relates to coronery risk factors and their intractions.journal of American College of cardiology. 24,1468-1474

     

    Kearney, Patricia M, Whelton, Megan, Reynolds, Kristi, Whelton, Paul K,He, Jiang.(2004). Worldwide prevalence of hypertension: a systematic review. Journal of Hypertension:January,Volume 22 - Issue 1 - pp 11-19

     

    Panza JA, Garcia CE, Kilcoyne CM, et al. (1995)Impaired endothelium-dependent vasodilation in patients with essential hypertension: evidence that nitric oxide abnormality is not localized to a single signal.

     

    Benjamin EJ, Larson MG, Keyes MJ, et al. (2004) Clinical correlates and heritability of flow-mediated dilation in the community: the Framingham Heart Study.

     

    Sander M, Chavoshan B, Victor RG.( 1999) A large blood pressure-raising effect of nitric oxide synthase inhibition in humans.

     

    Mary C Corretti, MD, FACC, Todd J Anderson, MD, Emelia J Benjamin, MD, MSc,David Celermajer, MD,Francois Charbonneau, MD, Mark A Creager, MD, John Deanfield, MD, Helmut Drexler, MD, Marie Gerhard-Herman, MD, David Herrington, MD, MHS, Patrick Vallance, MD, Joseph Vita, MD, Robert Vogel, MD., (2002) Guidelines for the ultrasound assessment of endothelial-dependent flow-mediated vasodilation of the brachial arteryA report of the International Brachial Artery Reactivity Task Force

     

    Bethany Barone Gibbs , Devon A, Dobrosielski,Michael Lima, Susanne Bonekamp, Kerry J Stewart and Jeanne M Clark (2002)The association of arterial shear and flow-mediated dilation in diabetes.

    Hilton SM(1959) A peripheral arterial conducting mechanism underlying dilatation of the femoral artery and concerned in functional vasodilatation in skeletal muscle. J. Physiol; 149: 93–111.

     

    White CR(2007),Frangos JA. The shear stress of it all. Cell membraneand mechanotransduction. Philos. Trans. R. Soc. London B Biol. Sci. 362: 1459–67.

     

     

     Weinbaum S, Zhang X, Han Y, Vink H, Cowin SC(2003) Mechanotransduction and flow across the endothelial glycocalyx. Proc. Natl Acad. Sci. USA, 100: 7988–95.

     

    Squire JM, Chew M, Nneji GN, Barry J, Michel CC(2001). Quasi-periodic substructure in the microvessel endothelial glycocalyx: A possible explanation for molecular filtering? J. Struct. Biol. 136: 239–55.

     

    Van Teeffelen JW, Brands J, Stroes ES, Vink H(2007). Endothelial glycocalyx: Sweet shield of blood vessels. Trends Cardiovasc. Med. 17: 101–5.

     

    Mochizuko S, Vink H, Hiramatsu O et al(2003). Role of hyaluronic acid glycosaminoglycans in shear-induced endothelium-derived nitric oxide release. Am. J. Physiol. Heart Circ. Physiol. 285: H722–6.

     

    Pescatello, L., Franklin, B., Fagard, R., Farquhar, W,Kelley, G. A. and Ray, C. A. (2004) Exercise andhypertension. Med. Sci. Sports Exercise 36, 533–553

     

    Taylor, A. C., McCartney, N., Kamath, M. V. and Wiley, R. (2003) Isometric training lowers resting blood pressure and modulates autonomic control. Med. Sci. Ray, C. and Carrasco, D. (2000) Isometric handgrip training reduces arterial pressure at rest without changes in sympathetic nerve activity. Am. J. Physiol. Heart Circ. Physiol. 279, H245–H249 Sports Exercise 35, 251–256


موضوع پایان نامه برررسی تاثیر چهار هفته فعالیت ورزشی ایزومتریک هندگریپ، بر تغییرات اتساع عروقی وابسته به جریان خون و فشار خون در زنان مبتلا به پرفشاری خون, نمونه پایان نامه برررسی تاثیر چهار هفته فعالیت ورزشی ایزومتریک هندگریپ، بر تغییرات اتساع عروقی وابسته به جریان خون و فشار خون در زنان مبتلا به پرفشاری خون, جستجوی پایان نامه برررسی تاثیر چهار هفته فعالیت ورزشی ایزومتریک هندگریپ، بر تغییرات اتساع عروقی وابسته به جریان خون و فشار خون در زنان مبتلا به پرفشاری خون, فایل Word پایان نامه برررسی تاثیر چهار هفته فعالیت ورزشی ایزومتریک هندگریپ، بر تغییرات اتساع عروقی وابسته به جریان خون و فشار خون در زنان مبتلا به پرفشاری خون, دانلود پایان نامه برررسی تاثیر چهار هفته فعالیت ورزشی ایزومتریک هندگریپ، بر تغییرات اتساع عروقی وابسته به جریان خون و فشار خون در زنان مبتلا به پرفشاری خون, فایل PDF پایان نامه برررسی تاثیر چهار هفته فعالیت ورزشی ایزومتریک هندگریپ، بر تغییرات اتساع عروقی وابسته به جریان خون و فشار خون در زنان مبتلا به پرفشاری خون, تحقیق در مورد پایان نامه برررسی تاثیر چهار هفته فعالیت ورزشی ایزومتریک هندگریپ، بر تغییرات اتساع عروقی وابسته به جریان خون و فشار خون در زنان مبتلا به پرفشاری خون, مقاله در مورد پایان نامه برررسی تاثیر چهار هفته فعالیت ورزشی ایزومتریک هندگریپ، بر تغییرات اتساع عروقی وابسته به جریان خون و فشار خون در زنان مبتلا به پرفشاری خون, پروژه در مورد پایان نامه برررسی تاثیر چهار هفته فعالیت ورزشی ایزومتریک هندگریپ، بر تغییرات اتساع عروقی وابسته به جریان خون و فشار خون در زنان مبتلا به پرفشاری خون, پروپوزال در مورد پایان نامه برررسی تاثیر چهار هفته فعالیت ورزشی ایزومتریک هندگریپ، بر تغییرات اتساع عروقی وابسته به جریان خون و فشار خون در زنان مبتلا به پرفشاری خون, تز دکترا در مورد پایان نامه برررسی تاثیر چهار هفته فعالیت ورزشی ایزومتریک هندگریپ، بر تغییرات اتساع عروقی وابسته به جریان خون و فشار خون در زنان مبتلا به پرفشاری خون, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه برررسی تاثیر چهار هفته فعالیت ورزشی ایزومتریک هندگریپ، بر تغییرات اتساع عروقی وابسته به جریان خون و فشار خون در زنان مبتلا به پرفشاری خون, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه برررسی تاثیر چهار هفته فعالیت ورزشی ایزومتریک هندگریپ، بر تغییرات اتساع عروقی وابسته به جریان خون و فشار خون در زنان مبتلا به پرفشاری خون, پروژه درباره پایان نامه برررسی تاثیر چهار هفته فعالیت ورزشی ایزومتریک هندگریپ، بر تغییرات اتساع عروقی وابسته به جریان خون و فشار خون در زنان مبتلا به پرفشاری خون, گزارش سمینار در مورد پایان نامه برررسی تاثیر چهار هفته فعالیت ورزشی ایزومتریک هندگریپ، بر تغییرات اتساع عروقی وابسته به جریان خون و فشار خون در زنان مبتلا به پرفشاری خون, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه برررسی تاثیر چهار هفته فعالیت ورزشی ایزومتریک هندگریپ، بر تغییرات اتساع عروقی وابسته به جریان خون و فشار خون در زنان مبتلا به پرفشاری خون, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه برررسی تاثیر چهار هفته فعالیت ورزشی ایزومتریک هندگریپ، بر تغییرات اتساع عروقی وابسته به جریان خون و فشار خون در زنان مبتلا به پرفشاری خون, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه برررسی تاثیر چهار هفته فعالیت ورزشی ایزومتریک هندگریپ، بر تغییرات اتساع عروقی وابسته به جریان خون و فشار خون در زنان مبتلا به پرفشاری خون, رساله دکترا در مورد پایان نامه برررسی تاثیر چهار هفته فعالیت ورزشی ایزومتریک هندگریپ، بر تغییرات اتساع عروقی وابسته به جریان خون و فشار خون در زنان مبتلا به پرفشاری خون

پایان­نامه برای دریافت درجه­ ی کارشناسی ارشد در رشته­ ی تربیت بدنی گرایش فیزیولوژی ورزش مقدمه امروزه رقابت شدیدی بین ورزشکاران در کشورهای مختلف برای کسب عنوان‌های قهرمانی در بازی‌های المپیک، جهانی و قاره‌ای وجود دارد و تلاش برای بهبود عملکرد ورزشکاران، دانشمندان علوم ورزشی را نیز به فعالیت بیشتر در این بخش واداشته و پژوهش در علوم ورزشی را فزونی بخشیده است. طی سالیان اخیر بررسی ...

پایان­نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی تربیت بدنی گرایش فیزیولوژی ورزش چکیده: ورزشکاران پیوسته در جستجوی راهکار‌‌‌های برای بهبود عملکرد ورزشی خود بوده‌اند. یکی از روشهایی که می‌تواند سبب توسعه عملکرد ورزشی شود و ورزشکاران را از لحاظ فیزیکی و روانی برای فعالیت ورزشی آماده ‌کند استفاده از مکمل‌‌ های گیاهی است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مکمل زعفران بر روی فاکتورهای ...

پایان نامه(رساله) برای دریافت درجه... در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده کارایی و عملکرد دستگاه های مختلف بدن، در قابلیت و توانایی اجرای فعالیت های ورزشی موثر است. از اینرو، هدف از این مطالعه بررسی تاثیر تمرینات استقامتی، قدرتی و موازی در ضربان قلب و فشارخون سیستولی، فشارخون دیاستولی، فاصله PR، در کارگران شرکت پارس خودرو بوده است. جهت اجرای این مطالعه، ...

پایان­ نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف از پژوهش حاضر، مطالعه­ی اثر تمرینات هوازی بر برخی عوامل خطر­زای بیماری شریان کرونری در بیماران مولتیپل اسکلروز (MS) متوسط بود. در این مطالعه کاربردی، تعداد15 نفر (22/8±68/33سال) از زنان مبتلا به MS با 4>EDSSبه طور تصادفی به دو گروه گواه (7 نفر) و آزمایش (8 نفر)تقسیم شدند. بیماران ...

پایان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف از پژوهش حاضر، مطالعه­ی اثر تمرینات هوازی بر برخی عوامل خطر­ زای بیماری شریان کرونری در بیماران مولتیپل اسکلروز (MS) متوسط بود. در این مطالعه کاربردی، تعداد15 نفر (22/8±68/33سال) از زنان مبتلا به MS با 4>EDSSبه طور تصادفی به دو گروه گواه (7 نفر) و آزمایش (8 نفر)تقسیم شدند. بیماران ...

پایان نامه جهت دریافت درجه‌ی کارشناسی ارشد (M.A) رشته: تربیت بدنی و علوم ورزشی چکیده مقدمه: آمارها نشان می دهد که شیوع بیماری های عروق کرونر و مرگ و میر ناشی از آن درایران رو به افزایش است، به گونه‌ای که حدود چهل درصد تمام مرگ ها ناشی از این عارضه است. درعین حال، بیماری عروق قلبی بیشترین میزان مرگ و میر، ناتوانی و باراقتصادی را نسبت به دیگر بیماری‌ها باعث می‌شود. تغییر وایجاد یک ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M. A ) گرایش: فیزیولوژی ورزشی چکیده با توجه به کمبود پژوهش­ها در زمینه تاثیر انواع تمرینات مقاومتی دفع پروتئین­های ادراری، هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثر حاد و مزمن دو نوع تمرین مقاومتی تداومی و تناوبی بر پروتئین­اوری استراحتی و در پاسخ به ورزش مردان جوان فعال بود. بدین منظور 21 مرد در این پژوهش، به طور تصادفی به سه گروه تمرین تداومی، ...

پایان­نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی تربیت بدنی گرایش فیزیولوژی ورزش چکیده: ورزشکاران پیوسته در جستجوی راهکار‌‌‌های برای بهبود عملکرد ورزشی خود بوده‌اند. یکی از روشهایی که می‌تواند سبب توسعه عملکرد ورزشی شود و ورزشکاران را از لحاظ فیزیکی و روانی برای فعالیت ورزشی آماده ‌کند استفاده از مکمل‌‌های گیاهی است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مکمل زعفران بر روی فاکتورهای ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی _ گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف از این پژوهش بررسی رابطه‌ی بین فعالیت بدنی با BMI و تصویر­­ بدن در دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه بود. بدین منظور 370 دانش‌آموز دختر مقطع متوسطه ناحیه‌ی یک رشت در دامنه‌ی سنی 14 تا 18 سال، با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای- تصادفی، انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. ...

پایان­نامه جهت دریافت درجۀ کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی چکیده فارسی پایان نامه: سابقه و هدف: هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر یک دوره مکمل‌ دهی ال‌آرژنین بر پاسخ‌ های VEGF، اندوستاتین و حداکثر اکسیژن مصرفی کشتی‌گیران تمرین کرده به دنبال یک جلسه فعالیت وامانده ساز بود. مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 15 کشتی‌گیر تمرین کرده با میانگین سنی 47/2±13/21 سال؛ و نمایه­ی توده ...

ثبت سفارش