پایان نامه استعداد یابی فوتبالیست های جوان نخبه برمبنای اثرات ویژگی های روان شناختی و توانمند سازی در عملکرد فنی

word 516 KB 31625 229
1392 کارشناسی ارشد تربیت بدنی و ورزش
قیمت قبل:۷۴,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M. A )

     

    گرایش: مدیریت ورزشی

    چکیده:

    در این تحقیق به اثرات استعدادیابی فوتبالیست ­های جوان نخبه بر مبنای اثرات ویژگی­های روان­شناختی و توانمندسازی در عملکرد فنی پرداخته شده و سؤال اصلی بدین ترتیب تدوین شده است که سهم و نقش ویژگی­های روان­شناختی (نیمرخ هوشی و شخصیتی) و توانمندسازی بر عملکرد ورزشی بازیکنان جوان نخبه فوتبال چگونه است؟ روش تحقیق، زمینه­یابی بوده و در حیطه تحقیقات توصیفی جای می­گیرد. جامعه تحقیق را تمامی بازیکنان جوان نخبه فوتبال که از مناطق نُه­گانه انتخاب شده و در مسابقات چندجانبه انتخابی تیم ملی جوانان در اردوگاه شهید باهنر و در مسابقات نهایی انتخابی تیم ملی جوانان با حضور 5 تیم ملی جوانان ایران، شمال غرب، شمال شرق، جنوب و مرکز که در اردیبهشت سال 1391 در ساری برگزار شد محسوب می­شوند که 200 نفر   می­باشند. از این‌رو، نمونه‌گیری صورت نگرفته و با بهره­گیری از مفروضات تحقیقات تمام‌شماری یا سرشماری، تمامی جامعه تحقیق به عنوان جامعه آماری مدنظر قرار گرفتند. ابزار اندازه­گیری، نسخه نوین هوش­آزمایی تهران- استانفورد- بینه (TSB-R) افروز و کامکاری (1389)، فُرم بازسازی­شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه­سوتا-2 (MMPI-2RF) کامکاری و شُکرزاده (1389) و  پرسشنامه توانمندسازی (کریمی نژاد، 1390) می­باشد که دارای روایی و اعتبار مطلوبی هستند. در نهایت، با استفاده از مدل آماری رگرسیون چندمتغیری به آزمون سؤال­های تحقیق پرداخته شد و یافته­های تحقیق نشان داد که ارتباط مثبت معنی­داری بین «استدلال سیال»، «استدلال کمی» و «پردازش دیداری- فضایی» و مؤلفه­های «معناداری» «خودمختاری» توانمندسازی و «توانمندسازی(کل)» با «عملکرد» و ارتباط منفی معنی­داری بین «نارسایی هیجانی»، «نارسایی رفتاری»، «ضعف روحیه»، «هیجانات مثبت پایین»، «عقاید گزند و آزار»، «فعالیت­های هیپومانیک»، «استعداد خشم»، «عقاید مرگ- خودکشی» و «پرخاشگری» با «عملکرد» وجود دارد.

     

    فصل اول

    (کلیات تحقیق)

     

    1.1. مقدمه

    روان‌شناسی ورزش، رشته نسبتاً جدیدی است که در سال‌های آغازین قرن بیستم به‌طور همزمان در نقاط مختلف دنیا سیر تکامل را آغاز کرد. شکوفایی این رشته نتیجه افزایش اقبال عمومی به ورزش در جامعه بود و هم اکنون تحقیق درباره روان‌شناسی ورزش و استفاده از این علم رو به گسترش است. روان‌شناسی ورزش در تمرین یک رشته علمی و حرفه‌ای است که به ابعاد مختلف رفتارهای فرد در هنگام ورزش و فعالیت می‌پردازد. روان‌شناسی ورزش در بردارنده گزینش درست و برانگیختن ورزشکاران است به‌گونه‌ای که هر ورزشکار بتواند در بالاترین حد توانایی خود به رقابت بپردازد (کشگر، 1387).

    در حیطه روان‌شناسی ورزش، از یک سو به عملکرد ورزشی و از سویی دیگر به عوامل روان‌شناختی از جمله ویژگی­های شخصیتی و هوشی پرداخته شده و همواره روان‌شناسان ورزشی کاربردی، تلاش می‌کنند تا بتوانند با توسعه توانمندی‌های روان‌شناختی ورزشکاران، عملکرد ورزشی آنان را بهبود بخشند (مختاری، 1387).

    مباحثی از قبیل بهداشت روانی، انگیزش ورزشی، توانمندی شناختی، مدیریت هیجان و عزت‌نفس به‌عنوان سازه‌های روان‌شناختی محسوب می‌گردند که هم در مدیریت ورزش و هم در روان‌شناسی ورزش کاربرد دارد. باید بتوان شیوه‌های نوینی را برای شناسایی اثرات مدیریت هیجان بر عملکرد ورزشی و بهداشت روانی ورزشکاران طراحی و تدوین نمود و از این طریق بتوان بستر مناسبی را برای ارتقاء عملکرد ورزشی و بهداشت روانی فراهم ساخت (کامکاری، 1376).

    ویژگی‌های روان‌شناختی با سازه‌های روان‌شناختی متعددی سروکار دارد. در تحقیقاتی که پیرامون عوامل مؤثر بر موفقیت ورزشی صورت گرفته، مشخص گردیده است که عوامل روان­شناختی می‌توانند عملکرد ورزشی را تحت تأثیر قرار دهند (بشارت، 1384) و مهارت‌های آن در ورزش‌های مهارتی سهم و نقش تعیین‌کننده‌ای دارد (شاهین‌طبع، 1387)، همه ورزشکاران در هر رشته ورزشی با عوامل روان‌شناختی گوناگونی روبه‌رو هستند (تیلور، 2001)، اما بازیکنان جوان نخبه فوتبال با چالش‌های ویژه‌ای سروکار دارند.

    شایان ذکر است که عوامل روان­شناختی علاوه بر اینکه عملکرد ورزشی را متأثر می‌سازند بر موفقیت ورزشی نیز مؤثر می­باشند. بیشترین تحقیقاتی که به صورت علمی و آکادمیک در این زمینه انجام گرفته توسط اسکان‌من و پاستر[1] (1978)، اسمیتا[2] (1980)، سیمون و مارتنز[3] (1979) و لندرز (1980) می‌باشد که مطرح می‌کنند ویژگی­های شخصیتی از جمله هیجان زیاد می‌تواند بهداشت روانی ورزشکاران را مختل سازد و بر عملکرد آن­ها تأثیر بگذارد، به طوری که آن‌ها توجه و تمرکز خود را از دست داده، استرس زیادی را تجربه کرده و دچار تنش و اضطراب می‌شوند.

    با مرور تحقیقات مرتبط در حیطه عوامل شناختی و ارتباط آن با عملکرد ورزشی می­توان دریافت که از طریق عوامل روان­شناختی بستر مناسبی برای افزایش بهداشت روانی فراهم می­شود (جیرسرایی، 1389؛ غلامشاهی، 1389) و همچنین، به راحتی می­توان عوامل روان­شناختی مخرب همچون اضطراب حالتی- رقابتی را تحت کنترل درآورده و مدیریت هیجان را افزایش داد  تا از این طریق عملکرد ورزشی افزایش یابد (کامکاری و شکرزاده، 1388).

    علاوه بر عوامل روان­شناختی، از دیگر متغیرهایی که منجر به افزایش عملکرد می­شوند، توانمندسازی است؛ توانمندسازی مفهومی است که برای نخستین بار در دهه 1980 معرفی شد. در دهه 90 علاقه زیادی به این مفهوم در میان پژوهشگران، دانشگاهیان و دست اندکاران مدیریت و سازمان به وجود آمده است (اسپریتزر[4]، 1995). این مفهوم که چند بعدی است بر حسب ادراکات و باورهای کارکنان نسبت به نقش خودشان در شغل و سازمان آنها تعریف شده است و حالت­های روانشناختی مختلفی را از جمله شایستگی[5]، احساس تاثیرگذار بودن[6]، احساس خود مختاری[7]، احساس اعتماد به نفس[8] و احساس معنادار بودن[9] شغل به خود اختصاص می­دهد                   (عبدالهی و نوه ابراهیم، 1385).

    محققین، توانمندسازی نیروی انسانی را به معنی اقدامات و راهبردهای مدیریتی مانند تفویض اختیار و قدرت تصمیم­گیری به رده­های پائین­تر سازمان، سهیم کردن کارکنان در اطلاعات و دسترسی آنان به منابع سازمانی دانسته اند (بلانچارد و همکاران 1997). کوئین و اسپریتزر[10] (1997) این نوع نگاه به توانمندسازی را رویکرد مکانیکی نامیده­اند اما از دهه 1990 به بعد، نظریه­پردازان و صاحبنظران روان­شناسی سازمانی، توانمندسازی منابع انسانی را مفهومی پیچیده و چندبعدی می­دانند و بین ویژگی­های موقعیتی (اقدامات مدیریت) و ادراک کارکنان نسبت به این ویژگی­ها تفاوت قایل شده­اند (توماس و ولتهوس[11]، 1990). کانگرو و کانانگو[12] (1998) مطرح کرده­اند که اقدامات مدیریت فقط مجموعه­ای از شرایط هستند که می­توانند کارکنان را توانمند سازند، اما لزوما این طور نخواهد بود. تفویض اختیار و قدرت تصمیم­گیری از سوی مدیران مافوق، به کارکنان رده پایین به معنی توانمندسازی نیست (کریمی­نژاد، 1390). بنابراین، در تحقیق حاضر به استعدادیابی فوتبالیست­های جوان نخبه بر مبنای اثرات ویژگی­های روان­شناختی و توانمندسازی در عملکرد فنی پرداخته شده است تا از این طریق بتوان تعیین نمود که کدامیک از ویژگی­های روان­شناختی و توانمندسازی منجر به افزایش عملکرد فوتبالیست­های می­شود.

    2.1. بیان مساله

    ابهامات گوناگونی پیرامون عوامل شناختی مؤثر بر عملکرد ورزشی وجود دارد که هنوز هم نمی‌توان ویژگی‌های روان‌شناختی تعیین‌کننده عملکرد ورزشکاران نخبه فوتبال را عنوان نمود. از این‌رو، ضعف دانش نظری و تناقض پیشینه تحقیق پیرامون تأثیرگذاری عوامل روان‌شناختی، منبع مسئله حاضر می‌باشد.

    در حیطه روان‌شناسی ورزش از یک سو به عملکرد ورزشی و از سویی دیگر به عوامل روان‌شناختی پرداخته شده و همواره روان‌شناسان ورزش کاربردی تلاش می‌کنند تا با توسعه توانمندی‌های روان‌شناختی ورزشکاران نخبه، عملکرد ورزشی آنان را بهبود بخشند. شیوه‌های گوناگونی که روان‌شناسان ورزش برای ارتقاء عملکرد ورزشی به کار می‌گیرند، تحت تأثیر            ویژگی­های روان‌شناختی تعریف گردیده و تمامی اقدامات روان‌شناختی را در زمینه‌های ورزشی شامل می‌شوند. هوش شناختی و بهداشت روانی را می­توان مطرح نمود که به­عنوان ویژگی­های  روان­شناختی تعریف می­گردد و از مهم­ترین فعالیت‌های روان‌شناسان ورزش کاربردی محسوب می‌شوند؛ زیرا این افراد به دنبال این می‌باشند که با شناسایی ویژگی­های روان‌شناختی از جمله هوش و بهداشت روانی نه تنها کارکردهای روان‌شناختی ورزشکاران را افزایش دهند، بلکه عملکرد ورزشی را بهبود بخشند و بتوانند در زمینه‌های رقابتی، موفقیت‌های چشمگیری را برای ورزشکاران به همراه آورند (شاهین­طبع، 1389).

    از سویی دیگر، ورزش بخش مهمی از فرهنگ و جامعه ماست و در برگیرنده ورزشکاران و مربیان در تمام مراحل زندگی می‌شود. موضوعات بسیار عجیبی درباره زندگی یک مربی و ورزشکار وجود دارد، زندگی مربی مملو از روابط معنادار با ورزشکاران است. روابطی که از تجربه‌ها و ماجراهای مشترک نشأت گرفته، خاطرات تلخ و شیرینی که تمامی افکار یک مربی و ورزشکار را به خود مشغول می‌دارد. مربیان و ورزشکاران می‌بایست، بهترین ویژگی‌ها را در خود تقویت کنند و همواره آن­ها را در اختیار داشته باشند. مربیان و ورزشکاران برجسته برپایه واقعیات تصمیم می‌گیرند و برای انجام تکالیف پیچیده، احساس و شفافیت مشترک را به کمک می‌طلبند، حتی هنگامی که فشار بیش از اندازه است آنها باید راهکار مناسب را برای موقعیت مناسب برگزینند.

    صنعتکاران و شاهقلی (1386)، با انجام تحقیقی به بررسی تأثیر تمرینات آرام­سازی بر میزان اضطراب حالتی - رقابتی و سطح عملکرد بانوان بسکتبالیست باشگاه­های منتخب تهران پرداختند. نتایج تحقیق نشان داد که تمرینات آرام­سازی تأثیر معنی­داری در افزایش اعتماد به نفس و سطح عملکرد و کاهش اضطراب شناختی و اضطراب جسمانی  دارد.

     

    Abstract

    This study aims at investigating the effects of talent findings of young elite football players based on the effects of psychological characteristics and empowerment in technical performance. The main research question has been developed as, how is the role and share of psychological characteristics (intelligence and educational profile) and empowering on the sport performance of young elite football players? The methodology is survey and it is included in descriptive studies. The population includes all young elite football players who have been selected from nine talent findings areas in final multilateral competitions of national youth team with presence of 10 team- 200 individuals (9 regional teams and the teens national team dispatching to Uzbekistan) that was hold in May 2012 in Shahid Bahonar sport complex of Tehran. Thus, no sampling has been done and by utilization of the hypotheses of total counting or census (noise counting) studies, the whole population was considered as statistical sample. The evaluation tool has been Tehran-Stanford- Binet intelligence scale (TSB-R) of Afrooz and Kamkari (2010), MMPI-2RF of Kamkari and Shokr Zadeh (2010) and empowering questionnaire (Karimi Nejad, 2011) with desired validity and reliability. At the end, using multivariate regression statistical model, the research questions were tested. Findings showed that there is positive meaningful relation between "fluid argumentation", "quantitative argumentation" and "visual- spatial processing" and the components of "meaningfulness", "self-autonomy" of empowering and "total empowering" and "performance" and negative meaningful relation between "emotional deficiency", "behavioural deficiency", "weakness of spirit", "low positive emotions" and "ideas of embarrassment”, "hypomanic activities", "wrath talent", "death- suicide believes" and "aggression" and "performance".

    Keywords: Talent finding, psychological characteristics, empowerment, technical performance

  • فهرست:

    عنوان                                                                                              صفحه

    فصل اول: کلیات طرح

    1.1. مقدمه. 3

    2.1. بیان مساله. 5

    3.1. اهمیت و ضرورت تحقیق. 8

    4.1. اهداف تحقیق. 10

    1.4.1. اهداف اصلی. 10

    2.4.1. اهداف فرعی. 10

    5.1. متغیرهای تحقیق. 11

    1.5.1.  نیمرخ شخصیتی. 11

    2.5.1. نیمرخ هوشی. 11

    3.5.1.  توانمندسازی. 11

     

    فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

    1.2. هوش شناختی. 14

    1.1.2. مقدمه‌ای در زمینه هوش. 14

    2.1.2. تعاریف هوش. 16

    3.1.2. طبقه‌بندی هوش. 19

    4.1.2. نظریه‌های هوش. 19

    1.4.1.2. نظریه گالتون در زمینه هوش. 19

    2.4.1.2. نظریه‌های عاملی هوش. 21

    3.4.1.2. نظریه اسپیرمن در زمینه هوش. 22

    4.4.1.2. نظریه ثرندایک در زمینه هوش. 23

    5.4.1.2. نظریه تامسون در زمینه هوش. 23

    6.4.1.2. نظریه ترستون در زمینه هوش. 23

    7.4.1.2. نظریه گیلفورد در زمینه هوش. 24

    8.4.1.2. نظریه کاتل در زمینه هوش. 25

    9.4.1.2. نظریه جنسن در زمینه هوش. 26

    10.4.1.2. نظریه ژان پیاژه در زمینه هوش. 26

    11.4.1.2. نظریه برونر در زمینه هوش. 27

    12.4.1.2. نظریه هانت و کیلفورد لانبرگ در زمینه هوش. 27

    13.4.1.2. نظریه کاگنر در زمینه هوش. 28

    14.4.1.2. نظریه دیوید وکسلر در مورد هوش شناختی. 29

    15.4.1.2. نظریه گاردنر در مورد هوش شناختی. 31

    16.4.1.2. نظریه بینه درباره هوش. 33

    2.2. شخصیت. 38

    1.2.2. درآمدی بر شخصیت. 38

    2.2.2. عوامل تعیینکننده شخصیت. 41

    3.2.2. شیوه‌های ارزیابی شخصیت. 43

    4.2.2. مراحل رشد شخصیت. 44

    5.2.2. نظریه‌های شخصیت. 45

    6.2.2. عوامل مؤثر در شخصیت. 52

    7.2.2. ارتباط شخصیت با ورزش. 54

    3.2. توانمندسازی. 55

    1.3.2. درآمدی بر توانمندسازی. 55

    2.3.2. راهبردهای توانمندسازی. 58

    3.3.2. توانمندسازی روانشناختی. 65

    4.2. عملکرد. 68

    1.4.2. درآمدی بر عملکرد. 68

    2.4.2. ویژگی­های روان‌شناختی و عملکرد. 71

    3.4.2. تاریخچه و پیدایش روان‌شناسی ورزش. 72

    5.2. پیشینه تحقیق. 80

    1.5.2. تحقیقات داخلی. 80

    2.5.2. تحقیقات خارجی. 87

     

    فصل سوم: روش شناسی تحقیق

    1.3. طرح تحقیق. 93

    2.3. جامعه آماری. 93

    3.3. نمونه و روش نمونه­گیری. 93

    4.3. ابزار اندازه گیری. 94

    1.4.3. نسخه نوین هوش آزمایی تهران- استانفورد- بینه (TSB-R) 94

    2.4.3. فُرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا-2 (MMPI-2RF) 99

    3.4.3.  پرسشنامه توانمندسازی. 101

    5.3. روش تجزیه و تحلیل داده­ها. 102

     

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری

    1.4. مقدمه. 104

    2.4. آمار توصیفی. 105

    3.4: آمار استنباطی. 113

    4.4. یافته­ها. 123

     

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    1.5. بحث و نتیجه­گیری. 126

    2.5. محدودیت­های تحقیق. 129

    1.2.5. محدودیت­های روششناختی. 130

    3.5. پیشنهادات. 130

    1.3.5. پیشنهادهای روششناختی. 130

    2.3.5. پیشنهادهای مبتنی بر یافته­ها. 130

     

    پیوست. 132

     

    منابع. 151

     

    چکیده انگلیسی

     

    منبع:

    آقاعلی‌نژاد؛ حمید، ارزیابی و مقایسه مهارت‌های روانی بازیکنان هندبال شرکت کننده در مسابقه‌های بین‌المللی هندبال دهه فجر، کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران، 1376.

    آهولا، اسو و هتفیلد، براد، روان‌شناسی ورزش با رویکرد روانی، اجتماعی، ترجمه رضا فلاحی و محسن حاجیلو، چاپ اول، تهران، انتشارات سازمان تربیت بدنی، معاونت امور فرهنگی و آموزشی دفتر تحقیقات و آموزش، 1372.

    اسلامی نسب؛ علی، روان‌شناسی اعتماد به نفس، چاپ اول، انتشارات مهرداد، 1373.

    اصانلو؛ پرستو، عامل انگیزه انتخاب رشته‌های ورزشی دسته جمعی و انفرادی خانم‌های ورزشکار استان تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، 1370.

    اصلانخانی؛ محمدعلی و شهیدی؛ شهریار، بررسی و مقایسه برخی از ویژگی‌های روان‌شناختی دانشجویان دختر و پسر ورزشکار و غیرورزشکار در دانشگاههای منتخب تهران، دانشگاه شهید بهشتی، 1378.

    انشل؛ هیوود، فریدسون، هوروات، همیل، پلاتن، واژه‌نامه علوم ورزشی، ترجمه حسین سندگل، محمدکاظم واعظ موسوی، شکوه نوابی‌نژاد، رحمت‌اله صدیق سروستانی، محمد خبیری، چاپ اول، تهران، انتشارات کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران، 1376.

    براهیمی مقدم؛ حسین، روان‌شناسی ورزشی، مجله ورزش و ارزش، نشریه ماهنامه اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش، شماره 156، 1380.

    بیابانگرد؛ اسماعیل، حرمت نفس، انتشارات رشد، 1377.

    پارسا؛ محمد، روان‌شناسی انگیزش و هیجان، چاپ اول، تهران، انتشارات سخن، 1376.

    تقیان؛ فرزانه، مقایسه برخی از مهارت‌های روانی، بین بازیکنان والیبال نخبه و غیرنخبه، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم، 1380.

    جان‌نتر و دیگران، آمار کاربردی، ترجمه علی عمیدی، جلد دوم، مرکز نشر دانشگاهی، 1374.

    جنگجو؛ مهدی، جایگاه و نقش روان‌شناسی در ورزش قرن 21، مجله ورزش و ارزش، نشریه ماهانه اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش، شماره 143، 1378.

    حاجیان؛ رضا، روان‌شناسی ورزش، تهران، انتشارات پند، 1376.

    حسینی؛ علی، بررسی مقایسه‌ای عزت‌نفس مردان ورزشکار در رشته‌های ورزشی مادر، پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی، دانشکده تربیت بدنی کارگر شمالی، به راهنمایی دکتر خاله‌ران، 1381.

    دباغان؛ ابوالقاسم، مقدمه‌ای بر مهارت‌های روانی تمرینات ورزشی، بخش اول، مجله ورزش و ارزش، نشریه ماهانه اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش، شماره 154، 1379.

    دباغان؛ ابوالقاسم، مقدمه‌ای بر مهارت‌های روانی تمرینات ورزشی، بخش دوم، مجله ورزش و ارزش، نشریه ماهانه اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش، شماره 155، 1379.

    رحمانی‌نیا؛ فرهاد، مبانی روانی اجتماعی در تربیت بدنی، چاپ اول، انتشارات دانشگاه گیلان، 1377.

    رمضانی؛ خلیل‌آبادی، غلامرضا، بررسی انگیزه‌های افراد شرکت کننده در ورزش‌های همگانی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم، 1373.

    سهرابی؛ مهدی، بررسی تاثیر تمرین ذهنی بر مهارت سرویس والیبال دانش‌آموزان پسر، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، 1373.

    شفیع‌زاده؛ محسن، مقایسه اعتماد به نفس ورزشی در بین ورزشکاران رشته‌های مشت‌زنی، کشتی و وزنه‌برداری و همبستگی آنها با نخبگی و سابقه تمرین، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم، 1379.

    صنعتی منفرد؛ شمسی، بررسی تاثیر تصویرسازی ذهنی بر مهارت‌های تنیس روی میز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم، 1379.

    فراست؛ روین‌پ. روان‌شناسی ورزش، ترجمه میدی علیجانی و مهوش نوربخش، چاپ اول، تهران، انتشارات علامه طباطبائی، 1366.

    فلاح؛ وحید، مقایسه عزت‌نفس ورزشکاران رسمی و غیررسمی با آزمون کوپر اسمیت، پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی، دانشکده تربیت بدنی کارگر شمالی، به راهنمایی دکتر جنیری، 1378.

    فلاحی؛ محسن، روان‌شناسی ورزش، تهران، انتشارات پند، 1376.

    کنوور، آمار ناپارامتری کاربردی، ترجمه سید مقتدی هاشمی نسب، مرکز نشر دانشگاهی، 1372.

    گلن گراس، دنیس، روان‌شناسی ورزشی و ورزشکاران نخبه، خلاصه مقالات نخستین کنگره بین‌المللی ورزش و تربیت بدنی، چاپ اول، انتشارات کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران، تهران، 1372.

    مارتنز؛ راینر، روان‌شناسی ورزشی، ترجمه فرهاد هژیر، چاپ اول، تهرانی، موسسه انتشارات جهاد دانشگاهی، 1372

    مارتنز؛ رینر، روان‌شناسی ورزشی «راهنمای مربیان»، ترجمه ترجمه محمد خبیری، چاپ اول، تهران، انتشارات سازمان تربیت بدنی، دفتر آموزش و تحقیقات، 1370.

    ماری‌برد؛ آن، روان‌شناسی و رفتار ورزشی، ترجمه حسن مرتضوی، چاپ اول، تهران، انتشارات سازمان بدنی، دفتر آموزش و تحقیقات، 1370.

    ملوین؛ اچ ویلیامز، روش‌های نیروزایی، ترجمه مهدی سهرابی، تهران، انتشارات موسسه فرهنگی آفرینه، 1376.

    مورهاوس، چانسی‌اِ. و استول، جی. آلن، روش‌های آماری و کاربرد آن در تربیت بدنی، ترجمه حسین سپاسی، چاپ اول، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1371.

    موریس، تونی و بال، استفان ج. مروری بر آموزش ذهنی در ورزش، ترجمه شکوه نوابی‌نژاد، چاپ اول، تهران، کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران، 1373.

    میهن‌دوست؛ هدایت، مقایسه مهارت‌های روانی والیبالیست‌های نخبه و غیرنخبه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم، 1380.

    نادری؛ عزت‌الله، و سیف‌نراقی، مریم، روش‌های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی، چاپ چهارم، دفتر تحقیقات و انتشارات بدر، 1371.

    نصراله نژاد؛ ولی‌اله، تاثیر سه ماه آموزش شنا بر میزان اعتماد به نفس دانش‌آموزان پسر غیرورزشکار 15-12 ساله شهر بابل، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکز، 1377.

    نوابی‌نژاد؛ شکوه، بررسی ویژگی‌های روانی ورزشکاران زن شرکت کننده در مسابقات قهرمانی کشور، معاونت ورزش بانوان، انجمن تحقیقات، 1373.

    واعظ موسوی، سیدمحمدکاظم، تعیین اعتبار و پایایی سه پرسشنامه آمادگی روانی، پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، 1379.

    واعظ موسوی؛ سیدمحمدکاظم، روان‌شناسی ورزشی، مقدمه‌ای بر دانشنامه تربیت بدنی، تهران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بنیاد دانشنامه بزرگ زبان فارسی، 1379.

    وست، دبوراآ و بوچر، چارلز، آ؛ مبانی تربیت بدنی و ورزش، ترجمه احمد آزاد، چاپ اول، تهران، انتشارات کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران، 1374.

    وین سنت؛ ویلیام جی، آمار در تربیت بدنی و علوم ورزشی، ترجمه وازگن میناسیان، چاپ اول، تهران، انتشارات سازمان تربیت بدنی، معاونت فرهنگی و آموزشی دفتر تحقیقات و آموزش، 1378. op

    وینتر، گراهام و مارتین کتی، راهنمای عملی روان‌شناسی ورزشی، ترجمه سیدمحمد کاظم واعظ موسوی، چاپ اول، تهران، انتشارات دانش‌افروز، 1379.

     

    منابع انگلیسی

    Adams, Lindab & Smith, Daniel E. A Comparative analysis of Cognitive difference among female elite and nonelite high school  Physical education class nonathletes. Montral, Canada, 1993.

    Ahola, S. E, Psychological Momentum and competetive sport performance, perceptual and Motoe Skills, N 63 (3), 1986.

    Ames, C. Competitive, Copperative, and individualistic goal structures: A Cognitive – Motivational analysis. In R. Ames and C Ames (EDS). Research on Motivation in Education, Vol 1. New York.

    Bower, Joe. Mental workouts, Woman’s sports & Fitnes, 2 in ustration, 1984.

    Bower, Joe. Psyching up for performance. Woman’s sport & Fitness, Vol 17, Issue 4, 1995.

    Cox, Richard H. & Liu, Z. Haniu, Psychological skills of Clite chiness atheltes, Journal of Sport psychology, N 27. 1996.

    Cox, Richard H. Sport psychology concepts and Application, 1990, 41- Cox, Richard football yoo. Ho, Sang. Playing position and psychological skills in American football, Jounal of Sport Behavior, Vol 18, Issue, 1995.

    Dong Sung. S. & Kang, Heon L. a Comprative Study of mental toughtness between elite and nonelite female athletes, Korean Journal Sport Science, Vol 6, 1994.

    Fulghom, A. Implementing  a Psychological Skill training program in high school volleyball athletes, Department of psychologi Briar Gollege, 1999.

    Gallaho, D. Understanding Motor Development. Chapter 14, MC Graw Hill Pub. 1991.

    Gill, Daniel & Clifton, Robert T. Gender difference in self confidence on a feminine typed task, Jornal of Sport & Exericise Psychology, Vol 19. 1994

    Goginsky, A. M. & Collins D. Research design and mental practice, Journal of Sport Sciences, Vol 14, 1995

    Gould. D, & Weinberg. R. & Weis, M. Psychological characteristic of successful and non – successful Big ten wrestlers, Journal of Sport Psychology, N3, 1981.

    Gould. D. & Weinverg. R. Foundation of sport and Exercise psychology, Human Kinetices, chapter 17. 1995.

    Halvari, Hallgeir & Thomassen, Tor, Oskar, Genetic, Social and General Psychology Monographs. Vol 123, Issue3, 1997.

    Hughes, Sum, Implementing psychology skill training in high school athletics. Journal of Sport Behavior, Vol 13, Issue, 1990.

    Mahoney, M. J. The psychological skill Inventory for sport (R-S). 5 th edition Goleta CA: Health Science Systems, 1989.

    Meyers, M. C. & Bourgeois, A. E & Murray, N. & Leunes, A. Compatison of psychological characteristics and skill of elite and sub – elite equestrain athletes, Medicine and Science in Sport and Exercise, N 25, 1993.

    Meyers, Micheal & Bourgeios, anthongy, E. Mood and Psychologica skill of elite and sub – elite equestrain athletes. Journal of Sport Behavior, Vol 22, Issue3, 1999.

    Meyers, Michoeal & Leunes, Arnold. Psychological Skill assessment and athletical performance in collegiate rodeo athletes, Journal of Sport Behavior. Nol 19. Issue 2, 1996.

    Roberts, Bob & Boyce & B Allyson, Bill & Saris & Jacqelince, Case studies in sport psychology, 1998.

    Roberts, G. C. Motivation and Sport and exerise, conceptual constraints and convergence, champaign, Human Kinetics, 1992.

    Sally. A & White, Psychological skill, differencess between volleyball players on the Young national team and those involves the 14s high performance camp, 1996.

    Singer. Robert, N. & Murphey. Milledge & Tennant, L. Kith Handbook of Research on Sport Psy. 1993.

    Thies, Kaia, E, & Huddleston. Sharon. The use of psychological Skill by female collegiate swimmers, Jounal of Sport Behavior, Vol 22, Issue4, 1999.

    Thomas. R. Geotge, Self – Confidence and Baseball Performance: A causal cxamination of self – confidence theory, Journal of Sport & Exercise psychology, Vol, 16, 1994.

    Winter, G & Martin, Cathy, Sport Psych. Basic training program, Third edition Adelaie, South Astralian Sport Institue (SASI) Sport Psychology Program


موضوع پایان نامه استعداد یابی فوتبالیست های جوان نخبه برمبنای اثرات ویژگی های روان شناختی و توانمند سازی در عملکرد فنی, نمونه پایان نامه استعداد یابی فوتبالیست های جوان نخبه برمبنای اثرات ویژگی های روان شناختی و توانمند سازی در عملکرد فنی, جستجوی پایان نامه استعداد یابی فوتبالیست های جوان نخبه برمبنای اثرات ویژگی های روان شناختی و توانمند سازی در عملکرد فنی, فایل Word پایان نامه استعداد یابی فوتبالیست های جوان نخبه برمبنای اثرات ویژگی های روان شناختی و توانمند سازی در عملکرد فنی, دانلود پایان نامه استعداد یابی فوتبالیست های جوان نخبه برمبنای اثرات ویژگی های روان شناختی و توانمند سازی در عملکرد فنی, فایل PDF پایان نامه استعداد یابی فوتبالیست های جوان نخبه برمبنای اثرات ویژگی های روان شناختی و توانمند سازی در عملکرد فنی, تحقیق در مورد پایان نامه استعداد یابی فوتبالیست های جوان نخبه برمبنای اثرات ویژگی های روان شناختی و توانمند سازی در عملکرد فنی, مقاله در مورد پایان نامه استعداد یابی فوتبالیست های جوان نخبه برمبنای اثرات ویژگی های روان شناختی و توانمند سازی در عملکرد فنی, پروژه در مورد پایان نامه استعداد یابی فوتبالیست های جوان نخبه برمبنای اثرات ویژگی های روان شناختی و توانمند سازی در عملکرد فنی, پروپوزال در مورد پایان نامه استعداد یابی فوتبالیست های جوان نخبه برمبنای اثرات ویژگی های روان شناختی و توانمند سازی در عملکرد فنی, تز دکترا در مورد پایان نامه استعداد یابی فوتبالیست های جوان نخبه برمبنای اثرات ویژگی های روان شناختی و توانمند سازی در عملکرد فنی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه استعداد یابی فوتبالیست های جوان نخبه برمبنای اثرات ویژگی های روان شناختی و توانمند سازی در عملکرد فنی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه استعداد یابی فوتبالیست های جوان نخبه برمبنای اثرات ویژگی های روان شناختی و توانمند سازی در عملکرد فنی, پروژه درباره پایان نامه استعداد یابی فوتبالیست های جوان نخبه برمبنای اثرات ویژگی های روان شناختی و توانمند سازی در عملکرد فنی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه استعداد یابی فوتبالیست های جوان نخبه برمبنای اثرات ویژگی های روان شناختی و توانمند سازی در عملکرد فنی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه استعداد یابی فوتبالیست های جوان نخبه برمبنای اثرات ویژگی های روان شناختی و توانمند سازی در عملکرد فنی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه استعداد یابی فوتبالیست های جوان نخبه برمبنای اثرات ویژگی های روان شناختی و توانمند سازی در عملکرد فنی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه استعداد یابی فوتبالیست های جوان نخبه برمبنای اثرات ویژگی های روان شناختی و توانمند سازی در عملکرد فنی, رساله دکترا در مورد پایان نامه استعداد یابی فوتبالیست های جوان نخبه برمبنای اثرات ویژگی های روان شناختی و توانمند سازی در عملکرد فنی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی گرایش: مدیریت ورزشی چکیده امروزه عملکرد سازمانی برجسته از طریق تلاش های کارکنان معمولی کسب نمی شود، بلکه از دلایلی که باعث موفقیت سازمان های بزرگ می شود وجود کارکنانی است که فراتر از وظایف رسمی خود تلاش می نمایند. هدف از این پژوهش پیش بینی رفتار شهروندی سازمانی دبیران تربیت بدنی شهر کرمانشاه از طریق ویژگی­های فردی، هوش ...

کارشناسی ارشد رشته: تربیت بدنی وعلوم ورزشیگرایش: رفتارحرکتی چکیده: هدف از تحقیق حاضر تعیین نقش پیش نارسایی هیجانی و مکانیزم های دفاعی بر عملکرد ورزشی ورزشکاران و همچنین مقایسه ی نارسایی هیجانی و مکانیزم دفاعی بین دانشجویان ورزشکارو غیر ورزشکار دانشگاه تبریز بود.روش تحقیق این پژوهش از نوع زمینه یابی است که در آن به مقایسه ی مکانیزم دفاعی و میزان نارسایی هیجانی ورزشکاران و غیر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش : صنعتی و سازمانی پیش بینی عملکرد شغلی کارکنان بر اساس توانمند سازی ، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی چکیده : پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کنندگی توانمندسازی، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت مخابرات به روش علّی – مقایسه‌ای انجام پذیرفت. بدین منظور از بین مدیران ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش : صنعتی و سازمانی پیش بینی عملکرد شغلی کارکنان بر اساس توانمند سازی ، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی چکیده : پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کنندگی توانمندسازی، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت مخابرات به روش علّی – مقایسه‌ای انجام پذیرفت. بدین منظور از بین مدیران ...

جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی چکیده هدف کلی پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای سبک های یادگیری،تاب آوری و مهارت های حل مسئله در شطرنجبازان حرفه ای و غیر حرفه ایمی باشد.روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه شطرنجبازان تحت نظارت فدراسیون شطرنججمهوری اسلامی ایران می باشد. نمونه پژوهش متشکل از 200 نفر شطرنجباز (100نفر شطرنجباز حرفه ای و 100نفر ...

ا چکیده هدف ازپژوهش حاضر نحوه ی گذراندن اوقات فراغت معلمان شهریزد با تاکید بر فعالیت های ورزشی و ارتباط آن با فرسودگی شغلی در سال تحصیلی 93-92 می باشد. این پژوهش از نوع توصیفی بیانی بوده و شیوه ی جمع آوری داده ها و اطلاعات، مطالعات اسنادی و کتابخانه ای و مطالعات میدانی و همچنین ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه ای، شامل دو بخش که بخش اول شامل پرسشنامه ی چندگزینه ای محقق ساخته ...

رشته: روانشناسی عمومی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رابطه خودکنترلی و سبک­های فرزندپروری با بهزیستی روانشناختی در بین دانش­آموزان دبیرستانی چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه خودکنترلی و سبک­های فرزندپروری با بهزیستی روانشناختی در بین دانش­آموزان دبیرستانی­، بود. بدین منظور از بین 3286 دانش­آموزان دبیرستانی شهرستان آباده در سال تحصیلی93-92، تعداد 370 نفر ...

پایان نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد رشته مشاوره و راهنمایی چکیده هدف پژوهش‌حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت روان دانش‌آموزان دختر تیز هوش شهر کرمانشاه بود. پژوهش حاضر، یک مطالعه آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را دانش‌آموزان دختر تیز هوش دبیرستانی دوره ی اول شهر کرمانشاه در سال تحصیلی94-93 تشکیل دادند. برای انتخاب ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: عمومی پیش‌بینی تاب‌آوری بر اساس سبک‌های فرزندپروری و هوش هیجانی دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهر سیرجان چکیده: هدف پژوهش حاضر پیش بینی تاب آوری بر اساس سبکهای فرزند پروری و هوش هیجانی در دانش آموزان دبیرستانهای شهرستان سیرجان بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 300 نفر از دانش آموزان مقطع دبیرستان بود که به روش نمونه گیری تصادفی ...

دانشکده ادبیات و علوم انسانی،گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (.M.A ) گرایش : مدیریت ورزشی هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین برخی ویژگی های شخصیتی و کیفیت زندگی کاری با تعهد سازمانی مدیران زن در ادارت ورزشی شهر شیراز در سال 1393 می باشد. با استفاده از شیوه کل شمارتعداد 90 نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها ازپرسشنامه ...

ثبت سفارش