پایان نامه بررسی تأثیر مصرف زعفران بر استقامت قلبی-تنفسی دانشجویان دختر غیرفعال دانشگاه محقق اردبیلی

word 981 KB 31671 104
1393 کارشناسی ارشد تربیت بدنی و ورزش
قیمت قبل:۶۲,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۸,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد

    در رشته­ی تربیت بدنی گرایش فیزیولوژی ورزش

    چکیده:

        ورزشکاران پیوسته در جستجوی راهکار‌‌‌های برای بهبود عملکرد ورزشی خود بوده‌اند. یکی از روشهایی که می‌تواند سبب توسعه عملکرد ورزشی شود و ورزشکاران را از  لحاظ فیزیکی و روانی برای فعالیت ورزشی آماده ‌کند استفاده از مکمل‌‌ های گیاهی است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مکمل زعفران بر روی فاکتورهای استقامت قلبی_تنفسی در زنان غیر‌‌ورزشکار بود. پس از تکمیل پرسشنامه تندرستی و فعالیت بدنی و اجرای تست یک مایل دویدن، از میان افراد واجد شرایط 14 نفر از دانشجویان دختر غیرفعال دانشگاه محقق (با میانگین سنی 38/1± 7/20 سال و شاخص توده بدنی 8/1±1/21) انتخاب شدند و در 3 مرحله آزمون بروس را بر روی دستگاه نوارگردان متصل به دستگاه تجریه وتحلیل گازهای تنفسی به فاصله یک هفته از یکدیگر اجرا کردند. در این تحقیق آزمودنی‌ها در مرحله اول یک هفته پس از مصرف دارونما و در مرحله دوم یک هفته پس از مصرف روزانه300 میلی‌گرم کلاله گل زعفران تست­ها را اجرا نموده و متغیرهای مورد نظر اندازه‌گیری شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس و تصحیح بونفرونی استفاده شد. نتایج نشان داد که مصرف 300 میلی‌گرم  زعفران به مدت یک هفته باعث افزایش معنی‌داری درVO2 ،VO2max ، نبض اکسیژن، زمان واماندگی و کاهش معنی‌دار در فشار خون و ضربان قلب در حالت استراحت شد و همچنین افزایش معنی‌دار در اکسیداسیون  چربی و کاهش معنی‌دار مصرف انرژی از کربوهیدارت طی اجرای تست بروس متعاقب مصرف زعفران مشاهده شد و HRDP و ضربان قلب یک دقیقه پس از فعالیت پس مصرف زعفران تغییر معنی داری نداشته است(05/0 p< ). در نتیجه، به نظر می‌رسد مصرف زعفران احتمالا اثر ارگوژنیکی بر عملکرد قلبی_تنفسی دانشجویان دختر غیرفعال دارد و احتمالا تاثیر ارگوژنیکی بارزی در ورزش های استقامتی خواهد داشت.

    کلید واژه­ها: استقامت قلبی-تنفسی، حداکثر اکسیژن مصرفی، زعفران، گازومتری

    مقدمه

    امروزه رقابت شدیدی بین ورزشکاران در کشورهای مختلف برای کسب عنوان‌های قهرمانی در بازی‌های المپیک، جهانی و قاره‌ای وجود دارد و تلاش برای بهبود عملکرد ورزشکاران، دانشمندان علوم ورزشی را نیز به فعالیت بیشتر در این بخش واداشته و پژوهش در علوم ورزشی را فزونی بخشیده است. طی سالیان اخیر بررسی مزایا و تأثیرات مثبت و منفی مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای بر عملکرد ورزشی در کانون توجه صاحب‌نظران رشته علوم ورزشی قرار گرفته است. همچنین با توجه به سخت گیری‌های آژانس بین‌المللی ضددوپینگ در مورد مصرف مواد و ترکیبات ممنوعه، توجه محققان و ورزشکاران به مکمل‌های غذایی و ترکیبات گیاهی جلب شده است تا شاید به کمک آنها بتوانند عملکرد ورزشی را بهبود ببخشند و در رقابت های ورزشی نتیجه بهتری کسب کنند.

    اولین نوشته‌ها در زمینه گیاهان دارویی به حدود 5000 سال پیش به زمان سومری‌ها باز می‌گردد. بنابراین قرن‌هاست که مردم از گیاهان برای بهبود و سلامت خویش استفاده می‌کنند. در طول تاریخ گیاهان به عنوان غذا یا دارو در جهت درمان و یا پیشگیری استفاده شده‌اند (swerdiow, 2000). گیاهان دارویی به دلیل وجود مواد موثر و همراه بودن آنها با مواد دیگر پیوسته از یک حالت تعادل بیولوژیک برخوردار می‌باشد بنابراین مصرف به اندازه آن‌ها در بدن انباشته نشده و اثرات جانبی به بار نمی‌آورد.

    گیاهان دارویی امروزه به شکل ویژه‌ای مورد توجه قرار گرفته‌اند و مطالعات زیادی بر روی آنها به منظور تولید داروهای مختلف و جدیداً مکمل‌های غذایی صورت گرفته است که استفاده از برخی از آنها به شکل مکمل باعث بهبود عملکرد ورزشی و برخی تأثیر مثبتی نداشته‌اند. ابراهیم و همکاران (2000) نشان دادند مکمل سیر به دلیل جلوگیری از تجمع پلاکتها و فعال شدن فاکتورهای فیبرینولیز و افزایش سیالیت خون باعث افزایش حداکثر اکسیژن مصرفی (VO2max) می‌شود. درمطالعه‌ای که بر جینسینگ انجام شد به این نتیجه رسیدند که مصرف روزانه 200 میلی‌گرم مکمل جینسینگ به مدت ٣ هفته در جوانان سالم با توان ورزشی متوسط و رژیم غذایی معمولی اثر قابل توجه و معنی‌داری در افزایش VO2max نداشته است ( jason et al., 1996).

     

    1-1-تعریف مساله

       استقامت قلبی _تنفسی ضمن اینکه از عوامل مهم تندرستی است یکی از اجزای اصلی آمادگی جسمانی است که سهم بسزایی در افزایش قابلیت‌های ورزشکاران، خصوصاً در ورزش‌های استقامتی دارد. آمادگی قلبی_تنفسی توانایی قلب برای ارسال حجم کافی خون غنی از اکسیژن به سمت عضلات و مصرف هر چه بیشتر آن در حین فعالیت جسمانی است. برای بهبود آمادگی قلبی_تنفسی همراه تمرینات منظم و تغذیه مناسب، استفاده از برخی مکمل‌های مجاز می‌تواند مفید واقع شود. از جمله روش‌های موجود برای افزایش استقامت قلبی _عروقی استفاده از مکمل‌های کربوهیدراتی، مصرف ویتامین‌ها، بارگیری سدیم بی‌کربنات، استروییدهای آنابولیکی، موسیقی، ... می‌باشد. علاه بر موارد ذکر شده، استفاده از مکمل‌های گیاهی نیز جهت بهبود استقامت قلبی_تنفسی به علت اثر بخشی مثبت و عوارض کمتر اخیراً مورد توجه زیاد محققین قرار گرفته است. از این گونه گیاهان می‌توان به زعفران، گوارنا، سیر، جینسینگ، جینگوبیولبا، مریم گلی، زیره کوهی و ... اشاره کرد.

      زعفران با نام علمی (Crocus sativus) و نام عمومی (saffron) از خانواده زنبقیان (iridaceas) گیاهی علفی، چند ساله، بدون ساقه که ریشه پیازی دارد و به گل سلامتی، سلطان ادویه ها و طلای سرخ معروف است. کلاله خشک آن به عنوان طعم دهنده و چاشنی غذایی در اکثر کشورهای جهان مصرف می شود.

      زعفران علاوه بر این که یک چاشنی غذایی پر مصرف است، اثرات فارمالوژیک متعددی نیز دارد و یک دارویی قوی محسوب می‌شود زیرا با مقادیر کم روزانه 100میلی گرم زعفران یا 30 میلی‌گرم  پودر عصاره هیدروالکلی زعفران از راه خوراکی در انسان می‌تواند اثرات فارماکولوژیک قابل توجه ایجاد کند (کیان بخت، 2008).

      عصاره زعفران شامل ترکیبات زیادی از جمله α-کروستین[1]، کروسین­ها که شامل کروسین[2]، دی کروستین[3]، تریکروستین[4]، پیکرو کروستین[5]و سافرانال[6] است. کاروتونوییدهای مانند بتاکاروتن و لیکوپن و گزانتن و ویتامین ها به خصوص ریبوفلاوین و تیامین نیز در زعفران یافت می­شود. کروسین، کروستین و سافرانال مواد موثر اصلی زعفران هستند که فعالیت های فارماکولوژیکی و اثرات درمانی را به آنها نسبت می‌دهند (کیان بخت، 1387).

      زعفران به علت قدمت طولانی در طب سنتی از ارزش خاصی برخوردار است و به همین جهت نیز مبنای تحقیقات علمی جدید قرار گرفته و خواص آن در تحقیقات فراوانی مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهشهای جدید نشان می‌دهند که زعفران و مواد موثر آن دارای اثرات حفاظت کننده قلب (رضوی و همکاران،1392)، ضدتوموری (Premkumar et al., 2003)، آنتی اکسیدانی(Pham & Cormier, 2000)، تقویت کننده حافظه و یادگیری (abe & Satio, 2000)، ضد درد و ضد التهاب (اربابیان و همکاران، 2009)، ضد تشنج (حسین زاده و طالب‌زاده،2006)، ضد افسردگی (آخوندزاده و همکاران، 2006)، پایین آورنده فشار خون (ایمن شهیدی و همکاران، 2009)، کاهش دهنده قند و چربی خون (Sheng et al., 2006) و افزایش دهنده اکسیژن رسانی به بافتها (Grisolia, 1974)، گشاد کننده برونش (بسکابادی و اصلانی، 2000) و ...  است. همچنین در طب سنتی ذکر شده است که زعفران قادر است سلامت قلب و عروق را تأمین نماید (رضوی و همکاران،  1392).

      امام قریشی و همکاران در سال (1390) در تحقیقی با عنوان اثر تجویز تحت مزمن عصاره‌های آبی و هیدروالکلی زعفران  استهبانات فارسی بر تست شنا در موش سوری نشان دادند که تجویز عصاره آبی و همچنین عصاره الکلی زعفران باعث افزایش زمان شنا کردن در موش سوری گردید و علت آن را اثر ضد افسردگی زعفران و تأثیر آن  به سیستم اپی‌نفرین عنوان داشته­اند.

      در تحقیق فاتحی و همکاران (2006) عصاره اتانولی و آبی زعفران فشار متوسط خون شریانی را در موش صحرایی بیهوش شده کاهش داد که علت آن را تأثیر عصاره زعفران به مقاومت محیطی عروق دانسته اند.

      نتایج تحقیق بسکابادی و همکاران (2006) نشان داد که زعفران به تراشه جدا شده خوکچه هندی اثر اتساعی نسبتا قوی داشته که قابل مقایسه و حتی بالاتر از تیوفیلین است و سافرانان تا اندازه‌ی مسئول این اثر زعفران بوده است. در مطالعاتی نشان داده شد که کروسین خاصیت ضد آترواسکلروز دارد و مانع از افزایش تری گلیسریدها، LDL، کلسترول در سرم خون می‌شود.

      نتایج پژوهش معمارباشی و رجبی (1391) که بر روی 24 نفر از دانشجویان غیر فعال دانشگاه محقق انجام شد نشان داد که مصرف 300 میلی گرم سرگل زعفران به مدت ده روز مانع از کاهش حداکثر قدرت ایزوتونیک و ایزومتریک متعاقب یک جلسه فعالیت عضلانی اکسنتریک می‌شود. که دلایل احتمالی این افزایش نیرو را آثار متسع کننده عروق، احتمال خون رسانی بهتر به عضلات و نیز افزایش اکسیژن رسانی بر اثر زدایش رادیکالهای آزاد عضله بر اثر مصرف زعفران دانسته­اند. 

      یافته‌های پژوهشی نشان داد که مصرف مکمل زعفران همراه با فعالیت شدید بدنی باعث افزایش آنزیم سوپراکسایددیسموتاز و کاهش آنزیم کاتالاز می‌شود      (مرادی و همکاران 1390).    

    سوپر اکساید دیسموتاز و کاتالاز 2 آنزیم هایی هستند که می‌توانند رادیکال آزاد اکسیژن ناشی از زنجیره انتقال الکترون را تجزیه نمایند و مهمترین عملکرد آنها در قلب، برداشت رادیکال آزاد است که از این طریق می توانند به سلامت و عملکرد قلب کمک کنند.

      با توجه به خواص فوق العاده مفید زعفران و مواد موثره آن و تأثیرات مطلوبی که  بر سلامت سیستم قلبی_تنفسی دارد و به دلیل این که هیچ پژوهشی در زمینه تأثیر زعفران بر فاکتورهای استقامت قلبی_تنفسی صورت نگرفته است، تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر مصرف مکمل زعفران بر شاخص‌های استقامت قلبی- تنفسی طراحی و اجرا شده است.

     

    1-2-فرضیات تحقیق:

    1. مصرف زعفران بر ضربان قلب پیش آزمون دختران جوان غیر فعال تأثیر معنی‌دار دارد.

    2. مصرف زعفران بر ضربان قلب پس آزمون دختران غیر فعال تأثیر معنی‌دار دارد.

    3. مصرف زعفران برآستانه تهویه (VT) دختران جوان غیر فعال تأثیر معنی‌دار دارد.

    4. مصرف زعفران بر زمان واماندگی دختران جوان غیر فعال تأثیر معنی‌دار دارد.

    5. مصرف زعفران بر فشار خون سیستولیک دختران جوان غیر فعال تأثیر معنی‌دار دارد.

    6. مصرف زعفران بر فشار خون دیاستولیک دختران جوان غیر فعال تأثیر معنی‌دار دارد.

    7. مصرف زعفران برتبادل تنفسی (RER) دختران جوان غیر فعال تأثیر معنی‌دار دارد.

    8. مصرف زعفران برحداکثر اکسیژن مصرفی (VO2MAX) دختران جوان غیر فعال تأثیر معنی­داری دارد.

    9. مصرف زعفران بر نقطه شکست ضربان قلب دختران جوان غیر فعال تأثیر معنی‌دار دارد.

    10. مصرف زعفران بر مقادیر حداکثر نبض اکسیژن ((o2pulse دختران جوان غیرفعال تأثیر معنی‌دار دارد.

    11. مصرف زعفران بر میزان  METSحین اجرای تست بروس دختران جوان غیرفعال تأثیر معنی‌دار دارد.

    12. مصرف زعفران بر میزان اکسیداسیون کربوهیدرات حین اجرای تست بروس دختران جوان غیرفعال تأثیر معنی‌دار دارد.

    13. مصرف زعفران بر میزان اکسیداسیون چربی حین اجرای تست بروس دختران جوان غیرفعال تأثیر معنی‌دار دارد.

          

    1-3-ضرورت و اهمیت تحقیق

      موفقیت و پیروزی در رقابت‌ها و فعالیت‌های ورزشی می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله تمرین و ویژگی‌های ژنتیکی باشد. تغذیه مناسب و استفاده از مکمل‌های مجاز از جمله عوامل دیگری است که می‌تواند کارایی و عملکرد افراد را تحت تأثیر قرار دهد به عنوان مثال استفاده از کافئین ممکن است باعث افزایش کارایی ورزشکاران استقامتی گردد (دشتی و همکاران، 1387). ورزشکاران تمایل زیادی برای مصرف مکمل‌های که بتوانند انرژی مورد نیاز فعالیت‌های طولانی مدت را تأمین کنند، دارند حال آنکه استفاده از برخی مکمل‌های ورزشی عوارض جانبی برگشت ناپذیری دارند و حتی مصرف برخی مکمل‌های غذایی در ورزشکاران به خصوص در سطوح بالا منجر به دوپینگ ناخواسته می­شود. بنابراین امروزه تحقیقات زیادی به منظور تهیه مکمل‌های ورزشی با بیشترین بازدهی و کمترین عوارض صورت گرفته است. گیاهان دارویی از قدیم به عنوان منابع مهم درمانی مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند و امروزه به شکل ویژه‌ای مورد توجه قرار گرفته است. زعفران در ایران دارای وسعت کشت زیادی است و به عنوان چاشنی و ادویه توسط عموم مردم استفاده می‌شود. دانشمند و پزشک بزرگ (ابوعلی‌سینا) استفاده گیاه زعفران را به عنوان دارو بسیار توصیه کرده است (مرادی وهمکاران، 1391).

     

     

    Abstract:

    Athletes are constantly seeking ways to improve their athletic performance. Using herbal supplements is one of the methods which can lead to improve athletic performance and mentally and physically prepare them for sporting performance. We aimed to investigate the effect of saffron supplementation on the cardio-respiratory endurance factors on the non-active girls. After filling a health and fitness questionnaire and perform 1-mile run test, 14 non-active female students were selected among eligible students in the University of Mohaghegh Ardabili (Age: 20.7±1.38 years; BMI: 21.1 ± 1.8 kg/m2) and they performed Bruce test on a computerized treadmill connected to a respiratory gas analyzer in three stages with one week interval. In this study, test has been done on subjects in stage one after placebo consumption. In the second stage, similarly test done after one week consumption of dry saffron stigma (300 mg/day) and the results were measured. Analysis of Covariance (ANCOVA) and Bonferroni pair-wise comparison were used for the data analysis. Results showed that the consumption of 300 mg saffron for one week caused a significant enhancement in VO2, VO2max, and time to exhaustion and significant reduction in the resting blood pressure and resting heart rate as well as significant increase in fat oxidation and a significant reduction in carbohydrate consumption during the Bruce test  and not significant effects  in HRDP and 1 min Heart rate after exercise  (p<0.05). It seems saffron consumption has ergogenic effect on the cardio-respiratory performance in non-active female students.

  • فهرست:

    فصل اول: کلیات پژوهش

     

               مقدمه .................................................................................................................................................................................2

    1-1- تعریف مساله ..........................................................................................................................................................3

              1-2-  فرضیات تحقیق.................................................................................................................................................... 6

          1-3- ضرورت و اهمیت تحقیق .................................................................................................................................... 7 

    1-4-  اهداف تحقیق ...................................................................................................................................................... 8

                 1-4- 1- هدف کلی ................................................................................................................................................... 8

                 1-4- 2- اهداف اختصاصی........................................................................................................................................ 9

    1-5- فرضیات تحقیق........................................................................................................................................................ 9

              1-6- محدودیت های پژوهش........................................................................................................................................10

                 1-6-1- محدودیت های قابل کنترل....................................................................................................................... 11

                1-6-2- محدودیت های غیر قابل کنترل................................................................................................................ 11

                1-7- تعریف واژه ها و اصطلاحات............................................................................................................................. 11

                1-7-1- زعفران ............................................................................................................................................................ 11

                1-7-2- دارونما .............................................................................................................................................................12

                1-7-3- حداکثر اکسیژن مصرفی ..............................................................................................................................12

                1-7-4- نقطه شکست ضربان قلب.............................................................................................................................12

                1-7-5- نسبت تبادل تنفسی .....................................................................................................................................13

                1-7-6- نبض اکسیژن ..................................................................................................................................................13

                1-7-7- افراد غیر فعال..................................................................................................................................................13

     

     

     

     

    فصل دوم: مبانی نظری پژوهش

     

    مقدمه  ....................................................................................................................................................... 15

    2-1- بخش اول......................................................................................................................................... 15

                   2-1-1- آمادگی قلبی تنفسی ......................................................................................................... 15

                     2-1-2- عوامل موثر بر عملکرد استقامتی ................................................................................... 16

    2-2- بخش دوم......................................................................................................................................... 18

                      2-2-1-ترکیبات زعفران.................................................................................................................. 18

                     2-2-1-1- کروسین ........................................................................................................................ 19  

                      2-2-1-2- پیکروکروسین ............................................................................................................. 20

                     2-2-1-3- سافرانال...........................................................................................................................20

                  2-2-2- خواص دارویی......................................................................................................................... 21

                  2-2-3- مضررات مصرف بیش از حد زعفران................................................................................... 22

                  2-2-4-پیشینه تحقیقات به عمل آمده در رابطه زعفران ............................................................. 23

                     2-2-4-1- اثرات ضد افسردگی  ..................................................................................................... 23     

                     2-2-4-2- اثر تقویتی بر یادگیری و حافظه ................................................................................ 24  

                     2-2-4-3- اثر قلبی- عروقی و تنفسی .............................................................................................. 24

                     2-2-4-4- اثر آنتی اکسیدانی و حفاظت از سلول ها................................................................. 25

                     2-2-4-5- اثر بر دستگاه گوارش ................................................................................................... 26

                    2-2-4-6- اثر بر دستگاه تولید مثل ............................................................................................... 26

                     2-2-4-7- اثر بر دستگاه ایمنی  ..................................................................................................... 27

                     2-2-4-8- اثر ضد درد و ضد التهاب............................................................................................... 27

                     2-2-4-9- اثر بر کوفتگی عضلانی ناشی از ورزش .................................................................. 28          2-3- بخش سوم..................................................................................................................................... 29

                    2-3-1- عوامل ارگوژنیگ............................................................................................................... 29

                      2-3-2- تاثیر مکمل های گیاهی بر روی استقامت قلبی تنفسی........................................ 29  

                2-4- خلاصه و جمع بندی مهمترین مطالب.................................................................................... 33

    فصل سوم: مواد و روش پژوهش

                مقدمه......................................................................................................................................................... 35

                  3-1- روش تحقیق................................................................................................................................. 35

                  3-2- روش آماری ................................................................................................................................. 35

                  3-3- نمونه پژوهشی و نحوه گزینش .................................................................................................35 

                  3-4- وسایل و ابزارهای مورد نیاز........................................................................................................ 37

                    3-4-1- ابزارهای فیزیکی و نرم افزارها ..........................................................................................37

                   3-4-2- فرم ها ...................................................................................................................................37

                 3-5- روش جمع آوری اطلاعات  ....................................................................................................... 38 

                  3-5-1-روش مصرف زعفران و دارونما ........................................................................................... 39

                  3-5-2- اندازه گیری ها .................................................................................................................... 40

                      3-5-2-1- اندازه گیری سن آزمودنی ها ................................................................................... 40

                     3-5-2-2- اندازه گیری قد و وزن .............................................................................................. 40

                     3-5-2-3- اندازه گیری درصد چربی ......................................................................................... 40

                     3-5-2-4- روش اندازه گیری فشارخون.......................................................................................41

                     3-5-2-5- روش اندازه گیری و ارزیابی گازهای تنفس.......................................................... 42

                      3-5-2-6- اجرای پروتکل بروس ................................................................................................. 42

                     3-5-2-7- روش ثبت ضربان قلب فعالیت...................................................................................43

              3-6- تجزیه و تحلیل اطلاعات خام.........................................................................................................43      

              3-7- روش تحلیل آماری ........................................................................................................................ 44

            3-8- شماتیک طرح تحقیق .................................................................................................................... 45

     

     

    فصل چهارم: نتایج و یافته های پژوهش

                مقدمه ....................................................................................................................................................... 47

               4-1- توصیف یافته های پژوهش ........................................................................................................ 47

                 4-1-1- توصیف ویژگی های آزمودنی ها ...................................................................................... 47

                 4-1-2- توصیف نتایج آنالیز گازهای تنفسی ................................................................................ 48

                    4-1-2-1- توصیف نتایج حداکثر  آنالیز گازهای تنفسی ..........................................................48     

                   4-1-2-2- مقادیر نتایج آنالیز گازهای تنفسی تقسیم بر وزن آزمودنی ها ......................... 49

                  4-1-2-3- مقادیر  نتایج حداکثر  آنالیز گازهای تنفسی پس از حذف 60 ثانیه اول..........50

                    4-1-2-4- مقادیر نتایج حداکثر  آنالیز گازهای تنفسی در زمان های مساوی.....................51

                    4-1-2-5- مقادیر نتایج حداکثر  آنالیز گازهای تنفسی در زمان 2 الی 5 دقیقه............... 52

    4-2- آزمون فرضیه های تحقیق  ....................................................................................................53

                  4-2-1- آزمون فرضیه‌ی اول.............................................................................................................53

                   4-2-2- آزمون فرضیه‌ی دوم.............................................................................................................54

                  4-2-3- آزمون فرضیه‌ی سوم .......................................................................................................... 56 

                4-2-4- آزمون فرضیه‌ی چهارم ..........................................................................................................57

                  4-2-5- آزمون فرضیه‌ی پنجم ......................................................................................................... 58

                 4-2-6- آزمون فرضیه‌ی ششم..............................................................................................................60

                4-2-7- آزمون فرضیه‌ی هفتم.............................................................................................................61

               4-2-8- آزمون فرضیه‌ی هشتم.............................................................................................................62     

               4-2-9- آزمون فرضیه‌ی نهم ............................................................................................................... 63

               4-2-10- آزمون فرضیه‌ی دهم ........................................................................................................... 64

              4-2-11- آزمون فرضیه‌ی یازدهم .........................................................................................................65 

            4-2-12- آزمون فرضیه‌ی دوازدهم ...................................................................................................... 65

            4-2-13- آزمون فرضیه‌ی سیزدهم ........................................................................................................68  

        4-3- خلاصه نتایج ...........................................................................................................................................70      

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

        مقدمه ...................................................................................................................................................................70    

    5-1- بحث ................................................................................................................................................................73

    5-2- نتیجه گیری .................................................................................................................................................. 76

     5-3- پیشنهادات ................................................................................................................................................... 76

       5-3-1- پیشنهادات کاربردی ......................................................................................................................... 76  

       5-3-2- پیشنهادات پژوهش ........................................................................................................................... 77     

       منابع و ماخذ ....................................................................................................................................................... 78                                

       پیوست ها ..............................................................................................................................................................83

    منبع:

     

     

    ابراهیم، خسرو؛ احمدی‌زاد، سجاد؛ غنیمتی، رضا؛ باقری، عبداله؛ شیخی، سیروس؛ غنیمتی، مهدی،1391، تأثیر تمرین استقامتی و مصرف سیر بر حداکثر اکسیژن مصرفی مردان غیر فعال، پژوهش های کاربردی مدیریت و علوم زیستی در ورزش، ش2، صص11_18.

    احمدی، محسن؛ خاکساری حداد، محمد؛ صابری کاخکی، علی رضا؛ مهربانی، میترا؛ شاهرخی، نادر، 1388، اثر تمرین، استقامتی بر نیمرخ لیپیدی و استقامت قلبی_عروقی در موشهای صحرایی نرسالم پس از مصرف عصاره ی زیرهی کوهی، نشریه علوم زیستی ورزشی، ش2، صص 55_71.

    اسمیت، دنیس ال ؛ فرنهال، بو، 2011، فیزیولوژی ورزشی قلبی عروقی پیشرفته، ترجمه عباسعلی گائینی و سیروس چوبینه، 1392،چاپ اول، تهران : انتشارات سمت.

    امام قریشی، معصومه؛ قاسمی، فاطمه ،1390، اثر تجویز تحت مزمن عصاره های آبی و هیدروالکلی زعفران استهبانات فارس بر تست شنا در موش سوری،  ارمغان دانش،  ش6 ، صص 527_536.

    بیات، محمدرضا؛ جوادی، ابراهیم؛ قوچانی، منوچهر؛ امینیان، توراندخت؛ آخوندزاده، شاهین؛ احمدی، عبدالحمید، 1383، تاثیر مکمل های کولین، مریم گلی واسیدهای امینه شاخ دار و گلوکز بر خستگی و عملکرد عضلانی بازیکنان فوتبال مرد بزرگسال طی دوهای شدید متناوب خاص فوتبال، مجله حرکت، ش 25، صص133-113.

    ترتیبیان، بختیار؛ خورشیدی، مهدی، 1385، برآورد شاخص‌های فیزیولوژیک در ورزش، چاپ اول،  تهران: نشر طیب، جلد اول.

    حسین زاده، حسین؛ ایمن شهیدی، محسن؛ مهدیان، داوود، 1388، بررسی مکانیسم اثر کاهش فشار خون عصاره آبی کلاله زعفران در رت،  نوید نو، ش 44، صص 84_91.

    حسین زاده، حسین؛ کریمی، غلامرضا ؛ نیاپور، مریم، 1383، اثرات مقایسه ای ضد افسردگی عصاره های زعفران و مواد موثر آن، کروسین و سافرانال در موشها، فصلنامه گیاهان دارویی، ش12، صص 48_58.

    حسین‌زاده، حسین؛ ضیایی، تکتم، 1385، بررسی اثر زعفران و مواد موثر آن، سافرانال و کروسین، بر روی حافظ سالم و با هیوسین بر یادگیری فضایی در موش صحرایی، فصلنامه گیاهان دارویی، ش 19،صص 40-50.

     دشتی، مرتضی؛ آذربایجانی، محمد علی؛ رضایی، محمد باقر، 1387، تاثیر استنشاق اسانس الکلی نعناع بر توان هوازی و زمان رسیدن به آستانه بی هوازی در مردان ورزشکار، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران، ش2، صص177_188.

     دل گادو، مانوئل کارمونا؛ آرامبورو، آمایازالاکاین؛ دیاز مارتا، گنزالو ال‌آلونسو ،2011، ترکیبات شیمیایی زعفران: رنگ، طعم و عطر، ترجمه محمد حسین دانشور، اقدس همت زاده، ،1390، چاپ اول، اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز.

     ژیانگ، لاشا؛ هستر، رابرت،2012، پاسخ‌های قلبی عروقی به فعالیت‌های ورزشی، ترجمه فرهاد دریانوش و نسترن حاجی طهرانی،1392، چاپ اول، تهران: انتشارات حتمی.

    سیاهکوهیان، معرفت؛ ذوالفقاری، محمد رضا، 1382، تعیین آستانه بی هوازی به روش Dmax. پژوهش در علوم ورزشی، ش10، صص 15_28.

    عطائی، لیلا؛ معطر، فریبرز؛ حناچی، پریچهر؛ سحرخیز، معصومه؛ قاسمپور، زینت السادات؛ عطایی آتوسا، 1389، بررسی تاثیر عصاره گیاهان زنجبیل، خارخاسک، جنکوبیلوبا، جین سینگ و سویا در توان هوازی ورزشکاران استقامتی، ورزش و علوم زیست حرکتی، ش3، صص48_55.

    کلخوران، جمال فاضل؛ شیبک، فاضل، 1392، اثر ترکیب عصاره آبی زعفران و تمرین هوازی بر روی برخی شاخص‌های استرس اکسیداتیو کبدی موش‌های نر دیابتی، علوم زیستی ورزشی، ش 4، صص1-18.

    مدرسی، مهرداد؛ مصری پور، منوچهر ؛ اسدی مرغملکی، مهران؛ همدانیان، محمد کاظم،1390، تأثیر عصاره‌‌ی زعفران بر غلظت هورمون‌های FSH، LH و تستوسترون در موش سوری، مجله علمی پژوهشی دانشگاه زنجان، ش 63، صص 11-17.

    معمارباشی، عباس؛ رجبی، علی،1392، تاثیر ده روز مصرف خوراکی زعفران بر علایم بیوشیمیایی و عملکردی کوفتگی عضلانی تاخیری. فیزیولوژی ورزشی،: 53-66.

    نصری، سیما؛ حسینی، یاسمن؛ صحرایی، هدایت؛ زردوز، حمیرا،1389،  مهار درد و التهاب ناشی از  تست فرمالین در موش‌های نر کوچک آزمایشگاهی با عصاره اتانولی زعفران و اجزای آن؛ کروسین و سافرانال، مجله پزشکی کوثر، ش4، صص189_195.

    Abe, K and Saito, H. 2000. Effects of saffron extract and its constituent crocin on learning behavior and long-term potentiation. Phytother, 14(3), 149_52.

    Al-Mofleh, IA., Al-haider ,A., Mossa, JS., AlSohaibani ,MO., Qureshi ,S., and Rafatullah S., 2006.Antigastric ulcer studies on 'saffron' Crocus sativusL. in rats. Pakistan J. Biol. Sci; 9 (6), 1009-3.

    Akhondzadeh, S., Tahmacebi-Pour, N., Noorbala, AA., Amini, H., Fallah-Pour, H., Jamshidi ,AH. and Khani, M. 2005. Crocus sativusL. in the treatment of mild to moderate depression: a double-blind, randomized and placebo controlled trial. Phytother,Res 19 (2), 148 - 51.

    Agha  Hosseini,  M.,  Kashani,  L.,  Aleyaseen,  A.,  Ghoreishi,  A.,  Rahmanpour,  H.,Zarrinara, A., et al. 2008. Crocus sativus L. (saffron) in the treatment of premenstrualsyndrome:  a  double  blind,  randomized  and  placebo  controlled  trial. AnInternational Journal of Obstetrics & Gynecology,115(4), 515-9.

    Boskabady, MH and Aslani, MR.2006. Relaxant effect of Crocus sativus(saffron) on guinea pig tracheal chains and its possible mechanisms.  J. Pharm. Pharmacol 58 (10), 1385 - 90.

    Brun, J.F., P. Connes, and  E.2007. Varlet-Marie,Alterations of blood rheology during and after exercise are  both consequences  and  modifiers of  body'sadaptation to  muscular  activity. Science  &  Sports, 22(6) , 251-266.

    Davis, J., Murphy, E., Angela., Carmichael, MD., 2009. Effects of the dietary flavonoi quercetin upon performance and health. Current sports medicine reports, 8: 206-213.

    Fatehi, M., Rashidabady, T., Fatehi-Hassanabad, Z., 2003. Effects of  Crocus sativus  petals extract on rat blood pressure and on responses induced by electrical field stimulation in the rat    isolated vas deferens and guinea-pig ileum. Journal of ethnopharmacology,84,199-203.

    Gopumadhavan ,S.,  Mohamed  Rafiq,Venkataranganna,  MV.,  Kala  Suhas,  K.,  Mitra,  SK.2003.Assessment  of  ëTentex  royalí  for  sexual  activityin  an  experimental  model.  Indian  J  Cli  Pract,10(13), 6-23.

    Grisolia, S.1974.  Hypoxia, saffron and cardiovascular disease. Lancet, 2,41 - 2.

    Hosseinzadeh, H., Talebzdeh, F., 2005. Anticonvulsant evaluation of safranal and crocin from Crocus sativusin mice. Fitoterapia, 76(7-8), 722 – 4.

    Hosseinzadeh ,H., Shariaty ,VM.,2007. Antinociceptive effect of safranal, a constituent of Crocus sativus(saffron), in mie. Pharmacologyonline, 2,498 - 503.

    Imenshahidi, M., Hosseinzadeh, H., and Javadpour Y. 2010. Hypotensive Effect of Aqueous Saffron Extract (Crocus sativusL.) and its Constituents, Safranal and Crocin, in Normotensive and Hypertensive Rats. Phytotherapy Research 24,990–4.

    Inal Ince , D., Tiryaki,  G.,  Ince , Ml.,2000, Effects of garlic on aerobic performance. Turk J Med Sci, 30,557-561.

    Jason ,D., Allen, J., Lung, M., Arnold, G., Nelson ,M.,1998, Ginseng supplementation does not enhance healthy young adults peak aerobic exercise performance. Journal of Exercise,17(5) ,462-466.

    kamalipur,m.,akhondzadeh,s. 2013. Cardiovascular Effects of Saffron: An Evidence-Based  Review. tehran heart center,6:59_61.

    Kianbakht, S., Ghazavi, A.2005.Evaluation of immunological and hematological effects of saffron in men. Ethnopharmacologia. 36: 78_88.

    Kianbakht ,S., Mozaffari, K. , 2008. Effects of saffron and its active constituents, crocin and safranal, on prevention of indomethacin induced gastric ulcers in diabetic and nondiabetic rats. Proceedings of International Congress of  Traditional and Complementary Medicine. SariIran, 28 – 31: 117_125.

     Kianbakht, S.,2008. A systematic review on pharmacology of saffron and its active     constituents. JOURNAL OF MEDICINAL PLANTS,7: 1_23.

    Kemper, HCG., Koppes, LLJ. 2006. Linking physical activity and aerobic fitness: are we active because we are fit, or are we fit because we are active. pediatric exercise science 18(2): 173-181.

    Maughan, R. J.,1999. Nutritional ergogenic aids and exercise performance. Nutrition research reviews, 12: 255_280.

    McArdle, W., Katch, F., Katch,V.2010. Exercise physiology energy, nutrition, and Human performance. 7thed. Philadelphia: Lippincott Williams and Wilkins, WoltersKluwer Health.

    Meamarbashi, A., Rajabi,A. 2013. The effects of peppermint on exercise performance. Journal of the International Society of Sports Nutrition10 (15). On guineapig  tracheal chains and its possible mechanisms. Journal of Pharmacy and Pharmacology, 58:1385_1390.

    Molinero O, Márquez S. (2009). “Use ofnutritional supplements in sports: risks, knowledge, and behavioural-relatedfactors”. Nutr Hosp. 24(2):128-34.

    Moghadam MH, Shahabian M, Esmaeili H, HosseinZadeh H. 2008. Safety evaluation of saffron (Crocus sativus) tablets in healthy volunteers. Phytomedicine 15: 1032–37.

    Musaie, M., Azarbayjani, M., Peeri, M. ,2013. The responses of creatine kinase and lactate dehydrogenase to acute eccentric activity after saffron supplementation in healthy man. International Journal of Biosciences, 3:319-324.

    Pham, TQ .,Cormier, F. 2000. Antioxidant properties of crocin from Gardenia  jasminoides Ellis and study of the reactions of crocin with linoleic acid and crocin with oxygen.  J. Agric.Food Chem 48: 1455-61.

    Premkumar K., Abraham SK., Santhiya ST., Ramesh A. 2003.Protective effects of saffron (Crocus sativus L) on genotoxin-induced oxidative stress in Swiss albini mice. Phytother Res 20(17): 614-7.

    Sheng, L., Qian, Z., Zheng, S., and Xi, L. 2006. Mechanism of hypolipidemic effect of crocin in rats: crocin inhibits pancreatic lipase. European Journal of Pharmacology 543: 116-22.

    Seyde, w., McKernan, D., Laudeman, T.,Gainer, J., Longnecker, D., 1986. Carotenoid compound crocetin improves cerebral oxygenation in hemorrhaged rats.Journal of Cerebral BloodFlow & Metabolism, 6:703_707.

    Sobal, J. 1994. Vitamin/mineral supplement use among athletes: a review of  the literature. Int J Sports Nutr  4:320-41.

    Tian H H, Ong W S, Tan C L. 2009. Nutritional supplement use among university athletes in Singapore. Singapore Med J. 50(2):165-72.

    Verma, S. K., Bordia, A.,1998. Antioxidant property of Saffron in man. Indian journal of medical  sciences, 52:205-207.

    Yoon, S. J., Kim, K. H., Kim, C. J., Park, H. C., Kang, K. H., Kim, M. J., 2008. Effects of red ginseng supplementation on aerobic. anaerobic performance, central and peripheral fatigue. JGinseng Res, 32:210_219.


موضوع پایان نامه بررسی تأثیر مصرف زعفران بر استقامت قلبی-تنفسی دانشجویان دختر غیرفعال دانشگاه محقق اردبیلی, نمونه پایان نامه بررسی تأثیر مصرف زعفران بر استقامت قلبی-تنفسی دانشجویان دختر غیرفعال دانشگاه محقق اردبیلی, جستجوی پایان نامه بررسی تأثیر مصرف زعفران بر استقامت قلبی-تنفسی دانشجویان دختر غیرفعال دانشگاه محقق اردبیلی, فایل Word پایان نامه بررسی تأثیر مصرف زعفران بر استقامت قلبی-تنفسی دانشجویان دختر غیرفعال دانشگاه محقق اردبیلی, دانلود پایان نامه بررسی تأثیر مصرف زعفران بر استقامت قلبی-تنفسی دانشجویان دختر غیرفعال دانشگاه محقق اردبیلی, فایل PDF پایان نامه بررسی تأثیر مصرف زعفران بر استقامت قلبی-تنفسی دانشجویان دختر غیرفعال دانشگاه محقق اردبیلی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تأثیر مصرف زعفران بر استقامت قلبی-تنفسی دانشجویان دختر غیرفعال دانشگاه محقق اردبیلی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تأثیر مصرف زعفران بر استقامت قلبی-تنفسی دانشجویان دختر غیرفعال دانشگاه محقق اردبیلی, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تأثیر مصرف زعفران بر استقامت قلبی-تنفسی دانشجویان دختر غیرفعال دانشگاه محقق اردبیلی, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تأثیر مصرف زعفران بر استقامت قلبی-تنفسی دانشجویان دختر غیرفعال دانشگاه محقق اردبیلی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تأثیر مصرف زعفران بر استقامت قلبی-تنفسی دانشجویان دختر غیرفعال دانشگاه محقق اردبیلی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تأثیر مصرف زعفران بر استقامت قلبی-تنفسی دانشجویان دختر غیرفعال دانشگاه محقق اردبیلی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تأثیر مصرف زعفران بر استقامت قلبی-تنفسی دانشجویان دختر غیرفعال دانشگاه محقق اردبیلی, پروژه درباره پایان نامه بررسی تأثیر مصرف زعفران بر استقامت قلبی-تنفسی دانشجویان دختر غیرفعال دانشگاه محقق اردبیلی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تأثیر مصرف زعفران بر استقامت قلبی-تنفسی دانشجویان دختر غیرفعال دانشگاه محقق اردبیلی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر مصرف زعفران بر استقامت قلبی-تنفسی دانشجویان دختر غیرفعال دانشگاه محقق اردبیلی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر مصرف زعفران بر استقامت قلبی-تنفسی دانشجویان دختر غیرفعال دانشگاه محقق اردبیلی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر مصرف زعفران بر استقامت قلبی-تنفسی دانشجویان دختر غیرفعال دانشگاه محقق اردبیلی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تأثیر مصرف زعفران بر استقامت قلبی-تنفسی دانشجویان دختر غیرفعال دانشگاه محقق اردبیلی

پایان­نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی تربیت بدنی گرایش فیزیولوژی ورزش چکیده: ورزشکاران پیوسته در جستجوی راهکار‌‌‌های برای بهبود عملکرد ورزشی خود بوده‌اند. یکی از روشهایی که می‌تواند سبب توسعه عملکرد ورزشی شود و ورزشکاران را از لحاظ فیزیکی و روانی برای فعالیت ورزشی آماده ‌کند استفاده از مکمل‌‌های گیاهی است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مکمل زعفران بر روی فاکتورهای ...

پایان­نامه برای دریافت درجه­ ی کارشناسی ارشد در رشته­ ی تربیت بدنی گرایش فیزیولوژی ورزش مقدمه امروزه رقابت شدیدی بین ورزشکاران در کشورهای مختلف برای کسب عنوان‌های قهرمانی در بازی‌های المپیک، جهانی و قاره‌ای وجود دارد و تلاش برای بهبود عملکرد ورزشکاران، دانشمندان علوم ورزشی را نیز به فعالیت بیشتر در این بخش واداشته و پژوهش در علوم ورزشی را فزونی بخشیده است. طی سالیان اخیر بررسی ...

-1-1 مقدمه رشد فرایندی پیچیده است که از لحظه تشکیل نطفه تا پایان عمر ادامه دارد در واقع رشد شامل نمو و بالیدگی است که نموحاصل تغییرات کمی (هایپرتروفی و هایپرپلازی) است و بالیدگی تغییرات کیفی در کارکرد بافت­ها و دستگاه­های بدن را در برمی­گیرد. به طور کلی منحنی رشد بافت­های مختلف بدن S شکل است؟ با این حال برخی زودتر (سیستم لنفاوی در 9 سالگی) و برخی دیرتر (سیستم تناسلی در 18 سالگی) ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: تربیت و علوم ورزشی، گرایش: فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر سه شیوه تمرینی همزمان بر شاخص های آنتروپومتریک و سلامتی مردان میان سال بود. به این منظور در پژوهش حاضر 30 مرد میان سال با میانگین سنی (7/5±2/45 سال )در سه گروه [1]هوازی, [2]مقاومتی و[3] ترکیبی قرار گرفتند. برای هر گروه یک برنامه تمرینی 6 هفته ای در نظر ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی –فیزیولوژی ورزشی چکیده : زمینه و هدف : در طی تغییرات متابولیکی در دوران بارداری ،تماس مادر با فلزات سنگین برای عملکرد جفت و سلامت جنین بسیار مهم تلقی شده است. اما فرض شده است که تمرین استقامتی با تاثیر بر فعالیت متالوپروتئین هایی از قبیل MT می تواند راهکاری جهت مقابله با اثرات زیان آور فلزات سنگین باشد .از این ...

کارشناسی ارشد تربیت بدنی(گرایش فیزیولوژی ورزشی) چکیده هدف:هدف تحقیق تعیین اثر وابسته به زمان تمرین تناوبی شدید کوتاه مدت بر پویایی جذب اکسیژن دختران بود. روش شناسی: بدین منظور 40 نفر دختران دانشجوی دانشگاه اراک را به طور داوطلب با میانگین سنی 5±25 سال و وزن 390/10 ± 30/54 کیلوگرم و قد 23/10 ± 5/ 162 سانتی متر در این تحقیق شرکت کردند. تحقیق از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس ...

کارشناسی ارشد تربیت بدنی(گرایش فیزیولوژی ورزشی) چکیده هدف:هدف تحقیق تعیین اثر وابسته به زمان تمرین تناوبی شدید کوتاه مدت بر پویایی جذب اکسیژن دختران بود. روش شناسی: بدین منظور 40 نفر دختران دانشجوی دانشگاه اراک را به طور داوطلب با میانگین سنی 5±25 سال و وزن 390/10 ± 30/54 کیلوگرم و قد 23/10 ± 5/ 162 سانتی متر در این تحقیق شرکت کردند. تحقیق از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف از این مطالعه ارزیابی تاثیر یک هفته مکمل یاری گلوتامین بر استرس اکسیداتیو ناشی از فعالیت بود. نوزده مرد جوان، سالم و غیر سیگاری به طور داوطلبانه در این مطالعه شرکت کردند. آزمودنی ها به طور تصادفی و با الگوی دوسویه کور با گروه کنترل به دو گروه دارونما (10نفر) و گلوتامین ...

پایان­نامه جهت دریافت درجۀ کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی چکیده فارسی پایان نامه: سابقه و هدف: هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر یک دوره مکمل‌ دهی ال‌آرژنین بر پاسخ‌ های VEGF، اندوستاتین و حداکثر اکسیژن مصرفی کشتی‌گیران تمرین کرده به دنبال یک جلسه فعالیت وامانده ساز بود. مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 15 کشتی‌گیر تمرین کرده با میانگین سنی 47/2±13/21 سال؛ و نمایه­ی توده ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی گرایش: فیزیولوژی ورزشی چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تمرینات تناوبی شدید و تداومی متوسط بر توان هوازی و بی هوازی دختران بسکتبالیست انجام شد. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و جامعه آماری شامل کلیه بانوان بسکتبالیست شهرستان فیروزکوه در سال 1393 بود. تعداد 20 بانوی بسکتبالیست به صورت هدفمند و در ...

ثبت سفارش