پایان نامه تعیین آثارتمرین هوازی بر حداکثر اکسیژن مصرفی و ترکیب بدنی پسران نوجوان ورزشکار

word 1 MB 31691 94
مشخص نشده کارشناسی ارشد تربیت بدنی و ورزش
قیمت قبل:۶۳,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • -1-1 مقدمه

    رشد فرایندی پیچیده است که از لحظه تشکیل نطفه تا پایان عمر ادامه دارد در واقع رشد شامل نمو و بالیدگی است که نموحاصل تغییرات کمی (هایپرتروفی و هایپرپلازی) است و بالیدگی تغییرات کیفی در کارکرد بافت­ها و دستگاه­های بدن را در برمی­گیرد. به طور کلی منحنی رشد بافت­های مختلف بدن S شکل است؟ با این حال برخی زودتر (سیستم لنفاوی در 9 سالگی) و برخی دیرتر (سیستم تناسلی در 18 سالگی) به حداکثر بالیدگی می­رسند. بالیدگی سیستم تناسلی که با واژه بلوغ  و یا بلوغ جنسی شناخته می­شود، فرایندی است که در آن کودک به ویژگی های جنسی ثانویه دست یافته و ظرفیت تولید مثل پیدا می­کند. پدیده بلوغ به طور آنی و در فاصله کوتاه زمانی اتفاق نمی­افتد، بلکه نوجوان برای بالغ شدن، مراحل مختلفی را طی می­کند. به طوری که سیر تکاملی او ممکن است چندین سال طول کشیده تا وضعیت بدنی شخص بالغ را پیدا کند.

    معمولاً وضعیت بالیدگی کودکان بر اساس سن اسکلتی،[31،32،33] سن آغاز قاعدگی،[43،53،63،73] سن اوج سرعت قد[83،93] و یا صفات ثانویه جنسی[40،41] به انواع زودرس ( سن بیولوژیکی بیش از یک سال کمتر از سن تقویمی ) متوسط ( اختلاف سن بیولوژیکی و سن تقویمی به اندازه 1±  سال ) و دیررس (سن بیولوژیکی بیش از یک سال بیشتر از سن تقویمی) گروه بندی شده است و می­توان کودکان هم سن با وضعیت بالیدگی متفاوت را با یکدیگر مقایسه کرد [42].

    بالیدگی بیولوژیکی، پیشرفت کیفی در عملکرد بدن سیستم­ها یا بافت­های مختلف بدن است که با افزایش سن اتفاق می­افتد. این پیشرفت­ها ژنتیکی است و تحت تاثیر عوامل محیطی قرار نمی­گیرد؛ بنابراین وضعیت بالیدگی هر فرد به سن بیولوژیکی وی اشاره دارد و استفاده از سن تقویمی در طبقه­بندی سطوح رقابتی سن بیولوژیکی را در نظر نمی­گیرد. این مسئله به ویژه هنگام بلوغ که تفاوت در قدرت سرعت و استقامت قلبی – تنفسی در میان کودکان با سن تقویمی یکسان آشکار می­­شود مورد توجه است. بنابراین محققان طب ورزشی کودکان باید علاوه بر اندازه بدن وضعیت بالیدگی را نیز کنترل کنند [53،43].

     

    1-2- بیان مسئله

    آمادگی هوازی شاخص عملکردی در دستگاه تنفسی و قلبی– عروقی و از مولفه­های خونی تحویل اکسیژن و سازوکارهای اکسیداتیو عضلات در حین فعالیت است. توان هوازی بیشینه یا اکسیژن مصرفی بیشینه، بیشترین اکسیژن مصرفی طی یک آزمون ورزشی وامانده سازد، معیار مهمی برای سنجش آمادگی قلبی– عروقی و بهترین پیش­بینی کننده آمادگی هوازی شناخته شده است و مورد توجه بسیاری از فیزیولوژیست­های ورزشی می­باشد [44،46،47].

    تحقیقات زیادی به بررسی رشد توان هوازی بیشینه در کودکان و نوجوانان و تفاوت­های جنسیتی پرداخته­اند [48،49،50]  که نتایج حاکی از افزایش توان هوازی بیشینه از کودکی تا نوجوانی در هر دو جنس، همچنین بالاتر بودن مقادیر پسران نسبت به دختران در همه سنین و افزایش تفاوت­ها در نوجوانی است.[51،52،33] در بررسی اکسیژن مصرفی بیشینه کودکان و نوجوانان طی دوران رشد و نمو جسمانی علاوه بر سن،[44،53 ،36،50] جنس،[44،53،54] وراثت،[55،31] بالیدگی بیولوژیکی از عوامل موثر بر توان هوازی است که در اکثر تحقیقات کنترل شده یا نشده است [33،53،56،58].

    دوران کودکی با افزایش پیش­رونده­ی عناصر دستگاهی به منصه­ی ظهور می­رسد که vo2max ، ریه­ها، قلب، عضله­ی اسکلتی و نیز افزایش عملکرد استقامتی را معین می­کند. در نتیجه، مقادیر مطلق حداکثر توان هوازی متناسب با رشد کودک افزایش می­یابد. از 6 تا 12 سالگی، vo2 max پسر بچه ها تا بیشتر از دو برابر افزایش می­یابد( از 2/1 لیتر در دقیقه به 7/2 لیتر در دقیقه) [1].

    در پسران و دختران در سال­های قبل از بلوغ، VO2max به طور خطی افزایش می­یابد و میانگین متوسط پسران اندکی از دختران بیشتر است. این تفاوت در دامنه­ی 6 تا 11 سالگی تقریبا2/0 لیتر در دقیقه (اختلاف 15 تا 19 درصد) بوده که در 12 سالگی مقادیر مطلق VO2maxدر پسران نسبت به دختران 25 درصد بیشتر است. به طور خلاصه این اختلاف در پسران به هنگام فعالیت ورزشی بیشینه تقریبا 12 تا 15 درصد نسبت به دختران همسن آنها بیشتر است [1].

    درینکواتر[1]1984 و اسپارلینگ[2]1980. در فرا تحلیلی که در 13 مطالعه دختران و پسران انجام شد نشان داد بیان VO2max  به لیتر در دقیقه به ازای هر کیلوگرم در دقیقه، و میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن خالص بدن به تفکیک جنس به ترتیب تفاوت  56 ، 28 و 15 درصد بین مردان و زنان به دست آمد. تجزیه وتحلیل مشابهی در بررسی زنان و مردان ورزیده در ورزش های مشابه، تفاوت های 52، 19، و 9 درصد را نشان داد [1].

    رولند[3] و همکارانش (2000). مقادیر vo2 max را هنگام آزمون دوچرخه بین 25 پسر (4%±12 ساله)و 24 دختر (5%±7/11ساله) مقایسه کردند مقادیر vo2max وابسته به وزن پسران و دختران به ترتیب 1/6±2/47 و 8/5±4/40 میلی لیتر به ازای هر کیلو گرم در دقیقه به دست آمده (تفاوت 17 درصدی)چنانچه vo2max نسبت به وزن خالص بیان شود, اختلاف تا 6 درصد کاهش می­یابد [1].

     

    رولند و همکارانش1999. رابطه بین 1/6 کیلومتر دویدن و VO2max را با آزمون دوچرخه در 36 پسربچه کلاس ششم در یک مدرسه بررسی شد ضریب همبستگی بین Vo2max ( به ازای هر کیلوگرم) و سرعت 1/6  کیلومتر دویدن r =0/77  مشابه با دیگر مطالعات در بزرگسلان بود[1].

     

    نتایج آزمون آمادگی بهداشت در مدارس آمریکا (1980) نشان می­دهد پسران 5 ساله می­توانند 1/6 کیلومتر را به طور متوسط ظرف 13 دقیقه و 46 ثانیه بدوند. ده سال بعد ، یعنی در 15 سالگی می توانند همان مسافت را در 7 دقیقه و 14 ثانیه بدوند که تقریباً پیشرفت 100 درصدی را در سرعت دویدن نشان می­دهد. با وجود این، بین 5 تا 15 سالگی، VO2max نسبت به وزن بدن تغییری نداشت و در حدود 50 میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم در دقیقه ثابت باقی می­ماند، این اختلاف در دختران حتی بارزتر است. هر چند متوسط زمان 1/6 کیلومتر دویدن از 15 دقیقه و 8 ثانیه در 5 سالگی به 10 دقیقه و 5 ثانیه در 15 سالگی کاهش می­یابد، اما VO2max به ازای هرکیلوگرم در عمل از تقریبا 50 میلی­لیتر به ازای هر کیلوگرم در دقیقه به 40 میلی­لیتر به ازای هر کیلوگرم در دقیقه کاهش می یابد. [1]

    با توجه به تفاوت­های موجود بین افراد در سنین مختلف، بر آن شدیم تا بدانیم آیا بین افراد که از لحاظ سن بیولوژیکی در مراحل مختلف بلوغ به سر می­برند، تفاوتی از لحاظ توان هوازی، آمادگی جسمانی و ترکیب بدنی پسران ورزشکار وجود دارد؟ و آیا اثرتمرین هوازی بر vo2max ، آمادگی­ جسمانی و ترکیب­بدنی پسران ورزشکار در مراحل مختلف بلوغ یکسان است؟

     

    1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق

    نوجوانی یکی از پرچالش­ترین مرحله زندگی در میادین ورزشی است؛ به­دلیل اینکه گروه بندی افراد معمولاً بر اساس سن تقویمی صورت می پذیرد؛ درحالی که ممکن است دو حریف تفاوتهای بسیاری از لحاظ سن بیولوژیکی داشته باشند که خود عامل تعیین کننده در موفقیت یکی از آنها است.

    معمولا برای اشاره به سطح بالیدگی یک فرد، از سن تقویمی استفاده می شود. با این وجود، سن بیولوژیکی نشانه­ای به مراتب بهتر از سن تقویمی برای توصیف بالیدگی است، به دلیل اینکه سن تقویمی فقط مدت زمان پس از تولد را نشان می­دهد و برای معرفی تغییرات فردی در سرعت بالیدگی مناسب نیست. خوشبختانه نشانه­های مرتبط با وقایع بلوغ فیزیولوژیک در همه افراد اتفاق می­افتد که همگی نقطه پایان مشخصی دارند؛ از این رو می­توانند برای توضیح این نکته که یک کودک از همسن و سالان خود به لحاظ رشد عقب افتاده و یا از آنها پیشی گرفته، به کار گرفته شوند. عواملی که به تناوب از آنها استفاده می­شود شامل بالیدگی سیستم اسکلتی، بالیدگی سن در اوج سرعت قد، سن قاعدگی و بالیدگی جنسی می­باشند.

    از آنجایی که بسیاری از مولفه­های فیزیولوژیکی عملکرد با رشد و نمو تغییر می­کنند و سن بیولوژیکی در پیش­بینی عملکرد ورزشی بهتر از سن تفویمی است توان هوازی قدرت عضلانی استقامت عضلانی و به همان اندازه مهارت­هایی حرکتی تحت تاثیر بالیدگی بیولوژیکی قرار می­گیرند. [43]

    درتحقیقات مختلف اندازه و ترکیب بدن آمادگی جسمانی قدرت و استقامت عضلانی و توان بی هوازی کودکان و نوجوانان با توجه به وضعیت بالیدگی آنها بررسی شده و ارتباطات معناداری بین توان هوازی بیشینه و سن شروع قاعدگی سن PHV  صفات ثانویه جنسی وسن اسکلتی به دست آمده است. [59، 42، 41]

    از طرف دیگر کودکان و نوجوانان به طور معمول بر اساس سن تقویمی در ارزیابی آزمونهای آمادگی گروه­بندی می­شوند و ممکن است در گروههای هم­سن برخی افراد از نظر بالیدگی و اندازه­بدن اختلاف داشته باشند بنابراین ارزیابی نقش اندازه بدن و بالیدگی بیولوژیکی در آمادگی حرکتی و آمادگی وابسته به تندرستی کودکان و نوجوانان اهمیت ویزه­ای دارد. [73]

    اگرچه در تحقیقات گذشته به مقایسه VO2max کودکان و بزرگسالان اشاره شده است اما در مورد نوجوانان در مراحل مختلف بلوغ، کمتر تحقیقی به بررسی پاسخ این افراد به تمرینات هوازی و مقایسه آنها با یکدیگر پرداخته است؛ بنابراین بر آن شدیم که گامی برای رسیدن به این جواب برداریم تا سطح انتظارات والدین، مربیان، مدیران، برنامه ریزان ورزشی با شرایط بیولوژیکی واقعی نوجوانان در میادین ورزشی متناسب گردد.

     

    Abstract

    Comparison effect of aerobic training on vo2max and body composition of athlete boys at different pubertal stages

     

    Majid Omidi

    Introduction: The development of a complex process of spermatogenesis at the end of the growth continues to grow and mature a little change product development (hypertrophy and hyperplasia) is. Adolescence is one of the most challenging stage of life, in sports fields, because the group members usually done on the basis of chronological age, while it may be The two opponents have many differences in terms of their biological age is a determining factor in success. Usually refers to a mature level, the chronological age is used.  However, the biological age is far better indication of chronological age is used to describe mature, so it can be explained by the fact that a child of their peers in terms of their stunted growth or surpassed, be considered. Factors that are frequently used include skeletal system mature, mature age at peak height velocity, age of menarche and sexual mature.

     

    Methods: This research was conducted with pretest and posttest. The subjects consisted of 49 male adolescent athletes aged 11 to 16 years. Image scale for measuring the maturity of self tanner method was used in three TS1,2, TS3 and TS4,5 divided into groups and each group aerobic exercise and control groups. After measuring height, weight, BMI, percent body fat, lean mass, fat mass, flexibility, Horizontal, Sit-up, agility, the 1609 meters and the maximum oxygen consumption of aerobic exercise training for eight weeks, three times a week. by the investigator to do the cardio sessions per week in addition to regular school football practice began. The exercise intensity was 60 to 85 percent of maximum heart rate. And duration of exercise participants from 15 to 40 minutes in the training program were considered.
    Results: After 8 weeks, the age and maturity of the maximum oxygen consumption, body fat percentage, body fat mass and lean mass, there was a significant correlation, however, between the age and maturity of the fitness level was significant is. Significant relationship between age and fitness level p≤0 / 000 and between maturity level of fitness p≤0 / 006 respectively. Significant difference between the changes in maximal oxygen uptake maturity breakdown boys athletes. In the exercise group (Group TS1,2 significant level 005/0, TS3 significant level of 013/0 and a significant level TS4,5 0/046) and control group (Group TS1,2 significant level of 014/0, TS3 group significant level 049/0 and 086/0 TS4,5 significant level of significance) was observed.

    Conclusion: Aerobic exercise leads to an increase in maximal oxygen uptake and fitness in different maturity periods or at different ages However, it can be pointed to the athletes of all participants, as well as the control group began to practice Naturally, it will lead to improved aerobic capacity and body composition, and other changes related to the development of mature individuals, although we could not separate from it. And because of the low number of subjects and age range of 4 years, showing it was not as good as possible.

     

     
    Keywords: aerobic exercise, puberty, fitness, athletic boys
  • فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

     

    توماس دبلیو، رولند، (1391)، فیزیولوژِی ورزشی کودکان، ترجمه عباسعلی گائینی، نداخالدی، انتشارات سمت

    رابرس مت، (1389)، راهنمای آمادگی­جسمانی برای زندگی سالم1، ترجمه ابوالفضل فراهانی ، محمدرضا اسد، بهروزژاله دوست ، انتشارات پیام نور

    همتی نژاد ،‌مهرعلی و رحمانی نیا ، فرهاد، (1375) .سنجش واندازه گیری در تربیت بدنی، انتشارات دانشگاه پیام نور،

    ذاکری حمیدرضا ، خلیلیان علیرضا ، فلاح ابوالقاسم ، . پاییز 1380 تعیین مراحل بلوغ و منحنی قد و وزن پسران دانش آموز 7 تا 17 ساله شهر ساری در سال تحصیلی 78-79. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران. سال 11 . شماره 33

    الرعایا اشرف امین ، میرمیران پروین ، حامدی پروین ، عزیزی فریدون. (تیر-شهریور 1375) بررسی مراحل مختلف بلوغ در دختران شرق تهران (1373). مجله پژوهشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی، سال 20 شماره 2

    عزیزی فریدون ، 1366، فیزیولوژی غدد، جهاد دانشگاهی، دانشگاه شهید بهشتی تهران

    عزیزی ف، فرزین ف، حبیبی م و همکاران، شهریور1366،  بررسی مراحل مختلف بلوغ در دختران شرق تهران، مجله دارو رمان، سال چهارم

    بیرنگ شرین ، بهار 1377، بررسی سن استخوانی کمتر از 18 سالگان شهر تهران بر اساس رشد استخوانی مچ دست، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی، معاونت امور پژوهش،

    رابرت مالینا، کلود بوشار، (1381) نمو، بالیدگی و فعالیت بدنی ترجمه حسن خلجی، عباس بهرام . نشرامیددانش

    گری، آناتومی گری، 1366، مترجم فرهاد سمیعی، انتشارات چهر

    جک اچ ویلمور و دیویدال کاستیل، (1388) فیزیولوژی ورزشی و فعالیت بدنی، جلد دوم، مترجمان ضیاء معینی، فرهاد رحمانی­نیا، حمید رجبی، حمید اقاعلی نژاد، فاطمه سلامی، انتشارات مبتکران چاپ هفتم

    ژن ام.آدامز، (1392)، راهنمایی آزمایشگاه فیزیولوژی ورزشی، مترجمان فرهاد رحمانی­نیا، حمید رجبی، عباسعلی گائینی، حسین مجتهدی، انتشارات هتمی چاپ دوم

    شیخ، محمود، (1382)، سنجش اندازه گیری در تربیت بدنی ، انتشارات بامداد کتاب

    مجتهدی حسین،  (1387)، سنجش و اندازه گیری در تربیت بدنی ، انتشارات دانشگاه اصفهان

    هادوی فریده، 80-78 (1383)، اندازه گیری و ارزشیابی در تربیت بدنی ، تهران ، دانشگاه تربیت معلم

    حسین آبادی،  فریبا و احراری، محمد، (1377)، ارزیابی و مقایسه آمادگی عمومی بدنی دانش آموزان دختر دوره متوسطه شرکت کننده در پنجمین المپیاد ورزشی سراسر کشور کرمان  

    حمایت طلب، رسول،(1388) سنجش و اندازه گیری در تربیت بدنی و علوم ورزشی، انتشارات علم و حرکت

    اردستانی،عباس، (1392)، آمادگی جسمانی، چاپ و نشر کتابهای درسی ایران

    خداداد، احمد، (‎۱۳۶۹)، اصول عمومی آمادگی جسمانی،انتشارات ‏تهران

    فدائی چافی، محمد رضا، (1393)، آثار تمرین هوازی و محدودیت کالریک بر لیپتین سرم و شاخص مقاومت به انسولین پسران چاق در مراحل مختلف بلوغ، رساله دکتری دانشگاه گیلان

    رحمانی نیا، فرهاد و حجتی، زهرا، تابستان (1379)، اثر یک برنامه ورزشی منتخب روی ترکیب بدن و توان هوازی دختران دانشجو، نشریه حرکت، شماره 5،

    دانش پرور، حمیدرضا ، (1380)، بررسی مراحل مختلف بلوغ در پسران تهرانی و مقایسه آن با سن 15 سالگی، مجله علم پزشکی قانون، سال هفتم، شماره 25

    اقا ملک، نسرین، شب خیز، فاطمه، قوجه لی، افسانه تابستان(1380)، مقایسه تاثیر دو روش فعالیت بدنی مختلط و هوازی بر میزان افزایش سطح آمادگی جسمانی دختران دانشجوی دانشگاه ‌تهران، نشریه حرکت شماره8،

    ضیابر، اباذر، (1382)، بررسی همبستگی بین مواد مختلف آزمون آمادگی جسمانی وابسته به بهداشت )تست ایفرد)، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه گیلان

    روسی، علی­اصغر، خورشیدی، داود فشی، شهسوار و کارکن، معصومه (1383)، همبستگی بین آزمونهای هوازی شاتل ران، یک مایل نرم دویدن و پله کویین در برآورد Vo2max دانش آموزان پسر 16-17 ساله، فصلنامه المپیک، سال 12، شماره1،

    فاضلی فر، سعید ، تابستان (1385)، بررسی مقایسه وضعیت آمادگی جسمانی دانش آموزان پسر 77 تا 75 ساله شهرستان آمل ، نشریه حرکت

    قراخانلو رضا، محمودآبادی رضا، آقاعلی نژاد حمید، محموآبادی مهدی، زمستان (1386)، ارزیابی روند تغییرات ترکیب بدنی و VO2max و همبستگی بین آنها در پسران 11-18 سال، فصلنامه المپیک، سال 15، شماره4

    سرلک زهرا، شجاعی معصومه، گائینی عباسعلی، کاشی علی، تابستان (1387)، مقایسه اکسیژن مصرفی بیشینه دختران نو جوان غیر ورزشکار با وضعیت بالیدگی متفاوت، فصلنامه المپیک، سال 16، شماره2

    علیزاده محمد­حسین، رحیمی علیرضا، حق­وردی روح­الله­، بهار(1389)، تاثیر 6 هفته تمرین موازی و دایره ای بر توان هوازی و بی هوازی بازیکنان فوتبال نوجوان پسر، فصلنامه علوم ورزش،  سال دوم، شماره سوم

    قرقره­چی ربابه، شعاری ندا، خرداد و تیر (1390)، سن بلوغ و ارتباط آن با شاخص توده بدن در دختران شهر تبریز، مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دوره 33،شماره 2

     

     

     

    منابع لاتین

    Bouchard, C. (1988). “Aerobic performance in brothers, dizygotic and monozygotic twins”. Medicine and Science in Sports and Exercise, 18, 639

    Bouchard, C.; R.M. Malina; W. Holmann and C. Leblanc (1976). “Relation between skeletal maturity and submaximal working capacity in boys 8 to 18 years”. Medicine and Science in Sports and Exercise, 8(3), 186-190.

    Kemper, H.C.; R. Verschuur and J.W. Ritmeester (1987). “Longitudinal development of growth and fitness in early and late maturing teenagers”. Pediatrician, 14(4), 219-225.

    Babington, James Patric, PhD (1998). Maturational pace and athletic potential. Indiana university.

    Baxter-Jones, A.D.; J.C. Eisenmann and L.B. Sherar (2005). “Controlling for maturation in pediatric exercise science”. Pediatric Exercise Science, 17, 18-30.

    Beunen, G.P.; D.M. Rogers; B. Woynarowska and R.M. Malina (1997). “Longitudinal study of ontogenetic allometry of oxygen uptake in boys and girls grouped by maturity status”. Annals of Human Biology, 24(1), 33-43.

    Cunningham, D.A.; D.H. Paterson; C.J.R. Blimkie and A.P. Donner (1984). “Development of cardiopulmonary

    Beunen, G.; A.D.G. Baxter-Jones; R.L. Mirwald; M. Thomis; J. Lefevre;R.M. Malina and D.A. Bailey (2002). “Intraindividual allometric development of aerobic power in 8-to 16-year-old boys”. Medicine and Science in Sports and Exercise, 33(3), 503-510

    Hagg, U. and J. Taranger (1992). “Pubertal growth and maturity pattern in early and late maturers. A prospective longitudinal study of Swedish urban children”. Swed Dent Journal, 16(5), 199-209.

    Baxter-Jones, A.D.; H. Goldstein and P. Helms (1993). “The development of aerobic power in young athletes”. Journal of Applied Physiology, 75, 1160-1167

    Jones, M.A.; P.J. Hitchen and G. Stratton (2000). “The importance of considering biological maturity when assessing physical fitness measures in girls and boys aged 10 to 16 years”. Annals of Human Biology, 27(1), 57-65.

    Malina, R.M.; C. Bouchard; O. Bar-Or (2004). Growth, maturation, and physical activity (2nd ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.

     

     

    Baxter-Jones, A.D. (1995). “Growth and development of young athletes”. Sports medicine, 20, 59-64.

    Armstrong, N.; J.R. Welsman. Maximal oxygen uptake; age, sex and maturity of children. Physical Aducation Association Research Center.

    Armstrong, N.; J.R. Welsman; A.M. Nevill and B.J. Kirby (1999). “Modeling growth and maturation changes in peak oxygen uptake in 11- 13 yr olds”. Journal of Appllied Physiology, 87, 2230-2236.

    Armstrong, N.; J.R. Welsman and R. Winsley (1996). “Is peak VO2 a maximal index of childrens aerobic fitness?” International Journal of sports Medicine, 17, 356-359.

    Howley, E.T.; D.R. Bassett and H.G. Welch (1995). “Criteria for maximal oxygen uptake: review and commentary”. Medicine and science in sports and Exercise, 27(9), 1292- 1301.

    Armstrong, N.; B.J. Kirby; A.M. Mcmanus and J.R. Welsman (1995). “Aerobic fitness of prepubescent children”. Annals of Human Biology, 22(5), 427-441.

    Geithner, C.A. and et al. (2004). “Growth in peak aerobic power during adolescence”. Medicine and science in sports and Exercise, 36(9), 1616-1624.

    Kemper H.C.; and R. Verschuur (1987). ”Longitudinal study of maximal aerobic power in teenagers”. Annals of Human Biology, 14(5), 435-44.

    Armstrong, N. and J.R. Welsman (1994). “Assessment and interpretation of aerobic fitness in children and adolescents”. Exercise sports science Review, 22, 435-476.

    Kemper, H.C. and R. Verschuur (1981). “Maximal aerobice power in 13 and 14- year- old teenagers in relation to biologic age”. International Journal of sports Medicine, 2(2), 97-100.

    Armstrong, N. and J.R. Welsman (2000). “Development of Aerobice Fitness during Childhood and Adolescence”. Pediatric Exercise Science, 12, 128-149.

    Nagle, F.J.; J. Hagberg and S. Kamei (1977). “Maximal O2 uptake of boys and girls ---ages 14-17”. European Journal of Applied Physiology, 36(2), 75-80.

    Nieman, D. (1990). Fitness and sports medicine, and introduction, IEd California, Bull Publishing Company.

    Armstrong, N.; J.R. Welsman and B.J. Kirby (1998). “Peak oxygen uptake and maturation in 12-yr olds”. Medicine and Science in Sports and Exercise, 30(1), 165-169.

     

    Baxter-Jones, A.D.; H. Goldstein and P. Helms (1993). “The development of aerobic power in young athletes”. Journal of Applied Physiology, 75, 1160-1167.

    . Malina, R.M.; G. Beunen; J. Lefevre and B. Woynarowska (1997). “Maturity- associated variation in peak oxygen uptake in active adolescent boys and girls”. Annals of Human Biology, 24(1), 19-31.

    Biro, F.M.; R.P. McMahon; R. Striegel-Moor and P.B. Crawford (2001). “Impact of timing of pubertal maturation On growth in black and white female adolescents: The National Heart, Lung, and Blood Institute Growth and Health Study”. Pediatric, 138(5), 617-618.

    Sanborn, C.F. and C.M. Jankowski (1994). “Physiologic considerations for women in sport”. Clinical

    Malina, R.M., G. Beunen, Lefevre, and B. Woynarowska. Maturity- associated variation in peak oxygen uptake in active adolescent boys and girls. Ann. Hum. Biol. 24:19-31, 1997

     

    Alan, M N.; L.H. Roger; B.J. Adam; M.R. Joan and A.J. David (1998). “Modeling developmental changes in strength and aerobic power in children”. Journal of Applied Physiology, 84, 963-970.

     

    Tolfrey, K., I.G.Campbell, and A.M. Batterham. Aerobic Trainability of prepubertal boys and girls. Pediatr. Exerc. Sci. 10:248-263,1998

     

    Rowland, T., and J.W.Blum. Cardiac dynamics during upright cycle exercise in boys. Am. J. Hum. Biol. 12:749-757,2000

     

     

    Janz, K.F.,J.D.Dawson, and L. T. Mahoney. Predicting heart growth during puberty: The Muscatine Study. Pediatrics 105:E63,2000

    Williams, C.A., N. Armstrong, and J. Powell. Aerobic responeses of prepubertal boys to two modes of training. Br. J. Sports Med. 34:168-173, 2000

    Frank L. Smoll, & Robert W. Schutz. Physical fitness differences between athletes and nonathletes: Do changes occur as a function of age and sex? 2002

     

    Obert, P., S. Mandigout, A. Vines, and D. Courteix. Effect of a 13-week aerobic training programme on the maximal power developed during a force- velocity test in prepubertal boys and girls. Int.J.Sports Med.22:442-446,2001

     

    Tremblay MS, Shields M, Laviolette M, Craig CL, Janssen I, Gorber SC. Fitness of Canadian children and youth: Results from the 2007-2009 Canadian Health Measures Survey., 2010; 21(1):7-20

     

    Milanese Ch, Bortolami O, Bertucco M, Verlato G, Zancanaro C. anthropometry and motor fitness in children aged 6-12 years. 2010 ¡ University of Verona, Italy¡ Journal of Human Sport & Exercise, 265-279

     

    Sauka M, Priedite IS, Artjuhova L, Larins V, Selga G, Dahlstr. m O, Timpka T.Physical fitness in northern European youth: reference values from the Latvian Physical Health in Youth Study. 2011, Scandinavian journal of public health ; 39 (1):35-43

     

    Kelly L,A, Lane CJ, Weigensberg MJ, Toledo-Corral CM, Goran MI. 2011. Pubertal changes of insulin sensitivity, acute insulin response, and ß–cell function in overweight latino youth. The Journal of pediatrics;158:442-

    Beunen, G.P.; R.M. Malina; J. Lefevre; A.L. Claessens; R. Renson; B. Kanden; B. Vanreusel and J.Simons (1997). “Skeletal Maturation,Somatic Growth and Physical Fitness in Girls 6-16 Years of Age”.International Journal of Sports Medicine, 18, 413-419.

     

    McGill Jr H, McMahan C, Herderick E, Zieske A, Malcom G, Tracy R, et al. Pathobiological Determinants of Atherosclerosis in Youth (PDAY) Research Group. Obesity accelerates the progression of coronary atherosclerosis in young men. Circulation 2002;105:2712-8.

    Fazelifar Sfs. On imprrving VO2 peak, body Compositi peaa, body composition And physical fit physical fitness of obese childr ness of obese childr ness of obese children by concurrent tralning concurrent training.

    Wong PC, Chia M, Tsou IY, Wansaicheong GK, Tan B, Wang JC, et al. Effects of a 12-week exercise training programme on aerobic fitness, body composition, blood lipids and C-reactive protein in adolescents with obesity. Annals 2008.

    Ahmed ML, Ong KK, Dunger DB. Childhood obesity and the timing of puberty. Trends in endocrinology and metabolism: TEM 2009;20:237-42.

    Marshall WA, Tanner JM. Variations in the pattern of pubertal changes in boys. Archives of disease in childhood 1970;45:13-23.

    Jeffery AN, Metcalf BS, Hosking J, Streeter AJ, Voss LD, Wilkin TJ. Age before stage: insulin resistance rises before the onset of puberty: a 9-year longitudinal study (EarlyBird 26). Diabetes care 2012;35:536-41.

    Rubin DA, McMurray RG, Harrell JS, Hackney AC, Thorpe DE, Haqq AM. The association between insulin resistance and cytokines in adolescents: the role of weight status and exercise. Metabolism: clinical and experimental 2008;57:683-90.

    Patricia CH Wong, Michael YH Chia, Ian YY Tsou, Gervais KL, Wansaicheong, Benedict Tan, John CK Wang, John Tan, Chung Gon Kim, Gerald Boh, Darren Lim, April 2008, Effects of a 12-week Exercise Training Programme on Aerobic Fitness, Body Composition, Blood Lipids and C-Reactive Protein in Adolescents with Obesity, Annals Academy Med Singapore 2008;37:286-93


موضوع پایان نامه تعیین آثارتمرین هوازی بر حداکثر اکسیژن مصرفی و ترکیب بدنی پسران نوجوان ورزشکار, نمونه پایان نامه تعیین آثارتمرین هوازی بر حداکثر اکسیژن مصرفی و ترکیب بدنی پسران نوجوان ورزشکار, جستجوی پایان نامه تعیین آثارتمرین هوازی بر حداکثر اکسیژن مصرفی و ترکیب بدنی پسران نوجوان ورزشکار, فایل Word پایان نامه تعیین آثارتمرین هوازی بر حداکثر اکسیژن مصرفی و ترکیب بدنی پسران نوجوان ورزشکار, دانلود پایان نامه تعیین آثارتمرین هوازی بر حداکثر اکسیژن مصرفی و ترکیب بدنی پسران نوجوان ورزشکار, فایل PDF پایان نامه تعیین آثارتمرین هوازی بر حداکثر اکسیژن مصرفی و ترکیب بدنی پسران نوجوان ورزشکار, تحقیق در مورد پایان نامه تعیین آثارتمرین هوازی بر حداکثر اکسیژن مصرفی و ترکیب بدنی پسران نوجوان ورزشکار, مقاله در مورد پایان نامه تعیین آثارتمرین هوازی بر حداکثر اکسیژن مصرفی و ترکیب بدنی پسران نوجوان ورزشکار, پروژه در مورد پایان نامه تعیین آثارتمرین هوازی بر حداکثر اکسیژن مصرفی و ترکیب بدنی پسران نوجوان ورزشکار, پروپوزال در مورد پایان نامه تعیین آثارتمرین هوازی بر حداکثر اکسیژن مصرفی و ترکیب بدنی پسران نوجوان ورزشکار, تز دکترا در مورد پایان نامه تعیین آثارتمرین هوازی بر حداکثر اکسیژن مصرفی و ترکیب بدنی پسران نوجوان ورزشکار, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تعیین آثارتمرین هوازی بر حداکثر اکسیژن مصرفی و ترکیب بدنی پسران نوجوان ورزشکار, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تعیین آثارتمرین هوازی بر حداکثر اکسیژن مصرفی و ترکیب بدنی پسران نوجوان ورزشکار, پروژه درباره پایان نامه تعیین آثارتمرین هوازی بر حداکثر اکسیژن مصرفی و ترکیب بدنی پسران نوجوان ورزشکار, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تعیین آثارتمرین هوازی بر حداکثر اکسیژن مصرفی و ترکیب بدنی پسران نوجوان ورزشکار, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تعیین آثارتمرین هوازی بر حداکثر اکسیژن مصرفی و ترکیب بدنی پسران نوجوان ورزشکار, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تعیین آثارتمرین هوازی بر حداکثر اکسیژن مصرفی و ترکیب بدنی پسران نوجوان ورزشکار, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تعیین آثارتمرین هوازی بر حداکثر اکسیژن مصرفی و ترکیب بدنی پسران نوجوان ورزشکار, رساله دکترا در مورد پایان نامه تعیین آثارتمرین هوازی بر حداکثر اکسیژن مصرفی و ترکیب بدنی پسران نوجوان ورزشکار

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : تربیت­بدنی گرایش: علوم ورزشی چکیده: هدف­از تحقیق­حاضر بررسی آثار تمرینات­منتخب­پلایومتریک­بر چابکی، توان­انفجاری و سرعت­بازیکنان­بدمینتون پسر17-21 سال­است. آزمودنی­های تحقیق 40 بازیکن پسر نخبه 21-17 سال در رشته بدمینتون بودندکه به­طور تصادفی به­دو گروه مساوی به نام گروه­تجربی (میانگین شاخص­توده­بدنی 51/0±79/22 کیلوگرم/متر2 ، ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : تربیت­بدنی گرایش: علوم ورزشی چکیده: هدف­از تحقیق­حاضر بررسی آثار تمرینات­ منتخب ­پلایومتریک ­بر چابکی، توان ­انفجاری و سرعت­ بازیکنان­ بدمینتون پسر17-21 سال­است. آزمودنی­های تحقیق 40 بازیکن پسر نخبه 21-17 سال در رشته بدمینتون بودندکه به­طور تصادفی به­دو گروه مساوی به نام گروه­تجربی (میانگین شاخص­توده­بدنی 51/0±79/22 ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: تربیت بدنی گرایش: فیزیولوژی ورزشی چکیده پرفشارخونی، از بیماری های مزمن غیر واگیر می باشد که در دهه های اخیر به صورت اپیدمی در آمده است. مطالعات نشان می دهد که این بیماری در بین افراد چاق و دارای اضافه وزن و کم تحرک بیشتر و بارزتر می باشد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی همبستگی بین برخی شاخص های ترکیب بدنی و VO2max با فشارخون می باشد. ...

کارشناسی ارشد تربیت بدنی(گرایش فیزیولوژی ورزشی) چکیده هدف:هدف تحقیق تعیین اثر وابسته به زمان تمرین تناوبی شدید کوتاه مدت بر پویایی جذب اکسیژن دختران بود. روش شناسی: بدین منظور 40 نفر دختران دانشجوی دانشگاه اراک را به طور داوطلب با میانگین سنی 5±25 سال و وزن 390/10 ± 30/54 کیلوگرم و قد 23/10 ± 5/ 162 سانتی متر در این تحقیق شرکت کردند. تحقیق از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس ...

کارشناسی ارشد تربیت بدنی(گرایش فیزیولوژی ورزشی) چکیده هدف:هدف تحقیق تعیین اثر وابسته به زمان تمرین تناوبی شدید کوتاه مدت بر پویایی جذب اکسیژن دختران بود. روش شناسی: بدین منظور 40 نفر دختران دانشجوی دانشگاه اراک را به طور داوطلب با میانگین سنی 5±25 سال و وزن 390/10 ± 30/54 کیلوگرم و قد 23/10 ± 5/ 162 سانتی متر در این تحقیق شرکت کردند. تحقیق از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس ...

پایان نامه کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی(M.A) چکیده: هدف از انجام این پژوهش تعیین شاخص های آنتروپومتریک بازیکنان پست های مختلف فوتبال و هندبال و رابطه آنها با سرعت و چابکی می باشد. 22 مورد شاخص آنتروپومتریک در 58 بازیکن (در هندبال میانگین سن 07/22، قد 61/182، وزن 92/82، وانحراف استاندارد سن 24/2، قد 48/5، وزن 42/5. و درفوتبال میانگین سن 33/25، قد 67/182، وزن 60/76، وانحراف ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزش گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر برنامه تمرین نیرومند سازی بعد فعالیت (PAP) بر شاخص های بدنی و رکورد 100 متر آزاد دختران شناگر 10 تا 14 سال انجام شده است. روش: بدین منظور، تعداد 24 شناگر دختر در محدودۀ سنی 10 تا 14 سال به تمرینات شنا دعوت شدند. معیار انتخاب این نوجوانان داشتن ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی گرایش: فیزیولوژی ورزشی چکیده این پژوهش با هدف بررسی تاثیر شش هفته تمرین و سه هفته بی تمرینی بر ظرفیت هوازی و بی هوازی داوران فوتسال شهرستان ساری، انجام شد. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه های آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه داوران فوتسال شهرستان ساری در سال 1393 به تعداد 30 نفر بود ...

پایان نامه جهت اخذ کارشناسی ارشد علوم بهداشتی در تغذیه چکیده مقدمه پژوهش ها حاکی از شیوع اختلالات چربی خون در کودکی و نوجوانی است. با توجه به شکل گیری عادات غذایی ازدوران کودکی و نوجوانی و تاثیر بر سلامت یا بیماری در بزرگسالی، مطالعه حاضر با هدف تعیین هم بستگی الگوی های غذایی غالب با ترکیب چربی های خون در کودکان و نوجوانان ساکن منطقه مینودر قزوین انجام شد. روش کار در پژوهش حاضر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر 12 هفته رژیم غذایی و تمرینات ورزشی هوازی بر ترکیب بدنی زنان چاق غیرفعال است. نمونه آماری تحقیق حاضر شامل 45 نفر می باشد . زنان گروه آزمایش به صورت تصادفی به 3 دسته کنترل (که فقط رژیم غذایی داشتند) ، پیاده روی تند و ایروبیک همراه با رژیم غذایی تقسیم ...

ثبت سفارش