پایان نامه تولید پروتئین تک یاخته از تفاله نیشکر در تخمیر حالت جامد در بیورآکتور سینی دار

word 2 MB 31764 122
1393 کارشناسی ارشد مهندسی شیمی
قیمت قبل:۶۴,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی شیمی-زیست فناوری

    چکیده

    پروتئین تک یاخته به پروتئین حاصل از کشت باکتری ها، مخمرها، قارچ های رشته ای یا جلبک ها اطلاق می شود که می تواند به عنوان غذای انسان یا خوراک دام مورد استفاده قرار گیرد. در واقع پروتئین تک یاخته سلول های خشک شده میکروارگانیسم هاست که در اثرتخمیرآن ها روی سوبستراهای مختلف بدست می آید .مواد لیگنوسلولزی از جمله ضایعات کشاورزی مانند باگاس (تفاله) نیشکر از فراوانترین و کم هزینه ترین سوبستراها برای تولید پروتئین تک یاخته در جهان محسوب می شوند. در مطالعه حاضر، پروتئین تک یاخته در تخمیر حالت جامد از باگاس نیشکر با استفاده از میکروارگانیسم ساکرومایسیس سرویسیه تولید شد. بیورآکتور سینی دار برای تخمیر حالت جامد در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت. برای استخراج پروتئین از میان بافرهای مختلف (سیترات، فسفات، کربنات-بی کربنات و آب مقطر) بافر مناسب انتخاب شد. در ادامه اثر پارامترهای عملیاتی شامل: رطوبت اولیه سوبسترای جامد، مدت زمان تخمیر، دمای داخلی بیورآکتور، رطوبت داخلی بیورآکتور و همچنین غنی سازی سوبسترا با منابع نیتروژنی مختلف و پیش تیمار قلیایی سوبسترا برای بهینه سازی تولید پروتئین تک یاخته در تخمیر حالت جامد مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت روی نمونه تولید شده در شرایط بهینه به منظور ارزیابی ارزش تغدیه ای، آزمایش آمینواسید انجام شد. از میان بافرهای مورد استفاده، بیش ترین میزان استخراج پروتئین از بافر کربنات-بی کربنات بود. زمان تخمیر و میزان مصرف قند در دماهای ۲۵، ۳۰ و ۳۵ درجه سانتیگراد با رطوبت ۸۵% بررسی شد. بیش ترین میزان تولید پروتئین در زمان ۷۲ ساعت حاصل و میزان مصرف قند در دماهای ذکر شده به ترتیب برای سینی بالا ۱۶/۵۸، ۶۲/۵۹ و ۴۵/۷۱% و برای سینی میانی ۲۴/۵۳، ۵۲/۵۶ و ۴۴/۶۶% بدست آمد. در دمای ۳۵ درجه سانتی گراد بیش ترین میزان فعالیت سلولتیکی به میزان ۴۳/۴۳% برای سینی بالا و ۷۱/۳۷% برای سینی میانی حاصل شد. بهترین نتیجه در غنی سازی سوبسترا با منابع نیتروژنی با استفاده از سدیم نیترات بدست آمد. از میان غلظت های مختلف محلول سدیم هیدروکسید، محلول ۲% (وزنی-حجمی) منجر به تولید بیش ترین پروتئین به میزان ۶۱۲/۳ گرم بر لیتر برای سینی بالا و ۵۳۰/۳ گرم بر لیتر برای سینی پایین شد. در نهایت با بهینه شدن تمامی پارامترها (پس از ۷۲ ساعت، در دمای ۳۵ درجه سانتی گراد بیورآکتور، رطوبت ۸۵% بیورآکتور، رطوبت اولیه ۷۰% سوبسترای جامد، غنی سازی سوبسترا با منبع کربنی سدیم نیترات و پیش تیمار با محلول سدیم هیدروکسید ۲%) میزان پروتئین برای سینی بالا و میانی به ترتیب ۹۲۹/۳ و ۸۱۳/۳ گرم بر لیتر بدست آمد که در این حالت بازده تولید پروتئین برای سینی بالا ۱۳۲/۰ و برای سینی پایین ۱۲۸/۰ گرم بر گرم سوبسترا بود. محصول تولید شده همچنین حاوی اسیدهای آمینه ضروری لوسین، ایزولوسین، والین، متیونین، فینیل آلانین و بسیاری از اسیدهای آمینه غیرضروری بود.

     

    واژه های کلیدی: پروتئین تک یاخته، باگاس نیشکر، تخمیر حالت جامد، بیورآکتور سینی دار، اسید های آمینه

    ۱-۱- مقدمه

    امروزه در جهان کمبود مواد غذایی به خصوص در کشورهای جهان سوم، مسئله بسیار مهمی است و اکثر جوامع به نوعی در پی یافتن راهی برای حل این مشکل هستند. با افزایش جمعیت جهان، روز به روز نیاز به مواد غذایی به ویژه مواد پروتئینی افزایش می یابد. در کشورهایی که به نوعی فقیر محسوب می شوند افزایش جمعیت، مردم را به سوی گرسنگی و سوء تغذیه شدید سوق می دهد ]۱.[ از آنجایی که پروتئین ها در کنار کربوهیدرات ها و چربی ها سه گروه اصلی مواد غذایی را تشکیل می دهند پیدا کردن منابع گوناگون وجدید آن ها بستر مناسبی را برای پژوهش در این زمینه فراهم کرده است. ناکافی بودن منابع پروتئینی سنتی نظیر گوشت و ماهی و تخم مرغ نسبت به رشد جمعیت دانشمندان را بر آن داشت که در جستجوی منابع ارزان قیمت پروتئین برای مردم باشند. از سوی دیگر افزایش نگرانی در مورد آلودگی ناشی از ضایعات کشاورزی و صنعتی و تلاش برای تبدیل مواد زائد به محصولات با ارزش تجاری بالا نیز در دهه های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است ]۲[. میکروارگانیسم ها نظیر مخمرها و باکتری ها هزاران سال است در غذاهای خانگی انسان ها استفاده می شوند. در دهه های اخیر روش های جدیدی برای استفاده محصولات تخمیری میکروبی در غذای انسان و خوراک حیوانات توسعه یافته است ]۳[. با توجه به کمبود منابع پروتئینی از یک طرف، و مقدار بالای پروتئین سلول های میکروبی از طرف دیگر، استفاده از منابع پروتئین میکروبی به عنوان غذای انسان و دام (به جای منابع پروتئینی رایج) بسیار حائز اهمیت است. این پروتئین میکروبی، پروتئین تک یاخته[1] نام دارد. پروتئین تک یاخته در حال حاضر، درجیره غذایی دام و طیور استفاده می شود. به دلیل بالا بودن میزان اسیدهای نوکلئیک موجود در این نوع پروتئین و پایین بودن قابلیت هضم آن، برای جایگزین شدن پروتئین میکروبی به جای منابع پروتئین حیوانی شک و تردید وجود دارد. آن ها همچنین برای بدن به عنوان یک عامل خارجی محسوب شده که می توانند باعث ایجاد واکنش های آلرژیک شوند. البته اگر این پروتئین به عنوان غذای انسان مورد استفاده قرارگیرد، قبل از استفاده باید استخراج و تغلیظ شود و اسید نوکلئیک آن کاهش یابد، زیرا بالا بودن اسید نوکلئیک باعث تولید اسید اوریک و در نهایت سبب بیماری نقرس می شود.

    پروتئین تک یاخته همانطور که گفته شد یک پروتئین میکروبی است که خالص نمی باشد و به سلول های کامل باکتری ها، مخمرها، قارچ های رشته ای یا جلبک ها اطلاق می شود که حاوی انواع اسیدهای آمینه، کربوهیدرات ها، چربی ها، اسیدهای نوکلئیک، نمک های معدنی و ویتامین ها نیز می باشد و دارای ارزش تغذیه ای بسیار بالایی است. در واقع این نوع پروتئین محصولی است که در اثر تخمیر توسط فعالیت میکروارگانیسم های مختلف روی سوبستراهای ارزان قیمت مانند ضایعات کشاورزی، پساب های کارخانجات و ضایعات سلولزی حاصل از کارخانه کاغذ سازی و ... بدست می آید ]۴[.

    استفاده از میکروارگانیسم ها برای تولید پروتئین تک یاخته به جای استفاده از منابع پروتئین حیوانی و گیاهی دارای مزایایی است که با توجه به این موارد چشم انداز روشنی برای تولید این نوع پروتئین تصور می شود. این مزایا عبارتند از ]۵[:

              ۱- امکان اصلاح ژنتیکی میکروارگانیسم ها

              ۲- سرعت رشد و محتوای پروتئینی بالای میکروارگانیسم ها       

              ۳- استفاده از طیف وسیعی از روش ها، سوبستراها و میکروارگانیسم ها برای این منظور

              ۴- عدم وابستگی تولید به تغییرات آب و هوایی

              ۵- عدم نیاز به فضای زیاد برای تولید

              ۶- سرعت و راندمان تولید بالا.

    با این حال تولید پروتئین تک یاخته با کیفیت و بازدهی بالا نیازمند انتخاب میکروارگانیسم و سوبسترای مناسب و انتخاب روش مناسب برای تخمیر می باشد.

     

    ۱-۲- تاریخچه

    اصطلاح پروتئین تک یاخته اولین بار توسط پروفسور کارل ویلسون[2] در سال ١٩٤٤ در انستیتو تکنولوژی ماساچوست آمریکا[3] ابداع گردید ]۶[. این اصطلاح برای ماده ای با محتوای پروتئینی کمتر از ۶۵ درصد مناسب نیست و اصطلاح "توده سلولی تک‌یاخته" را برای چنین مواردی توصیه می‌کنند. همچنین مناسب‌تر است، برای توده سلولی محتوی پروتئین به دست آمده از قارچ، اصطلاح "پروتئین قارچی" که اخیراً در بسیاری از منابع به کارگرفته شده است، استفاده شود.

    تولید پروتئین تک یاخته از مخمر برای اولین بار در جنگ جهانی اول توسط آلمان‌ها انجام شد. پروتین[4] اولین پروتئین تک یاخته تجاری بود که به عنوان افزودنی خوراک حیوانات مورد استفاده قرار گرفت. در اواسط سال ۱۹۳۰ و جنگ جهانی دوم، این امر مورد توجه بیشتری قرار گرفت و تولید آن به ۱۵ هزار تن در سال رسید.

    اولین کنفرانس بین المللی در مورد پروتئین تک یاخته در سال ١٩٦۸ در ماساچوست آمریکا برگزار شد و در آن کنفرانس، کمپانی بریتیش پترولیوم[5] تنها ارائه کننده تولید صنعتی آن بود. در دومین کنفرانس که در سال ١٩٧٣ در همان محل برگزارگردید؛ بسیاری از کمپانی ها تولیدات صنعتی خود را ارائه نمودند. کارخانه هایی که تا سال ١٩٩٠ بصورت صنعتی پروتئین تک یاخته تولید می کردند؛ به طور عمده از دو منبع سوبسترایی هیدروکربنی و یا قندی استفاده می نمودند. منابع سوبسترای قندی عمدتاً شامل ملاس، ضایعات کشاورزی، فاضلاب های کارخانجات صنایع غذایی و صنایع چوب و کاغذ بودند، درحالیکه سوبستراهای هیدروکربنی عمدتاً شامل مشتقات نفتی، اتانول و متانول بود. شرکت BP و یک شرکت ایتالیایی یک واحد 000/100 تنی تولید پروتئین تک یاخته از مشتقات نفتی را در ایتالیا تأسیس نمودند که در سال ١٩٧٧ به علت بحران های جهانی باعث ورشکستگی این شرکت ها و از جمله شرکت BP گشت. در اوایل دهه ١٩٨٠ اولین واحد صنعتی تولید پروتئین تک یاخته از متانول توسط شرکت [6] ICIدر انگلستان به ظرفیت 000/60 (تن/سال( مورد بهره برداری قرار گرفت ولی در سال ١٩٨٧ تولیدات این کارخانه به علت عدم توان رقابت با سایر منابع پروتئینی مانند پودر ماهی و سویا، متوقف گردید ]۸,۷,۴[. همچنین شرکت RHM [7] در انگلستان با همکاری شرکت  ICIدر اواسط دهه ۸۰ میلادی پروتئین میکروبی تحت نام تجارتی کورن[8] تولیدکرد که ساختاری شبیه به گوشت داشته و توسط رشد کپک فوزاریوم گرامینراروم[9] بر روی مواد نشاسته‌ای تولید می‌شد. این محصول به خاطر استفاده از کپک که به طور طبیعی دارای محتوای اسید هسته‌ای کمتری از باکتری‌ها می‌باشد و بخاطر اضافه کردن یک عملیات برای کاهشRNA  در فرآیند تولید صنعتی، دارای محتوای هسته‌ای خیلی پایین می‌باشد و لذا استفاده از آن در خوراک انسان در انگلستان مجاز تشخیص داده شد. تولید اولیه این محصول در سال ۱۹۸۵، ۱۰۰۰ تن در سال بود و از موفقیت اقتصادی برخوردار شد، زیرا به جای کنجاله سویا با سویا و گوشت رقابت می‌کرد. شرکت نفتی شل[10] در سال ١٩٧٤ طرح تأسیس یک واحد 000/100 تنی تولید پروتئین تک یاخته در آمستردام را آغاز نمود ولی به دلیل وجود منابع پروتئین گیاهی ارزان قیمت و سایر مشکلات، عملیات احداث کارخانه در سال ١٩٧٦ متوقف گردید.

    Abstract

     

    Single cell protein is the protein extracted from microorganisms such as yeasts, bacteria, microalgae, and fungi which is used as protein supplement in human foods or animal feeds.Indeed single cell proteinsare the dried cells of microorganism when grown on various substrates.Lignocellulosic materials including agricultural residue (e.g.,sugarcane bagasse) are one of the most abundant and low-cost waste materials for single cell protein production in the world. In the present study, solid state fermentation method for production of single cell protein from sugarcane bagasse by Saccharomyces cerevisiae was investigated. Tray bioreactor for solid state fermentation was used. Some variables that affect the process such as extraction buffer, initial moisture of solid substrate, fermentation time, bioreactor temperature and moisture were optimized. More over, supplementation of substrate with different nitrogen source and pretreatment of substrate with sodium hydroxide solution were studied. Finally for nutrition assessment, the amino acids composition of optimized product was tested. Among the examined extraction buffers, carbonate-bicarbonate buffer at pH=10 was found to be most efficient in extracting out proteins. Fermentation time was also optimized at 25, 30 and 35°C. The highest amount of protein was producedat 72 h at wich sugar consumption was obtainedas 58.16, 62.59 and 71.45% for top tray and 53.24, 56.52 and 66.44% for middle tray, respectively. The protein concentration was3.612g/l for top tray and 3.530 g/l for middle tray whenbagasse was pretreatedwith NaOH (2%) solution. Maximum cellulotic activity found to be 43.43% for top tray and 37.71% for middle tray at 35°C. At optimum condition(72 h fermentation time, 70% substrate moisture, 35°C bioreactor temperature, 85% bioreactor moisture,bagasse supplement with 3% (w/w) sodium nitrate and pretreatment with 2% (w/v) NaOH),3.929 and 3.813 g/l protein and0.132 and 0.128 (g/gsubstrate) yield was obtained for top and middle tray, respectively. The amino acid analysis of protein showed that product contained all of essential amino acid and many of other amino acids.

     

     

    Keywords: Single cell protein, Sugarcane bagasse, Solid state fermentation, Tray bioreactor, Amino acids

     

  • فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

     

    Anupama and Ravindra, P.; "Value-added food:Single cell protein", Biotechnology Advances 18(2000): 459-479.

    Paraskevopoulou, A., Athanasiadis, I., Kanellaki, M., Bekatorou, A., Blekas, G. and Kiosseoglou, V.; "Functional properties of single cell protein produced by kefir microflora", Food Research International 36(2003): 431-438.

    Kam, S., Abedian, K. A. and Younesi, H.; "Production of Single Cell Protein in Stickwater by Lactobacillus acidophilus and Aspergillus niger", Journal of Aquatic Food Product Technology 21(2012): 403-417.

    Nasseri, A., Rasoul-Amini, S., Morowvat, M. H. and Ghasemi, Y.; "Single cell protein: production and process", American Journal of food technology 6(2011): 103-116.

    Parajo, J. C., Santos, V., Domingue, H. and Vezquez, M.; "NH4OH-Based pretreatment for improving the nutritional quality of single-cell protein (SCP)", Applied Biochemistry and Biotechnology 55(1995): 133-149.

    Khan, M., Saeed Khan, S., Ahmed, Z. and Tanveer, A.; "Production of Single Cell Protein from Saccharomyces cerevisiae by utilizing Fruit Wastes", Nanobiotechnica Universale 1(2010): 127-132.

    Najafpour, Gh. D.; "Biochemical engineering and biotechnology", 1st ed,Elsevier’s Science & Technology, Amsterdam,2007.

    Prokop, A., Ratcliffe, H. D., Fataye, M. I., Al-Awadh, N., Kharnis, A., Murad, M., Bond, C. and Harndan, I. Y.; "Bacterial SCP from methanol in Kuwait: Product recovery and composition", Biotechnology andBioengineering 26(1984): 1085-1089.

    Bailey, J. E. and Ollis, D. F.; "Biochemical Engineering Fundamentals", 2nd ed, McGraw-Hill, New York, 1986.

    Enriquez, A.; "Growth of cellulolytic bacteria on sugarcane bagasse", Biotechnology and Bioengineering 23(1981): 1423-1429.

    Kristensen, T. P.; "Continuous single cell protein production from Cellulomonas sp. andCandida utilis grown in mixture on barley straw", European Journal of Applied Microbiology and Biotechnology 5(1978): 155-163.

    Zadrazil, F. and Puniya, A. K.; "Studies on the effect of particle size on solid-state fermentation of sugarcane bagasse into animal feed using white-rot fungi", Bioresource Technology 54(1995): 85-87.

    De la Torre, M. M.; "SCP production from cellulosic wastes", Conservation &Recycling 5(1982): 41-46.

    Nigam, J.N.; "Cultivation of Candida langeronii in sugar cane bagasse hemicellulosic hydrolyzate for the production of single cell protein", World Journal of Microbiology and Biotechnology 16(2000): 367-372.

    Rodriguez, H. and Volfoa, O.; "Formation and localization of cellulases in Cellulomonas culture on bagasse", Applied Microbiology and Biotechnology 19(1984): 134-138.

    Pandey, A. and  Soccol, C. R.; "Bioconversion of biomass: a case study of ligno-cellulosics bioconversions in solid state fermentation", Brazilian Archives of Biology and Technology 41(1998): 422-431.

    Pandey, A., Soccol, C. R., Nigam, P. and Soccol,V. T.; "Biotechnological potential of agro-industrial residues: sugarcane bagasse", Bioresource Technology 74(2000): 69-80.

    Kim, T. H.and Lee, Y. Y.; "pretreatment and fractionation of corn stover by ammonia recycle percolation process", Bioresource Technology 96(2005): 2007-2013.

    Demirbas, A.; "Estimating of structural composition of wood and non-wood biomass samples", Energy Sources 27(2005): 761-767.

    Walford, S. N.; "Sugarcane bagasse: How yeast is it to measure its constituent?", Prof S Afr Sug Technol Ass 81(2008): 266-273.

    Demirbas, A.; "Heavy metal adsorption onto agro-based waste materials: a review", Journal of Hazardous Materials 157(2008): 220-229.

    Mussatto, I. S., Ballesteros, L. F., Martins, S. and Teixeira, J. A.; "Use of agro-industrial wastes in solid-state fermentation processes", Industrial waste 1(2012): 121-140.

    Kurbanoglu, E. B.; "Production of single-cell protein from ram horn hydrolysate", Turk JBiol 25(2001): 371-377.

     Ghaly, A. E. and Kamal, M. A.; "Submerged yeast fermentation of acid cheese whey for protein production and pollution potetial reduction", Water Research 38(2004): 631–644.

    Rodriguez, V. R.; "Sugarcane bagasse pith dry pretreated for single cell protein production", Bioresource Technology 39(1992): 17-22.

    Rodger, G.;"Production and properties of mycoprotein as a meat alternative", Food Technology 55(2001): 36-38.

    Yakoub Khan, M. and Umar Dohat, M.; "Effect of various agriculture wastes and pure sugars on the production of single cell protein by Penicillium expansum", World Applied Sciences Journal 8(2010): 80-84.

    Becker, E. W.;"Micro-algae as a source of protein", Biotechnology Advances 25(2007): 207–210

    Raja, R., Hemaiswarya, S., Ashok Kumar, N., Sridhar, S. and Rengasamy, R.; "A perspective on the biotechnological potential of microalgae", Critical reviews in microbiology 34(2008): 77-88.

    Amata, I. A.; "Yeast a single cell protein: Characteristic and metabolism", International Journal of Applied Biology and Pharmaceutical Technology 4(2013): 158-170.

    Nudel, B. C., Waehner,R. S., Fraile, E. R. and Giulietti, A. M.; "The use of single and mixed culture for aerobic treatment for cane sugar stillage and SCP production", Biological Wastes 22(1987): 67-73.

    Noparatnaraporn, N., Trakulnaleumsa, S., Silveir, R. G., Nishizawa, Y. and Nagai, S.; "SCP production by mixed culture of Rhodocyclus gelatinosus and Rhodobacter sphaeroides from cassava waste", J.Ferment.Technol 65(1987):11-16.

    Molina, O. E., Perotti de Galvez, N. I., Frigerio, C. I. and Cordoba, P. R.; "Single cell protein production from bagasse pith pretreated with sodium hydroxide at room temperature", Appl Microbiol Biotechnol 20(1984): 335-339.

    Bergman, L. W.; "Methods in Molecular Biology:Growth and Maintenance of Yeast",Humana Press Inc 177(2001): 9-39.

    Shojaosadati, S. A. and Asadollahi, M. A.; "Industrial Biotechnology", 4th ed,Tarbiat Modares University Press, Iran, 2011.

    Kumar, P., Barrett, D. M., Delwiche, M. J. and Steroeve, P.; "Methods for pretreatment of lignocellulosic biomass for efficient hydrolysis and biofuel production", Industrial & Engineering Chemistry Research 48(2009): 3713-3729.

    Mosier, N., Whyman, C., Dale, B., Elander, R., Lee, Y. Y., Holtzapple, M. and Ladisch, M.; "Features of promising technologies for pretreatment of lignocellulosic biomass", Bioresource Technology 96 (2005): 673–686.

    Ibrahim, H. H.; "Pretreatment of straw for bioethanol production", Energy Procedia 14(2012): 542-451.

    Mirahmadi, K., Kabir, M. M., Jeihanipour, A., Karimi. K. and Taherzade, M.; "Alkaline pretreatment of spruce and birch to improve bioethanol and biogas production", BioResources 5(2010): 928-938.

    Nikzad, M., Movagharnejad, K., Najafpour, G. and Talebnia, F.; "Comparative studies on effect of pretreatment of rice husk for enzymatic digestibility and bioethanol production", International Journal of Engineering-Transactions B: Applications 26(2012): 455-468.

    Rodriguez, H.; "Evaluation of defferent alkali treatments of bagasse pith for cultivation of Cellulomanas sp.", World Journal of Microbiology and Biotechnology 9(1993): 213-215.

    Enriquez, N. and  Rodriguez, H.; "High productivity and good nutritive values of Cellulolytic bacteria grown on sugarcane bagasse", Biotechnol Bioeng 25(1983): 877-880.

    Molina, O. E.; "Bacterial proteinproduction from sugar cane bagasse pith", Acta Cientffica Venzeolana 34(1983): 1-14.

    Molina, O. E., Frigerio, C. I.; "Produccidn of protein bacteriana a partir de mddula de bagazo de carla deaztlgar. II. Efecto de la concentration y naturaleza de la fuentenitrogenada", Rev Lat Amer Microbiol 22(1980): 123-129.

    Nesse, N.; "Pretreatment of cellulosicwastes to increase enzyme reactivity", Biotechnol Bioeng 19(1977): 323-336.

    Han, Y. W. and Callihan, C. D.; "Cellulose fermentation: effect of substrate pretreatment on microbial growth", Appl Microbiol 27(1974): 159-165.

    Linko, M.; "An evaluation of enzymatic hydrolyses of cellulosic materials", Adv Biochem Eng5(1977): 25-48.

    El-Shawarby, S. I., El-Zanaty, E. A., El-Rafai, A. H., Hamissa, F. A. and Shaker, H.; "Pilot plant production of SCP from sugarcane bagasse", Biological Wastes 20(1987): 273-280.

    Adedayo, M . R ., Ajiboye, E. A., Akintunde, J. K. and Odaibo, A.; "Single Cell Proteins: As Nutritional Enhancer", Advances in Applied Science Research 2(2011): 396-409.

    Pandey, A.; "Solid-state fermentation", Biochemical Engineering Journal 13(2003): 81-84.

    Raghavarao, K. S. M. S., Ranganathan, T. V. and Karanth, N.G.; "Some engineering aspects of solid-state fermentation", Biochemical Engineering Journal 13(2003): 127-135.

    Rahardjo, Y. S. P., Tramper, J. and Rinzema, A.; "Modeling conversion and transport phenomena in solid-state fermentation: A review and perspectives", Biotechnology Advances24(2006): 161-179.

    Pandey, A. C.and Stuart, D. M.; "Solid state fermentation in biotechnology: Fundamentals and Applications", Asiatech Publishers 16(2001): 25-36.

    Durand, A.; "Bioreactor designs for solid state fermentation", Biochemical Engineeering Journal 13(2003): 113-125.

    Couto, S. R. and Sanroman, M. A.; "Application of solid-state fermentation to food industry", Journal of Food Engineering 76 (2006): 291–302.

    Wang, L. and Yang, S. T.; "Solid state fermentation and its applications: Bioprocessing for value-added product from renewable resources", Amesterdam:elsevier 21(2007): 465-489.

    Schutyser, Weber, M. F., Briels, W., Rinzema, A. and Boom, R.; "Heat and water transfer in a rotating drum containing solid substrate particles", Biotechnology and Bioengineering Journal 82(2003): 552-563.

    Stuart, D. M., Mitchell, A. D, Johns, M. and Litster, J.; "Solid state fermentation in rotary drum bioreactors: Operating variables affect performance through their effects on transport phenomena", Biotechnology and Bioengineering 63(1999): 383-391.

    Mitchell, A. D., Krieger, N., Stuart, D. M. and Pandey, A.; "New developments in solid-state fermentation: Rational approaches to the design, operation and scale-up of bioreactors", Process Biochemistry 35(2000):  1211–1225.

    Webb, C.; "The production of cellulase in a spouted bed fermentor using cells immobilized in biomass support particles", Biotechnology and Bioengineering 28(1986): 41-50.

    Bellon-Maurel, V., Orliac, O. and Christen, P.; "Sensors and measurements in solid state fermentation: a review", Process Biochemistry 38(2003): 881-896.

    Eaton, A. D. and Franson, M. A. H.; "Standard methods for the examination of water and wastewater", Amer Public Health Assn (2005).

    Miller, G. L.; "Use of initrosalicylic acid reagent for determination of reducing sugar", Anal. Chem 31( 1959): 426-428.

    "Solvent extractive of wood and pulp", Technical Association of the Pulp and Paper Industry, Test method T 204 cm-07.

    "Preparation of wood for chemical analysis", Technical Association of the Pulp and Paper Industry,Test method T 264 cm-07.

    "Acid-insoluble lignin in wood and pulp", Technical Association of the Pulp and Paper Industry, Test method T 222 om-11.

    67.Compton, S. J. and Jones, C. J.; "Mechanism of dye response and interference in the Bradford protein assay",  Anal Biochem 151(1985): 369-374.

    Tal, M., et al.; "Why does Coomassie brilliant blue R interact differently with different proteins", J Biol Chem 260(1980): 9976-9980.

    Bradford, M. M.; "A rapid and sensitive method for the quantitation of microgram quantities of protein utilizing the principle of protein-dye binding", Anal Biochem 72(1976): 248-254.

    70.Sedmak, J. J. and Grossberg, S. E.; "A rapid, sensitive and versatile assay for protein using Coomassie brilliant blue G-250", Anal Biochem 79(1977): 544-552.

    71.Perotti de Galvez, N. I. and Molina, O. E.; "Influence of the burning of sugar cane prior to its harvesting upon the production of single-cell protein from bagasse pith", Biotechnology Letters 3(1981): 717-722.

    72.Frister, H.; "OPA method modified by use of N,N-dimethyl-2-mercaptoethylammonium chloride as thiol component", Presenius Z Anal Chem 330(1988): 631-633.

    73.Anupama and Ravindra, P.; "Studies on Production of Single Cell Protein by Aspergillus niger in Solid State Fermentation of Rice Bran",Brazilian Archives Of Biology And Technology 44(2001): 79-88.

    74.Thanapimmetha, A., Vuttibunchon, K., Titapiwatanakun, B. and Srinophakun P.; "Optimization of Solid State Fermentation for ReducingSugar Production from Agricultural Residues of Sweet Sorghum by Trichoderma harzianum" Chiang Mai J. Sci.39(2012): 270-280.

    75.Singh, A., Abidi, A. B., Agrawal, A. K. and Darmwal, N. S.; "Single Cell Protein Production by Aspergillus niger and Its Evaluation", Zentralbl Mikrobiol 146(1991): 181-184.

    76.Jaganmohan, P., Purushottam, D. B. and Prasad, S. V.; "Production of Single Cell Protein (SCP) with Aspergillus terreus Using Solid State Fermentation", European Journal of Biological Sciences 5(2013): 38-43.

    77.Zadrazil, F. and Brunnert, H.; "The Influence of Ammonium Nitrate Supplementation on Degradation and in vitro Digestibility of Straw Colonized by Higher Fungi", European J. Appl. Microbiol. Biotechnol. 9(1980): 37-44.

    78.Rajoka,M. I., Hassan Khan, S., Jabbar, M. I., Awan, M. S.and Hashmi, A. S.; "Kinetics of batch single cell protein production from rice polishings with Candida utilis in continuously aerated tank reactors", Bioresource Technology 97(2006): 1934–1941.

    79.EL-Nawwi, S. A. and EL-Kader, A. A.; "Production of Single-Cell Protein and Cellulase From Sugarcane Bagasse: Effect of Culture Factors", Biomass and Bioenergy 1(1996): 361-364.

    Ravinder, R., Venkateshwar, R. L. and Ravindra,P.; "Studies on Aspergillus oryzae mutants forProtein the production of Single Cell Protein from Deoiled Rice Bran", Food technology & Biotechnology41(2003): 243-246.

    Hatakka, A. I.and Pirhonen, T. I.; "Cultivation of Wood-Rotting Fungi on Agricultural Lignocellulosic Materials for the Production of Crude Protein", Agricultural Wastes 12(1985): 81-97.

    Sun, Y. and Cheng, J.; "Hydrolysis of lignocellulosic materials for ethanol production: a review", Bioresource Technology 83(2002): 1–11.

    Adoki, A.; "Factors affecting yeast growth and protein yield production from orange, plantain and banana wastes processing residues using Candida sp.", African Journal of Biotechnology 7(2008): 290-295.

    Bellamy, W. D.; "Single Cell Proteins from Cellulosic Wastes", Biotechnology and Bioengineering 16(1974): 869-880.

    Rajoka, M. I.; "Production of single cell protein through fermentation of a perennial grass grown on saline lands with Cellulomonas biazotea", World Journal of Microbiology & Biotechnology21(2005): 207–211.


موضوع پایان نامه تولید پروتئین تک یاخته از تفاله نیشکر در تخمیر حالت جامد در بیورآکتور سینی دار, نمونه پایان نامه تولید پروتئین تک یاخته از تفاله نیشکر در تخمیر حالت جامد در بیورآکتور سینی دار, جستجوی پایان نامه تولید پروتئین تک یاخته از تفاله نیشکر در تخمیر حالت جامد در بیورآکتور سینی دار, فایل Word پایان نامه تولید پروتئین تک یاخته از تفاله نیشکر در تخمیر حالت جامد در بیورآکتور سینی دار, دانلود پایان نامه تولید پروتئین تک یاخته از تفاله نیشکر در تخمیر حالت جامد در بیورآکتور سینی دار, فایل PDF پایان نامه تولید پروتئین تک یاخته از تفاله نیشکر در تخمیر حالت جامد در بیورآکتور سینی دار, تحقیق در مورد پایان نامه تولید پروتئین تک یاخته از تفاله نیشکر در تخمیر حالت جامد در بیورآکتور سینی دار, مقاله در مورد پایان نامه تولید پروتئین تک یاخته از تفاله نیشکر در تخمیر حالت جامد در بیورآکتور سینی دار, پروژه در مورد پایان نامه تولید پروتئین تک یاخته از تفاله نیشکر در تخمیر حالت جامد در بیورآکتور سینی دار, پروپوزال در مورد پایان نامه تولید پروتئین تک یاخته از تفاله نیشکر در تخمیر حالت جامد در بیورآکتور سینی دار, تز دکترا در مورد پایان نامه تولید پروتئین تک یاخته از تفاله نیشکر در تخمیر حالت جامد در بیورآکتور سینی دار, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تولید پروتئین تک یاخته از تفاله نیشکر در تخمیر حالت جامد در بیورآکتور سینی دار, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تولید پروتئین تک یاخته از تفاله نیشکر در تخمیر حالت جامد در بیورآکتور سینی دار, پروژه درباره پایان نامه تولید پروتئین تک یاخته از تفاله نیشکر در تخمیر حالت جامد در بیورآکتور سینی دار, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تولید پروتئین تک یاخته از تفاله نیشکر در تخمیر حالت جامد در بیورآکتور سینی دار, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تولید پروتئین تک یاخته از تفاله نیشکر در تخمیر حالت جامد در بیورآکتور سینی دار, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تولید پروتئین تک یاخته از تفاله نیشکر در تخمیر حالت جامد در بیورآکتور سینی دار, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تولید پروتئین تک یاخته از تفاله نیشکر در تخمیر حالت جامد در بیورآکتور سینی دار, رساله دکترا در مورد پایان نامه تولید پروتئین تک یاخته از تفاله نیشکر در تخمیر حالت جامد در بیورآکتور سینی دار

پایان‌نامه برای دریافت درجه‌ی کارشناسی ارشد در رشته‌ی مهندسی شیمی گرایش بیوتکنولوژی چکیده پروتئازهای میکروبی در بین مهم‌ترین آنزیم‌های هیدرولیز‌کننده قرار‌دارند که حدود %60 از بازار جهانی آنزیم‌های صنعتی را به خود اختصاص داده‌اند. در این پژوهش، ستنز آنزیم پروتئاز در فرآیند تخمیر حالت جامد با استفاده از باکتری Bacillus. licheniformis مورد بررسی قرار‌گرفت. ضایعات و محصولات مختلف ...

- مقدمه در بین حیوانات اهلی گیاهخوار، نشخوارکنندگان سهم بزرگی را در تامین خوراک و سلامت بشر دارند. از طرفی تغذیه نقش اصلی را در بازده اقتصادی و عملکردی این دام‌ها داشته به طوری که تقریبا دوسوم از کل هزینه تولیدات دامی در واحدهای مختلف پرورش دام به هزینه‌های خوراک اختصاص داشته و از طرفی با توجه به مسئله کمبود پروتئین حیوانی و افزایش تولید با منابع علوفه‌ای موجود، لازم است تا از ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.A. «گرایش بیوتکنولوژی» چکیده امروزه به دلیل کاهش منابع سوخت های فسیلی و اثرات مخرب این نوع سوخت ها بر محیط زیست، محققان به فکر جایگزین کردن آن می باشند. در سالهای اخیر، سوخت بیودیزل به علت تجدید پذیری و خاصیت آلایندگی کمتر، مناسب ترین جایگزین سوخت دیزل محسوب می گردد. منابع اولیه تولید بیودیزل شامل ضایعات چوبی، تفاله های محصولات ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی شیمی چکیده شبیه‌سازی و بهینه‌سازی راکتور بیولوژیکی تولیدکننده بوتانول تخمیر نیمه پیوسته، روشی کارا و سودمند جهت تولید محصولات متابولیکی ارزشمند مانند سوخت های زیستی می باشد. مدلسازی ریاضی بیوراکتورهای نیمه پیوسته با توجه به طبیعت گذرا و ناپایای تخمیر و همچنین پیچیدگی متابولیسم سلولی، مسأله ای بسیار دشوار و پیچیده است. در این زمینه برخی از ...

پایاننامهبرایدریافتدرجهکارشناسیارشددررشته کشاورزی(M.Sc) گرایش: زراعت چکیده: این آزمایش به صورت اسپلیت فاکتوریل در قالب بلوک‎های کامل تصادفی در 3 تکرار در شهرستان کرج (شهرک مهندسی زراعی) در اواخر اسفند ماه 1392 در کرج اجرا شد. این آزمایش شامل 3 فاکتور، آبیاری در 2 سطح (شرایط دیم و آبیاری تکمیلی در مرحله غلاف بندی)، باکتری‎های محرک رشد در 4 سطح (ازتوباکتر، سودوموناس، تلقیح توأم ...

رساله دکتری رشته مهندسی شیمی چکیده با افزایش جمعیت، نیاز به منابع انرژی برای بشر نیز افزایش یافته است. دیزل به عنوان یک سوخت موثر، نیاز به سوخت مورد نیاز حمل و نقل را در جهان برآورده می‌سازد. بیودیزل که یک سوخت تجدید پذیر محسوب شده و اثرات مخرب زیست محیطی کمتری به وجود می‌آورد، از منابع گوناگونی تولید می‌شود که از آن میان می‌توان به گیاهان روغنی خوراکی نظیر روغن آفتاب گردان، ...

پايان نامه مقطع کارشناسي رشته پتروشيمي سال 1385 چکيده اين پروژه ، تحقيقي برروي پروتئينهاي گياهي هيدروليز شده (hvp) با هدف توليد و کوشش براي فصل آن مي باشد . در فصل اول که به تعريف ساخت

پايان نامه مقطع کارشناسي رشته مهندسي نساجي -1) مقدمه همگام با رشد فزاينده استفاده از فرآيندهاي بيوتکنولوژي در صنعت، استفاده از آنزيم‌ها در صنايع نساجي نيز گسترش چشمگيري داشته است. به عن

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري گروه : فرش(رنگرزي) مهرماه 1393 چکيده:   امروزه در جهان پيشرفته و صنعتي حاضر با استفاده از روش هاي نوين تلاش بر اين است که محصولات تول

دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد چکیده: زمینه و هدف : هدف از این مطالعه تعیین اثر 8 هفته تمرین شدید با و بدون عصاره آبی(ولیک سرخ وسیاه) بر سطوح نوروپتید w پلاسمایی و کبد ی ، هورمون های کورتیزول و T4 پلاسمایی در موش­های صحرایی نر می­باشد. مواد و روش : در این مطالعه تجربی جامعه آماری شامل42 سر موش صحرایی نر چهار تاشش هفته­ای نژاد ویستار بود. ...

ثبت سفارش