پایان نامه بررسی تئوری و تجربی فرآیند پیوسته نمک زدایی از نفت خام سنگین با استفاده از ریز موج ها (Microwaves) و امواج مافوق صوت (Ultrasonic)

word 4 MB 31785 115
مشخص نشده کارشناسی ارشد مهندسی شیمی
قیمت قبل:۶۳,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه دکتری در رشته‌ی مهندسی شیمی

    چکیده

     

    بررسی تئوری و تجربی فرآیند پیوسته نمک زدایی از نفت خام سنگین با استفاده از ریز موج ها (Microwaves) و امواج مافوق صوت (Ultrasonic)

     

    نمک زدایی از نفت خام اولین مرحله در پالایش نفت می باشد که بدین وسیله ترکیب های نا-مطلوب همراه نفت قبل از اینکه به واحد اصلی برسند جدا می شوند. جهت کاهش نمک موجود در نفت روش های متفاوتی از جمله اضافه کردن مواد شیمیایی تعلیق شکن، گرما و جریان الکتریکی مورد استفاده باشند. اما با افزایش عمر برداشت از چاه محتوای نمک و آب نفت زیاد شده و کیفیت نفت فراورش شده کاهش می یابد. از آنجایی که در استفاده از روش های متداول محدودیت وجود دارد لذا استفاده از تکنولوژی های نوین در فرآیند نمک زدایی ضروری به نظر می رسد. در این پایان نامه امواج التراسونیک و میکروویو به عنوان دو تکنولوژی جدید در فرآیند نمک زدایی مورد بررسی قرار گرفته است و فرآیند نمک زدایی با این امواج بطور کامل مدلسازی شده است. در این قسمت از موازنه مومنتوم، موازنه انرژی و موازنه جمعیت به عنوان اصول مدلسازی استفاده شده است. معادله حرکت قطره های آب بدست آورده شده و بر اساس آن حرکت نسبی و برخورد دو قطره آب تحت تاثیر امواج میکروویو و التراسونیک پیش بینی شده است. با استفاده از مدل حرکت دو قطره، مدل اندازه جمعیت قطره های آب ارائه شده است. از حل مدل اندازه جمعیت، تغییر تعداد قطره ها در اثر برخورد با یکدیگر و ته نشینی آنها پیش بینی می شود. از نرم افزار MATLAB جهت برنامه نویسی مدل ها استفاده شده است. علاوه بر این تجهیزات پایلوت فرآیند نمک زدایی با این امواج برای انجام آزمایش ها طراحی و ساخته شده است. با استفاده از نتایج آزمایش ها، پارامترهای مدل های نوشته شده تعیین شد. در نهایت پیشنهاداتی جهت صنعتی کردن فرآیند نمک زدایی با استفاده از امواج میکروویو و التراسونیک ارائه شده است.

    - مقدمه

     

     

    1-1- کلیاتی در باره آب نمک موجود در نفت خام

     

    نفت خام معمولاً هنگام خروج از چاه با مقداری آب همراه است. در آبی که بدین ترتیب از اعماق زمین همراه نفت خارج می شود مقداری از نمک ها بصورت محلول وجود دارد. محلول نمک طعام یا کلرید سدیم NaCl و نمک های منیزیم و کلسیم نیز از این جمله به شمار می-روند.

    وقتی از نمک در نفت خام نام برده می شود منظور هر نوع نمکی ممکن است مورد نظر باشد. در مناطق نفت خیز جهان آب نمک همراه با نفت مشاهده شده است. خروج آب نمک از یک چاه در اثر افزایش عمر بهره برداری از آن چاه روند افزایشی دارد، زیرا این امر باعث می شود که حجم گاز و نفت در منبع به تدریج تقلیل یافته و سطح آب شور که در قسمت زیرین قرار دارد بالا آمده و جای نفت و گاز کم شده را اشغال کرده و در نتیجه مقدار آب نمک بیشتری از چاه خارج شود. به چاههایی که مقدار زیادی آب نمک با نفت همراه است، چاه های تر (wet wells) یا نفت توام با آب نمک می گویند.

    میزان نمک در چاه را می توان با تقلیل نفت خروجی تحت کنترل قرار داد، در بعضی مواقع برای کنترل مقدار آب نمک مجبور می شوند چاه هایی را که دارای آب نمک زیاد هستند بسته نگه دارند تا نفت بقیه چاه ها را که بعداً با آن مخطوط می شود با آب نمک آلوده نسازد. البته چنانچه بهره برداری از یک ناحیه نفت خیز به میزان حداکثر باشد ممکن است جریان یک یا چند چاه که آب نمک تولید می کنند در بالا بردن نمک مجموع نفت اثر قابل ملاحظه ای نداشته باشد. مقدار واقعی نمک را در مخزن های بندر بارگیری در نظر می گیرند. هر چه زمان پایان بهره دهی چاه نزدیک تر شوید، نفت و گاز چاه بتدریج کم می شود و بالاخره روزی خواهد رسید که تنها محصولی که از آن خارج می شود آب شور است.

    چنانچه میزان نمک های موجود در نفت خام از 10 پاوند در هزار بشکه تجاوز نماید، باید آنرا نمک گیری کرد، زیرا رسوب نمک باعث جرم گرفتگی و خوردگی تاسیسات می شود. به همین منظور برای جلوگیری از ضایعات ناشی از وجود این مواد در تاسیسات نفتی ایجاد کارخانه نمک زدائی در مسیر نفت خروجی کارخانجات بهره برداری و قبل از ورود به پالایشگاه ها ضروری می باشد.

    مزایای نمک زدایی:

    الف- کاهش خوردگی در تاسیسات نفتی

    ب- کاهش انسداد مجاری سیستم های تبادل حرارتی

    پ- حفاظت از کاتالیست های پالایشگاه

    ت- بهبود کیفیت نفت خام

     

     

    1-2- فرآیند های متداول نمک زدایی نفت خام

     

    روش های متداول نمک زدایی به تفکیک عبارتند از:

    1- به هم پیوستگی ته نشینی Settling coalescing

    2- به هم پیوستگی شیمیایی Chemical coalescing

    3- به هم پیوستگی حرارتی Thermal coalescing

    4- به هم پیوستگی مکانیکی Mechanical coalescing

    5- به هم پیوستگی الکتریکی Electrical coalescing

     

    روش اول: در این روش معمولاً برای هر واحد نمک زدایی از 3 مخزن با ظرفیت مساوی استفاده می شود. همواره یکی از مخازن در حال پرشدن، یکی در حال ته نشین شدن و دیگری در حال تخلیه شدن می باشد. این عمل بصورت مداوم برای هر کدام از مخازن تکرار می شود. در اثر توقف جریان در مخزن مولکول های آب نمک که بصورت قطره های درشت آب در نفت وجود دارند ته نشین می شوند.

    روش دوم: در این روش با تزریق مواد شیمیایی سرعت عمل ته نشین شدن قطره های آب نمک را بالا می برند. از آنجائیکه جدار خارجی قطره های آب نمک بوسیله قشری از نفت احاطه شده است لذا تزریق مواد شیمیایی جدا کننده که از نوع تعلیق شکن (Demulsifier) می باشد باعث شکستن این دیواره می شود. در نتیجه قطره های کوچک آب به یکدیگر جذب شده و قطره های بزرگتری را تشکیل داده و ته نشین می شوند. میزان تزریق این مواد به خصوصیات نفت، مقدار آب نمک و درجه حرارت نفت بستگی دارد و بین 5 الی 100 قسمت در میلیون (ppm) متغیر است. چنانچه تعلیق شکن بیش از این مقدار تزریق شود عکس این عمل انجام می گیرد. بدین معنی که قطره های آب نمک به قطره های کوچکتر شکسته شده و در نتیجه عمل ته نشینی دشوارتر می شود. لذا باید توجه داشت که ماده شیمیایی دقیقاً حساب شده تزریق شود.

    روش سوم: یکی از عوامل موثر در جدا شدن آب نمک از نفت یا به عبارت دیگر ته نشینی قطره های آب نمک به کمک حرارت می باشد. حرارت باعث کاهش ویسکوزیته نفت شده و دیواره خارجی قطره های آب نمک را ضعیف می کند. درنتیجه قطرات آب به یکدیگر جذب شده  و ته نشین می شوند. میزان حرارت نبایستی از حد معین تجاوز نماید. بهترین دما حدود 130 درجه فارنهایت است. حرارت زیاد باعث جدا شدن هیدروکربورهای سبک نفت می شود. در نتیجه چگالی نسبی نفت بالا رفته و ارزش آن کاهش می یابد. به همین خاطر در مناطق نفت خیز که درجه حرارت چاه بالا می باشد احتیاجی به گرم کردن نمی باشد.

    روش چهارم: بهم پیوستگی مکانیکی با روشهای مختلفی صورت می گیرد که مهمترین آنها عبارتند از:

    الف: عمل فیلتر کردن- در این روش نفت را از میان صافیهای مخصوص عبور می دهند. بایستی این فیلتر ها را پس از مدتی کار کردن تمیز و یا تعویض نمود.

    ب: عمل گریز از مرکز (سانتریفیوژ)- در این روش از خاصیت نیروی گریز از مرکز استفاده می شود. نفت را در ظروف مخصوص قرار می دهند و آن ظروف را حول محور مرکزی آن می چرخانند. درنتیجه قطره های آب نمک به همدیگر متصل شده و ته نشین می شوند. از آنجائیکه میزان تولید در صنعت نفت بالا می باشد استفاده از روش های مکانیکی در صنعت عملی نمی باشند و بیشتر در کارهای آزمایشگاهی استفاده می شوند.

    روش پنجم: در مواردی که آب نمک به سختی از نفت جدا می شود از جریان الکتریسیته استفاده می شود. در دستگاه های الکتریکی جدا کننده آب نمک از نفت دو قطب مثبت و منفی جریان برق با ولتاژ بالا (حدود 17000 الی 21000 ولت) وجود دارد. قطره های کروی شکل آب تحت تاثیر نیروی الکترواستاتیکی کشیده می شوند و به شکل بیضی در می آیند. درنتیجه  قطرات مجاور به یکدیگر متصل شده و ته نشین می شوند. البته در صورتیکه قطرات آب خیلی بزرگ باشند جریان الکتریسیته شدیداً آنها را متلاشی کرده و ته نشینی دشوارتر می شود. به همین علت برای جداسازی مناسب بایستی فاصله بین قطرات کم بوده، قطر آنها نیز بزرگ نباشند. به همین منظور در واحد های نمک زدایی قبل از ورود نفت به دستگاه الکترواستاتیک به آن آب تزریق می کنند تا علاوه بر حل کردن ذرات نمک فاصله بین قطرات آب نمک کمتر شده و اندازه قطرات در محدوده مناسبی قرار گیرند (Meidanshahi, 2011). در ادامه روش های جدیدتر مورد بررسی قرار می گیرند.

     

     

    ABSTRACT

     

     

    Theoretical and Experimental Studies of Heavy Crude Oil Desalting using Microwave and Ultrasonic wave

     

     

    By

     

    PAYAM PARVSI

     

    Crude oil desalting is the first step in oil processing. The undesired materials are separated in this step before processing in the main units of oil processing. There are different methods for decreasing the salt content of oil which utilize heat, chemicals and electrical energy. However, during the years of oil recovery, the salt content of oil increases and the processed oil quality decreases. Since there are limitations in utilizing the traditional methods of oil desalting, the use of novel technologies for crude oil desalting seems essential. In this work, microwave and ultrasonic wave as two novel technologies for crude oil desalting are examined. Also, desalting process through these waves is completely modeled. The MATLAB software is used for models programming. Momentum, energy and population balance are used as the basis of modeling. The equation of droplets motion is derived and based on that the droplet-pair coalescence under the effect of microwave and ultrasonic wave is modeled. Using the droplet-pair model, the populations balance model is presented. The population balance model predicts the droplets size change through their coalescence. Furthermore, pilot plant equipments were designed and constructed for oil desalting experiments. Through the experimental results, model parameters are determined. Finally, several suggestions for pursuing the desalting process through the microwave and ultrasonic wave are presented.

  • فهرست:

    فصل 1- مقدمه

    1-1- کلیاتی درباره آب نمک موجود در نفت خام

    1-2- فرآیند های متداول نمک زدایی نفت خام

    1-3- تاریخچه و مشخصات ریز موج ها (میکروویو)

    1-4- تاریخچه و مشخصات امواج مافوق صوت (التراسونیک)

    1-5- مسیر انجام تحقیق

    فصل 2- مروری بر کارهای گذشته

    2-1- کارهای انجام شده بر روی ریز موج ها در جداسازی

    2-2- مروری بر تحقیقات انجام شده در جداسازی به کمک امواج مافوق صوت (التراسونیک)

    فصل 3- مدل سازی فرآیند پیوسته نمک زدایی

    3-1- مدل سازی فرآیند جداسازی تحت ریز موج ها

    3-1-1- روابط مربوط به نیروهای حاصل از امواج میکروویو

    3-1-2- مدل انتقال حرارت تحت تاثیر امواج میکروویو

    3-1-3- مدل پیش بینی حرکت دو قطره آب تحت امواج میکروویو

    3-2- مدل سازی فرآیند جداسازی تحت امواج مافوق صوت

    3-2-1- روابط مربوط به نیروهای حاصل از امواج مافوق صوت

    3-2-2- مدل پیش بینی حرکت دو قطره آب تحت امواج مافوق صوت

    3-3- اثر مواد فعال کننده سطحی

    3-4- مدل مربوط به موازنه جمعیت قطره های آب درون نفت

    3-4-1- معادله موازنه جمعیت فرآیند نمک زدایی

    3-4-2- محاسبه جرم کل قطره ها

    3-4-3- مبانی روش بهینه سازی (Differential Evolution)

    فصل 4- پایلوت آزمایشگاهی فرآیند نمک زدایی

    4-1- ساخت پایلوت میکروویو و مسیر انجام آزمایش

    4-2- ساخت پایلوت مافوق صوت و مسیر انجام آزمایش

    4-3- ساخت پایلوت متداول فرآیند نمک زدایی نفت خام

    فصل 5- نتایج و تحلیل داده ها

    5-1- نتایج مدل حرکت دو قطره تحت امواج میکروویو و مافوق صوت

    5-1-1- اثر مواد فعال سطحی(سورفاکتانت) در نفت خام

    5-1-2- اثر مکان اولیه قرار گرفتن دو قطره

    5-1-3- اثر مشخصات مشخصات میدان های میکروویو و مافوق صوت

    5-2- بدست آوردن معادله ضریب چسبندگی با استفاده از داده آزمایشگاهی

    5-2-1- نتایج داده های آزمایشگاهی موج میکروویو و تعیین ضریب های مدل موازنه جمعیت میکروویو با استفاده از داده های آزمایشگاهی

    5-2-2- نتایج داده های آزمایشگاهی موج مافوق صوت و تعیین ضریب های مدل موازنه جمعیت مافوق صوت با استفاده از داده های آزمایشگاهی

    5-2-3- نتایج داده های آزمایشگاهی پایلوت متداول فرآیند نمک زدایی با اعمال تاثیر امواج میکروویو و مافوق صوت

    فصل 6- نتیجه گیری و پیشنهاد برای کارهای آینده

    مراجع

     

    منبع:

     

    Abdurahman H. Nour, A. N. Ilia Anisa and Azhari H. Nour, (2011), “Demulsification of water-in-oil (W/O) emulsion via microwave irradiation: An optimization”, Scientific Research and Essays Vol. 7(2), pp. 231-243.

     

    Abe Yutaka, Kawaj Masahiro, Watanabe Tadashi, (2001). “Study on the bubble motion control by ultrasonic wave”, Experimental Thermal and Fluid Science Vol. 26, pp 817–826.

     

    Abe Yutaka, Yamamoto Yuji, Hyuga Daisuke, Awazu Shigeru, and Kazuyoshi Aoki, (2009). “Study on Interfacial Stability and Internal Flow of a Droplet Levitated by Ultrasonic Wave”, Interdisciplinary Transport Phenomena: Ann. N.Y. Acad. Sci. Vol. 1161: pp 211–224.

     

    Batchelor G. K., (1982). “Sedimentation in a dilute polydisperse system of interacting spheres. Part 2. Numerical results”, Journal of Fluid Mechanics 124, 495-528.

     

    Benes E., Groschl M., Nowotny H., Trampler F., Keijzer T., Bohm H., Rade1 S, Gherardini L., Hawkes JJ., Konig R., Delouvroy Ch., (2001). “Ultrasonic Separation of Suspended Particles”, IEEE Ultrasonics Symposium.

     

    Budd C.J., Hill A., (2007). “Modelling microwave cooking; theory and experiment”, Centre for Nonlinear Mechanics, University of Bath, UK.

     

    Chih-Chieh Chan; Yeong-Ching Chen, (2002). “Demulsification of W/O Emulsions by Microwave Rradiation”, Separation Science and Technology, 37: 15, 3407 – 3420.

     

    Datta A. K., (1990). “Heat and Mass Transfer in the Microwave Processing of Food”, Chem. Eng. Prog., 47-53.

     

    David H.-S. Law and Eddy E. Isaacs, (1998). “Applications of High / Low-Frequency Ultrasonic Energy for Break-Up of Oil Field Emulsions”, Alberta Research Council, Edmonton, Alberta, Canada.

     

    Davis M. H., (1964). “Two Charged Spherical Conductors in a Uniform Electric Field: Forces and Field Strength”, Quart. J. Mech. Appl. Math, 17, 499.

     

    Fang, C.S., et al, (1988). “Microwave Demulsification”, Chem. Eng. Commu., 73, pp 227-239.

     

    Fang, C.S., et al, (1989). “Oil Recovery and Waste Reduction by Microwave Radiation”, Enviromental Progress, 8, pp 235-238.

     

    Gardner, E.A.; Apfel, R.E.; (1993). “Using acoustics to study and stimulate the coalescence of oil drops surrounded by water,” Journal of Colloid and Interface Science 159, 226.

     

    Grossner, M.T.; Penrod, A.E.; Belovich, J.M.; Feke, D.L.; (2003). “Single fiber model of particle retention in an acoustically driven porous mesh,” Ultrasonics 41, 65.

     

    Guoxiang YE, Xiaoping LÜ, Fei PENG, Pingfang HAN and Xuan SHEN, (2008). “Pretreatment of Crude Oil by Ultrasonic-electric United Desalting and Dewatering”, Chinese Journal of Chemical Engineering, Vol. 16 (4), pp 564-569.

     

    Gupta, S.; Feke, D.L.; Manas-Zloczower, I.; (1995). “Fractionation of mixed particulate solids according to compressibility using ultrasonic standing wave fields,” Chemical Engineering Science 50, 3275.

     

    Gupta, S.; Feke, D.L.; (1997). “Acoustically driven collection of suspended particles within porous media,” Ultrasonics 35, 131.

     

    Gupta, S.; Feke, D.L.; (1998). “Filtration of particulate suspensions in acoustically driven porous media,” AICHE Journal 44, 1005.

     

    Hartel R. W. and A. D. Randolph, (1986). “Mechanisms and kinetic Modelling of Calcium Oxalate Crystal Aggregation in a Urinelike Liquor”, AIChe Journal, vol. 32, No. 7, pp. 1186-1195.

     

    Holman, J. P., (2001). “Heat Transfer”, 9rd Edition, McGraw-Hill, New York.

     

    Huang, Pin Y., et al, “Acoustic Separation of Liquid Hydrocarbon from Wastewater”, US Patent. (1996).

     

    Jomdecha C., Prateepasen A., (2006). “The Research of Low-Ultrasonic Energy Affects to Yeast Grow thin Fermentation Process”, 12th A-PCNDT 2006 – Asia-Pacific Conference on NDT, 5th– 10th Nov, Auckland, New Zealand.

     

    Lamb H., Hydrodynamics (Sixth edition), Cambridge University Press, London (1932).

     

    Mandralis, Z.I.; Feke, D.L.; Bolek, W.; Burger, W.; Benes, E.; (1994). “Enhanced synchronized ultrasonic and flow-field fractionation of suspensions”, Ultrasonics 32, 113.

     

    Marston Philip L., (1980). “Shape oscillation and static deformation of drops and bubbles driven by modulated radiation stresses – Theory”, J. Acoust. Soc. Vol. 67 (1), pp 15-26.

     

    Marston, P.L.; Apfel, R.E.; (1979). “Acoustically forced shape oscillation of hydrocarbon drops levitated in water,” Journal of Colloid and Interface Science 68, 280.

     

    Masudo Takashi and Okada Tetsuo, (2001). “Ultrasonic Radiation – Novel Principle for Microparticle Separation”, Analytical Sciences, Vol.17, p 1341.

     

    Meidanshahi, V., (2011). “Modeling of Electrocoalescence in Electrostatic Desalter”, Msc. Thesis, University of Shiraz, Iran.

     

    Pangu, G.D.; Feke, D.L.; (2004). “Acoustically aided separation of oil droplets from aqueous emulsions,” Chem. Eng. Science 59, 3183.

     

    Pangu, G.D.; Feke, D.L.; (2007). “Droplet transport and coalescence kinetics in emulsions subjected to acoustic fields,” Ultrasonics 46, 289.

     

    Phylis W. S. Pui, Felix Trampler, Stefan A. Sonderhoff, Martin Groeschl, Douglas G. Kilburn and James M. Piret, (1995). “Batch and Semicontinuous Aggregation and Sedimentation of Hybridoma Cells by Acoustic Resonance Fields”, Biofechnol. Frog. 1995, 11, 146-152.

     

    Qun Cao, Xiuzhen Li, Chunyuan Li, Qin Li, (2007). “Study on the Energy Loss Model of Ultrasonic Surgery Scalpel”, International Confrence on Complex Medical Engineering.

     

    Randolph A. D. and M. A. Larson, (1988). “Theory of Particulate Processes”, London: Academic Press Ink

     

    Redford K. W., (1993). “Continuous Demulsification of Emulsions using Microwaves”, Msc. Thesis, University of Alberta.

     

    Riera-Franco de Sarabia, E.; Gallego-Juarez, J.A.; Rodriguez, G.; Elvira-Segura, L.; Gonzalez-Gomez, I.; “Application of high-power ultrasound to enhance fluid/solid particle separation processes,” Ultrasonics 38, 642 (2000).

     

    Rother Michael A. and Davis Robert H., (2004). “Buoyancy-driven coalescence of spherical drops covered with incompressible surfactant at arbitrary Péclet number,” Journal of Colloid and Interface Science 270, 205–220

     

    Shashank G. Gaikwad, Aniruddha, Pandit, B., (2008). “Ultrasound emulsification: Effect of ultrasonic and physicochemical properties on dispersed phase volume and droplet size”, Ultrasonics Sonochemistry, Vol. 15, pp 554–563.

     

    Storn, R., ”Differential Evolution - A Simple and Efficient Heuristic Strategy for Global Optimization over Continuous Spaces”. Journal of Global Optimization, vol. 11, Dordrecht, pp. 341-359, 1997.

     

    Tolt, T.L.; Feke, D.L.; Proceeding of the 23rd Intersociety Energy Conversion Engineering Conference 4, 327 (1988).

     

    Tolt, T.L.; Feke, D.L.; (1993). “Separation of dispersed phases from liquids in acoustically driven chambers”, Chemical Engineering Science 48, 527.

     

    Tolt, T.L.; (1990). “Agglomeration and collection of fine secondary phases in flowing suspensions utilizing resonant ultrasonic fields”, Dissertation, Case Western Reserve University.

     

    Wei Tan; Xiao-Gang Yang; Xiao-Fei Tan, (2007). “Study on Demulsification of Crude Oil Emulsions by Microwave Chemical Method”, Separation Science and Technology, 42: 6, 1367 - 1377.

     

    Xiao Rong Ge, Coll. of Pet. Eng., Xi'an Shiyou Univ., Xi'an, (2011). “The research on dehydrating of heavy oil by ultrasonic”, Mechanic Automation and Control Engineering conference (MACE), 4598 - 4601.

     

    Yu.S. Mostika, V.I. Karmazin, V.Yu. Shutov and L.Z. Grebenyuk, “About the Equations of Motion of a Magnetic Particle in a Magnetic Separator” (1999), Magnetic and Electrical Separation, Vol. 10, pp. 35-44.

     

    Zhang X. G., Davis R. H., (1991). “The Rate of Collisions Due to Brownian or Gravitational Motion of Small Drops”, Journal of Fluid Mechanics 230, 479-504.

     

    Zhang X. G., Basaran O. A., Wham R. M., (1995). “Theoretical Prediction of Electric Field-Enhanced Coalecence of Spherical Drops”, AICHE Journal, Vol. 41(7), 1629-1639.


موضوع پایان نامه بررسی تئوری و تجربی فرآیند پیوسته نمک زدایی از نفت خام سنگین با استفاده از ریز موج ها (Microwaves) و امواج مافوق صوت (Ultrasonic), نمونه پایان نامه بررسی تئوری و تجربی فرآیند پیوسته نمک زدایی از نفت خام سنگین با استفاده از ریز موج ها (Microwaves) و امواج مافوق صوت (Ultrasonic), جستجوی پایان نامه بررسی تئوری و تجربی فرآیند پیوسته نمک زدایی از نفت خام سنگین با استفاده از ریز موج ها (Microwaves) و امواج مافوق صوت (Ultrasonic), فایل Word پایان نامه بررسی تئوری و تجربی فرآیند پیوسته نمک زدایی از نفت خام سنگین با استفاده از ریز موج ها (Microwaves) و امواج مافوق صوت (Ultrasonic), دانلود پایان نامه بررسی تئوری و تجربی فرآیند پیوسته نمک زدایی از نفت خام سنگین با استفاده از ریز موج ها (Microwaves) و امواج مافوق صوت (Ultrasonic), فایل PDF پایان نامه بررسی تئوری و تجربی فرآیند پیوسته نمک زدایی از نفت خام سنگین با استفاده از ریز موج ها (Microwaves) و امواج مافوق صوت (Ultrasonic), تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تئوری و تجربی فرآیند پیوسته نمک زدایی از نفت خام سنگین با استفاده از ریز موج ها (Microwaves) و امواج مافوق صوت (Ultrasonic), مقاله در مورد پایان نامه بررسی تئوری و تجربی فرآیند پیوسته نمک زدایی از نفت خام سنگین با استفاده از ریز موج ها (Microwaves) و امواج مافوق صوت (Ultrasonic), پروژه در مورد پایان نامه بررسی تئوری و تجربی فرآیند پیوسته نمک زدایی از نفت خام سنگین با استفاده از ریز موج ها (Microwaves) و امواج مافوق صوت (Ultrasonic), پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تئوری و تجربی فرآیند پیوسته نمک زدایی از نفت خام سنگین با استفاده از ریز موج ها (Microwaves) و امواج مافوق صوت (Ultrasonic), تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تئوری و تجربی فرآیند پیوسته نمک زدایی از نفت خام سنگین با استفاده از ریز موج ها (Microwaves) و امواج مافوق صوت (Ultrasonic), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تئوری و تجربی فرآیند پیوسته نمک زدایی از نفت خام سنگین با استفاده از ریز موج ها (Microwaves) و امواج مافوق صوت (Ultrasonic), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تئوری و تجربی فرآیند پیوسته نمک زدایی از نفت خام سنگین با استفاده از ریز موج ها (Microwaves) و امواج مافوق صوت (Ultrasonic), پروژه درباره پایان نامه بررسی تئوری و تجربی فرآیند پیوسته نمک زدایی از نفت خام سنگین با استفاده از ریز موج ها (Microwaves) و امواج مافوق صوت (Ultrasonic), گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تئوری و تجربی فرآیند پیوسته نمک زدایی از نفت خام سنگین با استفاده از ریز موج ها (Microwaves) و امواج مافوق صوت (Ultrasonic), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تئوری و تجربی فرآیند پیوسته نمک زدایی از نفت خام سنگین با استفاده از ریز موج ها (Microwaves) و امواج مافوق صوت (Ultrasonic), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تئوری و تجربی فرآیند پیوسته نمک زدایی از نفت خام سنگین با استفاده از ریز موج ها (Microwaves) و امواج مافوق صوت (Ultrasonic), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تئوری و تجربی فرآیند پیوسته نمک زدایی از نفت خام سنگین با استفاده از ریز موج ها (Microwaves) و امواج مافوق صوت (Ultrasonic), رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تئوری و تجربی فرآیند پیوسته نمک زدایی از نفت خام سنگین با استفاده از ریز موج ها (Microwaves) و امواج مافوق صوت (Ultrasonic)

پایان­نامه‌ی کارشناسی ارشد در رشته‌ی مهندسی شیمی (شبیه سازی و کنترل فرآیند) چکیده مدلسازی و شبیه‌سازی فرآیند نمک‌ زدایی الکترو استاتیک نفت‌ خام به کوشش الهام آریافرد هدف از این پژوهش مدلسازی فرآیند نمک‌زدایی از نفت خام بر اساس روش موازنه جمعیت می‌باشد. بدین منظور فرآیند نمک‌زدایی الکترواستاتیک یک و دو مرحله‌ای که شامل شیر اختلاط و مخزن الکترواستاتیک می‌باشد، در حالت پایا مدلسازی ...

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري گروه : فرش(رنگرزي) مهرماه 1393 چکيده:   امروزه در جهان پيشرفته و صنعتي حاضر با استفاده از روش هاي نوين تلاش بر اين است که محصولات تول

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مکاترونیک چکیده امروزه استفاده از ارتباطات بین خودرویی به عنوان یکی از فناوری ها در جهت افزایش امنیت و راحتی سفر در حوزه حمل و نقل و بسیاری از شرکت های خودروسازی مورد توجه قرار گرفته است . گونه ای از اتلاف وقت و انرژی که بخش عمده ای از ترافیک خیابانی را شامل می شود، مساله پارک خودروها می باشد. رشد روز افزون وسائط نقلیه عمومی و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: جغرافیا و برنامه ریزی توریسم چکیده این پایان نامه به بررسی وضعیت گردشگری جنگ به منظور توسعه گردشگری ملّی «مطالعه موردی استان خوزستان» پرداخته است. با توجه به این موضوع که جنگ پیامدهای منفی بر صنعت گردشگری دارد، در دهه های اخیر، به موضوع گردشگری بعد از جنگ در مناطق جنگی پرداخته شده است. گردشگری جنگ، شکلی جدید از گردشگری است ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته شیمی تجزیه فلوئورید از سالها قبل بعنوان یک یون سمی شناخته شده است. منبع اصلی فلوئورید در محلولهای آبی سنگهای معدنی حاوی فلوئورید و فعالیت های صنعتی کارخانه ها می­باشد. بر طبق گزارش سازمان حفاظت محیط زیست مقدار فلوئورید بیش از ١ میلی­گرم بر لیتر باعث بروز بیماریهای مختلف می­شود. در این تحقیق از ماده بیوپلیمری بنام زئین بعنوان جاذب برای ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد « M.Sc» گرایش: ساخت و تولید چکیده در کار صورت گرفته در این پایان­نامه به چگونگی بهبود خواص پلاستیک‌ها به کمک عملیات حرارتی پرداخته شده است. ابتدا مختصری در مورد پلیمر‌ها، پلاستیک‌ها و زیر شاخه‌های آنها و عملیات حرارتی روی آنها صحبت شده و بعد از آن به بیان اثر عملیات حرارتی آنیلینگ بر روی ورقهایی از جنس پلی اتیلن سنگین میپردازیم که به روش ...

پایان نامه کارشناسی ارشد گرایش سیستم های انرژی چکیده واحد تقطیر نفت خام یکی از مهمترین وبحرانی ترین واحد های عملیاتی هر پالایشگاه می باشد . این واحد غالباً نیازمند تجدید نظر در طراحی ساختار (Revamping) یا ایجاد تغییرات اندک در وضعیّت موجود آن بدون نیاز به کاهش یا افزایش دستگاههای اساسی فرآیند (Retrofiting) جهت دست یابی به ظرفیت بالاتر ، استحصال بیشتر فرآورده های مورد نظر ، کیفیت ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی عمران M.SC گرایش:سازه های هیدرولیکی چکیده بندر لنگه بدلیل موقعیت خاص جغرافیائی از گذشته های دور به عنوان یک ایستگاه ترانزیتی بار و مسافر فعالیت می نموده است. این فعالیت طی سالهای گذشته باعث ارتقای انتظارات از آن گردیده ، بطوریکه برنامه‌ی توسعه‌ی آن به اجرا درآمده است . آینده نگری در توسعه‌ی بندر، مدیریت آن را بر آن داشته تا پذیرش شناورهای بزرگتری ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.Sc.) گرایش :محیط زیست چکیده مایعات گازی حاصل از پالایش گازهای ترش نیز ترش بوده و حاوی درصد فراوانی از هیدروژن سولفید و مرکاپتان­ ها می­باشد. بنابراین بعد از از تقطیر و تهیه فرآورده­ها نیاز به فرآیندهای پالایش جهت زدودن و یا کاستن از میزان گوگرد و مرکاپتان­های موجود دارد. سولفید هیدروژن و مرکاپتان­های سبک از قبیل متیل مرکاپتان و اتیل ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی- گرایش مدیریت مالی چکیده : در سال‌های گذشته روند مصرف انرژی برق به‌دلیل رشد و توسعه ملی روبه فزونی نهاده تا جایی که در سال 1390 میزان سوخت‌های فسیلی مصرفی گاز طبیعی و فرآورده‌های نفتی معادل 385.5 بشکه نفت خام بوده است. از این میزان معادل 306.1 بشکه نفت خام مستهلک شده است که معادل 79.4 درصد می‌باشد. این میزان سوخت فسیلی به هدر رفته و تبدیل به ...

ثبت سفارش