پایان نامه تهیه نانو ذرات زئین و مطالعه کاربرد های تجزیه ای و زیست محیطی آن

word 1 MB 31843 70
1390 کارشناسی ارشد محیط زیست و انرژی
قیمت قبل:۶۲,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۵۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته شیمی تجزیه

     فلوئورید از سالها قبل بعنوان یک یون سمی شناخته شده است. منبع اصلی فلوئورید در محلولهای آبی سنگهای معدنی حاوی فلوئورید و فعالیت های صنعتی کارخانه ها می­باشد. بر طبق گزارش سازمان حفاظت محیط زیست مقدار فلوئورید بیش از ١ میلی­گرم بر لیتر باعث بروز بیماریهای مختلف می­شود. در این تحقیق از ماده بیوپلیمری بنام زئین بعنوان جاذب برای حذف فلوئورید از آب استفاده شده است و روشی که برای تعیین غلظت فلوئورید در محلولهای آبی بکار می­رود روش اسپادنس می­باشد . پارامترهای موثر بر واکنش از قبیل pH ، مقدار جاذب، زمان تماس جاذب و غلظت اولیه فلوئورید  با روش طراحی ترکیب مرکزی بهینه شده­اند. نتایج نشان داد که بیشترین مقدار جذب  در pH ، ۶-٥/٤ و در مدت ٣٠ دقیقه اتفاق می­افتد. توانایی حذف جاذب برای حذف فلوئورید با استفاده از ایزوترم لانگمویر و فرندلیچ مورد بررسی قرار گرفته و مقدار حذف به ازای واحد وزن (١گرم) برابر ٢/١ میلی­گرم بدست آمد. تاثیر آنیونهای دیگر نیز بر حذف فلوئورید در این تحقیق بررسی شده است.

     در بخشی دیگر از  این تحقیق از نانو ذرات زئین برای تهیه الکترودهای خمیر کربن یون گزین فلوئورید استفاده شده است. تاثیر یونهای دیگر بر عملکرد این الکترود بررسی شده است و ضریب انتخابگری این الکترود نیز تعیین شده است. نتایج نشان میدهد که الکترود پیشنهادی در گستره خطی2×10-5-2×10-2 مولار در دمای˚C 25 رفتار  نرنستی دارد،  بعلاوه عملکرد این الکترود در یک گستره قابل قبول pH  ما بین 8-4 رضایت بخش می­باشد.  تهیه آسان، انتخابگری خوب، پاسخ سریع و طول عمر بالا از ویژگیهای بی نظیر  این الکترود پیشنهادی می­باشد.

     

     

    مطالب پیش رو نتایج مطالعات و تحقیق پیرامون تهیه نانوذرات از زئین و یافتن کاربرد های زیست محیطی و کاربرد های تجزیه ای آن می­باشد. 

    ١-١- زئین

     زئین ، پلیمر فیبری و پروتئینی است که دارای مقدار کمی اسید آمینه اسیدی و بازی است ولی غنی   از آمیدها، لوسین، پرولین و آلانین است [1]. این پروتئین در هاگ ذرت یافت می­شود بطور تجاری از گلوتن ذرت توسط الکل استخراج می­شود و بعنوان محصول جانبی صنعت بیو اتانول است. ذرات زئین قرار گرفته در محدوه قطر حدودأ ٢-١ میکرومتر، پروتئین­های اصلی هاگ ذرت نامیده می­شوند. سه جزء مجزای  زئین شاملα وᵝ وᴽ زئین، بوسیله حلالیت متفاوت آنها در محلولهای الکل قابل شناسایی است. زئین تجاری مخلوطی از پروتئین ها با جرم مولکولی متفاوت، حلالیت و بارهای متفاوت است. عمومأ، زئین با محلولهای الکل گرم استخراج شده و با آب سرد رسوب داده می شود، زئین تجاری نیز شامل زئین α است [٢].  مخلوطی از سه الکل اتانول، متانول و ایزوپروپانول با مقدار مناسب آب برای حل کردن زئین استفاده می شود، فرایند آنتی حلال فوق بحرانی برای سنتز میکرو و نانو ذرات زئین برای سیستم های ترکیبات بیو فعال مورد استفاده قرار می گیرد [٣].

    ᵅ - زئین پلی پپتیدی با وزن مولکولی بین٢٥٠٠٠-٢١٠٠٠ است. ساختاری دارای α-٩هگزیل توسط آرگوس[1] و همکارانش بر اساس توانایی هیدراتاسیون، قطبیت و ساختمان ثانوی پیشنهاد شده است.  زئین تجاری دارای غلظت بالایی از ساختار ᵅ-هگزیل در محلول آب الکلی می باشد. تحقیقات تیما شف[2] نشان میدهد که اغلب حلالها، از قبیل اتانول می تواند ساختار ᵅ- هگزیل زئین را افزایش دهد  [2].

    بعلت ویژگیهای هیدروفوبیکی زئین، اخیرأ تلاشهای زیادی برای تهیه دانه­های زئین و هیدروژل­های زئین انجام شده است که این ویژگی باعث بقاء ساختار شبکه­ای می­شود [٣].

    ١-١-١-کاربرد های زئین

     زئین به علت نامحلول بودنش در آب یک کاندیدای مناسب برای استفاده در سیستمهای انتقال یا بعبارت دیگر تحویل دارو می باشد. تعدادی از پروتئین ها، بعنوان مانع یا حامل اجزای غذایی، داروها و مکمل های غذایی بکار می رود و این بعلت ویژگی های زیست تخریب پذیری، سمیت پائین و قابلیت جذب مناسب و قابلیت خوردن آن است. از بین پروتئین ها، زئین می­تواند در اثر اصلاحات شیمیایی و یا نرم سازی فیزیکی و یا فرایندهایی از این قبیل به فرم فیلم د­رآید [1].

     فیلم زئین بعلت داشتن ویژگیهایی از قبیل سفتی، براق بودن، آبگریزی، مقاومت در برابر عبور چربی و مقاومت در برابر حمله میکروبی بسادگی بوسیله تبخیر حلال از محلول زئین قابل تهیه است. این ویژگیهای فیزیکی فیلم زئین باعث شده تا از آن بعنوان پوشش در بسته بندی مواد غذایی و دارویی استفاده شود. زئین برای تولید پروتئین های میکروزوم برای داروهای کپسولی، حشره کش ها بکار می­رود، بعنوان مثال در صنایع غذایی از زئین در ایجاد پوشش روی آجیل و شیرینی­ها برای جلوگیری از تبخیر رطوبت استفاده می­شود.

     زئین معمولأ بعنوان پوشش قرص­ها بعلت به تأخیر انداختن آزادسازی داروها و حفاظت داروها از محیط اسیدی معده بکار می­رود و این بطور گسترده به ویژگیهای سطحی آن به خاطر فرم و ساختار سطحی و آبدوستی سطح است. تحقیقات قبلی نشان می­دهد که ویژگیهای سطح دارای زئین دانه ریز تاثیر ویژه ای روی بار گذاری و تلفیق با ترکیبات فعال دارد [٣].

      پلیمر های زیست تخریب پذیر از منابع تجدید پذیر بدلیل تاثیر مثبت روی اقتصاد و محیط زیست توجه زیادی را به خود جلب کرده­است. از آنجائیکه منابع نفتی رو به پایان است پس نیاز به منابع انرژی جدیدی است به این دلیل توجهات بیشتر بر روی تبدیل بیومواد به محصولات مفید جلب شده­است [٣].

     

    1-2-نانوذرات و روشهای سنتز نانو ذرات

    2-1-نانوذرات-1

      تعریف های مختلفی از نانو تکنولوژی ارائه شده است ، موسسه ملی پیشگامی نانوتکنولوژی در آمریکا تعریف زیر را ارائه می­دهد: توسعه تحقیقات و فناوری در سطوح اتمی، مولکولی و ماکرومولکولی با طول تقریبی از ١ تا ١٠٠ نانومتر، به منظور فراهم ساختن شناخت اصولی از پدیده ها و مواد در مقیاس نانو و به منظور ایجاد و استفاده از ساختار ها، قطعات و سیستم­هایی­­ که به خاطر اندازه کوچک و یا متوسط خود دارای خواص و عملکردهای جدیدی هستند [4].

     نانوذرات از مدتها قبل مورد استفاده بوده­اند، طی چند سال اخیر کاربردهای نانو ذرات بطور مجزا و مستقل از فناوری نانوتکنولوژی پیشرفتهای قابل توجهی داشته و به عنوان یکی از ابعاد اصلی این فناوری به حساب می­آید. این پیشرفتها در زمینه­های زیست پزشکی ، دارو سازی و دارو رسانی ، لوازم آرایشی ، کامپوزیتها و روکشها و ... بوده­است و شامل استفاده از نانوذرات معدنی به عنوان عوامل ضد باکتری در بانداژها ، برچسبهایی جهت تشخیص بیماریها ، حامل های دارو ، مواد استخوانی ، تجهیزات جداسازی زیست مغناطیسی و... می­باشد . همچنین در سالهای اخیر پیشرفتهایی در زمینه امکان ساخت و کنترل شدید اندازه، ترکیب و یکنواختی نانو ذرات صورت گرفته است . تنوع در انواع نانو­ذره به تنوع در کاربردهای آن بر می­گردد، همچنانکه علاوه بر موارد ذکر شده نانوذرات دارای کاربردهای بسیار وسیع در زندگی بشر وهمچنین صنعت و ... می­باشند [5].

    2-2-روشهای تولید نانوذرات-1

     

     

     

     روشهای بسیار متنوعی جهت تولید نانوذرات وجود دارد که عبارتند از:

    چگالش بخار

    سنتز شیمیایی

    فرایندهای حالت  جامد (خردایشی)  

     استفاده از سیالات فوق بحرانی به عنوان واسطه رشد نانوذرات

    استفاده از امواج ماکروویو و امواج مافوق صوت

    استفاده از باکتری­هایی که می­توانند نانوذرات مغناطیسی تولید کنند.

    پس از تولید نانوذرات می توان با توجه به نوع کاربرد آنها از روشهای رایج زمینه­ای مثل روکش دهی یا اصلاح شیمیایی نیز استفاده کرد.

    چگالش بخار: این روش جهت تولید نانوذرات سرامیکی فلزی و اکسید فلزی مورد استفاده قرار می­گیرد. این روش شامل تبخیر یک فلز و سپس چگالش سریع آن می­باشد که طی آن خوشه ها­ی نانومتری به صورت پودر ته نشین می­شوند. نکته ای که باید به آن توجه داشت آنست که برای تهیه نانوذرات فلزی جهت جلوگیری از اکسیداسیون از گازهای بی­اثر و برای تهیه نانو ذرات سرامیکی  اکسید فلزی از اکسیژن استفاده می­شود. در نهایت اندازه ذره با تغییر پارامترهایی نظیر دما، سرعت تبخیر و محیط کنترل می­شود. مهمترین مزیت این روش میزان کم آلودگی و تهیه اکسیدهای فلزی شفاف و مقاوم به خش و عیب آن هزینه بر بودن آنست. نوع دیگر، روش تبخیر در خلاء بر روی مایعات روان است. در این روش با ایجاد خلاء در استوانه مدوری که با فیلم نازکی از مواد ویسکوز مثل روغن، یا پلیمر پوشیده شده، فلز مورد نظر در خلاء تبخیر و پراکنده می­شود. ذرات معلق در مایع تشکیل و به اشکال مختلف رشد می­کنند.

    سنتز شیمیایی: روش سنتز شیمیایی یا روش محلولی شامل رشد و رسوب نانوذرات در یک واسطه مایع حاوی انواع واکنشگر می­باشد و معمولترین نمونه روش سل – ژل می­باشد. برای کنترل شکل نهایی و اندازه ذرات می­توان فرایند را با انتخاب مواد شیمیایی تشکیل دهنده ذرات پایدار متوقف نمود. از این روش برای ایجاد نقاط کوانتومی نیز استفاده می­شود. مزیت این روش کنترل پذیری بالای آن می­باشد همچنین این روش کم هزینه می باشد اما مشکل آن آلودگی حاصل از مواد شیمیایی می­باشد که پخت نانوذرات را جهت روکش دچار مشکل می­کند.

    فرایندهای حالت جامد: در این روش ذرات میکرومتری، با اعمال مستقیم انرژی مثل پودر کردن یا آسیاب کردن به ذرات کوچکتر تبدیل می­شوند. خواص نانوذرات حاصل از این روش تحت تأثیر ماده آسیاب کننده، زمان و محیط اتمسفر آسیاب قرار می­گیرد. این روش برای تهیه نانوذراتی بکار می­رود که در روش قبل به آسانی تولید نمی­شود اما مسأله مهم آلودگی حاصل از مواد آسیاب کننده یا محیط گرمایی است.

    کاربردهای فرایند های فوق بحرانی در تولید میکرو و نانوذرات: با توجه به برخی خواص گاز و مایع سیالات فوق بحرانی نظیر نفوذپذیری و دانسیته امکان کاربرد فرایندهای سیالات فوق بحرانی در تولید مواد مختلف در مقیاس میکرو یا نانو در صنایع مختلف فراهم شده است. از کاربردهای مهم اینگونه فرایندها می توان به تولید مواد مختلف نظیر داروها، پروتئین ها، بیو­پلیمر ها و همچنین مواد شیمیایی در مقیاس میکرو یا نانو اشاره داشت [5]. 

    1-3-آب

      با آگاهی از این حقیقت که آب تنها و مهمترین ماده حیاتی است که جایگزینی آن به هیچ صورت دیگری امکان پذیر  نمی­باشد و از طرفی در دسترس داشتن آن به مقدار کافی و کیفیت مناسب از احتیاجات اولیه زندگی است، باید حفاظت کمی و کیفی آب کشور را در صدر اولویت ها قرار داد. در قرن حاضر از دیر باز عناصر و مواد شیمیایی معدنی و آلی از جمله نفت ، شوینده ها ،سموم دفع آفات، مواد صنعتی از قبیل عناصر سنگین و غیره وارد چرخه محیط زیست شده­اند. متاسفانه در کنار کاهش تدریجی حجم ذخایر آب قابل استفاده ، آلودگی های مختلف نیز پیوسته بر مشکلات آب اضافه می­کنند.

     طبق بند ح ماده 104  قانون برنامه توسعه کشور، به منظور کاهش عوامل آلوده کننده محیط زیست به خصوص در مورد منابع طبیعی، واحدهای تولیدی موظف هستند برای تطبیق مشخصات فنی خود با ضوابط محیط زیست و کاهش آلودگی ها اقدام نمایند. با توجه به افزایش هزینه های تهیه منابع جدید آب صرفه جویی، بازیافت و استفاده مجدد از منابع موجود می تواند نیازهای گوناگون به آب را به صورت اقتصادی تر مرتفع کند. به منظور حفظ سلامت افراد و محیط زیست و استفاده اقتصادی از تمام منابع موجود آب ، باید روند آلوده سازی منابع آب به افزایش روز افزون بهبود کیفیت آب تغییر یابد.

    ١-3-1-آلودگی آبها

     

     

     آلودگی عبارت است از وارد کردن مواد یا انرژی توسط آدمی در محیط زیست بطوریکه در نتیجه این عمل منابع حیاتی یا سلامتی انسان، حیوانات و نباتات در معرض خطر قرار گیرد. وجود مواد یا انرژی در محیط های مختلف در محدوده های خاص مجاز و گاها⸗ مطلوب است ، آلودگی زمانی اتفاق می افتد که این مقادیر بطور ناگهانی افزایش قابل ملاحظه ای می یابد و این افزایش موجب       اخلال و ایجاد مشکلات در روند طبیعی و معمول پدیده­ های موجود می گردد. بعنوان نمونه فسفر  و ازت هر دو عناصری هستند که وجود آنها برای حیات ضروری است و حتی بعضی از ترکیبات آنها در کشاورزی بعنوان کود شیمیایی به زمین علاوه می­گردد ولی اگر مقدار همین مواد بیش از حد مجاز باشد و مقداری از آن بوسیله آب شسته و به رودخانه یا دریاچه های مختلف بریزد، باعث رشد بیش از حد بعضی گیاهان هرز خواهد شد که برای زندگی موجودات آبی زیان آور است و ممکن است موجب پیری زودرسی برای دریاچه ها بویژه دریاچه های مصنوعی گردد و در ضمن از نظر تصفیه نیز دشواری هایی ایجاد می­نماید [6] .

     

    [1] Argos

    [2] TimasheffABSTRACT

     Since many years ago, fluoride has been known as a toxic ion. The main source of fluoride in aqueous solution is fluoride-rich rocks where the water has percolated. Fluoride may also be derived from mining or industrial activity in some areas. According to the World Health Organization (WHO) guidelines, the upper limit of fluoride concentration in drinking water is 1 mg/L. In this study, the removal of fluoride ions was examined in aqueous sodium fluoride solutions using bio-polymer composite adsorbents. Zein/H2SO4 as an adsorbent was investigated to remove fluoride ions from aqueous solutions. Spectrophotometric method of SPADENS was used for the determination of fluoride removal. Central composite design (CCD) and response surface methods were applied to find the optimal experimental conditions such as the fluoride initial concentration, agitation time, adsorbent dose and pH.  The results showed that the highest adsorption of fluoride by Zein /H2SO4 occurs at pH 4.5-6 at 30 min.  The adsorption capacities for the removal of fluoride ions were found 1.2 mg/g at ambient temperature. The effects of co-ions were investigated in this study. The adsorption data was investigated by Langmuir and Freundlich isotherms.                                                                                          

     In the second part, a novel combine paste fluoride ion selective electrode was constructed based on the zein nanoparticles. The influence of other anions on the electrode performance was investigated. The proposed electrode demonstrates Nernstian response for fluoride ions (2×10-5-2×10-2 M) at 25˚C and at wide pH range 4–8. Easy preparation, good selectivity, fast response time and long life time were the unique characteristics of the proposed fluoride ion selective electrode.

     

    Keywords: Zein nanoparticles, Fluoride, Adsorption, Ion selective electrode.

  • فهرست:

    -١- زئین.........................................................................................................................................................................1

    ١ -١-١-کاربردهای زئین.....................................................................................................................................................2

    1-2-نانوذرات و روشهای سنتز نانو ذرات..........................................................................................................................3

    1-2-1-نانوذرات...............................................................................................................................................................3

    1-2-2-روشهای تولید نانوذرات........................................................................................................................................3

    1-3-آب.............................................................................................................................................................................5

    ١-3-1-آلودگی آبها........................................................................................................................................................... 5

    1-4-ویژگیهای فلوئورید.....................................................................................................................................................6

    1-5-راههای ورود فلوئورید به آب....................................................................................................................................7

    1-6-مشکلات ناشی از افزایش غلظت فلوئورید در آب....................................................................................................8

    ١-6-1-فلوروزیس ...........................................................................................................................................................8

    1-7-راههای حذف فلوئورید از آب.................................................................................................................................9

    1-8-روشهای تعیین فلوئورید.........................................................................................................................................10

    ١-8-1-تیتراسیون............................................................................................................................................................10

    1-8-2-روش پتانسیومتری..............................................................................................................................................10

    1-8-3-روش اسپکتروفتومتری .......................................................................................................................................11

    1-9-جذب سطحی.........................................................................................................................................................12

    صفحه.. عنوان

    ١-٩-١- جذب و شیمی مربوط به آن..............................................................................................................................12

    1-٩-2-انواع جذب سطحی مواد بر روی جامدات..........................................................................................................12

    1-٩-3-جذب فیزیکی.....................................................................................................................................................13

    1-٩-4-جذب شیمیایی...................................................................................................................................................14

    1-٩-5-مهم ترین عوامل موثر بر جذب سطحی..............................................................................................................15

    1-9-5-1-طبیعت جاذب...............................................................................................................................................15

    1-9-5-2-طبیعت ماده جذب شونده..............................................................................................................................15

    1-9-5-3-شرایط  محلول..............................................................................................................................................15

    1-٥-٩-4-دما................................................................................................................................................................16

    ١-١0-تعادل های جذب...............................................................................................................................................16

    ١-١٠-١-ایزوترمهای جذب سطحی...............................................................................................................................17

    ١-10-١-١-ایزوترم جذب سطحی لانگمویر..................................................................................................................17

    -2-1-10-1ایزوترم جذب فرندلیچ....................................................................................................................................18

    ١١-١-کمومتریکس..................................................................................... ...................................................................19

    ١- ١2-طراحی آزمایش..................................................................................................................................................20

    ١-١٢-1-زمینه های کاربردی طراحی آزمایش.................................................................................................................20

    ١-13 -پنج اصل اساسی در طراحی آزمایش...................................................................................................................23

    1-14-ماتریس.................................................................................................................................................................26

    -15-1الکترودهای انتخابگر یون (ISE) .........................................................................................................................28

    صفحه.. عنوان

    -16-1مروری بر کارهای پیشین........................................................................................................................................29

    1-16-1-جاذب­های بکار رفته برای حذف فلوئورید........................................................................................................29

    2-16-1-الکترودهای انتخابگر یون فلوئورید گزارش شده در مراجع علمی......................................................................34

    1-17-اهداف پایان نامه....................................................................................................................................................36

    2-1-مواد شیمیایی مورد استفاده.......................................................................................................................................37

    2-2- دستگاهها.................................................................................................................................................................38

    2-٣-نرم افزارها................................................................................................................................................................38

    2-4- روش کار................................................................................................................................................................38

    2-٤-1-تهیه محلول­ها ......................................................................................................................................................38

    ٢-5- رسم نمودار کالیبراسیون..........................................................................................................................................40

    2-6-روش کار مطالعه حذف فلوئورید از محیط آبی ......................................................................................................42

    2-7-روش کاربردی رسم ایزوترم های جذب .................................................................................................................43

    2-8- بررسی اثر آنیونهای دیگر در کارایی جذب.............................................................................................................43

     2-9-تهیهFT-IR وXRD و SEM .............................................................................................................................43

    2-10-روش سنتز نانو ذرات زئین......................................................................................................................................43

    2-11- روش تهیه الکترود انتخابی یون فلوئورید ............................................................................................................44

    3-1-مطالعه حذف فلوئورید از آب با استفاده از جاذب(زئین اصلاح شده با سولفوریک اسید).......................................45

    3-1-1-طراحی ترکیب مرکزی........................................................................................................................................45

    3-1-2-تفسیر نمودارها..................................................................................................................................................49

    صفحه.. عنوان

    3-1-3-انتخاب شرایط بهینه.............................................................................................................................................52

    3-1-4-تکرار آزمایش در شرایط بهینه و بررسی تکرار پذیری آزمایش ها........................................................................53

    3-1-5-بررسی حذف فلوئورید از محلولهای آبی در حضور آنیونهای دیگر.....................................................................53

    3-1-6-نتیجه حذف فلوئورید از نمونه آب تهیه شده از مناطق اطراف شهرستان ماکو......................................................54

    3-1-7-نتایج حاصل از FT-IR .....................................................................................................................................55

    3-1-8-نتایج حاصل از XRD .......................................................................................................................................57

    3-1-9-نتایج حاصل از SEM........................................................................................................................................58

    3-1-10-نتایج SEM  و XRD نانو ذرات زئین..............................................................................................................59

     3-2-ایزوترم های جذب................................................................................................................................................ 60

    ...............................................................................................61 3-3-طراحی الکترود خمیر کربن حساس به یون فلوئورید

    3-3-1-انتخاب نسبت اجزاء سازنده الکترود.....................................................................................................................62

    3-3-2-مطالعه اثرpH......................................................................................................................................................63

    3-3-3-بررسی ویژگیهای الکترود پیشنهادی ....................................................................................................................64

    3-3-4-مطالعه انتخابگری الکترود پیشنهادی.....................................................................................................................65

    3-3-5-زمان پاسخ دهی و طول عمر الکترود....................................................................................................................66

    3-3-6-کاربردهای تجزیه­ای.............................................................................................................................................66

    3-٤- نتیجه گیری..............................................................................................................................................................67

     

    منبع:

     

    Q. Zhong , M. Jin , D. Xiao , H. Tian ,W. Zhang, Application of Supercritical Anti-Solvent Technologies for the Synthesis of Delivery Systems of Bioactive Food Components, Food Biophysics  (2008) 186–190.

    H.M.  Lai, G.W. PADUA, Properties and Microstructure of Plasticized Zein Films Cereal Chem, 74(1997), 771–775.

    K. Shi, J. L. Kokini, Q. Huang, Engineering zein Films with Controlled Surface Morphology and Hydrophilicity, J. Agric. Food Che 57 (2009) 2186–2192.

    www.nano.gov (12/11/2011).

    http://ultra-science.blogfa.com   (10/09/2011).

    دانشور. نظام الدین، ١٣۷١ شیمی آب، انتشارات عمیدی.

    Http://wikipedia.fluorine.com (10/12/2011).

    L. Lv, X. Duana.,  Factors influencing the removal of fluoride from aqueous solution

                by calcined Mg–Al–CO3 layered double hydroxides, J. Hazard. Mater. B 133 (2006)

           119–128.

    P.K. Rakshit., Studies on estimation of fluoride and defluoridation of drinking water, a projet report submitted in partial fulfillment of the requirements for degree of Master of Engineering. (2004). Departement of Chemical Engineering Indian Institute of Science Bangalore 560 012(India).

    F. Shen, X. Chen, P. Gao, G. Chen, Electrochemical removal of fluoride ions from industrial wastewater, Chem. Eng. Sci. 58 (2003) 987-993.

    World Health Organization (WHO, Guidelines for Drinking Water Quality, World  health Organization, Geneva, 1(1993) 45–46.

    S.P.  Kamble., G. Deshpande, P. P. Barve, S. Rayalu, N. K. Labhsetwar, A.Malyshew, B.D. Kulkarni.  Adsorption of fluoride from aqueous solution by alumina of alkoxide nature: Batch and continuous operation. Desalination264, (2010) 15-23.            

    Y. Zhou, Yu. C.Y.Shan, Adsorption of fluoride from aqueous solution on La3+ impregnated crosslinked gelatin, Sep. Purif. Technol. 36 (2004) 89-94.

    خادمی.حیدر، طالب. محمد، رابطه فلوئورزیس و پوسیدگی دندان با مقادیر متفاوت فلوئوراید آب آشامیدنی، پژوهش در علوم پزشکی سال پنجم، شماره ٣.

    بصیر، لیلا و همکاران، بررسی مقایسه ای شیوع فلوئورزیس و DMFT و رابطه آنها با میزان فلوئوراید در سه منبع آب شرب در دانش آموزان ١٠تا ١٢ ساله استان خوزستان در سال ١٣٨١، مجله دانشکده پزشکی شهید بهشتی، دوره ٢٤، شماره ١، بهار ١٣٨٥، ١٤-٢٣.

    F.W. Sollo Jr, , T.E. Larson, H.F. Mueller, Fluoride Removal from Potable Water Supplies, in, University of Illinois, 1978.

    A. Tressaud, Advances in Fluorine Science, Fluorine and the Environment, Agrochemicals, Archaeology, Green Chemistry & Water, Edited by Alain Tressaud, Elsevier, 2, 2006.

    S. Ghorai, K.K. Pant, Equilibrium, kinetics and breakthrough studies for  adsorption of fluoride on activated alumina, Sep. Purif. Technol. 42 (2005) 265-271.

    C.J. Huang, J.C. Liu, Precipitate flotation of fluoride-containing wastewater from

          a semiconductor manufacturer, Water Res. 33 (1999) 3403-3412.

    K.M. Popat, P.S. Anand, B.D. Dasare,  Selective removal of fluoride ions from water by the aluminum form of the aminomethylphosphonic acid-type ion exchanger, Reactive Polymers 23 (1994) 23-32.

    F. Luo, K. Inoue, The removal of fluoride ion by using metal(III)-loaded  amberlite resins, Solvent Extr. Ion Exch. 22 (2004) 305-322.

    I.B. Solangi, S. Memon, M.I. Bhanger, Removal of fluoride from aqueous environment by modified Amberlite resin, J. Hazard. Mater. 171 (2009) 815-819.

    S. Meenakshi, N. Viswanathan,  Identification of selective ion-exchange resin for fluoride sorption, J. Colloid Interface Sci. 308 (2007) 438-450.

    N. Viswanathan, S. Meenakshi, Role of metal ion incorporation in ion exchange resin on the selectivity of fluoride, J. Hazard. Mater. 162 (2009) 920-930.

     R. Simons, Trace element removal from ash dam waters by nanofiltration and diffusion dialysis, Desalination 89 (1993) 325-341.

     P. Sehn, Fluoride removal with extra low energy reverse osmosis membranes: three years of large scale field experience in Finland, Desalination 223 (2008) 73- 84.

    S.K. Adhikary, U.K. Tipnis, W.P. Harkare, K.P Govindan, Defluoridation during desalination of brackish water by electrodialysis, Desalination 71 (1989) 301-312.

    S. Ayoob, A. K.  Gupta, V. T.  Bhat, A conceptual overview on sustainable technologies for defluoridation of drinking water and removal mechanisms, Crit. Rev. Environ. Sci. Technol. 38 (2008) 401-470.

    WHO, Guidelines for drinking-water quality World Health Organization, Geneva, 3 (2004) 375-378.

    Meenakshi, R.C. Maheshwari, Fluoride in drinking water and its removal, J. Hazard. Mater. 137 (2006) 456-463.

    J.S. Jacobson, L.H.  Weinstein, Sampling and analysis of fluoride: Methods for ambient air, plant and animal tissues, water, soil and foods. J. Occ. Med. 19 (1977) 79 – 87.

    گلابی. سید مهدی،١٣٨٨ مقدمه ای بر الکتروشیمی تجزیه ،انتشارات ستوده،تبریز،١۶٤-١۶٣ .

     chemcenter blogsky.com(11/11/2011)

    http://treatmentprocesses.blogfa.com.(11/11/2011)

                             

    حسن پور. مسعود، خدادادی. قاسم، ١٣۷٠.شیمی فیزیک، جلد دوم، مرکز نشر دانشگاهی تهران٣٨٨-٣٨۶ .

    D. Feng, C. Aldrich, Adsorption of heavy metals by biomatrerials derived from the marine alga eckolina maxima, Hydrometalurgy, 73 (2003(1-10.

    S.F.  Montanher, E. A. Oliverira, M. C.  Rollenberg,  J.Hazard. Mater. B 117 (2005)207-211.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Adsorption) 11/11/2011)

    W.J. Weber, physicochemical processes for water quality control, USA, John, Wiley 199-236.

     I. Langmuir, The constitution and fundamental properties of solids and liquids. Part i. solids Journal of the American Chemical Society 38 (1916) 2221–2295. 

    Adsorption on heterogeneous surfaces: the exponential equation for the overall adsorption isotherm M Jaroniec - Surface Science, 1975 Elsevier Binary Langmuir and Freundlich isotherms for ideal adsorbed solutions MD LeVan… - The Journal of Physical Chemistry, 1981 - ACS Publications.

    Anal chem., 41(1969)690-695.

    Hand book of chemometrics and qualimetrics part A. 1997-1998.

    M. Hoy, R. Mozuraityte, V.  Segtnan, I. Storro, Bjorn Helge Mevik, Turid Rustad and Tormod nᴂs. 2007, The use of experimental design methodology for investigating a lipid oxidation rate assary . Chemometrics and Intelligent Laboratory Systems.

    Website: www.statease.com (10/11/2011)

    T. Lundstedt, E. Seifert, L. Abramo, B. Thelin, A. Nystrom, , J. Pettersen, , R. Bergman,  Experimental design and optimization, Chemometrics and Intelligent Laboratory Systems 42 (1998) 3–40.

    Richard. G. Brereton, Chemometrics: Data Analysis for the Laboratory and Chemical Plant, 2003 John Wiley & Sons, Ltd.    

    گلابی، سید مهدی. آمار و کمومتریکس برای شیمی تجزیه ،انتشارات دانشگاه تبریز،١٣٨٣.

    G.Somer, S.Sezer, M. Dogan, S. Kalaycı, O. Sendil.  Preparation and properties of a new solid state borate ion selective electrode and its application. Talanta. 85(2011) 1461-1465.  

    K.M.  O’ Connor, M. Cherry, G. Svehla,  Harris, S.J., M.A. McKrevey, ymmetrical, unsymmetrical and bridged calyxarene derivatives as neutral carrier ionophores in poly(vinyl chloride) membrane sodium selective electrodes, Talanta 41 (1994) 1207–1217.

    Y-H. Li, S. Wang, A .Cao, (2001).Adsorption of fluoride from water by amorphous alumina supported on carbon nanotubes. Chemical physics Letters 350 (2001) 412-416.

    L. Lv, H. J. Wei, Min, D.G. Evans, X. Duan, Factors influencing the removal of fluoride from aqueous solution by calcined Mg–Al–CO3 layered double hydroxides, Journal of Hazar.Mater. B133 (2006) 119–128. 

       Z. Yapping, Li, X. L. Lu, F. Chen,  Fluoride removal by Fe(III)-loaded ligand exchange cotton cellulose adsorbent from drinking water, Carbohydrate Polymers 72 (2008) 144–150

       X. Zhou, J. Wang, Removal of fluoride from aqueous media by Fe3 O4@ Al(OH)3 magneticnanoparticles, J. Hazard. Mater.173 (2010) 102-109.

      صمدی، محمد تقی.، خدابنده لو، زهره.، خدابخش، فریبا.، کاشی تراش، زهرا١٣٨٨. بررسی کاربرد زغال استخوان درحذف فلوئوراز منابع آب آشامیدنی، دوازدهمین همایش ملی بهداشت محیط ایران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، دانشکده بهداشت، آبان١٣٨٨.

    M. Karthikeyan, K.K. Satheesh kumar, K.P.  Elango, Batch sorption studies on the removal of fluoride ions from water using eco-friendly conducting polymer/bio-polymer composites. Desalination267 (2011)49-56. 

    Krishna.  Biswas, K. Gupta, A. Goswami, U. Chand Ghosh,  Fluoride removal efficiency from aqueous solution by synthetic iron (III) – aluminum (III) – chromium (III) ternary mixed oxide. Desalination 255 (2010) 44-51.

       V. Khatibikamal,  A. Torabian,  F. Janpoor, G. Hoshyaripour, Fluoride removal from industrial waste water using electrocoagulation and its adsorption kinetics. J.Hazard.Mater.179 (2010) 276-280.               

    N. Chen, Zhang. Chuanping feng Miao Li, Dirui Zhu, Rongzhi Chen, S. Norio,  An excellent fluoride sorption behavior of ceramic adsorbent. J.Hazard. Mater. 183(2010) 460-465.   

     

    M. Wei, Z. N. Y. Gang, Tian. Liyan, Wang. Ren,  Removal of fluoride ions from aqueous solution by the calcination product of Mg–Al–Fe hydrotalcite-like compound , Desalination 268 (2011) 20–26.        

    H. Hyrokazu, C.C. Huang, Buffer composition suitable for determining very low Fluoride concentrations using a Fluoride ion-selective electrode and its application to the continuous analysis of rain water, Analytica Chimica Acta, 338 (1997) 141-147.

    L. Gorski, E.  Malinowska, Fluoride-selective sensors based on polyurethane membranes doped with Zr(IV)-porphyrins, Analytica Chimica Acta 540 (2005) 159–165.

    M. Pietrzak,  M.E. Meyerhoff,  E. Malinowska,  Polymeric membrane electrodes with improved fluoride selectivity and lifetime based on Zr(IV)- and Al(III)-tetraphenylporphyrin derivatives, Analytica Chimica Acta, 596 (2007) 201-209.

     L. Gorski, M. Mroczkiewicza, , M. Pietrzaka, Complexes of tetra- tert-butyl-tetraazaporphine with Al(III) and Zr(IV) cations as fluoride selective ionophores, Analytica Chimica Acta 633 (2009) 181–187.

     L. Gorskia,  A. Matusevicha,  P. Parzuchowskib, I.  Luciukb, E.  Malinowskaa, Fluoride-selective polymeric membrane electrodes based on Zr(IV)- and Al(III)-salen ionophores of various structures,  Analytica Chimica Acta, 665(2010)  39-46.  

    G. Somer, S. Kalaycı, I. Basak,  Preparation of a new solid state fluoride ion selective electrode and application, Talanta 80 (2010) 1129–1132.  

    D.D. Stephan, J. Werner, R.P.  Yeater, Essential regression and experimental design for chemists and engineers.MS excel add in software package (1998-2001). 

    M. Arami, N.Y. Limaee, N.M. Mahmoodi, N.S. Tabrizi, Removal of dyes from colored textile wastewater by orange peel adsorbent: equilibrium and kinetic studies, J. Colloid   Interface Sci. 288 (2005) 371–376.        

    E. Bakker, Selectivity of Liquid Membrane Ion-Selective Electrodes. Electroanalysis (1997) 7-12.                         

    V.P. Gadzepko, G.D. Christian, Determination of selectivity Coefficient of Ion-Selective Electrodes by a Matched Potential Method. Anal Chim. Acta 164 (1984) 279-282.


موضوع پایان نامه تهیه نانو ذرات زئین و مطالعه کاربرد های تجزیه ای و زیست محیطی آن , نمونه پایان نامه تهیه نانو ذرات زئین و مطالعه کاربرد های تجزیه ای و زیست محیطی آن , جستجوی پایان نامه تهیه نانو ذرات زئین و مطالعه کاربرد های تجزیه ای و زیست محیطی آن , فایل Word پایان نامه تهیه نانو ذرات زئین و مطالعه کاربرد های تجزیه ای و زیست محیطی آن , دانلود پایان نامه تهیه نانو ذرات زئین و مطالعه کاربرد های تجزیه ای و زیست محیطی آن , فایل PDF پایان نامه تهیه نانو ذرات زئین و مطالعه کاربرد های تجزیه ای و زیست محیطی آن , تحقیق در مورد پایان نامه تهیه نانو ذرات زئین و مطالعه کاربرد های تجزیه ای و زیست محیطی آن , مقاله در مورد پایان نامه تهیه نانو ذرات زئین و مطالعه کاربرد های تجزیه ای و زیست محیطی آن , پروژه در مورد پایان نامه تهیه نانو ذرات زئین و مطالعه کاربرد های تجزیه ای و زیست محیطی آن , پروپوزال در مورد پایان نامه تهیه نانو ذرات زئین و مطالعه کاربرد های تجزیه ای و زیست محیطی آن , تز دکترا در مورد پایان نامه تهیه نانو ذرات زئین و مطالعه کاربرد های تجزیه ای و زیست محیطی آن , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تهیه نانو ذرات زئین و مطالعه کاربرد های تجزیه ای و زیست محیطی آن , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تهیه نانو ذرات زئین و مطالعه کاربرد های تجزیه ای و زیست محیطی آن , پروژه درباره پایان نامه تهیه نانو ذرات زئین و مطالعه کاربرد های تجزیه ای و زیست محیطی آن , گزارش سمینار در مورد پایان نامه تهیه نانو ذرات زئین و مطالعه کاربرد های تجزیه ای و زیست محیطی آن , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تهیه نانو ذرات زئین و مطالعه کاربرد های تجزیه ای و زیست محیطی آن , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تهیه نانو ذرات زئین و مطالعه کاربرد های تجزیه ای و زیست محیطی آن , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تهیه نانو ذرات زئین و مطالعه کاربرد های تجزیه ای و زیست محیطی آن , رساله دکترا در مورد پایان نامه تهیه نانو ذرات زئین و مطالعه کاربرد های تجزیه ای و زیست محیطی آن

شیمی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد چکیده چسب‌های حساس به فشار با پایه اکریلیکی پر هزینه تر از چسب‌های با پایه لاستیک هستند، اما طول عمر بیشتر و مقاومت در برابر دمای بالا، مواد شیمیایی، امواج فرابنفش، حلال‌ها، نور، نرم کننده‌ها و محیط زیست دارند. اصلاح چسب‌های حساس به فشار اکریلیکی، برای بهبود خواص چسبندگی مفید است. در این پژوهش پلیمریزاسیون امولسیونی مونومرهای ...

پایان نامه دوره دکتری رشته مهندسی شیمی- بیوتکنولوژی چکیده هدف از انجام این مطالعه تولید بیوپلیمر پلی­هیدروکسی­ آلکانوآتها با استفاده از منابع کربنی گلوکز، فروکتوز، ملاس و آب پنیر توسط میکرو ارگانیسم های Azohydromonas lata DSMZ 1123، Azotobacterbeijerinckii DSMZ 1041 ، Cupriavidus necator DSMZ 545، Hydrogenophaga pseudoflava DSMZ 1034 بوده است. در مرحله نخست جهت غربالگری ...

براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مهندسي پليمر- صنايع پليمر ارديبهشت 1393 چکيده  با پيشرفت دانش‌ها و علوم مختلف، مرزهاي دانش به‌هم رسيده و در برخي از زمينه‌ها ما شاهد آمي

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی چکیده: در این تحقیق یک روش برای سنتز نانو­زئولیت­ ZSM-5 ارائه شد. سپس این نانوزئولیت با ماده­ی فعال سطحی CTAB اصلاح گردید و ویژگیهای آن با استفاده از روش­های XRD، FT-IR، SEM مورد بررسی قرار گرفت. از این نانوزئولیت، برای تهیه­ی الکترود خمیر کربن اصلاح شده (SMNZ/CPE) برای اندازه­گیری آنیون سولفات استفاده شد. همچنین اثر عواملی مانند ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مهندسي صنايع پليمر فروردين 1393 چکيده امروزه مبحث انرژي و صرفه‌جويي در مصرف انرژي در تمامي زمينه‌ها حتي در خانه‌ها يکي از مهمتر

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد « M.S.c » گرایش: کاربردی چکیده: در سال های اخیر نانو ذرات نیمه رسانا با توجه به خواص الکتریکیو مکانیکی، که از اثرات محدود کوانتومی در مقایسه با مواد همتای آنها حاصل می شود، توجه زیادی را به خود جلب کرده اند. در میان نانو ذرات نیمه رسانا، نانو ذرات اکسید روی ZnO کارایی بالاتری دارند. برای دستیابی به فعالیت فتوکاتالیستی بالاتر، نافلز نیمه ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد M.Sc رشته مهندسي صنايع چوب و کاغذ مهر 1393 چکيده :  در اين پژوهش، خواص فيزيکي و مکانيکي نانوکامپوزيتهاي حاصل از نانوفيبر سلولز وپليمر پلي&sh

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی گرایش میکروبیولوژی مواد غذایی چکیده : امروزه افزایش آلودگی های زیست محیطی و کاهش منابع نفتی باعث توسعه و جایگزینی بسته بندی های زیست تخریب پذیر بجای بسته بندی های مشتق شده از منابع نفتی شده است. همچنین در این راستا به کارگیری ترکیبات ضدمیکروب همچون نانوذرات نقره کارایی این بسته بندی ها را تا حدود زیادی ...

پایان نامه­ ی کارشناسی ­ارشد­­ در رشته­ی نانو مهندسی­ شیمی چکیده حذف فنول از پساب های صنعتی با استفاده از فناوری نانو در این تحقیق حذف فوتو کاتالیستی فنول به عنوان مدلی از آلاینده­ آلی در یک رآکتور بستر سیال تحت تابش­های فرابنفش و مرئی مورد مطالعه قرار گرفته است. تاثیرات کمیت­های مهمی چون pH، غلظت کاتالیست، غلظت فنول و روش­­های سنتز نانوکامپوزیت بر حذف فوتوکاتالیستی فنول مورد ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ((M.Sc)) گرایش : شیمی کاربردی خلاصه فارسی مطابق استانداردهای جهانی، گوگرد موجود در سوخت‌های مورد استفاده در صنعت حمل و نقل به عنوان یکی از مهمترین صنایع آلایندگی باید حدود ppmw10 کاهش یابد و این در حالی است که بسیاری از پالایشگاه‌های دنیا، سوخت‌هایی با میزان گوگرد بیش از ppmw1000 تولید می‌کنند. یکی از روش‌های نوین و مقرون به صرفه کاهش ...

ثبت سفارش