پایان نامه تهیه و شناسایی کمپلکس مولیبدن تثبیت شده روی کربن فعال و بررسی خاصیت کاتالیزوری آن

word 4 MB 31862 94
1393 کارشناسی ارشد مهندسی شیمی
قیمت قبل:۶۳,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه ارشد جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    چکیده

    افزایش نگرانی­های زیست محیطی و پیشرفت فرآیندهای شیمی سبز، جایگزینی کاتالیزگرهای همگن را با انواع ناهمگن آن ضروری کرده است. در این پژوهش کربن فعال به­سبب خواص ویژه­ای که دارد به­عنوان یک بستر مناسب بکار گرفته شد. مهمترین این خواص مقاومت در محیط­های اسیدی و بازی، ارزان قیمت بودن، تخلخل و مساحت سطح بالا و امکان بازیافت فلزات با سوزاندن بستر می­باشد. در این تحقیق، ابتدا کربن فعال عامل­دار شده با گروه کربوکسیلیک اسید با تیونیل­کلراید،کلردار و سپس لیگاند دی­اتیلن تری­آمین جایگزین کلر گردید و در ادامه کمپلکس مولیبدن به کربن فعال عامل­دار شده افزوده و کاتالیزگر ناهمگنAC-dien-MoO2(acac)  تهیه شد. برای کاتالیزگر ناهمگن          AC-Schiff-base-MoO2(acac) پس از اتصال لیگاند دی­اتیلن­تری­آمین به کربن فعال آسیل­کلرایددار شده، در مرحله بعد با رفلاکس بوسیله سالسیل­آلدهید در اتانول گروه آمین به باز­شیف تبدیل و سپس کمپلکس مولیبدن افزوده و کاتالیزگر ناهمگن تهیه شد. این کاتالیزگرها با تکنیک­های CHN،TG/DTA ، FT-IR، SEM وICP  مورد بررسی قرار گرفتند سپس در اپوکسایش آلکن­های مختلف بکار گرفته شدند. همچنین فرآیند کاتالیزوری برای پارامترهای مختلفی مانند مقدار کاتالیزگر، حلال، اکسنده، دما و زمان بهینه شد و بازده واکنش­ها با دستگاه کروماتوگرافی گازی بررسی گردید. فعالیت بالا و بازیابی مجدد از مزایای این کاتالیزگرها می­باشد.

    کلمات کلیدی: کربن فعال، اپوکسایش، MoO2(acac)2، آلکن

    -1 کاتالیزگر ها

    کاتالیزگرها نقش حیاتی در بهبود کیفیت زندگی انسان به­ویژه در روند اقتصادی دارند و فرآیندهای کاتالیستی بیش از %90 فرآیندهای تولید مواد شیمیایی در جهان را تشکیل می­دهند. کاتالیزگر ماده ای است که سرعت واکنش شیمیایی را افزایش می­دهد  به­گونه­ای که در ابتدا با مواد اولیه تشکیل پیوند می­دهد و آن­ها را به محصول تبدیل می­کند و در پایان به­شکل نخستین خود بازیابی می­شود. به­عبارت بهتر راه تازه­ای برای انجام یک واکنش باز کرده و اثر خود بر سرعت واکنش را با کاهش انرژی فعالسازی اعمال می­کند. فلزات واسطه جدول تناوبی، رایج­ترین کاتالیست­ها هستند]2و1[.

    1-1-1 انواع کاتالیزگرها

    کاتالیزگرها بر حسب نوع فرآیندی که در آن­ها مورد استفاده قرار می­گیرند، به­ شکل­ها و اندازه­های متفاوتی (میکروسکوپیک، مزوسکوپیک و ماکروسکوپیک) ساخته می­شوند و می­توانند در محیط­های گوناگونی همچون مایعات، گازها یا در سطح جامدات بکار گرفته شوند]3[. کاتالیزگرها با توجه به فازی که در آن انجام می­شود به دو دسته همگن[1] و ناهمگن[2] تقسیم می­شوند.

    1-1-1-1-کاتالیزگر همگن

    کاتالیزگر همگن، تک اتم، یون یا مولکول است و با واکنش دهنده­ها تشکیل یک فاز را می­دهد. به بیان دیگر، ذرات کاتالیزگر همگن می­توانند به­راحتی در مخلوط واکنش حل شوند. فعالیت بسیار بالا،   گزینش­پذیری و بازده خوب، از محاسن کاتالیزگر همگن است. در کاتالیزگر همگن، سرعت واکنش متناسب با غلظت کاتالیزگر در سیستم می­باشد، همچنین کنترل دما و همزدن مخلوط واکنش نسبت به سیستم ناهمگن بهتر صورت می­گیرد]5و4[. مشکل اصلی در فناوری کاتالیست­های همگن در این است که پس از اتمام واکنش، جداسازی کاتالیزگر حل شده از مخلوط نهایی کار ساده ای نیست. این مشکل به­ویژه در زمانی­که کاتالیست در مقادیر کم مصرف می­شود، خود یک چالش بزرگ است. اکسید شدن گونه­ی کارآمد کاتالیزگر در جریان واکنش نیز از دیگر مشکلات بکارگیری کاتالیزگرهای همگن می­باشد]6[. بهبود در عملکرد این دسته از کاتالیزگرها می­تواند با اتصال گروه­های متفاوت آلی و معدنی به ذره اصلی فراهم شود.

    1-1-1-2-کاتالیزگر ناهمگن

    کاتالیزگر ناهمگن، با واکنش دهنده­ها در یک فاز نیست. اندازه و خصوصیت ذرات کاتالیزگر ناهمگن     به­صورتی است که براحتی در محیط واکنش حل نمی­شود. بر خلاف کاتالیزگرهای همگن، می توانند   به­راحتی(با صرف هزینه، زمان و مواد کمتر) از مخلوط واکنش جدا ­شوند و موجب ناخالصی محصولات نمی­گردند]7.[ برای آن­که کمبود سطح فعال در این­گونه ترکیبات جبران شود، استفاده از یک بستر[3] در نقش تکیه گاه کاتالیزگر، ضروری است. بستر معمولا یک ساختار متخلخل[4] با سطح فعال بالاست. از برتری­های پیوند دادن کمپلکس­های فلزی بر روی بستر و تهیه کاتالیزگرهای ناهمگن نسبت به   سیستم­های همگن می­توان به آسان شدن جداسازی کاتالیزگر از مخلوط واکنش، کاهش فراریت و سمیت به­ویژه برای فلزات سمی، بازیابی آسان جهت بکارگیری دوباره به­ویژه برای کاتالیزگرهای گران قیمت و سادگی نگهداری کاتالیزگر اشاره کرد]8[.

     

    1-1-2   روش­های افزایش سطح کاتالیزگر

    1- پودر کردن ( افزایش سطح کاتالیزگر به­طریق فیزیکی)

    2- ایجادخلل و فرج و کانال­های بسیار ظریف میکروسکوپی در بدنه کاتالیزگر

    3- نشاندن کاتالیزگر روی بستر مناسب

    1-1-3   بسترکاتالیزگر

    از آنجایی­که انجام یک عمل کاتالیزوری ناهمگن بر حسب فعالیت، گزینش­پذیری و طول عمر کاتالیزگر ارزیابی می­شود]9[، نه تنها انتخاب موادی که دارای خواص کاتالیزوری مطلوب هستند حائز اهمیت است، بلکه ساخت کاتالیزگر با ساختمان و پایداری مناسب نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. یکی از این ابزارهای مهم در کنترل ساختار و مقاومت یک کاتالیزگر، انتخاب یک بستر مناسب است]10.[

    بستر یا نگهدارنده به ترکیبی گفته می­شود که قسمت بدنه کاتالیزگر را می­سازد و بخش کارامد کاتالیزگر  روی آن پیوند می­شود. بستر کاتالیزگر فعالیت کاتالیزوری ندارد و بر اساس میزان مساحت و منافذ آن، روی فعالیت و گزینش پذیری کاتالیزگر تأثیر می­گذارد. همچنین نسبت به مواد فعال کاتالیزوری ارزان­تر بوده و دارای مساحت سطح زیادی می­باشد]11.[ بستر نه­تنها به­عنوان نگه­دارنده ترکیبات فعال کاتالیزوری عمل می­کند، بلکه نقش پایدار کننده و توزیع کننده مواد فعال را بر عهده دارد و از کلوخه شدن فلز فعال بر اثر شوک­های حرارتی جلوگیری می­کند. لذا پایداری، قدرت فیزیکی و عمر کاتالیزگر را افزایش می­دهد. همچنین کمک به پخش حرارت نموده و از حرارت بالا در یک نقطه جلوگیری می­کند. از جمله بسترهای جامدی که تا به­حال مورد استفاده قرار گرفته اند می­توان به زئولیت، خاک رس، سیلیکا، آلومینا، پلیمرها و کربن اشاره کرد]12[. در میان انواع مختلف بسترهایی که کاتالیزگرهای ناهمگن بکار می­روند، مواد کربنی به­دلیل دارا بودن خواصی نظیر مقاومت در محیط­های اسیدی و بازی، امکان تخلخل، مساحت سطح بالا و نیز امکان بازیافت فلزات با سوزاندن بستر، از اهمیت ویژه­ای برخوردارند. با توجه به سطح مقطع و تخلخل بالای کربن فعال، به­ویژه برای واکنش­های فازمایع، گزینه خوبی به­عنوان بستر کاتالیستی به­جای اکسیدهای معدنی است]13[.

    1-1-3-1   کربن فعال

    مواد کربنی نقش عمده ای در علم نانو، صنعت الکترونیک، الکتروشیمی، متالورژی، جذب، فرآیندهای کاتالیستی و... دارند]14.[

    کربن فعال به گروهی از مواد اطلاق می­شود که دارای جنسی زغالی و یک جامد بی­شکل و غیرگرافیتی با تخلخل و مساحت داخلی بالا است. منافذ کربن فعال باعث افزایش سطح داخلی و در نتیجه افزایش جذب سطحی می­شود. کربن­های فعال به­عنوان جاذب­های حیاتی در صنایع شناخته شده اند و کاربردهای گسترده­ای با توجه به قابلیت جذب گازها و مایعات مزاحم دارند و می­توان از آن­ها برای تصفیه و پاکسازی و حتی بازیافت مواد شیمیایی استفاده نمود]15.[ کربن­های فعال به­دلیل ویژگی­های منحصر به ­فرد و همچنین قیمت پایین در مقایسه با جاذب­های غیر آلی مانند زئولیت از اهمیت ویژه­ای برخوردار می­باشند. کربن­های فعال به­دلیل مساحت گسترده آن­ها، ساختار منفذی، ظرفیت جذب بالا و قابلیت فعال سازی مجدد سطح، پایداری حرارتی، واکنش پذیری پایین، شیمی کئوردیناسیون انعطاف پذیر و توانایی آن برای واکنش با هترو اتم­های دیگر، یک ماده منحصر به­فرد می­باشند]16[. کاربرد مهم و قابل اهمیت آن­ها در حذف رنگ، مزه­های غیر دلخواه از آب در عملیات­های خانگی و صنعتی، بازیافت حلال، تصفیه هوا، صنایع غذایی و شیمیایی می­باشد، همچنین با مواد غیرآلی به­عنوان کاتالیزگر نیز استفاده می­شوند. در داروسازی نیز برای مبارزه با یک نوع باکتری خاص مورد استفاده قرار می­گیرند و به­عنوان جدا کننده اسیدهای آروماتیک از حلال در داخل اسیداستیک نیز می­توان از کربن فعال استفاده کرد. کربن­های فعال شده محصولات پیچیده­ای می­باشند و به­تبع طبقه بندی بر اساس رفتار، مشخصات سطح و روش آماده سازی آن­ها مشکل می­باشد، هرچند یک­سری طبقه بندی بر اساس مشخصات فیزیکی آن­ها انجام شده است.

    1-1-3-1-1  انواع کربن فعال

    کربن فعال پودری[5] ( دارای اندازه ای کمتر از 100 نانومتر و میانگین قطری بین 15 تا 25 میکرومتر)]17[.

    کربن فعال گرانولی[6] ( دارای اندازه ای بزرگ­تر از کربن فعال شده پودری]18[.

    کربن فعال فیبری[7]

    کربن نانوتیوب[8]

    sAbstract

    The increasing environmental concern and promotion of “green processes” are forcing the displacement of traditional homogeneous catalysts by solid ones. In this research, Activated Carbon due to its special properties was used as appropriate supported catalyst. Its most important properties, resistance to acidic and basic environments, low-cost, high surface area and good porosity. First, Activated Carbon was functionalized carboxylic acid group and then carboxylic group converted thionyl chloride, Then acylchloride was reacted with diethylenetriamine (AC-dien). After that the molybdenum complex was anchored on modified carbon. For synthesis of AC-Schiff-base-MoO2(acac) catalyst after functionalization of Activated Carbon with diethylenetriamine, amine group was converted to Schiff base by refluxing with salicyl aldehyde in ethanol. The CHN, TG/DTA, FT-IR, SEM, ICP techniques were used for the characterization of both catalysts and then they were used in epoxidation of Alkenes. The catalytic activity were optimized for different parameters such as amount of catalyst, solvent, oxidant, temperature and reaction times. Furthermore, Catalysts can be recycled by simple filtration of the reaction solution and reused for four times with a slightly decreased activity.

    Keyword: Activated Carbon, MoO2(acac), Epoxidation, Alkene.

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    فصل اول

    1-1-کاتالیزگرها 2

    1-1-1-انواع کاتالیزگرها 2

    1-1-1-1-کاتالیزگر همگن.. 2

    1-1-1-2-کاتالیزگر ناهمگن.. 3

    1-1-2-روش­های افزایش سطح کاتالیزگر. 3

    1-1-3-بسترکاتالیزگر. 4

    1-1-3-1-کربن فعال. 5

    1-1-3-1-1-انواع کربن فعال. 6

    1-1-3-1-2-ساختار کربن فعال. 7

    1-1-3-1-3-اندازه و ساختار منافذ کربن فعال. 8

    1-1-3-1-4-ویژگی­های کربن فعال. 9

    1-1-4-واکنش اپوکسایش کاتالیزوری آلکن­ها 10

    1-1-4-2-اپوکسایش آلکن­ها با کاتالیزگرهای حاوی مولیبدن. 11

    1-1-4-3-مروری بر کارهای گذشته. 12

    فصل دوم

    2-1-بررسی اپوسایش آلکن­ها توسط سیستم­های کاتالیزوری ناهمگن مولیبدن و بازشیف مولیبدن تثبیت شده بر روی کربن فعال عامل­دار شده 21

    2-1-1-مواد بکار گرفته شده 21

    2-1-2-دستگاه­های بکار گرفته شده 22

    2-1-2-1-دستگاه کروماتوگرافی گازی (GC) 22

    2-1-2-2-دستگاه آنالیز عنصری (CHN) 23

    2-1-2-3-دستگاه طیف سنج فروسرخ تبدیل فوریه (FT-IR) 23

    2-1-2-4-دستگاه ICP. 23

    2-1-2-5-دستگاه میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) 23

    2-1-2-6-دستگاه آنالیز حرارتی (TG/DTA) 23

    2-1-3-بررسی اپوکسایش آلکن­ها بوسیله ی سیستم­های کاتالیزوری ناهمگن مولیبدن تثبیت شده بر روی کربن فعال عامل­دار شده 24

    2-1-3-1-عامل­دار کردن کربن فعال با گروه کربوکسیلیک اسید. 24

    2-1-3-2-عامل­دار کردن کربن فعال با تیونیل کلراید. 24

    2-1-3-3-تثبیت لیگاند دی­اتیلن­تری­آمین (dien) بر روی کربن فعال(AC) 25

    2-1-3-4-واکنش سالیسیل آلدهید با کربن فعال عامل­دار شده 25

    2-1-3-5-تهیه کمپلکس دی­اکسو بیس (استیل استوناتو) مولیبدن MoO2(acac)2 26

    2-1-3-6-تهیه کاتالیزگرهای ناهمگن  AC-dien-MoO2(acac) 26

    2-1-3-7-تهیه کاتالیزگرهای ناهمگن AC-Schiff-base-MoO2(acac) 27

    2-1-4-تهیه اکسنده اوره هیدروژن­پراکسید. 27

    2-1-5-اپوکسایش آلکن­ها با ترشیوبوتیل هیدروژن پراکسید با کاتالیزگرAC-dien-MoO2(acac) ................ 29

    2-1-5-1-اثر نوع حلال. 28

    2-1-5-2-اثر نوع اکسنده 28

    2-1-5-3-اثر زمان. 29

    2-1-5-4-اثر مقدار کاتالیزگر. 29

    2-1-5-5-اثر مقدار اکسنده 30

    2-1-5-6-اثر مقدار حلال. 30

    2-1-5-7-اثر دما 30

    2-1-5-8-بازیابی کاتالیزگر ناهمگن مولیبدن در اپوکسایش سیکلواکتن.. 31

    2-1-5-9-روش کار عمومی برای اپوکسایش آلکن­ها در حضور کاتالیزگر ناهمگن AC-dien-MoO2(acac) 31

    2-1-5-10-بررسی کاتالیزگر ناهمگن AC-Schiff-base-MoO2(acac) 31

    فصل سوم

    3-1-اهمیت و هدف از انجام پژوهش... 33

    3-2-شناسایی و بررسی دو کاتالیزگر ناهمگن AC-dien-MoO2(acac) و(AC-Schiff-base-MoO2(acac. 36

    3-2-2-آسیله کردن کربن فعال. 36

    3-2-3-آمین­دار کردن کربن فعال. 37

    3-2-4-کمپلکس کاتالیزگر ناهمگن AC-dien-MoO2(acac) 38

    3-2-5-لیگاند باز شیف بر روی بستر کربن فعال. 39

    3-2-6-کمپلکس کاتالیزگر ناهمگن AC-Schiff-base-MoO2(acac) 40

    3-2-7-بررسی مورفولوژی با میکروسکوپ الکترونی روبشی SEM.. 41

    3-2-8-آنالیز عنصری CHN و ICP. 43

    3-2-9-آنالیز حرارتی (TG/DTA) 43

    3-3-بررسی ویژگی­های کاتالیزوری کاتالیزگرهای ناهمگن تهیه شده و بهینه سازی عوامل موثر در اپوکسایش سیکلواکتن   46

    3-3-1-بررسی اثر نوع حلال. 46

    3-3-2-بررسی اثر نوع اکسنده 50

    3-3-3-بررسی اثر زمان. 52

    3-3-4-بررسی اثر مقدار کاتالیزگر. 55

    3-3-5-بررسی اثر مقدار اکسنده 57

    3-3-6-بررسی اثر مقدار حلال. 60

    3-3-7-بررسی اثر دما 62

    3-3-8-بررسی بازیابی کاتالیزگرهای ناهمگنAC-dien-MoO2(acac)  و AC-Schiff-base-MoO2(acac) در  اپوکسایش سیکلواکتن   65

    3-3-9-بررسی ویژگی های کاتالیزوری کاتالیزگرهای AC-dien-MoO2(acac) و AC-Schiff-base-MoO2(acac) در اپوکسایش آلکن­های دیگر  67

    3-3-10-مکانیسم پیشنهادی جهت اپوکسایش سیکلواکتن با کاتالیزگر ناهمگن AC-dien-MoO2(acac) 70

    3-4-نتیجه گیری.. 72

    3-5-آینده نگری.. 74

    پیوست.. 75

    منابع: 76

    منبع:

     

    [1] E. Myasaki, J. Catal. 65 (1980) 84-94.

    [2] J. N. Armor, Catal. Today. 163 (2011) 3-9.

    [3] J. Hagen, Ind. Catal: a practical approach. Wiley-VCH, Weinheim, (1999).

    [4] D. E. Devos, F. J. Van-kelecom, D. A. Jacobs, phosphourus ligands asymmetric catal, Wiley-VCH, Weinheim (2000) 341.

    [5] H. Nur.  Akta kim Indones. Academia Press, 3 (2007) 1-10.

    [6] E. R. Milaeva, O. A. Gerasimova , A. L. Maximov, E. A. Lvanova, E. A. Karachanov, Catal. Commun. 8 (2007) 2069-2075.

    [7] T. J. Dikerson, N. N. Resad, K. D. Janda, Chem. Rev. 102 (2002) 3275-3280.

    [8] M. Moghadam, S. Tangestaninejad, M. Hosein Habibi. V. Mirkhani. J. Mol. Catal A, 217 (2004) 9-12.

    [9] F. Traina, N. Pernicon. La Chem. El. Ind. 52 (1970) 1-5.

    [10] C. L. Thomas. Catal. Process. Provn. Catal. London: Academia Press (1970).

    [11] B. Delmon, J. Term. Anal. Calor. 90 (2007) 49-65.

    [12] M. Perez. Cadenas, L. J. Lemus- Yegres, M. C. Roman-Martinez, C. Salinas- Martinez de lecea, App Catal A: Gen 402 (2011) 132-138.

    [13] M.  Masteri-Farahani, S. Abednatanzi, Appl Catal. A: Gen 478 (2014) 211–218.

    [14] Bandosz, T. J., Ania, C.O,  Act. Carbon. Surf. Environ. Rem. (2006) 159-229.

    [15] Prof. S. Mishra, Dep. Chem. Eng. Natl. Inst. Technol. Rourkela (2011) 2-14.

    [16] Jo, W. K., Shin, S. H., Hwang, E. S, J. Hazard. Mater. 191 (2011) 234-239.

    [17] L. Li, P. A. Quinlivan, D. R.U. Knapp, Carbon 40 (2002) 2085–2100.

    [18] M. Diaz, J.A., M.Gullon, T. J. Bandosz, Act. Carbon. Surf. Environ. Rem. (2006) 1-47.

    [19] Ch. Y. Huang, B. Huang, M. Cai, J. Taiwan. Inst. Chem. Eng. 42 (2011) 837-842.

    [20] P. J. F. Haris, Z. Liu, J. Phys: Cond. Mater. 20 (2008).

    [21] S. Mishra, Preparation and Characterization of Microporous Activated Carbon from Biomass and its Application in the Removal of Chromium(VI) from Aqueous Phase, Dep.Chem. Eng. Natl. Inst. Technol., India, (2012) 7-18.

    [22] C. Altavilla, E. Cillberto, C. Press, Inorg. Nanopart. (2011) 1.

    [23] S. V. Mikhalovsky, Carbon 35 (1997) 1367-1374.

    [24] B. Comils, W. A. Herrmann, Aqueous-Phase Organometelic Catalyst. Wiley VCH Verlag GMbH, New york (2002).

    [25] H. Vrubel, K. J. Ciuffi, G. P. Ricci, F. S. Nunes, Sh Nakagaki, App Catal. A: Gen 368 (2009) 139–145.

    [26] A. M. Bond, W. Miao, C. L. Roston, Longmuir16 (2007) 6004-6012.

    [27] A. R. Silva, M. Martins, M. Madalena, J. L. Figueiredo, C. Freire and B. de Castro, Eur. J. Inorg. Chem (2004) 2027-2035.

    [28] A. Mavrogiorgou, M. Papastergiou, Y. Deligiannakis, M. Louloudi, J. Mol. Catal. A: Chem (2014) 1-34.

    [29] F. Esnshari, M. Moghadam, V. Mirkhani, Sh. Tangestaninejad, I. Mohammadpoor-Baltork, A. R. Khosropour, M. Zakeri, Mater. Chem. Phys. 137 (2012) 69-75.

    [30] F. Maia, R. Silva, A.R, Silva, C. Freire, M. F. R. Pereira, J. L. Figueiredo, J. Colloid Interface Sci. 328 (2008), 314-323.

    [31] A. R. Silva, C. Freire, Carbon 42 (2004) 3027-3030.

    [32] M. Cardoso, A. R. Silva, C. Freire, Appl. Catal. A: Gen 285 (2005) 110-118.

    [33] A. R. Silva, V. Budarin, J. H. Clark, C. Freire, Carbon 43 (2005) 2096-2105.

    [34] A. R. Silva, V. Budarin, J. H. Clark, C. Freire, B. de Castro, Carbon 45 (2007) 1951–1964.

    [35] A. Valenta, A. M. Botelho de Rego, M. J. Reis, I. F. Silva, A. M. Ramos, J. Vital  Appl Catal  207 (2001) 221-228.

    [36] A. R. Silva, J. L. Fiueiredo, C. Freire, Catal. Today. (2005) 102-103.

    [37] A. Salimi, A. Korani, R. Hallaji, R. Khoshnavazi, H. Hadadzade, Anal. Chem. Acta. 635 (2009) 63-70.

    [38] A. R. Silva, C. Freire, J. L. Figueiredo, Langmuir 18 (2002) 8017-8024.

    [39] A. Silva, M. Martins, M. Freitas, A. Valente, C. Freire, B. Castro, J. Figueiredo, Micropor. Mesopor. Mater., 55 (2002) 275-284.

    [40] M. Mirzaee, Ph. D. Thesis, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran( 2007).

    [41] G. J. Chen, J. W. Mc Donald, W. E. Newton. Inorg. Chem. 15 (1976) 2612.

    [42] C. S. Lu , E. W. Hughes , P. A. Giguere, J. Am. Chem. Soc. 63 (1941) 1507–1513.

    [43] J. A. Brito, H. Teruel, G. Muller, S. Massou, M. Gomez, Inorg. Chim. Acta. 361 (2008) 2740–2746.

    [44] G. M. Neelgund, A. Oki, Appl. Catal. A: Gen 399 (2011) 154-160.

    [45] J. Sobcczak, J. J. Ziolkowski, J. Mol. Catal. 13 (1981) 11-42.

    [46] M. Bagherzadeh, S. G. Esfahani, Chem. Chem. Eng. 17 (2010) 131-138.

    [47] S. T. Oyama, Mechanism in homogeneous and heterogeneous  Epoxidation Catalysis, Elsevier (2008).

    [48] F. Farzaneh, E. Zamanifar, C. D. Williams, J. Mol. Catal., 218 (2004) 203–209.

    [49] Zh. Hu, X. Fu, Y. Li, Inorg. Chem. Comm. 14 (2011) 497–501.

    [50] M. Shahraki, Preparation and Characterization of Metal Complexes Supported On Zirconia and Investigation of Its Catalytic Application, MSc. Thesis, Shahrood University of Technology, Shahrood (2014).

    [51] E. Khodakaram, Preporation and characterization of some metalo-organic frameworks MOFs and investigation of their catalytic applications, MSc. Thesis, Shahrood University of Technology, Shahrood (2013).

    [52] R.K. Sharma, A. Pandey, Sh. Gulati, Polyhedron 45 (2012) 86–93.

    [53] Y.M. Sani, W. M. Ashri, W. Daud, A. R. A. Aziz, Appl. Catal. 470 (2014) 140-161.

    [54] Y.Yang, S. Chattopadhyay, T. Shibata,Y. Ren, S. Lee, Q.  Ka, J. Mol. Catal A:Chem 392 (2014)134–142.

    [55] R. Gholami, Preparation and characterization of MoO2(acac)2 Supported on Nano-Boehmite and Investigation of its Catalytic Application, MSc. Thesis, Shahrood Univerity of Technology, Shahrood (2014).


موضوع پایان نامه تهیه و شناسایی کمپلکس مولیبدن تثبیت شده روی کربن فعال و بررسی خاصیت کاتالیزوری آن , نمونه پایان نامه تهیه و شناسایی کمپلکس مولیبدن تثبیت شده روی کربن فعال و بررسی خاصیت کاتالیزوری آن , جستجوی پایان نامه تهیه و شناسایی کمپلکس مولیبدن تثبیت شده روی کربن فعال و بررسی خاصیت کاتالیزوری آن , فایل Word پایان نامه تهیه و شناسایی کمپلکس مولیبدن تثبیت شده روی کربن فعال و بررسی خاصیت کاتالیزوری آن , دانلود پایان نامه تهیه و شناسایی کمپلکس مولیبدن تثبیت شده روی کربن فعال و بررسی خاصیت کاتالیزوری آن , فایل PDF پایان نامه تهیه و شناسایی کمپلکس مولیبدن تثبیت شده روی کربن فعال و بررسی خاصیت کاتالیزوری آن , تحقیق در مورد پایان نامه تهیه و شناسایی کمپلکس مولیبدن تثبیت شده روی کربن فعال و بررسی خاصیت کاتالیزوری آن , مقاله در مورد پایان نامه تهیه و شناسایی کمپلکس مولیبدن تثبیت شده روی کربن فعال و بررسی خاصیت کاتالیزوری آن , پروژه در مورد پایان نامه تهیه و شناسایی کمپلکس مولیبدن تثبیت شده روی کربن فعال و بررسی خاصیت کاتالیزوری آن , پروپوزال در مورد پایان نامه تهیه و شناسایی کمپلکس مولیبدن تثبیت شده روی کربن فعال و بررسی خاصیت کاتالیزوری آن , تز دکترا در مورد پایان نامه تهیه و شناسایی کمپلکس مولیبدن تثبیت شده روی کربن فعال و بررسی خاصیت کاتالیزوری آن , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تهیه و شناسایی کمپلکس مولیبدن تثبیت شده روی کربن فعال و بررسی خاصیت کاتالیزوری آن , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تهیه و شناسایی کمپلکس مولیبدن تثبیت شده روی کربن فعال و بررسی خاصیت کاتالیزوری آن , پروژه درباره پایان نامه تهیه و شناسایی کمپلکس مولیبدن تثبیت شده روی کربن فعال و بررسی خاصیت کاتالیزوری آن , گزارش سمینار در مورد پایان نامه تهیه و شناسایی کمپلکس مولیبدن تثبیت شده روی کربن فعال و بررسی خاصیت کاتالیزوری آن , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تهیه و شناسایی کمپلکس مولیبدن تثبیت شده روی کربن فعال و بررسی خاصیت کاتالیزوری آن , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تهیه و شناسایی کمپلکس مولیبدن تثبیت شده روی کربن فعال و بررسی خاصیت کاتالیزوری آن , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تهیه و شناسایی کمپلکس مولیبدن تثبیت شده روی کربن فعال و بررسی خاصیت کاتالیزوری آن , رساله دکترا در مورد پایان نامه تهیه و شناسایی کمپلکس مولیبدن تثبیت شده روی کربن فعال و بررسی خاصیت کاتالیزوری آن

پايان نامه مقطع کارشناسي رشته پتروشيمي سال 1385 مقدمه : منطقه ب شامل واحدهاي ذيل که به صورت مختصر تشريح گرديده است ، مي گردد   الف) واحد توليد ازت : ازت گازي است خنثي که ميل تر

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته شیمی (گرایش شیمی کاربردی – پلیمر) چکیده: پلیمریزاسیون اتیلن در حضور کاتالیزور فیلیپس و در فاز دوغابی با موفقیت انجام گرفت. در ادامه کار، تأثیر برخی از پارامترهای مؤثر در پلیمریزاسیون اعم از اثر تری‌آلکیل آلومینیم، اثر کومونومر 1- هگزن، اثر هیدروژن و همچنین اثر جایگزینی حلال مورد بررسی قرار گرفت. تغییرات در اکتیویته کاتالیست، میزان تولید ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.Sc.) رشته: شیمی گرایش: آلی چکیده 1،3- ایندان دیون و مشتقات آن به خاطر اهمیت شان در شیمی آلی بسیار مورد توجه هستند. بسیاری از محصولاتی که زیر شاخه ای از 3،1- ایندان دیون محسوب می شود، فعالیت های بیولوژیکی مفید و متنوعی مانند خواص ضد باکتری، ضد انعقاد خون، مرگ موش، مسکن، آفت کشی و ضد عفونت از خود نشان می‎دهند. یک روش بسیار ارزشمند برای ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد « M .Sc » گرایش : علوم و صنایع غذایی چکیده برای انجام این تحقیق نمونه هایی از گونه های اسفناج(دامغان)،گوجه فرنگی (دزفول)،کاهو(ورامین)،کرفس (تهران) ،کدو سبز(گرگان)،بادمجان(قصرشیرین) درخرداد 1393 از بازار دامغان خریداری شد.غلظت نیترات،نیتریت و اسید آسکوربیک در قسمتهای خوراکی هر یک از نمونه ها اندازه گیری شد. روی هر نمونه سه بار آزمایش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc) گرایش : شیمی آلی چکیده تشکیل پیوند کربن-کربن در شیمی آلی از اهمیت بسیاری برخوردار است. یکی از واکنش­هایی که منجر به تشکیل این پیوند می­گردد، واکنش تراکمی نووناگل می­باشد. محصولات این واکنش دارای کاربردهای گسترده­ای از جمله در صنایع دارویی، رنگ، پلیمر و . . . می­باشند. در این پژوهش سعی شده است تا شرایط انجام واکنش نووناگل به نحوی ...

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته شيمي سال 1384 -1 متابولسيم روي 1-1-1 پيشگفتار در طبيعت دهها عنصر وجود دارند که با مقاديري هر چند اندک، در بدن موجودات زنده اعمال و وظايف بسيار حياتي

پايان نامه مقطع کارشناسي رشته مهندسي معدن سال 1383 مقدمه منطقه زاگرس کمي کمتر از  پهنه ميهن را در بردارد، در حاليکه بجز نفت که يک کانسار مواد آلي است، تقريباً هيچ گونه اطلاعات م

پايان نامه رشته مهندسي مواد و متالوژي سال 1386 چکيده: سرمت هاي مخلوطي از فلز و سراميک هستند. سرمت از حدود سال 1930 به اشکال مختلف مورد استفاده قرار گرفته است ولي تا سالهاي 1970 کار عملي جدي

بهمن 85 بخش اول آب وخواص آن   1-1- موجوديت آب بعد  از انسان آب شايد يکي از اجزاء بي نظيرجهان هستي  باشد. آب ازدوعنصراکسيژن و هيدروژن  تشکيل  شده است که اين&nbs

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت مناطق خشک و بیابانی به نام خدا 1-1 مقدمه : کشور ایران بر روی کمربند خشک جغرافیایی جهان واقع گردیده،بطوریکه بخش قابل توجهی از مساحت کشور را کویرها و اراضی بیابانی در بر می‌گیرند. وجود محدودیت‌های اقلیمی و ادافیکی، ساختارهای اکولوژیکی را در این مناطق بسیار آسیب‌پذیر نموده بنحوی که هرگونه فشار ناشی از تحولات نامتعارف طبیعی و یا ...

ثبت سفارش