پایان نامه بهره گیری از کاتالیزگر های جدید در سنتز یک مرحله ای نووناگل

word 4 MB 31869 108
1392 کارشناسی ارشد مهندسی شیمی
قیمت قبل:۶۳,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۸,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc)

    گرایش : شیمی آلی

     

    چکیده

    تشکیل پیوند کربن-کربن در شیمی آلی از اهمیت بسیاری برخوردار است. یکی از واکنش­هایی که منجر به تشکیل این پیوند می­گردد، واکنش تراکمی نووناگل می­باشد. محصولات این واکنش دارای کاربردهای گسترده­ای از جمله در صنایع دارویی، رنگ، پلیمر و . . . می­باشند.

     در این  پژوهش سعی شده است تا شرایط انجام واکنش نووناگل به نحوی بهینه شود که هرچه بیشتر با ملاحظات زیست محیطی و اصول شیمی سبز مطابقت داشته باشد. پس از بهینه سازی دما و میزان کاتالیزگر و بررسی اثر حلال، مشخص شد که بهترین شرایط انجام واکنش در دمای °C90، درشرایط بدون حلال و در حضور آمینو اسید ِ اِل­سِرین به عنوان کاتالیزگر حاصل می­شود. در نهایت برای اثبات تشکیل محصولات از مشتقات مختلف، از آزمون­های HNMR، FT-IR و تعیین نقطه ذوب استفاده شد.

    مقدمه

    توسعه به معنی برنامه ریزی جهت رسیدن جامعه از وضع فعلی به وضع مطلوب تر است و توسعه پایدار[1]، بدین مفهوم است که به گونه ای برنامه ریزی گردد، تا نسل های آینده در بر آوردن نیازهای خویش دچار مشکل نشده، سرمایه های ملی دچار افت بها نشوند و به محیط زیست نیز آسیبی نرسد.

    شیمی سبز در راستای رسیدن به توسعه پایداردر سطح جوامع بشری می باشد.

    شیمی سبز شیمیدان ها را در راستای گسترش فرآیندها و محصولات بدون آلودگی و خطر هدایت می نماید. سنتز یک محصول شیمیائی، نیازمند روش ایمن و استراتژی مناسب از نظر هزینه های تولید، مصرف و سلامت است.

    آلودگی زیست محیطی و سهم واکنش های شیمیائی و شیمیدان ها در این معضل موجب شده است که دانشمندان به دنبال طراحی روش­هایی باشند که تا حد امکان فاقد آلودگی باشند. شیمی سبز به طبقه بندی و تعریف اصولی می پردازد که در جهت نیل به این هدف والا باشد.

    شیمی سبز اصطلاحی است که برای اولین بار توسط پائول آناستاس، پیشنهاد شد. تعریف مختصر شیمی سبز چنین است: ابتکار، طراحی و کاربرد محصولات و فرآیندهای شیمیایی برای کاهش یا حذف استفاده و تولید مواد خطرناک. [[i]]

    شیمی سبز یک فلسفه شیمیایی است که طراحی محصولات و فرآیندهایی که استفاده یا تولید مواد خطرناک را کاهش یا حذف کنند، را تشویق می کند. و در صدد است تا از آلودگی منابع جلوگیری کند یا آنها را کاهش دهد.

    1.1        اصول شیمی سبز

    آناستاس و وارنر، یکسری اصول را تنظیم کردند که به اصول دوازده گانه شیمی سبز معروف است و هدف شیمی سبز را به وضوح نشان می دهند.[[ii]] این اصول عبارتند از:

    اصل 1: پیشگیری

    اصل 2: صرفه جویی اتمی

    اصل 3: کاهش استفاده از مواد شیمیایی خطرناک

    اصل 4: طراحی برای مواد شیمیایی ایمن تر

    اصل 5: حلال ها و مواد کمکی ایمن تر

    اصل 6: طراحی برای بهره وری انرژی

    اصل 7: استفاده از ذخایر تجدید پذیر

    اصل 8: کاهش مشتقات

    اصل9: کاتالیزگرها

    اصل 10: طراحی برای تخریب پذیری

    اصل 11: آنالیز لحظه به لحظه برای پیشگیری از آلودگی

    اصل 12: شیمی ایمن تر برای پیش گیری از حادثه

    در ادامه به توضیح در مورد هریک از این اصول می پردازیم

    1.1.1       پیشگیری

    واکنش های شیمیایی باید به گونه ای طراحی شوند تا حد امکان از تولید مواد زاید جلوگیری شود. رفع آلودگی محیط زیست بسیار سخت تر و پر هزینه تر از پیشگیری آن می باشد

    تبعات ناشی از آلودگی آب اقیانوسها و سوراخ شدن لایه ازون به همه جهانیان خواهد رسید، به همین دلیل دانشمندان هر عرصه ای از علم همیشه پیشتازان حل مسائل می باشند، و از نظر علمی همیشه پیشگیری راحتر و کم هزینه تر از درمان است.

    اگر بتوان برای انجام یک واکنش روش سالم، کم خطر، بی خطر و یا واکنشگر با سمیت کمتر استفاده کرد اخلاق علمی حکم می کند که یک محقق حتما این کار را انجام دهد.

    به عنوان مثال اگر برای انجام واکنش فاکتورهای خاصی وجود نداشته باشد، استفاده از مواد کم خطر، ارزان، در دسترس همیشه ترجیح دارد. ترتیب زیر به عنوان نمونه مشخص می­کند که استفاده از واکنشگرهایی که فلز کمتر در ساختار خود دارند و مواد جانبی غیر سمی کمتر تولید می کنند، بهتر است:

    H2O2 > KMnO4> OsO4

    1.1.2       صرفه جویی اتمی

    روش های سنتزی باید به گونه ای طراحی گردند که اتم های موجود در مواد اولیه استفاده شده در واکنش، در محصول نهائی  بیشترین مشارکت را داشته باشند. بنابراین اگر در یک مکانیسم سنتزی، راندمان واکنش 100% باشد ولی محصول جانبی نیز در خلال واکنش تولید شود، و تعدادی از اتم های واکنشگرها در محصول بکار گرفته نشوند چنین واکنشی مطلوب نخواهد بود بلکه حالتی که تمام اتم های اولیه در محصول نهایی حضور داشته باشند، مطلوب تر خواهد بود.

    صرفه جویی اتمی برای هر واکنش از فرمول زیر بدست می آید:

    نکته:

    واکنشهای پریسیکلیک ماکزیمم صرفه جوئی اتمی را دارند زیرا هیچ اتمی به محیط زیست وارد نمی کنند، این دسته از واکنش ها با صرفه جوئی اتمی 100 درصد انجام می گردند.

    نوآرایی کلایزن و واکنش دیلز – آلدر به عنوان نمونه ای از واکنش های با صرفه جوئی اتمی 100 درصد در زیر آورده شده است.

    1.1.3       کاهش استفاده از مواد شیمیایی خطرناک

    روش های سنتزی باید طوری طراحی شوند، که مواد استفاده و تولید شده دارای سمیت کمتر برای سلامتی انسان و محیط زیست داشته و یا هیچ گونه سمیتی نداشته باشند

    این اصل، استفاده از معرف ها، واسطه ها، و تولید محصولات جانبی با سمیت کمتر را ترویج می کند.

    استفاده از ذخایر با سمیت کمتر، نیازمند توسعه مواد خام تجدیدپذیر است

    1.1.4       طراحی برای مواد شیمیایی ایمن تر

    محصولات شیمیایی باید طوری طراحی شوند که ضمن عملکرد بهتر و موثرتر، سمیت کمتری داشته باشند، بنابراین صنایع شیمیایی هنگامی که در مورد توسعه و عرضه یک محصول تصمیم گیری می نمایند، باید ویژگی های زیست محیطی (کاهش سمیت، سرطانزائی و ...) را در حد استاندارد و همانند ویژگی­های متداول (فشار بخار، رنگ، پایداری و ..) بررسی کنند، به گونه ای که حمل و نقل آن کم خطر و بی خطر باشد، توزین آن راحت بوده و خاصیت انفجاری نداشته باشد.

    1.1.5       حلال ها و مواد کمکی ایمن تر

    باید از مواد کمکی نظیر حلال ها تا آنجا که امکان دارد، کمتر استفاده شود و در مواردی که اجتناب ناپذیر است از حلال­های ایمن­تر نظیر آب، الکل ها، کربن دی اکسید فوق بحرانی یا محلول­های سورفاکتانت زیست تخریب پذیر استفاده شود. این حلال های نسبت به حلال­های کلر دار ارجحیت دارند. در سنتز مواد آلی روشیابی[2] از جایگاه ویژه ای برخوردار است زیرا دانشمندان این عرصه از پژوهش در شیمی با ابداع و بکارگیری شرایط جدید، کم هزینه و ایمن تر محصولات مورد نیاز شناخته شده را مجددا باز تولید می­کنند، تا در صورت امکان به روش های قدیمی رجوع نشود. بنابراین دانشمندان و پژوهشگران روشیاب[3]همیشه در پی کشف روش های جدید ایمن­تر، کم هزینه تر و راحت تر می باشد.

    1.1.6       طراحی برای بهره وری انرژی

    منشاء و میزان انرژی مورد نیاز فرآیندهای شیمیائی باید اثرات زیست محیطی و اقتصادی استاندارد و قابل قبولی داشته باشد. تا آنجا که امکان دارد، فرآیندهای سنتزی در فشار و دمای محیط انجام شوند. به ویژه در صنایع پتروشیمی و تولید مواد شیمیایی، وقتی دما برای انجام یک فرآیند شیمیایی افزایش می یابد، به تبع آن هزینه سیستم های خنک کننده نیز افزایش می یابد. ضمن اینکه برای بالا بردن دما و حرارت نیاز به منبع انرژی و سوخت بیشتر می باشد، که آن هم هزینه بر است.

    لذا طراحی واکنش هایی با انرژی فعال سازی کمتر ضرورت می یابد. راهکار رسیدن به این هدف مهم با ابداع روش های جدید محقق می شود و استفاده از کاتالیزگرها نیز منجر به کاهش انرژی می شود.

    1.1.7       استفاده از ذخایر تجدید پذیر

    از مواد خامی استفاده شود که – هر زمان که از نظر تکنیکی و اقتصادی عملی باشد – تجدید پذیر باشند.

    در زمینه انرژی باید از منابع فسیلی کمتر استفاده گردد و به جای آن از پیل های سوختی، انرژی بادی، خورشیدی و ... استفاده گردد. و برای مواد اولیه نیز باید بیوگازها جایگزین سوختهای فسیلی و گاز طبیعی گردد.

    طبیعی است که باید هزینه، زمان، سرعت و دسترسی به منابع جدید انرژی تجدیدپذیر  نیز مد نظر باشد.  بنابراین در مبحث انرژی نیز مقرون به صرفه بودن از نظر اقتصادی اهمیت دارد.

    1.1.8       کاهش مشتقات

    در یک فرآیند سنتزی تا حد امکان از مشتق سازی های غیر ضروری، محافظت زدائی و ... باید اجتناب شود، زیرا این مراحل نیازمند مواد اضافی، استفاده از حلال و انرژی بیشتر هستند.

    واکنش های دومینو[4]و یک ظرفی[5]از اهمیت ویژه ای برخوردارند زیرا بدون جداسازی و خالص سازی هر مرحله از یک واکنش چند مرحله ای، همه مراحل واکنش در یک ظرف انجام می پذیرد.

    1.1.9       کاتالیزگر

    استفاده از کاتالیزگر های همگن و ناهمگن به عنوان یکی از اصول اساسی شیمی سبز می باشد.چون کاتالیزگرها می توانند دسترسی به تعدادی از اهداف شیمی سبز شامل کاهش استفاده از مواد، افزایش صرفه جویی اتمی و کاهش مصرف انرژی را ممکن سازند

    کاتالیزگرهای ناهمگن به عنوان یک بستر عمل کرده و جداسازی آنها از محصول واکنش ساده است. به عنوان مثال در واکنش های شیمیایی که با اسید کاتالیزمی­شود معمولا اسید سولفوریک کاربردهای زیادی دارد - در سالهای اخیر رزین اسیدی سلیکاسولفوریک اسید ، سیلیکا کلرید همچون نافیون-H  و رزین داوکس به عنوان کاتالیزگر ناهمگن مورد توجه و بطور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته اند و در موارد زیادی قابل بازیابی بوده و در چندین مرحله استفاده شده اند. اخیرا از نمک های هیدروژن سولفاتها M(HSO4)nنیز به عنوان کاتالیزگرهای ناهمگن استفاده فراوانی شده است

    در مطالعات مربوط به کاتالیزگرها و آنزیم­ها دو کمیت مهم با نام­های عدد تبدیل[6]و فرکانس تبدیل[7]مطرح می­شود، که در بعضی منابع به صورت Kcat. نیز نمایش داده شده­اند.

    در شیمی سبز سه پارامتر مهم جهت ارزش گذاری بر روی کاتالیزگرها از نظر تجاری و سبز بودن وجود دارد که عبارتند از:

    گزینش پذیری

    TOF

    Abstract

    C – C bond formation is practically so necessary in organic chemistry. Knoevenagol condensation is one of the reactions that led to this bond formation. Products of this reaction are applied inwide range of industries such as pharmacology and polymer. This reaction is also performed in Michel addition and also to synthesis heterocyclic compounds.

    In this study we tried to optimize conditions of the reaction, in a way that it meets the principles of “green chemistry”. It was confirmed that performing this reaction in the solvent-free condition, at 90°C and in the presence of L-serine as catalyst obtains the best results. The products of reaction were characterized with melting point, FT-IR and H-NMR.

  • فهرست:

     

    1 شیمی سبز 1

    1.1 اصول شیمی سبز  3

    1.1.1   پیشگیری  3

    1.1.2   صرفه جویی اتمی   4

    1.1.3   کاهش استفاده از مواد شیمیایی خطرناک    5

    1.1.4   طراحی برای مواد شیمیایی ایمن تر  5

    1.1.5   حلال ها و مواد کمکی ایمن تر  5

    1.1.6   طراحی برای بهره وری انرژی  6

    1.1.7   استفاده از ذخایر تجدید پذیر  6

    1.1.8   کاهش مشتقات   7

    1.1.9   کاتالیزگر  7

    1.1.10 طراحی برای تخریب پذیری  9

    1.1.11 آنالیز لحظه به لحظه برای پیشگیری از آلودگی   9

    1.1.12 شیمی ایمن­تر برای پیشگیری از حادثه  9

    1.2 کوشش­ها و دستاوردهای شیمی سبز  10

    1.2.1   سوختهای جایگزین  10

    1.2.2   پلاستیک های سبز و تجزیه پذیر  11

    1.2.3   بازطراحی واکنشهای شیمیایی   13

    1.2.4   چندسازه­های زیستی   13

    2 واکنش نووناگل  15

    2.1 شرایط انجام واکنش    18

    2.2 کاربردهای واکنش نووناگل   18

    2.3 سنتز ترکیبهای ناجور حلقه  18

    3 کاتالیزگر 26

    3.1 انواع کاتالیزگرها 27

    3.1.1   کاتالیزگر همگن  27

    3.1.2   کاتالیزگر ناهمگن  28

    3.1.3   کاتالیزگرهای زیستی   28

    3.2 کاتالیزگرهای استفاده شده برای واکنش نووناگل   28

    3.2.1   آمین­ها و نمک­های آمونیوم  28

    3.2.2   اسیدهای لوئیس    29

    3.2.2.1   تیتانیوم تتراکلراید  29

    3.2.2.2   کادمیوم یدید  29

    3.2.2.3   روی کلرید  30

    3.2.3   جامدهای معدنی و سطوح جامد  30

    3.2.4   نمک فلزات قلیایی   30

    3.2.5   کاتالیزگرهای فسفات   31

    3.2.5.1   فسفات طبیعی بهینه شده  31

    3.2.5.2   استفاده از کمپلکسهای فسفات به همراه بستر جامد  31

    3.2.5.3   کاتالیزگرAlPO4-Al2O3 33

    3.2.5.4   دی­آمونیوم هیدروژن فسفات   33

    3.2.6   مایعات یونی   35

    3.3 انجام واکنش نووناگل با استفاده از تابش ریزموج   36

    4 آمینواسید  37

    4.1 اهمیت و کاربرد پزشکی آمینواسیدها: 40

    4.2 طبقه­بندی آمینواسیدها 41

    4.2.1   آمینواسیدهای استاندارد  42

    4.2.2   آمینواسیدهای کمیاب پروتئینی   42

    4.2.3   آمینو اسیدهای غیر پروتئینی   43

    4.3 طبقه بندی آمینواسیدها بر حسب نقش غذایی   43

    4.3.1   آمینو اسیدهای ضروری  43

    4.3.2   آمینواسیدهای غیر ضروری  43

    4.4 طبقه بندی آمینواسیدها بر حسب ساختار شیمیایی   44

    5 بخش تجربی   48

    5.1 مشخصات دستگاه‌ها 49

    5.2 مواد شیمیایی   49

    5.3 بهینه سازی دمای انجام واکنش    50

    5.4 بهینه سازی میزان کاتالیزگر  50

    5.5 اثر حلال  51

    5.6 روش کلی سنتز مشتق‌های غیراشباع  52

    5.7 اندازه‌گیری نقطه ذوب با استفاده از لوله مویین  53

    5.8 سنتز مشتقات   54

    5.8.1   سنتز مشتقethyl 3-(4-chlorophenyl)-2-cyanoprop-2-enoate  54

    5.8.1.1   نتایج آزمون رزونانس مغناطیس هسته  54

    5.8.1.2   نتایج آزمون FT-IR   56

    5.8.2   سنتز مشتقethyl 3-(4-bromophenyl)-2-cyanoprop-2-enoate  57

    5.8.2.1   نتایج آزمون رزونانس مغناطیسی هسته  57

    5.8.2.2   نتایج آزمون FT-IR   61

    5.8.3   سنتز مشتقethyl 3-(2-methoxy phenyl)-2-cyanoprop-2-enoate  62

    5.8.3.1   نتایج آزمون رزونانس مغناطیسی هسته  62

    5.8.3.2   بررسی نتایج آزمون FT-IR   66

    5.8.4   سنتز مشتق ethyl 3-(4-fluorophenyl)-2-cyanoprop-2-enoate  67

    5.8.4.1   نتایج آزمون رزونانس مغناطیسی هسته  67

    5.8.4.2   نتایج آزمون FT-IR   71

    5.8.5   سنتز مشتق ethyl 3-(4-hydroxyphenyl)-2-cyanoprop-2-enoate  72

    5.8.5.1   نتایج آزمون رزونانس مغناطیس هسته  72

    5.8.5.2   بررسی نتایج آزمون FT-IR   76

    5.8.6   سنتز مشتق ethyl 3-(2-bromophenyl)-2-cyanoprop-2-enoate  77

    5.8.6.1   نتایج آزمون رزونانس مغناطیس هسته  77

    5.8.6.2   بررسی نتایج آزمون FT-IR   81

    5.8.7   سنتز مشتق (4-fluorobenzylidene)malononitrile  82

    5.8.7.1   نتایج آزمون رزونانس مغناطیس هسته  82

    5.8.7.2   نتایج آزمون FT-IR   85

    5.8.8   سنتز مشتق (4-chlorobenzylidene)malononitrile  86

    5.8.8.1   نتایج آزمون رزونانس مغناطیس هسته  86

    5.8.8.2   نتایج آزمون FT-IR   89

    5.8.9   سنتز مشتق (4-bromobenzylidene)malononitrile  90

    5.8.9.1   نتایج آزمون رزونانس مغناطیس هسته  90

    5.8.9.2   نتایج آزمون FT-IR   93

    5.8.10 سنتز مشتق (4-methoxybenzylidene)malononitrile  94

    5.8.10.1 نتایج آزمون رزونانس مغناطیس هسته  94

    5.8.10.2 نتایج آزمون FT-IR   97

    5.8.11 سنتز مشتق ethyl 3-(4- N,N-dimethylamino phenyl)-2-cyanoprop-2-enoate  98

    5.8.11.1 نتایج آزمون رزونانس مغناطیس هسته  98

    5.8.11.2 نتایج آزمون FT-IR   102

    6 مراجع  104

     

    منبع:

    2001), 1108, 8.

    [[1]]   Kim Y.H. etal, Bioconjugate Chem,(2001), 932, 12.

    [[1]]   Merrill L. etal, ChemMatters,(2003), 7,4.

    [[1]]   Anastas P.T. Warner J.C., Green Chemistry: Theory and Practice, New York, Oxford University Press, (1998).

    [[1]]   Knoevenagel E., Chem Ber.(1894), 2345,27.

    [[1]]   Allen G.F.H. Spangler F.W.,Org Synth.(1955), 377,3.

    [[1]]   Rand L. Swisher J.V. Cronin C.J., J. Org Chem.(1962), 3505,27.

    [[1]]   Acher D.S. Hertler W.R., J. Am. Chem .Soc.(1962), 3370,84.

    [[1]]   Cardillo G. etal., Synth. Commun.(2003), 1578,33.

    [[1]] Tietze L.F. Beifuss U., In comprehensive organic synthesis, Vol. 2, Oxford,pergamon press,(1991).

    [[1]] Bigi F. etal, J. Org. Chem.,(1999), 1033,64.

    [[1]] Yu N. Aramini J.M. Germann M.W., Tetrahedron Lett.(2000), 6993,41.

    [[1]] Bigi F. etal, Green Chemistry,(2000), 3,2.

    [[1]] Tarlton E.J. Mc Donald S.F. Baltazzi E., J. Am. Chem. Soc.,(1960), 4389,82.

    [[1]] Kwak G. Fujiki M., Macromolecules,(2004), 2021,37.

    [[1]] Wright M.E. Mullick S., Macromolecules,(1992), 6045,25.

    [[1]] Ryabukin S.V. etal, J. Comb. Chem.(2007), 1073,9.

    [[1]] Pizzirani D. Roberto M. Recantini M., Tetrahedron letters. (2007), 7120,48.

    [[1]] Alonso S.J. etal, Tetrahedron,(2007), 7120,63.

    [[1]] Barnes D.M.etal, Tetrahedron,(2006), 11311,62.

    [[1]] Karan J.J. Manian R.D.R.S. Raghunathan R., Tetrahedron letters,(2006), 2265,7.

    [[1]] Bhowmik P.K. Nedeltchev A.K. Han H., Tetrahedron letters,(2007), 5383,48.

    [[1]] Che M. Masure D.Chaquin P., j.Phys.Chem., (1993), 2022,97.

    [[1]] Knoevenagel E., Chem. Ber., (1896), 172,29.

    [[1]] Lehrent W., Synthesis, (1974), 667,1974.

    [[1]] Courtheyn D. Verhe R. DeKimpe N. deBuyck L. Schamp N., J.Org. Chem., (1981), 3236,46.

    [[1]] Prajapati D. Sandhu J.S., J. Chem. Soc. Perkin Trans. I,(1993),739.

    [[1]] Rao P.S. Venkataratnam R.V., Tetrahedron Lett.,(1991), 5821,32.

    [[1]] Moison H. Texier-Boullet F. Foucud A., Tetrahedron,(1987), 537,43.

    [[1]] CabelloJ.A. Campelo J.M. Garcia A. Luna D. Marinas J.M., J. Org. Chem., (1984), 5195,49.

    [[1]] Chalais S. Laszlo P. Mathy A., Tetrahedron Lett.,(1985),4453, 26.

    [[1]] Texier-Boullet F. Foucaud A., Tetrahedron Lett.,(1982), 4927,23.

    [[1]] Wada S., SuzukiH., Tetrahedron Lett. (2003), 399,44.

    [[1]] Rand L. Haidukewych D. Dolinski R.J., J. Org. Chem., (1966), 1272,31.

    [[1]] Sebti S. Rhihil A. Hanafi N., Tetrahedron Lett.,(1996), 3999,37.

    [[1]] Sebti A. etal, Tetrahedron Lett.,(1999), 6207,40.

    [[1]] Lazrek H.B. etal, Synth. Commun.,(1999), 1057,29.

    [[1]] Alahiane A. etal, Appl. Catal. A,(2001), 217,206.

    [[1]] Fraile J.M. etal, Green Chem.,(2001), 271,3.

    [[1]] Sebti S. Smahi A. Solhy A., Tetrahedron Lett.,(2002), 1813,43.

    [[1]] Bennazha J. etal, Journal of Molecular Catalysis A: Chemical, (2003), 247,202.

    [[1]] Bennazha J. Boukhari A. Holt E.M., Solid State Sci.,(1999), 373,1.

    [[1]] El-maadi A. etal, Journal of Chemical Crystallography, (2003), 757,33.

    [[1]] Bennazha J. etal,  Journal of Molecular Catalysis A: Chemical,(2003), 247,202.

    [[1]] Freemoutle M., Chem. Eng. News, (2000), 37,78.

    [[1]] Freemoutle M., Chem.Eng. News, (2001), 21,79.

    [[1]] Waasserscheid P. keim W., Angew. Chem. Int: Ed.,(2000), 157,74.

    [[1]] Morrison D.W. Forbes D.C. Davis J.H., J. Tetrahedron, (2001), 6053,42.

    [[1]] Chen Z.C. Zheng Q.G., Synthesis, (2003), 555,2003.

    [[1]] Smagula, J. M. www.google.com.

    [[1]] Singh R. Ram D. Sangwan R.S., J. Appl. Agrical., (2005), 1263,43.

    [[1]] Cunnigham, T. R.; Carpenter, S. B. www.google.com.

    [[1]] Royal L. etal, J. Sci. FoodAgrical. (1998), 579,76.

    [[1]] Lauterbach J.H., US Patent (2000), 6131548.

    [[1]] Kim S.Y. Kwon P.S Kwon T.W.,Synth. Commun. (1997), 533,27.

    [[1]] Salunkhe M., etal., Tetrahedron Lett. (2002), 1127,43.

    [[1]] Glover C.R. Selection of Fertilizer, www.google.com.

    [[1]] Fan X., etal., Aust. J. Chem., (2004), 1067,57.

    [[1]] El-Ayoubi S.A. Texier-Boullet F. Hamelin S., Synthesis, (1993), 258,1993;

    [[1]] MitraA.K., De A. KarcttaudhuriN., Synth. Commun. (1999), 2731,29.

    [[1]] Zare K. etal. Phytochemistry, (1990), 3022,29.

    [[1]] شهبازیپرویز، ملک نیا ناصر، بیوشیمی عمومی، 1363، جلد 1، چاپ ششم، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.

    [[1]] مارتین دیوید، مروری بر بیوشیمی هارپر، 1365، ترجمه مصباح الدین بلاغی و محسن فیروزه­ای، جلد 1، چاپ اول، تهران، انتشارات دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی تهران.

    [[1]] Kirk-Othmer Encyclopedia of chemical technology. 3rd edition. Wiley Inter Science. New York, 1982.

    [[1]] Hayakawa.Y, Fueno.T, Furukawa.J, Journal of Polymer Science Part A-1: Polymer Chemistry, (1967), 2099,5.

    [[1]] Lehninger.A.L. Biochemistry: The Molecular Basis of Cell Structure and Function, 1st edition, Worth Publishers Inc. New York, 1975.

    [[1]] Rahmati A., Vakili K. Amino Acids. (2010), 911,39.

    [[1]] Lu Y. etal., Synth. Commun. (2004), 2047,34.

    [[1]] Zhao S., Wang X., Zhang L., RSC Adv., (2013), 1691,3.

    [[1]] Li G., Xiao J., Zhang W., Green Chem., (2011), 1828,13.

    [[1]] Rong L. etal. Synth. Commun. (2006), 2407,36.

    [[1]] Yakaiah T. etal., Indian Journal of Chemistry. (2005), 1301,44B.

    [[1]] Jin T.S. etal., Synth. Commun. (2004), 2611,34.

    [[1]] Wang X.S. etal., Synth. Commun. (2005), 1915,35.


موضوع پایان نامه بهره گیری از کاتالیزگر های جدید در سنتز یک مرحله ای نووناگل, نمونه پایان نامه بهره گیری از کاتالیزگر های جدید در سنتز یک مرحله ای نووناگل, جستجوی پایان نامه بهره گیری از کاتالیزگر های جدید در سنتز یک مرحله ای نووناگل, فایل Word پایان نامه بهره گیری از کاتالیزگر های جدید در سنتز یک مرحله ای نووناگل, دانلود پایان نامه بهره گیری از کاتالیزگر های جدید در سنتز یک مرحله ای نووناگل, فایل PDF پایان نامه بهره گیری از کاتالیزگر های جدید در سنتز یک مرحله ای نووناگل, تحقیق در مورد پایان نامه بهره گیری از کاتالیزگر های جدید در سنتز یک مرحله ای نووناگل, مقاله در مورد پایان نامه بهره گیری از کاتالیزگر های جدید در سنتز یک مرحله ای نووناگل, پروژه در مورد پایان نامه بهره گیری از کاتالیزگر های جدید در سنتز یک مرحله ای نووناگل, پروپوزال در مورد پایان نامه بهره گیری از کاتالیزگر های جدید در سنتز یک مرحله ای نووناگل, تز دکترا در مورد پایان نامه بهره گیری از کاتالیزگر های جدید در سنتز یک مرحله ای نووناگل, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بهره گیری از کاتالیزگر های جدید در سنتز یک مرحله ای نووناگل, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بهره گیری از کاتالیزگر های جدید در سنتز یک مرحله ای نووناگل, پروژه درباره پایان نامه بهره گیری از کاتالیزگر های جدید در سنتز یک مرحله ای نووناگل, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بهره گیری از کاتالیزگر های جدید در سنتز یک مرحله ای نووناگل, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بهره گیری از کاتالیزگر های جدید در سنتز یک مرحله ای نووناگل, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بهره گیری از کاتالیزگر های جدید در سنتز یک مرحله ای نووناگل, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بهره گیری از کاتالیزگر های جدید در سنتز یک مرحله ای نووناگل, رساله دکترا در مورد پایان نامه بهره گیری از کاتالیزگر های جدید در سنتز یک مرحله ای نووناگل

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.Sc.) رشته: شیمی گرایش: آلی چکیده 1،3- ایندان دیون و مشتقات آن به خاطر اهمیت شان در شیمی آلی بسیار مورد توجه هستند. بسیاری از محصولاتی که زیر شاخه ای از 3،1- ایندان دیون محسوب می شود، فعالیت های بیولوژیکی مفید و متنوعی مانند خواص ضد باکتری، ضد انعقاد خون، مرگ موش، مسکن، آفت کشی و ضد عفونت از خود نشان می‎دهند. یک روش بسیار ارزشمند برای ...

پایاننامهبرایدریافتدرجهکارشناسیارشددررشته کشاورزی(M.Sc) گرایش: زراعت چکیده: این آزمایش به صورت اسپلیت فاکتوریل در قالب بلوک‎های کامل تصادفی در 3 تکرار در شهرستان کرج (شهرک مهندسی زراعی) در اواخر اسفند ماه 1392 در کرج اجرا شد. این آزمایش شامل 3 فاکتور، آبیاری در 2 سطح (شرایط دیم و آبیاری تکمیلی در مرحله غلاف بندی)، باکتری‎های محرک رشد در 4 سطح (ازتوباکتر، سودوموناس، تلقیح توأم ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی،گرایش علوم و صنایع غذایی/تکنولوژی موادغذایی چکیده در این کار پژوهشی تولید و ارزیابی ویژگی های فیلم­های خوراکی بر پایه نشاسته سیب زمینی حاوی اسانس مرزه مورد ارزیابی قرار گرفت. بدین منظور­ اسانس مرزه در نسبت­های مختلف (0%، 10%، 20% و 30%) و پلاستی­سایزر40% به 3 گرم نشاسته سیب زمینی اضافه شده و فیلم­های نشاسته­ای به ...

پایان نامه کارشناسی ارشد گروه شیمی، گرایش شیمی آلی چکیده یک روش موثر برای سنتز مشتقات پیریدو [3،2-d]پیریمیدین از تراکم سه جزئی 6- آمینواوراسیل، 6-آمینو2-تیواوراسیل یا 6-آمینو-1،3-دی متیل اوراسیل با آریل آلدهید ها و مالونونیتریل، یک دسته از مشتقات پیریدو[3،2-d]پیریمیدین در مجاورت کاتالیزگرهای بازی با کارایی بالا، در آب به عنوان یک حلال سبز در شرایط رفلاکس تهیه شد. کلید واژه ها: ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشدM. Sc)) گروه شیمی - گرایش شیمی آلی سنتز سبز 2-فنیل ایمیدازول های جوش خورده با استفاده از مایع یونی ایمیدازول ها دسته مهمی از ترکیبات هتروسیکل هستند که دارای فعالیت های زیستی و دارویی متنوعی مانند ضد فشار خون، ضد سرطان، ضد HIV ، ضد باکتری و مسکن درد می باشند. در این پایان نامه مشتقات جدیدی از 2-فنیل ایمیدازول با استفاده از مشتقات مختلف ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد M.Sc. رشته شیمی آلی چکیده سنتز سبز 2-فنیل اکسازول ها­ی جوش خورده با استفاده از مایع یونی اکسازول ها دسته مهمی از ترکیبات هتروسیکل می­باشند. آن­ها زیر واحدهای ساختار فرآورده های فعال طبیعی مختلف بوده و پیش سازهای ارزشمند سنتزی و دارویی می­باشند. اکسازول ها دارای خواص ضد باکتری، ضد قارچ، ضد التهاب و ضد تومور هستند. در این پایان­نامه گروهی ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در گرایش شیمی آلی چکیده تحقیقات انجام شده در این پایان­ نامه شامل دوبخش است که بخش اول سنتز پیش ماده ی 4و5-دی هیدرو پیرولو[1،2،3-hi] ایندول-1و2-دی اون (ترکیب 1) و سنتز تک ظرفی، سه جزئی مشتقات جدیدی از تر کیبات اسپیرو در حلال سبز آب و در حضور کاتالیزور HMTA می­باشد. بخش دوم ، سنتز پیش ماده ی 5و6 -دی هیدرو H1- پیرولو]3، 2، 1-[ij ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی –فیزیولوژی ورزشی چکیده : زمینه و هدف : در طی تغییرات متابولیکی در دوران بارداری ،تماس مادر با فلزات سنگین برای عملکرد جفت و سلامت جنین بسیار مهم تلقی شده است. اما فرض شده است که تمرین استقامتی با تاثیر بر فعالیت متالوپروتئین هایی از قبیل MT می تواند راهکاری جهت مقابله با اثرات زیان آور فلزات سنگین باشد .از این ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته شیمی آلی کلید واژه­ها: فارسی: بسپارش ، تراکمی ،کامپوزیت ،نانو کامپوزیت ، لنگر انگلیسی:polymerization , composite , nanocomposite condesation, anchoring چکیده: در این کار تحقیقاتی،نوعی پلیمر با نام2-](پارا-تولیل)اکسی[-4و6 دی کلروتری آزین با اتیلن دی آمین سنتز شده است که این نوع پلیمر به علت وجود زنجیره های آمینی در ساختار آن و ...

پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی جنگلداری پاسخ­های رویشی، فیزیولوژیکی و ژنتیکی دو گونه بلوط زاگرس ­(Q. brantii و Q. libania) تحت تنش خشکی چکیده جنگل­ های زاگرس حدود40 درصد از کل جنگل­های ایران را به خود اختصاص داده اند و بیشترین تأثیر را در تأمین آب، حفظ خاک، تعدیل آب و هوا و تعادل اقتصادی- اجتماعی در کل کشور دارند. این جنگل­ها به علت دارا بودن اقلیم مدیترانه­ای دارای فصل خشک ...

ثبت سفارش