پایان نامه مقایسه درک پرستار و بیمار از کیفیت اداره درد در بیماران تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر بستری در بخش جراحی قلب بیمارستان دکتر حشمت رشت در سال 1389

word 350 KB 31916 76
مشخص نشده کارشناسی ارشد علوم پزشکی
قیمت قبل:۶۳,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • مقدمه و هدف : اداره موثر درد پس از پیوند عروق کرونر از چالش های عمده پرستاران است که دستیابی به آن نیازمند درک درد بیمار و اجرای تدابیر درمانی استاندارد خواهد بود. از این رو مطالعه حاضر با هدف مقایسه درک پرستار و بیمار از کیفیت اداره درد در بیماران تحت جراحی پیوند عروق کرونر انجام شده است.

    روش کار : این پژوهش مقطعی مقایسه ای بر روی 108 بیمار تحت جراحی پیوند عروق کرونر با استفاده از روش نمونه گیری تدریجی و پرستاران مراقبت کننده از آنان به نسبت 4 به1 با بیمار در مرکز آموزشی-درمانی دکتر حشمت رشت در سال 1389صورت گرفت. داده ها با استفاده از ابزار3 بخشی مشتمل بر پرسشنامه جمعیت شناختی، ابزار استاندارد اداره درد بعد از جراحی و ابزار عددی بررسی رضایت بیمار از تسکین درد و به روش مشاهده اطلاعات پرونده و مصاحبه با نمونه های دارای مشخصات تعیین شده گردآوری و با کمک آزمون های آماری آنوا، اسپیرمن، تی تست و ویلکاکسون تحت نرم افزار SPSS- ویرایش 16 تجزیه و تحلیل و مقایسه شدند.

    یافته ها: نتایج نشان داد که اکثریت بیماران مورد پژوهش را مردان (2/60%) با محدوده سنی 50 تا 60 سال (38%) و تمامی پرستاران را زنان با میانگین و انحراف معیار سنی 2/7±36/34 سال تشکیل می دادند. میانگین و انحراف معیار درک پرستاران از مراقبت ارائه شده مرتبط با درد49/0±37/4 بود که بالاترین میانگین (41/0±55/4) در حیطه ارتباط دیده شد. در مقابل میانگین و انحراف معیار درک بیماران از مراقبت ارائه شده مرتبط با درد 84/0±56/3 بود که حیطه محیط از بالاترین میانگین (93/0±9/3) برخوردار بود. در کل میانگین نمره درک از مراقبت مرتبط با درد و تمامی حیطه های آن، به جز حیطه محیط(001/0 >P) و همچنین میانگین درک از رضایت بیمار از تسکین درد در پرستاران به طور معنی داری بالاتر از بیماران (028/0>P) بود.

    نتیجه گیری: اختلاف معنی دار موجود بین درک پرستار و بیمار از ارائه مراقبت مرتبط با درد، لزوم توجه به برنامه ریزی ارتقا دهنده ارتباط درمانی بیمار و پرستار جهت دستیابی به درک بهتر بیمار توسط پرستار و همچنین استاندارد سازی مراقبت ها را برجسته می سازد.  

    کلید واژه ها: درد. رضایت بیمار. پرستاران بیمارستان. بیماران بستری. پیوند عروق کرونر

    بیان مسئله پژوهش :

         راحتی جسمی و روانی از جمله نیازهای پایه انسان بوده و حفظ و ایجاد آن، با هدف افزایش امیدواری و کاهش رنج بیماران، از چالش های عمده پرستاران است. اما زندگی اغلب با عوامل متعدد مختل کننده راحتی فرد همچون اضطراب، تنگی نفس، تهوع و درد همراه است (1). در این میان درد که احساسی فردی و ذهنی از ناراحتی است (2) از جمله شایع ترین شکایاتی است که موجب ناراحتی و ارجاع مددجویان به مراکز بهداشتی می شود (3). با وجود ناشناخته ماندن ماهیت واقعی درد و چند بعدی بودن آن، مشخصاً در مواقع آسیب احتمالی یا واقعی بافت و تحت تأثیر عواملی چون التهاب، اختلال خونرسانی، تومورها و یا اعمال جراحی بروز می کند (4).

           جراحی، هرچند که خود یک روش درمانی برای رفع درد و ناراحتی بیمار است، اما می تواند به عنوان یکی از عوامل مهم ایجاد درد نیز مطرح باشد، به طوری که اغلب بیماران در مرحله بعد از عمل، درد ناشی از برش جراحی را تجربه می کنند (2). آمارها نیز نشان می دهند که حدود 20 درصد بیماران تحت عمل جراحی از درد خفیف، 20 تا 40 درصد از درد متوسط و 40 تا 60 درصد آنان از درد شدید شکایت می نمایند (5). جراحی پیوند عروق کرونر نیز که از دسته جراحی های بزرگ و معمول در جهان است (6)، از این قاعده مستثنی نیست. این جراحی، طبق آمار، سالانه بر روی یک نفر از هر هزار آمریکایی انجام می شود (7). در ایران نیز جراحی پیوند عروق کرونر60 درصد از کل اعمال جراحی قلب باز را تشکیل می دهد (8). در استان گیلان نیز شاهد آمار روز افزون انجام این نوع عمل جراحی هستیم. آمار گردآوری شده مربوط به استان گیلان توسط محمودیان نشانگر اشتغال دو جراح قلب و 435 مورد عمل جراحی پیوند عروق کرونر در سال 1385 در مرکز فوق تخصصی قلب دکتر حشمت رشت می باشد (9). در حالی که آمار گردآوری شده توسط پژوهشگر نشانگر اشتغال 5 جراح قلب و  1474 مورد عمل جراحی پیوند عروق کرونر در بیمارستان دکتر حشمت رشت در سال 1387بوده است که میزان 300 درصد افزایش عمل جراحی پیوند عروق کرونر طی دو سال در استان گیلان خود می تواند نشانگر روند رو به تزاید این عمل جراحی در این استان باشد.

           نکته قابل توجه آن است که محمودیان در تحقیق خود بر روی بیماران تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر میانگین شدت درد بعد از عمل جراحی پیوند عروق کرونر، در 24 ساعت اول پس از انتقال از ICU به بخش جراحی را 7/5 در محدوده نمرات 0 تا 10 نشان داد (9).

           با توجه به شیوع بالای درد در مددجویان تحت مراقبت، امروزه درد به صورت یکی از مفاهیم پایه پرستاری در آمده است (10) و اداره موثر آن، در تمامی استانداردهای مراقبت پرستاری، در اولویت بالا قرار دارد (11). درد بعد از جراحی پیوند عروق کرونر نیز از تشخیص های پرستاری مهم و بررسی و تسکین آن از اهداف اصلی پرستاری به شمار می رود (7). چرا که پرستاران بیشترین زمان را با بیماران سپری کرده و در خصوص بررسی درد، انجام اقدامات تسکینی نظیر رساندن داروهای مسکن و ارزشیابی اثرات این اقدامات برای اطمینان از دریافت سطح قابل قبولی ازتسکین درد مسئول می باشند (12). همچنین پرستاران مسئولیت فراهم کردن محیط راحت و مناسب برای بیماران و آموزش بیمار و خانواده ها برای انجام درمان های تسکینی در زمان مناسب را بر عهده دارند (13). ایدموتو و کرسیویک[1] در این زمینه می نویسند که تسکین و اداره درد یکی از مهمترین توجهات و مراقبت ها از بیمار تحت جراحی قلب و خانواده های آنان است (14) که لازم است با کیفیت مطلوب انجام گیرد تا اثر قابل توجهی بر روی تکرار و شدت درد بیمارداشته باشد (13) چرا که درد پس از عمل بر ابعاد گوناگون روحی و جسمی بیماران اثر فراوان داشته و عوارض حاصل از آن می تواند در اقتصاد درمان نیز موثر باشد، بنابراین ارزیابی پیوسته ی کیفیت فرآیند درمان درد از اهمیتی ویژه برخوردار است. نظرسنجی از بیماران درباره ی درد پس از عمل و رضا یتمندی ایشان، از شاخص های عمده و مهم  بررسی فرآیند های درمان درد پس از عمل است (15).

            جامعه درد آمریکا[2] نیز به ارائه دهندگان مراقبت توصیه می کند که بررسی و شناخت درد را به عنوان پنجمین علامت حیاتی مورد توجه قرار دهند و دهه 2001 تا 2010 را به عنوان دهه کنترل درد نامیده است (16). کمیسیون مشترک اعتباردهی سازمان های بهداشتی[3] نیز در این زمینه اعلام کرده که درد بیماران باید به طور منظم از زمان پذیرش تا ترخیص مورد بررسی و درمان قرار گیرد (13). زیرا اداره موثر و مناسب درد موجب ارتقای کیفیت زندگی، تسهیل بهبودی سریع و برگشت به عملکرد قبلی، کاهش بیماری زایی و ترخیص زودتر بیمار از بیمارستان خواهد شد (18).

             امروزه کمیته کیفیت مراقبت آمریکا، استانداردهایی را جهت ارتقای کیفیت اداره درد ارائه داده است که شامل اطمینان از شناسایی درد بیمار و درمان کامل آن، گردآوری اطلاعات ضروری در مورد درد، آسان و در دسترس بودن امکانات و شرایط اداره درد در کلینیک های مراقبتی، آموزش قبل از عمل به بیماران درباره درد، امکان شرکت بیمار در مراقبت، پاسخ سریع تیم مراقبت بهداشتی به گزارش درد بیمار، اجرای سیاست ها و توجه به ایمنی در استفاده از راهکارهای ضد درد و بررسی برآیند درمان درد به وسیله فرآیندهای ارتقای کیفیت می باشند. این کمیته ارزیابی پیوسته کیفیت فرآیند اداره درد بیماران را حائز اهمیت دانسته است (2). مرکز تحقیقات کیفیت مراقبت بهداشتی نیز توجهات بالینی مرتبط با اداره درد را به صورت بررسی درد با استفاده از یک مقیاس نمره دهی، اجرای سریع مسکن ها به همراه روش های غیر دارویی مانند وضعیت دادن مناسب برای کاهش درد و تامین راحتی بیماران ارائه نمود است (18). در زمینه مراقبت های مرتبط با اداره درد بعد از جراحی، ایدوال[4] با ارائه نتایج مطالعات قبلی خود که به روش کیفی انجام شده بود، ابعاد ارتباط[5]، محیط[6]، اطمینان[7] و فعالیت[8] را در مبحث کیفیت اداره درد مطرح نمود (19). نکته دیگری که در زمینه کیفیت اداره درد مورد توجه محققین قرار گرفته است، رضایت بیمار از تسکین دردش می باشد. چرا که تعیین رضایت بیماران یکی از استانداردهای تعیین کننده عملکرد می باشد (20). در واقع جلب رضایت بیمار هدف غایی تیم مراقبت های بهداشتی است که در برنامه ارتقای کیفیت در بیمارستان ها گنجانده شده است (21). تامین رضایت بیمار زمانی ممکن است که او با برطرف شدن نیازهای اساسی خویش احساس راحتی کند. اداره موثردرد، موجب رضایت فرد از اداره درد خواهد شد (21).

              جاپویل[9]و همکاران در مطالعه خود نشان دادند که در بیمارستان هایی که بیماران آنها از رضایت بیشتری برخوردار هستند، آمارهای مرتبط با طول مدت بستری و مرگ و میر بیماران کمتر از دیگر بیمارستانها است (22). در یک بررسی در بیمارستان آموزشی میا در فلوراید آمریکا در خصوص ارتباط رضایت بیمار از تسکین سریع درد و عوارض بعد از عمل، مشخص شد که بین رضایت بیماران از تسکین درد و عوارض ارتباط وجود دارد، به طوری که در92 درصد بیمارانی که درد بعد از عمل داشتند، عوارض جدی بعد از عمل دیده شد و در 8/91 درصد بیمارانی که راضی یا خیلی راضی بودند، عوارض بسیار کمتری مشاهده شد (23). بنابراین کنترل و اداره درد بعد از عمل جراحی، به طور قابل توجهی در روند بهبودی بعد از عمل جراحی، طول بستری بودن بیمار و میزان رضایت بیماران عمل شده موثر است (1).

            در مقابل عدم اداره درد می تواند موجب نارضایتی بیمار، ارتباط نامناسب بیمار با پزشک و پرستار، عوارض و تاخیر بهبودی در فرد، اقامت طولانی تر بیمار در بیمارستان و افزایش هزینه های درمانی گردد (16). برای مثال تغییرات شاخص های فیزیولوژیک چون تاکیکاردی، تنفس سطحی سریع و افزایش فشار خون از جمله اثرات معمول درد می باشند (1). از طرف دیگر سفتی عضلات قفسه سینه، شکم و دیافراگم و در نهایت خودداری بیمار از تنفس عمیق با هدف جلوگیری از درد می توانند باعث بروز مشکلات تنفسی و کاهش اکسیژن رسانی به میوکارد شوند (5).

         متاسفانه به رغم پیشرفت های علمی در خصوص پاتوفیزیولوژی و درمان درد، هنوز بیشتر بیماران از دردهای آزار دهنده ای شکایت دارند (24). به گونه ای که در آمریکا  بیماران تحت جراحی، تسکین ناکافی درد خود را گزارش می کنند و استناداتی در زمینه عدم اداره کافی درد بیماران توسط مراقبین بهداشتی موجود می باشد. در زمینه جراحی پیوند عروق کرونر نیز تحقیقات نشان می دهند که علی رغم وجود درد متوسط تا شدید بعد از عمل و امکان ایجاد بیشترین تسکین در این بیماران با تجویز داروهای ضد درد، بعضی از پزشکان و پرستاران تمایل به مصرف مسکن های خاص ندارند (3). محققین علل گوناگونی را در مهار ناکافی درد پس از عمل سهیم می دانند که شامل ارزیابی ناکافی درد بیماران، تفاوت های فردی در میزان حس و بروز علائم درد، ار تباط ناکافی کارکنان درمانی با بیمار، نگرش های منفی در ارتباط با استفاده از داروهای مخدر و برداشت های نادرست از مفهوم درد می باشد (25).

          مشکل عمده موجود در دستیابی به هدف تسکین درد بیماران، شاید ذهنی بودن درد باشد. زیرا درد تجربه ای است که به تعبیر خود فرد وابسته بوده و هر فرد به روشی متفاوت آن را بروز می دهد که این ویژگی ها بررسی کاملاً دقیق درد را مشکل می سازند (26). در حقیقت نحوه و میزان واکنش افراد به حس و تجربه آن تحت تأثیر عواملی چون سن، جنس، ترتیب تولد، فرهنگ، نژاد، تجارب گذشته، سبک سازگاری، حمایت اجتماعی و اعتقادات مذهبی آنان قرار دارد (11). بنابراین پرستاران بیش از سایر اعضای تیم مراقبت نیاز به درک درد و مهارت در بررسی کا مل آن، درک انتظارات بیمار، سوء برداشت های او و در نهایت تسکین درد دارند (3).

     

    Abstract

    Introduction: post CABG pain management is an important nurses challenges that needs proper perception of patient pain and implementing standard interventions. Thus, the aim of present study was comparison of nurses and patient's perception on quality of pain management in patient under coronary artery bypass graft.

     

    Material and Methods: This comparative cross-sectional study has conducted on 108 CABG patient, that were chosen by sequential sampling method; and their nurses in ratio of 4:1 with the patients in Dr. Heshmat hospital of Rasht in 1389. The study instrument was a 3-part questionnaire consisted of demographic information, standard questionnaire of pain management and numeric rating scale for patient satisfaction. Data were gathered by observing the patient's charts information and interviewing samples having determined characteristics. Data were analyzed by using Anova, Spearman, T-test and Wilcoxon by SPSS- 16 software.

     

    Results: Findings showed that majority of patients were male (60.2% ) in age range of 50-60 years old (38%). All of nurses were female with mean and SD of  34.36±7.2.Mean and SD of nurses perception on pain related care was 4.37±0.49 with highest level (4.55±0.41) in communication subset. In contrast, mean and SD of patient perception on pain related care was 3.56± 0.84  that environmental condition had the highest level (3.9±0.93). Overally, the results revealed that nurses perception,s mean and SD was significantly higher than patients in total pain management  and all of it's subsets, exception of environmental subset (p<0.001), and also in patient's satisfaction of pain management (p<0.028).

    Conclusion: The significant diferences between patient & nurses perception’s of pain management, highlights the need for special planning in the aim of improving nurse-patient relationship for better mutual perception and standardization of pain care.

     

    Key words:  Pain/ Patient satisfaction/ Nursing staffs, hospital/ Inpatients/ Coronary artery bypass

     

  • فهرست:

    فصل اول :

    بیان مسئله.............................................................................................................................7-2

    اهداف پژوهش(هدف کلی و هدف ویژه)....................................................................................7

    فرضیات و سوالات پژوهش........................................................................................................8

    تعاریف نظری واژه ها............................................................................................................9-8

    تعاریف عملی واژه ها..........................................................................................................10-9

    پیش فرضهای پژوهش............................................................................................................10

    محدودیت های پژوهش...........................................................................................................11

    فصل دوم :

    چارچوب پژوهش.............................................................................................................31-13

    مروری بر مطالعات انجام شده..........................................................................................45-32

    فصل سوم :

    نوع پژوهش............................................................................................................................47

    جامعه پژوهش.........................................................................................................................47

    نمونه پژوهش..........................................................................................................................48

    مشخصات واحد های مورد پژوهش..........................................................................................49

     محیط پژوهش........................................................................................................................49

    روش نمونه گیری....................................................................................................................50

    ابزار گردآوری داده ها.....................................................................................................51-50

    تعیین اعتبار علمی و اعتماد علمی......................................................................................52-51

    روش گردآوری داده ها....................................................................................................53-42

    روش تجزیه وتحلیل داده ها.............................................................................................56-53

    ملاحظات اخلاقی......................................................................................................................56

    فصل چهارم :

    یافته های پژوهش...................................................................................................................58

    جداول..............................................................................................................................75-59

    فصل پنجم :

    بحث و بررسی یافته ها.....................................................................................................88-77

    نتیجه گیری نهایی.............................................................................................................90-88

    کاربرد یافته ها.................................................................................................................92-90

    پیشنهادات.......................................................................................................................93-92

    فهرست منابع.................................................................................................................102-94

     

    منبع:

     

    1. Burke k., Lemone P., and Mohn B., Medical Surgical Nursing. 1th Edition. Newjersey : Prentice Hall co, 2003.

    2. Ramot N., Fundamental Nursing Care. 1th Edition. Newjersey : Prentice Hall co, 2004.

    3. Smeltzer SC.,  Bare BG., Brunner & Suddarth¢s Text book of Medical- Surgical Nursing. 11th Edition. Philadelphia. Lippincott, 2008.

    4. Caroline B., Rusdahl M., Text book of Basic Nursing. 1th Edition. Philadelphia : Lippincot co, 2003.

    5. Ignatavicius DD., workman M., and Mishler M A., Medical Surgical Nursing. Philadelphia : Lippincot co, 2006; 61,67,292,807

    6. Finkelmeier B., Cardiothoracic Surgical Nursing. Philadelphia: Lippincott co, 2000;149.

    7. Flliott M., Antman MD.,Cardiovascular therapeutices. Philadelphia : Sounders co, 2002;155.

    8. Babaee G., Keshavarz M., Heidarnia A., Evaluation of quality of life inpatients with coronary artery bypass surgery using controlled clinical trial. Acta Med Iranica, 2007; 1; 69-74.

    9.محمودیان، آ.، بقایی، م.، عطرکار روشن، ز.، یزدان دوست، ز.،  جفرودی، ش.، " بررسی تاثیر تن‌آرامی هدایت شونده بر درد بعد از عمل جراحی پیوند عروق کرونر در بیماران بستری در مرکز آموزشی درمانی دکتر حشمت رشت در سال 85- 1384". پایان نامه کارشناسی ارشد پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 1385، ص: 8،10.

    10. Potter P., Perry A., Basic nursing: a critical thinking approach. 5th Edition. St louis: Mosby co, 2003; 985.

    11. Lewis S,. Montic H,. Margaret M,. and Dirksen SR,. Medical Surgical Nursing. St lowis: mosby co, 2003; 149.

    12. Huang N., etal. Can we do better with postoperative pain management?. American Journal of Surgery, 2001; 182; 440–448

    13. ممیشی،ن.، بهروزی شاد،ف.، محققی، م.، افتخار، ز.، شهابی، ز.، "بررسی دانش و نگرش پرستاران در زمینه تسکین درد در بیماران سرطانی" مجله دانشگاه علوم پزشکی تهران ( حیات )، 1385، دوره 12. شماره2. ص:32-23.

    14. Idemoto K., etal. Emerging Nurse-Sensitive Outcomes and Evidence-Based Practice in Postoperative Cardiac Patients. AJN, 2007; 72; 371–384.

    15. Gottschalk A., Freitag M., Liehr K., Does patient satisfaction correlate with pain level during patient-monitored epidural analgesia,Evaluation of data from postoperative pain service, 2004;18(2);145-50.

    16. وثوقی، ن.، چهرزاد، م.، اکبری، ا.، موسوی، س.، عطرکار روشن، ز.،"بررسی تاثیر انحراف فکر بر برخی از شاخص‌های فیزیولوژیک و شدت درد ناشی از جایگذاری کاتتر وریدی در کودکان 6- 3 ساله بستری در مرکز آموزشی درمانی کودکان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان". پایان‌نامه کارشناسی ارشد پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 1387.

    17. Urden L., Stacy K., Lough M., Critical care nursing.1th Edition. St lowis missouri: Mosby co, 2006; 125, 140-142.

    18.Taylor L., Lemone L., Fundamental of Nursing. The Art and Science of Nursing Care. 7th edition. Lippincott co. 2011. 1102, 840

    19. Idvall E., Hamrin E., Sjöström B., Unosson M., Patient and nurse assessment of quality of care in postoperative  pain management. Qual Saf Health Care, 2002, 11; 327–334.

    20. Aplfelbaum JL., Chen Pharm D., Post-operative pain experience: Results from anational survey suggest Post-operative pain continues to be under managed. Anesth Analg, 2003, 97(2); 534-40.

    21. یزدی مقدم، ح.، معماریان، ر.، محمدی، ع.، «تاثیر پایش و مداخله سیستماتیک درد به عنوان پنجمین علامت حیاتی بر میزان رضایت بیماران از نحوه کنترل درد بعد از عمل جراحی شکمی» مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 1385، دوره سیزدهم شماره2، ص: 128-121.

    22. Jaipaul CK., Rosenthal GE., Do hospital with lower mortality have higher satisfaction?. Am J Med Qual, 2003,18(2); 59-65.

    23. Zhou Y., Fargang FA., Zhang Y., Quality assurance for interventional pain management procedure. Pain Physician, 2006; 9(2);107-114

    24. ویلیام ای، هوفارد؛ میخائیل، تی: بیهوشی بالینی هاردوارد- ماساچوست. ترجمه : ناصر صفایی نائینی، خوشبین. چاپ اول، تهران، 1379.

    25. Lynch EP., Lazor MD., Gelils JE., Patient experience of pain after elective noncardiac surgery. Anesth Aanalg, 1997; 85:2;17-23.

    26. کرمپوریان، آ.، امینی، ب.، « مقایسه درک پرستار و بیمار از درد و شدت آن و ارتباط با میزان داروی ضد درد مصرفی در بیماران تحت عمل جراحی بای پس عروق کرونر» مجله دانشگاه علوم پزشکی همدان،1382، شماره 1، ص: 62-57.

    27. Carlson J., Is Patient Satisfaction a Legitimate Outcome of Pain Management?. Journal of Pain and Symptom Management, 2003, 25(3); 56-67.

    28. حاتمی، ح.، رضوی، م.، افتخاراردبیلی، ح.، مجلسی، ف.، سیدنوزادی، م.، پریزاده، م.، بهداشت جامع عمومی.  جلد 1، ویرایش 2. تهران : ارجمند، 1382.

    29. حیدری، ع.، نجار، ل.، استاجی، ز.، « نقش پرستاران در اداره درد بیماران مبتلا به بیماری های عروق کرونر در بیمارستان واسعی سبزوار» مجله دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 1387، دوره 10شماره 2، ص: 64-59.

    30. Black J., Hawks J., Medical surgical nursing, 8th edition: St louis missouri saunders elsevier, 2007; 355, 357, 363, 366.

    31. نسیون پور، ش.، درد. تهران: انتشارات تیمورزاده،1383.

    32. Van Damme S., Is distraction less effective when pain is threatening? An experimental investigation with the cold pressor task? . European Journal of Pain, 2008,12; 60-67.

    33. معماریان، ر.، کاربرد مفاهیم و نظریه‌های پرستاری. تهران: نشر آثار علمی دانشگاه تربیت مدرس، 1378، ص: 126.

    34. پولادی ریشهری، ع.، روان شناسی درد. تهران : انتشارات نسل نواندیش، 1385.

    35. Ramont R P., Niederinghaus D M., fundamental nursing care. 1th edition. Newjersey: prentic hall, 2004; 339,335.

    36. الهی، ف.، درد مزمن: ماهیت، تجربه، مداوا، اثرات جانبی. تهران : انتشارات تیمورزاده، 1380.

    37. مراد علیزاده، ف.، " بررسی مقایسه ای تاثیر دو روش غیر دارویی کاهنده درد (آرامسازی پیشرونده عضلانی و موسیقی) بر میزان درد بیماران سرطانی بستری در بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1384" پایان نامه کارشناسی ارشد پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی تهران، 1384.

    38. Kozier b, et al. fundamental of nursing concepts process and practice. 8thed.Usa: julielevin. 2008.

    39. Ferrell B., Ethical perspectives on pain and suffering. Pain management nursing, 2005, 6(3); 83-90.

    40.Guyton AC., Hall JE.,Text book of medical physiology. 11th edition. Philadelphia: W.B saunders co, 2006.

    41. Carven R F., Hirnle C., Fundamental of nursing. 4th edition. philadelphia: lippincott Williams & wilkins, 2003.

    42. Monahan FD., Medical surgical nursing : Health and illness perspectives. 8th edition. mosby elsevier, 2007; 321, 336, 337, 349.

    43. Stannard CF., Kalso E., Ballantyne j.,Evidence- based chronic pain management.1th edition BMJI books. WTLCY. BLACK WELL.2010.

    44. محمد حسینی، س.، "تحریک الکتریکی از راه پوست در کنترل درد پس از جراحی سزارین" فصلنامه علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج (ارمغان دانش)،1381، شماره28، ص: 16- 9.

    45. Ferrell B., Ethical perspectives on pain and suffering. Pain management nursing, 2005, 6(3); 83-90.

    46. اندرسن، دینا؛ اصول جراحی قلب و عروق شوارتز. ترجمه دکتر محمد فخری، انتشارات ارجمند. تهران، 1389.

    47. Nickel E., Smith T., Analgesia in the Intensive Care Unit. Critical care nursing, 2001, 3(2); 207-220.

    48. عسگری ،م.، مراقبتهای پرستاری ویژه دربخشهای ‍‍‍CCU، ICU ودیالیز. تهران: بشری،1381.

    49. Stong J., Unruh M., Wright A., Baxter D., A text book for therapists, Churchill livingstone: Mosby and WB saunders Co, 2002; 136.

    50. تک‌فلاح، ل.، " مقایسه تاثیر روغن گل‌مغربی و ویتامین E بر درد و حساسیت دوره‌ای پستان در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر اصفهان در سال 1386" پایان‌نامه کارشناسی ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ص:  18 و 25.

    51. Timby BK., Fundation nursing skills and concepts. 8th edition. Philadelphia: Lippincott Co, 2005; 395.

    52. بهزاد، س.،" نحوه اجرای عطر درمانی" فصلنامه علمی پژوهشی درمانی طب کل‌نگر، 1385، سال سوم  شماره 8، ص: 19.

    53. بدایت آ.، "ماهیت درد" مجله درد، 1383، سال ششم شماره 55، ص:25.

    54. Roth w., Kling  J., Gockel I., Rumelin A., Hessmann MH., Meurer A., et al. Dissatisfaction with post-operative pain management - A prospective analysis of 1071 patients. Journal of Acute Pain, 2005; 7; 75-83.

    55. Phipps  W., Sands JK., marek JF., Medical  surgical  Nursing  concepts   clinical  practice. ST  Lowis :Mosby co, 2004.

    56. Polit DF., Beck CT., Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice. 8th edition. Philadelphia : Lippincott, 2008 ;106.

    57. Melotti R M., Dekel BG., Carosi F., Ricchi E., Chiari P., D’Andrea A., et al., Categories of congruence between inpatient self-eported painand nurses evaluation. European Journal of Pain, 2008; 1-9.

    58. توکلی، ع.، نوروزی، م.، حاجی زاده، ع.، "میزان رضایت بیماران از تسکین بعد از درد بعد از عمل جراحی در بیمارستان های آموزشی کرمان" مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، 1386، سال یازدهم شماره 2، ص: 214-206.

    59. مدانلو، م.، سیدفاطمی، ن.، باستانی، ف.، پیروی، ح.، بهنام پور، ن.، حسام، م.،]و دیگران[: "مقایسه برآورد درد توسط بیماران و پرستاران تریاژ" مجله پرستاری مراقبت ویژه، 1389.  دوره 3 شماره 1، ص:28-23.

    60. نیک اندیش، ر.، غفاری، م.، "بررسی شدت درد و رضامندی بیماران در 24 ساعت نخست پس از عمل جراحی در زنان" مجله تحقیقات پزشکی، 1384. دوره 3 شماره 3،  ص: 131-120.

    61. Dealyl., Norwood S.,nurse's perceptions of barriers to effective pain management for post-surgical patients. Master of Scince Nursing thesis. Umi university. 2002.

    62. حجتی، ح.، شریف نیا، ح.، طاهری، ن.،  آمار و روش تحقیق در پرستاری و علوم پزشکی. تهران : جامعه نگر، 1389.

    63. ملک افضلی، حسین؛ ] و دیگران[ : روش شناسی پژوهش های کاربردی در علوم پزشکی. ویرایش اول. تهران: دانشگاه علوم پزشکی تهران، 1383.

    64. وروانی، پ.، الحانی، ف.،محمدی، ع.، "بررسی تاثیر تشکیل کمیته پرستاری درد بر توانمندی پرستاران در فرآیند سنجش درد".مجله پژوهش پرستاری، 1388، دوره 4 شماره 14، ص: 58-49.

    65. ذاکری مقدم، م.، علی اصغرپور،م.، مهران، ع.، محمدی، س.، " تاثیر آموزش به بیمار پیرامون کنترل درد بر میزان اضطراب قبل از عمل در بیماران تحت اعمال جراحی شکم" مجله دانشگاه علوم پزشکی تهران (حیات)، 1388،  دوره 10 شماره 4، ص: 22-13.

    66. اقبالی، م.، سخندانی، م.، خلیفه زاده، الف.،" استانداردهای اداره درد و پیشنهاد استاندارد مناسب کشوری در سال ۱۳۸۴" مجله دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، 1385، شماره 10،  ص: 23-12.

    67. Pudner R., Nursing the surgical patient. Edinburgh, Scotland Elsevier, 2005; 97-105.

    68. Leinonen T., Leino-Kilpi H., Research in peri-operative nursing care. J Clin Nurse, 1999, 8(2);123-138.

    69. مرادی، م.، گودرزی، آ.، مبانی ارتباطات در پرستاری. تهران: خوشه، 1378.

    70. Allahyari A., Alhani F., Methods and processes to pediatrics' preparation for injection due to pain reduction. Iranian Journal of pediatrics, 2005; 1; 238.

    71. Glasper A., Richardson M., A text book of children's and young People's Nursing. Churchill Livingston, 2006; 234.

    72.Kelly AM., Patient satisfaction with pain management dose not correlate with initial or discharge, or change in VAS score in the emergency department. JE emerge Med, 2000;19(2);113-6.

    73. ماهنامه نظام پرستاری. دوره جدید. ش 12. آبان و آذر 1389. ص 19

    74. Lin CC., Applying the American pain society’s QA standards to evaluate the quality of pain management among surgical, oncology and hospice inpatients in Taiwan. Pain, 2000; 87 (1); 43-49.

    75. Miaskowski C., Nichols R., Brody R., Synold T., Assessment of patientatisfactionutilizing the American Pain Society's quality assurance standards on acute and cancer related pain. J Pain Symptom Manage, 1994; 9(1); 5-11.

    76. Murola L., Patient Satisfaction with Postoperative Pain Management-Effect of Preoperative Factors. Pain Management Nursing, 2007; 8( 3); 8-14.


موضوع پایان نامه مقایسه درک پرستار و بیمار از کیفیت اداره درد در بیماران تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر بستری در بخش جراحی قلب بیمارستان دکتر حشمت رشت در سال 1389, نمونه پایان نامه مقایسه درک پرستار و بیمار از کیفیت اداره درد در بیماران تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر بستری در بخش جراحی قلب بیمارستان دکتر حشمت رشت در سال 1389, جستجوی پایان نامه مقایسه درک پرستار و بیمار از کیفیت اداره درد در بیماران تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر بستری در بخش جراحی قلب بیمارستان دکتر حشمت رشت در سال 1389, فایل Word پایان نامه مقایسه درک پرستار و بیمار از کیفیت اداره درد در بیماران تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر بستری در بخش جراحی قلب بیمارستان دکتر حشمت رشت در سال 1389, دانلود پایان نامه مقایسه درک پرستار و بیمار از کیفیت اداره درد در بیماران تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر بستری در بخش جراحی قلب بیمارستان دکتر حشمت رشت در سال 1389, فایل PDF پایان نامه مقایسه درک پرستار و بیمار از کیفیت اداره درد در بیماران تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر بستری در بخش جراحی قلب بیمارستان دکتر حشمت رشت در سال 1389, تحقیق در مورد پایان نامه مقایسه درک پرستار و بیمار از کیفیت اداره درد در بیماران تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر بستری در بخش جراحی قلب بیمارستان دکتر حشمت رشت در سال 1389, مقاله در مورد پایان نامه مقایسه درک پرستار و بیمار از کیفیت اداره درد در بیماران تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر بستری در بخش جراحی قلب بیمارستان دکتر حشمت رشت در سال 1389, پروژه در مورد پایان نامه مقایسه درک پرستار و بیمار از کیفیت اداره درد در بیماران تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر بستری در بخش جراحی قلب بیمارستان دکتر حشمت رشت در سال 1389, پروپوزال در مورد پایان نامه مقایسه درک پرستار و بیمار از کیفیت اداره درد در بیماران تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر بستری در بخش جراحی قلب بیمارستان دکتر حشمت رشت در سال 1389, تز دکترا در مورد پایان نامه مقایسه درک پرستار و بیمار از کیفیت اداره درد در بیماران تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر بستری در بخش جراحی قلب بیمارستان دکتر حشمت رشت در سال 1389, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه درک پرستار و بیمار از کیفیت اداره درد در بیماران تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر بستری در بخش جراحی قلب بیمارستان دکتر حشمت رشت در سال 1389, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه درک پرستار و بیمار از کیفیت اداره درد در بیماران تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر بستری در بخش جراحی قلب بیمارستان دکتر حشمت رشت در سال 1389, پروژه درباره پایان نامه مقایسه درک پرستار و بیمار از کیفیت اداره درد در بیماران تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر بستری در بخش جراحی قلب بیمارستان دکتر حشمت رشت در سال 1389, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مقایسه درک پرستار و بیمار از کیفیت اداره درد در بیماران تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر بستری در بخش جراحی قلب بیمارستان دکتر حشمت رشت در سال 1389, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه درک پرستار و بیمار از کیفیت اداره درد در بیماران تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر بستری در بخش جراحی قلب بیمارستان دکتر حشمت رشت در سال 1389, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه درک پرستار و بیمار از کیفیت اداره درد در بیماران تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر بستری در بخش جراحی قلب بیمارستان دکتر حشمت رشت در سال 1389, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه درک پرستار و بیمار از کیفیت اداره درد در بیماران تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر بستری در بخش جراحی قلب بیمارستان دکتر حشمت رشت در سال 1389, رساله دکترا در مورد پایان نامه مقایسه درک پرستار و بیمار از کیفیت اداره درد در بیماران تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر بستری در بخش جراحی قلب بیمارستان دکتر حشمت رشت در سال 1389

(پایان نامه) جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد آموزش پرستاری (گرایش داخلی- جراحی) چکیده: زمینه و هدف: مداخلات الکتروفیزیولوژیک از جمله روش های جدید در تشخیص و درمان دیس ریتمی ها بوده و مانند هر مداخله تهاجمی دیگر، عوارضی همچون اضطراب را به دنبال دارد. با توجه به اثرات اضطراب بر شاخصهای همودینامیک و ناراحتی بیماران، به کاربردروشهایی ایمن و کم هزینه برای کننرل این مشکل روانشناختی نیاز ...

پایان‌نامه: جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد پرستاری (گرایش آموزش داخلی- جراحی) خلاصه عنوان:تاثیر موسیقی و رایحه درمانی بر اضطراب و درد بیماران تحت عمل جراحی کوله سیستکتومی : یک کارآزمایی بالینی تک سوکور مقدمه: امروزه کنترل یا کاهش درد و اضطراب پس از عمل جراحی، به عنوان یکی از اجزای مهم مراقبت پس از جراحی از موضوعات چالش است. به جهت عوارض سایر روش ها، تاکید زیادی بر استفاده از درمان ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه مقدمه : حفظ ایمنی و پیشگیری از پیامد­های جانبی به ویژه در بیماران بستری در بخشها به صورت یک نگرانی جهانی در حوزه بهداشت و سلامت در آمده و موجب طرح موضوع اثر بخشی شرایط محیط کار شده است. اهداف: این مطالعه با هدف تعیین ارتباط درک پرستاران از شرایط محیط کار با پیامدهای ایمنی بیماران بستری در بخشهای مراقبت ویژه مراکز ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مراقب های ویژه پرستاری چکیده سابقه و هدف: بهبود کیفیت زندگی مهمترین هدف مداخلات درمانی در بیماری های مزمن قلمداد می گردد، بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین نتایج استفاده از روش های درمانی مختلف بر کیفیت زندگی مبتلایان به سندرم حاد کرونری انجام شد. مواد و روش ها: مطالعه گروهی در مبتلایان به سندرم کرونری حاد بستری شده در بیمارستان شهید بهشتی کاشان در سال ...

پایان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد آموزش پرستاری ( گرایش داخلی جراحی ) چکیده: مقدمه: آسیب مغزی ناشی از ضربه (TBI) یکی از مهم ترین مسائل سلامت عمومی است که تاثیر اجتماعی بسیار قوی روی میزان ابتلا و مرگ و میر جمعیت دارد. از آنجایی که افراد مبتلا به TBI اغلب توانایی­های عملکردی خود را از دست می دهند و زندگی وابسته­ ای دارند در نتیجه این بیماران جهت مراقبت و حمایت به مراقبت­ ...

پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته پرستاری مراقبت های ویژه چکیده: مقدمه: امروزه یکی از راه های تهاجمی متداول در امر مراقبت های درمانی استفاده از تزریقات وریدی است، و مانند هر روش دیگری دارای عوارض زیادی است که شایع ترین آنها فلبیت است و یکی از اهداف درمانی پیشگیری از آن می باشد. براین اساس، این مطالعه با هدف تعیین تاثیر پماد کلوبتازول با پماد نیتروگلیسیرین بر پیشگیری از فلبیت ...

پایان­نامه: جهت دریافت درجه ­کارشناسی ارشد پرستاری (گرایش آموزش پرستاری داخلی جراحی) چکیده مقدمه: امید از مهمترین منابع مقابله­ای برای بیماران مبتلا به سرطان است. حمایت پرسنل درمانی و حمایت اجتماعی در ارتقاء امید نقش دارند. سطح حمایت پرسنل­درمانی و حمایت اجتماعی مهیا شده توسط خانواده و دوستان و ارتباط آن با امید و نیز انواع، منابع و راهکارهای ارتقاء دهنده امید در بیماران ایرانی ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد پرستاری(رشته مراقبت های ویژه) چکیده مقدمه:زخم فشاری، یک آسیب بافتی است که به واسطه فشار ایجاد می شود و می تواند پوست، عضله، بافت همبند، غضروف و استخوان را درگیر کند. زخم فشاری، یک فرایند دردناک، ناتوان کننده می باشد و سلامتی فرد را با افزایش مرگ ومیر و ناخوشی برحسب افزایش طول مدت بستری، افزایش میزان عفونت و افزایش نیاز برای روش های جراحی به ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته پرستاری مراقبت های ویژه چکیده: مقدمه: بیماران نارسایی مرحله نهایی کلیه، درد ناشی از کانولاسیون های مکرر فیستول را به عنوان شدیدترین استرس حاصل از روند درمان و بزرگ ترین دغدغه زندگی خود می دانند. پرستاران به عنوان یکی از اهداف اساسی اقدامات خود، وظیفه تسکین این درد را بر عهده دارند. براین اساس، این مطالعه با هدف تعیین تاثیر دو داروی موضعی ...

پایان­نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد پرستاری (گرایش مراقبت های ویژه) چکیده مقدمه: سوء­ تغذیه، یک اختلال تغذیه ­ای ناشی از کاهش یا عدم تعادل دریافت انرژی، پروتئین، ویتامین و املاح معدنی است. از جمله بیمارانی که سوء­تغذیه انرژی- پروتئین در بین آنان شیوع بالایی دارد، مبتلایان به مراحل نهایی بیماری کلیوی می­باشند. با وجود تحقیقات زیاد در ارتباط با شیوع سوء­تغذیه در بین بیماران ...

ثبت سفارش