پایان نامه بررسی میزان بروز زخم فشاری در بیماران در معرض خطر بر اساس مقیاس برادن و پیش بینی کنندگی عوامل مرتبط بر ایجاد آن در مراکز آموزشی درمانی منتخب شهر رشت در سال1391-1390

word 1 MB 31989 89
1391 کارشناسی ارشد علوم پزشکی
قیمت قبل:۶۳,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه

    جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد پرستاری(رشته مراقبت های ویژه)

    چکیده

    مقدمه:زخم فشاری، یک آسیب بافتی است که به واسطه فشار ایجاد می شود و می تواند پوست، عضله، بافت همبند، غضروف و استخوان را درگیر کند. زخم فشاری،  یک فرایند دردناک، ناتوان کننده می باشد و سلامتی فرد را با افزایش مرگ ومیر و ناخوشی برحسب افزایش طول مدت بستری، افزایش میزان عفونت و افزایش نیاز برای روش های جراحی به مخاطره می اندازد امروزه زخم فشاری پس از سرطان و بیماریهای قلبی عروقی،  سومین بیماری پر هزینه محسوب می شود.

     .هدف: هدف از این مطالعه، تعیین میزان بروز زخم فشاری در بیماران در معرض خطر بر اساس مقیاس برادن وپیش بینی کنندگی  عوامل مرتبط بر ایجاد آن بود.

    مواد و روش ها: این پژوهش یک  مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی می باشد نمونه گیری به طورتدریجی بر روی 350 بیمار بستری در بخش های ارتوپدی،آی سی یوها، داخلی اعصاب در مراکز آموزشی درمانی منتخب شهر رشت انجام شد.  ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش شامل پرسشنامه  3 قسمتی بود. قسمت اول، فرم ثبت ویژگی های فردی- اجتماعی و طبی، قسمت دوم، فرم ثبت محل های شایع برای بروز زخم فشاری، قسمت سوم، مقیاس پیشگویی کننده برادن.داده ها از طریق آزمون های تی، کای دو، فیشر و رگرسیون لجستیک مورد تحلیل آماری قرار گرفت.

    نتایج:از 350بیمار مورد مطالعه، 221 بیمار مرد و 129 بیمار زن بودند.و میانگین سنی بیماران 20.54_+77/49 بود.میزان بروز زخم فشاری در این مطالعه 6/22 درصد بوده است. بیشترین میزان بروز زخم فشاری در بیماران بستری در بخش های آی سی یو  ایجاد شده بود.شایع ترین محل برای ایجاد زخم فشاری، پاشنه پا(8 درصد)، باسن(7/5درصد)، ساکروم(4/3 درصد) بود.در آنالیز رگرسیون لجستیک احتمال تشکیل زخم فشاری در بیماران دارای ادم، 16/4برابر،  در بیماران با میانگین سطح هوشیاری پایین تر،  81/0 برابر، در بیماران دارای بیماری مزمن،  31/2 برابر، در بیماران دارای ترکشن،  24/2 برابر ، در بیماران دارای بی اختیاری مدفوع،  71/2 برابر، در بیماران دارای بی اختیاری ادرار 4/0 برابر، در بیماران با مدت بستری طولانی تر،  17/1 برابر ، در بیماران مسن تر،  02/1 برابر  افزایش یافته بود. شانس تشکیل زخم فشاری در درک حسی کاملا" محدود در برابر عدم اختلال حسی 1.71 برابر و در درک حسی کمی محدود 59/3 برابر افزایش یافته بود. شانس تشکیل زخم فشاری در حرکت خیلی محدود در برابر عدم محدودیت در تحرک 82/3 و در برابر کاملا" بی حرکت 97/19 برابر افزایش یافته بود.شانس تشکیل زخم فشاری در زیر مجموعه مشکل بالقوه اصطکاک در برابر عدم مشکل در اصطکاک 47/2 و در زیر مجموعه مشکل 51/6 برابر افزایش یافته بود.

    نتیجه گیری: میزان بروز زخم فشاری در ایران مشابه سایر کشور ها می باشد، استفاده از یک روش استاندارد ارزیابی بیمار و توجه به عوامل ایجاد زخم فشاری قبل از بستری می تواند در شناسایی بیماران در معرض خطر و کاهش بروز زخم فشاری تأثیر بسزایی داشته باشد.

    کلید واژه ها: بیماران بستری ، زخم بستر،  عوامل خطر.

     

    زمینه پژوهش:

    وسیع ترین  بافت بدن است و حدود 15 درصد وزن بدن را به خود اختصاص داده است. پوست دارای ساختمانی پیچیده است و اعمال متعدد و اساسی در بدن انجام می دهد که شامل حفاظت فیزیکی و شیمیایی،  عملکرد حسی،  تعادل مایع،  تنظیم درجه حرارت، ایجاد واکنش های کهیری و حساسیت و بر افروختگی، تولید ویتامینD می باشند.  پوست در بیا ن احساسات نقش داشته و در مفهوم از خود و تصویر ذهنی از جسم خویش نیز دخالت می کند . پس داشتن پوست سالم از جنبه های مختلف بسیار مهم می باشد . تغییر در تمامیت پوست خطر ناک است و می تواند تهدید کننده زندگی باشد . این امر در افراد سالخورده، افراد بی حرکت، ا فراد دچار مشکلات مزمن و افراد بستری در واحد های مراقبتی حاد مهم است .زخم های فشاری شایع ترین علت اختلال در تمامیت پوست هستند (1) .

    زخم فشاری  یک مشکل شایع و پرهزینه در مراقبت از بیماران می باشد بروز زخم فشاری یک شاخص کلیدی در مراقبت پرستاری محسوب می گردد و  به عنوان یک مشکل با لینی مهم در اجرای مراقبت سلامتی مطرح بوده و با مرگ و میر و ناخوشی همراه است (2) .

     زخم های فشاری، مسئله ای  است که از دیر باز وجود داشته است و قدمت زخم فشاری و درمان آن به اندازه عمر بشر است . مصریان باستان با مشکل زخم فشاری آشنا بوده اند.  قدیمی ترین دست نوشته موجود در خصوص زخم فشاری متعلق به فابریکوس هیلدانوس[1] است . در این پاپیروس[2] 5000 ساله،  یک پزشک مصری زخم فشاری را در یک بیمار ضایعه نخاعی به عنوان زخمی که درمان نمی شود، توصیف کرده است . در مومیایی های مصری شواهدی از وجود  زخم های فشاری مشاهده شده که با قطعه ای از پوست یک حیوان پوشانده شده بودند و برخی از این زخم ها حتی در خود نشانه هایی از التیام نیز داشتند . در اروپا در قرن 16 میلادی جراح فرانسوی امبروز پار[3] زخم های فشاری را به عنوان یک بیماری التیام ناپذیر که فقط استراحت، ورزش و یک رژیم غذایی خوب می توانند در بهبود آن تاثیر گذار باشند،  توصیف کرد (3) .زخم های فشاری سال ها به غلط زخم بستر نامیده می شد، اما پس از درک تاثیر فشار در ایجاد زخم فشاری، عبارت زخم فشاری به جای واژه زخم بستر به کار می رود (4) . امروزه زخم فشاری پس از سرطان و بیماریهای قلبی عروقی،  سومین بیماری پر هزینه محسوب می شود (5) . هر گونه ضایعه ای که در اثر فشار مداوم،  کشش، نیروی اصطکاک ایجاد شده و منجر به آسیب پوست و بافت های زیرین آن شود، زخم فشاری  نامیده می شود (6). زخم فشاری،  یک فرایند دردناک، ناتوان کننده بوده و سلامتی فرد را با افزایش مرگ و میر و ناخوشی برحسب افزایش طول مدت بستری، افزایش میزان عفونت و افزایش نیاز برای روش های جراحی به مخاطره می اندازد (7). رویکرد علمی به زخم فشاری از قرن 19 آغاز شد (8) .

    سالیانه در آمریکا، بیش از 3/1 میلیون بزرگسال دچار زخم فشاری می شوند. میزان شیوع آن متغیر است و به شرایط بالینی بستگی دارد . شیوع آن در بیمارستان ها 38-4درصد و در مراقبتهای طولانی مدت 9/23-2/2درصد و در مراقبتهای در منزل 17-0 درصد است. شیوع زخم فشاری در سالمندان بین 11-3  درصداست(5) . شیوع زخم فشاری در آمریکا از6/13درصد برای بیماران با مدت بستری کم و 1/42 درصدبرای بیماران با بستری طولانی مدت ذکر گردیده است (9) .

    شیوع زخم فشاری در بخش مراقبت ویژه بیمارستان های دانمارک4درصد ودربیمارستان های آلمان تا 49درصد می  باشد (10) . در سال 2002  میزان شیوع زخم فشاری در بیمارستان های اروپایی حدود 1/ 18 درصد برآورد شده است. و  زخم فشاری درجه 2،3 و 4 در بیمارستانهای آمریکا 11-3 درصد و در بیمارستان های هلند 8/11-6/7 درصد برآورد شده است (5) .

    افراد سالمندی که برای انجام اعمال ارتوپدی(نظیر تعویض مفصل ران و درمان شکستگی استخوان های دراز) در بیمارستان بستری می شوند با میزان بروز 66 درصد و بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه  با میزان بروز 33 درصد بیش از بیماران دیگر در معرض خطر ابتلا به زخم فشاری قرار دارند(4).

     بیماری و مرگ ومیر با زخم فشاری رابطه معنی داری دارند . میزان مرگ در بیماران دارای زخم فشاری،

     6-2 درصد بیش از بیماران فاقد زخم است. شایع ترین علت مرگ در بیماران دارای زخم فشاری مزمن، نارسایی کلیه و آمیلوئیدوزیس[4] و در افراد دارای زخم  فشاری  حاد،  وجود  بیماریهای  همراه  یا  سپسیس[5]

     می باشد (11) . در بیماران با سابقه تشکیل زخم فشاری، میزان بروز زخم فشاری مجدد در طی یک دوره 6 ماهه، 26 درصد افزایش می یابد. بهبود زخم فشاری در بیماران دچار بیماری های مزمن در بعضی از موارد یک سال طول کشیده است(4). در مطالعه ریحانی کرمانی و حقیری( 1386 (، میزان بروز زخم فشاری  در بخش مراقبت های ویژه جراحی مغز و اعصاب  و ستون فقرات بیمارستان باهنر کرمان،  22.7درصد بوده است (12) . تقریبا"60 - 57 درصد زخم های فشاری در بیمارستان در دو هفته اول بستری شدن رخ میدهد  و 70 درصد آن در افراد بالای 70 سال ایجاد می شود .  95 درصد زخم های فشاری در اندام های تحتانی ایجاد می شود،  36 درصد زخم های فشاری در ساکروم[6] و 30 درصد در پاشنه تشکیل می شود (5) .درکشورهای پیشرفته که امید به زندگی افزایش یافته است،  میزان بروز زخم فشاری نیز افزایش یافته است (13) .

    بیماران بد حال بستری در بخش های ویژه مستعد ایجاد زخم فشاری ناشی از بی تحرکی و تماس مکرر با عوامل خطر مرتبط با توسعه زخم فشاری می باشند (14). در بخش مراقبت ویژه به ازای هر روز اتصال به دستگاه تهویه مکانیکی، خطر ایجاد زخم فشاری 2/4 درصد افزایش می یابد (15)  .                                                                                                        

    از لحاظ اقتصادی،  درمان یک زخم فشاری در ایالات متحده آمریکا  2731 دلار و کل هزینه برای پذیرش یک بیمار برای درمان زخم فشاری 37288 دلار می باشد.  به طور کلی زخم فشاری، سا لیانه هزینه‌ای معادل 2/2 تا 6/3 میلیارد دلار را به سیستم بهداشتی تحمیل می‌کند (9). کیرمن و مولنار(2006) بیان می‌کنند که زخم‌ های فشاری2.2 میلیون روز کاری بیمارستانی به نظام مراقبت درمانی ایالات متحده آمریکا تحمیل می‌کنند(4).هرساله‌درآمریکا5/2میلیون زخم فشاری در بخش حاد، تحت درمان قرار می‌گیرند (16) .                                                                                                      

      در آمریکا هر زخم فشاری،  علاوه بر ایجاد درد، مستقل از سایر عوامل خطر، حداقل چهار روز به طول بستری بیمار افزوده و خطر ابتلاء به عفونت بیمارستانی را 25 درصد افزایش می دهد . بیماران دارای بی اختیاری مدفوعی، 22 برابر بیش از سایر بیماران در معرض خطر ایجاد زخم فشاری هستند و هرگاه بی حرکتی هم به مشکل بی اختیاری افزوده شود، خطر ایجاد زخم فشاری به 37 برابر افزایش می یابد. شیوع زخم فشاری در بخش مراقبت ویژه متغیر بوده و حدود 41 – 14 درصد می باشد و میزان بروز آن  56-1درصد  می باشد. که این مقادیر 3-2 برابربیماران بستری در سایر بخش های بیمارستانی می باشد (17).

    اغلب بیماران بستری در بخش مراقبت ویژه از نظر فعالیت فیزیکی و جنبش محدودیت دارند و به دلیل کاهش توانایی در تغییر وضعیت خود در معرض فشار طولانی مدت و شدید می باشند . مسئله دیگری که این بیماران با آن مواجه هستند،   کاهش درک حسی در نتیجه بیهوشی و دریافت آرام بخش ها می باشد. درک حسی با سطح هوشیاری وحس پوستی ارتباط دارد . بیمار ممکن است نتواند درد ناشی از فشار شدید را درک کرده و به طور مستقل تغییر وضعیت دهد یا درخواست تغییر وضعیت کند (17) . با ایجاد هر یک زخم فشاری، تراکم کار پرسنل بخش مراقبت ویژه تا50  درصد افزایش می یابد. افزایش تراکم کاری در بخش مراقبت ویژه و افزایش مدت اقامت در بیمارستان، علل اصلی هزینه های مربوط به درمان زخم فشاری هستند. 65 درصد هزینه های اضافی زخم فشاری در بیمارستان های آموزشی آمریکا به دلیل بستری شدن طویل مدت در بیمارستان است و 25 درصد مربوط به مراقبتهای پرستاری،7درصد  مربوط به وسایل مخصوص مثل تخت و تشک و 3 درصد باقیمانده به دلیل  مصرف داروها ، پانسمان ها و فیزیوتراپی و رژیم های غذایی است (5) .

    مناطق مستعد زخم فشاری شامل نواحی خاجی،  تروکانتر بزرگ[7]،  پاشنه،  زانو،  قوزک،  برجستگی داخلی درشت نی،  سر استخوان نازک نی ،  کتف وآرنج می باشد. شایع ترین محل بروز زخم فشاری، ساکروم با 49- 30  درصد و سپس پاشنه ها با 36- 19 درصد  می باشد به طور کلی، 60  درصد زخم ها در منطقه لگن اتفاق  می افتد (9). به ندرت زخم فشاری در بینی ، گوش ها، لب ها، دیده می شود (5) .                                                                                                                                      

    بیش از 100 عامل خطر برای ایجاد زخم فشاری در بیمارستان های عمومی در متون مختلف شناسایی گردیده است (15) .  عوامل بالقوه زمینه ساز بروز زخم فشاری در فرد به صورت عوامل داخلی که شامل سوءتغذیه،  اختلال نرولوژیک،  کاهش حرکت و فعالیت ، افزایش سن،  بی اختیاری ها ،  رطوبت پوست ، وضعیت ذهنی، وضعیت پوست و مصرف داروها می باشد. عوامل خارجی  که شامل فشار، اصطکاک و نیروی کششی می باشد. مهمترین عامل خارجی ایجاد زخم فشاری،  فشار می باشد. هرگاه در مدت زمانی بیش از 2 ساعت فشار موجود بر عروق کاپیلاری شریان ها در نقطه ای به 70 میلی متر جیوه برسد زخم فشاری ایجاد می شود که انسداد جریان خون، لنف ، محرومیت بافت از اکسیژن و مواد غذایی ، اختلال در دفع مواد زائد سلولی و در نهایت مرگ سلولی ایجاد می شود ( 18) .

    زخم فشاری همراه با درد، مشکلات روحی، از دست دادن عملکرد، باعث افزایش میزان بروز عفونت شده و به طور معناداری هزینه های اقتصادی را افزایش می دهد و طول مدت بستری در بیمارستان را طولانی تر می کند.و  بنابراین مؤثرترین  اقدام برای زخم فشاری، جلوگیری از گسترش آن می باشد (19و24).

     در مطالعه بلورچی فرد و دیگران(1388)  میزان بروز زخم فشاری در بیماران بستری در بخش های ارتوپدی در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، 13.9  درصد بوده است (13) .  

    در مطالعه اکبری ساری و همکاران( 1389 ( میزان بروز زخم فشاری در بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان  های آموزشی وابسته به  دانشگاه علوم پزشکی تهران  از 7 /3 درصد(در بین بیماران مبتلا به توده ناحیه سر و گردن) تا 44 درصد(در بیماران مبتلا به عفونت) متغیر بود(20) .

    در مطالعه مانزانو[8]و همکاران،  که تحقیق کوهورت آینده نگری را با هدف تعیین  میزان بروز زخم فشاری و عوامل خطر مرتبط بر ایجاد آن  در بیماران تحت تهویه مکانیکی در بخش های مراقبت های ویژه کشور اسپانیا (9 بخش مراقبت ویژه در 5 بیمارستان )در سال 2001 طی دو دوره 5 ماهه در تابستان و زمستان  را انجام دادند،میزان بروز زخم فشاری 0 تا 29 درصد بوده است. افزایش طول مدت بستری در بخش مراقبت ویژه با عوامل خطر بیشتری برای ایجاد زخم فشاری،همراه می باشد . میزان بروز زخم فشاری در فصل زمستان 4 برابر بیشتر از فصل تابستان می باشد. تاکنون هیچ مطالعه ای از تاء ثیر فصل ها بر میزان بروز زخم فشاری منتشر نگردیده است. یافته های این مطالعه نشان داد که بین سن بالاتر و شیوع زخم فشاری رابطه معناداری وجود دارد. تغییر وضعیت دادن بیماران در بخش مراقبت های ویژه اغلب مشکل بوده و به طور بالقوه خطرناک است و آموزش در این زمینه به پرسنل همیشه انجام نمی گردد(15).

       به دلیل بالا بودن هزینه درمان و پی آمدهای نامطلوب زخم فشاری، اولین اقدام پیشگیری از بروز زخم فشاری می باشد.  چرا که اغلب آن ها قابل پیشگیری می باشد.  پیشگیری مستلزم شناخت صحیح بیماران در معرض خطر با استفاده از ابزار مناسب و ارائه مراقبت پرستاری صحیح و کافی و استفاده از وسایل مناسب می باشد (21) . ابزار مفید برای پیش بینی زخم فشاری باید حساسیت  و ویژگی بالا، ارزش اخباری خوب و قابلیت استفاده آسان در عمل داشته باشد. در مجموع، بهترین ابزار پیش بینی کننده زخم فشاری در بیماران بستری، ابزار برادن[9] می باشد. این ابزار دو علت اساسی ایجاد زخم فشاری یعنی علت و شدت زخم، تحمل بافت نسبت به فشار را توضیح داده است (5) .

    Abstract

    Introduction: Pressure ulcer is a pressure-induced tissue injury that may affect skin, muscle, connective tissue, cartilage and bone. Pressure ulcer is a painful and disabling process which compromises one’s health by increasing mortality, illness due to increased hospitalization, increased infection and need for surgery. Today pressure ulcer is the third most expensive health problem after cancer and cardio-vascular diseases.

    Objective: The purpose of this study was to determine incidence of pressure ulcer in patients at risk according to the Braden scale and predicting factors influencing the development of pressure ulcer in selected educational-therapeutic centers in Rasht city.

    Methods: This is a cross-sectional descriptive analytic study. Samples chosen by consecutive method consisted of 350 hospitalized patients in orthopedic, ICUs, neuro medical wards in selected educational-therapeutic centers in Rasht city. The data collection tool consisted of three sections including1. Demographic and medical data form, 2.Common sites for development of pressure ulcer, 3. Predicting Braden scale. Data was analyzed using T, Chi square, Fisher test and logistic regression.

    Results: From 350 patients studied, 221 male, 129 female with mean age of 49.77_+20.54.

    Incidence of pressure ulcer in this study was 22.6%. The majority of pressure ulcer incidence was   in hospitalized patients in ICUs. The common sites for development of pressure ulcer were heel (28 patients), ischium (20 patients), and sacral regions (12 patients). In logistic regression analysis, the probability of  pressure ulcer was increased with edema 4.16 times, in patients with decreased level of consciousness 0.81 times, in patients with chronic illness 2.31 times, in patients with traction 2.24 times, in patients with bowel incontinence 2.71 times, in patients with urine incontinence 0.4 times, in patients with longer hospitalization 1.17 times, in older patients 1.02 times. The probability of pressure ulcer in completely limited sense of understanding versus lack of sense disorder was increased 1.71 times and in  little limited domain was 3.59 times. The probability of pressure ulcer in very limited motility versus lack of motility 3.82 and in complete inactivity 19.97 times. The probability of pressure ulcer was increased in probable friction versus lack of friction 2.47 and in problem sub group was6.51 times.

    Conclusion: the incidence of pressure ulcer in Iran is similar to other countries. The use of a  standard way evaluate patient and focus on factors of development pressure ulcer before hospitalized can influence on determine patients at risk and decrease of incidence pressure ulcer.

    Key words: Decubitus Ulcer, Inpatients, risk factors.

  • فهرست:

     

    زمینه پژوهش                                                                                                                                       2

    اهداف پژوهش                                                                                                                                      8

    سوالات پژوهش                                                                                                                                    8

    تعاریف نظری و عملی واژه ها                                                                                                                9

    پیش فرض های پژوهش                                                                                                                        11

    11                                                                                                                        محدودیت های پژوهش

    فصل دوم

    چارچوب پژوهش                                                                                                                                 13

    مروری بر مطالعات                                                                                                                                                                       29

    فصل سوم

    نوع پژوهش                                                                                                                                        43

    جامعه پژوهش                                                                                                                                   43

    نمونه پژوهش                                                                                                                                      43

    تعداد نمونه                                                                                                                                        44

    مشخصات واحدهای مورد پژوهش                                                                                                        44

    محیط پژوهش                                                                                                                                   45

    روش نمونه گیری                                                                                                                                 45

    ابزار گردآوری داده ها                                                                                                                           45

    تعیین اعتبار علمی ابزار                                                                                                                      46

    تعیین پایایی علمی ابزار                                                                                                                     46

    روش گردآوری داده ها                                                                                                                           47

    تجزیه و تحلیل داده ها                                                                                                                           47

    ملاحظات اخلاقی                                                                                                                               48

    فصل چهارم

    یافته های پژوهش                                                                                                                              50

    جداول و نمودارها                                                                                                                                 51

    فصل پنجم

    بحث و تفسیر نتایج پژوهش                                                                                                               80

    نتیجه گیری نهایی                                                                                                                             94

    کاربرد یافته ها                                                                                                                                  95

     پیشنهادات برای پژوهش های بعدی                                                                                                     97

    منابع انگلیسی و فارسی                                                                                                                    98

    پیوست‌ها:

    ابزار گرد آوری داده ها                                                                                                                                                                   

    چکیده انگلیسی

    عنوان انگلیسی

    منبع:

     

    اسدی نوقابی، اع. ، ذوالفقاری، م. ، ناصری، ر. ، درسنامه جامع پرستاری،  تهران : موسسه انتشاراتی اندیشه رفیع،1383،ص:223-222.

    2-Webester G.,Gavin N., Nicholas C.,Koleman K., Validity of the waterlow screening tool and risks for pressure injury in acute Care,British: Journal of nursing,2010: 4-10.

    3- Parsons  K., Pressure ulcer prevention and treatment following spinal cord injury , Paralyzed Veterans of America, 2000. [on line] .

    4- Kirman  CN ., Molnar  JA ., Pressure ulcers , non surgical treatment and principles , Emedicine ,  2006 .  [ on line ] .

    http://www.emedicine.com/plastic/production.htm. [ 15 June 2008]   

    5- قانعی، ر. ، قوامی ، ه. ، زخم فشاری در بخش مراقبت ویژه ، فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه ، 1389، دوره هشتم، شماره دوم، ص:100-90.

    6- Kootner G.,Dassen T., Hauss A., Schluer B., Pressure ulcer risk assessment in critical care;interrater  reliability and validity studies of   Braden and waterlow scales and subjective rating in two intensive care unit ,International journal of nursing Study,2010; 47: 671-677.

    7-Reilly E., Karakousis G.,Schrag SH.,Stawiski S., Pressure ulcer  in  the  intensive    care unit: the forgotten  enemy , Opus12 scientist,2007:17-30.           

    8-Sayer S., Turgut S., Dogan H.,Ekisi A., Yurtserer S.,Demirkan F.,et al. Incidence  of  pressure ulcer  in intensive  care  unit patient  at risk according  to the waterlow Scale  and  factors  influencing  the  development  of  pressure ulcer  , Journal  of  clinical  nursing  ,2008: 766-773.

    9- ای کین ، ج: راهنمای مراقبت از زخم. ترجمه رستم جلالی. تهران: نشر جامعه نگر-سالمی،

    1390،ص:40-30.

    10-Serpa L., Santos V., Peres G., Cavicchioli M.,Hermida M., Validity of thebraden and waterlow subscales in predicting pressure ulcer risk in hospitalized patients, Applied nursing research,2010:1-6

    11-Debashish N.,Jagdish S., Rattan R.,Vinayaka S.,Bed sore:top to bottom and bottom to top ,Indian surg,2008 ; 70 : 161-168.

    12- ریحانی کرمانی ، ح. ، حقیری ، ا. ، تعیین ریسک فاکتورهای زخم فشاری در بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه جراحی  مغز و اعصاب و ستون فقرات بیمارستان باهنر در تابستان 1384 با استفاده از  معیار برادن ،  پایان نامه   جهت اخذ درجه دکترای پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 1384،ص: 80-30 .

    13- بلورچی فرد ، ف. ،  عبدالرحیمی، م. ، بررسی میزان بروز زخم فشاری وعوامل خطر مرتبط با آن در بیماران بستری در بخش ارتوپدی، نشریه علمی پژوهشی دانشکده پرستاری ومامایی دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی،1388، دوره نهم، شماره 67، ص:5-1

    14-Theaker C., Pressure  sore  prevention  in  the  critically ill : what you don’t ،   what you  should  know  and  why it is  important , Intensive and critical care nursing,2003; 19 : 163-168.

    15-Manzano F., Navarro M., Roldan D.,Moral M., Leyva I.,Guerrero C., et al. Pressure ulcer incidence and risk factors in ventilated intensive care patient  , Journal of critical care,2010; 25 : 469-476.

    16-Reddy M., Gill S., Rochon P., Preventing pressure ulcers:A systematic review,Journal of American Medical Association,2006;296 (8):974-984 .

    17-Volman K., Ventilator associated pneumonia and pressure ulcer prevention  as target for  quality  improvement in the icu, Crit care nurse Clin  Am ,2006; 18: 453-467.

    18-خراسانی، ب. ، غفوری، ع. ، زخم فشاری و راههای پیشگیری و درمان، مجله توانبخشی، 1383، دوره پنجم، شماره 3، ص:65-60

    19-Weststrate J.,Hop W.,Vreeling A., Bruining H., The clinical  relevance  of  the  waterlow  pressure sore Risk scale In the icu,intensive care med,1998;24: 815-820.

    20-اکبری ساری، ع. ، بهشتی زواره، ز. ، عرب، م. ،رشیدیان، الف. ،گلستان، ب. ، عوامل موءثر بر ایجاد زخم فشاری در بخش مراقبت های ویژه  بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران، مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 1389، دوره هشتم، شماره 3، ص:92-81.

    21-Shahin E., Dassen T., Halfnes R., Predictive  validity  of  pressure  ulcer  risk  assesment  tools  in  intensive  care  patients, The world of critical care nursing,2007;5 :75-79.

    22- جهانشاهی ، م. ، بررسی کیفیت مراقبت های ارائه شده در پیشگیری از زخم های فشاری در بیماران بستری بخش های ارتوپدی یکی از مراکز آموزشی درمانی شهر رشت سال 1381، پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت ، 1382، ص:40-9.

    23-Institute for Healthcare Improvement , Five million lives campaign prevent pressure ulcers , 2006 . [ On Line] .

    http://www.ihi.org/ihi/programs/compaign/pressureulcers.htm [ 15 June 2008 ].

    24-سوزنی، آ. ، حسنی، م. ،تأثیر آموزش مدون  بر میزان آگاهی مراقبین و سیر بهبود زخم فشاری در مبتلایان به ضایعه نخاعی در شهرستان شاهرود، مجله دانشکده علوم پزشکی  و خدمات بهداشتی درمانی گناباد، 1386، ص:57-55.

    25- صدقیانی،ص . ، بررسی میزان تاءثیر پوستین گوسفند در پیشگیری از بروز زخم فشاری در بیماران بستری در بخش های مغز واعصاب بیمارستان های دانشگاهی شهر مشهد،مجله پزشکی    هرمزگان،1380،ص:7-1

    26-اسملتزر،س: پوست و سوختگی.ترجمه آسیه موحد پور ، مریم نمادی وثوق، اسماعیل شریعت، نشر جامعه نگر- سالمی،1389، ص:16-14

    27-کوهساری، م. ، مظفری ،ع. ،بررسی میزان فراوانی زخم فشاری در بیماران بستری در بخش مراقبت ویژه مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ، پایان نامه جهت اخذ دکترای حرفه ای پزشکی ،   دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه ،1382،ص:20-2.

    28-Lewis SH.,Medical surgical nursing, St.Louis:mosby Co,2000: 516.

    29-رفیعی،ح. ، احمدی نژاد، م. ، تعیین میزان بروز زخم های فشاری در بیماران بستری  در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان شهید باهنر کرمان،1388،ص:5-1.

    30-غفوری، ف. ، عبادی، ع. ، معرفی مقیاس های  پیش بینی خطر بروز زخم فشاری، فصلنامه آموزشی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...، 1390، سال دوازدهم، شماره 40، ص: 16-11.

          31- تایلور، ک: اصول و مفاهیم پرستاری. ترجمه اعضاء هیئت علمی  دانشکده پرستاری شهید بهشتی، انتشارات بشری، 1382، ص:509.

    32-Black J., Medical surgical nursing clinical  management for positive outcoms ,Philadelphia W.B.Saunders Co,2001: 1296.

    33- Potter P., Perry A., Fundamental of nursing, St.Louis:Mosby Co, 2001: 164

    34-- نیک پیما ، م .،  بررسی تاثیر و مقایسه استفاده موضعی از اسید های چرب ضروری و روغن های معدنی در پیش گیری از زخم های فشاری در بیماران بستری در بخش داخلی اعصاب بیمارستان شهدای تجریش، پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی تهران ،1379،ص:48-2.

    35- کاشی ، ع .، زندگی خوب و سالم با پیشگیری از زخم های فشاری، مرکز ضایعات نخاعی جانبازان،1387. . [ On Line]

    http://www.issarsci .ir/eduartsci.folder/eduartsci. 40 .htm> [21 Nov 2008 ]

    36-ذاکری مقدم،م .،علی اصغرپور،م . ،مراقبت های پرستاری ویژه در بخش بخش مراقبت ویژه،سی سی یو ،دیالیز،  چاپ اندیشه رفیع،تهران،1385،ص:268 -266.

     37-Carrie sussman PT.,Bates B.,Wound  care, USA: copyright by Aspen publishers Co,2001:327.

    38- Linton A.,Nursing care adults, Philadelphia W.B.Saunders Co,2000:262

    39- Clay M., Pressure sore prevention in nursing homes,Nursing standard,2002; 44 :45-50.

    40- Russel, L ., Phisiology of the skin and prevention of pressure sores , British Journal Nursing ,1998; 7 ( 18 ) : 1084 – 1098 .

    41- مقارئی  ، م.، ظریف صنایعی ، ن .، بررسی بروز و تعیین عوامل مستعدکننده زخم فشاری در بیماران بستری در بخش های داخلی ، جراحی ارتوپدی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سا ل 79-1378 ، فصلنامه پرستاری ایران ،1382، سال شانزدهم، شماره 34، ص:13-7

    42-Gebhardt K., Pressure ulcer prevention, Nursing Times,2002: 39-42.

    43-Craven R.,Hirnle C.,Fundamental of nursing human health function, Philadelphia: Lippincott,2000: 762.

    44-  حسینی روزبهانی ، زخم فشاری ، مرکز ضایعات نخاعی جانبازان، تیر 1387. [on line].   

    .>http ://www.issarsci .ir/eduartsci.folder/eduartsci.sore1 .htm > [21 Nov 200]

    45- سوزنی، الف.، خسروی، الف.، پورحیدری، م.، منتظری، الف.، پیشگویی زخم فشاری در بیماران بستری با استفاده از معیار برادن و واترلو: یک مطالعه مقایسه ای، فصلنامه دانش و تندرستی  دانشگاه علوم پزشکی  و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود،1389،دوره پنجم، شماره 4،ص:48-43.

    46-Lisett S., Haalboom JR., Bousema JRE., Algra A., Grypdonck MH.,Buskens E.,Prospective cohort study  of routine use of risk assessment scales for prediction of pressure ulcers,BMJ,2002;325:779-785.

    47-Tolmie EP.,Smith LN., A study of of the prevention  and management of pressure sore.Clinical effectiveness in nursing,2002;6:111-120.

    48-Dougherty L.,Lister S.,The royal marsden hospital manual of clinical nursing procedures, Wiley Blackwell,2008:11-20.

    49-Shahin E.,Dassen T., Halfnes R.Incidence,prevention,and treatment of pressure ulcers in intensive care patient:A longitudinal study.International journal  of nursing studies,2009,46:413-421.

    50-Wipa sae S., Deidre T., Pressure ulcer prevention and treatment practice in  patient rehabilitation facilities,Rehabilitation nursing,2002; 5: 192-197.

    51-امیر علی اکبری،ص.، عابد سعیدی،ژ.، روش تحقیق در علوم پزشکی و بهداشت،تهران: نشر سالمی،1381،ص:53-52.

    52-حجتی،ح.، شریف نیا،ح.، طاهری،ن.، آمار و روش تحقیق در پرستاری و علوم پزشکی، تهران: نشر جامعه نگر-سالمی،1389،ص:85- 84  .

    53-مازنر،ج س.، کرامر،ش: درآمدی بر اپیدمیولوژی مازنر و بان.ترجمه جانقربانی.تهران :نشر پژوهشکده آمار،1376،ص:267-265.

    54-Leblebici , B ., Clinical and epidemiologic evaluation of pressure ulcers in patients at a university hospital in Turkey . Journal of Wound , Ostomy and Continence Nurses Society , 2007;34 ( 4 ) : 407 – 411 .

    55--Lepisto , M et al . ( 2006 ) . Developing a pressure ulcer risk assessment scale for patient in long term care.Ostomy-Wound-Management,2006;52: 1-4.


موضوع پایان نامه بررسی میزان بروز زخم فشاری در بیماران در معرض خطر بر اساس مقیاس برادن و پیش بینی کنندگی عوامل مرتبط بر ایجاد آن در مراکز آموزشی درمانی منتخب شهر رشت در سال1391-1390, نمونه پایان نامه بررسی میزان بروز زخم فشاری در بیماران در معرض خطر بر اساس مقیاس برادن و پیش بینی کنندگی عوامل مرتبط بر ایجاد آن در مراکز آموزشی درمانی منتخب شهر رشت در سال1391-1390, جستجوی پایان نامه بررسی میزان بروز زخم فشاری در بیماران در معرض خطر بر اساس مقیاس برادن و پیش بینی کنندگی عوامل مرتبط بر ایجاد آن در مراکز آموزشی درمانی منتخب شهر رشت در سال1391-1390, فایل Word پایان نامه بررسی میزان بروز زخم فشاری در بیماران در معرض خطر بر اساس مقیاس برادن و پیش بینی کنندگی عوامل مرتبط بر ایجاد آن در مراکز آموزشی درمانی منتخب شهر رشت در سال1391-1390, دانلود پایان نامه بررسی میزان بروز زخم فشاری در بیماران در معرض خطر بر اساس مقیاس برادن و پیش بینی کنندگی عوامل مرتبط بر ایجاد آن در مراکز آموزشی درمانی منتخب شهر رشت در سال1391-1390, فایل PDF پایان نامه بررسی میزان بروز زخم فشاری در بیماران در معرض خطر بر اساس مقیاس برادن و پیش بینی کنندگی عوامل مرتبط بر ایجاد آن در مراکز آموزشی درمانی منتخب شهر رشت در سال1391-1390, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی میزان بروز زخم فشاری در بیماران در معرض خطر بر اساس مقیاس برادن و پیش بینی کنندگی عوامل مرتبط بر ایجاد آن در مراکز آموزشی درمانی منتخب شهر رشت در سال1391-1390, مقاله در مورد پایان نامه بررسی میزان بروز زخم فشاری در بیماران در معرض خطر بر اساس مقیاس برادن و پیش بینی کنندگی عوامل مرتبط بر ایجاد آن در مراکز آموزشی درمانی منتخب شهر رشت در سال1391-1390, پروژه در مورد پایان نامه بررسی میزان بروز زخم فشاری در بیماران در معرض خطر بر اساس مقیاس برادن و پیش بینی کنندگی عوامل مرتبط بر ایجاد آن در مراکز آموزشی درمانی منتخب شهر رشت در سال1391-1390, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی میزان بروز زخم فشاری در بیماران در معرض خطر بر اساس مقیاس برادن و پیش بینی کنندگی عوامل مرتبط بر ایجاد آن در مراکز آموزشی درمانی منتخب شهر رشت در سال1391-1390, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی میزان بروز زخم فشاری در بیماران در معرض خطر بر اساس مقیاس برادن و پیش بینی کنندگی عوامل مرتبط بر ایجاد آن در مراکز آموزشی درمانی منتخب شهر رشت در سال1391-1390, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی میزان بروز زخم فشاری در بیماران در معرض خطر بر اساس مقیاس برادن و پیش بینی کنندگی عوامل مرتبط بر ایجاد آن در مراکز آموزشی درمانی منتخب شهر رشت در سال1391-1390, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی میزان بروز زخم فشاری در بیماران در معرض خطر بر اساس مقیاس برادن و پیش بینی کنندگی عوامل مرتبط بر ایجاد آن در مراکز آموزشی درمانی منتخب شهر رشت در سال1391-1390, پروژه درباره پایان نامه بررسی میزان بروز زخم فشاری در بیماران در معرض خطر بر اساس مقیاس برادن و پیش بینی کنندگی عوامل مرتبط بر ایجاد آن در مراکز آموزشی درمانی منتخب شهر رشت در سال1391-1390, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی میزان بروز زخم فشاری در بیماران در معرض خطر بر اساس مقیاس برادن و پیش بینی کنندگی عوامل مرتبط بر ایجاد آن در مراکز آموزشی درمانی منتخب شهر رشت در سال1391-1390, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی میزان بروز زخم فشاری در بیماران در معرض خطر بر اساس مقیاس برادن و پیش بینی کنندگی عوامل مرتبط بر ایجاد آن در مراکز آموزشی درمانی منتخب شهر رشت در سال1391-1390, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی میزان بروز زخم فشاری در بیماران در معرض خطر بر اساس مقیاس برادن و پیش بینی کنندگی عوامل مرتبط بر ایجاد آن در مراکز آموزشی درمانی منتخب شهر رشت در سال1391-1390, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی میزان بروز زخم فشاری در بیماران در معرض خطر بر اساس مقیاس برادن و پیش بینی کنندگی عوامل مرتبط بر ایجاد آن در مراکز آموزشی درمانی منتخب شهر رشت در سال1391-1390, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی میزان بروز زخم فشاری در بیماران در معرض خطر بر اساس مقیاس برادن و پیش بینی کنندگی عوامل مرتبط بر ایجاد آن در مراکز آموزشی درمانی منتخب شهر رشت در سال1391-1390

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت مقدمه: افزایش فشار داخل شکمی(IAP) به عنوان عامل خطر مستقل مرگ ومیر در بین بیماران بخش های مراقبت ویژه شناخته شده است و شیوع هیپرتانسیون داخل شکمی (IAH ) تا 58درصد نیز گزارش می گردد. تأثیر تغییر در وضعیت بدن (بالا بردن سر تخت ) بر روی صحت اندازه گیری IAP ، به منظور کاهش خطر پنومونی وابسته به ونتیلاتور هنوز به طور کامل شناخته ...

پایان نامه برای دریافت درجه دکترای عمومی چکیده مقدمه و هدف: از سال 1980 گروه‌های جدید آنتی بیوتیکی به نام اکسی ایمنیو سفالوسپورین‌ها که به فعالیت هیدرولیتیک بتالاکتامازها مقاوم بودند برای درمان عفونت‌های باکتری‌های گرم منفی مورد استفاده قرار گرفتند. در اوایل سال 1990 آنزیم بتالاکتاماز وسیع الطیف(ESBLs) تولید شده توسط باکتری‌های گرم منفی، نسبت به سفالوسپورین‌هایی مانند سفتازیدیم ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه مقدمه : حفظ ایمنی و پیشگیری از پیامد­های جانبی به ویژه در بیماران بستری در بخشها به صورت یک نگرانی جهانی در حوزه بهداشت و سلامت در آمده و موجب طرح موضوع اثر بخشی شرایط محیط کار شده است. اهداف: این مطالعه با هدف تعیین ارتباط درک پرستاران از شرایط محیط کار با پیامدهای ایمنی بیماران بستری در بخشهای مراقبت ویژه مراکز ...

پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد آموزش پرستاری (گرایش داخلی جراحی) چکیده مقدمه: زخم ­­پا شایعترین، جدی­ترین و پر­هزینه­ترین عوارض دیابت است و خطر مرگ را در بیماران دیابتی، 2-4 برابر افزایش می­دهد. همچنین پای دیابتی، یکی از علل عمده ایجاد ناتوانی در بیماران مبتلا به دیابت شیرین و یکی از عوارض مزمن و قابل پیشگیری این بیماری نیز به­شمار می­آید. هدف: این مطالعه به­منظور ...

جهت دریافت دکترای عمومی در رشته دندانپزشکی چکیده مقدمه: این مطالعه ، به منظور بررسی اثرات عسل کنار(سدر)، در درمان لیکن پلان آتروفیک و اروزیو دهانی انجام شده است. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر، یک مطالعه کارازمایی بالینی می باشد که از شهریور 1390 تا شهریور 1391 ادامه پیدا کرد. تعداد 30 بیمار(2 مرد و 28 زن) به صورت تصادفی در دو گروه همگن شده قرار گرفتند. گروه اول، عسل کنار را(20 میلی ...

پایان­نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد پرستاری (گرایش مراقبت های ویژه) چکیده مقدمه: سوء­ تغذیه، یک اختلال تغذیه ­ای ناشی از کاهش یا عدم تعادل دریافت انرژی، پروتئین، ویتامین و املاح معدنی است. از جمله بیمارانی که سوء­تغذیه انرژی- پروتئین در بین آنان شیوع بالایی دارد، مبتلایان به مراحل نهایی بیماری کلیوی می­باشند. با وجود تحقیقات زیاد در ارتباط با شیوع سوء­تغذیه در بین بیماران ...

فصل اول 1-1 زمینه پژوهش : هوشیاری، آگاهی از خود و محیط و پاسخدهی به تحریکات خارجی و نیازهای درونی است . همچنین هوشیاری وضعیتی پویا و متغیر بوده و دارای سطوحی است که واقعاُ مجزا از هم نبوده و بصورت طیفی است که در یک سر آن هوشیاری کامل و در سر دیگر آن کما قرار دارد(1)؛ کما وضعیت عدم هوشیاری و عدم پاسخدهی به تحریکات است(2) در واقع کما یک وضعیت عدم هوشیاری عمیق است که در آن بیمار ...

چکیده مقدمه: تغذیه­ی روده­ای یک روش ارجح و ایمن در بیماران بستری در بخش­های ویژه به شمار می­آید که علیرغم مزایای فراوان آن دارای عوارضی از جمله آسپیراسیون تنفسی می­باشد. پنومونی ناشی از آسپیراسیون مسئول ایجاد 15 تا 20 درصد عفونت بیمارستانی و افزا یش 39 درصدی هزینه­ها می­باشد و همچنین یکی از ده علل مرگ در ایالات متحده تلقی می­گردد که با انتخاب بهترین روش تغذیه می­توان از این ...

پایان‌نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته‌: مهندسی کشاورزی- علوم باغبانی گرایش: فیزیولوژی و اصلاح درختان میوه چکیده قهوه‌ای شدن آنزیمی مهم‌ترین ناهنجاری فیزیولوژیکی است که به‌شدت کیفیت پس از برداشت و عمر انباری ازگیل ژاپنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به‌منظور بررسی اثر آب مقطر و تعدادی از عوامل ضد قهوه‌ای شدن آنزیمی از جمله اسید آسکوربیک (1 و 2 درصد)، اسید سیتریک (5/0 و 1 ...

پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته پرستاری مراقبت های ویژه چکیده: مقدمه: امروزه یکی از راه های تهاجمی متداول در امر مراقبت های درمانی استفاده از تزریقات وریدی است، و مانند هر روش دیگری دارای عوارض زیادی است که شایع ترین آنها فلبیت است و یکی از اهداف درمانی پیشگیری از آن می باشد. براین اساس، این مطالعه با هدف تعیین تاثیر پماد کلوبتازول با پماد نیتروگلیسیرین بر پیشگیری از فلبیت ...

ثبت سفارش