پایان نامه بررسی تاثیر دهان شویه بره موم (Propolis) در پیشگیری و درمان التهاب مخاط ناشی از پرتو درمانی در سرطان های سر و گردن

word 387 KB 31920 125
1390 کارشناسی ارشد علوم پزشکی
قیمت قبل:۶۰,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۷,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت دریافت درجه دکترای تخصصی در رشته بیماری های دهان

    چکیده :

    موکوزیت یا التهاب مخاط یکی از عوارض زودرس اشعه درمانی است که می تواند علیرغم درمانهای رایج باعث بروز زخم در مخاط دهان و گاهی عدم امکان خوردن غذا شود. لذا کاربرد ترکیباتی با بو و طعم مطلوب و قابل قبول و دارای حداقل اثرات جانبی بر بافت های دهان و دندان و با هزینه ای مناسب و قابل تولید از منابع طبیعی داخل کشور کاملا منطقی و توجیه پذیر است.

     

    اهداف طرح: بررسی تاثیر مصرف بره موم در پیشگیری و درمان موکوزیت ناشی از اشعه درمانی سرطانهای سر و گردن

     

    مواد و روش: در یک مطالعه پایلوت دو سو کور کارآزمایی بالینی 20 بیمار نیازمند اشعه درمانی جهت درمان سرطان سر و گردن بطور تصادفی در دو گروه مورد و شاهد انتخاب شدند. در گروه مورد ml 15 بره موم و در گروه شاهد ml 20 دارونما (پلاسبو) به صورت 3 وعده دهانشویه به مدت 5 دقیقه که سپس بلعیده می شد تجویز شده و بیماران به صورت یک روز در میان جهت بررسی میزان بروز، موکوزیت و پیشرفت یا بهبود آن از طریق مقیاس NCI-CTC  و خشکی دهان با معیار مربوطه مورد ارزیابی قرار می گرفتند. نتایج به کمک آزمونهای T-Test،Man Whitney،Chi Square وFridman آنالیز شد.

     

    یافته ها: در گروه مورد، شدت موکوزیت در تمام جلسات بصورت معناداری بسیار کمتر از گروه شاهد بود و بیماران با استفاده از بره موم به مدت 3 هفته که طولانی تر از گروه شاهد بود، بدون ضایعه بودند. بجز هفته چهارم، دو گروه از نظر خشکی دهان تفاوت معناداری نداشتند. هیچ نوع عارضه خاصی ناشی از مصرف بره موم در بیماران مشاهده نشد.

     

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه که بصورت پایلوت انجام شده است، دهانشویه بره موم دارای خواص پیشگیری کننده و درمانی بر التهاب مخاط ناشی از پرتودرمانی در سرطان های سر و گردن می باشد و می توان از آن در پیشگیری و درمان موکوزیت استفاده کرد.

     

     واژه های کلیدی: بره موم، موکوزیت، رادیوتراپی، سرطان

     

     مقدمه:

     

    هرساله میلیونها نفر در سراسر جهان، ابتلا به سرطان یا بدخیمی را تجربه می کنند. سرطانها دومین علت مرگ ومیر در کشورهای پیشرفته  می باشد (1). بدخیمی های سر و گردن از جمله شایع ترین سرطان ها در انسان میباشند که نقاط آناتومیک متعددی از سر و گردن را درگیر میکنند. سرطانهای اروفارنژیال در کشورهای درحال توسعه
    شایع ترند.(2،3) هدف از درمان بیماران مبتلا به سرطان ، علاج  قطعی بیماری و ارتقاء کیفی زندگی بیمار در مدت ابتلا به بیماری می باشد. درمان سرطان های سروگردن ظرف سه دهه اخیر دستخوش تغییرات زیادی در هر سه نوع درمان جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی شده است ولی از طرفی استفاده بیشتر از شیمی درمانی و پرتو درمانی باعث شده که به تبع آن عوارض متعددی ناشی از این درمان ها از جمله موکوزیت یا التهاب مخاط دهان نیز افزایش یابد.(4) میزان مشکلات ناشی از پرتو درمانی بستگی به نوع، مقدار دوز و روش درمان دارد.(5) موکوزیت ناشی از پرتو درمانی شایع ترین عارضه است.(6) درمعرض اشعه یونیزان بودن مخاط دهان و حلق باعث التهاب اپی تلیوم به خصوص در هفته دوم و سوم می شود . موکوزیت شدید با زخم دهان و گلو و بلع بسیار دردناک ظاهر می شود که به دلیل کاهش سطح کیفیت زندگی حتی می تواند باعث قطع درمان شود.هم چنین ممکن است موکوزیت باعث ایجاد مشکلاتی حین درمان مانند ناتمام ماندن درمان به علت عدم تحمل بیمار، کاهش وزن، اختلال درغذا خوردن و نیاز به مصرف داروهای متعدد گردد.(7)

    موکوزیت یا التهاب مخاط دهان در تمامی بیماران تحت پرتو درمانی سر و گردن که تمام یا قسمتی از حفره دهان تحت تابش اشعه یونیزان قرار دارد، دیده می شود.(7) این ضایعات که ناشی از اثر موضعی اشعه یونیزان بر مخاط دهان  می باشند می توانند براساس عوامل خطری مانند سن بیماران، جنسیت، وضعیت بهداشت دهان، دوز یا مقدار اشعه و تکنیک پرتودرمانی، ابتلا به بیماری زمینه ای خاص یا اعتیاد به دخانیات از بیماری به بیماری دیگر متفاوت باشد(7). برای درمان این عارضه روشهای مختلفی در نظر گرفته شده که متاسفانه هیچ کدام امتیازی به بقیه نداشته است.

    میزان بروز و شدت التهاب مخاط دهان در مطالعات، متفاوت ذکرشده است این تفاوت ها ناشی از خصوصیات بیماران، نوع بدخیمی، رژیم های دارویی و پروتکل درمانی می باشد. به طورکلی شیوع این عارضه با توجه به نوع درمان از 20 تا 90 درصد گزارش شده که دراین میان به طور متوسط تفریبا در40 درصد موارد رخ می دهد. با ایجاد التهاب مخاط دهان خطر عفونت در بدن بیماران افزایش می یابد.(6،7)

    دهان محیطی سرشار از انواع باکتری ها و قارچ ها است و مخاط دهان به عنوان یک سد فیزیکی از بیماری زایی این عوامل جلوگیری می کند . با ایجاد زخم در دهان و ازهم گسیختگی مخاط امکان هجوم عوامل فرصت طلب بیماری زا و خطر عفونت های ثانویه افزایش می یابد.(6)

    شدت موکوزیت وابسته به اندازه ناحیه تحت تابش، فاصله بین تابش ها، دوز تابش، سابقه اکسپوژر قبلی و یا وجود بیماری زمینه ای مثل دیابت و بیماری های بافت همبند است . حداقل نیمی از کسانی که با دوز Gy 60 تا 70 در 6 تا 7 هفته تحت درمان هستند دچار موکوزیت  Grade 3 می شود.(6)

     

     سرطان

    سرطان بیماری است که به وسیلۀ تکثیر کنترل نشدۀ سلول های نئوپلاستیک نابهنجار مشخص می شود، عوامل موثر در آن عبارتند از:

    1 - موتاسیون ژنتیکی و اکتسابی مانند دود سیگار و الکل

     2 - اختلالات کروموزومی

     3 - حضور فاکتورهای انکوژن

     4 - استفاده از داروهای سرکوب گر ایمنی یا ابتلا به بیماری های سرکوب کننده ایمنی به دلیل کاهش سلول های Natural Killer  که مستقیماً بر روی سلول های سرطانی اثر می کند. برای تبدیل سلول طبیعی به یک سلول سرطانی حداقل 3 تا 6 موتاسیون سوماتیک لازم است. (7)

    تظاهرات بالینی سرطانهای سر و گردن معمولا بصورت:

     1 - تودۀ قابل لمس

     2 - تغییر رنگ پوست یا مخاطی که در معرض دید می باشند

     3 – افزایش حجم گره های لنفاوی

     4 -اختلال در عملکرد ارگان ها دیده شده است.

     

     

    سرطانهای سر و گردن

    حدود 9/2 % از موارد جدید سرطانهای تشخیص داده شده شامل انواع سرطانهای سر و گردن هستند و یک سوم از این موارد در خانمها رخ می دهند و به جز تومورهای بزاقی و نازوفارنژیال بقیه موارد معمولاً بعد از 40 سالگی اتفاق می افتد. سیگار، الکل و ویروسهایی مثل پاپیلومای انسانی از عوامل اصلی خطرزا هستند. اکثر سرطانهای سر و گردن از اپیتلیوم منشا می گیرند که شایعترین آنها تومور سلول سنگفرشی[1] (SCC) است.(8)

    درمانهای سرطان

    بطور کلی اساس درمان درتمام سرطانها شامل جراحی، پرتو درمانی، شیمی درمانی، و داروهای هورمونی و احتمالا پیوند مغز استخوان می باشد، که به ناچار بیمار را در معرض عوارض زیادی قرار می دهد.(7)

    پرتو درمانی سروگردن

    پرتو درمانی به تنهایی در درمان بدخیمی های حساس به اشعه مانند لنفوما یا سارکوم کاپوزی استفاده می شود .بعضی سرطانها مانند کانسرهای اپی تلیال دستگاه گوارش از جمله حفره دهان، رادیوسنستیو متوسط هستند ، دراین نواحی پرتو درمانی به تنهایی در تومورهایی با قطر 3 سانتیمتر یا کمتر و تومورهای غیر قابل جراحی، حال به علت موقعیت خطیر یا بیماریهای سیستمیک ممانعت کننده از بیهوشی استفاده می شود. (9)

    اشعه یونیزان بصورت External Beam یا تابش مستقیم الکترون ها به تومور یا توسط کاشت موضعی (براکی تراپی) سوزنهای رادیواکتیو از سزیم، رادیوم، طلا، پالادیوم یا سایر فلزاتی که از خود اشعه x یا گاما ساطع می کنند، انجام می شود. در بیشتر پرتو درمانی های سرو وگردن دوز توتال از Gy 50 تا 80 است که در فراکشن های Gy 10 در هفته طی پنج هفته و روزانه Gy 2 در یک دوره پنج روزه در هفته انجام می شود. (9)

    بیولوژی اشعه در پرتو درمانی

    الف ) فیزیک و شیمی جذب اشعه :

     

    رادیاسیون یا تابش اشعه می تواند به صورت مستقیم (Directly) و یا غیرمستقیم  (Indirectly) باعث یونیزه شدن و از هم گسیختگی ساختمان اتمی مولکول جاذب اشعه در مسیر عبورآن و ایجاد تغییرات بیولوژیک و شیمیایی گردد . پرتوهای الکتروماگنتیک (مانند اشعه X ( به صورت غیرمستقیم یونیزه کننده می باشد . این رادیاسیون ها آسیب شیمیایی یا بیولوژیک مستقیم وارد نمی کنند بلکه وقتی جذب موادی شوند که ازآنها عبورمی کنند ، انرژی آنها صرف ساخته شدن ذرات باردار با سرعت زیاد
     (Fast – moving charged particle) می شود.مراحل جذب اشعه X حسب انرژی فوتون ها و هم چنین ترکیب شیمیایی مواد جاذب اشعه می باشد . در انرژی های بالا ، به طور مثال دریک دستگاه (Cobalt – 60) یا یک شتاب دهنده خطی که در پرتودرمانی استفاده می شود، فوتون اشعه با الکترون آزاد (که همان الکترون با اتصال انرژی کم در مقایسه با فوتون اشعه می باشد) به ماده برخورد کرده و قسمتی از انرژی فوتون به این الکترون داده می شود که صرف حرکت الکترون می شود (Fast Electron) فوتون اشعه که مقداری انرژی باقیمانده دارد با انحراف از مسیر قبلی حرکت خود، در مسیر دیگری به حرکت خود ادامه می دهد ( پدیده کمپتون ([2]. به نظر می رسد که میزان انرژی از دست داده شده توسط فوتون می تواند از صفر تا 80% انرژی اولیه فوتون باشد. در حقیقت در جذب بافتی یک ستون اشعهX  X – Ray beam) ( مقادیر زیادی فوتون و مقدار زیادی fast – moving Charged Electron ایجاد می شود که این الکترونها می توانند سایر اتم های بافت را یونیزه کنند، اتصالات شیمیائی حیاتی را بشکنند و تغییراتی که آسیب بیولوژیک خوانده می شود را شروع کنند. (10) وقتی اشعه با اتم ها یا مولکولهای موجود در سلول، به خصوص مولکول آب برخورد می کند باعث ساخته شدن رادیکالهای آزاد می شود که برای آسیب رساندن به DNA سلولی به اندازه کافی منتشر می باشند که به این مراحل اثر غیر مستقیم اشعه (Indirect) می گویند. یک رادیکال آزاد (Free Radical) یک اتم یا مولکول آزاد است که یک اربیتال الکترون منفرد در پوسته خارجی خود دارد. یک الکترون اربیتال نه تنها در اطراف هسته اتم بلکه حول محور خود نیز می چرخد . در یک اتم یا مولکول با تعداد الکترونهای معین، الکترونهای جفت، محورهای جفت نیز دارند یعنی نیمی از آنها در جهت عقربه های ساعت و الکترونهای مقابل آنها برخلاف جهت عقربه های ساعت، حول محور خود می چرخند.

    Abstract

     

    Introduction:

    mucositis is one of acutr complications which induced by radiotherapy which can ulcerate oral mucosa and cause sever pain and discomfortness due to oral normal function.propolis is a natural source of flavenoid which has antiulceration, antibacterial, antifungal, healing and antioxidant effects.Use of such a compound without any bad smell or taste that have no high charge can help patients who are under radiotherapy protocol.

    Method & materal:

     In a randomized double blind clinical trial, 20 patient were selected.they swish and swallow 20 ml of water based extract of propolis mouth wash 3 times a day in case group (n=10) and and 20 ml placebo mouth wash in control group (n=10).we use NIC-CTC scale for mucositis grading.

    Result:

    We use T-test, Man withney, chi square, and fridman as analyzing tests.case group had significantly (P<0.05) lower grade of mucositis in all of the follow ups, but xerostomia is not significantly different between two groups.(P>0.05).

    Conclusion:

     This is a pilot study which show water based extract of propolis efficiently prevent and heal radiotherapy induced mucositis.

    Key words:

      propolis, mucositis, radiotherapy, cancer

     

     

  • فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    1- Little JW, Falace DA, Miller CS, Rhodus NL.  Dental management of the medically compromised patients. 7th ed. St. Louis: Mosby Elsevier; 2008.

     2-Stewart BW, Kleihues P. World Cancer Report, 1st ed. International Agency for research on cancer, Lyon WHO 2003.

    3-Petersen PE. The World Oral Health Report 2003: continuous improvement of oral health in the 21st century- the approach of WHO Global Oral Health Programme. Community Dent. Oral Epidemiol 2003; 31(supp.1):3-24.

    4-Scully C, Epstein JB. Oral health care for the cancer patient. Oral Oncol Eur J Cancer 1996; 32 B:281-292.

    5-Vissink A, Burlage FR, Spijkervet FKL, Jansmal J, Coppes RP. Prevention & treatment of the consequences of head and neck radiotherapy. Crit Rev Oral Biol Med. 2003; 14(3):213-225.

    6-Suemaru K, Cui R, Li B, Watanabe S, Okihara K, Hashimoto K, Yamada H, Araki H. Topical application of royal jelly has a healing effect for 5-fluorouracil-induced experimental oral mucositis in hamsters. Methods Find Exp Clin Pharmacol. 2008 Mar; 30(2):103-6.

    7-Berger Ann M, Fall-Dickson Jane M. Oral complications. In: Vincent T DeVita, editors. Devita Principles and practice of oncology. 7th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. 2008

    8- Greenberg M S,Glick M,Ship JA. Burket's Oral Medicine, 11 th Ed. Canada, Bedecker, 2008.

     

    9– Sedano H. Oral omplications during Cancer treatment. 1993 Available at: [www. Dent. Ucla. edu/Pic/pic/menbrs/cancer] .

    10– Hall Ej.Radiobiology for the Radiobiologist. 5 th. Philadephia, Lippincott Williams & Wilkins, 2000; P: 5-16,397-418, 49—491

    11– Fajardo LF. Morphology of Radiation effect on normal Tissue.In: Perez C, Brady L. Principles and Practice of Radiation Oncology. 3rd.Philadelphia, Lippin Cott – Raven, 2008; P: 87.

    12– Mundt A, Rieske J, Weichsellbaum R. Physical and biologic basis of radiation oncology. In : Bast R, Kuff D, Pollock R, Weichselbaum R, Holland J, Frei E. Cancer medicine. 5th. Hamilton, B.C. Decker Inc, 2000; P: 456.

    13– Andrew N, Griffths C. Dental Complications of head & neck Radiotherapy Part 1. Australian Dental Joumal 2001; 46:(2): 88-94 .

    14- Rodney H, McBride Wh. Biologic basis of Radiation therap. In: Perez C, Brady L. Princple & Practice of Radiation oncology. 3rd. Philadelphia, Lippincott – Raven, 1998; P: 79.

    15-Motallebnejad M, Akram S, Moghadamnia A, Moulana Z, Omidi S. The Effect of Topical Application of Pure Honey on Radiation-induced Mucositis: A Randomized Clinical Trial. J Contemp Dent Pract 2008 March; (9)3:040-047.

    16– Peterson D, Schubert M. Oral Toxicity. In: Perry MC. The chemotherapy Source Book. 3rd. Philadelphia, Lippincott Williams & Wilkins, 2001; P: 406-423.

    17 - دلاوریان زهرا-پاک فطرت آتس سا- تظاهرات مخاط دهان با مصرف سیستمیک داروها، شورای انتشارات دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 1387

    18-Sonis ST, Eilers JP, Epstein JB, ET al.Validation of a new scoring system for the assessment of clinical trial research of oral mucositis induced by radiation or chemotherapy. Cancer 1999; 85:2103-13.

    19-Rubenstein EB, Peterson DE,Schubert M, et al.Mucositis study section of the multinational association for supportive care in cancer.International society for oral oncology.clinical practice guidelines for the prevention and treatment of cancer therapy-induced oral mucositis.Cancer 2004;100 suppl 1:2026-46.

    20– Sonis ST. Mucositis as a biological Process: a new hypothesis for the development of chemotherapy – induced stomatotoxicity. Oral oncol 1998:34(1):39.

    21-Stokman MA, Spijkervet FKI, Boezen HM,etal.Preventive intervention possibilities in radiotherapy- and chemotherapy-induced oral mucositis:results of meta-analyses.J Dent Res 2006;85:690-700

    22-Bensadoun RJ, Schubert MM, Lalla RV et al. Amifostine in the management of radiation-induced and chemo-induced mucositis. Support Care Cancer 2006;14:566–572.

    23-Mascarin M, Franchin G, Minatel E, et al. The effect of granulocyte colony-stimulating factor on oral mucositisin head and neck cancer patients treated with hyperfractionated radiotherapy. Oral Oncol. 1999; 35:203–8.

    24- Danilenko DM.Review paper: preclinical models of psoriasis.Vet Pathol. 2008 Jul; 45(4):563-75.

    25-Farrell CL, Rex KL, Chen JN, Bready JV, DiPalma CR, Kaufman SA, Rattan A, Scully S, Lacey DL. The effects of keratinocyte growth factor in preclinical models of mucositis. Cell Prolif. 2002 Aug; 35 Suppl 1:78-85.

    26-Farrell CL, Bready JV, Rex KL, Chen JN, DiPalma CR, Whitcomb KL, Yin S, Hill DC, Wiemann B, Starnes CO, Havill AM, Lu ZN, Aukerman SL, Pierce GF, Thomason A, Potten CS, Ulich TR, Lacey DL.Keratinocyte growth factor protects mice from chemotherapy and radiation-induced gastrointestinal injury and mortality. Cancer Res. 1998 Mar 1; 58(5):933-9.

    27-Farrell CL, Rex KL, Chen JN, Bready JV, DiPalma CR, Kaufman SA, Rattan A, Scully S, Lacey DL.Cell Prolif. The effects of keratinocyte growth factor in preclinical models of mucositis.2002 Aug;35 Suppl 1:78-85.

    28-Spielberger R, Stiff P, Bensinger W, Gentile T, Weisdorf D, Kewalramani T, Shea T, Yanovich S, Hansen K, Noga S, McCarty J, LeMaistre CF, Sung EC, Blazar BR, Elhardt D, Chen MG, Emmanouilides C. Palifermin for oral mucositis after intensive therapy for hematologic cancers.N Engl J Med. 2004 Dec 16;351(25):2590-8.

    29-Spijkervet FKL,van Saene HK, van Saene JJ,et al.effect of selective elimination of oral flora in irradiated head and neck cancer patients.J Surg Oncol 1991;46:167-73.

    30-Barasch A, Elad S, Altman A, Damato K, Epstein J. Antimicrobials, mucosal coating agents, anesthetics, analgesics, and nutritional supplements for alimentary tract mucositis.Support Care Cancer. 2006 Jun;14(6):528-32. Epub 2006 May 4.

    31-Spijkervet FKL,van Saene HK, Panders AK,et al.the effect of chlorhexidine rinsing on the oropharyngeal ecology in patients with head and neck who have irradiation mucositis.Oral Surg Oral Med Oral Pathol 1989;67:154-61.

    32-Samaranayake LP, Robertson AG, MacFarlane TW, Hunter IP, MacFarlane G, Soutar DS, Ferguson MM. The effect of chlorhexidine and benzydamine mouthwashes on mucositis induced by therapeutic irradiation.Clin Radiol. 1988 May;39(3):291-4.

    33-Symonds RP, McIlroy P, Khorrami J, Paul J, Pyper E, Alcock SR, McCallum I, Speekenbrink AB, McMurray A, Lindemann E, Thomas M The reduction of radiation mucositis by selective decontamination antibiotic pastilles: a placebo-controlled double-blind trial..Br J Cancer.

    1996 Jul; 74(2):312-7.

     

    34-Epstein JP, Schubert MM.Management of orofacial pain in cancer patients.Eur J Cancer B Oral Oncol 1993; 29B:243-50.

    35-Samaranayake alp, Robertson AG,Mc farlane TW,et al.The effect of chlorhexidine and benzydamine mouthwashes on mucositis induced by therapeutic irradiation.Clin Radiol 1988;39:291-4.

    36-Conger AD.Loss and recovery of taste acuity in patients irradiated to the oral cavity.Radiat Res 1973; 53:338-47.

    37-Adams S, Toth B, Dudley Bs.Evaluation of sucralfate as a compound oedral suspension for the treatment of stomatitis.Clin Pharmacol Ther 1985; 2:178.

    38-Epstein JP, Wong Fl.The efficacy of sucralfate as acompounded oral suspension for the treatmentof stomatitis.J radiat Oncol Biol Phys 1994; 28:693-8.

    39- Makkonen TA, Boström P, Vilja P, Joensuu H.Sucralfate mouth washing in the prevention of radiation-induced mucositis: a placebo-controlled double-blind randomized study.Int J Radiat Oncol Biol Phys. 1994 Aug 30;30(1):177-82.

    40-Meredith R, Salter M, Kim R, Spencer S, Weppelmann B, Rodu B, Smith J, Lee J.Sucralfate for radiation mucositis: results of a double-blind randomized trial. Int J Radiat Oncol Biol Phys. 1997 Jan 15; 37(2):275-9.

    41-Shenep JL, Kalwinsky DK, Huston PR, et al.Efficacy of oral sucralfate suspension in prevention and treatment of chemotherapy induced mucositis.J Pediatr 1988; 113: 758-63.

    42-Epstein JB,van der Meij E,Mc kenzie M Wong F, Steevenson-Moore P.Hyperbaric oxygen therapy.Oral Sury Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endondod 1996;81(3):265-6.

    43-Oguchi M, Shikama N, Sasaki S, Gomi K, Katsuyama Y, Ohta S, Hori M, Takei K, Arakawa K, Sone S.Mucosa-adhesive water-soluble polymer film for treatment of acute radiation-induced oral mucositis. Int J Radiat Oncol Biol Phys. 1998 Mar 15; 40(5):1033-7.

     

    44-Berger A, Henderson M, Nadoolman W, Duffy V, Cooper D, Saberski L, Bartoshuk L.Oral capsaicin provides temporary relief for oral mucositis pain secondary to chemotherapy/radiation therapy. J Pain Symptom Manage. 1995 Apr; 10(3):243-8.

    45- Biswall MM, Zakaria A, Ahmad NM. Topical application of honey in the management of radiation mucositis: Apreliminary study. Support Care Cancer. 2003; 11:242-248.

    46-VIUDA-MARTOS M, RUIZ-NAVAJAS Y, FERN´ANDEZ-L´OPEZ J, P´EREZ-´ALVAREZ J.A. Functional Properties of Honey, Propolis, and Royal Jelly, JOURNAL OF FOOD SCI 2008; 73 (9):117-124.

    47- PC Molan Potential of honey in the treatment of wounds and burns. Am J Clin Dermatol 2 (2001) 13–19.

    48-Tonks A.J, Cooper R. A, Jones K. P, Blair S, Parton J, Tonks A.Honey stimulates inflammatory cytokine production from monocytes Cytokine 2003; 21(5:242-247.

    49-Bardy J, Slevin NJ, Mais KL, Molassiotis A. A systematic review of honey uses and its potential value within oncology care.J Clin Nurs. 2008 Oct; 17(19):2604-23

    50-بیت الهی ج-منصوریان آ-اسماعیلی م-امانلو م-محمدنیا ع-بهرامی ن.بررسی اثر ضد میکروبی بره موم بر شایعترین میکروارگانیسم آسیب زای دهان (کاندیدا آلبیکانس ،استرپتوکک موتانس ،اکتینوباسیلوس) در شرایط آزمایشگاهی مجله دندانپزشکی جامعه اسلامی دندانپزشکان.دوره 21، شماره 1،بهار 1388،33-39

    51-ارزش دارویی غذایی محصولات کندو/تولیف زهره تابعی - مشهد  ؛سخن گستر،1384

    52- Sforcin M.Propolis and the immune system: a review.Journal of ethnopharmacology 2007; 113:1-14.

    53- Ansorge S, Reinhold D,Lenndeckel U.Propolis and some of its constituents down-regulate DNA synthesis and inflammatory cytokine production but induce TGF-β1 production of human immune cells.Zeitschrift fur naturforschung 2003;58c:580-9.

    54- Shimizu T, et al.Anti-influenza virus activity of propolis invitro and its efficacy against influenza infection in mice.Antivir Chem Chemother 2008; 19(1):7-13.

    55- Orci R.O,Funari S.R.C, Barbattini R,Giovani C,Frilli F,Sforcin J.M,Bankova V.Radionuclides in honey bee propolis (Apis mellifera L.).Bulletin of Environmental Contamination and Toxicology 2006; 76:637-640.

    56- Fathi Najafi M, Vahedy F, Seyyedin M, Jomehzadeh H.R, Bozary K.Effect of the water extracts of propolis on stimulation and inhibition of different cells. Cytotechnology. 2007 May; 54(1): 49–56.

    57- Grochowski J,Bilinska M,Stankiawicz.The theraputic effect of 3% propolis ointment on mice of DBA/2H breed suffering from skin burns subsequently infected with pseudomonas aeroginosa.Proceedings of 30th International Congress of Apiculture 1985.Nagoya Japan.

    58- Nagai T, Inoue R, Inoue H, Suzuki N.Preparation and antioxidant properties of water extract of propolis. Food chemistry 2003; 80:29-33.

    59-Roy N, Mondal S, Laskar RA, Basu S, Mandal D, Begum NA.Biogenic synthesis of Au and Ag nanoparticles by Indian propolis and its constituents. Colloids Surf B Biointerfaces. 2010 Mar 1; 76(1):317-25.

    60- Fuliang H.V, Hepburn H.R, Xuan H,Chen M, Daya S,Raloff S.E.Effects of propolis on blood glucose, blood lipid and free radicals in rats with diabetes mellitus.Pharmacological research 2005 ;51 :147-152.

    61-Koo H, Rosalen PL, Cury JA, Park YK, Bowen WH.Effects of compounds found in propolis on Streptococcus mutans growth and on glucosyltransferase activity. Antimicrob Agents Chemother. 2002 May; 46(5):1302-9.

    62-Peter B. Olaitan, Olufemi E. Adeleke, Iyabo O.Ola.Honey: a reservoir for microorganisms and an inhibitory agent for microbes. African Health Sciences 2007; 7(3): 159-165

    63- Sela M,Maroz D&Gedalia I(2000)streptococcus mutans in saliva of normal subjects and neck and head irradiated cancer subjects after consumption of honey,Journal of oral rehabilitation 27: 269-270.

    64- bensadoun RJ, Magne N, Marcy PY,Demard F.Chemotherapy and radiotherapy-induced mucositis in head & neck cancer patients:new trends in Pathophysiology, prevention and treatment.Eur Arch otorhinolaryngol 2001;258(9):481-7.

    65- بهادر مریم,سرداری کرمانی منوچهر,آموزگارهاشمی فرناز. تاثیر ویتامین E خوراکی در پیشگیری از ایجاد التهاب مخاطی دهان (موکوزیت) ناشی از پرتودرمانی تومورهای سر و گردن بیمارستان امام، 82-1381. مجله دانشکده پزشکی 1383

    66--  دکتر یاسر صافی ، دکتر احمدرضا طلایی‌پور. تأثیر Aloe Vera بر کاهش عوارض ناشی از خشکی دهان در بیماران رادیوتراپی سر و گردن. چهل و ششمین کنگره علمی سالانه و سیزدهمین کنگره بین‌المللی انجمن دندانپزشکی ایران16-13 تیر ماه 1385-تهران

    67- Kazemian A, Kamian S, Aghili M, Hashemi FA, Haddad P. Benzydamine for prophylaxis of radiation-induced oral mucositis in head and neck cancers: a double-blind placebo-controlled randomized clinical trial.Eur J Cancer Care (Engl). 2009 Mar; 18(2):174-8.

    68- Sutherland s.several therapies may prevent or reduce the severity of oral mucositis induced with cancer treatment. Cochrane database syst rev.2006 ;(2):cd000978.

    69- بررسی کاربرد موضعی عسل در کاهش شدت موکوزیت. خبرگزاری دانشجویان ایران – واحد علوم پزشکی تهران 07/06/1385 . H:\موکوزیت\بررسی کاربرد موضعی عسل در کاهش شدت موکوزیت.mht

    70-Rashed MN, Soltan ME. 2004. Major and trace elements in different types of Egyptian mono-floral and non-floral bee honeys. J Food Composition Anal 17(6):725–35.

    71- Mojahed M M,Aghili M,Kazemian A,Farhan F,Izadi Sh. CELECOXIB - Chemoradiation therapy for reducing mucositis and other

    Acute side effects in advance head and neck carcinomaTehran University Medical Journal 2009; 66(11): 797-80.

    72-آموزگار هاشمی فرناز ، اسماعیلی جاوید غلامرضا ، پارسیان ثنا ، حداد پیمان ، فاتح محسن ، کاظمیان علی ، عطایی فشتمی لیلا ، زند نسرین ، طبایی سیدمهدی. بررسی اثربخشی لیزر کم توان طول موج قرمز در پیشگیری و کاهش شدت موکوزیت دهانی ناشی از رادیوتراپی ناحیه فارنکس.لیزرپزشکی 1388؛6(1):17-12.

    73-Christopher K. Murphy,Edward G. Fey,Brynmor A. Watkins,Vivien Wong,David Rothstein Stephen T. Sonis. Efficacy of Superoxide Dismutase Mimetic M40403 in Attenuating Radiation-Induced Oral Mucositis in Hamsters. Clin Cancer Res 2008; 1, 14; 4292.

    74- Vuyyuri SB, Hamstra DA, Khanna D, Hamilton CA, Markwart SM, Campbell KC, Sunkara P, Ross BD, Rehemtulla A. Evaluation of D-methionine as a novel oral radiation protector for prevention of mucositis.Clin Cancer Res. 2008 Apr 1;14(7):2161-70.

    75- Ara G, Watkins BA, Zhong H, Hawthorne TR, Karkaria CE, Sonis ST, Larochelle WJ. Velafermin (rhFGF-20) reduces the severity and duration of hamster cheek pouch mucositis induced by fractionated radiation.Int J Radiat Biol. 2008 May; 84(5):401-12.

    76- Mangoni M, Yue X, Morin C, Violot D, Frascogna V, Tao Y, Opolon P, Castaing M, Auperin A, Biti G, Barritault D, Vozenin-Brotons MC, Deutsch E, Bourhis J. Differential effect triggered by a heparan mimetic of the RGTA family preventing oral mucositis without tumor protection.Int J Radiat Oncol Biol Phys. 2009 Jul 15; 74(4):1242-50.

    77- You WC, Hsieh CC, Huang JT. Effect of extracts from indigowood root (Isatis indigotica Fort.) on immune responses in radiation-induced mucositis.J Altern Complement Med. 2009 Jul;15(7):771-8.

    78- Chung YL, Lee MY, Pui NN. Epigenetic therapy using the histone deacetylase inhibitor for increasing therapeutic gain in oral cancer: prevention of radiation-induced oral mucositis and nhibition of chemical-induced oral carcinogenesis. 2009; 30(8):1387-97.

    79- Simiµes A, Eduardo FP, Luiz AC, Campos L, Sأ، PH, Cristأ³faro M, Marques MM, Eduardo

    CP. Laser phototherapy as topical prophylaxis against head and neck cancer

    Radiotherapy-induced oral mucositis: comparison between low and high/low power lasers.Lasers Surg Med. 2009 Apr; 41(4):264-70.

    80-Maddocks-Jennings W, Wilkinson JM, Cavanagh HM, Shillington D.Evaluating the effects of the essential oils Leptospermum scoparium (manuka) and Kunzea ericoides (kanuka) on radiotherapy induced mucositis: a randomized,placebo controlled feasibility study.Eur J Oncol Nurs. 2009; 13(2):87-93.

    81- JP HONG, S-W LEE, SY SONG, SD AHN, SS SHIN, EK CHOI, JH KIM.Recombinant human epidermal growth factor treatment of radiation-induced severe oral mucositis in patients with head and neck malignancies.Eur J Cancer Care. 2009; 18(6): 636–641

    82-Putwatana P, Sanmanowong P, Oonprasertpong L, Junda T, Pitiporn S, Narkwong.Relief of radiation-induced oral mucositis in head and neck cancer.Cancer Nurs. 2009 Jan-Feb; 32(1):82-7.

    83-Rosenthal DI, Trotti A.Semin Radiat Oncol. 2009 Jan; 19(1):29-34.Strategies for managing radiation-induced mucositis in head and neck cancer.

    84-Aline Gouvêa de Lima, Reynaldo Antequera, Maria Paula Siqueira de Melo Peres, Igor Moysés Longo Snitocosky, Miriam Hatsue Honda Federico, Rosângela Correa Villar. Efficacy of low-level laser therapy and aluminum hydroxide in patients with chemotherapy and radiotherapy-induced oral mucositis Braz. Dent. J.2010; 21:3 

    85- Ryu SH, Kang KM, Moon SY, Chai GY, Hong JP, Cho KO, Kang MI, Choi EK, Lee SW. Therapeutic effects of recombinant human epidermal growth factor (rhEGF) in a murine model of concurrent chemo- and radiotherapy-induced oral mucositis.J Radiat Res (Tokyo). 2010; 51(5):595-601.

    86-Zhi Yi Ong, Rachel J Gibson, Joanne M Bowen, Andrea M Stringer,Jocelyn M Darby, Richard M Logan, Ann SJ Yeoh,Dorothy M Keefe.Pro-inflammatory cytokines play a key role in the development of radiotherapy-induced gastrointestinal mucositis .Radiat Oncol. 2010; 5: 22.

    87-Wu SX, Cui TT, Zhao C, Pan JJ, Xu BY, Tian Y, Cui NJ. A prospective, randomized, multi-center trial to investigate Actovegin in prevention and treatment of acute oral mucositis caused by chemoradiotherapy for nasopharyngeal carcinoma.Radiother Oncol. 2010 Oct; 97(1):113-8. Epub 2010 Sep 7.

    88- Jaal J, Richter C, Dörr W. Effect of recombinant human keratinocyte growth factor (Δ 23rHuKGF, Palifermin) on inflammatory and immune changes in mouse tongue during fractionated irradiation.  Int J Radiat Biol. 2010 Oct; 86(10):860-6. 

    89-Lin YS, Lin LC, Lin SW, Chang CP. Discrepancy of the effects of zinc supplementation on the prevention of

    Radiotherapy-induced mucositis between patients with nasopharyngeal carcinoma and those with oral cancers: subgroup analysis of a double blind, randomized study.Nutr Cancer. 2010 Jul; 62(5):682-91.

    90-Watanabe T, Ishihara M, Matsuura K, Mizuta K, and Itoh Y. Polaprezinc prevents oral mucositis associated with radiochemotherapy in patients with head and neck cancer.Int J Cancer. 2010 Oct 15; 127(8):1984-90.

    91-Vayne-Bossert P, Escher M, de Vautibault CG, Dulguerov P, Allal A, Desmeules J,Herrmann FR, Pautex S. Effect of topical morphine (mouthwash) on oral pain due to chemotherapy- and/or radiotherapy-induced mucositis: a randomized double-blinded study.J Palliat Med. 2010 Feb;13(2):125-8.

    92-Zanin T, Zanin F, Carvalhosa AA, Castro PH, Pacheco MT, Zanin IC, Brugnera A Jr. Use of 660-nm diode laser in the prevention and treatment of human oral mucositis induced by radiotherapy and chemotherapy.Photomed Laser Surg. 2010 Apr;28(2):233-7.

    93-Bar Ad V, Weinstein G, Dutta PR, Chalian A, Both S, Quon H.Gabapentin for the treatment of pain related to radiation-induced mucositis in patients with head and neck tumors treated with intensity-modulated radiation therapy.Head Neck. 2010 Feb; 32(2):173-7.

    94- Ghassemi L, Zabihi E, Mahdavi R, Seyedmajidi M, Akram S, Motallebnejad M. The effect of ethanolic extract of propolis on radiation-induced mucositis in

    Rats.Saudi Med J. 2010 Jun; 31(6):622-6.

    95-Benderli Cihan Y, Deniz K.Effect of propolis against radiation-induced oral mucositis in rats.] Kulak Burun Bogaz Ihtis Derg. 2011 ; 21(1) :32-41.

    96- Trotti A, Bellm LA, Epstein JB, Frame D, Fuchs HJ, Gwede CK, et al. Mucositis incidence, severity and induced outcomes in patients with head and neck cancer receiving radiotherapy with or without chemotherapy: a systematic literature review. Radiother Oncol 2003; 66(3): 253-62.

    97- Feller L, Essop R, Wood NH, Khammissa RA, Chikte UM, Meyerov R, Lemmer J. Chemotherapy- and radiotherapy-induced oral mucositis: pathobiology, epidemiology and management.SADJ. 2010 Sep; 65(8):372-4.

    98- Burdock GA. Review of the biologic properties and toxicity of bee propolis .Food and chemical toxicology 1998; 36:347-363.

    99-Seok Ho L, Tae Hyun K, Joo Young K, Sung Yong P, Hong Ryull P, Kyung Hwan S,etal. Evaluation of Parotid Gland Function following Intensity Modulated Radiation Therapy for Head and Neck Cancer. Cancer res treat.2006;38(2):84-91.

    100-والافر ش، اشراقی س. بررسی اثرات ضد باکتریایی بره موم کندوی زنبور عسل بر گونه های بیماریزای نوکاردیا.مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد.سال 11،شماره 2 ، تابستان 1382،ص43

    101- Ozan F, Polat ZA, Er K, Ozan U, Deer O. Effect of propolis on survival of periodontal ligament cells: new storage media

    for avulsed teeth.J Endod. 2007 May; 33(5):570-3. Epub 2007 Feb 23.

    102-McNees P, Meneses KD. Pressure ulcers and other chronic wounds in patients with and patients without cancer: a retrospective, comparative analysis of healing patterns.Ostomy Wound Manage. 2007 Feb;53(2):70-8.

    103- Betts J.The clinical application of honey in wound care.Nurs Times. 2008 Apr 8-14; 104(14):43-4

    104- Zedan H, Hofny ER, Ismail SA. Propolis as an alternative treatment for cutaneous warts.Int J Dermatol. 2009 Nov; 48(11):1246-9.

    105-Nilforoushzadeh MA, Shirani-Bidabadi L, Zolfaghari-Baghbaderani A, Saberi S, Siadat AH, Mahmoudi M. Comparison of Thymus vulgaris (Thyme), Achillea millefolium (Yarrow) and propolis hydroalcoholic extracts versus systemic glucantime in the treatment of cutaneous leishmaniasis in balb/c mice.J Vector Borne Dis. 2008 Dec;45(4):301-6.

    106- Samet N, Laurent C, Susarla SM, Samet-Rubinsteen N. The effect of bee propolis on recurrent aphthous stomatitis: a pilot study.Clin Oral Investig. 2007 Jun; 11(2):143-7. Epub 2007 Feb 7.

    107- Coelho LG, Bastos EM, Resende CC, Paula e Silva CM, Sanches BS, de Castro FJ,Moretzsohn LD, Vieira WL, Trindade OR. Brazilian green propolis on Helicobacter pylori infection. a pilot clinical

    study.Helicobacter. 2007 Oct; 12(5):572-4.

     

    108- Imhof M, Lipovac M, Kurz Ch, Barta J, Verhoeven HC, Huber JC.Int J Gynaecol Obstet. Propolis solution for the treatment of chronic vaginitis.2005 May;89(2):127-32.

    109- Dann¸ P, Miller EH, Jarnum S. [Effect of the natural product propolis on ulcerative colitis and Crohn's disease].Ugeskr Laeger. 1979 Jul 9; 141(28):1888-90.

     

    110-Benković V, Orsolić N, Knezević AH, Ramić S, Dikić D, Basić I, Kopjar N.Evaluation of the radioprotective effects of propolis and flavonoids in gamma-irradiated mice: the alkaline comet assay study. Biol Pharm Bull. 2008 Jan; 31(1):167-72.

    111-Orsolić N, Benković V, Horvat-Knezević A, Kopjar N, Kosalec I, Bakmaz M, Mihaljević Z, Bendelja K, Basić I.Assessment by survival analysis of the radioprotective properties of propolis and its polyphenolic compounds. Biol Pharm Bull. 2007 May; 30(5):946-51.

    112-حسن حسین پور جاجرم، سید امیر آل داوود. ریسک فاکتورهای مؤثر در بروز موکوزیت ناشی از اشعه درمانی سر و گردن و شیمی درمانی. مجله دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد سال ١٣٨۳ جلد ۲۸ شماره ۳و4. 175-182.


موضوع پایان نامه بررسی تاثیر دهان شویه بره موم (Propolis) در پیشگیری و درمان التهاب مخاط ناشی از پرتو درمانی در سرطان های سر و گردن, نمونه پایان نامه بررسی تاثیر دهان شویه بره موم (Propolis) در پیشگیری و درمان التهاب مخاط ناشی از پرتو درمانی در سرطان های سر و گردن, جستجوی پایان نامه بررسی تاثیر دهان شویه بره موم (Propolis) در پیشگیری و درمان التهاب مخاط ناشی از پرتو درمانی در سرطان های سر و گردن, فایل Word پایان نامه بررسی تاثیر دهان شویه بره موم (Propolis) در پیشگیری و درمان التهاب مخاط ناشی از پرتو درمانی در سرطان های سر و گردن, دانلود پایان نامه بررسی تاثیر دهان شویه بره موم (Propolis) در پیشگیری و درمان التهاب مخاط ناشی از پرتو درمانی در سرطان های سر و گردن, فایل PDF پایان نامه بررسی تاثیر دهان شویه بره موم (Propolis) در پیشگیری و درمان التهاب مخاط ناشی از پرتو درمانی در سرطان های سر و گردن, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تاثیر دهان شویه بره موم (Propolis) در پیشگیری و درمان التهاب مخاط ناشی از پرتو درمانی در سرطان های سر و گردن, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تاثیر دهان شویه بره موم (Propolis) در پیشگیری و درمان التهاب مخاط ناشی از پرتو درمانی در سرطان های سر و گردن, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تاثیر دهان شویه بره موم (Propolis) در پیشگیری و درمان التهاب مخاط ناشی از پرتو درمانی در سرطان های سر و گردن, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تاثیر دهان شویه بره موم (Propolis) در پیشگیری و درمان التهاب مخاط ناشی از پرتو درمانی در سرطان های سر و گردن, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر دهان شویه بره موم (Propolis) در پیشگیری و درمان التهاب مخاط ناشی از پرتو درمانی در سرطان های سر و گردن, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر دهان شویه بره موم (Propolis) در پیشگیری و درمان التهاب مخاط ناشی از پرتو درمانی در سرطان های سر و گردن, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر دهان شویه بره موم (Propolis) در پیشگیری و درمان التهاب مخاط ناشی از پرتو درمانی در سرطان های سر و گردن, پروژه درباره پایان نامه بررسی تاثیر دهان شویه بره موم (Propolis) در پیشگیری و درمان التهاب مخاط ناشی از پرتو درمانی در سرطان های سر و گردن, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تاثیر دهان شویه بره موم (Propolis) در پیشگیری و درمان التهاب مخاط ناشی از پرتو درمانی در سرطان های سر و گردن, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر دهان شویه بره موم (Propolis) در پیشگیری و درمان التهاب مخاط ناشی از پرتو درمانی در سرطان های سر و گردن, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر دهان شویه بره موم (Propolis) در پیشگیری و درمان التهاب مخاط ناشی از پرتو درمانی در سرطان های سر و گردن, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر دهان شویه بره موم (Propolis) در پیشگیری و درمان التهاب مخاط ناشی از پرتو درمانی در سرطان های سر و گردن, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر دهان شویه بره موم (Propolis) در پیشگیری و درمان التهاب مخاط ناشی از پرتو درمانی در سرطان های سر و گردن

جهت دریافت دکترای عمومی در رشته دندانپزشکی چکیده مقدمه: این مطالعه ، به منظور بررسی اثرات عسل کنار(سدر)، در درمان لیکن پلان آتروفیک و اروزیو دهانی انجام شده است. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر، یک مطالعه کارازمایی بالینی می باشد که از شهریور 1390 تا شهریور 1391 ادامه پیدا کرد. تعداد 30 بیمار(2 مرد و 28 زن) به صورت تصادفی در دو گروه همگن شده قرار گرفتند. گروه اول، عسل کنار را(20 میلی ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم و تکنولوژی پلیمر چکیده : امروزه سرطان یکی از دغدغه­هایمهم دنیای پزشکی است که تا کنون درمان قطعی برای آن یافت نشده . پرتودرمانی از روش­هایی است که برای کنترل و کاهش عوارض سرطان مورد استفاده قرار می­گیرد. براکی تراپی یکی از این روش­های پرتو درمانی است که در آن منبع پرتو با روش­های متعددی در نزدیکی بافت سرطانی قرار داده می­شود. معمولا فلزاتی مثل ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی (گرایش فیزیولوژی ورزش) چکیده هدف از پژوهش حاضر مطالعه اثر مصرف مکمل امگا-3 در یک دوره تمرین هوازی فزاینده بر پاسخ سایتوکاین های پیش التهابی TNF-α ، β1- IL و شاخص مقاومت انسولینی در مردان دیابتی نوع 2 بود. بدین منظور 30 مرد مبتلا به دیابت نوع دو با میانگین سن8/7±75/51 سال، به عنوان آزمودنی های پژوهش به سه گروه مصرف مکمل ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: عمومی مقایسه طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و تحریف‌های شناختی در بیماران سرطانی با افراد عادی چکیده : پژوهش حاضر به منظور مقایسه تحریف های شناختی و طرح واره های ناسازگار اولیه در افراد سرطانی و افراد عادی انجام شده است .بدین منظور از جامعه آماری بیماران سرطانی مراجعه کننده به بیمارستان های دولتی شیراز ، گروه نمونه 60 نفر به ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی –فیزیولوژی ورزشی چکیده : زمینه و هدف : در طی تغییرات متابولیکی در دوران بارداری ،تماس مادر با فلزات سنگین برای عملکرد جفت و سلامت جنین بسیار مهم تلقی شده است. اما فرض شده است که تمرین استقامتی با تاثیر بر فعالیت متالوپروتئین هایی از قبیل MT می تواند راهکاری جهت مقابله با اثرات زیان آور فلزات سنگین باشد .از این ...

پایان نامه جهت دریافت درجه دکترای دندانپزشکی چکیده: مقدمه:مشکلات دهانی و دندانی یکی از مشکلات بالقوه تهدید کننده ی حیات در بیماران تحت شیمی درمانی مبتلا به دیسکرازی های خونی است.این مطالعه به منظور بررسی یک راهکار جدید جهت ارتقا بهداشت در این افراد طراحی شده است. روش اجرا: ما در این کارآزمایی بالینی یک سویه کور دو گروه 16 نفری از بیماران مبتلا به بدخیمی های خونی بستری در ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی (گرایش فیزیولوژی ورزش) چکیده هدف از پژوهش حاضر مطالعه اثر مصرف مکمل امگا-3 در یک دوره تمرین هوازی فزاینده بر پاسخ سایتوکاین های پیش التهابی TNF-α ، β1- IL و شاخص مقاومت انسولینی در مردان دیابتی نوع 2 بود. بدین منظور 30 مرد مبتلا به دیابت نوع دو با میانگین سن8/7±75/51 سال، به عنوان آزمودنی های پژوهش به سه گروه مصرف مکمل ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.Sc» چکیده : نانو ساختار ها که با پیشگامی فولرن و نانو لوله های کربنی معرفی شده اند افق های تازه ای در حوزه های مختلف علم و فناوری گشودند که از جمله مهمترین آن ها بهره گیری نانوساختارها در علوم زیستی است.نانوساختارهای سیلیکون کربید از جمله نانوساختارهای هترواتم محسوب می شوندکه تا حدودی خاصیت یونی نیزپیدامی کنند.دراین پژوهش محاسبات ...

رشته ی روانشناسی- عمومی پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد چکیده رفتار پرخطر رفتاری است که فرد را در معرض عواقب بد یا ناخوشایند قرار می دهد. هدف از انجام این تحقیق، تعیین و سنجش رابطه بین باورهای غیر منطقی و افکار خودآیند منفی با گرایش به رفتارهای پر خطر در دانش آموزان دختراست. پژوهش حاضر بر اساس ماهیت و روش،تحقیقی توصیفی[1] از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل ...

پایان نامه جهت دریافت درجه دکترای دندانپزشکی چکیده: مقدمه: ویروس HTLV_1 ازرتروویروس های انسانی است که در بعضی از بیماران، عامل لوسمی سلول های لنفوسیت T و میلوپاتی وابسته به HTLV-1 و بعضی از بیماری های التهابی دیگر می باشد. با توجه به اندمیک بودن خراسان نسبت به ویروس HTLV-1 و وجود مطالعات اندک درباره ارتباط این ویروس با بیماری های پریودنتال هدف از این مطالعه بررسی وضعیت شاخص های ...

ثبت سفارش