پایان نامه بررسی وضعیت پای بیماران مبتلا به دیابت مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی رازی شهر رشت

word 3 MB 32046 93
1392 کارشناسی ارشد پیراپزشکی
قیمت قبل:۶۳,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه

    جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد آموزش پرستاری

    (گرایش داخلی جراحی)

    چکیده

    مقدمه: زخم ­­پا شایعترین، جدی­ترین و پر­هزینه­ترین عوارض دیابت است و خطر مرگ را در بیماران دیابتی، 2-4 برابر افزایش می­دهد. همچنین پای دیابتی، یکی از علل عمده ایجاد ناتوانی در بیماران مبتلا به دیابت شیرین و یکی از عوارض مزمن و قابل پیشگیری این بیماری نیز به­شمار می­آید.

    هدف: این مطالعه به­منظور تعیین وضعیت پای­بیماران مبتلا به دیابت مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی رازی شهر رشت در سال 1392 انجام گرفت.

    روش کار: در یک مطالعه توصیفی_تحلیلی بصورت در دسترس، وضعیت پای 355 بیمار مبتلا به دیابت مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی رازی شهر رشت در سال 1392 مورد بررسی قرار گرفت. داده­ها از طریق مصاحبه و تکمیل پرسشنامه­ جمع آوری شد. پرسشنامه شامل: مشخصات فردی، مشخصات بیماری، وضعیت پوست پا، ناهنجاری­های ساختاری پا، نوروپاتی حسی-حرکتی، نبض­های پا و پای­دیابتی بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم­افزار آماری SPSS نسخه 16 و آزمون­های آماری توصیفی و استنباطی کای­اسکویر و رگرسیون لوجستیک استفاده گردید.

    نتایج: از بیماران مورد­بررسی1/16% دارای زخم­پا بودند. بر اساس آزمون کای­اسکویر میان زخم پا و پوست خشک و بدون تعریق(01/0P=)، فیشر (004/0P=)، اختلال­در­رشدناخن­های­پا(02/0P=)، تاول(008/0P=)، انگشت­چکشی(05/0P=)، انگشت­چنگالی(001/0P=)، مفصل­شارکوت(02/0P=)، حس درد سطحی با سنجاق و حس ارتعاش با دیاپازون (001/0P=)، نبض پشت­پایی و تیبیای­خلفی راست و چپ(001/0P<)، جوشگاه زخم قبلی(001/0P=)، علت بستری در بیمارستان و سابقه بستری قبلی بعلت مشکلات و ضایعات پاها(001/0P=) ارتباط معنادار وجود دارد. تجزیه و تحلیل نهایی متغیرها بر اساس مدل رگرسیون لوجستیک، نشان داد که متغیرهای مرتبط با وضعیت پای بیماران دیابتی، تاول، انگشت­چنگالی و علت بستری در بیمارستان مرتبط با بیماری دیابت است.

    نتیجه­گیری: از آنجاییکه عواملی ازجمله تاول، انگشت­چنگالی و علت بستری در بیمارستان مرتبط با بیماری دیابت در بروز زخم­پا تاثیر­گذار هستند، پرستاران می­توانند با شناسایی این عوامل خطر نقش موثری در پیشگیری و درمان به­موقع زخم­پا داشته باشند.

    کلید واژه ها: پای­ دیابتی- دیابت­ شیرین- زخم­پا

    بیان مساله

    دیابت یکی از بیماری های مزمن و بسیار با اهمیت و یک مشکل بزرگ بهداشتی است که در سراسر جهان در حال گسترش است(1). طبق تعریف انجمن دیابت امریکا، دیابت شیرین به گروهی از بیماری های متابولیکی گفته می­شود که ویژگی مشترک آنها افزایش سطح قند خون بعلت نقص در ترشح انسولین، یا نقص در عملکرد آنها و یا هر دو مورد می باشد(2, 3). در سال 2010 حدودا 285 میلیون نفر در سر تا سر جهان به دیابت مبتلا بودند(4) و انتظار می رود که در سال 2030 به 366 میلیون نفر برسد(5). بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، تعداد مبتلایان به دیابت در سال 2000، 171 میلیون نفر بوده است(6). طبق آمار انجمن دیابت ایران در سال 1385، بیش از 4 میلیون نفر در ایران مبتلا به بیماری دیابت بودند و این در حالی است که هر 15 سال یک بار این آمار 3 برابر می ­شود(7). همچنین طبق آمار این انجمن، دراستان گیلان 30 هزار بیمار دیابتی وجود دارد (8).

    بیش از 5 میلیون نفر در ایالات متحده در خطر مشکلات و عوارض مرتبط با دیابت هستند(9). عوارض دیابت را به دو دسته ماکرو و میکروواسکولار تقسیم می نمایند. از جمله عوارض میکروواسکولار می توان به رتینوپاتی و ضایعات عصبی، نوروپاتی، زخم پای دیابتی و نفروپاتی اشاره کرد. از عوارض ماکروواسکولار هم میتوان به عوارض قلبی عروقی مانند درگیری عضله میوکارد، آترواسکلروز، افزایش فشار خون و هایپرلیپیدمی اشاره کرد(10).

    بیماری­های اندام­های تحتانی از جمله بیماری شریان­های محیطی، نوروپاتی محیطی، زخم پاها و نیز آمپوتاسیون اندام­های تحتانی، در افراد دیابتی شایعتر از افراد غیردیابتی است و 30% افراد بالای 40 سال را تحت تاثیر قرار می دهد(11). تصور می شود که امروزه در کشورهای پیشرفته مشکلات پای مرتبط با دیابت، شایعتر شده باشد(12). طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی[1]، پای دیابتی، عفونت، زخم و یا تخریب بافت های نرم عمیق است که در ارتباط با ناهنجاری های نورولوژیکی و درجات متفاوتی از ناهنجاری های عروق محیطی در اندام های تحتانی بوجود می­آید (4, 13, 14). تخمین زده می شود که در 1 تا 4% بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 سالانه یک زخم در ناحیه پا بوجود ­آید(15). همچنین 15% افراد دیابتی دارای یک زخم مزمن بر روی پا یا زانوهایشان هستند(9). بر اساس مطالعه فوجیوارا و همکارانش[2] میزان بروز زخم پای دیابتی از 1% تا 4% و میزان شیوع آن از 3/5% تا 5/10%متغیر بوده است(4). از میان6000 بیمار مبتلا به دیابت که در انگلستان مورد مطالعه قرار گرفتند، 2% دارای زخم فعال در پاهایشان بودند(16) و بر اساس مطالعه ای با عنوان آموزش مراقبت از پای دیابتی در کشورهای در حال توسعه، شیوع زخم پا در میان 1477 بیمار، 9/5% بود که این زخم ها با نوروپاتی همراه بودند. بطور کلی در کشورهای در حال توسعه، از هر 6 نفر دیابتی ، 1 نفر در طول زندگی یک زخم را تجربه می کند(12). همچنین در مطالعه­ی علوی و همکارانش در ایران، شیوع زخم پا در میان بیماران مبتلا به دیابت 4% گزارش شده است(17).

     عوامل خطر متعددی در ایجاد پای دیابتی موثر هستند. زخم فعال، سابقه وجود زخم قبلی، آمپوتاسیون اندام های تحتانی، وجود مشکلات نوروپاتی، کالوس[3]، ادم، تاول، ترک کف پا[4] و خشکی پوست خطر ایجاد زخم، عفونت و یا آمپوتاسیون های دیگر را افزایش می دهد(18, 19). بر اساس نتایج مطالعات انجام شده در این خصوص، شیوع کالوس 7/43% ، فیشر5/26% ، ادم 8/1% ، خشکی پوست 10% و تاول 3/1% گزارش شده است(19, 20). در مطالعه شرا[5] که با عنوان شیوع عوارض مزمن و عوامل خطر در بیماران دیابتی نوع 2 صورت گرفت، علت زمینه ساز زخم پا در 14% از بیماران دیابتی مورد مطالعه، وجود تاول در پاها بوده است(20). همچنین مطالعه ای تحت عنوان بررسی و درمان زخم های پای دیابتی، نشان داده است که نوروپاتی محیطی، دفورمیتی و تروما از جمله فاکتورهای خطر برای ایجاد زخم پا در 65% افراد مبتلا به دیابت است(21). نوروپاتی محیطی نقش عمده ای در ایجاد زخم های پای دیابتی دارد و حدودا 18-8 مرتبه احتمال ایجاد این زخم ها را افزایش می دهد(19, 22) و سالانه، میزان بروز زخم پا با وجود نوروپاتی، 5/4% و با وجود بیماری عروق محیطی، 8/13% افزایش می یابد(23).

    مطالعات آینده­نگر در زمینه کنترل عوارض دیابت، نقش اساسی هایپرگلیسمی را در شروع و پیشرفت نوروپاتی تائید کرده است(21). کنترل هموگلوبین گلیکوزیله که میزان متوسط گلوکز خون را در 3 ماه گذشته نشان می دهد، جز مهم کنترل زخم ­های نوروپاتی است که باعث کاهش عوارض عروق کوچک و آمپوتاسیون می شود  (9, 11)؛ زیرا افزایش سطح گلوکز خون می تواند خونرسانی به پوست را مختل کند. زمانیکه آسیب پوستی بوجود می­آید، بدن برای بهبود آن نیازمند 50 برابر خونرسانی بیشتر است. بدنبال افزایش سطح گلوکز خون جریان خون مختل می­شود، جریان خون مورد نیاز برای بهبود در دسترس نمی باشد؛ بنابراین آسیب پوستی بدتر می شود و به سمت زخم شدن پیش می رود و خطر شروع سریع عفونت را افزایش می دهد(9).

    افراد مبتلا به دیابت متناسب با میزان افزایش سطح گلوکز خون، آسیب به عروق خونی کوچک، اعصاب محیطی، کاهش درک در رابطه با آسیب به انتهاها همچنین دفورمیتی های ناشی از اختلالات اعصاب حرکتی را تجربه می کنند. در مطالعه انجام شده در میان 1000 بیمار مبتلا به دیابت، 5/7% دارای ایسکمی در اندام های تحتانی بودند (19).

    دفورمیتی استخوان های برجسته مانند مفاصل بین انگشتان، سر انگشتان پا و پاشنه پا ممکن است توسط کفش ساییده شود و تحت فشار قرار گیرد که در این حالت آسیب های پوستی از طریق فشار های مکانیکی ایجاد می­شود(9). بر اساس مطالعه ای در این خصوص، میزان تغییر شکل پا 9/72%، میزان برآمدگی غیر طبیعی استخوان پا 4/11% و محدودیت حرکت مفاصل 73% گزارش شده است(22). علاوه بر موارد ذکر شده در افراد دیابتی به دلیل عواملی نظیر ضعف بینایی، محدودیت حرکات مفصلی، پوشش نامناسب پا و کفش های نامناسب زمینه ایجاد زخم فراهم می شود(6). 

    Abstract

    Introduction: Foot ulcers are the common, serious and costly complications of diabetes and increases the risk of death in diabetic patients 2-4 times. The diabetic foot is one of the major causes of disability in patients with diabetes mellitus and also considered as one of the chronic and preventable complications in these patients.

    Objective: This study aimed to determine the status of the foot in diabetic patients referring to Razi Educational-therapeutic center in Rasht city in 2013.

    Methods: In this descriptive cross-sectional study 355 diabetic patients who referred to Razi educational-therapeutic center in Rasht city in 2013 were randomly selected. Data was collected through interviews and a questionnaire that included individual characteristics, disease characteristics, foot skin condition, structural abnormalities, sensory-motor neuropathy, foot pulses and diabetic foot. For data analyses, SPSS software version16 and descriptive and inferential statistical test Chi-square and logistic regression were used.

    Result: From patients surveyed, 16.1% of patients had foot ulcer. Based on Chi-square test there was a significant relationship between foot ulcer and dry skin without sweating (P=0.01), fissure (P=0.004), impaired growth toenails (P=0.02), blister (P=0.008), hammer toe (P=0.05), clawing toe (P=0.001), Charcot joint (P=0.02), superficial pain and vibration sense (P=0.001), right and left dorsal pedis and posterior tibia (P<0.001), scar of ulcer (P=0.001),cause of hospitalization and history of hospitalization due to foot problems and injuries (P=0.001). Final analysis based on logistic regression showed that the variables associated with diabetic foot conditions are blister, clawing toe and cause of hospitalization due to diabetes.

    Conclusion: Since blister, clawing toe and cause of hospitalization due to diabetes affects foot ulcer, nurses can play an important role by identifying risk factors in prevention and treatment of foot ulcers.

    Key words: Diabetes mellitus, Diabetic foot, Foot ulcer

  • فهرست:

    فصل اول: کلیات

    1-1 بیان مساله                                                                                                                     1

    2-1 اهداف پژوهش                                                                                                 5

    3-1 سوالات پژوهش                                                                                                                5

    4-1فرضیات پژوهش                                                                                                                6

    5-1 تعریف واژه های کلیدی(نظری و عملی)                                                                                   6

    6-1 پیش فرض ها                                                                                                                 8                         

    7-1 محدودیت های پژوهش                                                                                              9

    فصل دوم: زمینه و پیشینه تحقیق

    1-2 چارچوب پژوهش                                                                                                              10

    2-2 مروری بر مطالعات انجام شده                                                                                            37

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    1-3 نوع پژوهش                                                                                                                  48

    2-3 جامعه پژوهش                                                                                                                    48

    3-3 نمونه پژوهش- تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری                                                     48

    4-3 مشخصات واحدهای مورد پژوهش                                                                                 49                                              

    5-3 محیط پژوهش                                                                                                                49    

    6-3 ابزار گردآوری اطلاعات                                                                                                      49                 

    7-3 تعیین اعتبار علمی ابزار                                                                                                  52

    8-3 تعیین اعتماد علمی ابزار                                                                                                 52               

    9-3 روش گردآوری اطلاعات                                                                                         52

    10-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها                                                                                                 54

    11-3 ملاحظات اخلاقی                                                                                                          55

    فصل چهارم: نتایج تحقیق

    1-4 یافته های پژوهش                                                                                                          56                   

    2-4 جداول                                                                                                                         58

    فصل پنجم: بحث و بررسی یافته ها

    1-5 بحث و بررسی یافته ها                                                                                                86                         

    2-5 نتیجه گیری نهایی                                                                                                         98

    3-5 پیشنهاد برای کاربرد یافته های پژوهش                                                                              100

    4-5 سایر پیشنهادات                                                                                                        101

    منابع                                                                                                                     103

    پیوست ها

    منبع:

    1.            Danning P, Martin M. Bliefs about diabetes and diabetic complication. Professional nurse. 1998;13(7):429-34.

    2.            Fauci A, Kasper D, Hauser S, Longo D, Jameson L, Loscalzo J. Harrison internal medical. translators: Sotoodeh-nia Abdolhossein, Osareh Mohammadhossein. 1 ed. 1, editor. tehran: arjmand; 2012 2012. {Text in persian}

    3.            Smeltzer S. Brunner and Suddarth textbook of medical-surgical nursing. translators: Dabiran Azam, Shaban Marzieh. 12, editor. tehran: Andishe raffi; 2010. {Text in persian}

    4.            Fujiwara Y, Kishida K, Terao M, Takahara M, Matsuhisa M, Funahashi T, et al. Beneficial effects of foot care nursing for people with diabetes mellitus: An uncontrolled before and after intervention study. Journal of advanced nursing. 2011;67(9):1952-62.

    5.            Ritchie L, Prentice D. An exploration of nurses' perceptions regarding the implementation of a best practice guideline on the assessment and management of foot ulcers for people with diabetes. Applied Nursing Research. 2011;24(2):88-93.

    6.            Aala M, Tabatabai-Malazy A, Sanjari M, mohajeri-Tehrani m-r. The role of nurses in the prevention and care of the diabetic foot. Journal of Diabetes and Lipid Disorders. 2011;10(5):472- 80.

    7.            Haririan H-R, Moqaddasian S, Aqajanlo A. Dimensions of quality of life in patients referred to the Diabetes Center of Tabriz University of Medical Sciences. Journal of Diabetes and Lipid Disorders. 2010;9(2):160-52.

    8.            Khamseh M, Abdi H, Malek M. Recognizing the importance of the link between diabetes and its complications and follow-up care. koomesh. Spring 2011;12(3):334 - 41.

    9.            Heitzman J. Foot care for patients with diabetes. Topics in Geriatric Rehabilitation. 2010;26(3):250-63.

    10.          Mohajerani A-r, Larijani B. Investigate the role of MMPs in the development of diabetic complications 3-3-14 proteins. Journal of Diabetes and Lipid Disorders. 2012;10(6):585-600.

    11.          Singh N, Armstrong D-G, Lipsky B-A. Preventing foot ulcers in patients with diabetes. JAMA: the journal of the American Medical Association. 2005;293(2):217-28.

    12.          Tulley S, Foster A, Van-Putten M, Urbancic-Rovan V, Bakker K. Diabetic foot care training in developing countries: Addressing the skills shortage-To address the skills shortage in diabetic foot care, the International Working Group on the Diabetic Foot presents a programme to train diabetic foot care assistants in developing countries. Diabetic Foot. 2009;12(1):14.

    13.          Sueki H, Furukawa N, Higo N, Akiyama M, Batchelor J, Iijima M. Association of verrucous skin lesions and skin ulcers on the feet in patients with diabetic neuropathy. Clinical and experimental dermatology. 2004;29(3):247-53.

    14.          Gershater M, Löndahl M, Nyberg P, Larsson J, Thörne J, Eneroth M, et al. Complexity of factors related to outcome of neuropathic and neuroischaemic/ischaemic diabetic foot ulcers: a cohort study. Diabetologia. 2009;52(3):398-407.

    15.          Formosa C, Vella L. Influence of diabetes-related knowledge on foot ulceration-To investigate the relationship between diabetes-related knowledge and foot ulceration among people with type 2 diabetes. Diabetic Foot. 2011;14(2):81.

    16.          Abetz L, Sutton M, Brady L, McNulty P, Gagnon D-D. The Diabetic Foot Ulcer Scale (DFS): a quality of life instrument for use in clinical trials. Practical Diabetes International. 2002;19(6):167-75.

    17.          Alavi A, Sanjari M, Haghdoost A, Sibbald R. Common foot examination features of 247 Iranian patients with diabetes. International wound journal. 2009;6(2):117-22.

    18.          Wu SC, Driver VR, Wrobel JS, Armstrong DG. Foot ulcers in the diabetic patient, prevention and treatment. Vascular health and risk management. 2007;3(1):65.

    19.          Bakri F-G, Allan A-H, Khader Y-S, Younes N-A, Ajlouni K-M. Prevalence of Diabetic Foot Ulcer and its Associated Risk Factors among Diabetic Patients in Jordan. J Med J. 2012 September 4, 2011;46:118-25. english.

    20.          Shera A, Jawad F, Maqsood A, Jamal S, Azfar M, Ahmed U. Prevalence of chronic complications and associated factors in type 2 diabetes. Prevalence. 2004.

    21.          Kruse I, Edelman S. Evaluation and treatment of diabetic foot ulcers. Clinical diabetes. 2006;24(2):91-3.

    22.          Hosseini R, Rasouli A, Baradaran H-r. Risk factors for diabetic foot ulcers in patients with diabetes clinics Center - treatment Kamkar city of Qom 2007. Qom University of Medical Sciences. Autumn 2009;2(3). {Text in persian}

    23.          Sibbald RG, Ayello EA, Alavi A, Ostrow B, Lowe J, Botros M, et al. Screening for the high-risk diabetic foot: a 60-second tool (2012). Advances in Skin & Wound Care. 2012;25(10):465-76.

    24.          Yekta Z, Pourali R, Ghasemi-rad M. Comparison of demographic and clinical characteristics influencing health-related quality of life in patients with diabetic foot ulcers and those without foot ulcers. Diabetes, metabolic syndrome and obesity: targets and therapy. 2011;4:393.

    25.          Brookes D. Diabetes screening for housebound patients. Nursing times. 2002;98(23):36.

    26.          Webster M. Webster s medical dictionary. Massachusetts: merriam webster Inc 2007.

    27.          Viswanathan V, Madhavan S, Rajasekar S, Chamukuttan S, Ambady R. Urban-rural differences in the prevalence of foot complications in South-Indian diabetic patients. Diabetes care. 2006;29(3):701-3.

    28.          Ali SM, Basit A, Mumtaz S, Hydrie M, Sheikh T. Diabetic foot ulcer—a prospective study. J Рак Med Assoc-2001; 51: 78. 2001;81.

    29.          Naude L. Diabetes: Diagnosis and Management of Diabetic Foot Ulcers. Professional Nursing Today. 2007;9(6):20.

    30.          Bickley LS. Bates Guide to Physical Examination and History Taking. Rafiei Ramin, Razaghi Sara, Shoraka Alireza, Serati-noori Idin. Iran2009. {Text in persian}

    31.          joyce.M B, Jane H-H. medical-surgical nursing(Clinical managememnt for positive outcomes). eight, editor: Saunders elsevier; 2009. {Text in persian}

    32.          Andreoli T, Benjamin A, Griggs R, Wing E. Essentials of medicine(Metabolic and endocrine diseases/ womens and mens health). translators: Arjmand Mohsen, Samandanifard Hossein, Amoozgar Afsane. 8, editor. iran: Arjmand; 2010. 214 p. {Text in persian}

    33.          Boozari S, Jafari H, Sanjari M-A, Jamshidi AA. Reliability and minimal detectable change of foot arch height index device. Modern Rehabilitation. 2011;4(3). {Text in persian}

    34.          Baghianimoghadam M, Sharifirad G, Afkhami-Ardekani M, Mashahiri M, Baghianimoghadam B, Zulghadr R, et al. Foot Care in Diabetic Patients, Based on Health Belief Model in Yazd – Iran. Iranian Journal of diabetes and obesity. 2011;3(1):25-31.

    35.          Lewis SL, Driksen SR, Heitkemper MM, Bucher L, Camera LM. medical-surgical nursing(assessment and management of clinical problems). eight, editor2011.

    36.          Abasian M, Delvarian-zade M. assessment of diabetes complications in patients reffer to the diabetes clinic in shahrood. Danesh and tandorosti. 2007;2(4):17-21. {Text in persian}

    37.          Khatib OMN. Guiddeline for the prevention, management and care of diabetes mellitus 32, editor. WHO library cataloguing in publication data: EMRO technical publications; 2006.

    38.          Hinson J, Raven P, Chew S. The endocrine system: basic sience and clinical conditions. 2, editor. iran: Arjmand; 2010. 203 p.

    39.          Yadav R, Tiwari P, Dhanaraj E. Risk factors and complications of type 2 diabetes in Asians. CRIPS. 2008;9(2):8-12.

    40.          Tabatabaei-Malazy O, Mohajeri-Tehrani M, Madani S, Heshmat R, Larijani B. The Prevalence of Diabetic Peripheral Neuropathy and Related Factors. Iranian Journal of Public Health. 2011;40(3).

    41.          Moyer A, Delmas L, Little M, Williams D. Diabetes foot: risk assessment education program2004.

    42.          Day JL. living with diabetes(The diabetes UK guide for those treated with insulin). new ed. 2, editor. england: John wiley Sons Ltd; 2002.

    43.          ShahradBejestani H, Motabar A. Assessment of Diabetic Foot Ulcer’s Predisposing Factors and its Outcomes in Patients with Diabetic Foot Syndrome Hospitalized in Hazrat Rasoul-e-Akram Hospital in Tehran During 1996-2001. medical sience university of Iran. 2004;11(39). {Text in persian}

    44.          Armstrong D-G. Detection of diabetic peripheral neuropathy: strategies for screening and diagnosis. Best practices in podiatry: improving screening and management strategies for diabetic peripheral neuropathy. 2005;5(12):8-12.

    45.          Basavanthappa B. Essentiall of medical surgical nursing. first, editor: Jaypee Brothers medical publisher; 2011.

    46.          Burke KM, Mohn-Brown EL, Eby L. Medical-Surgical nursing care. third ed. third, editor2011.

    47.          Shahrad Bejestani H, Motabar AR. Assessment of Diabetic Foot Ulcer’s Predisposing Factors and its Outcomes in Patients with Diabetic Foot Syndrome Hospitalized in Hazrat Rasoul-e-Akram Hospital in Tehran During 1996-2001. Iran medical university. 2004;11(39):77-84. {Text in persian}

    48.          Formosa C, Gatt A, Chokhalingam N. Diabetic foot complications in Malta: Prevalence of risk factors. the foot. 2012;22:294-7.

    49.          MalekAfzali H, Majdzadeh R, Fotohi A, Tavakoli S. Methodology for Applied Research in the Medical Sciences. tehran: Medical sience of Tehran university; 2004. {Text in persian}

    50.          Naderi A, Seyf-Naraghi M. How research and evaluation methods in the humanities, with a focus on Educational Sciences. 24, editor. tehran: Badr; 2004. {Text in persian}

    51.          Politr D, CT B. nursing research: generating and assessing for nursing practice. 8, editor: Philadelphia Lippincott; 2008.

    52.          Burns N, Grove S-K. Practice of nursing research:Conduct, Critique and Utilization. translators: Dehghan-Nayeri Nahid, Silani Khatereh, Farsi Zahra, Fakhrmovahedi Ali, Babamohammadi Hassan. first, editor. Tehran: Andisheh Rafi; 2009. 411-43 p. {Text in persian}

    53.          Mohan V, Premalatha G, Sastry N. Peripheral vascular disease in non-insulin-dependent diabetes mellitus in south India. Diabetes research and clinical practice. 1995;27(3):235-40.

    54.          Vesti Nielsen J. Peripheral neuropathy, hypertension, foot ulcers and amputations among Saudi Arabian patients with type 2 diabetes. Diabetes research and clinical practice. 1998;41(1):63-9.

    55.          Tabatabaei-Malazy O, Mohajery-Tehrani M, Pajoohi M, Larijani B. Research Group report- a study of diabetic foot. Iran Diabetes and Lipid journal. 2008;8(1):77-83.

    56.          Simpson H, Hambien D. Adams outline of orthopedics. translators: Ghandhari Hassan, Sotoudenia Abdolhossein. Iran: Arjmand; 2010. {Text in persian}

    57.          Borssen B, Bergenheim T, Lithner F. The epidemiology of foot lesions in diabetic patients aged 15–50 years. Diabetic Medicine. 1990;7(5):438-44.

    58.          Smith DG, Barnes BC, Sands AK, Boyko EJ, Ahroni JH. Prevalence of radiographic foot abnormalities in patients with diabetes. Foot & ankle international. 1997;18(6):342-6.

    59.          McEwen LN, Ylitalo KR, Herman WH, Wrobel JS. Prevalence and risk factors for diabetes-related foot complications in Translating Research Into Action for Diabetes (TRIAD). Journal of diabetes and its complications. 2013;27(6):588-92.

    60.          Abbott CA, Vileikyte L, Williamson S, Carrington AL, Boulton AJ. Multicenter study of the incidence of and predictive risk factors for diabetic neuropathic foot ulceration. Diabetes care. 1998;21(7):1071-5.

    61.          Zubair M, Malik A, Ahmad J. Incidence, risk factors for amputation among patients with diabetic foot ulcer in a North Indian tertiary care hospital. The foot. 2012;22:24-30.


موضوع پایان نامه بررسی وضعیت پای بیماران مبتلا به دیابت مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی رازی شهر رشت, نمونه پایان نامه بررسی وضعیت پای بیماران مبتلا به دیابت مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی رازی شهر رشت, جستجوی پایان نامه بررسی وضعیت پای بیماران مبتلا به دیابت مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی رازی شهر رشت, فایل Word پایان نامه بررسی وضعیت پای بیماران مبتلا به دیابت مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی رازی شهر رشت, دانلود پایان نامه بررسی وضعیت پای بیماران مبتلا به دیابت مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی رازی شهر رشت, فایل PDF پایان نامه بررسی وضعیت پای بیماران مبتلا به دیابت مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی رازی شهر رشت, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی وضعیت پای بیماران مبتلا به دیابت مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی رازی شهر رشت, مقاله در مورد پایان نامه بررسی وضعیت پای بیماران مبتلا به دیابت مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی رازی شهر رشت, پروژه در مورد پایان نامه بررسی وضعیت پای بیماران مبتلا به دیابت مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی رازی شهر رشت, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی وضعیت پای بیماران مبتلا به دیابت مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی رازی شهر رشت, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی وضعیت پای بیماران مبتلا به دیابت مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی رازی شهر رشت, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی وضعیت پای بیماران مبتلا به دیابت مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی رازی شهر رشت, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی وضعیت پای بیماران مبتلا به دیابت مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی رازی شهر رشت, پروژه درباره پایان نامه بررسی وضعیت پای بیماران مبتلا به دیابت مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی رازی شهر رشت, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی وضعیت پای بیماران مبتلا به دیابت مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی رازی شهر رشت, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی وضعیت پای بیماران مبتلا به دیابت مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی رازی شهر رشت, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی وضعیت پای بیماران مبتلا به دیابت مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی رازی شهر رشت, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی وضعیت پای بیماران مبتلا به دیابت مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی رازی شهر رشت, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی وضعیت پای بیماران مبتلا به دیابت مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی رازی شهر رشت

-1. مقدمه هلیکوباکتری پیلوری که در ابتدا Campylobacter pyloridis نامیده شد یک باسیل گرم منفی میکرو آئروفیل است که بیشتر در بخشهای عمقی ژل موکوسی پوشاننده مخاط معده یا بین موکوس و اپی تلیوم معده یافت می شود (1). این باکتری می تواند عوامل سطحی ایجاد کند که برای نوتروفیلها و منوسیتها کموتاکتیک بوده و به نوبه خود در آسیب سلولهای اپی تلیال دخیل هستند.علاوه بر این پاسخ التهابی میزبان ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی (گرایش فیزیولوژی ورزش) چکیده هدف از پژوهش حاضر مطالعه اثر مصرف مکمل امگا-3 در یک دوره تمرین هوازی فزاینده بر پاسخ سایتوکاین های پیش التهابی TNF-α ، β1- IL و شاخص مقاومت انسولینی در مردان دیابتی نوع 2 بود. بدین منظور 30 مرد مبتلا به دیابت نوع دو با میانگین سن8/7±75/51 سال، به عنوان آزمودنی های پژوهش به سه گروه مصرف مکمل ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی (گرایش فیزیولوژی ورزش) چکیده هدف از پژوهش حاضر مطالعه اثر مصرف مکمل امگا-3 در یک دوره تمرین هوازی فزاینده بر پاسخ سایتوکاین های پیش التهابی TNF-α ، β1- IL و شاخص مقاومت انسولینی در مردان دیابتی نوع 2 بود. بدین منظور 30 مرد مبتلا به دیابت نوع دو با میانگین سن8/7±75/51 سال، به عنوان آزمودنی های پژوهش به سه گروه مصرف مکمل ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته علوم بهداشتی در تغذیه چکیده فارسی زمینه: پروبیوتیک ها، باکتری‌های مفیدی می باشند که مانع از رشد میکروب‌ها و اتصال بین آنها با سطح مخاط روده می شوند و بنابراین در تعادل فلور روده نقش مفیدی دارند. در چندین پژوهش حیوانی، اثر پروبیوتیک‌ها بر کنترل قند خون، انسولین خون و به تاخیر انداختن بروز افزایش قند خون گزارش شده است. ولی مطالعات انسانی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: عمومی مقدمه دیابت نه تنها به عنوان یک بیماری شایع بلکه یک مشکل بزرگ بهداشتی است که در دنیای معاصر پراکندگی گسترده‌ای پیدا کرده است. دیابت یا بیماری قند یک اختلال متابولیک (سوخت و سازی) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید انسولین در بدن از بین می‌رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند ...

دانشکده علوم انسانی، گروه روانشناسی پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) بررسی اثر بخشی آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوهء شناختی رفتاری بر تاب‌آوری،کانون کنترل سلامت،سلامت عمومی و هموگلوبین گلوکوزیته خون در بیماران مبتلا به دیابت به وسیله: معصومه ایزدپناهی چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر تاب آوری، کانون کنترل ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته علوم و صنایع غذایی گرایش میکروبیولوژی مواد غذایی چکیده از آنجایی که وقوع یک مسمومیت غذایی در بیمارستان می تواند زندگی بیماران و دیگر افرادی را که به نحوی از غذای بیمارستان استفاده می کنند و گاه دچار ضعف سیستم ایمنی هم می باشند به خطر اندازد، رعایت بهداشت مواد غذایی در بیمارستان بسیار مهم می باشد هر فردی که مواد غذایی را تهیه و ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه مقدمه: مراقبت مبتنی بر شواهد عبارت از کاربرد نتایج بهترین تحقیقات ، همراه با دانش ، تخصص ، تجارب بالینی و توجه به ارزش های بیمار در ارائه مراقبت می باشد .بدین منظور، بکار گیری اصول راهنمای مبتنی بر شواهد و بررسی کیفیت دستورالعمل های مراقبت بالینی مبتنی بر شواهد در بخش های مراقبت ویژه، در زمینه شایع ترین عوارض موجود در بخش ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی چکیده: مقدمه: ورزش بر سیستم قلب و عروق آثار مثبتی دارد و موجب افزایش توانمندی عضلات بدن می شود که در این میان ،دستگاه تنفس نیز توانایی بیشتری پیدا می کندشنا درمقایسه با سایر فعالیت های ورزشی تمام اعضاء بدن را در حالت ورزش قرار می دهد وتاثیر بیشتری بر روی سیستم تنفسی ورزشکاران دارد. ازآنجایی که بخش تنفسی دربدن یکی ازبخش های ...

پایان نامه برای دریافت درجه دکترای پزشکی چکیده بیماری ایسکمیک قلبی شایعترین؛ خطرناکترین و یکی از مزمن‌ترین بیماریها دردنیا است. بعضی اوقات تشخیصI.H.D مشکل می‌شودچراکه علائم بالینی همیشه تیپیک نیستند. به همین دلیل تست ورزش یکی ازمهمترین روش‌های پزشکی جهت کمک به تشخیص I.H.Dدرصورت داشتن اندیکاسیون واقعی است که در غیر این صورت خطرات مختلفی برای بیمار می‌تواند داشته باشد. در این ...

ثبت سفارش