پایان نامه تحلیل، مدل سازی و شبیه سازی مقیاس پذیری در شبکه های حسگر بدون سیم با معیار ظرفیت

word 1 MB 32113 118
1391 کارشناسی ارشد مهندسی برق
قیمت قبل:۶۴,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • چکیده

    پژوهش حاضر، درمورد مسئله مقیاس پذیری در شبکه های سنسوری بدون سیم با قابلیت تصویربرداری است که با در نظر گرفتن یک سناریوی نسبتا کاربردی از شبکه سنسوری، و براساس معیارهای عملکرد ظرفیت قطع (outage) و ظرفیت ارگادیک (ergodic) شبکه، مقیاس­پذیری را مورد تحلیل، مدلسازی ریاضی و شبیه سازی قرار داده است.

    مقیاس پذیری اصولا برای تعیین اثرات افزایش یا کاهش تعداد سنسور ها در پارامتر مورد نظر می باشد، هنگامیکه هدف، جلوگیری از هزینه های زیاد ساخت شبکه به علت ازدیاد غیر ضروری تعداد سنسور ها یا کاهش بیش از حد بازدهی شبکه ناشی از کمبود چگالی تعداد سنسور ها، است. برای نیل به این هدف، ابتدا سعی شده تا از سناریوی ای استفاده کنیم که از خوشه بندی شبکه بهره می برد. ابتدا با بدست آوردن توزیع های فاصله برای سنسورها با یکدیگر و با سرخوشه(هِدِر) و نیز توزیع فاصله سرخوشه ها تا ایستگاه اصلی، از طریق شبیه سازی، توانستیم توزیع تداخل و نتیجتا توزیع نسبت سیگنال به نویز و تداخل را در این شبکه، برای هر دو لایه درون خوشه و برون خوشه، بدست آوریم و سپس با استفاده از فرمول بندی های شبکه اقتضایی و سپس تعمیم به حالت خاص سناریوی شبکه سنسوری، فرم های مناسب و فرم بسته را در هردو لایه شبکه، برای تخمین تابع توزیع ظرفیت به دست آورده ایم. با مقایسه این نتایج تحلیلی با نتایج حاصل از شبیه سازی ها، صحت آنها را تصدیق نمودیم.

     برای بررسی مسئله مقیاس پذیری نیز با کمک شبیه سازیها به ازای پارامتر های مختلف شبکه، مانند تغییر چگالی سنسورها و سرخوشه ها در سطح شبکه، تغییر مقادیر نمای تضعیف کانال، تغییر حدآستانه برای ظرفیت قطع، اضافه نمودن فیدینگ (با توزیع رایلی) و ... مقادیر میانگین و مجموع  ظرفیت ارگادیک و قطع را در هر حالت بدست آورده و مقایسه نموده ایم. با شروع از سناریوی پراکنده(تنک) و حرکت به سمت سناریوی متراکم (چگال)، ابتدا مقادیر ظرفیت کل با اضافه شدن تعداد سنسور ها و نیز افزایش توان دریافتی در سرخوشه ها، افزایش یابد، اما با ادامه این روند، اثرات تداخلی بر این عوامل غالب شده و مقدار ظرفیت ها بعد از رسیدن به نقاط ماکزیمم، که بعنوان حد بهینه چگالی ها مطرح میشود، شروع به کاهش نماید. همچنین برای توزیع های احتمال ظرفیت و نسبت سیگنال به نویز و تداخل، در هردو لایه شبکه، فرمولهای تحلیلی و یا تقریب های آنها ارائه شده است و بر این اساس تلاش شده تا نقاط بهینه برای چگالی سنسورها وسرخوشه ها را بدست آوریم.

    کلمات کلیدی: شبکه سنسوری بدون سیم، ظرفیت ارگادیک و قطع، خوشه بندی، مقیاس پذیری.

    مقدمه  

     

     شبکه های سنسوری یکی از پرکاربرد­ترین مباحث روز در بحث جمع آوری اطلاعات از محیط پیرامون زندگی انسان میباشد. نه تنها بررسی محیط اطراف بلکه کنترل آن نیز از کاربردهای شبکه های سنسوری است. در حالتی که سنسورها بدون سیم باشند، در کنار افزوده شدن پیچیدگی، کاربردها و مزایای زیادی نیز حاصل میگردد

    این شبکه از صد ها یا هزاران سسنسور تشکیل شده اند و به هر سنسور نام گره اتلاق می شود. در یک سیستم سیمی، نصب حسگر های زیاد معمولا به خاطر افزایش هزینه سیم کشی میسر نمی­باشد. جاهائی که تا پیش از این غیرقابل دسترس بودند مانند داخل موتور های کارخانجات و نیز مکان های خطرناک و متحرک به وسیله WSN ها قابل دسترسی است [14].

    از نظر ساختاری، شبکه های بدون سیم را می­توان به دو دسته کلی تقسیم کرد. یک دسته با ساختار سلولی[1] هستند که همه گره ها مستقیما با ایستگاه مرکزی[2] در ارتباط هستند و ارسال و دریافت اطلاعات از یک گره به گره دیگر، با واسطه این ایستگاه مرکزی صورت گرفته و کنترل میشود. دسته دوم شبکه های با ساختار اقتضایی (موردی، ادهاک) هستند. در این شبکه ها همه گره ها از نظر توانایی ها و وظایفی که دارند، یکسان هستند. به این ترتیب شبکه های اقتضایی بدون سیم، از تعدادی گره تشکیل میشود که قادرند بدون نیاز به ایستگاه مرکزی یا هرگونه تجهیزات زیرساخت[3] پیش ساخته، بصورت خودکار یک شبکه تشکیل دهند [6] .

    در چنین شبکه هایی در غیاب ایستگاه مرکزی، خود گره ها کلیه وظایف مسیریابی و کنترل شبکه را عمدتا با استفاده از الگوریتم های کنترلی توزیع شده، بر عهده دارند [3 ] . بدلیل وجود این ویژگی شبکه های بدون سیم اقتضایی این ویژگی را دارند که با استفاده از گره های موجود، به سرعت تشکیل و راه اندازی شوند.

    شبکه های سنسوری بدون سیم که زیر مجموعه ای از شبکه های اقتضایی می­باشند، تفاوت مختصری با آن دارند؛ احتیاج است نهایتا تمام اطلاعات جمع آوری شده از محیط را، مشابه با روشهای مسیریابی و رله کردن اطلاعات در شبکه های اقتضایی، به سمت یک ایستگاه مرکزی منتقل کنند. اما این ایستگاه مرکزی بر خلاف شبکه های سلولی، نقشی در چگونکی تولید شبکه و کنترل بر نحوه مسیریابی و ارتباط میان گره ها یا همان سنسور ها، ندارد [26].

    در شبکه حسگر بدون سیم، هر حسگر علاوه بر وظیفه  دیجیتال کردن اطلاعات دریافتی، وظیفه دارد تا حدی پردازش­های سبک را بر روی داده­های جمع­آوری شده، انجام دهد و نیز قابلیت برقراری ارتباط با سایر گره­ها را نیز داشته باشد؛بدین صورت که هر گره به عنوان یک منبع ،خود به عنوان یک فرستنده­ی داده عمل می­کند و در صورت لزوم داده های ارسالی از سایر گره ها را به مقصد ارسال می­کند. این روش بر خلاف شبکه های با ساختار سلولی می باشد که تمام گره ها فقط با ایستگاه مرکزی در ارتباط هستند و ارتباط هر گره با گره دیگر توسط  آن انجام می­شود. نیاز نیست که موقعیت این حسگر ها  از قبل تعیین شده باشد بلکه محل این حسگر ها می تواند به صورت تصادفی انتخاب شود[11] .

    گره ها در WSN مانند یک شبکه Ad-Hoc توزیع شده و در بیشتر زمان خود، غیر فعال هستند اما ناگهان زمانی که رخدادی را تشخیص می­دهند فعال می­شوند. وقتی که حسگرها، پدیده مورد نظر را رصد کردند، رخداد مورد نظر به یک ایستگاه مرکزی گزارش داده می­شود.

    کاربردهای مختلف و حالت تصادفی شبکه­های سنسوری بدون سیم چالش­های بسیاری برای تحقیق در این زمینه بوجود آورده است، مثلا : کنترل دسترسی رسانه [4]، پروتکلی­های مسیریابی، کنترل توان و مقیاس پذیری (قابلیت تغییر اندازه شبکه و چگالی سنسورها) [11] .

    مشخص نبودن توپولوژی و تغییرات کانال در طول زمان، مشکلات متعددی را در زمینه تحقیقات، طراحی و پیاده­سازی این شبکه­ها به­ وجود آورده است. چنین تغییراتی، الگوریتم های مسیریابی[5] ، تخمین کارائی شبکه[6]، پوشش شبکه[7]، گسترش پذیری و مقیاس پذیری[8] و ... را با پیچیدگی­های خاصی روبرو کرده است که بررسی آنها زمینه تحقیقات متداول امروزی است [10و24و25و26] .  نیاز به کاهش پیچیدگی شبکه های سنسوری بدون سیم محققان را بر آن داشته که از منابع محدود کننده، مانند محدودیت کانال ارتباطی در حوزه های زمان و فرکانس و کد، محدودیت انرژی و طول عمر و ... ، به نحو هرچه مناسب­تر استفاده کرده و به سمت هرچه بهینه تر شدن اشتراک منابع پیش روند.

    کاربرد های مختلف برای انواع سنسور ها، در تعیین اولویت های تقسیم منابع، نقش تعیین کننده ای را ایفا میکند؛ به عنوان مثال هنگامیکه فقط از سنسورهای کنترل دما یا رطوبت استفاده شود، میزان اطلاعات اندک خواهد بود و بنابراین بالاتر رفتن طول عمر شبکه در اولویت اول و کاهش حجم اطلاعات تداخلی در اولویت دوم قرار می گیرد. در کاربرد های دیگری مثل کاربردهای نظامی برای کنترل جامع از محیط، نیاز است تا همکاری بسیار بیشتری بین سنسور ها برقرار گردد و در نتیجه  پارامتر هایی چون رله اطلاعات و مسیریابی از اولویت بیشتری برخوردار خواهند بود. در کاربرد های پزشکی نیاز است تا دقت جمع آوری اطلاعات بالا باشد و از طرفی در کاربردی مانند تصویر برداری  تشدید مغناطیسی[9] رسیدن به این دقت بالا نیازمند جمع آوری حجم زیادی از اطلاعات است و مباحث فشرده سازی و تجمیع اطلاعات مطرح خواهد شد؛ و در نهایت برای کاربرد هایی همچون تصویر برداری که حجم اطلاعات بالاست اما نسبت به کاربرد های پزشکی، بزرگی ناحیه تحت پوشش شبکه بسیار بیشتر است، علاوه بر دقت بالا نیاز است تا مکانیابی، کنترل نحوه جمع آوری اطلاعات، چگونگی همکاری بین سنسور ها چه برای جمع آوری و چه برای ارسال اطلاعات مورد توجه قرار گیرد؛ خصوصا اینکه تعداد مورد نیاز سنسور ها در واحد سطح  یا چگالی سنسور ها نقش تعین کننده ای در این بین ایفا می­کند. اگر تعداد سنسور ها خیلی بالا باشد  با اینکه دقت افزایش می یابد اما علاوه بر افزایش هزینه های شبکه، عواملی همچون تداخل و چگونگی مسیریابی, از بازدهی آن می­کاهند. از طرفی  کم بودن بیش از حد تعداد سنسور ها، امکان نظارت دقیق بر شبکه و جمع آوری کامل اطلاعات را دچار بحران خواهد نمود.

    برای بالا بردن دقت و نزدیک تر شدن به واقعیت، باید حجم داده ها افزایش یابد . بدین منظور  باید تعداد گره های شبکه افزایش یابد. با افزایش تعداد گره های یک شبکه حسگر در واحد سطح، علاوه بر افزایش نسبت سیگنال به نویز و تداخل و یا کاهش نرخ خطای بیت[10] (BER ) به علت افزایش توان، توان سیگنال­های تداخلی  رسیده به هر گره نیز بیشتر می شود.  رسیدن به نقطه بهینه که در آن نسبت سیگنال به نویز و تداخل بیشینه ویا BER  کمینه شود، یکی از اهداف ما در این پروژه است که همراه با معیار ظرفیت مطرح می گردد.

    از طرفی باید شرایط کانال  همچون تلفات سایه [11]و محو شدگی در بررسی پارامتر های شبکه نیز لحاظ گردد .

    یک مسئله مطرح در مورد شبکه های حسگر تصویر برداری بدون سیم[12]، بررسی قابلیت مقیاس پذیری این شبکه هاست [14] . رسیدن به اینکه  در واقع چه تعداد سنسور می تواند در عین حداقل بودن، برای بدست آوردن اطلاعات کامل از محیط، دارای تعداد مناسب و کافی باشد، مبحث اصلی ما در این پایان نامه است که آنرا با عنوان مقیاس پذیری، بیان می­کنیم. مقیاس پذیری اینگونه بیان می­شود که با درنظر گرفتن یک معیار خاص به عنوان معیاری برای کنترل عملکرد[13]، کم شدن یا اضافه کردن چگالی سنسور ها در  واحد سطح (اگر ناحیه توزیع سنسور ها را دو بعدی در نظر بگیریم) چه تاثیری در بهبود یا بدتر شدن این معیار عملکرد، خواهد داشت. می­توان بهینه­ترین حالت را برای چگالی مناسب سنسور ها در سناریو های مختلف توزیع شبکه و برای معیارهای مختص هر کاربرد، محاسبه نمود و درکنار کاهش هزینه های اضافه، به بهترین بازدهی سیستم نیز نزدیک شد.

    در نگاه ما، از زاویه دید لایۀ فیزیکی به شبکه، معیار های ظرفیت ارگادیک و ظرفیت قطع، و بالتبع نسبت سیگنال به نویز و تداخل، مورد توجه خواهند بود؛ در این میان تخمین ظرفیت شبکه مسئله ایست که به نوعی با سایر مسائل ذکر شده در ارتباط است. تعیین ظرفیت شبکه علاوه بر آنکه برای تضمین کیفیت سرویس[14] برای کاربران آن مورد نیاز است، در مسیریابی مناسب و کارامد شبکه نیز موثر است. در شرایطی که بالاتر از حد ظرفیت شبکه به آن بار تحمیل شود، به دلیل وجود تراکم در بعضی گره ها، تعدادی از بسته های اطلاعات حذف[15] می­شوند. با حذف این بسته ها نه تنها بخشی از دیتای شبکه از بین می­رود، بلکه مقداری از اطلاعات مربوط به مسیریابی هم از بین می­رود [27] .

    ارتباط حداکثر میزان ظرفیت یا نرخ انتقالی که می تواند به هر گره اختصاص یابد با تعداد گره های شبکه مسئله مقیاس پذیری شبکه را مطرح می­کند؛ از یک طرف با افزایش تعداد گره ها، قابلیت اطمینان و پوشش شبکه افزایش می یابد اما از طرف دیگر هرچه سطح زیر پوشش شبکه بیشتر باشد، برای به مقصد رسیدن اطلاعات ارسالی لازم است که سایر گره ها در مسیریابی و رله اطلاعات همکاری کنند. بنابر این ظرفیت یا نرخ انتقال ای که به هر گره اختصاص می یابد، تنها به ترافیک آن گره وابسته نیست و به باری که از جانب سایر گره ها به آن تحمیل می­شود نیز بستگی دارد. این مسئله می تواند شدیدا روی ظرفیت سیستم تاثیر منفی بگذارد [27و 28 ] .

     بدست آوردن ظرفیت برای سناریو های مختلف بطور تحلیلی، کار دشواری است و نیاز به بهره بردن از تقریب های آماری برای رسیدن به نتایج منطبق بر شبیه سازی هاست. هدف ما اینست که با در نظر گرفتن سناریوی نسبتا پیچیده اما کاربردی و دارای مزایای فراوان و با در نظر داشتن فرض های ساده کننده وتا حد امکان عملی، مقدار و توزیع ظرفیت را بطور تحلیلی و همراه با شبیه سازی بدست آورده و با بررسی مقیاس پذیری در این شبکه ها، اثرات تعداد سنسور ها را بر این معیار های عملکرد بسنجیم و در صورت امکان مقادیر بهینه ای را برای تعداد مناسب سنسور ها بیابیم.

    Abstract

     

    This Research is about scalability in wireless sensor networks with imaging capability which has been analyzed, mathematically modeled and simulated by considering an applicable scenario of sensor network with the performance metrics of Ergodic capacity and outage capacity of the network.

    Scalability is basically to determine the effects of increasing or decreasing the number of sensors in the desired parameter is, when the goal is to prevent excess cost of network creation because of unnecessary sensors number or decrease of network efficiency created by lack of sensors number density. In order to reaching this goal, at first we used a useful scenario which uses network clustering. By calculating distance distribution for sensors to each other and to cluster header and also the distance distribution of clusters header to base station, using simulation, we gained interference distribution function and consequently distribution function of signal to noise and interference ratio in this system for both inside and outside cluster layers and then by using formulation of ad-hoc network for special case of sensor network scenario, we gained appropriate and closed forms for estimating cumulative density function (CDF) of capacity for  both sensor networks layers. By comparing these analytical conclusions and simulation results we confirmed their correctness.

     In order to investigating scalability, by simulating for different values of network parameters such as sensors and clusters density in network level, exponential canal attenuation , varying threshold limit of outage capacity, adding fading ( with Rayleigh distribution) and etc., we gained and compared average and sum of Ergodic and Outage capacity. Firstly beginning from sparse scenario to dense one, capacity values would increase by increasing sensors number and received power in cluster headers, but next, interference effects dominates and capacity values decreases after reaching the maximum point which is defined as optimum density limit. For capacity and signal to noise and interference ratio probability distributions in both layers of the network is presented and accordingly make efforts to obtain the optimal sensor and the cluster head densities.

     

    Keywords: Wireless sensor network, Ergodic & outage Capacity, Clustering, Scalability.

  • فهرست:

    چکیده vi

    فهرست مطالب... vii

    فصل اول : مقدمه ای بر شبکه های سنسوری   بدون سیم.. 1

    1-1- مقدمه. 2

    1-2- کاربرد های شبکه سنسوری بدون سیم.. 6

    1-2-1- کاربرد های پزشکی.. 6

    1-2-2- کاربرد های نظامی و دفاعی.. 7

    1-2-3- کاربرد های کنترلی و نظارتی در طبیعت، محیط زیست و کشاورزی.. 8

    1-2-4- کاربردهای عمومی و صنعتی.. 9

    1-3- مرور بر پیشینه و تحقیقات انجام شده در شبکه های حسگر بدون سیم.. 10

    1-4- هدف پروژه. 21

    1-5- ساختار پایان نامه. 22

    فصل دوم : مدل مسئله ومعرفی سناریوی شبکه سنسوری بدون سیم  23

    2-1- مقدمه. 24

    2-2- تعاریف کلی از مفاهیم مطرح شده. 24

    2-3- معیار عملکرد. 25

    2-3-1- نسبت سیگنال به نویز و تداخل.. 25

    2-3-2- نرخ خطای بیت... 26

    2-3-3- تعریف ظرفیت شانون (ارگادیک) برای شبکه بدون سیم. 26

    2-3-4- ظرفیت قطع شبکه. 26

    2-4-  مدل سیستم و سناریوی مورد بررسی در شبکه حسگربدون سیم.. 27

    فصل سوم : تحلیل ریاضی وفرمولبندی پارامترها در شبکه حسگر بدون سیم  33

    3-1- مقدمه. 34

    3-2-  ظرفیت و مروری بر تعاریف آن.. 34

    3-3- مدلهای توزیع نسبت سیگنال به نویز و تداخل(SINR) 37

    3-3-1- مدل تقریبی.. 37

    3-3-2- مدل دقیق.. 45

    3-4-  محاسبه تابع های توزیع و چگالی ظرفیت... 53

    3-5-  محاسبه نقطه اکسترمم ظرفیت با تغییر تعداد گره های شبکه. 56

    فصل چهارم : شبیه سازی شبکه سنسوری بدون سیم و تحلیل نتایج   59

    4-1- مقدمه. 60

    4-2- چگونگی شبیه سازی.. 60

    4-3- نتایج شبیه سازی و اثر پارامتر ها و تحلیل آنها 62

    4-4- نتایج شبیه سازی و تطابق با تحلیل ها 94

    4-5- نتایج شبیه سازی تغییر تعداد گره ها و بررسی مقیاسپذیری.. 100

    فصل پنجم : جمع بندی و نتیجه گیری... 115

    5-1- مقدمه. 116

    5-2- جمع بندی و نتیجه گیری.. 116

    5-3- پیشنهادات  برای توسعه تحقیقات... 120

    فهرست مراجع.. 123

    Abstract 127

     

    منبع:

    networks- theory and application, Cambridge University Press, 2008

      G. Francescheli, S. Stornelli, “Wireless networks- from physical layer to communication, computing, sensing and control”, Elsevier, 2006.

      A. Goldsmith, Wireless communications, Cambridge University Press, 2005.

      A. Papoulis, S. U. Pillai, Probability, Random Variables and Stochastic Processes, New York: McGraw-Hill Higher Education, 4th edition, 2002.

     L. F. Akeildz, T. Melodia, K. R. Chowdlaury  , A survey on wireless multimedia sensor networks, Elsevier, Computer Networks 51 (2007) p 921–960.

     R. E. Rezagah, “Analyzing the capacity of mobile wireless Ad hoc networks with MIMO systems,” Doctoral thesis, Electrical Engineering Dep. Amirkabir university of technology, Feb 2011.

    M. Haraty, A. Mohammadi, M. R. Alimadadi, S. Sheikholvaezin, “Localization in Wireless Imaging Sensor Networks Using SAR Techniques,” 2012, in Proc. 6th Int. Symp. Telecommunication (IST), available online, Nov. 2012.

     P. Gupta, P. R. Kumar, "The Capacity of Wireless Networks", IEEE TRANSACTIONS ON INFORMATION THEORY, VOL. 46, No. 2, MARCH 2000.

    E. S. Sousa, J. A. Silver, “Optimim Transmission Ranges in a Direct-Sequence Spread Spectrum Multi hop Packet Networks,” IEEE Journal on Selected Areas in Communication, vol. 8, no. 5, pages 762-771, June 1990.

    R. Purtoosi, H. Taheri, A. Mohammadi, and Foroohar Foroozan, “A Distributed Stabilized Clustering Algorithm for Large Scale Wireless Ad Hoc Networks,” International Journal of Ad Hoc and Ubiquitous Computing (IJAHUC), Vol.2, No.3, pp.186-196, 2007.

    B. Ananthasubramaniam and U. Madhow, “On Localization Performance in Imaging Sensor Nets,” IEEE Trans. Signal Processing, vol. 55, no. 10, pp. 5044-5057, October 2007.

     B. Ananthasubramaniam and U. Madhow “Detection and localization in large scale sensor networks,” 2005, Proc. Int. Symp. Inf. Theory (ISIT 2005), pp.517.

    B. Ananthasubramaniam, U. Madhow, “Virtual Radar Approach to Event Localization in Sensor Networks,” Proc. 2004 IEEE International Symposium on Information Theory (ISIT 2004), Chicago, IL, June 27-July 2, 2004.

    M. R. Sanatkar, A. Mohammadi, “Scalability Analysis of Wireless Sensor Networks Using Analytical Techniques”, 8th Communication Networks and Services Research Conference (CNSR), Montreal, Canada, May 2010.

    M. R. Sanatkar, B. Natarajan, A. Mohammadi, “Route BER Estimation in Wireless Ad Hoc Networks exploiting Minimum Distance Routing,” , In Proc. of IEEE Consumer Communications and Networking Conference (CCNC 2012), Las Vegas, Jan 2012.

    R. E. Rezagah and A. Mohammadi, “Outage threshold extraction for maximizing the capacity of wireless ad hoc networks,” IET Communications journals, pp: 811 - 818, IET 2011.

    R. E. Rezagah, “Analyzing the capacity of mobile wireless Ad hoc networks with MIMO systems,” doctoral thesis, Electrical Engineering Dep. Amirkabir university of technology, Feb 2011.

    R.E. Rezagah, A. Mohammadi, “The capacity estimation of wireless ad hoc networks in fading channels”, IET Comm. , 2009, 3, (2), pp. 293–302

    R. E. Rezagah and A. Mohammadi, “The Capacity of Wireless Ad Hoc Networks Using Statistical Techniques,” ICC 2006, Istanbul, Turkey, June 2006.

     R.E. Rezagah, A. Mohammadi, “Characterization of the scalability of wireless ad hoc networks under channel limitations,” Proc. IEEE IIT Innovations in Information Technology, UAE, Dubai, 2006, pp. 1–5.

    E.J. Duarte-Melo and M. Liu, “Data-Gathering Wireless Sensor Networks: Organization and Capacity,” Computer Networks, vol. 43, pp. 519-537, 2003.

    M. Gastper, M. Vetterli, “On the capacity of wireless networks: the relay case,” IEEE 2002. in Proc. IEEE Infocom 2002, pp. 1577-1586, June 2002.

    Q.Q. Laurence, B. Milstein, DR. Vaman, “Cooperative and Constrained MIMO Communications in Wireless Ad Hoc/Sensor Networks,” IEEE TRANSACTIONS ON WIRELESS COMM, VOL.9, NO.10, pp. 3120-3129, OCT 2010.

    Ramanathan, R., Redi, J.: ‘‘Abrief overviewof ad hoc networks: challenges

    And directions,’’ IEEE Communications Magazine, VOL. 40, NO. 5, pp. 20-22, Aug. 2002.

    P. Best, S. Gundeti, R. Pendse, “Self-learning Ad-hoc Routing Protocol,” Proc. IEEE 58th Vehicular Technology Conference, Vol. 5, Pages 2824-2828, Oct. 2003.

    O. K. Tonguz, and G. Ferrari, “Ad Hoc Wireless Networks: ACommunication-Theoretic Perspective,” John Wiley & Sons, 2006.

    J. Li, C. Blake, D. S. J. De Couto, H. I. Lee, R. Morris, “Capacity of Ad Hoc Wireless Networks,” Proc. 7th ACM Int’l Conf. Mobile Comp. and Net., Rome, Italy, July 2001.

     P. Chung Ng, S.C. Liew, “Trougput analysis of IEEE802.11 Multi-Hop Ad Hoc Networls,” IEEE/ACM Transaction on Networking, Vol.15, No.2 April2007.

     R. Khalaf, I. Rubin, J, Hsu, “Throuput and delay analysis of multihop IEEE802.11 networks with capture,” ICC2007-IEEE International Conference on Communication, vol.30, no.1, pp 3787-3793.

    S. Toumpis, A.J. Goldsmith, “Capacity regions for wireless Adhoc networks,” ICC2002, IEEE International Conference on Communication, no. 1, pp.3168-3173, April2002.

     S. Toumpis, A.J. Goldsmith, “Capacity regions for wireless Adhoc networks,” ICC2002, IEEE Transaction on Wireless Communicaton Vol.2, no. 4, pp. 736-748, jul 2003.

    Y. Cao, B. Chen, J. Zhang, “A new achievable rate  region for interference channel with comm information,”  In Proc. WCNC 2007, IEEE Wireless Communications and networking conference, vol. 8, no. 1, pp. 1926-1930, March 2007.

    X. Shang, B. Chen “An Inner bound of capacity region for the Gaussian interference channel,” In Proc. WCNC 2007, IEEE Wireless Communications and networking conference, vol. 8, no. 1, pp. 1905-1909, March 2007.

    T. M. Cover, A. A. El Gamal, “Capacity theorem for the relay channel ,” IEEE Trans. Inform. Theory, vol. IT-25, pp. 572-584, sept. 1979.

    P. Gupta, P. R. Kumar, “Towards an information theory of large networks: An achievable rate region,” IEEE Trans. On Information Theory, Vol. IT-49, pp. 1877-1894, Aug.2003.

    A. Ozugur, O. Leveque, D. Tse, “Hierarchical cooperation achieves linear capacity  scaling in  ad hoc networks,” In Proc. IEEE INFOCOM 2007, The conference on computer communications, vol. 26 , no.1 , pp. 382-390.

    M. Grossglauser, D. Tse, “Mobility increases the capacity of Ad hoc wireless networks,” In Proc. IEEE INFOCOM, pp. 1360-1369, April 2001.

    M. Grossglauser, D. Tse, “Mobility increases the capacity of Ad hoc wireless networks,” In Proc. IEEE/ACM Trans. Networking, vol. 10 , no. 4, pp. 477-486, Aug 2002.

    A. C. Lonzano, S. R. Kulkarni, P. Viswanath, “Throuput scaling in Wireless networks with restricted mobility,” IEEE Trans. Wireless Comm, vol. 6, no. 2, pp. 670-679, feb.2007.

    A. El Gamal, J. Mammen, B. Prabhakar, “Optimal Throuput-Delay, scaling in wireless networks – Part I: the fluid model ”, IEEE Trans. Inf. Theory, vol. 52, no. 6, pp. 2568-2592, June 2006.

    S. Toumpis, A. J. Goldsmith, “Large wireless networks under fading, mobiolity, and delay constraints,” in Proc. IEEE INFOCOM 2004 - The conference on computer communications, vol. 26 , no.1 , pp. 609-619.

    M. Garetto, P. Giaccone, E. Leonardi, “On the capacity of ad hoc wireless networks  under general node mobility,” In Proc. IEEE INFOCOM 2007, The conference on computer communications, vol. 26 , no.1 , pp. 357-365 May 2007.

    C. Comaniciu, H. V. Poor, “On the capacity of mobile ad hoc networks with delay constraints,” IEEE Trans. On Wireless Communication, vol. 5, no. 8, pages 2061-2071, 2006.

    L. E. Miller, “Distribution of link distance in a wireless networks,” J. Research of the national Institude of  Standards and technology, vol. 106, no. 2, pp. 401-412, 2001.

    S. P. Weber, X. Yang, J. G. Andrews, G. de Veciana, “Transmission capacity of wireless ad hoc  networks with outage constraints,” IEEE Transaction on Information Theory, Vol 51, Issue 12, pp. 4091-4102, Dec. 2005.

     

    Internet search “Wikipedia,”, “Google,”, “IEEE magazine,”, “Others Scientific Site,


موضوع پایان نامه تحلیل، مدل سازی و شبیه سازی مقیاس پذیری در شبکه های حسگر بدون سیم با معیار ظرفیت, نمونه پایان نامه تحلیل، مدل سازی و شبیه سازی مقیاس پذیری در شبکه های حسگر بدون سیم با معیار ظرفیت, جستجوی پایان نامه تحلیل، مدل سازی و شبیه سازی مقیاس پذیری در شبکه های حسگر بدون سیم با معیار ظرفیت, فایل Word پایان نامه تحلیل، مدل سازی و شبیه سازی مقیاس پذیری در شبکه های حسگر بدون سیم با معیار ظرفیت, دانلود پایان نامه تحلیل، مدل سازی و شبیه سازی مقیاس پذیری در شبکه های حسگر بدون سیم با معیار ظرفیت, فایل PDF پایان نامه تحلیل، مدل سازی و شبیه سازی مقیاس پذیری در شبکه های حسگر بدون سیم با معیار ظرفیت, تحقیق در مورد پایان نامه تحلیل، مدل سازی و شبیه سازی مقیاس پذیری در شبکه های حسگر بدون سیم با معیار ظرفیت, مقاله در مورد پایان نامه تحلیل، مدل سازی و شبیه سازی مقیاس پذیری در شبکه های حسگر بدون سیم با معیار ظرفیت, پروژه در مورد پایان نامه تحلیل، مدل سازی و شبیه سازی مقیاس پذیری در شبکه های حسگر بدون سیم با معیار ظرفیت, پروپوزال در مورد پایان نامه تحلیل، مدل سازی و شبیه سازی مقیاس پذیری در شبکه های حسگر بدون سیم با معیار ظرفیت, تز دکترا در مورد پایان نامه تحلیل، مدل سازی و شبیه سازی مقیاس پذیری در شبکه های حسگر بدون سیم با معیار ظرفیت, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل، مدل سازی و شبیه سازی مقیاس پذیری در شبکه های حسگر بدون سیم با معیار ظرفیت, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل، مدل سازی و شبیه سازی مقیاس پذیری در شبکه های حسگر بدون سیم با معیار ظرفیت, پروژه درباره پایان نامه تحلیل، مدل سازی و شبیه سازی مقیاس پذیری در شبکه های حسگر بدون سیم با معیار ظرفیت, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تحلیل، مدل سازی و شبیه سازی مقیاس پذیری در شبکه های حسگر بدون سیم با معیار ظرفیت, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تحلیل، مدل سازی و شبیه سازی مقیاس پذیری در شبکه های حسگر بدون سیم با معیار ظرفیت, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل، مدل سازی و شبیه سازی مقیاس پذیری در شبکه های حسگر بدون سیم با معیار ظرفیت, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل، مدل سازی و شبیه سازی مقیاس پذیری در شبکه های حسگر بدون سیم با معیار ظرفیت, رساله دکترا در مورد پایان نامه تحلیل، مدل سازی و شبیه سازی مقیاس پذیری در شبکه های حسگر بدون سیم با معیار ظرفیت

پایان­نامه کارشناسی­ارشد گرایش مخابرات- سیستم چکیده پژوهش حاضر، درمورد مسئله مقیاس پذیری در شبکه های سنسوری بدون سیم با قابلیت تصویربرداری است که با در نظر گرفتن یک سناریوی نسبتا کاربردی از شبکه سنسوری، و براساس معیارهای عملکرد ظرفیت قطع (outage) و ظرفیت ارگادیک (ergodic) شبکه، مقیاس­پذیری را مورد تحلیل، مدلسازی ریاضی و شبیه سازی قرار داده است. مقیاس پذیری اصولا برای تعیین اثرات ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.Sc) چکیده شبکه حسگر بی سیم، شبکه ای است که از تعداد زیادی گره کوچک تشکیل شده است. گره از طریق حسگرها اطلاعات محیط را دریافت می‌کند. انرژی مصرفی گره‌ها معمولاً از طریق باتری تامین می‌شود که در اکثر موارد امکان جایگزینی این باتری‌ها وجود ندارد. بنابراین توان مصرفی گره‌ها موضوع مهمی در این شبکه ها است. و استفاده از روش‌های دقیق و سریع ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر- معماری کامپیوتر چکیده با پیشرفت تکنولوژی ساخت وسایل الکترونیکی و مقرون به صرفه شدن شبکه‌ های حسگر در مقیاس‌های بزرگ، شبکه ­های حسگر بی­سیم زمینه‌های تحقیقاتی را با رشد سریع و جذابیت بسیار فراهم می­کنند که توجهات زیادی را در چندین سال اخیر به خود جلب کرده است. شبکه‌های حسگر بی‌سیم با مقیاس بزرگ حاوی چند صد تا چند ده هزار حسگر، پهنه وسیعی ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد گرایش الکترونیک چکیده امروزه با توجه به مزایای شبکه­های حسگر بی­سیم که همانا پیاده­­سازی ساده و ارزان، مصرف توان پایین و مقیاس­پذیری بالای آنها است، در بسیاری از کاربردها مورد استفاده قرار گرفته­اند. طراحی شبکه­های پایدار حسگر بی­سیم یک مسئله بسیار چالش برانگیز است. انتظار می­رود حسگرها با انرژی محدود به صورت خودکار برای مدت طولانی کار کنند. این در حالی ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته کامپیوتر- نرم افزار (M.Sc) چکیده کیفیت سرویس در شبکه های حسگر بی سیم نسبت به شبکه های سنتی بسیار متفاوت است. بعضی از پارامترهایی که در ارزیابی کیفیت سرویس در این شبکه ها مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: پوشش شبکه, تعداد بهینه نودهای فعال در شبکه, طول عمر شبکه و میزان مصرف انرژی. در این پایان نامه سه مسئله اساسی شبکه ها ی حسگر بی سیم مطرح ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: کامپیوتر گرایش نرم افزار چکیده در یک شبکه حسگر که یک سیستم توزیع شده فراگیر است، یکی از موارد مورد بحث همگام‌سازی ارتباطات است. یکی از عمده وظایف همگام‌سازی فرآیند‌ها، انحصار متقابل است. الگوریتم‌های جدید ارایه شده در مقایسه با الگوریتم‌ های قدیمی با عدالت بیشتری عمل می‌نمایند. در این پایان‌نامه یک مدل با استفاده از شبکه‌های ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق (مخابرات سیستم) چکیده بهینه­سازی جایگذاری گره­ها در محیط­های مختلف برای شبکه­های حسگرفراپهن­باند مکان­یاب سیستم­های مکان­یاب به سیستم­هایی گفته می­شود که بتوانند مکان یک جسم را در یک فضا تشخیص دهند. اینگونه سیستم­ها معمولا با استفاده از ارتباطات رادیویی، فاصله دو جسم را تشخیص داده و بعد از چندین اندازه­­­گیری از گره­های مختلف، مکان جسم ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر چکیده: در سال های اخیر با توجه به رشد روز افزون درخواستها و پیوستن مشتریان جدید به دنیای محاسبات، سیستم های محاسباتی نیز باید تغییر کنند و قدرتمندتر وانعطاف پذیرتر از قبل عمل نمایند. در این میان محاسبات ابری به عنوان مدلی فراتر از یک سیستم ارائه شد که در حال حاضر توانایی پاسخگویی به اکثر درخواست ها و نیازمندی ها را دارد. راه حل های ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی برق- مخابرات چکیده شبکه‌های مش بی‌سیم یکی از تکنولوژی‌های مورد توجه برای ایجاد شبکه‌های بی‌سیم نسل بعد هستند. زیرا این شبکه‌ها می‌توانند به دلیل افت مسیر کمتر و نیز کاهش اثر عامل سایه افکنی، که ناشی از خصوصیت چند گامی بودن آنهاست، محدوده تحت پوشش وسیع و ظرفیت بالایی را با مصرف توان کم و هزینه پایین در اختیار کاربران قرار دهند. در مقابل این مزایا، ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد برق گرایش الکترونیک چکیده اندازه­گیری و کنترل دقیق دما در سیستم­های صنعتی و پژوهشی از اهمیت ویژه­ای برخوردار است و کارکرد صحیح برخی ابزارهای صنعتی و آزمایشگاهی فقط در محدوده مکانی مشخص با تعداد کانال کم (حداکثر 8 کانال) امکان پذیر می­باشد. بنابراین تصمیم به ساخت سامانه اندازه­گیری دمای 64 کاناله با اهداف اندازه­گیری با دقت حداکثر 0.25 درجه ...

ثبت سفارش