پایان نامه امکان سنجی فنی اقتصادی استفاده از پیل های سوختی در صنایع نفت و گاز

word 9 MB 32156 162
1393 کارشناسی ارشد محیط زیست و انرژی
قیمت قبل:۶۶,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته برق قدرت

    گرایش الکترونیک قدرت

    چکیده

    نیروگاه های تولید پراکنده دارای ظرفیت تولیدی از چند کیلو وات تا 10 مگاوات هستند که جهت تولید انرژی الکتریکی در نقاط نزدیک به مصرف کنندگان به کار می روند ازانواع آنها می توان به سلول های خورشیدی ، پیل های سوختی ، میکرو توربین ها ، نیروگاههای بادی و ... اشاره کرد . چنانچه این نیروگاه ها به شبکه متصل شوند ،اثرات مختلفی روی شبکه از جمله کاهش تلفات شبکه ، بهبود پروفیل ولتاژ و افزایش قابلیت اطمینان شبکه خواهند داشت . عدم جایابی مناسب نیروگاه های تولید پراکنده در شبکه باعث افزایش تلفات و بالا رفتن هزینه های تولید و انتقال انرژی می شود بنابراین لازم است با روش های بهینه سازی ،جایابی این نیروگاه ها در شبکه انجام گیرد؛ بدین ترتیب که تعداد نیروگاههای تولید پراکنده ،محل نصب و ظرفیت آنها چنان تعیین شود که بیشترین کاهش تلفات شبکه با در نظر گرفتن قیود مسأله به وجود آید .در این پایان نامه از روش الگوریتم کرم شب تاب در بهینه سازی مسأله جایابی بهینه پیل سوختی استفاده شده است . پس از معرفی الگوریتم کرم شب تاب این روش در جایابی بهینه پیل سوختی ،برنامه جایابی و پخش بار نوشته شده و این برنامه روی شبکه های تست استاندارد 30 باسه و بخشی از سیستم توزیع برق یکی از پالایشگاه گازی مجتمع گاز پارس جنوبی پیاده سازی و اجرا شده است.

    برای تحلیل بهتر نتایج ارزیابی، شاخص تغییر بار سیستم بصورت درصدی از کل بار سیستم در مکان­های نصب شده پیل سوختی ارایه شده است که کارایی الگوریتم کرم شب­تاب را در مواجهه با این دگرگونی­ها نشان می­دهد.

    لازم بذکر است که داده های مورد نیاز جهت برنامه­نویسی پخش بار و شبیه ­سازی سیستم­های مذکور، با استفاده از برنامه Matlab و تولباکس Psat پیاده­سازی شده است.

    برای تحلیل اقتصادی استفاده از مجموعه پیل سوختی به جهت تامین توان الکتریکی از نرم افزار Homer استفاده شده و کارکرد آن با دیزل ژنراتور موجود در پالایشگاه گازی مورد مقایسه قرار گرفته است.

    فصل 1

    مروری برانرژیهای تجدیدپذیر

     

    مقدمه

    دسترسی کشورهای در حال توسعه به انواع منابع جدید انرژی، برای توسعه اقتصادی آنها اهمیت اساسی دارد وپژوهشهای جدید نشان داده که بین سطح توسعه یک کشور و میزان مصرف انرژی آن، رابطه مستقیمی برقرار است باتوجه به ذخایر محدود انرژی در جهان فعلی، دیگر نمی توان به منابع موجود انرژی متکی بود.

    در کشور ما نیز، باتوجه به نیاز روز افزون به منابع انرژی وکم شدن منابع انرژی فسیلی ضرورت سالم نگه داشتن محیط زیست، کاهش آلودگی هوا، محدودیتهای برق رسانی و تامین سوخت برای نقاط و روستاهای دور افتاده و... استفاده از انرژیهای نو مانند: انرژی باد، انرژی خورشید، هیدروژن و انرژی های داخل زمین می تواند جایگاه ویژه ای داشته باشد [1].

    امروزه، بحرانهای سیاسی، اقتصادی و مسائلی نظیر محدودیت دوام ذخایر فسیلی نگرانی های زیست محیطی، ازدحام جمعیت،  رشد اقتصادی وضریب مصرف، همگی مباحث جهان مشمولی هستند که با گستردگی تمام، فکر اندیشمندان را در یافتن راهکارهای مناسب در حل مناسب معضلات انرژی در جهان، به خصوص بحران های زیست محیطی، به خود مشغول داشته است.  بدیهی است امروزه پشتوانه اقتصادی وسیاسی کشور ها، بستگی به میزان بهره وری آنها از منابع فسیلی دارد وتهی گشتن منابع فسیلی، نه تنها تهدیدی است برای اقتصاد کشورهای صادر کننده، بلکه نگرانی عمده ای را برای نظام اقتصادی ملل وارد کننده به وجود آورده است صاحبان منابع فسیلی بایستی واقع نگرانه بدانند که برداشت امروز ایشان از ذخایر فسیلی، مستلزم بهره­وری کمتر فردا ونهایتا،ً تهی شدن منابعشان در مدت زمان کمتر خواهد بود. خوشبختانه، بیشتر ممالک جهان به اهمیت ونقش منابع مختلف انرژی، به ویژه انرژی های تجدید پذیر (نو) در تامین نیازهای حال وآینده پی برده وبه طور گسترده، در توسعه بهره برداری از این منابع لایزال، تحقیقات وسیع وسرمایه گذاری های اصولی می کنند. با توجه به این گونه گرایش های اساسی وفزاینده در زمینه استفاده از انرژی های تجدید پذیرو فناوریهای مربوط درکشورهای صنعتی ودر حال توسعه در ایران نیز لازم است راهبرد ها وبرنامه های زیر بنایی و اصولی تدوین شود [2].

    گرایش جهانی توجه به بهره­برداری از انرژی های تجدیدپذیر وپیامدهای زیست محیطی ایجاب کرده که سازمان ها ومراکز متعددی در ایران، علاقه مند به اجرای پروژه هایی در این زمینه باشند ، هر چند این گونه فعالیت ها لازم وموثر است، ولی آیا این اقدامات طبق برنامه ریزی وتحقیقات اصولی در سطح ملی انجام می گیرد یا این را انفعالی وبه صورت پراکنده، تفویض مستقل و سلیقه ای اجرا می کنند بدین ترتیب است که هنوز بسیاری از چالش ها و سوالها در توجیه و دفاع از توسعه بهره برداری از انرژی های تجدید پذیر در ایران، بدون جواب مانده اند. بدیهی است که این گونه روند توسعه، بدون برنامه جامع ومدرن صحیح و پایدار نخواهد بود تدوین راهبردی جامع جهت بهره وری بهتر از انرژی در کشور، مستلزم شناخت کامل وضعیت کنونی وتعیین دقیق وضعیت مطلوب آن در جمیع جهان است.

    انتظار می رود با توسعه بهره برداری از انرژی های پاک در جمهوری اسلامی ایران، بر مبنای راهبرد و بر نامه ای مدون بتوان بسیاری از چالش ها را شناسایی و راهکار های مناسب را انتخاب وتبیین نمود. و به ابهامات وسوال های مهمی چون:

    میزان پتانسیل هریک از حامل­های انرژی تجدید پذیر در ایران

    شناسایی وانتخاب مناطق مناسب(سایت یابی)

    چشم اندازی مدون برای آینده انرژی های تجدید پذیردر ایران

    توجیه اقتصادی با توجه با عوامل گونا گون مطروحه

     برنامه ریزی، نحوه وظرفیت سرمایه گذاری، با تشخیص ارجحیت برای هر یک از انرژی های تجدید پذیر

    برنامه ای مدون جهت توسعه فناوری مربوط در ایران

    ظرفیت و قابلیت جانشین و پاسخ گو باشند

     

    اهمیت موضوع

    امروزه تبعات مداخله انسان در محیط زیست بیش از هر زمانی متجلی شده است. مفهوم توسعه با رعایت حفاظت از محیط طبیعی و زیست محیط مترادف است ودر شاخص های اقتصادی حساب های ملی، همچون تولید ناخالص داخلی، ملحوظ نمودن منابع طبیعی وزیست محیطی نیز مطرح است.

    انرژی، یک نیاز اساسی برای استمرار توسعه اقتصادی، تدارک وتامین رفاه وآسایش زندگی بشری است. در حال حاضر مصرف انرژی جهان 10 (معادل 10 میلیارد تن نفت خام در سال) بوده و پیش بینی می شود که افزایش یابد این ارقام در چند سال دیگر به ترتیب به 12 و14ارقام نشان می دهند که میزان مصرف انرژی جهان در قرن آینده عظیم بوده و بالطبع، این سؤال مهم مطرح است که آیا این منابع انرژی های فسیلی در قرن آینده جوابگوی نیاز انرژی جهان برای بقا، تکامل و توسعه خواهند بود؟ حداقل به سه دلیل عمده، جواب این سؤال منفی است و باید منابع جدید انرژی را جانشین منابع قدیم کرد. این دلایل عبارتند از: محدودیت ودر عین حال مرغوبیت انرژی های فسیلی که از نظر منطقی کاربرد های بهتر از احتراق دارند و همچنین مسائل و مشکلات زیست محیطی،به طوری که امروزه حفظ سلامت اتمسفر، از مهم ترین پیش شرط های توسعه اقتصادی پایدار جهانی به شمار می آید.

    آلاینده های ناشی از احتراق وافزایش غلظت دی اکسید کربن در اتمسفر وپیامد های آن، جهان را با تغییرات برگشت ناپذیر و تهدید آمیزی مواجه ساخته است. افزایش دمای کره زمین، تغییرات آب و هوای، بالا آمدن سطح دریاها ودر نهایت،تشدید منازعات بین المللی، از جمله این پیامد ها محسوب می شوند. از سوی دیگر، اتمام قریب الوقوع منابع فسیلی و پیش بینی افزایش قیمت، سیاست گزاران را به پیشنهاد موازین و سیاست هایی برای کنترل محیط زیست و پژوهشگران را به توسعه منابع با آلودگی کمتر و تجدید پذیری که توان بالقوه ای برای جانشینی با سیستم انرژی کنونی دارند، ترغیب می کند.

    کلیه انرژی های تجدید پذیر، روز به روز سهم بیشتری در سیستم تأمین انرژی جهان به عهده می گیرند. این منابع، امکان پاسخ گویی همزمان به هر دو مشکل اساسی منابع فسیلی را نوید می دهند. انرژی های تجدید پذیر،اساسا با طبیعت سازگار بوده و آلودگی ندارند و چون تجدید پذیرند پایانی برای آنها وجود ندارد. ویژگی­های دیگر این منابع، نظیر پراکندگی وگستردگی آنها در تمام جهان و نیاز به فناوری پایین تر، انرژی های تجدید پذیر را – به ویژه برای کشور های در حال توسعه – از جاذبه بیشتری برخوردار کرده هم از این رو، در برنامه ها وسیاست های بین المللی، از جمله در برنامه های سازمان ملل متحد، در راستای توسعه پایدار جهانی، نقش ویژه­ای به منابع تجدید پذیرانرژی محول شده است. اما سازگار کردن منابع تجدیدپذیر با سیستم کنونی مصرف انرژی جهان، هنوز با مشکلاتی همراه است که برای حل آنها، حجم مهمی از تحقیقات علمی جهان را در دهه های اخیر به خود اختصاص داده است.

    با توجه به فناوری کنونی بشر، انرژی هسته ای و انرژی برق آبی، دو نوع انرژی جانشین برای سوخت فسیلی می­باشند. گفتنی است که پتانسیل برق آبی در جهان محدود بوده واز طرف دیگر انرژی اتمی نیز، تقریباً در تمامی اروپا، ساخت نیروگاههای اتمی متوقف شده است. کشور ایران از لحاظ منابع مختلف انرژی، یکی از غنی­ترین کشورهای جهان محسوب می­شود واز یک سو دارای منابع گسترده فسیلی نفت و گاز است و از سوی دیگر، دارای پتانسیل فراوان انرژی­های تجدیدپذیر، همچون باد، ژئوترمال، خورشیدی و... می­باشد. اما ایران، کشور کم آبی است و نیروگاههای آبی بزرگ، دارای پتانسیل محدودی هستند. لذا در چشم انداز دراز مدت جانشین دیگری غیر از تجدید پذیری به عنوان منبع انرژی دیده نمی شود [3].

     

    Abstract- Distributed generation (DG) sources are being more interesting in distribution systems due to the development in demands for electrical energy and to decrease the power disruption in the power system network. By installing DGs in the system, the total power loss can be decreased and voltage profile of the buses can be improved. This paper proposes a new optimization based to determine the optimal location of fuel cell DG in distributed system. The proposed algorithm firefly algorithm (FA) presents the optimal location of fuel cell DG with minimum active power losses. The proposed technique is tested on the Iranian Gas Refinery power distribution model. Experimental results illustrate a considerable reduction in the total power loss in the system and improved voltage profiles of the buses within the frame-work of system operation and security constraints in radial distribution systems.

     At the end Homer software used for analyze and comparison of fuel cell DG with diesel generator in gas refinery

  • فهرست:

    چکیده

    1

    فصل اول: مروری برانرژیهای تجدیدپذیر

    1.1. مقدمه

    2

    1.2. اهمیت موضوع

    3

    1.3. تقسیم­بندی انواع انرژی

    6

    1,4. اهمیت توجه به انرژی های پاک

    7

    1.5. انواع انرژی­های تجدیدشونده

    8

    1.5.1. انرژی برق-آبی

    8

    1.5.2. انرژی خورشیدی

    9

    1.5.3. انرژی باد

    11

    1.5.4. انرژی زمین­گرمایی (ژئوترمال)

    14

    1.5.5. انرژی زیست توده

    14

    1.5.6. انرژی­های دریایی

    15

    1.5.7. هیدروژن و پیل­سوختی

    16

    1.6. خلاصه مشخصه­های منابع نوین انرژی­های تجدیدپذیر

    17

    فصل دوم: تاریخچه تولید پراکنده در جهان

    2.1. مقدمه

    19

    2.2. تعریف منابع تولید پراکنده در کشورهای مختلف جهان

    20

    2.3. کاربردهای منابع تولید پراکنده

    20

    2.4. انواع تکنولوژی منابع تولید پراکنده

    21

    2.4.1. موتورهای رفت و برگشتی

    22

    2.4.2. میکروتوربین­ها

    23

    2.4.3. توربین­های احتراق صنعتی

    23

    2.4.4. پیلهای سوختی

    2.4.5. مزایای نیروگاههای پیل سوختی DFC                                                                                              

    23

    34

    2.4.5. سیستم­های فتوولتاییک

    37

    2.4.6. سیستم­های توربین­بادی

    37

    2.5. دلایل رویکرد به منابع منابع تولید پراکنده در دنیا

    38

    2.6. موانع و مشکلات توسعه منابع منابع تولید پراکنده در دنیا

    39

    2.7. منابع تولید پراکنده در ایران

    40

    2.8. بررسی برخی تجربیات جهانی

    42

    فصل سوم: تولید پراکنده در سیستم های توزیع انرژی ومقایسه آن با تولیدات متمرکز

    3.1. مقدمه

    48

    3.2. نحوه اتصال منابع تولید پراکنده به شبکه

    50

    3.3. مزایای اساسی تولید پراکنده

    52

    3.3.1. تامین توان

    52

    3.3.2. توان اظطراری

    52

    3.3.3. توزیع متعادل بار

    52

    3.3.4. بهبود کیفیت توان و قابلیت توان

    52

    3.3.5. بهبود پروفیل ولتاژ

    53

    3.3.6. افزایش طول عمر تجهیزات

    53

    3.3.7. کاهش تلفات

    53

    3.3.8. تولید پراکنده و مسائل زیست محیطی

    53

    3.4. مشکلات اتصال DG به شبکه توزیع

    54

    3.5. مشکلات قابلیت اطمینان و کیفیت توان

    54

    3.5.1. تغییرات آرام یا سریع ولتاژ

    55

    3.5.2. هارمونیکها و هارمونیکهای میانی

    56

    3.6. مسئله کنترل

    56

    3.7. مسئله امنیت

    57

    3.8. مسائل زیست محیطی

    57

    3.9. ابعاد اقتصادی

    58

    3.10. وظایف و مسئولیتها در زمان بهره­برداری

    59

    3.11. بهره­برداری واحدهای تولیدی

    60

    3.12. دستورالعمل شرایط اتصالات تولید پراکنده به شبکه توزیع

    61

    3.13. شرایط فنی اتصالات تولید پراکنده به شبکه توزیع

    62

    3.14. کلید هماهنگ کننده توان

    64

    فصل 4: بررسی اقتصادی تولیدات پراکنده

    4.1. مقدمه

    71

    4.2. منابع انرژی­های تجدید­پذیر و ویژگی­های اقتصادی آنها

    71

    4.3. بررسی اقتصادی تولید پراکنده در سیستم توزیع

    75

    4.4. بررسی مسائل اقتصادی پروژه­ها                                                                              

    76

    4.4.1. مزایای اقتصادی DG از دید مشترکان

    78

    4.4.2. مزایای اقتصادی DG از دید شرکت توزیع

    79

    4.5. ارزیابی اقتصادی فنی­آوری­های تولید پراکنده

    80

    4.6. نمونه­ای از بررسی­های صورت گرفته در جهت گزینش بهینه اقتصادی منابع تولیدپراکنده

    81

    فصل5: بررسی مشکلات تامین توان در صنایع نفت و گاز

    5.1. مقدمه                                                                                                                 

    84

    5.2. مشکلات استفاده از بخار تولیدی برای سیکل ترکیبی

    85

    5.3. مشکلات تامین توان برای فاز12

    86

    5.4. مشکلات تامین توان الکتریکی در فاز2و3 پارس جنوبی

    86

    5.5. مشکلات تامین توان الکتریکی در پالایشگاه سوم

    87

    5.6. بررسی بعضی از خطاهای منجر به توقف اضطراری پالایشگاه بید بلند

    92

    5.7. بررسی علل قطع مکرر برق در خط دوم سرخص به پالایشگاه شهید هاشمی نژاد

    94

    5.8. تحلیل و پیشنهاد

    96

                                                    فصل6: پخش بار

    6.1. مقدمه

    98

    6.2. بررسی مسئله پخش بار

    99

    6.2.1. باس اسلک

    104

    6.2.2. باس بار

    105

    6.2.3. باس ژنراتور

    105

    6.2.4. باس کنترل ولتاژ

    106

    6.3. روش مستقیم برای حل معادلات خطی جبری معادلات چندمجهوله

    107

    6.3.1. روش گوس

    110

    6.4. متدهایی برای حل معادلات غیرخطی جبری

    113

    6.4.1. روش گوس

    113

    6.4.2. روش تکرار گوس با استفاده از Y-bus

    114

    6.4.3. روش تکرار گوس با استفاده از Z-bus

    117

    6.4.4. Improved G.S. برای حل دستگاه معادلات غیرخطی

    117

    6.4.5. روش Relaxation در حل مسئله پخش بار

    123

    6.4.6. روش نیوتن-رافسون در حل مسئله پخش بار

    125

    6.5. مقایسه روش­های گوس-سایدل و نیوتن رافسون

    132

    فصل 7: اساس الگوریتم کرم شب­تاب

    7.1. مقدمه

    136

    7.2. روش­های بهینه­سازی

    136

    7.3. الگوریتم کرم شب­تاب

    138

    فصل 8: جایابی بهینه DG بر اساس الگوریتم کرم شب­تاب

    8.1. مقدمه

    145

    8.2. ضرورت جایابی نیروگاه­های تولید پراکنده در شبکه

    146

    8.3. انواع روش­های مکان­یابی تولیدپراکنده

    146

    8.4. ضرورت استفاده از الگوریتم­های فرا ابتکاری

    147

    8.5. روند جایابی بهینه پیل سوختی توسط الگوریتم کرم شب­تاب

    148

    8.6. نتایج شبیه­سازی و جایابی بهینه پیل سوختی

    149

    8.7. تحلیل نتایج شبیه­سازی

    152

    فصل 9: بررسی اقتصادی استفاده از پیل سوختی

     

    9.1. مقدمه

    170

    9.2. مشخصات و اطلاعات تجهیزات تهیه توان

    170

    9.3. معرفی نرم افزار HOMER

    179

    9.4. شبیه سازی

    181

    9.4.1. مشخصات بار

    181

    9.4.2. داده های ورودی دیزل ژنراتور

    182

    9.4.3. داده های ورودی پیل سوختی

    182

    9.4.4. مشخصات گازوئیل مصرفی

    182

    9.4.5. مشخصات گاز طبیعی مصرفی

    182

    9.5. نتایج حاصل از شبیه سازی

    183

    فصل 10: نتیجه­گیری و پیشنهادات

    نتیجه­گیری و پیشنهادات

    187

    منابع

    منابع

    190

     

    منبع:

     

    جزیره های انرژی و احتمال استفاده از آنها در آینده شبکه های توزیع ، محمد اسماعیل فراهت – حمید فراهت ،نهمین کنفراس دانشجویی مهندسی برق ایران.

    منابع انرژی تجدید پذیر نوین ، تالیف شورای جهانی انرژی ، ترجمه کارشناسان دفتر انرژیهای نو ایران ،چاپ اول سال.

    تحلیل و بررسی ویژگیهای اقتصادی استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر به عنوان منابع تولید پراکنده در شبکه های توزیع ، فرهاد شهنیا – دفتر تحقیقات و استاندارد ، شرکت توزیع نیروی برق آذربایجانشرقی.

    سایت سازمان انرژی های نو ایران www.suna.org.ir

    سایت مهندسی برق http://www.iran-eng.com

    داریوش آزرم، مهرداد عدل، "جایگاه انرژیهای تجدیدپذیر در ساختار انرژی ایران و جهان "نشریه علمی برق شماره 31 بهار1380.

    "نیروگاههای برق آبی کوچک جریانی در ایران" معاونت عمران و صنایع روستای وزارت جهاد کشاورزی پاییز 1379.

    حمیدرضا لاری " گزارش پتانسیل سنجی انرژی زیست توده و سهم آن در انرژی کشور" پژوهشکده انرژی محیط زیست، پژوهشگاه نیرو دی ماه1378.

    گروه مطالعات سیستم، گزارش مرحله دوم پروژه "بررسی بازار و تعیین هزینه های تولید انرژی الکتریکی از نیروگاههای کوچک" پژوهشکده برق، پژوهشگاه نیرو، دی ماه 1381.

    لطف اللهی یقین, محمد علی, کاردان و نازیلا، "بهینه سازی لوله انتقال آب فشار قوی سد بتنی شهریار با استفاده از الگوریتم اجتماع مورچه ها" مجله دانش آب و خاک, 23(1), 57-69، 1392.

    فرشاد, محمّد, جاویدی دشت بیاض, ساده و جواد. ارائه قانون تشویقی تولیدات پراکنده در سیستمی با قانون تسویه تمایزی و پیشنهاد الگوریتم جایابی و تعیین ظرفیت بهینه. انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران, 9، 1391.

    شریعتی, احمد, رجبی مشهدی و حبیب. "تعیین محل و ظرفیت بهینه واحدهای تولید پراکنده به منظور کاهش تراکم و بهبود پروفایل ولتاژ". Journal of Mathematics.‎، 2009.

    سپهردوست. "بررسی کارایی اقتصادی تعاونی­های تولیدی کشاورزی به دو روش تابع مرزی تصادفی و تحلیل پوششی داده‏ ها." دو فصلنامه اقتصاد و توسعه منطقه ای 1392.5 (2013).‎

    پارسامقدم, فام, محمودرضا حقی و فلقی "امکان‌سنجی اقتصادی احداث واحدهای تولید پراکنده. نشریه دانشکده فنی, 40(2)، 2006.

    حبیب مشهدی، محمد فرشاد، و جواد ساده، "ارزیابی و تحلیل اقتصادی طرح به کارگیری تولیدات پراکنده جهت برق رسانی به مصرف کنندگان دور از شبکه سراسری در مقایسه با طرح گسترش شبکه." Journal of Mathematics (2006).‎

    Natarajan, Ramasamy. Computer-aided power system analysis. CRC Press, 2002.

    Price, W. W., Wirgau, K. A., Murdoch, A., Mitsche, J. V., Vaahedi, E., & El-Kady, M. (1988). Load modeling for power flow and transient stability computer studies. Power Systems, IEEE Transactions on, 3(1), 180-187.

    Dias, L. G., and M. E. El-Hawary. "Electric power system static load model parameter estimation using Newton's method." Electric Machines & Power Systems 14.5 (1988): 317-328.

     Tinney, William F., and Clifford E. Hart. "Power flow solution by Newton's method." Power Apparatus and Systems, IEEE Transactions on 11 (1967): 1449-1460.

    Talaq, Jawad. "Modeling and elimination of load buses in power flow solutions." Power Systems, IEEE Transactions on 10.3 (1995): 1154-1158.

    A. veyo, westinghous SOFC field units status ; westionghouse science 


موضوع پایان نامه امکان سنجی فنی اقتصادی استفاده از پیل های سوختی در صنایع نفت و گاز, نمونه پایان نامه امکان سنجی فنی اقتصادی استفاده از پیل های سوختی در صنایع نفت و گاز, جستجوی پایان نامه امکان سنجی فنی اقتصادی استفاده از پیل های سوختی در صنایع نفت و گاز, فایل Word پایان نامه امکان سنجی فنی اقتصادی استفاده از پیل های سوختی در صنایع نفت و گاز, دانلود پایان نامه امکان سنجی فنی اقتصادی استفاده از پیل های سوختی در صنایع نفت و گاز, فایل PDF پایان نامه امکان سنجی فنی اقتصادی استفاده از پیل های سوختی در صنایع نفت و گاز, تحقیق در مورد پایان نامه امکان سنجی فنی اقتصادی استفاده از پیل های سوختی در صنایع نفت و گاز, مقاله در مورد پایان نامه امکان سنجی فنی اقتصادی استفاده از پیل های سوختی در صنایع نفت و گاز, پروژه در مورد پایان نامه امکان سنجی فنی اقتصادی استفاده از پیل های سوختی در صنایع نفت و گاز, پروپوزال در مورد پایان نامه امکان سنجی فنی اقتصادی استفاده از پیل های سوختی در صنایع نفت و گاز, تز دکترا در مورد پایان نامه امکان سنجی فنی اقتصادی استفاده از پیل های سوختی در صنایع نفت و گاز, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه امکان سنجی فنی اقتصادی استفاده از پیل های سوختی در صنایع نفت و گاز, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه امکان سنجی فنی اقتصادی استفاده از پیل های سوختی در صنایع نفت و گاز, پروژه درباره پایان نامه امکان سنجی فنی اقتصادی استفاده از پیل های سوختی در صنایع نفت و گاز, گزارش سمینار در مورد پایان نامه امکان سنجی فنی اقتصادی استفاده از پیل های سوختی در صنایع نفت و گاز, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه امکان سنجی فنی اقتصادی استفاده از پیل های سوختی در صنایع نفت و گاز, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه امکان سنجی فنی اقتصادی استفاده از پیل های سوختی در صنایع نفت و گاز, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه امکان سنجی فنی اقتصادی استفاده از پیل های سوختی در صنایع نفت و گاز, رساله دکترا در مورد پایان نامه امکان سنجی فنی اقتصادی استفاده از پیل های سوختی در صنایع نفت و گاز

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته:مهندسی برق قدرت چکیده به دلیل گستردگی و نیز پیچیدگی شبکه های توزیع ، احتمال بروز حادثه در آن ها بسیار زیاد است که بروز حادثه می تواند مشترکین زیادی را تحت تاثیر خود قرار دهد. بنابراین قابلیت اطمینان یکی از پارامترهای کلیدی مشخص کننده ی میزان موفقیت سیستم در ارائه برق به مصرف کنندگان است. لذا بررسی و تحلیل قابلیت اطمینان شبکه توزیع از اهمیت خاصی ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته:مهندسی برق قدرت چکیده به دلیل گستردگی و نیز پیچیدگی شبکه های توزیع ، احتمال بروز حادثه در آن ها بسیار زیاد است که بروز حادثه می تواند مشترکین زیادی را تحت تاثیر خود قرار دهد. بنابراین قابلیت اطمینان یکی از پارامترهای کلیدی مشخص کننده ی میزان موفقیت سیستم در ارائه برق به مصرف کنندگان است. لذا بررسی و تحلیل قابلیت اطمینان شبکه توزیع از اهمیت خاصی ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی‌‌ارشد در رشته مهندسی برق گرایش قدرت چکیده محدودیت منابع سوختی فسیلی و احتمال اتمام ذخایر انرژی فسیلی، گرمایش زمین، آلودگی‌های زیست محیطی، بی‌ثباتی قیمت و همچنین نیاز روز افزون مراکز صنعتی و شهری به انرژی، مجامع بین الملل را به فکر جایگزین‌های مناسب انداخته است. انرژی هسته‌ای، خورشیدی، زمین گرمایی، بادی و امواج اقیانوسی از این قبیل می‌باشند. ...

پایان ‌نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق قدرت چکیده در این پایان نامه یک سیستم ترکیبی تولید توان با استفاده از پیل سوختی/باتری/ابرخازن برای تغذیه یک خودوری برقی سبک با سیستم درایو موتور الکتریکی تحریک مستقل مورد مطالعه و شبیه سازی قرار گرفت. سیستم خودروی برقی از یک سیستم پیش خور و کنترلی، منابع چندگانه، واحد کنترل قدرت و سیستم مدیریت انرژی، ماشین DC تحریک ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته برق گرایش قدرت چکیده سیستم‌های انتقال قدرت انعطاف پذیر که به جبران سازهای FACTS[1] معروف می‌باشند به عنوان ابزاری مدرن می باشند که برای تقویت کنترل پذیری و توسعه ظرفیت انتقال شبکه‌های قدرت بر پایه مبدلهای الکترونیک قدرت در طول دهه گذشته در سیستم های قدرت بکار رفته اند. در واقع سیستم‌های FACTS قادر هستند که پارامترها و مشخصه‌های خطوط ...

چکیده کاهش منابع سوخت­های فسیلی، اثرات نامطلوب زیست محیطی و پایین بودن بازدهی شبکه های برق سنتی، تمایل به تولید برق در نزدیکی بار و سطح شبکه توزیع را با استفاده از منابع تجدید پذیر افزایش داده است. یکی از راهکارهای اساسی به منظور حل مشکلات مطرح شده استفاده از ریزشبکه ها می­باشد. به مجموعه ای از منابع کوچک تولید انرژی در سطح ولتاژ توزیع، ریزشبکه گفته می­شود. ریزشبکه در دوحالت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناس ارشد در رشته برق قدرت گرایش سیستم چکیده کاهش منابع سوخت­های فسیلی، اثرات نامطلوب زیست محیطی و پایین بودن بازدهی شبکه های برق سنتی، تمایل به تولید برق در نزدیکی بار و سطح شبکه توزیع را با استفاده از منابع تجدید پذیر افزایش داده است. یکی از راهکارهای اساسی به منظور حل مشکلات مطرح شده استفاده از ریزشبکه ها می­باشد. به مجموعه ای از منابع کوچک ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق- قدرت چکیده آنالیز احتمالی پایداری دینامیک میکروگرید ها با در نظر گرفتن توربین های بادی در سال های اخیر نفوذ بالای منابع انرژی تجدید پذیر و مشخصا انرژی باد در شبکه های قدرت مسائل جدیدی را به وجود آورده است. یکی از مهمترین این مسائل، عدم قطعیت در توان تولیدی توسط توربین های بادی است. عدم قطعیت ایجاد شده توسط انرژی باد در ریزشبکه ها که ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد (M.Ss) چکیده تمایل به استفاده از منابع تولیدات پراکنده (DG) به دلیل مزایای متعدد آن‌ها، به طور روزافزونی در حال گسترش است. عدم تناسب میزان بار مصرفی و توان تولیدی موجب خواهد شد که سیستم‌های قدرت در نزدیکی ظرفیت اسمی مربوطه بهره‌برداری گردد که بکارگیری ادوات کنترلی FACTS با هدف به تعویق انداختن نیاز فوری به توسعه‌ی شبکه‌ی فعلی، این مسئله را به طور جدی ...

جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک- ساخت وتولید چکیده پیل هاى سوختی، دستگاه هاى الکتروشیمیایی هستند که براى تبدیل مستقیم سوخت به انرژی الکتریکی به کار می روند. یکی از مهمترین نوع پیلهای سوختی، پیل سوختی پلیمری است که کاربرد فراوانی دارد. در حالت کلی دو نوع بهینه سازی در پیل سوختی پلیمری میتوان انجام داد : بهینه سازی در طراحی و ساخت بهینه سازی پارامترهای فرآیندی دسته اول که ...

ثبت سفارش