پایان نامه بررسی اثر پارامتر های فرآیند تولید شمش نیمه جامد آلیاژ Al-A356 بر روی خواص قطعه تولیدی به روش تیکسوفورجینگ

word 30 MB 32304 158
1393 کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
قیمت قبل:۶۵,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه جهت اخذ درجه دکترا

    رشته مهندسی مکانیک- گرایش ساخت و تولید

    :

    مزایای استفاده از فرآیندهای نیمه­جامد کاهش میزان تخلخل­های گازی و انقباضی و اصلاح ریزساختار است که بهبود خواص مکانیکی قطعه را بدنبال دارد. در این تحقیق از روش سطح شیب­دار خنک­شونده به منظور تولید شمشال­های اولیه استفاده شده است. هدف اصلی این مرحله تولید شمشالی با ریزساختار مطلوب از نظر کوچکترین اندازه دانه و بالاترین فاکتور شکل بوده که این امر از طریق ایجاد شرایط بارریزی کنترل شده و یکنواخت با قابلیت کنترل اتمسفر محقق گردید. در مرحله بعد با استفاده از شمشال به دست آمده و از طریق فرآیند آهنگری با شمش نیمه­جامد، تولید قطعه درپوش گیربکس حلزونی مدل 62 بدلیل داشتن دیواره­های صاف و نازک صورت پذیرفت. هدف بخش دوم تولید قطعه­ای صنعتی نزدیک به شکل نهایی با استحکام مناسب بود. در این تحقیق تاثیر پارامترهای فرآیند سطح شیب­دار شامل دما، طول و زاویه سطح شیب­دار، دما و نرخ بارریزی به صورت جامع مورد بررسی قرار گرفت. برای اینکه بتوان اثر پارامترهای متقابل را مورد بررسی و تحلیل قرار داد از روش طراحی فاکتوریل استفاده شد. همچنین بررسی ارتباط بین پارامترهای فرآیند و عوامل موثر بر غیردندریتی شدن ریزساختار که شامل نرخ برش، مدت زمان اعمال آن و کسر جامد دوغاب می­باشند، با استفاده از شبیه­سازی اجزای محدود و از طریق نرم­افزار Flow-3D بررسی گردید. در ضمن بدلیل اینکه آلومینیم فلزی است که بخصوص در حالت مذاب قابلیت واکنش شیمیایی و حلالیت فیزیکی با اجزای هوای محیط بخصوص اکسیژن و هیدروژن را دارد که منجر به ایجاد ترکیبات اکسیدی و تخلخل در شمشال می­شود تاثیر کنترل اتمسفر توسط گاز آرگون مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله دوم نیز بعد از تولید قطعه سالم، تاثیر عوامل موثر نظیر دمای قطعه و قالب، مدت زمان نگهداری قطعه در دمای نیمه­جامد، فشار اعمالی به قطعه و سرعت رام پرس بررسی گردید. برای داشتن تحلیل دقیق­تر و برقراری روابط حاکم در تاثیر عوامل موثر با استفاده از نرم­افزار Deform-3D، شبیه­سازی­هایی با شرایط حاکم انجام پذیرفت و با نتایج حاصل از آزمون­های آزمایشگاهی مقایسه گردید.

    نتایج نشان داد که مطلوب­ترین نتیجه از نظر بالاترین درصد کرویت بیشترین مقدار سختی و کوچکترین اندازه دانه در نرخ بارریزی ml/s8، طول سطح mm400، زاویه سطح º40 و دمای بارریزی Cº625 بدست می­آید. در این شرایط درصد کرویت و اندازه دانه­ها به ترتیب حدود 77% و µm76 و مقدار سختی حدود HB80 می­شود. همچنین اثر متقابل پارامترها، تاثیر بیشتری را بر مقادیر خروجی نسبت به تاثیر هر پارامتر به صورت مجزا داشته که در این میان اثر متقابل پارامتر طول سطح شیب­دار و نرخ بارریزی به میزان حدود 40% و اثر متقابل پارامترهای دمای بارریزی، طول سطح شیب­دار و نرخ بارریزی به میزان حدود 17% دارای بیشترین تاثیر می­باشند. در ضمن با بکارگیری اتمسفر محافظ بدلیل کاهش میزان ناخالصی و تخلخل در ریزساختار، شکل­پذیری و استحکام آلیاژ به ترتیب 5/17% و 28% افزایش می­یابد. مقایسه نتایج حاصل از آزمایشات تجربی با نتایج شبیه‌سازی نیز نشان می‌دهد که برای داشتن ریزساختار مناسب، در صورتی که کسرجامد دوغاب خروجی بین 30 تا 35 درصد باشد، باید نرخ برش و انرژی تلاطم را تا حد امکان بالا برد. در ضمن شبیه­سازی انجام گرفته در بخش آهنگری نیمه­جامد و ارائه پارامترهای وابسته به نرم­افزار، به خوبی سیلان آلیاژ را در حالت نیمه­جامد تقریب زده و تطابق خوبی را با نتایج حاصل از آزمون­های آزمایشگاهی نشان می­دهد. همچنین نتایج نشان داد که با افزایش دمای قالب از  °C25 به °C450، مقدار تناژ پرس 21% کاهش پیدا می­کند. همچنین دمای قالب بالاتر باعث بروز ریزساختاری درشت­تر و ناهمگن در آلیاژ می­شود که این امر باعث کاهش تقریبی 13% سختی در نمونه­ها شده است. با افزایش دمای قطعه و مدت زمان نگهداری در آن دما، رشد دانه­ها به دلیل پدیده رایپنینگ اتفاق افتاد. نتایج نشان می­دهد که اندازه دانه­ها برای مدت زمان نگهداری min 5، با افزایش دما از 570 به °C600 به میزان 5% و در دمای °C570 با افزایش زمان نگهداری از 5 به min 30 به میزان 74% افزایش می­یابد.

     

    واژه­های کلیدی: شکل­ دهی نیمه­ جامد، طراحی آزمایشات، تست آزمایشگاهی، سطح شیب­ دار خنک­ کننده، فرآیند آهنگری با شمش نیمه ­جامد

     

    1-1-مقدمه

    فرآوری نیمه جامد یک فرآیند تهیه فلزات و آلیاژها است که در چند سال اخیر توسعه سریعی داشته است. در این فرآیند آلیاژ مورد نظر ابتدا تحت شرایط کنترل شده­ای ذوب شده، سپس در دامنه انجماد آن به مذاب تنش برشی وارد می­شود. اعمال تنش برشی در منطقه دو فازی منجر به تخریب ساختار شاخه­ای(دندریتی[1]) می­شود و در نتیجه می­توان یک مخلوط مایع-جامد[2] را به قطعه­ای با ساختار غیر دندریتی تبدیل نمود [1].

    به عنوان یک تعریف ساده، ریزساختار نیمه­جامد شامل فازهای جامد اولیه­ای است که دارای مورفولوژی غیردندریتی و تقریباً کروی بوده و توسط زمینه یوتکتیکی احاطه شده است [2]. از ویژگی­های مهم فرآیندهای شکل‌دهی فلزات در حالت نیمه­جامد می‌توان به تخلخل کمتر و همچنین قابلیت تولید قطعات با اشکال پیچیده اشاره کرد. همانطور که در شکل ‏1‑1 نشان داده شده­است، این فرآیند از دیدگاه محدوده دمای کاری در حد میانی دو فرآیند ریخته­گری و آهنگری قرار دارد. به بیان دیگر، دمای کاری در این فرآیند پایین­تر از ریخته­گری و بالاتر از آهنگری است.

    =از معایب عمده ریخته‌گری می­توان به موارد زیر اشاره کرد[3]:

       1- وجود حفره­های گازی بدلیل حلالیت بالای گاز در مذاب با دمای بالا

       2- ایجاد حفره­های انقباضی، یعنی تشکیل شاخه­هایی از فلز جامد در زمینه­ای از فلز مذاب موسوم به دندریت. این شاخه­ها باعث بالا رفتن گرانروی مذاب شده و مانع تغذیه و پر شدن حفره­ها می­شود.

     هر دو عامل فوق باعث پایین آمدن کیفیت قطعه تولیدی می­شود.

     

    آهنگری هم دارای محدودیت­هایی به شرح زیر است [3]:

        1-عدم توانایی تولید قطعات پیچیده

        2-روی­هم افتادگی[3] دیواره قطعات

        3-نیاز به پرسهایی با تناژ بالا و در نتیجه افزایش هزینه تولید

    فرآیندهای شکل­دهی در حالت نیمه­جامد در واقع به منظور برطرف­کردن محدودیت­های دو روش اشاره شده می­باشد. تولید قطعات با این فرآیند بخاطر خواص مفیدی که از خود نشان داده­اند از حدود 30 سال پیش مورد توجه قرار گرفته است [4].

    1-1-1-روشهای تولید مخلوط مذاب و جامد

    ماده اولیه ورودی فرآیند و روش تهیه آن و نیز چگونگی شکل­دهی این مواد، مهمترین مشخصه­های کلیدی به منظور شناخت روش­های نیمه­جامد هستند. در این فرآیندها، مخلوطی متشکل از ذرات جامد غیردندریتی پخش شده در فاز مذاب فلزی به عنوان ماده شروع کننده فرآیند مورد استفاده قرار می­گیرد.

    به طور کلی روش­های تولید دوغاب نیمه­جامد به دو دسته تلاطمی و غیر تلاطمی (حرارتی) تقسیم­بندی می­شوند. روش­های هم­زدن مکانیکی[4]، هم­زدن مغناطیسی[5]، سطح شیب­دار[6]، عملیات فراصوتی[7]، غلتک سرد کننده و گلوله­های نسوز را می­توان از انواع روش­های تلاطمی برشمرد. روش­های اسپری کردن[8]، رئوکست نیمه­جامد[9] و رئوکست جدید[10] از انواع روش­های غیرتلاطمی می­باشند.

    با توجه به اینکه در پایان نامه حاضر از روش سطح شیب­دار خنک­کننده استفاده شده است، از این رو، توضیح جامع­تری از این روش در ادامه خواهد آمد. به کارگیری سطح شیب‌دار خنک­کننده یکی از ساده‌ترین و در عین حال جالب­ترین روش‌های ابداعی برای تولید مخلوط مذاب-جامد و در نهایت تولید ریزساختار کروی است. توضیح در مورد این روش به این دلیل که دقیقاً مفهوم سرعت تغییر شکل زاویه‌ای (نرخ برش) و نیز مفهوم قانون لزجت نیوتن را در خود جای داده است، لازم و جالب توجه است. این روش یکی از روش­های جدید تولید قطعات از طریق فرآیند نیمه جامد بوده و به منظور تولید شمش­های تیکسوکست شده و قطعات رئوکست شده کاربرد دارد [4].

    شکل ‏1‑2 تصویر طرح­وار این روش را نشان می­دهد. ریخته­گری سطح شیب‌دار شامل ذوب کردن آلیاژ در یک کوره مناسب نظیر کوره القایی و سپس سرد کردن آهسته آن تا دمای معین، کمی بالای خط مذاب آلیاژ، است. به منظور تامین کسر جامد مشخص در انتهای سطح شیب­دار، دمای بارریزی تعیین می­شود. مذاب با حداقل دمای فوق گداز روی سطح شیب­داری که معمولاً از جنس همان فلز مذاب است، ریخته می­شود. سطح شیب­دار معمولاً نسبت به خط افق زاویه­ای بین 30 تا º60 دارد. گاهی اوقات سطح شیب­دار بوسیله گردش آب در قسمت زیرین آن، خنک می‌شود. توجه به این مورد ضروری است که جریان بارریزی باید آرام باشد تا موجب لغزش لایه­های آلیاژی روی یکدیگر شود. مذابی که به انتهای سطح شیب‌دار می‌رسد به شکل مخلوطی از مذاب و جامد با ساختار غیردندریتی می‌باشد [5].

    =در روش سطح شیب­دار خنک­کننده، تنش برشی بر اثر شیب سطح و نیروی وزن سیال تامین می‌شود. با تداوم اعمال تنش برشی، شاخه‌های بوجود آمده در مذاب نیمه­جامد شکسته می­شود و به تدریج کروی شکل می‌گردد. زاویه و طول سطح شیب­دار، دمای بارریزی، نرخ بارریزی، جنس و دمای قالب، ارتفاع نازل تا سطح و میزان زبری سطح از عوامل مهم در روش سطح شیب­دار می­باشند. با افزایش زاویه سطح خنک­کننده، میزان نرخ برش و در نتیجه تلاطم ایجاد شده در مخلوط نیمه­جامد افزایش می­یابد. در مقابل، هر چه زاویه کمتر باشد مدت زمان سیلان ماده نیمه­جامد بر روی سطح بیشتر می­شود و در نتیجه احتمال دستیابی به ساختاری با درصد کرویت بالاتر و توزیع یکنواخت­تر، بیشتر خواهد بود. بعلاوه، طول سطح شیب­دار بر مدت زمان اعمال برش تاثیر گذار است. در نتیجه، برای تعیین شرایط بهینه سطح شیب­دار از نظر میزان و مدت زمان اعمال برش، باید تاثیر متقابل زاویه و طول سطح شیب­دار در نظر گرفته شود. دمای بارریزی نیز دارای یک حد بهینه است که با توجه به طول سطح شیب­دار و نیز قدرت خنک­کنندگی سطح تغییر می­کند [6].

    1-1-2-فرآیندهای تولید قطعه از مخلوط مذاب و جامد

    فرآیند تولید نیمه­جامد از مجموع دو فرآیند ریخته­گری و شکل­دادن تشکیل شده است. در مرحله ریخته­گری، آلیاژ مذاب با دامنه انجماد وسیع یا نسبتاً وسیع آماده می­شود و طی سرد شدن درمحدوده دو فازی جامد-مذاب تحت تلاطم قرار می­گیرد. در این حالت، مخلوط یکنواختی از مذاب و جامد حاصل می شود. سپس مخلوط فوق به کمک یکی از روش­های شکل­دادن فلزات مانند اکستروژن یا دایکاست به شکل مورد نظر تبدیل می­شود. از آنجا که این مخلوط در مقایسه با روش­های شکل­دادن فلزات جامد از مقاومت کمتری برخوردار است، از این رو، نیاز به نیروی شکل­دهی کمتری دارد. فرآیند تولید در حالت نیمه­جامد به دو روش مستقیم یا رئوکستینگ[11] یعنی ریخته­گری با مخلوط مذاب و جامد و روش غیرمستقیم یا تیکسوفورمینگ[12] یعنی شکل­دهی با شمش نیمه­جامد تقسیم­بندی می­کنند. فرآیند شکل­دهی با شمش نیمه­جامد نیز خود به دو دسته آهنگری با شمش نیمه­جامد[13] و ریخته­گری با شمش نیمه­جامد[14] تقسیم می‌شود.

    تیکسوفورمینگ اصطلاحی است که به فرآیند تولید یک قطعه از شمشی که به صورت جزئی ذوب گردیده و به داخل قالب تزریق می‌شود، اطلاق می­گردد. از این فرآیند برای تولید قطعات نزدیک به شکل نهایی[15] استفاده می‌شود. شمش مخصوص که به صورت نیمه­جامد است (به صورت جزئی ذوب گردیده)، دارای ذرات جامد با ساختار کروی شکل می‌باشد. در این روش پس از تهیه مذاب و اعمال تنش برشی در ناحیه دو فازی، مخلوط جامد- مذاب را به صورت شمش ریخته­گری می­­کنند. سپس این شمش­ها تا دمای محیط سرد و به اندازه­های دلخواه بریده می­شوند. در عین حال، در این روش قبل از شکل­دهی، شمش­ها را دوباره تا دمای نیمه­جامد گرم و با اعمال فشار (از طریق تزریق در قالب یا آهنگری) شکل می­دهند. اگر فرآیند تولید، شامل تزریق شمش مخصوص نیمه جامدی با کسر جامد پایین باشد به این فرآیند ریخته­گری با شمش نیمه­جامد می‌گویند. در مقابل، اگر در فرآیند تولید قطعه از شمشی با کسر جامد بالا استفاده شود، به این فرآیند آهنگری با شمش نیمه­جامد می‌گویند. تصویر طرح­وار این تعاریف در شکل ‏1‑3 آورده شده است.

    فرآیند شکل­دهی با شمش نیمه­جامد شامل دو مرحله می‌باشد. مرحله اول که مهمتر است، حرارت دادن یکنواخت و کنترل شده شمش مخصوص می‌باشد. هدف این مرحله ذوب نمودن یکنواخت شمش مخصوص و تشکیل مخلوط مذاب و جامد همگن با کسر جامد مطلوب می‌باشد [7]. مرحله دوم، انتقال شمش به دستگاه تزریق ریخته­گری با شمش نیمه­جامد یا به داخل قالب می‌باشد. بعد از مرحله انجماد کامل مخلوط مذاب-جامد در قالب و تولید قطعه نهایی، این قطعه از قالب بیرون می‌آید و راهی مراحل بعدی تولید مانند ماشین­کاری می‌شود [7].

    برای این که بتوان به یک شمش مخصوص در حالت نیمه جامد با خصوصیات فوق دست پیدا کرد  باید پارامترهایی مانند دمای نگهداری، یکنواختی و همگنی در حرارت دادن مجدد و زمان اعمال این عملیات به شمش مخصوص به دقت تحت کنترل قرار گیرند. دمای نگهداری شمش مخصوص یا مخلوط مذاب-جامد تعیین­کننده مقدار کسر جامد آن است. حرارت دهی بیش از این دما، باعث بالا رفتن دمای شمش مخصوص و به دنبال آن، پایین آمدن مقدار کسر جامد در مخلوط مذاب و جامد می‌شود که نتیجه آن ناپایداری ساختار شکل جامد شمش مخصوص خواهد بود و باعث بروز مشکلات در حمل و نقل آن می­شود. حرارت دادن در دمای کمتر از دمای مورد نظر باعث عدم ذوب شدن کامل شمش مخصوص و در نتیجه یکی شدن و به هم آمیختن و تشکیل فاز چند وجهی در استحاله یوتکتیکی می­شود [7]. علاوه بر کنترل دما در مرحله حرارت دهی مجدد، یکنواختی و همگنی دما در سراسر شمش مخصوص نیز بسیار حائز اهمیت است، زیرا عدم یکنواختی و همگنی درجه حرارت باعث نوسان در مقدار کسر جامد و خصوصیات مخلوط مذاب-جامد می­شود. همچنین این نوسانات علاوه بر داشتن تاثیر منفی بر روی خواص قطعه نهایی، باعث می­شود که هنگام تزریق ماده به داخل قالب، دو فاز کاملاً مجزای جامد و مذاب به وجود آید که اثرات منفی آن کاملاً واضح است. این عدم یکنواختی همچنین می­تواند باعث ناپایداری شکل ظاهری جامد آن شود و مشکلات حمل و نقل بعدی را بوجود آورد. نمونه‌ای از اثرات حرارت‌دهی ناهمگن که به مشکل پافیلی شدن[16] معروف است، در شکل ‏1‑4 مشاهده می‌شود [7]. زمان حرارت­دهی نیز باید به دقت کنترل شود و بهینه­سازی شود. زمان حرارت­دهی بالا باعث بزرگ­شدن اندازه ذرات جامد موجود در مخلوط مذاب و جامد می­شود. در مقابل، زمان حرارت دهی پایین باعث عدم کروی گردیدن کامل ذرات موجود در مخلوط مذاب و جامد می‌شود که این امر باعث بوجود آمدن اثرات منفی بر روی خواص مخلوط مذاب و جامد می­شود و در نتیجه باعث بروز مشکلاتی در پر شدن قالب هنگام تزریق می­شود [8].

    شکل ‏1‑4- الف) حرارت­دهی موفق ب) حرارت­دهی ناموفق، ریزش مذاب و ایجاد پدیده پافیلی­شدن [7].

    1-1-3-مقایسه فرآیندهای رئوکستینگ با تیگسوکستینگ

    فرآیند ریخته­گری با مخلوط مذاب و جامد (رئوکستینگ) نسبت به ریخته­گری با شمش نیمه­جامد (تیکسوکستینگ) مزیت­های زیر را داراست [9]:

    1- پیچیدگی فرآیند کمتر است زیرا نه نیازی به سیستم گرم کننده تا دمای نیمه جامد است و نه به سیستم روباتیک انتقال دهنده (تیکسوکستینگ اتوماتیک­تر است).

    2- قابلیت تزریق نیمه جامد در ریخته­گری با مخلوط مذاب و جامد بهتر است زیرا محدودیتی برای تزریق شمشال با طول و ضخامت خاص وجود ندارد. همچنین دورریز مواد بدلیل عدم برش در طول­های خاص کمتر می­شود.

    3- تعدیل، تغییر و تبدیل آلیاژ در همان جایگاه هم ممکن است.

    4- در فرآیند رئوکستینگ از شمش­های ترک خورده هم می­توان استفاده کرد در حالیکه در فرآیند تیکسوکستینگ شمشال­ها باید عاری از ترک خوردگی باشند. همچنین در هنگام پیش­گرم کردن شمشال­ها سطح آنها اکسید می­شود و بایستی قالب­هایی برای حذف این اکسیدها طراحی گردند.

    Abstract

    Semi-solid processes benefit reduceduction of porosity and refineding microstructure and the mechanical properties. In this investigation the cooling slope method used for producing billets. The main objective of this step is produced a billet with the microstructure that have minimum grain size and maximum spherisity. In the next stage with utilizing the thixoforging method, production of helical gear box cap has taken a place. The aim of this stage is producing specimen with near net shape and suitable strength.In this investigation, effects of pouring temperature, mold temperature, cooling angle and cooling length on the grain size and the shape factor of A356 aluminum alloy are discussed. The interactions of different processing parameters including the angle and length of the cooling slope, pouring rate and temperature on the microstructure and hardness of the semisolid cast samples were studied using standard experimental procedures as well as a two-level factorial design of experiment method. Also, finite element simulation has been carried out by Flow-3D software in order to calculate the shear rate, shearing time and solid fraction of slurry. Although, the effect of the controlled atmosphere with Argon gas is discussed. In the second stage the effects of non-isothermal parameters including holding time, die temperature, working pressure and specimen temperature, on the microstructure and mechanical properties of semi-solid thixoforged alloy is investigated. For further analysis, the simulation has been carried out by Deform-3D software and the results were compared with the experimental results.

    The optimum processing conditions were identified as 8 ml/s pouring rate, 40° slope angle, 625°C pouring temperature and 400 mm slope length. In this condition, sphericity percentage, the grain size and hardness are approximately 77%, 76µm and 80 HB. Interaction parameter had more influence on the microstructure and mechanical properties. Under this condition, the interaction between cooling length and pouring rate with 40% and the interaction between pouring temperature, cooling length and pouring rate with 17% had the most effects. In addition, the usage of the controlled atmosphere with Argon gas caused the increase of formability and strength with approximately 17.5% and 28%. Comparison of simulation and experimental results showed that for having suitable microstructure the shearing rate and turbulence energy have to reach the optimum value, this is dependent of existed slurry solid fraction percentage in between 30 untill 35.The die temperature has a great influence on the process. The die with low temperature causes a severe drop in the billet temperature. Therefore, the alloy viscosity has reduced more during the process, which, in turn, causes decreased the forming load. By raising the die temperature from ambient to 450oC, the pressure force is reduced about 21%. In addition, the die with the higher temperature causes larger and non-homogeneous microstructures in the alloy which, in turn, reduces the specimen hardness more than 13%. The initial temperature of the billet and the holding time of specimen at this temperature are effective on microstructure and mechanical properties. In holding time of 5 minutes, the grain size is raised more than 5% of the specimen temperature from 570oC to 600oC. Also, by increasing the holding time from 5 to 30 minutes, the grain size of the primary α–Al grains is increased 74% for the specimen temperature of 570oC. The reason of changes in the grain size refers to the penetration of Si particles by passing grain boundaries route and the combination of this particles.

     

    Keywords: Semi-Solid Forming, Design of Expert, Experimental Test, Cooling Slope Method, Thixoforging

     

    Babol (Noushirvani) University of Technology

    Mechanical Engineering Department

     

     

    Investigation of the effect process parameters to produce semisolid

    Al-A356 billet on properties of produce sample with thixoforging method

  • فهرست:

    1-   فصل اول- اصول و کلیات.... 1

    1-1- مقدمه........................................................................................................................... ....................................................................................................................................................................................................................................................... 2

    1-1-1-  روشهای تولید مخلوط مذاب و جامد.... 3

    1-1-2-  فرآیندهای تولید قطعه از مخلوط مذاب و جامد.... 5

    1-1-3-  مقایسه فرآیندهای رئوکستینگ با تیگسوکستینگ.... 7

    1-1-4-   سازوکارهای حاکم بر تغییرات ساختاری در فرآیند‌های شکل‌دهی نیمه‌جامد   8

    1-1-4-1- نظریه تغییر شکل و تبلور مجدد بازوهای دندریتی... 8

    1-1-4-2- ذوب ریشه بازوهای دندریتی... 9

    1-1-4-3- سازوکار رشد کنترل شده. 9

    1-1-4-4- سازوکار به هم پیوستن... 9

    1-1-5-  پارامترهای موثر بر غیردندریتی شدن.... 10

    1-2- طراحی آزمایش.... 11

    1-2-1-  کلیات................................................................................................................ ................................................................................................................................................................................................................................ 11

    1-2-2-  مراحل مختلف طراحی آزمایش.... 11

    1-2-3-  انواع طرح­های آزمایشی.... 12

    2-   فصل دوم – پیشینه پژوهش....... 13

    2-1- مقدمه.... .... 14

    2-2- مروری بر پژوهش­های مبتنی بر ریخته­گری روی سطح شیب­دار.... 14

    2-3- مروری بر پژوهش­های مبتنی بر عملیات حرارتی و گرمایش مجدد.... 20

    2-4- مروری بر پژوهش­های مبتنی بر کدنویسی و شبیه­سازی.... 24

    2-5- مروری بر پژوهش­های مبتنی بر آهنگری شمش نیمه­جامد.... 27

    2-6- شرح مسئله و هدف از کار پژوهشی حاضر.... 33

    3-   فصل سوم.... - آزمایشات تجربی.... 36

    3-1- مقدمه.... .... 37

    3-2- تولید شمش نیمه جامد به روش سطح شیب­دار.... 37

    3-2-1-  ماده اولیه مورد استفاده.... 37

    3-2-2-  اندازه­گیری دماهای خطوط مذاب و جامد.... 39

    3-2-3-  تجهیزات مورد استفاده.... 40

    3-2-4-  روش انجام آزمایش و پارامترهای مورد بررسی.... 42

    3-3- آهنگری شمش نیمه جامد.... 44

    3-3-1-  معرفی قطعه و طراحی قالب.... 44

    3-3-2-  شرایط دمایی حاکم و محاسبه میزان کسر جامد.... 45

    3-3-3-  روش انجام آهنگری و پارامترهای مورد بررسی.... 47

    3-3-3-1- شکل­دهی نمونه‌های سربی... 48

    3-3-3-2- شکل­دهی نمونه‌های آلومینیمی... 49

    3-3-3-3- آزمون فشار و آزمون حلقه. 50

    3-4- چگونگی اندازه­گیری پارامترهای خروجی.... 51

    3-4-1-  مطالعه ریزساختار.... 51

    3-4-2-  محاسبه اندازه متوسط دانه و میزان کرویت.... 52

    3-4-3-  آزمون سختی سنجی.... 53

    3-4-4-  آزمون کشش.... 53

    4-   فصل چهارم – شبیه سازی اجزای محدود. 54

    4-1- مقدمه.... .... 55

    4-2- شبیه­سازی اجزای محدود تولید شمش نیمه جامد.... 55

    4-2-1-  معرفی نرم­افزار.... 55

    4-2-2-  معرفی مدل و چگونگی مش­بندی.... 57

    4-2-3-  تنظیم پارامترهای فیزیکی و مشخصات سیال.... 58

    4-2-4-  اعمال شرایط مرزی و اولیه.... 59

    4-3- شبیه­سازی اجزای محدود فرآیند آهنگری با شمش نیمه­جامد.... 60

    4-3-1-  معرفی نرم­افزار.... 60

    4-3-2-  مراحل شبیه سازی.... 60

    4-3-3-  تنظیم پارامترهای فیزیکی و مشخصات قطعه و قالب.... 61

    4-3-4-  نحوه مش­بندی.... 62

    4-3-5-  شرایط مرزی و بارگذاری.... 63

    5-   فصل پنجم – نتایج و بحث.... 65

    5-1- مقدمه.... .... 66

    5-2- بررسی نتایج تولید شمش نیمه­جامد.... 66

    5-2-1-  بررسی مستقل پارامترها و مقایسه با نتایج شبیه­سازی.... 66

    5-2-1-1- اعتبارسنجی شبیه­سازی­ها 66

    5-2-1-2- اثر خنک­کنندگی سطح شیب­دار. 68

    5-2-1-3- اثر دمای بارریزی   69

    5-2-1-4- اثر زاویه سطح شیب­دار. 74

    5-2-1-5- اثر طول سطح شیب­دار. 79

    5-2-1-6- تاثیر نرخ بارریزی   82

    5-2-2-  بررسی مشخصات ساختاری نمونه­ها با استفاده از روش طراحی فاکتوریل   85

    5-2-2-1- بررسی پارامترهای موثر روی درصد کرویت.... 87

    5-2-2-2- بررسی کمترین قطر میانگین اندازه دانه. 93

    5-2-2-3- بررسی میزان سختی... 97

    5-2-3-  مقایسه حالت بهینه ریخته­گری در محیط خنثی و اتمسفر.... 102

    5-2-3-1- بررسی میزان تخلخل... 102

    5-2-3-2- بررسی نمونه­ها با پراش تفرق اشعه ایکس (XRD). 106

    5-2-3-3- بررسی نمونه­ها با میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM). 107

    5-2-3-4- بررسی خواص کششی... 108

    5-3- بررسی نتایج آهنگری شمش نیمه­جامد قطعه درپوش گیربکس حلزونی مدل 62  108

    5-3-1-  اعتبارسنجی شبیه­سازی­ها.... 108

    5-3-2-  بررسی تاثیر گرمایش مجدد روی نمونه­های ریخته­گری.... 109

    5-3-3-  بررسی تاثیر اصطکاک.... 111

    5-3-4-  تاثیر سرعت حرکت پرس (نرخ کرنش). 114

    5-3-5-  تاثیر دمای قالب و فشار پرس.... 116

    5-3-6-  اثر دمای قطعه و مدت زمان نگهداری.... 122

    6-   فصل ششم – نتیجه گیری و پیشنهادات.... 128

    6-1- نتیجه گیری.... 129

    6-2- پیشنهادات.... 131

     

    منبع:

    [1]       D. H. Kirkwood, M. Suery, P. Kapranos, H. V. Atkinson, and K. P. Young, "Semi-Solid Processing of Alloys," Springer Series in materials science, Cambridge, MA, 2009.

    [2]       B. S. Lee, D. H. .Joo, and M. H. Kim, "Extrusion behavior of Al-Cu Alloy in the Semi-Solid state," Materials science and engineering A, vol. 402, pp. 170–176, 2005.

    [3]       D. B. Spencer, "PhD thesis," MIT, Cambridge, MA, , 1971.

    [4]       G. Hirt and R. Kopp, "Thixoforming: Semi-solid Metal Processing," John Wiley, Weinheim, Germany, 2009.

    [5]       Y. Birol, "A357 thixoforming feedstock produced by cooling slope casting," Journal of Materials Processing Technology, vol. 186 pp. 94-101, 2007.

    [6]       T. Haga, R.Nakamura, R. Tago, and H. Watari, " Effects of casting factors of cooling slope on semisolid condition," Transactions of Nonferrous Metals Society of China, vol. 20, pp. 968-972, 2010.

    [7]       Z. Fan, "Semisolid Metal Processing," International Materials Review, vol. 47 pp. 49–85, 2002.

    [8]       M. C. Flemings, "Behavior of metal alloys in the semi-solid state," Metall and Mat Trans A, vol. 22, pp. 957-981, 1991.

    [9]       Q. Y. Pan, M. Findon, and D. Apelian, "The continuous rheoconversion process (CRP): A Novel SSM  APPROACH," Paper # 2-4 in the Proceedings of the Eighth International Conference on Semi-Solid Processing of Metals and Alloys, 2004.

    [10]     M. Reisi and B. Niroumand, "Growth of primary particles during secondary cooling of a rheocast alloy," Journal of Alloys and Compounds, vol. 475, pp. 643–647, 2009.

    [11]     C. S. Rice and P. F. Mendes, "Semi Solid Slurry Base Die Casting," Journal of advanced matrials and processes, vol. 159, pp. 1-7, 2001.

    [12]     A. Hellawell, "Mechanical deformation of dendrites by fluid flow Metal," Metar. Trans., A vol. 27 pp. 229-232, 1996.

    [13]     E. D. Freitas, M. Ferante, and V. F. D. Silva, "Thixoextrusion of an A356 Alloy Microstructural studies and high temperature fatigue behaviour," Journal of Materials Processing Technology, vol. 115, pp. 1629-1633, 2004.

    [14]     Y. Birol, "Thixoforging experiments with 6082 extrusion feedstock," Journal of Alloys and compounds A, vol. 246 pp. 270–281, 2007.

    [15]     D. C. Montgomery, "Design and analysis of experiments," John Wiely & Sons, New York, vol. 8th Edition, 2012.

    [16]     R. Roy, "Design of Experiments Using The Taguchi Approach: 16 Steps to Product and Process Improvement," John wiley & Sons, New York USA, 2001.

    [17]     R. L. Mason, R. F. Gunt, and J. L. Hess, "Statistical design and analyse of experiment," John Wiely & Sons Inc., New Jersey USA, 2003.

    [18]     W. Mendenhall, "Introduetion to linear models and design and analysis of experiments," Wadsworth pub. co., California USA, 1968.

    [19]     B. Muir, A.C.carrick, and D. B. Cooper, "Application of central composite design in the optimization of thermal desorption parameters for trace level determination of the chemical warfare agent choloro pricim," Analyst, vol. 127, pp. 1198–1202, 2002.

    [20]     W. G. Cochran and G. M. Cox, "Experimental design," John wiley, New York USA, 1957.

    [21]     T. Haga and S. Suzuki, "Casting of aluminum alloy ingots for thixoforming using a cooling slope," Journal of materials processing technology, vol. 118, pp. 169-172, 2001.

    [22]     T. Haga and P. Kapranos, "Billetless simple thixoforming process," journal of matrial processing Technology, vol. 130-131, pp. 581-586, 2002.

    [23]     R. Haghayeghi, E. J. Zoqui, A. Halvaee, and M. Emamy, "An investigation on Semi-Solid Al-7Si-0.3Mg Alloy process produced by mechanical stirring," Jornal of material processing Technology, vol. 169 pp. 382–387, 2005.

    [24]     م. موحدی, ع. کریمی­طاهری, و ه. نیامنش, "اثر زاویه سطح شیبدار بر ریزساختار نیمه­جامد آلیاژ کار شده AL707،" دهمین کنگره سالانه انجمن مهندسین متالورژی ایران, 1385.

    [25]     ح. حامدی, ا. رئوفیان, و م. حداد­سبزوار, "اصلاح ریزساختار آلیاژ 356 Al-Aبا استفاده از ریخته گری روی سطح شیبدار " دهمین کنگره سالانه انجمن مهندسین متالورژی ایران, 1385.

    [26]     م. نیلی­احمدآبادی, ح. مهرآرا, ص. آشوری, و ج. غیاثی­نژاد, "فرآوری نیمه­جامد آلیاژ آلومینیم 356 Aبه روش سطح شیبدار؛ بررسی تاثیر دمای سطح و دمای ریخته­گری به کمک آلیاژ 356A"، مجله ریخته گری، شماره 27، 1386.

    [27]     Y. Birol, "Thixoforming of non-dendritic AA6061 feedstock produced by low super heat casting with and without a cooling slope," International Journal of material research, vol. 98, pp. 1019–1024, 2007.

    [28]     م. مرادیان و غ. اکبری, "بررسی تاثیر پارامتر­های ریخته­گری بر ریزساختار شمش 357AL-A  تولید شده در حالت نیمه­جامد با استفاده از سطح شیبدار," دومین همایش مشترک مهندسین متالورزی ایران و جامعه ریخته­گران ایران, 1387.

    [29]     E. Cardoso-Legoretta, H. V. Atkinson, and H. Jones, "Cooling Slope Casting to Obtain Thixotropic Feedstock I: Observations with a Transparent Analogue," Journal of Materials Science, vol. 43, pp. 5448-5455, 2008.

    [30]     F. Taghavi and A. Ghassemi, "Study on the effects of the length and angle of inclined plate on the thixotropic microstructure of A356 aluminum alloy," Materials and design, vol. 30, pp. 1762-1767, 2009.

    [31]     م. م. کیخا و س. نوروزی, "تاثیر زاویه و طول سطح شیب­دار بر خواص آلیاژ آلومینیم ریخته­گری شده در حالت شکل­دهی نیمه­جامد," دومین کنفرانس ملی  مهندسی ساخت و تولید ایران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف­آباد, 1388.

    [32]     ا. کلاه­دوز, س. نوروزی, و م. بخشی, "بررسی و مقایسه شکل­دهی نیمه جامد آلیاژ AL-A360 تولید شده به روش سطح شیب­دار و همزن مکانیکی," یازدهمین کنفرانس مهندسی ساخت و تولید ایران - دانشگاه تبریز, 1389.

    [33]     م. قوام­الدینی, س. نوروزی, ح. باصری, ا. کلاه­دوز, و م. بتکن, "بررسی تغییرات ریز ساختار آلیاژ A356 در فرآیند ریخته­گری نیمه جامد با استفاده از روش سطح شیبدار," پنجمین همایش مشترک انجمن مهندسین متالورژی و جامعه علمی ریخته گری ایران - دانشگاه صنعتی اصفهان, 1390.

    [34]     P. Cavaliere, E. Cerri, and P. Leo, "Effect of heat treatments on mechanical properties and damage evolution of thixoformed aluminium alloys," Materials Characterization, vol. 55 pp. 35– 42, 2005.

    [35]     P. Seo and C. Kang, "The effect of raw material fabrication process on microstructural characteristics in reheating process for semi-solid forming," Journal of materials processing technology, vol. 162, pp. 402-409, 2005.

    [36]     S. W. Youn and C. G. Kang, "Characterization of age-hardening behavior of eutectic surface on rheo-cast A356-T5 alloy by using nano/micro-indentation, scratching and atomic force microscopy," Materials Chemistry and Physics, vol. 100 pp. 117–123, 2006.

    [37]     Q. D. Qin, Y. G. Zhao, P. J. Cong, W. Zhou, and B. Xu, "Semisolid microstructure of Mg2Si/Al composite by cooling slope cast and its evolution during partial remelting process," Material Science Engineering A, vol. 444 pp. 99–103, 2007.

    [38]     S. Ashouri, M. Nili-Ahmadabadi, M. Moradi, and M. Iranpour, "Semi-solid microstructure evolution during reheating of aluminum A356 alloy deformed severely by ECAP," Journal of Alloys and Compounds, vol. 466, pp. 67-72, 2008.

    [39]     ا. کمرئی, ا. کلاه­دوز, س. نوروزی, م. بخشی, و ع. گرجی, "تاثیر دمای قالب و عملیات گرمایش مجدد بر ریزساختار آلیاژ آلومینیمA360  در ریخته­گری با همزن مکانیکی," دهمین کنفرانس مهندسی ساخت و تولید ایران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل, 1388.

    [40]     G. Wallace, A. Jackson, S. Midson, and Q. Zhu, "High-quality aluminum turbocharger impellers produced by thixocasting," Transactions of Nonferrous Metals Society of China, vol. 20, pp. 1786-1791, 2010.

    [41]     M. Rosso, "Thixocasting and rheocasting technologies, improvements going on," Journal of Achievements in Materials and Manufacturing Engineering, vol. 54, pp. 110-119, 2012.

    [42]     ا. کلاه­دوز, س. نوروزی, م. بخشی, و ع. گرجی, "تاثیر عملیات گرمایش مجدد بر خواص آلیاژ آلومینیم تهیه شده به روش ریخته گری با سطح شیبدار," یازدهمین کنفرانس مهندسی ساخت و تولید ایران - دانشگاه تبریز, 1389.

    [43]     N. Mahathaninwong, T. Plookphol, J. Wannasin, and S. Wisutmethangoon, "T6 heat treatment of rheocasting 7075 Al alloy," Materials Science and Engineering: A, vol. 532, pp. 91-99, 1/15/ 2012.

    [44]     C. G. Kang, B. S. Kang, and J. I. Kim, "An investigation of the mushy state forging process by the finite element method," Journal of Materials Processing Technology, vol. 80–81, pp. 444–449, 1998.

    [45]     C. G. Kang, J. S. Choi, and D. W. Kang, "A filling analysis of the forging process of semi-solid aluminum materials considering solidification phenomena," Journal of Materials Processing Technology, vol. 73 pp. 289-302, 1998.

    [46]     C. G. Kang and H. K. Jung, "Finite element analysis with deformation behavior modeling of globular microstructure in forming process of semi-solid materials," International Journal of Mechanical Sciences, vol. 41 pp. 1423-1445, 1999.

    [47]     N. S. Kim and C. G. Kang, "An investigation of flow characteristics considering the effect of viscosity variation in the thixoforming process," Journal of Materials Processing Technology, vol. 103 pp. 237-246, 2000.

    [48]     C. G. Kang, Y. I. Son, and S. W. Youn, "Experimental investigation of semi-solid casting and die design by thermal fluid-solidification analysis," Journal of Materials Processing Technology, vol. 113 pp. 251–256, 2001.

    [49]     P. K. Seo, D. U. Kim, and C. G. Kang, "The effect of the gate shape on the microstructural characteristic of the grain size of Al–Si alloy in the semi-solid die casting process," Materials Science and Engineering A, vol. 445–446, pp. 20–30, 2007.

    [50]     C. G. Kang and J. W. Bae, "Numerical simulation of mold filling and deformation behavior in rheology forming process," International Journal of Mechanical Sciences, vol. 50, pp. 944-955, 2008.

    [51]     N. K. Kund and P. Dutta, "Numerical simulation of solidification of liquid aluminum alloy flowing on cooling slope," Transactions of Nonferrous Metals Society of China, vol. 20, pp. 898-905, 2010.

    [52]     C. G. Kang, J. S. Cho, and K. H. Kim, "The effect of strain rate on macroscopic behavior in the compression forming of semi-solid aluminum alloy," Journal of Materials Processing Technology, vol. 88, pp. 159–168, 1999.

    [53]     H. K. Jung and C. G. Kang, "Reheating process of cast and wrought aluminum alloys for thixoforging and their globularization mechanism," Journal of Materials Processing Technology, vol. 104 pp. 244–253, 2000.

    [54]     W. G. Cho and C. G. Kang, "Mechanical properties and their microstructure evaluation in the thixoforming process of semi-solid aluminum alloys," Journal of Material Process Technolog, vol. 105, pp. 269-277, 2000.

    [55]     Y. Zhang, K. Zhang, G. Liu, J. Xu, L. Shi, D. Cui, et al., "The formation of rosette α phase, structural evolution during the reheating and semi-solid casting of AlSi7Mg alloy," Journal of Materials Processing Technology, vol. 137 pp. 195–200, 2003.

    [56]     P. Seo, D. Kim, and C. Kang, "The characteristics of grain size controlled microstructure and mechanical properties of Al-Si alloy by thixocasting and rheocasting process," Journal of materials processing technology, vol. 162, pp. 570-578, 2005.

    [57]     H. Kim and C. Kang, "Vacuum-assisted rheo-forging process of A356 aluminum alloys," International Journal of Machine Tools and Manufacture, vol. 48, pp. 1626-1636, 2008.

    [58]     H. H. Kim, S. H. Cho, and C. G. Kang, "Evaluation of microstructure and mechanical properties by using nano/micro-indentation and nanoscratch during aging treatment of rheo-forged Al 6061 alloy," Materials Science and Engineering A, vol. 485, pp. 272–281, 2008.

    [59]     J. W. Bae, D. Y. Seol, C. G. Kang, and S. M. Lee, "Die life prediction considering thermal fluid flow and solidification phenomenon in rheology process," journal of materials processing technology, vol. 201, pp. 336–341, 2008.

    [60]     S. Tahamtan, M. A. Golozar, F. Karimzadeh, and B. Niroumand, "Microstructure and tensile properties of thixoformed A356 alloy," Materials Characteization, vol. 59 pp. 223 – 228, 2008.

    [61]     S. Tahamtan, A. Fadavi-Boostani, and H. Nazemi, "Mechanical properties and fracture behavior of thixoformed, rheocast and gravity-cast A356 alloye," Journal of Alloys and Compounds, vol. 468 pp. 107–114, 2009.

    [62]     A. Fadavi-Boostani and S. Tahamtan, "Fracture behavior of thixoformed A356 alloy produced by SIMA process," Journal of Alloys and Compounds, vol. 481, pp. 220-227, 2009.

    [63]     S. A. Sadough, M. R. Rahmani, and V. Pouyafar, "Rheological behavior, microstructure and hardness of A356 aluminum alloy in semisolid state using backward extrusion process," Transactions of Nonferrous Metals Society of China, vol. 20, pp. 906-910, 2010.

    [64]     V. Pouyafar, S. A. Sadough, F. Hosseini, and M. R. Rahmani, "Design of experiments for determination of influence of different parameters on mechanical properties of semi-solid extruded parts," Transactions of Nonferrous Metals Society of China, vol. 20, pp. 794-797, 2010.

    [65]     A. Fadavi-Boostani and S. Tahamtan, "Microstructure and mechanical properties of A356 thixoformed alloys in comparison with gravity cast ones using new criterion," Transactions of Nonferrous Metals Society of China, vol. 20, pp. 1608-1614, 2010.

    [66]     A. Fadavi-Boostani and S. Tahamtan, "Effect of a novel thixoforming process on the microstructure and fracture behavior of A356 aluminum alloy," Materials and Design, vol. 31, pp. 3769–3776, 2010.

    [67]     A. Fadavi-Boostani and S. Tahamtan, "Microstructural characteristics of thixoforged A356 alloy in mushy state," Transactions of Nonferrous Metals Society of China, vol. 20, pp. 781-787, 2010.

    [68]     S. G. Shabestari and E. Parshizfard, "Effect of semi-solid forming on the microstructure and  mechanical properties of the iron containing Al–Si alloys," Journal of Alloys and Compounds, vol. 509 pp. 7973–7978, 2011.

    [69]     "ASM Metals Handbook, Properties and Selection: Nonferrous Alloys and Special- Purpose Materials, ASM International," vol. 2, 1993.

    [70]     "Aluminium and aluminium alloy," American society for metals, Metals Park, Ohio, U.S.A., 1990.

    [71]     P. K. Gallagher, "Handbook of thermal analysis and calorimetry," Elsevier Radarweg 29, Amsterdam Netherland, 2008.

    [72]     N. Barman, P. Kumar, and P. Dutta, "Studies on transport phenomena during solidification of an aluminum alloy in the presence of linear electromagnetic stirring," Journal of Materials Processing Technology, vol. 209, pp. 5912-5923, 2009.

    [73]     P. A. Joly and R. Mehrabian, "The rheology of a partially solid alloy," Journal of Materials Science, vol. 11, pp. 1393-1418, 1976/08/01 1976.

    [74]     A. Kumar and P. Dutta, "Modeling of transport phenomena in continuous casting of non-dendritic billets," International Journal of Heat Mass Transfer, vol. 48, pp. 3674–3688, 2005.

    [75]     آلتان, نگایل, و شن, "مبانی و کاربرد آهنگری سرد و گرم," مترجمان محمد حجتی، محمد بخشی، سید جمال حسینی پور، انتشارات دانشگاه مازندران، بابلسر 1385.

    [76]     "ASM Metals Handbook, Forming and Forging, ASM international, ," vol. 14 1993.

    [77]     "Standard test methods for determining average grain size," ASTM handbook, E0112–96R04, United States, vol. 3, 2004.

    [78]     H. V. Atkinson, "Modelling the semisolid processing of metallic alloys," Progress in Materials Science, vol. 50, pp. 341-412, 2005.

    [79]     J. Petera and M. Kotynia, "The finite element model of non-isothermal semisolid fluid flow," International Journal of Heat and Mass Transfer, vol. 47, pp. 1483–1498, 2004.

    [80]     "www.flow3d.com."

    [81]     J. Ilegbusi and S. Brown, "Mold filling of semisolid metal slurries," Journal of Material Engineering Perform, vol. 4, pp. 486-493, 1995.

    [82]     W. F. Hasford and R. M. Caddell, "Metal forming (mechanics and metallurgy)," second edition, prentice hall, 1993.

    [83]     K.-k. Wang, F.-y. Wang, X.-j. Chen, L. Wang, and C.-m. Ma, "Numerical simulation on thixoforging of electronic packaging shell with SiCp/A356 composites," Transactions of Nonferrous Metals Society of China, vol. 20, pp. 1707-1711, 9// 2010.

    [84]     M. J. Anderson and P. J. Whitcomb, "DOE Simplified: Practical Tools for Effective Experimentation," Productivity Inc., Portland USA, 2000.

    [85]     "BS 1490 – 1988: Specification for aluminium and aluminium alloy ingots and castings for general engineering purposes," 1988.

    [86]     "ASTM D 2041 -03a, 2008: Standard Test Method for Theoretical Maximum Specific Gravity and Density," 2008.

    [87]     C. G. Kang, S. W. Youn, and P. K. Seo, "Data base construction on mechanical properties of thixoforged aluminum parts and their microstructure evaluation," Journal of Materials Processing Technology, vol. 159, pp. 330-337, 2005.

    [88]     H.Wang, C.J.Davidson, and D. H. Stosohn, "Semisolid microstructural evolution of Al-Si 7Mg alloy during partial remelting," Mater Sci.Eng .A, vol. 368 pp. 159-167, 2004.

    [89]     M. Garat, S. Blais, C. Pluchon, and W. R. LoueÂ, "Aluminium semi-solid processing: from the specimen to the finished part," In: Proceedings of the Fifth International Conference on Semi-Solid Processing of Alloys and Composites, Colorado School of Mines, Colorado, USA,, pp. 17-31, 1998.

    [90]     T. Witulski, U. Morjan, I. Niedic, and K. G. Hirt, "The thixoformability of aluminium alloys," in: Proceedings of the Fifth International Conference on Semi-Solid Processing of Alloys and Composites, Colorado School of Mines, Colorado, USA,, pp. 353-360, 1998.

    [91]     M. Kiuchi and R. Kopp, "Mushy/semi-solid metal forming technology–Present and Future," CIRP Annals-Manufacturing Technology, vol. 51, pp. 653-670, 2002.

    [92]     L. Khizhnyakova, M. Ewering, G. Hirt, K. Bobzin, and N. Bagcivan, "Metal flow and die wear in semi-solid forging of steel using coated dies," Transactions of Nonferrous Metals Society of China, vol. 20, pp. s954-s960, 2010.

    [93]     س. نوروزی, م. بخشی, ا. کلاهدوز, و س. ج. حسینی­پور, "تاثیر دما روی ریزساختار آلیاژ ریخته­گری نیمه­جامد روی سطح شیب­دار خنک­کننده," مجله علمی و پژوهشی مکانیک هوا فضا، دانشگاه امام حسین، شماره 9، صفحات 55 تا 65، 1391.

    [94]     I. J. Kim and D. H. Kim, "Semi-solid state forming in hypereutectic Al-Si alloy," Journal of Korean Foundrymen Society, vol. 17, pp. 311-318, 1997.

    [95]     W. Kurz and D. J. Fisher, "Fundamentals of Solidification," Transaction of Technology Publications, Switzerland, pp. 34-43, 1984.

    [96]     B. A. Dewhirst, "Optimization of the heat treatment of semi-solid processed A356 aliminum alloy," Master’s Thesis, Worcester Polytechnic Institute, 2005.

    [97]     E. Tzimas and A. Zavaliangos, "Evolution of near-equiaxed microstructure in the semi-solid state," materials science Engineering A, vol. 289 pp. 228–240, 2000.

    [98]     H. V. Atkinson and D. Liu, "Microstructural coarsening of semi-solid aluminium alloys," Material Science Engineering A, vol. 496 pp. 439–446, 2008.


موضوع پایان نامه بررسی اثر پارامتر های فرآیند تولید شمش نیمه جامد آلیاژ Al-A356 بر روی خواص قطعه تولیدی به روش تیکسوفورجینگ, نمونه پایان نامه بررسی اثر پارامتر های فرآیند تولید شمش نیمه جامد آلیاژ Al-A356 بر روی خواص قطعه تولیدی به روش تیکسوفورجینگ, جستجوی پایان نامه بررسی اثر پارامتر های فرآیند تولید شمش نیمه جامد آلیاژ Al-A356 بر روی خواص قطعه تولیدی به روش تیکسوفورجینگ, فایل Word پایان نامه بررسی اثر پارامتر های فرآیند تولید شمش نیمه جامد آلیاژ Al-A356 بر روی خواص قطعه تولیدی به روش تیکسوفورجینگ, دانلود پایان نامه بررسی اثر پارامتر های فرآیند تولید شمش نیمه جامد آلیاژ Al-A356 بر روی خواص قطعه تولیدی به روش تیکسوفورجینگ, فایل PDF پایان نامه بررسی اثر پارامتر های فرآیند تولید شمش نیمه جامد آلیاژ Al-A356 بر روی خواص قطعه تولیدی به روش تیکسوفورجینگ, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی اثر پارامتر های فرآیند تولید شمش نیمه جامد آلیاژ Al-A356 بر روی خواص قطعه تولیدی به روش تیکسوفورجینگ, مقاله در مورد پایان نامه بررسی اثر پارامتر های فرآیند تولید شمش نیمه جامد آلیاژ Al-A356 بر روی خواص قطعه تولیدی به روش تیکسوفورجینگ, پروژه در مورد پایان نامه بررسی اثر پارامتر های فرآیند تولید شمش نیمه جامد آلیاژ Al-A356 بر روی خواص قطعه تولیدی به روش تیکسوفورجینگ, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی اثر پارامتر های فرآیند تولید شمش نیمه جامد آلیاژ Al-A356 بر روی خواص قطعه تولیدی به روش تیکسوفورجینگ, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی اثر پارامتر های فرآیند تولید شمش نیمه جامد آلیاژ Al-A356 بر روی خواص قطعه تولیدی به روش تیکسوفورجینگ, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی اثر پارامتر های فرآیند تولید شمش نیمه جامد آلیاژ Al-A356 بر روی خواص قطعه تولیدی به روش تیکسوفورجینگ, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی اثر پارامتر های فرآیند تولید شمش نیمه جامد آلیاژ Al-A356 بر روی خواص قطعه تولیدی به روش تیکسوفورجینگ, پروژه درباره پایان نامه بررسی اثر پارامتر های فرآیند تولید شمش نیمه جامد آلیاژ Al-A356 بر روی خواص قطعه تولیدی به روش تیکسوفورجینگ, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی اثر پارامتر های فرآیند تولید شمش نیمه جامد آلیاژ Al-A356 بر روی خواص قطعه تولیدی به روش تیکسوفورجینگ, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اثر پارامتر های فرآیند تولید شمش نیمه جامد آلیاژ Al-A356 بر روی خواص قطعه تولیدی به روش تیکسوفورجینگ, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی اثر پارامتر های فرآیند تولید شمش نیمه جامد آلیاژ Al-A356 بر روی خواص قطعه تولیدی به روش تیکسوفورجینگ, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی اثر پارامتر های فرآیند تولید شمش نیمه جامد آلیاژ Al-A356 بر روی خواص قطعه تولیدی به روش تیکسوفورجینگ, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی اثر پارامتر های فرآیند تولید شمش نیمه جامد آلیاژ Al-A356 بر روی خواص قطعه تولیدی به روش تیکسوفورجینگ

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد برق گرایش الکترونیک چکیده اندازه­گیری و کنترل دقیق دما در سیستم­های صنعتی و پژوهشی از اهمیت ویژه­ای برخوردار است و کارکرد صحیح برخی ابزارهای صنعتی و آزمایشگاهی فقط در محدوده مکانی مشخص با تعداد کانال کم (حداکثر 8 کانال) امکان پذیر می­باشد. بنابراین تصمیم به ساخت سامانه اندازه­گیری دمای 64 کاناله با اهداف اندازه­گیری با دقت حداکثر 0.25 درجه ...

پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد چکیده فارسی: امروزه با گسترش مصرف­کننده­های DC و بارهای غیرخطی متصل به شبکه، طراحی و ساخت مدارات اصلاح ضریب توان با استفاده از مبدل­های الکترونیک قدرت، اهمیت ویژه‌ای یافته است. با پیشرفت تکنولوژی، مدارات مجتمع در این عرصه به کمک آمده‌اند. با توجه به پیچیدگی و عملکرد غیر خطی این مبدل‌ها و نیاز به کنترل لحظه­ای جریان ورودی و ولتاژ خروجی در آنها ...

چکیده وظیفه اصلی سیستم تحریک ژنراتور سنکرون تامین ولتاژ لازم برای سیم پیچی تحریک ژنراتور است. ولتاژ تحریک یک ولتاز dc بوده و به منظور ایجاد شار در سیم پیچی تحریک ژنراتور و به تبع آن تولید میدان مغناطیسی برای تولید انرژی الکتریکی توسط ژنراتور سنکرون استفاده می­شود. در سیستم تحریک ارائه شده ولتاژ dc خروجی یکسوساز به عنوان ورودی مرجع سیستم تحریک با سیگنال ولتاژ خروجی ژنراتور سنکرون ...

پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد مهندسی برق-الکترونیک چکیده ما در این پایان­نامه، برای اولین بار از نانو نوار گرافن به عنوان لایه­­ی فعال یک سلول خورشیدی استفاده نموده­ایم. برای شبیه­سازی این سلول از روش تابع گرین غیرتعادلی در فضای مود بهره برده و­ محاسبه­ی اثر درهمکنش­های الکترون-فوتون به وسیله­ی تقریب خود-سامان­ده بورن صورت گرفته ­است. برای بالا بردن سرعت شبیه­سازی، پروفایل ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت دولتی گرایش : منابع انسانی چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش ضمن خدمت و ابعاد آن در سطح رضایت شغلی پرستاران بیمارستان های دولتی شهر رشت است. متغیر مستقل این پژوهش آموزش ضمن خدمت است. در این پژوهش از مدل چهار بعدی لطیف 2012 (رضایت از جلسه آموزش، رضایت از محتوای آموزش، رضایت از آموزش دهنده و انتقال یادگیری) استفاده شده است. متغیر وابسته ...

پایان نامه برای در دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت صنعتی گرایش تولید چکیده امروزه سازمان ­های تجاری با محیطی پیچیده­تر و رقابتی­تر از گذشته روبرو هستند. موفقیت تجاری یک سازمان تنها به تجزیه و تحلیل وضعیت درونی آن سازمان محدود نشده و تا اندازه ای زنجیره­تأمین و توزیع آن را نیز شامل می شود. مدیریت یکپارچه زنجیره­تامین یک فرآیند پیچیده است، زیرا سازمان­ها و شرکای سازمانی ...

پایان‌نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته‌: مهندسی کشاورزی- علوم باغبانی گرایش: فیزیولوژی و اصلاح درختان میوه چکیده قهوه‌ای شدن آنزیمی مهم‌ترین ناهنجاری فیزیولوژیکی است که به‌شدت کیفیت پس از برداشت و عمر انباری ازگیل ژاپنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به‌منظور بررسی اثر آب مقطر و تعدادی از عوامل ضد قهوه‌ای شدن آنزیمی از جمله اسید آسکوربیک (1 و 2 درصد)، اسید سیتریک (5/0 و 1 ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته ی مهندسی شیمی (گرایش شبیه سازی و کنترل فرآیند) چکیده طراحی سیستم کنترل برای راکتور بستر سیال تولید پلی اتیلن سبک خطی واحد LLDPE پتروشیمی جم تحت لیسانس بازل و تکنولوژی Spherilene با ظرفیت تولید سالانه 300،000 تن محصول یکی از بزرگترین واحدهای پلیمری در ایران می باشد. در این پژوهش رفتار دینامیک و کنترل راکتورهای سری تولید پلی اتیلن سبک خطی پتروشیمی ...

ثبت سفارش