پایان نامه تاثیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) بر عملکرد زنجیره تامین در سازمان های تامین کننده قطعات خودرو

word 313 KB 31121 104
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۲,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای در دریافت درجه کارشناسی ارشد

    در رشته مدیریت صنعتی گرایش تولید

    چکیده

    امروزه سازمان ­های تجاری با محیطی پیچیده­تر و رقابتی­تر از گذشته روبرو هستند. موفقیت تجاری یک سازمان تنها به تجزیه و تحلیل وضعیت درونی آن سازمان محدود نشده و تا اندازه ای زنجیره­تأمین و توزیع آن را نیز شامل می شود. مدیریت یکپارچه زنجیره­تامین یک فرآیند پیچیده است، زیرا سازمان­ها و شرکای سازمانی بسیاری با منافع متفاوت در عملیات زنجیره­تأمین درگیر می­باشند. در زنجیره­تامین، مدیران و رؤسای هر سازمان به منظور پاسخگویی به نیازهای مشتریان و افزایش حداکثری سودآوری، نیازمند همکاری متقابل با شرکای تجاریشان هستند.برنامه ریزی منابع سازمان همواره یک مولفه جدایی­ناپذیر از مدیریت زنجیره­تامین فرض شده است. هدف این تحقیق شناسایی و آماده سازی مدیران برای داشتن بینشی صحیح از تاثیر 5 ماژول برنامه­ریزی منابع سازمان  (یکپارچگی، برنامه ریزی تولید، کنترل، مدیریت مواد و مدیریت جریان کار) بر عملکرد زنجیره­تامین می­باشد تا با توجه به نتایج آن به بهبود آن همت گمارند. روش تحقیق حاضر بر پایه هدف و ماهیت توصیفی- پیمایشی استوار بوده و ابزار اصلی آن پرسشنامه است. این پرسشنامه به صورت تصادفی میان کاربران بخش برنامه ریزی منابع سازمان در بین 5 شرکت تامین کننده ایران­خودرو توزیع گردیده است. در تجزیه و تحلیل پرسشنامه از مباحث استنباطی و توصیف آماری مورد استفاده قرار گرفته است. آماره­های توصیفی شامل جداول فراوانی بوده، در سطح استنباطی از معادله رگرسیون برای بررسی تأثیر آن و از روش آزمون میانگین تک متغیره برای تعیین جایگاه این ماژول­ها در سازمان استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می­دهد که ماژول­های یکپارچگی، برنامه ریزی تولید، مدیریت مواد، کنترل و مدیریت جریان کار تاثیری بر عملکرد زنجیره­تامین نداشته و به تبع آن سیستم برنامه ریزی منابع سازمان بر عملکرد زنجیره تامین تاثیر نخواهد بود.

    فصل اول:

    کلیات تحقیق

     

    مقدمه

    دنیای رقابتی امروز، تولیدکنندگان محصول و ارائه کنندگان خدمات به سمتی سوق داده تا محصولات و خدمات خود را با کیفیتی بالاتر، مطابق با نیازهای خاص مشتریان و در زمانی کوتاه­تر ارائه دهند. شرکت­ها برای حفظ توان رقابتی خود در این محیط تجاری، به دنبال راه کارهای جدیدی هستند، روشی که بتوان به وسیله آن از ظرفیت­ها و منابع موجود بیشترین استفاده را نموده و موجودی در گردش شرکت را کاهش دهد. در حقیقت هر شرکت، مجموعه­ای پیچیده از گردش فعالیت­ها و فرآیند­های مختلف اطلاعاتی است که این موضوع تحقق اهداف فوق را دشوار می­سازد. در نتیجه مدیریت درست فعالیت ها و اطلاعات یک سازمان، تنها راه­حلی است که می­تواند در دستیابی به اهداف رقابتی یاری­رسان باشد. در بیشتر سازمان­ها، به خصوص کارخانه ­ها و شرکت­های تولیدی، ریشه اصلی مشکلات موجود، فقدان همکاری و هماهنگی در استفاده از منابع در دسترس کارخانه (افراد، اطلاعات، مواد، ابزار) و نیز ضعف مدیریت فرآیندهای کاری است. یک مدیریت ضعیف با کاهش سطح کیفیت، سرعت فرآیند پاسخگویی به مشتری را کاهش داده و در نهایت به افزایش هزینه­ها می­انجامد. در این صورت، سازمان محکوم به ترک عرصه رقابت خواهد بود.

    پیشرفت­ های اخیر که در فناوری، نرم­افزار­های فناوری اطلاعات[1] و اطلاعات کامپیوتری مشاهده گردیده، مدیران را قادر ساخته است تا از طریق سیستم­های اطلاعاتی مختلف، در کوتاهترین زمان و با سهولت به داده­ های مختلف سازمان دسترسی داشته باشند. این داده­ها عموماً در سه سطح استراتژیکی، تاکتیکی و عملیاتی وجود دارند.

    در این میان دو سیستم اصلی شامل مدیریت زنجیره­تأمین و مدیریت برنامه ریزی منابع سازمان از اهمیت خاصی برخوردار هستند و در قلب جریان اطلاعات شرکت قرار دارند. زنجیره تأمین مجموعه­ای از تسهیلات و کانال­های توزیعی است که از مواد خام استفاده کرده، آن ها را به محصول نیمه ساخته و یا محصول نهایی تبدیل می­کند و محصول نهایی را به دست مشتری می­رساند. این زنجیره،سازمان تولید کننده، تأمین­کنندگان آن، کانال­های توزیع و فروشندگان محصول را در بر می­گیرد.

    بر اساس تعریف ارائه شده توسط جامعه بین المللی، آن دسته از اطلاعات توسط سیستم ­های اجرایی ارائه می­شود که امکان بهینه­سازی فعالیت­های تولید را از صدور سفارش تا تولید کالاهای نهایی فراهم کند. این سیستم ­ها با استفاده از داده­ های جاری و دقیق، فعالیت­های کارخانه را هدایت کرده و به محض وقوع مشکلات، اقدامات لازم به منظور رفع آن­ها را انجام می دهد. بنابراین با پاسخگویی سریع به شرایط متغیر و متمرکز، کاهش فعالیت­های فاقد ارزش افزوده، عملیات و فرآیند­های کارخانه به شکل موازی هدایت می­شود.

    از این رو سیستم برنامه ­ریزی تولید، یک سیستم حیاتی در پائین­ترین سطح کارخانه است که اطلاعات لازم را برای به اجرا درآمدن تولید فراهم می­کند. سیستم برنامه­ریزی منابع سازمان، یک سیستم واسط بین زنجیره­تأمین و خط تولید کارخانه است که کلیه فعالیت­های برنامه­ریزی داخل سازمان تولید کننده را در بر می­گیرد.

    این تحقیق بر آن است تأثیر پیاده سازی برنامه­ریزی منابع سازمان را بر عملکرد مدیریت زنجیره ­تأمین مورد ارزیابی قرار دهد.

    1-1 بیان مسأله

    بسیاری از مطالعات، اهمیت سیستم برنامه­ریزی منابع سازمان را در اثربخشی عملکرد شرکت­ها نشان می­دهد و به این دلیل است که سیستم برنامه­ ریزی منابع سازمان یکی از مهمترین پیش نیازها برای رقابت در عرصه تجارت جهانی و به دست آوردن سود رقابتی در این نوع اقتصاد شده است.

    اجرای سیستم برنامه­ریزی منابع سازمان منجر به اعمال تغییرات مهم در سازمان است که یکی از نتایج آن هدایت و سازمان­دهی زنجیره­تأمین آن سازمان می باشد، بنابراین تمامی افرادی که در زنجیره تأمین، به نحوی درگیر هستند، نیاز به درک و فهم این تغییرات دارند. اگر این تغییرات به درستی درک نشود، بر روی عملکرد کسب­وکار -که شامل مدیریت­ زنجیره­تامین  نیز می شود- تأثیراتی می­گذارد که این موضوع بر عملکرد کلی سازمان تأثیرگذار بوده و سرانجام منجر به شکست سیستم می شود.

    از آنجایی که با گسترش و افزایش میزان پیچیدگی اهداف، فرآیند­ها و ساختار سازمانی در صحنه رقابت، سازمان هایی می­توانند به بقاء خود ادامه دهند که نسبت به انتظارات و خواسته­های مشتریان و ذینفعان، به نحو مطلوبی پاسخگو بوده و سودآوری و ثروت آفرینی سازمان را- به عنوان شاخص­های کلیدی و برتر سازمانی- مورد توجه قرار دهند. تحقق این امر در صورتی امکان پذیر است که سازمان ها از سیستم­های اطلاعاتی که در دنیای امروزی مورد استفاده قرار می­گیرند همچون برنامه­ریزی منابع سازمان استفاده کرده و تأثیر آن را بر عملکرد کل سازمان علی الخصوص تأمین­کنندگان خود مشاهده نمایند.

    با توجه به مباحث فوق ضروریست مدیران یک سازمان، تأثیر واقعی سیستم بر عملکرد سازمان و زنجیره­تأمین درک نمایند تا بتوانند احتمال شکست برنامه­ریزی منابع سازمان را کاهش دهند.

    استفاده از سیستم های اطلاعاتی که بتوانند همه فعالیت­ها و وظایف موجود در یک سازمان را تحت پوشش قرار داده و اطلاعات لازم و ضروری را به موقع در اختیار استفاده­کنندگان آن قرار دهند، از ابزارهای حیاتی در سازمان­های امروزی به شمار می­رود. برنامه­ریزی منابع سازمان به عنوان ابزار مدیریتی برای یکپارچه­سازی منابع سازمان اهمیت شایان دارد.

    مدیریت زنجیره­تأمین نیز همچون هر نظام دیگری در رهیافت مدیریتی، به یک نظام سنجش عملکردی در جهت شناسایی موفقیت، تعیین میزان تحقق نیازهای مشتریان، کمک به سازمان در درک فرآیندها، کشف دانسته­هایی که پیش از این سازمان­ها بدان واقف نبوده­اند و در نهایت تحقق بهبودهای برنامه­ریزی، نیاز دارند.(مورگان[2]، 2007)

    با توجه به مشکلات بوجود آمده در امر پیاده­ سازی برنامه­ ریزی منابع سازمان در صنعت خودرو سازی ایران و عدم موفقیت خودروسازان در این زمینه، ما را بر آن داشت تا در این تحقیق تأثیر این سیستم را بر روی عملکرد زنجیره­تأمین آن­ها بسنجیم و در صورت امکان دلایل عدم موفقیت را موشکافی نمائیم.

    سیستم برنامه­ریزی منابع سازمان دارای ماژول­های بسیاری مانند حسابداری، اقتصادی، منابع انسانی و ... می باشد. مدیریت زنجیره­تأمین نیز یکی از این ماژول­ها می­باشد. ماژول مدیریت زنجیره تامین در برنامه ریزی منابع سازمان خود دارای زیرماژول­هایی از قبیل یکپارچه سازی، مدیریت مواد، برنامه ریزی تولید،کنترل و مدیریت جریان کار می­باشد. ما در این تحقیق تأثیر هر کدام از ماژول­های مذکور را بر عملکرد زنجیره­تأمین خواهیم سنجید.

    در راستای بهبود عملکرد زنجیره­تأمین از طریق استفاده صحیح و مناسب از سیستم برنامه­ریزی منابع سازمان  می توان از طریق بررسی تأثیر برنامه­ریزی منابع سازمان بر عملکرد زنجیره­تأمین در سازمان­هایی که در آن­ها برنامه­ریزی منابع سازمان به اجرا در آمده تلاش نمود.

    هر کدام از زیرماژول­ های برنامه­ریزی منابع سازمان  بر قسمت­های مختلفی از عملکرد زنجیره­تأمین تأثیر دارد که ما تأثیر هر کدام از ماژول ها­را (به صورت مجزّا) بر عملکرد زنجیره­تأمین خواهیم سنجید. هر کدام از ماژول­های برنامه­ریزی منابع سازمان  در مدیریت زنجیره تامین می­تواند بر هزینه­های موجودی، هزینه­های عملیاتی، کیفیت محصولات، بهبود میزان پاسخگویی به تغییرات، انتقال اطلاعات دقیق و به موقع، ارسال به موقع کالاها، بهبود پاسخگویی به مشتری، سطح رضایت مشتری، گردش جریان اطلاعات سریع، شبکه شدن سیستم­ های اطلاعاتی در زنجیره­تأمین و یکی شدن برنامه­ریزی تولید و زمان­بندی تأثیر بگذارند.

    1-2 ضرورت و اهمیت انجام تحقیق

    هرکس که اندکی با برنامه­ریزی منابع سازمان آشنایی داشته باشد به خوبی می داند که مدیریت منابع سازمان در کمپانی­های امروزی امری حیاتی است و مسلماً یک سیستم برنامه­ریزی منابع سازمان مناسب می تواند کمک شایانی به مدیران در جهت کنترل و مدیریت این منابع باشد. ایده­آل هر مدیری است که بتواند نسبت به وضعیت تمامی منابع و دارایی­های سازمان، در زمانی کوتاه و با دقت بالا، آگاهی یابد و تحقق این مهم نیازمند سیستمی است که برای تصمیم­گیری در باب این منابع کمک رسان باشد.

    یک سامانه برنامه­ ریزی منابع سازمان می تواند تمام موارد فوق را پوشش دهد، با این وجود این سیستم برای بعضی از سازمان­ها چیزی جز هزینه و آشفتگی به دنبال نخواهد داشت. این قبیل سازمان ها پس از صرف هزینه­های هنگفت برای خریداری و نصب سیستم برنامه­ریزی منابع سازمان قادر نخواهند بود از مزایای آن، به نحو شایسته استفاده کنند.

    پیاده­سازی این سیستم در یک سازمان تولیدی، ارتباط تنگاتنگی با زنجیره تأمین دارد که این مهم در سال­های اخیر، از سوی بسیاری از محققان مورد توجه قرار گرفته و تحقیقات وسیعی پیرامون ارتباط این دو مقوله با یکدیگر و شیوه عملکرد این دو، صورت پذیرفته است.

     بررسی ارتباط و تأثیر این دو مبحث بر یکدیگر ما را به درکی صحیح از نقاط قوت و ضعف موضوع رسانده و مدیران و مسئولان صنعت خودرو سازی را در اخذ تصمیماتی شایسته یاری می نماید.

    1-3 اهداف تحقیق

    1) بررسی تأثیر پیاده سازی برنامه ریزی منابع سازمان بر عملکرد زنجیره تأمین.

    2) بهبود عملکرد زنجیره تأمین با استفاده از پیاده سازی سیستم برنامه­ریزی منابع سازمان .

    سازمان یا سازمان­هایی که این تحقیق در آن انجام می پذیرد، می توانند از طریق نتایج این تحقیق در جهت بهتر شدن استفاده از سامانه برنامه­ریزی منابع سازمان خود و همچنین استفاده از این سیستم در جهت بهبود عملکرد زنجیره تأمین بهره گیرند.

    1-4 فرضیه ها

    فرض اصلی

    برنامه ریزی منابع سازمان بر عملکرد مدیریت زنجیره تأمین تأثیر دارد.

    فرضیه های فرعی

    یکپارچه سازی بر عملکرد زنجیره تأمین تأثیر دارد.

    مدیریت مواد بر عملکرد زنجیره تأمین تأثیر دارد.

    برنامه ریزی تولید بر عملکرد زنجیره تأمین تأثیر دارد.

    کنترل بر بر عملکرد زنجیره تأمین تأثیر دارد.

    مدیریت جریان کار بر عملکرد زنجیره تأمین تأثیر دارد.

    1-5 روش پژوهش

    الف: نوع روش تحقیق:

    روش این تحقیق برای اهداف از نوع کاربردی می باشد. در مرحله اجرا از تحقیق پیمایشی استفاده می شود. داده ­ها از طریق روش توصیفی جمع­آوری خواهد شد.

    ب: روش گردآوری اطلاعات:

    روش گردآوری اطلاعات به صورت میدانی می باشد.

    پ: ابزار گرداوری اطلاعات:

    پرسشنام ه­ای در بین مدیران، افرادی که در واحدهای  سیستم های اطلاعاتی مدیریت و زنجیره ­تامین سازمان مشغول به کار بوده و کسانی که با سیستم برنامه­ریزی منابع سازمان در ارتباط هستند توزیع می شود. پرسشنامه برای برنامه­ریزی منابع سازمان از 5  منظر تهیه شده و پرسشنامه دیگری نیز عملکرد زنجیره­تأمین را مورد پرسش قرار می دهد. در ادامه این تحلیل و بررسی، تأثیر برنامه­ریزی منابع سازمان از منظر هریک از ماژول ها و در نتیجه تأثیرکل سیستم برنامه­ریزی منابع سازمان بر عملکرد  زنجیره­تأمین مورد سنجش قرار می گیرد.

    ت: روش تجزیه و تحلیل اطلاعات:

     جامعه آماری این تحقیق کلیه افرادی هستند که در سیستم برنامه­ریزی منابع سهیم بوده و با این سیستم و کارایی­های آن آشنایی دارند. برای اینکه تأثیر برنامه­ریزی منابع سازمان  را از پنج بعد بر روی عملکرد زنجیره­تأمین بسنجیم از روش آماری رگرسیون استفاده می کنیم که ماژول­های سیستم برنامه­ریزی منابع سازمان در زنجیره­تأمین یعنی یکپارچه­سازی، مدیریت موجودی، مدیریت برنامه­ریزی تولید،کنترل و مدیریت جریان مواد متغیر های مستقل و شاخص های عملکردی زنجیره­تأمین متغیر وابسته می باشد.

    1-6 تعریف اصطلاحات و متغیرها

    تعریف برنامه­ریزی منابع سازمان:  برنامه­ریزی منابع سازمان یک راه حل مبتنی بر فناوری اطلاعات است که تمام منابع سازمان را توسط یک سیستم به هم پیوسته با سرعت، دقت و کیفیت بالا در کنترل مدیران سطوح مختلف سازمان قرار می‌دهد تا به گونه ای مناسب فرآیند برنامه­ریزی و عملیات سازمان را، مدیریت نمایند. (اسکندریان، بهرام فر،1391)

     

    تعریف عملکرد مدیریت­زنجیره تأمین: مقصود از عملکرد زنجیره تأمین، تولید محصول با هزینه کمتر و تحویل به موقع محصول به مشتری و افزایش سطح رضایتمندی اوست. (چورپا و میندل[3]، 2007)  

    در این راستا، برخی از راهبردهای زنجیره تأمین از قبیل تسهیم اطلاعات، یکپارچگی فرآیند های سازمانی،کاهش تغییرات در زنجیره­تأمین، افزایش نرخ پاسخ­دهی به مشتریان و استفاده از نظام­های اطلاعاتی سازگار، موجب افزایش عملکرد زنجیره­تأمین می­گردد.(تقوا، جعفریان، 1391)

     

    تعریف یکپارچگی: یعنی چند سیستم در کنار یکدیگر قرار گرفته و به صورت واحد مدیریت شوند.(سواد کوهی، 1388)

     

    تعریف برنامه­ریزی تولید: مدل­سازی و ارائه یک برنامه­تولیدی برای یک سیستم بر اساس میزان تقاضا، محدودیت­های تولید، انبار، بودجه و ... است. (صالح شطاط، 2012)[4]

     

    تعریف کنترل: کنترل عبارتست از فرآیند تحت نظر قرار دادن فعالیت ها، به منظور حصول اطمینان از این که آن­ها همان­گونه که برنامه­ریزى شده­اند، انجام مى­پذیرند؛ و نیز اصلاح کردن انحرافات قابل ملاحظه و مهم .(صالح شطاط، 2012)

     

    تعریف مدیریت مواد: هدف اصلی مدیریت­مواد این است که اولا در هنگام نیاز مواد و قطعات به مقدار نیاز موجود باشد ثانیا مقدار کالا و قطعات به مقدار مناسب باشد.(متقی، 1388)

     

    تعریف مدیریت جریان کار: از نظر مدیریتی، مدیریت فرآیند­های کسب­وکار را می­توان مجموعه­ای از متدولوژی­ها، تکنیک­ها و ابزارها جهت پشتیبانی از تحلیل و بهبود فرآیند­های کسب­وکار دانست.(صالح شطاط، 2012)

     

     

    The impact of enterprise resource planning systems (ERP), supply chain performance on auto parts supplier organizations

    Abstract

     

    The business environment today is more complex and competitive than ever before are facing Commercial success of an organization is not limited just to the analysis of its internal state and to some extent supply and distribution chain it will also be included. Integrated management of the supply chain is a complex process. Because  organizations and corporate partners with many different interests involved in the supply chain can be Chain  suppliers, managers and heads of each organization in order to meet customer needs and increase the maximum profit requires mutual cooperation partners are their market. Enterprise resource planning has always been an integral component of an Supply chain management is assumed. This study aimed to identify and prepare managers for accurate insight into the impact of the 5  ERP application modules (integration, production planning, controlling, materials management, and workflow management) on the chain to according to the results  supplied  deciding where to improve it. The method is based on the purpose and nature of research - descriptive survey was based on the original tools and a questionnaire. The questionnaire randomly among users, enterprise resource planning have been distributed among the five companies supplying Iran car. Topics in descriptive and inferential statistical analysis of the questionnaire has been used. Descriptive statistics including frequency tables of, the inference of the regression equation to examine the effect of one variable out of the test method for determining the position of the module ¬ in the organization, is used. The results - which module integration, production planning, materials management, workflow management and control have an impact on supply chain performance and consequently  enterprise resource planning system will not impact on supply chain performance.

     

  • فهرست:

    چکیده. 1

    فصل اول کلیات تحقیق.. 2

    مقدمه. 3

    1-1 بیان مسأله. 4

    1-2 ضرورت و اهمیت انجام تحقیق.. 6

    1-3 اهداف تحقیق.. 7

    1-4 فرضیه ها 7

    1-5 روش پژوهش... 7

    1-6 تعریف اصطلاحات و متغیرها 8

    فصل دوم ادبیات موضوع.. 10

    مقدمه. 11

    بخش اول : برنامه ریزی منابع سازمان.. 11

    2-1 تعریف سیستمهای ERP. 11

    2-2 سیر تکاملی برنامه ریزی منابع سازمان.. 13

    2-2-1 برنامه ریزی مواد. 15

    2-2-2  برنامه ریزی منابع ساخت 15

    2-3 سیستم­های تشکیل دهنده برنامه­ریزی منابع سازمان.. 17

    2-4 چرخه عمر سیستمهای برنامه­ریزی منابع سازمان.. 18

    2-5 ساختار و اجزای سیستم های برنامه­ریزی منابع سازمان.. 19

    2-5-1 اطلاعات پایه سازمان.. 19

    2-5-2 برنامه­ریزی تولید.. 20

    2-5-3 بازاریابی.. 20

    2-5-4 توزیع و فروش... 20

    2-5-5 مدیریت کیفیت جامع.. 21

    2-5-6 مدیریت مواد. 21

    2-5-7 کنترل.. 21

    2-5-8 منابع انسانی.. 21

    2-5-9 مدیریت پروژه. 22

    2-5-10 امور مالی.. 22

    2-5-11 نگهداری و تعمیرات کارخانه. 22

    2-6 عوامل کلیدی موفقیت در سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان.. 23

    2-7 مزایا و معایب سیستم برنامه­ریزی منابع سازمان.. 28

    2-7-1 مزایا 28

    2-7-2 معایب... 29

    2-8 گزینه­های پیاده سازی سیستم های برنامه­ریزی منابع سازمان.. 30

    2-9 معیارهای ارزیابی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان.. 33

    بخش دوم: مدیریت زنجیره تأمین.. 34

    2-10 مقدمه ای بر مدیریت زنجیره تأمین.. 34

    2-11 پیشینه و سیر تحول مدیریت زنجیره­تأمین.. 35

    2-12 تعریف مدیریت زنجیره­تأمین.. 38

    2-13 یکپارچگی زنجیره­تأمین.. 40

    2-14 اهمیت یکپارچه سازی زنجیره­تأمین.. 41

    2-15 عملکرد زنجیره­تأمین.. 42

    2-16 افزایش کارایی و اثربخشی زنجیره­تأمین.. 43

    2-17 عملکرد های مدیریت در مقابله با چالش های زنجیره­تأمین.. 47

    2-18  ارزیابی عملکرد زنجیره­تامین.. 49

    بخش سوم ارتباط و تأثیر برنامه­ریزی منابع سازمان بر عملکرد زنجیره­تأمین.. 54

    2-19 کشف استدلالهایی برای برنامه­ریزی منابع سازمان و یکپارچگی مدیریت زنجیره تامین.. 54

    2-20 یکپارچگی برنامه­ریزی منابع سازمان ومدیریت زنجیره تامین.. 57

    فصل سوم روش تحقیق.. 59

    مقدمه. 60

    3-1 روش تحقیق.. 60

    3-2  جامعه آماری و دلایل انتخاب آن.. 62

    3-3  روش نمونه­گیری و تعیین حجم نمونه. 63

    3-3-1 حجم نمونه. 63

    3-3-2 روش نمونه گیری.. 64

    3-4  ابزار و روشهای گردآوری داده­های تحقیق.. 65

    3-4-1  مقیاس و طیف ابزار اندازه گیری تحقیق.. 66

    3-4-2  سنجش روایی پرسشنامه. 67

    3-4-3  سنجش پایایی پرسشنامه ( ابزار تحقیق ). 67

    3-5 متغیرهای تحقیق.. 69

    فصل چهارم تحلیل داده­ها 72

    مقدمه. 73

    4- 1 بخش اول آمار توصیفی.. 73

    4-2 بخش دوم  آمار استنباطی.. 75

    2-4-1 بررسی جایگاه ماژول­ها در سازمان.. 75

    2-4-2 بررسی تاثیر ماژول­های برنامه­ریزی منابع سازمان بر عملکرد زنجیره تامین.. 78

    فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات.. 82

    مقدمه. 83

    5-1 تحلیل یافته های تحقیق.. 83

    5-2 پیشنهادهای کاربردی مدیریتی از فرضیه های تحقیق.. 85

    5-3 محدودیت های تحقیق.. 85

    5-4 پیشنهاد به محققان برای تحقیقات آینده. 86

    منابع.. 87

    Abstract 96

     

     

    منبع:

    ازکیا، مصطفی و دربان آستانه، علیرضا   " روش های کاربردی تحقیق  "  1382، چاپ اول، تهران، کیهان

    استیفن رابینز “ تئوری سازمان ساختار و طرح سازمانی” 1388 ترجمه سید مهدی الوانی و حسن دانایی فرد،چاپ بیست و نهم صفار-اشراقی

    ارزیابی عملکرد زنجیره تامین با استفاده از مدل SCOR، مجتبی رئیس صفری ، کامران غفوری، نخستین کنفرانس بین المللی مدیریت زنجیره تامین و سیستم های اطلاعاتی، 1386.

    اسکندریان، جعفر و بهرامفر،مریم   "جایگاه برنامه ریزی منابع سازمان در مدیریت جدید "1391

    تقوا، محمد رضا و جعفریان، احمد  "نقش نظام های مدیریت عملیات در بهبود عملکرد زنجیره تامین " 1391

    جزوات آموزشی مدیریت زنجیره تامین، دکتر عالم تبریز، دانشگاه کار

    جزوات آموزشی برنامه ریزی منابع سازمان،دکتر عالم تبریز، دانشکاه کار

    جزوات آموزشی سیستم های اطلاعاتی مدیریت  دکتر زند حسامی، دانشگاه کار

    حافظ نیا، محمد رضا “ مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی “ 1382، چاپ نهم، تهران، سمت

    خاکی، غلام رضا “ روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی “ 1384، چاپ دوم، تهران، بازتاب

    دلاور، علی “ روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی “ 1385، چاپ بیستم، تهران، ویرایش

    زنگنه نژاد، نرجس و سلطانی دلگشا،محمد  "بررسی مشکلات پیاده سازی ERP با استفاده از یک مدل مفهومی"کنفرانس بین المللی فناوری اطلاعات و دانش،دانشگاه فردوسی، 1389

    سرمد، زهره، بازرگان، عباس و مجازی، الهه “ روش تحقیق در علوم رفتاری “ 1384، چاپ یازدهم، تهران، آگه

    سکاران، اوما “ روش های تحقیق در مدیریت “ 1388، ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی، چاپ ششم، تهران، موسسه آموزش و پژوهش مدیریت برنامه ریزی

    سواد کوهی، مهران  " عوامل کلیدی موفقیت در ERP " مجله تدبیر،شماره 28، 1388

    شاکریان، حامد، ارائه چارچوبی برای مدیریت دانش در زنجیره تامین، 1388

    عالم تبریز، اکبر و حاجی محمد رضا تبریزی، بابک “ تئوری احتمالات و آمار کاربردی             (تحلیل آماری) “1389،چاپ اول،صفار-اشراقی

    عالم تبریز، اکبر و محمد رحیمی، علیرضا “ رویکردهایی در مدیریت تولید و عملیات پیشرفته “ 1388، چاپ اول،پاپ و نشر بازرگانی

    فرهنگی، علی اکبر و صفر زاده، حسین “ روش های تحقیق در علوم انسانی “ 1387، چاپ دوم، تهران

    کلانتری، خلیل “ مدل سازی معادلات ساختاری در تحقیقات اجتماعی- اقتصادی “ 1388، چاپ اول، تهران، فرهنگ صبا

    مومنی، منصور “ تحلیل های آماری با استفاده از SPSS “ 1387،  چاپ دوم، تهران، کتاب نو

    متقی، هایده “ مدیریت تولید و عملیات “ 1388، چاپ هفتم، آوای پاتریس

    محمدی، علی رضا   ERP و کاربرد آن در سیستم ها ، شهریور 1391

    میان آبادی، عباسعلی  " مدیریت زنجیره تامین:تعریف، تاریخچه،اهداف، فرایندها، مزایا و موانع" 1391،مجله انجمن مدیریت ایران

    نظری، مهیار و بقایی، سعیده،نگاهی جامع بر عوامل موفقیت سیستم های ERP  ، 1389

    Ahmad saleh shata,Zulkifli Mohamed Udin,(2012)”Relation of  between Enterprise Resorce Planning  & Supply Chain Management Peformance in Malasion Manufacturing Companies” Jornal of interprise Information  Management

    “A conceptual model of performance measurement for supply chains-  Alternative considerations” Adisak Theeranuphattana , John C.S. Tang , Journal of Manufacturing Technology Management, Vol. 19 No. 1, pp. 125-148, Emerald Group Publication,  2008.

    Byrd, T.A. and Davidson, N.W.(2009),”Examining Possible antecedents of IT impact on the supply chain and its effect on firm performance”Information & Management, Vol. 41No.2,pp.55-243

    Campbell, J. and Sankaran ,J.(2005),”An inductive Framework for enhancing Supply chain integration”International Journal of Production Research, Vol.42 No. 1, 16,pp.51-88

    Chandra,c Garbis. J. and Tumanyan, A.(2007)”Problem taxonomi: a step towards effective

    Chen, I.J.and Paularj, A.(2004),”Partial least squares approach to structural equation modeling”, in Marcoulides,G.A.(Ed), Modern Methods for Business Research,Lawrence Erlbaum Associates,Mahwah,NJ,pp.295-336

    Closs,D.J.and Mollenkopf,D.A.(2004),”A global supply chin framework”,industrial marketing management,Vol.17”33,No,Vol.17 No,1,pp,8-19

    Chan and Qi, “Feasibility of Performance Measurement System for supply chains: A Process-based Approach and Measures”, Integrated Manufacturing System, Vol.4, No.3, pp 179-90, 2003

    Davenport,T.H.and Brooks,J.D.(2004)”Enterprice system and supply chain performance measurement” ,International Jornal of Production Economics,Vol.87 No.3,pp.100-300

    Gunasekaran. A. Patel,C.and McGaughery,R.E.(2004),A framework for supply chain management”Technovation,Vol 26 Nos5-6,pp.96-150

    information sharing in supply chin management “integration Journal of Production research,Vol. 45 No. 11,pp.44-180

    Nicolaou,A.I,Stratopoulos, T. and Dehnining, B. (2003), “Financial analysis of potential benefits from ERP systems adoption”, Journal of business and information Technology, Vol.2 No. 1, pp.40-50

    Park, M, Lee, J. and Jeoung, S. (2002)” An explorative study of ERP system implementation:relationship between completeness of each phase and its impact on system performance”, Information System Review, Vol.4,pp, 237-56

    Shang, S and Seddon, P.B (2000), “Acomprehensive framework for classifyng the benefits of ERP system”, Proceeding of the sixth Americas Conference on Information System, Long Beach, CA,pp.1005-14.

    Sodhi, MS. (2001), “Applications and Opportunities for operating research in internet-enabled supply chains and electronic marketplaces” ,interfaces, Vol.31 No.2,pp. 56-69

    Stratman,J.K. and Roth,A.V.(2002),”Enterprise resource Planning (ERP) competence constructs:tow-stage Multi-item scale development and validation”,Decision science,Vol.7 No. 3,pp195-204

    Themistocleous, M, Irani, Z. and O’Keef,R.M. (2001), “ERP and application integration explratory survey”, Business Process Management Journal,Vol.7 No .3 pp 42-107

    Wade,M.and Hulland,J.(2004),”The Resource-based view and information systems research: review,extension, and suggestions for future research “,MIS Quarterly,Vol. 28 No.1.pp.195-204

    Yang, CC,Lin,W.T,Pai,F.Y.and  Yeh, T.M.(2007), “The use of fuzzy measures in a performance-evaluation model for ERP implemention among Taiwanese semiconductor manufactures”,International Journal of production Research,Vol.45 No.20.pp52-101

    .( www.erpinternational.com

    ieir-erp.persianblog

    Fumbloge.um

    Persianbloge

    www.SAP.com

     

     


موضوع پایان نامه تاثیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) بر عملکرد زنجیره تامین در سازمان های تامین کننده قطعات خودرو, نمونه پایان نامه تاثیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) بر عملکرد زنجیره تامین در سازمان های تامین کننده قطعات خودرو, جستجوی پایان نامه تاثیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) بر عملکرد زنجیره تامین در سازمان های تامین کننده قطعات خودرو, فایل Word پایان نامه تاثیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) بر عملکرد زنجیره تامین در سازمان های تامین کننده قطعات خودرو, دانلود پایان نامه تاثیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) بر عملکرد زنجیره تامین در سازمان های تامین کننده قطعات خودرو, فایل PDF پایان نامه تاثیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) بر عملکرد زنجیره تامین در سازمان های تامین کننده قطعات خودرو, تحقیق در مورد پایان نامه تاثیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) بر عملکرد زنجیره تامین در سازمان های تامین کننده قطعات خودرو, مقاله در مورد پایان نامه تاثیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) بر عملکرد زنجیره تامین در سازمان های تامین کننده قطعات خودرو, پروژه در مورد پایان نامه تاثیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) بر عملکرد زنجیره تامین در سازمان های تامین کننده قطعات خودرو, پروپوزال در مورد پایان نامه تاثیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) بر عملکرد زنجیره تامین در سازمان های تامین کننده قطعات خودرو, تز دکترا در مورد پایان نامه تاثیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) بر عملکرد زنجیره تامین در سازمان های تامین کننده قطعات خودرو, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) بر عملکرد زنجیره تامین در سازمان های تامین کننده قطعات خودرو, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) بر عملکرد زنجیره تامین در سازمان های تامین کننده قطعات خودرو, پروژه درباره پایان نامه تاثیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) بر عملکرد زنجیره تامین در سازمان های تامین کننده قطعات خودرو, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تاثیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) بر عملکرد زنجیره تامین در سازمان های تامین کننده قطعات خودرو, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) بر عملکرد زنجیره تامین در سازمان های تامین کننده قطعات خودرو, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) بر عملکرد زنجیره تامین در سازمان های تامین کننده قطعات خودرو, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) بر عملکرد زنجیره تامین در سازمان های تامین کننده قطعات خودرو, رساله دکترا در مورد پایان نامه تاثیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) بر عملکرد زنجیره تامین در سازمان های تامین کننده قطعات خودرو

پایان نامه جهت دریافت پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد بررسی تأثیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی بر عملکرد زنجیره تأمین در شرکت ایران خودرو 1-1) مقدمه رقابت­های جهانی موجود در عصر حاضر خواست مشتری بر کیفیت بالا، افزایش تنوع محصولات و خدمت رسانی سریع، موجب افزایش فشارهایی بر سازمان­ها شده است که سابق بر این وجود نداشته است. در نتیجه سازمان­ها بیش از این نمی­توانند به تنهایی از ...

رشته مديريت صنعتي زمستان 1390 چکيده: تحقيق حاضر در پي يافتن تاثير متقابل مديريت زنجيره تامين و مديريت ارتباط با مشتري در شرکت فولاد اسفراين چگونه است. به منظور پاسخگويي به سوالهاي پژوهش و ني

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مهندسي صنايع گرايش مديريت سيستم و بهره‌وري اسفندماه 1393   با توجه به سازماندهي مجدد و وسيع فرآيندها و ساختارهاي کسب وکار و همچنين دنياي در حال تغيير

ارزیابی آمادگی بکارگیری راه حل سازمانی (ERP) بر اساس عوامل حیاتی موفقیت (مورد کاوی: شرکت ایران خودرو دیزل) چکیده سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی یک بسته نرم افزاری با کاربرد بسیار وسیع است که همه عملکردهای سازمان را در یک سیستم منفرد، یکپارچه می کند. به منظور پیاده کردن موفقیت آمیز یک پروژه ERP[i] در سازمان ضرورت ارزیابی آمادگی بکارگیری سیستم توصیه شده است. در این تحقیق با هدف ...

گروه مدیریت گرایش بازرگانی - تحول پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد چکیده مطالعه شرکت­ها بیانگر آن است که با توجه به تغییرات زیاد محیط کسب و کار، شرکت­های موفق علاوه بر اینکه از رقبای خود بهتر کار می­کنند، با تغییرات محیطی خود نیز سازگارترند و در مواجهه با محیط متغیر، برنامه ریزی لازم را دارند. به گونه­ای که توجه به مشخصه­های محیطی کسب و کار در انتخاب ساختارها و استراتژی­های سازمانی ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: MBA (زمستان 1390) چکیده : امروزه دانش منبع اصلی قدرت بوده و کسب اقتدار در جهان امروز مرهون تولید علم و دانش و مدیریت آن است. در این میان، سازمان های دانشی همچون سازمان های تحقیقاتی نیز نیازمندند تا در این محیط متلاطم با بکارگیری ابزار مدیریت دانش به خلق نوآوری کمک نمایند. برای تحقق این هدف، این گونه سازمان ها با انبوهی از موضوعات مدیریت دانش ...

چکيده :               امروزه دانش منبع اصلي قدرت بوده و کسب اقتدار در جهان امروز مرهون توليد علم و دانش و مديريت آن است.  &

رساله دکتری مدیریت صنعتی گرایش تولید و عملیات چکیده : صنعت خودروی جهانی طی دهه های اخیر، رشد بسیار زیادی را نسبت به سایر صنایع داشته است. هر روز شدت رقابت در این صنعت، برای کسب سهم بازار جهانی افزایش می یابد. صنعت خودروی ایران نیز در راستای کسب سهم بازار جهانی از طریق صادرات گام های موثری برداشته است. در این راستا پژوهش حاضر با عنوان مدلی برای راهبردهای فروش به خارج در ایران ...

پایان نامه برای دریافت کارشناسی ارشد «M.A.» گرایش صنعتی چکیده در شرایطی که شرکت‌های تولیدی تحت رقابت شدید مشغول فعالیت هستند، به تولید محصولات متنوع می‌پردازند و گاهی اوقات به عوارض زیست‌ محیطی استفاده از مواد مختلف توجهی ندارند. این در حالیست که اجرای شیوه‌های مدیریت زیست‌محیطی مانند مدیریت زنجیره تامین سبز (GSCM)[1] می‌تواند علاوه بر حفظ مزیت رقابتی شرکت‌ها، به جلوگیری از ...

تحقيق پاياني دوره عالي آزاد تخصصي DBA مديريت استراتژيک تير 1391 چکيده هدف اين پژوهش تعيين مولفه هاي توسعه زير ساخت‌هاي صنعت چرم و تدوين مدل مناسبي براي توسعه زير ساخت‌هاي صنعت چرم

ثبت سفارش