پایان نامه اثر تنش آبی، زئولیت و محلول پاشی اسید سالیسیلیک بر برخی صفات زراعی و فیزیولوژیکی گلرنگ بهاره

word 1 MB 32454 174
1390 کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۶۷,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.Sc.»

    رشته زراعت

    اثر تنش آبی، زئولیت و محلول پاشی اسید سالیسیلیک بر برخی صفات زراعی و فیزیولوژیکی گلرنگ بهاره

     

    1: کلیات:

    1-1: مقدمه:

    تنش های محیطی مهم ترین عوامل کاهش دهنده­ی عملکرد محصولات کشاورزی در سطح جهان هستند. چنانچه تنش های محیطی حادث نمی شدند، عملکردهای واقعی باید برابر با عملکردهای پتانسیل گیاهان می­بود؛ در حالی که در بسیاری از گیاهان زراعی متوسط عملکرد گیاهان کمتر از 10-20 درصد پتانسیل عملکرد آن ها است (کافی و مهدوی دامغانی، 1379). در نقاط خاصی از کره­ی زمین به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، عوامل تنش زا در تولید محصولات کشاورزی تأثیر منفی بیشتری دارند و کشاورزی در آن مناطق با تحمل هزینه­ی بیشتر و بازده­ی کمتر صورت می گیرد. ایران از کشورهایی است که در اکثر نقاط آن تنش های مهم غیرزنده نظیر خشکی، شوری، دما و غیره موجب کاهش عملکرد، از بین رفتن حاصلخیزی خاک و در مواردی عدم امکان تداوم کشاورزی گردیده است. بر خلاف خسارت شدید عوامل تنش زا بر عملکرد محصولات کشاورزی در کشور ما سابقه­ی تحقیقات در مورد کشاورزی تحت تنش کم است و عموماً تحقیقات کشاورزی در شرایط حداقل تنش انجام شده است. در حالی که کشاورزان معمولاً چنین شرایطی را نمی توانند فراهم کنند که این مسئله باعث اختلاف شدید بین عملکرد گیاهان زراعی و باغی در شرایط ایستگاه های تحقیقاتی و مزارع کشاورزان گردیده است. این تحقیق نیز در زمینه­ی تنش کم آبی اجرا گردید تا بتواند کمکی به کشاورزان و محققان امر در کشور که در مورد گیاهان روغنی و استراتژیک مشغول فعالیت هستند.

    تنش خشکی به عنوان یکی از شایع ترین عامل غیر زنده که گیاهان زراعی آن را تجربه می کنند، شناخته می شود. در مناطقی که میزان بارندگی سالیانه کاهش یافته و پراکنش آن الگوی مناسبی ندارد، خشکی مهم ترین تنش محیطی است که تولید گیاهان زراعی را شدیداً کاهش می دهد. با توجه به کاهش بارندگی های سالانه و افزایش خشکی و دمای هوا استفاده از گونه های گیاهی مناسب و ارقام اصلاح شده ای که دارای عملکرد مطلوب و هم چنین متحمل به شرایط تنش آبی باشند، امکان استفاده ی بهتر از منابع آب موجود را میسر نموده و موجب توسعه­ی سطح زیر کشت این گیاهان و افزایش بازده تولید می گردد (Richard and Bergman, 1997) و (ابوالحسنی و سعیدی، 1385). علی رغم اینکه تنها چند گیاه زراعی اصلی بیشترین سهم را در تولید غذا در سطح جهان دارا می باشند اما نباید از نقش مهم بسیاری از گونه های دیگر زراعی چشم پوشی کرد (Daju and mundel, 1996). گلرنگ یکی از گیاهانی است که به لحاظ بومی بودن و سازگاری با شرایط اقلیمی حاکم بر کشور از ویژگی های ارزشمندی برخوردار است، علاوه براین تحمل پذیری آن به شرایط محدودیت رطوبت و شوری و امکان کشت بهاره و پاییزه، به همراه نقش مفید آن در تناوب زراعی ایجاب می کند که مطالعات بیشتری برای شناخت بهتر این گیاه و توان بالقوه ی آن و نیز شناخت بهترین گزینه های مدیریتی آن به ویژه در مناطق گرم و خشک انجام شود ( زینلی، 1378؛ بهدانی و جامی الاحمدی، 1387).

     

    1-2: تاریخچه:

    گلرنگ  (Carthamus tinctorius L.)گیاهی یکساله از خانواده­ی کاسنی (Asteraccae) می باشد که از قدیم الایام به عنوان یک زراعت فرعی و با هدف تولید رنگ از گل های آن، در مناطق مختلفی از ایران نظیر خراسان، آذربایجان و اصفهان کشت می شده است (خواجه پور، 1383). گلرنگ یکی از گیاهان بومی ایران است و وجود تیپ های وحشی گلرنگ در نقاط مختلف کشور نشان دهنده­ی دامنه­ی سازگاری بالای این گیاه با شرایط آب و هوایی کشور است، در حقیقت می توان آنرا جزء گیاهان فراموش شده به شمار آورد (زینلی، 1378). این گیاه پتانسیل عملکرد دانه بیش از 4 تن در هکتار را دارد و عملکرد دانه­ی بالای 2 تن در هکتار، عملکرد مطلوب به شمار می رود. متوسط عملکرد گلرنگ در سال زراعی 2008-2007 در دنیا 1847 کیلوگرم در هکتار بوده است (Anonymous, 2008). گلرنگ بواسطه مقاومت به خشکی امروزه به عنوان یک گیاه زراعی در تناوب دیمزارهای مناطق کوهستانی کشور مطرح است (Akhtarbeg and Pala, 2001).

    تیپ های مختلف وحشی که در سراسر کشور پراکنده شده اند، نشان از سازگاری بالای این گیاه روغنی با آب و هوای کشور ما دارد (امیدی و همکاران، 1378) .تیپ های زمستانه علاوه بر استفاده از نزولات جوی زمستان و بهار ازمتحمل بالایی نیز نسبت به آفات و بیماری ها برخوردار بوده و عملکرد بیشتری نسبت به تیپ های بهاره دارند (امیدی و احمدی، 1380). همچنین به عنوان یک گیاه روغنی مقاوم به خشکی می تواند در مناطق خشک کشور که عملکرد سایر گیاهان زراعی کم است، کشت و کار شود (ناصری، 1375).

    افزایش روز افزون جمعیت جهان در چند دهه­ی اخیر و نیاز آنها به منابع انرژی از جمله روغن گیاهی ایجاب می نماید که در مورد افزایش سطح زیرکشت و افزایش عملکرد گیاهان روغنی مانند گلرنگ توجه بیشتری صورت گیرد. این در حالی است که ایران از جمله کشورهایی است که کاشت برخی از دانه‌ های روغنی نظیر کنجد، کرچک، گلرنگ و آفتابگردان در آن قدمت فراوان دارد. بر اساس آمار موجود، مقدار مصرف سرانه روغن گیاهی با توجه به اعمال سهمیه بندی در ایران حدود 17 کیلوگرم برای هر نفر است. بنابراین، با در نظر گرفتن جمعیت بیش از 70 میلیونی کشور سالانه به حدود 1190000 تن روغن نیاز می باشد. متأسفانه درحال حاضر بیش از 80% روغن گیاهی مصرفی در کشور، وارداتی است. گلرنگ به دلیل قابلیت‌های زیادی از قبیل قدرت سازگاری بالا، تحمل به سرما، تحمل به خشکی، شوری و قلیاییت بالای خاک و موارد مصرف متعدد، در بسیاری از کشور ها بطور گسترده کشت می‌شود. روغن این گیاه کیفیت بالایی دارد، میزان اسید لینولئیک آن بین 73 تا 85 درصد است (بالاترین مقدار در بین گیاهان روغنی می‌باشد (ناصری، 1370).

    ارتفاع ساقه گلرنگ بستگی به عواملی چون، رقم و شرایط محیطی دارد. تعداد و محل شاخه های فرعی بسته به شرایط محیطی، فضای رشد (تراکم کاشت) و ژنوتیپ گیاه متغیر است. به طور کلی وقتی ارتفاع ساقه اصلی به ٢٠ تا ٤٠ سانتی متر برسد، شاخه های فرعی از بخش فوقانی آن منشعب می شوند. هر طبق ٢٠ تا ١٢٠ گلچه لوله ای را شامل می شود، که هر یک می تواند مولد یک دانه  باشد .میزان روغن قابل استحصال دانه گلرنگ در شرایط مساعد بسته به نوع رقم تا ٤٥ درصد  نیز می رسد (زینلی، 1378؛ آلیاری و همکاران، 1379). کنجاله­ی باقی مانده پس از روغن کشی تا اندازه ای تلخ است، ولی با مخلوط نمودن آن با کنجاله چغندرقند، دام ها می توانند با رغبت آن را بخورند (آلیاری و همکاران، 1379؛ خواجه پور، 1370). گلرنگ یکی از دانه های روغنی مهم است که در مناطق دیم ایران کشت می شود. در ارتفاعات کمتر از 1000 تا 2300 متر بالاتر از سطح دریا می توان آن را کاشت، ولی در ارتفاعات بالا عملکرد و میزان روغن آن کاهش می یابد. وزن هزار دانه­ی آن بسته به مناطق مختلف از 25 تا 50 گرم و میزان روغن آن 30 تا 36 درصد متغیر می باشد. در مناطق دیم عملکرد آن از 500 تا 1200 کیلوگرم در هکتار متغیر است. از نظر اقتصادی نیز زراعت گلرنگ پتانسیل زیادی برای رقابت با محصولات رایج در مناطق دیم مثل گندم، جو، عدس و نخود دارد. گلرنگ نسبت به خشکی متحمل است. بنابراین کشت بهاره یا پائیزه گلرنگ در شرایط دیم که عملکردی معادل یا حتی بیشتر از گندم دارد، می تواند در این مناطق در کنار محصولات (غلات) کاشته شود و یا در تناوب با گندم جایگزین گندم و جوگردد (حقیقتی ملکی و فری، 1386). امروزه گلرنگ به دلیل سه هدف اصلی روغن، مصارف غذایی و تغذیه طیور تولید می شود که البته مهم ترین هدف، تولید روغن از دانه های آن می باشد. دو نوع اسید چرب غیر اشباع درگلرنگ وجود دارد، اسید چرب غیر اشباع اولئیک، که در پخت مواد غذایی و اسید چرب غیر اشباع لینولئیک، که به عنوان عامل خشک کننده در رنگ آمیزی و روغن برق و جلا استفاده می شود. گلرنگ یک گیاه روغنی مهم بین المللی است که پتانسیل تولید خوبی در سیستم های کشت با مصرف کود کم دارد، به ویژه در سیستم های کشت ارگانیک که با مصرف کم عناصر غذایی، تولید قابل قبولی دارد. اگرچه اطلاعات کمی در خصوص نیاز غذایی این گیاه وجود دارد (Abbadi et al., 2008a).  

     

     

    Abstract

     

    In order to study the effect of water stress, taking zeolite and salicylic acid on yield and yield components of spring safflower, experimental crop in 2010 as a split factorial based on a randomized complete block design with 4 replications was performed. In this experiment water stress as a major factor in three levels according to I0 = Irrigation water requirement plants (control), I1 = 85 percent of the amount of irrigation water requirements, I2 = 70 percent of the amount of irrigation water requirements in the main plots and consume different amounts of zeolite at three levels Z0 = not taking zeolite (control), Z1 = zeolite amount consumed 4 tons per hectare, Z2 = zeolite consumption amount consumed 8 tons per hectare, and two levels of salicylic acid not consumed SA0 = salicylic acid SA1 = consumption and salicylic acid (sprayed) as a minor factor in a factorial combination of sub-plots were placed.The results showed that the effect of different levels of water stress on traits such as plant height, boll number per plant, grain per boll, yield of boll grain and biological yield in sub-percent probability level was significant. Also, different levels of consumption zeolite on the characteristics such as, the number of boll per plant, seeds per boll, grain yield and biological yield in sub-attribute level and statistical plant height in a percentage level of 5% was significant. Salicylic acid also taking on the characteristics such as number of grain per boll and yield levels were statistically significant in a percentage. Among different levels of water stress, the highest and lowest average grain yield 954.75 and 455.29 (kg ha-1), respectively, related to irrigation and 70% based on 100% water plant was needed. Also between different levels of maximum and minimum consumption of zeolite with an average grain yield 823.58 and 589.33 (kg ha-1) respectively consumed 8 tons of treated zeolite and zeolite used was not treated.

     

    Keywords: Safflower, Water stress, Zeolite, Salicylic Acid.

  • فهرست:

    فصل اول.. 1

    1: کلیات.. 2

    1-1: مقدمه.. 2

    1-2: تاریخچه.. 3

    1-3: مشخصات گیاه شناسی .. 11

    1-4: مراحل نمو گلرنگ... 18

    1-5: زئولیت 21

    1-5-1: کاربرد زئولیت در کشاورزی    23

    1-5-2: فواید مصرف زئولیت    24

    1-5-3: زئولیت (کود هوشمند)    24

    1-5-4: مزایای استفاده در آبیاری.. 26

    1-5-5: مزایای استفاده در خاک   26

    1-5-6: مزایای استفاده کودی   27

    1-5-7: تأثیر در محصولات کشاورزی 27

    1-5-8: تأثیر در گیاه   28

    1-5-9: اثرات اکولو‍ژیکی   28

    1-5-10: مصارف بهداشتی و زیست محیطی زئولیت 28

    فهرست مطالب

    عنوان صفحه

    1-5-11: کلینوپتیلولیت   29

    1-5-12: تولید زئولیت در جهان   30

    1-6: سالیسیلیک اسید (یک شبه هورمون گیاهی)   32

    1-6-1: تاریخچه­ی شناخت سالیسیلیک اسید (SA) 32

    1-6-2: سالیسیلیک اسید و نقش آن در گیاهان 33

    1-6-3: نقش سالیسیلیک اسید در پیری برگ ها 34

    1-6-4: سالیسیلیک اسید و تنظیم کنندگی رشد در شرایط تنش 35

    فصل دوم (بررسی منابع)   37

    2: بررسی منابع  38

    2-1: تنش  38

    2-1-1: انواع تنش های محیطی 41

    2-1-2: تنش خشکی (کمبود آب)  42

    2-1-3: اثرات تنش آب بر ساختمان گیاه 42

    2-1-4: اثرات تنش آب بر رشد گیاه  43

    2-1-5: پایداری غشاء و تنش 44

    2-1-6: تنش و متابولیسم کربن 45

    2-1-7: مکانیسم های مقاومت به خشکی 47

    2-1-8: اثرات تنش آب بر محتوای آب نسبی 48

    فهرست مطالب

    عنوان صفحه

    2-1-9: اثر تنش کمبود آب بر محتوای آب اولیه 49

    2-1-10: اثر تنش کمبود آب بر کمبود آب اشباع 49

    2-1-11: اثر تنش کمبود آب بر مقدار آب برگ... 50

    2-1-12: اثر تنش کمبود آب بر صفات زراعی، عملکرد و اجزای عملکرد. 51

    2-1-13: اثر تنش کمبود آب بر ارتفاع بوته 52

    2-1-14: اثر تنش کمبود آب بر ارتفاع شاخه دهی از سطح زمین 53

    2-1-15: اثر تنش کمبود آب بر تعداد شاخه­ی فرعی در بوته  54

    2-1-16: اثر تنش کمبود آب بر قطر ساقه  55

    2-1-17: اثر تنش کمبود آب بر عملکرد دانه  55

    2-1-18: اثر تنش کمبود آب بر وزن هزار دانه 58

    2-1-19: اثر تنش کمبود آب بر عملکرد بیولوژیک  60

    2-1-20: اثر تنش کمبود آب بر قطر غوزه 61

    2-1-21: اثر تنش کمبود آب بر شاخص برداشت 61

    2-1-22: اثر تنش کمبود آب بر تعداد غوزه در بوته 63

    2-1-23: اثر تنش کمبود آب بر تعداد دانه در غوزه 64

    2-1-24: اثر تنش کمبود آب بر تعداد غوزه­ی نابارور 66

    2-1-25: اثر تنش کمبود آب بر شاخص سطح برگ 66

    2-1-26: اثر تنش خشکی بر عملکرد روغن 66

    فهرست مطالب

    عنوان صفحه

    2-1-27: اثر تنش خشکی بر درصد روغن 68

    2-1-28: اثر تنش خشکی بر پروتئین ها. 69

    2-1-29: اثر تنش خشکی بر چربی ها 69

    2-1-30: اثر تنش خشکی بر اولئیک اسید 70

    2-1-31: اثر تنش خشکی بر لینولئیک اسید.. 70

    فصل سوم (مواد و روش ها) 72

    3: مواد و روش ها 73

    3-1: خصوصیات جغرافیایی و اقلیمی محل آزمایش 73

    3-2: انتخاب طرح آزمایشی 75

    3-3: خصوصیات رقم مورد استفاده 75

    3-4: آماده سازی زمین و عملیات زراعی 77

    3-5: اندازه گیری صفات 78

    3-5-1: عملکرد و اجزای عملکرد 78

    3-5-1-1: ارتفاع گیاه 78

    3-5-1-2: ارتفاع اولین شاخه­ی فرعی گیاه از سطح خاک 78

    3-5-1-3: قطر ساقه در قسمت تحتانی آن 78

    3-5-1-4: تعداد شاخه­ی فرعی.. 78

    3-5-1-5: تعداد غوزه­ی نابارور در هر بوته 78

    فهرست مطالب

    عنوان صفحه

    3-5-1-6: قطر غوزه. 79

    3-5-1-7: تعداد غوزه در بوته و تعداد دانه در غوزه 79

    3-5-1-8: عملکرد دانه.. 79

    3-5-1-9: وزن هزار دانه 79

    3-5-1-10: وزن هزار دانه­ی غوزه ها­ی اصلی و فرعی 80

    3-5-1-11: عملکرد بیولوژیک 80

    3-5-1-12: عملکرد بیولوژیک غوزه های اصلی و فرعی 80

    3-5-1-13: شاخص برداشت بوته 80

    3-5-1-14: شاخص برداشت غوزه های اصلی و فرعی 81

    3-5-2: شاخص های رشد 81

    3-5-2-1: شاخص سطح برگ (LAI) 81

    3-5-2-2: سرعت رشد محصول (CGR) 81

    3-5-2-3: سرعت رشد نسبی (RGR) 81

    3-5-2-4: سرعت جذب خالص (NAR) 82

    3-5-2-5: نسبت سطح برگ LAR) 82

    3-5-2-5-6: وزن خشک کل گیاه (TDW) 83

    3-5-3: درصد روغن 83

    3-5-4: عملکرد روغن 83

    فهرست مطالب

    عنوان صفحه

    3-5-5: سنجش اسید های چرب 83

    3-5-6: صفات فیزیولوژیک 84

    3-5-6-1: ناپایداری غشاء سیتوپلاسمی 84

    3-5-6-2: اندازه گیری محتوای رطوبت نسبی 84

    3-5-6-3: درصد آب برگ 85

    3-5-6-4: آب نهایی برگ 85

    3-5-6-5: محتوای آب اولیه.. 86

    3-5-6-6: کمبود آب اشباع 86

    3-5-6-7: سرعت از دست دادن آب 86

    3-6: تجزیه و تحلیل داده ها 87

    فصل چهارم (نتایج و بحث) 88

    4-1: ارتفاع گیاه 89

    4-2: ارتفاع اولین شاخه از سطح خاک.. 90

    4-3: قطر ساقه 92

    4-4: تعداد شاخه­ی فرعی 93

    4-5: تعداد غوزه در بوته 100

    4-6: تعداد غوزه­ی نابارور 101

    4-7: قطر غوزه­ی اصلی 103

    فهرست مطالب

    عنوان صفحه

    4-8: تعداد دانه در غوزه 104

    4-9: عملکرد دانه 111

    4-10: عملکرد دانه­ی غوزه­ی اصلی 112

    4-11: عملکرد دانه­ی غوزه های فرعی 114

    4-12: وزن هزار دانه 116

    4-13: وزن هزار دانه­ی غوزه­ی اصلی 123

    4-14: وزن هزار دانه­ی غوزه­ی فرعی 124

    4-15: عملکرد بیولوژیک 126

    4-16: عملکرد بیولوژیک غوزه­ی اصلی 128

    4-17: عملکرد بیولوژیک غوزه های فرعی 134

    4-18: شاخص برداشت بوته 136

    4-19: شاخص برداشت غوزه های اصلی 137

    4-20: شاخص برداشت غوزه های فرعی   138

    4-21: روز تا رسیدگی   145

    4-22: درصد روغن   146

    4-23: عملکرد روغن   148

    4-24: اولئیک اسید   150

    4-25: لینولئیک اسید   156

    فهرست مطالب

    عنوان صفحه

    4-26: ناپایداری غشاء سلولی   158

    4-27: درصد آب برگ   160

    4-28: محتوای آب اولیه   161

    4-29: آب نهایی برگ   167

    4-30: میزان آب نسبی   168

    4-31: کمبود آب اشباع   169

    4-32: سرعت از دست دادن آب   171

    4-33: تجمع ماده­ی خشک (TDW)   178

    4-34: شاخص سطح برگ (LAI)   180

    4-35: سرعت رشد محصول (CGR)   182

    4-36: سرعت رشد نسبی (RGR)   185

    4-37: سرعت جذب خالص (NAR)   187

    4-38: نسبت سطح برگ (LAR)   189

    فصل پنجم (نتیجه گیری). 194

    5-1 نتیجه گیری 195

    5-2: پیشنهادات   197

    منابع: 198

    Abstract: 213

    منبع:

    ابوالحسنی، خ،1381. ارزیابی لاین های حاصل از توده های بومی گلرنگ در دو رژیم رطوبت. پایان نامه کارشناسی ارشد اصلاح نباتات، دانشکده کشاورزی، دانشگاه صنعتی اصفهان.

    ابوالحسنی، خ. و ق. ا. سعیدی. 1385. ارزیابی تحمل به خشکی لاین های گلرنگ بر اساس شاخص های تحمل و حساسیت به تنش رطوبتی. علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی. سال دهم،شماره ی سوم(ب).

    ابوالحسنی، خ. و ق. ا. سعیدی. 1385. بررسی صفات زراعی ژنوتیپ های گلرنگ در دو رژیم رطوبتی در اصفهان. مجله ی علوم کشاورزی و منابع طبیعی، جلد سیزدهم، شماره ی چهارم.

    احمدی، م.ر. 1371. اصلاح گلرنگ . پژوهش و سازندگی ، فصلنامه علمی ، تحقیقاتی و آموزشی جهاد سازندگی ، سال 5 شماره 16 ، صفحات 39- 36.

    احمدی، م.ر و ا.ح. امیدی. 1380. شناخت گلرنگ و بررسی مقدماتی ساختار تولید آن در ایران . وزارت جهاد کشاورزی ، معاونت زراعت .

    احمد زاده، ص. م. کدیور. و ق. ا. سعیدی. 1388. بررسی خصوصیات روغن و ترکیب دانه در تعدادی از لاین ها و واریته های گلرنگ. نشریه ی پژوهش های صنایع غذایی، جلد5، شماره ی 2، صفحه ی 150-136.

    اسمی، ر. 1376 . بررسی اثرات فاصله بین ردیف و روی ردیف کاشت بر عملکرد و اجزاء عملکرد و سایر خصوصیات زراعی دو رقم گلرنگ بهاره در منطقه اصفهان . پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان .

    آلیاری، ه.، ف، شکاری و ف. شکاری. ١٣٧٩ .دانه های روغنی ( زراعت و فیزیولوژی) .انتشارات عمیدی.١٨٢ صفحه .

    امیدی، ا .ح.، م . قنادها، م .احمدی و س .ع .پیغمبری. ١٣٧٨ .بررسی صفات مهم زراعی گلرنگ بهاره از طریق روش های آماری چند متغیره .مجله علوم کشاورزی ایران. جلد ٣٠، شماره ٤، صفحات ٨٢٩-٨١٧.

    امیدی، ا .ح .و م .ر .احمدی .١٣٨٠ .مروری بر تحقیقات به نژادی و به زراعی. گلرنگ در ایران و جهان. مجله زیتون .شماره ١٤٢.

    امیدی، ا. ح. 1388. اثر تنش خشکی در مراحل رشدی مختلف بر عملکرد دانه و برخی ویژگی های زراعی و فیزیولوژیکی سه رقم گلرنگ بهاره. مجله به زراعی نهال و بذر. جلد 2-25، شماره 1، صفحات 31-15.

    باقری، م. 1374. اثرات تاریخ کاشت بر عملکرد و اجزاء عملکرد ارقام گلرنگ، پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت . دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان.

    برزگر، 1. پ. 1378. بررسی عملکرد، اجزاء عملکرد و الگوی توزیع آن در گلرنگ. پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان .

    برزوئی، ا.ح.ر. خزاعی و ف. شهریاری. 1384. اثر تنش خشکی پس از گرده افشانی بر ویژگی های فیزیولوژیک و میزان آنتی اکسیدان های موجود در ارقام مختلف گندم (TriticumaestivumL.) تحت شرایط گلخانه ای . کتابخانه دیجیتالی دانشگاه فردوسی مشهد. 15صفحه.Documents / papers/203135.doc prof.um.ac.ir/Research..

    بهدانی، م. ع. و م. جامی الاحمدی. 1387. ارزیابی رشد و عملکرد ارقام گلرنگ در تاریخ های مختلف کاشت. مجله ی پژوهش های زراعی ایران. جلد6، شماره ی 22.

    بهنیا، م.ر.1387، بررسی اثرات روش کاشت و تراکم پیاز بر میزان عملکرد زعفران در منطقه دماوند چکیده. پژوهش و سازندگی، فصلنامه علمی ، تحقیقاتی و آموزشی جهاد سازندگی، شماره 79 ، صفحات101-108.

    پورداد، س.س.خ. علیزاده، ر. عزیزی نژاد، ع. شریعتی، م. اسکندی، م. خیاوی و ع. نباتی. 1387. بررسی مقاومت به خشکی گلرنگ بهاره در مناطق مختلف. مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی 12 (45): 614-403.

    توکلی، افشین. 1381. بررسی اثر قطع آبیاری در مراحل مختلف رشد بر عملکرد، اجزای عملکرد و عملکرد روغن گلرنگ. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده تهران.

    جلینی، م. ف، کاوه. 1382. شبیه سازی رطوبت در پروفیل خاک با مدل leach مجله علوم کشاورزی.

    جمشید مقدم، م.و س. س. پورداد. 1385. ارزیابی ژنوتیپ های گلرنگ تحت تنش رطوبتی در شرایط کنترل شده و مزرعه. مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی. 10(2): 155-168.

    حسینیان، ج. ابراهیم زاده، ح. ابراهیمی، ب. 1381. بررسی تاثیر قطع آب بر تجمع ماده خشک  و پارامترهای رشدی آفتابگردان. هفتمین کنگره زراعت و اصلاح نباتات ایران.

    حقیقتی ملکی، ا و ف. فری. 1386. بررسی اثر کودهای نیتروژن و فسفر در عملکرد و درصد روغن ارقام مختلف گلرنگ دیم. دهمین کنگره علوم خاک ایران.

    خداپناه، د. مقدم، م. ولیزاده، س. شهریاری، م. 1381. استفاده از شاخصهای فیزیولوژیک برای ارزیابی مقاومت به خشکی آفتابگردان. چکیده مقالات چهاردهمین کنگره زراعت و اصلاح نباتات ایران. دانشگاه صنعتی اصفهان.

    خزاعی، ح.و م.کافی. 1381. بررسی نقش مقدار نسبی آب و مقاومت روزنه ای در مقاومت به خشکی در کندم و ارتباط آنها با عملکرد دانه در شرایط مزرعه و گلخانه. مجله علوم و صنایع کشاورزی. جلد 16، شماره 2، ص 125-115.

    خواجه پور، م. ر. 1370. تولید نباتات صنعتی. انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان. 251 صفحه.

    خواجه پور، م. ر. 1376، اصول و مبانی زراعت . انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان، 386 صفحه .

    خواجه پور، م. ر. 1383. گیاهان صنعتی. انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان. 564 صفحه.

    دانشور، م. 1370. بررسی اثرات رژیم های آبیاری بر رشد، عملکرد و اجزاء عملکرد ارقام سورگم دانه ای در اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده کشاورزی. دانشگاه صنعتی اصفهان، 138 صفحه.

    ذاکری، ح. 1375. اثر تاریخ کاشت بر رشد، عملکرد ارقام گلرنگ در اصفهان، چکیده پایان نامه های ایران، فصل نامه دوره 5 شماره 4.

    رستمی، م. 1383. اثر تنش خشکی آخر فصل بر عملکرد و خصوصیات فیزیولوژیک ارقام گندم و تعیین بهترین شاخص مقاومت به خشکی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد.

    رنجبر، غ. ع، م. کریمی و م. ر. خواجه پور، 1376، اثر فاصله ردیف و تراکم بوته بر عملکرد واجزاءعملکرد دانه دو رقم سویا، مجله علوم کشاورزی ایران، جلد 19، شماره 2-1، ص 34-29.

     رنجبرچوبه، م و م. اصفهانی. و م. کاووسی. و م. ر. یزدانی، 1383. تأثیر آبیاری و مصرف زئولیت طبیعی بر عملکرد کمی و کیفی توتون کوکر347. پژوهش نامه ی علوم کشاورزی. جلد1. شماره ی2.

    زاهدی، م. و ر. مامقانی و م. مسگرباشی و ع. کاشانی و ع.ر. منتصری، 1387. بررسی اثرات تاریخ های کاشت و تیمارهای آبیاری بر شاخص های فیزیولوژیک دو رقم گلرنگ بهاره، فصلنامه­ی یافته های نوین کشاورزی. سال دوم. شماره­ی3. صفحه­ی 252-239.

    زینلی، ا. 1378. گلرنگ (شناخت، تولید و مصرف). دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان.

    زند،ا . 1374. مبانی مورفولوژیک و فیزیولوژیک اختلاف عملکرد در گلرنگ. پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت . دانشکده کشاورزی دانشگاه فرودسی مشهد .

    ساعی، م. 1383. بررسی ارتباط برخی صفات مورفوفیزیولوژیکی با تحمل به خشکی ارقام مختلف سورگوم علوفه ای. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج

    سالار دینی، ع. 1371. حاصلخیزی خاک. انتشارات دانشگاه تهران.

    سرمدنیا، غ. ح و ع. کوچکی. 1368. فیزیولوژی گیاهان زراعی(ترجمه). انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه مشهد.

    سیروس مهر، ع. ر. و م. ر. شکیبا و ه. آلیاری. و م. تورچی و ع. دباغ محمدی نسب. 1387. اثر تنش کمبود آب و تراکم بوته بر عملکرد و برخی صفات مورفولوژیک ارقام گلرنگ پاییزه. پژوهش و سازندگی در زراعت و باغبانی. شماره ی78.

    صدیق ، ک . و ا. امین پور. 1363. تغذیه درمانی. شرکت سهامی انتشار.

    صدیقی، ف. 1386. اثرات سایکوسل و زمان محلول پاشی آن در تراکم بالاس بوته، بر صفلت فیزیولوژیک و مرفولوژیک ذرت 704 تحت شرایط خشکی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آازد اسلامی کرج.

    طاووسی، م. 1386. بررسی اثرات دور آبیاری بر عملکرد و میزان روغن دانه ارقام بهاره گلرنگ در منطقه اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان.

    طباطبائی، س. ح. 1379. رفع آلودگی های فلزات سنگین فاضلاب های شهری با استفاده از  زئولیت های طبیعی ایران. سمینار دکترای آبیاری و زهکشی، دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران.

    عظیم زاده، س. م.، ا. نیستانی و م. رفیعی. 1385. بررسی مقاومت به خشکی 16 ژنوتیپ گلرنگ. نهمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران. دانشگاه تهران، پردیس ابوریحان. صفحه 295.

    علیزاده، ا. م. دهقانی، غ. کمالی، ع. کشاورز، م. وظیفه دوست، آ. محمدیان و ا. حمزه نوری. 1386. نیاز آبی گیاهان در ایران. انتشارات داشگاه فردوسی مشهد. صفحه 228.

    علیزاده، ا. غ. کمالی، 1386. نیاز آبی گیاهان در ایران. انتشارات آستان قدس رضوی، 227 صفحه.

    عمارت پرداز، ج. 1367. بررسی مناسب ترین تراکم و رقم برای کاشت گلرنگ در تبریز. پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان .

    غلامحسینی، مجید. و م. آقاعلیخانی. و م. ج. ملکوتی. 1387. تأثیر سطوح مختلف نیتروژن و زئولیت بر عملکرد کمی و کیفی علوفه ی کلزای پاییزه، علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، سال دوازدهم، شماره ی چهل و پنجم(ب).

    فتحی بزچلوئی ، ح. 1369. دانه های روغنی و روغنهای خوراکی. از سری انتشارات بازار جهانی.

    فراست، م. 1389. بررسی تأثیر تنش کمبود آب بر خصوصیات زراعی، فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی ارقام گلرنگ. پایان نامه ی کارشناسی ارشد زراعت، دانشکده ی کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک. 134 صفحه.

    فروزان ، ک . 1378. گلرنگ . انتشارات شرکت دانه های روغنی. 151 صفحه.

    فیروزه، فرزاد. 1382. اثر آرایش کاشت بر عملکرد و اجزای عملکرد گلرنگ تابستانه در اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.

    قلی زاده، آ. م. اصفهانی و م. عزیزی. 1385. مطالعه اثرات تنش آب به همراه کاربرد زئولیت طبیعی بر خصوصیات کمی و کیفی گیاه دارویی بادرشبی. مجله پژوهش و سازندگی در منابع طبیعی شماره­ی 73.

    کافی،م. مهدوی دامغانی، ع. 1379. مکانیسم های مقاومت گیاهان به تنش های محیطی. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

    کافی، م.، و م. رستمی. 1386. اثر تنش خشکی بر عملکرد، اجزای عملکرد و درصد روغن ارقام گلرنگ در شرایط آبیاری با آب شور، مجله ی پژوهش های زراعی ایران، جلد5، شماره ی1. صفحه­ی 131-121.

    کریمی، م. و عزیزی، م. 1373. آنالیز رشد گیاهان زراعی(ترجمه). انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، 111 صفحه.

    کریمی کاخکی، م. ع. سپهری. و ح.ر. همتی متین. 1389. تغییرات محتوای پروتئین، روغن و ترکیب اسید های چرب دانه ی چهار رقم آفتابگردان در شرایط مختلف آبیاری، مجله ی الکترونیک تولید گیاهان زراعی، جلد سوم، شماره ی سوم، صفحه ی 80-63.

    کلهری، ج ، د . مظاهری. ع.حسین زاده. 1381. بررسی قطع آبیاری در مراحل مختلف رشد بر عملکرد و اجزاء عملکرد ارقام آفتابگردان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران. 118 صفحه

    کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران، 1371. مجموعه مقالات نهمین همایش ملی آبیاری و زهکشی، نشریه شماره 25.

    کوچکی، ع. م. حسینی و م. نصیری محلاتی. 1372. رابطه آب و خاک در گیاهان زراعی (ترجمه). انتشارات جهاد دانشگاهی فردوسی مشهد.

    مجیدیان، م. و ح. غدیری. و ع. کامکارحقیقی. 1381. بررسی تأثیر تنش رطوبت و نیتروژن در مراحل مختلف رشد بر عملکرد دانه و اجزاء عملکرد و راندمان استفاده از آب در ذرت دانه ای. مجموعه مقالات هفتمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران. ص 601.

    محمدی حسینی، س. ر. 1388. ارزیابی اثرات زئولیت و مقادیر مختلف کود فسفر بر مراحل رشد و نمو و عملکرد و اجزای عملکرد سیب زمینی در استان مرکزی. پایان نامه­ی کارشناسی ارشد زراعت. دانشکده­ی کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک.

    محمدی نیکپور، ع. ر. 1374. بررسی اثر تاریخ کاشت و تراکم بر عملکرد و اجزای عملکرد گلرنگ در منطقه مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت. دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد.

    مداح، س. م.، و ف. ا. فلاحیان.، و س. ح. صباغ پور، و ف. چلبیان. 1385. اثر سالیسیلیک اسید بر عملکرد، اجزاء عملکرد و ساختار تشریحی گیاه نخود (Cicer arientinum L.). مجله­ی علوم پایه­ی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، شماره ی 1/62.

    مروتی، ع. م.ع. سحری. و م. برزگر. 1389. خواص فیزیکو شیمیایی بذر و روغن گلرنگ ارقام/لاین های ایرانی به عنوان منبع غنی امگا6. فصلنامه ی گیاهان دارویی، سال نهم، دوره ی چهارم، شماره ی مسلسل سی و ششم، صفحه ی 154-145.

    موحدی دهنوی، م  و  س. ع. م. مدرس ثانوی. 1385. اثر محلول پاشی عناصر کم مصرف روی و منگنز بر عملکرد و اجزاء عملکرد سه رقم گلرنگ پاییزه تحت تنش خشکی در منطقه اصفهان. مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی. جلد سیزدهم، شماره (2)، ویژه نامه زراعت و اصلاح نباتات.

    موسوی فر، ب.ب.ا. م.ع. بهدانی. م. جامی الاحمدی. و م.س. حسینی بجد. 1388. اثر قطع آبیاری در مراحل مختلف رشد زایشی بر عملکرد، اجزای عملکرد و روغن سه رقم گلرنگ بهاره. نشریه ی بوم شناسی کشاورزی، جلد1، شماره ی 1، صفحات 51-41.

    میرزاخانی، م.، م. ر. اردکانی، ا. ح. شیرانی راد و ا. ر. عباسی فر. 1381. بررسی اثرات تاریخ کاشت بر عملکرد و اجزای عملکرد ارقام گلرنگ بهاره در استان مرکزی. مجله علوم زراعی ایران. جلد چهارم، شماره 2، صفحات 150-138.

    میرزاخانی، م. و م. ر. اردکانی. و ا. ح. شیرانی راد. 1386. آنالیز رشد ارقام گلرنگ بهاره در اراک. فصل نامه ی دانش کشاورزی ایران، جلد4، شماره ی2.

    میرزاخانی، م.، و م. سیبی. 1389. پاسخ صفات فیزیولوژیکی گلرنگ به تنش آبی و مصرف زئولیت. خلاصه مقالات دومین همایش ملی کشاورزی و توسعه ی پایدار، فرصت ها و چالش های پیش رو، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز. شیراز. صفحه ی 21.

    نادری درباغشاهی، م. ر.، ق. نورمحمدی ، ا. مجیدی ، ف. درویش، ا. ح. شیرانی راد و ح. مدنی. 1383. بررسی جنبه های اکو فیزیولوژیکی زراعت گلرنگ تابستانه تحت شدت های مختلف تنش خشکی در منطقه ی اصفهان. نهال و بذر، جلد20، شماره ی3.

    نادری، م.ر.ق. نور محمدی، ا. مجیدی، ف. درویش، ا.ح. شیرانی راد و ح. مدنی. 1384. بررسی عکس العمل گلرنگ تابستانه به شدت های مختلف تنش خشکی در منطقه اصفهان. مجله علوم زراعی ایران. 7(3): 225-212.

    نادری درباغشاهی، م. ر.، ع. ر. بنی طباء، م. ر. شهسواری و ح. ر. جوانمرد. 1386. بررسی تأثیر تنش خشکی بر زودرسی گلرنگ پاییزه در منطقه اصفهان. مجله پژوهش در علوم کشاورزی، سال سوم، شماره دوم، صفحات 150-138.

    ناصری ، ف . 1370. دانه های روغنی . انتشارات آستان قدس رضوی .

    ناصری، ف. 1375. دانه های روغنی. انتشارات معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی.

    نژاد شاملو، ع. ر. 1375. بررسی خصوصیات مرفولوژیکی، فیزیولوژیکی و عملکرد ارقام گلرنگ بهاره در اصفهان . پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت . دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.

    یزدی صمدی، ب. و س. عبدمیشانی. 1370. اصلاح نباتات زراعی. مرکز نشر دانشگاهی تهران. صفحه 283.

    Abbadi, J., J. Gerendás and B. Sattelmacher. 2008a. Effects of nitrogen supply on growth, yield and yield components of safflower and sunflower. Plant and soil Journal. Vol, 306, pp: 167-180.

    Able, G. H. 1972. Growth and yield of safflower in three temperature.Agron .J. 67: 639- 642.

    Akhtarbeg, H  and  M. Pala. 2001. Prospects of safflower (Carthamus tinctorius) production in Drayland Areas of  Iran.V th Int. Safflower Conf. Montana. U.S.A. July  2001. 23-27.

    Alessi, j., j. F. Power, and D.C. Zimmerman. 1981. Effect of seeding date and population on water-use efficiency and safflower yield. Agron. J. 73: 783-787.

    Alyari, H., Shekari, F., and Shekari, F. 2000. Oilseeds. Amidi Press, Tabriz. 182p.

    Andria, R., F.Q.Chiaranda, V.Magliulo and M.Mori.1995.Yeild and soil water uptake of sunflower.

    Andrews, R. D and S. B. Kimi. 1996. Improvements in yield and quality of crops with zeoponic fertilizer delivery systems: Turf, flower, vegwtables, and Grain. Malaysian Agricultural Research and Development Institue.

    Anonymous, 2004. www.Zeolite.com.au/products/agriculture. html.

    Araus JL.Slafer GA, Reynolds MP, Royo C. 2002. Plant breeding and drought in C3 Cereals: what should we breed for? Annals of botany 89:925-940.

    Arnon, I. 1982. Crop production in dry regions. Vo12. Leonard Hill, London.

    Asgharri, C. L. M., M. Maffei and F. Navari-Izzo. 2000. Antioxidativc enzymes in wheat i;objected to increasing water deficit and rewatering. J. Plant Physiol. 157: 273-279.

    Ashkani, J. H. Pakniyat, Y. Emam, M. T. Assad and M. J. Bahrami. 2007. The Evaluation and Relationships of some physiological Traits in spring safflower(Carthamus tinctorius L.) Under stress and Non-stress water Regimes. J. Agric. Sci, Technol (2007) vol. 9:267-277.

    Ashri, A. 1971. Evaluation of the world collection of Safflower , (Carthamous tinctctorious L.) I. Reaction to several disease and association with morphological characters in israel. Crop Sci. 11: 253-257.

    Ashri, A., D. E. Zimmer, A.L. Urie, A. Cahaner, and A. Marani. 1974. Evalvate of the world collection of safflower IV. Yield and yield component and their relation ships. Crop Sci. 14:799-802.

    Baldini, M., Giovanardi, R. and Vannozzi, G. 2000. Effect of different water availability on fatty acid composition of the oil in standard and high oleic sunflower hybrids. In: Proceedings of XV International Sunflower Conference, Toulouse, vol. I, Pp: 79–84.

    Bandurska, H. 2000. Does proline accumulated in leaves of water stressed barley plants confine cell membrane injury? I. Free proline accumulation and membrane injury index in drought and osmotically stressed plants. Acta Physiologiae Plantarum 22: 409-415.

    Beech, D.F., and M. j. T. Norman. 1963. The effect of time of planting on yattributes of varieties of safflower.Aust.j. Exp. Agric, Anim. Husb. 3: 140 - 148.

    Beech, D. 17. and M. j. T. Norman. 1986. The effect of plant density of the reproductive structure of safflower in the ord River Valley. Aust. j. Exp. Agric. Anita. Husb. 6: 255-260.

    Blum, A  and  A. Ebercon. 1980. Cell membrane stability as a measure  of drought and heat tolerance in wheat. Crop Sci. 21: 43-47.

    Blum, A. 1996. Crop responses to drought and the interpretation of adaptation. Plant Grow.th ReguL, 20: 135- 148.

    Break, D. W. 1974. Zeolite Molecular sieves jihn willy interscience, new York.

    Cabuslay, G.S., Ito, O., Alejar, A.A., 2002. Physiological evaluation of responses of rice (Oriza sativa L.) to water deficit. Plant. Sci. 163, 815-827.

    Camas  N., C. Cirak , E. Esendal. 2007. Seed yield, oil content and fatty acids composition of safflower (Carthamus tintorius) grown in Northen Turkey condition.J.of Fac Agric. OMU, 22(1): 98-104.

    Cavero, J., Plant, R.E., Shennan, C., Friedman, D.B., Williams, J.R., Kiniry, J.R., Benson, V.W., 1999. Modeling nitrogen cycling in tomato-safflower and tomato-wheat rotations.Agricultural Systems. 60: 123-135.

    Chaves, M. M. 1991. Effects of water deficits on carbon assimilation. Journal of Experimental Botany, 42: 1-16.

    Clavel, D., Drame, N.K., Roy-Macauley, H., Braconnier, S., Laffray, D., 2005. Analysis of early responses to drought associated with field drought adaptation in four Sahelian groundnut (Arachis hypogaea L.) Cultivars. Environ. Exp. Bot. 54, 219-230.

    Clarke, J. M. and McCaig, T.N. 1982. Excised-leaf Water Retention Capability as an Indicaror of Drought Resistance of triticum Genotypes. Can J. Plant Sci. 62: 571-578.

    Daju, L and  H. H. mundel. 1996. Safflower ( Carthamus tinctorius L.) promoting the conservation and use of underutilized and neglected crops. 7. Institue of plant Genetics and crop plant research, Gatersleben/International plant Genetic Resource Institue, Rom, Italy.83p.

    Dajue, L. 1999. Study of germplasm collection of safflower screening for long days. Sesam and Safflower Newsletter. 4:213-218.

    Dedio.W. 1985. Effect of seeding and harvesting dates on yield and oil quality of sunflower cultivars. Can.j. plant Sci. 65: 299- 305.

    Dingler's, J. 1879.  Soxhlet, F. Die gewichtsanalytische Bestimmung des Milchfettes, Polytechnisches 232, 461.

    Edmeades, G. O., J. Bolanos, H. R. Lafitte, S. Rajaram, W. Pfeffer and R. A. Fischer. 1989. Traditional approaches for breeding for drought resistance in cereals. In Drought Resistance in Cereals, edited by. F. W. G. Baker, pp. 27-52. Wallingford, Oxon: CAB International.

    Esendal, E., Keveseoglu, N, Usla, and S. Aytac. 1992. Performance of late autumn spring of safflower under limited environment. Third Int Safflower Conf. Beijing China. PP: 221-248.

    Esendal, E. 2001. Safflower production and research in Turkey. Vth International Safflower Conference, Williston, North Dokota, Sidney, Montana, USA, July 23-27, pp: 203-206.

    Esendal, E., A. Tstanrnilhioglub. B. Arslana, C. Pashaa. 2008. Effect of water stress on growth components of winter safflowcr(Carihomiistinctorius/,.). 7th International safflower.conference. Australia.

    FAO. 1993. Production year book 1992.Vol 46. FAO, UN, Rome.

    F.A.O. 2006. http:// www.fao.org/waicent/portal/statistic_en. asp. 2006.

    F.A.O. 2006. FAOSTAT Statistics Database. Available online at: http://faostat.fao.org

    Farida M. shakirova, R.Sakhabutdionva, 2003. Changes in thr hormonal status of wheat seedlings induced by salicylic acid and salinity. Plant Sciece, 164:317-322.

    Flagella, Z., Rotunno, T., Di Caterina, R., de Simone, G. and De Caro, A. 2000. Effect of supplementary irrigation on seed yield and oil quality of sunflower (Helianthus annuus L.) grown in a sub-arid environment. In: Proceedings of XV International Sunflower Conference, Toulouse, vol. I, Pp: 139–144.

    Flagella, Z., Rotunno, T., Tarantino, E., Di Caterina, R. and De Caro, A. 2002. Changes in seed yield and oil fatty acid composition of high oleic sunflower (Helianthus annuus L.) hybrids in relation to the sowing date and the water regime. Eur. J. Agron. 17: 221–230.

    Forozan, K. 1997. Safflower. Oilseed Research and Development Company. Publications, Tehran, Iran. 150 pages.

    Franz, Ch. 1983; nutrient and water management for medicinal and aromatic plants. Acta hort. 132: 203-215.

    ottardi , G. and E. Gall. 1985; Natural zeolites. Springer – Verlag, Berlin. Heidelberg.

    Gubbles, G. H., and W.Dedio. 1986. Effect of plant density and soil fertility and oil seed safflower genotypes. Canadian J.Plant Sci. 66: 521-527.

    Gunasekera D.berkowits GA.1993. use of transgenic plants with ribulose-1-5 bisphosphate carboxylase oxygenase antisense DNAto evaluate the rate limitation of photosynthesis under water-stress. Plant physiology 103: 629-635.

    Hall NP, Pierce J, Tolbert NE. 1981. Formation of a carboxyarabinital biphosphate complex with ribulose bisphosphate carboxylase/oxygenase and theoretical specific activity of the enzyme. Archives of Biochemistry and Biophysics 212:115-119.

    Hamrouni, I., H. B. Salah and B. Marzouk. 2001. Effects of water-deficit on lipids osafflowcr aerial pails, Phytochemistry. 58: 277-280.

    Hashim. R. M. and M., and A. A. Schinter. 1998. Semidwarf and convertio heightsafflower performance at five plant population. Agron.J. 80:821-829.

    Heaton, T. C., and P.F. Knowles. 1980. Registeration of uc- 18 and UC- 149 malesteril safflower germplasm. Crop Sci. 20: 554.

    Hilton, B. R. and J. C. Zubriski. 1985. Effect of sulfur, zinc, iron, copper, manganese, and born application on sunflower yield and plant nutrient concentrations. Commun. Soil Sci. plant Anal.

    Hang, I. N. and D. W. Evans.  1985. Deficit sprinkler irrigation of sunflower and sufflower. Agronomy Journal 77: 588-592.

    Hashemi-Dezfouli, A. 1994. Growth and yield of safflower as affected by drought stress. Crop Res. Hisar. 7(3): 313-319.

    Huang, Z. T and A.M. Petrovic, 1995. Physical properties of sand a affected by clinoptilolite zeolite particle size and quantity. J.Turfgrass management.1(1):1-15.

    Isabelle, M. I.J. Berquin. Y. Edwards and Q. Chen. 2008. Multi-targeted therapy of cancer by omega-3 fatty acids. Cancer Letters 2008; 269: 363 - 77.

    Istanbulluoglu, A., E. Gocmen, E. Gezer, C. Pasa  and  F. Konukcu. 2009. Effects of water stress at different development stages on yield and water productivity of winter and summer safflower (Carthamus tinctorius L.). Agricultural Water Management. 96: 1429-1434.

    Jean. A. Buchala, M. 1998. The biosynthesis of SA in potato. Plan Physiol. 117:1095-1101.

    Kaduk, J.A. Faber, J. 1995. Crystal structure of zeolite Y as a function of ion exchange. RIGAKUJ. 12:2. 14-34.

    Kafi, M., Rostami, M., 2008. Effect of drought stress in reproductive growth stage on yield and components yield and oil content three safflower cultivars in irrigation with salty water conditions. Iran. Agron. Res. 5(1), 121-131. (In Persian with English summary).

    Kaiser. K., D. F. Gaff and W. H. Outlaw. 1985. Sugar content of leaves of desiccation-sensitive and desiccation- tolerant plants. Naturzoissenschaften, 72: 608-609.

    Kar, G., A. Ktimar and M. Martha. 2007. Water use efficiency and crop coefficients of dry season oilseed crops. Agricultural Water Management. 87: 73-82.

    Karl, M. and F. John. 2000. Salicylic acid has a role in regulation gene wxpression during leaf sennescence. Plant Jornal, 23, 1-16.

    Kazemian, H. 2000. Recent research on the Iranian natural zeolite resource (A review). Access in Nanoporous Materials-11. Banff, Alberta, Canada.

    Kipps, M. S., 1970.Production of field crops.6th edition.Mc Grow-Hill book oimpany.PP. 442- 446.

    Klepper, B. and R. W. Rickman. 1990. Modeling crop root growth and function. Advances in Agronomy, 44: 113-132.

    Knowles, P.F. 1979.Centers of plant diversity and conservation of crop germplasm safflower. Economic botany 23: 324-329.

    Knowles, P. F. 1980.Safflower.P:535-549.In Fehr, W.P., and H.H. Hodlay (eds).Hybridization of crop plant, Am. Soc. Agron. Madison, Wis.

    Knowles, P. F., and M.D. Miller. 1989. Safflower in California agricalturalexperiment station extension servise.Manual 27. PP. 1-23.

    Kocakusak, S. Savasci, O.T. and Ayok, T. 2001. Dogal zeolitler ve Uygulama Alanlari. TUBIT-MAM. Malzeme ve Kimya Tek. Ars. Enst. Rapor No: KM362. Proje No:5015202. P.K.21. Gebze.

    Koutroubas, S.D., Papakosta, D.K., Doitsinis, A., 2000. Water requirments for castor oil crop (Ricinnus communis L.) in a Mediterranean climate. J. Agron. Crop. Sci. 14, 33-41.

    Koutroubas, S. D, D  and  K. Papadis. 2004. Adaptation, grain yield and oil content of safflower in Greece. VIth International Safflower Conference, Istanbol 6-10 June .2005. pp: 161-167.

    Kucuk M and Arslan B. 2005. The nutrition value of safflower oil and its effect on human health. 6th International Safflower Conference, Istanbul. 2005, 363 - 9.

    Kumar. P. 1997. Effect of Salicylic acid on flowering, pod formation and yield of pea (Pisum sativum L.). In Abst National Seminar on Plant Physiology for sustainable Agriculture. March 19-21 1997, IARI, New Dehli, PP. 69.

    Lal, R. and S. Lal. 1990. Crop Improvement Utilizing Biotechnology. Boca Raton: CRCPress.

    Landau, S., G. Molle, N. Foisb, S. Friedman, D. Barkai, M. Decandia, A. Carbide, L. Dash and M. Sitix. 2005. Safflower (Carthamus tinctorius L.) as a novel pasture species for dairy sheep in the Mediterranean condition of Sardinia and Israel. Small Ruminant Res. 59, pp: 239-249.

    Lawlor DW. 1995. the effects of water deficit on photosynthesis, in: Smirnoff N, ed. Environment and plant metabolism. Oxford: bios science publishers, 129-160.

    Leonard, J. E. and D. F. French. 1969. Growth, yield and yield component of safflowcr as affected by irrigation regimes. Crop Sci. 61: 111-113.

    Levitt, J. 1980. Responses of  plants to environmental stresses. Vol. II. Water, Radiation, Salt and Other Stresses. Academic Press., New Yourk.

    Lopez, F. B., T. L. Setter and C. R.   McDavid. 1988. Photosynthesis and Water vaporExchange of Pigeon pea leaves in response to water deficit and recovery. Crop Sci. 28: 141-145.          

    Lovelli, S., M. Perniola, A. Ferrara and T. D. Tommaso. 2007. Yield response factor to water and water use efficiency of CarthannislinctorhtsL. and SolamimmelongenaL. Agricultural Water Management. 92: 73-80.

    Ludlow. M. M. and II. C. Muchow. 1990. A critical evaluation of traits for improving crop yieldsin water-]:miled environments. Advances in Agronomy, 43: 107-153.

    Maclagan, J. L. 1993. Effect of drought stress on the water relation in Brassica species. Can. J. Plant physio. Sci. 73: 225-229.

    Martin, J. H., and W. H. Leonard. 1967. Principle of field crop production.2nd edition.The Macmillan Company. PP. 924-927.

    Moller IM. 2001. Plant mitochondria and oxidative stress:electron transport, NADPH turnover and metabolism of reactive oxygen species. Annual review of plant physiology and plant molecular biology 52, 561-591.

    Movahhedy-Dehnavy, M., S. A. M. Modarres-Sanavy  and  A. Mokhtassi-Bidgoli. 2009. Foliar application of zinc and manganese improves seed yield and quality of safflower (Carthamus tinctorius L.) grown under water deficit stress. Industrial Crops and Products. 30, pp: 82-92.

    Mousavifar, B.E., Behdani, M.A., Jami Al-Ahmadi, M., 2009. Response of spring safflower cultivars to different irrigation intervals in Birjand condition. In: proceedings of regional congress on water crisis and drought. Rasht, Iran, pp. 670-675. (In Persian with English summary).

    Mumpton, F. A. 1996. Mineralogy and geology of natural Zeolite. Department of the Earth Science. University of New York, U S A.

    Mumpton, F. 1999. laroca magica : uses of nutural zeolite in agriculture and  industry national acad. Sci. 96: 3467-3470.

    Mundel, H., S. J. Morrison, R. E. Blacks haw and B. Roth. 1992. Safflower production on the Canada prairies. Graphe on Printers Ltd. Lathering. Alberta.

    Mundel, H. H., R. E. Biackshoaw, R. Byers, H. C. Huang, D. L. Johnson, R. Keon, J.

    Nabipour, M. M. Meskarbashee and H. Yousefpour. 2007. The effect of water Deficit on Tield and Yield Components of safflower(Cartamus tinctorius L.) Pakistan Jornal of Biological Sciences 10(3):421-426.

    Nikppoor,A. M, and A. K oocheki. 1999. Effect of planting data on growth and yield components of safflower. Agri. Sci and Technology. 13(1):7-16.  

    Osorio, J., J. Fernandez-Martinez, M. Manchu and R. Graces. 1995. Montana Safflower with high concentration of saturation fatty acids in the oil. Crop Sci. 35, pp: 739-742.

    Ozturk, E., H. Ozer and T. Potal. 2008. Growth and yield of safflower genotypes grownunder irrigated and non-irrigated conditions in a highland environment.  Plant SoilEnviron. 54 (10): 453-460.

    Pammenter NW, Berjak P. 1999. A reveiew of recalcitrant seed physiology in relation to desiccation tolerance mechanism .seed science research 9, 13-37.

    Pascaal.Villalobos, M. J.and N. Alburquerue. 2000. Genetic variation of safflower germplasm collection grown as a winter crop in soutrn Spain.Euphytica.92:327- 332.

    Polat, E. M. Karaca, H. Demir and A. Nacio Onus. 2004. Use of natural zeolite(Clinoptilolite) in agriculture. J. Fruit Ornam. Plant Res.12:183-189.

    Quiroga. A. R., M. Diaz-Zorita and D. E. Buschiazzo. 2001. Safflower productivity as related (o soil water storage and management practices in semiarid regions. Commun.Soil Sci. Plant Annl.32: 2851-2S62.

    Rahamatalla, A. B., E. E. Babied, A. G. Krishna and A. H. E Tina. 2001. Changes in fatty acids composition during seed growth and hysiocochemical characterstics of oil extracted from four safflower cultivars. Plant Food for Human Nutrition. 56, pp: 385-395.

    Ramanjulu S.Bartels D. 2002. Drought-and desiccation- induced modulation of gene expression in plants. Plant, cell and Environment 25,141-`151.

    Rasseile, 1995, report of the zeolite, minisitery of mine, iran. Robert. K. M. H, walker, A. j. 1984. in production to the physiology of crop yield. Long man groupak limited. Pp: 25-31.

    Raskin, I. 1992. Role of salicylic acid in plants. Annu. Rev. Plant Physiology Plant Mol. Biol.,43, 439–463.

    Richard, E  and  J. Bergman. 1997. Safflower seed yield and oil content as affected by water and N fertilizer facts. Number 14.

    Rostami, M., R, Mirzaei. M, Kafi. 2003. Assessment of drought resistance in four safflower (Carthamus tinctorius L.) cultivars at the germination stage. 7th  International Conference on Development of Dryland. 14-17 September 2003. Tehran. Iran.

    Rudra naik V., G. G. Gulganji, C. P. Mallapupr and S.G. Raju. 2001. Association analysis in safflower under rainfed condition. 5th International Safflower Conference, Montana, USA. July 23-27.

    Saite, k. and K. I. Miyakawa. 1994. A new procedure for the production of cartamin dver's saffto.Flowers. Lebensmittel - wissenchaft and technologie. 27: 384-385.

    Sakhabutdinova, A. R and Fatkhutdinova, D. R. 2003. Salicylic acid prevents the damanging action of stress factors on wheat plant. Plant Physiol, 314-319.

    Salankhe, D. K. and B.B kesai: 1986.Past Harvest Biotechnology of oil seed.CRS.Press.Inc.

    Salera, E., and Baldini, M. 1998. Performance of high and low oleic acid hybrids of sunflower under different environmental conditions. Helia. 21: 55–68.

    Schonfeld, M. A., R. C. Johnson, B. F. Carver and D. W. Momhinweg. 1988. Waterrelations in winter wheat as drought resistance indicators. Crop Sci. 28: 526-531.

    Sebastian, N, A Stehr and R. Heller. 2006. Omega-3 fatty acid effects on biochemical indices following cancer surgery. Clinica Chimica Acta. 2006; 373: 1- 8.

    Senaratna, T, D. Touchell, E. Bunn, and K. Dixon. 2000. Acetyl salicylic acid (Aspirin) and salicylic acid induce multiple stress tolerance in bean and tomato plant. Plant Growth Regul, 30, 157–161.

    Shaw, J. W and R. Andrews. 2001. Cation exchange capacity affectes greens truf growth. Golf Course Manage. 73-77.

    Sherwin HW, Farrant JM. 1998. Protection mechanisms against excess light in the resurrection plants craterostigma wilmsii and xerophyta viscose. Plant growth regulation 24, 203-210.

    Siddiqi, E. H. and M. Ashraf. 2008. Can leaf water relation parameters be used asselection criteria for salt tolerance in safflower (CarthamustinctwiusL.). Pak. J. Bot. 40:221-228.

    Singh, R. and G. P. Bhargava. 1995. Response of safflower (CarthanntstinctorhtsL.) and dill (Anethumgaveolens) to salinity.Indian J. Agric. Sci. 65: 442-449.

    Skcrman. P. J. and F. Rivcros. 1990. Tropical Grasses. Rome: F.A.O.

    Smith, V. H  and  J. Jimmerson. 2005. Briefing Safflower. No 58.

    Smith, J. 2005. Safflower oil. In: Shahidi F. Editor. Baileys Industrial Oil and Fat Products. (6th ed). John Wiley. New York. 2005, pp: 491 - 536.

    Unger, P.W. 1982. Time and frequency of irrigation effects on sunflower production and water use. Soil Sci. Soc. Am. J. 46: 1072–1076.

    Urotadze, S. L., T. A. Andronikashvili, and G. V. Tsitishvili. 2002. Output of a winter wealth grown on enriched by Aloumontite containing rock. Book of Zeolite Abstracts.

    Urie, A. L., and P. F. Knowles. 1996. Safflower introduction resistant to verticilliu wilt. Crop Sci. 12: 245-246.

    Velasco, L and J. Fernandez-Martinez. 2001. Breeding for oil qulity in safflower. (ed. Bergman JW, Mundel HH), pp: 133-137. Proceedings of the 5th International Safflower Conference. Williston, North Dakota and Sidney, Montana, USA.

    Venkateswarlu, B and K. Ramesh. 1993. Cell membrane stability and biochemical response of cultured cells of groundnut under polyethylene glycol-induced water stress. Plant Sci. 90: 179-185.

    Weinberg, Z. G., G. Ashbell, Y. Hen., Y. Leshem, Y. S. Landau and I. Brukental. 2002. A note on ensiling safflower forage. Grass and Forage Sci. 57, pp: 184-187.

    Yegappan, T,M.D. Paton, C.T.Gates and, W.Muller. 1982. Water stress in sunflower (responses of cyptla size). Annuals of Botony, London. 49:63-68 .

    Yoguoy, J., K. Dingming, J. Yunfen  and  Z. Jikeng. 1993. The analysis of the growth of safflower. Third Int. Safflower Conf., Bijing., China, pp: 481-488.

    Zheng, N., C. Futang., S. Xinchun and W. Yancai. 1993. Path analysis of correlated character on flower yield of sofflower. Third Int. Safflower conf., Bijing, China. 582-588.


موضوع پایان نامه اثر تنش آبی، زئولیت و محلول پاشی اسید سالیسیلیک بر برخی صفات زراعی و فیزیولوژیکی گلرنگ بهاره, نمونه پایان نامه اثر تنش آبی، زئولیت و محلول پاشی اسید سالیسیلیک بر برخی صفات زراعی و فیزیولوژیکی گلرنگ بهاره, جستجوی پایان نامه اثر تنش آبی، زئولیت و محلول پاشی اسید سالیسیلیک بر برخی صفات زراعی و فیزیولوژیکی گلرنگ بهاره, فایل Word پایان نامه اثر تنش آبی، زئولیت و محلول پاشی اسید سالیسیلیک بر برخی صفات زراعی و فیزیولوژیکی گلرنگ بهاره, دانلود پایان نامه اثر تنش آبی، زئولیت و محلول پاشی اسید سالیسیلیک بر برخی صفات زراعی و فیزیولوژیکی گلرنگ بهاره, فایل PDF پایان نامه اثر تنش آبی، زئولیت و محلول پاشی اسید سالیسیلیک بر برخی صفات زراعی و فیزیولوژیکی گلرنگ بهاره, تحقیق در مورد پایان نامه اثر تنش آبی، زئولیت و محلول پاشی اسید سالیسیلیک بر برخی صفات زراعی و فیزیولوژیکی گلرنگ بهاره, مقاله در مورد پایان نامه اثر تنش آبی، زئولیت و محلول پاشی اسید سالیسیلیک بر برخی صفات زراعی و فیزیولوژیکی گلرنگ بهاره, پروژه در مورد پایان نامه اثر تنش آبی، زئولیت و محلول پاشی اسید سالیسیلیک بر برخی صفات زراعی و فیزیولوژیکی گلرنگ بهاره, پروپوزال در مورد پایان نامه اثر تنش آبی، زئولیت و محلول پاشی اسید سالیسیلیک بر برخی صفات زراعی و فیزیولوژیکی گلرنگ بهاره, تز دکترا در مورد پایان نامه اثر تنش آبی، زئولیت و محلول پاشی اسید سالیسیلیک بر برخی صفات زراعی و فیزیولوژیکی گلرنگ بهاره, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اثر تنش آبی، زئولیت و محلول پاشی اسید سالیسیلیک بر برخی صفات زراعی و فیزیولوژیکی گلرنگ بهاره, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اثر تنش آبی، زئولیت و محلول پاشی اسید سالیسیلیک بر برخی صفات زراعی و فیزیولوژیکی گلرنگ بهاره, پروژه درباره پایان نامه اثر تنش آبی، زئولیت و محلول پاشی اسید سالیسیلیک بر برخی صفات زراعی و فیزیولوژیکی گلرنگ بهاره, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اثر تنش آبی، زئولیت و محلول پاشی اسید سالیسیلیک بر برخی صفات زراعی و فیزیولوژیکی گلرنگ بهاره, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثر تنش آبی، زئولیت و محلول پاشی اسید سالیسیلیک بر برخی صفات زراعی و فیزیولوژیکی گلرنگ بهاره, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر تنش آبی، زئولیت و محلول پاشی اسید سالیسیلیک بر برخی صفات زراعی و فیزیولوژیکی گلرنگ بهاره, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر تنش آبی، زئولیت و محلول پاشی اسید سالیسیلیک بر برخی صفات زراعی و فیزیولوژیکی گلرنگ بهاره, رساله دکترا در مورد پایان نامه اثر تنش آبی، زئولیت و محلول پاشی اسید سالیسیلیک بر برخی صفات زراعی و فیزیولوژیکی گلرنگ بهاره

پایاننامهبرایدریافتدرجهکارشناسیارشددررشته کشاورزی(M.Sc) گرایش: زراعت چکیده: این آزمایش به صورت اسپلیت فاکتوریل در قالب بلوک‎های کامل تصادفی در 3 تکرار در شهرستان کرج (شهرک مهندسی زراعی) در اواخر اسفند ماه 1392 در کرج اجرا شد. این آزمایش شامل 3 فاکتور، آبیاری در 2 سطح (شرایط دیم و آبیاری تکمیلی در مرحله غلاف بندی)، باکتری‎های محرک رشد در 4 سطح (ازتوباکتر، سودوموناس، تلقیح توأم ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc. ) گرایش : زراعت چکیده به منظور بررسی اثر سالیسیلیک اسید روی عملکرد و اجزای عملکرد جو رقم (والفجر) در شرایط تنش خشکی آزمایشی در گلخانه دانشگاه آزاد ارسنجان، در سال زراعی (1390-1389) به اجرا درآمد. این آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح کامل تصادفی با سه تکرار اجرا شد. فاکتور اول شامل سالیسیلیک اسید در چهار سطح 0، 1، 2 و 3 میلی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مهندسی کشاورزی گرایش زراعت چکیده این طرح به منظور بررسی اثر کود نیتروکسین تحت شرایط قطع آبیاری(بر اساس BBCH، مراحل فنولوژی گیاهان) بر روی صفات فیزیولوژیک و زراعی ارقام ارزن علوفه­ ای در منطقه دامغان در سال زراعی 92 _1391 به صورت آزمایش اسپیلت پلات فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی اجراء شد تیمارها شامل سه سطح آبیاری، شاهد ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc) گرایش: زراعت بررسی تأثیر چندین نوع پیش‌تیمار سازی بر روی بذور گیاه ماریتیغال (Silybum marianum) تحت چندین سطح تنش شوری چکیده: بر اساس آمار موجود در سطح جهانی ایران پس از چین، هند و پاکستان بیشترین درصد اراضی شور را به خود اختصاص داده است از این رو لازم است که جهت ایجاد یک کشاورزی پایدار استفاده از گیاهان جدید و روشهای جدید در ...

چکیده تنش شوری یکی از مهمترین تنش­های غیر زیستی در جهان بوده وآثارمنفی آن بر رشد گیاهان زراعی باعث افزایش تحقیقات در زمینه تحمل به شوری باهدف بهبود تحمل گیاهان شده است. کودهای پتاسه علاوه بر افزایش رشد به بهبود کیفیت محصول و افزایش مقاومت گیاه در برابر عوامل نامساعد محیطی (شوری، خشکسالی، سرما و …) کمک می‌کند. از آنجایی که قارچهای میکوریز با اکثرخانواده های اصلی گیاهان زراعی ...

پایان­نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.sc) مهندسی علوم باغبانی، گرایش فیزیولوژی و اصلاح گیاهان دارویی، ادویه­ای و عطری سرخارگل (Echinaceae purpurea)گیاهی علفی، چند ساله بوده و به لحاظ تجاری گونه­ای بسیار ارزشمند محسوب می­شود. ترکیبات فعال دارویی آن عمدتأ شامل اسیدهای فنولیک و آلکامیدها هستند. قسمت­های مختلف گیاه از جمله ریشه و بخش­های هوایی آن دارای خواص درمانی زیادی است. ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی گرایش زراعت چکیده تنش‌ های محیطی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده الگوی پراکنش گیاهی در سطح جهان می‌باشد و تنش خشکی نیز به سهم خود تعیین‌کننده بخشی از این پراکنش است. سیر گیاهی ا‌ست که از قرن‌ها پیش اهمیت ویژه‌ای را از لحاظ غذایی و دارویی در زندگی انسان‌ها دارا بوده است. شناخت پارامتر‌های فیزیولوژیکی اکوتیپ‌های مختلف ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته بیوتکنولوژی کشاورزی کلید­ واژه­ها: الکتروفورز دو بعدی، تنش کلرید سدیم، گندم چکیده: گندم (Triticum aestivum L.) یکی از قدیمی­ترین و اولین گیاهان زراعی ‌است که به عنوان ماده اولیه تهیه نان در تغذیه بشر نقش اساسی ایا کرده است. با توجه به رشد جمعیت و نیاز روز­ افزون به محصولات کشاورزی به ویژه گندم می­بایست تولید گندم را در کشور ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی‌ارشد در رشته مهندسی باغبانی چکیده : دستیابی به کشاورزی پایدار در کنار افزایش عملکرد محصولات کشاورزی و تامین سلامت جامعه از اهداف محققین در بخش کشاورزی است. در چند دهه اخیر مصرف نهاده های شیمیایی در اراضی کشاورزی موجب معضلات زیست محیطی عدیده ای از جمله آلودگی منابع آب و خاک ، کاهش حاصلخیزی و از بین رفتن تعادل عناصر شیمیایی در خاک است. از جمله ...

رساله کارشناسی ارشد علوم باغبانی گرایش فیزیولوژی و اصلاح گیاهان داروئی چکیده به منظور بررسی برخی خواص فیزیولوژیک و مورفولوژیک گیاه کرچک تحت تنش خشکی و کود ازت در ارقام مختلف این گیاه آزمایشی با طرح پایه بلوک­های کامل تصادفی به صورت اسپلیت فاکتوریل در سه تکرار در سال 1390 در مزرعه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان انجام­شد. در این طرح دو رقم کرچک اصلاح شده (V1) و محلی مشهد ...

ثبت سفارش